שלא ישתבשו המטרות

אחרי התקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת שמחת תורה, אפשר היה לתהות האם יחיא סינואר מטורף לגמרי, ומה הוא חשב לעצמו בדיוק? נראה לי שהערב נפל לי האסימון. גנץ ואיזנקוט שניהם התבטאו בצורה ממנה השתמע שמטרת המלחמה העיקרית מבחינתם היא השבת החטופים ולא מיגור החמאס.

ייתכן שסינואר שיער שאכן כך תגדיר ישראל את המלחמה. אם כך, הוא ציפה למלחמה שאותה תנהל ישראל בידיים קשורות. הרי לא ניתן אפילו להפציץ בעזה מבלי לחשוש בפגיעה בחטופים. בפועל, נראה שישראל מפציצה כמעט ללא הגבלה, כך שסינואר טעה בחישוביו. ובכל אופן עדיין דבריהם של גנץ ואיזנקוט מרעישים ואף מטורללים. מטרת מלחמה כל כך קיומית היא הבטחת הישרדות עם ישראל בארצו והבטחת עתידו של המפעל הציוני. הבטחת קיום המדינה היהודית, התרבות היהודית, האמונות היהודיות, איש איש כפי שהוא מנסחן לעצמו. זו מטרה שהיא מעבר לאדם אחד ולדור אחד. הצבתם של בני אדם מסוימים כמטרה העליונה של המלחמה היא לא הגיונית. אין ספק שהחטופים יקרים למשפחותיהם ולכולנו, אבל הרי הכי יקרים לנו בני המשפחה הקרובים שלנו, ובכל אופן אנשים מוכנים לשלוח לשדה הקרב את היקרים להם מכול. מה ההיגיון שאנשים ספציפיים מסוימים ימותו עבור אנשים ספציפיים אחרים? דם אדם אחד אינו סמוק יותר מדם אדם אחר. המטרה העליונה של מלחמה היא הישרדות האנשים הלא ספציפיים, בני עמנו הלא ידועים כרגע שימותו אם שלטון חמאס יישאר על כנו. ואולי אף עם שלם שעלול לעמוד בסכנה קיומית אם יוותרו ארגונים שמעוניינים בהשמדתו ואם יתאפשר להם להתעצם עוד, באין מפריע, כפי שהתעצם החמאס ב-15 השנים האחרונות.

כל זה אולי מורכב ומופשט מדי, אבל כבר מזווית פשוטה של תמריצים ברור כמה נורא הרעיון לתת תמריץ לפתוח במלחמה על ידי שביית חטופים, בידיעה שהם יגנו על התוקפן מתגובה מכרעת. מטרת מלחמה היא לשנות את מערכת התמריצים לטובה. לא להיכנע להיגיון הרע של התמריצים שמנסים אויבינו לכפות עלינו.

למרות אחריותו לעסקת שליט, שלדעתי היה בה היגיון לשעתה (שהתבדה אמנם בסופו של דבר), נתניהו מן הסתם חכם מכדי לחשוב כמו גנץ ואייזנקוט. וגם, אולי חשוב יותר, ג'ו ביידן הגדיר הערב בבירור את מטרות המלחמה מבחינתו, והן סילוק החמאס מעזה. הטרלול של גנץ ואייזנקוט יחכה ליום שבו הם ימשלו בכיפה. באופן מטריד ולפי הסקרים האחרונים, ייתכן שיום זה יגיע בקרוב.

44 תגובות בנושא “שלא ישתבשו המטרות

  1. המטרה האסטרטגית של המלחמה צריכה להיות חלוקת הרצועה ל-3 :
    מצפון לנחל עזה- 15-17 ק"מ – עיר נקייה מעזתים- לישראלים בלבד. עזה העברית.
    במרכז הרצועה כ-17 ק"מ- נקי מעזתים- לבסיסים צבאיים ושטח השמדה.
    בדרום הרצועה- באורך כ17 ק"מ סומליה- שם ירוכזו העזתים עד השמדתם או העברתם למדינות אחרות.
    כמובן שלא ניתן להצהיר על כך, ואקווה להתבדות אך נראה לי שגנץ הרכרוכי כנראה לא בנוי למשימה בן גוריונית שכזאת.

    אהבתי

  2. ביידן הבהיר היום את מטרות המלחמה – החזרת עזה לרשות הפלסטינית בלי חמאס. כל עוד לא ייבחר טראמפ ולא ישכנעו אותו אחרת, זו תהיה מטרת המלחמה.

    אהבתי

  3. מה שכתבת תמריץ, זה כמעט בדיוק מה שטען אב לבחורה שנרצחה ברעים והייתה בסטטוס חטופה עד שזיהו את גופתה עשרה ימים אחרי.
    הוא התראיין בתכנית הפטריוטים ואמר את הדברים באופן כל-כך ישיר וברור. לא לגבי גנץ וגלנט, אלא לגבי המחיר המסלים שיווצר כאן אם נסכים לעסקה של החזרת מחבלים תמורת חטופים.
    חבל שאין הקלטה של הדברים שלו.

    Liked by 2 אנשים

  4. ביידן לא ממש מבין בביטחון ישראל והוא לא באמת יקבע, אלא תיקבע הנחישות הישראלית וההיאחזות בשטחים ששוחררו ברצועת עזה.

    Liked by 1 person

  5. >לגבי ״ירוכזו עד השמדתם״, אין לי סימפתיה רבה לעזתים, אבל זה דיבור נאצי מעורר חלחלה. <

    אני מקבל זאת- אני צריך ללמוד להתנסח באופן מקובל יותר: נצמצם את המחבלים ותומכיהם עד השמדתם.

    Liked by 1 person

  6. חשוב לי להגיד שאני לא פוסל עסקה. ואם זה במחיר סביר אני אפילו מקווה מאוד שתקרה, כי יהיה קשה להציל אחרת. אבל זה לא מגיע לדרגה של מטרה 1 של המלחמה.

    Liked by 1 person

  7. הצבנו עכשיו תנאי שאנחנו דורשים את כל הילדים והאמהות וביידן גיבה אותנו . לפחות שמהתנאי הזה לא יזוזו. אסור לתת להם לשחרר את מי שהם מחליטים , זה גם מביך את סינואר למקרה שהוא לא שמר עליהם טוב.

    אהבתי

  8. לא הבנתי למה חשבת שהיה היגיון בעסקת שליט? הרי די ברור (מבחינת חישובים הסתברותיים) ש-1027 מחבלים ששוחררו יגרמו למוות של הרבה יותר מאדם אחד.
    מרבית תושבי ישראל (כמוך) תמכו בעסקה זו. זה לא מובן לי הרי בני-אדם אמורים להסתכל קדימה לעתיד ולהבין איזה נזק זה יכול לגרום.

    אהבתי

  9. חשבתי שצריך להגיע להסדרה עם החמאס, וכחלק מזה צריך לפתור את סוגיית שליט. היום ברור שהסדרה עם החמאס הגיונית כמו לחיות בשלום בחדר אחד עם תנין.

    אהבתי

  10. תמריץ,
    אם יחיא סינוואר יאמין באמת שמטרתה הסופית של ישראל היא השמדת חמאס, ושישראל אכן מתכוונת לעמוד במטרה זו, איזה תמריץ יישאר לו לשמור על בני הערובה או לנהל מו״מ לשחרורם? אין לנו מה להציע לאדם שעומד למות יחד עם כל אנשיו.
    מבחינה זו, טוב לישראל אם הוא יאמין, ולו אמונת שווא, שהמלחמה תיגמר גם בלי חיסול החמאס וחיסולו האישי.
    לא שאני מייחס לגנץ ואייזנקוט את החשיבה הזו, אני מניח שהם אומרים מה שיעודד את משפחות החטופים האומללות שיושבות מולם.
    אגב אני אישית מאמין גם כן שהמלחמה תסתיים בלי חיסול חמאס אלא בתמונת נצחון מפוברקת (ביבי בקול בס: ״פירקנו את יכולותיו הצבאיות של החמאס, לימדנו אותו לקח לדורות, השבנו את החטופים לביתם״ וכו׳).

    Liked by 1 person

  11. אין לי ספק שהמלחמה תסתיים במיטוט שלטון החמאס. אמרתי זאת מהרגע הראשון. הדינמיקה יכולה להוביל רק לכך.
    בני הערובה תמיד בעלי ערך. גם אם ישראל תכבוש את עזה, תמורת שחרור חטופים אפשר יהיה לדרוש מעבר בטוח של סינואר לקטאר כמו שערפאת עבר מביירות לטוניס.

    Liked by 1 person

  12. מקווה שאף אחד לא ידבר בתום המלחמה במונחים של ״לימדנו את החמאס לקח לדורות״. הניצחון במלחמת העצמאות לא הושג כי המופתי למד לקח. להיפך הוא לא למד כלום ומייד החל לחרוש מזימות חדשות. הניצחון יושג אם תהיה שליטה ביטחונית אפקטיבית ונצחית של ישראל על רצועת עזה.

    אהבתי

  13. בשביל לקבל מעבר בטוח לקטאר מספיק לסינוואר להחזיק בחייל מסכן אחד. הוא מחזיק רבים מכיוון שהוא מאמין שיוכל להשיג בעזרתם מספיק השהיות והקלות עד שלבסוף הלחימה תדעך בגלל לחץ בינלאומי.
    אני בעד שישראל תחסל את החמאס אלא שעדיף לנו כרגע להשאיר תקווה אצל סינוואר.
    אמונתך הבלתי מתפשרת בכוחה של ישראל ויכולותיו של צה״ל מפליאות אותי תמריץ. הלוואי ונגלה בעוד חודש שצדקת.

    אהבתי

  14. תמריץ כתבת: "חשבתי שצריך להגיע להסדרה עם החמאס, וכחלק מזה צריך לפתור את סוגיית שליט".
    לאיזה הסדרה ציפית? הרי גם לפני הטבח בעוטף עזה היו פיגועים וירי טילים שגבו קורבנות. הרי אף אחד לא חשב שאחרי עסקת שליט יהיה שלום עם החמאס. לכל היותר חשבו שתהיה מלחמה בעצימות נמוכה.

    אהבתי

  15. הניצחון יושג רק אם ניקח מהם חלק נכבד משטח הרצועה או אף את כולה, אם נגלה משם חלק מהתושבים ואף חלק נכבד, אם מספר תושבי העוטף יוכפל, אם החקלאות שם תוכפל, אם נקים מספר ישובים יהודים בתוך הרצועה, אם נספח את רצועת עזה …..
    זה יבטיח ניצחון. שליטה ביטחונית ללא התיישבות, ללא חקלאות, ללא חיים אזרחיים, ללא משפחות שגרות שם, ….. סופה בעוד כמה שנים תנועת "4 אמהות" שקוראת ליציאה מהרצועה בעקבות נפילת מספר חיילים בפתיחות ציר שגרתיות.

    Liked by 1 person

  16. יאיר,
    עקרונית הצבא אומר להיות מסוגל לחלוטין להגן על ישובי הגבול באמצעות, ובכן, שמירה על הגבול.
    אלא, שכמו שכתבתי לך בעבר, הבנתי שהצבא עושה את עבודתו רק אם מכריחים אותו ברמה היומיומית באמצעות נוכחות אזרחית (שנקראת בימינו התנחלות).
    היות ואף לא אחד מהסעיפים שציינת לא עומד להתגשם הרי שהמצב בסוף המלחמה יהיה נוכחות כבדה של צהל על גבול הרצועה, ודריכות שתישמר כל עוד זכרון הטבח טרי. למצב הזה יקרא ביבי ״נצחון״.

    Liked by 1 person

  17. רינגו,
    נקודתית, הצבא מסוגל להגן על הגבול גם ללא אזרחים.
    מהותית, קו המחרשה הוא קו הגבול. זה הא"ב של הציונות. זה לא קשור רק להכרח שהאזרחים מכריחים את הצבא להגן עליהם.

    אני כן חושב שחלק מהסעיפים שכתבתי יתקיימו. אם לא בעוד שנה אז בעוד 5-10 שנים. הדינמיקה הולכת לשם.

    Liked by 1 person

  18. רינגו, צה״ל ייכנס ויתפוס מבוקשים כל הזמן. אוי ואבוי לנו אם נשוב למצב שעזה היא תחום בלתי מושג. אלא אם כן יהיה כוח בינלאומי שיסכים לעשות זאת במקומנו. דבר שהוא בסבירות נמוכה כרגע.

    אהבתי

  19. לגבי המטרות, אני מסכים עם יאיר שצריך לספח שטחים מעזה. אישית הייתי מעדיף שנעשה להם בכלל נכבה – גם אם לא באופן רשמי – ונצרף 2.5 מליון פליטים חדשים למליוני הפליטים הקיימים.

    בהנחה שתושבי עזה לא יהפכו לפליטים, אני לא בטוח שיישובים יהודיים בתוך עזה ישפרו את מצבנו. אני לא רואה איך מצב כזה שונה ממצב בו רק צה"ל נמצא שם. ההתיישבות היחידה שאולי יש בה הגיון היא באופן שיבתר את הרצועה, נניח ל-3 חלקים פחות או יותר שווים בגודלם. במצב כזה ההתיישבות היהודית תהיה על 2 צירים ראשיים ממזרח למערב שגם כך קיימים, הביתור יקשה על ארגון טרור עתידי לפעול, ויהיה קל יותר להגן על הישובים.

    Liked by 1 person

  20. קצת אוף טופיק – מדוע סמוטריץ' כל כך מתעקש לא להפנות את 14 מילארד השקלים בכספים הקואליציוניים למטרות המלחמה.

    שאול אמסטרדמסקי כתב על זה מאמר מענין: https://newmedia.calcalist.co.il/magazine-16-11-23/m05.html

    לדעתי יש סיבה נוספת והיא הגמ"חים. יש שמועות שעליית הריבית הביאה גמ"חים רבים לבעיית נזילות. כידוע לא מעט חרדים משתמשים בגמ"חים לצורך מימון רכישת דירה. כאשר הריבית עלתה, הגמ"חים פשוט לא היו יכולים יותר לספק את התקציב למשכנתאות. אם לא יצילו אותם, זה יכול להביא לקריסה של כל המערכת הכלכלית (השחורה) הזו.

    לכן סמוטריץ' מתאבד על הכספים הקואליציוניים. בלעדיהם החרדים פשוט יפילו את הממשלה כי לא יהיה להם מה להפסיד, והם יקבלו את הכסף מהאופוזיציה – בשביל להקים איתם ממשלה.

    הבעיה היותר חמורה כאן, היא שסמוטריץ' חושב שתהיה ממשלה אחרי המלחמה. כפי שזה נראה בסופו של דבר הוא גם יאכל את הדג המסריח, גם יחטוף מלקות וגם יגורש מהעיר.

    סמוטריץ', שחרר את הכסף.

    אהבתי

  21. אמחייה,
    המציאות הוכיחה שהתיישבות בתוך האוכלוסיה הפלסטינית היא הדרך היחידה להבטיח את תפקודו של הצבא לאורך זמן.
    המלכוד הוא שאין היתכנות לפעולה כזו מצד ישראל. אפילו תומכינו הגדולים ביותר בעולם לא ישלימו עם חידוש ההתנחלות בשטח הרצועה או עם ביצוע נכבה רשמית או לא רשמית.
    על כן נותרנו עם נוכחות צבאית מסיבית על הגדר, וחיסולים / מעצרים בתחומי הרצועה. גם אלו צפויות לדעוך עם הזמן.
    תמריץ כתב ״הניצחון יושג אם תהיה שליטה ביטחונית אפקטיבית ונצחית של ישראל על רצועת עזה״ – ובכן שום דבר אינו נצחי. הלקח המר שלימדו אותנו המצרים והסורים ביום כיפור החזיק פחות מ-50 שנה, וגם הלקח של טבח שמחת תורה יחזיק מעמד זמן מסוים ולא יותר.

    אהבתי

  22. מודל חומת מגן מחזיק די יפה 20 שנה. ב-2020 היו רק שני הרוגים מטרור. בשנים אחרות 20-30. אבל זוועות 2001-2004 לא חוזרות.

    אהבתי

  23. מודל חומת מגן הוא פעילות טיהור מעמיקה שלאחריה יש כיסוח דשא מתמיד בגלל הישובים שבתוך יו"ש.
    אם לא נחזור אזרחית לרצועה (יישובים) זה לא יהיה מודל חומת מגן. זה יהיה הוצאת קיטור.

    אהבתי

  24. אמחייה,
    זה תלוי איך אוכלוסיית עזה הערבית תראה אחרי המלחמה.
    אם תהיה הגלייה משמעותית וכמותם תצטמצם – אני חושב שעדיף לפזר את הערבים בכל הרצועה וגם לפזר את היישובים ולא לבתר את הרצועה ("מודל גוש אמונים" ביו"ש או "מודל אריאל שרון" למצפים בגליל).
    אם כמותם תישאר זהה, לא יתנו להם לחזור צפונה, והם יאכלסו רק את דרום הרצועה – עדיף להקים את היישובים רק בצפון רצועת עזה וממזרח לדרום רצועת עזה ("מודל המשולש" על הקו הירוק).
    רק אם האוכלוסייה תישאר באותה כמות ותחזור לכל הרצועה – הרעיון של יישובים על הצירים המבתרים יהיה נכון ("מודל יגאל אלון").

    Liked by 1 person

  25. ריאלית, מה הסיכוי להגליית אוכלוסיה ערבית, אפילו בתוך רצועת עזה? ריאלית, מה הסיכוי להקמת התנחלויות שם בעשור הקרוב?

    5% ואני נדיב? הכוכבים צריכים להסתדר בצורה מאוד מסויימת כדי שזה יקרה (רוה"מ פרו-התיישבות, רפובליקני בבית הלבן, נצחון מכריע של צה"ל). המון מלל מבוזבז על זה פה והתחושה שלי היא שזה כמעט חלומות באספמיה. מה אני מפספס כאן? ("אלוהים יעשה" זאת לא תשובה)

    Liked by 1 person

  26. נטול ח,
    כרגע:
    יישוב יהודי מחודש ~סיכוי של 5-10%.
    הגליה של האוכלוסייה הערבית ~ סיכוי של 15-20%.
    אבל מלחמה היא ממלכת אי-הודאות. התוצאות שלה לא ידועות מראש ולכן אנחנו בודקים גם את הנגזרת השנייה.
    והנגזרת השנייה של אלו גבוהה יותר.

    אהבתי

  27. מלחמה היא ממלכת אי הוודאות גם לצד השני. בינתיים עיקר כוחו של החמאס לא נפגע אבל צה"ל כבר לא משטח בתים ומקים צוותי חשיבה להיום שאחרי. אולי כדאי קודם לנצח ואחרי זה לדבר על היום שאחרי.

    Liked by 1 person

  28. י.ד
    לגבי המשטר שיהיה שם זה אכן היום שאחרי וגם יישוב יהודי ובזה אתה צודק. צריך להשאיר זאת ליום שאחרי.
    לגבי העברת חלק מפליטי עזה למקומות אחרים – בזה צריך לדבר כבר עכשיו ולפתח את הנושא ולהפוך אותו למקובל.
    לפנות אפשר גם מעכשיו. לטובת כל הצדדים.
    גם להקל על הלחימה מצידנו וגם להקל על הסבל של העזתיים.

    אהבתי

  29. מדהים אותי שאנשים באמת מדברים כרגע הקמת התנחלויות. אלה לא דברים שעולים פתאום באמצע מלחמה – דברים כאלה צריך לתכנן שנים מראש ולקדם בשקט וביסודיות. לו היו ממשלות ישראל בשנים האחרונות מכריזות מעל כל במה אפשרית שהתגובה הישראלית להתקפה מעזה תהיה לא הפצצות ולא הפגזות, לא חיסולים ולא מעצרים (אלא אם ממש חייבים), אלא פשוט לקיחת פיסת שטח קטנה והקמה מחדש של דוגית/ניסנית/אלי סיני (או אולי נצרים אם רוצים את אסטרטגיית הביתור שהעלה אמחייה) – ואחרי כל התקפה נוספת עוד פיסה קטנה ועוד פיסה קטנה – לזה אולי היה סיכוי. לעולם היה זמן להתרגל, והיה קשה יותר להתנגד להתנחלות אם זה *במקום הפצצה* ולא בנוסף להפצצה. נדמה לי שגיא בכור הציע לא מזמן משהו דומה. אבל באמצע מלחמה? ועוד חודש וחצי אחרי הטבח כשהזיכרון של זה כבר דוהה, ומוחלף בזיכרון של הפצצות ישראליות בעזה? אין סיכוי.

    אהבתי

  30. ואגב, מטרת מלחמה אחת שחבל לי שאף אחד לא חושב עליה – במקום הרעיון האווילי של המלכת הרשות הפלסטינית, ומכיוון שאני לא אופטימי לגבי יכולתה של ישראל להשיג את הפתרונות האוטופיים שהוצעו כאן (התנחלויות וכו'), אני הייתי מציע לשחק במגרש של המערב עם הקלף הבא – לדרוש בחירות דמוקרטיות בעזה. שיחליטו הם מי ישלוט בהם, עם פיקוח בינלאומי שאוסר (על הנייר) השתתפות בבחירות על מפלגות שקוראות לאלימות, השמדת ישראל, טרור או אנטישמיות. ברור שלא באמת תעלה הנהגה כזאת, אבל גם בהנחה שמה שיעלה זה חמאס או פת"ח עם שפם ומשקפי שמש, יש לזה כמה יתרונות:

    קודם כל, בתקופת הבחירות עצמה הרצועה תהיה תחת ניהול ישראלי או בינלאומי, שיצטרך להבטיח תקשורת חופשית וזכויות בסיסיות לאזרחי עזה שלא אוהבים את חמאס או את הרשות, ויאפשר להם קצת להתארגן ביניהם, לדבר על עתיד שלא קשור להשמדת ישראל, או לחילופין פשוט להגר החוצה.

    אם העזתים ישתפו פעולה, יעמידו פני ילדים טובים ויעלו לשלטון כאמור חמאס או פת"ח בשם אחר, לפחות זה יהיה ארגון שרשמית טוען שהוא מתנגד לאלימות וטרור. זה לא יתרון גדול, אבל עדיין זה יתרון לעומת חמאס או הרשות.

    אם לא ישתפו פעולה, אז הזרקור במערב עובר קצת אליהם. מתחילים לדבר על למה בעזה אין דמוקרטיה, שיחה שלא חייבת לכלול בכלל את ישראל (אולי גם לשאול למה לא היו שם בחירות מאז 2006). ישראל יכולה גם לדרוש מראש דברים שיקרו במקרה שהבחירות הדמוקרטיות לא יוצאות לפועל, דברים כמו שליטה ביטחונית ישראלית ברצועה עד שעולה שלטון דמוקרטי, מה שיהיה קשה לדרוש אם הרשות הפלסטינית שולטת שם.

    וחוץ מזה, זה ממשיך את מגמת ההפרדה בין הרצועה והגדה, שהיא כנראה אינטרס ישראלי, גם אם הרעיון לממש אותו באמצעות חמאס היה איוולת.

    מה שיפה באפשרות הזאת היא שהיא מדברת בדיוק את השפה של המערב, אז יהיה לו קשה מאוד לסרב. גם האנטישמים הגדולים במערב ומחוצה לו נוהגים להציג את ההתנגדות לישראל במונחי זכויות אדם ודמוקרטיה. יהיה להם הרבה יותר קשה למכור התנגדות לבחירות דמוקרטיות, תקשורת חופשית או דרישה לאיסור על מפלגות שקוראות לאלימות.

    אהבתי

  31. שי, מזכירים מדי פעם את חומת מגן ששינה את המשוואה ביו"ש ועד היום מאפשר שם חיים נסבלים, גם אם לא שקט מוחלט. אבל גם שם היה מבצע אחד שלכד את תשומת הלב של העולם. אבל מה שבאמת שינה מציאות היה "דרך נחושה", מבצע ההמשך, שאחרי זה פורק להמון פעילויות קטנות נפרדות. אז גם כן העתיד של עזה לא יקבע כולו במלחמה אחת, אלא בהתנהלות השוטפת שאחר כך.

    לגבי בחירות, אני סקפטי קצת לגבי תעלולי יחסי ציבור שהלא נודע בהם גדול מהנודע. אתה לא יודע את מי תמליך ככה, ומה ייצא ממנו. כל מי שייבחר בידי העם הפלסטיני יצטרך בראש ובראשונה לקדם את הנרטיב הפלסטיני, שהוא בסופו של דבר סילוקנו מפה.
    האלטרנטיבה העדיפה בעיניי היא נאמנות מטעם סעודיה והאמירויות. האמריקנים יכולים להציע להם תמריצים מספיק גדולים בשביל להיכנס לכאב הראש הזה, כי הם צריכים הסכם הגנה מול אירן באופן נואש. אבל אני לא בטוח שזה עדיף על שלטון פלסטיני חלש שפשוט צה"ל יכול להיכנס ולצאת בקלות בחסותו.

    אהבתי

  32. הכנסת סעודיה או האמירויות לעזה רק תיצור חיכוכים מיותרים מולם ותגרום לקריסה של הנורמליזציה שיש לנו איתם.
    אם אין גבול בין מדינות – סיכוי גבוה יותר לחברות טובה. גבול משותף רק יוצר בעיות.

    Liked by 1 person

  33. "גם האנטישמים הגדולים במערב ומחוצה לו נוהגים להציג את ההתנגדות לישראל במונחי זכויות אדם ודמוקרטיה. יהיה להם הרבה יותר קשה למכור התנגדות לבחירות דמוקרטיות, תקשורת חופשית או דרישה לאיסור על מפלגות שקוראות לאלימות."

    שי, בחודש וחצי האחרון, הן חיזבאללה והן החות'ים, אשר לפי החוק הבינלאומי הקדוש אינם בסיכסוך טרטוריאלי עם ישראל מתקיפות אותה ע"ב יומי. מתנגדי ישראל מגנים? מתנגדי ישראל תומכים בפעולה צבאית נגדם?

    לצערי הרב, למרביתם המציאות האובייקטיבית אינה קובעת את דעתם. הם קודם רואים בישראל מוצב קולניאליסטי ואז בונים את התזה עם חצאי אמיתות ושקרים.

    Liked by 2 אנשים

  34. יאיר, יש מצב שאתה צודק לגבי סעודיה והאמירויות. זה סוג של פנטזיה שיקחו מאיתנו את האחריות ויעשו שם סדר ביד קשה. האם זה ריאלי? כנראה לא. האם הנזק יהיה רב מהתועלת? ייתכן.

    Liked by 1 person

  35. הז'אנר של "תנו לX לשלוט בעזה" (בתוספת המתחייבת והמודרנית של תמונות אילוסטרציה מגנרטור AI) בהחלט מספק בידור בימים אלו.

    אהבתי

  36. באיחור קל, נטול ח – כשדיברתי על האנטישמים שמדברים על זכויות אדם ודמוקרטיה לא התכוונתי שההצעה שלי תשכנע אותם, אלא שהיא תכוון לרוב האוכלוסייה במערב שלא ממש אכפת לה לכאן או לכאן, אבל כשהם שומעים אנטישמים שמדברים על ישראל שמפרה זכויות אדם הם נוטים להאמין. זה כולל לא רק את האדם ברחוב אלא רוב מכריע ממנהיגי המערב. והאנשים האלה כן מגנים את חיזבאללה והחות'ים. אנשים כמו עמנואל מקרון או רישי סונאק (או אינספור הפקידים שעומדים מאחורי ההחלטות שלהם) להערכתי יעדיפו בהרבה לעבוד לצד ישראל אם זו תצהיר שמטרתה היא זכויות האזרח הדמוקרטיות של תושבי עזה (ותפעל בהתאם) מאשר אם המטרה היא לשמור על ביטחון ישראל (כמובן, זו צריכה להיות המטרה של ישראל בפועל, אבל אפשר לעטוף את שתי המטרות ביחד ולדבר יותר על הראשונה).

    וכאמור אני לא מציע את זה כאיזשהו פתרון קסם, רק כאפשרות קצת פחות גרועה מהשלטת הרשות הפלסטינית על עזה.

    אהבתי

כתיבת תגובה