ראש הממשלה הבא, סער נגד גנץ?

ריח של ממשלה חדשה עולה באוויר, ונראה שהעימות ההגיוני הוא בין סער וגנץ. מי מהם שיחבור לנתניהו יוכל לקבל ראשות ממשלה ראשון ברוטציה, לפחות לתקופת מה (כי להיות שני ברוטציה עם ביבי? עדיף לקנות מכונית משומשת מנוכל הטינדר). בוודאי שניהם מפזמים ״עכשיו תורי״, שהיה שיר האודישנים של כוכב נולד באחת העונות.

אחרי ששקעתי בתורתו של אבישי בן חיים הלכתי לבחון את רשימתו של בני גנץ ולראות האם יש בה אנשי ״ישראל הראשונה״ הארד קור שיסרבו ללכת עם ביבי. נראה לי שזו לא תהיה בעיה עבור רובם. מספר שתיים של גנץ היא מהעדה האתיופית. חלק מהאשכנזים שלו, חילי טרופר ואורית פרקש, הם דתיים שיעריכו ממשלה מתפקדת יותר משנאת ביבי. כך שאם לסוציולוגיה יש ערך מדעי ניתן לנבא שממשלת גנץ-ביבי בת הקמה.

מנגד סער גם הוא מועמד פוטנציאלי לראשות ממשלה ברוטציה. הוא סוחב מאחוריו חמישה מנדטים. יותר משבנט נושא איתו כיום. יש לו שני חסרונות מבחינת ביבי – משקעים אישיים איומים וגם ואולי בעיקר – סער לא יספק לביבי תירוצים למתינות מדינית ולבריחה מעימות עם ממשל ביידן. גנץ, איש המרכז-שמאל המדיני, כן יספקם. נוכחותו של גנץ בממשלה תאפשר לו להטיל וטו על רעיונות הרפתקניים שגם ביבי לא באמת חפץ בהם.

70 תגובות בנושא “ראש הממשלה הבא, סער נגד גנץ?

  1. סער לא עובר את אחוז החסימה וההסתברות שהוא בכלל ייגש לבחירות הבאות לבדו נמוכה לדעתי.
    בנוסף, אני מתקשה לראות את המערכת הפוליטית מקבלת לאורך זמן את הרעיון של ראש ממשלה שמחזיק ב-5-6 מנדטים בלבד כששאר השותפות בקואליציה באותו גודל ואף יותר.
    אם כבר ראשות ממשלה ברוטציה אז התרחיש היותר סביר זה סער פורש, חלק מהמנדטים שלו עובר לגנץ, גנץ מחזיק במספר דו-ספרתי והוא יהיה ראש הממשלה ברוטצהי לביבי.

    אהבתי

  2. ואם נתעלם לרגע מהמספרים המדויקים של המנדטים לפי הסקרים ונבחן את המגמות, אז התרחיש הסביר הוא שנתניהו יהיה ראש ממשלה ללא רוטציה:

    1. האסטרטגיה של המהלך להקמת הממשלה הנוכחית כשלה. זאת האסטרטגיה של "נוציא את ראשות הממשלה מידיו של נתניהו, הקיסר לא יוכל לסבול את מצבו החדש (או הליכוד לא יוכל לסבול את מצבו החדש) והוא יפרוש מהמערכת הפוליטית". זה לא קרה. נתניהו הוכיח יכולת שרידות מרובה וגם לא בחל בתפקידו החדש באופוזיציה. והציבור רואה זאת וזה אומר לו משהו.

    2. המשפט שלו הפך לבדיחה. אולי לפרקליטות שפנים נוספים בשרוול להמשך המשפט, אבל ממה שרואים כרגע במשפט – אחוז הבוחרים בציבור שלא מקבל אותו כראש ממשלה בגלל "שחיתות" – הולך ופוחת.

    Liked by 2 אנשים

  3. תמריץ,
    אין שום סיכוי שהליכודניקים יסכימו לקבל את סער או גנץ כראשי ממשלה אפילו אם ביבי יסכים לכך. אתה חוזר שוב ושוב על אותה טעות כאילו מה שהיה הוא שיהיה. אפילו מתן תפקיד שר המשפטים לאיש שמאל (סער הוא כיום איש שמאל על מלא) לא יעבור בליכוד. ניסיון כזה של נתניהו יעמת אותו עם נאמניו המובהקים לוין, אוחנה ואמסלם. זה לא יקרה

    אהבתי

  4. תמריץ,
    מעבר לנשק הזמין,
    מה ההסבר שלך למסעות הרצח החוזרים ונשנים בארהב?

    אהבתי

  5. חייל
    עם או בלי רוטציה בכל מקרה אחרי הבחירות אם לבן גביר/סמוטריץ' אין כמות נכבדה מאוד של מנדטים – ביבי זורק את בן גביר/סמטוריץ' וגנץ מקבל את הביטחון והמשפטים.
    לקראת הבחירות ביבי יפתח בקמפיין גוואלד שרק עם ליכוד גדול אפשר להקים ממשלת ימין. חלק ניכר מתומכי בן גביר וסמוטריץ' כמו תמיד יבלעו את הלוקש המטופש הזה ובמו ידיהם יגרמו שגם אם לגוש הימין יהיה רוב – גנץ יקבל את הביטחון והמשפטים.
    ביבי לא יהיה נורא כמו בנט, הוא יהיה גרוע כמו … ביבי.

    Liked by 3 אנשים

  6. שוב לרדד הכל ל"שנאת ביבי" ולמשקעים אישיים איומים? תמיכה במנהל תקין והתנגדות להשחתה של כל נורמה שלטונית הן לא "שנאת" ביבי.
    מה שכן, אלו אכן ערכים שפחות מאפיינים את "ישראל השניה" (או יותר נכון, מגדירים את החלוקה לישראל הראשונה והשניה).

    Liked by 1 person

  7. חייל זקן, מה בדיוק האלטרנטיבה? אין בכנסת הזו רוב לליכוד למשהו אחר. ואם יתקיימו בחירות, ספק אם יהיה רוב בבאה.

    אהבתי

  8. יאיר, הפוסט נכתב במחשבה שלא יהיו בחירות, והממשלה החדשה תיווצר על ידי אי אמון קונסטרוקטיבי עוד בכנסת הזו

    אהבתי

  9. יצחק,
    למי בדיוק אתה מייחס "תמיכה במנהל תקין והתנגדות להשחתה של כל נורמה שלטונית"?
    הדרך למנהל תקין עוברת דרך מפלגות יחיד שמתעבות דמוקרטיה, נהלים/חוקים ובחירות? כספים מפלגתיים, מינויים פוליטיים, קניית שילטון בכסף אלו הנורמות השילטוניות שראויות בעיניך?

    Liked by 1 person

  10. תמריץ,
    ללפיד יהיה רוב בכנסת הבאה? אתה מניח שבנט וסער ייכנסו לכנסת הבאה במתכונת של הכנסת הקודמת. אני טוען שימין שמאלני זו אנומליה חד פעמית. לא יהיה בבחירות הבאות אם כי תיתכן פרישה נוספת מהליכוד שתהיה ימין/מרכז

    אהבתי

  11. משה,
    התחזית שלך בהחלט אפשרית אבל לא בכנסת הנוכחית. ביבי תמיד שאף שתהיה לו אופוזיציה מימין ומשמאל. בכל מקרה, גם אם יקים ממשלת ימין על מלא אלו שמצפים לרפורמה במערכת המשפט (כמוני למשל) עתידים להתאכזב מרה. לזה דרוש מנהיג עם נחישות ואכזריות בן גוריונית. בליכוד אין את זה

    Liked by 1 person

  12. חייל זקן, אני מדבר על הכנסת הנוכחית. מי יודע מה יהיה בבאה. הכנסת הנוכחית על פי חוק יכולה לכהן עוד שלוש וחצי שנים. ניתן להקים בה ממשלה חדשה על פי מה שכתבתי ברשומה הנוכחית, בשיתוף פעולה בין גנץ לביבי או סער לביבי. קואליציה אנטי ביבי כבר נראית לא בת קיימא וזה פותח אופציות חדשות.

    Liked by 1 person

  13. אני מסכים כמוך שקואליציית רק לא ביבי נחלשה מאוד, אבל להבנתי ביבי מעוניין בבחירות מתוך הנחה שהוא יהיה ראש ממשלה בלעדי ללא רוטציה.
    הוא מקדם דיבורים על הקמת ממשלה בכנסת הנוכחית בכדי לסדוק את הקואליציה ולהוביל לבחירות ולא בכדי להקים ממשלה.

    Liked by 2 אנשים

  14. תמריץ,
    סטטיסטית הארועים האלה קורים הרבה יותר בארהב,
    לדעתי זה הדקדנס, עודף שפע ושעמום מעביר אנשים על דעתם

    Liked by 1 person

  15. נראה לי שבמקרה ויהיו בחירות אז כדאי לגוש השמאל (בעצם למפלגות הנמצאות כיום בקואליציה) להציע הצעת חוק להקטנת אחוז החסימה ואפילו לבטלו כליל. הרבה מפלגות מגוש זה נמצאות על סף אחוז החסימה (אחוז החסימה של היום) וסביר להניח שחלק מהן לא יעברו אותו. בנוסף לדעתי כדאי להן לדאוג לביטולו של חוק באדר-עופר (חוק זה מטה את הכף לטובת המפלגות הגדולות שרובן נמצאות בימין (פעם הצביעו לליכוד כמות כזו של אנשים כך שהוא היה צריך לקבל 39.4 מנדטים אבל בגלל חוק זה הוא קבל 41 מנדטים)).

    Liked by 2 אנשים

  16. ביטול אחוז החסימה הוא דרך טובה לנסות לצאת מהפלונטר הנוכחי. אולי תהיה קואליציה לזה. דרעי שונא את הרעיון כי יכול לפרק את ש״ס.

    אהבתי

  17. arn,
    משווה ומעלה.
    כדאי גם להעביר חוק שמבטל את הדמוקרטיה בתוך המפלגות. כך יאבד הליכוד את היתרון העיקרי שלו בהיותו המפלגה הדמוקרטית היחידה וגם נתקרב יותר לדמוקרטיה מהותית של בעלי IQ גבוה

    Liked by 2 אנשים

  18. הייתי יורד מחוק באדר עופר אבל בהחלט תומך בהורדת אחוז החסימה. אם אחוז החסימה היה נמוך לא היינו מגיעים לסיטואציה הנוכחית. אחוז החסימה הוא פיגוע של ליברמן נגד הדמוקרטיה הישראלית.

    Liked by 1 person

  19. לחייל הזקן ןל- י.ד.
    אם כבר אז אחוז החסימה הוא חוק בלתי דמוקרטי. אם 2.5% מהאוכלוסיה שזה 3 מנדטים מצביעים למפלגה מסויימת אז היא זכאית לקבל 3 מנדטים. לפי חוק אחוז החסימה היא תקבל אפס מנדטים. גם אם 0.85% מהאוכלוסיה שזה מנדט אחד מצביעים למפלגה מסויימת היא זכאית לקבל מנדט אחד.
    חוק-באדר עופר גורם לכך שמפלגות גדולות יקבלו יותר מנדטים ממה שהצביעו להם ומפלגות קטנות יקבלו פחות מנדטים. ברור שגם זה חוק בלתי דמוקרטי כי כל מפלגה זכאית לקבל מנדטים בהתאם למה שהצביעו בעדה.

    אהבתי

  20. לגבי המלחמה באוקראינה:
    למה באים בטענות לרוסיה שהיא חוסמת את הנתיבים בים השחור למעבר מזון מאוקראינה לאפריקה? הרי בקלות אפשר להעביר את המזון בדרך יבשתית לרומניה ומשם דרך הים השחור לאפריקה. או להעביר את המזון מרומניה למדינות יוגוסלביה לשעבר ומשם לים האגאי ולים התיכון.
    איך בכלל מדינות אפריקה משלמות עבור המזון? הרי הן מדינות עניות.
    למה אף אחד לא מעלה את העובדה שהעוני באפריקה וסכנת הרעב נובעים בעקר מהריבוי הטבעי?

    אהבתי

  21. arn העולם גם בא בטענות לסין על הדרך שהיא לכאורה מטפלת במוסלמים בשיטחה. אף אחד כמובן לא בודק את הענין לעומק (צריך לאמר שסין גם לא מאפשרת בדיקה לעומק) אבל כולם בעיקר מתעלמים מהעובדה שסין מגינה על עצמה. הם רואים מה קורה עם האיסלם בעולם, ובתור מדינה חפצת חיים אין להם שום כוונות לאפשר לאיסלם לאכול אותה מבפנים. הטרלול הפרוגרסיבי פשוט לא מאפשר למערב להודות בכך.

    אהבתי

  22. לגבי הגבלת אחוז החסימה יש כרגיל סיבות בעד ונגד. מצד הנגד הגדלת אחוז החסימה חיזקה מאוד את כוחן של המפלגות הערביות בכנסת, מאחר והן נאלצו להתאחד. כמו כן כפי שאמר arn לכאורה הענין מצמצם אפשרויות ייצוג למפלגות נישה. מהצד השני הייתי כאן מספיק זמן כדי לזכור את הסחטנות של מפלגות בעלות מנדט וצ'ופצ'יק. סחטנות זו אפשרה לקבוצות לחץ לקבל הרבה יותר מאשר מגיע להן לפי גודלן היחסי באוכלוסיה.

    אני סבור שאם משקללים את כל הנתונים, עדיין עדיף להישאר עם אחוז החסימה הנוכחי. כאמור מי שמוטרד מיכולתה של מפלגה עם בקושי 7 מנדטים (או 5, תלוי איך סופרים) לקבל את ראשות הממשלה, יהיה מוטרד אפילו יותר מההשלכות של הורדת אחוז החסימה.

    Liked by 1 person

  23. דבר נוסף, ביטול אחוז החסימה רק יקבע את הפלונטר. ההצבעות מתחלקות בערך חצי-חצי בין כן ביבי לבין לא ביבי, והורדת אחוז החסימה רק מעלה את הסיכוי לבלוק. עם אחוז החסימה הנוכחי ייתכן שחלק ממפלגות השמאל לא יעברו את אחוז החסימה ותהיה ממשלת ימין. אני מניח שנתניהו בונה על זה בכל פעם שהוא רץ שוב לגלגל את הקוביות.

    אהבתי

  24. arn,
    מסכים איתך לגבי אחוז החסימה. חוק באדר עופר הוא דמוקרטי כך גם הסכמי עודפים בשיטת הבחירות שלנו. בלעדיהם עלול להיווצר מדד נמוך במיוחד לכניסה לכנסת. חוק באדר עופר מבטיח שהמדד יהיה אופטימלי

    אהבתי

  25. Arn
    לגבי העברת המזון: אונייה אחת נושאת עליה מזון בכמות השווה ל 10,000 משאיות (אם מדובר במכולות). העברתו באופן יבשתי אפשרית אבל זה מבצע לוגיסטי עצום ויקר מאוד.
    לגבי מסעות הירי בארה"ב:
    הדקדנס והשעמום הן תשובה חלקית בלבד. גם בקנדה יש אותו שעמום ואין ירי בבתי ספר. מהיכרותי, החברה האמריקאית מאוד אינדיבידואליסטית ותחרותית כבר מהילדות. נהוג למשל לדרג את התלמידים לפי ציוניהם ולפרסם זאת בפומבי. השילוב בין חוסר הצלחה בלימודים, דחייה חברתית ועתיד עגום כעובד מקדונלדס דוחף בני נוער שהם גם ככה מעורערים אל מעבר לקצה. תוסיף לזה נשק זמין וקיבלת את המתכון לרצחנות.

    Liked by 3 אנשים

  26. לרינגו:
    אני לא מכיר את החברה האמריקנית והקנדית אבל פרוש דבריך זה שתחרות זה אסון. סביר להניח שעל כל אדם מעורער בנפשו שיוצא לרצוח יש הרבה אנשים שמעורערים בנפשם שלא יוצאים לרצוח. סביר להניח שרובם גם שומר את זה בבטן.

    אהבתי

  27. התפוח לא נופל רחוק מהעץ ?
    ######################

    השבוע לפני 70 שנה:
    "העולים מפונקים מדי"
    סבו של יאיר לפיד "יורד" על יושבי מעברות, הישראלים מוצאים חברים בחו"ל, וצה"ל מקבל בית בטקסס. זה מה שקרה בארץ השבוע לפני שבעה עשורים
    דייויד סלע

    בסוף מאי 1952 נסע העיתונאי דוד גלעדי (סבו של יאיר לפיד) אל המורדות המערביים של הכרמל, שם ביקר בכפר א־טירה, ובקיצור "טירה", ששמו שונה לימים לטירת כרמל.

    בכפר המוסלמי, שהיה מהעוינים ביותר להתיישבות היהודית בתקופת המנדט, חיו ערב מלחמת העצמאות יותר מ־5,000 תושבים – רובם נטשו את הכפר לפני כיבושו על ידי צה"ל ביולי 1948, כחודשיים אחרי הכרזת העצמאות של ישראל.

    מייד אחרי כיבוש הכפר שוכנו בבתיו הנטושים, שחלקם נפגעו במהלך הקרבות, כ־3,000 עולים חדשים יוצאי בולגריה, פולין, טורקיה וצ'כוסלובקיה, ובשטח המישורי שבקרבת הכפר הוקמו שתי מעברות גדולות בשם "טירה צפונית" ו"טירה דרומית", שהכילו במאי 1952 כ־14 אלף תושבים.

    "במעברות טירה למדתי כמה טוב להיות עולה חדש", פתח גלעדי את סקירתו לקוראי העיתון "מעריב". "מה רע לו, לעולה? שום חובות אזרחיות אינן מוטלות עליו. אדרבה, המעברה היא למעשה בית ספר לא מוכרז המלמד את תושביו־תלמידיו את רזי תורת הבטלנות, ומדי יום מתוודע העולה לעוד טריקים ושטיקים שיסייעו לו להיהפך לבטלן מקצועי – מקצוע שבו יתמיד ללא ספק, שכן לצידו טובות הנאה רבות".

    גלעדי התייחס בדבריו לתנאי החיים במעברות, שהרגילו את העולה החדש לחיים ללא אחריות ולפטורים ממסים, כשכל השירותים – מים, מאור, ניקיון, ריקון בורות שופכין ועוד – ניתנים לו ללא כל תמורה מצידו. "ואם כך, היש פלא שמגיפת הפרזיטיות משתוללת בקרב העולים במעברות?"

    עוד מדווח גלעדי בסקירתו שהרשויות המוניציפליות שבשטחן נמצאות מעברות לא נענות לדרישת משרד הפנים לגבות מס מדייריהן בעבור השירותים שהם מקבלים חינם אין כסף. "רוב ראשי המשפחות רוצים לעבור לגור בשיכונים המתחילים להיבנות בקרבת המעברות בטירה, אך לעבוד לפרנסתם? זה לא, שכן המערכת השלטונית הרגילה אותם שאפשר להסתדר גם בלי עבודה".

    Liked by 2 אנשים

  28. שתי השערות *משלימות* לדיון על הסיבות לשכיחות הגבוהה של ארועי רצח המוני דווקא בארה'ב:

    א. המורשת התרבותית של "המערב הפרוע".
    כל צופי המערבונים, בית קטן בערבה ושות' – הפנימו ש*כל* חוואי חייב לשאת נשק בכדי להגן על עצמו, משפחתו ורכושו. מר יהיה גורלו של מי שימתין להגעת כוחות החוק המקומיים או המדינתיים (אם הם קיימים בכלל). זהו חלק אינטגרלי מהמורשת שמקדשת אינדיבידואליזם והסתמכות עצמית. על פי תפיסה תרבותית זו – גבר שאינו יודע להשתמש בנשק חם ו/או לא מוכן להשתמש בו במצבי חירום – אינו ראוי להיקרא גבר (אלא "סיסי" או ילד).

    ב. הפריסה הגיאוגרפית הנוכחית של מבני המגורים בארה'ב.
    קיים שוני מאוד בולט בין עמדות תושבי מרכזי הערים הגדולות (שרובם תומכים בהגבלות קשות על מכירת נשק ואחזקתו) לבין עמדות המתגוררים בפרברים, בעיירות קטנות ופריפריה הגיאוגרפית (שרובם מתנגדים להגבלות ותומכים בזכות כל אזרח בוגר להחזיק נשק).
    רוב הפרברים מאוד מרוחקים מתחנות משטרה. משך הזמן שיחלוף בין מועד קריאת מצוקה ל 911 לבין הגעת ניידת משטרה לבית – עולה פעמים רבות על חצי שעה (ואפילו שעה). בשל פריסה גיאוגרפית זו – כמעט כל בית בפרברים המרוחקים נאלץ להחזיק כלי יריה ולהתאמן בהפעלתם. כולל הצורך באימון הילדים הבוגרים (כך שיצליחו להגן על עצמם כשהוריהם בעבודה).

    Liked by 1 person

  29. אפשר היה לשנות את הרגולציות על נשק לפי האזור, אבל הפרשנות השמרנית לחוקה גורסת שהחזקת נשק היא זכות אזרח בכל נקודה שעל קרקע אמריקנית

    אהבתי

  30. סיפור לשבת

    אהבתי

  31. ארן
    תחרות, כמו כל דבר, היא טובה במידה. בארה"ב היא עוברת כל גבול סביר. ללמד בני נוער שהעולם מחולק לווינרים ולוזרים, ושהלוזר נידון להיות יצור עלוב ושולי – זה הרסני. הידעת כי בני נוער בארה"ב, שמעוניינים להיות "ווינרים", בוחרים את כל הפעילויות והשיעורים שלהם – ספורט, התנדבות, חברים – מתוך מחשבה כיצד זה יסייע להם להתקבל לאוניברסיטה נחשבת? מה זה עושה לנפשו של מי שלא מסוגל להתקבל?

    אהבתי

  32. מצעד הדגלים: ישראל למדה את הלקח של השנה שעברה. חמאס רוצה את עזה מחוץ לעימות

    בניגוד להתנהלותה של ההנהגה הישראלית בשנה שעברה בסוגיית צעדת הדגלים ניכר שהשנה ההתנהלות אחרת וצריך לומר: נכונה הרבה יותר.

    ועל מה אני מדבר?

    ישראל הפסיקה לזגזג בסוגיית מצעד הדגלים. התאריך והמסלול נקבעו מבעוד מועד והוכרזו פומבית ומאז, חרף שפע האיומים הגבוה שמפרסמים חדשות לבקרים הפלגים הפלסטינים, אין כל שינוי במועד המצעד או בנתיבו (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו).

    יתרה מכך פרישת המיגוניות במרחב הציבורי ופרישת סוללות כיפת ברזל בנקודות שונות, משדרות מסר חשוב: ישראל ערוכה גם למצב של מלחמה, לוקחת אותו בחשבון ויחד עם זאת לא משנה דבר מהחלטתה בעניין מצעד הדגלים.

    התקשורת הפלסטינית עוקבת אחרי כל אלה בעניין רב. המסר מגיע לכל בית פלסטיני. יתרה מכך הדיווח שנפוץ בתקשורת הפלסטינית לפיו ישראל החליטה שלא לשנות את נתיב המצעד למרות לחץ אמריקאי בנושא רק הוסיף כוח, בעיני הפלסטינים, לעמדה הנחושה של ישראל.

    מי שיציץ בדיווחים שלי באותו עניין בשנה שעברה בחודש יוני, יראה שאז כמו היום, מצעד הדגלים היה משחק פוקר פומבי בין הנהגת חמאס להנהגה הישראלית. ישראל בזמנו מצמצה ראשונה והחליטה לבטל את המצעד לאור איומי חמאס  ולדחות אותו במספר ימים. חמאס חגגה על ההישג וגם קיבלה תיאבון. זה מניע עיקרי לאיומיה השנה סביב מצעד הדגלים אך הפעם ישראל שיחקה את פוקר בצורה טובה יותר.

    חמאס מחפשת הישגים תודעתיים. היא רוצה להראות שאיומיה מצליחים לקבוע עובדות בשטח ולגרום לישראל לשנות את החלטותיה וזאת מבלי לשגר אפילו רקטה אחת.

    שלשום ראינו שחמאס החלה לגשש ירידה מעץ האיומים באמצעות "מקורות בהתנגדות" שהתראיינו לערוץ אלמיאדין הלבנוני בעילום שם ובלי חתימה. לעמידה האיתנה (الصمود  א-צמוד) הישראלית (ולא סתם בחרתי בביטוי הזה החביב על הפלסטינים) יש חלק משמעותי בגישוש החמאסי הזה.

    אתמול נשלח בכיר החמאס סאמי אבו זהרי אל התקשורת לנסות ו"למסגר הישג" חמאסי כלשהו. אבו זהרי הכריז כי החלטת בית המשפט המחוזי להפוך את ההחלטה שהתירה קריאת שמע והשתחוות לעולי הרגל היהודים בהר הבית, היא תוצאה טבעית של איומי ההתנגדות.
    חמאס חייבת להראות שאיומיה נשאו פרי כלשהו והיא מבינה שהסיכויים שאיומיה ישיגו שינוי של ממש בהחלטה הישראלית הולכים ומתמעטים.

    אז עם מה נשארנו לקראת יום ראשון?

    קריאות לוחמניות במיוחד של הפת"ח והרשות הפלסטינית ל"בני העם הפלסטיני" להגיע בהמוניהם לאלאקצא לקראת יום א' כדי לסכל את "תוכניות הכיבוש באלאקצא".
    חמאס ויתר הפלגים עם קריאות דומות.
    חמאס והפלגים כבר הצליחו להכיל מבחינה ציבורית את העובדה שמצעד דגלים ייערך ואפילו יעבור בשער שכם. מכאן והלאה מה שייקבע זו ההתנהלות בשטח והמראות שיגיעו לתקשורת ביום ראשון הקרוב. אחיזה משטרתית טובה בשטח לצד פעילות הסברה נכונה של ישראל יכולים בהחלט להביא למצב בו יום ראשון יעבור ללא אירועים חריגים במיוחד.

    חמאס מצדה תשמח לעבור את יום ראשון מבלי שתצטרך לשגר רקטות.

    —————–
    זה מאבו עלי אקספרס בטלגרם, ואני תוהה האם מישהו זוכר מי היה ראש הממשלה פה במאי לפני שנה

    Liked by 1 person

  33. תמריץ,
    זוכרים מי היה שר הביטחון וגם שזו היתה ממשלה פריטטית.
    "המסר מגיע לכל בית פלסטיני" זה ביטוי שמתאים לדובר צה"ל. אתה סבור שבג'נין יפסיקו לירות בעקבות המסר?
    הטקסט מזכיר את הדיווחים בעבר על הכמיהה של החמאס להפסקת אש שהוכחה באמצעות רצף של מעל לתריסר הפסקות אש. החמאס נהג בריסון אחרי כל סבב בעבר אבל תמיד חזר בסוף לסורו. כך יהיה גם הפעם

    Liked by 1 person

  34. ועוד נקודה.
    סיפור הדגלים בשער שכם הוא סיפור פנים ישראלי. החמאס רק תופס עליו טרמפ. בינתיים גל הטרור לא נרגע, פשוט היתה סידרה של פיגועים שכשלו. לא לעלם חוסן…

    אהבתי

  35. מ.ש.ל

    Liked by 1 person

  36. לפי הכתבה הזו יש מחסור במהנדסים ומתכנתים ולכן רוצים להביא עובדים מחו"ל.
    https://www.ynet.co.il/economy/article/hy5bljc11q
    אבל לא הבנתי טוענים שהצלחת ההיי-טק זה בגלל המוח היהודי. אז למה רוצים להביא עובדים זרים להיי-טק (הרי אין להם מוח יהודי)?
    כמו כן מדוע חושבים על הכנסת ערבים להיי-טק (כך טוענים פוליטיקאים) הרי גם להם אין מוח יהודי?
    או שהמוח היהודי לא יותר טוב מהממוצע העולמי?

    אהבתי

  37. לתמריץ:
    מה זה "רמת היזמים"
    כדי ליזום משהו עליך לעשות איזו עבודה תכנותית או הנדסית. זה לא סתם רעיון שקופץ לך בראש. עליך לבנות משהו שעובד ולהראות שהוא מועיל במשהו.
    מה זה "מנהלי הטכנולוגיה הראשיים"?
    זה מנהל עם ידע בכל תחומי הטכנולוגיה? אם זה כך אז יש אנשים כאלו בכל העולם.

    אהבתי

  38. אין כל כך הרבה אנשים ברמות הכישרון והיצירתיות הגבוהות ביותר. זה כמו שתגיד שבכל העולם יש מדענים. נכון, אבל רובם בינוניים. בין זוכי הנובל שהם הטובים ביותר, 20 אחוז יהודים.

    Liked by 1 person

  39. חייל צל"ש לי טר"ש לך? אם זה טוב זה בזכות נתניהו ואם זה רע זה בגלל גנץ? כן הייתה אז ממשלה פריטטית. אבל בממשלה הנוכחית נמצאות מרצ, העבודה ו*רע"מ*. על זה נאמר כלבתא, במטותא.

    אהבתי

  40. אוף טופיק,

    https://www.19fortyfive.com/2022/05/the-chinese-economy-is-in-a-death-spiral/

    טענה שלפחות במאה הנוכחית – סין לא תגבר על ארה'ב.
    כתבה שמתייחסת גם למשבר הדמוגרפי בסין, האסטרטגיה הסינית המפוקפקת להתמודדות עם מגפת הקורונה, ירידת מחירי הדיור והצניחה החדה בהיקף העסקאות ועוד ועוד.

    סוף הכתבה:
    This trend will continue especially because the U.S. Federal Reserve continues to increase U.S. interest rates while the People’s Bank of China, China’s central bank, cannot match the rate hikes. Chinese monetary authorities are now caught in a bind. They need to force rates down to stimulate the economy, but such moves would aggravate capital flight.

    The renminbi, one of the world’s strongest currencies last year, is now weak, down about 7% in the last three months. Last month was the worst ever for the Chinese currency.

    The Communist Party, unwilling to implement structural reforms, is adopting last-resort measures. “The lockdowns have something to do with keeping people from knowing about this and keeping people from complaining about it,” said Stevenson-Yang, also author of China Alone: The Emergence from and Potential Return to Isolation. “This is what China typically does, is keep information from flowing around rather than actually address the problem. And they will be doing more of this as time goes on.”

    Beijing is great on censoring, but the reckoning in the Chinese economy is coming nonetheless. China is fast approaching its death spiral, the point of no-return, where fear grips markets in a final crisis.

    Gordon G. Chang is the author of The Coming Collapse of China and The Great U.S.-China Tech War. Follow him on Twitter @GordonGChang. Chang is also a Senior Editor for 1945.

    In this article:China, Chinese Economy, COVID-19, COVID-19 Lockdowns, featured, Gordon Chang

    WRITTEN BY
    Gordon Chang
    Gordon G. Chang is the author of The Great U.S.-China Tech War and Losing South Korea, booklets released by Encounter Books. His previous books are Nuclear Showdown: North Korea Takes On the World and The Coming Collapse of China, both from Random House. Chang lived and worked in China and Hong Kong for almost two decades, most recently in Shanghai, as Counsel to the American law firm Paul Weiss and earlier in Hong Kong as Partner in the international law firm Baker & McKenzie.

    Liked by 1 person

  41. חלק גדול מהפוסטים שכתבתי בבלוג במרוצת השנים עסק בכך שלא ניתן להסיק ממאזנים ומאקסלים חשבוניים על המציאות הכלכלית עצמה. סין לא תחוסל בידי מאזני חוב שנקובים ברמניבי. ממש כפי שיפן לא חוסלה בידי חובות הין שלה. חוב במטבע מקומי הוא חלום של הבנק המרכזי, וחלומות ניתן לנהל כי אין בהם ממש.

    Liked by 1 person

  42. מי שעקב אחרי גיא עידו מרוז אחרי 2008 חשב שסין אוטוטו נופלת כלכלית. זה לא קרה.
    ציטוט לא מדויק של וורן באפט קובע שניתן להרוויח ממניות עולות ומאוד קשה להרוויח מקנייה של מניות בחסר. זה די נכון גם לתחזיות על מדינות.
    הידיעות על נפילת הכלכלה הסינית מצטרפות להודעות על נפילת יפן, והמשותף להן זה חוסר ההבנה של התרבות האסיאתית בידי מנתחים מערביים.

    מדינות לא נופלות בגלל משחקים במאזנים שלה, אלא בגלל מגמות יותר מהותיות כמו דמוגרפיה, יזמות, תרבות עבודה וכדומה.

    גם הידיעות של נפילה כלכלית של רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה התגלו כמוקדמות מדי. כמובן שבמקרה של רוסיה אני סקפטי בטווח הארוך, אבל לא בגלל בעיה במאזנים שלה.

    סין אולי תעקוף את ארה"ב למשך זמן קצר אבל אני מתקשה לראות אותה עושה את זה לאורך זמן. ואני גם לא חושב שהם יצליחו לעודד ילודה. אתאיסטיים לא מצליחים בזה במיוחד.

    Liked by 2 אנשים

  43. יאיר אני מסכים איתך לגבי סין. אבל לגבי אתאיסטים אני מכיר אישית לא מעט משפחות של אתאיסטים בישראל עם 4 ילדים. זה לא רק עניין של דת, גם של תרבות ואמצעים.

    Liked by 2 אנשים

  44. לתמריץ:
    נניח ש-20% מזוכי פרס נובל הם יהודים. כמה אנשים זכו עד כה בנובל? הוא קיים אולי 100 שנים וכל שנה זוכים בו אולי 10 אנשים. כלומר סך הכל 1000 זוכים. נגיד ש-200 מתוכם יהודים. עדיין זוכי פרס נובל הם שבריר של שבריר האחוז מאוכלוסית העולם ואוכלוסית היהודים. אז מה שאפשר להגיד הוא שהיהודים מצטיינים רק בטופ של הטופ של הטופ. יתר היהודים (שהם כמעט 100% מהיהודים) זהים בממוצע ביכולותיהם ליתר תושבי העולם. כי הרי אם זה לא היה כך אי-אפשר היה להחליף מהנדסים או תכנתים יהודים באותם בעלי מקצוע מיתר העולם וכמו כן כמעט כל מהנדם או מתכנת ישראלי היה מתקבל בזרועות פתוחות בכל מקום אחר בעולם.

    אהבתי

  45. ארנ, אינטליגנציה היא עקומת פעמון. ההתפלגות רציפה. זה לא שכל היהודים כמו כל העולם ולצידם יש כמה מאות יחידים שקרה להם נס והם נמצאים הרחק מהשאר.

    Liked by 3 אנשים

  46. שאלה לגבי הלאומיות:
    מדוע יש הרבה אנשים שהלאומיות חשובה להם כל כך? הרי כל מה שהיא גרמה זה רק לשנאת זרים ושפיכות דמים.
    מדוע יש הרבה אנשים שמוכנים לצאת למלחמה ולסכן את חייהם בגלל שהממשלה שלהם קוראת להם לעשות כך? הרי כמעט בכל המקרים האויב לא סיכן את חייהם אילו לא היו נלחמים. לכל היותר מדינתם היתה מאבדת את עצמאותה אבל מצבם הכלכלי והחברתי לא היה משתנה. בהרבה מקרים המדינה שלהם יצאה לכבוש שטחים. בהרבה מקרים הממשלה שלהם לא צודקת והם יודעים זאת. בהרבה מקרים הממשלה מפמפמת להם תעמולה נגד האויב וכלל וכלל לא עולה על דעתם שיתכן והתעמולה היא שקרית.
    למה אותם עמים רוצים שפה יחודית משלהם? קחו למשל את ישראל. למה היה צורך לחדש את השפה העברית? מה זה הועיל לנו? הרי אם שפת האם שלנו הייתה אחת השפות הנפוצות (אנגלית, צרפתית, ספרדית) היה הרבה יותר קל לנו להסתדר בעולם ולקרוא חומר (מקצועי או סתם מעניין).
    בעבר היו הרבה אנשים שמתו ולא הסכימו להמיר את דתם. מבחינתם יכול להיות שזה היה הגיוני כי הם האמינו באלוהים וחשבו שיקבלו גמול על מעשיהם. אבל מה ההיגיון מבחינת החילוני לעשות את כל מה שאמרתי למעלה? הדבר נכון במיוחד כי החילוני יודע שאם אבותיו היו ממירים את דתם מכל סיבה שהיא או עוברים לגור בארץ אחרת, הוא כבר היה משתייך לעם אחר. כלומר רק באופן מקרי הוא משתייך לעם מסויים.

    אהבתי

  47. ארנ, אתה מבין שאם דתיים יילחמו בחילונים, ואם החילונים יהיו בעלי ההשקפה שאתה מציע, אז הדתיים ינצחו אותם בקלות, ובסופו של דבר העולם יורכב רק מדתיים.

    אהבתי

  48. arn,
    לא הייתי לוקח את זה קיצוני כמוך וקובע ש"מה ההיגיון בלאומיות מבחינת החילוני?" כי יש רוב החילונים [בישראל] מחוברים למסורת שלנו.
    אבל עקרונית אני חושב שמה שאתה מתאר זה בדיוק מה שקרה לעולם המערבי, בעיקר באירופה.
    מרגע שהאומות האירופאיות ויתרו על המסורת הפרטיקולרית שלהן, ועל הדת שלהן, הן שמטו מתחת לרגליהן את זכות קיומן העצמי, וקיומן, או ההשתייכות של אזרחיהן אליהן הפכה למקרית. מכאן גם קצרה הדרך לתפיסות של הגירה פתוחה וכדומה.

    Liked by 2 אנשים

  49. לתמריץ:
    אני לא דברתי על מלחמה של חילוניים נגד דתיים. דיברתי על מלחמות של חילוניים בינם לבין עצמם. נגיד שאתה צודק לגבי מלחמה של חילוניים נגד דתיים אבל מה הסיבות לכך שגרמניה, צרפת, אנגליה, ספרד ורוסיה נלחמו במשך מאות שנים זו בזו? מה הסיבה שהן נלחמו כדי לכבוש לעצמן מושבות? מה הסיבה שאוקראינה נלחמת ברוסיה (הרי הרוסים לא באו להרוג אותם אלא לכל היותר להפכם למדינה גרורה. דבר שלא יפגע ברמת חייהם).
    ליאיר:
    לא ראיתי שקרה משהו רע למדינות אירופה. מצבן הכלכלי מצוין מאז מלחמת העולם השניה. אומנם יש כאלו שטוענים שההגירה המוסלמית מסכנת אותם אבל אם זה נכון אז די בכך שיעצרו את ההגירה (כלומר שיאסרו על כל מי שיש לו פוטנציאל להגר, להגיע לאירופה. אפילו בתור תייר) כדי לחסל בעיה זו (אם היא בכלל קיימת).

    אהבתי

  50. עוד שאלה: לגבי ההומואים הדתיים:
    יש תופעה כזו ואני לא מבין אותה. הרי הדת אוסרת בצורה ברורה על הומוסקסואליות. אין שום אפשרות להתכחש לכך. אז איך זה שיש הומואים דתיים? אם אדם מחליט שזה בסדר שהוא הומוסקסואל, אז ברור שהוא לא מאמין בדת. אם אדם מאמין בדת ובכל זאת יש לו תחושות הומסקסואליות, אז לפי ההגיון עליו לטפל בזה כדי לעקרם מהשורש או לפחות לא לממש אותם. הרי ברור שאפשר לדרוש מאדם לא לממש תשוקות מיניות שלו. ברור שאפשר למשל מפדופילים לא לממש את תשוקתם או מהטרוסקסואלים לא לממש את תשוקתם בכפיה אם אף אחת לא רוצה לקיים יחסים איתם. כמו כן אם אדם דתי ויש לו תחושות הומוסקסואליות, אז לפי ההגיון עליו להאמין שאלוהים יעזור לו לעקרם מהשורש (והרי אלוהים הכל יכול).

    אהבתי

  51. הופתעתי בעצמי מכך שאוקראינה משיבה כזו מלחמה לרוסיה. זה משמח אבל מפתיע. וגם תופעת ההומואים הדתיים הפתיעה אותי כשלמדתי עליה לראשונה.

    אהבתי

  52. לתמריץ,

    הכתבה על כלכלת סין עוסקת במשבר החובות רק לקראת סופה. (ומשם לקוח הקטע שהדבקתי).

    היא מתעסקת רבות גם במשבר הדמוגרפי שסין נכשלת בהתמודדות איתו, בקבלת ההחלטות הפרובלמטית של האליטה הסינית (לדוגמא במדיניות האפס נדבקי קורונה), בתחזית שהתרסקות המחירים הצפויה בשוק הדיור תגרור משבר אמון קשה של העם הסיני בשלטונות (כיון שוק הדיור סופג את כל החסכונות לטווח ארוך של הסינים) ועוד.
    הטענה המעניינת ביותר בעיני הייתה הרמיזה שיש משהו בתרבות הסינית שדוחף את סין להתבדל מהעולם ולהתבודד. שלא במקרה המדיניות שבחרו הסינים בכדי להתמודד עם המגפה הייתה בידוד מאוד מחמיר של אזורים שלמים ונעים שלמות.

    קטע נוסף, הפעם מתחילת הכתבה:

    The Chinese Economy Is In A Death Spiral

    The Chinese Economy is in Trouble: “What we are going to see with China, for the first time that anyone can remember who’s alive, is an economy that’s twice the size of the U.S., possibly three times the size of the U.S., and it’s going to be very weird living in that world,” said Elon Musk on the “All-In with Chamath, Jason, Sacks & Friedberg” podcast.

    At first glance, Musk looks correct. China is catching up to America fast. Last year, the Chinese economy skyrocketed 8.1%, producing $17.46 trillion in gross domestic product. The American economy clocked in at $23.00 trillion, growing only 5.7%.

    Yes, Musk is America’s leading visionary, but this particular vision is off-target. The Chinese economy will never overtake America’s, at least not this century.

    Elon Musk is making predictions by extrapolating. Extrapolation works most of the time, but not now.

    The Chinese economy – and the nation overall – is passing a series of inflection points. The most fundamental one is demographic: The Chinese population is on track for a steep decline. The most immediate inflection point is economic: China is now contracting. The country needs growth to retire monumental debt, however.Serious Relationship

    We start with the “relentless maker and breaker of civilizations,” demography. Demography will break China, which according to demographers from Xian Jiaotong University is slated to lose half its population in 45 years. At the end of this century, China could be about one-third as populous as it is now.

    The country, therefore, faces the sharpest demographic decline in history in the absence of war or disease. Panicked efforts to avoid the decline—moving from a one-child policy in 2015 to a three-child policy in 2021, for instance—have proven unsuccessful in increasing birth rates

    Such a precipitous fall means that, if China is going to pass America to reach the top spot, it will have to do so within, say, a decade before a falling population begins to undermine economic performance. In the next ten years, however, China’s economy is more likely to come apart.

    It is already in distress. In April, the economy clearly contracted. Industrial output was down 2.9% from the same month last year. Retail sales were off 11.1%. New car sales plunged 47.6%.

    Draconian lockdowns, the result of Beijing’s “dynamic zero-COVID” policy, have essentially brought much of the eastern portion of the country, the heart of the national economy, to a halt. China’s ports and airports are operating at far below capacity, and river and truck traffic is way down, about 40% off.

    China cannot ship what it does not produce. Factories are either closed or struggling. Even politically favored companies have been hit hard. Tesla’s Gigafactory 3, in Shanghai, was closed for three weeks due to the COVID lockdown. Now, because of a lack of parts, it is running at only 45% capacity.

    Beijing, by ditching misguided disease-control policies, can eventually reverse the economic damage.

    Liked by 1 person

  53. במחשבה שניה, יתכן שיחסתי לכתבה זו חשיבות יתר.
    היא כנראה התחברה בראשי לסרטון שראיתי לאחרונה, שגם הוא טען שסין לא תצליח להפוך למעצמת על חזקה מארה'ב. אם כי מנימוקים אחרים.

    בסרטון המצ'ב הדגש היה על "הגורל הגיאוגרפי" של סין ( בהשוואה לגורל הגיאוגרפי של ארה'ב). על העובדה שעל סין (בניגוד לארה'ב) ניתן להטיל מצור ימי ולנתקה משווקי היצוא והיבוא העיקריים שלה, על העדר אחדות פנימית בין החלק המזרחי העשיר לבין רוב מרחבי סין ועוד.

    אהבתי

  54. arn לגבי חילונים לאומיים, במקרה שלי לפחות התשובה די ברורה. לאורך כל 2000 השנים האחרונות התנכלו ליהודים, גם אם היו חילוניים. הדוגמה הטובה ביותר היא גרמניה. אחרי מלחמת העולם הראשונה גרמניה ניתנה כמופת להשתלבות של יהודים (חילוניים בעיקר) בחברה זרה. יהודים גם נלחמו בשורות הצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה. וראה פלא, האנטישמיות לא הצטמצמה אלא אף גברה וכולנו יודעים כיצד זה נגמר.

    מבחינתי כיהודי חילוני אין תוחלת למגורים במדינה זרה ללא הגיבוי שמעניקה מדינת לאום ליהודים. זה רק המשך של 2000 שנות האפליה והרדיפה שהיו עד כה. כדאי גם לזכור שמקימי המדינה, כמו גם ראשוני הציונים המודרניים, היו חילונים גמורים, ומסיבות דומות לאלו שציינתי (כמובן הרבה לפני מקרה גרמניה הנאצית).

    Liked by 1 person

  55. לאמיחייה:
    קודם כל אני דיברתי על חילוניים לאומיים באופן כללי ולא על חילוניים יהודים באופן פרטי.
    שנית גם החילוניים היהודים יכלו להתבולל ובכך לפתור את בעיותיהם. במרבית המקרים זה עבד. ככל הידוע לי רק אצל הנאצים זה לא עבד.

    לקמילה:
    נראה לי שאין שום בעיה בכלכלה הסינית. נניח שלא ישיגו את ארצות-הברית, אז מה? נניח שהתל"ג יתכווץ אז מה? אפילו אם נניח שהתל"ג באמת משקף את המצב (ולדעתי הוא לא), אז מה שקובע את עושר האנשים זה התל"ג לנפש. חוץ מזה למה את חושבת שהסינים ימשיכו להביא רק ילד אחד? החוקים שאסרו עליהם להביא יותר מילד אחד בוטלו רק לפני שנים בודדות ולוקח זמן להתרגל לשינוי. פרט לכך הממשלה יכולה גם לעודד ילודה ע"י מתן הטבות שונות. גם התכווצות הכלכלה עקב הקורונה – לא אומרת דבר. הממשלה יכולה לשנות את מדיניותה והקורונה יכולה להעלם.

    אהבתי

  56. אמחייה,
    אני לא מזלזל בהקמת מדינה שתגן על היהודים. אני רק בספק שהמניע הזה הוא דבק מספק בשביל להחזיק מדינה כזאת לאורך זמן ולחבר בין פרטיה.

    ארנ,
    קשה לי לראות את סין מעלה את שיעור הילודה גם אם יהיו תמריצים ממשלתיים. לא ברור שהסינים יענו לתמריצים הללו. הסתכלות כוללת על האזור שלהם מלמדת על קריסה דמוגרפית כוללת ללא תלות בסוג המשטר או במבנה הכלכלה. גם יפן מצטמצמת למשל. זה משהו גדול יותר מאשר רק שינוי חוקים או הענקת תמריצים. החיבור של התרבות האסיאתית הנוקשה עם העולם המודרני/פוסט-מודרני יצר יצירה שקשה לנו מרחוק להבין אותה. לפחות אני לא מבין אותה.

    ממה שאני מבין צמצום האוכלוסיה כבר הפך למוכר ומוסכם והוא הבסיס למדיניות הציבורית. יפן משקיעה ברובוטיקה ואוטומציה בכדי להתמודד עם צמצום האוכלוסיה. סין משקיעה בשיפור חינוך הילדים/צעירים שלה כך שיכלול יותר יצירתיות בכדי להעלות את הערך של כח העבודה העתידי שלה.
    אלו ההשקעות הממשלתיות להתמודדות עם צמצום האוכלוסיה. לא תמריצים לילודה. כלומר לא ברור שהם בכלל מעוניינים או מאמינים בהגברת הילודה.

    ואם נחזור לתגובתי לאמחייה, בשביל שאנשים יעשו ילדים הם צריכים לחיות בחברה ותרבות שהערכים שלה הם יותר מאשר הגנה.

    Liked by 3 אנשים

  57. יאיר לגבי החזקת מדינה לאורך זמן אכן לא ברור אם המניע של החילונים מספיק. גם אין לי ספק שהמגזר הדתי לאומי בישראל – וגם המסורתי – הם עוגן משמעותי ששומר על קיום המדינה ממניעים אידאולוגיים חזקים (דת). למעשה לדעתי אחת החוזקות של ישראל היא הקיום של אוכלוסיות מגוונות כך שכל אוכלוסיה תורמת משהו קצת שונה לחסינות ותוחלת החיים של המדינה.

    לגבי ריבוי אוכלוסיה, אני לא רואה בכך ערך. אם לא היינו נמצאים במירוץ חימוש דמוגרפי למול הקבוצות הלא-יהודיות בישראל, ואם שכנינו היו מצמצמים ילודה הייתי מעדיף שגם אנחנו נהיה סטטיים לכל היותר מבחינת כמות האנשים. הצפיפות בישראל היא נוראית בעיני. גם ברור מאליו שגידול אין סופי בגודל האוכלוסיה הוא לא בר קיימא.

    אהבתי

  58. אמחייה, מסכים עימך מאוד שהגיוון האנושי בישראל תורם לחסינותה והתפתחותה.

    אהבתי

  59. אמחייה,
    לגבי הצפיפות יש לי 2 תשובות שלא מתיישבות זו עם זו אבל אני חושב ששתיהן נכונות:
    1. בטווח הקצר – אני לא פוחד מצפיפות. להיפך, צפיפות מחזקת יצירתיות ופתירת אתגרים משותפים.
    2. בטווח הארוך – במקום להתאמץ לצמצם את האוכלוסייה (או להשאיר אותה בכמותה הנוכחית) צריך להתאמץ להגדיל את השטח, כך שהצפיפות תקטן.

    אהבתי

  60. אני לא חושש מצפיפות כי לא כולם חייבים לגור בארץ.. גם אם יהיה צפוף פה, רוב העולם המערבי יהיה פחות צפוף.

    אהבתי

  61. שתי הערות על סין:

    – אני בגדול חושב כמו גורדון צ'אנג שהכלכלה הסינית אינה בת־קיימא, אבל שווה לציין שגורדון צ'אנג בענייני סין הוא כמו פיטר שיף בענייני הכלכלה האמריקאית, או פול גובל בענייני התפרקות הפדרציה הרוסית – שלושתם אנשים מעניינים ומשכילים ששווה לקרוא, אבל הם כבר עשר שנים ויותר חוזים את אותו הדבר, ומצליחים כמעט כל יום למצוא כל מיני ראיות לכך שהנה, נושא הביקורת שלהם עוד רגע קורס. זה לא אומר שסין, רוסיה או הכלכלה האמריקאית לא יקרסו בסופו של דבר, אבל כן מומלץ לקחת בעירבון מוגבל את התחזיות של האנשים שבונים את הקריירה שלהם על תחזית אחת.

    – לגבי דמוגרפיה – הממשלה הקומוניסטית מנסה לעודד ילודה, אבל עידוד ילודה זה לא עניין פשוט. כמו שציין יאיר הקריסה הדמוגרפית של מזרח אסיה היא משותפת לכל מדינות האזור ולא ממש קשורה למדיניות הילד האחד. רק בשבוע שעבר שמעתי במקרה דיבורים בטלויזיה הטייואנית על שיעור הפריון הקורס כל פעם לתהומות חדשות והדאגה מההשלכות של זה. אני לא בטוח איך להסביר את זה – מהיכרותי עם שני הצדדים, אני מתרשם שכלכלית דווקא נוח יותר לגדל ילד בטייואן מאשר באירופה או בישראל. זה משאיר אותי רק עם הסברים תרבותיים. ולדעתי הגורמים התרבותיים שעשויים להגביר ילודה (הזכירו פה דת, לדעתי זה רק אחד מהם) לא צפויים להופיע בדיקטטורה קומוניסטית.

    Liked by 3 אנשים

כתיבת תגובה