תנו לימין את אשר לימין

לא פעם כתבתי על פערי ההשכלה בין מצביעי ימין למצביעי שמאל שלא באים לביטוי רק אצלנו, אלא בעולם כולו. השמאל יותר איכותי. אבל הימים האחרונים קצת מאיימים על התזה הזו. החשיבה הקונספירטיבית המטורללת מגיעה הפעם מצד השמאל. אלמנטים מובהקים של משבר הקורונה העולמי: דחיית משפטים, הצורך באיכוני טלפונים או השיבוש בעבודת הכנסת הפכו לנדבכים של תיאוריית קונספירציה. גם מחלוקת פוליטית משפטית לגיטימית – האם רוב בכנסת זכאי לכל הזכויות של רוב קואליציוני כאשר הוא לא מסוגל להרכיב ממשלה – תוארה לעולם כולו כאילו בישראל עולה עריצות אפלה. יובל נוח הררי האינטלקטואל הדגול כבר הודיע בטוויטר באנגלית לכל עוקביו שבישראל קמה עריצות. איזה זילות מזעזע של המונח. בעולם עוד יאמינו לזה.

בני גנץ רומז שהוא זורם על הקמת ממשלת אחדות, ובטוויטר ובעיתונות הכותבים משתגעים, שוב חוזרים לתיאוריות רחוקות מהמציאות על דרכים שבהן ביבי יחמוק ממימוש הרוטציה גם אם תקבע בחוק. אמונת "רק לא ביבי" הפכה לדת. במקום להוליך להפסקת שלטון נתניהו בדרך פרגמטית, היא מוליכה להמשך שלטונו בממשלת מעבר ובמעגלי בחירות בלתי פוסקים. זו המחשה לבעיה עם דתות חדשות. הן לא עברו את כל התהליכים ההיסטוריים הממושכים שאפשרו לדתות להסתגל ולהתאים את עצמן. דת "רק לא ביבי" נמצאת בשלב שבו היא תואמת לקנאות הלא פרגמטית של ימי בית שני שהמיטה חורבן או אולי לזמנים שבהם יהודים סירבו להילחם בשבת ונמחצו בידי אויביהם.

קונספירציות וקנאות? את זה השמאלנים צריכים להשאיר לימניים, אחרת מה נותר להם להתפאר בו.

116 תגובות בנושא “תנו לימין את אשר לימין

  1. תמריץ, בתור התחלה לא רק "שמאלנים" מוטרדים מנתניהו. אני רחוק מאוד מהשמאל ומוטרד מאוד ממה שאני רואה.

    מעבר לכך נתניהו הוכיח פעם אחר פעם בשנים האחרונות שהוא יעשה הכל כדי לחמוק ממשפט. אולי מתנגדיו נשמעים הזויים אבל בהקשר הזה אני לא לגמרי בטוח. בהתחשב במהלכים שהוא ביצע עוד לפני הקורונה, זה לגמרי סביר שהוא ינצל את המשבר לצרכיו. הוא אפילו לא צריך להתאמץ יותר מדי, וקל מאוד להחליק דברים מינוריים כאילו הם נדרשים עקב מצב החירום.

    למשל, עבודת הכנסת. *לי* זה נראה בלתי סביר בעליל שיולי אדלשטיין מונע מכנסת שנבחרה להצביע על החלפתו. או על בחירת ועדות. חשוב לרגע על מצב הפוך – שמאלן פופוליסט כלשהו מצליח להגיע לראשות ממשלת מעבר. בשלב מסוים הימין מצליח להשיג רוב בכנסת אבל השמאלן מונע את זה באמצעים שהם על סף הפלילי. עדיין נשמע הגיוני?

    Liked by 3 אנשים

  2. לנתניהו יש לכאורה תמריצים טבעיים להעצים המשבר אבל בפועל לא רואים בהתנהגותו חריגה מהסביר. ואולי להיפך – גם לגבי ישראל חבל שלא כל צעד שעשינו לא נעשה כמה ימים קודם.

    כשמסתכלים על תפקיד יו"ר הכנסת ההחלטה של אדלשטיין לדחות ההצבעה נראית די הגיונית כי אי אפשר להדיח יו"ר כנסת אלא ברוב של 90. עדיף טיפה עריצות בשבועות הקרובים מעריצות של היו"ר שלא נהנה מאמון הרוב במשך 4 שנים. המועמד מאיר כהן איש של לפיד וייתכן שיהיה גם באופוזיציה לגנץ.

    אהבתי

  3. חוץ מזה הוא הפסיד בבחירות כבר פעמיים. למה לתת לו להיות ראשון? בעיני זה פגם מוסרי

    אהבתי

  4. תמריץ מה שאתה אומר לא נכון עובדתית. אין צורך ב90 חברי כנסת מאחר וכהונתו מסתיימת אוטומטית עם הבחירות. הדחה היא כאשר רוצים להחליפו במהלך מושב הכנסת בה הוא מונה, וזה לא המצב כאן. לפי החוק לאחר הבחירות יש לבחור יו"ר חדש ולכך מספיק רוב רגיל של 61 חכי"ם.

    Liked by 1 person

  5. מעבר לזה אדלשטיין גם מונע הקמת ועדות, ואת זה אסור לו לעשות גם לו היה אמור להישאר בתפקיד יושב ראש הכנסת. זה תפקיד ממלכתי ואסור לו לערב שיקולים פוליטיים.

    לגבי נתניהו ברור שהוא נוקט בשיטת הפריץ והכלב, ובינתיים זה הולך לו מצויין. אם יהיה ראש ממשלה זה ישחק לידיו גם בענין המשפט ("לא שופטים ראש ממשלה מכהן"), גם בענין חוקים שיוכל להעביר וגם בענין מינוי שופטים. אולי אפילו יוכל לעשות שינוי גברי בפרקליטות כדי להגיע לעסקת טיעון או אפילו ביטול כתבי אישום. אם ילך לבחירות נוספות יש סיכוי שהפעם יוכל להקים ממשלה, ואז יטען שהעם בחר בו למרות כתבי האישום, ושאין ללכת נגד רצון העם. למעשה אם תהיה רוטציה עם נתניהו ראשון הוא כנראה יפיל את הממשלה לקראת סיום הקדנציה שלו ללא קשר להבטחות קודמות.

    Liked by 1 person

  6. א-מחייה, את התסריט שאתה מתאר אפשר למנוע בתיקון חוק יסוד הממשלה וכחול לבן מודעים לכך היטב. דהיינו תוגדר ממשלה מהסוג הרוטציוני שבה הפלת ממשלה כמוה כהתפטרות ראש ממשלה לטובת ממלא מקומו מהסיעה השנייה.

    לגבי הפלת יו"ר כנסת, כוונתי שאם מאיר כהן יבחר לא ניתן יהיה להדיחו אחר כך ברוב של 61 ולכן נקבל עריצות עתידית. אז מה הרווחנו.

