רק ציונים מתגרים באומות

תום פרידמן פרסם פוסט שבו קרא לנשיא ביידן להתערב ולהציל את הדמוקרטיה הישראלית. אם הייתי קורא אמריקני, הייתה לי הסתייגות מה מהקריאה הזו. כבר בעירק האמריקנים למדו כמה קשה להציל עמים מפיתויי העריצות. אבל כישראלי שיש לו היכרות מעמיקה עם המצב, אני חושב שלאמריקנים יש אס בשרוול – התיאולוגיה החרדית.

האיום העתידי על הדמוקרטיה בישראל נובע, יותר מכל דבר אחר, מהגידול המהיר באוכלוסיה החרדית, שבחרה להיות מנותקת לחלוטין מרוחות הזמן ובכלל זה מערכי תנועת הנאורות. אבל בלב התיאולוגיה החרדית נמצאים גם ערכים שיקשו מאוד על החרדים להתנתק לחלוטין מהעולם המערבי. זו, בראש ובראשונה, האמונה שעם ישראל לא באמת זכה לעצמאות באמצעות התנועה הציונית. החרדים היום אינם באמת אנטי ציוניים – כיום הם שמחים שעם ישראל שב לארצו. אבל הם גם רחוקים מלאמץ את התפיסה שהציונות נחלה הצלחה בגאולת היהודים. היהודים עדיין תלויים בטוב ליבם של הגויים. הרב שך, מנהיג החרדים המנוח, אהב להדגיש את תלותה המוחלטת של ישראל בארצות הברית, כהוכחה לקוצר ידה של הציונות.

תפיסה כזו הביאה את הרב שך להתנגד לסיפוח הגולן ב-1981. הוא כעס על הפרובוקציה המיותרת כלפי אומות העולם. האיסור להתגרות באומות כל עוד עם ישראל אינו זוכה לגאולה שלמה הוא מיסודות החשיבה החרדית. אפילו בתקופת הנאצים הרבנים החרדים לא התלהבו מגישה לוחמנית כלפי שלטון הצוררים. אמנם היה זה אז חסר תוחלת, אבל אפילו אז ניסו להמשיך דפוס של שתדלנות כלפי השלטונות שנבע מנכונות כנועה לקבל את מצב הגלות כגזירה שהשית אלוהים על עמו.

הצעירים החרדים אולי אינם חשים ככה. תחושת הכוח שהציונות הביאה לעם ישראל חלחלה אליהם ומשכרת אותם. אבל המפלגות החרדיות עדיין נשלטות בידי מנהיגים ישישים עם השקפה זהירה יותר. אף אחד בישראל לא יתלהב מעימות עם ארצות הברית, אבל תהיה זו ההנהגה החרדית שתראה זאת, יותר מכולם, כטירוף מוחלט. אני חושב שבאופן מוזר משהו החרדים אפילו שואבים סיפוק מסוים משליטתה של אמריקה בישראל, כי היא מהווה חיזוק לתיאולוגיית הגלות.

היום זה אולי לא כל כך משנה, כי החרדים אינם מתערבים ביחסי החוץ כל עוד זורקים להם את ליטרת הבשר שלהם. אבל במבט ארוך טווח, לחץ אמריקני יכול לספק קונטרה משמעותית למגמה הלאומנית והאנטי דמוקרטית שתביא עמה עליית החרדים בחברה הישראלית. חשוב ששגרירי ארה״ב ינהלו ערוץ קשר ישיר עם מנהיגי העולם החרדי שבוודאי יכבדו אותם מאוד בהגיעם לבתיהם. החרדים הם ימניים כי אין להם שמץ אמון בערבים, אבל את ארצות הברית, ״מלכות של חסד״, הם מעריכים.

