דוד בן גוריון ניתח את בחירות 2015 – ודי טעה

בשנת 1961 נשא ראש הממשלה דוד בן גוריון נאום בכנס בחירות. באופן מוזר משהו, דבריו מעניינים על רקע בחירות 2015, חמישים וארבע שנים אחר כך, לא פחות ואולי יותר משהיו רלוונטיים לבחירות דאז לכנסת החמישית.

מה יהיה גודל הדור הבא? זאת אני עומד להסביר עכשיו, כי זה דבר חשוב מאוד. לאשכנזים יש בממוצע 2 ילדים למשפחה. לבני עדות המזרח 6-7 ילדים בממוצע. אילו למדנו מהם את מלאכת ריבוי הילדים והם היו לומדים מאתנו את מלאכת התרבות – היו הדברים משתלבים. אבל אין כל ספק שבעוד 15-20 שנה הרוב הגדול של העם היהודי בארץ יהיה מורכב מיוצאי אסיה ואפריקה […]

רוב העולים – הם באהבה מקבלים את ההנהגה של יהדות אירופה. החוש היהודי אומר להם, שאלה שהניחו את היסודות להתיישבות ולתרבות עברית בארץ, לחינוך ולהנהגה עצמית למדינה – הם ראויים לעמוד בראש. הם מקבלים זאת באהבה, לא מתוך אונס. ראינו בבחירות האחרונות ששום רשימה עדתית לא נבחרה. […]

בעוד 15 שנה ישתנו הדברים, וישתנו לא רק ביחס ליהודי אירופה ואסיה. אנו עומדים בפני פרשת דרכים בעם היהודי שלא הייתה כמותה בהיסטוריה היהודית. […] אני חושב שאנחנו צריכים לשמוח על כך שהדור הצעיר שונה מאתנו. שאין לו הרגשה של נחיתות, התנצלות והצטדקות. שהוא מרגיש שזוהי ארצו. אבל כאן מתעוררת בעיה חמורה מאוד. ולדעתי בעיה גורלית: הדור הצעיר הזה יהיה ברובו מיוצאי אסיה ואפריקה. אלה שגדלו וחונכו כאן לא יביטו על מניחי היסודות למדינה כעל אלה שצריכים להיות המנהיגים של היישוב. הם לא יקבלו את מרותם. הם יקימו מתוכם מנהיגים, מורים ומדריכים. השאלה היא מה תהיה הדמות הרוחנית של העם החדש הזה? וייתכנו שני דברים שונים: ייתכן שהם יהיו כמו העמים מסביבנו. כי הם באים מאותה סביבה. הם לא יעשו דבר יוצא מן הכלל במאמצים גדולים. הם יהיו עם חופשי כשם שהרוסים הם עם חופשי, או כמו המצרים. שם יש שחיתות וגם כאן תהיה שחיתות. שם יש עם לבנטיני וגם פה יהיה עם לבנטיני. ואני אומר שעם יהודי לבנטיני לא יתקיים. הוא לא ימצא בו כוחות אלו שמצאו בתוכם 650 אלף יהודים לעמוד נגד 30 מיליון ערבים. הם יהיו כמותם. הם יהיה נציונליסטיים יותר מאתנו. הם יהיו מיליטריסטים. הם יהיו לאומנים לא כמונו אלא כמו הערבים. הם ישנאו כל עם אחר. וכיצד הם יעמדו?

איזו נבואה דמוגרפית מעניינת מלפני 54 שנים על עתידה של מדינת ישראל, ועוד מפי הישראלי הדגול ביותר שחי! כמי שאוהב לעסוק בניבויים ובתרחישים דמוגרפיים, מאוד מעניין להסתכל על הניבוי הזה בדיעבד. אחרי בחירות 2015 המוני שמאלנים ממורמרים היו שמחים להצביע על התממשות העתיד שבן גוריון חזה – אמנם רק בשיחה פרטית, כי השתנו נורמות התקינות הפוליטית, ויש דברים שלא מקובל לומר בפומבי.  המזרחיים הפכו לרוב, התנערו משלטונם של מייסדי המדינה האשכנזים ובנו מדינה מושחתת, לאומנית ומיליטריסטית בדמותם הלבנטינית, שמתגלמת בשלטון הליכוד.

אבל דבריו של בן גוריון גם ממחישים את הקושי לבנות תסריטים על העתיד הרחוק, אף כשהוא לכאורה הוא דטרמיניסטי ובלתי נמנע.

