דברים שנותנים תקווה

בכתבה הזו ובעיקר בתגובות אליה אפשר לחוש בזעם המתפרץ של השמאל הישראלי על תוצאות הבחירות. רבים מן המגיבים מדברים על הגירה מישראל. ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-דרעי-בן גביר-גולדקנופף היא לא לרוחם.. ואנחנו עוד לפני הסלמה כי הממשלה החדשה צפויה לנקוט בכמה צעדים שיפגעו בפרות הקדושות של השמאל, ובראש ובראשונה פסקת ההתגברות שתיתן לכנסת עליונות על פני בית המשפט העליון. ובסופו של דבר סביר שגם נתניהו ירתום את ניצחונו כדי להיפטר מהמשפט. הוא לא זכה בכזה ניצחון מהדהד רק כדי להיזרק ממנו לתא מאסר.

ועדיין, הפער בין הרגש לבין המציאות הוא גדול, כי מהרבה בחינות ישראל מעולם לא הייתה בפוזיציה טובה יותר. אחרי שיצאנו, תודה לאל, מהבלגן הפוליטי שנמשך שלוש שנים, אפשר להסתכל על העתיד בתקווה. הנה כמה סיבות לאופטימיות:

  • סוף סוף תהיה ממשלה יציבה שתוכל לקחת אחריות על דברים קריטיים כמו קידום המטרו והתמודדות עם בעיית הדיור. אפילו על פטור מויזה מול ארה"ב. ההתנהגות של ביבי ששיתק את ההתקדמות בנושאים אלו הייתה מבישה, וקצת מבאס לראות איך חוטא יוצא נשכר. עם זאת, טובת הציבור חשובה יותר מההתחשבנות איתו. ובזכות ממשלות קודמות הגעת רכבת תחתית חלקית לגוש דן בדמות קווי הרכבת הקלה היא שיפור היסטורי, שממש ממש קרוב.
  • הממשלה החדשה תהיה חייבת להביא תוצאות בנושא שיפור הביטחון האישי מול הפשיעה של הבדואים וערביי ישראל, הפרוטקשן והפשיעה החקלאית. על כך היא נבחרה ויש לה את כל הכלים. תירוצים לא יתקבלו הפעם.
  • העובדה שלישראל מקורות אנרגיה זולים יותר משאר העולם בגלל תגליות הגז הטבעי הופכת למאוד משמעותית וצפויה להקטין את הפער המטריד ביוקר המחיה בין ישראל לבין חו"ל. זה בעצם מה שקורה בימים אלו ממש. חוץ מזה, רפורמות היבוא של הממשלה הקודמת צפויות לתת את אותותיהן בהמשך הדרך.
  • התקשורת מדברת על הדמוגרפיה החרדית והשלכותיה בעוד עשרות שנים, אבל כאן ועכשיו אפשר לראות את ההשתלבות המהירה של הנשים החרדיות בתעשיית ההייטק.
  • על פי הפראנויה השמאלנית, שמגזימה בחרדות מיריבים מבפנים, אך ממעיטה בחשש מאויבים מבחוץ, הלהט"בים יוחזרו לארון; המדינה תשותק בשבת; וכולם יחויבו להתפלל בבתי הספר. בפועל אין ספק שהסטטוס קוו יישמר, ומטבעו תמיד הוא זוחל קצת יותר לכיוון החילוני, כי לחופש יתרון על ההגבלה. אפילו בעניין התחבורה הציבורית בשבת חלה התקדמות בשנים האחרונות עם מיזם נעים בסופ"ש. עם זאת, פריצת דרך אמיתית בנושא כנראה תגיע רק עם הגעת הרכב האוטונומי, שהיא קצת יותר רחוקה משקיוונו פעם.
  • רע"מ בהנהגת מנסור עבאס לא נמחקה אחרי שיתוף הפעולה שלה עם הקואליציה, אלא גדלה במנדט. זו בשורה גדולה לעתיד של יחסי המדינה עם ערביי ישראל.
  • על אף הסלידה של הממשל הדמוקרטי מממשלת ישראל החדשה, בנושא החשוב ביותר: העמידה מול אירן, המציאות דוחפת את אמריקה ליישר קו עם ישראל. זאת בגלל הסירוב של אירן לחזור לעסקת הגרעין, הדיכוי האכזרי של המחאות נגד המשטר והברית האיראנית-רוסית. התיאבון של זרם המיינסטרים במפלגה הדמוקרטית להתפייס עם אירן דעך. זו עוד אשליה של מדיניות החוץ בתקופת אובמה שהתפוגגה לה.
  • בכלל המלחמה באוקראינה מנערת את העולם המערבי מתחושת "סוף ההיסטוריה" המפגרת שלו. כך גם ההתמודדות עם גלי ההגירה מהעולם השלישי נעשית ריאליסטית יותר. על אף יחסי הציבור האיומים שהממשלה החדשה תזכה להם, מבחינה מהותית דברים אלו יהדקו מאוד את הברית של המערב עם ישראל, שבה מעולם לא השלינו את עצמנו כאילו סוף ההיסטוריה, האלימות והמלחמות הגיע (פרט לכמה רגעים תמימים בשנות התשעים).

95 תגובות בנושא “דברים שנותנים תקווה

  1. תמריץ לגבי הבטחון האישי והפשיעה הערבית זה נושא שנתניהו הזניח במשך שנים ולא שילם על כך שום מחיר.

    לגבי ההדתה, הרשה לי לחלוק עליך. כאשר בנט היה שר החינוך הוא הכניס לספרי הלימוד של החינוך הממלכתי חילוני תכנים דתיים. למי שלא מבין מה הבעיה דמיינו שמכניסים תכנים נוצריים לספרי החינוך של הזרם הממלכתי דתי או החרדי.

    אמרתי בעבר שאני לא מוטרד במיוחד מהממשלה הנכנסת, אבל גם אין לי ציפיות – ובנושא דת והדתה אני דווקא כן חושש.

    אהבתי

  2. אמנם לא קראתי את הכתבה, שנמצאת אחרי חומת התשלום של עיתון הארץ, אך קראתי המוני תגובות של קוראי הארץ.

    להערכתי, תגובות כעס ויאוש אלו מהוות בשורה רעה.לעתיד השמאל בישראל.
    ומכאן גם ליכולת הפוטנציאלית של הימין הישראלי לשתף פעולה עם השמאל הישראלי (אם אתייחס גם להצעת רן ברץ, לחבירה של נתניהו עם לפיד, שנידונה בסוף התגובות לפוסט הקודם).

    מהתגובות עולה השמאל הישראלי עדין לא השכיל להניף אף דגל רעיוני חדש. דגל אלטרנטיבי לדגל השלום (שקרס באינתיפדה השניה) או למצער לדגל ההתנתקות מהערבים (שקרסה עם מטחי הטילים ששוגרו מעזה). וכמובן גם דגל אלטרנטיבי לדגל העלוב והשחוק של רק-לא-ביבי.
    נראה לי שמחנה שאין לו אף בשורה אידיאולוגית, ושאינו מסוגל להציע שום תקווה או חזון – לא יצליח לשקם את עצמו.

    במקביל, אין בתגובות אף רמז, ולו קלוש, לתום עידן משבר המנהיגות של השמאל הישראלי.
    נראה שמאז רצח רבין השמאל מנסה "מנהיג" מפוקפק (שלא לאמר פגום) אחד אחרי משנהו, וזורקם במהירות לפח האשפה של ההיסטוריה. הצבת יאיר לפיד בראש מחנה השמאל (ואת מרב מיכאלי בראש המפלגה שיסדה את המדינה) מהווה תעודת עליבות לכל השמאל הישראלי. גם החיבוק שניתן לבני גנץ, אביגדור ליברמן וזהבה גלאון – משקף את עומק משבר המנהיגות של השמאל.
    משבר שגם יקשה על כל רעיון ממשלת אחדות או חבירה של הימין והשמאל. ובעיני זו בשורה רעה.

    ****
    אגב, לתפיסתי יש לתקן את המשפט:
    " … רע"מ בהנהגת מנסור עבאס לא נמחקה אחרי שיתוף הפעולה שלה עם הקואליציה, אלא גדלה במנדט. זו בשורה גדולה לעתיד של יחסי המדינה עם ערביי ישראל….".
    במקום "בשורה גדולה" הייתי כותבת "בשורה רעה". אבל נראה שלא אצליח לשכנע בסכנות הנשקפות לנו מהתנועה האיסלמיסטית.

    לאיזון האופטימיות והפסימיות – אני חולקת גם על הטענה:
    " … סביר שגם נתניהו ירתום את ניצחונו כדי להיפטר מהמשפט. הוא לא זכה בכזה ניצחון מהדהד כי רק להיזרק ממנו לתא מאסר. …"
    ————–
    להערכתי, המוטיבציה העיקרית לסיים את משפט נתניהו תגיע דווקא מפרקליטות המדינה. לא מנתניהו וסנגוריו. הנביא המיתולוגי של מערכת המשפט, השופט העליון בדימוס אהרון ברק, כבר ניסה פעם להציע את סיום המשפט תמורת איזושהי עסקת טיעון. לא לחינם במערכת בחירות זו הסתיימו כל השאגות "שוחד, צרמה הפרת אמונים!!!".
    ככל שהחקירות הנגדיות של העדים במשפט נמשכות – כך הפרקליטות הולכת ומתבזה, ומאבדת את שאריות אמון הציבור בה. מכאן שהיא זו שתנסה לשים קץ לפארסה זו.

    Liked by 3 אנשים

  3. קמיליה, ככל הנראה העצה של השופט העליון בדימוס אהרון ברק באה לאחר פניה מנתניהו.. האם נתניהו חשב שהוא יוכל להביא את המשפט לסיום בפשרה? לא. אבל הוא עשה נסיון להדברות, ממש כפי שהוא עשה עם רע"ם. כפי שהיו כאלה שראו בהדברות שלו עם רע"ם "הכשרה" לשמאל להכניס אותם לממשלה, כך ראו בפניה שלו לברק הודעה באשמה.

    יאיר לפיד לא הוצב (נבחר) בראש מחנה השמאל, הוא עלה מתוך ואקום, הצורה שהוא הגיע לשם עוד גרועה יותר ומעליבה יותר לשמאל.

    השמאל לא יכול להביא דגל רעיוני חדש מכיוון שהוא אינו מעכל שאין פתרון לבעייה הפלסטינית. אנשים משכילים מתקשים מאד להפנים שיש דברים שפשוט אין להם פתרון הגיוני,ושהם לא יכולים לפתור, ביחוד כשהיריב שלהם פחות משכיל, שעה שאנשי רחוב פשוטים יותר פשוט ממשיכים הלאה וחיים עם המציאות. זו הדילמה בין הימין לשמאל.

    Liked by 4 אנשים

  4. קמיליה, אני לא חושב שהפרקליטות מתבזה. אני חושב שהמשפט הוא מסובך ולכן תמיד האמנתי שעדיף היה להסתפק בהפרת אמונים (נתניהו תחזק קשר עם אלוביץ שכלל ניגודי עניינים מזעזעים) מאשר בשוחד.

    מסכים איתך לגבי לפיד ומיכאלי. תליתי תקוות ביאיר גולן, אבל הוא כמעט נשמע טורט, עם המשיכה לאמירות פרובוקטיביות.

    אהבתי

  5. יסמין אמרת "השמאל לא יכול להביא דגל רעיוני חדש מכיוון שהוא אינו מעכל שאין פתרון לבעייה הפלסטינית". מסכים לחלוטין זו לדעתי הבעיה המרכזית של השמאל בישראל.

    Liked by 1 person

  6. אמחייה,
    אני לא יודע אילו תכנים בנט הוסיף לספרי הלימוד, אז אשמח לראות דוגמאות,
    כי אני מניח שבניסוח אחר אפשר היה לומר שבנט הכניס תכנים יהודיים לספרי הלימוד של החינוך הממלכתי-היהודי.

    אהבתי

  7. קמיליה לגבי משפט נתניהו אני מקבל רושם אחר. מצד אחד לפרקליטות יש בעיה עם הוכחת תיק בזק-וואלה (לא ברור מדוע הם לא הכריזו על פילבר עד עויין בזמנו, כנראה היה עושה להם את החיים יותר קלים) אבל מצד שני תיק מילצ'ן נראה מבוסס מאוד. גם לגבי תיק בזק-וואלה לא ברור אם באמת יש שם בעיה או שזה רק נראה כך להדיוטות. לגבי תיק מוזס אין לי מושג.

    בכל מקרה הרעיון של ויתור על העמדה לדין וענישה לנבחרי ציבור נשמע לי גרוע מאוד. אסור שמערכת המשפט תהיה מוטה פוליטית ואסור גם שיהיו מי ש"שווים יותר", וודאי ווודאי אם הם נמצאים בעמדת כח.

    Liked by 1 person

  8. דברים שנותנים תקווה: נשא אישה שנייה – ונשלח לכלא

    https://www.ynet.co.il/news/article/rjcquxlbi

    הערעור התקבל, וגזר הדין של בדואי מהנגב שהורשע בביגמיה הוחמר מעבודות שירות ל-5 חודשי מאסר בפועל. לטענתו, אשתו הראשונה סבלה מבעיות נפשיות, והוא לא ידע שיש איסור לשאת עוד אישה. הפרקליטות: "ההרתעה חשובה"

    בנושא שדנו בו לא מזמן, אולי דברים זזים.

    Liked by 1 person

  9. אמחייה, אם אתה חושב שהכנסת תכנים יהודיים דתיים למערכת החינוך הממלכתית (אני לא חושב שהיא נקראת "ממלכתית חילונית", היא פשוט "ממלכתית") שקולה להכנסת תכנים נוצריים לחינוך החרדי, לדעתי אתה במיעוט מבוטל אפילו בקרב האתאיסטים בישראל. אני גדלתי בסביבה חילונית שבחילוניות ואני לא חושב שמישהו (אולי קומץ קטנטן) מהמשפחה או החברים שלי היה חותם על ההשוואה הזאת.

    Liked by 2 אנשים

  10. amehaye,
    נתניהו לא הזניח את הפשיעה ברחוב הערבי, להיפך, בנה 9 תחנות משטרה ביישובים ערביים, העביר את חוק קמיניץ והשקיע 15 מיליארד. למרות מאמציו אלו הוא נחל כישלון חרוץ משום שהפקיר את מערכת האכיפה. ממשלת השינוי הוכיחה שאפשר לרדת אפילו נמוך יותר. הקפיאה את חוק קמיניץ, עצרה את הנטיעות בנגב והעבירה את חוק החשמל. לזכותה של שקד ניתן לומר שבלמה את הזרמת עשרות המיליארדים ללא בקרה (ישירות לאירגוני הפשיעה) שתוקצבו על ידי הממשלה

    אהבתי

  11. תיק מילצ'ן נראה יותר מבוסס אבל זה לא סותר את העובדה שהפרקליטות מתבזה.

    בוודאי שלא צריך לוותר על העמדה לדין של נבחרי ציבור או בעלי עמדות כח, אבל ציפיתי שאם כבר מעמידים אותם אז נראה יותר מקצועיות.
    אולי העדויות שהפרקליטות הגישה, העדים שהיא הביאה וכתבי האישום שהיא כתבה היו מספיקים למשפטים אחרים, אבל היה ברור מראש שמשפט כזה ימשוך תשומת-לב (העמדת ראש-ממשלה לדין), שנתניהו ייקח עורכי-דין מהשורה הראשונה (שמסוגלים להתעמת עם הפרקליטות יותר מהעו"ד הממוצע) – אז למה התנהלות הפרקליטות על גבול החובבנות?
    כל סיפור שינויי התאריכים
    עדי מדינה שלא מעידים כעדי מדינה
    חקירות ללא אישור
    הפעלת לחץ ואיומים על עדים

    מה הפרקליטות חשבה? שכל זה לא ייחשף לעיני השמש במשפט שכזה?
    גם אם נתניהו יורשע הפרקליטות לא תצא טוב מהסיפור.

    אהבתי

  12. מסכן הבדואיי, לו היה מגדל מריחואנה בשטח אש, או נכנס לפרוטקשן לא היו מתעסקים אתו.
    ככה ברמה בירוקרטית של טכניקליטי מכניסים לו את החוק(ן) עד הגרון והפרקליטות עוד דורשת להחמיר אתו. (יגור 5 חודשים במלון ממשלתי על חשבון הברון ולא יוכל לפרנס את נשותיו) הסתבר במהלך המשפט שיש לו 55 אחים ואחיות, אז מה אבא שלו לא נשוי ל 15 נשים?
    אפשר לחשוב שזה יזיז למישהו מהבדואים, ענשיה הרתעתית דה מיקולו, עוד יצחקו עליו שהוא הבדואי היחיד בנגב שחטף על 2 נשים. יחשב לכשלון, הפושעים עוד יתרחקו ממנו.

    Liked by 2 אנשים

  13. אנונימי, שי שפירא ואחרים – למילה "יהודי" יש מספר משמעויות. יש את הדת ויש את הלאום. ישראל היא מדינת הלאום היהודי, לא מדינת הדת היהודית.

    בישראל יש את מערכת החינוך החרדית לחרדים, את הדתית לאומית לדתיים לאומיים, ואת הממלכתית. מי שרוצה סממני דת בחינוך של ילדיו שישלח אותם לאחת משתי הראשונות. מי שאינו רוצה שום סממן דתי, לאן בדיוק ישלח את ילדיו?

    שי אני מכיר הרבה מאוד אנשים שלא רוצים שום סממן דתי בחינוך של ילדיהם. אני לגמרי בעד לימודי הסטוריה של העם היהודי, ואין לי בעיה עם לימודי תנ"ך – מהזווית של חקר המקרא. מעבר לזה אין לי בעיה *עקרונית* עם שילוב של מסורת, למשל לימוד על חגי ישראל, כל עוד ברור שמדובר במסורת ותו לאו ומובהר היטב הענין הזה, כמו גם מקורם הפגאני של חלק מהחגים. ללמד תנ"ך כאילו מדובר בעובדות, עם זה יש לי בעיה קשה. ובאותו אופן החדרת תכנים תורניים למקצועות שאינם תורה פרופר מטרידה אותי מאוד.

    כאמור למי שלא מבין מדוע אני מוטרד דמיינו תכנים נוצריים או פגאניים בחומרי הלימוד של ילדיכם.

    אהבתי

  14. אמחייה,
    אני לא מבין על מה אתה מדבר (ההשואה לתכנים נוצריים בחינוך יהודי) אבל מקבל ב-100% שההורים הם אלו שצריכים להחליט מה ילדיהם ילמדו ולא משרד החינוך, ולפחות שמשרד החינוך לא יכול לכפות על ההורים דברים שבניגוד לרצונם.

    אני מבין שחלק גדול מההורים בחינוך הממלכתי כן מעוניינים בתכנים יהודיים (גם מהבחינה הדתית) ואין לי פתרון איך לפתור את זה אם יש כאלו כמוך שלא מעוניינים. אולי שיעורי בחירה. לא יודע.

    Liked by 2 אנשים

  15. יאיר זו אכן בעיה. יש מי שמעוניינים בתכנים יהודיים-דתיים במערכת החילונית – אני מניח שמדובר בעיקר במסורתיים. לעומתם יש מי שמעוניינים שלא יהיו כאלה – כנראה מדובר בעיקר באתאיסטים. כפי שאמרת כרגע אין פתרון רשמי לענין.

    לדעתי אפשר פשוט לא להכניס תכנים כאלה במובנם הדתי למערכת הממלכתית-חילונית, ומי שמעונין בהם שפשוט ישלח את ילדיו לאחת המערכות האחרות או שישלים בבית. בכל מקרה כאמור אין לי בעיה עם לימודי תנ"ך, תושב"ע וכיו"ב כל עוד הם מועברים בצורה חילונית-ביקורתית ולא בצורה דתית-אמונית.

    אהבתי

  16. לאמחייה,

    אני חילונית, ומקווה שגם ילדי ישארו חילונים.
    אך איני חוששת כלל מ"הדתה".
    למרות שאני רחוקה מלהתלהב גם מה"הבטחות", של מספר חובשי כיפות ושביסים, ל"שפר" את החינוך הממלכתי, כך שיהיה קרוב יותר לחינוך הממלכתי-דתי.

    להערכתי, בתי הספר הממלכתים של היום כמעט ואינם נוגעים בדברים הקשורים. ישירות או עקיפות, לזהות יהודית.
    אין לי ספק שכיום הם עוסקים בכך הרבה הרבה פחות מכפי שעסקו בתקופה שבנ אני למדתי בהם. בזמני למדנו מספר שעות שבועיות תנ'ך + מעט היסטוריה של העם היהודי (להבדיל מהיסטוריה כללית) + מעט היסטוריה ישראלית (בעיקר מהעליות הראשונות ועד מלחמת העצמאות) + מעט שירים ומנהגים הקשורים לחגים ומועדים, לאירועים תנ'כים וכד'. סביב נושאים אלו סבבו גם הטיולים השנתיים של בתי הספר ועוד. .

    אבל כיום ילדי כמעט ולא לומדים בכלל תנך או היסטוריה (לכל היותר שעה בשבוע תנ'ך + שעה אחת של נושא, אמורפי למדי, בשם "מחשבת ישראל").
    אפילו נושא. האמור להתקשר ישירות להיסטוריה של העם היהודי, כדוגמת השואה, נלמד בעיקר מזווית אוניברסלית. מלמדים אותם שלא היה שום דבר ייחודי בשואה של העם היהודי. הרי ניסו לבצע רצח עם גם בארמנים.

    לו היה הדבר תלוי רק בי – בתי הספר הממלכתיים לא אמורים ללמד יותר תנ'ך מבהווה, אבל ללמד הרבה הרבה יותר היסטוריה של העם היהודי. מתקופת כיבושי יהושוע את ארץ ישראל, דרך הרציחות ההמוניות (באירופה ובירושלים) בתקופת מסעי הצלב, וכלה במלחמת ששת הימים ויום כיפור. הייתי מאוד רוצה שילדי יוכלו להזדהות, ולשים את עצמם בנעליהם, של כל דורות היהודים הללו.
    כלומר להדגיש פחות את היהדות כדת ולהדגיש יותר את היהדות כלאום.

    בפוסט קודם, שי שפירא טען שאנשים שזהותם היהודית חלשה – יטו לרדת מהארץ. לעבור לארצות שבהן החיים קלים ונעימים יותר מאשר בישראל. כדוגמת מה שעשו כמחצית מבני כיתתו.
    הבעייה בטענתו היא שהוא התייחס ליהדות בעיקר כלדת. ודת כמעט בלתי אפשרי להחדיר לחילונים. אך הוא לא התייחס ליהדות כתחושת שייכות והזדהות עם לאום ספציפי כלשהו. תחושת שייכות לעם מסוים, ניתן לחזק גם בקרב חילונים וגם בקרב חרדים. והיא זו שיכולה להקשות על האדם לחוש בן בית בכל מרחבי הקוסמוס. היא תהווה סיבה טובה לרצות לגור רק במקום שבו הרוב יהודים.
    לתפיסתי. זו אמורה להיות אחת ממטרות העל של מערכת החינוך הממלכתית – ישראלית.
    מחדל הרבה יותר משמעותי בעיני מטיפה יותר, או טיפה פחות, של לימודי יהדות כדת.

    Liked by 1 person

  17. וגם אנחנו מחוברים למה שקורה בעולם יותר ממה שנדמה לנו. הציבור לא מכיר לעומק כל החלטה ממשלתית או תופעה אידיאולוגית אבל בסופו של דבר הוא מצליח לחבר את הנקודות.
    והנקודות שמתחברות הן משבר אנרגיה שהגיע בגלל החלטות פרוגרסיביות, אינפלציה שמגיעה בעקבותיה, שמירה על זהות לאומית ולא על האינטרסים של אחרים, טיפול באזרחי המדינה שלך ולא ב"אזרחי כל העולם", …..

    מעניין מה יגבר יותר: הרצון לחזור למדיניות הגיונית יותר או הפחד מה"רפובליקנים הקיצונים שלקחו לנשים את הזכות על גופן".
    אצלנו ההפחדות על ה"קיצונים" לא עבדו לבסוף.

    אהבתי

  18. קמיליה – מסכים עם כל תגובתך חוץ מהטענה שהתייחסתי ליהדות בעיקר כדת. למעשה, אחד הנושאים שחזרתי אליהם שוב ושוב כאן ובבלוג שלי בשנה־שנתיים האחרונות זה בדיוק אותו החיבור לתולדות העם היהודי שאת מתארת. דיברתי על זה גם מניסיון אישי, וגם כהצעה מעשית לאיך לחזק את החיבור הזה גם בלי לחכות למשרד החינוך (הצעה שלצערי ברור לי שתישאר פנטזיה, כי כולם מעדיפים לחכות למשרד החינוך שיעשה איזה קסם).

    והערת אגב – קצת מצער אותי לשמוע שהמבט שלך על תולדות העם היהודי בין התנ"ך לפלמ"ח הוא בראש ובראשונה "הרציחות ההמוניות בתקופת מסעי הצלב". העם היהודי השיג בשנים האלה הרבה דברים מרשימים ומעניינים חוץ מלהירצח.

    Liked by 3 אנשים

  19. החלוקה בין יהדות כדת ליהדות כלאום היא מלאכותית.

    ראשית, בעוד שנצרות היא דת ואיסלאם היא דת, הרי שיהדות היא גם דת וגם לאום, כלומר השתייכות לעם שיש לו אופן חיים מחייב, זאת-אומרת שהיהדות כדת היא אופן החיים של הלאום היהודי.

    שנית, כי רעיון הלאום הוא חדש. כלומר בוודאי שיש לו שורשים ישנים (כמו בעם ישראל ובמקומות נוספים) אבל הביטוי הלאומי כפי שהוא נתפס היום הוא בוודאי חדש. לעומת זאת, היהדות עתיקה בהרבה מהגדרת הלאום כפי שאת קמיליה תופסת אותו.
    ואם אשתמש בראיית העולם שלך קמיליה, שמדגישה בעיקר את הרציחות והרדיפות של העם היהודי, אז שימי לב שהאנטישמיות הוגדרה בתחילה כדתית (בעיקר מצד הנצרות), אבל כאשר העולם האירופאי ריפה את שלטון הדת, האנטישמיות הפכה ללאומית ואף לגזעית.

    אז נכון שלא כל דקדוקי ההלכה קשורים בהכרח ליהדות כלאום, אבל קיום המצוות כמכלול ובוודאי שרעיון הבחירה (שאלוקים בחר בעם ישראל) הוא עניין לאומי מובהק. ולכן החלוקה בין יהדות כדת ליהדות כלאום היא מלאכותית.

    אהבתי

  20. אהבתי

  21. אגב, הביביסטים צפויים לקחת את בית הנבחרים (15-85 לפי השועל הכסוף), בסנאט זה לערך 45-55 סיכוי. לא שזה משנה לישראל, למה הנשיא הוא כמעט המחליט הבלעדי במדיניות חוץ.

    מעבר לכך, קונגרס רפובליקני יכול להביא לשיתוק ובלימה של תוכניות הפנים של הממשל ובהיעדר הצלחות פנים, נשיא עלול לחפש הצלחות חוץ. בקיצור – היזהרו במשאלותיכם.

    Liked by 2 אנשים

  22. אין מה לחפש פה – קלינטון היה הנשיא האחרון עם יוזמות דו-מפלגתיות מוצלחות בנושאי פנים. מאז (להוציא את החקיקה פוסט 9.11) – כל פעם שהיה קונגרס לעומתי, אמריקה הייתה משותקת בנושאי פנים. ה"עימותים עם הקונגרס" הם כבר לא באג, אלא פיצ'ר

    אהבתי

  23. דווקא ביידן הצליח להעביר כמה חוקים חשובים בקונגרס ולפעמים גם הרפובליקנים הושיטו יד למרבה ההפתעה. אבל כנראה באמת יהיו שנתיים של שיתוק.

    אהבתי

  24. יאיר לא נגיע להסכמות לגבי הגדרת "מיהו יהודי" ומהי יהדות. נראה לי שאתה רואה את הענין דרך הפריזמה של אדם מאמין בעוד אני רואה את הענין כאתאיסט. אין ספק שיש קשר מיוחד בין הלאום היהודי לדת משה – שהרי מי שמתגייר כהלכה נחשב כחבר בלאום היהודי. מצד שני יש גם הרבה סיבות לכך שהלאום והדת הם דברים נפרדים אבל לא אכנס להן כרגע.

    אהבתי

  25. ביידן הוא חלק מהגווארדיה הישנה הדוגלת ביותר שיתוף פעולה עם הצד השני (וגם אז, הצלחותיו מוגבלות ביותר). ככזה, יש לו עדיין חברים רפובליקנים כמו מיט רומני וליסה מרקווסקי (ג'ון מק'יין ז"ל היה חברו הטוב ביותר בסנאט). לצערי הרב, הדורות הצעירים יותר (ללא קשר איזה מפלגה) הרבה יותר לעומתיים וזה מתבטא בשיתוק התמידי כאשר השלטון מפולג.

    Liked by 1 person

  26. תמריץ אני רוצה להתייחס לנקודה של השתלבות החרדיות בשוק העבודה.
    קצב הגידול של החברה הזאת מעמיק את העוני מדור לדור ושום קצב של עליה בקצבאות ותקציבים אינו יכול להדביק זאת.
    ממשפחתי הרחוקה אני מתרשם שהדור הנוכחי שנכנס לגיל החתונות הוא הדור הראשון שאין להורים יכולת לסייע משמעותית לקניית דירה.
    אני מעריך (ומקוה שזה אינו wishful thinking) שנראה שם מפץ או שינוי מגמה כלשהוא, ותמיד חשבתי ששינוי כזה אפשרי רק כשאין 'צורר' שמאחד את השורות.

    Liked by 2 אנשים

  27. שמעון ריקלין כתב בטויטר לפני כמה וכמה שעות:
    אנשים שואלים אותי.
    מה קרה לך.
    מה אתה רוצה מנתניהו.
    ואני עונה: את מה שהבטיח.
    ממשלת ימין על מלא שתקיים את מה שהבטיחה.
    בלי אבל ובלי חבל.
    וכשאני שומע שנתניהו מתנגד לכתוב קווי יסוד לממשלה וגם הסכמים קואליציוניים.
    אני חושש שנתניהו הולך למרוח את ההישג העצום של כולנו.
    הלוואי שאני טועה
    שמעון ריקלין
    @Riklin10
    ·
    14 שע׳
    נייר הלקמוס לגבי כוונתו של נתניהו הוא יריב לוין:
    אם הוא יקח את משרד המשפטים זה אומר שהוא יודע שנתניהו יגבה את השינויים שצריך לעשות במערכת המשפט.
    אבל.
    אם יריב לוין לא יקח את משרד המשפטים זה כנראה בגלל שהוא מעריך שנתניהו לא הולך לשינוי ולכן אין לו טעם לבזבז את זמנו שם.
    שימו לב

    והופ כמה שעות אחרי כתבה בערוץ 7:
    יריב לוין, הנחשב מקורב מאוד לנתניהו, שוקל לוותר על משרד המשפטים שהוצע לו מחשש שלא יקבל גיבוי מראש הממשלה.

    Liked by 2 אנשים

  28. איתמר, אני רואה שיכולת הפרנסה של האישה הופכת למשמעותית מאוד בשידוכים וכל עילוי ליטאי רוצה הייטקיסטית. הזוגות הצעירים לוקחים משכנתאות וכבר לא מצפים שההורים יקנו להם דירה קומפלט. אבל האישה מצידה עדיין עובדת בשמחה כשהיא מאמינה שבעלה לומד תורה בזכותה.

    אהבתי

  29. איתות למה שיקרה עם גרשוני סיפק עו"ד עמית חדד כשהקריא בזמנו לקליין כמה משפטים שאמר עליה גרשוני בעדותו במשטרה:

    "אני לא האמנתי לה כי היא רכשה את הסיגרים מבלי לדרוש סוג מסוים של סיגר שמישהו אוהב וסמכה באופן עיוור על בני ועליי לגבי ההמלצה איזה סיגרים לרכוש, עליי לציין מדובר בהתנהלות חריגה ביותר למי שחובב סיגרים. חובבי סיגרים אוהבים סוג מסוים של סיגר או שניים במיוחד שאותו הם מעדיפים על השאר".

    קליין וחסון ניסו לייצר את הרושם שהם רכשו בחנות "קבינט" סיגרים אך ורק לנתניהו – שני סוגים שהוא אוהב – פרטגס וקוהיבה. אלא שחלק מהקבלות שנמצאו מהחנות מעידים על רכישת סיגרים אחרים לגמרי וזה גם לא מתאים לדיווח של ספק הסיגרים מסוג "קוהיבה", שדיווח על מכירה של קופסא אחת מהסוג הזה לחנות "קבינט".

    https://elizipori.co.il/facebook/facebook-log-221107/

    Liked by 1 person

  30. תמריץ
    בעניין התמריצים של נתניהו כנראה נשאר באי הסכמה.
    הצד האופטימי הוא טענת חייל בעבר שסמוטריץ' ובן גביר לא יתנו לו. לדעתי נתניהו יותר חזק מהם ויסובב אותם. אבל נראה שגפני הצטרף אליהם.

    אם מישהו יכול לסובב את נתניהו זה גפני (והוא גם יסנדל את דרעי)
    נקווה לטוב.

    אהבתי

  31. יש לי הרגשה שהמטרה האמיתית של פסקת ההתגברות היא לבצע עבירות בלי לשלם על זה, בבחינת הפיכת הכנסת לעיר מקלט לעבריינים.

    אם כבר מדברים על עבריינים, דרעי לא היה אמור לפרוש מפעילות ציבורית?

    אהבתי

  32. חשבתי שהקמת הממשלה תהיה קצרה אך התבדיתי.
    ככל הנראה אנחנו צפויים להצגה ארוכה שתכליתה אחת משתיים:
    1. שנתניהו יוכיח לציבור שהוא נאלץ "לוותר" לסמוטריץ' ולחרדים בנוגע למערכת המשפט, ושלא הייתה לו ברירה אלא להקים ממשלה שכזאת.
    2. שנתניהו יוכיח לציבור שהדרישות של סמוטריץ' ובן-גביר מוגזמות ולכן אין לו ברירה אלא להקים ממשלת אחדות (ובמצב כזה הוא יקח איתו רק את החרדים).

    בקיצור, לסמוטריץ' ובן-גביר תפקיד ראשי בעלילה ואני מקווה שהם יצליחו לעמוד על שלהם באופן הפוליטי והציבורי הנכון.

    Liked by 1 person

  33. לשי שפירא,
    כתבת:
    " … "בדיוק אותו החיבור לתולדות העם היהודי שאת מתארת. דיברתי על זה גם מניסיון אישי, וגם כהצעה מעשית לאיך לחזק את החיבור הזה גם בלי לחכות למשרד החינוך (הצעה שלצערי ברור לי שתישאר פנטזיה, כי כולם מעדיפים לחכות למשרד החינוך שיעשה איזה קסם). …"
    ——————-

    כתבתי הערה ארוכה, בדיוק על נקודה זו, בפוסט עבר של י.ד., שהתמודד עם הטענה שההסכם עם המורים מעקר את הזהות היהודית.
    גם י.ד. תבע שההורים ידאגו לכך בעצמם ולא יסתמכו על מערכת החינוך.
    לשמחתי הצלחתי לאתר את הפוסט הרלוונטי ואת תגובתי.
    אצרף חלק ממנה.
    אך למתעניינים בנושא הנחלת הזהות היהודית, הדתית ו/או הלאומית, אמליץ לקרוא את כל הרשומה ואת כל שרשרת התגובות אליה.

    האם ההסכם עם המורים עוקר את הזהות היהודית?

    *חלק* מהתגובה:
    " … הם כבר מסרבים להצטרף לטיול משפחתי עם הוריהם הזקנים ועם אחיהם התינוקיים והמעצבנים.

    כנ'ל המעבר, הדי מכאיב, בין הגיל שבו ההורים בוחרים מה להקריא לילדיהם (ומה לא), לגיל שבו ההורים בוחרים איזה ספרים לקנות להם, לגיל שבו ההורים יכולים רק להתחנן שילדיהם יעזבו את המסכים ויקראו איזשהו ספר. לא חשוב של מי ועל מה.

    הפכתי למאוד מודעת לעובדה שככל שהילדים גדלים כך מידת ההשפעה של הוריהם עליהם הולכת ומצטמצמת. לטוב (כמו השפעת הורי עלי) ולרע (כמו השפעתי על ילדי).

    טרום- מתבגרים ומתבגרים מאוד מאוד מושפעים מבני גילם. מקבוצת ההתייחסות וההזדהות שלהם.
    הם מושפעים גם מרוחות התקופה בקרב בני דורם. כולל מהרשתות החברתיות שלהם, ומהמוני סרטוני טיקתוק שבהם הם צופים (שרובם הופקו בחו'ל). אך גם מהתקשורת הכללית.

    מאוד קשה להעביר את חשיבות הציונות עבור בני העם היהודי – לבני דור מאוד קוסמופוליטי.
    דור שרק תוהה באיזו מדינה בעולם יהיה לו הכי כייף ללמוד ולהתגורר לאחר שיתבגר.

    מכאן שאני מודה שאני זקוקה לכל סיוע שאוכל לקבל. גם מהתקשורת הכללית וגם ממערכת החינוך שלנו.
    או, לכל הפחות, שלא יתאמצו כל כך לחבל במאמצי. כפי שכנראה עושה מערכת החינוך הממלכתית (אולי בהשראת עיתון הארץ על קובעי מדיניות החינוך)."

    אהבתי

  34. לשי שפירא,
    כתבת גם:
    " … קצת מצער אותי לשמוע שהמבט שלך על תולדות העם היהודי בין התנ"ך לפלמ"ח הוא בראש ובראשונה "הרציחות ההמוניות בתקופת מסעי הצלב". העם היהודי השיג בשנים האלה הרבה דברים מרשימים ומעניינים חוץ מלהירצח."
    —————
    מודה בבורותי כלפי פרקים שלמים בתולדות עם ישראל מלפני סוף המאה ה 19 / תחילת המאה ה 20.

    אני מאוד מעריכה את העובדה שהעם החהודי הצליח, בניגוד לכל הסיכויים, ולמרות כל האפליות הקשות, הגירושים וגלי הרציחות ההמוניות, לשרוד כעם. שהלאום לא התפורר ורבים מהם לא המיר את דתם.
    איני מסוגלת לייחס לעצמי, למשפחתי ולמי ממכרי, עוצמה פנימית מסדר גודל אדיר שכזה.

    אני גם מעריכה את העובדה שקהיליות יהודיות סיפקו רשת בטחון זו לזו. כולל לפליטים יהודים חסרי כל, ולסוחרים יהודים זרים. אפילו אם לא דיברו בשפת המקום (אגב, רשת שעזרה ליהודים להצליח במסחר בינ'ל). במסגרת הערכה זו אני אפילו מוכנה לדלג על נוהג חטיפת ילדים מקהילות יהודיות זרות בכדי להצליח לעמוד במכסות הגיוס לצבא הצאר הרוסי. כנ'ל מהיחס המכפיר, בתקופה זו, לילדי יהודים עניים.

    אבל אני מאוד מתקשה להעריך כתיבה של כל מיני טקסטים דתיים והתעמקות בהם.

    בנוגע לפיתוחים הלכתיים חשובים בימי הביניים –
    די התאכזבתי ללמוד שחרם דרבינו גרשון, על הפוליגמיה, לא היה יוזמה יהודית אלא בהשראה נוצרית. חמור מכך, שחרם זה התקבל רק בארצות הנוצריות, אך יהודי הארצות המוסלמיות, שבהן הייתה נהוגה פוליגמיה, סרבו להכיר בחרם.

    באופן דומה, מעט התאכזבתי מכך שלא היהודים היו אלו שהתחילו את המהפכה המדעית והטכנולוגית (למרות שלאחר שהצטרפו לגל זה – תרמו לו רבות).

    יהודים גם לא עמדו בראש התנועות למלחמה בסחר העבדים או לשיפור מעמד נשים וזכויותיהן. הם אפילו לא דאגו לאוריינות של בנותיהם (בניגוד לבניהם) עד תקופה מאוד מאוחרת.
    כך שלתפיסתי היהודים לא הצטיינו בתרומתם המוסרית לעולם. לפחות לא לאחר תקופת התנ'ך ומכלול חידושיה לאנושות.

    יחד עם כל זאת, זהו העם שאליו אני מרגישה שייכות.
    בניגוד לתפיסת arn, מעולם לא יצאתי לבחור את הדת ו/או את העם המצטיינים ביותר.
    אני מודעת לעובדה ש*גם* את בני משפחתי המורחבת לא בחרתי. חלקם יכולים להוות מקור למבוכה עבורי או אפילו לבושה. למרות זאת, אם אי פעם יזדקקו לעזרתי – ברור לי שאעשה כמעט כל מה שביכולתי בכדי לעמוד לצדם.

    אהבתי

  35. קמיליה,

    אני מזכיר שהטענות שלי היו לא רק לגבי הנחלת זהות יהודית מהורים לילדים ברמת הפרט, אלא גם הנחלת זהות כזאת לתרבות הפופולרית, שממנה מגיעים מה שהגדרת כ"רוחות התקופה", "הרשתות החברתיות שלהם", "סרטוני טיקטוק"[1], ו"התקשורת הכללית":

    תנ"ך, תלמוד, ומשאבי טבע אחרים

    ולגבי תולדות עם ישראל – את מניחה כמובן מאליו שכל מה שעשו היהודים בכמעט אלפיים שנה מסתכם ב"כתיבה של כל מיני טקסטים דתיים והתעמקות בהם". שוב אני נאלץ לצטט את עצמי ולהזכיר משהו שכבר כתבתי באותו הנושא: "יש מין מעגל קסמים בארון הספרים היהודי – גם חילונים וגם דתיים נוטים לראות בו מקור לכתבי הלכה, מוסר ושאר דברים שמעניינים דתיים. זה אומר שחילונים לא טורחים ללכת לשם כי כתבי הלכה ומוסר לא מעניינים אותם, ודתיים הולכים לשם כדי למצוא מה שמעניין אותם. זה אומר שיכולים להיות כתבים יהודיים עתיקים שמעניינים חילוניים אבל אף אחד לא מודע אליהם".

    בעולם שבו הפרויקטים התרבותיים שאני דוחף אליהם היו מתקיימים, היינו מדברים הרבה יותר על שמואל הנגיד בתפקידו כראש הממשלה של ממלכת גרנדה בתור הזהב שלה; על דון יצחק אברבנאל בתפקידו כשר האוצר של ממלכת ספרד המאוחדת, על דונה גרציה ויוסף נשיא בפעילותם הבכירה באימפריה העותמאנית, וכו'. היינו מדברים על התרבות הענפה שהאנשים האלה יצאו ממנה, שאומנם התייחסה הרבה לתורה ולהלכה, אבל ממש לא הסתפקה ב"טקסטים דתיים" – ובכלל חשוב להזכיר שההבחנה בין "טקסטים דתיים" ל"טקסטים חילוניים" היא המצאה מודרנית, וההלכה ברובה היא שיטת משפט שהדיונים סביבה הם לעתים קרובות דיונים משפטיים ומוסריים ממש כמו דיונים פוליטיים בימינו. יש אינספור אוצרות "חילוניים" למהדרין במקורות היהודיים של אלפיים השנים האלה. כולל כמובן מדע וטכנולוגיה, וכל תחום דעת אחר.

    [1] אם כי שווה לציין שאחד האתגרים החשובים שעומדים בפניי כאב זה לוודא שילדיי, גם כשיהיו גדולים מספיק, לא יתעניינו באפליקציית הריקבון הזאת, אם עדיין תהיה קיימת.

    Liked by 1 person

  36. amehaye מטרת פסקת ההתגברות היא להתגבר על עדר של עוודים שהשתן עלה להם לראש והם מבקשים להחזיק את הכנסת הנבחרת בביצים. להזכירך, הכנסת הנבחרת על ידי העם קובעת את החוק ולא עורכי דין שבחרו אחד את השני ומסובבים מילים באמהרית או ארמית ספרותית כדי לעשות שחור מלבן ולילה מיום.
    (לך תקרא את הבלוג של עדנה קרבל)

    כל מי שרואה את זה אחרת כנראה חטף שטיפת מוח מחיסוני הקורונה

    אהבתי

  37. נלחמנו על ערכים לא על אדם, מלבד עשרה מנדטים או מעט יותר שהלכו עם ביבי כי הוא ביבי, הרוב המכריע מגוש הימין מעוניין ברפורמות מקיפות.

    אם זה לא יקרה הממשלה הזו לא תאריך ימים.

    Liked by 1 person

  38. באחד הפוסטים הקודמים הגבתי כאן שאני צופה שבקרוב יתחילו לעלות דרישות לרפורמות כאלו ואחרות במערכת המשפט, וביבי יהיה זה שינסה לבלום את הדרישות הללו. והנה זה קורה אחד לאחד…
    להערכתי כל הדרישות של סמוטריץ׳ והחרדים מתואמות עם ביבי, כמו גם תגובתו ״חכו עם זה״. מטרתו היא לאותת למערכת המשפט שעדיף להם להרפות ממנו כי הוא המגן שלהם, המתון והאחראי.
    מי שמאמין שביבי יכריז מלחמה על בגצ בזמן שחירותו נתונה בידי שופטים, לא זוכר את הימנעותו העקבית מעימותים וזעזועים. הימור שלי: תקום ממשלת ימין בלי פסקת התגברות ובלי שום מהלך אמיתי מול מערכת המשפט, ומשפט נתניהו ימוסמס לאיטו.

    Liked by 1 person

  39. אוף טופיק,

    אם מישהו מחפש למי להחזיק אצבעות בבחירות האמצע בארהב (שמתרחשות היום):
    מועמד יהודי רפובליקאי פרו ישאלי בניו יורק !.

    סיכויו אמנם קטנים, אך לא זניחים.

    יהודי רפורמי שמומלץ ע' כל החרדים בעיר, למעט סאטמר.
    מקדם מאבק ב BDS.

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0M6Ri9YxMnzMyvUQJZgKds7s2h6GP7jZckiusru81x1Zg8Zj6XX29ZfKvjDu8ymU6l&id=100064428322590&_ft_=encrypted_tracking_data.0AY96Pyb7SYXTITG1_KHWXJgMAv0Ksqdn5E7c8PUD8KWczkbJJeQiwgJpJDUg6qx6zbhcP0AuPBcaZhcR5sXbbx6s72m0r8vQvCdS2eCSxB1b4mjLd2WGf9Sji0k5KNdtlLUcq0qqXuo17zkbknsRgqyRmR9_MXk8eNWjQfxgUnK_IE6psik2xaFX_gX-nTFGPPZtUel2ZUlxSc27YcrP3HojeBmQKQD0h4lRkCna4XRWwcHWwqh6T8whzDGp8A1G1AxN0blQvNz0Qx4DkZRIku1wdWbh3TiJuolbj4_shq_44t_YNLqu9nX_xcEk8zLbZIT5tOw_4_HsrGiEvRMK2b0YOcHmiMYj6BmcDK2Y37-xZtP3&__tn__=%2C%3B

    אהבתי

  40. י.ד.,
    לא התלהבתי מהמאמר שלא חידש דבר. מי שצפה בנאום הניצחון של נתניהו ודאי שמע את ציבור פעילי הליכוד מפריע לנאום בקריאות "משילות משילות" כאשר נתניהו דיבר על אחדות. אני מניח שנתניהו שמע את הקריאות ויגיב כמו שהגיב כשנתקל בזעם הליכודי בפרשת אלאור אזריה

    אהבתי

  41. רוזנברג נחום בג"ץ פאסיבי להבדיל מהממשלה שהיא אקטיבית. יש מעט מאוד חוקים שבג"ץ פסל, ואת רובם הממשלה רצתה שיפסול כך שהוא יצא "האיש הרע" והם לכאורה עושים את מה שהבייס שלהם רוצה.

    בג"ץ לא הפריע לפינוי חאן אל אחמאר, ההפך – הוא הודיע מפורשות שאין שום מניעה משפטית. ועדיין כל הממשלות עד היום לא פינו את המקום.

    בג"ץ לא הפריע לשייח ג'ראח / שמעון הצדיק, ההפך – הוא הודיע מפורשות שהבתים במחלוקת שייכים ליהודים. הממשלות החליטו לא לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה.

    ספר לי עוד כמה בג"ץ מונע ביצוע מדיניות. אני אגלה לך סוד, פסקת ההתגברות לא תשנה כלום כי בסופו של יום הכל אינטרסים. הדבר היחיד שהיא תעשה זה לתת לממשלה יותר כוח בנושאים שלא ימצאו חן בעיניך.

    אהבתי

  42. חייל צודק וגם י.ד. צודק.
    מה יגבר? רצונותיו של נתניהו או של בוחרי הליכוד והציונות הדתית?
    ימים יגידו

    אהבתי

  43. הבוקר בקלמן וליברמן היה ראין עם מתמודדת דמוקרטית לאיזה תפקיד שם והיא אמרה שהניו יורק טיימס מוטה לטובת הרפובלקנים!!!

    Liked by 1 person

  44. צריך גדוד של D9

    Liked by 2 אנשים

  45. "עבירות מין" זה נורא רחב. זה יכול להיות אונס ואז העונש פשוט זועק לשמיים, אבל זה יכול להיות מעשה מגונה ואז העונש סביר.

    Liked by 1 person

  46. מה ידוע: המפלגה הדמוקרטית לא ספגה את המפלה שציפו; המועמדים הטראמפיסטיים הוכו קשות.
    מה לא ידוע: מי יחזיק בסנאט ומי יחזיק בבית הנבחרים..
    בקיצור עוד אין הכרעה.

    אהבתי

  47. בארה"ב צעירים (בולט מאוד בהצבעה הלילה בקבוצת גילאי 18-29) מצביעים בפער מובהק לכיוון השמאל, בעוד המבוגרים (קבוצות 45-64 ויותר ברור בקבוצת 65+) מצביעים במובהק לשמרנים.

    רק בארץ הקודש צעירים נבערים מתלהבים מבן גביר מנופף באקדח ויוצאים בהמוניהם להצביע לשמרנים. "עם של קקות".

    אהבתי

  48. מעט קרוב יותר למחוזותינו.

    מחדל נוסף של ממשלות ישראל לדורותיהן (מאז ימי דוד בן גוריון).

    אי הטיפול בהתערבות ממשלות זרות בענייננו הפנימים / במערכות היחסים ביננו לערבים (משני צידח הקו הירוק), הגברת מודעותנו לבעיות "הדתה" ו"אלימות מתנחלים" ועוד.
    התערבות האיחוד האירופי בכלל, ו"ידידתנו הטובה ביותר באיחוד האירופי" (גרמניה) בפרט.

    ###############

    קטע מהטוויטר של אלדד בק:

    ·
    16 שע׳
    אנחנו נבגוד בזכרון כל אחד ואחת מקורבנות השואה.
    נגרום לרציחתם השנייה בידי הגרמנים.
    המסר צריך להיות ברור ביותר: יש לשים קץ לכל החתרנות הגרמנית נגד זכרון השואה ונגד קיומה של מדינת ישראל. לא עוד. משנים לחלוטין את חוקי המשחק.
    לא מתאים לגרמנים? שיילכו לעזאזל.
    בגין צדק. 2/

    ·
    16 שע׳
    כל הסיפור הזה של כנס ״השואה והנכבה״ במכון גתה בתל אביב תפס אותי יום אחרי ביקור באושוויץ.
    העניין הוא פשוט מאוד: אם לא נבהיר לגרמנים באופן חד וחלק, שמהיום מה שהיה ביחסים בינינו לא יהיה עוד ואנחנו לא מוכנים יותר לקבל את הצביעות המחליאה שלהם בכל הקשור לזכרון השואה וללקחים המתבקשים 1/

    ·
    17 שע׳
    מחר, כל הנציגים הרשמיים של ממשלת גרמניה יזילו דמעות תנין ויקשקשו את קשקושים הרגילים על ״אחריות היסטורית״ ו״לקחי העבר״. וימשיכו לממן פעולות שחותרות תחת קיומה של מדינת ישראל.

    ·
    17 שע׳
    לאחר ההחלטה רק לדחות את כנס ״השואה והנכבה״ במכון גתה ולא לבטלו, ממשלה ישראלית שזיכרון השואה חשוב לה הייתה מודיעה לאלתר על סגירה מוחלטת של המכון ושל משרדי קרן ההסתה הפוליטית של השמאל הקיצוני הגרמני העומדת מאחורי הכנס. זו המשמעות האמיתית של ״לא עוד״. לו פולין היתה מעזה לעשות זאת…

    Liked by 3 אנשים

  49. למי שעדיין לא ברור האם נתניהו הולך לתקן את מערכת המשפט עקיבא ביגמן מסביר שלא מתאים לעשות רפורמות רציניות.
    https://mida.org.il/2022/11/09/%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%99%d7%92%d7%95%d7%aa/
    בקיצור יהיו שינויים קוסמטיים שהשמאל 'יזדעזע' מהם אנשי ביבי יציגו תמונת ניצחון. והשמאל דרך מערכת המשפט ימשיך לצפצף על החוק על ההגינות ועל הדמוקרטיה.

    Liked by 1 person

  50. דה סאנטיס לא חולה נפש מבחינה אישיותית ברמה של טראמפ, אבל בנושא החיסונים והסגרים היה עוד גרוע ממנו בהתחנפותו לאספסוף הרפובליקני הרד-נקי.

    אהבתי

  51. לי.ד.
    הזכרת לי את האימרה שהדברים היקרים ביותר הם מתנות חינם.
    וגם את הסיפור שכאשר מהרג'ה הודי (או נפאלי?) אחד רצה לפגוע קשות במהרג'ה אחר- הוא העניק לו במתנה, בטקס רב רושם והדר, פיל לבן קדוש אחד. בידיעה שעלויות התחזוקה החודשיות של פיל קדוש יכולים לגרום, תוך שנים מועטות גם לנסיכות עשירה לפשוט את רגלה.

    אתה מתעלם מהעלויות האדירות (גם הכלכליות אך לא רק) של עידוד תהליכי פלסטיניזציה של ערביי ישראל, של העמקת הטריז בין חילונים לדתיים, בין מתישבי ישע לאחרים, ועוד ועוד מטרות של אותו "ענף ייצוא".

    הראיון המצ'ב עוסק בחלק מאותן מטרות מפוקפקות של כספי "התרומות". את ההשלכות יש צורך להסיק ולהעריך לבד.
    כאשר מדינה מוכנה למכור את עצמה למבקשי הכחדתה (כמדינת הלאום של העם היהודי – די קשה להניח שבטווח הארוך היא תזכה לשגשג.

    Liked by 2 אנשים

  52. אני לא יודע מה הקשרים בין ביגמן למשפחת נתניהו, אבל, למרות שאני מתעב הקונספירציות מספר אחת, כאן זה ברור: אם ביבי יפספס את ההזדמנות הזו מול מערכת המשפט, היא תצטרך למצוא דרך לגמול לו בגניזת התיקים נגדו

    אהבתי

  53. תמריץ
    הנה תסריט איך "יגנזו" את תיקי נתניהו תמורת מניעת רפורמות. בית המשפט פוסק שאי אפשר להרשיע את נתניהו – כמובן לא 'חוסר אשמה' אלא בעיה בראיות ובהליכי העמדה לדין. כלומר הפרקליטות תהיה כאילו השעיר לעזאזל. כולם יוצאים מרוצים. הביביסטים הנה נתניהו יצא זכאי והוכח שתפרו לו תיק. כמובן בספק הדין לא יכתב שתפרו לו תיק אלא משהו מעורפל על אי הקפדה ו על קלה כבחמורה בבנית התיק – אבל כך יפרשו אותו הביביסטים. אנשי הפרקליטות יצאו מרוצים כי הם רק כאילו שעיר לעזאזל כמה שורות ביקורת ושם דבר מעשי הם לא ישלמו כלום על אי ההקפדה הקלה שיצאה מתחת ידם – להפך הם ימשיכו "לשרת את הציבור" וחלקם אף יגיעו בתורם לבית המשפט העליון על "עשייתם הציבורית". הרל"בסטים גם יצאו מרוצים הוכח שנתניהו מושחת ושוחרר רק בגלל אי הקפדה קלה על עניינים ביוקרטיים בהעמדה לדין.

    אהבתי

  54. משה,
    ביגמן כמו גם ברץ חיים בסרט של מפלגת ימין רפובליקאית. לעצם העניין רפורמה שלא תותנע בשלושת החודשים לא תותנע כל הקדנציה. רפורמות בהסכמה זה כפור חם. נתניהו יעביר רפורמות רק אם ייאנס לכך

    אהבתי

  55. חוק צרפתי לא יעבור וביטול עברת הפרת אמונים לא יחול על משפט ביבי. מה שיקרה לדעתי שלאחר שיעבירו כמה חוקים שיסדירו את העניינים מול המערכת המשפטית כמו סעיף ההתגברות ועוד כמה חוקים יגיע נתניהו להסכם טיעון עם הפרקליטות לפיו יורידו את סעיף השוחד והוא יודה בכמה סעיפים של הפרת אמונים בתמורה לפרישה מהפוליטיקה בסיום הקדנציה. גם ככה הוא מתכנן לפרוש בסוף הקדנציה אז אין סיבה למה לא להגיע להסדר טיעון.
    בינתיים יש לו כאב ראש גדול יותר מהפרקליטות בדמות ממשל דמוקרטי בלי איזון משמעותי בקונגרס. המפלגה הרפובליקנית בשלב זה נראית מפולגת ללא תקנה בין טרמפיסטים לשמרנים.

    אהבתי

  56. תמריץ ציטוט מדבריך:
    "איתמר, אני רואה שיכולת הפרנסה של האישה הופכת למשמעותית מאוד בשידוכים וכל עילוי ליטאי רוצה הייטקיסטית. הזוגות הצעירים לוקחים משכנתאות וכבר לא מצפים שההורים יקנו להם דירה קומפלט. אבל האישה מצידה עדיין עובדת בשמחה כשהיא מאמינה שבעלה לומד תורה בזכותה".

    כלומר עד לא מזמן החרדים ציפו שההורים יקנו להם דירה קומפלט. איך ההורים יכולים בכלל לחסוך כסף אם יש להם 8 ילדים והבעל לא עובד? לפי הבנתי גם יחד עם הקצבה שמקבל הבעל ויחד עם קצבת הילדים, אי-אפשר לגמור את החודש. אז איך בכלל הם הצליחו לחסוך כסף כדי לקנות 4 דירות נוספות (חצי דירה לכל ילד).

    קצבת הילדים עבור 8 ילדים היא פחות מ-2000 ש"ח וקצבת תלמיד הישיבה היא לדעתי פחות מ-3000 ש"ח. גם אם האשה מרויחה משכורת ממוצעת שהיא פחות מ-10000 ש"ח לחודש – יש להם פחות מ-15 אלף ש"ח לחודש. קשה להאמין שניתן לקיים משפחה בת 10 נפשות מסכום זה.

    Liked by 1 person

  57. תמריץ,

    כתבת: " משה, מה שאתה מתאר דורש ממש שיתוף פעולה של השופטים. זו שחיתות הארד קור."

    ויש כאלו שיגידו (אני ביניהם) שמה שקרה בתיקי נתניהו זה יותר גרוע משחיתות הארד קור, זה נסיון הפיכה שלטונית. מסע דייג מובהק שהתחיל ללא אשור היועץ המשפטי עם הפרות חוק חוזרות ונשנות על ידי החוקרים כדי להפיל את נתניהו. להבנתי, הדרך היחידה שבה השופטים לא יצאו שותפים בעצמם היא אם יקבעו זאת בפס"ד. לכן, דווקא פסילת התהליך כמו שמשה הציע היא הדרך הנכונה מוסרית, וגם עם הכי פחות נזק סביבתי מבחינת השופטים.

    אגב, המשטרה הודתה בשמוש לא חוקי בפגסוס בתיק הצוללות, אני תוהה מתי הפרקליטות יורו על חקירה ויחליטו על כתבי אישום בנושא? (אל תדאגו, אני לא עוצר את נשימתי …)

    Liked by 2 אנשים

  58. 3718 אנחנו חוזרים לוויכוח הישן על "פרי העץ המורעל". יש סיבות טובות בעד ונגד שימוש באמצעים שהושגו ללא צו או באופן לא חוקי. בפרקטיקה לפעמים השופטים מאשרים את השימוש ולפעמים לא. אני מסכים שזה מצב בעייתי, שהרי השופטים יכולים להחליט לאשר רק במקרים שמתאימים להשקפת עולמם – אולם זה עדיין מצב טוב יותר לדעתי מאיסור גורף או הרשאה גורפת.

    אהבתי

  59. amehaye

    השמוש בפרי העץ המורעל שונה לחלוטין כאשר מדובר בחקירה נגד ראש ממשלה, או חקירה נגד ראש ארגון פשע בסגנון דומרני. כאשר החקירה נגד דומרני, אני מסכים שאפשר להתדיין ויש סיבות לכאן ולכאן, כאשר מדובר בראש ממשלה מכהן, ששנוא בצורה קיצונית על ידי חלק מהעם (ראה העדות של שני קוסקס במשפט), יש בעיה בשמוש בפרי העץ המורעל.

    הטענה שחקירה נגד דומרני שקולה לחקירה נגד ראש ממשלה מכהן, ושמותר למשטרה לעשות אותם התרגילים כאן וכאן, מאד בעייתית בעיני.

    אהבתי

  60. המשך:

    הסכמה לפרי העץ המורעל בחקירות נגד ראש ממשלה מכהן, זה בעצם אשור מראש למסע דייג אינסופי נגד ראש הממשלה, ללא צורך באשור היועץ המשפטי. כי ממילא השופטים יאשרו זאת (בהתאם לתוכן).

    אפשר לומר שנגד דומרני מסע דייג זה קביל, כי מניחים מראש שהוא פושע (בעייתי , אבל נניח). האם החוקרים הניחו זאת מראש על ראש הממשלה ? כל העסק כל כך בעייתי, שבאמת אין לי הרבה מה להוסיף.

    אהבתי

  61. מתחילים לצוץ ניתוחים ראשוניים מעניניים על ההפתעות בבחירות האמצע בארה'ב.
    הסברים להעדר הגל האדום אותו צפו כל הסוקרים והפרשנים.

    לדוגמא התובנות של פרופ' ויקטור דיויס הנסן
    (לידיעה: מוטה לכיוון הרפובליקאי)

    https://pjmedia.com/columns/victor-davis-hanson/2022/11/10/tuesday-takeaways-n1644743

    חלק מהכתבה:
    ————————–
    Democrats often limited or avoided them altogether. And the Republican charging and complaining that they did so meant little at all.

    Democrats still voted for Democratic candidates, regardless of Fetterman’s clear cognitive inability to serve in the Senate and despite President Joe Biden’s failures, harm to the middle class, and unpopularity.

    Most Republicans are similar party loyalists, but not quite to the same degree — at least if some feared supporting a hardcore Trump-endorsed candidate might give them grief among family and friends.

    Winning or losing means revving up party bases, not running as much on a variety of issues. Biden’s vicious attacks on conservatives as semi-fascists and un-American worked. When he recklessly warned that democracy’s death was synonymous with Democrats losing, he further inflamed his base.

    Biden also goaded young people to vote by temporarily lowering gas prices through draining the strategic petroleum reserve, offering amnesty for marijuana offenses, and canceling half a trillion dollars of student loan debt. He told young women that they would die without unlimited abortions. And most of that mud stuck.

    In contrast, Republicans wrongly assumed all voters, red and blue, sensibly cared most about spiking inflation, unaffordable food and fuel, an open border, and a disastrous foreign policy.

    Americans do worry, but also demand concrete solutions that they often did not hear from even insightful critics of Biden’s ruinous agendas.

    Moreover, in the last days of the election, Biden and the media effectively smothered those existential issues by claiming the country was threatened by insurrectionists and pro-life fanatics. Stooping to claim the attacker of Paul Pelosi — a crazed, homeless, nudist, illegal alien — was the veritable tip of the supposed MAGA insurrectionary spear proved to be effective Harry-Reid-style, October-surprise demagoguery.

    spear proved to be effective Harry-Reid-style, October-surprise demagoguery.

    Florida Governor Ron DeSantis likely emerges as the dominant force in conservative politics. His landslide win in Florida carried all down-ticket statewide candidates throughout Florida, which has become as utterly red as California has turned all blue.

    To the degree Republican gubernatorial candidates not supported by Trump easily won their races in states like Georgia and Ohio, they helped Trump-supported senatorial candidates. To the degree Trump-supported gubernatorial candidates lost badly such as in Pennsylvania, they hurt Trump-supported senatorial candidates.

    Trump’s pre-election unexpected attack on DeSantis may have turned off a few thousand independents and Republicans from voting for Trump-affiliated candidates. And his pre-midterm boast that he would likely run for president may have scared — and energized — some last-minute, hard-core anti-Trumpers and Democrats to go out to vote.

    אהבתי

  62. מצטרפת להמלצת תמריץ לarn על הכתבה בקאן.
    שכותרתה:
    " 6 תשובות לשאלה אחת : איך החרדים קונים דירה לכל ילד? "

    ————-

    עלו במוחי 2 תשובות נוספות.

    7. כל נתוני ההכנסות וההוצאות של המגזר החרדי (והערבי) רחוקים מלשקף את המציאות.
    חלק משמעותי ממקבלי קצבת אברך אינם נמצאים בישיבה יותר משעה – שעתיים ביום. במקרה הטוב. בשאר השעות הם "עובדים בשחור" ומטפלים בביתם וילדיהם חלק מהתעסוקות החרדיות כוללות מסחר פנים מגזרי ערני – ללא צורך ביכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע'מ. כלומר, הם גם מצליחים לקנות במחירים נמוכים יותר משאר המגזרים היהודיים.

    8. שאריות אחרונות מעבר חרדי פחות עני.
    למיטב ידיעתי, משפחות הענק החרדיות הנוכחיות הן תופעה של הדורות האחרונים בלבד. בתקופת הקמת המדינה ובעשורים המעטים שאחריה, גם במשפחות חרדיות לא נאלצו לחלק את הירושה ל 5-6-7 ילדים.
    בנוסף, חלק משמעותי מהקשישים הליטאים והחסידים קיבל רנטות מגרמניה, הנחות לניצולי שואה ועוד. דור זה עדין יכל לעזור משמעותית לילדיו. מכאן שגם הנכדים עדין זכו. אך כיום דור זה, שהיו לו רזרוות וחסכונות, הולך וכלה.

    ###############
    קטע מהכתבה:

    " … ההכנסה הקטנה של החרדים מגבילה את גובה המשכנתא שהם יכולים לקחת. את ההפרש משלימים הגמ"חים. הרבה הורים נותנים לילדים שלהם את הסכום הראשוני לדירה דרך הלוואה מגמ"ח, ובמקרים אחרים, כמו מקרה טבריה, הילדים משלמים גם לגמ"ח וגם לבנק. כך דירות רבות נמכרות, בעצם, עם 100% מימון – הסכום הראשוני מהלוואה מגמ"ח, והשאר ממשכנתא.

    3. הם מתחתנים יותר מאוחר.

    מה שמוביל אותנו לתשובה השלישית: כשאין כסף לדירה שלמה וגמ"ח לא יכול לכסות את ההפרש צריך לקחת משכנתא; כדי לקחת משכנתא, צריך להראות לבנק שיש לך משכורת. מה שאומר שיותר חרדים מתחתנים רק כשהאישה כבר יכולה לפרנס. "אם פעם הבנות היו מתחתנות בגיל 18, היום לפחות חצי מהן מתחתנות רק אחרי גיל 20", אומר רייסנר. "דוחים את גיל הנישואין כדי שהבחורה תספיק לגמור ללמוד מקצוע, כך שברגע שהיא מתחתנת תוכל לשלם את המשכנתא".

    4. הם קונים דירה ראשונה להשקעה ושוכרים במקום אחר – כמו החילונים

    מה עושה זוג שיכול לקנות רק בפריפריה, ולא רוצה בשום אופן לעזוב את המרכז? אותו דבר שעושים היום הרבה זוגות צעירים לא חרדים: קונה בפריפריה, משכיר את הדירה שלו, משלם את המשכנתא עם השכירות שהוא מקבל, ושוכר דירה במקום שהוא כן רוצה לגור בו. "כל צד שם מאה אלף שקל, מחפשים דירה בפריפריה, והזוג לוקח על עצמו משכנתא של 300-400 אלף שקל", אומר רייניץ. "מחכים כמה שנים שמחיר הדירה יעלה ואז מוכרים אותה, מגדילים את ההון העצמי ואפשר להתחיל לחשוב על דירה. זה החלום של כל זוג צעיר חרדי: למנף את הדירה הראשונית שקנה בפריפריה ולקנות כעבור מספר שנים דירה באחד הריכוזיים החרדיים".

    5. הם עושים אקזיט מהדירה שלהם במרכז, עוברים לפריפריה, ונותנים לילדים את ההפרש.

    במגזר החרדי לחתן את הילדים ולקנות להם דירות זו מטרת חיים עבור ההורים, ובשביל להצליח במשימה הזו הם מוכנים לעשות הרבה מאוד. רייסנר מספר על טריק נפוץ במגזר להשיג את הסכום הדרוש: "אנחנו רואים אנשים שקנו לפני 25 שנה דירת חמישה חדרים בבני ברק מוכרים אותה ב-2.5 מיליון שקל, ועוברים לדירת ארבעה חדרים במודיעין עילית שעולה 1.3 מיליון. והנה, נשארו 1.2 מיליון כדי לחתן את הילדים".

    6. הם חיים בצמצום קיצוני כדי לחסוך.

    "איך אבא שלומד בכולל עם מלגה של 1000 שקל מחתן ילדים וקונה דירות? זו שאלת השאלות כבר 40 שנה", אומר רייסנר. "מתי ראית בקולנוע אברך כולל? ומתי בקפה קפה?"

    לכך יש להוסיף את החיסכון במחירי הנישואין עצמם. בעוד זוג חילוני מוציא עשרות ומאות אלפי שקלים על החתונה עצמה, הסעודה, הבגדים, ירח הדבש והתכשיטים, במגזר החרדי חותכים את ההוצאות הללו למינימום ההכרחי, ואת רובם המוחלט של המשאבים משקיעים בדירה.
    חילוני מוציא עשרות ומאות אלפי שקלים על החתונה עצמה, הסעודה, הבגדים, ירח הדבש והתכשיטים, במגזר החרדי חותכים את ההוצאות הללו למינימום ההכרחי, ואת רובם המוחלט של המשאבים משקיעים בדירה.

    "במגזר החרדי יש ערבות הדדית בתוך המשפחה ובקהילה", אומר יצחק פינדרוס, חבר הנהלת המכון החרדי למחקר מדיניות וממלא מקום ראש העיר ירושלים. "אם יש אם למשל יש אח שמרוויח הרבה ויש לו אח אברך שמחתן, אפשר למצוא כאלו שייקחו הלוואה של 36 אלף שקל ב-36 תשלומים מהבנק בשביל האח האברך, אנשים עוזרים אחד לשני. בנוסף, לכל אחד יש איזו הכנסה לא צפויה במהלך החיים, אם זה ירושה מההורים או איזו קרן השתלמות. במגזר הכללי האדם יקנה לעצמו רכב או יטוס לחו"ל. החרדים שמים את זה שמים בצד כדי לקנות דירה לילדים".

    "זה סוג של אנשים שמכוונים את החיים שלהם קצת אחרת", אומר רייסנר. "משפחה חרדית ממוצעת יש לה שישה ילדים, ובממוצע שלוש בנות. אברך ייתן 400 אלף שקל לבת ו-100 אלף לבן, ממוצע של 250 אלף לילד, זה אומר מיליון וחצי שקל כל חייו. זה המון כסף, אבל עדיין מיליון וחצי שקל כל החיים. כשבן אדם מגיל 20 עד גיל 70 יש לו רק מטרה אחת מאוד ממוקדת, זה עוד אפשרי". ואכן, בכתבה הראשונה בסדרה פירקנו לגורמים את אורח החיים החסכוני באופן רדיקלי של החרדים, וראינו איך הם מצליחים לחיות ממעט מאוד כסף.

    עכשיו אנחנו יכולים להתחיל לטוות את הנוסחה: המרואיינים שלנו חזרו שוב ושוב על דוגמאות לדירות שלושה חדרים בפריפריה שעולות 700 אלף שקל, כסכום שרוב הזוגות הצעירים עוד מסוגלים לעמוד בו. נניח שזוג מקבל מההורים 250 אלף שקל – נשארו לו 450 אלף שקל לקחת משכנתא. זה יוצא משהו כמו 2,000 שקל לחודש במשך 35 שנה. הסכום הזה נכנס לתקציב החודשי של זוג חרדי, כמו שראינו בפרק הראשון.

    עכשיו בואו נלך להורים של אחד מבני הזוג הזה: הם נתנו 125 אלף שקל לכל אחד משבעת הילדים שלהם. זה יוצא קרוב ל-900 אלף שקל לאורך כל החיים.

    ועכשיו בואו נחשוב על 900 אלף שקל, או מיליון שקל, שמשולמים בתשלומים קטנים לאורך חיים שלמים – זה נשמע מוכר לאוזן לא חרדית. זה, בעצם, כמו לקחת משכנתא. חרדים מבוגרים שעכשיו מחתנים את הילדים שלהם יכולים ככל הנראה לעמוד בחוב הזה, בעזרת חסכונות, גמ"חים והלוואות – כי הם לא משלמים משכנתא. כשהם היו צעירים, הם קיבלו מההורים שלהם דירות. …"

    Liked by 2 אנשים

  63. קמיליה, סביר להניח שהעדר הגל האדום קשור לשאלת ההפלות. דבר שכבר כתבתי עליו מראש לפני שנה – יהיה מחיר כבד אם בית המשפט העליון יבטל את היתר ההפלות.
    https://tamritz.wordpress.com/2021/09/02/
    עם זאת, כתבתי שם גם שהעולם מסובך ואין באמת לדעת אם הפסיקה תזיק בסופו של דבר.. דרך אחת שבה הסיבוך יכול לעבוד במקרה כאן הוא שההלם שתחטוף המפלגה הרפובליקנית מהכישלון (החלקי. בבית הנבחרים כנראה הם הולכים לשלוט), יגרום להם להתארגן עם עמדות מיינסטרים ואולי עם מועמד סביר יותר מטראמפ לקראת 2024.

    אהבתי

  64. תמריץ מצד אחד יש את ענין ההפלות. מהצד השני יש את הטרלול הפרוגרסיבי, הורדת תקציבים למשטרה, המהגרים הלא חוקיים שהשמאל כל כך אוהב וכיו"ב. מהצד השלישי יש את טרלול הנשק הקונסרבטיבי, האמונה הדתית מדי שלהם שלא אהובה גם על מצביעי ימין, ההתנגדות לחיסונים וכו'. לכל צד יש את הטרלול שלו.

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה