האם ישראל הכי מסוכנת ליהודים?

בעבר, כאשר היו מציינים בפניי שישראל היא המקום המסוכן ביותר ליהודים, אהבתי לציין שתוחלת החיים בישראל גבוהה במיוחד, בפרט לזכרים, לכאורה אלו שבסיכון בצבא. גם שיעור תאונות הדרכים הקטלניות בקרב יהודים, כמו גם מעשי הרצח הפליליים נמוך ממש, ואילו מניין ההרוגים מטרור וממעשי איבה עמד בחלק מהשנים על מספר חד ספרתי או על דו ספרתי נמוך מאוד. ה-7.10 הלם בנו, ולא ניתן עוד לענות בשאננות כזו על השאלה. מוות פתאומי של 1,500 ישראלים, ברובם צעירים, הוא אירוע טקטוני שלא היה לנו כמוהו מאז מלחמת יום הכיפורים.

לא ניתן גם להתעלם מהעובדה שארה״ב בהנהגת המפלגה הדמוקרטית מקשה על ישראל לנצח את המלחמה באופן שיבטיח שאירוע כדוגמת פוגרום שמחת תורה לא יחזור. דבר שמעורר שאלות על עתיד המדינה ועל יכולתה להבטיח את ביטחונה כשבעלת הברית הגדולה מגמגמת, אם לא גרוע מזה.

באליטה של ישראל גם יש קולות רבים שקוראים לוותר על ניצחון ולהיכנע לסחיטת החמאס בנושא החטופים. דבר זה ממחיש עד כמה גדולה הסכנה בחלק מהתפיסות הרווחות בקרב האליטות. אירוני שבעבר תומכי המדינה הפלסטינית הדגישו שתהיה חלשה מול ישראל, וכיצד תוכל ישראל לבטלה אם תהפוך לאיום ממשי. עמוס עוז כתב דברים מפורסמים בעניין זה. היום רבים באליטות מציגים תפיסה הפוכה, שלפיה אין לישראל באמת שום דרך להכריע את מדינת הטרור העזתית אחרי 7.10 ובפרט כשהיא מחזיקה בחטופים. בעת ובעונה אחת, הכרה זו, שלכאורה הייתה אמורה להוביל אותם לתפיסה מפוכחת ועגומה, לא מפחיתה כהוא זה מתמיכתם במדינה הפלסטינית בגדה המערבית.

דבר זה חושף כמובן את הבסיס האמיתי להשקפת עולמם. לא ניתוח רציונלי של המציאות, אלא דבקות עמוקה בדת הגדולה של זמננו שהחליפה את הדתות המסורתיות של המערב: הדת ההומניסטית. אין פלסטיני רע, יש פלסטיני שרע לו. ומה שרע זה כמובן הכיבוש. העובדה שמעט פלסטינים מביעים עניין בשאלת הכיבוש של 1967, ורובם חולמים במפורש על השמדת המדינה היהודית כולה (לצד תומכיהם הצעירים באוניברסיטאות באמריקה), אינה מפריעה למאמיני הדת ההומניסטית ולחוזי המדינה הפלסטינית שבקרבם יותר מאשר הראיות לקיום האבולוציה מפריעות למי שמאמין שהעולם נברא בשישה ימים. זה כן מעיק עליהם במידה מסוימת, אבל זה לא באמת מכשול לאמונה דתית.

אני דווקא חשבתי בעבר, כמו חסידים אחרים של ביבי באותה עת, שטוב לישראל שהחמאס שולט ברצועה ושהפרויקט הלאומי הפלסטיני מפוצל. אבל זו הייתה מחשבה שנבעה מההנחה שהחמאס ארגון חלש, ונזקו האפשרי מוגבל מאוד. כיום אני חושב שהחמאס הוכיח יכולת להוות איום קיומי על המפעל הציוני ולפיכך חובה לחסלו. בפרט הוא הוכיח כמה מוצלחת הטקטיקה שלו, שימוש באזרחים בצד שלו כמגן אנושי מבחינת המערב וחטיפת אזרחים וחיילים משלנו כמגן אנושי מבחינתנו. חזרה של 7.10 בנסיבות שבהן מערכת הבריתות של החמאס, עם מדינות כמו טורקיה, אירן ואפילו רוסיה וסין, יציבה יותר, ואילו באמריקה יש נשיא פרוגרסיבי או נשיא ששולל התערבות בנושאי חוץ, מהווה סיכון קיומי ברור. כל זה נכון כפליים כשלוקחים בחשבון שאירן עושה דרכה אל הפצצה האטומית, ולכן היא תהיה קשה יותר להרתעה.

אבל לא רק ישראל נעשתה מסוכנת יותר ליהודים, אלא העולם כולו. התחושה העמוקה שעולה ברבים מאיתנו הוא שחזרנו אל ההיסטוריה, ואל הגורל היהודי האופייני להיסטוריה. בצרפת דווח היום שאישה יהודיה נחטפה ונאנסה כסוג של נקמה למען פלסטין. באוניברסיטאות בארה״ב יהודים אינם נמצאים עדיין כנראה תחת סכנת חיים, אבל הם נידונים להטרדות ולתחושות קשות של בידוד ומועקה שמוציאות מהם את טעם החיים.

כפי שכתבה עינת וילף, בכל מקום שבו הונהגה אידיאולוגיה אנטי ציונית, שהתיימרה לא להתנכר ליהודים באשר הם, בפועל הפכו חייהם של יהודים לבלתי נסבלים. ככה בגוש הסובייטי או בארצות ערב.

לצד הסכנה הספציפית ליהודים ישנה הסכנה המרחפת על המערב כולו. הפרוגרסיביות, אם תשתלט על המערב, יכולה להרוס אותנו. אבל קודם כל היא תהרוס את היכולת לנהל חיים תקינים במקומות כמו סן פרנסיסקו או שיקאגו או פריז.

ואם האיום הגדול יותר הוא דווקא האגף הבדלני במפלגה הרפובליקנית, אז לחיות בפולין, בצ׳כיה, או אפילו בגרמניה, בלי שארה״ב מחויבת לנאט״ו זה ממש פחד אלוהים. שלא לדבר על טאיוואן. ואם סין תקבל את מבוקשה בפסיפיק, אז גם במקומות שנראים הכי שאננים, כמו אוסטרליה וניו זילנד, תשרור מתיחות עצומה.

סאם האריס אמר פעם משפט יפהפה: ״כולנו חיים בישראל, אבל חלקנו עוד לא יודעים זאת״. רצה להגיד שכל העולם הוא חזית במערכה מול הכוחות של הברבריות, ומי שחושב שימצא מקום בטוח מהמלחמה הזו משלה את עצמו. למי שנמצא במקום שבו המלחמה גלויה על פני השטח יש גם יתרונות – הוא מכין את עצמו טוב יותר, הן נפשית, והן מבחינת תחמושת ואמצעי הגנה, למאבק הקיום הבלתי נמנע.

44 תגובות בנושא “האם ישראל הכי מסוכנת ליהודים?

  1. גם אם ישראל הפכה ליותר מסוכנת ממקום אחר (צריך לבדוק מספרית, כפי שעשית בעבר תמריץ) – עדיין אני מעדיף לחיות במקום שבו הורגים בי אבל אני משיב מלחמה שערה, ולא נתון לחסדי שלטונות זרים האמורים להגן עלי (וגם כושלים בכך). ולכן בעיני האיום הגדול ביותר עלינו הוא הפרוגרסיביות בעולם ובעיקר הפרוגרסיביות מבית. לא נוכל להילחם על מקומנו וחיינו עם יד אחת פרוגרסיבית. זה לא יעבוד.

    אני מבין את המשפט המעניין של סאם האריס בצורה נוספת:

    ההיסטוריה היהודית מלאה במצבים של יהודים שחשבו שהם ישקיעו את עצמם במשהו שונה מיהדותם ועצמם, אבל לבסוף המציאות טפחה על פניהם והם איבדו הכל. אני חושב שהניסיון היהודי של ה-100 השנים האחרונות כל כך צפוף והדוק במצבים כאלו (קומוניזם, סוציאליזם, יהודי ארה"ב, יהודי גרמניה, ….) שיהודים לא יוכלו להתעלם מהם. כשהתפלגות האירועים הללו נמוכה – ניתן לשכוח ולחשוב ש"הפעם יהיה אחרת", אך כשהמקרים הללו הופכים יותר ויותר תכופים – ועוד בעולם שהוא הכי פתוח ודמוקרטי בהיסטוריה האנושית – קשה להתעלם מכך. אני חושב שאו שיהודים יעלו לישראל עם הזמן (לא כולם כמובן) או שהם פשוט כמעט יעלמו מהשטח בחו"ל (התבוללות, הפסקת הזדהות עצמית כיהודים, צמצום ילודה, ….). ובכך יתממש משפטו של האריס בהקשר ליהודים. כולם יהיו בישראל.

    Liked by 1 person

  2. לצערי, קמה לה כת חדשה בעם ישראל. כזאת שחושבת שזריקת פיתות על מחנה צה"לי בפסח תחזיר את החטופים. אנחנו חוזים באיבוד שליטה ערכי מוחלט של האליטות הפרוגרסיביות כאן:

    אהבתי

  3. עדיין מפתיע אותי שגם כשהשלטון בישראל לכאורה הכי ימני שיש, עדיין יש אנשים שמפנים חיצים לעבר אליטות למינהן ואנרכיסטים ושאר ירקות. תפנימו שיש פה מציאות בטחונית מורכבת שגדולה על הממשלה הזאת בכמה מספרים ומכאן מגיעים ריחות ההפסד שאתם מריחים.

    אהבתי

  4. המציאות הבטחונית המורכבת גדולה על כל ממשלה. גם אם הייתה כאן ממשלת חלומותיך לא היינו רואים ביצועים עודפים. כולנו בסירה הזאת וכמו שבגין הצטרף לממשלות שמאל במהלך מלחמות כן גנץ ואיזנקוט נכנסו לממשלת ימין במהלך הלחימה.

    קשה לא לראות את הקו מחבר בין הטירוף הפרוגרסיבי אצלנו (כמו מפגינים הזורקים פיתות על מחנה צה"לי בפסח, ושריפה של שולחן סדר בכביש) לטירוף הפרוגרסיבי באוניברסיטאות ארה"ב. גם שם וגם אצלנו הטירוף הזה לא יכול להיות מונע ללא כסף גדול ותמיכה מוראלית של אליטה פרוגרסיבית שהחליטה לשרוף את המועדון על יושביו.

    אהבתי

  5. באמת לא ניתן להרכיב כאן ממשלה טובה יותר? ברצינות?
    אף אחד לא מאמין לזה חוץ מחסידי כת נתניהו

    אהבתי

  6. לא אמרתי שלא ניתן להקים ממשלה טובה יותר. אמרתי שגם לממשלה טובה יותר לא יהיו ביצועים עודפים לגבי המלחמה.

    גם אני הייתי רוצה שלמשל שליברמן יכנס לקבינט המלחמה בכדי שקבלת ההחלטות תהיה טובה יותר, אבל אני מבין שמלחמה אינה תופעה ממשלתית (כמו למשל החלטה על הקמת גדר הפרדה בגבול סיני וביצועה). לא הממשלה נלחמת וגם לא הצבא. העם נלחם במלחמה. ולכן יותר חשוב לי מה קורה ברחוב (כדוגמת ההפגנות שחזרו) כי זה המקום של העם וההשפעה הכי חדה עליו.

    איננני מכת נתניהו אבל אני מבין שגם אם הוא ילך – בעיותינו לא יפתרו.

    Liked by 1 person

  7. מסכים שהממשלה לא נלחמת אלא הצבא והעם. אבל כרגע הצבא מספק את הסחורה והממשלה לא. כבר אמרו הרבה לפניי שמלחמה היא בסך הכל מימוש מדיניות באמצעות כח. וכשאין מדיניות שום צבא לא יעזור. הבלים על נצחון מחלט אינם מדיניות. התבכיינות על מפגינים ואנכיסטים היתה לנו מספיק עד ה6 לאוקטובר וגם זה לא מדיניות. גם לסרב בעקשנות לדון ביום שאחרי זה לא מדיניות. אין חזון ואין מדיניות אז אנחנו גולשים לתוך הפסד מזדחל.

    ממשלה אחרת היתה משפרת את היחסים אם ארה"ב ומונעת משברים אידיוטיים של החרמת יחידות בצהל ע"י ארה"ב. מונעת החרמת משלוחי נשק לישראל ע"י אירופה ומשפרת את ההסברה בעולם (עלק לא מצאתי אף אחד שיודע לחבר משפט באנגלית – אחרי שהרס במו ידיו את מערך ההסברה)

    בקיצור יאיר, הממשלה מנהלת את המלחמה ולא ההפגנות. ההפגנות הן תגובה לניהול האסוני של הממשלה. באופן אישי אני מסכים עם מסר אחד של ההפגות – מגיעה לנו ממשלה הרבה יותר טובה

    אהבתי

  8. ביקרתי בעבר באופן קיצוני את ביבי על ענייני הרפורמה שלדעתי באו לשרת רק את ענייניו האישיים. אבל אולי לעת הזו אין בנמצא ראש ממשלה טוב ממנו. לפעמים סומרות השערות מהשטויות שאומרים אנשי השמאל באולפנים. וגם אם השבת הרשות לעזה היא הרע במיעוטו, יידרש עוד המון ניכוש עשבים מצד הצבא, עד שזה יהיה בכלל ריאלי.

    היחיד פרט לביבי שאני מוצא עניין בדבריו זה גדעון סער. הוא לא היה מעורר כזה אנטגוניזם, אבל הוא גם נטול כל שמץ של כריזמה. יוסי כהן מאוד כריזמטי, אבל יכול להתברר כאיש מרכז-שמאל במסווה, ולא שמעתי ממנו שום דבר מקורי מעניין.
    בנט אמר שטויות בתחילת המלחמה כשדיבר על מצור במקום פלישה. סיסמה חסרת ממשות. היום מתראיין יפה ומייצג את ישראל באנגלית היטב.

    Liked by 1 person

  9. אני מאוד מאמין בבנט למרות שאיני מסכים עם חלק מדעותיו הימניות. הוא נבון, ציוני וישר יחסית. מקווה שיצליח למצוא את הדרך חזרה לצמרת. כרגע במחנה המרכז שמאל לא מסתמן שום מנהיג ראוי.

    החזרת הרשות לעזה – באמת שאני לא יודע אם זה הפתרון, אבל אם כן צריך לפעול לממשו אחרת נקבל את החמאס חזרה. זה עד כד כך פשוט.

    אהבתי

  10. הנקודה הכי חשובה היא שלא ניתן לנצח ניצחון ברור ארגון טרור. לא משנה מה הממשלה עושה.

    עם כל הביקורת על כך שאין מדיניות ליום שאחרי, צריך להבין שאין יום שאחרי בלי לייצר תהליך של שנים להגעה בעזה למצב כמו ביו"ש. אני לא חושב שמישהו מוכן לקבל את זה שאין לנו יכולת לנצח וצריך להכין את עצמנו למערכה ארוכה.

    Liked by 2 אנשים

  11. משתמש אנונימי,

    אני מסכים עם דבריך לגבי היום שאחרי (ובעיקר המוכנות למערכה ארוכה) אבל חלוק עליך לגבי היכולת לנצח טרור (ואולי אנחנו לא חלוקים כי לא הבנתי את דבריך).

    טרור היא תופעה פוסט-מודרנית של המלחמה, אבל מלחמה היא תופעה אנושית חוצת זמנים ותקופות. וכשם שאפשר לנצח במלחמה – כן בסופו של דבר ניתן לנצח טרור. טרור משגשג רק במקום של תפיסות פרוגרסיביות (שזה פוסט-מודרניות על סטרואידים) וקשה לברוח מהקרבה ושיתוף הפעולה בין הפרוגרסיבים והפלסטינים בקמפוסים בארה"ב.
    למה פרוגרסיביות מאפשרת טרור?

    1. תפיסות פרוגרסיביות לא מסוגלות לקבל שימוש באמצעים חריפים בכדי להתמודד עם טרור.
    2. תפיסות פרוגרסיביות מפרקות את המציאות החברתית לחלקים קטנים, ובמסגרתן אין מקום ללאומים ולאומים לא יכולים להגן על עצמם.
    3. תפיסות פרוגרסיביות מוכנות להקריב את הלאום לטובת הפרטים, ובוודאי שהם אינן מקבלות את הרעיון שהפרטים יקריבו את עצמם לטובת הלאום.
    4. תפיסות פרוגרסיביות מעוותות את ערך האמת ולכן מסוגלות להציג הפסד כניצחון ולגרום לטרור להמשיך ולהאמין שהוא מצליח ולא להיכנע ("הערבים תמיד הקורבנות גם כשהם התוקפים, והם תמיד המנצחים גם כשהם מפסידים", רון בן ישי).

    ולכן כתבתי בתגובתי הראשונה לפוסט שלא ניתן לנצח עם יד אחת פרוגרסיבית כי נדרשות שתיים שאינן פרוגרסיביות.

    מטרת הטרור הפלסטיני/החיזבלוני/האיראני היא להפחיד אותנו, להקריס אותנו ולצפות לעזיבת יהודים לחו"ל. ולכן מה שאנחנו צריכים זה לעבור ממגננה תרבותית-רוחנית למתקפה. לעלות מדרישות המינימום לדרישות המקסימום. לשדר (באמת ולא באקט שיווקי) שאנחנו לא חוששים מלכבוש את כל רצועת עזה וגם לשבת בה. לתחזק ממשל צבאי לעד שישלוט בפלסטינים. להיות נחושים לעשות את כל מה שנדרש בשביל לנצח.

    אהבתי

  12. הפרוגרסיביות היא תירוץ חלש בעיני. יש הרבה טרור בעולם, הרבה סיכסוכים עם המון דם, ועדיין הפרוגרס מחבב דווקא את זה הפלסטינאי. זה קשור הרבה גם ל-
    1. גוד אולד אנטישמיות
    2. העליבות של ההסברה הישראלית בעולם
    3. הנהגה ישראלית קיצונית שהתרחקה מערכי המערב
    4. חוסר תבונה מדינית

    אהבתי

  13. אביא את הציטוט של רון בן ישי במלואו:

    "בניגוד לנו היהודים, שתמיד מחפשים את האשמה בעצמנו, אצלם זה הפוך. הערבים תמיד הקורבנות גם כשהם התוקפים, והם תמיד המנצחים גם כשהם מפסידים".

    Liked by 1 person

  14. ג׳ק, המרקסיסטים גם שנאו אותנו ערב מלחמת ששת הימים, ובשגרירות הרוסית בתל אביב אמרו לידידיהם הקומוניסטים פה להתכונן לחילוץ עם השמדת ישראל. זה אותו חומר אנושי, רק שהוא השיג השפעה יוצאת דופן בקרב הצעירים המשכילים באמריקה.

    Liked by 1 person

  15. עדין מפתיע אותי ג'ק שאנשים מסוגלים לכתוב ש'הצבא מספק את הסחורה' כאשר החמאס
    עדין מתקיים בעזה והגליל ריק מתושבים כבר חצי שנה.

    אהבתי

  16. י.ד,

    אל תהיה מופתע. אנשים לא באמת חושבים ש"הצבא מספק את הסחורה". זאת פשוט שיטה להפוך את הצבא ל"מושלם" ובכך להנגיד אותו ל"ממשלה המושחתת". אם תוחלף הממשלה אזי הזמירות כנגד הצבא יוחלפו באישומים.

    גילוי נאות: אני רואה בביבי האחראי הראשון למצב שהגענו אליו בגלל שהוא נתן לראשי הצבא להחליט מהי המדיניות של מדינת ישראל. יחד איתו שרי הביטחון והרמטכ"לים של העשור האחרון – יעלון, גנץ, איזנקוט, כוכבי, גלנט והרצי הלוי. לא הזכרתי את בנט וליברמן כי הם כיהנו תקופה קצרה כשרי ביטחון (בתקופת ליברמן היה ניסיון לשינוי. בנט ניסה לעשות כחבר קבינט אך ברגע שמונה לשר הביטחון יישר קו עם המערכת).

    אהבתי

  17. י.ד.,
    פעם היה כאן ראש ממשלה שאמר לצבא בלי בכי ובלי נהי.

    יאיר,
    מעולם לא טענתי שהצבא מושלם. עם זאת, מאז תחילת המלחמה הצבא מתפקד היטב. האם אפשר לטעון זאת לגבי הממשלה?

    אהבתי

  18. פעם היה פה ראש ממשלה שהיכולת לקבוע מה סביר ומה לא הייתה בידיו ולא בידי חבורת פיראטים משפטיים. והטענה שהצבא מתפקד היטב בוודאי תענה בגיחוך מר על ידי המפונים מהדרום ומהצפון.

    Liked by 1 person

  19. הציבור הישראלי היה מודע היטב לכך שהחיזבאללה צובר רקטות. לא זכור לי שהציבור דרש מכה מקדימה. היום אנחנו משלמים את המחיר.

    Liked by 1 person

  20. מכה מקדימה כבר איננה מזה עשרות שנים. אפילו מכה מגיבה סולקה אחרי וועדת וינוגרד בסיום מלחמת לבנון השניה באחד מרגעי השפל הציבוריים הגדולים של מדינת ישראל. אבל היית מצפה שלפחות גם אם אין מכה מקדימה ומכה מגיבה לצה"ל יהיה יכולת עצמית לעקור את החיזבאללה מהגבול אחרי חצי שנה של מלחמה. גם זה לא קרה. הפכנו למדינה מדרג ג.

    אהבתי

  21. לטוב ולרע הצבא מקיים את מדניות הממשלה. לא מבין את הרמיזות שלך כאילו הצבא צריך לתקוף בלבנון בלי הוראת ממשלה??
    מודה שלא שמעתי על פיראטים משפטיים שהפריעו לממשלה לנהל את המלחמה. לא מבין במה מדובר.

    אהבתי

  22. ישראל יכולה לנצח בצפון. אבל המחיר זה סכנה לתחנת כוח בחדרה לא מתפקדת והרבה חומר נפץ שיבחן את חוזק הבניינים בחיפה ובמרכז הארץ.

    Liked by 1 person

  23. תמריץ, אם צה"ל היה מגיע אחרת למלחמה עם יותר אוגדות מתמרנות ותחמושת היה אפשר לצמצם את הנזק ההיקפי. פצצה או פגז בגודל טון לכל פיר שיגור בזמן התימרון יחד עם מערכות ההגנה היו מאפשרות סיום מהיר של המלחמה עם פחות נזק מהצפוי. עכשיו שצה"ל לא בנוי למלחמה מהירה וחסרה לו תחמושת ישראל עומדת ולא זזה לשום מקום. וכל הכבוד לצה"ל.

    Liked by 1 person

  24. הממשלה לא נותנת פקודה לתקוף כי אין עם מה לתקוף. האוגדות המתמרנות המצומצמות של צה"ל היו ברצועת עזה במבצע סרק להרוג מחבלים שלא הביא לנפילת החמאס וכמות התחמושת המצומצמת של צה"ל בוזבזה ברצועת עזה. צבא ווקסנרי כושל המרוכז בפנסיות תקציביות במקום בניצחון במלחמה.

    אהבתי

  25. פעם היה כאן ראש ממשלה שיכל להדיח כל פקיד שלא סיפק סחורה או הלך בתלם. ראש ממשלה כזה יכל להודיע לצבא בלי בכי ובלי נהי. היום ראש הממשלה לא יכול אפילו להדיח שר ביטחון בלי שחבורת טייסים תפתח נגדו במרד. במצב הזה אין מה לדרוש נורמות התנהלות כי אין יכולת לאכוף אותן. אין סמכות ואין אחריות.

    אהבתי

  26. ומי שלח את צהל למבצע סרק? ברור שברגע שהצבא יוצא החמאס חוזר. חזרנו לוואקום המדיני.
    חבל שאתה לא ביקורתי כלפי הממשלה כמו שאתה כלפי הצבא 🙂
    יותר מתחמושת חסרה כאן מנהיגות

    אהבתי

  27. היא לא, אבל אז מה? אם אתה לא נותן לראש המערכת להדיח כפופים לו על פי רצונו אז אינך יכול לדרוש ממנו אחריות על ההתנהלות שלהם. כל ממזר מלך וההתנהלות בהתאם.

    אהבתי

  28. שוב, היות והדרג הצבאי לא כפוף לדרג המדיני – שכן אי אפשר להדיח אף אחד – אז גם הדרג המדיני לא אחראי למה שהדרג הצבאי מתכנן. הדרג הצבאי כולל גלנט תכנן תוכנית כושלת. לדרג המדיני, קרי ראש הממשלה ושריו, אין יכולת לאתגר את הדרג הצבאי כולל שר הביטחון – אפילו להחליט על השלטת משטר צבאי בעזה גלנט סירב – אז כדי לצאת ידי חובה הוא אישר את התוכנית ועם זה אנחנו חיים. אז איזה אחריות אתה מצפה שאטיל?

    אהבתי

  29. הוא אחראי מעצם היותו ראש הממשלה. אין הנחות. ועדיין מסרב לקיים דיון על היום שאחרי בדיוק מהסיבה שציינת – לחמוק מאחריות

    אהבתי

  30. אחריות בלי סמכות בפועל היא עניין ריק. שאלות בענין התנהלות הצבא במלחמה נא להפנות למורדים הטייסים.

    אהבתי

  31. י״ד, לדעתי אתה פונה לקונספירציות עקרות של הימין נגד הצבא. הצבא הפגין ביצועים לא רעים. היה חשש שאנחנו עלולים להגיע לאלפי הרוגים משלנו בפלישה לעזה. הבעיה היסודית היא ממשל ביידן שכל הזמן ניסה לחסום אותנו, והבעיה היסודית עוד יותר היא תורת המוסר הפרוגרסיבית ששולטת במפלגה הדמוקרטית. ביידן עוד נץ במונחיהם. עם הנשיא הדמוקרטי הבא זה יהיה גרוע יותר, אלא אם יהיה נס והוא יהיה ג׳ון פטרמן או מישהו מסוגו.

    Liked by 1 person

  32. הצבא הפגין ביצועים נאים בגזרת עזה אבל לא בגזרת הצפון.

    י.ד צודק שלא ניתן לדרוש אחריות כאשר אין סמכות. כולנו בסירה הזאת.

    אהבתי

  33. תמריץ אתה טועה. הצבא הגיע לא מוכן למלחמה. הוא הצליח לכתוש את החמאס תוך שימוש בזבזני בחימושים אבל לא להכריע אותו ובגזרת צפון נשארנו בתיקו. אם היינו מגיעים מוכנים היינו עושים יותר ולא היינו כל כך תלויים באמריקאים ונאלצים לקבל את התכתיבים הפוליטיים של ביידן. דרך אגב אני חושב שחלק מהאחריות לכך שהצבא הגיע לא מוכן מוטלת גם על ביבי. הוא זה שהכריז רק בקיץ האחרון שהצבא גדול מידי ובמשך שנים כפה צמצומים תקציביים על הצבא שהביאו לפירוק אוגדות משורינות ולירידה במילואים.

    Liked by 1 person

  34. מה יהיה אם ביידן יבחר שוב אבל ימות או שלא יצליח לתפקד בגלל גילו? הרי במקרה זה קמלה האריס תחליף אותו. מה יהיה יחסה לישראל?

    אהבתי

  35. יש להאריס בעל יהודי, שזו בשורה טובה. לבעל היהודי יש בת שונאת ישראל באופן שטיפוסי לנוער הפרוגרסיבי, שזו בשורה רעה.

    אהבתי

  36. בצפון אין מלחמה אמיתית, כי פוחדים מהאפשרות שהרקטות של חיזבאללה יגיעו למרכז. מה שכן יש זו פעולת ענישה מוגבלת מהסוג של הפגיעה במכ״מ באיספהן.

    אהבתי

  37. מי שמורה לצבא לא לצאת למלחמה על מלא בצפון זה ביבי. כך שאני לא מבין מה התגובות פה. אם אפילו אסור להפציץ את הדאחיה, אז איזו מין מלחמה זו שצה״ל אמור לנהל?

    אהבתי

  38. תמריץ: הקומוניסטים לא שנאו יהודים. במלחמת האזרחים ברוסיה (בשנים 1917 – 1920) הם הגנו על היהודים מפני האנטי-קומוניסטים. האנטי-קומוניסטים ברוסיה טבחו ביהודים בכל מקום שבו הם ניצחו. היהודים ברוסיה בין 2 מלחמות העולם תפסו תפקידים בכירים בצמרת השלטון הקומוניסטי. במלחמת העולם השניה סייע השלטון הקומוניסטי ליהודים לברוח מזרחה כאשר הגרמנים התקדמו. הצבא הרוסי הכריע בסופו של דבר את הצבא הנאצי (יתכן שבלי עזרת ארצות-הברית גרמניה הייתה מנצחת (אי אפשר לדעת) אבל ברור שללא רוסיה גרמניה היתה מנצחת ומשתלטת על אירופה, צפון אפריקה והמזרח התיכון). במלחמת השחרור סיפקו הרוסים נשק רב לישראל (באופן עקיף באמצעות צכיה).

    הרוסים החלו להיות נגד ישראל בגלל שבן-גוריון העדיף עליהם את ארצות-הברית. הוא טען שליהודי ארצות-הברית יש השפעה רבה על הממשלה ואילו ליהודי רוסיה אין השפעה. לכן הוא העדיף את רוסיה. אבל גם כשרוסיה הייתה עויינת לישראל יהודי רוסיה לא סבלו מאנטישמיות (או שסבלו מאנטישמיות מתונה).

    אהבתי

  39. תמריץ: אני יודע טוב מאוד מה זה "משפט הרופאים". כמו כן ברית-המועצות הייתה במשך תקופות מסוימות נגד ישראל אבל גם היהודים ברוסיה סבלו לכל היותר מאנטישמיות מתונה ובתקופות מסוימות ברית-המועצות הקומוניסטית הצילה יהודים מהשמדה. אני שמעתי על דברים אלו לא רק מספרי ההיסטוריה אלא גם מאשים שחיו שם. אתה לא צריך לקחת מקרה בודד כמו "משפט הרופאים".

    אהבתי

  40. אפילו בתקופה שבה הסובייטים באורח ניסי תמכו בהקמת המדינה, זה היה אחרי הטיהורים הסטליניסטים שבהם נרצחו יהודים רבים.

    אהבתי

  41. בטיהורים הסטלינסטים נרצחו אנשים מכל שכבות האוכלוסיה. זה לא היה משהו מיוחד נגד היהודים.

    אהבתי

כתיבת תגובה