"ישראל השנייה" זו יצירת מופת סוציולוגית

גמעתי את הספר החדש של אבישי בן חיים: "ישראל השנייה". לכאורה אין בו חידוש גדול למי שעוקב אחרי הדוקטור שנים רבות, ובכל אופן הוא הישג מרשים, והייתי אפילו אומר: יצירת מופת סוציולוגית. קראתי הרבה טקסטים סוציולוגיים. חלק גדול מהם הוא קש וגבבה, רבים מהם הם בלתי קריאים בעליל ומסתירים במילים מפותלות את האמירות הבנאליות והמשמימות ביותר של השמאל הרדיקלי. אבישי בן חיים הוא שונה. הוא קריא להפליא. הקריאה זורמת מעצמה דף אחר דף. רעיונותיו מרתקים, מתוחכמים, חדשים למי שלא עוקב אחריו, אבל יש בהם גם חידושים מסוימים למי שעוקב ומכיר. זו גם יצירה מפוארת מהבחינה האישית כי הוא מצליח לכנס תחומי מומחיות שונים מעבודתו רבת השנים – הפער העדתי, ההיסטוריה של ש"ס, היכרותו עם החרדים האשכנזים, היכרותו עם משנתו של הרב עובדיה, התעסקותו במיסטיקה יהודית, דינמיקות של הקצנה דתית ואפילו תובנות לגבי הפער בין יהדות למוסר. אין זה אומר שלגופו של עניין אני מסכים עם כל רעיונותיו של אבישי, ואני אפילו לא כל כך עוקב אחריו בימים אלו, כי ההתעסקות האינסופית עם ביבי נדמית בעיניי, מצביע בנט נלהב ובעל נפש של "ישראל הראשונה", ליחסם של בני ישראל לעגל הזהב. ועדיין זו הנאה גדולה לקרוא אותו.

אתמצת את עיקרי השקפתו של אבישי בן חיים למי שעוד לא מכיר: נתניהו הפך לחלק מהדת העממית המזרחית, אולי אפילו יותר מכפי שהיה מנחם בגין. הרדיפה שלו היא חלק מהסירוב של ישראל הראשונה, הידועה גם כ"הגמוניה" לקבל את אובדן כוחה הפוליטי. האשמות בשחיתות כלפי אנשי ישראל השנייה הן דרכה של ישראל הראשונה להפעיל אלימות ליגאלית כלפי מי שמאיים על כוחה. כאן כמובן הוא מזכיר גם את מאסרו של אריה דרעי אהוב לבו. בן חיים טוען שעל התרבות האשכנזית שאחרי המהפך ב-77' השתלטו קינה וצער, על כך שלקחו לאשכנזים את המדינה, ואלו מתבטאים בשירי ארץ ישראל קודרים (מבקריו בטוויטר שמו לב לכך שהשירים הנוגים האלו חוברו הרבה קודם למהפך. בן חיים יגיד שהפכו לדומיננטיים יותר אחרי המהפך. עד שלא ייערך מחקר מקיף על דפוסי השמעה ברדיו בשנות השבעים לא נדע מי צודק). ההדיפה שלו את הטענה שש"ס נאמנה לחרדיות האשכנזית כפולה ומשכנעת. מצד אחד הוא אינו רואה בעיה בכך שהמזרחים יאמצו אידיאולוגיה שפותחה בידי האשכנזים. הרי כך קרה עם הציונות! ומצד שני הוא מזכיר שלא היה מרד דרמטי של מזרחים במדריכי דרכם האשכנזים כדוגמת המרד שמרדה ש"ס בחרדים הליטאים בשלב מסוים. דרך אגב בן חיים הוא חובב גדול של החרדים הליטאים, עד כדי כך שהוא מתאר את העמדה החרדית הקשה ביותר כלפי מזרחים, ההפרדה בין תלמידים מבתים חזקים דתית לתלמידים מבתים חלשים דתית, כאילו היא "לא נובעת מחוסר אכפתיות מהעם היהודי חלילה, אלא הפוך, מתוך התגוננות הירואית, כדי להציל את היהדות".

בן חיים מסביר מדוע הבחירה באשכנזי אליטיסט כמו ביבי הגיונית מבחינת ישראל השנייה. זה לא ביבי שמשתמש בה. זה היא שמשתמשת בו, מאחר שהיא לוקחת אותו, דמות מוצלחת במיוחד מהאליטה, כדי שייצג עבורה את הלאומיות היהודית שהיא יקרה ללבה. ונתניהו, שיודע את מי הוא מייצג, צריך לסגת מהאתאיזם שעליו גדל ולהשתמש בסמלים מסורתיים-דתיים (בניגוד מסוים למנחם בגין שעשה בהם שימוש טבעי לו). בן חיים מדגיש שהמטרה של ישראל השנייה היא הגשמת ערכיה הלאומיים-דתיים-מסורתיים ולא מלחמת מעמדות, ולכן פניה הם לפיוס לאומי ולא למאבק: "ישראל השנייה לא רוצה לנצח את ישראל הראשונה, אלא להוציא תיקו, ואז שוויון, שותפות, אחדות, פיוס". הוא סבור שהמסורתיות המזרחית שמוכנה להעלים עין אך ללא שימוש בהגדרות פורמליות, היא הפיתרון לקונפליקטים בין דת ומדינה. כאן יש לי ספק אם זה פיתרון ממשי במדינה שמתנהלת באופן מערבי על פי שלטון החוק שחייב להיכתב בפירוש. מותר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת או אסור? זה לא יכול להיפתר באיזו קריצה של מישהו במשרד התחבורה.

לבן חיים יש הברקה אמיתית כשהוא מציין שמדינת ישראל היא "פוסק הדור", בעיני מיליונים היא מבטאת את התגשמות היהדות בדורנו. החלטותיה בנושאי דת, כמו למשל בנושאים כמו נישואים אזרחיים, אינן רק החלטות של המשפט החילוני, אלא התוויית דרך לעם היהודי כולו. לפיכך יש עליה אחריות דתית גדולה להיזהר בקבלת החלטות כאלו. הוא אינו אומר זאת רק כאידיאולוג ציוני, אלא כמי שמבין את התחושה המסורתית הבסיסית של מיליוני יהודים. הדבר נכון לשני הכיוונים, ואם מדינת ישראל תסבול הדרת נשים, היא תהפוך זאת לחלק אינטגרלי מהיהדות. אם תתחיל נורמה שאומרת שיש טקסים שבהם אין שירת נשים, אז גם הרבנים הראשיים לא יוכלו לשבת בטקס שבו אישה שרה, בניגוד למנהגם רב השנים, והחרדים לא יקבלו שירת נשים בכותל, אפילו לא בעזרת נשים. כך הוא תומך גם בהתערבות משפטית שמנעה מ"קול ברמה" לתת לנשים לשדר. חשתי בקונפליקט עם הדברים האלו, אשר סותרים את האינסטינקטים שלי שלפיהם כל ציבור צריך לקבל מרחב חיים נבדל משל עצמו שבו יחיה כרצונו.

הספר של בן חיים רחב יריעה ומגיע עד בנימין זאב הרצל, שהוא מעריצו ורואה בו ראשון בין שלושה מנהיגים ציוניים שהבליטו את תפקידם של פשוטי העם המסורתיים בהגשמת החזון הציוני (במקרה של הרצל, בעיקר יהדות מזרח אירופה. במקרה של בגין וביבי, המזרחיים). הוא מצטט את דבריו של אחד העם על החזון המשיחי שמילא הרצל עבור ההמונים ומתאר את ההתפעלות המזרחית ממנו שמתבטאת גם בקריאת שמם של ילדים כה רבים בני עדות המזרח הרצל, עד כדי כך שהשם הרצל הוא סטריאוטיפ לשם מזרחי.

איזה טקסט סוציולוגי הוא מלא רגש? רק בטקסטים מעטים של סוציולוגים אפשר למצוא רגש, ותמיד זה יהיה רגש שלילי, שזועק את צער המקופחים. אבישי בן חיים מלא בחום, כלומר ברגש חיובי עמוק, ולמרבה הפלא: אפילו כלפי המקפחים, אנשי ישראל הראשונה. אפשר אפילו לטעון שבסגנון הכתיבה החם והאישי, בצורת הכתיבה הישירה ונטולת החארטה, בן חיים לא רק כותב סוציולוגית על ישראל השנייה, אלא מבטא בסגנונו כיצד נראית סוציולוגיה שנעשית בדרכה של ישראל השנייה, ששזורה בלאומיות ובמסורת יהודית ולא בדרכו של המרקסיזם המייבש האתאיסטי, הקודר והמשמים, האופייני כל כך לכותבים על פערים עדתיים. כשבן חיים כותב על הדומיננטיות של הרגש אצל המזרחים, הוא מן הסתם כותב גם על האופן שבו הוא מככב בעבודתו שלו.

אחרי שהבהרנו שאנחנו מבינים שאין לנו שום נחיתות בתחום השכל, אפשר להצהיר בכיף שחלק מהמהלך הקונטרה הגמוני ומהבשורה של ישראל השנייה ושל הדת השמחה, הוא בהחלט גם החזרת הרגש. הרגש האמיתי, האותנטי, הפשוט, הייצרי, התם, גם מלשון תמים וגם מלשון שלם. הרגש הלאומי, הרגש היהודי, הרגש הציוני, הרגש המשפחתי. הרגש שהנשמה חשה, והוא, מוזר שצריך לומר את זה, חלק לגיטימי ממנעד החוויה האנושית של בן אדם – בן המאה ה-21.

35 תגובות על ״"ישראל השנייה" זו יצירת מופת סוציולוגית״

  1. מי שרוצה לדעת לאן מובילות הרפורמות של כהנא מוזמן לבדוק את הישגו הגדול בל"ג בעומר. מאות שנים עולים רבבות יהודים לציון בהר מירון, מדליקים מדורות, רוקדים, שרים, אוכלים ונהנים. השנה אירגן את הטקס הקולונל הטייס הקרבי יוצא שייטת מטכ"ל שהצליח לחרב לחלוטין את הטקס, להתעלל ברבבות שזרמו למקום ולהתקוטט עם הקנאים החרדים. באו לעבוד…

    אהבתי

  2. אני מבין את הצורך בלארגן את ההר ולמנוע את מה שקרה בשנה שעברה, אבל גם לי התחושה שמישהו ניסה לקחת טרמפ על המצב ולמנוע שם שמחה. אני מקווה ששנה הבאה זה יתוקן.
    לתחושתי אנחנו בתוך מהלך של "חינוך מחדש". אין שתיה ממותקת, אין חד-פעמי, אין זיקוקים ביום העצמאות ואין שמחה במירון. כל ההסברים נכונים ואמיתיים. אבל אני לא בטוח בכנות של הטוענים אותם.
    למזלנו, כרגע הממשלה הזאת היא ברווז צולע והרפורמות של כהנא מאופסנות בנפטלין.

    אהבתי

  3. יאיר,
    כהנא ניסה למשטר טקס עממי מסורתי. מה שגרם לאסון בשנה שעברה זו סידרת טעויות של המשטרה. אם צפית בשידורים מהציון יכולת לראות שגם השנה לא היינו רחוקים מאסון למרות שהיו פחות מ10000 איש בו זמנית (פורסם שאישרו לכאורה 18000).
    שר עם שכל ישר ולא נאד נפוח כמו כהנא היה מנסה לשמר את אופי הטקס ואת רוחו. כל שנדרש זה לתת למומחי בטיחות לזהות נקודות כשל בטיחותיות בזרימת האנשים ולגבש פרוטוקול הפעלה/שליטה מתאים. זה כמובן לא מתאים לאביר רפורמות כמו כהנא שכותב תיקוני שו"ע לכשרות, גיור, ומינוי רבני ערים.

    אהבתי

  4. תמריץ לגבי הר מירון אני מניח שאפשר לפתור את הבעיה – לפחות לזמן מה – באמצעים הנדסיים. ברור שבסופו של דבר יש גבול לכמות האנשים שיכולה להיות שם בזמן נתון.

    Liked by 1 person

  5. לגבי ד"ר אבישי בן חיים, לי יש את ההרגשה שהוא בכיין מקצועי. אחוז הנישואים ה"מעורבים" – דהיינו בן בני עדות שונות – הוא גבוה מאוד, לפחות בקרב החילונים. בעוד דור או שניים כבר לא יהיו "אשכנזים" ו"מזרחיים" מחוץ לחוגים חרדיים. בני עדות המזרח כבר עשרות שנים שאינם סובלים מקיפוח. אבל למה לבלבל אנשים כמו בן חיים, שעשו קריירה מהעניין, עם עובדות.

    Liked by 1 person

  6. בעניין "העלמת עין ללא שימוש בהגדרות פורמליות" הרי זו דרכן של מדינות נחשלות. מי שרוצה לחיות ברפובליקת בננות, או באחת מארצות ערב המתקדמות והמפוארות, שילך בדרך זו. אני מעדיף לחיות במדינה מפותחת.

    Liked by 2 אנשים

  7. אי אפשר להתעלם מהעובדה שפערי העדות אינם רק שאלה של משכורת אלא סט ערכים שונה. המזרחים הרבה יותר לאומיים-מסורתיים והרבה פחות מחוברים לערכי תקופת ההשכלה. הקונפליקט העדתי בהכרח מתחבר לשאלה איזו גישה תשלוט במדינה. אבישי בן חיים עוד ממעיט בבעיה. הוא לא מזכיר למשל את המקרה של אלאור אזריה. ברור שהסנטימנט המזרחי לגביו שונה מהסנטימנט האשכנזי, אבל מה עושים: מקבלים נורמה שחיילים בצה״ל הם מוציאים להורג של שבויים?

    אהבתי

  8. תמריץ,
    אלאור עזריה לא הוציא להורג שבוי. אם תלמד קצת היסטוריה צבאית ישראלית תמצא הרבה יותר רציחות של שבויים על ידי אשכנזים. מקרה אלאור עזריה הוא מקרה מובהק של וירטיו סיגנלינג של ישראל הראשונה על גב חייל (שכשל) של ישראל השנייה

    Liked by 3 אנשים

  9. מצטרפת ליאיר בתודה על ההמלצה על ספר מעניין וקריא.

    א. " … בן חיים מדגיש שהמטרה של ישראל השנייה היא הגשמת ערכיה הלאומיים-דתיים-מסורתיים ולא מלחמת מעמדות, … הוא סבור שהמסורתיות המזרחית שמוכנה להעלים עין אך ללא שימוש בהגדרות פורמליות, היא הפיתרון לקונפליקטים בין דת ומדינה. …"
    —————
    אב'ח בחר להתעלם מהשאלה מהו הגורם המרכזי לאפליה ולהדרה של מזרחים ע'י אשכנזים: המוצא העדתי השונה (כתפיסתו) *או* השוני בערכים ובהשקפות עולם בין רוב צאצאי יהדות אשכנז לרוב צאצאי יהדות ספרד.
    נדמה לי, לדוגמא, שלחילונים קל יותר להבין ולכבד את החרדיות הליטאית מאשר את המסורתיות הספרדית. קל להם יותר לכבד מחלוקת אידיאולוגית קשה מאשר גישה יותר פשרנית ו"עוקפת מחלוקות".
    בעיני פוסט – לאומיים / גלובליסטים / ניידים המוני המזרחיים הלאומיים והציונים, שרבים מהם מזרחיים , הם "ה*מכשול המונע מהם (בשיטת ממשל דמוקרטית) מלהגשים את שאיפותיהם ולממש את חלומותיהם . הביבסטים הנוראים. ואף אחד לא מחבב את המכשול העומד בדרכו למימוש חלומותיו.

    ב. " … אבישי בן חיים מלא בחום, כלומר ברגש חיובי עמוק, ולמרבה הפלא: אפילו כלפי המקפחים, אנשי ישראל הראשונה. אפשר אפילו לטעון שבסגנון הכתיבה החם והאישי, בצורת הכתיבה הישירה ונטולת החארטה, בן חיים לא רק כותב סוציולוגית על ישראל השנייה, אלא מבטא בסגנונו כיצד נראית סוציולוגיה שנעשית בדרכה של ישראל השנייה, ששזורה בלאומיות ובמסורת יהודית ולא בדרכו של המרקסיזם המייבש האתאיסטי, הקודר והמשמים, האופייני כל כך לכותבים על פערים עדתיים …"
    —————-
    יש גם הבדלים סגנוניים, לא רק אידיאולוגיים.
    בשולי הדברים: עלי להודות שכנצר למרכסיסטים יבשים ואתאיסטים – סגנונו של אבישי בן חיים רגשני ומתקתק מדי בעיני.
    כפי שלא הצלחתי להתענג על ממתקי המימונה, שנתפסו בעיני כמתוקים מדי מכדי להיות באמת טעימים. אך יתכן שעוד דור או שניים גם הבדלי סגנון וטעם אלו יפסיקו לשחק כל תפקיד בהבדלים בין העדות בישראל. אפילו סביר שגם בנושא זה – המטבח המזרחי ישתלט על המטבח הארצישראלי כולם ילמדו להנות משפע סוכרים.

    ג. " … הספר של בן חיים רחב יריעה ומגיע עד בנימין זאב הרצל, שהוא מעריצו ורואה בו ראשון בין שלושה מנהיגים ציוניים שהבליטו את תפקידם של פשוטי העם המסורתיים בהגשמת החזון הציוני (במקרה של הרצל, בעיקר יהדות מזרח אירופה. במקרה של בגין וביבי, המזרחיים). …"
    ————–
    לא לגמרי מדויק.
    בעיני הרצל – תפקידה העיקרי של הציונות הוא להציל את אותו חלק של העם היהודי הנמצא במצוקה ובסכנת חיים. (להבדיל מהעם היהודי שאינו נמצא במצוקה). הוא התייחס בכך הן ליהודי מזרח אירופה והן ליהודי המזרח התיכון – ללא כל אפליה ביניהם.
    להבדיל מהציוניים שתפסו את מטרתם כהקמת "חברת מופת" (לתפיסתם). חברה שלא ברור האם יש בה מקום כלשהו למסורתיים – משפחתיים.
    מכאן שיחסם המאוד חיובי של המזרחים להרצל אינו נטול בסיס.

    (המשך יבוא)

    אהבתי

  10. (המשך)

    ההתנגדות העיקרית שלי לתזה של אבישי בן חיים קשורה לרשת "מעיין החינוך התורני" שהקימה תנועת ש'ס. לתפיסתו (כפי שאני מבינה אותה לפני קריאת ספרו) זהו השג שראוי להתגאות בו.
    לתפיסתי זהו אסון לדורות.
    לתפיסתי זו רשת חינוך שהופכת המוני ילדים ונערים ממוצא מזרחי לנכים תעסוקתית.
    איני מבינה כיצד בעל תואר ד"ר מהאוניברסיטה מכובדת מסוגל להתייחס לכך כהשג. או אפילו כדבר סביר שמתקבל על הדעת.

    למותר לציין שמאוד לא סביר שאישים מזרחיים בולטים כדוגמת הרב עובדיה יוסף, אריה דרעי (ואבישי בן חיים עצמו) יוכלו לצמוח ברשת שכזו.

    בכדי להוסיף חטא על פשע מנהיגי תנועת ש'ס (כולל אריה דרעי הנערץ עליו) לא שולחים את ילדיהם הפרטיים לרשת החינוך אליה הם קוראים לשאר בני עדתם להצטרף.
    כפי שהאמון שלי במנהיגים פוליטיים, שכל ילדיהם אינם חיים בארץ (כדוגמת פואד בן אליעזר) – מועט, כך גם האמון שלי במנהיגים פוליטיים שמקדמים רשת חינוך שאליה לא ישלחו את ילדיהם הפרטים.

    Liked by 2 אנשים

  11. עדיין צריך לציין שמבין הרשתות החרדיות, מעיין החינוך החרדית היא הכי שמשלבת לימודי ליבה, ושילדיהם של בכירי ש"ס כן לומדים ברשת הזאת כי זאת רשת של בתי-ספר יסודי. רק בהמשך, בחינוך העל-יסודי, ילדיהם של בכירי ש"ס עוברים למוסדות אשכנזים.

    Liked by 1 person

  12. התאוריה של בן חיים היא מקרה מפואר של צ'רי פיקינג כך שהמציאות תתאים לתזה.
    אריה דרעי מואשם בשחיתות? ההגמוניה דופקת את המזרחים. אברהם הירשזון מואשם? זה כי הוא אשם. הפרקליטות רודפת את ביבי? ההגמוניה רודפת את סמלה של ישראל השנייה. הפרקליטות רודפת את אולמרט? זה כי הוא אשם. החילונים האשכנזים מפלים מזרחים? זו ההגמוניה וכו'. החרדים האשכנזים מפלים מזרחים? הם דואגים לזהות היהודית.
    בקיצר קשקוש בפן המדעי וגם בכל פן אחר.

    Liked by 1 person

  13. התיאוריה של בן חיים היא סוציולוגיה טובה בעיניי. אבל מסכים שמדע זה לא. זו עוד דרך מעניינת להסתכל על המציאות.
    אני לא חושב שזה מופרך להגיד שדמויות מסוימות שיקרות ללב ישראל הראשונה יותר מוגנות מחקירה משטרתית. אבל מסכים שוב שמדע זה לא.

    Liked by 1 person

  14. תמריץ,
    מעשהו המצולם והחמור הרבה יותר של אל"מ שומר (ירה בגבו של מיידה אבנים נמלט) לא מתיישב עם התיאוריה שלך

    Liked by 1 person

  15. ההבדל בין שומר (ונוספים) לבין אזריה היה הדרגה, ובעיקר תגובתם המיידית והשלילית של הרמטכ"ל ושר הבטחון.

    אהבתי

  16. קראתי היום את פסק הדין של בג״ץ שאישר את מינוי עמיר פרץ ליו״ר התעשיה האווירית. אבישי בן חיים יכול לחגוג עליו. היו שם שני שופטים שמרנים מובהקים (שטיין וסולברג) והם נתנו לעמיר פרץ את התפקיד בלי בעיה. ברק-ארז בבירור ממש סבלה מהפסיקה, גם אם בסוף החליטה לא לעשות מהומות ולהצטרף לרוב. אפשר לטעון שכל מה שבן חיים רוצה להשיג זה שלמשפטנים כמו ברק-ארז יהיה קשה יותר לפסול את עמיר פרץ, אפילו אם אין לו את ההון האקדמי או הניהולי שיש לאשכנזים אחרים, רק הון פוליטי-ציבורי גדול. לדבר בכל מקום על הפריבילגיות וההגמוניה בהחלט יכול להקשות על בג״ץ לפעול כמו שברק-ארז הייתה רוצה.

    חוות הדעת של ברק-ארז זו חגיגה לבן חיים כי מבחינה פוליטית עמיר פרץ הרי היה שנים יונה צחורה אהודה בחוגי השמאל ובכל אופן סיכול מינויו חמק רק בקושי רב מידה של ישראל הראשונה.

    אהבתי

  17. לגבי שוק ההון:
    יש כאן אתר שמראה שהתשואה של ה-s&p500 הראלית היתה 6% – 7%
    https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
    (תכניסו את הנתונים לאתר ותקבלו את התוצאה)

    עוד אתר לגבי מדד המניות העולמי
    https://www.msci.com/end-of-day-history?chart=regional&priceLevel=41&scope=R&style=C&currency=15&size=36&indexId=106
    פה כנראה החשוב נומינלי – תקבלו כמעט 9% שנתי

    לגבי אג"ח יש כאן אתר שמתאר את האג"ח צמודי מדד שיש:
    https://www.globes.co.il/portal/quotes/cpi-linked-government-bonds/
    יש גם חסכונות צמודי מדד. היו לבנק מזרחי חסכונות כמו קרמבולה ותות שאפשר היה להצמידם למדד ואפשר היה לצאת כל שנה (ולקבל את ההצמדה).
    בשנת 2002 היה פקדון צמוד מדד + ריבית של 0.5% לחודש (6.17% לשנה). מאז הריבית ירדה אבל לדעתי ניתן להשיג גם היום פקדונות צמודי מדד אבל בלי ריבית.

    אין טעם להשקיע באג"ח או בחסכון שאינו צמוד מדד בעידן של אינפלציה. אם תשקיע באג"ח לא צמוד עם ריבית של 5% כאשר האינפלציה היא 15% אז תוך 20 שנה תאבד כ-85% מהכסף. כלומר אם תשקיע באג"ח כזה סכום ששווה למחיר דירה אחרי 20 שנה תוכל לקנות בזה רק מכונית משפחתית רגילה חדשה. אם תשקיע את הסכום הזה עוד 20 שנה, תוכל לקנות בו רק מכונית ישנה מקרטעת.

    אהבתי

  18. רינגו,
    הבאת דוגמאות מובהקות של אכיפה בררנית. גם הדוגמא של האפלייה של החרדים הספרדים על ידי החרדים האשכנזים שונה מהותית. היא נובעת מהתבדלות ורצון להגן על אורח חיים ופוגעת בעיקר בנערות ספרדיות. אין (ולא היתה גם בעבר) בעיה לספרדים להתקבל לישיבות הגבוהות האשכנזיות. הדת"לים אמנם קיבלו כל אחד אבל בישיבות הקטנות התפללו בסגנון אשכנזי גם כאשר היה בהן רוב ספרדי

    אהבתי

  19. תמריץ,
    עצם הדיון במינוי הוא ניצחון לישראל הראשונה. התביעה היתה צריכה להידחות על הסף, אין זה מעניינו של בג"ץ לעסוק באיכות המינויים בחברות ממשלתיות. לעצם העניין, במדינה שבה אחד כמו גנץ נהיה רמטכ"ל ושר ביטחון כל אדם מהרחוב יכול להיות יו"ר התעשייה האווירית

    אהבתי

  20. תמריץ,
    עדיין מעריץ את בנט? הרי הוא משמיד ערך פוליטי מהליגה של אהוד ברק.
    הלשכה שלו התפרקה. השרים לא סופרים אותו וכל אחד קובע מדיניות עצמאית באחוזתו. תיקון, בנט שולט במשרד הדתות. שימור הקואליציה נעשה מעל ראשו. פוטין יסכים לקבל אותו בשבת?

    אהבתי

  21. חייל,
    גם את האפלייה החילונית נגד מזרחים (כאשר היתה משמעותית, כיום לדעתי איננה) אפשר להצדיק כהתבדלות ורצון לשמור על אורח חיים. זה תירוץ חלש להתנהגות גרועה.
    לגבי האכיפה הבררנית, האם אשכנזים שעשו מעשים דומים לדרעי או פנחסי יצאו בלי משפט? האם כל מנהיג שקם לש״ס נרדף על ידי הפרקליטות?
    לגבי ביבי אני מסכים שהאשמתו בשחיתות מתבררת כבדיחה. לדעתי זה יותר מעיד על רשלנות המשטרה והפרקליטות מאשר על רדיפה, אם כי השנאה לביבי היא כה עזה (הרבה מעבר למה שהוא זכאי לו) עד שלא ניתן לפסול את האפשרות שהיה לה מקום בקבלת ההחלטות. עדיין, לגזור מכך את קיומה של איזו הגמוניה שרודפת את המזרחים או את מנהיגיהם זה מרחיק לכת.

    אהבתי

  22. רינגו,
    לא מדובר באפלייה חילונית נגד מזרחים (תופעה שכמעט ונעלמה) אלא במנגנוני כח קיבוציים שפועלים ללא כללים כדי לשמר את כוחם

    Liked by 1 person

  23. אם בנט יעבור את אחוז החסימה ויהיה הגשר של ביבי ל-61, אז הוא יוכל לקבל מה שירצה גם בכנסת הבאה. אולי לא ראש ממשלה חלופי אבל בטח שר ביטחון.

    אהבתי

  24. תמריץ,
    חותם בשתי ידיים על הערכה זו. הפחד הגדול שלי הוא שביבי יוסיף כבונוס את משרד המשפטים

    Liked by 1 person

  25. חייל
    אני מסכים שישנם מנגנונים עם יתר כח וללא פיקוח שרודפים את כל מי שמאיים עליהם. אבל אין לזה קשר לתאוריית ישראל השנייה של אב״ח. הפרקליטות רדפה גם את דניאל פרידמן וגם את יעקב נאמן, שניהם לא ממש מזרחיים. גם אפי נווה חש את נחת זרועה של הפרקליטות לא בגלל מזרחיות אלא בגלל אקטיביות יתר.

    Liked by 1 person

  26. רינגו,
    מסכים שכל קבוצת כח בנפרד רודפת בראש ובראשונה מי שמאיים עליה ללא קשר לזהותו אבל יש גורמים שמצליחים לאחד אותן

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: