מתת החיים שמחוץ לאקסל

בפוסט הקודם כתבתי על הבשורה הכלכלית העצומה שמהווה האינטרנט. בשורה זו הייתה מהפכנית לחיי כולנו. אף שאינה נכנסת לגיליון האקסל של ההכנסות וההוצאות שאיתו מודדים בתקשורת ובאקדמיה שיפור במצבם הכלכלי של ההמונים.

אבל יש משהו חשוב הרבה יותר אפילו מהאינטרנט והוא החיים עצמם. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתחום הבריאות המחירים התייקרו בעשור האחרון יותר מאשר בתחומים אחרים. ולכן מעניין  לבדוק האם יש תמורה לאגרה, והאם קיבלנו משהו ממערכת הבריאות תמורת ההתייקרות הזו.  תוחלת החיים היא המוצר הראשי שאמורה לספק לנו מערכת הבריאות. ומסתבר שאכן המוצר הזה השתפר משמעותית. תוחלת החיים עולה. עם זאת, תוחלת החיים היא מושג מתעתע, מאחר שהיא מושפעת מאוד מאריכות ימיהם של בני שמונים ותשעים הנמצאים במצב סיעודי. אף שכמובן לא יעלה על הדעת לקצר את ימיהם במכוון, בכל אופן קשה לומר שהתארכות חייהם היא מהפכה חיובית.

מעניין לפיכך להתמקד דווקא בבני אדם הנמצאים במיטב שנותיהם, ולראות האם מערכת הבריאות הצליחה לשפר את מה שהיא נותנת להם, ובאיזו מידה. ובכן, לפי מסמך של משרד הבריאות, זה השיפור שחל בעשור האחרון ביכולת של מערכת הבריאות (ושל המערכות השונות למניעת תאונות) לספק לנו חיים כשאנחנו בני ארבעים פלוס עד שישים פלוס:

shipur

לדעתי הנתונים האלו מרשימים ביותר, אף שמצער לראות שהמלחמה בסרטן נוחלת הצלחה רק בקצב סיזיפי.   החרדה למות צעירים היא אחת החרדות הגדולות ביותר שלנו, וגם אלו שנשארים בחיים חווים סבל עמוק כשהם נאלצים להיפרד מבני משפחה ומכרים במיטב שנותיהם.  ההפחתה החדה והדרמטית במקרי המוות חשובה יותר מכל נתון אחר של צמיחה כלכלית.

16 תגובות בנושא “מתת החיים שמחוץ לאקסל

  1. תמריץ , תודה על הפוסט . הגישה הזו של מדידת ההצלחה והרווחה רק על פי נתוני מקרו אמפיריים , כבר מזמן השתנתה . המגמה הלא לגמרי חדשה , הינה זו גם של מדידה ממש מעין פסיכולוגית של תחושות רווחה ושביעות רצון מופשטת . במובן זה , גם לאינטרנט יש מה לעשות כמובן. רצ"ב לינקים .

    למה התכוונת ב – " …..אף שמצער לראות שהמלחמה בסרטן נוחלת הצלחה רק בקצב סיזיפי " ? עושה רושם של משפט חסר משמעות אפקטיבית !! תואיל להבהיר ?

    אגב , אתה נתפס למצב סיעודי בשנות השמנים כחזות הכל . אילו המקרים הקשים ! יש הרבה מקרים שהרפואה מאריכה חיים , וברווחה משמעותית ביותר . וזה משפיע על חישובים פרוספקטיביים , הן אישיים ( גיל הפנסיה , הפסקת עבודה וכו…) והן על חישובים אקטואריים ( חברות ביטוח , קרנות פנסיה וכו….. ) .

    2 לינקים , חישוב תחושות הרווחה האישיות כנתון כלכלי :

    http://hbr.org/2012/01/the-economics-of-well-being/ar/1

    http://www.economist.com/debate/days/view/501

    תודה

    אהבתי

  2. אני כמובן לא חולק על כך שגם קשישים מאוד זוכים לאיכות חיים משופרת בימינו.