    אהבתי

  7. אבוי, שמת מראה מול פרצופם הדוחה של השמאלנים חולי הנפש, ששואפים להקמת ממשלה עם תומכי רוצחים שפלים העיקר "רק לא ביבי".
    התפיסה לפיה ה"חכמים" בשמאל אולי נראית נכונה בישראל מהסיבה שבישראל עובדים בשיטת חבר מביא חבר.
    צריך להשמיע את הדעות ה"נכונות" כדי להתקדם ורצוי מאוד שלא תהיה לך כיפה על הראש, אחרת תודח מתפקיד בכיר בצה"ל/מערכת המשפט/תקשורת.
    הנה, עכשיו ב"כאן" החלו בהליך טיהור כשפיטרו את כל הכתבים המזוהים פוליטית עם הימין.
    לא השתנה הרבה משנות ה-50-60, כשהיה פנקס אדום וקבע מי יחיה בת"א ומי ישלח לחור נידח בירוחם ויעבוד באיסוף זבל.
    חולי הנפש השמאלנים חוברים היום לאחיהם האיראנים שסבורים שהקורונה הוא וירוס מעשה ידי הציונים השטניים.
    מה שבאמת מצחיק זה שבשמאל הם סוגדים לבן אדם חסר תעודת בגרות שכותב הרבה בלי להגיד כלום ולעוד שלושה גנרלים אלימים שהיו עסוקים בהריגת פלסטינים לאורך כל שנותיהם בצבא. אידאולוגית השמאל מלאה בסתירות כמו חורים בגבינה צהובה.

    אהבתי

  8. תמריץ אם תופל ממשלה אז בסבירות מאוד גבוהה הולכים לבחירות. מי אמר שלגנץ יהיה רוב בכנסת בשלב הזה? צריך להיות מאוד מאוד תמים בשביל להאמין שמתווה כזה יכול לעבוד.

    עוד דבר שנתניהו יכול לעשות אם ימשיך לכהן זה לדאוג למינוי נשיא אוהד שייתן לו חנינה. יש הרבה מאוד דברים שנתניהו יכול לעשות כראש ממשלה לכן ברור לי לגמרי מדוע הוא לא מוכן להתפשר – ומדוע אסור גם לצד השני להתפשר.

    Liked by 1 person

  9. לגבי קיום הרוטציה, קראתי ראיון עם איילת שקד לפני הבחירות האחרונות שהיא ודרעי היו מוכנים לחתום ערבות לקיום הרוטציה, כלומר שיקימו קואליציה עם גנץ במקרה שנתניהו יפר ההסכם, וכחול לבן לא הסכימו

    גלעד ארדן סיפר בראיון לפינ הבחירות נתניהו הסכים לרוטציה שהוא יכהן 6 חודשים בהתחלה ואח"כ גנץ, ארדן אמר שהוא אישית התנגד לזה וחושב שנתניהו ויתר יותר מידי לכחול לבן

    ואני אומר, אם כחול לבן ניצחו, שיקימו ממשלה ויפסיקו להתבכיין

    אהבתי

  10. חברים, על מה אתם מדברים פה בכלל?
    אני עד עכשיו לא מבין משהו אחד שלא מדברים עליו. האם מדובר פה על ממשלת אחדות המורכבת רק מכחול לבן והליכוד?
    בואו נניח שכן, אז מה קורה עם החרדים? הם יהיו בחוץ? זאת אומרת שהם שכבו על הגדר עבור ביבי בבלוק הימין רק בשביל שלפיד ייכנס לממשלה וביבי יישאר במקומו והם יישארו בלי כלום? נראה לכם הגיוני בכלל שזה יקרה?!?!?!

    ומה עם ליברמן? הוא עשה את כל המהלכים האלה מאז אפריל רק כדי שביבי יישאר בשלטון ויאכל את גנץ לארוחת בוקר בתוך ממשלה שכזו?
    נראה לכם שהוא יישאר בחוץ מבלי לתת שום הישג לבוחרים שלו? את העולים הותיקים מעניין לקבל תוספת הכנסה והקלות בגיור ועוד. כמעט ולא מעניין אותם אם גנץ ולפיד ייכנסו לממשלה או לא.

    אם היינו במצב חירום אמיתי אז ביבי היה צריך לקרוא לממשלת חירום של שלושה חודשים ולהתחלק בתיקים חצי-חצי עם כחול לבן ולסגור סיפור. אם הוא היה עושה את זה אז הייתי מאמין שאנחנו באמת במשבר אמיתי. אבל הוא ממשיך לבחוש רק כדי שהוא יישאר לבד בשלטון.

    תמריץ, אם לטענתך ביבי כנה בדבריו שהוא יפרוש בתום הרוטציה אז מדוע הוא מתעקש ששר המשפטים יהיה רק מטעם הליכוד? מדוע הוא מתעקש שלא יחוקקו חוק שהחל מהכנסת הבאה ח"כ עם כתב אישום לא יוכל להיות ראש ממשלה? מה אכפת לו אם גם ככה הוא מתכוון לפרוש בסוף הרוטציה שלו?

    לכל אלה שבאים בטענות לכחול לבן שהם הסרבנים היחידים לממשלת אחדות (כמו 3718) – כחול לבן בדקו את כל נושא ה"ערבויות המשפטיות" שדרעי ושקד הבטיחו ומשפטנים אמרו להם שאי אפשר לאכוף הסכם פוליטי (בניגוד להסכם עסקי בין שני צדדים) וכל חוק שיחוקק יוכל להיות מבוטל ע"י הממשלה הבאה. וביבי יודע את זה… הוא כבר חשב על הפירצה (או פרצות), תאמינו לו….

    ביבי הוא הפוליטיקאי הכי לא אמין שהיה פה כנראה בהסטוריה שלנו. להרבה פוליטיקאים יש דפים חתומים על ידו עם הבטחות שהוא לא קיים ולא חלם על לקיים אותם (אומרים שלליברמן יש הרבה כאלה שהוא שומר אצלו בבית).

    לדעתי, כניסה של גנץ לממשלת אחדות עם ביבי (גם במהלך משבר הקורונה) תביא לסיום הקריירה הפוליטית שלו באופן מיידי וביחד עם זה לחיסול מוחלט של מחנה המרכז-שמאל והבטחה בעצם שביבי יישאר לכהן פה ראש ממשלה עד שהוא יחליט לפרוש או עד שהטבע יעשה את שלו עוד שנים ארוכות.
    ביבי יודע את זה טוב מאוד ולכן הוא פיתה אותו עם הצעה שירשה לו רק חצי שנה של קדנציה אבל לפיד ויעלון קולטים את המלכודת.
    להבדיל מגנץ, הם כבר עבדו תחת ביבי ויודעים שפשוט אי אפשר לבטוח בו.

    אם הגענו למצב שליברמן מוכן לתמוך בממשלת מיעוט בתמיכת המשותפת מבחוץ כדי להפיל את ביבי אז זה אומר דרשני….

    Liked by 2 אנשים

  11. ההבטחה של דרעי ושקד אולי כתובה על הקרח אבל בוודאי אפשר לחוקק שגנץ הופך אוטומטית לראש ממשלה בזמן נתון.
    ממשלת אחדות תכלול את החרדים ואת העבודה.

    אהבתי

  12. amehaye,
    נתניהו בשיא כוחו קיבל את ריבלין לפנים. בהצבעה חשאית רוב הח"כים של הליכוד יחפשו איך לדפוק אותו.

    אהבתי

  13. Thinking Aloud,
    ברוך השם הבגינים עזבו אותנו ועכשיו כל מהלך שדופק את השמאלנים הוא כשר. אם אפשר לדפוק את השמאלנים וגם לתחמן את המערכת אזי זה כבר בגדר מצווה. אנחנו הבבונים צריכים לאמץ את הערכיות/מוסריות השמאלנית, כלומר לשחק מלוכלך ולצפצף על הכללים.

    אהבתי

  14. תמריץ, ואם ביבי יפיל את הממשלה יום לפני התאריך האמור? (או X ימים קודם…)
    אם הייתה בו טיפה אחת של אמינות אז לא היה צריך בכלל חוק.

    שוב, אם לדעתך אפשר לחוקק משהו כזה אז למה הליכוד לא מסכים לחוקק שום חוק כזה או דומה לו?

    בחייאת תמריץ, ביבי בחיים לא יסכים לחוקק חוק שיכריח אותו לפרוש ויהי מה.
    אתה מדבר כאילו שהוא איזה פוליטיקאי טרי שנכנס לחיינו ואיננו מכירים אותו.

    נראה לך בכלל שיש איזשהו תסריט בעולם שביבי אומר לשרה: "קדימה, תסיימי לארוז את החפצים מהר כי גנץ ואשתו נכנסים מחר לבלפור?"
    אם כן, אז אתה חי בסרט…

    Liked by 1 person

  15. תמריץ, נראה לך שממשלת אחדות תכלול את החרדים וליברמן יישאר בחוץ???
    אז לדעתך ליברמן יסכים לא לקבל שום הישג אחרי כל מה שהוא עשה פה בשנה האחרונה??
    אתה שוכח שהציעו לו את חצי המלכות בסיבוב הקודם וברגע האחרון הוא התחרט ולא חתם על העסקה.

    בחייאת תמריץ, אתה רציני או שלקחת סמים? 🙂

    Liked by 1 person

  16. תמריץ, אמור להיות לך ברור שביבי והמריונטות שלו לא מנסים כרגע לנצח במשחק הדמוקרטי, אלא עושים כמיטב יכולם להפסיק את המשחק. מה בכלל הקשר לימין ולשמאל? ראה למשל:

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5698749,00.html

    הלוואי שלכחול-לבן היה קצת אינטגרטי, והם היו מציעים לליכוד לבחור כל אחד ששמו אינו בניימין, ולתת לו להקים ממשלה בתמיכתם – בתמורה לפרישה של ביבי, וחקיקה כללית המגבילה את זמן כהונת ראשי הממשלה בעתיד ואת היקף חסינותם. למעשה, אם היה קמצוץ אינטגרטי ל-119 חברי הכנסת האחרים הם כולם היו צריכים להתאחד מאחורי תכנית כזו. מוסדות השלטון עצמם חשובים יותר מאשר מדיניות ספיציפית כזו או אחרת, ובבודאי שחשובים יותר המהקריירה הפוליטית של עסקן כזה או אחר.

    אבל בהתאם לשם הבלוג, רק לעיתים נדירות התמריצים תחתיהם פועלים הפוליטיקאים מובילים אותם לקדם מדיניות טובה.

    Liked by 2 אנשים

  17. חייל בני בגין היה האחרון עם אינטגריטי בליכוד. כשהוא עזב אני עברתי לכחול לבן. אתה מדבר על ה"בגינים" בזלזול, בזמן שהיושרה שלהם היא מה שמנע מישראל להתדרדר לרמה של רפובליקת בננות.

    חוץ מזה איזה שמאל בדיוק אתה רוצה לדפוק? יש פה ימין מושחת (ליכוד ושות') מול ימין קצת פחות מושחת (כחול לבן, ואני-לא-מאמין-שאני-אומר-את-זה אבל ליברמן). ברור לך שהחבירה של כחול לבן לאיחוד השמאל המצ'וקמק היא מטעמים פוליטיים, שלא לדבר על המשותפת שאת התמיכה שלה גם נתניהו ניסה לקבל.

    Liked by 1 person

  18. נראה לי שכל הצדדים הניצים על כבוד ומשרות, בתקופת תבהלת הקורונה, מנותקים מהעם ומהלכי רוחו.
    כנ'ל כל הסנגורים והקטגורים, בבלוג זה, של הפוליטיקאים. משני צידי המתרס.

    המוני עצמאיים ושכירים במגזר הפרטי הרבה יותר מודאגים מקריסה כלכלית מאשר מהתמותה מהוירוס החדש. השאר מהאפשרות שנישואיהם יתפרקו עד סוך הסגר, והשאלה האם ניתן להתגרש גם מילדים.
    חלק מודאגים גם מהתמותה מקורונה של קבוצות הסיכון, ומהתגברות התמותה ממחלות אחרות בשל הדחייה של כל הבדיקות והטיפולים האלקטיבים. הסיכויים לגילוי מוקדם יחסית של מחלות קשות – פוחתים משמעותית.
    נראה לי שהדיון בשאלה מי בעצם צודק, במחלוקת בין הליכוד לבין כחול לבן, מקומם.

    ########################

    רק הערה קטנה לנושא המקורי של הפוסט:

    מתמטיקאי חובש כיפה ישראלי (ניתן להניח שהסיכויים שהוא ימני גבוהים מהסיכויים שהוא שמאלי) זכה השבוע בפרס פילדס. המקבילה לפרס הנובל של המתמטיקאים.
    פרס האמור להינתן רק לאנשים מאוד מאוד מאוד אינטליגנטים.
    מכאן יתכן דההנחה שמצביעי השמאל אינטליגנטים יותר ממצביעי הימין – שגויה.

    #######################

    לאטמה חזרה
    מהדורת קורונה 2020

    https://he-il.facebook.com/20il.co.il/videos/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%95-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%9C%D7%90%D7%98%D7%9E%D7%94-%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%A5-20%D7%9B%D7%99-%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%92%D7%9D-%D7%A7%D7%A6%D7%AA-%D7%9C%D7%A6%D7%97%D7%95%D7%A7/3200735963303546/?__so__=permalink&__rv__=related_videos

    Liked by 2 אנשים

  19. קמיליה, פרס אבל, לא מדליית פילדס. ומאחר שניכר שאת רחוקה מאד מעולם המתמטיקה, הרשי לי להבטיח לך – כמי שמצוי בו – ששום שקלול של העמדות הפוליטיות בהישגים האקדמאיים לא יצביע לאיזשהו יתרון (לא בישראל, ולא בעולם) לצד הטרמפיסטי\ביביסטי\ג'ונסוני – אני מתבייש לכנות אותם "ימין" או לייחס להם אידיאולוגיה – של המפה הפוליטית (גילוי נאות: אין לי מושג מה עמדותיו הספציפיות של הילל פורסטנברג).

    Liked by 2 אנשים

  20. ישראל אומן כתב בסוף השבוע שעל ביבי לפרוש אבל הוא אישית מעריצו..
    אני חושב הרבה על אייקיו ועל האליטה הדתית הלאומית. אפילו בתוכה, ככל שהאייקיו גדל הולכים יותר שמאלה, אבל אין ספק שהמסגרת הכללית שם היא ימנית.

    המקבילה לזה בארה"ב היא המורמונים ומיט רומני מייצג היטב שמרנות שהיא לא טראמפיסטית.

    אהבתי

  21. ד, אני באמת לא יודע בדיוק מה המשחק של ליברמן. אבל נראה שהרבה יותר מעניין אותו למרר לביבי את החיים מאשר להיות שר.

    אהבתי

  22. זאת בדיוק הסיבה שהצבעתי לליברמן. אם מישהו יעשה את העבודה של סיום שלטון ביבי זה בעיקר הוא. פרט לכך שאני מאד נגד הכפיה הדתית ומאמין בנוקשות מדינית.
    גנץ כבר לפי התקשורת מתחיל לעשות קולות של להכנס לממשלה. האוזר והנדל כבר עושים בעיות.
    אשר למניעים של ליברמן, יתכן שהוא חושב שאחרי ביבי יהיה איזהשהוא מפץ גדול ומלחמת יורשים שבסופו של דבר יביא אותו לראשות הממשלה.

    Liked by 1 person

  23. Thinking Aloud, amehaye,
    קודם עזבו המרידורים, אחר כך הקדימאים ולבסוף הבגינים. בהליך מקביל נכנסו הוועדים והליכודניקים החדשים אבל הסך הכל היה שיפור ניכר. צודק Thinking Aloud בניתוחו הדמוגרפי, רוב העוזבים היו אשכנזים ותיקים, למזלנו הדמוגרפיה לא לצידם.
    ליברמן הוא מאפיונר שמעלים עדים וכחול לבן היא מפלגת בעלי הפנסיות התקציביות שתכפיף את המדינה לדגים השמנים שמוצצים את לשדה. עדיף מפלגה עם שחיתות אישית על מפלגת צדקנים עם אידיאולוגיה מושחתת.

    אהבתי

  24. עומר, משווה ומעלה:
    מפקד זרוע היבשה לשעבר, צור גיא, בפוסט בפייסבוק: "הדיקטטורה פה והליכודניקים שותקים. מעניין מה היה נותן תושב גרמניה הנאצית שהשפיע בעד בחירתו של היטלר ב1933 כדי לחזור בו מתמיכתו. לאחר שהיה מאוחר מידי. ליכודניקים מתי תתעוררו ותגייסו קורטוב של שכל במוחכם השונא, המוסת, העיוור, וקורטוב רעות עם העם שלכם.

    אהבתי

  25. חייל זקן, אובר-דרמטיות מרגיזה גם אותי (לא כל שכן השוואות להיטלר). אבל רק זכור שפעם האחרונה שהרועה מהסיפור צעק "זאב, זאב", באמת הופיע זאב.

    Liked by 2 אנשים

  26. עומר,
    עליונות השמאל מבוטאת הן על ידי פרופסורים והן על ידי גנרלים. הגנרל צור הוביל את אוגדה 162 לניצחון מזהיר בגזרה המזרחית במלחמת לבנון 2. עקב הצטיינותו היתרה הטילו עליו להכין את זרוע היבשה, כמפקדה, למערכה הקשה של צוק איתן שם הפגינו פיקודיו והוא את אותה מצויינות מקצועית שהופגנה בביצועים המזהירים של אוגדתו בלבנון. גיא צור מהווה תוספת איכותית במיוחד למנזאים חותמי הפטיציות ולג'יפאים מצהלה שמחרפים את נפשם בעליות לירושליים.

    אהבתי

  27. עומר,
    "שום שקלול של העמדות הפוליטיות בהישגים האקדמאיים לא יצביע לאיזשהו יתרון (לא בישראל, ולא בעולם) לצד הטרמפיסטי\ביביסטי\ג'ונסוני – אני מתבייש לכנות אותם "ימין" או לייחס להם אידיאולוגיה – של המפה הפוליטית"

    אהבתי

  28. חייל זקן: קרא שנית את המשפט שציטטת, ונסה להבין בעצמך מדוע הוא אינו מתיישב עם תגובה סרקסטית שנפתחת במילים "עליונות השמאל". אני מאמין בך! בהצלחה.

    Liked by 1 person

  29. יש הרבה דתל"שים וחרדל"שים. ואפשר לחשוב על זה גם כך: ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שבה מספר החילונים עולה לא רק בגלל התחלנות אלא בגלל ילודה. מצביע יש עתיד ממוצע עושה כמעט 3 ילדים. אין לזה אח ורע.

    אהבתי

  30. חייל כשהשמאל היה נגד (מנחם) בגין הוא לא שיער בנפשו מה יכולה להיות החלופה. להשוות בין נתניהו לבגין זה לא מגוחך, זה פשוט לא בר השוואה. האחד הוא אחד הפוליטיקאים הישרים ביותר שהיו אי פעם בישראל, והאחר הוא נתניהו. ואם נדייק, האחר – מר נתניהו – הוא כנראה הפוליטיקאי המושחת ביותר שהיה אי פעם בישראל.

    אבל חוץ מהפרט ה"קטן" הזה, כן ברור. שום הבדל.

    לגבי מנחם בגין: "לא עליתי לשלטון על מנת לחלק עבודות לחברי אצ"ל" "באנו לשרת לא לרשת". אני לא מסכים עם כל הפעולות וההחלטות שלו, אבל בבירור מדובר באידיאולוג ובעל יושרה פנימית. לגבי נתניהו? רגע אני צריך להפסיק לצחוק.

    לגבי בני בגין: https://elections.walla.co.il/item/3311622
    "לא אצביע לליכוד. זה הפך לבלתי אפשרי. בשנים אחרונות נדמה כי הנהגת הליכוד משקיעה מאמץ ניכר כדי להקשות ולמנוע ממני להצביע עבור הליכוד. יש מחיר להתנהגות בצורה יהירה ושחצנית", הוסיף. בגין מתח ביקורת על התנהלות הממשלה בחוק המצלמות. "היועץ המשפטי לממשלה על פי המסורת הוא זה שמתווה את המסורת החוקתית. הממשלה כפופה לייעוץ החוקתי. התופעה שלא לציית לייעוץ של היועמ"ש הינה תופעה חמורה".

    לבני בגין יש לא מעט דברים להגיד על הליכוד של היום, אף אחד מהם לא חיובי.

    Liked by 1 person

  31. רגע רגע

    "102 אלף שקל ישן לפקודת בגין, מעולם לא נפדה "
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5632416,00.html

    העובדה שבגין לא טרח לפדות את הצ'ק לא מפתיעה את מקוב. "זה הרבה יותר מצניעות", הוא מסביר. "כל המישור החומרי לא היה קיים אצל בגין. הוא לא היה מחובר לחלק הזה. למשל, הוא התנגד שישפצו את הלשכה, אבל אנשי המשק פחדו שאורחים ישבו על כיסאות והם יישברו, אז הם החליטו להחליף את הריהוט במהלך סוף השבוע. הם ציפו שהוא יכעס עליהם, אבל יקבל את המעשה שכבר נעשה. ביום ראשון הוא נכנס ללשכה ולא אמר דבר. הוא פשוט לא שם לב לשינוי. לא היה לו קשר לכסף, אשתו הייתה נותנת כסף לנהג כדי שאם הוא ירצה לקנות משהו לשתות, שיהיה לו איך לשלם. זה האיש שלקח צ'ק והפך אותו לסימנייה".

    עוד מוסיף מקוב כי "הצניעות המשמעותית ביותר זו הצניעות הרוחנית. גם כשהוא כבר היה ראש ממשלה, עדיין בכל נאום הוא התייחס לז'בוטינסקי כאל 'מורי ורבי' ואל עצמו כאל תלמיד. כשהוא קיבל פרס נובל, למשפחת בגין לא היו נכסים, אפילו לא בית. במקום להשתמש בכספי הפרס ולדאוג לעצמם, הוא ואשתו עליזה לקחו את הכסף והקימו קרן לסטודנטים עניים וילדים מסכנים. תמיד היה ברור להם שמישהו זקוק לכסף יותר מהם. עד היום מרכז בגין ממשיך לחלק את המלגות האלו".

    חייל, ספר לי עוד עד כמה נתניהו דומה לבגין.

    Liked by 1 person

  32. amehaye,
    התורה מספרת על יעקב אבינו שהיה איש תם אבל זה לא הפריע לו לתחמן את אביו ואחיו כדי לקמבן לעצמו את הבכורה. כך נוהג מי שמוכשר להנהיג. בגין היה שנוא יותר מנתניהו למרות תכונותיו האישיות התרומיות. בזמנו שאל חיים חפר את יצחק בן אהרון בן ה90 מה מחזיק אותו? והלה השיב ביושר "השנאה, חיים, השנאה". השנאה היא המגדיר העיקרי של השמאלנים והיא תופנה כלפי כל מי מי שמאיים על ההגמוניים ללא קשר להליכותיו האישיות.

    אהבתי

  33. Thinking Aloud, זה מצחיק שבן אדם שהצביע לליברמן קורא לאחרים חולי נפש.
    אתה ודאי אפס מאופס כמו האפסנאי העלוב שהצבעת לו.

    אהבתי

  34. רמטכ"לים לא טוב לה, אפסנאי לא טוב לה, רק סרן בסיירת מטכ"ל טוב לה. אגרסיביות זה לא רק בצד של ביבי. נגמרו הזמנים האלה.

    אהבתי

  35. חושב בקול,
    ביבי התמסר במרץ להאדרת מערכת המשפט עוד מהקדנציה הראשונה שלו. בתור איש מרכז היא שימשה אותו לריסון הנטיה הימנית של בוחריו ולכן מנע כל ניסיון להצר את כוחה. בקדנציה האחרונה הסתתר אחרי הגב של כחלון. הוא שינה את טעמו רק לאחר שהמערכת פנתה נגדו. אל תשכח ששי ניצן ומנדלבליט היו מינויים שלו.

    Liked by 1 person

  36. אז אנחנו מסכימים שהוא פנה לתקוף את מערכת המשפט כשהפך להיות חשוד. נניח שהוא צח כשלג, למה לא התפטר ונתן למחליף לשנות את המערכת?
    מאולמרט הוא דרש את זה.
    עזוב זה הזוי מדי להמשיך לדבר על זה.

    Liked by 1 person

  37. ביבי הביא את זה על עצמו. אם הוא לא היה מקדים את הבחירות בתמיכת הערבים אחרי הסבב הראשון שבו קיבל 60 מנדטים ואם הוא היה מוכן לרוטציה מול גנץ שבה גנץ היה ראש הממשלה מבחינה רשמית ראשון האמינות שלו הייתה הרבה יותר גבוהה (בפועל ברור שביבי היה זה שמנהל את העניינים). ביבי היה יכול לוותר והוא היה מרוויח מכך הרבה. אבל ביבי לא מסוגל לוותר ולכן הוא מושמץ עכשיו מעל כל בימה. חבל.

    מורגל היה בפיו של הרב שטיינמן: מעולם לא ראיתי מי שהפסיד מזה שוויתר. גם ביבי לא יפסיד. אפילו עכשיו.

    אהבתי

  38. חייל מה שכתבת לגבי מאגר המידע של הנהלת בתי המשפט, בהנחה שהוא נכון, אכן מטריד. אני מאוד בעד שלטון החוק ובעד מנהל תקין, וכמובן חושב שצריך להגן על השופטים מכל מיני מופרעים. עם זאת בדמוקרטיה יש את הענין הזה של איזונים – ולא ברור לי אם מישהו שקלל את זכויות הפרט במקרה הזה.

    אהבתי

  39. התגובה נקטעה
    המשך

    בעיני התיאוריות הללו אבסורדיות – אבל הביצוע של הסרטון מעולה. שני מאפיינים של השמאל הישראלי בתקופתנו.

    אהבתי

  40. אני חושב שהקטטה הפוליטית הנוכחית היא מותרות מאחר שעוד לא הגענו לשלב הררי הגופות. אם חלילה נגיע מקווה שבצמרת יתעשתו.

    אהבתי

  41. אני לא מסכים עם הפוסט או איתך קמיליה. אני מאמין שרוב מי שהצביע למפלגה שהיא לא ב"גוש הימין" פשוט לא מאמין למילה של נתניהו. כמו בסיפור הזאב זאב גם אם הקורונה היא זאב, כבר לא מאמינים שנתניהו לא משתמש בו לצרכים פוליטיים.
    Enough is Enough.
    יריב לוין כבר קורא לא לקיים את החלטות בג"ץ.

    Liked by 1 person

  42. …והגענו לרגע שבו שר בממשלה מצפצף באופן רשמי על החלטות בג"ץ. תודה לאדלשטיין על התקדים, אם אני מבין נכון עכשיו גם לי מותר לצפצף על פסקי דין.

    שרי הליכוד איבדו לגמרי את הצפון. הם קוראים רשמית להתעלם מהחלטות בית משפט בישראל. חמור מזה מדובר ביישות המשפטית העליונה בישראל. אם זה לא מצדיק השלכה מיידית למאסר לא ברור לי מה כן.

    Liked by 1 person

  43. אם שרי הממשלה מצפצפים על בג"ץ, האם פקודות שהם נותנים מעתה לצבא ולמשטרה הן לא חוקיות? מי בכלל יקבע חוקיות של הוראות? לעניות דעתי הרבה אנשים לא מבינים את ההשלכות של המעשה. ישראל נמצאת כרגע במצב מאוד מסוכן ואני לא מדבר על הקורונה.

    Liked by 1 person

  44. זה לא מדויק. אדלשטיין צפצף על רמיזה של בג"ץ. את הפסיקה בוודאי יכבד. ייתכן שמתישהו תהיה הצדקה לימין לסרב לציית לבג"ץ. גם הם אינם אלוהים, אבל קודם כל יהיה צריך רוב 61 שתומך בכך.

    אהבתי

  45. זה ממש מדהים מה שמתרחש כאן הכל בגלל שאין אמיץ אחד בליכוד או אפילו בגוש שלו שישים לענין הזה סוף. זה ממש לא יאומן. הוא שטף לכולם את השכל. כאילו לא למדו אזרחות בבית הספר. משתינים מהמקפצה.

    Liked by 1 person

  46. אמחיה ו Thinking Aloud
    שטופי המוח באמונה בבג'ץ אינם שונים בכלום משטופי המוח באמונה בביבי. במידה ובג'ץ מושחת יש להלחם בו בדיוק כמו בביבי מושחת. אם בג'ץ פוסק בניגוד לחוק הוא מושחת בדיוק כמו ביבי שנוהג בניגוד לחוק. האמירות שאדלשטיין לא בסדר בלי להביא את לשון החוק הם אמונה עיוורת מטופשת בבג'ץ.
    אמחיה טענתך ש"האם פקודות שהם נותנים מעתה לצבא ולמשטרה הן לא חוקיות? מי בכלל יקבע חוקיות של הוראות?" פשוט לא לעניין הצבא והמשטרה אינם רשויות שלטוניות ואין בתפקידם ובסמכותם לאזן איזושהי רשות שילטונית ובכלל זה את בג'ץ, אדלשטיין הוא יושב ראש הרשות המחוקקת כשרשות שלטונית אחרת פוגעת ברשות המחוקקת זה בדיוק תפקידו. אם בג'ץ מתנהל בצורה מושחתת בניגוד לחוק מי בדיוק אמור לעמוד מולו אם לא יושב ראש הרשות המחוקקת???

    אהבתי

  47. תמריץ
    הערתך "אבל קודם כל יהיה צריך רוב 61 שתומך בכך." יש בה הרבה הגיון. אם כי המצב כיום מורכב. לגבי מלחמת אזרחים מסכים איתך לגמרי

    אהבתי

  48. הסתכלתי קצת על הטענות ובינתיים מה שאני רואה הוא כך. החוק אומר:
    א. יושב ראש הכנסת נבחר ברוב רגיל. מה שאומר שבאופן מעשי הוא נבחר על ידי הקואליציה
    ב. זמן בחירת יושב ראש הכנסת הוא מאחרי הבחירות עד לישיבת הכנסת שבה מוקמת הממשלה
    ג. להחלפת יושב ראש הכנסת דרוש רוב של 90 חברי כנסת.

    ההגיון בחוק הוא:
    הרשות המחוקקת צריכה לעבוד בהרמוניה עם הרשות המבצעת לכן יושב ראש הכנסת נבחר באופן מעשי על ידי הקואליציה לכן גם זמן בחירתו היא מהבחירות עד הקמת הממשלה.
    יושב ראש הכנסת אף שהוא חבר קואלציה צריך להיות לא נתון תחת לחץ הקואלציה לכן הקואליציה לא יכולה להחליפו ובשביל להחליפו דרוש גם שרבים מחברי האופזיציה יהיו בעד החלפתו ולכן נדרש רוב של 90 בכדי להחליפו.

    במצב כעת היות ואנו אחרי בחירות אפשר להחליף יושב ראש הכנסת ברוב רגיל. זה החוק היבש. האם הוא מתיישב עם ההגיון בחוק? לא. יושב ראש הכנסת עובד בהרמוניה עם הרשות המבצעת כעת, ולא ברור אם אלה הרוצים להחליפו הולכים להקים ממשלה אחרת – ברגע שהם יקימו ממשלה אחרת ודאי יש להחליף את יושב ראש הכנסת. בכל אופן אלה שרוצים להחליפו זכותם להאחז בחוק היבש ולהחליפו על ידי רוב רגיל.
    יושב ראש הכנסת לפי החוק זכאי לא להעלות דברים להצבעה כל עוד אינו סותר חוק מפורש. היות ובחירת יושב ראש הכנסת זמנה עד הקמת הממשלה החדשה אז אי העלאת החלפת יושב הראש הכנסת מותרת לפי החוק. כעת עולה הטענה שהיות ויש 61 שרוצים ויכולים להחליפו אין ליושב ראש הכנסת להאחז בחוק היבש. על זה יש להשיב. א. זכותו להאחז בחוק היבש. ב. כל הטענה על זה שאפשר להחליפו ברוב רגיל נסמכת על החוק היבש ולא על ההגיון בחוק.

    יתכן שיש נתונים שפספסתי אבל לפי הנתונים המונחים לפני התערבות בג'ץ בהחלטת אדלשטיין היא שחיתות.

    אהבתי

  49. הכנסת היא הריבון. מהי הכנסת? רצון 61 ח"כים. תמיד הימין נופף בעיקרון זה, והיום מתנער ממנו. אבל ריבונות הכנסת היא בסיס שיטת המשטר בישראל.

    Liked by 1 person

  50. אגב נניח שיו"ר הכנסת בעתיד יהיה בלתי נסבל לרוב, יחוקקו הח"כים חוק שאפשר להחליפו ברוב רגיל. דרישת ה-90 לא באמת תהווה מכשול.

    אהבתי

  51. תמריץ,

    לפי הבנתי תקון החוק מ 2016 מאפשר בכוונת מכוון לדחות בחירת היו"ר עד החלפת ממשלה, כדי למנוע יו"ר לעומתי לממשלת המעבר

    בג"ץ בעצם מתעלם מהתיקון לחוק בשנת 2016 , כאילו זה לא רלבנטי לכלום

    שימו לב גם לזריזות בו בג"ץ הגיב לעתירת כחול-לבן, לעומת האיטיות בו הוא מגיב לעתירת הליכוד על קבלת המידע מהקלפיות

    אהבתי

  52. תמריץ
    כתבתי שיש הגיון רב בטענתך על 61 אבל הוספתי שהמצב היום מורכב. אני מסכים שהמצב לא פשוט אבל לטעון שהימין מתנער מעיקרון ריבונות הכנסת זה ממש מרחיק לכת. מדובר ב61 שמדובר בסבירות גבוהה שלא יחזיקו מעמד הרבה זמן, מדובר ב61 שהמפלגה הגדולה שבה הפרה בצורה בוטה את ההתחייבות לבוחרים שלהם עצמם ובסופו של דבר ריבונות הכנסת שואבת את כוחה מריבונות הבוחרים. (ובאופן כללי הטענה העיקרית של הימין נגד מערכת המשפט שהיא נגד ריבונות העם הטענה העיקרית אינה שמערכת המשפט נגד איזה מנגנון פרוצדורלי שמייצג את העם).
    וברמה היותר עקרונית כש61 פועלים במפורש נגד חוק יסוד אני בהחלט מסכים שאינם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים, אני לא חושב שיש איש ימין שחולק על כך. לא חושב שיש איש ימין שחושב ש61 יכולים לבטל את הבחירות מעתה והלאה. הטענות נגד בג'ץ זה שהם פועלים על סמך פרשנות שאינה נמצאת בחוק ולפעמים אף מנוגדת לו כנגד הכנסת. לא ידוע לי על זה שהימין טען על בג'ץ כשבג'ץ פעל נגד הכנסת על פי חוק ברור ומפורש. במקרה שלנו אף שיש צד בעייתי מבחינת ההגיון שבחוק בהתנהלות אדלשטיין (ויש גם צד בעייתי בהתנהלות הצד השני כפי שציינתי) בסופו של דבר החוק היבש באופן ברור לטובת אדלשטיין

    אהבתי

  53. תמריץ,
    בג"ץ היה יכול גם לשאול מדוע 61 הח"כים הרוצים בהחלפת היו"ר לא פועלים לתיקון התקנון, ולחלופין, כחולבן היו יכולים להצהיר לשם ההגינות, שמייד לאחר מינוי יו"ר כנסת מטעמם, הם יפעלו לתיקון חוק הכנסת, כך שההגבלות על החלפת יו"ר הכנסת יחולו רק לאחר הקמת ממשלה.

    אהבתי

  54. עדיף היה לאדלשטיין לשמור את החוק הקודם לפיו זקן הכנסת מקבל את תפקיד יושב הראש עד הקמת הממשלה. היה חוסך ממנו את כל הביזיון הנוכחי.

    הרבה בעיות וביזיונות במדינת ישראל היו נחסכות אם לא היו כל כך הרבה תיקונים לחוק (כולל קבלה של נורמות חוקתיות מונפצות).

    Liked by 2 אנשים

  55. עדיף היה לאדלשטיין לשמור את החוק הקודם לפיו זקן הכנסת מקבל את תפקיד יושב הראש עד הקמת הממשלה. היה חוסך ממנו את כל הביזיון הנוכחי.

    הרבה בעיות וביזיונות במדינת ישראל היו נחסכות אם לא היו כל כך הרבה תיקונים לחוק (כולל קבלה של נורמות חוקתיות מונפצות).

    אהבתי

  56. (משונה איך התגובה נשלחה פעמיים)

    ההודעה שאין ממשלת אחדות אם מדיחים את אדלשטיין מוכיחה שהאסטרטגיה של כחול לבן עובדת והליכוד מאבד שליטה.

    Liked by 1 person

  57. משה,
    החוק היבש לא ממש לצד אדלשטיין. הכנסת יכולה לחכות עד הקמת ממשלה והכנסת יכולה להחליט לבחור יושב ראש מיד. אם יש 61 חברי כנסת המעוניינים לבחור יושב ראש חדש אז איך אפשר למנוע מהם את זה?

    כל התכסיסנות הפוליטית הנמוכה הזו רק מצליחה לגבש את הגוש הנגדי. בקצב הזה הנדל והאוזר עוד יצביעו לצד המשותפת לממשלה בראשות גנץ.

    Liked by 1 person

  58. יד
    אתה טועה החוק היבש אומר שהכנסת יכולה להחליט לבחור יושב ראש מיד רק אם הנושא עלה על סדר היום על ידי יושב ראש הכנסת. החוק מחייב בחירה ביו'ר חדש אך ורק בהקמת הממשלה שאז יושב ראש הכנסת חייב להעלות על סדר היום את הנושא.

    אהבתי

  59. "גם אם נניח שתקנון הכנסת מאפשר לאדלשטיין לדחות את ההצבעה, זה רק תקנון ולא חוק יסוד." – אז מה? כל עוד אדלשטיין לא מפר חוק או חוק יסוד התערבות בג'ץ היא שחיתות. בג'ץ יכול לבטל חוק של הכנסת על סמך חוק יסוד. בג'ץ לא יכול להתערב בכנסת כשמישהו נוהג לפי התקנון.

    Liked by 1 person

  60. משה החוק היבש אומר שיש לבחור יושב ראש חדש *בהקדם האפשרי* לאחר הבחירות. הקמת ממשלה מהווה את *המועד האחרון* לבחירת יושב ראש חדש. לעניינינו אדלשטיין מונע מחברי הכנסת לפעול ולמעשה מונע את פעילות הכנסת. להבנתי מעשיו פליליים.

    אהבתי

  61. אני הייתי בהתחלה בצד של אדלשטיין כי חשבתי שזה מטורף שבחירת יו"ר תחייב בחירות ולא אחדות. אבל אבישי גרינצווייג כתב שאין בעיה לשנות את דרישת ה90 ח"כים בהמשך וזה שינה את עמדתי. לא כי מאמין שבאמת ישנו החוק אם מאיר כהן יציק לממשלת האחדות, אלא כי היו"ר יפחד מהאפשרות התיאורטית ויתנהג יפה.

    אהבתי

  62. משה,
    זה התחכמות. בתקנון הכנסת כתוב "לא יאוחר". כלומר, אפשר לפני.
    ואני מסכים – הבעיה המרכזית היא שאין ממשלה. ובזה אשמים שני הטהרנים הנדל והאוזר. לא תקום ממשלת אחדות. שני הטהרנים צריכים להכריע במי הם תומכים – גנץ או ביבי – ובזה לסיים את הבלאגן. בינתיים המצב מדרדר והולך ואף אחד לא עוצר את ההתדרדרות. ענוונותם של האוזר והנדל תהרוס לנו את המדינה.

    אהבתי

  63. משה אתה כנראה צודק, לא מצאתי את המילים "בהקדם האפשרי" בתקנון. כן מצאתי אותן בעמדת היועצים המשפטיים וכן בהוראת בג"ץ. אני מניח שהם מבינים קצת יותר ממני וממך.

    אהבתי

  64. משה אני מתנצל, הדברים שלי יצאו קצת בוטים מדי. היועצים ובג"ץ וודאי מבינים יותר ממני, ברור שאין לי מושג מהי השכלתך בנושא.

    אהבתי

  65. אמחיה
    דבריך בסדר גמור אין מה להתנצל. לעצם העניין בהחלט יתכן שיש חוק/תקנה נוספת שמשנים את התמונה ואני לא יודע עליהם אבל באופן כללי הגישה שהיועצים ובג'ץ מבינים יותר ממני לא נראית לי נכונה ולא דמוקרטית (לי באופן אישי אין הרבה הערכה לא למקצועיותם ולא ליושרם של אנשי מערכת המשפט הם לא שונים מביבי). לא מדובר כאן בנוסחא פיזיקאלית מסובכת – מדובר כאן בהבנת הנקרא. לא מדובר כאן באיזה שאלה מקומית טכנית מדובר כאן בהתנהלות רשות שילטונית. הציבור צריך להיות ער וביקורתי להתנהלות רשות שילטונית במיוחד כשהיא מתנגשת עם רשות שילטונית אחרת. עם הגישה של הם חכמים טובים יותר מאיתנו אפשר לסגור את הדמוקרטיה. במיוחד בדבר כזה שנתון במחלוקת ציבורית קשה ועם השלכות ציבוריות קשות זה ממש בסיסי שלפחות יכתבו נימוקים מבוססים היטב ויפרסמו אותם לציבור.

    Liked by 3 אנשים

  66. אדלשטיין לבג"צ: "צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק הדין". מדהים.

    אם הייתי מאמין לאיזה רגע שיש בו שמץ של כנות או יושרה, אז הייתי מציע לו לחפש במילון את הערך "מצפון", כי הוא בברור משתמש במילה בלי שום קשר למשמעותה. ובאותה הזדמנות את הערך "צו", רק למקרה שהוא לא נשמע לבג"צ סתם בשל אי הבנה פשוטה.

    Liked by 1 person

  67. משה חשבתי קצת על עניין אדלשטיין.

    בדמוקרטיה הכנסת מחוקקת חוקים, השופטים מפרשים אותם והמשטרה מבצעת. הסיבה לכך שהשופטים מפרשים היא שמעשית לא ניתן לכסות את כל המקרים האפשריים בחוק. המפרש העליון לחוקים הוא בג"ץ. במקרה אדלשטיין המחוקק, ככל שידוע לי, השאיר מרווח תמרון. "העת האחרונה" לבחירת יו"ר כנסת היא עם הקמת ממשלה חדשה, אולם ככל שידוע לנו לא רשום מועד מינימלי וכנראה שאפילו לא צויין "בהקדם האפשרי".

    בג"ץ יכול לפרש את החוק כראות עיניו כל עוד הוא במסגרת החוק – ובנוסף יש גם שיקולים אחרים שלפעמים חזקים יותר מהחוק. במקרה זה בג"ץ לא חרג מלשון החוק. לא קראתי את ההחלטה אולם אני יכול לנחש שהם העלו שיקולים שונים לכך שיש לבחור יו"ר חדש בהקדם – מצב החירום, העובדה שיש ממשלה ללא כנסת מתפקדת, הרוב בכנסת לגוש שכרגע נמצא באופוזיציה וכו' וכו'. בסופו של יום לא משנה מה בג"ץ היה מחליט היו לכך השלכות פוליטיות. אם היה מחליט לא להתערב היה משחק לידי גוש החסינות. אם התערב כפי שעשה הרי הוא משחק לידי הגוש השני.

    בג"ץ החליט כפי שהחליט. לי יש הרבה יותר אמון בבג"ץ מאשר בפוליטיקאים – ואני מדבר כאן על כל חברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית. באשר בג"ץ החליט על אדלשטיין היה לקיים את החלטתו. מאחר וסירב הרי הוא ככל עבריין. לדעתי יש להגיש נגדו כתב אישום או כל מקבילה אחרת, להסיר את חסינותו ולהענישו בהתאם. מעשיו חמורים ביותר ולו משום שכאשר דמות בכירה מצפצפת על החוק – ובמיוחד על פסיקת הערכאה הגבוהה ביותר – הרי שהיא מעודדת רשמית את אי כיבוד החוק. מכאן הדרך לאנרכיה קצרה.

    אהבתי

  68. באותו עניין ראוי לזכור שהעבריין הראשי כאן, לכאורה, הוא בנימין נתניהו. ברור לכולם שהוא זה שמושך בחוטים.

    אין לי אהדה יתרה לכחול לבן – הצבעתי להם מתוך ברירת מחדל יותר מכל סיבה אחרת. אולם אינני רואה איש מאנשי כחול לבן עושים את המעשים החמורים שנתניהו ואנשיו מעיזים לבצע.

    אהבתי

  69. amehaye,
    יש שני עקרונות ביסוד השיטה הדמוקרטית שהשמאל וזרועותיו הממסדיים מסרבים לקבל.
    1. לאזרח מותר הכל למעט מה שנאסר עליו בחוק.
    2. לרשות שילטונית אסור הכל למעט מה שהותר לה בחוק.
    מלוא כל הארץ משפט לא מתיישב עם עקרונות אלו.

    Liked by 1 person

  70. זו יכולה להיות בעיה אמיתית בשיטה הישראלית שאין פיקוח על בג"ץ. אבל המקרה הספציפי הזה שבו יו"ר הכנסת מחליט על דעת עצמו ולא כל דעת 61 ח"כים אינו המקרה המתאים לאתגר בו את בג"ץ.

    אהבתי

  71. תמריץ,
    מדובר בסך הכל בדחייה של מספר ימים. ההתנהלות של בג"ץ מפחידה.

    אהבתי

  72. נקבע כאן תקדים שמאפשר לבג"ץ לנהל את המדינה ישירות. אני תמיד משועשע לחשוב איך כולם הכריזו שאחרי עידן ברק בג"ץ ירסן את האקטיביזם ולמעשה כל פעם הוא פורץ עוד גבול.

    אהבתי

  73. אבל לא ראיתי ששמחה רוטמן ודומיו מגנים את דעת המיעוט של אדמונד לוי בבג"ץ ההתנתקות. כך שכולם בעד אקטיביזם שיפוטי, רק כשזה שנוח להם. אני מתקשה להאמין שיש במדינה יותר מכמה עשרות אנשים באמת יש להם דעה נחרצת בשאלת האקטיביזם לגופה. לכל השאר יש הדעות הפוליטיות הרגילות.

    Liked by 1 person

  74. תמריץ,
    אם כבר יש אקטיביזם שיפוטי לפחות שיהיה מאוזן. לא ניתן למנוע את האקטיביזם השיפוטי בחקיקה מאחר והשופט האקטיביסט מצפצף על החוק. כדי לרסן אותו יש לשנות את שיטת המינוי ולהחזיר את מעמד היועץ המשפטי למעמד של עו"ד מייצג שניתן להחלפה

    אהבתי

  75. אפשר למנות בית משפט חוקתי עליון ששופטיו ימונו בידי הכנסת. אי אפשר לשים שם רק שופטים ימניים אבל אפשר דמויות מרכז ביקורתיות כמו רות גביזון ודניאל פרידמן.

    אהבתי

  76. תמריץ,
    אם מקימים בית משפט חוקתי, אפשר לקצוב את כהונת שופטיו ל-12 שנה, ופעם בארבע שנים לתת לסיעות הכנסת להחליף שליש מהשופטים, לפי מפתח סיעתי או קואליציוני (בכפוף לדרישות סף אובייקטיביות פחות או יותר), ולאפשר לציבור לבחור באופן ישיר אחד מהשופטים הוותיקים לנשיא.

    אהבתי

  77. מינוי לפי סעיף קואליציוני הוא בעצם ליצור עוד כנסת. ואז מה הטעם. השאלה כיצד יוצרים גוף שלציבור יש אמון בו שהוא לא פוליטי.

    אהבתי

  78. נכון ש 61 ח"כים רצו להחליף היו"ר, אבל היה לוח זמנים ידוע וברור להחלפת היו"ר (עם הרכבת הממשלה, תוך פחות מ 14 יום). אז מה הלחץ להחליף היו"ר עכשיו?

    ואם נניח שכחול לבן ישתמשו בהחלפת היו"ר כדי לחוקק חוק פרסונלי שימנע מנתניהו לרוץ בבחירות, אז מה קיבלנו פה? קבלנו בג"ץ מסייע בצורה הכי צמודה שאפשר למפלגת האופוזיציה (פסיקה כדי לקדם ביומיים בחירת יו"ר) להעביר חוקים פרסונלים בזויים (לדעתי) כדי לנצח ולשלוט.

    האם מישהו מאמין שהשתתפות בג"ץ בצורה כל כך הדוקה בתרגילים של כחול לבן תחזק את האמון בבג"ץ?

    אהבתי

  79. אני בעד זה שהרוב ישלוט. אם יש רוב להגבלת קדנציות ולאיסור כהונה עם כתב אישום אז שיחוקק חוקים. נראה לי שכתבתי פוסט על האפשרות הזו כשאיש לא דיבר על כך במדינה.
    ביבי האחרון להתלונן על חוקים פרסונליים. ניסה לחסום קציני צבא ועיתונאים מלהתמודד מולו.

    Liked by 2 אנשים

  80. הבעיה בבג"ץ שהם לא לוקחים אחריות ולא יעמדו למשפט הבוחר. אבל ליברמן, גנץ, לפיד, פרץ, הנדל והאוזר וחברי המשותפת כולם יעמדו למשפט הבוחר. זו דמוקרטיה וזה טוב.
    הגבלת קדנציות בוודאי מקובלת בכל העולם ולגיטימי לחוקק זאת. פחות מתלהב מעניין איסור כהונה עם כתב אישום, אבל ביבי עצמו תמך בכך בעבר.

    אהבתי

  81. תמריץ,
    ביבי מלא חטאים כרימון אבל עדיין הוא רחוק מאד מהטירוף הבולשביקי

    אהבתי

  82. חייל לגבי חסינות אני עדיין איתן בדעתי שיש להפקיע את הזכות למתן חסינות מידי הכנסת ולהעבירה לועדה חיצונית בלתי תלויה. כנראה שהדבר הנכון הוא ועדה של שופטי עליון בדימוס עם דיעות פוליטיות ידועות כך שתהיה מאוזנת פוליטית.

    אחרת הכנסת תהפוך לעיר מקלט לעבריינים, כמו שקורה היום דה-פקטו – בין השאר "תודות" לגנץ.

    אהבתי

  83. amehaye,
    צודק, אבל לא הציע להגביל בחקיקה ראש ממשלה חשוד (כבר אז ידע שקמצנותו תסבך אותו)

    אהבתי

  84. תמריץ,
    אם על ידי מינויים לפי יחס קואליציה – אופוזיציה, נקבל בית משפט לחוקה ברמת הפוליטיות של בית המשפט העליון האמריקאי, מבחינתי דיינו. השאלה הקשה יותר היא איך מבטיחים רמה מקצועית גבוהה מספיק.

    אהבתי

  85. אין שום דבר טוב בעליון האמריקני. הכול נקבע על ידי השרירותיות של מלאך המוות. המוני ליברלים מתים מפחד מהמפגש בין קורונה לבין השופטת ביידר גינזברג.

    אהבתי

  86. אז אני אציע לתקן את השרירותיות הזאת ע"י החלפת שליש משופטי בית המשפט כל ארבע שנים, ואפילו לחלקם לפי יחסי הכוחות העדכניים בין הקואליציה לאופוזיציה.

    אהבתי

כתיבת תגובה