הקו הדק בין חירות לשעבוד

התנועה לזכויות הלהט״ב היא אחת מתנועות השחרור החשובות והמוצדקות בהיסטוריה המודרנית ובהיסטוריה בכלל. מיליונים רבים של בני אדם, שהיו שרויים בשעבוד אכזרי לנורמות חברתיות ואף חוקיות שאינן מתאימות כלל לצרכיהם הביולוגיים האלמנטריים, שוחררו מהן. אפילו בעת הזו רבים שחיים בתרבויות שאינן מערביות עדיין חיים בשעבוד. יש לקוות שכפי שביטול העבדות הלך והתרחב והגיע בסופו של דבר גם למקומות נחשלים, כך יקרה להרחבת זכויות הלהט״ב. לא לחינם ראש הממשלה המיועד נתניהו מזכיר תמיד את רדיפת הלהט״ב כסימן מרכזי לסכנה שמציב האיסלאם הקיצוני לעולם החופשי. גם לא לחינם הפכה רדיפת הלהט״בים לסממן של משטר פוטין ברוסיה, בעודו מבצע זוועות באוקראינה.

ברם, אחד הדברים הבלתי נסבלים, אך הטיפוסיים, הוא הפיכתה של תנועה של חירות לתנועה של הגבלת חירות. חירותם של הלהט״בים לחיות כרצונם אינה יכולה וגם אין סיבה שתגביל את חירותם של אחרים. בין השאר, לא את חירותו של הפסיכולוג שסובר שילדה שבאה אליו אינה חייבת להיקלע לאורח חיים טראנסי. בין השאר, לא את חירותו של בעל מאפיה דתי אדוק שאינו רוצה להכין עוגת חתונה לזוג גברים, או בעל אולם אירועים שאינו רוצה לארח חתונה של זוג נשים.

אבל הדבר דורש מידה של יכולת הבחנה. החוק אינו ליברטריאני, דהיינו לא ניתן לתלות שלט על חנות: ״אין כניסה לכלבים, לאתיופים, להומואים ולנוצרים״. יהיו ליברטריאנים אדוקים שיגידו שאין סיבה למנוע מבעל עסק להגביל כרצונו את זהות מקבלי השירות ממנו, אבל זו עמדה קיצונית ושולית. יש נורמות של אי אפליה במרחב הציבורי, וטוב שיישמרו. הרעיון שאדם מגיע ליישוב מסוים ולא יוכל להיכנס למכולת בו כי הוא אתיופי מזעזע את המצפון ובצדק.

לכן חוק שמגן על החירות הדתית של בעל עסק, לא יכול בשום פנים לאפשר אפליה כנגד אדם בשל זהותו. הוא כן יכול לתת לגיטימציה לסירוב לתת שירות אם השירות מחייב את בעל העסק לתמוך או להשתתף באופן אקטיבי כזה או אחר בדברים שסותרים את אמונותיו, או להיות מזוהה עמם. הכנת עוגת חתונה מיוחדת לזוג גייז – מותר לאופה לסרב. מכירת עוגה גנרית שאינה שונה במאומה מכל עוגה אחרת – אסור לאופה לסרב, כדרך שחלות ויז׳ניץ נמכרות גם למי שיאכל איתן שרימפס. עריכת כנס גאווה במלון – מותר למלון לסרב, כי כנס כזה הופך לחלק מצביון המלון בזמן שבו הוא נערך. אירוח זוג גברים בחדר במלון – אסור למלון לסרב, כי זה ממש לא עניינו אם הגברים הם זוג או חברים אפלטוניים או אחים ומה יעשו באינטימיות החדר הסגור.

יתכנו אולי מקרים גבוליים. ברור שלנהג מונית אסור לסרב לקחת נוסעים למצעד הגאווה, אבל מה בדבר חברת הסעות ששוכרים את שירותיה להסיע המונים למצעד הגאווה? שאלה גבולית. באופן כללי החוק הוא סביר ואפילו נכון תחת פרשנות סבירה. את התגובות המתלהמות והמוגזמות נגדו ברשתות החברתיות ראיתי בעיקר כדוגמה לחוסר הבנה או לחילופין כחוסר כבוד לחירות האדם. אבל אז שמעתי את אחד מיוזמי החוק, ח״כ שמחה רוטמן, עצמו מדבר ברדיו. נראה שגם הוא סבור שניתן פשוט לסרב לקבל אורח הומו במלון מסיבות של אמונה דתית. זה כבר מדאיג. לכוונת המחוקק יש חשיבות משפטית רבה. אם זו כוונת המחוקק, צריך לוותר על החוק.

מלון מעוטר בצבעי גאווה – בינה מלאכותית מידג׳רני

69 תגובות בנושא “הקו הדק בין חירות לשעבוד

  1. הפתרון הוא חינוך. אם אתה מלמד מוסר, ומסביר, אז אנשים לא יחפשו דרכים לעקוף את החוק.

    גם ההומואים שנכנסים למלון לא צריכים להבליט בצורה פרובוקטיבית את היותם הומואים, אלא שחלקם יחשבו שההגבלה הזו משפילה.
    לא קל למצוא דרך ביניים.

    אהבתי

  2. די מדהים אותי.
    לראשונה בחיי אני מסכימה עם כל מילה בפוסט, ואיני מוצאת מה אני יכולה להוסיף לו ו/או למה אני יכולה להתנגד.
    אני מניחה שמדובר במצב זמני – אך בכל זאת …

    Liked by 1 person

  3. לא שמעתי על זעקת המוני בעלי העסקים שרק חיכו לתיקון בחוק שיציל אותם מהרודנות הלהטבית.
    העניין הוא האפשרות של קבוצה דתית להלך אימים על בעל עסק כדי שישתמש בזכות הסירוב המוצעת.
    החוק כיום נותן תירוץ נוח לבעל עסק לא להיכנע ללחצים כאלה.
    תמריצים.. 🙂

    Liked by 1 person

  4. יצחק, זה נכון שזו לא בעיה המונית, אבל לפעמים מקרים יחידים כל כך מרגיזים שהם הופכים לנושא בדיון הציבורי, מעבר לכל פרופורציה, ונושאים קשורים לסוגיה הזו אכן הפכו לכאלו.

    אהבתי

  5. הנקודה היא שבעלי עסק רוצים שהחוק יאסור עליהם להפלות. ככה הם יוכלו לעמוד בפני לחצים חרדיים ולהמשיך לשרת את כלל האוכלוסיה. החוק בעקיפין מגן על החירות של בעלי העסק.

    Liked by 2 אנשים

  6. אוף טופיק,
    אבל אולי גם זהו מבט, מגובה מעוף הציפור, על הקו הדק שבין חירות לשיעבוד.

    כתבה של קלמן ליבסקינד – שהפעם (להבדיל מהרבה כתבות אחרות שלו) הסכמתי לדבריו.
    כותרתה: רבנים בכירים בעולם הישיבות הדתי – לאומי הפכו לסכנה קיומית של ממש לדור הצעיר שלנו.

    https://m.maariv.co.il/journalists/Article-967309

    לטענתו, הרב טאו, הרב שלמה אבינר (ועוד יוצאים *אוטומטית* להגנת חשודים בתקיפות מיניות + לתקיפת כל אלו שהעזו להתלונן נגדם. ללא כל הוכחות לכאן או לכאן.
    כולל להגנת משה קצב, הרב מוטי אלון, חיים ולדר ועוד ועוד.

    #############

    סוף הכתבה:
    " … הפגיעה איננה רק בו, אלא בכולנו – בכל עולם התורה – שאותם המתיימרים לחפש הצדק והאמת, על ידי שמרבים חילול השם, כדי להרוויח רייטינג של תדמית שוחרי הצדק החברתי והגנה על מסכנות, בשעה שכולם יודעים ואולי הם עצמם, שהאמת רחוקה מהם, שרוח עוועים נשאתם להראות לכולם את שאיפתם הנישאה. כל מוקירי התורה ולומדיה חייבים להבדיל בין אזובי הקיר המתקריא רבנים, או בלשון הרב זצ"ל רעבאלאך, שרוב מניין ובניין הצלחתם על ידי הרייטינג התקשורתי האינטרנטי המזוהם"…

    הנה, שניים במחיר אחד. גם קביעה ברורה שצריך למחות נגד הפגיעה ברב טאו. גם לעג ל"רעבאלאך", כשהכוונה לרבנים יובל שרלו ודוד סתיו שקראו לחקור את התלונות. ראיות? הסברים? נימוקים? כל זה לא נדרש כלל.

    הבעיה היא במסר
    זה בכלל לא משנה איך תסתיים פרשת הרב טאו. הבעיה הקשה שאיתה נישאר ביום שאחריה טמונה במסר שמעבירים הרבנים שקפצו להגן עליו באוטומטיות. רק נסו לדמיין מה עובר בראשו של מי מתלמידיהם שנפגע מינית, חלילה, מבעל סמכות כזה או אחר, ושומע את רבותיו, וצריך להחליט אם נכון לו לשתף מישהו במה שעבר או לשתוק.

    אם ההתגייסות של הרבנים הללו הייתה מלווה בנימוק רציונלי, אם הם היו דורשים שלא ייחרץ הדין נגד רבם בטרם תמוצה בדיקה מעמיקה, אם היו מסתפקים ברצון הבסיסי לדון אותו לכף זכות כל עוד מתבררים הדברים, בלי להשמיץ על הדרך את מי שהעזו להתלונן נגדו, ראוי היה להטות להם אוזן. אלא שההיסטוריה שלהם מלמדת שלא נדרשת להם חקירה ולא מעניינות אותם העובדות. כך בעבר, כך היום. יש אמת אחת, האמת הזו קובעת שהאיש "שלנו" נקי, וכל מי שחולק על האמת הזו – הוא אויב שיש להילחם בו.

    ואני, הקטן, מרשה לעצמי לטעון שזו איננה דרך היהדות, זו שאני גדלתי לתוכה. אנשי חינוך לא יכולים להשמיץ מתלוננות, בלי שטענותיהן התבררו. אנשי חינוך לא יכולים להגן על מישהו רק משום שהוא משלהם, או משום שעמדותיו מתאימות להם.

    וגם מכם, תלמידיהם של הרבנים, מותר לצפות. פקחו עין, הטו אוזן, הפעילו את הראש, ודעו כי גם הרב שלכם, גדול בתורה ככל שיהיה, הוא בנאדם. אל תקבלו דבר כמובן מאליו. תשאלו שאלות, תעלו תמיהות, תתווכחו, ואל תוותרו על החשיבה העצמאית ועל חוש הביקורת שלכם לטובת אף אחד. לא רק לרבנים שלכם יש אחריות. גם לכם. "לֹא־תַעֲשׂ֥וּ עָ֙וֶל֙ בַּמִּשְׁפָּ֔ט לֹא־תִשָּׂ֣א פְנֵי־דָ֔ל וְלֹ֥א תֶהְדַּ֖ר פְּנֵ֣י גָד֑וֹל בְּצֶ֖דֶק תִּשְׁפֹּ֥ט עֲמִיתֶֽךָ".

    Liked by 2 אנשים

  7. קמיליה, יש כאן גם היסטוריה מאחורי הפוסט. בזמנו קלמן ליבסקינד חשף התנהגות לא נאותה של הרב אבינר עצמו עם נשים, וליבסקינד נרדף על כך. הסיפור הסתבך כשבהתנתקות הרב אבינר התנגד לסירוב פקודה, ואז דווקא מהקוטב הימני ביותר של הציונות הדתית החלו לרדוף את הרב ונאחזו בכל טענה נגדו.

    אהבתי

  8. מסכים לפוסט חוץ מסופו.
    נבנה כאן מצב מוגזם (כמו שרופאים יוכלו לא לטפל בלהט"בים) אבל הכיון הוא נכון וצריך לחוקק את החוק.

    אהבתי

  9. משווה ומעלה.
    החוק יאפשר את שיחרורם מהכלא של המוני אמנים שנכלאו לאחר שסירבו להופיע באריאל בגלל הכיבוש

    Liked by 1 person

  10. יאיר, הרב אבינר נוקה, אבל זה גם לא אומר שקלמן ליבסקינד תמך בשקרים. כל הצדדים נותרו זכאים לראייתם הסובייקטיבית.

    אהבתי

  11. עוד זה מדבר וזה בא. אורית סטרוק מרחיבה את "כוונת המחוקק" לכך שלטעמה רופא יכול לסרב לטפל באדם אם זה נוגד את אמונתו הדתית. יש בזה משהו יפה שהקואליציה המתגבשת חושפת את כל החלומות והמאווים של שמרני ישראל.

    אהבתי

  12. kb, אני לא יודע למה בדיוק סטרוק התכוונה. רופא דתי חייב להציל גוי בשבת ואפילו מחבל בשבת, ואם זה לא מתאים לו שיוריד את החלוק הלבן. לא ברורה לי הסיטואציה שבה היא חושבת שיעלה קונפליקט. אם רופא לא רוצה להתעסק בהפלות מלאכותיות למשל, הוא פשוט יכול לא להתעסק בתחום הזה ברפואה.

    אהבתי

  13. אולי רופא סקסולוג שעובד עם חרדים שזוג גייז באים אליו לקליניקה ומבקשים עצות ליחסיהם? במקרה כזה נראה לי שסטרוק צודקת, שזה יהיה קנטרני לפנות דווקא אליו.

    אהבתי

  14. תמריץ,
    אם מותר לאולם חתונות לסרב לחתונה חד מינית, האם מותר לו לסרב גם לחתונה חרדית? או סתם דתית-סרוגה? ומה לגבי חתונה מזרחית שמשמיעים בה מוזיקה מזרחית, כולל בערבית? מותר או אסור לסרב? וכשאמן מסרב להופיע באריאל, כפי שציין חייל זקן, זה בסדר גמור או שמגיעה לו צליבה פומבית בפייסבוק?
    גרינצייג עצמו נשאל על כך בטוויטר שלו, וענה בערך כך: ״אין אמונה נפוצה לגיטימית המתנגדת לחרדים. מדובר רק במקרים בהם יש אמונה דתית מקובלת ומבוססת המתנגדת לאירוע״. זה טיעון מאוד בעייתי. אז מותר לסרב ללהט״בים כי זה ״מקובל״, אבל אסור להתנגד לחרדים כי זה ״לא מקובל״? מי יחליט מהי אמונה מקובלת או לגיטימית?
    אבל מעבר לכך מעניינים אותי שני דברים:
    ראשית, מדוע החוק הזה בכלל נחוץ? כפי שאמר יצחק, האם קמה זעקה של בעלי עסקים שלהט״בים כופים עליהם להעניק להם שירות? לי זה נראה כמו מקרה של פנייה עלובה לבייס, כוחנות וחרחור מיותר של ריב בין חלקי העם.
    שנית, איך אתה מסביר את השילוב המוזר של ליברטריאניות (״לכל איש זכות להחליט למי להעניק שירות בעסק שלו״) עם שמרנות דתית (״כל איש צריך לנהוג לפי חוקי הדת היהודית כפי שאנחנו מפרשים אותם״)?

    Liked by 1 person

  15. רינגו זה מאד פשוט, הליברטיאניות של הימין הדתי היא רק כי הם יודעים שדמוגרפיה לטובתם והזמן יעשה את שלו, כמו כן הקהיליתיות והאידיאולגיה חזקה יותר אצלם, ולכן בנתיים מבחינתם יש לפרק את החילונים מהיכולת להכתיב את מהלך הענינים או להתגונן באמצעות החוק .

    Liked by 1 person

  16. כל הסיפור של כפיה להט"בית היא בדיחה, כמה מקרים כאלה אתם מכירים בארץ? הפואנטה האמיתית של החוק היא לאפשר חרמות מסדר שני. קבוצה דתית מאורגנת גדולה יכולה להחרים עסקים שנותנים שירות ללהטב"ים ומרביתם, על סמך הכנסות בלבד, תוכל עכשיו לבחור להחרימם.

    Liked by 1 person

  17. רינגו, אפשר לצלוב את כולם בפייסבוק. השאלה מה החוק מחייב.
    אני דווקא מסכים עם התשובה של גרינצייג. אמונה ממוסדת רבת דורות היא לא כמו איזו דעה פרטית שמישהו המציא כאן ועכשיו. העובדה שהדתות המסורתיות סולדות מהומוסקסואליות היא עובדה היסטורית משמעותית, גם אם מצערת. המדינה לא צריכה להיות מדינת הלכה, בשום פנים ואופן. אבל היא כן צריכה להיות מדינה שמתחשבת בעובדה שיש אנשים שחייהם סובבים סביב ההלכה.

    אני מסכים שזו פניה לבייס שהיא די מיותרת, ומטרתה לחרחר מדנים ולקבל קולות בפריימריז. תוצאות הבחירות פתחו מלחמת תרבות שנוחה לפוליטיקאים משני הצדדים כי מאפשרת להם להתבלט, נוחה לאתרי החדשות כי מביאה הקלקות. יכול להיות שזה שעשוע לא מזיק לימי החורף, ויכול להיות שייגרם מזה נזק אמיתי. ימים יגידו.

    לגבי השילוב בין ליברטריאניות ושמרנות דתית, כתבתי על כך בעבר בבלוג. המשתנה הכי חשוב בהשקפה פוליטית הוא הנכונות לקבל מעמדות בין בני אדם. גם הליברטריאן וגם השמרן הדתי מקבלים מעמדות, הליברטריאן מוכן לקבל עושר חזירי, והשמרן הדתי מסוגל לקבל הבדלים לפי דת, לאום ונטיה מינית. בסך הכול יש להם שפה משותפת.

    אהבתי

  18. נטול ח, אני מסכים איתך שכפיה להט"בית היא עניין חסר כל משמעות בתחום העסקי (בתחום הרפואי-טיפולי זה יותר מורכב, בגלל סוגיית העמידה מול הטרלול הטראנסי. עיין בכתיבתה של טל קרויטורו בנושא).
    לא מסכים איתך כלל לגבי המניעים. אתה מתאר איזו קונספירציה עמוקה נגד הלהט"ב.. אין כזה דבר כלל. טענה כזו בעיניי היא פראנויה ברמה של החשש של השמאלנים מעסקת הצוללות וקשריה לבן דוד של ביבי.

    אהבתי

  19. אני לא חושב שזו קונספירציה – התיעוב שחלק מהיהדות החרדית וחרדל"ית חשים כלפי האנשים האלה הוא כה עמוק, שהתיאוריה שלי לגמרי מתקבלת על הדעת. אני מניח שנראה בשנים הקרובות אם זה אכן מתממש.

    אהבתי

  20. אגב הבנתי מה הייתה כוונתה של סטרוק – לאפשר לרופא להימנע מטיפולי פוריות לאישה לא נשואה.. זה דווקא מאוד בעייתי, נחצה פה קו אדום. ההתנגדות תלויה בזהותה של האישה ובהיסטוריה שלה, אם מישהו ענד לה טבעת בטקס קידושין או לא. זה דברים שרופא לא אמור לעסוק בהם בכלל. למעשה הוא בכלל לא אמור לדעת עליהם. לעומת זאת, התנגדות לפרוצדורה ספציפית מטעמים הלכתיים (ניתוח לשינוי מין או הפלה) הייתי יותר מבין ומקבל.

    Liked by 2 אנשים

  21. קראתי עכשיו שרוצים לאפשר לרופא יהודי דתי לא להעניק טיפול רפואי לגוי בשבת כי זה לא נחשב פיקוח נפש.
    מישהו חשב מה יקרה אם ירצו רופאים לא יהודים (באירופה או בארצות-הברית) לא לטפל ביהודי ביום ראשון גם אם חייו יהיו בסכנה (כתגובה לחוק הזה)?

    Liked by 1 person

  22. אם התקשורת הצליחה לגרום לכך שהסוגיה של טיפול בלא יהודי בשבת עולה עכשיו על הפרק, אז זה הישג מרהיב בתעמולת הזוועה נגד הממשלה החדשה. וזה כמובן בעיקר גול עצמי של הקואליציה החדשה, כי סטרוק ורוטמן שותפים לקרקס ונהנים מכל רגע.

    אהבתי

  23. קצת אוף טופיק – https://www.ynet.co.il/news/article/sk7tzkifj

    דרישה חדשה של רוסיה מישראל: העבירו לבעלותנו שלוש כנסיות בהר הזיתים

    בזמן שהוא ממתין להכרעה בנוגע לבעלות על חצר אלכסנדר בירושלים, מפעיל פוטין לחץ לקבל אתרים נוספים בעיר: מנזר מריה מגדלנה שבו קבורה סבתו של מלך אנגליה הנוכחי, וכן מנזר העלייה לשמיים וכנסיית וירי גלילאי המשמשת מעון הקיץ של הפטריארך היווני אורתודוקסי. האם זה מהלך תעמולה פנימי?

    תזכורת לכך שלא כדאי להיכנע לסחטנות כי היא רק תחמיר.

    Liked by 1 person

  24. לענין הפוסט, החוק הזה רק יחמיר את המלחמות הפנימיות בישראל. אם בעלי עסקים יחליטו להחרים גייז למשל, הרבה חילונים יתחילו להחרים עסקים כשרים / של דתיים מתוך עקרון. אגב זה הזמן להזכיר שיש לא מעט גייז דתיים.

    Liked by 3 אנשים

  25. יצחק
    חוק הכופה על אדם לפעול בניגוד לרצונו/ערכיו/אמונתו ברכוש הפרטי שלו – הוא חוק שנאה שראוי לביטול גם אם הוא פוגע באדם אחד בלבד. היה בעל בית דפוס שלהט"בים רצו שידפיס להם חומר להט"בי והוא סרב ונקנס בעשרות אלפי שקלים. "לא שמעתי על זעקת המוני בעלי העסקים שרק חיכו לתיקון בחוק שיציל אותם מהרודנות הלהט"בית." אינו סיבה לא לבטל את חוק השנאה הזה.
    העניין השני שכתבת הוא עוד יותר משונה בעיני. כל קבוצה מנסה לממש את האינטרסים שלה החוק לא אמור להיות מוטה לשום צד אם יש איזה קבוצה שמתארגנת בצורה יותר יעילה על מנת לממש את האינטרסים שלה – חוק שיטה את הכף לצד השני אינו לגיטימי , זה חוק מושחת לחלוטין.

    אהבתי

  26. לרינגו
    מה זה 'חתונה חרדית'? אם זו חתונה שבעלי השמחה הם חרדים כמובן שאסור לסרב. אם 'חתונה חרדית' פירושה חתונה על פי ההלכה היהודית ודאי שזה שקול לחתונה להט"בית וזכותו של אדם לראות בדת משהו פרימטיבי וכדו' ולסרב לטקס כזה באולם שלו אבל אז הוא צריך לסרב גם לזוג חלוני שמתחתן 'כדת משה וישראל' לעשות זאת באולם שלו. הסרוב צריך להיות על רקע של טקס הפוגע באמונות שלו ולא על רקע זהות מזמיני השירות.

    Liked by 1 person

  27. רינגו,
    בוודאי שזה בא בעקבות תביעה של תא להט"בי באוניברסיטת בן-גוריון כנגד בית דפוס של אדם דתי שסירב להדפיס להם מודעות לכבוד אירוע שלהם ונקנס בידי בית-המשפט.

    Liked by 1 person

  28. משה, יאיר
    הסוגיה העקרונית היא מורכבת מבחינה מוסרית וחוקית, אבל ברמה הפרקטית הביטוי שלה במציאות הוא זניח. לכן אני מצר על כך שפוליטיקאים בוחרים לקושש חשיפה תקשורתית במחיר של ליבוי שנאה.
    באותה מידה אני מצר על כך שהתא הלהט"בי לא פנה פשוט לבית דפוס אחר. לעיתים העמידה העיקשת על עקרונות משיגה תוצאה הפוכה, וכאן יש לנו דוגמה לכך.

    Liked by 4 אנשים

  29. רינגו, אתה צודק שעמידה עיקשת לעיתים משיגה את ההיפך, אבל בעיני הסוגיה כאן היא אחרת (ורחבה בהרבה מהמוצג), והיא על אודות מיתוס אורבני כאילו "דת ההכלה" של השמאל/פרוגרסיביות נותנת מקום לכולם בעוד שהרצונות של הימין/שמרנות/מסורת דתית היא מדירה.
    ארחיב בהמשך.

    Liked by 3 אנשים

  30. רינגו
    מסכים איתך. הדיונים כאן בבלוג מתאימים כאן לבלוג.
    אני גם חושב שהפוליטיקאים של הימין לא קוראים את מאזן הכוחות נכון. הם חושבים שהם בעמדת כח לקדם כל דבר שהם רוצים. המצב הפוך לחלוטין. השמאל שולט במערכת המשפט בתקשורת ובפקידות הביוקרטית ונתניהו בשאלת האחיזה במוקדי הכח נמצא עם השמאל.
    הימין צריך להתרכז בדבר אחד בלבד – שינוי במערכת המשפט. גם את זה ספק גדול אם יצליחו לעשות והדרך הבטוחה לזה שלא יצליחו לעשות כלום במערכת המשפט עוברת בהתעסקות בנושאים איזוטריים ונפיצים.
    אני מסכים איתך ששני הצדדים ברמה הציבורית עסוקים בליבוי שנאה. אבל עם זאת הצד הלהט"בי קורא את המציאות בצורה יותר מפוקחת.
    כשהתא הלהט"בי התעקש על אותו בית דפוס הוא יצר שנאה בצד השני ושילהב את חבריו סביב השנאה לצד השני אבל עשה זאת כשהתקשורת ומערכת המשפט לצידו וסך הכל בזירה הציבורית לפי המבט שלהם אף שהם הגבירו את השנאה הם צברו נקודות שליטה במרחב הציבורי זה אומנם יכול בעתיד לבוא כבומרנג נגדם אבל עדיין יש כאן שיקול הגיוני של עלות/תועלת.
    סטרוק ורוטמן בראיונות שלהם אולי שלהבו כמה מתומכיהם בימין אבל סך הכל בזירה הציבורית הם גרמו לימין נזק עצום (כמו התנערות נתניהו מהם). בשיקול של עלות/תועלת אני ממש מתקשה לראות כאן שיקול הגיוני.

    יאיר
    אני מסכים איתך ש"הסוגיה כאן היא אחרת (ורחבה בהרבה מהמוצג), והיא על אודות מיתוס אורבני כאילו "דת ההכלה" של השמאל/פרוגרסיביות נותנת מקום לכולם בעוד שהרצונות של הימין/שמרנות/מסורת דתית היא מדירה" ועדיין המחשבה שלצורך הפרכת המיתוס מה שנדרש הוא לומר את הדברים במרחב הציבורי – מנותקת מהמציאות. הדרך והכוחות שבה מתנהל המרחב הציבורי שונים מאוד מהדרך שבה מתנהל הבלוג הזה. (זה מזכיר קצת את המתנחלים שחשבו שרק יזמינו את עמוס עוז לעשות איתנו שבת והוא יתמלא הערכה וחיבה אלינו …)

    Liked by 4 אנשים

  31. Liked by 1 person

  32. בהמשך לאיומי הפגיעה בפרנסה של הבלתי תקינים פוליטית (גם באמצעות הכנת "רשימות שחורות") שהביא חייל זקן.
    גל היסטרי של "נאורות", שלא רציתי להאמין שיגיע לישראל מארה'ב במלוא עוצמתו.

    מאמר בכלכילסט של היום:
    —————————————-
    " … אחרי דיסקונט: מור ו-Wiz מעדכנות גם את המדיניות שלהן נגד אפליה
    דירקטוריון דיסקונט קיבל החלטה עקרונית שלא לספק אשראי לעסקים מפלים בעקבות כוונת הקואליציה לתקן את חוק איסור הפליה לשירותים ועסקים: "זו אחריותנו כגוף עסקי משמעותי". גם Wiz ומור הצטרפו אליו ונקטו בצעדים אקטיביים
    ————————
    בנק דיסקונט לא יעניק אשראי לעסקים וגופים שיפלו לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית – כך קבע היום (ב') דירקטוריון הבנק. הבנק טרם פרסם מתי מדיניות האשראי תשתנה בפועל ומה יהיה המנגנון המדויק שבו קריטריון האפליה יגולם.

    מדובר בגוף העסקי הראשון שיוצא כנגד המדיניות המסתמנת של הממשלה החדשה, ובמרכזה תיקון חוק האפליה שיאפשר לבתי עסק להימנע ממתן שירות בשל אמונה דתית, ובכך להפלות לקוחות.

    שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, אמר: "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי. על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי״.

    גם יוניקורן הסייבר Wiz, שנוסד בין היתר על ידי אסף רפפורט, דורש מכל ספקיו להתחייב להימנע מאפליה מכל סוג שהוא. בהודעה שהוציאה החברה, היא כותבת: "חברת וויז מאמינה ושמה במרכז ערכי שיוויון וכבוד האדם. הקריאות לכרסום ערכים אלו כפי שנשמעו לאחרונה בזירה הפוליטית בישראל מדאיגות מאוד את החברה, ואנחנו מחוייבים לעשות ככל שביכולתנו למנוע הפליה מכל סוג שהיא, כולל, מטעמי גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין או נטייה מינית".

    Wiz מדגישה בהודעה כי תאפשר אפליה רק כאשר "הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות או המקום", ולא תאפשר אפליה מסוג אחר אפילו אם הממשלה החדשה תקבל החלטה אחרת. עוד הוסיפה החברה כי "החברה המתקשרת תתחייב כי תכיל התחייבות דומה על כל החברות שלחברה המתחייבת קשרים עסקיים עמם", והדגישה כי אפליה תהווה עילה לסיום התקשרות.

    "וויז מאמינה ומקווה כי לחברות עמן היא מתקשרת ערכי יסוד זהים וכי באמצעות שיתוף פעולה ואיחוד כוחות החברות יוכלו לעזור ולשמר חברה שוויונית בישראל", סיכמה החברה.

    גם מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ״לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, כתבה בעמוד הלינקדאין שלה: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון: אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים – יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט״בים, נשים וגברים – עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

    בנוסף, ועדת ההשקעות של מור גמל ופנסיה עדכנה את מדיניות ההשקעות והאשראי שלה, והחליטה כי לא תשקיע או תעניק אשראי לעסק או גוף הידוע לה כי הוא מפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית.

    אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, אמר כי "כגוף מוסדי אשר מנהל את כספם של חוסכות וחוסכים, אנו מאמינים שהאחריות שלנו לא מסתיימת בניהול השקעות מקצועי ואחראי, אלא גם בקידום ערכים של גיוון והכלה. ההחלטה שלא להשקיע או להעניק אשראי לגופים המפלים על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית, מדגישה את אחריותנו כלפי לקוחותינו ושותפינו העסקיים, והקהילה בכלל". …"

    אהבתי

  33. האשמים המיידים בסערה התקשורתית על פי יובל בלומברג (שעימו אני מסכימה):
    _____________________

    @BloombergYuval
    23 שע׳
    "הימין שמימין לימין, היסטוריה של קבוצת ילדים מופרעים שנכנסת לתוך חנות ממתקים ומאבדת את זה. מאז שנות ה-90 הם אבן הנגף הגדולה ביותר של ממשלות ימין. אח״כ מתפלאים למה נתניהו נאלץ לחפש שותפים אחרים. למה שלא תסתמו קצת את הפה ותתמקדו ב 2-3 רפורמות חשובות שיכולות לשנות את עתיד המדינה?"
    ———————————

    לא ברור לי מדוע שלושה נבחרי ציבור, שאין חולק על כך שהם אידיאולוגיים ואינטליגנטיים, אינם מסוגלים לברור בקפידה רבה יותר את מלחמותיהם ו/או חדורים בתאוות הרס חזקה כל כך של עצמם ושל המחנה שכל כך חשוב להם.

    אהבתי

  34. קמיליה
    אם לעסק מותר להימנע מלספק שירות שאינו לרוחו, מדוע עסק אחר לא יכול להימנע מלספק שירות לאותו עסק, שפועל נגד השקפת עולמו? זה הוגן לגמרי.
    לגבי רוטמן וסטרוק אין ספק שהם יכולים לכתוב מדריך איך להכניס גול עצמי. הם אולי יצילו עסק או שניים מלהדפיס מודעות למסיבת גייז, ותמורת זה יתנו למרכז שמאל תחמושת פוליטית יקרת ערך.

    Liked by 3 אנשים

  35. הודעה משותפת של רה"מ יאיר לפיד, שר הבטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת התחבורה, מרב מיכאלי ויו"ר רע"ם מנסור עבאס. אחרי ישיבת ראשי מפלגות האופוזיציה:

    אננחנו ננהל ביחד מאבק נגד הממשלה החשוכה והאנטי דמוקרטית המוקמת בימים אלה, שתפרק את ישראל מבפנים.

    *כשנחזור לשלטון, אנחנו מתחייבים לבטל את כל החקיקה הקיצונית שפוגעת בדמוקרטיה, בביטחון, בכלכלה ובחברה הישראלית.*

    נעודד שמנסור עבאס דואג לבטחון ישראל.

    אהבתי

  36. רוזנברג נחום, מנסור עבאס לא הפריע לממשלה הקודמת לפעול בשטחים ובעזה – וזה אחד ההשגים הגדולים לדעתי של הממשלה הקודמת. חבל שהוא לא חלק מהממשלה הנוכחית.

    Liked by 1 person

  37. קמיליה לא הספקתי לדבר אתמול על תגובת נגד חילונית והנה היא הגיעה (וויז ודיסקונט). באמת שאין לנו צורך בעוד מלחמות פנימיות.

    Liked by 1 person

  38. לגבי "הצד השני", האם בית דפוס יהודי (חילוני אתאיסט לצורך הענין, מנוהל בידי גייז) יכול לסרב להדפסת חומרים נאציים או אנטי גייז? כפי שאמרו כאן אחרים, הסוגיה הזו מורכבת. אני משוכנע שחברי הכנסת שלנו ימצאו את הדרך הגרועה ביותר להתמודד עימה.

    Liked by 2 אנשים

  39. הבעיה היא שאנשים שכחו את הכלל התלמודי העתיק "כשם שיש מצווה לומר דברים הנשמעים כך יש מצווה לא לומר דברים שאינם נשמעים". חבל.

    אהבתי

  40. אמחיה:
    "אני משוכנע שחברי הכנסת שלנו ימצאו את הדרך הגרועה ביותר להתמודד עימה." – חזק

    אהבתי

  41. המרוויחים הגדולים מסיפור רוטמן וסטרוק הם דרעי שנתפס כשקול ואחראי וגם בן-גביר שמתחזק כמי שבא לעבוד ולהתנהל באופן ענייני (כמובן מלבד השמאל שמרוויח).
    לעם ישראל קל להתנגד לערבים ולפרק ממשלה על זה, אבל קשה לו להתנגד לאנשים ומגזרים בתוכו.

    ועם זאת נוע תנוע (הממשלה החדשה).

    אהבתי

  42. על פי אמנון לורד, בין הנהנים מהשערוריות שהשמאל מסוגל להקים מהתבטאויותיהם המיותרות של סמוטריץ, רוטמן וסטרוק – כל אלו שאינם מעוניינים שיבוצעו איזשהן רפורמות בפרקליטות ובמערכת המשפט.

    (אגב, אני התחלתי לחשוד שהתבטאויות אלו, של אידאולוגים נבונים ומנוסים בפוליטיקה, קשורות למאבקים בתוך הציונות הדתית בין החרדלים לבין כל שאר חלקי הציונות הדתית. הם מנסים לסמן את הזהות של כל המחנה, ולבסס את נצחונם להנהיגו. אבל זהו מגזר שאיני מכירה מספיק)

    ####################
    חלק מכתבתו של אמנון לורד:
    ——————–
    " … סמוטריץ' פוגע ביכולת לטפל במערכת המשפט

    בזמן שההתבטאויות המכוערות של חברי הציונות הדתית מזעזעות את הציבור – סיפור אחד נדחק לאחור • הדיווח על עדות שקר שניתנת בחסות הפרקליטות צריך להרעיד את אמות הסיפים • מה שבאמת חמור זה לא מה שאולי יקרה, אלא מה שקורה לנגד עינינו.

    לדברי בכירים בציונות הדתית, החוק המכונה "חוק ההפליה" נכנס להסכם הקואליציוני בגלל האובססיה של סמוטריץ', תוך שעמיתיו במפלגה מתנגדים לכך. משהו בנוסח: "אם לא תביא לי בכל שבת חתיכת חלבה אני עוזבת את הבית והולכת לגירושים". לא לחינם אמר אמנון אברמוביץ' כי סמוטריץ' בא למשא ומתן עם רה"מ המיועד נתניהו, כשהוא מסתיר סכין בכנף בגדו. אלה המושגים שלו על דמוקרטיה ועל ריבונות.

    אבל הסיפור העיקרי הוא כיצד השמאל ותקשורתו מצליחים להרים גל שמזכיר את ההתנפלות בעקבות רצח רבין. זאת תגובה לניצחון הימין בבחירות. זה שהימין עוד לא הכיר בניצחון – זאת סוגיה אחרת. אבל כמו שאחרי רצח רבין במקום לחקור את האמת על מחדלי האבטחה ועל הפעלת אבישי רביב החל מסע של השתקה והענשה של אישי ציבור, מורים ושכירים במקומות עבודה – כך עכשיו מרימים מסע עם מטרות דומות: השתקה וצדקנות.

    החשש מאפשרות להפליה במתן שירותים שתנבע מגזענות הוא עניין שהליכוד צריך להפיג מבעוד מועד. ההתבטאויות של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן ואורית סטרוק הן מכוערות. סטרוק מדברת כמו בוגרת מנזר בעיירה סיילם שבמסצ'וסטס במאה ה-17. אבל כל זה בעל השפעה מאוד מוגבלת, מלבד האיום הטמון כאן בפיצוץ הממשלה בשלב כלשהו בעתיד. …."

    אהבתי

  43. בסוף סטרוק ורוטמן הובילו למפגן עוצמה מרשים של הכוחות הליברליים במדינת ישראל. הבוקר אפילו ״יתד נאמן״ יצא נגדם. זו אחת הסיבות לכך שיוצרי הסימולציה בחרו לחולל ממשלת ימין הארד-קור. כפי שכתבתי באיזה פוסט לפני הבחירות, זו אופציה מעניינת בהרבה מכל האלטרנטיבות. היא יוצרת סיטואציות חדשות ונקודות קיצון מרתקות.

    אהבתי

  44. תמריץ כתב:
    "אני חושב שהגופים הפיננסיים הציבו קו אדום נגד אפליה, וזה יפה מאוד. לא רואה בזה התפרצות של ווקנס."
    רינגו כתב:
    " אם לעסק מותר להימנע מלספק שירות שאינו לרוחו, מדוע עסק אחר לא יכול להימנע מלספק שירות לאותו עסק, שפועל נגד השקפת עולמו? זה הוגן לגמרי. .."
    ———–

    אני מעט חוששת מהדינמיקה הפנימית של גל היסטריה המונית והטחת האשמות קשות במגזרים שלמים. כדוגמת זו שמתחוללת כיום מול עיננו.
    (וכדוגמת גלי ההאשמות וההחרמות אחרי רצח רבין – שהזכיר אמנון לורד, הטרור נגד חופש הביטוי וחופש המחקר באוניברסיטאות מובילות במערב, גל העבר של רדיפת הקומוניסטים בארה'ב, שרפת המוני מכשפות בסלאם ועוד).

    אך סביר שהגל הנוכחי ילך וידעך. שיחולו התפתחויות מסעירות אחרות, והנושא ילך ויתפס כחדשות המשעממות של אשתקד. בעיקר אם תופסק לחלוטין המשך ההזנה והליבוי של האש.

    אך יתכן גם שהגל רק ילך יתגבר, שאנשים וחברות ישלהבו עוד ועוד את עצמם ואת האחרים. במעין "מרוץ חימוש" להשגת התואר "מלך המוסרנים" ו/או "מלך מגיני האומה והדמוקרטיה" וכד'.
    מכאן שבשלב הראשון יוטל חרם *רק* על ארגונים ואנשים שנוקטים בטקטיקות מפלות וגזעניות במובהק ומסיתים לכך, שבשלב השני החרם יתרחב גם לכל אלו שסימנו להם לייק או שיתפו חומרים שלהם, בשלב השלישי החרם יתרחב גם לכל אלו שלא הטילו עליהם חרם מוצהר וכן הלאה וכן הלאה.

    תמריץ עצמו כתב:
    " … הפיכתה של תנועה של חירות לתנועה של הגבלת חירות. חירותם של הלהט״בים לחיות כרצונם אינה יכולה וגם אין סיבה שתגביל את חירותם של אחרים. בין השאר, לא את חירותו של הפסיכולוג שסובר שילדה שבאה אליו אינה חייבת להיקלע לאורח חיים טראנסי. בין השאר, לא את חירותו של בעל מאפיה דתי אדוק שאינו רוצה להכין עוגת חתונה לזוג גברים, או בעל אולם אירועים שאינו רוצה לארח חתונה של זוג נשים. …"
    ——–
    האם לא יתכן שבשלב מסויים דברים אלו יסווגו כבלתי תקינים פוליטית, ומכאן שאולי ראוי לפגוע בפרנסתו? או אולי אפילו שיש להעניש את כל אלו שהגיבו בחיוביות לדבריו ולא החרימו אותו?

    אהבתי

  45. קמיליה, מדרונות חלקלקים תמיד ייתכנו לכל כיוון. נותר רק לקוות שהשכל הישר ינצח. זה דומה לפרדוקס הערימה. אם אתה נמצא בחברה עם נורמות שמרניות בלתי נסבלות, תצטרך לפרק נורמה אחרי נורמה כדי להפוך אותה לחברה ליברלית וסובלנית. אבל מתישהו תהיה נקודה שבה כבר תרחיק לכת לכיוון השני. באמריקה במדינות הכחולות התומכות בדמוקרטים חצו את הנקודה הזו מזמן. פה לדעתי אנחנו עדיין בערך באזור המאוזן.

    Liked by 1 person

  46. תמריץ,
    "אני חושב שהגופים הפיננסיים הציבו קו אדום נגד אפליה, וזה יפה מאוד. לא רואה בזה התפרצות של ווקנס."
    לדעתך מנהל סניף הבנק שלי צריך לעבור על הפייסבוק שלי כדי להחליט אם הוא נותן לי הלוואה?

    Liked by 1 person

  47. חייל, קל מאוד – אם אתה רוצה לחיות במערכת שבה בעל מלון מונע שירות מהומו ורופא לא יטפל בערבי בשבת, אז בוודאי שמנהל בנק יכול למנוע ממך הלוואה על בסיס דברים שאתה כותב בפייסבוק. בגדול אלה האופציות: כולם מקבלים שירות או פרגמנטציה לתתי-מגזרים עוינים, חרמות וחרמות מסדר שני ושלישי.

    Liked by 2 אנשים

  48. נטול ח,
    לא נמאס לכם מטיעוני קש בסגנון שלילת זכויות הג'ינג'ים?
    אנחנו מתמודדים עם תופעה שעובדי חברות ציבוריות עושקים את בעלי המניות כשהם משתמשים במשאבי החברות לקידום האג'נדה הפוליטית שלהם. כשמדובר בבנקים הם מוסיפים לזה גם את עושק בעלי הפקדונות. אם מנהל הבנק שלי רוצה לחנך אותי יתכבד ויעשה את זה על חשבונו

    Liked by 1 person

  49. למה אתה מדבר אלי ברבים? אני בן אדם אחד.

    אין פה עניין של מה נמאס ואת מי צריך לחנך. חברה עובדת על פי נורמות – ועד שסטרוק את רוטמן החליטו לגעת בנורמות הקיימות, לא באמת הייתה בעיה אקוטית. הצפיה של האנשים האלה לנסות ולשנות את הנורמות הקיימות בצורה שנראית להם לינארית (קרי – "זה רק יפגע באחרים שהם לא אנחנו") יכולה להוביל למצב שבו כולם נפגעים ופוגעים.

    Liked by 1 person

  50. נטול ח,
    סליחה על ההכללה הקודמת.
    אתה (כמו גם רבים אחרים) דוגר על ביצה שלא נולדה. סטרוק ורוטמן פלטו דבר שטות וכתגובה זכינו לשטפון של דברי איוולת חסרי שחר. מנהלי בנקים מחנכי ציבור, גנרלים (בשרות פעיל) מחנכי נבחרי ציבור וטייסים מחנכי שופטים. זה מקרה מובהק שבו התגובה למעשה גרועה אלף מונים מהמעשה עצמו

    Liked by 1 person

  51. מצטרף לחייל,
    רק ארגונים בבעלות פרטית יכולים להחליט מה האג'נדה שלהם (קר בעלי הארגון יחליטו). חברות ציבוריות, ארגונים ממשלתיים, אוניברסיטאות, וכל השאר – שלא יקדמו את האג'נדה שלהם על-חשבון הכלל.

    Liked by 1 person

  52. יאיר, ואם זה עובר אישור אסיפת בעלי מניות, אז בסדר? זה לא בעיה להעביר את זה אישור באסיפת בעלי המניות.

    אהבתי

  53. במקרה של חברה ציבורית – כן.
    במקרה של אוניברסיטה ציבורית – לא מספיק מעמד של "חברי העמותה" או "הנהלה ציבורית" כי הם לא הבעלים.
    במקרה של בנק – לא מספיקה אסיפת בעלי מניות כי הכסף של הבנק לא מגיע מבעלי המניות, ובוודאי שכל האופציה של מכפיל הכסף חוסה תחת המחוקק (כל חברה אחרת שהייתה עושה זאת הייתה מואשמת בגניבה).

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה