אינספור לימונים

image_6487327

ב"קיצור תולדות האנושות" יובל נח הררי מתאר כיצד המהפכה החקלאית לא הואילה מאומה לרווחתו של האדם. עד המהפכה התעשייתית והמאה ה-19 רמת החיים האנושית לא באמת עלתה על זו של לקטים ציידים בעידן הפרה היסטורי. דבר זה מעלה את השאלה הפשוטה: מה הטעם בכלל בטלטלה כזו בדרך החיים, אם היא לא מועילה דבר? והתשובה היא שהמהפכה החקלאית יצרה שינוי עצום מבחינת המין האנושי: היא איפשרה לו להתרבות. האוכלוסיה גדלה. מבחינת רווחת הפרט אולי לא השתנה דבר לטובה – היה יותר מזון, והיו יותר נפשות לפרנס. אבל האבולוציה הרי אינה מתעניינת ברווחתנו, היא מתעניינת בלהפיץ גנים שורדים. אולי בני האדם הצליחו לגנוב מהאבולוציה רגעי נוחות ונחת פה ושם, והאבולוציה העלימה עין. אבל מטרתה בסופו של דבר היא לא שיהיה טוב לנו. כל נוחות שיצר העמל האנושי, האבולוציה שוקדת להפוך אותה בסופו של דבר לעוד עותקים של גנים אנושיים. כך, בני האדם יצרו את המהפכה החקלאית מתוך מחשבה שלהם יהיה טוב, אבל האבולוציה ציחקקה ודאגה שלה יהיה טוב (אם כי יש מחלוקת אם באמת המהפכה החקלאית הייתה כזו חסרת תוחלת).

יובל נח הררי נמצא כיום בחזית המאבק נגד ההפיכה המשטרית, ואולי הוא עצמו מגלם דמות במאבק היסטורי אבולוציוני בעל אופי דומה למאבק שתיאר ממרחק אלפי דורות. הררי נהנה מהנוחות של החברה המודרנית, שבה הוא מגה סטאר בעל שם עולמי באופן כמעט חסר תקדים, והוא נהנה גם מחייו בישראל, שעד לאחרונה היו נדמים כחיים במדינה בעלת ערכים מודרניים האופיינית לעולם המערבי במאה ה-21. מתחת לכל הטוב הזה רוחשת בוחשת האבולוציה, והיא חסרת רחם. אין לה עניין שלאנשים יהיה כיף. יש לה עניין להמיר כל כיף לעוד ועוד עותקים של גנים. הררי עצמו הוא הומו אל-הורי, אז האבולוציה מתמקדת בלהפיץ גנים של אחרים. היא חוללה, לא רחוק מביתו של הררי, קבוצת אנשים שמעוניינת לחיות חיי צנע סגפניים, לשקוד על פולחן דתי, ובעיקר להעמיד עוד ועוד עותקים של עצמם. הנורמות הליברליות והשפע החומרי מאפשרים לאנשים כאלו להתרבות במהירות, דבר שלא היה אפשרי בימים שבהם הרפואה הייתה פחות נוחה, השלטון היה יותר אכזר והחיים היו יותר קשים. אבל בסופו של דבר המטרה היא אותה מטרה עתיקה של האבולוציה עוד מראשית ימי המהפכה החקלאית: לתפוס מבני האדם את הכיף ואת הנוחות ולהמיר אותם לעותקים נוספים של גנים אנושיים.  אם חשבנו שבאמצעות המצאת הגלולה למניעת היריון בלמנו את השתלשלות העניינים הזו, הרי האבולוציה צוחקת לנו בפנים: היא יוצרת דת שמתפשטת במהירות ושהתנגדות לשימוש תכוף בגלולה היא אחד מעיקריה.

החרדים בישראל הם דוגמה ייחודית אחת, אבל גם ההתרבות האקספוננציאלית המדהימה של אפריקה ושל העולם הערבי במאה ה-20 יכולות להיות דוגמה. מי שהמציא את האנטיביוטיקה או שגילה שרופאים מיילדים צריכים לשטוף ידיים עם סבון או אלו שפיתחו את המהפכה הירוקה בחקלאות רצו שלאנשים יהיה יותר טוב. לא היה להם עניין להעלות לגבהים אין קץ את קאונטר הנפשות הפועלות. אבל האבולוציה חוטפת כל הנאה אנושית במטרה להפוך אותה להתרבות. באפריקה חיו כ-140 מיליון בני אדם ב-1900. כעבור 200 שנה צפויים לחיות בה ארבעה מיליארדים. איזו רמת חיים תהיה צפויה ל-4 מיליארד אפריקניים בשנת 2100 בכדור הארץ שהתחמם באופן ניכר? ייתכן שנמוכה מאוד.

המלכוד המלתוסיאני מתאר את המצב שבו אוכלוסיה גדלה אקספוננציאלית, אך כמות המזון גדלה לינארית, ולפיכך המין האנושי נגזר לסבל. בעולם המודרני הגורל שמתאר מלתוס לכאורה אינו גזירה עוד, מאחר שניתנה לבני האדם האפשרות הקלה להימנע מהריונות, בלי להימנע מסקס. וגם הוקמו מנגנונים חברתיים כמו פנסיה והשכלת נשים שמפחיתים את הצורך הכלכלי בילדים. אדרבה, יש החוששים מהצטמקות האוכלוסיה בשל הילודה השלילית ברחבי העולם. עם זאת עינינו הרואות, בקיומם של חרדים ואמיש, בגידול האוכלוסיה באפריקה ובמדינות ערב, את הסימנים לכך שהאבולוציה אינה פראיירית. היא עדיין נותרת נחושה להמיר רווחה אנושית בעותקים נוספים של בני אנוש. בני אדם חפצים לקחת לימון ולעשות ממנו לימונדה. האבולוציה חפצה לקחת לימונדה ולעשות ממנה אינספור לימונים.

14 תגובות בנושא “אינספור לימונים

  1. תמריץ: גם מי שמאמין באבולוציה לא חושב שיש לה תבונה או מודעות כלשהי. אתה פה מתאר את האבולוציה כמשהו שיש לו תבונה או מודעות. ויותר מזה אתה מתאר אותה כישות תבונית מתוחכמת וערמומית. ציטוטים: "האבולוציה לא מעוניינת ברווחתנו", "האבולוציה העלימה עין", "מתחת לכל הטוב הזה רוחשת ובוחשת האבולוציה והיא חסרת רחם", "האבולוציה צוחקת לנו בפנים". "האבולוציה לא פראיירית. היא נחושה להמיר רווחה אנושית בעותקים של של בני-אדם",

    Liked by 1 person

  2. ארנ, הערה נכונה. אבל נראה לי שמקובל לגלוש להתנסחויות כאלו, כשמדברים על תופעות ביולוגיות דינמיות. סתם גיגלתי קצת וראיתי ש״מחלה חסרת רחמים״ זה כינוי שמיוחס לאבולה, לאלצהיימר ולסרטן בתוצאות רבות בגוגל.

    אהבתי

  3. לתמריץ: תנסה להעביר את הרעיון הזה שלך מבלי לגלוש להתנסחויות כאלו. האם אתה יכול?
    מי שכותב "מחלה חסרת רחמים" יכול להחליף את זה בביטוי "מחלה שגורמת למוות המוני".

    אהבתי

  4. תמריץ: המטפורות האלו ממש לא ברורות. מאחורי כל מטפורה צריך להיות איזה תהליך הגיוני שאיננו מטפורי. מי שכתב את המטפורה צריך להיות מסוגל לתאר בכתב את אותו תהליך הגיוני. אני לא רואה מאחורי המטפורות שלך על האבולוציה איזה תהליך הגיוני. איך האבולוציה יוצרת דת? איך היא חוטפת את הכיף של אנשים אחרים וממירה אותו להתרבות? צריך להיות מאחורי זה איזה תהליך הגיוני שבו משהו חסר מודעות כמו האבולוציה יכול לגרום לדברים האלו.

    אהבתי

  5. התהליך ההגיוני הוא כזה. נוצרות בעולם כל מיני תופעות מקריות, שונות ומשונות. חלק מהתופעות יהיו כרוכות בכך שאנשים יטיפו לאנשים אחרים לעשות פחות ילדים ולהתרכז בקריירה (AKA פמיניזם), חלק מהתופעות יהיו קשורות בכך שיטיפו לאנשים לעשות הרבה יותר ילדים ולמצוא דרך לגרום לחברה כולה לפרנס אותם, כדי שלא יצטרכו לצאת לעבודה ולצבא וליצור קשרים עם אנשים אחרים שיצננו את תשוקתם לילדים (AKA חרדיות). התופעות האלו נוצרו על ידי כל מיני תהליכים מקריים וצירופי מקרים, שבהם כוח אבולוציוני לא בהכרח היה מעורב באופן משמעותי.

    ברם, מרגע שיש סיטואציה שבה תופעה מסוימת שורדת יפה ומצליחה להכפיל את מספרה בדור הבא, ואילו תופעה אחרת מתחילה להיכחד, אז העולם משתנה. אם התופעה השורדת מצליחה עדיין לשמור על הישרדותה, ואם ההיגיון שמפעיל אותה מתפקד היטב בדור הבא ובדורות שלאחריו, אז יותר ויותר אנשים שקשורים לתופעה הזו ומושפעים ממנה ממלאים את העולם, ופחות ופחות אנשים שקשורים לתופעות המתחרות ממלאים את העולם.

    הדינמיקה הזו נמצאת בכל מקום בטבע. למשל בגידול סרטני. גם אם מדבירים אותו באמצעות טיפולים מתוחכמים, הוא עובר כל מיני שינויים מקריים. חלקם יהיו בנויים בצורה כזו שיצליחו להשתכפל ולעקוף את הטיפולים, ואז רואים שהגידול חזר במלוא העוצמה. זה האופי האבולוציוני של הטבע. הוא נובע מהעובדה שכל הזמן קורים דברים מקריים, ושלחלק מהדברים המקריים האלו יש מנגנוני השתכפלות שעובדים היטב בסביבה הנתונה.

    Liked by 1 person

  6. מכאן לרעיון המרכזי של הפוסט: נניח שבעולם שורר מצב טוב ונעים שבו אנשים מרוצים. במצב כזה, יהיו, עם התגלגלות המחשבות והאידיאולוגיות והמסורות התרבותיות בכדור הארץ, כמה אנשים שיכנס להם לראש הג'וק שצריך להשתמש בשפע הכלכלי שיש כדי לעשות הרבה ילדים. האנשים האלו יעשו הרבה ילדים ויכניסו לילדיהם גם את הג'וק הזה בראש. והנה עוברים כמה דורות, ופתאום אתה רואה את סוג האנשים הזה בכל מקום. אבל בגלל שאותם אנשים לא רוצים שהשפע הכלכלי יישאר, אלא שהוא ינוצל כדי להביא כמה שיותר ילדים, יכול להיות שבשלב מסוים השפע ייעלם. נישאר עם הרבה מאוד בני אדם, אבל במצב שבו לא נותרו משאבים כדי לחולל מצב חומרי נעים לבני האדם.

    Liked by 2 אנשים

  7. אבל האנשים שרוצים לעשות מעט ילדים יכולים לבלום את האנשים שרוצים לעשות הרבה ילדים. הם פשוט יכולים לבטל את הקצבאות ואת ההנחות לאנשים שרוצים לעשות הרבה ילדים ואפילו להטיל קנסות על מי שרוצה לעשות הרבה ילדים. בסין זה עבד.
    שאלה נוספת: היום האירופאים והיפנים רוצים לעשות מעט ילדים (או לא לעשות כלל). עד לפני 60 – 80 שנה הם רצו לעשות יותר ילדים. מה קרה להם? הרי הגנים שלהם לא השתנו. כנ"ל הערבים בישראל שהילודה אצלם יורדת.

    אהבתי

  8. אני לא מדבר דווקא על אבולוציה גנטית. נטיות גנטיות גם קשורות, אבל פה מדובר בעיקר באבולוציה תרבותית.

    השינוי בילודה בארצות המפותחות משקף שינוי ערכים ושינוי בנסיבות הכלכליות. מה שהתאים פעם לא מתאים כיום. פעם ילדים היו הפנסיה. היום יש פנסיה מהממשלה. פעם אנשים פחות חשבו על תרבות פנאי, פעם נשים פחות חשבו על קריירה, ופעם לא הייתה גלולה. המוטציה המנצחת היא גישה תרבותית שמתמודדת עם התופעות האלו, ובכל אופן משכנעת את הנשים לעשות ילדים. איני אומר שלטווח הארוך זה דווקא חרדים. אצל האבולוציה אין מנצחים קבועים. גם הדינוזאורים שלטו עד שבא האסטרואיד.

    אהבתי

  9. מיועד לאמחייה

    הקטע פה למטה הוא 48 דקות אודיו, שיחה של דר' יובל נח הררי אותה הוא שב ונואם בפני קהל צופים בהופעות (בתשלום) ברחבי ישראל ותחנות טלויזיה בחו"ל (בתשלום$$$).
    אם אינך יכול לשמוע אתה יכול להכנס לעמוד דרך אופצית האינקוגניטו שוה להקשיב ולהתחלחל..

    אתה חוזר וטוען שמצביעי השמאל משכילים יותר, אינטלגנטים יותר ממצביעי הימין ולכן הם צריכים למשול, משקל כוח הבחירה שלהם צריך להיות משוכלל.
    הרי לך מצביע שמאל אינטלגנט משכיל מביע דעה. מה אתה חושב עליה?
    האם דברי הררי נשמעים בעיניך הגיוניים? דברי הסיכום שלו לרופאים שעדיף להם לשבות כעת ולהכאיב לחולים קשי היום מכיון שהכאב שיגרם לחולים יהיה רב לאין שיעור לאחר שהרפורמה תעבור.

    אפשר לצריף לשיחה את הביקורת שהיתה אצל י.ד. על דברי דר' אורבך.

    אם תגיע למסקנה שדבריו של הררי הם מעבר לגבול המופרעות וחוסר האחריות, מה ניתן לדעתך להסיק על הקשר בין השכלה ודעות פוליטיות?
    האם משקל דעתם הפוליטית של טייס מצטיין, כדורגלן מצטיין, דוגמנית צמרת, דר' למחול, אמור להיות גבוה ממשקל דעתו של אזרח ממוצע?

    כיצד אתה מסביר שאינלקטואלים נוטים לבחור בדעות שמאל? האם המסקנה היא שזו הדת האמיתית?

    https://www.themarker.com/podcasts/2023-08-10/ty-article-podcast/00000189-deeb-d1f1-a5df-deefc2aa0000

    תמריץ
    לאור הדברים שעלו פה, האם יש לנפות את דברי דר' הררי, ההומו האל הורי, בזהירות ולהתיחס למסקנותיו בספק? האם יתכן שהוא פרובוקטיבי לצרכי תפוצה פירסומת? האם ספריו עברו ביקורת עמיתים? (פרופסור אודי מרום מעביר על מסקנותיו ביקורת קטלנית שנים רבות). האם יתכן שהיותו בודהיסט מתבודד יוצא דופן בדרך חייו משפיע על דעתו על החרדים? על דרך החיים היציבה יותר של כלל האנשים החברותיים?
    בסופו של דבר אם על פי דר הררי כל מה שאנחנו חוזים איננו אלא בדמיוננו בלבד ולא במציאות מדוע להתלהב כל כך?

    אהבתי

  10. תמר הינדי אין לי כוונה לבזבז 40 דקות בהאזנה. כבר תרמתי בבית (כשהאזנתי אי אז לגדי טאוב מראיין את חיים רמון. האימה). בכל אופן אם הוא טוען שהרופאים צריכים לשבות עכשיו ולפגוע בחולים כדי למנוע פגיעה חמורה יותר בעתיד אני דווקא מסכים, וגם הרופאים עצמם טוענים את זה. אתה מוזמן להקשיב לרופאים אם מתחשק לך הם מונים לא מעט סיבות לכך שהמהפיכה המשטרית תפגע ברפואה ולמעשה בחולים.

    בכל אופן הטענה ש"מחנה המתנגדים לרפורמה הוא פחות משוגע ולכן צריך להקשיב לו במקרה הזה" שונה מהטענה המשתמעת ש"צריך להקשיב *לכל אחד* ממחנה המתנגדים ו*לכל דבר* שהוא אומר". זו לא אותה טענה. ייתכן שמר הררי הוא מבריק וייתכן שלא. ייתכן שהוא אומר דברי טעם וייתכן שלא. בממוצע החבר'ה המתנגדים לרפורמה הגיוניים יותר, בוודאי בכל הקשור לרפורמה, אולם גם אצלם יש משוגעים וטיפשים וגם את זה כבר אמרתי. מעבר לזה גם אדם מבריק יכול לאמר דברי הבל או סתם להיות מטורלל.

    אהבתי

  11. תמר הינדי יש כאן סוגיה עמוקה יותר ולדעתי מעניינת יותר. יש מקרים שדווקא האינסטינקט ה"חייתי" נותן תשובה נכונה יותר. יש מקרים שדווקא השכל הקר נותן תשובה נכונה יותר. לדעתי השכל הקר יתן תשובה נכונה יותר *ביותר* מקרים, אבל כאמור לא תמיד – בגלל סיבות של טרלול (דהיינו חוסר הגיון בדברים מסויימים), בגלל שהשכל הקר לא תמיד משקלל את כל הגורמים ודווקא האינסטינקט שהשתכלל במשך מאות מליוני שנים מדוייק יותר וכיו"ב.

    Liked by 1 person

  12. תמר הינדי: שמעתי את מה שאמר יובל נח הררי. אפשר להסכים איתו או לא להסכים איתו אבל לא הבנתי מה כל כך נורא במה שאמר?

    (עלי לציין שקראתי את הספר הראשון של הררי ואינני מסכים עם רוב הדברים שכתב. כמו כן אילו הייתי רופא היה קשה לי מאוד מבחינה מוסרית להזניח את החולים ולא לטפל בהם).

    אהבתי

כתיבת תגובה