כסף על הרצפה?

בבחירות 2020 כשאתרי ההימורים נתנו לטראמפ סיכוי ממשי לנצח, נגד כל הסקרים, חשבתי שהימור על ביידן הוא פשוט כסף על הרצפה. בדיעבד הימור על ביידן היה עולה יפה כמובן, אבל לא היה מדובר בכסף על הרצפה. הסקרים טעו בגדול והפער בין ביידן לטראמפ היה מזערי. אם טראמפ היה משיג עוד שברירי אחוזים – 40 אלף קולות במקומות הנכונים (20 אלף בויסקונסין, עשרת אלפים בג'ורג'יה ובאריזונה) הוא היה משיג תיקו בחבר האלקטורים והופך בוודאות לנשיא בהצבעת בית הנבחרים. בישראל הקטנה 40 אלף קולות הם מנדט. בארה״ב זה חלקיק אלקטורלי חסר משמעות.

אבל עכשיו אני בטוח אפילו יותר שיש כסף על הרצפה. לפי אתר פרדיקטאיט יש סיכוי 69 מול 31 לבחירות חוזרות בישראל בשנת 2021. זה לא הגיוני בעליל!

בניגוד להימור השכיח על בחירות חמישיות, בחירות כאלו אינן הגיוניות. הן אולי היו הגיוניות בבוקר פרסום התוצאות, כשכולם תהו איך הפוליטיקאים יפרו את הבטחותיהם, ועמית סגל עוד חשב שממשלת ימין – רע"מ היא הזיה. אבל מאז זרמו לא כל כך הרבה מים בירקון וביבי ובנט נפנפו כמה הבטחות בקלילות ("לא אקים ממשלה בתמיכת מנסור עבאס"). התמונה השתנתה. כיום יש ארבע אפשרויות בולטות לממשלות וכל אחת מהן סבירה בהרבה מבחירות חמישיות.

  1. אולי האופציה הסבירה ביותר: סמוטריץ' נכנע וקמה ממשלה בתמיכת רע"מ. סמוטריץ' לא חייב להפר את הבטחותיו לחלוטין. הוא יכול שלא לכהן בממשלה הזו, הוא יכול אפילו לצאת מהמליאה בהצבעת האמון אם ילחש לשמחה רוטמן ולאורית סטרוק להצביע בעד. ביבי הוא כמו אל עבור הימין, אבל סמוטריץ' הוא ממש לא אלוהי הימין הקיצוני, גם אם לרגע לקה בשגעון גדלות. מעליו יש רבנים שמסוגלים לקבל החלטות פרגמטיות מאוד בנסיבות הנכונות. אולי הכי חשוב: הנימוק המרכזי של סמוטריץ' להתנגד לממשלה עם רע"מ: שלא לתת לשמאל לגיטימציה לשתף פעולה עם הערבים, הוא חסר שחר עד גיחוך. ראשית, הסוסים כבר ברחו מהאורווה והשמאל כבר אסף לגיטימציה למכביר בימים האחרונים. שנית, אפילו בכנסת הקודמת רק יועז הנדל וצבי האוזר מנעו משאר 59 הח"כים של גוש המרכז-שמאל להסתמך על המשותפת. עם סמוטריץ' ובלעדיו הנדל (האוזר כבר נעלם מהכנסת) לא יהיה שם בכדי למנוע ממשלה עם ערבים לנצח.
  2. אופציה בלי להרגיז את סמוטריץ': בנט מצרף לממשלה את סער ובתמורה מקבל רוטציה שבה הוא ראשון. סביר להניח שלביבי אין כל חשק לכהן כראש ממשלה חליפי בשנה-שנה וחצי הקרובה, אבל עוד יותר אין לו חשק לכהן כיו"ר האופוזיציה. ומה אכפת לסער לשבת תחת בנט כראש ממשלה.
  3. אופציה בלי סמוטריץ' בכלל: בנט ולפיד מקימים ממשלת אחדות ברוטציה. ממשלת ניגודים אבל השנאה לביבי יכולה להוות רכיב מאחד. על פי השמועות, בנט כבר לגמרי בעניין וללפיד ולשמאל ממילא אין אלטרנטיבה.
  4. נתניהו מתמנה לנשיא ומשחרר את הפקק מהפוליטיקה הישראלית.

