כחלון, זה נכון

התוכנית של משה כחלון לממן הפחתת מסים לציבור על ידי הגדלת הגרעון היא בדיוק מה שהמשק צריך. זה יהיה אפילו חידוש חיובי בקנה מידה עולמי כי הכלכלות הגדולות בארה"ב ובאירופה זקוקות למהלכים דומים, אך תקועות מסיבות פוליטיות. נלך כנראה יד ביד עם יפן שצועדת למהלך דומה אחרי ניצחונו הסוחף של ראש הממשלה אבה בבחירות.

סביר להניח שבשל ההפחדות של אגף התקציבים קנה המידה של התוכנית יהיה קטן מכדי לחולל סיפור צמיחה מדהים. אבל תועלת מוגבלת עדיפה מכלום. 

ההחלטה של כחלון יכולה להועיל לו גם ביעד המרכזי שלו – הורדת מחירי הדיור. משק צומח פירושו ריביות עולות. ריביות עולות ינקבו מעט את בועת הנדל"ן. אם לא עד כדי הפחתת מחירים, אולי לפחות יעמדו המחירים במקום ולא ידהרו קדימה. 

היה ויכוח גדול על התועלת והנזק הכלכליים בברקזיט. זו נשורת חיובית ראשונה. הצורך בהורדת מסים לעסקים גבר. זאת מאחר שברור שבריטניה תפצה על נזקי הברקזיט בהורדת מס חברות ובכך תציב סטנדרט תחרותי שמדינות אחרות יאלצו ללכת אחריו. המצביעים הבריטים לא רק שחררו את שלשלאות בריסל מגופה של האומה, אלא גם הקלו מעט על האזרחים בישראל.

31 תגובות בנושא “כחלון, זה נכון

  1. פעם היו פה מגיבים שהיו מביאים כתבות של משה שלום אז מישהו צריך לעשות את העבודה במקומם.

    נראה לי ניתוח יפה של הניסוי גם אם הוא כנראה חושב שהוא לא יצלח.
    ————————

    יש המדברים ברצינות על שינוי מהותי של אופי התמרוץ המוניטרי.

    עד כה הוא עזר בעיקר למחזיקי האג"ח, דהיינו למוסדות פיננסיים, וכתוצאת לוואי לממשלות להיכנס עוד ועוד לחוב תקציבי. אך מה בדבר הרעיון המקורי של בן ברננקי: "לזרוק כסף מהליקופטרים?". ברור שלא נראה פיסות כסף מתעופפות ברוח אבל מה שיכול להיעשות הוא לתת נזילות ישירה לפרויקטים, לתעשייה, ואף לאזרחים, על ידי [הוזלה של עלויות שונות.]

    מכל האמור לעיל הייתי אומר שיש סיכוי שביפן, ובמיוחד בארה"ב, אנו מתקרבים לשלב המעניין ביותר שבשיגעון הניסוי הפיננסי הגדול בהיסטוריה: הניסיון לבריחה קדימה של פתירת בעיית חוב על ידי צמיחה שתבוא מחוב נוסף!

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001138853

    בכל מקרה , בהמשך לתגובות בפוסט הקודם.
    כסף הוא לעושר כמו שאגו הוא לאורגניזם עצמו.

    אהבתי

  2. אני מאוד מקווה שהחזון של הכסף מהליקופטרים יתגשם בסוף. זה מה שצריך וזה לדעתי יאפשר צמיחה ארוכת טווח גם בעולם שבו הדמוגרפיה שלילית.

    אהבתי

  3. תמריץ, לפי מה שהבנתי לפי התכנון שניסחתי לפי מה שנראתה לי בזמנו משנתך
    אז ההרחבה הכמותית מהליקופטרים היא במקום האחרון :
    http://tinyurl.com/jfrrxp2
    נראה לי שאישרת בתגובה הבאה , לא כך?

    אהבתי

  4. תמריץ, העלאת הריבית לא נראית באופק גם אם תכנית כחלון תתגשם במלואה. וגם אם אתה צודק, משק צומח גם משפר את כושר ההשתכרות של משקי הבית ולכן בתורו יוביל גם לעליית מחירי הנדל"ן. רק עליית ריבית בקצב מהיר או העלאה חדה או משבר כלכלי יורידו את מחירי הנדל"ן.

    דבר נוסף חשוב, אתה מתעלם ביחד עם שר האוצר ושאר נערי האוצר שבמשך שנים ארוכות מתקיעים מומחים חיצוניים ובנק ישראל כי נתח התקציבים האזרחיים נמוך מאוד ביחס למדינות המערביות.
    עדיף בהרבה יהיה אם יגדילו את הגירעון כדי לשפר את התשתיות, מערכת הבריאות (שהוזנחה קשות ע"י האוצר במשך מספר עשורים), הרווחה, חינוך והשאר.

    אהבתי

  5. כתבתי בפוסט קודם למשל על הצורך לשדרג מהר את כביש הערבה ועוד כבישים וגם להשלים הגדר. מצד שני אין ספק שכל תקציב ממשלתי ילך בחלקו לבזבזנות ולשחיתות וגרוע מכך, ליצירת תמריצים איומים. כך שקשה לי לחתום בעיוור על הגדלת תקציבים ויותר קל להיות בטוח שהורדת מסים תוכנית טובה. אבל ברור שמי שמסוגל לעשות זום-אין בממשלה על מה באמת צריך, חובתו לראות שתחומים הדורשים טיפול דחוף מקבלים תקצוב.

    לגבי הריבית, אולי אפשר להגיד בהיפוך, שאם לא יעשו משהו תקציבי לקדם הצמיחה, פלוג בסוף תידחף בעל כורחה לצעדים שיעמיקו הבועה כמו ריבית שלילית או קניית אג"חים ממשלתיים לטווח ארוך בהקלה כמותית.
    ירידה בריבית של אחוז שווה 500 ש"ח בחודש כשלוקחים מיליון שקל משכנתא. ייתכן גם שהקלות מס יתנו 500 ש"ח נוספים למשק בית. לכאורה אלו שני מצבים דומים, אבל לדעתי אנשים וגם הבנקים שלהם לא ירצו להשתמש בכל תוספת הנטו למען דירה בעוד שכן ירצו להפיק תועלת מקסימלית מכל ירידה בריבית.

    אהבתי

  6. לא רואה את הריבית בארץ יורדת עוד משמעותית. וכמו שהעבר הוכיח, זה ייטיב בעיקר עם שוק הנדל"ן שלמרות הגאות שלו בשנים האחרונות אנו רואים שקצב הצמיחה נחלש בשנתיים האחרונות.
    גם הריבית באירופה ויפן הן נמוכות ביותר ואף שליליות וזה לא מגדיל משמעותית את הצמיחה.
    הרבה מחקרים בישראל ובעולם הראו שהורדות מסים מיטיבות בעיקר עם העשירים. אבל הגדלת הגירעון תוך הגדלת תקציבים חברתיים תיטיב עם כולם בצורה שיוויונית יותר (שחיתויות תמיד יהיו בכל מצב נתון).

    אהבתי

  7. אין לי אמון גדול בממשלה ככוח שיכול לחלק תקציבים ביעילות יותר מהאזרחים בכספם. זה לא שאם אראה תוכנית לשיפור בתי החולים ואתרשם שהיא מקצועית וחכמה אז אתנגד. אבל באופן כללי אני בעד לתת לאזרחים לחלק כספים.

    אהבתי

  8. איך האזרחים יכולים בדיוק בכספם לשפר את התשתיות? לשפר את התנאים בבתי החולים? לדאוג ליותר שוטרים במשטרה?
    החינוך גם ככה כבר שייך לאזרחים שיש ביכולתם לממן מורים פרטיים טובים.

    אהבתי

  9. לא קשור לנושא.
    בריטניה לא מפסיקה להפתיע.
    אחד הדברים הראשונים שעשתה ראשת הממשלה החדשה תרזה מאי – מינתה את בוריס גו'נסון כשר החוץ. מראשי מחנה הברקזיט. בינתיים לפחות, שניהם מוצאים חן בעיני.

    https://pjmedia.com/trending/2016/07/13/theresa-may-becomes-prime-minister-immediately-stages-shocking-coup-by-appointing-boris-johnson-foreign-secretary/

    כיון שהוא כנראה אחד האנשים הכי פחות פופולריים באיחוד האירופי ובושינגטון – יש סיכוי שיבחר לבקר אצלנו.

    אהבתי

  10. האזרחים יכולים דווקא לשפר התנאים בבתי חולים. עיין ערך אסותא. אבל אני דווקא לא מתלהב מרפואה פרטית.

    אני לא יודע אם אנחנו חלוקים על משהו. ברור שאני בעד לשפר כבישים ומשטרה. מצד שני איני חושב שכל שקל שיגיע לתקצוב ממשלתי בהכרח יגיע לדברים מועילים יותר מאשר כסף שיוחזר לאזרחים שיעשו בו כרצונם.

    אהבתי

  11. גיא, ענק 🙂
    אפשר רק לתאר מה הייתה תגובת התקשורת בארץ אם זה היה ביבי או שרה ולא הנשיא הצרפתי…. ועוד מדובר בנשיא "סוציאליסטי"…..
    כולם מושחתים עד העצם.

    אהבתי

  12. ד, אל תשכח שגם לתספורות הולך התקציב הממשלתי.. ולא שאני פנאט אנטי ממשלה. אבל לא הייתי אומר באופן גורף שצריך להעדיף העברת כסף לממשלה על פני ישירות לאזרחים.

    אהבתי

  13. ד , לגמרי. אולי בעצם לא כולם …. קשה באמת לדעת.
    גם אני כמובן לא פנאט אנטי ממשלתי אבל כתבה כזו ובמיוחד הקטע המצוטט כאן למטה:
    ————————————————
    "הולנד, שנבחר גם כן ב-2012, תמיד הציג את עצמו כ"מר רגיל", וזאת בניגוד מוחלט לקודמו בתפקיד, ניקולא סרקוזי, שאורח חייו הנוצץ הביא לכינויו "הנשיא בלינג בלינג"."
    ————————————————
    גורמת לי לתהות שמה אפילו אני , ציני לא קטן ,צריך לעשות בדק בית על מנת לבדוק שמה אולי איני ציני מספיק .

    אהבתי

  14. לשאלה על זהות המרוויחים מקיצוצי מיסים: תלוי איזה מיסים בוחרים לקצץ.

    הורדת מס הכנסה, מס השקעות,מס ירושה (שאין בישראל) ומיסי מעסיקים – תייטיב בעיקר עם העשירים, ותגדיל את הפערים.
    הורדת המע'מ תייטיב בעיקר עם אלו שמוציאים בישראל את רובה המכריע של הכנסתם, וכמעט ואינם חוסכים. כלומר בעיקר עם העניים.
    מע'מ הוא מס לא פרוגרסיבי, המכביד בעיקר על העניים ופחות על העשירים. מכאן הקטנת המע'מ כנראה תצמצם פערים.

    בעיני מדהים שהממשלה נותנת קצבאות זקנה ונכות די עלובות, ואז למעשה עוד מפחיתה מהן 17% (עבור המע'מ שמקבלי הקצבאות נאלצים לשלם).

    מצד שני, מע'מ זהו המס היחיד המוטל גם על מעלימי המס והעובדים בשחור. מכאן אני בדילמה לגבי הפחתת המע'מ, כל עוד לא יצומצם בישראל היקף ההון השחור.

    פתרון ביניים, שאינני יודעת אם הוא ישים: ביטול מוחלט של המע'מ על X הקילוואט הראשונים של החשמל ו Y המ'ק הראשונים של המים. העניים והחסכנים ייהנו מביטול המע'מ על מוצרים חיוניים, והעשירים והבזבזנים ישלמו ביוקר.כולל על ההנחה לעניים.

    בעיני קיים צורך דחוף להקל את הנטל דווקא על העסקים הקטנים והבינוניים.
    דוגמא, זעירה עבור המדינה ומשמעותית לעסקים הקטנים והבינוניים, לבטל את הדרישה לשלם לרשויות מע'מ לאחר הוצאת חשבוניות, עוד לפני שקיבלו בפועל את התשלומים, שהם ברובם דחויים. כלומר, דחיית מועד תשלום המס (כשברקע – מצוקת האשראי של העסקים הקטנים).
    הקלה שתשפיע לטובה על הצמיחה והתעסוקה במשק, אפילו יותר מהקלות מס לתאגידים בינ'ל ענקיים.

    ובמקביל, חשוב בעיני להגדיל משמעותית את התקצוב לגופים האמורים להילחם בכלכלה השחורה ובשחיתות הציבורית.
    לכך חשיבות ציבורית החורגת אפילו מהעובדה שמדובר בהשקעה, שתחזיר את עצמה, ולא בהוצאה.
    בעיני, לטווח ארוך, נושא זה חשוב אפילו משיפור התשתיות ובתי החולים.

    ———————————————————————

    התמונות, מהמאמר שהביא גיא, של הולנד בפאה נוכרית, בכובע צמר וכו' גונבות את ההצגה.
    מה שמעורר תהיה מדוע אין לנו אף מועמד קרח לתפקיד ראש הממשלה הבא.
    יחד עם זאת, בהתייחס לאחוז מתקציב המדינה, מדובר בסה'כ בפיקנטריה לשעשוע הציבור.
    לו הולנד היה מנהיג ראוי – הצרפתים היו עומדים בקלות גם בנטל של להשתיל לו שערות זהב, עם עיטורי יהלומים.

    ——————————————————————————

    נזכרתי בתמונות הישנות מהמאמר המעניין שהביא ד' , בפוסט קודם, על השפעת הקדמה הטכנולוגית על חיי היום יום בתקופות שונות בארה'ב.

    בעיני – השינוי הדרמטי ביותר נבע מהמים הזורמים ומערכות הביוב. השפעה סופר דרמטית על התחלואה והתמותה, כולל תמותת התינוקות והילדים.

    קיימת כנראה סוג של הטייה מובנת לטובת המצאות מוקדמות יותר.
    לא שרוח ההמצאה והיצירתיות הולכת ומידלדלת, אלא שאחוז השיפור הנובע מכל המצאה נוספת הוא בהכרח קטן יותר מאחוז השיפור של ההמצאה שקדמה לה. קשה להגדיל באחוזים ניכרים משהו שהוא כבר מאוד גדול ועשיר. גידול אדיר באחוזים זו אופציה הפתוחה רק בפני קטנים ועניים.

    אהבתי

  15. יש יתרון במע"מ גם שהוא תנודתי מטבעו והורדתו והעלאתו אינה גורמת זעזועים גדולים.
    לגבי רעיונות מע"מ דיפרנציאליים, משרד האוצר מתעב זאת ורואה יתרון גדול במע"מ אחיד מבחינת פשטותו והיכולת למנוע רמאויות.
    לייק לגבי המצאות ישנות. לדעתי דברייך אמת.

    אהבתי

  16. קמיליה , לדעתי ,מבלי לחפור בנושא : מדרגה גבוהה בסולם הפיקטנטריה זה אם ראש ממשלה צרפתית סוציאליסטית מחזיק כמה מאהבות או למשל ראש אירגון דתי פונדמנטליסטי מחזיק ספר בעשרת אלפי יורו לחודש. כשראש אירגון דתי פונדמנטליסטי מחזיק כמה מאהבות או שלראש ממשלה סוציאליסטי יש ספר בעשרת אלפים יורו לחודש מדובר בנומך של הנומך של הסולם הפיקנטרי.

    אהבתי

  17. תודה. בקריאה שניה ,אם מותר לשפר לאחור עדיף היה לכתוב במקום 'מדובר בנומך של … ' וכו
    מדובר בסקנדל.

    אהבתי

  18. בהתייחסות לתהייה האם איננו מספיק ציניים / פרנואידים (או שמא כבר יותר מדי ציניים / פרנואידים) :

    פוסט מאתמול של דני רשף, מהאתר אודות ישראל.
    אני מניחה, בלי הווכחות, שהמידע שהביא נכון.

    הוא מספר לתומו, על תוכניתו של הממשל האמריקאי ב 2009- 2010 להפיל את שלטון נתנייהו.
    השיטה שבחרו: הפגנות המוניות של ערביי ישראל בשל 'קיפוחם' + שכנוע העולם שישראל היא מדינת אפרטהייד לא לגיטימית + הכרזה על נתניהו כמנהיג שאיבד שליטה שחובה להחליפו + העברת כסף ושווי כסף לעמותות ה'נכונות'.

    ידעתי שהאמריקאים ביצעו דברים דומים עשרות פעמים במדינות דרום אמריקה. ידעתי גם שהם הפילו משטרים באיראן (גם את מוצדאק וגם את השאח), ידעתי שהם הפילו רק לאחרונה את מובראק – ולמרות הכל קשה לי לעכל את הרעיון שניסו לעשות זאת, ובדרך זו, גם אצלנו.

    אין לי בעייה עם ביטויי מורת רוח ואכזבה מנתניהו של הממשל האמריקאי, אני גם לא כל כך מתרגשת ממימון עמותות התומכות באלטרנטיבה לשלטון. מאוד לא מוצא חן בעיני ש"ידידתנו הגדולה" תנסה למתג אותנו בעולם כמדינת אפרטהייד.
    אבל הרעיון, שהאמריקאים ילבו הפגנות המוניות של ערביי ישראל, דורך לי עצבים מאוד רגישים. פחד ממלחמת אזרחים בתוך ישראל בין הערבים ליהודים.

    חשבתי שאין לי אשליות בקשר לאמריקאים.
    עכשיו כבר אינני כל כך בטוחה.

    אהבתי

  19. שכחתי לצרף את צמד הפוסטים של דני רשף

    http://danireshef.blogspot.co.il

    למי שקצר בזמן, אפשר לקפוץ ישירות אל הפוסט השני.

    בפוסט הראשון, בוקר טוב ישראל. הוא ממלא את תפקידו המסורתי של גיא בכור, לצבוע עבורנו את העולם בוורוד. כנראה כשירות לציבור לאחר שגיא בכור מנסה לאחרונה לגבות תשלום עבור כמעט כל פוסט שהוא מעלה.
    אבל נחמד לפעמים לקרוא הערכות אופטימיות. מתוקים לשבת.

    אהבתי

  20. דווקא הפוסט האופטימי לגבי ישראל שניגשתי אליו מתוך זלזול, שבה אותי בסוף. קשה להכחיש את העובדה שאנחנו רואים מול עינינו נס מבחינת שדרוג מעמדה הבינלאומי של ישראל, שהתקשורת הישראלית עושה כמיטב יכולתה לא להבליט. הייתה לי חרדה עד לפני כמה חודשים שעוד נחזה בנשיא היהודי אך הלא פרו-יהודי הראשון ברני סנדרס, מה שיגמד כל הישג בינלאומי שקרה לנו, אבל גם זה כבר לא יקרה.

    אהבתי

  21. לתמריץ,

    אין לי כמובן הוכחות, וגם דני רשף לא הביא הוכחות.

    אבל לצערי, אינני יכולה לפסול על הסף את הרעיון שהם תכננו לארגן הפגנות המוניות של ערביי ישראל.
    חזרה משופרת, כולל הפקת לקחים, על המהומות / הפגנות שעשו ערביי ישראל בתחילת האינתיפדה השנייה.
    משהו שיצטלם טוב יותר ברשתות הטלוויזיה והרשתות החברתיות. עם המוני ילדים ונשים.
    חלק מהטענות על קיפוח יהיו כמובן נכונות. וסביר שגם המשטרה וכוחות הביטחון שלנו יפשלו פה ושם.
    והדרך משם ועד לאובדן שליטה והידרדרות למלחמת אזרחים
    כמו ביוגוסלביה או לבנון, עלולה להיות קצרה מדי.

    אהבתי

  22. התערבות בענייני מדינות זרות היא דפוס פעולה שכיח של מעצמה כארה'ב. יש הוכחות שעשתה זאת עשרות פעמים במגוון מדינות.
    אין לכך כל קשר לקונספירציות.

    זכרתי שקראתי פעם משהו על פיקרינג, ונזכרתי בקשר לתוכן האימיליים הסודיים של הילארי קלינטון. הצלחתי לאתר.

    כתבה מוואלה, בעברית, על רעיונות פקירינג, שנשלחו למייל של הילארי, כיצד לשבור את הקפאון ביחסי ישראל הפלסטינאים. ע'י אירוע שישנה את כללי המשחק: מחאה לא אלימה בנוסח התנגדות גנדי לשלטון בריטניה על הודו / הפגנות ענק של נשים פלסטינאיות, ורצוי גם ישראליות.

    כאן מדובר כמובן רק בהצעה לפעולה, שלא ברור האם נידונה ומה הוחלט לגביה, אך הכיוון הכללי לא מאפשר לפסול על הסף רעיונות מסוג זה.
    נטייתי הראשונית, להאמין בנושא זה לדני רשף, רק התחזקה.

    http://news.walla.co.il/item/2924388

    —————————————————————-

    אגב, בנושא ההתנגדות למע'מ דיפרנציאלי – פטור מוחלט ממע'מ למוצרים / שירותיים מסוימים, אינו בדיוק מע'מ דיפרנציאלי. בדיוק כמו הפטור לירקות ופירות.
    יותר מכך, ספקיות המים והחשמל אינן יכולות ל"שחק" בספרי החשבונות שלהם, ולהעביר הוצאות / הכנסות בין מוצרים בעלי מס גבוה לבעלי מס נמוך. הם לא סופרמרקט של מוצרים, שיכולים להעביר הכנסות / הוצאות בין מחלקת הירקות למחלקות האחרות.

    אבל, אם בטהרנים עסקינן – ניתן לתת לכל אזרח בישראל מתנה (שאינה חייבת כמובן במע'מ) של X קילווט חשמל ו- Y מ'ק מים.
    רק אם יצרוך יותר מכך הוא יחוייב לשלם. תשלום עליו יחול כמובן המע'מ הרגיל.

    אהבתי

  23. 2 המאמרים של דני רשף מעניינים מאוד. מצבנו לא וורוד כפי שהוא מציג אבל הכיוון הכללי בהחלט וורוד.
    ממליץ לכם לעקוב גם אחרי פנחס ענברי. הוא גם שולח עדכונים קצרים ותמציתיים. הייתי בהרצאה שלו. מדובר באדם עם ניסיון מצטבר של כמעט 50 שנה מול הפלסטינים, תמך בהסכם אוסלו, נפגש מספר פעמים אישית עם אבו-מאזן, חווה כמו כולנו את ימי הפיגועים, עדיין מאמין בצורך בפשרה,
    סירב לפרט מהי הפשרה שהוא מדבר עליה (אבל נראה לי ממאמריו שיותר בכיוון של הקמת אוטונומיה פלסטינית בחסות ירדנית).
    כעוקב אחרי ההתרחשויות בתוך העולם הפלסטיני והערבי הקרוב אלינו, הוא מצביע לפעמים על אירועים מתחת לראדר:
    http://jcpa.org.il/author/pinchas/
    https://pinhasinbariblog.wordpress.com/

    מחשבה שעלתה לי בעקבות מאמריו/עדכוניו של פנחס ענברי:
    בעקבות כניסת תורכיה לעזה, האם ניתן להפוך את עזה לשטח תורכי?
    אנחנו מחזירים את האימפריה התורכית חזרה לארץ, אבל מנגד זה יותר יציב משלטון חמאס.

    אהבתי

כתיבת תגובה