מדוע גברים מרוויחים יותר מנשים?

אחת התופעות הכלכליות הידועות והמדוברות ביותר היא פער השכר בין המינים. גברים מרוויחים יותר מנשים. מדוע בעצם? אפשר לספק הרבה הסברים שבכולם יש אמת. אפליה, קושי של נשים להתמקח על שכר באסרטיביות, בחירה של נשים להשקיע בילדים במקום בקריירה. הוויקיפדיה מגוללת רשימה שלמה של סיבות. איני מפקפק בסיבות אלו, אך לדעתי אפשר לקחת מבט מגבוה ולהסתכל על הדברים, כמה מפתיע, בפרספקטיבת התמריץ.

כיום מקובל להאמין שהאדם נוצר בתהליך אבולוציוני שבו התפתח באיטיות מבעלי חיים אחרים. רק גרסאות האדם שהצליחו להעמיד צאצאים שורדים נותרו עד היום ומהווות את הגזע האנושי הנוכחי. על פי הפרספקטיבה האבולוציונית, כמורשת מאבק ההישרדות רב הדורות נותר חקוק באדם הצורך העז למצוא בן זוג הולם שאיתו יוכל להעמיד צאצאים. זו בעצם תכלית הקיום שטבעה בנו האבולוציה. האנושות התפתחה כך שבני אדם ממין זכר שמים דגש על המראה החיצוני כשהם מחפשים בת זוג. לעומת זאת, בנות האדם ממין נקבה מחפשות בן זוג המצוי בסטטוס גבוה, דבר שמתבטא בכמה דרכים בימינו, אחת החשובות שבהן משכורת גבוהה.

לפיכך מערך התמריצים שפועל על הזכרים והנקבות האנושיים הוא שונה. לנקבה יש תמריץ חזק מאוד להיות יפה ואטרקטיבית חיצונית כדי שתמצא בן זוג ושתוכל לשמור עליו לאחר מכן. לזכר, לעומת זאת, התמריץ המרכזי הוא לרכוש סטטוס גבוה, דבר שמתמרץ אותו להגדיל משכורתו, בתקווה שכך ישיג בת זוג וישמור עליה. אין פלא שזכרים, שהתמריץ שלהם להיות בעלי משכורת גבוהה הוא רב יותר, באמת מרוויחים יותר כסף. מנגד, אין פלא למשל שנקבות, שהתמריץ שלהן להיות יפות גדול בהרבה, עושות הרבה יותר ניתוחים פלסטיים. אמנם יותר ויותר גברים עושים ניתוחים פלסטיים, אך בבריטניה לשם דוגמה, מספר הניתוחים הפלסטיים שעשו גברים קטן פי עשרה מזה שעשו נשים.

76 תגובות בנושא “מדוע גברים מרוויחים יותר מנשים?

  1. בהחלט מסכים,
    הנה , כאן ניתן לראות את ההשפעה והתמריצים של האבולוציה גם מכיוון הצריכה.

    באותו נושא : כמה בדיחות שגנבתי מג'ק בני :

    למה גברים חיים פחות מנשותיהם?

    כי הם רוצים.

    למה גירושים של פולנים כ"כ יקרים?

    כי הם שווים את זה.

    סתם , סתם , חולה על אישתי ומודה לה כל יום על זה שעדיין מצליחה לסבול אותי.

    אהבתי

  2. תודה על הפוסט תמריץ . נו טוב , זה נושא של כמה ספרים עבי כרס , אפילו כך לא יספיק. אלא תמריץ , שאתה כותב שהתפתחנו מבעלי חיים אחרים . אז זה אולי מוקד הענין היית צריך להאמין , משמע :

    איזה בעלי חיים ? מי הם בדיוק ? מה טבוע בהם שטבע בנו ? ואז היית מגלה אולי , עושה היכרות עם קופי האדם . שימפנזות . 98 אחוז זהות בגנים ביננו לבינם . היית מבין שהם הקרימינלים של הטבע , אין עליהם , רק המין האנושי משיג אותם . היית מבין שהם חיים בלהקות , יש להם זכר מנהיג , תחרות על מנהיגות . היית מבין למה גברים מאכלסים בתי הכלא , ולא נשים . פער של 2 אחוז לערך , על 98 אחוז . מכאן אפשר היה להקיש משהו על משכורות גם . הכל מעבר לסיבות שטח כמובן . בעיקרון צריך להשקיף על כך , מתוך ניתוח של : סיבות שטח ( התנהגות , קונפורמיזם , סביבה ) , סיבות עומק ( גנים , אישיות ) ולבסוף : דחפים אבולוציונים ( אינסטינקטים ראשוניים טבועים ) . תודה

    אהבתי

  3. רק להבהרה תמריץ :

    דחפים אבולוציונים נשמע קצת עמום . אבל המחשה טובה תעזור :

    אתה מכיר כלבי עבודה . כלבי רועים למשל . הם רצים אחרי העדר , ומארגנים ומתעלים אותו . אתה ככלכלן תשקיף על זה ותחשב : כמה דלק הם חוסכים , כמה יעילות מייצרים , כמה פריון בעבודה , כמה עלויות של כוח אדם ומכונות וכו…. אבל :

    חוקר אבולוציה יסתכל על זה ויראה למעשה טורף שרץ אחרי טרף . האינסטינקט האבולוציוני / הראשוני הטבוע הוא זה של טורף , ורק האדם , באמצעות אילוף והכוונה , תיעל האינסטינקט הראשוני , לזה המשני : מכונת עבודה שמארגנת עדר כבשים לכיוון הנכון . תודה

    אהבתי

  4. עוד הבהרה ברשותך תמריץ : גנים , משמעותו לעיניננו : אנטומיה שונה , ותכל"ס : הורמונים בעיקר . תודה

    אהבתי

  5. תמריץ , חבל על הזמן , תקרא ההמחשה עם הכלבים תקרא שוב ותבין .אלא אם כן אתה טוען שמוצאינו לא מאב קדמון חייתי , אבל הרי לא טענת כך , אלא ההיפך , ציינת מבעלי חיים, בעלמא אומנם , אבל כך ציינת . קצת לחשוב …. תודה

    אהבתי

  6. אל רום, מסכים שאפשר לחשוב על שלל דרכים שבהן מוצאנו החייתי מעצב את התנהגותנו בהווה. חלקן מונעות ישירות בידי החלקים החייתיים שבנו, וחלקן עוברות תיווך במחשבה רציונלית ובתכנון.

    אהבתי

  7. שמח תמריץ שאנו מסכימים , על מה שאגב מוסכם בכלל , בלי עוררין בקרב חוקרים ומדענים , כמובן שקשה למצוא תיאולוגיה שתיישב האלוהים עם קופי אדם ובריאת האדם מעפר ואפר או – from scratch כמו שאומרים בארה"ב , לכן רק מדענים מסכימים בעיקרון על כך , אבל אתה הרי נמנה עם המחנה הרציונלי . תודה

    אהבתי

  8. אם שימפנזה בת 45 מוכנה ללכת עם שמפנזה בן 15 היא כנראה אחרי סקס פרוע ולא יוקרה כסף ומכוניות מרוץ. אולי מכיוון שאצלם אין צבירת רכוש הנקבות לא אחרי אחד עם עתיד כלכלי בטוח.
    סיבה נוספת שנשים משתכרות פחות: אינטלקטואלית נשים מרוכזות יותר במרכז עקומת הפעמון. יש פי 7 יותר גברים עם אינטלגנציה גבוהה מנשים

    בכל מקרה יש כמה מליוני שנים של אבולוציה בין האדם לשימפנזה והאב המשותף שלהם.

    אהבתי

  9. תמריץ , אכן מצאתי עניין בתחזית שלך אבל לצערי לא את האמונה.
    בגדול , אני לא אדם מאמין (*). אם הייתי כזה , הייתי לבטח טוען
    שדרכי האל הנסתרות או יותר טוב מזה שהאבולוציה הינה ההוכחה
    שלאלוהים יש חוש הומור.

    (*) אני מאמין שהאמרה הזאת תלוית פוזיציה.
    אני משער שאין כמעט אתאיסטים על מטוס שמתרסק.

    אהבתי

  10. אורי , המנטרה הזו שגברים יותר אינטילגנטים מנשים , לחלוטין חסרת שחר . אלא שצריך להפריד היטב בן אינטיליגנציה רגשית/ מנטלית , לבין אינסטרומנטלית ( איי קיו נטו ) .

    באינטגרציה בין השניים, הנשים עולות ככלל באינטיליגנציה על פני הגברים . ככלל חשוב לזכור אורי :

    השכל הולך אחרי המנטליות והרגש , ולא ההיפך . תודה

    אהבתי

  11. אל רום פשוט מתסכל אותי. אני לא אומר שהוא לא אומר דברי טעם, אבל כל כך מתסכל לקרוא אותו.

    לענייננו – אני לא חושב שאתה יכול להשליך מהאבולוציה למה שאנשים עושים היום בצורה פשוטה. למשל – למה אנשים לוקחים אמצעי מניעה ולא עושים מלא ילדים?
    למה אנשים מחליטים שהם לא רוצים ילדים בכלל? למה אנשים נעשים צמחוניים?

    אין לדברים האילו הסבר אבולוציוני.

    אהבתי

  12. יואב , צר לי אם אני גורם לך תסכול . אלא שדברי כמובן גם לא נועדו לייצר הנאה או השלמה . כל אחד בא ממקום מסוים , וזה טבעי שיווצר תסכול במיפגש או בדיאלקטיקה בין מיגוון דיעות או פוזיציות שונות .

    תכל"ס יואב :

    איפה השלכתי בצורה פשוטה ? השלכתי אכן , אבל לא בצורה פשוטה ! וגם לא גרסתי שזה כזה פשוט ! לכן הבאתי דוגמא או המחשה מכלבים !! אתה טוען הדברים בעלמא , ואילו אני ממחיש ומוכיח הלכה למעשה . ובסוף אתה כותב , חד משמעית : אין לדברים האילו הסבר אבולוציוני !! עם כל הכבוד …

    אם אתה מסכים שמוצא האדם מאב קדמון משותף כלשהוא , לכלל החיים ( בלי להיכנס לסיבוכים מיותרים ) אזי : אתה צריך לשער , שיש סבירות טובה , שמשהו טבוע בנו , שהוא קדמוני . מה רע למשל בהגדרה של אינסטינקטים ?

    האדם , כמו הקופים , בין החיות היחידות בטבע , שיש להן אינסטינקט או דחף מיני תדיר . 24 שעות ביממה . לא עונת יחום כמו רוב החיות . את זה ירשנו כמובן מן הקופים .

    אלא שאצל נשים ככלל , סף הגירוי גבוה יחסית , ואילו אצל גברים , סף הגירוי נמוך מאוד . אין לי משאבים כרגע להאריך , אבל :

    אם מוצאינו מן הקופים , אזי ירשנו גם יחום 24 שעות ביממה , או דחף מיני 24 שעות ביממה ככלל . אין לזה משמעות לפי דעתך ? למה גברים קרימינלים טבועים ? למה הרבה פחות נשים ? תנסה לחשוב , כמה מלחמות אכזריות בטבע , בין זכרים , על ההרמון , על השליטה עליו וכו….. חומר למחשבה .

    צר לי אם העצמתי התסכול , אבל , לרוב האמת מאוד כואבת , להרבה יותר מדי אנשים , וזה טבעי , טבעי ומתסכל !! לכן כתבתי לאורי :

    השכל הולך אחרי הרגש / מנטליות , ולא ההיפך !! תודה

    אהבתי

  13. יואב , רק להשלמה והבהרה : עסקינן בספי עוררות מיניים , ולא סתם ספים . הגבר ככלל , יוכל משמע לזנק מאפס לשמנה תשע , על עוצמה מינימלית של גירוי ומהר מאוד , ואילו אישה , צריכה ככלל , יותר זמן , רגש , עוצמות של גירוי , על מנת לזנק כאמור .

    אלא שחשוב להדגיש , המרחב שבו נעים הספים , הינו מרחב דינמי ואינדיוידואלי , ויכול הדבר להשתנות בהתאמה לאישיות , לגנים , נסיבות הענין וכו….. תודה

    אהבתי

  14. יואב, יש פסיכולוג יפני מבריק בשם סטושי קניזאווה שמחלק את בני האדם בחלוקה גסה ל"קרובים לאבולוציה" ול"רחוקים מהאבולוציה" – הראשונים מושפעים יותר מאינסטינקטים ראשוניים והאחרונים פחות מאחר שהם יותר אינטליגנטיים ומשכילים. ובאמת כל ההתנהגויות שציינת נפוצות יותר בקרב האחרונים. האינטליגנציה הגבוהה מרחיקה מההתנהגויות האבולוציונית הבסיסיות. עבודתו של קניזאווה מושמצת ונתפסת כגזענית בעיני רבים כי ברור ששיעור האנשים שיוגדרו "רחוקים מהאבולוציה" לא מתפלג שווה בשווה בין הקבוצות האתניות השונות.

    אהבתי

  15. גיא, לא בטוח שהבנתי למה דבריך על אמונה מתייחסים. בכל מקרה תמיד חשדתי שאלוהים הוא אירוניה. מכל התרחשות בעולמנו נודף ריחה של האירוניה.

    אהבתי

  16. תמריץ, משום שהם "רחוקים מהאבולוציה" האבולציה כנראה תעלב ותטפל בהם בדרכה המוכרת.
    בכל מקרה למרות שהוא יפני הוא מתעסק בפסיכולוגיה שהיא מערבית. במערב בד"כ שולטת גישה שמתנשאת על הטבע. למי שמאמץ גישה ומיתוס של התנשאות על הטבע (="רחוקים מהאבולוציה") יש בד"כ אינטרס (תמריץ) כלשהוא והוא להרגיש עליון עליו ולנצח אותו. דבר שמוביל לבעוט בעולם ,לניקור לעולם ולניכור עצמי . חבל.

    בכל מקרה לדעתי כל ההתנהגויות שיואב ציין הם חלק מהטבע(והן בסדר גמור) , כולל האדם עצמו שמנסה(לרוב בתפיסה המערבית ) כל העת להפריד את עצמו משום מה מטבע זה.חבל.

    אהבתי

  17. תמריץ, תחילה התייחסי לאמונה שיתאפשרו בימינו חיים פוליאמוריים.
    אח"כ לעניין – "תיאולוגיה שתיישב האלוהים עם קופי אדם…."
    קצת בבדיחות וכאן יותר ברצינות אפשר לראות שאין לתיאולוגיה בעיה ליישב טענותיה עם ממצאים חדשים משום שהיא בנויה מראש כך שלא יהיה אפשר להפריכה….

    http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_interpretations_of_the_Big_Bang_theory

    http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_evolution

    אהבתי

  18. אם הכוונה שאלוהים( או היקום) הוא אירוניה ,כלומר לועג למאמצי האדם אני חוזר לטענת הנחת המוצא שנמצאת בתרבותינו ובה אנחנו זרים לעולם( שהרי הוא לועג לנו – משמע אנחנו לא חלק ממנו) …. אם אנחנו מרגישים זרים לעולם נרגיש גם מנוכרים ואז נרצה להרביץ לו בחזרה ולבעוט בו.לא חארם?

    כן, אני יודע שזה נשמע קצת חידתי.

    אהבתי

  19. הלעג בעיניי הוא פחות למאמצי האדם. הרי מאמצי האדם הם בסך הכול מועילים ואני מרבה לכתוב על השיפור בתוחלת החיים, ברמת החיים וכו'
    אני רואה את האירוניה בלעג הסמוי של ההיסטוריה לכל ניסיון להסביר את הכוחות הנסתרים של העולם. כל הסבר מתהפך על פיו.

    אהבתי

  20. סטושי, קבל התנצלותי. נראה מעניין. אגב,
    "ההטיה העיוורת" שלי היא הנטיה להניח שאני טועה לחשוב יותר מאשר הסובבים אותי 🙂

    התגובה האחרונה שלך הזכירה לי להמליץ על סדרה שרצה עכשיו בערוץ ההיסוריה -Ancient Impossible (אורי , אפשר גם ביוטוב) … ניתן להבין שהייתה רמת טכנולגיה מאד גבוהה כבר בעולם העתיק(הרבה טכנולוגיות למעשה "התגלו" מחדש במאות האחרונות) רק שכנראה חסרה השיטה הכלכלית על מנת ליישם טכנולוגיה זו ולהוביל למהפכה תעשייתית כבר אז.

    אהבתי

  21. גיא זה נשמע לי קצת מיסטי העניין של רמה טכנולוגית גבוהה. אחפש תודה

    לגבי מוצא האדם מהקוף, רק להעמיד דברים על דיוקם: מוצא האדם לא מהקוף אלא מאב קדמון לשניהם. יש שניים וחצי מליון שנים מרחק של הסתעפות עד השימפזה.

    מה דעתכם לנסות ולהביע השערות מה יהיה השנה?
    היורו נפל היום לערך הנמוך מזה ארבע וחצי שנים מול הדולר. זה טוב ליצוא האירופאי. האם יוון תפרוש? יהיה משבר באירופה השנה?
    האם באמת הכלכלה האמריקאית מתחזקת או שזו אשליה למרוץ הבחירות של הדמוקרטים?
    דאעש ינחל תבוסות השנה ויצטמצם לגודל מאיים פחות. ירדן תאבד את השילטון ההאשמי?

    אהבתי

  22. כן אורי, טוב שהערת. יש מלא סדרות מיסטיות הזויות לאחרונה בערוצים הללו.
    זאת בהחלט לא כזו. אם אני זוכר נכון אז גם יובל נח הררי מדבר ספרו,קיצור תולדות האנושות, על הטכנולוגיה ברמה של פרה המהפכה התעשייתית שהייתה
    בעולם העתיק.
    לגבי השערות : אני בחוץ, יואב קרני שהוא אינציקלופדיה מהלכת מסרב.אני מוותר, גם ככה אני עושה כבר מספיק צחוק מעצמי.

    אהבתי

  23. אני ארים הכפפה. מי יזכור אם אשגה.
    יוון תפרוש ותטלטל את גוש האירו. הכלכלה האמריקנית תנסוק מעלה מעלה ודעאש ייחלש מאוד. עבדאללה יישאר מלך ירדן וביבי יישאר ראש ממשלת ישראל.

    אהבתי

  24. אורי , לגבי מוצא האדם , גם זו ההגדרה הלא נכונה , הנכונה והרסמית ( פשוט לא היה טעם ממשי בפוסט ) :

    החיים מוצאם מאב קדמון משותף . אלא , שבמסגרת החיים , גם הצומח צריך להיחשב , הואיל ועסקינן בחד תאי , נושא די אן איי , וזהו מוצא החיים הבראשיתי אסטרטגי .

    כל החיים , חי וצומח , יסודם בתא הבודד , גופינו כולו תאים ואינטראקציה בינהם , זה בסיס החיים באשר הם : התא הבודד !! מכונת עבודה חולנית ממש . תודה

    אהבתי

  25. אורי , לגבי היורו , הרבה תלוי במריו דראגי , יו"ר ה – ecb , הבנק המרכזי באירופה . הוא הצהיר לא מזמן , שרק בינואר 2015 , הוא עשוי להחיל הרחבות כמותיות נוספות . אם הוא יחיל , אזי סיכוי טוב שבורסות באירופה יעלו , והיורו ימשיך לרדת . מאידך , יש את הסיפור עם יון כמובן …… ובכלל התחזקות הדולר בעולם שהיא מאוד משמעותית השנה . הדולר באינדקס סל שלו ( השוואה כנגד מטבעות עיקריים ) הגיע לשיא , חצה מהר מאוד נקודת התנגדות חשובה של 80 , והגיע ל – 91 נקודות . וזה פשוט מדהים . אפשט לכם גרף , של האינדקס דולר , אולי בהמשך , שתיווכחו כמה משמעותית הנסיקה שלו לאחרונה . אלא שיורו זה סיפור ספציפי וסבוך . בהמשך אולי …תודה

    אהבתי

  26. אורי תמריץ ושאר המגיבים , אפשר להגיע ללינק הבא ( לא היו לי משאבים כרגע לפשט לכם גרף ) ולראות תכל"ס את העליה של האינדקס דולר ( כאמור , כנגד סל מטבעות עיקריים גלובליים ) :

    http://www.investing.com/indices/usdollar

    תודה

    אהבתי

  27. רק להבהרה , עסקינן בגרף יומי ( יומי , אין משמעותו יום אחד כמובן , אסביר בהזדמנות , או שלמעשה : כל נקודה או חיתוך בגרף ( או נר יפני בגרפים אחרים ) מייצגים יום אחד , כלומר : קומפלקס של : יום אחרי יום , סיכום של : יום אחרי יום ) .תודה

    אהבתי

  28. תמריץ ושאר המגיבים , שימו לב לתגובה של Ann OldField (למעלה בפייסבוק)
    לכתבה על סטושי קניזאווה שתמריץ הפנה (בתגובה 2 בינואר 2015 בשעה 21:20). אני לא אצטט כי שווה לקרוא ולהתאמץ לבד.
    אני לא מכיר את עבודתו ואת המחקרים לעומק (אתמול ערכנו היכרות ראשונה)
    אבל מומלץ לזכור את ההערה של Ann באחורי התודעה כשאנו קוראים מאמרים להדיוטות.

    אהבתי

  29. בכל מקרה אולי אתקן (*) תיקון קטן לדבריה :
    "…… שתיאוריות נפלאות ככל שהן תהיינה, כשאין להן אישוש מדעי מובהק, הן רק בגדר תיאוריות……."

    תיואוריה הינה למעשה רק השערה (היפותזה) עד אשר ניתן לה אישוש מספק.

    (*) כמובן שיש לזכור באחורי התודעה שגם כותב טוקבק זה עלול לחרטט.

    אהבתי

  30. גיא, המחקר שann מתייחסת אליו מעניין אך כלל לא נראה לי קשור לעבודתו של סטושי. מן הסתם הוא תוספת של כותב הכתבה.

    אהבתי

  31. גיא, קראתי מעט על הסידרה של טכנולוגיות עתיקות שהפנת אליה. יתכן שטעית בשם.היתה הפניה לספינות שנמצאו על אגם נמי באיטליה, מתקופת קליגולה ועל מים חמים וקרים שזרמו בצינורות הספינה. שרברבות שנעלמה רק בימי הביניים. שאלתי את עצמי מדוע המהפכה התעשיתית לא החלה מוקדם יותר, בתקופת הרומאים כשהכלכלה והתרבות אפשרו את זה, מדוע היה צריך לחכות עוד 2000 שנה?

    תמריץ, התחזיות לעתיד צריכות לכלול לפחות אחת לא צפויה, ניחוש מרחיק לכת. התחזיות שלך צפויות. אולי משהו מרחיק לכת?
    גיא בכור מצפה לחילופי שליטים בסעודייה. אביב העמים המוסלמי לא הסתיים.
    היורו יגיע לשוויון עם הדולר?

    אם היורו יחלש האם היבוא שלהם מסין יקטן וזה יפגע בכלכלה הסינית? האם עלית ערך הדולר לא תחזק את סין ויפן שמחזיקות אג"ח אמריקאי ?
    המצב הכלכלי דומה למצב במשבר הגדול של שנות השלושים, אמריקה נחלצת ראשונה וכלכלת יפן בקשיים.

    אהבתי

  32. אורי , אני לא מבין , האם אתה שואל מדוע בתקופת הרומאים לא הייתה יכולה להתחולל המהפיכה התעשיתית ? שאלה קצת תמוהה , אבל חשובה במחשבה שניה :

    טוב , תיקון טכני קל , עסקינן במאה ה – 19 , אז זה לא בדיוק 2000 שנה , מאה שנה לכאן ולשם זה הרבה בטכנולוגיה . אבל איכשהוא .

    אלא שבפרספקטיבה היסטורית תרבותית צריך לראות כך את הדברים :

    התקופה הקלאסית ( פילוסופיה יון וכו…. ) היא תחילת המדע . מדע, משמע : התחייבות או ניסיון לתאר תופעות על פי פרמטרים אובייקטיבים , ולא בהכפפה לדוקטרינות תיאולוגיות סוביקטיביות .

    אלא , שהעולם שקע לחשכת ימי הביניים , לא בגלל שלא היתה פרוגרסיה , הייתה !! אלא שהיא הייתה כפופה בעיקרון לדוקטרינות סובייקטיביות תיאולוגיות ( בגדול ).

    כך העולם עמד מלכת ביחס לוקטור חשוב זה , והרנסנס , הניאו קלסיציזם , תקופת המאורות , החזירו את המדע לתיעול הרציונלי אמפירי אובייקטיבי , וכמובן : המכניקה של ניוטון , והמצאת החשמל , קונקרטית עשו ההבדל . זה הסיפור בגדול !

    תודה

    אהבתי

  33. אורי , תיקון קל לתגובתי ,מדובר במאתיים שנה בקירוב לכאן או לשם , תחשוב , לפני 200 שנה , טכנולוגית ( מכאן ) איך נראה העולם ….תודה

    אהבתי

  34. אורי , הנה פרק חשוב מהסדרה Ancient Einsteins

    וגם אם מישהו חפץ : ביקורת על ההתנהגות של קארל סייגן
    http://disinfo.com/2014/01/robert-anton-wilson-trashes-unbridled-arrogance-carl-sagan/

    מומלץ למי שרוצה להתעמק לקרוא את דברי רוברט אנטון וילסון בקישור וגם התגובות מעניינות. בכל מקרה עוד לא סיימתי לקרוא ואין לי עדיין עמדה.

    אהבתי

  35. אורי , רק עוד הבהרה ( פשוט שאלה תמוהה , אבל מתבקשת למעשה ) :

    על רגל אחת : המונותיאיזם , הוא הסיבה או התשובה לשאלתך , הוא אחד ההסברים העיקריים , למהפיכה תעשיתית , מאוחרת פוטנציאלית לפחות , לפי תפיסתך .למה הוא ? פשוט : טוטאליות, אותה טוטאליות שמכפיפה המדע לדוקטרינות : אמת אחת , מוסר אחד , אלוהים אחד ,דת אחת , חוק אחד , אין עליו , אין עליהם , אין בילתם . תודה

    אהבתי

  36. אסתכן בתחזיות (לא פורצות דרך אלא מניתוח המשך המצב הקיים):

    האירו יקרוס אבל גוש האירו לא יפורק. מספר מדינות יפרשו אבל ייווצר גוש פנימי של מדינות הליבה שישמרו על איחוד מוניטרי. האיחוד הנותר יעניש את המדינות הסוררות ויטיל עליהם הגבלות סחר והגבלות כלכליות נוספות – מה שיעמיק עוד יותר את המצב הכלכלי שם. הקשיים במדינות הפורשות יגרמו למהומות ובתגובה הממשלות החלשות שם יעבירו חקיקה מגבילה להגירה מוסלמית. האיחוד הנותר יצמצם את מוסדותיו ואיתן גם את מעורבותו הבינלאומית.

    בועת הנדל"ן בסין תתפוצץ וההאטה בסין תגרום להמשך ירידה במחיר הנפט.

    החולשה הסינית והאירופאית והחוזקה האמריקאית יגרמו לכסף לזרום מהעולם לתוך ארה"ב מה שיעלה את שער הדולר. גם עליית הדולר וגם ירידת הנפט ייצרו לחצים דיפלציוניים שיחייבו הקלה כמותית נוספת.

    מעבר ההון לארה"ב יגרום לאזרחי יפן להצטרף לחגיגה ולקנות אג"ח אמריקאי במקום יפני. שוק אגרות החוב היפני יקרוס ואיתו יחסי החוץ בין ארה"ב ליפן. הקולות המתנגדים לנוכחות האמריקאית יגברו וארה"ב תפנה את בסיסיה משם.

    ירידת מחירי הנפט תפגע במדינות הערביות מפיקות הנפט, מה שיוביל להתחזקות תנועות עממיות וטרוריסטיות. איכות החיים והביטחון האישי במדינות אלו ידרדר, מה שיאיץ הגירה של אזרחים משכילים, אנשי עסקים ויזמים לירדן או טורקיה ואיכות החיים תפחת עוד יותר. יקומו ישויות ערביות חדשות כדוגמת מדינה לכורדים שיזכו לתמיכה מהמערב כתגובת נגד לתנועות קיצוניות מסוכנות לאזור.

    מצרים תחלש אבל היא תשמור על הסכם השלום עם ישראל, כנ"ל ירדן. ישראל תעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני עם ירדן, כולל החזקת כוחות ישראליים בתוך ירדן לכיוון גבולותיה המזרחיים והצפוניים.

    אבו מאזן ילך לעולמו או יחלה (הוא כבר בן 80). סאלם פיאד לא יצליח ליצור קואליציה סביבו והרשות תלך לבחירות. לפני הבחירות תיערך מהפכה ברשות בידי ה"דור השני" (בני 50-60) אבל היא לא תצליח. ישראל בגיבוי אמריקאי תציע שליטה משותפת בשטחי יו"ש בין ישראל לירדן.

    – אני מודע שהתחזית היא הסלמה של המצב הקיים כאשר בפועל אירועים "ברבוריים" משנים את התמונה.

    אהבתי

  37. התחזית של יאיר מציאותית ומהנה מאד לדעתי. אולי בחלקה היא תקווה. תמריץ זהיר יותר וחבל מכיוון שמעניין לשמוע אופציות סבירות יותר ופחות. כשקונים מניות של חברות שמפתחות תרופות מספיק שאחת מתוך 10 תצליח.
    אני אוהב לשמוע את יאיר קרני, האנציקלופדיה המהלכת, מתנבא מכיוון שהוא בוחר משעולים שלו העולם היה בוחר בהם הכל היה טוב יותר. יצא לי להתכתב אתו והוא אדם מאד מאד רגיש ולא חברתי. יש לו טעם מצויין באסטטיקה דבר שלא מתבטא בכתבות שלו והוא שונא את הסינים ואוהב את האמריקאים יותר מדי.
    אני חושב שהשלטון הירדני חלש יותר מאשר תמריץ מאמין ומופתע שהוא לא נפל עד עתה. המלך נותן מרחב פעולה לפרלמנט שלו אבל זה לא עוזר במדינות אחרות ודוגמא טובה לליברליות היא בחרין. נציגת בחרין באו"ם היא אשה היהודיה, שיא הסובלנות למיעוטים ונשים, ועדיין הם היו צריכים את הצבא הסעודי למנוע הפיכה עממית.
    אלרום אין ספק שמונטאיזם השפיע על התפתחות ויצירתיות אבל האם טכנולוגיה כל כך מושפעת מדת? מדוע בתקופה של עושר ותגליות כמו באימפריה הרומית לא הצליחו להמציא המצאות בסיסיות. אני מבין מדוע בימי הביניים היה קשה יותר אבל כמו שגיא אמר כשאתה מתבונן על הרעיונות של תקופת הרומאים זה כמעט 1800 שנה של דריכה במקום או אפילו אבדן פטנטים.

    גיא, חשבתי שאתה מתכוון לתוכנית ancient discoveries

    יואב, חלק גדול מההתנהגות של בני אדם עדין נובעת בעקיפין מאבולוציה.
    לדוגמא האמונה העיוורת ברפואה מושלמת נובעת מאבדן הדת ומרצון למצוא תחליף מיסטי.

    מלחמות הנפט: מי ימצמץ ראשון
    http://tinyurl.com/phyddzf

    אהבתי

  38. יאיר, תחזיותיך נראות לי סבירות פרט לשתיים. אני כידוע לא מאמין בקריסה של האג"ח היפני. וגם לא נראה לי שהאיחוד האירופי, שהוא גוף של שלום, ילך להעניש מדינות רק כי פרשו ממנו.

    אורי, אשתדל לחשוב על תחזיות מופרעות.
    לגבי הקישור, דיפלציה לעולם אינה גזירת גורל בשום הקשר. תמיד אפשר להדפיס עוד כסף עד שהדיפלציה תתחלף באינפלציה. כמה קשה כבר ליצור ביטים במחשבי הבנק המרכזי? הבעיה היא חוסר הנחישות וההססנות של ממשלות ובנקאים מרכזיים.
    במקרה הקיצוני אפשר להשתמש בפיתרון שהצעתי בעבר בבלוג – חלוקת כסף להמונים.
    http://rotter.net/forum/scoops1/169680.shtml

    אהבתי

  39. אורי , טענתי בדיוק ההיפך , תקרא שוב התגובות שלי ותבין . את הניוון והדריכה במקום,מבחינת טכנולוגיה ומדע , יש ליחס (בין היתר ) למונותיאיזם , תקרא שוב . תודה

    אהבתי

  40. המחבר בפוסט שהפנתי אליו לא מוצא סיבות נגד להסבר זה (מתוך שלושה הסברים ,מפורט למטה)באשר מדוע לא התפתחה מהפכה מדעית בתרבות יוון הקלאסית :
    ——————————————————————-
    "הסברים מעורפלים המבוססים על [תפקידה של עבדות בציביליזציה קלסית] ועל חוסר זיקה בין קיומה של עבדות מצד אחד והאינטרס של האליטה בהגדלת תפוקה בצד השני." – או בפשטות לא היה אינטרס לאליטות לשנות סדרי עולם.
    ——————————————————————-
    מתוך "תרבות המערב" ויקפדיה
    ———————————————————————
    "מהיהדות לקחה תרבות המערב מספר מאפיינים בסיסיים: מונותאיזם – היהדות היא השנייה בדתות העולם (אחרי דת האתניזם המצרית של אחנתון) שפיתחה את התפיסה המונותאיסטית, תפיסה שלה הייתה השפעה מכרעת על תרבות המערב מאז התנצרותו של קונסטנטינוס הראשון, ומתוכה יצא התנ"ך שהפך להיות אחד הספרים החשובים והמשפיעים ביותר בתרבות המערבית.[ חירות – במיוחד בכל הקשור בשלילת העבדות, המהווה מוטיב עיקרי ומכונן ביהדות. קדושת החיים – התפיסה כי חיי כל אדם אסורים בפגיעה]. "
    ———————————————————————
    אם כך הדבר דווקא כן אפשר למצוא הסבר שהמונתיאיזם בגירסתו היהודית השפיע לחיוב על המהפיכה המדעית.

    אהבתי

  41. טוב, כמובן שהתכוונתי ל[מהפכה התעשייתית] (מהתגובה קודמת,מהפיכה המדעית הייתה הרי גם ביוון הקלאסית) . אציין גם שתרבויות שנפגשות אחת עם השניה משפיעות אחת על רעותה …. ( באגלית יש מונח נפלא – Intertwined) ……. לפעמים לטובה ……

    יתכן שיאיר יתקן אותי אבל יש לשים לב ש …
    ביהדות של הבית הראשון לא הייתה נהוגה תרבות ההתפלפלות של המשנה והתלמוד. תרבות זאת התפתחה רק לאחר תהליך ההלניזציה שחלו במזרח הקדום לאחר כיבושי אלכסנדר מוקדון . וכך השיטות של הפילוסופיה היוונית שימשו בשביל להבין ולפרש את צפונות התנ"ך.

    אהבתי

  42. ביהדות בית ראשון אכן לא הייתה מסורת של דרישת התורה, בוודאי לא בצורה המפותחת כמו שרואים מאוחר יותר במדרשי ההלכה, במשנה ובתלמוד. ההתפתחות החלה בתקופת בית שני, מעט בעקבות ההלניזציה אבל הרבה מאוד כ"תרבות נגד" להלניזציה הפושה. חורבן הבית סתם את הגולל על אופציות יהודיות אחרות ולאחר מכן כל הזרמים שלא עסקו ב"דרישת התורה" פרשו או נכחדו.

    לא בטוח שהפילוסופיה היוונית דאז הייתה המנוע העיקרי לפיתוח הספרות ההלכתית (מה שקראתי "דרישת התורה"). היא הייתה המתודה שענתה על צורך בפיתוח כזה אבל לא המקור. כלומר יש בה גם חלק של השראה ששימשה את חכמי ישראל אבל גם חשש ממנה הוא שגרם לעיצוב היהדות בצורה של המסורות שאנחנו מכירים היום.

    זה שרק לאחר הפילוסופיה היוונית אנחנו רואים פיתוח יהודי מסיבי כדוגמת המשנה והתלמוד, זה לא בגלל הפילוסופיה היוונית עצמה, אלא בגלל חורבן בית המקדש. בשביל להבין את העניין בצורה יותר מוחשית צריך להבין שרק אחרי החורבן נחתם התנ"ך, כך שמי שחי בבית ראשון בעצם חי בתוך התנ"ך ולא היה לו שום צורך לפרש אותו. וכמאמר השיר "בגן העדן של ילדות אשר היה פורח, הייתי חלק מהנוף, היום אני אורח" – כך שרק מי שבא כאורח צריך לפרש ולהסביר את מה שהוא רואה או קורא. מי שחי בפנים לא צריך להסביר כי זה בשבילו חלק ממנו והוא לא שואל שאלות על הסדר הקיים. וכשבאים להסביר ולפרש, אז משתמשים בהרבה מתודות, חלק מהן הלניסטיות. ומתוך ההלנסטיות בעיקר פילוסופיה יוונית עם קמצוץ דק שבדק של מיתולוגיה יוונית.

    כלומר מה שהשתנה זה האנשים והתקופה (גם בגלל הפילוסופיה היוונית שגרמה לשינוי הזה). השינוי הזה חייב הסברים חדשים והפילוסופיה היוונית נתנה חלק מהכלים לפיתוח ההסברים.

    Liked by 1 person

  43. יאיר נראה לי שיש לנו מחלוקת קטנה, אולי ברוח בית הלל ובית שמאי (*), עם זה :"אנחנו רואים פיתוח יהודי מסיבי…. אלא בגלל חורבן בית המקדש. "

    (*)בית הלל ובית שמאי קמו ב[שלהי] בית המקדש השני וחורבנו.

    וגם

    "….גם מבלי לדייק בפרטים ההיסטוריים, הנתונים במחלוקת בין החוקרים, ברור לכל שהיו בתקופת בית שני התפצלויות רבות על רקע דתי. היו כתות שפרשו מן היישוב וגדרו את עצמן בתחומים מבודדים, והיו כאלו שהמשיכו לחיות זה לצד זה. בתקופות מסוימות היה השלטון על ירושלים הבירה עובר מן הצדוקים לפרושים וכן להפך. כל מחלוקת דתית משמעותית שנתגלעה בקרב היהודים גררה אחריה פיצול לכיתות ולזרמים. כל זאת – עד חורבן בית המקדש. מכאן ואילך, שאר הכתות נעלמו מן היישוב, וה[פרושים] שמרו על עצמם מאוחדים….."

    מתוך:
    http://tinyurl.com/o258t2w

    איך שאני מבין את העניין זה שהשינוי היה [לפני] חורבן הבית וה[פרושים] שמרו על עצמם מאוחדים…

    אהבתי

  44. 🙂 , כנראה שהיא [קטנטנת] אם לא ראית.
    אני הבנתי שאתה טוען ש[פיתוח יהודי מסיבי כדוגמת המשנה והתלמוד … בגלל חורבן בית המקדש] ….

    ואני אומר שפיתוח המסיבי החל עם בית הלל ובית שמאי עוד בתקופת הורדוס שהיתה כ-מאה(37-4 לפנה"ס , ג'תשכ"ג – ג'תשנ"ו) שנה לפני חורבן בית המקדש( 70 לספירה , ג'תתל).

    אהבתי

  45. יאיר וגיא-בגן העדן של ילדות היתי חלק מהנוף…השאלה היא האם הם היו מודעים לכך שהם חיו בתקופת התנ"ך. בדיעבד אנחנו יכולים להיות מודעים לכך.
    גיא, אני חושב שתקופת הורדוס ולאחריה כבר היה ברור שאנחנו על סף סיום של הממלכה היהודית, ישו היה חלק מההתנגדות לשינויים הזרים. יכול להיות שההשפעות הזרות היו כל כך חזקות שהן עודדו התנגדות דתית והתעוררות דתית. לאחר החורבן ולאחר המרד האוירה היתה אוירה שונה של תבוסה ואובדן. הפרושים אולי שמרו על עצמם מאוחדים בשל האופי האלים והקיצוני הפסימי?
    השיחה שלכם מעניינת ומהנה מאד
    אל רום-בכל זאת אני מתקשה להבין איזו השפעה יש לזה על ההתפתחות התעשיתית. הבנתי את דברי אל רום שכפיה דתית מונעת התפתחות מחשבתית אבל לא התפתחות טכנולוגית, עד כמה כפיה דתית יכולה להשפיע על אינסטלציה של מיים חמים וקרים? התנאים בתקופת האימפריה הרומית עם הרבה כסף ועושר עודדו יצירת פתרונות טכניים. מדוע היה צריך לחכות עוד 1800 שנה כדי שבאנגליה תתחיל מהפכה. תחילת המהפכה התעשיתית מצויינת עם יצירת נול הניפוי כותנה, אבל היו הרבה עבדים שיכלו לעשות את העבודה בזול וטכנית זו המצאה שבקלות גם הרומאים יכלו ליצר.

    אהבתי

  46. אורי , ישוע כאמור גם לא היה מודע לזה שהוא ישוע, הוא מת כרפורמטור יהודי.
    כנראה שאחרי מותו כשראו חסידיו שמשנתו לא תופסת בקרב היהודים הם הפנו את הנצרות לייצוא, למעשה הנצרות הייתה יהודות לייצוא….
    כמובן,כמובן שקצרה היריעה.
    בכל המקרה המחלוקות כבר החלו לפני בתקופת החשמונאים ….

    "אלכסנדר ינאי "אל תתיירא מן הפרושים, משום שאינם פרושים אלא צבועים" – והצבועים הם אנשים המעמידים פנים, או מעמידים כלפי עצמם פנים של אדיקות יתרה, שאינם מסוגלים לשמור עליה."

    ניתן לראות שהחשמונאים שהחלו כמרד מוחלט נגד היוונים של סוריה סיימו עם שמות כמו אלכסנדר ינאי ….

    אני מסכים עם האבחנה שלך " … שמרו על עצמם מאוחדים …."

    אהבתי

  47. לאורי, בוודאי שהם לא קראו לתקופה שלהם "ימי המקרא" אבל בתקופתם היו נביאים וקורבנות. אז כשיש לך נביאים שאומרים לך מה אלוהים רוצה ממך, ויש לך בית מקדש שאתה מקריב לו קורבנות, מי צריך לפתוח ספרים ולשאול שאלות?
    אכן, ככל שבית המקדש התדרדר מבחינה מוסרית ותפקודית (כמו מכירת הכהונה הגדולה בכסף) כן ניתן יותר מקום למי שכן פתח את הספרים, שאל שאלות ונתן תשובות (ואלו היו הפרושים). ובוודאי לקראת הסוף כאשר השליטה הרומאית מנעה הקרבת קורבנות וגישה לבית-המקדש – אז בית המקדש איבד את השפעתו ונתן יותר מקום לספרים.

    אם הפרושים היו קיצונים או לאו – אפשר להתווכח, אבל בוודאי שהם לא היו פסימיים. להיפך, הם נתנו את התקווה לעם אחרי החורבן כאשר קבוצות אחרות פרשו ונכחדו:
    הצדוקים הימרו על מנייה אחת והיא קרסה
    האיסיים הציגו מודל לא בר-קיימא לעם שלם
    רק הפרושים, שהחזיקו בשיטה שאפשרה חידוש הלכתי, הצליחו לייצר מודל חדש להתנהלות לאומית.

    הדוגמה הטובה ביותר לאופטימיות הפרושית רואים בדברי ר' עקיבא בסוף מסכת מכות.

    לגיא, הפיתוח המסיבי להבנתי היה רק אחרי חורבן המקדש. יחסית לתנאים שבאו אחריהם, בית שמאי ובית הלל לא ממש חלקו, אלא יותר תפסו עמדות בנוגע לרמת ההחמרה/הקפדה במצוות. מחלוקות של תנאים אחריהם יותר עוסקים ב"שורש הדברים" קרי איך ללמוד מהתורה כיצד להתנהג, ממש מחלוקת על מהי הפרשנות לדברי התורה.

    אהבתי

  48. המסקנות שלי מהדיון הן שעלינו לבטל את מוסד הנשיאות ולהחזיר מלוכה מבית ישי. גם לאירופאים יש מלך וזו תהיה הכרזה צבעונית שהחזרנו עטרה ליושנה. גם צריך לבנות את בית המקדש השלישי אבל אולי כדאי לחכות בשביל זה למשיח

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000998353#fromelement=hp_morearticles

    אהבתי

  49. אורי , מה אתה מתקשה להבין ? שמעת על " שמש בגבעון דום , וירח בעמק איילון ? ככה בקטנה …… ( יהושוע , פרק י' , פסוק יב' ) זה אגב רק חלק מן הסיבות , ובקצרה :

    האימפריה הערבית סגרה על אירופה ( מסחר ) . המשטרים הפיאודלים / וסאלים , לא היו משאבים של מדינה לאומית . תודה

    אהבתי

  50. אורי , פשוט הייתי קצר במשאבים , אז עוד הבהרה חשובה :

    מדע וטכנולוגיה , חד הם !! באשר המדע מאתר ומגדיר תופעות או כוחות יסוד , והטכנולוגיה רותמת אותם לפיתוחים פרקטיים ומועילים . אבל , בסיס הטכנולוגיה, הינו : המדע !! פשוט וקצר וקולע !! במקום שבו המדע נרתם לדוקטרינות סובייקטיביות , לא כל שכן תיאולוגיות , במקום בו לא כל שכן : ישנו קשר דיאלקטי בין תיאולוגיה למדע , ברור , שמצב דברים דנן : ישים ברקס להתפתחות טכנולוגית . עוד כהנה וכהנה בנושא , אבל אולי בהמשך . תודה

    אהבתי

  51. אל רום, בהתפתחות טכנולוגית בסיסית רוב הפתרונות והרעיונות מגיעים מאנשים שנמצאים לפני בעייה שהם צריכים לפתור. אלא אם כן אתה מתכוון שדוקטרינה סוביקטיבית פרושה שהדת דורשת מהם שלא לשאול שאלות או שהם נמצאים באוירה מדכא.
    אבל רוב ההמצאות הראשונות של התפתחות הטכנולוגיה היו על ידי אנשים פשוטים בשדה. כמה הם נחשפו לדוקטרינות תאולוגיות? הם לא היו קרובים לנושא

    אהבתי

  52. אורי , אני מדבר על תהליכים סיסטמטיים . מדבר בנוגע לשאלתך על המהפיכה התעשייתית , לא סתם הברקה או השראה על אתר !! לצורך הענין , צריך לתהות מה החלקיק האחרון של החומר ? והרי בעין לא רואים אותו , צריך טלסקופ . צריך אז להעלות השערות , השערות זה ענין סיסטמטי , שמזקיק ראש פתוח , והתחייבות לאובייקטיביות .

    אחרת , איך תגיע לרעיון ש : חשמל יסודו בתנועת אלקטרונים חופשיים , מפולר או קוטב חיובי , לשלילי , על מנת לייצר כוח ? הרי אין לך סיכוי בעין לא מזויינת , להבין הדבר . צריך שאדם יהא פילוסוף ומדען מטבע ברייתו ובריאות , הכל על מנת להגיע לכך . תודה

    אהבתי

  53. אם איכשהוא הגענו לתקופת הורדוס…. פרק מסידרה שאני ממליץ …למי שמעניין
    ניתן לראות את הנופים של רומא ואלכסנדריה ובעיקר לשמוע צלילי לטינית ויוונית.
    בפרק של קרב אקטיום… קצת אחרי תחילת שלטון הורדוס.

    אהבתי

  54. הורדוס. בברית החדשה מסופר שחוזי עתידות סיפרו להורדוס על כך שעתיד להוולד מלך חדש ליהודים, ישו. והוא ציווה להרוג כל בן יהודי מתחת לגיל שנתיים. כנראה נסיון לתת לישו רקע דומה לזה של משה רבנו. הורדוס מת בשנת מינוס 4 לספירה כך שלא יכול היה לפגוש את ישו שכנראה בכל זאת נולד 5 שנים לפני הספירה. יש אפילו תאריך מדוייק ללידה שבו עבר כוכב שביט בשמי הארץ. תקצר היריעה.
    היין היפני מתחזק ביותר מאחוז
    כבר ב 2011 הציעו ליוונים לחזור לדרכמה. "הם שיקרו לנו ואנחנו עומדים למחוץ אותם" אמרה מרקל. היונים מצד שני רוצים הנחה של 50% על 245 בליון דולר חוב. מה יש? גם הגרמנים ביקשו אותו דבר מהיונים ב 53 אחרי מלחמת העולם השניה.
    הבנתי מדוע דפלציה זה רע, כשאתה חייב כסף קשה יותר להחזיר. האוסטריטי הוריד את הגדפ של יוון ב 27%. החוב של איטליה קפץ ל 133% מהגדפ מ 116% למרות כל קיצוצי האוסטריטי והיצור שלה זהה לזה של 1980.
    מה יהיה אם המדינות בעלות החובות יתאחדו נגד גרמניה ויחליטו להדפיס עוד יורו? למה צריך לקצץ ולהדפיס אפשר רק להדפיס.

    אהבתי

  55. אורי, שתקפוץ לבקר בארץ אני ממליץ לך לעצור בקיסריה(ראשית ,תרגיש שם כמו ביוון). יש שם תצוגה של הולגרמות. שם ההולגרמה של הורדוס שהיה פוליטקאי א-א מספרת כיצד סיבך אותו קרב אקטיום משום שהיה נאמנו של מרקוס אנטוניוס תחילה וכיצד קנה את אמונו של אוקטבינוס קיסר (מאוחר יותר אוגוסטוס (הנשגב, המרהיב)) . הורדוס היה במעמד גבוה באימפריה ונחשב לאיש אמון של אוגוסטוס אחרי אגריפס שיה שר צבאו וחותנו ויורשו המיועד(*). הורדוס גם בנה מחדש את סבסטיה וזאת הייתה מחווה נוספת לאוגוסטוס(סבסטיה = הנשגב ביוונית).

    לגבי החובות במטבע עצמי זה נראה לי קצת דומה לאדם פרטי שמחייב את עצמו.
    הוא הרי תמיד יכול לספר לעצמו סיפור חדש(זהה להדפסת כסף) שיוכל להאמין בו.
    לספר סיפור חדש ושאדם אחר יקנה אותו, אפעס נראה לי קצת יותר מסובך.

    (*) היה פילושמי וחבר קרוב של הורדוס. הוא נפטר באופן לא צפוי בערך בגיל 50 מחום ומכאן [אגריפה] – (סבתא שלי היה כל הזמן אומרת …"תיזהר שלא תקבל אגריפה … )

    אהבתי

  56. יפה מאד: גריפה מאגריפס, אוקטבה מאוקטביוס. אוגוסט מאוגוסטוס.
    אני תמיד מרגיש ביוון כמו בקיסריה

    אהבתי

  57. אורי השאלה ההיפותטית שלך בסוף היא בדיוק מה שעומד לקרות. הבנק המרכזי האירופי בהנהגת נגיד איטלקי ובהתנגדות הגרמנים הולך החודש, לפי כל הדיווחים, להדפיס ימבה כסף ולקנות בו את החובות של מדינות אירופה. זה צעד חיובי מאוד אם כי כנראה לא מספיק.

    אהבתי

  58. חשבתי שזה בא מהמילה האנגלית משהו שתופס אותך חזק.
    הבנק המרכזי הוא בפרנקפורט. הפעם לא צריך לכבוש את אירופה מספיק שהגרמנים יכבשו את פרנקפורט. לא צריך הצבעה או הסכמה של החברות לפני שמדפיסים כסף?

    אהבתי

  59. תמריץ ,אורי, הייתי אומר שטוקבקים באינטרנט הם לא המקור הטוב ביותר להשכלה 🙂
    לי זה נראה הסבר טוב, גם לאורי יש הסבר טוב…
    נראה לי ששמעתי את זה איפה שהוא אבל יכול להיות שמוחי הקודח המציא.
    בכל מקרה מלכי יהודה אחרי הורדוס נקראו הורדוס-אגריפס 1 ו 2.
    יולי = יוליוס קיסר. אוגוסט = אוגוסטוס. הקיסר טיבריוס(הנבר טיבר ברומא, אחריו טבריה שלנו) (בן מאומץ של אוגוסטוס ) עצר את הנוהג שהציעו לו לקרוא לחודש על שמו.

    בכל מקרה הסיפור שישוע הוא בן האלוהים שאב רבות מהמיתוס שהיה נפוץ בתקופה שאוגוסטוס סיפר בשביל לייצר לעצמו סמכות … ג'ליוס קיסר הוא אל ואוגוסטוס למעשה בן של אל….

    אהבתי

  60. אורי , ניסתי לבדוק את המקור של המילה האנגלית [גריפ] … זה מגיע איפשהו מגרמנית עתיקה … אולם אני לא אתפלא אם המקור גם הגיע מא[גריפ]ס שהמציע את חץ העוגן שהיה תופס אוניות ומושך אותם לאובדנן( ניתן לראות בסרט שצירפתי)…..
    טוב, זה לגמרי אני … או שזה נכון או שזה קשקוש אטומי.

    אהבתי

כתיבת תגובה