32 תגובות בנושא “כסף על הרצפה?

  1. תמריץ,
    הפקק הפוליטי לא ייעלם ללא מעבר בין המחנות. להערכתי הסתלקות של נתניהו תחסל את גנץ וסער והמנדטים שלהם יתחלקו בין לפיד לעבודה. הפקק יישאר

    אהבתי

  2. ההחלטה של ליברמן לעבור גוש שינתה את הפוליטיקה הישראלית ותקעה אותה בתיקו. אבל אין לדעת אם תחזיק מעמד אחרי ביבי. חוץ מזה יש ביקוש לימין ממלכתי. מהדרך השלישית של קהלני ועד יועז הנדל. זה כמה מנדטים שיכולים להכריע בחירות. לפיד לא אהוד בקרב מצביעי הימין הממלכתי.

    Liked by 1 person

  3. לליברמן אין תמריץ לחזור לימין. מה שהחזיר אותו לחיים היה הבחירה להפוך מאנטי ערבי לאנטי חרדי. ללא הדגל הזה אין לו קיום פוליטי

    Liked by 1 person

  4. תמריץ,

    אפשר בהחלט לקבל זאת, שבחירות חמישיות, זה נראה אפשרות פחות סבירה. למרות שאין אפשרות ממשית אחרת כרגע. אלא מאי:

    הבחירות החמישיות, זה יכול להיות מינוף נכון, במכוון אם לאיו. כלומר, אם תיווצר קונסטולציה כזו, מכוונת אם לאיו כאמור, שהתיק עומד ליפול, או ייפול למעשה, על מפלגה מסויימת, שבגללה יתקיימו בחירות חמישיות, זה יוכל להיות המניע להשלמת קואליציה.

    נניח בנט:

    נניח בנט, אמור היה, או יכול היה, גם לימין ללכת, ולגם למרכז/ שמאל. אז הרי, הסרבנות שלו, סרבנות כלשהיא, עשויה למקד עליו את אור הזרקורים, שהוא אחראי בעקשנותו לבחירות חמישיות. מי שיהיה אחראי על כך, עשוי לשלם על כך, בהתאבדות פוליטית ממש. זה בלתי נתפס. והקונצנזוס הוא טוטאלי ממש, קונצנזוס כנגד בחירות נוספות.

    אז אם יווצר מצב שיש אשם, יש שעיר לעזאזאל לבחירות חמישיות, אולי זה ידחוף בסוף לקואליציה. ואולי, מישהו בעל עורמה, יהנדס או יכווין להפיל התיק על מישהו ממש. בנט מועמד לא רע. אולי ליברמן גם.

    בקשר לסמורטיץ, אתה שוכח את בן גביר. נצטט אותו:

    "אני לא אשב בקואליציה שנתמכת בין במישרין ובין בעקיפין באדם שאתם עושים ממנו 'פוצי מוצי' ורק לפני שנה וחצי דיבר בשבח ההתנגדות וחמאס".

    ועוד:

    "את מה שאני חושב על עבאס, אני חושב אותו דבר על הרשימה המשותפת. אני מצפה גם מבנט וסער שאמרו בכל קמפיין הבחירות 'לא נשב עם המשותפת', שבאמת לא יישבו איתם. עבאס זה קו אדום, אין לנו מנדט ללכת לקואליציה בתמיכת מנסור עבאס".

    "אם אנחנו לא היינו אומרים את האמירה הזאת, מחר בבוקר סער, בנט ולפיד היו הולכים למשותפת ומקימים ממשלה עם המשותפת. אני שמח שהצלנו את נתניהו. אנחנו אסירי תודה, יש לי הרבה הכרת הטוב כלפי נתניהו. אני חושב שהוא ראש ממשלה באמת ליגה מעל כולם, ואני רוצה שהוא יהיה ראש ממשלה, אבל לא במחיר לקווים האדומים שלנו, לא במחיר של לבגוד בחיילי צה"ל.

    ועוד:

    "בשבת הלכתי למערת המכפלה, ראיתי את עשרות החיילים המתוקים שלנו. אחד מהקיבוץ ואחד מהכפר, אחד מהעיר ואחד מישיבת ההסדר. הסתכלתי להם בעיניים, אני אשב בקואליציה שנתמכת על ידי מישהו שחושב שצריך לפגוע בחיילים האלה? אני אשב בקואליציה שמישהו שנמצא בה חושב שהחיילים האלה זה צבא כובש שיש לגיטימציה לפגוע בהם? בשום פנים ואופן לא".

    ולסיום:

    "מנסור עבאס מאמין באידיאולוגיה של התנועה האיסלאמית שמאמינה בתיאוריית השלבים. קודם כל להתחבב, ואחרי זה לתפוס את היהודי ולפגוע בו. אני אלך עם מנסור עבאס שחושב שצריך לפגוע בנו? צריך לשמוח בבוקר הזה שיש להם גם את סמוטריץ' וגם אותי".

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/BJin9ALBd

    נכון, ראינו כבר הכל בפוליטיקה. אבל, בן גביר, זה סיפור אחר קצת. קשה לי לראות, כיצד ייתן ידו לממשלה כזו. הוא גם חבר כנסת טרי. לא ממש משופשף או קהה חושים מבחינת יושרה ואינטריגות פוליטיות. קשה מאוד לראות.

    נתניהו כנשיא, זוהי בעיה הסברתי. אם חושבים על חסינות מפני המשפט. זוהי בעיה. יעתרו לבג"צ. זה לא יהיה פשוט בכלל הבג"צ או המצב הזה. והסברתי למה.

    נ.ב: טראמפ עשוי היה לנצח בהחלט. אלא שהקורונה הרגה אותו. הקורונה הסברתי, בכל העולם הרגה מנהיגים, בייחוד מסוגו.

    להתראות

    אהבתי

  5. שווה קריאה
    יום השואה והבושה: “כי מוסר כלימתי תישא”
    לקח הבושה בשואה: מה שהיה מובן מאליו לדור שהקים את מדינת ישראל, נעלם מן התודעה בשל שתיקת הדור ההוא והתחלפות הרוחות האינטלקטואליות

    https://mida.org.il/2013/04/08/%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%91%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%9B%D6%B4%D6%BC%D7%99-%D7%9E%D7%95%D6%BC%D7%A1%D6%B7%D7%A8-%D7%9B%D6%B0%D6%BC%D7%9C%D6%B4%D7%9E%D6%BC/

    Liked by 4 אנשים

  6. אלא תמריץ, שאז בן גביר הופך להיות סמן ימני ( כי סמורטיץ יצטרך לזוז שמאלה). קשה לראות, איך סמורטיץ יעמוד בדבר כזה, שההתבטאויות שלו אגב, לגבי רע"מ, לא נופלות בכלל מאלו של בן גביר. קשה מאוד לראות.

    להתראות

    אהבתי

  7. חייל,
    נניח שהתרחיש שלך נכון והמנדטים של גנץ וסער יתחלקו ללפיד ולעבודה, בעוד ביבי הולך לביתו או למעשיהו.
    אם כך – ליכוד 30, לפיד 25, ליברמן 7 = 62 מנדטים. גם בנט יכול בכיף להצטרף, ולהגיע לאזור ה- 70 מנדטים.
    איזה פקק פוליטי נשאר?

    אהבתי

  8. מצטרפת להמלצת חייל זקן על הכתבה במידה.

    מסוג הכתבות המטלטלות, המשאירות את הקורא עם דברים רבים מדי להגיב עליהם (הן בתמיכה והן בהתנגדות) מכדי לכתוב תגובה כלשהי.

    Liked by 3 אנשים

  9. רינגו,
    אם הליכוד ילך לקואליציה אנטי חרדית זו תהיה התאבדות פוליטית
    מה יקרה לרפורמה במערכת המשפט? חוקי ההתגברות וההסדרה? התנחלויות?
    ,

    אהבתי

  10. רוב הסידורים הפוליטיים המוצעים כאן הם אלגברה על מספרי מנדטים, תוך התעלמות מערכים / קשרים תרבותיים / תפיסות עולם.

    Liked by 1 person

  11. חייל,
    הליכוד הלך בעבר (2013) לקואליציה אנטי חרדית. בבחירות העוקבות החרדים חזרו בשמחה לשבת איתו. החרדים הם פוליטיקאים פרגמטיים ולא מתעסקים בטינות. אם לפיד יסכים לתת להם מה שהם רוצים גם לו הם ידעו לסלוח.
    לגבי הרפורמה במערכת המשפט וחוקי ההתגברות, זה לא באמת מעניין אף פוליטיקאי. ההתמקדות של הליכוד בזה התחילה כשהתחילו הצרות המשפטיות של ביבי ולא רגע קודם. בנט לחץ בכיוון הזה אבל הבין שזה לא עושה אותו פופולרי ולכן ישמח לרדת מהעץ. באופן כללי בנט כל פעם בוחר תחום שהוא חושב שנתניהו חלש בו כדי לנסות לאסוף בוחרים וכל פעם נכשל בכך. פעם הוא שיחק על המנהרות ופעם אחרת על המגפה.
    ההתנחלויות כאן כדי להישאר. איזה פער אידאולוגי ופרקטי יש בין הליכוד ללפיד בעניין?

    Liked by 2 אנשים

  12. רינגו,
    בליכוד יש מזה שנים רצון פוליטי עז להגביל את בג"ץ והפרקליטות. זה מתפרש על תחומים רבים בליבת הפוליטיקה, גיוס חרדים, התנחלויות, מסתננים, הפרטת בתי סוהר, גיורים וסמכות הרבנות ועוד. נתניהו היה זה שבלם כל מהלך בכנסת שהייתה לו התנגדות במערכת המשפט. אני מחזיק בדעה שלמהפכה השיפוטית היו שני אבות, אהרון ברק ונתניהו. בהעדרו של נתניהו מערכת המשפט תהפוך למוקד הפעילות הפוליטית של הליכוד

    אהבתי

  13. ראיתי בפיד שלי תלונה על מערכת החינוך הממלכתית מנסה לבנות זהות יהודית על זכר השואה. היא שולחת את כולם לטרבלינקה אבל מעלימה את מערת המכפלה. לזכותו של סער כשר חינוך עומדת העובדה כי בתקופתו החלו לשלוח תלמידים גם למערת המכפלה. אחריו זה דעך

    Liked by 1 person

  14. חריף מידי. אבל אכן היה כישלון קולקטיבי בהתנגדות המאורגנת.

    מאידך אם היינו מתנגדים תמיד אולי היה קורה לנו יותר השמדות נוראות.

    הפיתרון הוא לא להתנגד תמיד, אלא להתנגד בזמן המתאים – כמו ההבדל בין החשמונאים לבין בר כוכבא וכדומה

    Liked by 1 person

  15. תמריץ,
    מי לוקח במשואות, הבחורה שבעלה ניסה לרצוח או בורלא מנכ"ל פייזר?

    אהבתי

  16. חייל הפרטת בתי הכלא היא רעיון נוראי. מספיק לראות מה קורה בארה"ב כדי לברך יום יום שלא עושים את זה בישראל.

    אהבתי

  17. לגבי מה שיקרה אם נתניהו יפרוש, לדעתי זה דוקא יחזק את המפלגה של סער – וייתכן גם שהם יתאחדו חזרה עם הליכוד. באותו ענין, מי שהצביע לסער לא יצביע למפלגת שמאל או ללפיד. אני כן חושב שחלק ממצביעי כחול-לבן המאוחדת-לשעבר עברו לסער, בעיקר הימניים שבהם.

    אהבתי

  18. הפער בין ביידן לטראמפ הוא לא מזערי. מדובר ב-4 מיליון קולות יותר לביידן.
    נכון שאילו טראמפ היה מקבל 40 אלף קולות במקומות הנכונים הוא היה מנצח.
    נכון ש-40 אלף קולות בארצות-הברית זה מעט מאוד.
    הבעיה היא לקבל את אותם 40 אלף קולות במקומות הנכונים. לא קשה לקבל עוד 40 אלף קולות אבל הסיכוי שהם יהיו במקומות הנכונים הוא מאוד קלוש. לדעתי הוא קרוב לאפס.
    נראה לי שכמעט כל מועמד לנשיאות שנכשל, היה מצליח ונבחר לנשיא אילו היה מקבל עוד 40 אלף קולות במקומות הנכונים.

    אהבתי

  19. קצת נחת לשבת

    Liked by 1 person

  20. לא, לא arn. זה לא נכון. אובמה ניצח ב-2008 וב-2012 על חודם של הרבה מאוד קולות. מצב שבמדינות כף המאזניים הניצחון הוא על שברירי אחוזים אינו כזה נדיר אך גם לא שכיח.
    למשל ב-2004 היה קרב צמוד בין בוש לבין ג׳ון קרי אבל הניצחון של בוש היה על חודם של 135 אלף קולות, שזה כבר יותר מפי 3.

    אהבתי

  21. מה שאתה רוצה לומר אולי הוא שצריך להסתכל לא על מספר הקולות המוחלט אלא על שיעור השינוי באחוז שהיה נדרש ולהניח שאם הוא היה נדרש במדינות המפתח, ההגיון הסטטיסטי אומר שהוא היה נדרש בכל המדינות יחד (כי אין הגיון שבאופן מקרי יהיה שינוי במדינות המפתח שלא יתקיים בכל מדינות אמריקה). אם כך השינוי שנדרש לניצחון טראמפ הוא 0.6 אחוזים. ואם כך מדובר בבחירות הכי צמודות במאה שנה פרט לבוש נגד גור ב-2000, ניצחון קנדי ב-1960 וניצחון טרומן ב-1948.

    אהבתי

  22. פרדיקטאיט נותן כרגע 52-48 לטובת בחירות חוזרות ב-2021. עדיין לא הגיוני. זה יכול בסוף לקרות אמנם, אבל סביר יותר שתקום ממשלה שתשלוט לפחות כמה חודשים ואם יהיו בחירות הן יהיו לכל הפחות ב-2022.

    אהבתי

  23. תמריץ בענין הממשלה, מה יהיה אם לא תקום ממשלה? דבר אחד שאינו ודאי כלל הוא כניסתו של גנץ לתפקיד בנובמבר. נתניהו כבר מתכחש להסכם, גם באמצעות שליחו אוחנה:

    https://www.ynet.co.il/news/article/BJxXofrvO

    "כותרת ההסכם הקואליציוני היא 'לכנסת ה-23'", אמר אוחנה, "הכנסת עברה מן העולם וגם ההסכם עבר מן העולם. דרך המלך היא לאפשר העברת סמכות לשר אחר בסוגיה הזו".

    אם ההסכם בטל (לפחות לדעתו של נתניהו) גם הסעיף לגבי רוטציה בטל. תעשו פרצוף של מופתעים.

    אהבתי

כתיבת תגובה