ראשית מבחינת הילודה: בני עדות המזרח כבר הפסיקו מזמן לעשות 6-7 ילדים. אלו שעושים היום המון ילדים הם החרדים והמתנחלים, ואלו ציבורים שמתפלגים די שווה מבחינה עדתית. גם הילודה הזו מובילה כנראה ללאומנות, אבל זהו סיפור אחר, והוא גם מתקזז עם הילודה הערבית.

שנית, האם באמת שלטון הליכוד מגלם את ישראל המושחתת והלאומנית? די בטוח שישראל של היום הרבה פחות מושחתת משלטון מפא"י של פעם מבחינת העדפת מקורבים וחוסר שקיפות. דברים שייצגו את השחיתות הלבנטינית שבן גוריון חשש ממנה – מרכז הליכוד או האופן שבו התנהלה ש"ס, טופלו באגרסיביות בידי המשטרה והתקשורת.

שלישית, האם ישראל כל כך מיליטריסטית? אני בספק. וגם אם כן, האם דבר זה באמת קשור לדמוגרפיה המזרחית? הנסיבות המזרח תיכוניות נראות הרבה יותר משפיעות מאשר גוון העור הממוצע של התינוקות הנולדים במדינה. כשסאדאת הדהים את העולם ובא לנאום בכנסת, ראש הממשלה בגין, שכיהן בחסד המזרחיים, העניק לו את כל סיני עד הסנטימטר האחרון. ממשלת שרון שזכתה לאמונו הגורף של העם בפריפריה, הייתה זו שביצעה את ההתנתקות, ונסוגה מרצועת עזה עד הסנטימטר האחרון (אמנם היו נציגי פריפריה בליכוד שהתנגדו ומרדו, למשל משה כחלון, והשפעתם גם בלטה בכישלון משאל מתפקדי הליכוד, אבל בחשבון הסופי זה לא באמת שינה). בנסיבות שבהן היו מתממשות התחזיות הוורודות לגבי הנסיגה מעזה, כמעט אין ספק שהמוני הליכודניקים היו מגבים נסיגות נוספות. גם נתניהו שלכאורה מייצג בעיני התקשורת והעולם ימניות קיצונית שמלהיבה את האספסוף, בפועל סולד מהרפתקנות צבאית. קשה לראותו שולח את צה"ל לכבוש את סיני כפי שעשה בן גוריון עצמו ב-1956. באופן שללא ספק היה מפתיע את בן גוריון, הימין הקיצוני והלאומני באמת, זה של נפתלי בנט ועוד יותר, זה של ברוך מרזל, אינו מצליח לזכות באהדת המוני המזרחיים. ודווקא הבחירות המחישו זאת יפה. נפתלי בנט כשל לחלוטין במאמציו לגייס את המזרחיים, מה שכמובן הגיע לשיא בפיאסקו אלי אוחנה. ו"יחד" של ישי ומרזל לא עברה את אחוז החסימה.

רביעית, בניגוד לדימוי המדינה הלבנטינית החשוכה שמחכה בסוף הדרך ושראה בן גוריון בעיני רוחו – ישראל של שנות האלפיים היא מדינה עשירה ומשגשגת, הרבה יותר מבשנות השישים, ובקרוב תעקוף בעושרה את צרפת – מי היה מאמין. תל אביב מככבת כמרכז תרבות והייטק עולמי. סביר להניח, דרך אגב, להניח שתפקידה כבירת גייז היה מעורר סלידה בבן גוריון הרבה יותר משהוא מעורר במזרחי הליכודניק הצעיר בן זמננו. מה שמראה עד כמה רוחות הזמן משפיעות בישראל יותר מאשר דטרמניזם תרבותי-גנטי.

47 תגובות בנושא “דוד בן גוריון ניתח את בחירות 2015 – ודי טעה

  1. נאום מעניין של יהודי דגול. כל הכבוד תמריץ על מציאתו !!!

    חלקים ממנו רלבנטיים להיום ובכלל אך אחרים כמובן שלא כפי שציינת. לא סתם נכתב בתנ״ך שהנבואה ניתנה לשוטים.
    אף אחד לא יכול לחזות את העתיד. אף אחד לא חזה התחזקות של 10 מנדטים לליכוד בשבוע אחד אז לדבר על תחזיות ארוכות שנים זה בכלל מדע בדיוני. אבל ישנן אמיתות שהן נכונות שנים קדימה בבסיסן כמו התנערות הדור החדש מהדור הישן (זה נכון בחיים האישיים של כולנו, מרד ההתבגרות וכו׳).

    אהבתי

  2. כן, אני ממליץ לקרוא את כתבי בן גוריון. החומרים הגולמיים עצמם, בלי שום פרשנות וניתוח. הם מאוד מעניינים, ומרגישים את שיעור קומתו של האדם.

    אהבתי

  3. הסיפור של המזרחיים הוא הסיפור של הבחירות האחרונות ושל בחירות העבר ושל בחירות בעתיד.
    זה לא רק הבית היהודי, או "יחד" של אלי ישי, זה גם ש"ס שאיבדה 4 מנדטים, זה מחנה השמאל שקרס, זה מר"ץ שלא מבינה למה היא פועלת לטובת המזרחיים והם מסרבים בתוקף להגיע אליה, זה ההסתדרות והוועדים הגדולים שמאוישים במזרחיים אבל הם מגינים על זכויות העובדים ללא הזדהות עם האידיאולוגיה הסוציאליסטית.
    מדובר בתופעה מדהימה שלדעתי מהווה את לב ליבו של עם ישראל. אני חושב שהמזרחיים מייצגים יותר מכל את מה שכתבתי אתמול בתגובה למאמר המערכת של הארץ: "העם רוצה לחיות במדינה יהודית שמנהלת עצמה בצורה ליברלית ".

    מאוד מעניין אותי לדעת האם ש"ס בקמפיין השקופים שלה הצליחה לגרוף קולות של ספרדים לא חרדים.

    אהבתי

  4. ש"ס הפתיעה אותי. צפיתי התפוררות מוחלטת אחרי עידן הרב עובדיה, אבל היא שרדה יפה. מעניין באמת כמה תרמו לכך דיבורי השקופים.

    אהבתי

  5. יאיר, מה זאת אומרת "העם רוצה לחיות במדינה יהודית שמנהלת עצמה בצורה ליברלית ״?
    וכי השמאל רוצה לגור במדינה נוצרית או מוסלמית שתנהל את עצמה לפי תורת השריעה או לפי האפיפיור???

    תיארת בדיוק את מה שרוב השמאל תומך בו. מדינת ישראל נוסדה כמדינה יהודית בארץ ישראל על ידי יהודים אשכנזים לא דתיים ולא מכיר כמעט אחרים שמאלנים שרוצים אחרת (מלבד השמאל הקיצוני).

    המזרחיים נהנים מהמערכת הסוציאליסטית אך מצביעים עבור הקפיטליזם. גם פה הליכוד הצליח להישאר מעומעם ולא פועל נגד העבודה המאורגנת כי היא כבר יותר בקירבו מאשר בעבודה.
    ראו דוגמה של חיים כץ ויו״ר שדות התעופה. ההסתדרות היום הרבה יותר חזקה בליכוד מאשר בעבודה. הגיע הזמן שהעבודה תתנתק רשמית מכל קשר להסתדרות.

    אהבתי

  6. תמריץ, אין לש״סניקים הרבה אפשרויות…. בעצם היו להן רק שתיים ועכשיו נותרה רק אחת.
    בנוסף, הם מצביעים לפי מה שהרבנים אומרים להם.
    ובכלל, אם כבר התפוררות, אז זה ייקח להם כמה שנים טובות, רק כשזכרון מר״ן יתעמען משמעותית והדור הבא יעלה לשלטון אשר לא הכיר אותו. אז יהיו מלחמות יהודים רציניות שם…

    אהבתי

  7. היו לש"ס שפע אלטרנטיבות מכובדות: כחלון, אלי ישי, הבית היהודי והליכוד, בפרט כשלביבי היה כזה מומנטום.
    לא חשבתי שהקהל של הש"סניקים שנעולים על מה שהרבנים אומרים כל כך גדול. לא היה לי מושג שיש שבעה מנדטים כאלו. אפילו מנדטים של חרדים אשכנזים אין שבעה, כך הסתבר, וזה ציבור הרבה יותר מוצק וממושמע.
    חזיתי להם חמישה מנדטים, ואפילו זה היה נראה לי יותר מדי.

    לגבי המזרחיים והקפיטליזם – הפרדוקס עוד יותר בולט אצל החרדים. זה ציבור מסורתי. הוא אוהב את הקפיטליזם כשיטה כי הוא לא סובל את קונספט השוויון, שהוא רעיון מודרני ומתחסד שמנוכר לדרכי החיים הישנות. אבל הוא יודע שיש בסוציאליזם טובות הנאה, וכל ציבור מסורתי יודע שאתה לא אומר לא כשנותנים לך מתנות.

    אהבתי

  8. לד,
    הוויכוח הוא על "מדינה יהודית וליברלית":
    בהכללה, הימין (והמזרחיים מייצגים זאת הכי טוב) רוצה מדינה יהודית שמעניקה חופש, קדמה וזכויות ליברליות.
    בהכללה, השמאל (והאליטות מייצגות זאת הכי טוב) רוצה מדינה ליברלית שיש בה סמלים יהודים.

    אז נכון שאפשר לומר שזה הבדל סמנטי, אבל זה לא סמנטי. כי בפער בין ההגדרות נופל:
    היחס לערבים
    היחס לפסיקה אנטי-דתית מצד בית המשפט העליון
    היחס לשטחי יו"ש
    ועוד …

    אהבתי

  9. יאיר, מקבל את מה שכתבת לגבי ההבדל בין הצדדים. ניסחת את זה יפה.
    אבל היחס לשטחי יו״ש הוא עניין פוליטי לדעתי. שטחי יו״ש זה נושא שעלה רק לאחר מלחמת ששת הימים בעוד ההגדרה של הזהות היהודית של המדינה קיימת עוד מתחילתה.

    Liked by 1 person

  10. הימין רואה בשטחי יו"ש עניין יהודי מובהק בעוד שלפי השמאל מדובר בסמל לכל היותר. ולכן הימין יאבק על העניין עד גבול קצה יכולתו, בעוד שהשמאל יוותר עליו עוד לפני פתיחת מו"מ.
    הנושא בהחלט עלה רק אחרי ששת הימים כי רק אז ההתלבטות עלתה. לפני כן היה מדובר בעניין תיאורטי בלבד.

    אהבתי

  11. החומר הגולמי עצמו. אין חומרים גולמיים, אין בשרים, אין רכבים, אין צחוקים, יש עילגים.

    ד. יו"ש נחשב לשטחים כבושים על ידי הירדנים, חוץ מהבריטים והפקיסטנים איש לא הכיר בסיפוח הירדני. אחרי אמצע יוני 67 הם היו השטחים המשוחררים. ירושלים שלנו, הר הבית בידנו, חברון עיר האבות כמובן ששלנו, גוש עציון. הטעות שלנו היתה שלא הפלנו את חוסין,

    הביטוי שלך הנבואה ניתנה לשוטים, מיותר ולא מוסיף כלום. אתה מתכוון לומר שבן גוריון היה שוטה? הביטוי איננו נכון. לאחר שפסו הנביאים הנבואה ניתנה לחכמים, אבל חכמים שממעיטים בערכם ורואים עצמם כשוטים וקטנים.

    אהבתי

  12. אם שפת הרחוב מכשירה את השפה העברית, אז מה אני יגיד לכם הכל מותר.
    זה כמו נשואי הומואים?

    אם היו מפילים את חוסין הפלסטינים היו מקימים מדינה פלסטינית שמה ובא לציון גואל.
    הרי זה המהלך הטבעי, חלק מישראל שקרעו הבריטים והושיבו בו מלך מחיגאז שכל כך יפה יודע לשמור את עצמו בעין הסערה כשכל הבני דודים שלו נתלו על ידי הילידים.
    והירדנים לא פלסטינים? הכל שאלה של הגדרה. הזמן עושה את שלו.

    הכי פשוט שביבי ישנה את שם המדינה ויקרא לה פלסטינה א"י וכולנו נהיה פלסטינאים כמו שהיה לפני 48 ואז הוא יגיד לעולם זה עינין פנימי שלנו הפלסטינאים. מענין אם ביקום מקביל זה קרה. מזל שלא כבשנו בששת הימים חלקים מאירופה הינו תקועים עכשיו עם היורו בגרון.

    אהבתי

  13. יאיר, גם ביבי ניהל הרבה שנים מו״מ גלוי ונסתר עם הפלסטינים. על מה אתה חושב שהם דיברו שם? על משחק הכדורגל האחרון של ברצלונה? ברור לכולם שכל הסדר כרוך בהחזרת שטחים.
    אם אין לימין שום כוונה להחזיר ס״מ אז שחכריזו על זה בריש גלי מול כל העולם ואשתו ויתכוונו לזה. אין לי שום בעיה עם זה – אני בעד. בגלל זה הצבעתי בנט, כדי שהימין יפסיק להתנצל ושיגיד זה בגלוי ויישא בתוצאות.

    אורי, אני מת על הראש שלך עם היקום המקביל 🙂 אתה תמיד מצחיק אותי עם היציאות האלה 🙂 אולי יש יקום מקביל שבו ביבי מנהיג השמאל ועדיין מפסיד לימין….? 🙂

    אהבתי

  14. אורי, אפרופו המילה חומרים, חלק מהתגובות שלך נראה כאילו נכתב תחת השפעתם. אני אומר זאת לטובה – יצירתיותך משולחת רסן.

    אהבתי

  15. ד, זוהי פוליטיקה, אתה לא יכול להכריז שלא לתת לפלסטינים אף סנטימטר כי זה יאלץ את אובמה להגיב בהכרזות שיצרו גלים ועוינות וישפיעו על הכלכלה. אתה צריך להכריז שאתה דבק בהסכמים בכל ליבך ונפשך אבל לקרובים אליך להגיד אחרת. זה מה שעושים הפלסטינים שנים.
    לזה גם התכוון ישו כשאמר להגיש את הלחי השניה כששאלו אותו אם למרוד ברומאים, הטון שלו היה משתנה ונהיה מעושה וכולם הבינו שהוא לא מתכוון למה שהוא אומר. המשפט הזה זה נועד ליעקב מירון.
    יאיר, ההגדרה שלך של מדינה יהודית וליברלית מנוסחת יפה אבל אי אפשר עם כמו בלי, אתה לא יכול שהמדינה תהיה יהודית וליברלית, זה אומר שהליברליות תהפוך להיות סמלית. אתה מפיל את ד בניסוח מרשים. קודם המדינה תהיה רק ליהודים ובשביל זה צריך לתת שיניים לדתיים ולא להיות ליברלים כלפי הערבים והחילונים. זה להגיד אני רוצה שוויון לכל אבל שהערבים יהיו במקום אחר ושכל היהודים יתחתנו תחת חופה מרצונם החופשי
    אם אתה ימני אתה לא יכול להיות ליברלי

    אהבתי

  16. ורי, עכשיו אמרו בחדשות שבנט מעוניין בתיק החוץ. איך שאני מת לממשלה ימנית כזו: ביבי ראש ממשלה, בנט שר חוץ וליברמן שר ביטחון.

    אז נראה את בנט לא מתנצל בני כל השגרירים ושרי החוץ בעולם ואומר להם בפירוש שישכחו ממדינה פלסטינית.

    אתה רוצה להגיד לי שבנט יגיד כלפי חוץ שהוא בעד שתי מדינות לשני עמים אבל בתקשורת פה יגיד ההיפך?

    אמן שבנט יהיה שר החוץ

    אהבתי

  17. הרי היה את ליברמן שהודיע שאינו אובייקטיבי בגלל מגוריו בנוקדים ולכן לא יעסוק במו"מ. אחד הדברים המשונים ביותר בתולדות המדינאות בישראל.

    אהבתי

  18. ד, כן הוא צריך להגיד שהוא ילחם עבור שתי מדינות לשני עמים והם רק צריכים להתחייב לשלום אמת ולהוכיח את זה במעשים. בדיונים הוא יכול להציג את העובדה שאין להם תשתיות לקיים את עצמם שההכנסה שלהם עשירית מההוצאה שכל הבדיקות של המומחים האמריקאים והאירופאים הראו שהכסף הולך לכיסי ההנהגה המושחתת שמחזיקה בתי פאר. שצריך פיקוח על הכספים, הם כבר לא יסכימו. שהם מלמדים בבתי ספר ובהרצאות שהם רוצים לכבוש את כל ישראל ולהביא את כל הפליטים חזרה ליפו וחיפה. להציע תוכניות לשיפוץ עזה כדי לעשות אותה פרח של המזרח התיכון. זו ההסברה הכי טובה כי אנחנו אירופאים ויכולים להציג דברים בסגנון אירופאי והפלסטינאים כבר לא יעמדו בהסכמים כמו שהם לא עומדים 1300 שנה.

    אגב כמו שאמר פה יעקב שהבפטיסטים יוצאים במחולות וקוראים לביבי בר כוכבא, זה אגב שם מקובל אצל הנוצרים למושיע, גם אני קיבלתי הודעות ואטסאפ מכמרים שאני מכיר שכותבים הללויה לנצחון של ביבי. זה מתאים לתאוריה של גיא בכור שכשהרפובליקנים יגיעו ליהודים תהיה אורה ושמחה. הבחירות האלו ענינו הרבה מאד רשתות חדשות ברחבי העולם וללא ספק הרפובליקנים בארה"ב רואים את התוצאה כהשג מבורך עבורם.
    אני באמת ובתמים מאמין שהרפובליקנים עם ג'ב בוש בראשם ינהלו את העולם עוד שנתיים והם יעשו שרירים נוסח קנדי ומשבר קובה מול האירנים וישתמשו בישראל כבסיס לעזרה במלחמה נגד דעאש ויחליפו את תורכיה בישראל כבסיס של נטו. הרפובליקנים ירצו להחזיר את אמריקה ליוקרה שהיתה לה ולשפר את הכלכלה דרך הצבא.
    הבחירות בארה"ב יתחילו במרוץ בעוד 9 חודשים. רק צריך אורך רוח.

