פינלנד עושה ניסוי

בניגוד למה שמשתמע מכותרות אתרי האינטרנט הכלכליים, פינלנד לא הולכת לחלק בקרוב 800 אירו לכל אזרח. הרעיון של חלוקת צ'ק לכל אזרח, מה שקרוי מתן הכנסה בסיסית, הוא אחד הרעיונות המעניינים בשיח הכלכלי. פעם הבעתי בו תמיכה בהתלהבות גדולה בבלוג. אולי יקרום פעם עור וגידים, אבל מה שקורה עתה בפינלנד הוא רק הכנות לניסוי מוגבל ביישום הכנסה בסיסית, לא יותר. כמובן, אם הניסוי יצליח יהיה זה פתח ליישום אמיתי ורחב היקף של הקונספט.

רעיון ההכנסה הבסיסית מתגבר על אחת הבעיות היסודיות של מדינת הרווחה – התמריצים למסכנות. כל קצבה שניתנת רק למי שהוא מסכן, מתמרצת אנשים למצוא את נקודות המסכנות שבהם במקום לגלות את חוזקותיהם. מה הטעם לצאת להתפרנס בכבוד, כאשר עליית כושר ההשתכרות תסכן את הקצבה הממשלתית. עדיף לשכנע את הרופא של ביטוח לאומי שאתה מסכן ללא תקנה.

ההכנסה הבסיסית חותכת באבחה חדה את קשר הגורדי שכרוך סביב צווארם של מוטבי מדינת הרווחה. במקום להעניק הטבות רק לעניים או רק לחולים או רק לנכים או רק לנשים החד הוריות, ההטבות ניתנות לכולם. כל אזרח זכאי להן מגיל 18.  אין צורך בועדות ביטוח לאומי ובביורוקרטיה מפלצתית – כללי הזכאות הם הכי פשוטים שיש. אתה אזרח בוגר, אתה זכאי.

אליה וקוץ בה – כדי להעניק סכום סביר לכל אחד ואחד צריך תקציבי עתק. לא סביר שהחיסכון בשל ביטול ההטבות הפרטניות יספיק כדי לאפשר אותם. ניתן לטעון אמנם שמיגור התמריצים למסכנות יביא לצמיחה שתספק למדינה את התקציבים הנחוצים. מצד שני, גם הכנסה בסיסית מולידה תמריצים גרועים משלה – כל אחד יכול לקבל כסף בלי לעבוד, אז למה לעבוד קשה. יהיה קל ונוח יותר לנהל חיים כגון אלו שמטיפה להם הסולידית, שאמנם כרוכים בהצטמצמות, אבל פוטרים את האדם מהחובה לעבוד. מצד שלישי, מי בכלל אמר שכולם צריכים לעבוד בחברת השפע. אולי אנחנו קרובים לעידן שבו המכונות יעשו את הכול.

כשעולה על שולחן הדיונים מדיניות רווחה, אחת השאלות הרלוונטיות בימים אלו היא מה התמריצים מבחינת המהגרים. הכנסה בסיסית יוצרת קו הפרדה חד בין אזרחים לבין אלו שלא. רק האזרחים יכולים ליהנות ממנה. אולי בשל כך יהיו עבודות שאזרחים לא יסכימו לעשות בשום פנים, הרי הכנסתם הבסיסית מובטחת, ולפיכך יצטרכו להביא מהגרים כדי לאייש אותן. אבל כשהמהגרים יתאקלמו ויתאזרחו – גם הם יצפו להכנסה בסיסית, ולאורך השנים עלול להיווצר בשל כך לחץ לא סביר על מדינת הרווחה.

הכנסה בסיסית היא אם כך נושא מסובך. לאורך השנים הרבה הוגי דעות שמרנים וימניים מצאו בה נקודות חיוב – היא משחררת את האזרחים מהביורוקרטיה של מדינת הרווחה. אבל רק בחינה אמפירית יכולה לתת תשובה משכנעת באשר לסגולותיה ומגרעותיה, לכן צריך לאחל לפינים הרבה הצלחה עם הניסוי המרתק שהם מתחילים בו.

 

 

23 תגובות בנושא “פינלנד עושה ניסוי

  1. השויצרים הצביעו נגד רעיון שכזה שנה שעברה. אלסקה נותנת לכל תושב תמלוגים מהנפט. ההגיון אומר שכך יהיה בעתיד.
    יתכנו גם תופעות לואי. אנשים יקחו הלואות על חשבון הכנסה עתידית, לא תמיד לשימוש הנאות.
    הדרך העדיפה היא לא לתת כסף אלא טובות הנאה אחרות. ביטוח רפואי, מענקים לשימוש בחשמל. תלושים לאופרה, קולנוע, לימודים, ארוחות במסעדות לא יוקרתיות.
    לא עדיף שהמדינה תספק דיור ציבורי? נסיעות צבוריות חינם? או אולי תלושי מענק תמורת שרותים כמו תרומות דם או פלסמה.

    אהבתי

  2. תודה על הפוסט תמריץ . אלא שיש בעיה עם הפוסט , ודי נפוצה :

    המחשבה שכסף עונה על הכל !! ורק כסף !! יש הרבה יותר מדי אנשים , שבלי עבודה :

    אין להם זהות , חלל , ריק ממלא אותם . הם צריכים מסגרת , צריכים תמריצים , פידבק מן הבוס , צורך בהשתייכות , צורך בתחושה שהם שווים משהו , וזה , לא בא מהם , מבפנים , אלא מבחוץ ( התמריצים והצרכים ) . הם לא בבחינת self sufficiency , הם צריכים גירוי והפעלה חיצונית לעולמם וזהותם שלהם .

    אתה פשוט עושה השלכות , בלי שום פילוח סוציואקונומי . יש תופעות בזויות של התחזות ומירמה של ביטוח לאומי, אבל , אין לקבוע באופן גורף כללים דנן .

    מעבר לזה , לא אלאה מלהזכיר שוב ושוב תמריץ :

    כלכלה , משמעותה פריון ( בעיקרון ) . המרכיב העיקרי בפריון , הינו טכנולוגיה . המהגרים , ככוח עבודה זול , שמים ברקס לתהליכים דנן , ומורידים הפריון , למרות שלכאורה , הם מעלים אותו נחזה להיתפס , שהרי , עלויות השכר יורדות .

    להתראות

    אהבתי

  3. אל רום, איום זה הדבר הגרוע מכל. הפחד שלא יהיה לך מחר אוכל מזון מיטה. כשיש לך ביטחון שכל אלו יהיו מינים מחר אתה יכול ללכת ללמוד בשקט לקראת מקצוע מכניס. מי שרוצה למצוא זהות ולהצליח ינצל את המענק לכיוון היצרני, ומי שממילא לא היה עושה כלום גם לא יגנוב וירמה כי יש לו הכנסה

    אהבתי

  4. אורי , לא טענתי שכסף וזהות או איזון , צוברים אחד על חשבון השני . אלא , שהמחשבה , שכסף ורק כסף , לא כל שכן , כולה קצבה בסיסית , לגבי כל המגדרים או שכבות האוכלוסיה , עונה על הכל , הינה חסרת היגיון ואחיזה.

    יש לא מעט , משכבות בוא נגיד : פחות משכילות או מוטות אינטלקטואליזם , שכסף , או חיים בסיסיים , לא פותרים בעיה של זהות ואיזון . בלי עבודה , הם מרגישים שהם לא ממש שוים .

    שוב , אתה ודומים לך ( כמו תמריץ ) עושים השלכות , אבל , זה לא מתאר בעליל את החתך הכולל של האוכלוסיה .

    ולכן , גם קצבה , אפילו סבירה , לא תמיד נותנת מענה רוחני לאוכלוסיות מסויימות . והם לא בדיוק כמוך או כמו תמריץ :

    לומדים בעצמם , קוראים ספרים , יוצרים בעצמם , לוקחים קורסים ומרחיבים דעתם וכו…. אלא : ריקנות בעליל יכולה למלות אותם .

    אם כי , עם השנים , על ציר הזמן , אלו האחרונים , הולכים ופוחתים , ואילו נקרא להם ה : self sufficiency הולכים כמובן , ומתרבים . עדיין ,זוהי בעיה , קצבאות , לא כל שכן , בסיסיות מטבע הדברים , לא פותרות כל הבעיות .

    להתראות

    אהבתי

  5. אל רום, אני נוטה להסכים. נדמה לי שהיה פעם מחקר שהעלאת קצבאות הזקנה באיזה מקום בעולם הורידה את תוחלת החיים של הזקנים. לא הלכו לעבודה כי היה להם מספיק כסף. לא הלכו לעבודה אז לא היה להם טעם בחיים ומתו.

    אורי, אנשי הימין הכלכלי תמיד מעדיפים מקסימום חירות כלכלית במקום שהממשלה תבוא ותקבע לך מה לעשות עם הכסף.

    אהבתי

  6. אל רום, לגבי עניין הפריון של המהגרים, לכך כיוונתי במה שכתבתי:
    "יהיו עבודות שאזרחים לא יסכימו לעשות בשום פנים, הרי הכנסתם הבסיסית מובטחת, ולפיכך יצטרכו להביא מהגרים כדי לאייש אותן. אבל כשהמהגרים יתאקלמו ויתאזרחו – גם הם יצפו להכנסה בסיסית, ולאורך השנים עלול להיווצר בשל כך לחץ לא סביר על מדינת הרווחה".
    כלומר יהיה מעגל קסמים שבו מושכים מהגרים עם פריון נמוך ובטווח הארוך הפריון של המשק ילך וירד, והמשק לא יוכל להרשות לעצמו מתן הכנסה בסיסית מכובדת.

    אהבתי

  7. תמריץ , אני שמח שאתה מסכים עם כך , כי התופעה עצמה , אובייקטיבית ובעינה עומדת .

    לגבי הימין הכלכלי אגב , כבר הסברתי פעם :

    מה שעומד בבסיס התופעה , אינה החירות הכלכלית , ואפילו לא ההתערבות במשק , אלא :

    ההשלמה או אי ההשלמה , עם קורבנות שנופלים בדרך , כל הדרך למעלה . מי שלא משלים , אזי : מתערב , מכוון , ומצמצם החירות . מי שמשלים , ורואה בזה כורח ( אם כי מגונה מבחינת הימין ) :

    לא יתערב , וממילא , יתיר חירות ( לכאורה ) מקסימלית . אבל , הן הימין , והן השמאל המודרני / אולטרא מודרני, בעד : צמיחה , טכנולוגיה , תעסוקה וכו…. אלא : היחס לקורבנות , עושה ההבדל !!

    לגבי המהגרים , אז אתה ער להשלכות השליליות על המשק , כי אתה תדיר , מברך על עבודה זולה , שמורידה עלויות שכר , מבלי לקחת בחשבון , ההשלכות כאמור , על הפריון במשק . רק הבאתי sober reminder לגבי ההשלכות כאמור .

    להתראות

    אהבתי

  8. רק כהשלמה לתגובתי לעי"ל , בקשר לימין / שמאל כלכלי :

    כמובן שהפרדיגמה המוצגת , הינה קלאסית ומתודולוגית וממילא נוקשה . בפועל , ישנם כמובן , יצורי כלאיים , ושיקולים לכאן ולשם מורכבים . אבל , אילו הווקטורים העיקריים בבסיס המיכנזימים .

    להתראות

    אהבתי

  9. לאל רום: אני לא חושב שתפקיד המדינה לתת ללאזרחיה מענה לבעיותיהם הרוחניות ולתת להם תחושה שהם שוים משהו. נראה לי שבעיה כזו כל אחד צריך לפתור בעצמו.

    אהבתי

  10. galgal581 :

    איפה כתבתי ש :

    " תפקיד המדינה לתת ללאזרחיה מענה לבעיותיהם הרוחניות ולתת להם תחושה שהם שוים משהו. נראה לי שבעיה כזו כל אחד צריך לפתור בעצמו " ??

    איפה הבנת ממני , שזה בכלל חובת המדינה ? ( עסקינן בכלל בחובה אם כבר , לא בתפקיד !! )

    אבל אפילו כך , לכאורה , מאיפה גרסת שכך גרסתי לגבי חובת המדינה ? (ואפילו אם יטען הטוען שכן אם לאיו זוהי חובתה של המדינה )

    להתראות

    אהבתי

  11. יש לי רעיון: אולי כדאי להתחיל לתת קצבה כזו לאנשים מגיל מסוים ומעלה. נניח למשל שיתחילו בגיל 60 ומעלה. החשש שאנשים אלו יפסיקו לעבוד הוא לא נורא כי בין כה וכה הם קרובים לגיל הפרישה.
    חוץ מזה קשה להם למצוא עבודה בגיל כזה.
    בנוסף מבוגרים יפרשו, תהיה יותר עבודה לצעירים.

    אם זה ילך טוב אולי יהיה אפשר להוריד את גיל קבלת הקצבה בהדרגה. לדעתי עדיף להתחיל ניסיון מסוג זה (שאין לנו מושג מה תוצאותיו) בקטן ולאט לאט להגדילו (אם הכל ילך טוב).

    אהבתי

  12. גלגל, אני חושב שזו הצעה חכמה. בפרט בימינו כשיש עודף חיסכון, כדאי לגרום לאנשים להרגיש שיש מי שידאג להם בזקנתם והם לא צריכים לחסוך כל כך הרבה.

    אהבתי

  13. גלגל, קודם כל חלק גדול מהאזרחים מפוטרים לפני גיל 60. שנית, נניח שמישהו בגילאי ה-60 עובד ומרוויח יותר מההכנסה בסיסית אז למה לו לרדת פתאום ברמת החיים?
    זה ניסוי כלכלי מרתק אבל יכול לצאת לפועל במדינה קטנה והומוגנית כמו פינלנד. העלויות שלה אדירות.
    בנוסף, ברגע שתכנית כזו יוצאת לפועל ההשפעה התרבותית שלה אדירה ויהיה קשה מאוד לסגת ממנה מבחינה פוליטית אם יהיה צורך.
    אפילו את קצבאות הילדים פה קשה לקצץ….

    אהבתי

  14. ל-ד:
    אם חלק גדול מהאזרחים מפוטרים לפני גיל 60 אז זה מאוד הגיוני לתת להם קיצבה.
    חלק ממי שמקבלים קיצבה יעדיפו להמשיך לעבוד וחלק יעדיפו להוריד את רמת החיים ולהרוויח במקום זה זמן פנוי. זה משהו אינדיוידואלי.
    אף אחד לא יודע אם הניסוי הזה יצליח או לא. כדי לדעת זאת צריך פשוט לנסות. יחד עם זאת אני חושב שכל דבר חדש יש להכניסו בהדרגה ולא בבת אחת.
    אפשר לסגת מניסוי כזה. המדינה כבר ביטלה את הקביעות והרעה את תנאי הפנסיה ולמרות זאת הציבור לא הגיב על כך.

    אהבתי

  15. “All You Need Is Love”

    ה שמעצבן אותי בשיר הזה הוא ה-all הזה, והמעבר מ-want הסביר ל-need השערורייתי. המהלך הזה הוא הניצחון המוחלט והסופי של האהבה הפאולינית על שורשיה הפילוסופיים היווניים, התבוניים של תרבות המערב. השיר הזה הוא כל מה שרע בעולם. הוא כל מה שרע בפילוסופיה בתרבות ובפוליטיקה של 70 השנים האחרונות. כל מה שאני צריך זו אהבה. לא חוק וסדר. לא שוויון זכויות. לא משמעות לחיי, לא אוכל ומקלט מפגעי מזג האוויר ואפילו לא סקס. לא. כל מה שאני צריך, זו אהבה.

    http://alaxon.co.il/article/%D7%90%D7%94%D7%91%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%99%D7%A7/

    אהבתי

  16. זו תוכנית טובה. האג"ח המיועדות עם הריבית הקבועה הן בונוס ענק לצעירים, אבל לא ברור שמוצדק לתת להם אותו. יותר הגיוני לתת לזקנים.

    אהבתי

  17. סטאנדארד צארטארד בנק, standard chartered bank. אחד מהבנקים הגדולים בעולם. המניה שלו עמדה על 1700 לפני כשנתיים 1150 לפני כחצי שנה ו 487 כרגע. סכוי לבנקרופסי 42%. מה יקרה אם בנק בסדר גודל כזה יפשוט את הרגל? יש לחישות והגרף נראה לא טוב.

    https://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=STAN.L#symbol=STAN.L;range=5y

    אהבתי

  18. דעתי כזכור: לא צריך לתת בחינם אלא להעסיק את מי שרוצה תעסוקה והשוק הפרטי לא רוצה אותו. = מעסיק של הברירה האחרונה.

    אהבתי

כתיבת תגובה