הכלכלן השמאלני שאוהב את טראמפ

אסף צימרינג כתב בבלוגו בזלזול על כלכלת הפלאים של דונאלד טראמפ, כאילו היא רק ממשיכה מגמות של ימי אובמה. אותה צמיחה, אותה עליה בשיעור התעסוקה. אבל זו הצגה מטעה לדעתי. אין שום חוק טבע שגורס שצמיחה וירידה באבטלה ימשיכו לעד, ובפרט כששיעור האבטלה מגיעה לטריטוריות שנחשבו בעבר פשוט בלתי אפשריות כמו בימי טראמפ. אין שום דבר רגיל בכך שדברים ממשיכים כרגיל. להיפך. העשור האחרון הוא עשור יוצא מהכלל וחסר תקדים בכך שלא נרשם בו מיתון.

הצגה משקפת יותר של פני הדברים נעשתה דווקא בידי כלכלן שמאלני בשם ביל מיטשל, מאוניברסיטת ניוקאסל באוסטרליה. מיטשל הוא איש MMT והוא יודע להעריך את העובדה שטראמפ הוא נשיא MMT מובהק, כלומר מאמין בהדפסת כסף חסרת חשבון ומייחס אפס חשיבות לגרעונות תקציביים.

המורשת של טראמפ היא שהוא הורס את המפלגה הרפובליקנית. הוא הורס את הרעיון שגרעונות תקציביים הם רעים ושחייבת להיות תקרה לחוב. תיאוריות שהחוב מביא קטסטרופה הן בדרכן החוצה.

אין זה דבר של מה בכך שכלכלן MMT, המזוהה לרוב עם הצד השמאלי של המפה, מרוצה כל כך מטראמפ, וייתכן שכלכלני MMT אף לא מסוגלים להעריך את מלוא גדולתו של טראמפ כנשיא כלכלי, משום שהם שוגים ולא מייחסים חשיבות לשיעור הריבית. האמת היא שריבית נמוכה היא חשובה מאוד, וטראמפ, שכנדל"ניסט מבין זאת היטב, מטיל אימה על אנשי הפדרל ריזרב שמקשה עליהם להעלות את הריבית. אם בעבר הפד נאלץ להתמודד עם לחץ מצד המפלגה הרפובליקנית להעלות ריביות, היום ההיפך הוא הנכון.

אין זה אומר שהדפסת כסף חסרת חשבון היא משנה נכונה לכל עת. מרגרט תאצ'ר נקטה בגישה ההפוכה, הקפדה על ריביות גבוהות, מה שכונה סאדו-מוניטריזם והושיע את בריטניה בשנות השמונים. אלו היו זמנים אחרים שהתאימו להם צעדים אחרים. לפני הגלובליזציה, לפני האוטומציה, לפני היחלשות הגידול הדמוגרפי ולפני ההיפטרות מעריצות ועדי העובדים.

אפשר למצוא דמיון בין ההערצה הרפובליקנית לדונלד טראמפ, מגדיל הגרעונות, לבין הערצת הליכודניקים לנתניהו, מי שחותר להסדרה עם החמאס. לכאורה שני המנהיגים שומטים את  הבסיסים האידיאולוגיים הגדולים לתנועתם, אבל אנשים יודעים להעריך הצלחה ולגמד את חשיבות הויתורים האידיאולוגיים שנלקחו בדרך אליה. אף אחד לא היה מוקסם מטהרנות אידיאולוגית שסופה מפלה.

8 תגובות בנושא “הכלכלן השמאלני שאוהב את טראמפ

  1. מענין, אבל, באמת הבלות רוח. אגב , יש לשים לב , לאותו כלכלן אוסטרלי, המנסה לעמת את ביל מיטשל באמת, עם הטיעון, שמדיניות מוניטרית חסרת גבולות, בידי פוליטיקאים, תביא לדברים רעים מאוד כפי שכתבתי והסברתי לא פעם. אלו עובדות חיים. מצידו ביל מיטשל גורס, ששליטה ממשלית משפטית , יכולה לרסן המצב. אבל, זה לא יוכל לרסן הכלכלה. הכלכלה היא סנטימנט , לא פחות ממספרים. והסנטימנט שזה ייצור, יפגע במחקר , פיתוח, סיזיפיות, מסחר בינלאומי , תחרות וכו.. וזה מה שהסברתי גם ( בין היתר) הפיל את היונים.

    ואכן, אנשי ה- MMT , גורסים שארה"ב ויפן, הינה דוגמא והמחשה להצלחה. אלא , שארה"ב ויפן, הם לא המחשה כלל. הכלכלה שלהם גלובלית, חזקה, עסקים יצירתיים וכדומה, ולכן זה עבד. מה גם ,שהם מנפיקים לעצמם המטבע, והדולר ? מטבע גלובלי, אז זה באמת קשקוש בגרוש.

    לבסוף, ראוי לציין תיאוריה קונספירטיבית בארה"ב בהקשר זה, שמתכנה :

    starving the beast , כלומר, תן לחיה לגווע. פתיחה של גירעונות,על ידי אפילו קיצוץ מס , זה ייצור, גירעון למעשה, ופחות הוצאות ממשלתיות , ופחות כסף לרווחה , ביטוחי בריאות וכדומה. כאן בוויקפידיה :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Starve_the_beast

    להתראות

    נ.ב: צודק כותב הפוסט אליו קישרת . טראמפ לא עשה הרבה פוזיטיבית, הכל זה בן ברננקי למעשה. אבל, הוא גם לא ממש הרס משהו .

    Liked by 1 person

  2. רק הבהרה למדיניות הרעבת החיה כאמור :

    המדיניות עצמה, היא למעשה, להכניס הכלכלה למצב של גירעונות ( על ידי קיצוץ מס לרוב ) ואז , לצעוק גוועלד , צריך לקצץ ולקצץ . כלומר :

    צופים מראש הגירעונות, הקיצוצים, וכך , פוגעים במדיניות הרווחה וכדומה.

    פשוט כתבתי, שהגירעון, יוביל לפחות הוצאות ממשלתיות, אבל, זה יהיה אחרי גוועלד , וקיצוץ כאמור, ואת זה לא ציינתי פשוט.

    מומלץ לקרוא המאמר או טור הדיעה בפורבס באמת, ולהבין, שזה הכוונות שמייחסים לטראמפ , בייחוד באם ייבחר שנית .

    להתראות

    אהבתי

  3. ביידיש נהוג להשתמש באות ע' כדי לציין תנועת e, למשל:
    – געפילטע פיש
    – חסידות בעלז
    – געוואלד (=gevald) ולא גוועלד (=gveld).

    אהבתי

  4. תיאורית הקונספירציה של "הרעבת המפלצת", אותה הביא אל רום, הזכירה לי את תיאורית "ניצול הקטסטרופות הכלכליות" בכדי להחדיר צעדים כלכליים מאוד לא פופולריים.

    נעמי קליין, בספרה No logo, הזהירה מניסיונות הקפטליסטים המרושעים לנצל אירועים טראומטיים וקטסטרופלים, כמו אסונות טבע ומשברים כלכלים עולמיים.
    אירועים שכאלו יוצרים בציבור הלם ומכינים אותו לאפשרות שיאלץ לספוג מכה כלכלית. כלומר זו הזדמנות לכפות על הציבור להשלים עם הרעה דרמטית במצבו ועם אובדן זכויותיו.
    לטענתה, מילטון פרידמן /אסכולת שיקגו יעצו למנהיגי מדינות, בעיקר מדרום אמריקה / מהעולם השלישי, לנצל אירועים טראומטים בכדי לאמץ מדיניות קפיטליסטית, לבטל סובסידיות, לפרק וועדי עובדים וכד'.
    אבל אפילו נעמי קליין לא טענה שהקפיטליסטים המרושעים הם אלו שיצרו או שיזמו את האירועים הקטסטרופלים.
    להבדיל מהדוגלים במדיניות "הרעבת המפלצת", שלטענתם (לפחות כפי שהבנתי אותה) בשלב הראשון יש להשקיע אקטיבית בהגדלת הגרעון וטיפוחו.

    בעייה שניה עם תיאורית קונספירציה זו שהיא מתאימה יותר ליועצים כלכליים ולבכירי מנגנונים ממשלתיים מאשר לנבחרי ציבור במשטרים דמוקרטיים.
    איני מסוגלת לדמיין אף פוליטיקאי, שמתחיל לבשל מהלך, שהציבור עתיד לחוש את השלכותיו השליליות עוד במהלך כהונתו, אך את ההשלכות החיוביות צפוי לקטוף הפוליטיקאי שיחליף אותו. אחת מהבעיות המהותיות של משטרים דמוקרטים היא שטווח החשיבה והתכנון של פוליטקאים אינו עולה על שנתים – שלוש. לפני שיאלצו להתחיל להתכונן למערכת הבחירות הבאה.
    מאוד לא סביר בעיני שדווקא טראמפ יוצא מכלל זה.

    בנוסף, קשה לי לייחס לטראמפ איזושהי הבנה מעמיקה בתיאוריות כלכליות וברזי MMT. אני יכולה לייחס לו אינטואיציות טובות, גם בתחום הכלכלי, אך לתפיסתי הוא תיאורטיקן די עלוב.

    מכאן, סביר יותר בעיני שטראמפ פשוט נהנה לבזבז ולהגדיל את הפופולריות שלו בציבור, גם במחיר הגדלת הגרעון. במחשבה שיוכל לדחות את ההתמודדות עם הגרעון "לאחר כך". או שמי שיחליף אותו הוא זה שיאלץ להתמודד עם הבעייה.

    מכאן אני חוזרת להסתייגות הכללית שביטא אל רום ממתן לגיטימציה להגדלת גרעונות.
    יש ללגטימציה זו השלכות חינוכיות בעייתיות. הציבור עלול שלא להבין שמה שמותר למדינה כמו ארה'ב או יפן (ואפילו רצוי לכלכלתן) אסור לו.

    Liked by 1 person

  5. בנוסף לזכות טראמפ ניתן לזקוף את מה שנקרא ״רוח המפקד״. הוא משתלח ומאיים ללא הפסקה על חברות ששוקלות להוציא את מתקני הייצור שלהן מארה״ב שיעניש אותן במכסים. התוצאה היא, שאפילו אם האיום לא ממומש אף פעם, נוצר חשש טבעי אצל מנהלי החברות מפני מהלכים כאלו שיציבו אותם באור זרקורים שלילי. כך נשמרות המשרות בתוך המשק האמריקאי. ייתכן כי, כפי שייטען כלכלן כמו אסף צימרינג, התועלת הכוללת מכך היא שלילית (כלומר ברמת המאקרו של משפיע לרעה על הכלכלה שכן זהו ניצול תת-מיטבי של המשאבים). אך עבור הפועל האמריקאי שהמפעל שלו נשאר במישיגן במקום לעבור למקסיקו, התוצאה היא חיובית.

    אהבתי

  6. קמיליה, ברור שאפשר להניח כפי טענתך, שאין לו הרבה הבנה בתיאוריות כלכליות. אבל, מה זה משנה, שיטה כזו, היא מובנת כשלעצמה , ומראש. אני הפניתי לאותה פרופסורית לכלכלה ( טור דיעה בפורבס) והיא גורסת במשתמע , שזו יותר מהשערה טובה. לא רק שזה מתאים לרפובליקנים בעליל ( התפיסה הכללית של קיצוץ בשירותי רווחה וכדומה ) אלא , מצטט אותה:

    Today, you can see the “starve the beast” tactic clearly in the 2017 tax cuts—the main cause of the projected record deficits—to future spending cuts. Trump’s top economic adviser Larry Kudlow, a veteran of the Reagan administration, has made this argument himself. He explicitly invoked “starve the beast” in a 1996 Wall Street Journal op ed:

    "Tax cuts impose a restraint on the size of government. Tax cuts will starve the beast… Specifically, tax cuts provide a policy incentive to search for market solutions to the problems of Social Security, health care, education and the environment."

    It would be no surprise to learn that Kudlow, who now heads Trump's National Economic Council, is pursuing the same course today.

    נתרגם ספונטנית :

    היום אפשר לראות כבר את ניצני הטקטיקה של הרעבת החיה בקיצוצי המס שמכינים למעשה הגירעון הצפוי. היועץ הכלכלי הבכיר של טראמפ לרי קודלאו, לשעבר במימשל רייגן , טען בעצמו כך, והעלה מפורשות ב- 1996 בטור דיעה בעיתון " וול סטריט " כך :

    קיצוצי מס, מצמצמים את גודל הממשלה . קיצוצי מס ירעיבו החיה. קיצוצי מס, יתמרצו "פתרונות שוק " לבעיות הרווחה או הביטוח הלאומי , בריאות , חינוך , סביבה . ו-

    לא מופתעים אנו מכך , שאותו קודלאו ( היועץ של רייגן ) עומד בראש הוועדה לכלכלה לאומית במימשל טראמפ , וממשיך או ימשיך באותה התפיסה והמדיניות .

    עד כאן התרגום :

    כך שלגבי דידה ,זה די מבוסס. לא מוכח. אבל , מבוסס.

    להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה