הפסיכולוג שעיצב את צה"ל

אני קורא בימים אלו את "ענן של אפשרויות", ספר עיון מאת מייקל לואיס, המהווה ביוגרפיה מקצועית של דניאל כהנמן ועמוס טברסקי, גאוני הפסיכולוגיה שהוכיחו בעבודתם באוניברסיטה העברית בירושלים ומאוחר יותר בארה"ב כי בניגוד להנחות היסוד של מדע הכלכלה, בני אדם מקבלים החלטות לא לוגיות ולא רציונליות.

בצדק הצמיד דוד רוזנטל בוואלה את התואר "מרהיב" לאופן שבו לואיס מספר את סיפורם של כהנמן וטברסקי. ישנם ספרי עיון שהקורא בר מזל אם הצליח למצוא בהם שלושה או ארבעה משפטים בעלי ערך ועניין שיישארו איתו מבעד לקש ולגבבה של המלל האינסופי.  כאן כל שורה היא קסם וכל משפט דורש סימון מדגש צהוב (למזלי בימינו אנו אפשר להעביר את המדגש דיגיטלית בקינדל מבלי להשחית את הספר).

נחמד גם לראות את התיאור הרומנטי של ישראל הצעירה אשר שזור בספר. זהו מעין "אקסודוס" של ספרי העיון, שיר הלל לרוחה של ישראל בתקומתה, עם אזכורים נרחבים גם לשואה, שאותה חווה דניאל כהנמן כילד בצרפת הכבושה. המסע במסתורי הנפש הכלכלית של כהנמן וטברסקי קצת נדמה לי כגרסה אקדמית לשני רעים יצאו לדרך של ימימה אבידר טשרנוביץ, על החברות בין ניצול השואה לצבר הכריזמטי (טברסקי שנאמר עליו שכל אחד ידע בכל ויכוח שהוא הצודק תמיד). חברות שמובילה אותם להרפתקה משותפת רבת חשיבות. הכתיבה מפגינה את איכויותיו המרשימות של לואיס ככותב ספרי עיון. הוא עשה עבודה פנטסטית בלימוד נשמת מדינת ישראל של שנות החמישים והשישים, ולמיטב הבחנתי אינו נופל בקטנות.

אני מניח שאקדיש לספר רשומה נוספת או אף יותר, אבל בינתיים קבלו כמה אנקדוטות מעבודתו של כהנמן בצה"ל. כהנמן בעצם הקים במו ידיו, בתחילת שנות העשרים לחייו, את מערכת האבחון והמבדקים הצה"לית, ועד היום היא מעוצבת על פי שיטתו.

צה"ל שלח את המועמדים לקצונה למבדק שבו נדרשו לבצע יחדיו משימה – לעבור קיר באמצעות עץ, מבלי לגעת בקיר. "שמנו לב מי לקח פיקוד, מי ניסה להנהיג ונדחה, באיזו מידה כל חייל שיתף פעולה. ראינו את העקשנים, הכנועים, היהירים, הסבלניים, חמי המזג", סיפר כהנמן. "ראינו תגובות לאתגר… חשנו שתחת לחץ האירוע נחשף טבעו האמיתי של האדם".

בסופו של דבר ניתן היה להבחין אילו אנשים מתאימים יותר לקצונה, ולמי אין סיכוי. מי הכוכב ומי הבינוני. אלא שכאשר ניתנה לכהנמן ההזדמנות לבחון את ניבוייו מול הישגי המועמדים בפועל בקורס הקצינים, התוצאה הייתה מפתיעה. הניבויים התבררו כחסרי ערך. הוא דימה את התחושה שלו למה שמרגישים מול אשליית הקווים המפורסמת. ברור לוגית שהקווים זהים, ובכל אופן קשה להשלים עם כך שהקו השמאלי אינו ארוך יותר.

מסקנתו של כהנמן הייתה שניתן להצליח באבחון, אבל לא בהתבסס על התרשמויות כלליות שטחיות, אלא באמצעות איסוף נתונים עובדתיים ושקלולם. הוא הביע חוסר עניין מוחלט בהתרשמות הכללית של המאבחנות הצה"לית ודרש מהן פשוט לאסוף נתונים על דפוסי התנהגות של המועמד לגיוס. את התאמתו הכוללת ישקלל האלגוריתם שבנה.

"המאבחנות שנאו את זה", כהנמן סיפר. "הן התקוממו". "אחת מהן אמרה לי שאני הופך אותן לרובוטים. הן הרגישו שהן יכולות לאפיין דמויות ואני שללתי מהן את זה". אבל האינטואציה של המאבחנות בצה"ל התבררה לכהנמן כבעיה, לא כמשאב.

עוד גילוי של כהנמן היה שאין הבדל גדול בין סוג האישיות הנדרשת בחי"ר לזו שנדרשת בארטילריה או בטנק או בסיירת המובחרת. מי שיש לו את התכונות המתאימות לצבא צפוי להצליח בכל מקום, לפחות במידה שהמבחנים שלו גילו.  לימים הפילטרים של כהנמן עוררו גם את סקרנותם של הגנרלים האמריקנים שתהו על סוד עוצמתו האנושית של צה"ל.

אנקדוטה צבאית נהדרת אחרת באה מעבודתו של כהנמן בשיפור הכשרת טייסי הקרב. המדריכים האמינו שביקורת עוזרת יותר משבח במהלך הכשרת הטייסים. והייתה להם ראיה אמפירית. כל פעם ששיבחו טייס הוא הפגין ביצועים גרועים יותר בפעמים הבאות. כל פעם שביקרו אותו, הוא השתפר. כהנמן היה צריך להסביר להם את תופעת הרגרסיה לממוצע. באופן טבעי דברים יוצאי דופן הם לא שכיחים. לכן ביצוע יוצא דופן לטובה ילווה בביצועים טובים פחות אחריו, ואילו ביצוע גרוע במיוחד ילווה בביצועים גרועים פחות אחריו. כהנמן בעצם הסביר להם שסטטיסטית ענישה, אשר באה אחרי ביצוע גרוע, צפויה להיראות יותר פרודוקטיבית מאשר שבח, שמטבעו בא אחרי ביצוע מצוין.

112 תגובות בנושא “הפסיכולוג שעיצב את צה"ל

  1. אני מכיר את הדוגמאות האלו מהספר של כהנמן… השאלה היא האם הספר החדש כולל דברים שלא כבר כתובים בספר של כהנמן

    אהבתי

  2. תמריץ , אם הפוסט אכן משקף הכתוב בספרות הנדונה , הרי שיש פה דברים שהם חסרי בסיס , וככה בקטנה :

    תחילה , אתה עומד על השיקלול הנדרש מבחינת כהנמן , אבל , זה בכובע אחד , בכובע שני , הוא קובע , שמוטב להעביר ביקורת ככלל , על פני פירגון . האם זה נכון ? ממש לא !! מה שנדרש זה שיקלול או הנדסה ואיזון בין השניים . לפעמים , יש לתת משקל יתר לביקורת , לפעמים משקל יתר לפירגון . אבל , ברוב המקרים חשוב לאזן בינהם . אחרת , זה יוצר חוסר איזון אצל החניך . לפעמים למשל , עשה טעות בהיסח הדעת , והוא על הקרשים . אם כך , במקום שהוא עשה טעות קשה מאוד , אז לשיטתו הרי תמיד צריכה לבוא ביקורת הכי משמעותית . האם זה כך ? ודאי שלא !! לפעמים , כאשר חניך על הקרשים , נותנים לו רוח גבית , ומעודדים אותו . זוהי רק המחשה זניחה , למה אין להחליף אינטואיציה , בחישוב אלוגריתמי או אוטומטי . כמובן , שעודף ביקורת או תפיסה סובייקטיבית דנן , גם יכולה ליצור פתלוגיה של מסכנות ונרדפות , וזה מעגל מרושע בתורו הרי .

    הקביעה שיחידות קרביות שונות , מזקיקות אותה אישיות ככלל , ממש חסרת בסיס :

    שהרי , בסיירת מובחרת למשל , צריך ווקטור של " זאב בודד " באדם , או הווקטור של הזאב הבודד , צריך להיות יותר משמעותי . יש חיילים שרוח הצוות , מחזקת אותם , או שהם תלויים בה באופן קריטי . חייל בסיירת מובחרת , צריך גם לפעול מתוך כוח פנימי , ולא עידוד חיצוני ( נניח סיור מודיעין בדד בשטח האוייב , נפילה בשבי ועינויים וכו…. ) .

    לא ניכנס הרי גם להנדסה פסיכולוגית או דינמיקה דנן . לא כל דבר כרוך באבחון רק , אישיות יכולה להשתכלל ולהתגבש על ידי הנדסה . אבל , זה יותר לחינוך מאשר לצבא ( מסיבות שונות ומשונות ) .

    להתראות

    אהבתי

  3. רק איזה הבהרה בקטנה :

    אני משתמש במינוח הרווח " זאב בודד " . אבל , תמיד עושים עוול לחיה הזו , שהיא החיה הכי חברתית בטבע ( כמעט ) . אני בעצמי חוטא בשימוש פאבלוביאני במינוח הזה . פשוט מגוחך ….. יש חיות בטבע , שהן סוליטריות בעליל . נניח טיגריס ( הודו וסיביר בעיקר ) . למה זאבים ?

    להתראות

    אהבתי

  4. רק לגבי השיקלול בין ביקורת לבין פירגון , כמה מטבעות לשון , שימחישו ההנדסה הנכונה :

    זה טוב , אבל , לא מספיק טוב ….
    אתה בדרך הנכונה , אבל , עדיין לא על האוטוסטרדה …..
    יש לך כישורים והתאמה , אבל , אתה לא ממנף אותם נכון ….

    אינספור מטבעות לשון , שיוצרות איזון , בין פירגון , לבין ביקורת , ולמעשה , לא רק משפרות ביצועים , אלא יוצרות גם יחסי אמון טובים יותר , בין מדריך לחניך , ומעקרים פתלוגיה פוטצניאלית .

    להתראות

    אהבתי

  5. אפרופו המאבחנות, כדי שלא ירגישו כל כך רע הוא התיר להן להוסיף גם חוות דעת כללית או ציון כללי של התרשמותן (בשבילן יותר מאשר בשביל האלגוריתם שלו).

    אהבתי

  6. השגיאה של המדריכים לא הייתה ביקורת אל מול פרגון, אלא האשלייה שלפרגון/ביקורת הזו הייתה השפעה ישירה.

    וכשזה מגיע לפיקוד, אני מניח שהתכונות האינהרנטיות של הנהגה והובלת אנשים זהות, וניתן למקצע כל אדם שמחזיק בהם לתחום הרלוונטי. סיירות לא יוצאות דופן, ממש לא צריך מפקד זאב בודד.

    אהבתי

  7. בני ,

    זה לא מפקד " זאב בודד " זה ווקטור זאב בודד . כלומר , בתוך האישיות או המכלול שלה , צריך שיהא מרכיב / ווקטור כזה ( כלומר , זה לא שחור / לבן , אפס / אחד ) אחרת , אם האדם , נסמך רק על מפקד ורוח צוות , הוא לא מתאים ליחידה מובחרת לרוב . ולא מדובר על מפקדים , מדובר על חיילים ומפקדים , או : חיילים , לא כל שכן מפקדים .

    יש חיילים , שבלי פקודות ישירות ברורות וחזיתיות , או התלהבות ועידוד וחיזוק של רוח הצוות , לא יתפקדו אותו הדבר , או בכלל , לא יעיזו אפילו להרים החוטם ולהסתער . יש חיילים , ביחידות מובחרות , שאם זה מה שהם היו צריכים , או , שמשקל התלות החיצונית , גדול מדי , או שגרתי ומצוי מדי , הם לא יתאימו פשוט . המחשה קיצונית בשביל המתודולוגיה :

    מרגל , אלי כהן בסוריה משהו . הוא פועל לבד , אין לו מגע אנושי עם החברה ממנה נשלח . כל הסביבה לגבי דידו עויינת . אין לו החיזוקים החיוביים לרוב . אם הוא אדם שנסמך ונתמך חברתית , הוא לא יוכל לתפקד בעורף האוייב , לבד , במשך זמן רב . זה פשוט כמו תות !!

    להתראות

    אהבתי

  8. ארבע הערות

    א. הסיפור על כושר הניבוי הנמוך של התרשמויות המאבחנות הפסיכוטכניות, מחזק את ציפיותי לשיפור משמעותי בנכונות הדיאגנוזות הרפואיות – לאחר שהרופאים יוחלפו במערכות דיאגנוזה ממוחשבות חכמות.

    גם הרופאים נוטים להלל ולשבח את האינטואיציות שלהם וטוענים שאין כל תחליף לפגישת פנים מול פנים עם המטופלים. אבל אני חושדת שאינטואיציות הרופאים (בדיוק כמו אינטואיציית המאבחנות) הן בעייה ולא משאב.
    יתכן גם שהפיתרון של המערכת יהיה זהה. לתת למערכות (שיכונו, בכדי להגן על האגו הרגיש של הרופאים "מערכות תומכות החלטה") – לקבוע את הדיאגנוזה, ולבקש מהרופאים להוסיף את התרשמותם הסוביקטיבית.

    ב. הטענה שאין הבדל גדול בין סוג האישיות הנדרש בחי'ר, בשריון או בסיירות – נתפס בעיני כדי טריוויאלי. כל המתפקדים במערכת צבאית היררכית ומסורבלת נדרשים להיות בעלי מוטיבציה להצליח, לתפקד היטב ולהשביע את דרישות המערכת, ולהסתדר היטב גם עם סמכות וגם עם עמיתים. אין אף יחידה צבאית שתסבול עצלנים / מפונקים חסרי מוטיבציה להצליח, טרבלמייקרים ו/או סוציומטיים.
    בתוך הצבא אין למעשה מקום לאף "זאב בודד". מרגל המתפקד בעצמאות מוחלטת לבדו במשך שנים, או אמן / סופר המנהל את עצמו ואת זמנו בעצמאות מוחלטת – לא יכולים להיות חלק מהמערכת הצבאית.

    בשוליים אני תוהה האם אין גם יכולת כללית לתפקד היטב בתוך ארגונים. מעין המקבילה ל g של האינטליגנציה הכללית. אני מכירה אנשים שנטו להצטיין בכל הארגונים בהם תפקדו (בבית הספר, בתנועת הנוער, בצבא, באוניברסיטה, במקומות העבודה), כאלו שהיו די בינוניים בכל הארגונים הנ'ל, וכאלו שהיו די גרועים בכל המקומות הנ'ל.

    ג. אורי כץ שאל: "אני מכיר את הדוגמאות האלו מהספר של כהנמן… השאלה היא האם הספר החדש כולל דברים שלא כבר כתובים בספר של כהנמן? ".

    לא קראתי את "ענן של אפשרויות, אבל מהספרים האחרים של מייקל לואיס אני *משערת* שניתן יהיה ללמוד ממנו רבות על אישיותם של כהנמן וטברסקי ועל היחסים בינהם. הוא למעשה כותב ביוגרפיות מחונן, שמתמקד באישים מתחומי המדע – בהגדרה הרחבה ביותר של מונח זה. (נישה די ריקה כיון שרוב כותבי הביוגרפיות נוטים להתמקד באישים מתחומי הפוליטיקה והבידור). רק בדרך אגב, לכאורה, ספריו מספקים גם מידע על התחום המדעי בו עסקו גיבוריו. אבל העיקר בספריו הוא הסיפור האנושי. מה שהופך את ספריו לאטרקטיביים כל כך לאולפני הוליווד.

    ד. המשפט " התיאור הרומנטי של ישראל הצעירה אשר שזור בספר. זהו מעין "אקסודוס" של ספרי העיון, שיר הלל לרוחה של ישראל בתקומתה, " – הזכיר לי את המאמר של אסף שגיב על השמאל הישראלי, הציוני והאנטי ציוני. (שנדון בפוסט קודם).
    הנטייה של השמאל להתייחס בנוסטלגיה (חסרת הצדקה ) לישראל שלפני 67, ולכל מה שקורה מאז ואילך כאסון בהתהוות (חסר הצדקה באותה מידה).

    אפשר להניח שמייקל לואיס, (שסביר שידע מעט מאוד על ישראל לפני כתיבת ספר זה) – למד על ישראל הצעירה, בהשוואה לישראל העכשווית, מראיונותיו עם כהנמן. גם לו לא היה לי שמץ של מושג מהן דעותיו הפוליטיות של כהנמן – האידיאליזציה של ישראל הצעירה הייתה יכולה ללמד אותי שהוא נמצא עמוק בשמאל.

    Liked by 1 person

  9. קמיליה , את באמת לא מבינה ממש מה את כותבת עם כל הכבוד , תקראי שוב התגובות שלי :

    מדובר על ווקטור , לא אישיות טוטאלית כוללנית של " זאב בודד " . אלא , יש לו יכולות דנן , זה לא עושה אותו אדם שלא ישתלב במערכת , אין קשר בין הדברים .

    נמחיש זאת יותר טוב אפילו ( אלי כהן , הייתה המחשה קיצונית בשביל המתודולוגיה ) :

    ישנה בצבא ( בצה"ל ובעולם ) יחידה מובחרת שמתכנית : " סיירת שלדג " . הם בעיקרון , נעים בעורף האוייב , ומסמנים מטרות לחיל האויר ( מסמנים עם לייזר , והמטוס או הפצצה מקודד על הלייזר והסימון , וכך פוגע בול ) . אדם כזה , צריך לפעמים , לצאת בדד , להתחפש לרועה צאן , לאיזה בדואי , לנוע בשטח , עם משקל לא קטן , בשטח אוייב . להסתוות במשך חצי יום ויותר אפילו . להישאר ממוקד , קר רוח , מפוקס בטירוף ואין לו :

    סחבי סחבק או דיסיפלינה וכדומה , מלבד מה ששלו פנימה בעיקרון . יש אנשים או חיילים , שזקוקים לדיסיפלינה , זקוקים לחברה , או נסמכים על כך יותר , מאשר אנשים שיש להם יכולת לפעול בקור רוח ובדד במצבים קשים מאוד .

    גלעד שליט הינו דוגמא : הוא נשאר בדד , בלי מפקד , בלי פקודות ברורות , ופשוט הרים ידיים , ולא העלה על דעתו כהוא זה , להילחם או לא להיכנע .

    כך הדבר !! ואגב , לא פירטתי , אבל יש עוד הבדלים בין יחידות שונות :

    הסיכוי להלם קרב , גדול יותר בחי"ר , מאשר תותחנים למשל , או סיירת מובחרת אפילו ( המרחק מן הזירה הקשה ביותר , המגע הישיר , מאוד קובעים ) . הקשיחות וכוח הסיבולת הנדרשים , שונים מאוד בין : סיירת , חי"ר כללי , ותותחנים או שריון . הסיכוי ליפול בשבי ולעבור עינויים ולנסות לעמוד בהם . סיירות למשל ( למשל מטכ"ל, וגם טייסי קרב ונווטים ) יש להם סדרות של עמידה בשבי ובעינויים וכו…..

    כך שיש הבדלים , ומשמעותיים , ואין צל צילו של ספק בדבר . וזוהי כלל לא רשימה ממצה . לא נגמור פה .

    להתראות

    אהבתי

  10. אורי וקמיליה, אכן הסיפור האנושי מאוד מעניין. מלא אנקדוטות נחמדות. למשל על רגישותו הקיצונית של כהנמן וכיצד לא ידע את נפשו מצער אחרי שאיזה סטודנט כתב עליו משוב גרוע.

    אהבתי

  11. אם כהנמן לא הצליח לתפור מבדקים שיתאימו לכל חיל בנפרד, אני מניח שהייתה לזה סיבה. עם זאת קשה לשלול לגמרי את האפשרות שיש בכל אופן התאמות ספציפיות כאלו ואחרות.

    אהבתי

  12. קמיליה ( וכל המעונין ) הנה למשל , על סדרת שבי שעוברים חניכי סיירת מטכ"ל ( ויחידות אחרות מובחרות , כולל גם טייסי קרב ונווטים ) . לא כל אחד עומד בזה . בלינק פה , אותו חייל , מקרה ידוע דאז , שברח מן הסיפור הזה ( כנראה , לא חקרתי עד תום ) כאן :

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3924535,00.html

    מה שחיילים עוברים בסדרות כאלו , יכול לגמור בן אדם מן היישוב , וממילא לא כל חייל יעמוד בדבר כזה , זה מגוחך !! לכן , יש הבדל בין חייל ביחידה מובחרת דנן , לבין יחידות אחרות . כך הצבא מתיחס לזה . חייל בתותחנים , לא יעבור דבר כזה למשל . וההבדלים , נעוצים פשוט באישיות בין היתר , מבנה האישיות פשוט ( אם כי , גם אותה ניתן להנדס , אבל הצבא לא מתעסק בזה בעיקרון הרי ) .

    להתראות

    אהבתי

  13. הסיפור על האבחונים חשוב מאוד וצריך ללמוד ממנו. נדמה שתהליכי מיון כיום (יותר במגזר הציבורי) נוטים להסתמך על "דינמיקה קבוצתית" שזה די דומה לאתגר שנתנו המאבחנות הצה"ליות בשביל לאבחן את המועמדים לקצונה.
    בעבר למדתי קורס אקדמי בנושא התנהגות ארגונית והמרצה טענה שגם ריאיון הוא עניין מאוד מאוד מוטה שקשה לתקף אותו עם הביצועים בפועל. כמובן שעל ריאיון קשה מאוד לוותר.

    אהבתי

  14. ואם כבר דיונים פסיכולוגים, אז למה מייק פנס סגן נשיא ארה"ב שיש לו מספיק במות משלו, מגיע לכנסת ישראל בשביל לקבל גידופים מחברי כנסת ערבים?

    א. זה מחזק אותו בקהל הבוחרים שלו שרואים אותו עומד באחד מן הסמלים הישראליים
    ב. זה מקבע את התפיסה שבצד הערבי אין אם מי לדבר אלא רק לצעוק (הקדמת תרופה לטענה עתידית)
    ג. זה מוכיח שארה"ב פתוחה לביקורת ולכן היא כן מתווך הוגן (תשובה לטענה שארה"ב אינה מתווך הוגן)
    ד. הוא אוהב אותנו ומכבד אותנו במחיר גינוי ערבי
    ה. אחר

    אהבתי

  15. הוא ידע מראש שזה מה שיקרה ונאום בכנסת הוא לא הכרח. גם טראמפ לא דיבר בכנסת

    אהבתי

  16. תמריץ קודם כל הפוסט מעניין ועושה תאבון לקרוא את הספר.

    חשוב לי לחדד נקודה מסוימת, שכן יצא לי מספר פעמים לדבר עם חברי משפחה 'אינטלקטואלים' ממדעי החברה והרוח רחמנא לצלן, וכל פעם שניסיתי לדבר על מערכת תמריצים הם סתרו אותי מיד במשפט "אבל כהנמן וטברסקי כבר הוכיחו שאנשים הם לא רציונליים".

    הטיעון הזה הפך בידיהם לטעון ששולל כל קשר בין מדיניות או תנאים לבין הבחירות של אנשים, בואכה פוסט מודרניזם ושלילת כל מציאות אובייקטיבית. אם אנשים אינם רציונליים מה הטעם במערכת תמריצים, לא כל שכן בתשתית הרעיונית של כל הבלוג הזה?

    לטעמי חשוב לחדד שמה שכהנמן וטברסקי הצביעו עליו הם אותם מקרים יוצאים מן הכלל בהם מנגנוני הרציונליות מעוותים, מעין 'נקודות עיוורות' בתפיסה שלנו, אך כמו שלא ניתן לומר שבגלל שקיימות נקודות עיוורות הרי שאין משמעות כלל למראות, כך התגליות שלהם הן יוצא מן הכלל המעיד על הכלל – דווקא אותם מקרים מיוחדים בהם אנשים מתנהגים בצורה לא רציונלית נמוכיחים לנו שבמקרים הנפוצים בני האדם דווקא מתנהגים בצורה רציונלית ועל פי מערכת התמריצים שמונחת לפניהם.

    Liked by 3 אנשים

  17. תמריץ,
    האם הכותרת הבומבסטית היא שלך או של מחבר הספר? לכהנמן לא היתה שום השפעה על עיצוב צה"ל ואין שום דבר ייחודי בשיטת המיון שלו. שיטות ניקוד כמו דפ"ר וקב"א שמנבאות סיכויי הצלחה על פי סטטיסטיקה של מספרים גדולים מקובלות באירגונים רבים ואין להן שום השפעה על ביצועי הצבא. ביחידות שבהן יש ריכוז גבוה של בעלי קב"א גבוה הנתון הקובע לחזרה לתפקיד פיקודי ביחידה (להבדיל מיציאה לקורס קצינים) הוא יכולות שאובחנו במשך מסלול ההכשרה על ידי המפקדים.

    אהבתי

  18. הכותרת שלי אבל ככה הדברים מוצגים בספר. לפי הספר את רכיבי ההערכה הצה"לית (למשל "גאווה גברית") בעצם המציא כהנמן בכוחות עצמו.

    אהבתי

  19. איתמר, תודה. אני מסכים כמובן. להפוך את כהנמן וטברסקי להצדקה לשלילה גורפת של כל דבר בכלכלה זה חסר שחר.

    אהבתי

  20. תמריץ,
    "גאווה גברית" זו המצאה של כהנמן? מזכיר את יוצאי הפלמ"ח שסבורים שהתו"ל הצבאי הומצא בג'וערה. יש הרבה מאד תפקידי ג'ובניקים חיוניים בצבא ומיון מועמדים לקורסי קצינים אינו אחד מהם. זו משימה כל כך טריוויאלית שכל הדיוט שיוצב בתפקיד הזה יגיע לתוצאות דומות.

    אהבתי

  21. לגבי ההבחנה שגאווה גברית זו סקלה חשובה לאבחון הקצין המוצלח – פסיכולוגיה חברתית נדמית לרבים כטריוויאלית בממצאיה. יש בזה אמת כי האבולוציה הכשירה כל אחד מאיתנו להיות פסיכולוג חברתי. ועם זאת זו הסתכלות בדיעבד. החוכמה היא מלכתחילה להבדיל בין דברים שהם טריוויאליים ועובדים לדברים שנראים גם כן טריוויאליים ולא עובדים.

    אהבתי

  22. תמריץ,
    די בהסתכלות חטופה על מדי קצינים בכל צבא בעבר כדי להפריך את היומרה הכהנית לגבי "גאווה גברית"

    אהבתי

  23. לחיל זקן,

    האם תוכל להסביר למה כוונתך ב"יומרה כהנית לגבי "גאווה גברית" " ומה הקשר בינה לבין מדי הקצינים בעבר?

    למיטב ידיעתי במהלך רוב ההיסטוריה האנושית בגדי הגברים היו הרבה יותר צבעוניים, מקושטים ומצויצים מבגדי הנשים. לראייה כל ציורי המלכים בימי קדם ואנשי החצר שלהם. בדומה לעובדה שטווסים הרבה יותר צבעוניים ו"מקושטים" מטווסות.
    ה"היפוך" חל רק במאות האחרונות, כאשר כל הגברים ה"מכובדים" בעולם הוכנסו לתלבושת אחידה של חליפות מכנסים וז'קט מאוד כהות וחולצות מאוד בהירות, מעוטות קישוטים ועיטורים (פרט לעניבה, כפתורי חפתים ושעון).

    ###############################

    אוף טופיק,

    מאמר מתורגם של פרופ' ריצרד אבלינג (אם כי מעט ישן) – שאני מקווה שגיא עדין לא קרא (והוא יחזור להגיב בבלוג כבעבר)

    כיצד הרס התכנון המרכזי את הכלכלה הרומית.
    סיפור על מיסוי אגרסיבי, רגולציה נוקשה, קצבאות נדיבות מדי של המדינה שעודדו איכרים להגר לעיר הבירה ועוד.
    להערכתי גולת הכותרת בעיני גיא תהיה שהמדינה לא הסכימה לקבל תשלומי מס במטבע שהיא עצמה הנפיקה.

    http://right-academy.com/index.php?page=info_page&id=61

    אהבתי

  24. קמיליה,
    "גאווה גברית" מניעה קצינים בכל צבא מאז ומקדם ואחד הביטויים לכך הם המדים שלהם. כהנמן לא גילה דבר והיומרה שלו היא עוד דוגמא לבורות, כזבנות ורהבתנות שמאפיינות את התרבות של מערכת הביטחון. מערכות המיון של הצבא אינן טובות ממערכות מיון בכל צבא אחר ואם נוסיף לכך את מערכת ההכשרה של הקצינים נמצא שצה"ל מפגר בהשוואה לכל צבא מודרני וזאת למרות נתוני הפתיחה העדיפים שלו בדמות החומר האנושי המגיע לבקו"ם.

    אהבתי

  25. אל רום,
    האם התפללת כבר להחלמתה המלאה של קאיה נתניהו? וכמומחה לכלבים כיצד תסביר את נטייתה לנשוך ליכודניקים?

    אהבתי

  26. כלב זקן ,

    אתה שוב מיילל כמו חולה כלבת אכן , ומתחנן שאכנס בך . אתה מכור לזה אה ? הזכר של אביך , שהיכה אותך מכות רצח , על לא כלום , ותדיר כך , לא מרפה ממך . בסדר , נתפנה קמעא מאוחר יותר , ונעשה לך הטובה הזו שוב . רק בינתיים , ככה כמתאבן , שישיתו ליבם הקוראים , מה הוא כותב פה לעי"ל :

    קמיליה,
    "גאווה גברית" מניעה קצינים בכל צבא מאז ומקדם ואחד הביטויים לכך הם המדים שלהם. כהנמן לא גילה דבר והיומרה שלו היא עוד דוגמא לבורות, כזבנות ורהבתנות שמאפיינות את התרבות של מערכת הביטחון.

    עד כאן הציטוט :

    מדובר באדם , חולה רוח , שאינו יודע אפילו , מהי חיילות . אתם קולטים ? תקראו שוב מה הוא כותב לעי"ל . אפילו מינוח בסיסי ביותר אין לו מושג בו . הוא כתב באחד הפוסטים , שאלאור אזריה גילה חיילות גרועה במעשהו בחברון . בשביל השוטה הזה , לדרוך נשק , ולשים למחבל שכוב על הרצפה , מטווח אפס , כדור בראש , זוהי חיילות גרועה ( מה שכל מפגר יוכל לעשות ) . רק נמחיש בשביל קוראים , מהי חיילות בכלל :

    חייל שבלוחמה בשטח בנוי , נצמד לקיר , עם הרגל הצולבת והרחוקה , זוהי חיילות . חייל שבלוחמה בשטח בנוי , דואג שהפיקה של המרפק , תעבור את צידי המשקוף , ואז הוא זורק רימון לתוך חדר . חייל שיורה בכריעה , דואג שהפיקה של המרפק תעבור הברך , יד ימין ( או שמאל ) במאה שמנים מעלות , לחי מרוחה על הכת , נשימה נכונה , וסחיטה עם קצה האצבע של ההדק , זוהי חיילות . חייל שדואג שהאפוד יהיה צמוד עליו , המימיות תפורות לפאוצ' . זוהי חיילות .

    אדם כזה , תדיר כותב על בכירים במערכת הביטחון ובצה"ל , דברים מגוחכים כאלו , בעודו שוטה זב חוטם . זה למשל אדם , שצריך לשלוח למחנה חינוך מחדש , עם עבודת פרך ( כמו בסצנה " מעלים הידידים " של ציון נאור ) . אבל , לאן נוליך החרפה לאן ?? אפילו קים ג'ונג און המטורף , לא יקבל אותו …..

    אני קצת עסוק כרגע , עוד תעשו חיים פה …..

    אהבתי

  27. רק ככה בשביל הדיסיפלינה והארגון והסדר ( ואני מתנצל בפני קוראים שלא מכירים הכלב הזקן , על השוק והזעזוע שנגרמים להם בגינו ) הנה הציטוטים על חיילות ואלאור אזריה , שימו לב לרישא , מה הוא כותב על הצמרת הבטחונית , ואחר כך , על אלאור אזרייה כאמור , הנה דבריו :

    ד,

    הצמרת הביטחונית שלנו סובלת מחוסר אוריינטציה גמור…

    ו –

    אלאור אינו גיבור בגלל הירי במחבל (תוך גילוי חיילות גרועה)

    עד כאן הציטוט :

    גשו ללינק כאן , להיווכח במו עיניכם בדבר :

    נתניהו עדיין מומחה למלחמה בטרור

    מתנצל שוב ….

    אהבתי

  28. אל רום,
    למדתי ממי שלחם בלש"ב אמיתי שכמעט כל החלונות חסומים בתריס ו/או סורגי מתכת ולכן רימון תמיד יושחל לפתח שנפרץ מפגז טנק או מטען עלוקה, פעולה דומה לזו של שחקן כדורסל המבצע דנק. במקביל חייל נוסף יבצע ירי לתוך הפתח ולא כפי שכתוב בויקיפדיה לגבי המרפק שעובר את המשקוף (ועלול להסתיים באפקט טרומפלדור). מה דעתך? ומה מקום הכלב (של עוקץ) בכניסה לחדר?

    אהבתי

  29. שוטה וכלב זקן ,

    אתה לא יכול ללמוד , אפילו מכלב , איך לקשקש בזנב , או לחרבן כיאות אפילו . התגובה שלך מעידה בעליל שוב , מה שהוכח שוב ושוב :

    אתה מנסה להרשים פה מישהו , עם טנקים , ואללה , ופגזים , ומטעני עלוקה , הכל בעודי כותב על חיילות . ברור כשמש שוב , אתה פקינג מפגר !! חיילות לכל בר ביי רב ידוע או מובן , היא ענין אישי , ולא אוונטות של פגזים וטנקים . אפילו את זה אתה לא מסוגל להבין . אפילו בתורת שרלטן מטומטם מן התחת לא תצלח .

    לשימת לב הקוראים ,

    שימו לב לעולם המושגים שלו . מבחינתו , אדם יכול לקחת ולכתוב מה שכתבתי , מאיפה ? וויקיפדיה !! ( שכבודם במקומו מונח , מפעל אדיר ) . מבחינתו זה אפשרי בכלל להעלות על הדעת דבר כזה . אני מציע לקוראים , גיגול פשוט , ולחפש בוויקיפדיה , מה שכתבתי לעי"ל , ובכלל בכל הפוסט . פרס מובטח למוצא !!! זה הבן אדם !! קשה אפילו יהא לבנות במחשב , פרופיל סינטטי של שוטה , חולה רוח , ופסיכופט ברמה כזו . בזה הוא בהחלט יכול להתפאר .

    רק בקטנה , אכן , למה זה אכן עולם המושגים שלו :

    לא מזמן , השפלתי אותו בסשן אחר ( פוסט אחר ) . הוא קרא באיזה טור דיעה שטוח ,מנטרה ממוחזרת מגוחכת , שאיראן לא מדינת לאום , קורי עכביש , וקצת לחץ , הם יתמוטטו . אני לא מחפש להעצים עצמי כמובן , אלא להוריד אותו , כעפרא דערא להוריד .

    קיראו שם ההתגבבות , קיראו שם מה הוא כתב . תיזכרו במהומות האחרונות באיראן . איך זה נגמר . ותקבלו אישוש נוסף חד משמעי .

    נ.ב : כל זה היה , רק מתאבן נוסף , חכו למנה העיקרית …. אתם עומדים לעוף עליה , עסוק קמעא …..

    הנה כאן , איראן והשוטה הזקן , תקראו איזה מטורף זב חוטם :

    לא כל החבילות נולדו שוות

    אדיוס אמיגוס

    אהבתי

  30. Sick puppy , משמע – כלבלב חולה , קרא טראמפ לא מזמן , לקים ג'ונג און , אתה אדם חולה , מאוד מאוד חולה כלבלב זקן , צריך היה מזמן לשלוח אותך למחנה חינוך מחדש . רק בקטנה שימו לב לנאלחות והשפלות הטבועים באדם הזה :

    הוא כתב לעי"ל :

    " כהנמן לא גילה דבר והיומרה שלו היא עוד דוגמא לבורות, כזבנות ורהבתנות שמאפיינות את התרבות של מערכת הביטחון …. "

    ועוד אותו ציטטתי ממקום אחר לעי"ל הוזכר :

    " הצמרת הביטחונית שלנו סובלת מחוסר אוריינטציה גמור…"

    עד כאן הציטוטים :

    אלא מאי , כמו עם הסיפור של אריק שרון ואחרים בעבר . תחילה השמיץ כמו איזה שוטה , אחר כך , התחבא מאחורי הגב שלהם . כך עשה עם אריק שרון , והסיפור המבעית לעי"ל בלינק , עם הפצצה של שדות נפט ( כלבלב חולה , כבר אמרנו ) כך עשה גם כאן :

    תחילה רשם לנו שהבכירים במערכת הביטחון הם המחשה לבורות , כזבנות ורהבתנות שטבועים במערכת, ועוד לעי"ל ממקום אחר : הצמרת הביטחונית סובלת מחוסר אוריינטציה , ופה ראו לעי"ל מה כתב לי בתגובה לעי"ל :

    " למדתי ממי שלחם בלש"ב אמיתי ….. "

    יעני מה ….. אז ממי הוא למד ? אם כולם שם מפגרים לגבי דידו ? פתאום הוא מצטנע השוטה . פתאום הוא לומד ? ממי בדיוק ? אולי ממפגר כמוהו , מאיזה סרט הוליוודי . כל הביטויים שלו , ביטויים ותיאורים הוליוודויים : כדור בראש להרתעה , קורי עכביש על איראן , הפצצה של שדות נפט במקום כורים גרעיניים , אצלו ערבים רק מבינים כוח , כולם מפגרים ונרפים . רבק חשיש , איזה מפגר , ממי למד ? מי שמבין בדבר יודע למשל :

    לא נכנסים לחדר , בלי לזרוק רימון לפני . ואם זורקים ( לא משנה אם תריס הורם , דלת נלקחה , בסוף צריך להיכנס , ולזרוק רימון לפני , אבל , זה לא קשור לחיילות הרי ) אזי :

    הפיקה עוברת המרפק , אם לא , ביו מיכנית , היד לא מתכווצת עד הסוף למינוף , והרימון , לא ייזרק מספיק רחוק לתוככי החדר . פיקת המרפק , היא סמן המינוף לצורך הענין . אחרת היד מתקצרת , ואין מינוף ותנופה .

    אז ממי הוא למד רבק חשיש ארס ? אדם חולה !! מזדקר לעין כל הדבר !!

    אהבתי

  31. תמריץ , שים לב מה אתה כותב . הצלחת לעצבן אותי מאוד . אם לא שמת לב , לא כתבתי שום תגובה אליו ועליו . והוכחתי שוב ושוב , שהוא בסיכול ממוקד , ומנסה להתעמר בי ( בגיחוך ) שוב ושוב , מאפס !! הוכחתי זאת גם לך , בפוסט שעבר ממש ( ראה לינק ) . אז אל תעצבן אותי שוטה שכמוך . אל תשים אותי ואותו באותה הסירה . יש לך שיפוט מעוות !! תיזהר בדבריך תמריץ , תיזהר בכתיבתך , שקול מילים !! בפעם הבאה , לא אהיה כה עדין איתך . פקינג תיזהר !!

    הנה , הלינק לפוסט , שבו אני מוכיח בעליל לתמריץ , כיצד הבן אדם , היסטורית וסינכרונית , מחרחר פרובוקציות לעומתי , כמו חולה רוח , ושוטה זב חוטם :

    הימין שאין, השמאל שמדמיין

    ראה הוזהרת תמריץ , לא אהיה כה עדין איתך להבא . הפעם אתן לך להינות מן הספק לכאורה ( לכאורה ספק ) .כאשר אני מתלבש על מישהו , הוא גמר עם הכל . לא נשאר לו כלום !!

    כנס לדירבלק ….. ראית וקראת את מר גורלו של הכלבלב הזקן .

    אהבתי

  32. תמריץ , תתעסק עם הכלבלב החולה הזקן , לא איתי ….. אם אחליט , אעלה כל אשר אמצא לנכון . תתעסק איתו , לא איתי !! ראה הוזהרת !! עינך ראו בדבר !! העמדתי אותך בחזקתך בפוסט שעבר , שתהיה מודע למצב דברים , ותיקח עליו אחריות , מתוך ידיעה ברורה והבנה חד משמעית של הדבר . כתבת בפוסט שעבר , שאתה לא מוכן להתעסק עם כך . לא מוכן למחוק תגובות ( גרסתי בפניך , ששומא עליך למחוק תגובתו ) . עכשיו , אתה תיקח אחריות , על מה שכבר הצהרת למעשה שאתה לוקח ולקחת בפועל , ותשב בשקט פה !! אתה לא מחליט ותחליט מה כן , מה לא !! זו הייתה בחירה שלך למעשה !! אני זה המותקף . אני לא המעוול . אתה מבלבל תדיר בין קורבן לבין אגרסור .

    ורק בשביל הקוראים , אצטט אותך ואותי בחלקים יותר רלבנטיים , מן הלינק שהשארתי פה לעי"ל :

    תמריץ Says:
    18 בינואר 2018 ב- 19:07
    אל רום, אין לי רצון למחוק תגובות אלא במקרי אין ברירה חריפים ביותר. אני מעדיף שהדיון יסוב סביב שאלות שעולות בבלוג ושלא סביב שאלות שעוסקות בבלוג.

    אהבתי

    אל רום Says:
    18 בינואר 2018 ב- 19:54
    תמריץ , זה היה מקרה חריף ביותר , והחריפות גם נובעת מסיסטמטיות , תבניתיות בדם קר ומחושב . אבל , זוהי זכותך , כתבתי שאתה רשאי למחוק , ולא חייב למחוק במקרה דנן . בכל מקרה , רציתי לוודות , שאתה מבין הדבר , מודע לו עד תום , ולוקח אחריות על כך .

    עד כאן הציטוטים :

    אם כך , במקרים הרבה יותר חריפים , הוא סירב למחוק תגובות , של אנשים , שניסו להתעמר בי ( מגוחך בטירוף כשלעצמו ) ללא שום סיבה נראית לעין , שום עילה , ובאופן שפל ופחדני . הכל כפי בלינק לעי"ל ובכלל .

    זהו זה …..

    אהבתי

  33. אני לא חושב שזה ראוי שכל מרחב התגובות ייתפס בידי הוויכוחים האלו. אתה רשאי לענות לו אבל מתישהו דברים ממצים את עצמם.

    אהבתי

  34. חידת האינפלציה הנמוכה
    https://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3730081
    ———
    האינפלציה הנמוכה ‑ כל אלה הובילו למסקנה עגומה למדי, וזו הגיעה מכיוון מפתיע: ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שישב בשורה הראשונה באולם לצדו של איש קרנות הגידור אבי טיומקין (שבית הספר לכלכלה נושא את שמו). לכל אורך הדיון, קבע ברק, "לא שמענו תשובה לשאלה מה גרם לכך שהריביות הנמוכות לא הביאו לאינפלציה". לדעתו, "איש מאתנו, כולל המקצוענים, לא פיצח כנראה את השאלה, ואין לנו תשובה. כולנו משועבדים לדוגמות הישנות וצריך לחפש הסברים עמוקים חדשים"
    ————–
    או , אז אם מדובר ברצון להסברים חדשים אני כמובן מוכן לספק כזה.(הרגע פעם שביעית)

    צריך לשים כסף בידיים של הציבור על מנת שייצר קצת אינפלציה. עם כל הכבוד אם מורידים ריבית כשרמת החוב הפרטי גם ככה מאד גבוהה זה לא הכי איי איי איי וגם תמיד יש סיכון שהציבור לא יוכל להחזיר את כל ההלוואות שיקח.(וגם הבנקים לא כל כך נוטים להלוות למי שאין להם ביטחון שיחזיר ההלוואה) מה שצריך לעשות זה להוריד מיסים ברמה כזו שגם יהיה לציבור יותר כסף לייצור ביקושים וגם שתהיה צמיחה שתעזור לציבור להחזיר את החוב הפרטי בהרבה מדינות לרמות נורמליות של תוצר.

    Liked by 1 person

  35. תמריץ , מתי הדברים ממצים עצמם , מחליט מי שהוא הקורבן למעשה . לא אתה . מעבר לזה :

    חשוב גם לעמוד על ערך חינוכי , מוסרי ציבורי בדבר . ההתגבבות הזו , לא רק ענין של קורבן ואגרסור וסגירת חשבון , אלא אגב אורחא :

    תדיר אותו שוטה זקן , מתייצג פה כאיזה אסטרטג מבריק . גיבור חיל . אין ספק . ומשמיץ ללא הכרה את כל בכירי מערכת הביטחון ואחרים . מגיבים פה גם מוטעים לחשוב , שיש לו איזשהיא הבנה מינימלית אפילו . ואפילו טורחים לשאול אותו בדבר . זה מגוחך בטירוף . ואכן , הסרנו המסיכות , וייצרנו פה הערת אזהרה רצינית לכל הקוראים והמגיבים . צריך לא קורט מלח , אלא להזליף לעיניים צ'ילי אש , לפני שקוראים תגובות שלו והערכות שלו עלק . איזה גיחוך . לפעמים אני תוהה אם אני לא באיזה תוכנית של יהודה ברקן עם מצלמה נסתרת , או פקינג מערכון של הגשש . הבן אדם כותב דברים , שזה בושה לקיום של המין האנושי פשוט .

    אז ככה אגב אורחא , יש לזה ערך כשלעצמו כמובן …..

    אהבתי

  36. נגיד הייתי נגיד, אני לא חולק על התשובה אבל מכיוון אחר ניתן גם לתהות מי אמר שריבית אפס היא נמוכה. אולי ריבית אפס היא גבוהה מאוד ורק ריבית מינוס 8 אחוז יכולה להיחשב נמוכה. גובה הריבית חייב להיות משוקלל מול פרמטרים כמו עודף חסכון עולמי, עודף ייצור, רמות מינוף, דמוגרפיה ועוד.

    אהבתי

  37. תמריץ , אפשר גם לתכנת עם קומדור 64 \ ויק 20 או להדליק אש עם אבני צור אבל למה להשתמש בכלים מעידנים אנכרוניסטים בשביל להשיג תוצאות?
    ( הרי ריבית שממשלה נותנת על זהב היא מהתקופה הברברית שהיא הצמידה הוצאותיה אליו ונתנה אותה לציבור על מנת שהוא לא ירוץ לפורט נוקס למשוך הזהב… היום, כאמור , לכל היותר הציבור יכול לרוץ לשלם מיסים עם כספו)
    אבל תה יודע מה?!
    ההשוואה שלי בכלל קצת מפלה לרעה את אבני הצור שהרי בעידן שלנו כשיש במערב הרבה בייבי בומרס פנסיונרים שמשקיעים באגח ממשלתי וצורכים את הריבית בלבד אנחנו לא יכולים להיות בטוחים כמה השפעה יש להורדת ריבית על הצריכה (שגם על זה המאמר) . ירידו מתחת לאפס אתה אומר? אז יהיו פנסיונרים שיקנו כספות והערך של מניית ואלי שמשקיעה בברזל יעלה אבל האינפלציה תישאר זהה.
    אז במקום פוילה שטיקים של ריבית מינוס 8 פשוט תורידו עוד מיסים. סה טו.
    קייפ איט סימפל. סטנלי.

    אהבתי

  38. האפקט של הורדת ריבית על תשואת אג"ח הוא מורכב. עלייה גדולה לטווח הקצר. תשואה רעה בטווח הארוך. בכל אופן הנושא כבר נדון. לי מאוד קשה לראות איך יש אפקט מצמצם להורדת ריבית. ולו רק בגלל האפקט הקיצוני על שער החליפין. קרנית הייתה עושה זאת בישראל הדולר היה 6 שקלים.

    אהבתי

  39. וכמובן אם יהיו מספיק ביקושים תהיה צמיחה ותהיה אינפלציה סבירה בסופו של דבר כך השוק הפרטי יציע ריבית ריאלית נאותה שלא תנפח סתם את מחירי הנכסים.
    הממשלה לא צריכה להתעסק עם ריבית כי היא המונופוליסטית על הכסף שהיא יוצרת (= פטורים ממס עתידי). מי שמונופוליסט הוא אדיש לכמות שהוא מוכר היום או מחר ( בזארגון מה קוראים את זה : own rate). הממשלה אדישה על פטור ממס שהיא נותנת היום או בעוד שנה כי היא מחליטה על הפטורים הללו ממס.
    זה כמו שתיאטרון אדיש על כניסה חינם שהוא יתן לך על הצגה אם תיכנס היום או בעוד שנה

    אהבתי

  40. ועוד דבר לגבי "חידת האינפלציה הנמוכה מביכה את חכמי הכלכלה" ….
    ועניין הריבית הנמוכה של הבנקים המרכזיים שלא מדרבנת אותה: אז כמו שאמר המלך שלמה(*)
    "אל תצפה מאדם להבין דבר כשאינטרס הפרנסה שלו הפוך לדבר שהוא אמור להבין"

    (*) ואם לא אמר אז ראוי שהיה אומר.

    Liked by 2 אנשים

  41. תמריץ,
    אני מקבל כמובן ללא עוררין את סמכותך לקבוע כללים בבלוג שלך אבל מדי פעם אני חש דחף שאינו בר כיבוש לחטוא (בקטנה). בכל זאת זה מוציא את המיטב מאל רום שדבריו הופכים מבליל חסר פשר לשירה צרופה.

    אהבתי

  42. sick puppy ,

    רפה שכל כמוך , כותבים לו על חיילות , והוא מביא ממוחו ההזוי טנקים ומטעני עלוקה. חוסר פשר של בליל . את התחת שלך לא תתפוס , בשני ידיים לא תצליח אפילו . אפילו תיקח את האיבר מין המידלדל שלך , על לבני נשים לא תשפריץ …….

    אתה תחטוף ותחטוף באכזריות הולכת וגוברת …. אל תדמה בנפשך שזה נגמר !! המסיכות מזמן נקרעו ממך , והוצגת במלוא עליבותך . ואין פלא , ברור כשמש , שאת שמך לא תשאיר פה . פרזיט מטונף . עכברוש מוצץ דמים . אפילו הצורר הגדול היטלר , כפי שהוכחתי , נעלה עליך …… הוא עמד חשוף , ומת עם מינימום של כבוד ….

    אהבתי

  43. תמריץ,
    אחרי שהזהרתי אותך מההדתה הרפורמית שעשו ל"מלחמת הכוכבים" אעשה לך שרות נוסף ואזהיר אותך מהסרט החדש על צ'רצ'יל. מדובר בשיעמומון טורדני. אם תחליט בכל זאת לצפות בו קח אתך את האייפון שלך והאזן לנאומים של שושנה ארבלי אלמוזלינו בהם תמצא יותר עניין.

    Liked by 1 person

  44. לגיא,

    האם שמת לב למאמר המקשר בין האימפריה הרומית לבין סוגיות כלכליות (שהבאתי בתחילת פוסט זה)? החלטת להתעלם ממנו? קראת והתאכזבת?

    אני שואלת בכדי לדעת האם להביא עוד לינקים, ואם כן – באיזה מין לינקים אחרים מתעניינים ואילו לא.
    לכן השאלה בעצם מופנית לכולם ולא רק לגיא.

    ############

    לפני שתענו – בכל זאת עוד אוף טופיק,

    סיפור קצר חביב של רועי צנזה על חוויית הטיסה הראשונה שלו במחלקת עסקים.

    https://madaduhcom.wordpress.com/2018/01/24/first_first_class/

    Liked by 2 אנשים

  45. רשומה נחמדה על המחלקה הראשונה.
    את המאמר על רומא סימנתי לי לקריאה בעתיד.
    לפעמים אני קורא תגובות שנים אחרי שנכתבו ואני מניח שכך גם עוד רבים שמגיעים לבלוג מגוגל ולכן צריך להסתכל על הגבה כמו על השקעה בתעודת סל – רק הטווח הארוך חשוב.

    אהבתי

  46. הסוף של הרשומה על המחלקה הראשונה ממש לא לעניין. אותו דבר אפשר לומר על מי שנוסע ברכב פרטי ולא באוטובוס. אני מניח שכותב הרשומה כשהוא נוסע ברכבו ולא באוטובוס לא עולות בו מחשבות לא נעימות על בידוד. מה שנראה יותר לא נעים לו זה הקנאה באלו שיש להם רכוש רב משלו ואת ההתבדלות מנוסעי האוטובוס שהוא עצמו יוצר על ידי רכושו הם ברכושם הרב יותר עושים את אותה התבדלות ממנו במטוס.

    Liked by 1 person

  47. אבישי עברי:
    אלה שמפרסמים שהם עומדים להסתיר פליטים לא ממש הבינו את הרעיון של להסתיר

    אהבתי

  48. קמיליה , תפסת אותי. אני בטיול אי שם (כנראה בארצו של סרג'יו קונסטנטה)אז לא קורא את כל התגובות …
    אבל תודה שהפנת את צומת ליבי. זה אכן נשמע מעניין ואקרא כאשוב ….
    תודה רבה.

    אהבתי

  49. קמיליה , הנה, הצלחתי להיכנס פה לחליפת האווטר דון הקישוט שלי.
    עברתי ככה ברפרוף על המאמר (כי אני עייף) ואקרא אותו לעומק עם הצלבות למקורות אחרים כי אני באמת אוהב מאמרים על כלכלת רומא.
    2 הערות בנתיים על רגל אחת :
    1. בסדרת הטלויזיה בת 2 העונות על רומא שיצאה לפני יותר מעשור מתארים את
    פיקוח המחירים שהחל ב58 לפני הספירה בתקופת הטריוומויראט ויוליוס קיסר אחריה.- מה שמוזכר בתחילת המאמר שהבאת.
    2. בסוף ראיתי שנודפים קצת מהכתבה ניחוחות כלכלנים אוסטרים שאוהבים תמיד לומר ולהגיע למסקנה החד חד ערכית לדים שרומא נפלה בגלל האינפלציה.
    בעניין סיבות יחידות וחד ערכיות צריך להיזהר ולשאל תמיד את השאלה – מדוע אם כך שרדה האימפריה המזרחית עוד 1000 שנה?

    (היו לנו פה פעם בבלוג דיונים יותר עמוקים על כך ואחפש הפניות כשאחזור)
    2.

    אהבתי

  50. יאיר , לא. גיא זה שמי האמיתי כמובן.
    לגבי דון קישוט אני גם כבר לא בטוח שזה אווטר ולא אמיתי כי –
    גיבור היצירה הוא איש כבן חמישים בעל תפיסת מציאות מעוותת בהשפעת קריאה מופרזת של סיפורי אבירים.
    ( סך הכל די דומה …. חוץ מהקטע של כבן חמישים ,כן? )

    Liked by 1 person

  51. אני מוכרח להגיד שאני לא מבין פה משהו. נכון שאנשים הרבה פעמים מחליטים החלטות לא רציונליות אבל מהמאמר לא קיבלתי שום הסבר איך לגרום לאדם להחליט באופן רציונלי או איך אני בודק אם החלטותי הן רציונליות ואיך אני מתקן אותם אם הם לא כאלו. כלומר הוצגה פה בעיה אבל לא הציגו פה שום דרך לפתור אותה.
    דבר נוסף זה לגבי המבדקים בצה"ל:
    "מסקנתו של כהנמן הייתה שניתן להצליח באבחון, אבל לא בהתבסס על התרשמויות כלליות שטחיות, אלא באמצעות איסוף נתונים עובדתיים ושקלולם".
    הדבר כלל לא ברור. אומנם יש כאן דוגמא למה שמכנים "התרשמויות כלליות שטחיות (המשימה לעבור קיר עץ) אבל איך אוספים נתונים על מועמד לגיוס או מועמד להתקבל לעבודה במקום מסויים? הרי מהלך חייהם האמיתי לא תועד מעולם. הרושם שאתה מקבל מהם זה מקורות החיים שלהם שבהם הם "עפים על עצמם", הם לא מגלים את חולשותיהם וכמובן אי-אפשר לסמוך על הממליצים שלהם (שלדעתי הם מוטים מאוד לטובת המועמד).
    בקיצור לצערי חסרים כאן פרטים רבים. הייתי שמח מאוד אם מישהו יוכל להשלימם.

    אגב הרושם שלי (רושם בלתי מקצועי לחלוטין) הוא שצה"ל של מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים טוב יותר מצה"ל של היום. לדעתי זה בגלל שאין לישראל מלחמות כה קשות (לשמחתנו הרבה) כמו שהיו אז ובגלל קיצוצי תקציב.

    אהבתי

  52. גלגל, איסוף הנתונים מוסבר בספר. שואלים הנבדקים שאלות עובדתיות תוך כדי ניסיון לטשטש משמעותן החיובית או השלילית של תשובות שונות. בסוף מחשב משקלל כמה אוסף התשובות דומה לתשובות טיפוסיות של קצין מוצלח.

    אהבתי

  53. galgal 21 , יש לך איזה כישרון , לשאול שאלות פשוטות , ודי חכמות למעשה , וכך צריך להיות . התשובות עמוקות מיני ים , אבל :

    אתה בטח מכיר את המינוח " שפת גוף " . שפת הגוף גורסים , לא משקרת . נמחיש לך זאת :

    אדם מפחד , פעילות הלב מואצת . אדם משקר , הפה מתייבש לפעמים ( הבדואים יש להם " גלאי אמת " , עם ברזל מלובן / חם על הלשון אם שמעת על כך איפה שהוא ) יש אנשים שמבושה , מסמיקים . אז אם הם מסמיקים , הם מתביישים , אפילו יתנהגו נורמלי .

    אז אם אדם , יודע לבחון שפת גוף למשל , אז שפת הגוף , מסגירה פרטים אובייקטיבים יותר . כפי שזה כך אנטומית , כך זה גם פסיכולוגית . לא פעם נתקלת בביטוי : פליטה פה פרודיאנית . הבן אדם , נפלטה לו שטות מבלי מישים , והיא הסגירה לכאורה את המשהו היותר אמיתי שבתוכו .

    להתראות

    אהבתי

  54. לקמיליה:
    המאמר על הסיבות לנפילת האימפריה הרומית נשמע מאוד לא הגיוני.
    כל האימפריות בעולם העתיק ובימי-הביניים נפלו ללא יוצא מהכלל (כנראה שגם האימפריות בימנו יפלו בעתיד). רומי דוקא היתה האימפריה שהאריכה ימים יותר מכולן. מבחינה זו דוקא המשטר הרומי היה הכי מוצלח.
    חוקי הרגוליה הנוקשים התקבלו (לפי המאמר) מאות שנים רבות לפני נפילת רומי (החוק הראשון התקבל לפי המאמר יותר מ-900 שנה לפני נפילת רומי) כך שאין בינהם כל קשר.
    עובדתית האימפריה הרומית נפלה בגלל פלישות של שבטים ברברים. לדעת מרבית ההיסטוריונים הסיבה העיקרית לנפילתה היא החלשות צבאה. דבר זה קרה להרבה אימפריות לפני ואחרי רומי. יש קצת היסטוריונים שטוענים שנפילת האימפריה קרתה בגלל אינפלציה כלומר בגלל שהמטבעות הרומיים הכילו פחות ופחות זהב. יש כאלו שטוענים ההפך: כלומר שהמטבעות לא הכילו פחות זהב. דוקא שימוש במטבע המבוסס על זהב פגע במשק כי מטבע זה מוגבל בכמותו ולכן הוא מגביל את התפתחות המשק. על כל פנים כיום כל הכסף הוא סתם חתיכת ניר מקושקש או רשומה במחשב ואף מדינה לא מתמוטטת מזה.
    דבר נוסף: אנחנו מדברים על נפילת האימפריה הרומית במאה החמישית לספירה אבל זה לא נכון. רק חצי האימפריה המערבי נפל. בשנת 395 לספירה התפצלה האימפריה הרומית לשני חלקים המזרחי והמערבי ורק החלק המערבי נפל החלק המזרחי נשאר אימפריה חזקה לפחות עוד 600-700 שנה ורק אחרי כן החל להחלש בהדרגה עד שנפל במאה ה-15. כל הרגולציות שהיו ברומי (לפי המאמר הזה) ארעו לפני שהיא התפלגה והשפיעו גם על החלק המערבי וגם על החלק המזרחי שלה אז מדוע רק החלק המערבי נפל?

    אהבתי

  55. לקמיליה:
    יש עוד בעיה עם המאמר שהבאת. מאמר זה טוען שמה שהרס את האימפריה הרומית זה העדר שוק חופשי. אבל צריך לציין שמאמר זה נכתב באתר בעל אוריינטציה מאוד ימנית כך שהאוביקטיביות שלו מוטלת בספק.

    אהבתי

  56. לקמיליה:
    אינני מבין מה יש לך נגד הרופאים. הרופאים (לפחות אלו שאני מכיר) נותנים את הדיאגנוזות שלהם על סמך ידע וניסיון קודם. כמו כן לא תמיד הם מסתפקים בזה לפעמים הם שולחים גם לצילומים ובדיקות שונות. בכל אופן הרופאים שלי טעו לעיתים רחוקות מאוד.
    נכון שיש רופאים גרועים או רופאים שלא מתייחסים לחולה אבל כשאני נתקל באחד כזה אני לא הולך אילו יותר.
    כמו כן יחס אישי משפיע על איכותהטיפול הרפואי.

    אהבתי

  57. galgal21

    לדבריך "..אבל איך אוספים נתונים על מועמד לגיוס או מועמד להתקבל לעבודה במקום מסויים? הרי מהלך חייהם האמיתי לא תועד מעולם."

    למעשה כיום אתה יכול לבדוק באינטרנט מהלך חייו של כמעט כל בן אדם פעיל. אתה יכול בהרבה מקרים למצוא אם הוא היה כשלון, אם הוא אמין, מציאותי. עם מי התחתן ממי התגרש וכיצד, האם יש לו תיקים משפטיים, יציבות בעבודה.
    מידע על פני פרק זמן ארוך.

    צריך להבין את דבריו של כהנמן בזהירות, הרי בהרבה מקומות עבודה יש פסיכולוגים מאבחנים ואני מניח שלא היו מחזיקים כאלו לו לא היו מדייקים. אתה פוגש בן אדם ומשוחח אתו קלות ומקבל רושם ראשוני ועל פי רוב הוא איננו מוטעה. אי אפשר לבטל את זה. לא צריך להיות קיצוני בביטול ניסיון חיים.
    כשאתה קורא דברים שאני כותב האם אינך יכול לקפוץ למסקנות על אופיי? יכולתי להסתדר בקבוצת עבודה בשיתוף? תרומתי?

    אהבתי

  58. https://www.e-vrit.co.il/ענן_של_אפשרויות-details.aspx

    הנחה על ממרח נוטלה הובילה להיסטריית קניות מלווה באירועי אלימות ברשת סופרמרקטים בצרפת. סופרמרקטים של הרשת אינטרמארשה הציעו הנחה של 70% למחיר הרגיל של ממרח הנוטלה, כך שמחירה לאחר ההנחה היה 1.4 אירו (כ-6 ₪). תוך כ-15 דקות נגמר המלאי בכל הסופרמרקטים והחלו קטטות המוניות סביב האריזות האחרונות שנותרו. המשטרה נקראה לעזרה כאשר אנשים התחילו להילחם אחד בשני. ״הם היו כמו חיות, אישה אחת משכה לאחרת את השיער, גברת מבוגרת אחרת השליכה קופסה על ראש של קונה אחרת", דיווח אחד הנוכחים בתקשורת הצרפתית.
    חבר צוות בחנות אחת של רשת אינטרמארשה במרכז צרפת אמר לעיתון האזורי לה פרוגרס: "ניסינו להפריד בין הלקוחות אבל הם דחפו אותנו בגסות".

    אהבתי

  59. גם אם הילדסהיים צודק בניתוח בכך שמשקי הבית שקועים בחובות, הפיתרון הרדיקלי מופרך בזמן שיש פיתרון פשוט: ריבית שלילית שתשחוק את החובות בהתמדה. היא יכולה להיות גם ריבית חיובית נומינלית בתנאי שנמוכה משמעותית מהאינפלציה.

    אהבתי

  60. יאיר בכתבה שהבאת הנתון המדהים שהאשראי למשקי הבית עלה על האשראי לעסקים סיבתו העיקרית היא הרגולציה. אנשים נרתעים מלהקים ולהרחיב עסקים עקב הגהינום הביוקרטי שהם צריכים לעבור ואז כמובן צריכת האשראי של המגזר העיסקי יורדת.

    אהבתי

  61. גם העובדה שמשקי הבית שקועים בחובות לא נכונה. החוב העיקרי הוא המשכתנא. אפשר להסתכל על זה לא כחוב אלא שלאדם יש דירה בבעלות משותפת עם הבנק והוא משלם דמי שכירות לבנק. הרי אם במקום לקנות דירה היו גרים בשכירות רוב מוחלט של החוב של משקי הבית היה נעלם. משכירי הדירות שהיו לוקחים משכנתא לעסק של השכרת הדירה האשראי נחשב לאשראי של המגזר העיסקי. (אגב לא ברור לי גם האם בחשבון שלו אדם שלקח משכנתא לדירה שניה שהוא משכיר אותו זה נכנס לאשראי פרטי או לאשראי עסקי)

    אהבתי

  62. משה,
    צריכת האשראי של המגזר העסקי יורדת (ואני לא יודע אם בגלל רגולציה על הקמת עסק) אבל זה לא משנה כי אם האשראי למשקי הבית עלה אז בסופו של דבר הוא הגיע לעסקים, כי משקי הבית לא אוכלים שטרות של כסף.

    אני חושב שהסיבה שהאשראי למשקי הבית עלה על זה של העסקים זה בגלל הרגולציה שהוטלה על אשראי לעסקים. אולי לבנק יותר נוח לעבוד מול עסק אבל הסיכון שם גבוה יותר, וגם לעסק יש יותר כלים להתמקח על הריבית וללכת לבנק אחר כי הוא לוקח סכום גדול. משקי הבית מתקשים להתמודד על מחיר הריבית אל מול הבנק והבנק מעדיף לתת למספר גדול של לווים בריבית גבוהה לעומת מספר קטן של עסקים בריבית נמוכה.
    גם הטרנד הציבורי העלה לדיון את נושא האי נגישות של הציבור לאשראי, בתגובה הבנקים החלו לפנות לציבור וכנראה גם הרוויחו מכך יפה מאוד. התוצאה היא הר של חוב פרטי. טוב או רע? מישהו היה צריך להיכנס לחוב בשביל לחלץ את הכלכלה מאז משבר 2008/9.
    ההנחה הכלכלית הנאו-ליברלית אומרת שמשקי הבית יודעים טוב יותר במה להשקיע/לצרוך מאשר המדינה. אם אתה נאו-ליברל כלכלי אז תהיה מרוצה 🙂

    אהבתי

  63. תמריץ,
    הכותרת של הילדסהיים היא "העם עני והצמיחה בשמים" והוא לא נותן שום פתרון בכתבה (בבלוג שלו הוא כן נותן פתרון/פתרונות).

    ריבית שלילית נומינלית יכולה להבריח כספים מהבנקים אל המרצפות ולגרום לזעזוע של המערכת הבנקאית. ריבית שלילית ריאלית (ריבית חיובית עם אינפלציה גבוהה יותר) אולי תעזור. לא יודע.

    כללית אני לא מאמין שהברון יכול למשוך בידיו את שער ראשו ולצאת מהבוץ. נדרשת נקודת אחיזה חיצונית למערכת המוניטרית. אני לא חושב שממנה תבוא הישועה.

    אהבתי

  64. כלומר עקרונית אני מכיר במערכת התמריצים שהמערכת המוניטרית יכולה ליצור אבל מעשית אני לא רואה את השפעתה מאז המשבר על אף כל הפעולות המוניטריות הקיצוניות שנעשו.

    אהבתי

  65. אין ספק שריבית שלילית תדרוש ביטול של המזומן. אם כי אולי עד ריבית של מינוס 1% בערך, אנשים יהיו מוכנים לספוג את ההפסד ולא להתעסק עם הבלגן והסכנות של המזומן.

    אהבתי

  66. אני חושב שקיימת מערכת יותר חזקה שיכולה להשפיע על הכלכלה ועל בחירות הצרכנים. אולי טכנולוגיות חדשות ותהליכי ייצור חדשים, אולי המערכת הפיסקלית (חזרה לממשלה חזקה). אולי שינוי מהותי באורח החיים והמחשבה שלנו.
    השקיעה של בנק ישראל (עליה הצבעתי בתגובות קודמות) מתרחשת גם במדינות נוספות והיא מעידה שיצאנו מאזור המוניטריזם (גרינספן/ברננקי/ילן/פישר/פרנקל/פלוג) לאזור חדש.

    אהבתי

  67. קודם כל תראו מי כותב את הכתבה הזו, יבחוש בן שלולית ערן הילדסהים בעל אתר הכלכלה הכאילו אמיתית שמעולם לא בחל בחצאי אמיתות ואגדות ביבים כדי לפרסם את עצמו. איש הניסים של ואלדורף או מהשמו של הכפר העלוב שהמציא כסף ונהיה עשיר, איש הפלואוריד והתברחו מחיסונים.
    האם חובות משקי הבית עלו על חובות המגזר העסקי היות וכל עם ישראל התחיל לאגור בתים לעייפה או כי אין לו כסף לממן השכלה לילדים?
    קנית מניה זה לא חוב אבל הלואה בנקאית למנף דירה זה בכייה ומרורים? אבוי אין לי כסף לדירה שלישית לשכן מועלם מהבסטה יש כבר 4
    נושא לעוס לעיפה
    ובכלל לאחרונה התפרסם שבעלי דירות שניות בחיפה ובאר שבע שהם כולם תל אביבים התחילו למכור דירות במחירי הפסד.

    אהבתי

  68. מה ימנע מבנקים אינטרנטים פרטיים להתחמק מריבית שלילית על זכות? הטכנולוגיה מאפשרת נסיונות חדשים. כבר כיום בעלי אמצעים משקיעים בדירות מניבות בפלורידה בשותפות קבוצתית וכו.
    כל הכלכלה עוברת שינוי, התפתחות הטכנולוגיה ב 15 השנים האחרונות מנוגדת למגמה של גלובליזציה. חברות מערביות שיצרו באיזורים בהם כוח העבודה זול מחזירות מפעלים הביתה ומתפעלות אותם עם רובוטים. כוח עבודה זול חסר השכלה כבר חסר ערך ולא נחוץ. ארה"ב יכולה להסתגר מאחורי חומה מקסיקנית
    וליצר בעצמה הכל זול יותר.
    בקרוב לא יהיה יותר מיד אין סין ויאטנם בנגלדש…

    Liked by 1 person

  69. לגלגל 21

    א. האימפריה הרומית
    _______________________

    1 אני מסרבת לקבל אחריות על מה שנכתב בלינקים שאני מביאה.
    הבאתם מעידה שבעיני הם מעניינים. לא בהכרח שאני משוכנעת שהם נכונים וצודקים.
    על אחת כמה וכמה כשהמאמרים דנים בנושאים שאני בורה בהם, כמו האימפריה הרומית וכלכלה. במחשבה שניה – כיון שאין אף נושא עלי אדמות שאיני די בורה לגביו. אז על כל הנושאים.

    [אגב, אני תמיד מניחה שאי אפשר להסביר תופעות חברתיות מאוד מורכבות, כמו עליית אימפריות או נפילתן, באמצעות משתנה מסביר אחד בלבד. כמו יתרונות השליט וחסרונותיו, או אסונות טבע, או אוייבים חזקים, או השפעת הדת על הנכונות להילחם וכדומה. אפילו לא רק הכלכלה. ]

    2. המאמר עניין אותי בעיקר בגלל האסוציאציות שעורר בי להשלכות הבלתי צפויות של פיקוח על מחירים ומתן סובסידיות למוצרים מסוימים.
    לדוגמא הקטע הבא:
    __________________________________
    "בשנת 301 אחרי הספירה …. הקיסר קיבע את מחירי הדגן, בשר הבקר, הביצים, הלבוש, ופריטים אחרים שנמכרו בשוק. הוא גם קיבע את המשכורות של אלו שהיו מועסקים בהפקת המוצרים האלו. העונש שנקבע על הפרת חוקי המחירים והשכר, מה שאומר, העונש לכל מי שנתפס מוכר את המוצרים הללו במחיר גבוה יותר ממה שנקבע, היה מוות.
    כאשר דיוקלטיאנוס הבין שברגע שיוכרז על הפיקוח איכרים ויצרנים רבים יאבדו כל תמריץ להביא את המוצרים שלהם לשוק במחירים הרבה יותר נמוכים ממה שסוחרים מחשיבים מחירי שוק הוגנים, הוא גם קבע בהיטל שכל מי שיתפס "אוגר" טובין מהשוק יוענש בחומרה – הסחורה שלו תוחרם והוא יוצא להורג … דיוקלטיאנוס אז שם לעצמו כמטרה להחיל פיקוח מחירים על כל מה שסחיר. דם רב נשפך על עדויות טריוויאליות וקלות, והאנשים לא הביאו יותר סחורה לשוק מאחר ולא יכלו לקבל עליהם מחיר הוגן יותר וזה העצים את המחסור כל כך הרבה שלבסוף אחרי שרבים מתו בגללו, החוק נדחק הצידה. .. הגבלות המחירים שהושלטו בהיטל לא זכו ליחס מהסוחרים למרות עונש המוות אשר נחקק למקרה של הפרת המגבלות. קונים אשר מצאו כי המחירים היו מעל המגבלה החוקית הקימו כנופיות והרסו את קניינם של הסוחרים, לעתים תוך הריגתם, למרות שאחרי הכל הסחורות היו בעלות ערך טריוויאלי. סוחרים אגרו את סחורותיהם למען היום בו המגבלות יוסרו, והמחסור לאחר מכן של סחורה הביא לעלייה אפילו יותר גדולה במחירים, כך שכל סחר שהיפר את מגבלות החוק בוצע בחשאיות. … "
    ______________

    התיאור הזכיר לי את השוק השחור והמחסור שהתפתח בארץ בתקופת הצנע.
    חמור מכך, הוא הזכיר לי הרג עשרות מיליוני איכרים אוקראינים ברעב, בעקבות ההלאמה של כל רכושם ותוצרתם ע'י סטלין. כיון שכל רכושם וכל תוצרתם הוכרזו כרכוש המדינה – איכר שהעז לאכול מעט מהתוצרת שגידל או לשמרה בביתו (במקום למסור את *כל* התבואה למדינה) הואשם בשוד רכוש המדינה ונדון למוות.
    בעיני עוד הוכחה לכך שבכל דור ודור אנשים חוזרים על הטעויות של הדורות שקדמו להם.

    3. למדתי מגיא שאם ממשלה כלשהי רוצה לקבוע שנוצות טווסים הן המטבע החוקי, ואנשים יתחילו לאספן ולסחור בהן – תנאי הכרחי ומספיק לכך הוא שתכריז שאת המיסים שהיא גובה יש לשלם בנוצות טווסים, ורק בהן.
    לפיכך נזכרתי בו כשקראתי שברומא סרבו לקבל תשלומי מיסים במטבעות שהם עצמם טבעו. חשבתי שיתעניין בהשלכות הסתירה הפנימית.

    אהבתי

  70. לגלגל 21 (המשך)

    ב. רפואה, ואינטואיציה ומערכות תומכות החלטה
    _____________________________________________

    1. לשמחתי הרבה איני נאלצת להיפגש לעיתים תכופות עם רופאים. אבל אין לי שום דבר אישי נגדם. אפילו להפך.
    אבל המשפט המנקר תמיד בראשי הוא ש"רמת הרפואה הטובה ביותר שבן אנוש מסוגל לקבל היא רמת הרפואה הטובה ביותר בתקופה בה הוא חי." כלומר, לא משהו.
    (ואפילו זאת מקבלים רק מתי מעט, שסביר שאני עצמי לא אכלל בינהם).

    2. אני תמיד מניחה מראש שאם הם למדו רפואה בישראל או במדינה מערבית כלשהי הם שייכים לאחוזון העליון ש האוכלוסייה בזכרון, בכושר אנליטי וביכולת השקעה והתמדה.
    אבל, אני גם משוכנעת שכפי שמערכות מחשב ניצחו את אלופי העולם בשחמט (ואפילו בגו – שהוא משחק מורכב יותר משחמט) הם גם ינצחו את טובי הרופאים.
    בעיקר כשמדובר בהחלטות מאוד מורכבות. לדוגמא יצירת "קוקטיל תרופות" אופטימלי לקשיש הסובל ממספר רב של מחלות, שכל טיפול באחת מהן עלול להחמיר את מצבו בתחומים אחרים.
    אף רופא, חכם ומוכשר ככל שיהיה, אינו מסוגל לשקלל בראשו עשרות רבות של משתנים בבת אחת.

    בנוסף לכך, אפילו אם רופא יקדיש שעתיים מכל יום עבודה שלו להתעדכנות בספרות המקצועית (דרישה שברור מראש שאינה ריאלית) הוא לא יצליח לעבור על כולה ולהפנימה. יש היקפי מידע חדש שרק מערכות לומדות ממוחשבות יצליחו לבצע.

    3. מאמר מומלץ על רפואת העתיד – רפואה למתקדמים.
    שפע תחזיות אופטימיות שבאות לנגח את כל התחזיות השליליות על קריסת שירותי הרפואה בשל הזדקנות האוכלוסייה.
    כולל טענה שאם הרופאים יוכלו להעביר החלטות מורכבות למערכות תומכות החלטה – הם יוכלו להתפנות ליצור קשר עין עם המטופלים שלהם. והקריטריונים למיון הראשוני של רופאי העתיד ישתנו בהתאם.

    http://m.yedioth.ynet.co.il/Articles/4948495

    אהבתי

  71. משתמש אנונימי,
    טענתך "התפתחות הטכנולוגיה מנוגדת למגמת הגלובליזציה" מעניינת מאוד.
    אבל מנגד, האם התפתחות הטכנולוגיה לא מחייבת כניסה מתמדת של משתמשים חדשים? למשל חלק מתמחור של השקעה בטכנולוגיות חדשות הוא מכירת הישנות לצרכנים נחותים.

    אהבתי

  72. מהם צרכנים נחותים? צרכנים שיש להם עודף כוח אדם זול ולא מיומן?
    הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר מאי פעם ומחייבת השקעות גדולות של מתי מעט, הם קודם לכל יחליפו את העובד הזול וייצרו למשתמשים הישנים. מכונית ללא נהג לא מחייבת משתמשים חדשים, בגד תוצרת מכונה, קטיף ירקות וגידולן, שירות בחניות סופרמרקטים מסעדות, שליחים ניקיון ואפילו עורכי דין, רופאים וכו.
    הם יחליפו את הקיים ויחסלו את היבוא.
    המימון של הטכנולוגיה הנוכחית על ידי מכירת מכוניות משומשות כשהמכונית ללא נהג תיכנס הוא שולי. אילון מסק לא ממן את הואקום טיוב שלו על ידי מכירת משהו משומש הוא מנפיק לבורסה.
    מספר העובדים במדינות אירופה מתמעט כך שקשה לבנות על "אינפלציה" של משתמשים חדשים. העולם יהפוך להיות גושים כלכלים מבודדים

    אהבתי

  73. קמיליה , בדיוק נחתיי בנתבג פה ואני ממתין לרכבת אז אם מישהו מקוראי הבלטג נמצא פה הוא יכול לנסות לאתר ולגלות את זהותי האמיתית.

    אז בקצרה.
    כמה נקודות.
    במאמר מתארים את דיוקלטנס כאיזה שליט חלש וכו…
    אם אנני טועה(אנני היסטוריון) מדובר בקיסר שייצב את רומא לאחר המאה השלישית הנוראית דווקא. האימפריה ממש התפצלה בתקופה זו למספר ממלכות. בגאליה בסוריה (בראשות המלכה קסנוביה שמלכה בבירתה תדמור (אותה טינף דעאש) . הוא ממש יסד שיטת קיסרות חדשה מאז הפרינקפיה של אוגוסטוס. לשיטה קראו דומינה (יעני, שלטון שולט ללא מיצרים =אדון ) אז קיסר חלש הוא לא היה. הוא גם ניסה לייצר טטארכיה (שלא צלחה)עם שני קיסרים ושני סגנים שהבן של אחד מהם היה קונסטנטינוס הגדול שאיחד את האימפריה והשיב עטרה ליושנה
    מה שאני אומר שזה שהיה מדובר בקיסר חזק מאוד בתחילת המאה הרביעית ורומא ידעה מאה שנה של שגשוג אחריו… אז לטעון שפה שורשי הנפילה הכלכליים זה נראה לי היסטוריוסופיה מחורטטת.

    אהבתי

  74. לגבי המטבע , אני כאמור לא מומחה אבל יודע שהיתה שם שיטה היברידית היו גם מטבעות ממתכות עם ערך אינטריזי וגם ערך נקוב שהממשלה הוסיפה בנוסף. דבר שהיה מעל הערך האינטרנזי. עכשיו , כמובן שאם הממשלה/שלטון מאבדת מהאמינות
    שלה והורסת את כלכלת צד ההיצע או מייצרת יותר מידי ביקושים ברמה מופרכת אז תהיה היפר אינפלציה. מכאן יכול להיות שליט יחליט אפילו לא לקבל את המטבע של עצמו ולהרוס עצמו כלכלית. לא כל כך ברור לי מה לא מובן אם מישהו בעל כוח אבסולוטי מחליט לשנות את החוקים.

    אגב, במאמר הם מיצניים את העובדה שקביעת מטבע כהילך חוקי (על ידי קיסר הדומינה!)לא גרמה לסוחרים לקבל את המטבע בערכו…. שזו בדיוק הטענה(של אמ.אמ.טי) שהילך חוקי אינו תנאי מספיק.

    אהבתי

  75. אגב , בתקופת המהפכה הרומית (בערך 120 לפני הספירה עד לתקופת אוגוסטוס שייסד את הקיסרות אחרי קרב אקטיום עליו נאמרה המימרה של אפה של קליאופטרה) הגנרלים ששלטו מידי פעם ברומא היו פדוט מחרימים אחזות של חברי הסנאט ומוצאים אותם להורג. לא שיטה כלכלית מי יודע כמה ובכל זאת איכשהוא באותה תקופה כבשו את כל אגן הים התיכון דלנו מידי האימפריות ההלניסטיות וגם סיימו פה את עצמאות ישראל ב63 לפני הספירה.

    אהבתי

  76. צרכנים נחותים הם צרכנים שיש להם חוסר בכסף, למשל משפחות חרדיות מרובות ילדים שבמקום לקנות במבה של אוסם קונות תחליפים זולים ממפעלים קטנים שקנו מאוסם את המכונות הישנות שלהן. בדומה, תהליך כזה מתרחש בין מדינות, למשל מעבר של תעשיית הטקסטיל מישראל לירדן או מעבר תעשיית מחליפי היונים מאירופה וארה"ב לסין.

    כל טכנולוגיה חדשה צריכה להתמודד עם הקודמת לה. בין אם מדובר ברגולציה שהתעצבה בהשראת הטכנולוגיה הישנה ואם בגלל אופן השימוש של המשתמשים, ובין אם אופן המימון של הטכנולוגיה החדשה בעזרת הטכנולוגיה הישנה.
    [גם מכונית ללא נהג תצטרך להתמודד עם מכוניות עם נהג]

    מימון של טכנולוגיות חדשות בעזרת הנפקה בבורסה הוא רק שלב אחד מתוך כל המהלך. אילון מסק ממן את הואקום טיוב שלו על ידי שהוא מנפיק לבורסה, אבל קוני המניות שלו ממנים את קניית המניות בעזרת מכירה של טכנולוגיה ישנה.

    אהבתי

  77. חוצמזה שמסק הוא יוצא מן הכלל. הוא בתעשייה שיכולה למשוך משקיעים בקלות. חיינו היומיומיים עטופים בטכנולוגיות שצריכות מודל עסקי יציב שלא בנוי על ציפיות בלבד.

    אהבתי

  78. בקיצר , בקיסרות , כמו שקליגולה יכול למנות סוס לחבר סנאט (לא בגלל זה הוא נרצח)קיסר אחר יכול להחליט לא לקבל מטבע של עצמו ולא להבין משמעויות כלכליות כמו שבעידן המודרני יש לא מעט נגידים שלא מבינים באמת את השיטה המונטרית ….

    אהבתי

  79. קמיליה , אפרופו מה שתמריץ אמר – קריאת תגובות שנים אחרי שנכתבו –

    כאן יש הסבר נפלא לאיך כסף עובד כשמי שמנהל אותו עוסק ברישומי אקסל של מי חייב מי למי. כמו מנהל של משחק.

    הסופרמרקט של אמזון


    אז כמו ששאלת – מה יקרה אם הקיסר יסרב לקבל כסף של עצמו כתשלום למס- זה כמו
    שההורים בדוגמא לעיל יסרבו לקבל "טיקים" של עצמם מילדיהם.
    במילים אחרות – אם שוברים את הכלים ולא משחקים אז אין משחק.
    במצב הזה אפשר יהיה לחזור למשחק שחופרים זהב מהאדמה ואז חופרים בור
    אחר באדמה בשביל לאחסן אותו ומבצעים עבודות שצריך אך רק אל מול אותו זהב בלי להתחשב אם יש גורמי ייצור לא מועסקים בכלכלה עצמה.

    אהבתי

  80. אם השאלה הופנתה אלי 2 … אז גם מילטון פרידמן אמר שהכלכלה האוסטרית גרמה לעולם נזק גדול.

    http://economistsview.typepad.com/economistsview/2006/01/milton_friedman.html
    ואת זה הוא בטח טען לפני שראה כמותי את הנסיונות של חלק מחסידי השיטה בבלוגוספירה הישראלית לאנוס את ההיסטוריה של רומא , של רובין הוד ושל המאה ה19 לצרכי פרופגנדה.

    Liked by 1 person

  81. אם זה מעניין יצא לי בדיוק על האמצע של הימין-שמאל עם נטיה קלה לליברטאניות. אולי גם בשל כך אני משתדל להתעסק עם ה[מתודולוגיה] הכלכלית הנכונה שמאפשרת למגוון אידיאולוגיות לפעול בה במקסימום יעילות מאקרו כלכלית(כולל אידיאולוגיה מיניארכסטית) ולא נותן לאידיאולוגיה כזו או אחרת לסנוור את עיני.

    אהבתי

  82. כתבתי "כולל" זה לא אומר שאני מינארכיסט. ממליץ לפני התמונה להיכנס לשיעור הבנת הנקרא.
    אם אתה רוצה אז המתודולוגיה גם תאפשר לך תמונה גם עם שלי יחימוביץ(לא עלינו)

    אהבתי

  83. לא צריך לדבר ככה , התכוונתי לתמונה של הנקודה שלך על מפת המצפן הפוליטי . מה אני עם שלי? תהיה בריא ,לא אכפת לי מהפוליטיקה בארץ הזאת.

    אהבתי

  84. אז אני מתנצל.
    חשבתי שאחרי שהשקעתי בתשובה מפורטת אתה סתם מנסה לעקוץ.
    מאחר ופה זה בכל זאת בלוג במזרח התיכון חשוב מאד לשמור על הרתעה והאסטרטגיה היציבה ביותר מבחינה אבולוציונית היא "מידה כנגד מידה".
    אז זה לא היה אישי אלא טקטי אסטרטגי.
    למעשה , האסטרטגיה הכי מוצלחת ביותר היא "מידה כנגד מידה נדיבה"
    אז הרי…

    Liked by 2 אנשים

  85. לא ניסיתי לעקוץ .,😃 אין לי שום דבר נגדך . להפך אתה נשמע כאדם מעניין ומתון . בקשר למזרח התיכון, ומידה כנגד מידה שאמרת . זה לא אני . אני חייה ותן לחיות . אך אם לא תיתן לחיות זה יחזור אליך בחזרה,ובענק. יש לך חשבון ביוטיוב?

    אהבתי

  86. תודה.
    לא. אין חשבון כזה.
    אגב,מה שתיארת זה בדיוק מידה כנגד מידה אז כנראה שכן הושפעת קצת בכל זאת מהמזרח התיכון 🙂
    אגב2 , מידה כנגד מידה כמובן מתאימה לאיזורים אחרים אבל למזרח התיכון בעיקר.

    אהבתי

  87. יאיר, אם אתה רומז אז אני לא kek187 גם לא הייתי ג'וש (אבל יש לי חשדות לגבי מי הוא היה ואני לא חושב אגב שkek187 וג'וש זה היינו הך). בכל מקרה אם התכוונת אלי אז זה נדיר מאד שאני מתכתב עם עצמי. אני לא יכול להכחיש שזה קרה אבל זה מאד מאד נדיר. צריך להיות לי מאד מאד משעמם בשביל שזה יקרה ולצערי זה לא המצב בעת זו.

    אהבתי

  88. מזאת אומרת להתכתב עם עצמי רק שאלתי אותך שאלה? האם הושפעתי מסביבתי ? קצת אני אינדווידואליסט.

    אהבתי

כתיבת תגובה