מצב מעמד הביניים משתפר, אבל מחוץ לגליון האקסל

סקר מרתק פורסם: בתשובה לשאלה ההיפותטית על מה יוותרו תמורת שמירת הגישה לאינטרנט, בני אדם עונים תשובות מדהימות. רבים מהם יוותרו על קשר עם האנשים הקרובים אליהם ביותר (הם מוכנים להפסיק לדבר עם אמא!), על יחסי מין ועל שימוש בחושים בסיסיים כמו שמיעה וראייה. הסקר הזה מלמד שהדור האחרון רכש כלי לחיים, גישה לאינטרנט, שמשתווה מבחינתו במשמעויות שלו ובתועלת שלו לכלים ולצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר שנוצקו במיליוני שנים של אבולוציה איטית.

האינטרנט בתפוצה המונית בישראל רק חמש עשרה שנה בערך, ובמהלכם הוא הלך והשתפר דרמטית. אני עוד זוכר את הימים שמנוע החיפוש הפופולארי היה אלטה ויסטה, עם תוצאותיו הכושלות, ושבהם לא היה ניתן למצוא באף אתר עברי עדכוני חדשות שוטפים.   מהפכה נוספת אירעה לפני חמש שנים, עם השקת האייפון. אז האינטרנט יצא מכתלי הבית, והוא מלווה אותנו לכל מקום. ויש אפליקציות שמקלות עוד יותר על הגישה הזו לאינטרנט ופותחות עולם של אפשרויות שונות ומשונות.

ברור אם כך שחלה מהפכה שלא תתואר מבחינת בני האדם בשנים האחרונות ממש. הם קיבלו זכות שימוש כמעט חינמית (עלות חיבורי האינטרט זולה להדהים, במיוחד בארץ אחרי המהפכה של משה כחלון) בכלי שנותן ערך עצום לחיים.

מדוע אם כך אנחנו מופגזים בכותרות על הקיפאון במצבו של מעמד הביניים ועל חוסר התוחלת והעגמימות של הכלכלה המודרנית שטובה רק לעשירים? הרי קרתה מהפכה עצומה בדור האחרון – האינטרנט, ואחד מפלאי האינטרנט הוא שלכולם יש גישה אליו. תשובה אחת היא שיש קבוצה פוליטית חזקה ששולטת בעיתונות הכלכלית ומכורה לאידאולוגיה מרקסיסטית ולפיכך יש לה אינטרס ברור להציג את הקפיטליזם בצורה קודרת.  תשובה שנייה, אמיתית עוד יותר, היא שהשתלטה על החשיבה הכלכלית השקפה שלפיה הכול ניתן למדוד באקסל של הכנסות והוצאות, ומה שלא נמדד באקסל הזה, פשוט לא קיים.  האינטרנט על כל משמעויותיו ונפלאותיו הוא בעל השפעות קטנות (גם אם לא זניחות לחלוטין) בייצור הכנסות או בהוזלת עלויות עבור רוב בני האדם. מכיוון שכך פשוט אי אפשר למדוד אותו בנתוני הצמיחה. כתבתי על הנושא כבר בעבר ביתר פירוט.

בפעם הבאה שבה תשמעו על הקיפאון במצבו של מעמד הביניים בעשורים האחרונים, הסבירו למי שמדקלם הבלים כאלו (מהסוג החביב על עיתונאים כלכליים ישראלים רבים) שזו אינה הבעיה. הבעיה היא ההתקבעות על שימוש בגליונות אקסל של הוצאות והכנסות ככלי להבנת הכלכלה. הכלכלה הרבה יותר מורכבת מזה, והסקר שמספר על מה אנשים מוכנים לוותר בשביל האינטרנט מלמד הרבה יותר מכל אקסל.

33 תגובות בנושא “מצב מעמד הביניים משתפר, אבל מחוץ לגליון האקסל

  1. ממש מסכים.
    בהמשך למה שכתבת בפוסט הקודם בנושא.

    ״מה שקרה בעשרים השנים האחרונות אינו בעיה בצמיחה כמו בעיה סטטיסטית באומדן הצמיחה. לרשות בני האדם, ואפילו העניים שבהם, הועמדו כלים מדהימים. אבל דווקא בשל העובדה שכלים אלו ניתנו בחינם, או כמעט בחינם, יש קושי רב להכניסם באומדן הצמיחה, ולכן נתוני הצמיחה הכלכלית פשוט מדלגים עליהם.״

    נראה שהתרבות שלנו מסכימה מוסכמות ונותנת ערך למה שאין לכולם ולא למה שיש לכולם. אם כך אולי אילו השואפים לאוטופית חברתיות של שיוויון למינהן להשיר מבט למקומות אחרים .

    אהבתי

  2. אולי גם האדם הקדמון היה מאושר מן הסתם פחות או יותר כמונו (לפחות עד שתקפו כאב שיניים). אפשר לטעון שכל שאיפת האדם לעוד ועוד היא עקרה. אבל אם אנחנו מקבלים כהנחת יסוד שלרצות עוד דברים זה בסדר ונכון, אין ספק שקיבלנו עוד דברים בעידן מהפכת המידע והתקשורת.

    אהבתי

  3. אכן כך. גם הגדרת העוני בישראל לא מבוססת על טענה שמישהו עני בשל חוסר במצרכים חיוניים, אלא על הטענה שאנשים עניים מאחר שהם במיקום נמוך בדירוג כאשר עורכים השוואה לעושרם הרב יותר של אחרים.

    אהבתי

  4. באותה מידה אני יכול לטעון שיש ירידה לא מדידה בצמיחה כי איכות החיים שלי נפגעה היות ואני כבר לא יכול לשבת עם חברים בפיקניק כי מרוב עבודה אין זמן לחיות, או שהם על האינטרנט. או שאני לא יכול לדוג כי אין דגים כמו שהיו פעם או לא יכול לשבת בבית קפה לשתות קפה זול כי הוא הפך לארומה יקרה רק עם קפוצינו יקר והפלפל הפך לבוטיק עם כדורי פלאפל צבעוני
    אני אישית מתבונן מסביבי ורואה שהרבה דברים שהיו בסיסים כבר לא בהשג יד, לימודים זולים, מסעדות טובות לא יקרות, מכונית לכל פועל דלק זול חופשות זולות. אני חושב שיש פחות אופציות לא יקרות ושהחיים לא איכותיים כמו שהיו פעם. במקום להשתמש במילה צמיחה צריך להשתמש במדד איכות חיים, אבל בעצם זה מה שגם אתה אומר שלא הכל מדיד באקסל.
    אין ספק שהעניים עניים פחות בהשואה לדור הקודם, אבל האם מעמד הביניים מקבל יותר? זה שיש לו סלולרי ומחשב לא עושה אותו "משופר" יותר. זה שהוא לא יכול לגור בעיר ונאלץ לגור רחוק מהעיר זו פגיעה באיכות. אני עדיין רוצה את השיפורים הטכנולוגים, את ניתוחי הלב ותרופות נגד לחץ דם אבל זה חלק מהקידמה, אבל אני רוצה גם את הדברים הבסיסים שנהיו פתאום מותרות.

    אהבתי

  5. אל רום, זו כתבה מענינת, אולי לאמריקאים זו הפתעה אבל זה ידוע. הצנזורה בסין לא נעשת כדי להסתיר מידע מאנשים כמו שמקובל בדיקטטורות. זה יותר כדי לא לחשוף אותם לסגנון אגרסיבי ובעיקר כדי להקשות על האמריקאים להושיב אנשים שיתערבו בקלחת וינסו לבחוש אותה. הם מאד רגישים לטריקים אמריקאים מניפולטיבים של תעמולה והשפעה ובצדק.. בפועל אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה, למה לא? סינים מאד אופיניניטד, והממשל יתחשב בדעת הקהל כי זה חשוב מאד למנהיגים מה חושבים עליהם, גם הם נבחרים בבחירות, אבל אתה לא יכול להסית או לדחוף לפעולה פוליטית, ביחוד לא חוקית. באופן כללי הסינים די שבעי רצון מהממשל שלהם ולא חושבים שמה שאנחנו קוראים לו דמוקרטיה עדיף.. בעצם האם יש לנו באמת דמוקרטיה כשבעלי עניין וכסף יכולים לשטוף לנו את המוח? הביקורת הרבה באינטרנט על שחיתות בצמרת הביאה לטהורים. פעם זה היה נפוץ צפוי ומקובל בסין שאיש בצמרת ינצל את מעמדו, האינטרנט מצמצם את זה ומביא למשפטי ראווה. הם משנים את הכללים.

    אגב, קראתי היום שיש אתרי קניות באינטרנט שבודקים באיזה סוג מכשיר אתה מתקשר אתם ומציעים מחירים שונים בהתאם.

    אהבתי

  6. כן, אל רום, זו כתבה מאד מענינת,
    לגבי
    "think what you like, providing you never dare act on it"

    זה לא מוגבל רק לדיקטטורות ,לי זה הזכיר כמה מקומות עבודה שעבדתי בהם ואני באמת לא צוחק הפעם.

    כמו שאורי אמר -בעלי עניין וכסף מנסים לשטוף לנו את המוח ומה שנשאר לנו
    זה לפחות לחשוב על זה ובעיקר לפעול על זה במסגרת האישית ולצרוך בצורה נבונה.

    אהבתי

  7. אתה צודק בעיקרון. אם דיג הוא דבר מאוד מהותי באיכות חייהם של בני אדם וכבר אי אפשר לדוג יותר – זו פגיעה אמיתית באיכות החיים וראוי לדבר עליה.
    אני מפקפק עם זאת אם באמת דיג הוא באמת דבר שעליו יקום ויפול דבר עבור בני אדם.

    מתוך חיים בישראל אני לא שותף לרשמים שלך. יש קפה זול (קופיקס), אפשר ללכת לדוג ויש עדיין מסעדות זולות ולכל פועל כבר יש שתי מכוניות ולא רק מכונית אחת. הנופש בישראל לא זול, אבל גם בעבר לא היה זול. העולם הרחב לעומת זאת פעם היה יקר מאוד, ואילו היום יש נופשים זולים להדהים בזכות השמים הפתוחים ותעופת הלואו קוסט.

    כשאני מדבר על כך שלא הכול נמדד באקסל של הכנסות והוצאות, אני לא בא לומר שכל אחד יכול לזרוק איזשהו אספקט של חיים שבו המצב השתפר או הדרדר והכול סובייקטיבי ואין משמעות לכלום. זה בהחלט לא מה שאני אומר. להיפך. לדעתי אפשר לעשות מחקרים שיטתיים רציניים מאוד בכלכלה ובפסיכולוגיה כדי להבין מה באמת חשוב לאנשים, מה באמת משפר את איכות חייהם ומה באמת פוגע בה. אני חושב שאקסל של הכנסות והוצאות הוא דל מלתאר את השינוי הכלכלי. אבל בהחלט אפשר לעשות מחקרים אחרים, מקיפים יותר, שיתארו דברים נוספים ויקלעו יותר לאמת.

    אהבתי

  8. דרך אגב – אני חושב שיש לפחות מובן אחד שבו אי השוויון התרחב משמעותית, אבל איכשהו בתקשורת השמאלנית לא אוהבים להדגיש אותו. העובדה שתושבי שכונות המצוקה בדרום תל אביב נאלצו לקלוט אליהם חמישים אלף מסתננים אריתראים וסודנים היא פגיעה עצומה באיכות חייהם, ומכיוון שרק העניים נושאים בנטל – זו החמרה חריפה באי השוויון. אבל את נביאי האי שוויון בארץ כמו איתן אבריאל, הפרשן הכלכלי של דה מרקר, מעניינים רק גליונות אקסל.
    גם מה שקורה בשדרות כבר שנים מבחינת הקסאמים הוא קטסטרופה של אי שוויון (אבל מנגד בקרית שמונה המצב השתפר דרמטית מאז הנסיגה המבורכת מלבנון בשנת 2000, למעט ימי מלחמת לבנון השנייה).

    אהבתי

  9. מסכים מאוד !
    השימוש באקסלים מונע דיון ציבורי אמיתי כי כך כל מיני מומחים מקבלים את הבלעדיות לפרשן עבורנו את המצב.

    לדעתי, הבדיקה צריכה להיות אחרת לגמרי: להגיע לכל מתלונן ולהציב בפניו את דילמת take it or leave it. כלומר תשלים שזאת המציאות ועכשיו תחליט אם אתה רוצה להישאר כאן או שנזיז אותך במנהרת הזמן שלושים שנה אחורה. כך נגלה אם מדובר במתלונן סתם או באחד שחושב באמת שהמצב גרוע.

    לאחר שנישאר עם מי שרוצה להישאר אז נפתח מחדש את הדיון ונראה איך אנחנו מתקדמים למקום טוב יותר.

    אהבתי

  10. זה אולי בדיוק הענין ( גיא ואורי ) , שאדם אכן , בדמוקרטיה מערבית , חושב אינסטינקטיבית , שאי אפשר להגיד הכל או לכתוב הכל בדיקטטורה , בטח לא כמו בדמוקרטיה מערבית . וזה מה שגרם להפתעה מסויימת , באם הדברים בפוסט הזה אכן משקפים המציאות . אני אגב נתקלתי בתופעה הזו ביחס לאיראן . באיראן יש חופש ביטוי , ודי גורף , אבל אם תשאל ישראלי או אמריקני , יגידו לך בעליל , שאין חיה כזו שם !! חופש ביטוי ? אין חצי מצב !! על הבלאנק יחתמו !! וזה כלל לא המצב שם !! כי באיראן , אתה יכול לבקר המימשל , נושאי משרה ציבוריים , שליטים וכו….. ואפילו להעביר דאחקות . אבל , אם תעז לבקר או ללעוג לאנשי דת , לאושיות המשטר האיסלאמי וכו…. אתה כדברי אחמדינג'אד , כבר תהיה : גוויה מסריחה . ההבדל הדק הזה , לא ממש ידוע וברור לאנשי המערב .

    לצורך הענין , צריך להפריד בין שני סוגי דיקטטורות : דיקטטורה אישיותית , ודיקטטורה מבוזרת . באישיותית ( סטייל : סדאם חוסיין דאז , צפון קוריאה , אפילו אסד בסוריה ) כל ביקורת מינימלית , ואיקס מסומן עליך . במבוזרת , וככזו : אזי יהא חופש ביטוי וביקורת יותר משמעותיים . ואין פלא , שהרי בתיאוקרטיה אין פולחן אישיות בעיקרון , האלוהים , הדת , מעל כולם !! תודה

    אהבתי

  11. לא הבנתי הסיפא של התגובה . מה זאת אומרת באיזה מכשיר ? אם אייפון , או פי סי וכו….. ? למה הכוונה ?

    אהבתי

  12. אם אתה משתמש במכשיר איפון המחיר יהיה גבוה מאשר אם אתה משתמש במחשב ביתי, כנראה מכיון שאתה עשיר יותר או כי אתה על סלולרי ויש לך פחות עניין לחקור לעומק. אם חזרת לאתר פעמים נוספות הם רואים את זה וממש כמו חנות שבאת אליה פעם שניה הם כבר לא מציעים לך את המחירים הזולים.

    אהבתי

  13. עדיין המדד הכלכלי הוא המדד המדויק ביותר שאיננו אישי. אני לא יודע אם הדור הצעירי היה מעדיף את סוג החיים שהיו לפני 20 שנה שאני אולי חשבתי שהיו טובים יותר. אי אפשר לדייק בהשוואות לעבר אלא כמעט רק דרך המספרים וכוח קניה. פרט לדיור אין ספק שבארץ המצב טוב מאשר היה, אבל מאחר וברוב העולם המערבי המצב לא כך ויחמיר זה יגיע גם אלינו.

    אהבתי

  14. אתה יכול לפרט קצת על מנהרת הזמן? האם אני אהיה צעיר ב 30 שנה? אצטרך לעשות שוב צבא?
    זה לא מדד טוב, כולנו נשמח לחזור אחורה אפילו לאוירה שהיתה פשוטה ונעימה יותר. אז הכל היה הגיוני, עם קומן סנס, עכשיו הכל מאיים מסביב. תאורית סדר העולם החדש מוצגת כקונספירציה של גופים מסוימים, אבל למעשה התחלקות העושר בעולם בעשורים האחרונים מביא אותנו למצב המעמדות של לפני כמה מאות שנים של וסביר שבעלי כוח כלכלי רב ישתמשו בו כדי להשיג עוצמה.

    אהבתי

  15. זה כמו דת זה נותן הסבר.
    ואז או שאתה מאמין או שאתה לא מאמין.
    למאמינים ותיקים כבר יש הבחנות, הם כבר לא לוקחים כל מה שהם מקבלים בתור
    "נכון" אלא הם משלבים את עולם המושגים שלהם לכדי ראית עולם אלטרנטיבית מלאה,פחות או יותר.

    אהבתי

  16. פרט לדיור זה פרט גדול.
    חלק גדול מהמשכורת הולך על שכירות/משכנתא.
    כיון שאין קביעות בעבודה למי שלא במגזר הממשלתי(וגם שם לא בטוח לגמרי) אז משכתנא זה הופך להימור במקרה הרע או עבדות במקרה הטוב(אי אפשר פשוט לפרוש מעבודה לטיול בחו"ל כמה שנים כי המשכנתא גדולה יותר מהשכירות בדר"כ אז לא ניתן להשכיר את הדירה ופשוט לקחת פסק זמן).

    פעם גם היו פחות עניים.
    אם היית מעמד ביניים היה הרבה עבודות שלא נדרשים להם שנים של לימוד ובכל זאת היית מקבל שכר נאה ויכול לקנות נכסים בקלות(אז הבורסה עוד הייתה לא מפותחת ונדלן,עסקים ומתכות יקרות היה יותר מתאים לצבירת רכוש).

    אין ספק שבגלובליזציה ובהתקדמות הטכנולוגית המרשימה יש יתרונות רבים.
    אלא מחפים על ההדרדרות במצב הכלכלי וגורמים ל"תמריץ" לחשוב שהמצב היום טוב יותר ואנחנו סתם מקטרים.

    לגבי החינמים באינטרנט – יכול להיות שגם זה יעבור.
    אני לא בטוח שהפירטים יצליחו להתמיד לתת שירים סרטים וסדרות בחינם.
    התאגידים מתחילים לסגור את הפירצה הזאת.
    הסיבה שלא הצליחו לסגור אותה עד עכשיו זה ה"חינמים" באינטרנט נותנים שחרור לחצים לאנשים שמצבם מדרדר.
    זה כמו הלחם והשעשועים של פעם – שלא יפריעו לשלטון.
    אתם תהיו שעות באינטרנט ואנחנו ננהל את המדינה – אל תפריעו לנו בבקשה.

    אהבתי

  17. ברור שהייתי רוצה ללכת אחורה בזמן(ובלי להיות צעיר יותר אז כל אחד היה מסכים זה לא חוכמה.)
    אבל רק אם הייתי יכול לקחת את הידע שלי איתי היום אחרת זה חסר תוחלת(כי הרי מטרת המין האנושי זה הבנה עמוקה יותר של החיים.)

    הייתי בכיף מוותר על ההתקדמות הטכנולוגית והשפע הענק של המוצרים מחול ומהארץ שהתפתחו עם הזמן בתמורה להררים של כסף שהייתי צובר בקלות יחסית.

    אז היה דגל לבן בים היום אין דבר כזה יש מינימום דגל אדום ורצועה צרה לשחות.
    החופש היום הרבה יותר מצומצם.

    אהבתי

  18. היי , כל עוד מאפשרים לי ל….
    "think what you like, providing you never dare act on it"
    אני בסדר גמור עם העניין. זה גם עוזר בבית עם האשה לשמור על שלום בית.

    ובכלל , אני תמיד אמרתי שיש מטריקסים כל הדרך למטה 😉

    אהבתי

  19. גיא, אני חושב שנסחפת מעט.
    ברור שיש פה ושם יד מכוונת מלמעלה אבל עצם העובדה שאתה מכנה זאת 'שטיפת מוח' כבר מעבירה את הדיון למיסטיקה ועיסוק בוודו.
    כמו שאמר ג'ון לנון (מזמן מזמן…) אל תעבוד קשה בבילוש פשוט עקוב אחרי הכסף, כך גם כאן, בחיים יש אינטרסים ואאינטרסים הם לא נגע זר אלא חלק מטבע האדם. אם לך הייתה מכונה שמדפיסה בהצלחה כסף גם אתה היית שומר עליה מכל משמר.
    בקיצור, לא כל מסיבה שלא היזמינו אותך אליה היא בהכרח מסיבה גרועה.

    אהבתי

  20. כן, מודה באשמה.
    נסחפתי קצת בעקבות אורי.
    בהמשך לדברי שהתרבות שלנו מסכימה מוסכמות ונותנת ערך למה שאין לכולם ולא למה שיש לכולם. אני מודה על האינטרנט , שיפור מתת החיים שמתוארת בפוסט הבא ויכול להסתדר בכיף ללא מסיבות ומכונות להדפסת כסף(בנתיים).

    אהבתי

  21. אוקיי אורי , הבנתי , לא מובן לי טכנולוגית איך הם יודעים באיזה מכשיר , ובכלל האם זה אוטנטי ( כלומר , עמדת ה – פי סי כדרך משל , היא של הרוכש אישית ? בעבודה ? קניה דרך מתווך ? משמע : הורה לילד , ילד להורה מוגבל ? וכו….. ) . אבל אני מוכן להניח שיש טכנולוגיות שמזהות המכשיר , אבל שוב : זה לא אינדיקציה אוטנטית כאמור .

    אם אכן יש תופעה , של מחיר דיפרנציאלי , על אותו המוצר , זה הרי בלתי חוקי ( בארץ לפחות , וגם ברוב המדינות במערב ) . אבל מענין , טוב שהסבת תשומת ליבי לכך . תודה

    אהבתי

  22. אל רום, בתקשורת בינך לבין האתר מועבר סוג הדפדפן וסוג המכשיר.
    אחרי שפנית לאתר משאירים אצלך "עוגיה על המחשב" ששם אפשר לרשום את מספר הפעמים שפנית לאתר . אם הכניסה לאתר היא עם שם וסיסמא אפשר כמובן לקשר אותך לכל מכשיר ממנו התקשרת בעבר. הטכנולוגיה לא מתוחכמת זה רק עניין של רישום.
    לגבי מה שאורי אמר לא שמעתי שעושים את זה ( אבל אני לא מומחה בעניין) מה שכן אם מישהו היה רוצה לעשות זאת – נראה לי שזאת לא בעיה.

    אהבתי

  23. לגיא ( 12:06 ) :

    אני מניח שיש להם טכנולוגיה שמזהה . אני לא משוכנע שסוג הדפדפן יעשה זאת לגמרי . שהרי יש דפדפנים שהם גם ל – פי סי , וגם לסלולרי , אבל ייתכן . ברור שזה אפשרי טכנולוגית . אפשר גם לחשוב על קונפיגורציות עוצמה שמנתחות את : עוצמת העיבוד נתונים של המכשיר , רוחב הפס וכו…. ומכאן לדעת האם – פי סי , או סלולרי ואיזה . לא חשבתי על כך מעולם !!

    מה שקצת תמוה , כפי שכתבתי לאורי : זה האוטנטיות , וזה בעיה משמעותית הרבה יותר מבחינה טכנולוגית וכללית . ומבחינה חוקית , אין צורך להרחיב כלל . תודה

    אהבתי

כתיבת תגובה