יש משברים ויש משברים

משבר כלכלי הוא במהותו משבר של מחסור. אבל יש הבדל גדול בין משברים שמקורם במחסור במוצרים למשברים שבבסיסם מחסור במטבע מקומי. משברים שנובעים ממחסור במוצרים צריך לפתור על ידי שיפור התמריצים, ייעול המשק ובעיטה בעכוזם של אוכלי חינם ולכן אלו משברים שהפיתרונות להם הם ימניים וקפיטליסטים.

מהצד השני, משברים שמקורם מחסור במטבע מקומי צריך לפתור על ידי נדיבות ממשלתית, קצבאות לא קמצניות וכדומה. לכן אלו משברים שהפתרונות להם הם מצד שמאל או לפחות באים על ידי סוציאליזם של עשירים (תמיכה בבנקים קורסים ובחברות תעופה מתמוטטות).

המשבר הנוכחי טיפה מורכב. זאת מאחר שהוא כולל בתוכו את שני סוגי המחסור. בשורש שלו עומד מחסור במוצר אחד מרכזי – חיסון לקורונה, אבל אין פיתרון מקרו כלכלי למחסור בחיסון ולא מדובר במשהו ששר האוצר יכול לעשות לגביו יותר מדי. בנושא הזה פשוט צריך להתאזר בסבלנות ולחכות למדעני תבל שיאמרו את דברם.

מרוב הבחינות זהו משבר של מחסור במטבע מקומי. יש מספיק מוצרים בסופרמרקט אבל אנשים שלא מתפרנסים מתקשים ללכת לסופרמרקט ולקנות אותם. אין להם שקלים ביד. לכן הצעדים שנדרשים כדי להתגבר על המשבר הזה הם צעדים שישמחו יותר את השמאל הכלכלי.  הציפיה של מירב ארלוזורוב שנראה צעדים דרמטיים נוסח 2003 אינה במקום. זהו משבר שונה לגמרי מזה של 2003, למעשה הפוך לו. זהו דווקא משבר דומה לשפל הגדול של 1929 שנתן לארה"ב את הביטוח הלאומי ולמשבר של 2008, שהראה שהממשלות יכולות לחלץ בנקים על חשבונן.

אין דבר שמשמח יותר קפיטליסט מאשר משבר שמראה שצדק לכל אורך הדרך. אבל סבלנות. לא הפעם. זה לא משבר מהסוג הזה. מה יעשה קפיטליסט שמתעצב אל לבו בגלל הפספוס? יתנחם בלראות את שופטי בית הדין לעבודה מתמנים על ידי אבי ניסנקורן, את הלובי החקלאי כופה מכס מטורף על יבוא, את ראשי הערים שחוסמים הוספת דירות למגורים, את החרדים שנמנעים מלימודי ליבה. אלו הדברים שיכולים להביא לנו את המשבר הבא שיהיה מהסוג הרצוי.

20 תגובות בנושא “יש משברים ויש משברים

  1. רגע, אתה אומר שפתרון לבעיות צריך להיות מקצועי? לא יכול להיות! (99% מהאנשים)
    אמנם זה עוסק בכלכלה, אבל יש רק דבר אחד שיש בו מקום לדעה שמרנית/ליברלית: מדיניות חברתית (יחסי דת מדינה, לגליזציה של נושאים שנויים במחלוקת ושאר ירקות).
    בעולם הכלכלה והביטחון צריך לתת לאנשי המקצוע להחליט, והמשימה היחידה שלנו זה שאנשי המקצוע הנכונים מקבלים את ההחלטות, אבל בינתיים המצב זה שהשרים כועסים שלפעמים נותנים לגורמי הרפואה המקצועיים לקבל החלטות במקום שהם יקבלו החלטות על סך רווח אישי ואלקטורלי….

    אהבתי

  2. לכן הדגש על אנשי המקצוע הנכונים. רוב הכלכלנים נגועים באג'נדה לא מקצועית יותר מבעלי מקצוע אחרים (רופאים לדוגמה) וזו בעיה מהותיתבאופן כללי שבאקדמיה כיום אג'נדה פוליטית משחקת משחק במקום שהיא לא רלוונטית.
    יכול להיות שאני טועה (בטוח שהדעה שלי לא יותר טובה משל אחרים) אבל על ההחלטות הערכיות המהותיות יש הסכמה בין ליברלים לשמרנים: צריך לצמצם את העוני, אסור שיהיו חסרי בית, צריך שירותים קהילתיים כמה שיותר טובים לכמה שיותר אנשים.
    השאלה היא על דרך המימוש: כמה המדינה תממן, באיזו דרך ומי יקבל יותר מהעוגה.

    נושא איזון בין כלכלה ותחלואה/תוחלת חיים – אירוע מורכב ושבכל מקרה לא עוסקים בו באופן מקצועי. על אותו משקל של תאונות דרכים, זיהום אוויר, סל התרופות וביטחון.
    כנראה אין פה נוסחה מתמטית של מיקסום רווח והפסד, ובכל מקרה אנחנו לא קרובים בכלל לחשוב במונחים האלו – אנחנו נשקיע מאות אלפי שקלים בחולה סרטן עם סיכויי הישרדות נמוכים אבל כמעט ולא ננקוף כמעט אצבע (ואגורה) לאלפים שמתים מזיהום אוויר כל שנה, ולעובדה שלא נוכל לחיות על הכוכב הזה עוד 100 שנה, לפחות לא כמו שאנחנו חיים היום.
    מזכיר את הכעס של האנשים שהכניסו טיפול למכורים לסיגריות לסל הבריאות.
    ברור שיש פה מקום לקבל החלטות, אבל קודם כל שהשיח יהיה מקצועי ולא אמוציונלי.

    אהבתי

  3. חישובי קורונה,
    ביממה האחרונה מספר החולים בינוני/קשה ירד ב5 כנגד 6 מתים. אמנם אני נמנע מלייחס חשיבות לנתוני הבדיקות אבל ביממה האחרונה חל גידול של כ50% במספר המאובחנים החדשים בהשוואה לימים הקודמים, נתון מעורר דאגה למרות חוסר מהימנותו.

    Liked by 2 אנשים

  4. ההשוואה למשבר 1929 – קשה.

    ההכנות למלחמה, וגיוס מאות אלפי צעירים מובטלים, ומובטלים בפוטנציה, לצבאות השונים שיפרה את המצב הכלכלי. אך הן בגרמניה, הן בארה'ב והן ביפן -ה היציאה מהמשבר הכלכלי לצמיחה כלכלית משמעותית התחוללה רק בסיום מלחמת העולם השנייה.

    האם להערכתך גם משבר הקורונה עלול לדרדר את העולם למלחמות? ו/ או שמשבר הקורונה עלול להימשך כ 15 שנה?

    אהבתי

  5. גל ההדבקה החדש הוא בדיוק שבועיים (זמן דגירה) אחרי ליל הסדר, ככ צפוי, ולא בגלל התרופפות הסגר, שהיתה רק לפני מס' ימים.
    ליל הסדר היה טוב להדבקה פעמיים,
    תורים מטורפים בסופר
    הסדר עצמו.. משפחות נפגשו במחתרת

    קראתי על זה בפלייבוי

    Liked by 2 אנשים

  6. חישובי קורונה,
    הסטייה המדאיגה ממגמת השיפור ביממה הקודמת לזו האחרונה תוקנה בגדול. ירידה של 24 במספר החולים במצב בינוני/קשה לעומת 4 נפטרים. גם מספר המאובחנים החדשים חזר לרמתו הקודמת. היממה המוצלחת ביותר מאז פרוץ המגיפה. היידה ליצמן

    אהבתי

  7. תמריץ כתב: " … מה יעשה קפיטליסט שמתעצב אל לבו בגלל הפספוס? יתנחם בלראות את שופטי בית הדין לעבודה מתמנים על ידי אבי ניסנקורן, את הלובי החקלאי כופה מכס מטורף על יבוא, את ראשי הערים שחוסמים הוספת דירות למגורים, את החרדים שנמנעים מלימודי ליבה. אלו הדברים שיכולים להביא לנו את המשבר הבא שיהיה מהסוג הרצוי."
    ———————————-

    מה שהזכיר לי אסוציאטיבית את המשפט המיוחס ללנין;
    *ככל שיהיה יותר רע, יהיה יותר טוב*
    ***.
    ((( מאתר ויקיציטוט: ולדימיר איליץ' אוליאנוב, שנודע בכינוי "לנין",
    ומילא את תפקיד יו"ר מועצת הקומיסרים העממיים
    של ברית-המועצות.
    .
    הכוונה תואמת למה שהאסטרטגים מכנים
    Progress through catastrophy
    .כלומר, החמרת המצב מאלצת ומאיצה את מציאת הפתרון.

    הגרסה היהודית מתוארת בתנ"ך בהקשר של שהות
    בני ישראל בגולה המצרית:
    כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ
    (שמות א י"ב) )))
    ***

    לנין הניח שככל שהפרולטריון יסבול יותר – כך יקרב היום שבו ינפץ את כבליו ויתקוממם כנגד מנצליו ומשעבדיו. (מכאן נובעת התנגדות הקומוניסטים לרפורמות שמציעים סוציאליסטים, התומכים במדינת רווחה. ההקלות שלהם עלולות לדחות את מועד פרוץ *ה*מהפכה).

    ההגיון הפנימי מתבסס על תפיסה אידיאולוגית דטרמניסטית. ברור להם שבסופו של דבר תתבסס הדיקטטורה של הפרולטריון. בני אדם יכולים רק להחיש או לעכב את המועד בו תפרוץ המהפכה.

    תפיסה דטרמניסטית דומה קיימת כנראה גם בקרב חסידי פיצוץ מסגד אל אקצה והחשת מועד פריצת מלחמת גוג ומגוג בין היהודים למוסלמים.
    הם משוכנעים בודאות שבסופו של דבר האלוהים יתערב לטובת העם היהודי. לתפיסתם פיצוץ המסגדים, והשלכותיו הנוראיות לגבי היהודים, יקרבו בודאות את מועד האירוע הטוב מכל.

    אבל כל מי שאינו משוכנע בתפיסה דטרמיניסטית, של האוטפיה הנמצאת מעבר לפינה – אותה ניתן להחיש, נוטה להניח ש*"ככל שיהיה יותר רע – יהיה יותר רע"*.
    מכאן שהמימרה "ככל שיהיה יותר רע יהיה יותר טוב" נתפסת בעיניו כמימרה נבזית וחסרת אחריות.

    Liked by 1 person

  8. דגל שחור היה תמיד סימלם של הפיראטים (עם גולגולת אבל בוא לא נתקטנן)

    פיראטים שודדים מאנשים ישרים וחרוצים את הכסף שחסכו בדם יזע ודמעות, האם זו לא מהות השמאל הכלכלי? 🙂

    אהבתי

  9. שחור זה הצבע של אנרכיזם כתפיסה פוליטית. אם תסתכל על הדגלים של אנרכיסטים הן תמיד חצי שחורים, חצי האידיאולגיה השניה. אנרכו-קומוניזם: שחור-אדום, אנרכיזם סביבתי: שחור-ירוק, אנרכו-קפיטליזם (רואה? לא רק לשמאלנים!): שחור-צהוב

    אהבתי

  10. נטול ח,
    חונטת הפנסיה התקציבית הם למעשה חבורת אנרכיסטים עם רכבי 4X4 (חוץ מעמירם לוין שבא עם מרצדס) ?

    אהבתי

כתיבת תגובה