שתי פינות בשאלת המסתננים

שאלת גירוש המסתננים לרואנדה נבחנה בסוף השבוע בשתי כתבות עיתונאיות, בעיתון הארץ ובמקור ראשון. קראתי וקיבלתי אישוש למה שחשדתי בו מלכתחילה – בשביל הציבור הישראלי והעיתונות הישראלית הסוגיה מהווה עימות על השקפת עולם ועל היחס לזר ולאחר. בשביל האפריקנים עצמם זו שאלה של כסף. המסתננים שהועברו לרואנדה הם אומללים. לא כי נכלאו במחנות ריכוז או נכפתה עליהם לבישת טלאי, אלא בשל עוני – הם לא הצליחו כלכלית. עסקים שפתחו לא הניבו רווח. אי ידיעת השפה המקומית מקשה עליהם. יותר מכך – אירופה מציבה אותם בפני מערכת תמריצים בלתי אפשרית. זהותם כאריתראים מקנה להם מעמד פליט באירופה, מה שמביא עמו הטבות, מעמד חוקי ורמת חיים שהיא דמיונית בשבילם כיום. אבל אירופה אינה שולחת מטוסים כדי לקחת אותם לכל הטוב הזה, כמו שעשתה למשל ישראל במבצע שלמה ב-1991. להיפך, היא עושה הכול כדי שלא יגיעו, ושמסעם אל היבשת יהיה בלתי אפשרי, מסכן חיים וכרוך בהסתייעות בשירותיהם של מבריחים שהם חלאות המין האנושי. היגיון התמריצים כופה על האריתראים לשלם למבריחים הון עתק ולכלות עליהם את כל מה שניתן להם כשעזבו.

אבל האירופים לאט לאט מתחילים להתעשת. לא מזמן אמר קנצלר אוסטריה הצעיר דברים נכוחים בנושא. הפיתרון לפליטים לא יכול להתגשם על אדמת אירופה. החובה ההומניטרית כלפיהם צריך להיות ממומשת באמצעות נקיטת צעדים לפיתרון הבעיה שהפכה אותם מלכתחילה לפליטים, אפילו שימוש בכוח צבאי. אירופה ניסתה לשכנע את רודן אריתריאה לוותר על שירות החובה המפלצתי והאינסופי בארצו באמצעות סיוע כספי. הוא קיבל את הכסף ולא סיפק את התמורה. יכול להיות שצריך לעבוד איתו גם עם מקלות ולא רק עם גזרים, ולחילות האוויר של האיחוד האירופי יש כמה מפציצים שמסוגלים לעבור את המרחק עד אסמרה.

פול קגאמה, הרודן הנאור של רואנדה שהצליח להפוך אותה מזירת טבח מחריד (שבוצע בבני עמו, האליטה הטוטסית של רואנדה), למדינה משגשגת הוא אדם מסוג שונה – איתו אפשר לעבוד. במסגרת הסכם עמו האירופים מממנים בנדיבות רבה מחנות פליטים לאריתראים על אדמת רואנדה. האפריקנים שנמצאים שם הם רווח נקי לאירופה על אף ההוצאות עליהם – אחרת הם היו באירופה. מה שישראל צריכה לעשות הוא, כמו האירופים, לא לחסוך בהשקעות שיבטיחו שחיי המגורשים לרואנדה יהיו נסבלים, שכתבות מעקב אחריהם יראו שלא רע להם כל כך. עודפי המט"ח והעובדה ששער השקל גבוה מדי מראים שזו תקופה טובה להוציא מט"ח בנדיבות. זו השקעה ארוכת טווח במניעת בעיה סוציו-אקונומית שעלולה לרדוף אותנו לאורך דורות.


שאלת המסתננים מאירה באור מעניין קלישאה שמאלנית ישנה. השמאלנים תמיד הלינו על כך שהמזרחים בשכונות ובעיירות הפיתוח מצביעים למי שדופק אותם – הליכוד ומדיניותו הקפיטליסטית. הקלישאה הזו נחלשה בשנים האחרונות מאוד. תחת שלטון נתניהו ישראל מצויה בתור זהב כלכלי יוצא דופן: האבטלה בשפל היסטורי, נבנות תשתיות תחבורה שמחברות את הפריפריה למרכז, הקצבאות עלו, שכר המינימום גדל.

נראה לי שסיפור המסתננים מהווה מסמר אחרון בארון הקבורה של הטיעון הזה. בדרך כלל העימותים בין השמאל למזרחים באו על רקע השקפת עולם כללית בנושאי לאומיות ומסורת. עתה השמאל תוקף באופן ישיר את תנאי החיים של האוכלוסיה המזרחית בדרום תל אביב. התירוץ הרגיל של השמאל, שאפשר לפזר את אוכלוסיית המסתננים בכל הארץ ולא רק בדרום תל אביב, משמעותו האמיתית היא שעוד אוכלוסיות מזרחים חלשות יצרכו להתמודד עם תרבות עוני זרה מתחת לבית. הרי המסתננים לא יפוזרו ברמת אביב ג', אלא בפריפריה לסוגיה.

נחשפת כאן בעיה יסודית בשמאלנות, שאלו שסולדים ממנה זיהו בחושיהם כבר מזמן גם בלי לנסח אותה במדויק. כשאתה אוהב מישהו, כמו שהשמאל התיימר לאהוב מזרחים עניים, לא בגלל מי שהוא, אלא בגלל מסכנותו – זו אהבה שמונחת על קרן הצבי. הרי אין מחסור במסכנות בעולם. במהרה יגיעו מסכנים גדולים יותר, כמו הפליטים האפריקנים, ומחויבותך אל המסכנים החדשים תבטל כליל את מחויבותך לישנים.

37 תגובות בנושא “שתי פינות בשאלת המסתננים

  1. 1. כתבות המשך של התקשורת הישראלית לגבי מצבם של המסתננים שהועברו לרואנדה ממש לא מעניינים אותי. התקשורת הישראלית איבדה סופית את מהימנותה, כשהצטרפה למקהלת מטוררלי השמאל שמשווים את ישראל וממשלתה לנאצים, ואת המסתננים האפריקאים ליהודי גטו ורשה.
    2. השמאל היה גזען ונותר גזען – אם זה בשנות ה-50 כששלחו מרוקאים, תימנים, עירקים וכו' אל חורים נידחים רק בשביל שלא יתקרבו אליהם,
    ואם זה בימינו, כאשר הם מתמלאים חרדה כשחרדי נכנס לתחומי רמת אביב ג'.
    גם בקיבוצים, הם דואגים להפרדה, שמא יבוא ערבי במגע עם בני השבט הלבן.
    הדאגה היחידה של כל אותן עמותות היא הפרנסה.
    הרי עמותות כמו א.ס.ף, מרק לוינסקי וכד' מקבלות מיליונים מרחבי העולם, שחלק ניכר מהמיליונים האלה מגיעים לכיסים של אותן נשמות טובות שטורחות לצייר את ישראל כמדינה נאצית בכל מקום אפשרי.
    עם פיתרון בעיית המסתננים, עלולה להיווצר אבטלה.
    יחד עם זאת, אני סמוכה ובטוחה, שהמוח המטורלל שמשווה את ישראל למדינה נאצית ימצא מקור חדש להכנסה, כמובן, תוך כדי המשך השמצת המדינה, ממשלתה, תושביה ומוסדותיה.

    נ"ב – אף מילה על זה שפתאום השמאל יוצא נגד בג"צ ואף הגדיר אותם כ"סייען נאצים".

    אהבתי

  2. הארץ עיתון אמין למדי גם כשמדובר בנושאים שהוא חד צדדי לגביהם. הכתבה על האריתראים יכולה הייתה לתאר רדיפות על בסיס אתני שלהם ברואנדה ולא תואר כזה דבר.
    בג"ץ מעולם לא התייצב ממש מאחורי תוכנית הגירוש ולאור הזעם בחוגים שמהם באים החברים של השופטים – מאוד לא אופתע אם השופטים יימצאו תירוץ להתערב ולמנוע יישום הגירוש אף שהשתמע מפסיקתו הקודמת שהוא חוקי.

    אהבתי

  3. תמריץ , מסכנות , זוהי הגדרה ערטיאלית מדי , המינוח היותר מדויק , הינו – קורבנות . אדם יכול להיות מסכן , מהרבה סיבות , אבל , בקורבן , הדגש הינו על מצב דברים שהפך אותו לכזה , ויש בוא אשם של מישהו או משהו , משמע : תוצאה של אגרסיה או אגרסור ממילא לרוב . זהו השמאל !! תדיר יוצא נגד קורבנות של : מדיניות מימסדית עושקת , דיקטטורות וכדומה … שהופכים פרטים או ציבורים , למירמס לגבי דידם . ואכן , השמאל הוא זה למשל , שהגיש הצעות חוק לאיסור מכירת נשק ישראלי כדרך משל , למשטרים רודניים וכדומה ( יהודה גליק , הצטרף , לתמר זנדברג למשל , והוא די חריג בסיפור ) . כך בכלכלה , נניח קצבאות נכות וכדומה …. לכן , השמאל נוטה לאוניברסאליות וגלובליות ,כי זוהי בעיה זהה פחות או יותר , לגבי דידם , בכל מקום ואתר בעולם .

    טוב , תקצר פה היריעה , אתה מביא את קאנצלר אוסטריה , אריק שרון על כאלו היה גורס : אפרוח שלא גדלו לו נוצות עדיין . מה זה לתקוף צבאית ? מגוחך !! זה לא הפקר !! צריך לזה עילה של ממש . זוהי לא עילה . למי שלא יודע אגב , ביולי השנה , פשע האגרסיה , יכנס לתוקף ( אמנת רומא ) . לא צריך להתרשם יותר מדי , מהצעות או אמרות מגוחכות כאלו . זה לא עובד ככה .

    להתראות

    Liked by 1 person

  4. רק להבהרה :

    השמאל האולטרא מודרני , לא זה המשטרי מרקסיסטי כמובן ….

    להתראות

    אהבתי

  5. ואגב תמריץ , אתה מדמה שהוא איזה דיקטטור נאור , אתה ניזון מסיפורי בדים , קרא פה למשל , את הדו"ח של מח' המדינה האמריקנית , לגבי עינויים ודיכוי אכזריים שם , וזה ממש בקטנה ( אני פשוט משער , שאתה תיתן יותר אמון במח' המדינה , מאשר ארגוני זכויות אדם ) . גש ותקרא ותבין איפה אתה חי :

    https://www.state.gov/documents/organization/265502.

    להתראות

    אהבתי

  6. אל רום, תודה על הקישור לגבי המצב ברואנדה. יש שם ללא ספק גם אורות וגם צללים, שעל שניהם אפשר לעמוד מהדו"ח. אבל מדובר במדינה שהשתקמה מרצח עם בצורה פלאית ממש ולא ניתן לקחת זאת מהנשיא.

    מקבל את זה שקורבנות היא הגדרה הולמת יותר ממסכנות בענייננו.

    אהבתי

  7. תמריץ , אז לא הבנת אותו ממש , הוא גורס בקצרה כך :

    Kurz has instead proposed that the EU consider providing support "militarily" to refugees by establishing secure conditions in their countries of origin, in what appeared to be a call for so-called "safe zones."

    הוא מציע , אזורי ביטחון מאובטחים לשהייה שם של פליטים , אשר יגובו צבאית על ידי האיחוד האירופי . ודוק , על מנת לייצר אזורי ביטחון ,שיגובו צבאית , צריך לפעול בדרך צבאית . צריך לנקוט באקט של אגרסיה , ופגיעה בריבונות של מדינה צד ג' או אחרת . צריך לעשות זאת בכוח של ממש . צריך אישור של מועצת הביטחון לכך . צריך סגר . צריך שליטה אוירית . גם כוחות על הקרקע וכדומה …. כך או כך , מבלעדי עילה של ממש , אין אפשרות . רק החלטה של מועצת הביטחון, יכולה לתת גושפנקא חוקית לכך . אז כך או כך , לא משנה הרבה . רק צריך לקרוא בזהירות , הוא לא הציע לתקוף צבאית לגמרי במובן ההדיוטי או הספונטני . אלא , באופן צבאי , לייצר אזורי ביטחון לפליטים ופליטות כאמור .

    לגבי רואנדה , אז מה זה נאור ? יש שם עינויים , רדיפות פוליטיות , התעמרות של השלטון באזרחים , במתנגדים פוליטיים וכדומה …. על זה המדובר !! אתה היית מוכן לחיות במדינה כזו ? על איזה פוסט שהעלת , שלא מוצא חן בעיני מן דהוא בשלטון , היית נעצר ומעונה ? על כך המדובר !! אינספור המחשות שם . וזה דו"ח מרוכך יחסית , אל תטעה .

    להתראות

    אהבתי

  8. תמריץ , מה שאתה טוען הוא טבעי לאדם ( כך לחשוב ולטעון ) אבל , לא רק לא לגיטימי , אלא , גם לא יעיל , ונסביר :

    הבעיה המרכזית באפריקה , הינה שבטיות , והעדר מסורת של שלטון מרכזי סנטרלי שכולם מכבדים . קבוצות אתניות יריבות , תדיר , באכזריות נלחמות על אחיזה בשלטון , על מנת לתגמל הקבוצה האתנית הספציפית ממנה המורדים בשלטון באים . כך נוצרת תרבות , שבה כל דאלים גבר , מי שמגיע לשלטון , עושה זאת בכוח או מניפולציה , ושולל הכוח ממי שדיכה לפני כן את העם , ומי שהגיע בכוח זה מכבר ,הרי ממילא ייתפס הדבר , שרק בכוח הוא עצמו יירד או יוכל לרדת ( שהרי הוא עצמו הגיע לשלטון בכוח , ומתגמל חזרה את המקורבים לו , כך הכוח מושרה עמוקות בתפיסה השלטונית ) . כך נוצר מעגל מרושע ומטורף , שאין לו סוף . אז כל עוד , אין כבוד לשלטון החוק , ולתרבות של משטר מרכזי וחלוקה הוגנת של משאבים ושליטה , הדבר מתמחזר שוב ושוב …. פשוט ג'ונגל . סוואנה אכזרית .

    אז אין יחסיות בכגון דא . מה שמייצר אכזריות בלתי מתקבלת על הדעת , כלפי אזרחים , לא יכול להיות יחסי . כולם הם קורבנות פוטנציאלים של מצב כזה .

    זוהי רק סיבה אחת , נכנה אותה יותר פונקציונלית …

    להתראות

    אהבתי

  9. לגזור ולשמור:
    —————
    "נחשפת כאן בעיה יסודית בשמאלנות … כשאתה אוהב מישהו לא בגלל מי שהוא אלא בגלל מסכנותו – זו אהבה שמונחת על קרן הצבי"

    על זה בדיוק כל הסיפור !! זאת הסיבה שהשמאל איבד את השלטון !!
    אנשים לא טיפשים וגם אם הם לא מסכימים לכל מילה שיוצאת מהפה של הימין, הרי שהתחושה היא שמדובר בצד שרוצה בסופו של דבר בטובתך, גם אם הוא לא תמיד חכם (והוא לא) ולא תמיד צודק (וגם זה לא). מתי השמאל סוף-סוף יבין זאת? מתי יפול לו האסימון?

    Liked by 2 אנשים

  10. תמריץ,
    אני לא יודע למה אתה מתכוון כשאתה כותב שצריך להוציא מט"ח ו"לא לחסוך בהשקעות שיבטיחו שחיי המגורשים לרואנדה יהיו נסבלים". אני חושב שלהוציא כסף על מחנות שם זה מיותר, אבל לעודד חברות ישראליות לפתח תעשייה וחקלאות שם – זה רעיון מצוין. אם לרואנדים יהיה יותר טוב, ויותר תעסוקה, ולאריתראים שיגיעו לשם יהיה טוב (והם גם יוכלו להשתמש בעברית שלהם להיות הסוכנים בינינו לרואנדים) – עוד יותר טוב, ואם המשק הישראלי ימצא מקור חדש לייצר בזול – זה לטובתנו. win-win

    Liked by 1 person

  11. האירופים שופכים המון כסף על המחנות שלהם ועל תמרוץ השלטונות לעזור. לכן הפליטים שקשורים אליהם מקבלים תנאים טובים מאוד במונחים של פליטים אפריקנים. תהיה אשר תהיה מידת האחריות של ישראל למסתננים, עדיף לפדות אותה בכסף מאשר בזכויות תושבות.

    אהבתי

  12. אציע עוד זווית הסתכלות, בסגנון מרקס ואנגלס 🙂 – מדובר במאבק מעמדי.

    ניידות חברתית שמעלה את מעמדות הביניים (מזרחים+רוסים), בהכרח גורמת לירידת מעמדה של חלק מהאריסטוקרטיה הישנה (שמאל אשכנזי ) והיא מגיבה בחיזוק תמיכתה במעמדות הנמוכים ביותר כדי לערער את התחזקות מעמד הביניים.

    פרופ עמיה ליבליך כתבה על זה: "אנחנו העניים החדשים"
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3726754,00.html

    היא כותבת על תזוזות חברתיות של "אנשים שלא נועדו להיות עניים" (נחשו מאיזה מוצא הם), לעומת "הנובורישים" (נחשו מאיזה מוצא הם).

    Liked by 3 אנשים

  13. תמריץ,
    הניתוח שלך נכון אבל הפיתרון המוצע הוא פנטזיונרי. ממליץ לקרוא את "תעשיית החמלה" של העיתונאית לינדה פולמן, הסיוע האירופי מזיק יותר משהוא מועיל. מכל מקום, אל לה לישראל להיות חלק מנסיון לתקן את אפריקה. עליה לסלק את השב"חים ולשכוח מהם כפי שאירגוני הלטפנים שוכחים מהם (לא כולל שליחת תחקירנים לברלין כדי לחקור את המצב באפריקה)

    אהבתי

  14. א. " … שאלת גירוש המסתננים לרואנדה נבחנה בסוף השבוע בשתי כתבות עיתונאיות, בעיתון הארץ ובמקור ראשון. … בשביל הציבור הישראלי והעיתונות הישראלית הסוגיה מהווה עימות על השקפת עולם ועל היחס לזר ולאחר. בשביל האפריקנים עצמם זו שאלה של כסף. … "
    ____________________________

    בעיני זו הוכחה לכך שהשמאל הישראלי הוא המכתיב את סדר היום. השמאל תוקף את מצדדי הגירוש על גזענותם ויחסם לזר ולאחר, ואילו הימין מנסה להתגונן מפני האשמה זו.
    בעיני כל מי שאינו מתבייש באנוכיותו – העמדה לגבי גירוש המסתננים תלויה רבות בשאלה האם התועלת שמסתננים אלו מביאים לישראל גדולה מהנזק שהם גורמים או ההפך.
    מהם הסיכויים שיחזרו למדינתם בתום תקופת ההעסקה, האם ההשכלה והכישורים שהם מביאים אתם רלוונטים לחוסרים בשוק העבודה, מהי התרבות ורמות הפשיעה שהם מביאים אתם, מהי השפעתם על שכר העבודה ומחירי הדיור של העשירונים הישראלים הנמוכים, האם קיים סיכון שהדור השני או השלישי שלהם יצטרפו לאיסלם הפוליטי הקיצוני ויעסקו בטרור, מהי נכונותם לעבוד בחקלאות בפריפריה הרחוקה, ועוד. לאור שאלות אלו – האם מהגרי עבודה אלו הם מהגרי העבודה הרצויים ביותר, שישראל הייתה בוחרת ליבא אליה גם לולא הסתננו לתוכה.
    כיון שברור לי שלא בהם ישראל הייתה בוחרת- אני תומכת בגירושם. אני מתנגדת עקרונית לכל נסיון של השמאל לשלול מישראל (או מכל מדינה אחרת) את זכות הבחירה. כפי שאתנגד לנסיון לשלול ממני את הזכות לבחור מי יכנס לביתי ומי לא.
    אבל לצערי הימין אינו מעלה טענות אלו. הוא נגרר אחרי השמאל ורק מנסה להתגונן מהאשמתו בגזענות וביחס חסר חמלה לאחרים.

    ב. " … הפיתרון לפליטים לא יכול להתגשם על אדמת אירופה. החובה ההומניטרית כלפיהם צריך להיות ממומשת באמצעות נקיטת צעדים לפיתרון הבעיה שהפכה אותם מלכתחילה לפליטים, אפילו שימוש בכוח צבאי. אירופה ניסתה לשכנע את רודן אריתריאה לוותר על שירות החובה המפלצתי והאינסופי בארצו באמצעות סיוע כספי … יכול להיות שצריך לעבוד איתו גם עם מקלות ולא רק עם גזרים, ולחילות האוויר של האיחוד האירופי יש כמה מפציצים שמסוגלים לעבור את המרחק עד אסמרה."
    _______________________________

    אם נסכים שרוב האפריקאים שהסתננו לאירופה ולישראל אינם "פליטי מלחמה" אלא מהגרי עבודה, הרי שהבעייה בה עלינו לטפל היא העוני האפריקאי. מוקד הבעייה אינו המלחמות באפריקה, השלטונות הדיקטטוריים ומשך שירות החובה (למרות שגם הם תורמים את חלקם) אלא העוני.
    מפציצים אינם יכולים להפחית את העוני האפריקאי.
    אבל בטווח הארוך – התקנים וגלולות למניעת הריון כן. כל עוד ימשך הקצב הנוכחי הפרוע של גידול האוכלוסייה האפריקאית, ובעיקר במדינות אפריקה שמדרום לסהרה, לאפריקה אין ברירה אלא להוציא מתוכה כמה מיליוני אזרחים כל שנה. ככל שאוכלוסיית אפריקה הולכת וגדלה -כך גם המספר המינימלי של מיליוני מהגרים חדשים מאפריקה בשנה יאלץ ללכת ולגדול. אחרת, האוכלוסייה שמתפרנסת ברובה מחקלאות תגווע מרעב ומצמא. הילודה האפריקאית היא הפיל שבחדר. זה שאף אחד לא מוכן לדבר עליו ולנסות לטפל בו. במקרה שלנו -פילה בהריון מרובה עוברים.
    לטיפול בעוני האפריקאי חשוב, כעצת יאיר, גם לנסות להקים באפריקה תעשיות יצוא, כך שחקלאות (המוגבלת מטבעה בשטחי הקרקע הפוריים וכמויות המים) לא תהיה מקור הפרנסה העיקרי של רוב האוכלוסייה. אך תיעוש בלבד, במקביל לקצב הילודה הנוכחי, לא יפתור את העוני.

    ג. ההבחנה שביצע אל רום בין תמיכת השמאל ב"מסכנים ואומללים" לבין התמיכה ב"קורבנות הרשעות של אחרים" – נכונה וחשובה.
    היא מאירה את העובדה שהמוטיבציה של השמאל אינה לסייע למוכי גורל. גורלם של המסתננים ושל תושבי שכונות המצוקה אינו מעניין אותם כשלעצמו.
    המוטיבציה של השמאל היא לעסוק בשיפוט רמת המוסריות (או חוסר המוסריות) של אנשים אחרים, ובאמצעות תקיפת הפושעים וה"מקרבנים" (בעיניו) להעניק לעצמו אות של צדיקי אומות העולם ואביר המוסר האנושי.
    כיון שתמיכה בבני עמך מעידה על רמה מסוימת של אנוכיות, ואילו תמיכה בבני עמים אחרים היא לכאורה טהורה יותר, הם תמיד יעדיפו את טובת המסתננים על טובת בני עמם בדרום תל אביב ושכונות מצוקה אחרות.

    ד. קרולין גרינברג כתבה: "השמאל היה גזען ונותר גזען – אם זה בשנות ה-50 כששלחו …. ואם זה בימינו, כאשר הם מתמלאים חרדה כשחרדי נכנס לתחומי רמת אביב ג'. …."
    _____________________

    אני חייבת להודות שלו הייתי מתגוררת בשכונה / עיר שרמת המחירים בה מתאימה לכניסה של אוכלוסייה חרדית מסיבית, גם אני הייתי מתמלאת חרדה כשמשפחות חרדיות היו מתחילות לקנות בה בתים. והייתי עושה כמיטב יכולתי בכדי למנוע מהחרדים להגיע למסה קריטית של חמישית או רבע מהתושבים.
    לא בשל גזענות אלא בשל אנוכיות. חשוב לי שרמת מחירי הדירות לא תרד עוד יותר, שאחוז מקבלי הפטור מתשלום ארנונה לא יעלה, שמכוניות יוכלו להמשיך ליסוע בה בחופשיות בשבתות ובחגים, שנשים יוכלו להסתובב בקיץ בגופיות וילדות במכנסים קצרים בלי לסבול מהצקות ויריקות ועוד ועוד.
    מי שלא מפיק לקחים ממה שקורה לאוכלוסיה הלא חרדית בבית שמש, ערד, צפת ועכשיו גם אשדוד – הוא בעיני שוטה.
    אני מעדיפה להיקרא גזענית מאשר לעמוד בפני הבחירה בין אילוץ למכור את דירתי (בזול) ולברוח מהעיר או להישאר בה ולסבול.

    Liked by 2 אנשים

  15. לייק קמיליה אבל לגבי אריתריאה אכן יש שם עבדות שממומשת כשירות צבאי ללא הגבלה ולא סתם ישראל אינה מחזירה לשם הפליטים/מסתננים. צריך להפסיקה ונראה לי שקצת נחישות של המערב הייתה גורמת לזה לקרות.

    אהבתי

  16. תמריץ,
    חוק הגיוס הישראלי מחמיר יותר ממקבילו האריתראי (בעבר ניתן היה לגייס למילואים עד גיל 55). באירופה כבר מבינים את הבלוף הזה ומספר מדינות הפסיקו להכיר בכך כעילה לפליטות. ומה לגבי נשים אריתראיות להן אין את עילת חוק הגיוס? מדוע אינן מגורשות ישירות לאריתריאה איתה יש לנו יחסים דיפלומטיים?

    אהבתי

  17. המשך תגובה לקרולין גרינברג,

    (למרות שעולה לי בבריאות להגן על השמאל הישראלי, ולמרות שנדמה לי שהיא לא נוהגת לחזור פעמים לאותו פוסט)

    א. קרולין כתבה: " … השמאל היה גזען ונותר גזען"

    להערכתי, בכל בני האדם, יהיו אשר יהיו עמדותיהם הפוליטיות, קיימים אלמנטים גזעניים.
    כנראה מורשת אבולוציונית מתקופת השבטים הנודדים, שבה כל היתקלות עם שבט אחר עוררה איום בתקיפה או סכנה בהגברת התחרות על משאבים חיוניים הנמצאים בחוסר.

    איני מוכנה לתת לאף אדם אחר הנחות שאינני נותנת לעצמי. אז אם אני נאלצת להודות שכנראה אפילו בי עצמי יש אלמנטיים לא מודעים של פחד מזרים ושנאת זרים, אז מבחינתי כולם, ללא יוצא מהכלל, הם גזענים. לא רק השמאל הישראלי.

    להערכתי ההבדל היחיד בין השמאל והימין בנושא זה הוא שהשמאל נוטה להשקיע יותר אנרגיות מהימין בהכחשת הגזענות הלא מודעת שלו עצמו. לפיכך הוא גם נוטה יותר מהימין להשליך את הגזענות שבתוכו על אחרים, ולהאשים אותם בגזענות.

    ב. " … אם זה בשנות ה-50 כששלחו מרוקאים, תימנים, עירקים וכו' אל חורים נידחים …"

    במשך שנים רבות (איני מעודכנת במצב כיום) קנדה נהגה לדרוש מהמבקשים להגר אליה ולקבל אזרחות קנדית לעבוד שנתיים או שלוש בצפון המאוד רחוק. לרוב בעיירות כורים קפואות ונידחות, שכמעט אף קנדי וותיק לא רצה לחיות ולעבוד בהן. רוב מי שסירב להצעה – גם לא זכה לקבל אזרחות קנדית.

    חלק מהקיבוצים השיתופים הבודדים שנותרו (אני יודעת על אורטל) דורש תשלום חד פעמי של "דמי כניסה" מהבקשים להתקבל כחברי קיבוץ. לטענתם, המצטרפים החדשים זוכים לקבל נתח שווה לזה של הוותיקים בכל רכוש הקיבוץ, שאותו לא הם ולא הוריהם בנו במהלך השנים.

    לתפיסתי שתי דרישות אלו מהמצטרפים החדשים למדינה / לקיבוץ, והזוכים להנות מכל התשתיות שבנו הוותיקים במהלך שנים, הן מוסריות ולגיטימית.

    יתכן שאחד ה"חטאים" של השמאל הישראלי בשנות העלייה ההמונית היה שלא הודה בכך שאמנם מאוד חשוב בעיניו ליישב את הנגב, לייהד את הגליל ולהקים התיישבויות ספר בקרבת הגבולות, אך לו עצמו ממש לא מתחשק להתרחק מממרכז הארץ וממישור החוף. לפיכך, מדובר ב"דמי כניסה חד פעמיים" שאמורים לשלם העולים החדשים שבאו למדינה מין המוכן.

    הנסיון של הוותיקים ל"טייח" את האמת ולהסוותה + לא לקצוב את משך התשלום – הם שיצרו חלק ניכר מהמרירות המופנית כלפיהם.

    אהבתי

  18. קמיליה, אמיר חצרוני מסתובב ומעל כל במה מכריז שזה לגיטימי שמי שהגיע קודם זוכה לזכויות יתר, אבל זו לא עמדה פופולארית בציבוריות הישראלית, אם לנקוט לשון המעטה.

    אהבתי

  19. אוף טופיק-
    _____________________________
    אבטלת צעירים – האתגר שאירופה לא מצליחה לפתור
    ___________________________
    המצב הכלכלי ברחבי היבשת משתפר בהדרגה מאז המשבר העולמי לפני עשור, אך שיעור הצעירים המובטלים עדיין גבוה במיוחד: 17.9% לעומת 8.7% בכלל האוכלוסייה. ספרד ויוון לא מצליחות להבטיח עתיד לצעירים, ובקרן המטבע הבינ"ל מזהירים מדור שלם שלא יוכל להתאושש לעולם
    http://m.ynet.co.il/Articles/5088404
    __________________________
    כאילו דה?!
    ואף מילה בכתבה על ריבונית מטבעית.

    Liked by 1 person

  20. לתמריץ,

    א. תתחדש על העיצוב החדש של הבלוג. הוא אכן נראה יותר מהוקצע ואלגנטי.
    [נותר לך רק למחוק את הכפילות, שמתחת לכותרת "תמריץ בלוג כללי וכלכלי".]

    ב. גם בעיני עמדותיו של אמיר חצרוני אינן מקובלות.
    מצ'ב הפוסט של אורי הייטנר, אליו התייחסתי.
    גם בו אין כל רמז, ולו הקל ביותר, לתפיסה שהוותיקים נעלים במהותם על החדשים, ולפיכך מגיעות להם ולצאציאהם, עד סוף הדורות, זכויות יתר.
    הוא מתייחס לרציונל שעומד אחרי הדרישה מהמצטרפים החדשים לשלם דמי קליטה *חד פעמיים*. לא לאיזושהי עליונות מהותית (ומדומינת) העוברת בירושה מדור לדור.

    מהותם של דמי הקליטה

    ג. כללית, מאסתי בהלך הרוח המתייחס לדור שהקים את המדינה כחבר פושעים נאלחים. (אותם מיצגת בבלוג זה קרולין גרינברג). מאלו שלא נרתעים מלייחס לדור זה את הפשעים המחרידים ביותר (כמו מכירת המוני תינוקות תימניים חטופים לניסויים רפואיים – כולל ההדהוד המתבקש לפשעי מנגלה) – ללא שום שמץ של הכרת תודה לפועלם. או, במונחים דתיים, ללא כל הכרת הטוב.
    דור זה נלחם קודם בבריטים ואח'כ גם בהמוני צבאות ערב – ואחוז שלם ממנו נמחק. (קל לעשות ערך משולש לימנו ולחשב את המספר האדיר של הנופלים ביחס לגודל האוכלוסייה). המוני משפחות וותיקות הפכו למשפחות שכולות. לולא נכונותם להקריב את חייהם – מדינת ישראל בכלל לא הייתה קמה.
    אח'כ דור זה גם קלט עלייה המונית, שרובה הגיעה אליו בחוסר כל, בהיקף שעולה עליו פי שלושה (ושוב – המלצתי לחשב ערך משולש). למרבה הפלא, לא היה מוות המוני של עולים חדשים מרעב ו/או ממגפות. הם אפילו הצליחו לתת לכל הילדים איזושהי השכלה מינימלית, כך שלא גדל בארץ דור שלם של אנלפבתים.

    אז נכון שדור שעשה מעשים כל כך אדירים עשה גם טעויות אדירות. נכון גם שדור זה היה שבוי בערכי התרבות האירופצנטרית עליה גודל (שתפסה את כל הלא אירופים כילידים פרימיטיבים נחותים). נכון גם שלאחר המאמץ האדיר של מלחמת העצמאות ושנות קליטת העלייה ההמונית הם התעייפו, ורצו שאחרים יגשימו את מה שתש כוחם להגשים בעצמם, אך בלי להודות בכך ובלי להסכים לוותר מרצונם על הכוח על והפריווילגיות שנכסו לעצמם.
    ניתן לבקר דור זה על המשגים והמחדלים שביצע, שאת השלכותיהם אנו נושאים עד היום. אבל אסור לשכוח לרגע שבלעדיהם גם לא הייתה לנו מדינה.

    בניסוח אחר – אני כועסת על כך שמשיר הרעות של חיים גורי – רבים מדי מבקרים בזעם את ההתנשאות החבויה במשפט "נזכור את כולם, את יפי הבלורית והטוהר", ומתעלמים לחלוטין מהעובדה שמדובר בהספד לנופלים ומהשורה "כה רבים כבר אינם כאן איתנו".

    Liked by 3 אנשים

  21. קמיליה, מצטרף לדברייך אודות דור המייסדים. בעיקר אווילי בעיני לשפוט את דור 1948 בעיניים של 2018 (מבחינה מוסרית).
    מנגד, יחסם שלהם ובעיקר של בניהם ונכדיהם מקומם. כל מעשיהם יושר וטוב, אולם כאשר אחרים ממשים היום את הערכים הללו (ובצורה מוסרית יותר) הם זוכים מהם (ובעצם מבניהם ונכדיהם) לקיתונות של בוז.

    אהבתי

  22. קמיליה,

    אף אחד לא מזלזל בדור המייסדים, פשוט מתקוממים על המוסר הכפול ודעיכת ערכי ההקרבה והנחישות אצלם כאשר הם לא בשלטון . האם הימין לא הקריב ונלחם כאשר השמאל היה בשלטון בתחילת ימי המדינה? האם הם איימו בשליחת הילדים (1+כלב?) לברלין והוצאת דרכון ארופאי כאשר הם חיים על רווחי הנדלן שהסבא קנה במרכז ת"א?

    לגבי תאורית החטיפות של ילדי תימן, לעניות דעתי המייסדים יצאו פה בזול. שנינו מסכימים שהיתה התנשאות נוראית כלפי העולים. תחשבי על עולה חדש מתימן שמודיעים לו בבית החולים שהתינוק שלו מת ומנפנפים אותו בלי הסברים ובלי קבר ביחס מתנשא ושחצני בסגנון "לך מכאן, הוא מת. תעשו חדש." (הגזמתי קצת 🙂 ).
    מה את היית חושבת היום? המסקנה הראשונה שלי היתה שאם היחס הוא כזה מזלזל, אז גם הטיפול הרפואי היה בוודאי מזלזל, ולכן הוא מת (ראי מקרה דומה עם הטיפול באלי הורביץ ז"ל ). זה שהניחו שהם נחטפו והועברו למשפחות ותיקות זו דווקא תאוריה מקלה. הרי במקרה הזה התינוקות חיים וברור לכולם שהם באמת יקבלו טיפול יותר טוב וחיים יותר טובים. נכון שהם נחטפו, אבל לפחות הכוונה והתוצאה טובים, למרות שזה פוגע בהורים. בהרבה מובנים זו תאוריה מקלה שהלוואי והיתה נכונה. התאוריה השניה הרבה יותר גרועה.
    אגב, אני לא חושב שהטיפול הרפואי היה מזלזל, אבל כולנו יודעים שמי שקרוב לצלחת תמיד מקבל טיפול יותר טוב, ואין לי דרך לבדוק את זה אלא לפי היחס.

    Liked by 1 person

  23. חזרתי לפוסט שתמריץ קישר אליו ומצאתי שלא רק דוד בן-גוריון חזה את בחירות 2015 בישראל, אלא גם אורי חזה את בחירות 2016 בארה"ב ואת התוצאות שלהם עכשיו:
    "אני באמת ובתמים מאמין שהרפובליקנים עם ג'ב בוש בראשם ינהלו את העולם עוד שנתיים והם יעשו שרירים נוסח קנדי ומשבר קובה מול האירנים וישתמשו בישראל כבסיס לעזרה במלחמה נגד דעאש ויחליפו את תורכיה בישראל כבסיס של נטו. הרפובליקנים ירצו להחזיר את אמריקה ליוקרה שהיתה לה ולשפר את הכלכלה דרך הצבא"
    https://tamritz.wordpress.com/2015/03/19/%D7%93%D7%95%D7%93-%D7%91%D7%9F-%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%99%D7%AA%D7%97-%D7%90%D7%AA-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-2015-%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%98%D7%A2%D7%94/#comment-4499

    Liked by 2 אנשים

  24. אוף טופיק – מה שקורה עם ממשל טראמפ מעלה את השאלה למה מגיע לנו כל הטוב הזה ושם ללעג תחזית ישנה שלי שישראל תצטרך לתת דין וחשבון על ההתנחלויות לקהילה הבינלאומית. אבל ב-2020 שוב יש בחירות באמריקה.

    http://iglob.es/?1222533

    אהבתי

  25. א. קיים דמיון היסטורי מדהים, בין מדינות שונות לחלוטין זו מזו (כמו אנגליה, צרפת ויפן), בדרך בה עלה מעמד האצולה וזכה לתארי הכבוד שלו, ובדרך התנוונות מעמד אצולה זה ושקיעת חשיבותו.

    – המלך / מפקד הצבא,לאחר שהצליח לכבוש שטחים או להגן עליהם מפולשים, תגמל את המפקדים המצטיינים והנאמנים ביותר של צבאו בשטחי קרקע, בתארי כבוד ובזכויות יתר שונות.

    – מפקדים מצטיינים אלו, ובניהם של אותם "מעוטרים", דרשו זכות להוריש / לרשת לא רק את הרכוש והקרקעות אלא גם את כל תארי הכבוד וזכויות היתר בהם זכה הראשון בשל מעשיו ותרומתו.

    – דרישה שהמלכים נטו להעתר לה בכדי לא להיכנס לעימותים עם נאמניהם הגדולים ביותר.

    – הבנים, הנכדים, הנינים ובני הנינים הצליחו לשכנע את עצמם להאמין שהם ראויים לכל תארי הכבוד אותם הם נושאים ולכל זכויות היתר שלהם, למרות שהם עצמם לא עשו שום דבר מיוחד במהלך כל ימי חייהם, ולא תרמו יותר מהאחרים. הם האמינו שבשל תכונה מסתורית כלשהי המצויה בהם מרגע לידתם הם נעלים על המון חסרי התארים, ולפיכך "מגיע להם" לקבל כבוד, שררה וזכויות יתר. הם בעלי "דם כחול".

    (אגב, אני מניחה שתהליך דומה עובר גם על החסידויות, בהן תואר האדמו"ר עובר בירושה מדור לדור. הייתה כנראה גדולה מיוחדת באדמו'ר הראשון מייסד החסידות, אך סביר להניח שגדולה זו לא קיימת בקרב יורשיו).

    וכך, ה"אליטה משרתת" הופכת תוך דור או שניים לאליטה התובעת שישרתו אותה. לאליטה פריווילגית.
    אליטה שבמוקדם או במאוחר הופכת מנכס לנטל. בכל המקרים, כבודה וסמכויות היתר שלה הוחלפו ע'י חסרי דם כחול, מוכשרים, נמרצים ותורמים. כמו מתעשרים חדשים, בורגנים, מפקדי צבא מצטיינים, תעשיינים גדולים, מדינאים גדולים ועוד.

    ב. לתפיסתי דור בני התשעים שהיו לוחמי הפלמ"ח, וחברי הקיבוצים שלמעשה קבעו את גבולות המדינה, ראויים להרבה מאוד כבוד והערכה על פועלם ותרומתם. כולל מידה מסוימת של סלחנות יתר לגבי כשלונותיהם ומחדליהם. הם היו אליטה משרתת אמיתית, שכולנו נהנים כיום מנכונותם להקריב את עצמם. (*)

    אבל בניהם, נכדיהם וניניהם, התובעים לעצמם כבוד וזכויות יתר, למרות שהם עצמם לא תרמו שום דבר מיוחד מרגע לידתם, כמו כל שאר האליטות הפריווילגיות בעולם, מעוררים בי כעס ו/או גיחוך.
    אני יותר מדי רפובליקאית (במובן המקורי, האנטי מלוכני, של המונח) מכדי להאמין שיש אנשים השווים יותר מהאחרים מרגע לידתם, מעצם לידתם להורים מסוימים אלו ולא לאחרים. בעיני כל האנשים נולדים שווים זה לזה ו"בשביל כבוד צריך לעבוד".

    ג. אמיר חצרוני מייצג בעיני, בהקצנה, את תהליך התנוונות זה של האליטה המשרתת.
    לתפיסתו, מעצם העובדה שסבו הגיע לארץ כבר בשנות השלושים, ורק מסיבה זו, שמורה לו ולדומיו הזכות המולדת לקבוע לא רק מי יכנס למדינה מהיום והלאה, אלא גם את הזכות לזרוק מהמדינה את כל אלו שסביהם הגיעו לארץ רק בשנות החמישים והשישים, והם אינם מספיק מוצאים חן בעיניו. לרוב למדינות צפון אפריקה.
    אבל גם חברי קיבוצים המנסים לתרץ את זכויות היתר שלהם בהשוואה לשאר אוכלוסיית המדינה, בשל תרומת הדורות שקדמו להם (בלי להתייחס כלל לתרומתם שלהם), מעוררים בי כעס ו/או גיחוך.
    #########################

    (*) הבאתי מילות שיר קצר של חיים גורי, פחות מוכר משיר הרעות אליו התייחסתי בתגובתי הקודמת, בתקווה שיעורר הערכה לפעולות דור זה, וגם מעט אמפתיה למחירים ששילם.
    אני חוששת שהביקורת (למרות שהיא ברובה כנראה מוצדקת) על דור בוני המדינה, והטינה לצאצאיהם המאמינים שמגיעות להם פריוולגיות מיוחדות מעצם לידתם, הטביעה והשכיחה את הכבוד וההערכה שראוי לחלוק לדור זה.

    סטן יותן ביד
    —————————

    סטן יותן ביד, נצאה,
    חוליית החברים.
    לו מדרך זו גם לא נחזור
    עלו נא בצורים.

    בלילות תחושי, ארץ,
    רעם אש וריח דם.
    אך מתוך עמל ימים ומרד
    ישתחרר העם.

    אוניות לחוף תיגשנה,
    חוף ישמע מיצעד חוזרים
    אימהות נושאות ילדן תילחשנה:
    תמו יסורים.

    Liked by 2 אנשים

  26. ל 3718,

    צר לי שאני מתקשה לתמוך ב"תיאוריה המקלה" שלך שהילדים נמסרו לאימוץ. אני מניחה שרובם המכריע נפטרו.

    מתוך פרסום של הלמ'ס לקראת יום העצמאות ה 60 למדינה:
    _________________________________________________
    מאז שנות החמישים המוקדמות עלתה תוחלת
    החיים של האוכלוסייה היהודית בכ –12 שנים; מאז
    שנות השבעים המוקדמות עלתה תוחלת החיים של
    כלל האוכלוסייה בישראל בכ –8.5 שנים.

    שיעור תמותת התינוקות ירד מ–36.5 לאלף לידות
    בשנות החמישים המאוחרות ל –10.9 כעבור שלושה
    עשורים. בתקופה זאת היוותה הירידה בתמותת
    התינוקות אחד הגורמים העיקריים לעלייה בתוחלת
    החיים. ב –2006 היה השיעור 3.9.
    _____________________________________
    שיעור תמותת התינוקות בישראל בשנות החמישים (יותר מ 36 תינוקות מאלף) מזעזעת משיעור תמותת התינוקות במדינות העולם השלישי בתקופתנו. היא גבוהה ביותר מפי 9 מאשר בימנו.

    אין בידי פרוט של שיעור תמותה לפי סוג מגורים (בתי קבע לעומת מעברות ומאהלים) ולפי ארץ מוצא של ההורים – אך אני מניחה שגם לתנאי ההגיינה הגרועים יותר במעברות מאשר בבתי קבע, ולהסתברות להגיע לישראל עם מחלות רקע מארץ המוצא ומהדרך לארץ – הייתה השפעה על שיעור תמותת התינוקות.

    סיפרת שדודתך התינוקת נלקחה מהוריה לבית החולים רק כיון שחומה עלה.
    איני מכירה אף מערכת בריאות בעולם, עשירה ככל שתהיה, שנוהגת לאשפז בבית חולים תינוקות וילדים רק כיון שחומם עלה. אלא אם ידוע שיש להם מחלות רקע קשות, ועליית החום מסמנת שחייהם עלולים להיות בסכנה.
    גם בימנו, כאשר המערכת הרפואית אינה במצב חוסר כ'א ומיטות קיצוני, כשלרוב אין בעיות שפה ותיקשורת בין צוותים רפואיים לבין הורי הילדים, וניתן להניח שהשכלה הרפואית הכללית של ההורים גבוהה מכפי שהייתה בשנות החמישים, הורים רבים מתקשים לקבל את העובדה שילדם נמצא בסכנת מוות. אני מניחה שהדבר נכון על אחת כמה וכמה לשנות החמישים והשישים. סביר בעיני שההורים האמינו (בטעות) שלקחו להם ילד בריא, ולפיכך כל כך נדהמו לשמוע שהוא נפטר, והתקשו להשלים עם עובדה זו.

    מצד שני, הצוותים הרפואיים, מדרג אחים/יות מוסמכים ומעלה, שבחרו לעבוד במחלקות תינוקות וילדים – ידועים כאיכפתיים והאמפתיים ביותר. בהשוואה לכל שאר מחלקות בתי החולים. מאוד קשה לי להאמין שבשנות החמישים והשישים הצוותים הרפואיים של מחלקות הילדים היו שונים כל כך, וזלזלו בחיי הילדים שהופקדו בידם. אני רוצה להאמין שבעיניהם כל ילד הוא ילד, והם התאמצו להעניק לו את הטיפול הטוב ביותר שיכלו לתת. אפילו אם התייחסו בזלזול ובחוסר אמפתיה להוריהם.

    צר לי על הטרגדיה של אובדן ילד, שעברה על משפחתך.
    גם הכחשה של המציאות, וגם כעס והאשמה של האחרים, ידועים כשלבים הכרחיים במהלך תהליך האבל. עצוב גם שתהליך האבל על אובדן הילדים נמשך כבר עשרות שנים עד ימנו.

    אהבתי

  27. קמיליה, לגבי הכפילות המיותרת – לצערי אני חייב להשאירה, כי גוגל לא יודע לקרוא טקסט מתוך תמונה, ואני צריך שיכיר את שם הבלוג כדי להביא לפה מי שכותב "תמריץ בלוג" בגוגל.

    אהבתי

  28. בהמשך לדיון על היחס לעולים מארצות האיסלם:
    מאמר, די קצר, על הקושי של בן גוריון להניע את היישוב הוותיק ליישב את עיירות העולים (השם הראשוני של עיירות הפיתוח), הנגב והספר.
    מאמר זה אינו נכנס למכלול הסיבות בגללן לאחר מלחמת העצמאות הוותיקים לא נענו לקריאה של בן גוריון להתגייס שנית למשימות לאומיות נוספות. אבל ברור ממנו שלא היה מדובר במזימה זדונית של בן גוריון לנצל את העולים בעלייה ההמונית ולהתעמר בהם.
    מי שרוצה – אמור להאשים דווקא את לוי אשכול. ראש הממשלה שתדמיתו, בעיקר בעיני השמאל הישראלי, נמצאת במגמת עלייה.

    http://www.historicalmoments2.com/בן-גוריון-והכישלון-של-תנועת-שחל-שירו

    3 קטעים מהמאמר:

    1 " … בשנת 1951 השתרר בישראל הצעירה משבר חמור במזון , בבריאות , בדיור , בחינוך ובביטחון.
    אחת השאלות הבוערות לבן גוריון ותומכיו הייתה יישוב הספר ויישוב יהודים ביישובי הערבים שהתרוקנו. ותיקים רבים חשו שכבר עשו די למען המדינה ועכשיו הגיע תור העולים לעשות. העולים מצידם הבינו מיד כי עדיף לגור במרכז ולהתפרנס שם ממקצועות יהודיים מסורתיים מאשר בחקלאות.
    הניסיונות הרבים ליישוב הפריפריה שנעשו בשנים 1948-1953 נכשלו כולם. הציפיות שבני הוותיקים יחלצו מרצונם להתיישב שם לא התגשמו. בן-גוריון ביקש חלוצים. בנעוריו התיישבו חלוצים – ולו- לזמן מה- במקומות נידחים. עכשיו סבר, יש צורך ב'תנופה חלוצית חדשה' שתשחזר את פועלם :" העפלה לנגב, יישוב אילת ע"י דייגים, חקלאים , ספנים , סלילת כבישים בערבה ועל חוף ים המלח, והקמת שרשרת יישובים לאורך הגבולות ובמסדרון ירושלים.
    לא מעט מהעולים החדשים הגיעו ארצה בשמחה , מוכנים להיות לאזרחי המדינה היהודית, בהנחה כי ימשיכו באורח חייהם הקודם : מי שמע על חקלאים יהודים ? אלא שהמדינה ביקשה עובדי אדמה. הערבים עזבו ומישהו חייב לבנות בתים לעולים החדשים ( כדי שלא יגורו במעברות), מישהו חייב לגדל עבורם ירקות ופרות , לייצר חלב ובשר. מי מתנדב ?
    בן-גוריון קרא לנוער בארץ למרוד בהוריו ולצאת לספר. דבריו נתקבלו באדישות, אם לא בלעג. …"

    2. " … צבי צמרת במאמרו סבור כי כישלון השח"ל הביא את בן-גוריון למסקנה כי אין דרך אחרת אלא לתת בעצמו לעם ולמפלגה דוגמא אישית חלוצית : בן-גוריון חש שישוב הפריפריה על ידי עולים חדשים בלבד הוא פצצת זמן חברתית . הוא הזדעזע מגילויי הגזענות של בני הארץ כלפי העולים וחרד מתוצאותיהם החברתיות והפוליטיות.
    בסתיו 1953 התפטר בן-גוריון מראשות הממשלה , וב14 בדצמבר 1953 התיישב בשדה-בוקר- מיישובי הספר המרוחקים והמבודדים ביותר בארץ באותו זמן . מעמדו כחקלאי מן השורה בשדה -בוקר , האמין יקנה לדבריו את התוקף המוסרי ויאפשר לו לתבוע מן הנוער ללכת בעקבותיו. … "

    3. " … לוי אשכול והסוכנות שמים רגליים
    ——————————————————–
    בניגוד גמור לחזונו של בן-גוריון , שחלם על יישוב הנגב באוונגרד חלוצי באוכלוסיה "חזקה" שתבחר להתיישב בנגב כאתגר ותפתח בו יישובים שיתפרנסו ממדע, ממרכזי חינוך , מחקלאות מתקדמת ומתעשייה מתקדמת הרי האיש החזק בממשלה שר האוצר וראש מחלקת ההתיישבות של הסוכנות לוי אשכול , שנחשב כביכול כביצועיסט של "חזון בן-גוריון", העדיף לממש את פיתוח הנגב באמצעות אוכלוסייה חלשה דווקא. בן-גוריון היה עתה אדם פרטי , ולכן לוי אשכול , שר בכיר בממשלה יכול היה לעשות כראות עיניו .
    חוסר ההתלהבות של ארגוני הקיבוצים והמושבים
    בן-גוריון פנה לארגוני הקיבוצים והמושבים בתקווה כי מהם יגיעו המדריכים לחזון שלו בנגב. הקיבוץ הארצי ( מפ"ם) והקיבוץ המאוחד ( אחדות-העבודה) ענו בסירוב תקיף. חבר הקבוצות והקיבוצים ( מפא"י) גמגם. זקני המושבים – חבריו של בן-גוריון ושותפיו לדרך – התנגדו."

    אהבתי

כתיבת תגובה