בחורי ישיבה ודגל ארצות הברית – בינה מלאכותית מידג׳רני

16 תגובות בנושא “רק ציונים מתגרים באומות

  1. נכתב:
    " … הצעירים החרדים אולי אינם חשים ככה. תחושת הכוח שהציונות הביאה לעם ישראל חלחלה אליהם ומשכרת אותם. אבל המפלגות החרדיות עדיין נשלטות בידי מנהיגים ישישים עם השקפה זהירה יותר. אף אחד בישראל לא יתלהב מעימות עם ארצות הברית, אבל תהיה זו ההנהגה החרדית שתראה זאת, יותר מכולם, כטירוף מוחלט. …
    … היום זה אולי לא כל כך משנה, כי החרדים אינם מתערבים ביחסי החוץ כל עוד זורקים להם את ליטרת הבשר שלהם. אבל במבט ארוך טווח, לחץ אמריקני יכול לספק קונטרה משמעותית למגמה הלאומנית והאנטי דמוקרטית שתביא עמה עליית החרדים בחברה הישראלית. … "
    ————-
    במבט *ארוך טווח* – דור המנהיגים החרדים הישישים עתיד ללכת לעולמו.
    הם עתידים להיות מוחלפים ע'י מנהיגים מדור צעיר יותר, שתחושת הכוח הישראלי – ציוני כבר חדרה אליהם.

    דור בעלי השקפת העולם הלא מספיק "זהירה" (או, בניסוח אחר, השקפת העולם הלא מספיק מתרפסת לפני ה"פריצים"), כנראה ישים הרבה יותר סייגים והתניות לפני "תומס – פרידמנים" עתידיים. יתכן שהם יתגלו לאמריקאים כמשענת קנה רצוץ.

    על אחת כמה וכמה אם יזכירו להם את שרשרת תחזיותיו של תומס פרידמן (כמו התלהבותו הגורפת מ"האביב הערבי", והתקרבות קץ הלאומנות והפנטיות הדתית תחת פיתויי הכלכלה הגלובלית שמבטיחה לקסוס לכל ג'יהדיסט פוטנציאלי).

    אהבתי

  2. קמיליה, מה שאת אומרת ייתכן שהוא רלוונטי למנהיגות החסידית. ודוגמה מעניינת לתהליך שינוי הוא האופן שהרבי מלובביץ׳ עשה פניית 180 מעלות ביחס לציונות לעומת קודמו. (אולי 170 מעלות כי נותרה קצת אנטי ציונות מהשפה ולחוץ).

    הרבנים הליטאים הבכירים, גם הדור החדש, מחוברים יותר להשקפה האליטיסטית של קודמיהם, ששונה מהשקפת ההמון. אבל אני מסכים איתך קמיליה שבסופו של דבר ייתכן ששיכרון הכוח יגבר בדור החדש. מקווה ש-2000 שנים של זהירות מאז רבי יוחנן בר זכאי ייגברו. העובדה שהפוליטיקה בארה״ב מתפצלת לשני כוחות, האחד שונא גם ישראל דמוקרטית, והשני אוהב גם ישראל דמוקטטורית, גם בעייתית מבחינה זו.

    אהבתי

  3. תמריץ,
    חבל שהתיאוריה שלך לא מתיישבת עם המציאות. הרב שך, "היונה", אסר על חבירה עם מפלגות השמאל. דרעי מאמין עד היום שהוא נכנס לכלא בגלל "קפידה" של הרב שך.

    אהבתי

  4. הרב שך היה מלא שנאה קמאית כלפי השמאל והקיבוצים בגלל חוסר הכבוד שלהם כלפי המסורת הדתית. השאלה כאן היא אחרת: האם הנהגה חרדית תתלהב משינויים בענייני הפנים שיעוררו תרעומת חריפה בממשל אמריקני.

    אהבתי

  5. תמריץ,
    אתה משליך על החרדים את הערכת המצב שלך. החרדים בארצות הברית הם אויב של המפלגה הדמוקרטית. ה"דינא דמלכותא…" חל רק כאשר אינו קשור לעניינים יהודיים

    אהבתי

  6. חייל, העיקר בטענתי היה הקישור לרב חרדי שפתח את הנאום של המושל. בקיצור חרדים מסתדרים לא רע עם הדמוקרטים במדינות הליברליות. לרוב יש שם מערכת יחסים טובה, אם כי ממש לאחרונה נוצרה מתיחות על רקע לימודי הליבה.

    אהבתי

  7. שמעון פרס כתב שאת הצנע הוא הציג לאומה כ"אילוץ" אמריקאי למרות שהרעיונות באו מפה – כי הוא הבין שבלי זה הוא לא יוכל להעביר אותם.

    נ.ב: לטווח הארוך אני חושב ששליטה של מדינה זרה היא דבר הרסני, אבל כדרך לקדם צעד נקודתי – יש מה לדבר

    אהבתי

כתיבת תגובה