החוק היווני

האם יש מישהו שהשתתף בדיון אינטרנט בחייו שאינו מכיר את חוק גודווין? החוק קובע כי בכל דיון סוער בסוף צפוי שמישהו יזכיר את גרמניה הנאצית. כל אזכור כזה הוא בוודאות מוגזם ושגוי ולכן מי שהשתמש בו בהכרח כשל בפולמוס.

עכשיו, כשהעיתונים מתחילים לדבר על כך שהתקציב הבא יצטרך להיות תקציב גזירות בשל "הגרעון הקטסטרופלי", אולי הגיע הזמן להמציא את חוק גודווין של המקרו-כלכלה הישראלית. כל דיון על מקרו-כלכלה, תקציבים וגרעונות יזכיר בסוף את הגרעון והחוב של יוון והאסונות שפקדו אותה בעקבותיהם. אבל אזכור כזה בהקשר של ישראל (או ארה"ב, או בריטניה וכו') הוא בוודאות שגוי, כי הרי אין באמת כל קשר בין חוב של מדינה בגוש האירו שלא יכולה להדפיס כסף, כמו יוון, לבין חוב של מדינה כמו שלנו שכן יכולה להדפיס כסף וכך למחוק כל חוב. מי שמזכיר את יוון בדיון על הגרעון שלנו, הפסיד אוטומטית בוויכוח.

דיברו הרבה במערכת הבחירות על החוק הצרפתי. עכשיו, בטרם יוחלט על מדיניות כלכלית בממשלה ה-35, צריך לאמץ דווקא את חוק גודווין של הכלכלה, שמתאים לקרוא לו:החוק היווני.

34 תגובות בנושא “החוק היווני

  1. כנ"ל לגבי ונצואלה, שהחליפה לאחרונה את צפון קוריאה כמה שיקרה ברגע שנעשה משהו שהוא טיפה לא קפיטליסטי…

    Liked by 1 person

  2. האזכור של ונצואלה הוא דווקא מאוד לעניין בעיניי. ונצואלה מגלמת בצורה קיצונית את כל הכשלים של סוציאליזם והלאמה והרס התמריצים של המגזר הפרטי. זה בהחלט חשוד שכל אלו שהתלהבו ממשטר צ'אבס בתחילתו הם אלו שמטיפים בהתלהבות לרפורמות סוציאליסטיות במדינות המערב הקפיטליסטיות.

    אבל בהחלט אפשר לטעון שסוציאליזם דמוקרטי נורמלי במערב הוא כמו להוסיף כפית מלח לתבשיל ואילו ונצואלה היא כמו מאה כפיות מלח. יש הבדל כמותי. אבל בין הגרעון היווני לגרעון הישראלי אין שום קשר. זה אפילו לא קשר של הרבה מול קצת. זה פשוט שני דברים שונים לחלוטין. חוב במטבע מקומי וחוב במטבע לא מקומי משרתים שני דברים שונים לגמרי. אגב, גם מהבחינה הפוזיטיבית – אין שום ערך בצבירת שקלים בידי העם לפני רעידת אדמה קשה אבל יש הרבה ערך בצבירת מט"ח.

    Liked by 1 person

  3. תמריץ,
    אתה מרבה לשבח צבירת חוב ושוכח פרמטרים נוספים שנלווים לזה. במקרה של יוון, חוקי עבודה דרקוניים, פנסיה מגיל העמידה וכו'.

    Liked by 1 person

  4. לדעתי תמריץ צודק. הטעות הגדולה של יוון זה שהיא נכנסה לגוש האירו. היא יכלה להדפיס כסף לעצמה מבלי להכנס לחוב חיצוני וכך לא היתה נכנסת להרס כלכלי. רק הריבית המצטברת על החוב הזה היא כנראה כמה מאות מיליארדי אירו. הדוגמא של יוון מראה שגם קפיטליזם יכול להיות כשלון חרוץ.
    לפי מה שנראה שגרעון הישראלי הוא נמוך ולא מהווה כל סכנה. ככל הידוע לי במדינות אירופה ובארצות-הברית החוב מגיע לקרוב ל-100% אם לא יותר מכך. ביפן החוב מגיע ל-200% ועדיין לא קרה דבר. לפי זה יש לישראל כמה מאות מיליארדי שקלים עודפים.

    אהבתי

  5. יוון הייתה יכולה להיות כלכלה ענייה ששקועה באינפלציה כרונית. אבל שיעורי האבטלה הקיצוניים שהגיעה אליהם במהלך משבר האירו הם חסרי הצדקה.

    אהבתי

  6. חוב זה חוב. מה זה משנה אם מגדרים חוב במטבע מקומי או חוב במטבע חוץ. זה עניין של הגדרות וכל אחד יכול להגדיר מה שהוא רוצה. גם שהרמבם אמר שבזבוז זמן להתווכח על הגדרות.
    זה שאתה מעלה את הנושא פה כל שני וחמישי אומר שאתה כנראה לא כל כך בטוח בעצמך וצריך הרבה ליקים כתמיכה נפשית

    אהבתי

  7. גרמניה הנאצית כמה לתחיה בעקבות משבר כלכלי שנגרם מחובות למדינות המנצחות במלחמת העולם הראשונה.
    אבל אני כנראה כושלת בפולמוסי כי למרות שלא הזכרתי את יוון הזכרתי את גרמניה הנאצית

    אהבתי

  8. לא ברור לי הטענה שלך.
    לגרעון יש שתי בעיות כפי שאני מבין זאת:
    1. הורדת דרוג האשראי ע״י גופים חיצוניים ובכך מעלים את הריבית וחלק הריבית בתקציב השנתי.
    2. הצפת השוק בכסף תביא לירידה בשער השקל ולעלייה ביוקר המחייה (כל היבוא יעלה יותר)

    איפה אני טועה?

    אהבתי

  9. תמריץ , אבל החוק גודווין הזה , הוא גורף . זאת מכיוון שהוא לא לוקח בחשבון , שהקצנה נדרשת גם לצורך רטוריקה או המחשה בדינמיקה של רטוריקה . נניח אתה נגד סוציאליזם , מיד אתה לרוב , מהלך אימים דרך קומוניזם , סטאלין , ונצולאה . למה ? לא רק להלך אימים ולשכנע יותר טוב . אלא : באמצעות המחשות קיצוניות , מסבירים עיקרון יותר טוב ( דידאקטית כך הדבר ) . אחרי שמסבירים עיקרון באמצעות מצבי קיצון , או אז , מייצרים רזולוציה יותר מעודנת נניח המתמקדת במצבי ביניים ( כגון : סוציאליזם בצרפת או מערב גרמניה , שאין לה שום קשר עם סטאלין ואללה ) . אז זה באמת גורף וחסר בסיס לא פעם . להתראות

    אהבתי

  10. אני מוכן לאיים בוונצואלה על תומכי הלאמת הגז כי יש קשר בין הדברים. בין יוון לבין ישראל אין קשר. השיטה המוניטרית שונה. היוונים ויתרו על עצמאותם והם תחת כיבוש מוניטרי אירופי.

    אהבתי

  11. רק הבהרה תמריץ , אתה לרוב אישית מיד מתכוון להלך אימים במקרה של סוציאליזם , ולא להסביר כמובן באופן אובייקטיבי . רק חשוב להדגיש ,ששימוש בתיאור מצבי קיצון , ננקט לא פעם לצורך דידאדקטיקה . להתראות

    אהבתי

  12. איל, ירידת שער השקל טובה ליצוא. כלכלת ישראל עם דולר ששווה 4 שקלים או קצת יותר, תצמח טוב יותר. אי אפשר להתלונן על הצמיחה ואז להתנגד לצעד מדרבן צמיחה מאין כמוהו. זה תרתי דסתרי
    לחברות האשראי אין שמץ חשיבות במקרה כאן כי הן מדרגות סיכון של פשיטת רגל והסיכון לפשיטת רגל של ישראל הוא אפס כי ישראל מדפיסת השקלים. בדוק כמה הושפע האג"ח האמריקני מהורדת הדירוג לממשלת ארה"ב ב-2011. אפס חשיבות.

    אהבתי

  13. תמריץ , זה לא משנה שאתה לא מסביר הרי מה זה סוציאליזם , אלא ישר מהלך אימים כמובן ( ואפילו קישרת בין ונצואלה לעזה ואללה ). ואם אין קשר אגב בין יון לישראל , זה לא שיטה מוניטרית ולא כלום . הסברתי כבר בעבר פה מה קרה עם יון . אנו מבלבלים בין סיבה למסובב . הכניסה ליורו המסובב ( אולי ) . הסיבה : זה כלכלה לא חדשנית ולא סיזיפית . כמה פעמים צריך להסביר זאת ? בישראל הכלכלה חדשנית וסיזיפית יותר ( בהרבה מובנים ) . הכניסה ליורו היה גם הזדמנות אדירה לשווקים אדירים . אבל , היונים לא ניצלו זאת , כי גם לא יכלו . למה ? כלכלה לא תחרותית , לא סיזיפית , לא חדשנית . הסברתי זאת כבר פה . להתראות

    נ.ב : הכותר של הפוסט המגוחך שלך בעבר עם כל הכבוד :

    " פן ישכחו עמי את עזה וקראקס " , כאן :

    פן ישכחו עמי את עזה וקראקאס

    לך תקרא שוב , ביחיאת תמריץ …. להתראות

    אהבתי

  14. יש כאלו שאולי נושא האירו נראה להם טכני ולא מהותי מספיק לתלות בו את צרות יוון. אבל זה לא נכון – לוותר על שליטה במטבע זה לוותר על עצמאות. מה יותר מהותי מהחלטה הזויה של מדינה לוותר על עצמאותה ולהפקידה בידי האליטות האירופיות?

    אהבתי

  15. למשתמש אנונימי (13:01)
    אי-אפשר לפתור את כל הבעיות ע"י הדפסת כסף. אם יוון הייתה מדפיסה כסף (בהנחה שהיא הייתה מחוץ לאירו) אז היא הייתה קורסת.
    הבעיה של יוון היא מבנית ולא מוניטרית. הבעיה המוניטרית רק מעידה על הבעיה המבנית של חוסר ביצרנות, ממשלה גדולה מדי, ארגוני עובדים עושקים, ועוד …
    הבעיה הייתה שאם היה לה מטבע משלה אז השוק היה מחייב אותה להתיישר כי שיעורי הריבית שלה היו נוסקים. בגלל שהיא הייתה בתוך גוש האירו – אז כפתורי המצוקה לא צפצפו ….

    בכל מקרה, אנחנו לא במצב הזה ולו מהסיבה שאנחנו לא חתכנו את כבל החשמל לכפתורי המצוקה.
    להבנתי הנקודה העיקרית היא על מה הגרעון (וכאן אני עונה למשתמש האנונימי מ-13:24) כי זה לא נכון ש"חוב הוא חוב הוא חוב". לא דינו של חוב ההולך להשקעה לחוב ההולך לצריכה. כך גם המדינה: יש הבדל על מה מוציאים את הכסף.

    אהבתי

  16. ומה בולגריה בדיוק ? אבטלה זה פרמטר בהכרח , אקסקלוסיבי . איזה גיחוך זה ? חדשנות , יצירתיות , סיזיפיות , יצרניות , תחרותיות . זה הענין . וכאשר אתה עומד באלו , בשווקים בינלאומיים לא כל שכן עם מכפילי כוח אדירים , אז אתה מצליח . וזהו . חבל לבזבז גרעפס אפילו ….. להתראות

    אהבתי

  17. ורק שוב נמחיש , כפי שכבר המחשתי בעבר :

    יון עם מעל 10 מליון תושבים ( ולא הכלכלה הכי נחשלת בעולם , כלל וכלל לא כך ) עם תל"ג של 200 מיליארד דולר בקירוב ב – 2017 נניח. אפל עשתה מחזור של 260 מיליארד דולר בקירוב , רק בשנת 2018 .אז חברה אחת בינלאומית , חדשנית וסיזיפית , אל מול מדינה שלמה , של מעל 10 מליון תושבים, וכלל וכלל לא הכי נחשלת בעולם כאמור . מה פה לא מובן ? איזה חלק ?

    ניקח רק את זימבבוייה באפריקה ( ZIMBABWE ) :

    מדינה עם 14 מליון תושבים בקירוב . וכמה תל"ג ? אם כך , 34 מיליארד דולר במקרה הטוב ( ב- 2017 על פי ה – purchasing power parity , ואילו , על פי ה – official exchange rate הרי עסקינן ב – 17 מיליארד בקירוב לשנת 2017 ) .ושוב , זה לעומת חברה אחת בינלאומית , עם 260 מיליארד דולר בשנה .

    ושוב מדבריו של טים קוק במכתב למשקיעים ( שלמעשה ייצר מעין אזהרת רווח קלה ) :

    Most importantly, we are confident and excited about our pipeline of future products and services. Apple innovates like no other company on earth, and we are not taking our foot off the gas.

    נתרגם ספונטנית :

    הכי חשוב , אנו סמוכים ובטוחים בקשר למוצרים החדשניים שלנו בצנרת . אפל חדשנית , כפי שאף חברה אחרת עלי אדמות חדשנית . ואנו , לא נוריד הרגל מן הגז . כך נמשיך !!

    כאן :

    https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/320193/000032019319000002/a8-kexhibit991122019.htm

    להתראות

    אהבתי

  18. וזה די פשוט : כאשר התרגש משבר עולמי , כלכלי: משבר הסאב פריים , הרי יסודות רעועים של כלכלה מנוונת , לא יכלו לצלוח המשבר , והיונים נפלו . מי לא נפל למרות שנפגע הכי קשה למעשה ? אם כך : האמריקנים עצמם . זה גם הדולר כמטבע גלובלי , נכון . אבל ,לא פחות :

    חברות בינלאומיות , שהמשבר לא פגע בהן אנושות , הואיל והן מוכרות בכל העולם , ותחרותיות להפליא : אפל , בואינג , קטרפילר , מייקרוסופט וכו…. וזה ההבדל . למה היונים נפלו . ולא האמריקנים למשל , שהמשבר פגע בהם הרי הכי קשה . בכלל שלהם היה המשבר .אבל, היה לאמריקנים ,הכוחות והיסודות של כלכלה סיזיפית ותחרותית , בשביל לצמוח מן המשבר הנורא הזה . וזה עיקר הסוד . זה עיקר העיקרים למעשה .ומקדמת דנא , כך הדבר .

    להתראות

    אהבתי

  19. אל רום, יש בעולם אולי 140 מדינות עניות מיוון. למה דווקא יוון ובמקרה בדיוק יחד עם ספרד, פורטוגל, איטליה, קפריסין…

    אהבתי

  20. תמריץ , זוהי שאלה טובה . אבל התשובה מאוד פשוטה : יון היא מדינה אירופאית . אמנם אירופאית דרומית משהו . אבל אירופאית ( לא כל שכן בעידן היורו ) . אם כך , הציפיות , רמת החיים , הסטנדרט מחיה המודלי ( מודל ) הוא הרבה יותר גבוה מאשר מדינה עניה באפריקה . אתה לא מצפה , ממדינה כמו יון , שאזרחיה ( במדינה דמוקרטית מערבית ) יסתפקו רק בלחם צר ומים . יש מדינות באפריקה , שלאזרחים בה אין תודעה סוציאלית כפי מדינות אחרות מתקדמות . וזה ההבדל . מודלים תיאורטיים גבוהים , ובפועל , ביצועים רעים .תודעה השוואתית בין מדינה , לבין מדינות אחרות בעולם . דימוי עצמי וכדומה …. להתראות

    אהבתי

  21. תמריץ , ורק המחשה טובה :

    ב- 2004 , יון אירחה האולימפיאדה . אין הרבה מדינות שמסוגלות למבצע אדיר כזה . אבל , הם עמדו בו יפה ( למי שזוכר מדליית זהב ראשונה לגלשן הישראלי גל פרידמן ) . עכשיו , מדינה שמסוגלת לדבר כזה , ברור שיש לה תודעה או דימוי עצמי גבוה . דרישות תיאורטיות גבוהות . אבל , כאשר הביצועים גרועים , אזי , הפער : זוהי משמעות הנפילה הכלכלית למעשה ( פילוסופית ) . כשם שפה בישראל , לא תוכל להכתיב צנע באחת . אנשים לא יוכלו להשלים עם כך. אין אפשרות. לא תוכל. לא היית יכול לבוא לישראלי ולהגיד לו ככה :

    למה אתה צריך אללה של סלולרי מעבר לדור ראשון ? אתה מקבל שיחות ? כן . שולח שיחות ? כן. יש לך אפילו בונוס של הודעות טקסט . הכל במשקל נוצה בכיס . יש לך טענות ודרישות הא ? ברור שישראלי מצוי , פושט לך העור , בעודך בחיים . מגחך ממש.אז זה לא עובד .המתח הזה , בין תודעה עצמית , דימוי עצמי , סטנדרט מחיה , דרישות מודליות ( מודל ) לבין סיזיפיות נדרשת , הוא לא פשוט ליישוב .אבל , זה המהות הפילוסופית של הכלכלה והקיום האנושי . אנו לא מסתפקים במועט . צורכים הרבה ומגוון . ויותר ויותר . אין דרישות אובייקטיביות או סנדרט אובייקטיבי . יותר , זה יותר טוב. מי לא רוצה עוד ועוד כסף ? למי מספיק הכסף ? זוכר איזה ישראלי במחאה החברתית , וואלק אומר לך : אני מרוויח 25 גדולים ( אלפים ) לא מספיק לי לכלום . מה נאמר ? מה נוסיף ?

    להתראות

    אהבתי

  22. לחייל זקן,
    הבאת יופי של ביקורת על "נפילתו ונפילתו של הימין החדש".
    אם כי לטעמי האישי אבי סגל התייחס לשקד & בנט בסלחנות מוגזמת.
    נראה כי גם הוא, כמוני, קיווה מדי שיעברו.

    אבי סגל כתב:
    א. " … לי לא היתה שום בעיה עם הפרישה של בנט ושקד מהבית היהודי. בנט לא היה מפדלניק ולא יהיה מפדלניק. החיבור בין שני הצדדים היה מלכתחילה ברית אינטרסים, שבה שני הצדדים תרמו זה לזה ואף אחד לא עשה טובה לאף אחד. מתישהו הברית מיצתה את עצמה. הבית היהודי עם בנט נראה בדרך למטה בואכה אחוז החסימה, והפיצול היה לא רק לגיטימי אלא גם מתבקש. על הדרך אפשר להתווכח, אבל בענייני כספים אני פחות מבין. …. "
    __________________
    מסכימה עקרונית. אבל גם נישואי נוחות וגם שותפויות עסקית צריך לדעת כיצד לפרק ומתי.
    ההגינות מחייבת לא להפתיע ולא להודיע לצד השני על הפירוק ברגע האחרון, כך שבקושי יוותר לו זמן להערך. ואם לא ההגינות – אז לפחות האינטרס להיפרד בלי להותיר בצד השני משקעים קשים מיותרים ורצון בוער בנקמה. כלומר, גם "לטובת הילדים".
    בנט ושקד עוררו תחושות קשות, שניתן היה למנוע לפחות את חלקן, ברבים מדי מהבוחרים לשעבר של הבית היהודי ולפחות בחלק ממנהיגי איחוד הימין.
    הם היו אמורים לפרק את החבילה, בהידברות ובתיאום מראש, שנה – שנתיים לפני הבחירות, או שנה – שנתיים אחריהן.
    אבל נדמה לי שבנט, לאחר פחות מעשר שנים בפוליטיקה, לא היה מסוגל להמתין כמה שנים נוספות עד להגעתו לכס ראש הממשלה ושר הביטחון. אצה לו מדי הדרך.

    " … 1.1. … בערב ההקמה של הימין החדש, כתבתי …: "צעד ראשון הגיוני, גם אם לא בטוח שיעבוד. יהיה בו טעם רק אחרי הצעד השני: החלפת בנט בשקד". אז נתחיל במובן מאליו: שקד ראויה יותר להנהגה מבנט. … בציבור המצביעים הפוטנציאלי שקד היא הפופולרית יותר …. בעיקר בזכות מזג מנהיגותי יותר, קר רוח יותר, בוגר יותר …. "
    _________________________
    גם אני מאוד מתקשה להתלהב מבנט.
    אבל גם שקד עשתה כמה טעויות קריטיות. להערכתי – אם לא תתקן אותן בקרוב, וביסודיות רבה, דרכה לצמרת תחסם.
    הטעות הקשה ביותר של שקד היא לאפשר לרבים "לסלוח" לה, הן על עזיבת הליכוד והן על הגירושים המכוערים מהבית היהודי, בתירוץ שהיא בסך הכל נגררה אחרי בנט. הוא זה שרצה והיא הסה'כ נעתרה לו, כמעט בניגוד מוחלט לרצונה ולשיפוטה. מעין האישה הקטנה, הכנועה והצייתנית של הגבר נפתלי בנט – שאין מקום לכעוס עליה על מעשיו.
    אבל אם איילת שקד שואפת לתפקיד של שרה בכירה, ראש מפלגה או אפילו ראש ממשלה – אסור לה להיתפס כגרופי של מישהו חזק ממנה או כנגררת חסרת כושר מחשבה ושיפוט עצמאיים ! מי בכלל רוצה ראש ממשלה חסר כוח שיפוט עצמאי? שרק נגרר אחרי חזקים ממנו?
    מצד שני, שקד גם לא אמורה להצדיק החלטות עבר שהתגלו בדיעבד ככושלות. היא יכולה, לדוג', להגיד שהיא מאמצת ממסורת חיל האויר את הפקת הלקחים אחרי כל מבצע, מצליח או כושל, בכדי ללמוד מהכשלונות ולהשתפר בעתיד. היא כבר תפיק את כל הלקחים הנדרשים מטעות עזיבת הליכוד ומטעות פרוק הבית היהודי.
    נדמה לי שלפחות שומרי מסורת מרבים לדבר בשבח בעלי תשובה (אם כי אולי הם עצמם אינם באמת מאמינים בכך).

    ########################

    1.2 " …. ההתעקשות שבנט יהיה מספר 1 היתה אולי מובנת במפלגה הדתית. בימין החדש הדבר הנכון היה להפוך את הסדר. וצריך לומר בכאב עוד משהו: הציבור החילוני בהכללה גסה לא בשל למנהיג ימני עם כיפה. זאת האמת וצריך להכיר בה. לא שאין מצביעים חילונים לימין החדש בראשות בנט, פשוט אין הרבה כאלה. שקד היתה נוחה לעיכול הרבה יותר. … "
    __________________________
    איני מכירה מספיק את האמיתות, שאסור לדבר עליהן בקול רם, של המגזר הדתי לאומי (כמו פסילה על הסף של הנהגה ע'י אישה. מוכשרת וראויה ככל שתהיה. או למעשה, בדומה לחרדים, חוסר היכולת לתפוס אישה כלשהי כמספיק מוכשרת וכמספיק ראויה).

    אבל נדמה לי שמגזר מצביעי ימין חילוניים, שאני עצמי נמנית עליו, לא פוסל על הסף הנהגה של חובש כיפה סרוגה [למרות שיפסול על הסף מגבעת חרדית].
    נדמה לי שאבי סגל מבלבל בין הדעות הקדומות של חילונים מהצד השמאלי של המפה לבין הדעות הקדומות של חילוניים מהצד הימני של המפה.

    אגב, העובדה שהמפלגה הדתית חילונית (לפחות ביומרותיה) לא הצליחה למשוך מספיק מצביעי ימין חילוניים – היא היא הסיבה המרכזית לכשלונה להגדיל את גוש הימין.

    ############

    3. + 4. " … מפלגה חדשה מהניילונים: יש תקציב, המון מקומות ריאליים לחלק, אין פריימריז, צריך רק להיכנס לחנות המועמדים ולבחור … אבל כמו שיודעת אלונה ברקת – אמורים לבנות פה קבוצה, לא אוסף בדידים. ועד עכשיו לא ברורים הקריטריונים באיוש הרשימה. היומרה היתה להקים אלטרנטיבה שלטונית עתידית, למשוך קהל חדש ורחב, ובפועל במקום ליכוד ב' נבחרה רשימת הבית יהודי ב': רוב דתי מוחלט בצמרת (6 מתוך 8 המקומות הראשונים), כמעט כולם באותו אזור גיל, שהוא צעיר מדי. … ניסו להביא קצת גיוון עדתי (לא מספיק) וקצת פריפריה (לא מספיק) וקצת אבק כוכבים (ממש ממש לא מספיק, … על כך צריך לומר כמה דברים: לא חיפשתם מספיק … היה מקום להיערך זמן רב מראש ולא להתחיל לעבוד על הרשימה בהיסטריה של הרגע האחרון. וגם – בלי לפרט – היה מקום לסדר אחר ומאוזן יותר ברשימה הקיימת … "
    " … לכם יש תותח הסברה בינלאומי, אשת עסקים מצליחה, אנשי חינוך משכמם ומעלה ומחברי ספרי עיון מצליחים. לעזאזל, המייסדת של לאטמה אצלכם. רוצים לספר לי שצריך להחביא את כל אלה? שאי אפשר לשווק אותם? … "
    " … שני היו"רים המשותפים כל כך עפו על עצמם, בסיוע אנשי הין שלהם, שהם כנראה היו בטוחים שרק הם יכולים להביא קולות. רק שהם לא הביאו יותר מדי מנדטים בבחירות הקודמות .., "
    " … השיא היה סרטון חריג שבו כן ראו את המועמדים האחרים, בלי להציג אותם בשמותיהם ובהישגיהם ובלי לתת להם לדבר. סרטון בלי מילים. בשביל זה הבאתם אותם? כדוגמני על? .., "
    —————————

    תומכת בכל מילה (פרט אולי לדגש על פיזור גילאים בעידן שאחרי בחירת אובמה ועל גיוון עדתי ופריפריאלי – ויעידו תוצאות הפרימריז בליכוד. המפלגה שהייתה אמורה להוות את האחות הבכורה, ומודל החיקוי, של הימין החדש ).
    אבל מאוד מאוד ברור שככה לא נערכים להקמת נבחרת מנצחת, גיבושה ושיווקה.

    ##########################

    " 4.1 … מפמפמת שוב ושוב את המילה "חדש". אזרחי ישראל מוקסמים מפוליטיקה חדשה, מצביעים בהמוניהם למפלגות חדשות, לתקוות חדשות, לרשימות חדשות והרבה פחות מרשימות ואידיאולוגיות. …
    אז מה עשו בקמפיין האחרון של הימין החדש? הביאו לציבור כל מה שישן. בנט ושקד, מנהרות ובג"ץ. … "
    ———————
    להערכתי השם "הימין החדש" אינו שם מוצלח. ממספר סיבות. אני בספק האם טרחו לבדוק מספר שמות חלופיים בקבוצות מיקוד, בקרב קהלי היעד הפוטנציאליים של המפלגה.
    אבל כידוע גם שם מפלגה מאוד מוצלח (כמו "קדימה") אינו ערובה להצלחה.
    אבל התקשיתי לסבול את העובדה שבטקס הכרזת שמה של המפלגה החדשה – בנט ושקד אפילו לא ידעו להגות נכון את שמה. [הם ביטאו את ה' הידיעה המקדים את המילה "חדש" כאילו הוא מנוקד בקמץ, במקום לבטאו כמנוקד בסגול].
    לתפיסתי הייתה כאן הצטברות של עוד ועוד עדויות לחובבנות של בנט ושקד.
    בעולם פוליטי מאוד תחרותי – על חובבנות בד'כ משלמים מאוד ביוקר.

    אהבתי

  23. קמיליה,
    אצלי המצב יותר פשוט. אני ליכודניק שרצה למשוך את הליכוד ימינה וסבר שיש עוד רבים כמותו. טעיתי. שאר הליכודניקים ענו ב"רק ביבי"

    אהבתי

  24. הימין החדש ניסה להיות הימין האליטיסטי, בלי מירי רגב. בפועל מעניין לראות שבאזורים שבהם חיים ימניים "עממיים" לא היה כל עניין במסר שלהם. מצד שני, זהות עקפה אותם בעקביות על אף שזו מפלגה שהמסר שלה היה עוד הרבה יותר מורכב.

    אהבתי

  25. עוד משהו שניתן לראות: בקלפיות במרכז תל אביב שבהן מצביעים המון צעירים מעשני גראס התמיכה בזהות הייתה מזערית.

    אהבתי

  26. קמיליה,
    הבעיה בשקד בראש מפלגה דתית כמו הבית היהודי נעוצה בהיותה חילונית, לא בהיותה אישה.

    אהבתי

  27. תומר פרסיקו על הציונות הדתית.
    שם הפוסט החדש שלו – בבחירות לקו בארבע מכות. הציונות הדתית.

    לתחושתי פרסיקו אינו חף משמחה לאיד. יצאתי בהרגשה שפרסיקו חוגג את המכה שקיבלה בבחירות האחרונות הציונות הדתית. בעיקר את ניפוץ היומרה המגזרית להנהיג את עם ישראל לאחר שהציונות החילונית התעייפה.

    (כפי שציינו המגיבים לפני – גם הימין החדש, גם זהות, וכמובן שגם איחוד מפלגות הימין, לא הצליחו למשוך אחריהם מסות של חילוניים ומסורתיים, שאינם חלק אינטגרלי מהמגזר הדתי לאומי.
    אם שקד נדחית בשל היותה חילונית, ולא בגלל היותה אישה, נראה לי שהיומרה של הציונות הדתית להשתלב בהנהגת המדינה בהכרח הולכת ומתרחקת ).

    למרות זאת כדאי להערכתי לקראו.
    לא ארוך + הוא עוסק פחות בניתוח הסיבות לכישלון הימין החדש וזהות, ומעט יותר בהשלכות המצב החדש שלאחר הבחירות. קיים יצוג לחרד'לים ולתומכי כהנא אך לא לציונות הדתית היותר ליברלית והיותר משתלבת.
    בעיני לפחות – זה עצוב.

    בבחירות לקו בארבע מכות. הציונות הדתית

    אהבתי

  28. קמיליה,
    שקד הייתה (וכנראה עודנה) מאוד פופולרית בבית היהודי, וממש לא נדחתה ממנו. אבל אם הציונות הדתית מתיימרת להשתלב בהנהגת המדינה, כדברייך, הצבת חילוני/ת בראש מפלגתה אינה הדרך לכך.

    אהבתי

כתיבת תגובה