    התכוונתי לכך שגם התמותה מסרטן יורדת אבל לא בקצב דרמטי אלא באיטיות מתסכלת.

    הסתכלתי על הקישור של האקונומיסט. לא הכרתי ומעניין מאוד.

    אהבתי

  3. אוקיי , רק שסיזיפיות מביעה דרך , ודרך חסרת פשר . הצלחה מביעה בעיקרון תוצאה . אז זה הצליח לבלבל אותי קצת . רק בעיקרון לגבי מחלת הסרטן :

    אז הדרך וממילא הצלחה , לא ממש אפשר לכנותם סיזיפיים בקשר לסרטן . ישנה הצלחה , אבל לא כזו פורצת דרך , לא בינארית , לא אפס / אחד . יש פה הצלחה צוברת . פטשים ( טלאים ) של כל מיני תגליות רוחב , שביחד נעות למטרה ( עד כה ) . אבל הכיוון הוא חיובי מאוד , ולא סיזיפי כלל : אבחון גנטי , אבחון מונע , כימותראפיה ממוקדת ( שלא מחסלת תאים בריאים , בשיטות שונות ומשונות ) , תזונה או אורח חיים שמשפר הכימותראפיה והנזק או התוצאות לוואי , חיסונים אפילו כו…… תודה

    אהבתי

  4. אז עקב בצד אגודל, אבל סיזיפי הולם כי הוא מדגיש את המאמץ הרב להתקדמות הקטנה

    אגב אי אפשר לומר שאינטרנט מחוץ לאקסל. מחשבים וטלפונים עולים כסף ומתחלפים בתדירות גבוהה ויש עלויות שרות. סכומי עתק אנחנו מוציאים לתקשורת שלא הינו מוציאים לפני 20 שנה.
    גם החברות שמתפעלות משלמות שכר לעובדים וכל התוכנה והחומרה מפעילה צי שלם של מוכרים יצרנים מפתחים עתונאים בתשלום מודעות משחקי מחשב. חברות מחשבים הפכו להיות היקרות בבורסות העולם. הכל נכנס בדלת האחורית. כל החברות האלו מצליחות להתקים כי הם מוכרות משהו שמישהו משלם עבורו אם גם בעקיפין.

    אהבתי

  5. אולי האינטרנט פוגע בצמיחה? לא הולכים לסרטים לא יושבים במסעדות עם חברים לא נוסעים לטיולים. זה נעשה על חשבון בילויים שמוציאים כסף עליהם. גם הטלויזיה היתה דבר דומה.

    אהבתי

  6. אורי , אסור לשכוח שהאינטרנט הוא כלי ארגוני אכזרי ביותר , יעיל ביותר . יש לו היבטים בידוריים לא מעטים , זה נכון !! אבל הוא מעצים בטירוף פריון בעבודה ( כמו סלולרי למעשה ) ותקצר כאן היריעה :

    אי מיילים זריזים , תחשוב מה היה פעם …..שיווק דרך סוכנים אלקטרונים שמוריד עלויות בטירוף ( במקום להחזיק סוכנים טבעיים , חדרים לטלמרקטינג עם הוצאות עצומות וכו….. ) . מכירות מרחוק דרך האינטרנט , מורידות עלויות של רכישה או השכרה של מחסנים , אולמות תצוגה וכו….. . הזמן שנחסך בכלל הוא מדהים ( נסיעות , דלק , פחת ברכב וכו…. ) . חדירה ופיתוח שווקים הרבה יותר זריזה וקלה . תיווך זריז לכח אדם , לנדל"ן , בלי לבזבז שעות עבודה יקרות . מחקרים וחידושים ועדכונים הרבה יותר נגישים לפירמות , לצורך פיתוח עסקי . תודה

    אהבתי

  7. בהחלט אל רום, האינטרנט החליף את הפקס ומשפר בצועים. אני עדיין לא בטוח שאפשר לקנות בזול דרכו, כמובן שגם אנשי הביניים מפסידים כספים. אני מחפש מערבל בטון ובסופו של דבר פשוט יותר לקנות בחנות מאשר להזמין ולגלות שרימו אותי. כמובן שהוא גם שינה את החיים ועוד לא רואים את הסוף.
    אבל בקשר לאיכות חיים וטבלאות אקסל. אנחנו חינו בישראל שהיתה מדינה שהתחילה מאפס ודברים לכן השתפרו. קנה המידה שלנו קצת שונה. היו מעברות היו עולים. גם אירופה עברה מלחמת עולם ודברים יכלו רק להשתפר, אבל במידה מסוימת חינו חיים שונים מאשר כלל העולם. כשאני מדבר עם אנשים שחיו באמריקה או אירופה או אוסטרליה, הכל התיקר, או ליתר דיוק דברים הפסיקו להיות בהשג יד כמו פעם. אני כסטודנט יכולתי בשנות השמונים בארה"ב לקיים את עצמי לשלם שכר לימוד להיות בעל מכונית לחיות חיי מותרות מעבודות מזדמנות של סטודנט. יכולתי ללכת לסרט בלי לחשוב פעמים, לצלול, לשוט, סקי, היה לי ביטוח בריאות מצוין והכל היה משכר של סטודנט. זה לא אפשרי כיום בשום מקום בעולם. בישראל המצב שונה כי אתם משבים לתקופות שישראל היתה עוד מדינה מתפתחת. ישראל היא אנומליה בעולם. אני עדיין חושב שבשנות התשעים היה קל יותר לקנות רכב מאשר כיום וקל יותר לקנות דירה והיו יותר אפשרויות כלכליות מאשר היום. אולי לא באותה מידה קיצונית כפי שבכלל העולם.

    אהבתי

  8. אם האינטרנט אורי , מוריד עלויות , משמע , הוא מאפשר להתחרות טוב יותר , על ידי הורדת מחירים . וזה גם מה שקורה בפועל לרוב . האמן לי , לרוב יותר זול באינטרנט , פשוט : צריך פחות אדמיניסטרציה בשבילו . מעבר לזה , המחשתי לך את נושא הפיריון הרי . האינטרנט בעסקים ובארגונים , פשוט , ספירה אחרת לגמרי !! הפקס מול האי מייל , זה רק ראש חץ אחד , ולא ממש הכי משמעותי אגב . תודה

    אהבתי

  9. זוטות:
    תמריץ,ציינת לאחרונה שהקולנוע של ימנו מתוחכם יותר ומהיר יותר מאשר בעבר. זה לא אומר שהוא חכם יותר או מתקדם יותר זו שאלה של אופנה וטעם. הוא מהיר ומורכב יותר כי יש יותר צורך בגרויים,היות שיש פחות עומק ופחות עניין להעמיק. יש יותר ענין בגרויים ויזואלים מאשר בתוכן ומורכבות היא לפעמים סיבוך שלא לצורך. לא כל מאכל שיש בו הרבה תבלינים איכותי יותר.
    אפשר לומר שהתזונה או התקשורת או התחבורה של היום טובה מבעבר, אך אי אפשר לומר שסרט ממוצע באיכותו כיום עולה על הסרטים הטובים של פעם. המילה תיחכום מטעה. בסרטי מתח בעבר היה הרבה יותר עומק והרבה יותר כישרון כתיבה.
    כבר שנים רבות שהוליווד סובלת מחסור כותבי תסריטים מוכשרים. כתיבה טובה דורשת השכלה נרחבת ועומק.

    אהבתי

  10. אישית איני מסוגל לשאת צפייה בסרטים ישנים. אבל כל אחד וטעמו. אם מודדים מורכבות עלילה באופן אובייקטיבי הן באמת נעשו מורכבות יותר.

    אהבתי

  11. מורכבות יותר אולי אבל כל מה שמורכב לא אומר שטוב יותר, איך אתה מודד איכות? העלילות הרבה יותר שבלוניות, שטחיות, כמו סיפור צפוי לילדים. בהחלט לא חכמות יותר.

    אהבתי

כתיבת תגובה