ניו ג'רזי וחזרתו של הקול היהודי

מושל ניו ג'רזי, פיל מרפי, נצפה היום מתפלל בכותל המערבי. קראתי שזהו ביקורו השמיני(!) בארץ בעשור האחרון. כמיהתו של המושל לארץ הקודש לא מפתיעה אם שמים לב לדמוגרפיה המשתנה של ניו ג'רזי. העיר החרדית ברובה לייקווד גדלה לה ממפקד למפקד. שיעורי הילודה בה אינם שונים בהרבה מאלו שבמודיעין עילית. בניו ג'רזי יש אולי 120 אלף חרדים, שרובם בלייקווד, ויחד עם מדינת ניו יורק היא מרכזת את היהודים האורתודוקסים באמריקה.

לייקווד אינה נראית כמו בני ברק. היא לא עיר צפופה, דחוסה ושוקקת עם הרבה חנויות ועם כלי רכב שבקושי מפלסים את דרכם. זהו פרבר אמריקני אופייני שבו הבתים הם לרוב נמוכים ומיועדים למשפחה אחת. הולך ונגמר שם המקום, והחרדים משתוקקים לקנות נכסים בעיירות הסמוכות. העיירות האלו נקטו כל מיני טקטיקות מלוכלכות למנוע זאת. הציבו מכשולים על הקמת בתי כנסת. הלחץ של המדינה שתבעה מהן שלא להפלות מיעוטים דתיים עושה את שלו, והן נאלצות להרים ידיים ולאפשר נוכחות חרדית.

המאפיין הדמוגרפי של אוכלוסיה חרדית הוא ההכפלה המתרחשת בה מדי 20 שנה בערך. בעוד 40 שנה כבר יכולים לחיות בניו ג'רזי כחצי מיליון חרדים בקצב ההתרבות הנוכחי, ואם לייקווד וסביבותיה יתאימו עצמן לגידול הדמוגרפי. בנוסף לגידול הטבעי ישנו גידול מהגירה – ניו ג'רזי עדיין זולה מניו יורק, וחרדים מניו יורק מהגרים אליה.

לפני שלושים או ארבעים שנה היה הקול היהודי ביג דיל בהקשר של שאלת התמיכה בישראל. היה ברור שנשיא שיתנכר לישראל יסכן את מעמדו בעיני הקהילה היהודית. היום לא ברור כלל אם ליהודים חשובה ישראל. לרובם היא לא חשובה כל כך, בעוד שנושאים כמו הפלות, זכויות שחורים, הרחקתו של דונלד טראמפ מהבית הלבן חשובים להם מאוד. אין שום סיכוי שיהודי דמוקרט מן המניין יצביע לרפובליקנים, בתגובה לכך שהמועמד הדמוקרטי יהיה פחות ידידותי לישראל מהרצוי, מין ברני סאנדרס כזה או אפילו גרוע ממנו. חוץ מזה, היהודים מרוכזים במדינות החוף שבהן ניצחון הדמוקרטים מובטח בלאו הכי. פעם לפחות הייתה פלורידה משמעותית – מדינה מתנדנדת שמלאה ביהודים זקנים אוהבי ישראל. טעות של כמה מאות קשישים יהודים בפלורידה שהצביעו למועמד האנטישמי פט ביוקנן במקום לאל גור, בגלל תכנון נוראי של פתק הצבעה, הובילה לנשיאות ג'ורג' בוש הבן. היום פלורידה כבר אינה ממש מדינה מתנדנדת – מעריכים שתצביע לרפובליקנים כמעט בוודאות.

נותרנו עם ניו ג'רזי. בניו ג'רזי היהודים שתומכים בישראל חשובים. אין זה פלא ששני הסנטורים מניו ג'רזי, בוב מננדז וקורי בוקר, נמנים על הדמוקרטים היותר פרו ישראלים בסנאט. אחד מהם הצביע נגד הסכם הגרעין, השני התלבט קשות. אין זה פלא שנתב"ג מקדם את מושל ניו ג'רזי בפעם השמינית.

הבוחר היהודי יכול להשפיע בפריימריז בניו ג'רזי או בבחירות לבית הנבחרים, אבל כמדינה היא נמצאת בכיס של הדמוקרטים. טראמפ הובס בה ב-2016 וב-2020 בהפרשי ענק. יחלפו הרבה שנים עד שהגידול הטבעי החרדי יאיים על השליטה הדמוקרטית בניו ג'רזי. הדור הנוכחי וגם הדור הבא הם דורות של שפל מבחינת השפעת הקול היהודי באמריקה. היהודים ברובם איבדו עניין בישראל, ואילו היהודים שישראל מאוד מעניינת אותם הם עדיין מעטים יחסית. עדיין אפשר לראות איך הכסף היהודי משחק תפקיד – איפא"ק התערבה לאחרונה, בצורה די גסה ובוטה, בפריימריז הדמוקרטים, ורוב המועמדים שהציפה אותם בכסף ניצחו. חבר קונגרס דמוקרטי מן השורה יחשוב עכשיו פעמיים לפני שיתנגד למימון לכיפת ברזל או יקרא לישראל "מדינת אפרטהייד". ברם, יש גם חסרונות להתערבות כה בוטה בפוליטיקה האמריקנית בשם אינטרס של מדינה זרה. זהו דבר שמעורר הרבה אנטגוניזם.

בעוד 30-40 שנה, בתרחיש שבו הצמיחה הדמוגרפית החרדית ממשיכה, אפשר יהיה להתחיל לראות שוב איך הקולות היהודים, לא רק הכסף היהודי, חוזרים להיות ביג דיל. אם החרדים ימשיכו להתרכז בניו ג'רזי, הם יהיו בעלי השפעה גדולה שם. אם יתפזרו ברחבי האומה יגיעו חלקם למדינות המתנדנדות של העתיד.  בכל אמריקה שיעור הילודה הולך ויורד והוא עמוק מתחת לרמת התחלופה. אצל היהודים האורתודוקסים הוא נשאר יציב וגבוה.

35 תגובות בנושא “ניו ג'רזי וחזרתו של הקול היהודי

  1. נזכרתי בכתבה בשילוח על קשרי יהדות ארה'ב וישראל.
    (אנסה לאתרה ולקשר אליה).

    למיטב זכרוני (המעט מפוקפק) תחילת הכתבה שרטטה מגמות (מנקודת מבט ישראלית – מאוד שליליות) בקרב הצעירים היהודים האמריקאים. כלומר בקרב המסמנים את הצפוי לנו בעתיד הלא רחוק.
    רבים מצעירים אלו מגדירים עצמם כחסרי דת ו/או הקשר שלהם עם זהותם כיהודים מאוד קלוש (ומאוד סביר שלא תעבור לדור הבא) ו/או הם מנסים להסתיר את יהדותם (מהסביבה האנטישמית ו/או האנטי ציונית שבה הם חיים) ו/או הם תומכים בארגוני שמאל קיצוני המנסים לקעקע את מדינת הלאום של העם היהודי. כדוגמת ארגונים שבהם BLM הוחלפה ב PLM (כלומר פלסטינים במקום שחורים) וכד'.

    חלקה האחרון של אותה כתבה דווקא קרא למדינת ישראל להשקיע הרבה יותר בכלל יהודי ארה'ב. במקום לנסות, לדוגמא, להעמיק את קשרינו עם האוונגליסטים ועם שאר אוהדי מדינת ישראל.

    הנימוק הזכור לי (די לרעה): דור סביהם ואבותיהם תמך במדינת ישראל בעשורים הראשונים לקיומה, ולפיכך אנו מחויבים מוסרית לתמוך בנכדיהם. אפילו אם הם שוללים את זכות קיומנו כמדינת לאום יהודית. (תוספת שלי: ומצביעים בהמוניהם לאנטישמית ארסית כדוגמת AOC)

    אהבתי

  2. בקריאה חוזרת: זכרתי נכון למדי.

    נדמה לי שהצילום בתחילת הכתבה (צילום הפגנה אנטי ישראלית של מזדהים כיהודים) – השפיע על עמדותי כלפי מי שקורא לישראלים להכיר בחשיבות הקיום של שתי קהילות נפרדות.

    מעניין אותי לקרוא התייחסויות ופרשנויות, גם שונות משלי, לכתבה זו.

    https://hashiloach.org.il/a-villa-on-a-cliff/

    כל חלקה האחרון של הכתבה, והמלצותיו לעתיד של מחברה:
    ————————————————–
    " … שינוי פוליטי:
    —————————
    הדרג הפוליטי הנבחר בישראל חייב להבין בעצמו את המרכזיות של הקשר עם יהודי ארה"ב. חלק מהנבחרים בישראל כבר הגיעו להבנה זו. לחלקם האחר צריך לעזור להגיע אליה.

    הבנת האתגרים בארה"ב ומענה מישראל:
    ————————————————
    חלק מהשינויים והאתגרים הניצבים בפני הקהילה היהודית בארה"ב הם בבחינת כוח עליון ובהם למדינת ישראל אין יכולת השפעה. אבל בנושאים כמו זהות יהודית, חינוך יהודי, חיים יהודיים והבנה של המציאות בישראל, לישראל יש יכולת לסייע. למרות המחויבות המוצהרת לזהות יהודית בתפוצות בחוק הלאום, כיום ההשקעה הישראלית בתפוצות, ובכלל זה בתוכניות כמו 'תגלית' ו'מסע', עלובה. במספרים: רק משהו כמו 0.0008% (!) מתקציב המדינה. כדי להיות מסוגלת להשפיע על המגמות בארה"ב ישראל חייבת לשנות את התפיסה, וכפועל יוצא מכך, את ההשקעה בקהילה היהודית שם.

    הבנת הערך הסגולי של קיומן של שתי קהילות:
    ———————————————–התפיסה הישראלית הרווחת רואה את ישראל כמרכז החיים היהודיים וכמוקד להתפתחות האינטלקטואלית של העם היהודי. המציאות, בוודאי זו שרואים לנגד עיניהם יהודי ארה"ב, שונה. גם שם יש חיי רוח יהודיים תוססים, לעיתים הרבה יותר מאלו הישראליים. לכן הזיקה בין הקהילות ומעגל הקבלה והנתינה לא יכולים להסתכם במשוואה של הקרנת זהות יהודית-ישראלית מישראל תמורת משאבים חומריים ופוליטיים מארה"ב. דרושה הבנה שלישראל ולישראלים יש הרבה לקבל מהחיים היהודיים העשירים שם.

    ***
    הווילה על הצוק, הקהילה היהודית בארה"ב, עדיין מפוארת ומשקיפה על נוף רב הוד. אבל הצוק מזדעזע וגם הווילה אינה בוטחת כשהייתה. ישראל, אם תרצו, חיה גם בצילה, והזעזועים האלו מגיעים גם אליה. חשיבותה של הקהילה היהודית בארה"ב לעם היהודי ולמדינת ישראל עצומה. לאחר שבעשורי שנות הקמתה של ישראל היא נשענה על תמיכתה המעשית של הקהילה היהודית בארה"ב, כעת תורה וחובתה של מדינת ישראל להיות שותפה לקהילה בארה"ב בהתמודדות עם אתגריה. זהו אינטרס ישראלי-ויהודי מהמעלה הראשונה, אבל גם חובה יסודית מוסרית וערכית של ישראל כבית הלאומי של העם היהודי."

    אהבתי

  3. בוודאי צריך להשקיע מאמץ ביהדות ארה״ב, אבל בלי אשליות. הכוחות שמניעים צעירים חילונים בעלי אייקיו גבוה לעבר רוחות הזמן הפרוגרסיביות הם בעלי עוצמה אדירה ואפשר לגרד רק בשוליהם.

    אהבתי

  4. תמריץ,
    כבעל IQ גבוה ומומחה ליהודיות אולי תוכל להסביר לנו מה ההבדל בין מפלגת העבודה למרץ? ובינן לבין היהודים בעלי הIQ באמריקה?

    Liked by 2 אנשים

  5. בין מרץ לעבודה אין הבדל אידיאולוגי שניתן להבחין בו בעין לא מזוינת.. גם אין הבדל בינן לבין הדעות הרווחות ביהדות אמריקה. אבל יש הבדל דמוגרפי – בגלל החיים בארץ כמעט כל הצאצאים של מצביעי העבודה ומרצ יישארו חלק מעם ישראל לעוד דורות. ואילו לצאצאי היהודים הליברלים באמריקה לא צפוי קשר ארוך טווח עם זהותם היהודית.

    Liked by 2 אנשים

  6. ואם כבר בקולות יהודים עסקינן, ובאליס כהן שיש לה הרבה מאוד נכדים ונינים (מזל טוב !!), אז הנה גם ציטוט של חלק משיר מוכר לאלו שעדיין אין להם נכדים אלא רק ילדים. ילדים שאנחנו מתפללים שישארו כאן בארץ הקודש, דבוקים לזהותם היהודית ושמחים בבחירה שלהם להיות כאן, לחיות כאן, לבנות כאן, ולגדל את ילדיהם שלהם כאן:

    אמֵן על הילדים
    מילים ולחן: חנן בן ארי

    איך הזמן הוא טס, זה לא נתפס שאני אבא
    מקיץ מן הילדות אל המציאות שאני חי בה
    ….

    אני מתפלל על הילדים שלי
    שלא יירשו את השריטות שלי
    שיחבקו אחד את השני
    אמן שיהיו בריאים תמיד

    רוצה להיות שם בשבילם בדיוק כמו שהבטחתי
    לשבת בסופו של יום, לדעת שהצלחתי

    אמן אמן אמן על הילדים שלי
    שלא יירשו את השריטות שלי
    שיחבקו אחד את השני
    אמן שיהיו בריאים תמיד

    עומד מתבונן ביציע
    צופה מהצד ומריע
    גם בתהום, גם ברקיע
    עוזב את הכל ומגיע

    רק תחבקו אחד את השני
    אמן שתהיו בריאים תמיד

    Liked by 2 אנשים

  7. אלפי פועלים נהרגו בתאונות בקטר כדי להכין את המונדיאל.
    https://www.ynet.co.il/sport/worldsoccer/article/h12cv3ca5?utm_source=taboola&utm_medium=referral&utm_content=internal
    לפי הטענות נהרגו 6500 פועלים לפחות. מוזר למה הממשלות לא הפעילו לחץ על התאחדות הכדורגל העולמית לבטל את המונדיאל בקאטר בגלל זה ולהעבירו לארץ אחרת? עד עכשיו אף אחד לא דבר על זה.

    ועוד משהו מוזר: למה קאטר בכלל רוצה לארח את המונדיאל? מה זה מוסיף לה?
    אילו אני הייתי ראש מדינה שמסוגלת לארח את המונדיאל, הייתי אומר שאני כלל לא מעונין בזה.

    אהבתי

  8. לחייל הזקן:
    היום קשה למצוא הבדל בין מפלגת העבודה למרץ אבל פעם היה הבדל ממשי. מנהיגי מפלגת העבודה היו בחלקם הגדול ימניים מבחינה פוליטית ושמאלנים רק מבחינה חברתית. גולדה מאיר היתה ימנית מבחינה פוליטית וחטפה שוק כאשר שמעה שמנחם בגין מותר על כל סיני. יגאל אלון היה מאוד ימני מבחינה פוליטית למרות שהתמתן בערוב ימיו. נדמה לי שרחבעם זאבי והרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן היו בצעירותם אנשי (או תומכי) מפלגת העבודה.

    Liked by 2 אנשים

  9. בתור מישהו שגר בניו-יורק ומכיר הרבה חרדים (אני עצמי אתאיסט ומבסוט), יש לי כמה דברים להוסיף:

    1. יש משהו שמאוד חשוב להבין בפוליטיקה החרדית של ניו-ג'רזי (וגם ניו-יורק – בעיר, לונג איילנד ומחוז רוקלנד): החרדים הם ברובם רפובליקנים והם הם לרוב יצביעו בבחירות הכלליות למועמד רפובליקני (החצרות האנטי-ישראליות במפגיע דווקא לא יעשו את זה, אבל הן מיעוט קטן).
    2. אבל… הם יודעים מאיפה מרוחה החמאה, ובמקומות בהם השליטה הדמוקרטית היא מלאה, הם יתפקדו בהמוניהם למפלגה הדמוקרטית על מנת להצביע בפריימריז. יש פה עסקה קורצת לפוליטיקאים – שכנע מספר קטן של רבנים וקבל עשרות אלפי מצביעים ממושמעים. בפריימריז האחרונים לראשות העיר ניו-יורק בקרב המפלגה הדמו', רק שני מועמדים (כולל הזוכה, אריק אדמס) התחייבו שלא לכפות לימודי ליבה על הישיבות. נחשו מי קיבל את הקולות?
    3. דוגמא טובה היא Simcha Felder, חרדי שרץ לסנאט של מדינת ניו-יורק במפלגה הדמקרטית, זוכה בפריימריז ובבחירות הכלליות, אבל מבחינת מדיניות, מצביע עם הרפובליקנים.
    4. שאלת המיליון דולר היא – איך העליה במספרם של חרדים יתרגם לתמיכה (או העדרה) בישראל? אני אופטימי. יש קשרים עמוקים בין הקהילות החרדיות בארה"ב וישראל, כך שיש אינטרס ישיר לתמוך בישראל חזקה במחינה ביטחונית, בטח ובטח שכל פיגוע בבית"ר או מודיעין עילית עושה כאן כותרות. יש נטיה דיס-פורפורציונלית בקרב התקשורת הישראלית לפרסם את העשרה מטומטמים שמפגינים יחד עם הערבים פה, אבל חד וחלק – רוב החרדים כאן לא סובלים אותם.
    5. מעבר לכך, לחרדים כאן יש את האינסטינקט הבסיסי שיהודים פרוגרסיבים איבדו – ההבנה שאנטי -ישראליות היא ב-95% מעטה דק המכסה אנטישמיות גרידא (ה-5% הנותרים הם יהודים אדיוטים שימושיים…). יכול להיות שלחרדי הממוצע פה לא מאוד אכפת מישראל, אבל מאוד אכפת לו מאנטישמיות. הצבעה למועמדים פרו-ישראלים היא פרוקסי למועמדים לא אנטישמים.
    6. עוד משהו אחרון – נכון, אחוזי היציאה בשאלה הם נמוכים, אבל יש משהו שהסקרים האלה מפספסים הוא – כמה הופכים להיות אורתודוקסים מודרנים (המקביל האמריקאי לכיפה סרוגה). יש לא מעט כאלה והם מאוד פרו-ישראליםץ

    Liked by 7 אנשים

  10. תמריץ,
    לפי המדגם של ערוץ 14, 4 הראשונים ברשימת הליכוד הם נהגי D9, עושי הדילים, כץ (חיים), ביתן, וגמליאל ילכו לעשות לביתם. היינו כחולמים

    אהבתי

  11. מתקשר, אם כי רק מאוד עקיפות, לנושא המקורי של הפוסט.
    (דרך הממצא שהמיעוט היהודי בארה'ב הוא המגזר "המצטיין" ביותר במדינתו במספר הילדים הנמוך ביותר לאישה). אחת מההשלכות של הצטיינות היתר של יהודים, (עפ'י תמריץ בעלי אי.קיו גבוה, בעיני כנראה אי.קיו גבוה מדי) בפרוגרסיביות.

    ################

    התפרקות המשפחה המודרנית? בפעם הראשונה בהיסטוריה, רוב התינוקות בבריטניה נולדו מחוץ למסגרת הנישואין

    ב 2021, רק 48% מהתינוקות שנולדו בבריטניה נולדו בתוך מסגרת הנישואין.
    זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה המתועדת של בריטניה, שבה רוב התינוקות נולדים מחוץ למסגרת הנישואין. איסוף הסטטיסטיקה בנושא החל לראשונה ב 1845.
    עד 1978, תינוקות שנולדו מחוץ למסגרת הנישואין היו מתחת ל 10% ומאז זה עלה בהתמדה.

    … זוהי לא המדינה הראשונה באירופה שהתופעה מתרחשת בה.
    צרפת היא המדינה שבה יש ילודת תינוקות הכי גדולה מחוץ לנישואין (59.7%), לאחר מכן בולגריה, סלובניה, אסטוניה, שבדיה, דנמרק פורטוגל, והולנד (50.4%)

    מקורות:
    https://www.dailymail.co.uk/health/article-11095693/More-babies-born-wedlock-2021-time-record.html
    https://www.breitbart.com/europe/2022/08/10/death-of-family-majority-of-babies-born-out-of-wedlock-for-first-time-in-history/

    ################

    המנבא החזק ביותר של חיים נורמטיבים (עבודה,השכלה,שמירת חוק) לילד- האם הוא גדל במשפחה עם שני הורים או לא.
    (מאלה שלא,נוכחות קבועה של דוד,סבא וכדומה סייעה מאוד להיחלץ מהמסלול הלא נורמטיבי)

    Children who feel a closeness to their father are: twice as likely as those who do not to enter college or find stable employment after high school, 75% less likely to have a teen birth, 80% less likely to spend time in jail, and half as likely to experience multiple depression symptoms.

    https://www.all4kids.org/news/blog/a-fathers-impact-on-child-development/

    Liked by 1 person

  12. קמיליה,
    את עושה את הטעות של "גדל במשפחה עם שני הורים" = נישואין. בקבוצה החברתית שלי, כולם (פרט לזוג גרוש עם משמורת משותפת) חיים יחד עם ילדיהם ורק חצי נשואים רשמית. אגב, אחד מזוגות הלא נשואים, עוקץ את המדינה שלא כחוק להטבות אם חד-הורית, אז אפילו יש תמריץ כלכלי להתנהגות הזאת.

    Liked by 2 אנשים

  13. נחמת עניים
    4 נהגי D9 בעשיריה הראשונה + לביאה חדשה ברשימה
    תוגת עניים
    גילה גמליאל, אתי עוטיה ומאי גולן – מיכל שיר בפוטנציה

    אהבתי

  14. לתמריץ:
    שאלת: "למה אנשים רוצים מכונית פרארי אתה כן מבין"?
    מה כוונתך שהקטארים רוצים לארח את המונדיאל רק בשביל להשוויץ או לקבל איזה כבוד חסר ערך? זה התמריץ שלהם?

    אהבתי

  15. נטול ח:
    גם בישראל יש תמריץ כלכלי לגרושין.
    הכנסה מניירות ערך נזקפת לבן-הזוג בעל ההכנסה הגבוהה ביותר כך שנלקח מהם יותר מס מאשר ההכנסה היתה נזקפת מחציתה לבו-זוג אחד ומחציתה לשני.
    אם הזוג עובד בעסק משותף או אחד שכיר של השני – נלקח מהם מס משותף שהו גבוה יותר ממס נפרד.
    כאשר יש חישוב מס הכנסה משותף יש בן-זוג אחד שלן נזקפת הכנסת 2 בני הזוג. בן הזוג הזה מקבל פחות נקודות זיכוי מאשר מקרה שבו היו נותנים נקודות זיכוי לכל אחד בנפרד.

    Liked by 2 אנשים

  16. כתבתי על המצב המוזר שנוצר עקב אחוז החסימה הגבוה:
    אחוז החסימה יכול לגרום לכך שכמה מפלגות קטנות יפלו. אם זה יהיה 3 מפלגות מאותו גוש, אותו גוש עלול לאבד 6 מנדטים לטובת הגוש השני. צריך להבין שגם מפלגה שהסקרים חוזים לה 6 – 7 מנדטים עלולה ליפול מתחת לאחוז החסימה כי הסקרים אינם מדוייקים וטעות של 2 – 3 מנדטים זו טעות סבירה בסקרים. לכן צריך להבין שתוצאות האמת יכולות לסטות בצורה דרסטית ממדגמי הטלויזיה.

    יש לזה גם תוצאה מוזרה: המפלגות הגדולות צריכות לנסות לשכנע את בוחריהם שיצביעו למפלגות הקטנות בגוש כדי שהן יעברו את אחוז החסימה כי אם הן לא יעברו – הגוש יקטן. ויתכן שזה יביא לאובדן השלטון. מצד שני הן צריכות שהבוחרים יצביעו עבורן ולא עבור המפלגות הקטנות בגוש כי אם זה לא יקרה הן (המפלגות הגדולות) יכולות לקטון באופן דרסטי.

    כלומר בגלל אחוז החסימה הגבוה, המפלגות הגדולות בכל גוש צריכות לשכנע את הבוחרים גם להצביע בעדן וגם לא להצביע בעדן אלא להצביע לפלגה אחרת בגוש. זה מצב מוזר.

    Liked by 5 אנשים

  17. arn, כן. להשוויץ.
    נדמה לי שאתה לא מאמין באבולוציה, אבל יש הסבר אבולוציוני מפורסם על חשיבות השוויץ – עקרון ההכבדה. במקרה כאן, דווקא בגלל שאירוח אירוע ספורט עולה כל כך הרבה כסף ומאמץ והוא מאוד מכביד – אז זה איתות שהמדינה כל כך חזקה ועשירה שהיא יכולה לעמוד בהכבדה זאת.

    Liked by 2 אנשים

  18. תמריץ ו-arn,

    בזמנו, שאמרתי לחברים הישראלים-רוסים שלי כמה זה אדיוטי שרוסיה שופכת מלא כסף על האולימפיאדה בסוצ'י בשביל האגו הלאומי הם צחקו עלי. "אגו לאומי?" הם אמרו, "זה סיפור בשביל האיכרים, העניין המרכזי פה הוא גניבת כסף מאסיבית והעברתו לכיסים של מקורבים. זאת הולכת להיות האולימפידת חורף הכי יקרה, עם מתקנים בינונים ומטה". זה בדיוק מה שהיה, כנ"ל גם האולימפיאדה/מונדיאל בברזיל. אני לא בטוח שהמקרה בקאטר שונה.

    Liked by 5 אנשים

  19. האנקדוטה נחמדה.. אבל מכריך ברוסיה היו יכולים להגיד אותו דבר על מלחמת אוקראינה. אבל זה לא נכון לדעתי. יש תודעה לאומית חזקה גם לאנשים מושחתים (ולדעתי עד הנורמות של הדור האחרון – 99 אחוז מהאנשים היו מושחתים במידה כזו או אחרת). האדם חותר לפעול לטובתו על חשבון אחרים גם ברמה האישית-אינדיווידואלית (שם זה עלול להיקרא ״שחיתות״) וגם ברמה הקולקטיבית שבה משתף פעולה עם חבריו לקבוצה (שם זה עלול להיקרא ״לאומנות״) אין סתירה אלא השלמה.

    אהבתי

  20. בהמשך לעונשי המס לזוגות נשואים,

    זוג לא נשוי יכול להחזיק 2 דירות עם פטור מלא ממס שבח במכירה, ומס על שכר דירה (עד 5100 שקלים), ומס רכישה מופחת של דירה יחידה

    זוג נשוי יכול להחזיק רק דירה יחידה כזו

    הפרש המס בתקופה האחרונה יכול להסתכם במאות אלפי שקלים

    אידיוט מי שמתחתן

    Liked by 2 אנשים

  21. לא נתתי דעתי לנושא המיסוי עד היום. ייתכן ששיטת המס מעדיפה זוגות לא נשואים על פני נשואים, ואם זה נכון צריך לתקן אותה.

    Liked by 2 אנשים

  22. תמריץ,
    המלחמה באוקראינה הפכה את המקורבים להרבה יותר עניים ומצורעים, הפוך מסוצ'י. עכשיו, אני לא מתנגד למסגור הסיפור בצורה דו-ראשית: מכירת האולימפיאדה להמונים בצורה של כבוד לאומי (בייג'נג 2008 היא בהחלט דוגמא טובה לכך) וצינור שחיתות בקוטר של המוביל הארצי לאליטה.

    אהבתי

  23. "אין שום סיכוי שיהודי דמוקרט מן המניין יצביע לרפובליקנים, בתגובה לכך שהמועמד הדמוקרטי יהיה פחות ידידותי לישראל מהרצוי, מין ברני סאנדרס כזה או אפילו גרוע ממנו"

    יש מצב שטעיתי. יש סימנים שיהדות ארה"ב עושה תנועה חדה ימינה אחרי ה-7.10. על פי סקר אחרון במדינת ניו יורק, רוב היהודים יצביעו לרפובליקנים.

    אהבתי

כתיבת תגובה