    אהבתי

  19. אורי. הקונפליקט בין ערכי המדינה היהודית למדינה ליברלית הוא מה שיוצר תרבות חיה. מדינה ליברלית בלבד כנראה שתייבא 100 אלף מוסלמים שונאי ליברליות לתוכה ותהפוך לתרבות מתה תוך כמה עשורים או ללא ליברלית. חוצמזה הכל אחלה בתגובות . נהנה לקרוא אך אין זמן ולא נוח להגיב.

    אהבתי

  20. מזדהה עם דברי גיא. הקונפליקט הוא גם מפרה לכשלעצמו וגם הפתרון שמגיעים אליו הוא יצירתי כי אין היום בעולם מדינה שהיא גם "דתית" וגם ליברלית. בישראל יש דבר כזה.

    אהבתי

  21. תמריץ אני מוכרח לציין שאתה איש מוכשר ומעמיק וגם פתוח לרעיונות חדשים קראתי בעיון רב את המאמר על בן גוריון ומאוד אהבתי אותו ..אני קורא מדי פעם מאמרים באתרים כלכליים בכל מיני נושאים ולרוב מאוכזב מהם מנסים לדחוף לקוראים מידע מגמתי לא אמין עם ניתוח רדוד..
    בן גוריון טעה בנבואה שלו היות והסגולה הזאת כבר לא קיימת בעם ישראל לפחות מאז חורבן בית שני..אני מעריץ את אבות המיסדים של האומה העברית המתחדשת ובראשם דוד בן גוריון ז"ל להם מגיע כל הכבוד על החזון והביצוע ..
    מדינת ישראל כמו שציינת היא מדינה משגשגת מעצמת על ביטחונית בעלת חברה מגוונת ויצירתית יחד עם זה יש עדין כיסי נחשלות בעומק החברה הישראלית ולא הכל ורוד כאן..חלק ממחירי הנדל"ן הגבוהים נובעים מסיבת היותינו מדינה מפותחת דמוקרטית ויהודית בעלת צביון מערבי מובהק טוב לגור כאן אבל קשה לחיות כאן פרדוקס יהודי ידוע עם יהודים קשה לעשות עסקים וכולנו יהודים..

    אהבתי

  22. תודה רבה מירון. מקווה שתישאר פה ונהנה מתובנותיך.
    מקווה שהממשלה הקרובה תהפוך את החיים פה ליותר נוחים כלכלית, בפרט בנושא הדיור. אם תרצו אין זאת אגדה.

    אהבתי

  23. הקונפליקט בין הימין לשמאל מונע שתוף פעולה ומונע נקיטת צעדים שטובים למדינה היהודית ומונע החלטות יוצר מריבת אחים. לו הרצוג היה זוכה היו מחזירים ומחזירים וזה היה שלב ב של תוכנית אוסלו שכבר ברור שהיתה טעות. הקונפליקט יוצר מתחים מיותרים בחברה הישראלית, הרוגים מיותרים. אני לא רואה שהקונפליקט יצר תרבות שאפשר להשתבח בה.

    אהבתי

  24. אורי, אכן הקונפליקט בין הימין לשמאל יוצר מתחים מיותרים בחברה הישראלית ומניע מריבת אחים, אבל הקונפליקט בין "יהודית" ל"ליברלית" הוא מפרה בהחלט. זאת עניות דעתי.

    אהבתי

  25. זכותו המלאה. הדברים שהוא אומר מפרים, מעוררים בני אדם לחשוב ולא להסכים אתו ולמצוא את הטעויות. התגובה של המנחה עלובה. למעשה הבוסקילה שהביאו כנגד חצרוני עושה שרות דוב לענינה. פה הייתי נותן את האהדה אמיר חצרוני. אני רוצה לראות את המנחה מעיף את הליצן הגניקולוג או את ח"כ זואבי מנצרת לו היו אומרים דברים דומים וגרועים יותר.

    אהבתי

  26. אני לא חושב שהייתה הצדקה לגרש את חצרוני מהאולפן. עם זאת העמדה שהביע היא בלתי נסבלת – התנועה הציונית קמה בהתבסס על הרעיון שארץ ישראל תהיה מקלט לכל יהודי. על סמך זה קיבלה הכרה מאומות העולם ראשית בהצהרת בלפור ובסן רמו ולאחר מכן, בכ"ט בנובמבר ב-1947. אין לישראל שום זכות קיום מוסרית אם תתחיל לעשות סלקציה בין יהודים עולים כמו שחצרוני אומר.

    אהבתי

  27. אפשר היה להגיב ולהסביר את זה בצורה חינוכית משכנעת . כמעט הייתי מעז לומר שחצרוני משחק דבילס אדבוקט להבהיר את הנושא.
    הצרה שבלתי אפשרי לענות לו: באמת כל המרוקאים הם עול על צוארנו ומושכים את המדינה לאחור אבל זו חובתנו…כי זה לבד יצור שערוריה….
    הדיון יכול להיות מהנה מכיון שהיה להם בכתב מראש את דבריו והם יכלו להכין תשובות מוחצות, אבל הביאו מישהי שהצדיקה את דבריו בהופעה שלה…מילא לא שווה השקעת זמן

    אהבתי

  28. בנושא ההתמרכזות שלנדאו הצביע עליו – זו נקודה מעניינת. הליכוד גם לא כולל את פייגלין והכניס המון אנשים שהם ליכוד מתון קלאסי. כל אלו נכנסו במקום האחרונים ברשימת הבית היהודי ואנשי ישי ומרזל.

    אהבתי

  29. לא פחות חשובה ההשוואה שעורך לנדאו בינינו לאירופה:
    בישראל אחוז ההצבעה עולה בעוד שבאירופה יורד
    בישראל יש התמרכזות בעוד שבאירופה הקצנה
    בישראל היציבות הפוליטית גברה בעוד שבאירופה היא נחלשה (ויש דיבורים על עצם קיום האירו)

    אנחנו קשורים בטבורנו לעולם המערבי, אבל אחוזי ההצבעה, הנטיות הפוליטיות והיציבות מלמדים על עצמאות מחשבתית. זה באמת מפתיע. בתור עם שמתחוללת סביבו התפרקות גיאו-פוליטית כוללת ("אביב ערבי") ובעולם הרעיוני שסביבו (אירופה/ארה"ב) מתחוללת התפרקות אידאו-פוליטית גם-כן (מסיבת התה/לכבוש את וול-סטרייט/סיריזה/UKIP/לה-פן/ …..) – זה מפתיע בהחלט. ולא שלא היו מחאות: רוטשילד, מחאת האמהות/עגלות, מילקי/ברלין ועוד, אבל הן לא החליפו את השלטון (פעמים). מסתבר שה"Start-up Nation" יודעת לחדש בטכנולוגיה אבל להיות שמרנית בשאר חייה. וכנראה שכמו ש"עם ישראל מבין בכלכלה" (כדברי תמריץ) כן "עם ישראל מבין בפוליטיקה והתנהלות לאומית".

    הערה קטנה:
    ממעקב אחרי אירופה, UKIP בהנהגת פאראג' היא כלל לא אינפנטילית (כדברי לנדאו). אני מסכים שמפלגות אירוסקפטיות אחרות הן אינפנטיליות (ואף מסוכנות כמו הימין היווני או הצרפתי) אבל UKIP שונה מהן. המשותף בין פאראג' לגברת לה-פן הוא האירוסקפטיות בלבד. בכל השאר אין דמיון. פאראג' הוא לא לאומן. ממש לא. מדובר באדם שמבין היטב היכן מרוחה החמאה והוא אכן כריזמטי ורטוריקן, אבל לא לאומן. רק שבעולם המדומיין שיצרו האליטות האירופאיות הדברים שלו הופכים ללאומנות, ולא היא.

    ועוד מילה, והפעם למקטרגים:
    מי שחושב שאזרחי המדינה הם מטומטמים מנשקי מזוזות כנראה איבד את הקומון סנס שלו. הבנתי זאת כשהייתי בדרמשטט בגרמניה (מדינת הסן כמדומני) למשך שלושה ימים ולאחר מכן יומיים בפרנקפורט. כל מה שמצטייר מכאן כאיזה עם נאור נכון לפרנקפורט בלבד (ולפריז/ברלין/….) אבל לא למה שקורה מחוץ לבועות המתוקשרות הללו. הגרמני בדרמשטט לא נימוסי יותר מהישראלי הממוצע, לא יותר מקבל פנים, ולא יותר חכם. ועם כל הטענות על גזענות, בפועל ערבי יכול להסתובב בחיפה הרבה יותר בביטחון מאשר יהודי בפרנקפורט או בדרמשטט.

    אהבתי

  30. דבריו של לנדאו על ukip באמת צרמו לי. לגבי הגרמנים, לא ביקרתי מחוץ לערים הגדולות אבל הרושם שקיבלתי כן היה חיובי מאוד. לעולם לא אבין איך עם מתורבת שכזה הוציא מתוכו שתי מלחמות עולם ושואה אחת.

    אהבתי

  31. בדרמשטט הייתי בסיור עם מדריכת טיולים מטעם העירייה. המדריכה לקחה אותנו לאתרים מרכזיים בעיר [כולל בניין מדהים של אדריכל יהודי בשם הונדרטווסר] ובמהלך הנסיעה באוטובוס היא הצביעה על מקומות בהם בעלות הברית הפציצו אותם במלחמת העולם השנייה. היא הציגה את הסבל והקושי וכמובן שום מילה על יהודים וכדומה. אני הרגשתי שלא בנוח.

    אהבתי

  32. ברוב העולם אנשים החיים מחוץ לערים הגדולות די פרימיטיבים וחיים בעבר. כמחצית מהאנשים במערב ובמזרח חיים מחוץ לערים גדולות ורובם תקועים בהשקפת עולם שהיתה המקובלת קודם מלחמת העולם. רובם לא יודעים מה קורה מחוץ לגבול המדינה רובם גם לא מבינים לעומק מה קורה במדינות שלהם.
    גם ביפן בהירושימה לא מזכירים כלל את הסבל שהם גרמו לסין במשך עשרות שנים.
    יש הבדל בין מלחמת העולם הראשונה לשניה. לא מעט יהודים זכו בעיטורי גבורה על התרומה שלהם לגרמניה קודם למלחמת העולם השניה. השנאה ליהודים היתה קיימת ועודה בכל רחבי אירופה. האירופאים ברובם שמים אותנו באותה קטגוריה עם הצוענים.
    הונדרטוואסר היה מאד מקובל בישראל בשנות השבעים. מוזיאון תל אביב היה מציג תערוכה שלו דרך קבע. הציורים שלו היו נפוצים מאד בקרב הצעירים.
    הסיבה שיש נטיה לקיצוניות בבחירות באירופה ובארה"ב היא המצב הכלכלי. ההשואה שלנו למערב קצת לא מדויקת כיוון שעברנו את המשבר הכלכלי האחרון בצורה סבירה. אצלנו יש מצב של היסוס בין איומים מדינים שמושכים לימין, חשש מה יגיד העולם אם נקצין, השמאל שלנו לא בהכרח סוציאליסטי יותר וההבדל ביניהם הוא בעיקר איך לפתור את הבעיה הפלסטינית. בעית הדיור היתה תולדה של חוסר ברירה של הנגיד הקודם.
    זה די מבורך שאנחנו לא נמשכים לקיצוניות ימנית שהיתה מרחיקה אותנו מהעולם. אין לנו יותר מפלגות קיצוניות בימין, השמאל הצליח להציג את הימין הקיצוני בצורה כה גרועה שהוא כבר לא קיים, מפלגה קטנה קיצונית ימנית ראויה שתתקיים. שמאל קיצוני קיים אבל גם הוא לא יעבור את הבחירות הבאות. הימין של ביבי הוא למעשה שמאלה ממה שהיה בישראל בתקופת בגין ושמיר הוא די מרכז. כמעט ואפשר לומר שהדעות לא השתנו אלא כלי המדידה השתנה.
    אבל אם מחר ביבי יקבל התקפת לב ניפול למערבולת כי לא קם לו יורש ראוי.
    כפי שניבא יעקב היורו מתחזק מאד.

    אהבתי

  33. הארץ דן בטקסט אחר של בן גוריון על המזרחיים, אבל די דומה ועושה זאת בצורה מעצבנת יותר. מנסה להכניס אדם חושב ענק כמו בן גוריון למיטת הסדום צרת המוחין של התקינות הפוליטית נוסח הארץ.
    http://tinyurl.com/l95falt
    מצד שני המגיבים ביהירותם והתנשאותם האשכנזית גם מרגיזים.

    אהבתי

  34. תמריץ, בעניין אחר:
    לאחרונה כאשר אני מקבל תגובות למייל הן מגיעות בג'יבריש
    אתה כמובן יכול למחוק את התגובה הזאת אחרי שתקרא אותה

    אהבתי

  35. אם אכן הנאום משנת 1961, לפחות בדבר אחד בן גוריון צדק: "בעוד 15 שנה ישתנו הדברים, וישתנו לא רק ביחס ליהודי אירופה ואסיה". אכן בשנת 1977, 16 שנה לאחר הנאום, הליכוד עלה לשלטון – ופרט לפגרות קצרות לא ירד ממנו עד היום.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה