לא מלהיב, נסבל

הטרנד בן עשרים וארבע השעות בתקשורת הישראלית הוא להתלהב עד אקסטזה מאבי גבאי, היו"ר החדש של מפלגת העבודה. גם כותב בלוג זה, עצמאי מחשבתית ככל שינסה להיות, לא נקי מהשפעת טרנדים. התבוננתי מעט בעמדותיו הכלכליות של גבאי כפי שבוטאו בשיחת ווטסאפ עם טל שניידר וחברים, ואין ספק שיחסית למה שניתן לצפות ממפלגת העבודה, מדובר במנהיג בעל דעות נסבלות ואפילו בעלות אלמנטים חיוביים.

מס ירושה הוא מס צודק כאשר הוא מוחל מעל סכום מסויים כך שאנשים אמידים מאד משלמים אותו…. זה לא סכום של 2- 3 דירות אלא מעבר לזה.

מס ירושה הוא סל בלתי נגמר של תמריצים איומים, חדירה טוטאליטרית לחיי הפרט ובזבוז משאבים חסר תוחלת, וכבר הרחבתי בנושא.  יש להצטער על הצורך הכפייתי שיש לכמה עיתונאים לסחוב את הצעצוע המרופט הזה מערימת האשפה של הרעיונות הסוציאליסטים הגרועים. אולי אפילו האמריקנים יצליחו להיפטר ממס העיזבון שלהם בעתיד הלא רחוק.

מזכיר לכם שהייתי השר היחיד שהתנגד למתווה הגז ועמד מול ראש ממשלה תקיף בעניין. כשהעניין מבחינתי היה עלויות הגז והעובדה שהמחיר מונע שימוש בו ולכן לא נצמצם את זיהום האוויר.

אני תמכתי בהתלהבות במתווה הגז, מאחר שהדבר החשוב ביותר בעיניי היה ליצור תחושה שישראל הוגנת למשקיעים שלקחו סיכונים והצליחו. ההוגנות הזו היא הנכס האסטרטגי הגדול של ישראל, הרבה יותר מהגז עצמו. עם זאת, העמדה של אבי גבאי כשר לאיכות סביבה הייתה מובנת – המדינה התחייבה למחיר גז גבוה בתקופה שבה התחייבות זו נראתה סבירה ואף נבונה (פן המחיר יעלה עוד יותר, אם יושאר פתוח). אבל כתוצאה מכך נחסמה הדרך להעביר את המשק כולו לשימוש בגז, דבר שגרם נזק רב לאיכות האוויר בישראל.

את הקצבאות צריך להעלות מיד. גם אם זה מצריך מיסים נוספים (אגב, זה בעיקר מצריך שינוי סדרי עדיפויות – בשביל זה ממשלה נבחרת). לפני מיסים אפשר גם להחליט שהגרעון יגדל – מצבנו בחוב-תוצר מצויין ולא צריך להתרגש מהעלאת גרעון אם היא למטרות נכונות.

המשפט על העלאת הגרעון הוא כמובן מוזיקה ערבה לאוזניי. אף שהנימוק הטכני שגוי. לא מצב החוב תוצר מצדיק את הגדלת הגרעון, אלא שיעור הריבית האפסי. מצבה של יפן בחזית החוב והתוצר הוא לכאורה זוועה, ועדיין נדרשת שם הגדלת גרעון בשל ריבית האפס, המראה שנטל החוב הממשלתי נמוך מדי.

מצטער שידי לא קלה על ההדק של העלאת מיסים. בסוף, תזכרו שאת עיקר המיסים שמעלים משלם מעמד הביניים ואני מניח שמרבית הקבוצה משתייכת למעמד הביניים.

אחלה.

אבי, האם אתה סוציאליסט או קפיטליסט? גבאי: אני מאמין במעורבות ממשלתית בחיינו. כזאת שדואגת לכך שנזכה לחיים בכבוד ולכל ילד תהיה היכולת והתנאים לממש את הפוטנציאל שלו… אני פחות אדם של הגדרות עצמיות.

סבבה.

60 תגובות בנושא “לא מלהיב, נסבל

  1. "אני מאמין במעורבות ממשלתית בחיינו" = לא תודה, לא רוצה לחיות בצפון קוריאה, לא רוצה את האח הגדול. שהממשלה תתערב בחיים שלו.
    אני מאמינה במעורבות ממשלתית מינימלית בחיינו. ככל שהמעורבות הממשלתית גדלה, איתה גם גדלה השחיתות. אבל היי, שחיתות זה לא משהו חדש לטייקון שפתאום מתחפש לצדיק חברתי.
    האם לא היה גבאי זה שעבד במשהת"ק וסייע לתקתק את העיסקה להפרטת בזק? וממש אח"כ, באורח פלא, הוא הפך להיות מנכ"ל בזק?
    והגדלת הגירעון היא רעיון גרוע ואווילי, כבר הסברתי את העניין פעמים רבות, אך נראה שאתה עדיין דוגל בתיאוריות נוסח שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר.

    אהבתי

  2. גבאי הסביר שעבר לבזק כשהייתה חברה ממשלתית, כך שעבר מאגף אחד בממשלה לאגף אחר בממשלה ואין בכך שחיתות.

    אהבתי

  3. נו באמת, כולם ידעו לאן היו פני החברה, ואין מצב שבחברה פרטית הוא ירוויח רק 10K כמנכל. צריך להיות ממש תמים בשביל להאמין לסיפורים הללו.
    כך או כך הוא נזק כלכלי מהלך. זה נחמד שהוא והבן שלו כבר מנדבים כספים מהמשכורות של כולנו לטובת תרבות, ערבים, מחבלים, מסתננים וכו'.
    אולי שיתחיל בחלוקת ה-50 מיליון ש"ח שהוא הרוויח בבזק.

    אהבתי

  4. תודה על הפוסט תמריץ , באמת עייפתי ממועמדים , שמדברים מכאן , במקום לחשוב ( לפחות לחשוב ) משם . מאוד אופייני סך הכל . מה שקשה לקלוט , זה שהתערבות ממשלתית , או התערבות של המדינה יותר נכון להגדיר זאת , היא כך או כך , מחוייבת המציאות , אין דבר כזה אידיאולוגיה של התערבות או אי התערבות , זה כלל וכלל לא ענין להעדפה . בסוף , האילוצים , יעצבו אותו , יותר מכל הגדרה אידיאולוגית .

    הנה נכנסו עכשיו , תיקונים לחוק ניירות ערך (" זירת סוחר לחשבונו העצמי " ) . הכל חופשי על הבר . אינדיבידואלים , יכולים לסחור בעצמם , בזירות בכל העולם , הכל דרך פי סי , סלולרי , מן הבית , דרך אינטרנט . שוק חופשי ? ודאי !! מבוזר ?? ודאי !! טכנולוגיה ? ודאי !! מה נאמר , מה נוסיף , קפיטליזם עלק , בשיא התגלמותו . אלא , שזה מזקיק , יותר ויותר חקיקה , יותר ויותר התערבות . המדינה צריכה להציל אנשים מעצמם . סוחרים בלי להבין בדבר , מפסידים בין לילה ירושות . אפילו אם הברוקר היה הוגן לחלוטין , זועקים לשמיים . איך המדינה נותנת לברוקרים , לשדוד לאור היום אשכרה . צריך על כל טכנולוגיה גם , לחוקק בהתאמה חוקים ותקנות ופיקוח אינסופיים .

    לא נגמר כלום !! ברור שלא נהירים לו מושכלות יסוד עדיין . אבל , הוא יתעורר למציאות כמו כולם .

    להתראות

    Liked by 1 person

  5. תמריץ,
    גבאי זה התמצית של הון ושילטון. אם יגיע (חס ושלום) לראשות הממשלה תהיה כאן כלכלת מקורבים כמו במצריים ועוד מדינות באיזור.

    אהבתי

  6. בחירתו של גבאי מבטאת את מצבה הנואש של מפלגת העבודה.
    גבאי הוא אדם חסר כל כריזמה או עניין. ראיתי את נאום הניצחון שלו ופיהקתי משעמום וחוסר עניין. הוא נראה ומדבר כמו שילוב של מלפפון וצנון.
    נאום חסר השראה ברמה של בית ספר יסודי.

    מישהו באמת מאמין שהמצביעים המזרחיים פשוט חיכו עד עכשיו לראש מפלגה מזרחי כדי שירגישו טוב להצביע למפא"י…?

    לפחות כשלונו של גבאי בבחירות הבאות יוריד את הנושא הזה של המזרחים מעל סדר היום לעולמים.

    מצחיק אותי שיחימוביץ' ושפיר, מהמתנגדות הקולניות ביותר נגד כניסה לממשלת ביבי, תמכו באדם שלא הייתה לו שום בעיה לשבת בממשלתו ובבחירות הבאות יכניס אותם שוב לשם.

    Liked by 1 person

  7. תמריץ, אני מסכים איתך לגבי מס הירושה. שאלוהים יעזור לי להבין איך מפלגה כמו העבודה שרוב הבכירים שלה באים מת"א עם הון גדול מביעים אהדה למס כזה.

    אהבתי

  8. אם זה מפלגת "עבודה" למה הם מדברים על העלאת קצבאות? שיחזירו מיסים
    ל "עובדים"(להגות בסגנון פרץ) בתור פעילות פיזקאלית (בעת דיפלציה). מה גם
    שקבצבאות קל לתת והרבה יותר קשה לקחת (עקרון הרווסאביליות בפעילות פיזקאלית שימשמור על יכולות פעולה ממשלתית גם בעתיד לבוא לאור אילוצים פוליטיים כאלו ואחרים שעתידים כמובן להיות).

    Liked by 1 person

  9. למה מפתיע? אני לא אידיאליסט של בטלה לכולם… רק למי שמגיע לו. ככל שאחרים עובדים יותר אני יכול להתבטל יותר.
    למה שארצה בכלל לכרות את הענף עליו אני נח?

    Liked by 2 אנשים

  10. תמריץ,
    גבאי צמח (מיקצועית) בתוך קבוצה של פקידי ממשלה בכירים, מנהלים ואנשי עסקים שהתעשרו תודות ליכולתם לנווט את פעילות הממשלה (דומני שהכלכלנים מכנים אותם מחפשי רנטות). הוא מתגאה מאד בעשייתו ולשיטתו זו דרך שראויה לשיכפול. לטעמי פגיעתה של הקבוצה הזו (של מחפשי הרנטות) גרועה בהרבה מזו של הוועדים הגדולים.

    Liked by 1 person

  11. אני שמח על בחירתו של גבאי במיוחד מול עמיר פרץ שהנו מפאיניק מחויב סקטוראלית …אין זה סוד שמפלגת העבודה נמצאת בנסיגה כבר מספר שנים וזה מכמה סיבות יסודיות אבל על זה צריך לנהל דיון נפרד.. בכל מקרה ״העם החליט קפה עלית״באופן מאוד מפתיע הכרעה חברתית ולא פוליטית ..לגבאי אין מחנה ואין היסטוריה אבל למתחרים שלו יש מחנה ויש חששות והיסטריה מעצם בחירתו לתפקיד..מדינת ישראל והחברה הישראלית הגיעו לצומת של הכרעות היסטוריות בהרבה תחומים ..בתחום המדיני מול שכנינו הפלסטינים ובתחום החברתי כלכלי מול ממסד שאין לו שובע ומתנהל כמו בולען תקציבי ללא שום חשבון וערך דמוקרטי העדפת קרובים ומקורבים בכל התפקידים הרגישים וגם פחות חשובים..פרוטקציוניזם שחיתות ושוחד הפכו לנורמה מקובלת גבאי הוא לא המשיח אבל אפשר שיש בבחירתו סימן לבאות ״לחיות או לא לחיות זאת השאלה״..

    אהבתי

  12. א. להערכתי לא ניתן להסיק מדבריו של גבאי במהלך הקמפיין מהי משנתו הכלכלית והאידיאולוגית.
    במהלך מסע הבחירות שלו בעבודה – הוא אמר לבוחרים את מה שלהערכתו הם רצו לשמוע. לדוגמא: ש"מעולם לא הצביע לליכוד". אני מנחשת שהוא גם פחות שונא עמונה ופחות אכפתי לגורל דימונה, כמו גם יותר קשור לדת ולמסורת מכפי שניסה להציג את עצמו בפני בוחרי העבודה.
    חשוב לשים לב לזהות תומכיו העיקריים: יוסי יונה וסתיו שפיר (הסמנים השמאלים הקיצונים ביותר) .+ אהוד ברק (רב אלוף האופורטיוניסטים שהאידיאולוגיה שלו מתמקדת כנראה בקידום עצמו). [אני חושדת שגבאי עוד יצליח ללמד את אהוד ברק שיעור או שניים באופורטיוניזם, כיון שהוא מתוחכם ממנו].
    "חבריו" של גבאי מעידים עליו.
    מכאן, אמורים ליישם לגבי גבאי את המשפט של האחים מרקס – יש לי אידיאולוגיה. אבל אם היא לא מוצאת חן בעיניכם יש לי גם אחרת.

    ב. ההיסטוריה של גבאי אמורה לעורר לכל הפחות חשדנות רבה לגבי יושרתו.
    בכך אני מצטרפת לחשדות שהעלו קרוליין גרינברג וחייל זקן.
    למיטב זכרוני הוא היה שר איכות סביבה קטסטרופלי, שדאג יותר לאינטרסים של המזהמים הגדולים מאשר לאיכות הסביבה ממנה נהנים או סובלים אזרחי ישראל. [בהזדמנות – אחפש תזכורות]
    הדלת המסתובבת בין תפקידים ממשלתיים לבין תפקידים ברשויות ציבוריות, ובעיקר כאלו העומדות בפני הפרטה, היא בעיני פתח לשחיתות. אפילו אם על פי חוקי המדינה "תקופת צינון" אמורה להיות מוטלת רק על קציני צה'ל אך לא על פקידים ממשלתיים בכירים. החוקיות של המהלך אינה יכולה להפחית את הצחנה העולה ממנו.
    גם העובדה שלאחר מס' שנים מועט (4? 5?) כמנכ'ל בזק זכה לקבל "מצנח זהב" של יותר מ 50 מיליון (52?) – אמורה לעורר אי נוחות רבה. מילא "מתנת פרידה" של חצי מליון או מליון במקום שעון זהב, אבל הסכום של חמישים מיליון כבר מעורר חשד שלא מדובר במתנה תמימה. לכל הפחות היא אמורה להזכיר לנו את המשפט שאין מתנות חינם.

    ג. אני זועמת על התקשורת שהחליטה לאתרג את גבאי, התקווה הגדולה החדשה של השמאל להפיל את נתניהו, למרות שאיני מופתעת ממנה.
    מהרגע שנתפס כמועמד רציני לראשות מפלגה החותרת לחזור לשלטון (כלומר כראש ממשלה פוטנציאלי) – הייתי רוצה שיבצעו תחקירים מעמיקים על דרכו של גבאי לפסגה ולעושר, וכל מה שניתן להסיק מהתנהלות העבר שלו, במקום שאני ואחרים נאלץ לחטט בזכרוננו המפוקפק.
    אבל התקשורת אפילו לא התגייסה לשים לצחוק וללעג את מפיקי תוכנית טלוויזיה נצפית (אורלי וגיא) שטרחו לשלוח לגבאי זר פרחים לרגל זכייתו. אני רק משערת איזה מין תגובות היו מתקבלות אם אנשי תקשורת ימניים (לדוגמא מערוץ 20) היו שולחים זר פרחים לזוכה בבחירות פנימיות למפלגה ימנית כלשהי.

    ד. הבחירה בגבאי מלמדת רבות על חברע מפלגת העבודה.
    הם הפכו לכל כך אובססיבים לגבי הפלת נתניהו וחזרתם לשלטון – עד שהם מוכנים לעשות כל מה שלהערכתם יעלה את סיכוייהם לנצח בבחירות הבאות. כולל בחירה במישהו שאינו תומך באידיאולוגיה שלהם. אני חושדת שהיו מצביעים בהמוניהם אפילו לתאום הזהה של נתניהו – בכדי להצליח להפיל את נתניהו.
    החלק העצוב בסיפור הוא שהם סרבו להפיק לקחים משרשרת כשלונותיהם מאז 1977. כשלון אוסלו, כשלון ההתנתקות, כשלון המשאים והמתנים עם הפלסטינאים למרות ההצעות הנדיבות עד מופקרות של אולמרט, כשלונות הכלכלה הסוציאליסטית במזרח אירופה בהשוואה לכלכלה הקפיטליסטית במערבה ועוד ועוד ועוד.
    הם נצמדו לאמונה הנוחה שסיבת העומק של כל כשלונותיהם לחזור לשלטון היא שעדין לא הצליחו למצוא את המנהיג המתאים שינהיג את השמאל. מכאן, התקוות האדירות שהם תולים בגבאי. זהו "הנסיך על הסוס הלבן" (מהמוצא המזרחי הנדרש) שנשיקתו תעיר את הנסיכה השרויה בתרדמת מוות ממושכת.

    ה. לא הייתי מזלזלת באפשרות שגבאי / מפלגת העבודה יצליחו לחזור לשלטון.
    הקסם של הנסיך הצעיר, הנמרץ והלא מוכר, שעליו ניתן להשליך את כל המאווים וכל התקוות כמו על קנווס ריק, עבד עבור לפיד בישראל, אובמה בארה'ב, טרודו בקנדה ורק לאחרונה גם עבור מקרון בצרפת.
    מכאן, אם הימין שואף להמשיך ולהחזיק בשלטון – מאוד חשוב שהבחירות לא יוקדמו. כל חודש נוסף של גבאי בתפקידו כמושיע השמאל מהמשך הישיבה באופוזיציה – ישחק במעט את הילת "הנסיך החדש המבטיח" שלו. לאט לאט, למרות כל נסיונות האתרוג של התקשורת, ילכו ויתגלו פגמיו.
    גם להט ההתאהבות העזה בבן/בת זוג הולך ומתפוגג ככל שמכירים אותו יותר. לפעמים להט ההתאהבות העזה הופכת לאהבה בוגרת ומציאותית יותר, אך לעיתים קרובות לא.

    אהבתי

  13. חבר'ה , רק צריך לשים לב , אחד הווקטורים החשובים בניצחון שלו , או במה שהביא לו הניצחון , זוהי הפרספציה במפלגת העבודה , שהוא הכי מתאים , כמושך קהלים חדשים . בכלל התפיסה של קהלים חדשים , מאוד טרנדית , מאוד קריטית , דורות חדשים , ביזור , רענון השורות , התאמה לעידנים חדשים וכו… הנה מצטט אותו בנאום הניצחון :

    "הדרך הזאת היא למען כולם, הדרך הזאת היא למען כל אזרחי ישראל. מפלגת העבודה אמרה הלילה את דברה, מפלגת העבודה ביטאה שינוי שמנשב בעם כולו. הבעתם את רצונכם במנהיגות חדשה, והנה אני לפניכם – מנהיגות שמיישירה מבט קדימה אל קהלים חדשים למפלגה".

    עד כאן הציטוט :

    פרץ , בוז'י וכו…. הרבה פחות כמובן , נתפסו כמגנט לרענון ומשיכת קהלים חדשים וכו….

    כאן :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4987479,00.html

    להתראות

    אהבתי

  14. מנפלאות גוגל. אפשר למצוא מידע על מה שגבאי עשה, ולא עשה, במקום להתמקד רק במה שהיום הוא אומר, ולא אומר. מה שמוכיח שבתקופתנו, נסיונות התקשורת הממוסדת לאתרג את גבאי, יצליחו פחות ממבעבר.

    1. מדוע התעלמו במשרד להגנת הסביבה (בראשות גבאי) מחוק שהעניק הטבה של מיליונים לבזק (החברה אותה מינכל בתפקידו הקודם) ?!

    http://m.nana10.co.il/article/1229417?sid=120&pid=55&service=10tv

    2. על ההתפטרות של ה"השר הכושל ביותר להגנת הסביבה" בטענה המפוקפקת שליברמן מונה לשר הבטחון.
    כולל אזכור שגבאי מחובר לטייקונים חיים סבן ושאול אלוביץ. כידוע נגד האחרון מתנהלת עכשיו חקירה פלילית.
    מה שעלול לרמוז שגבאי אינו נרתע מלהיכנס למיטה עם כלבים מרובי פרעושים.

    http://www.telecomnews.co.il/אבי-גבאי-התפטר-שר-כושל-ביותר-הולך-הביתה.html

    למתענינים, בסוף כתבה זו יש הפניות לשני מאמרי ביקורת נוספים על גבאי (אני לא טרחתי לקוראם)

    אהבתי

  15. קמיליה , תוכלי להסביר לנו בסוף , בצורה ברורה ומוחשית , למה לפי דעתך הוא התפטר מתפקיד השר להגנת הסביבה ?

    להתראות

    אהבתי

  16. חייל זקן , מדובר בפרספציה , בתפיסה ….כך תופסים הדבר במפלגות שרצות לבחירות , ושוקלות שיקולים אלקטורליים . ומה בדיוק מפגר כמוך מתכוון בבהמות שאוכלות קש ? תוכל להסביר ? הרי יש פערי דורות , יש הרבה מיגדרים , קבוצות אתניות שונות ומשונות . המחאה החברתית ב – 2011 הביעה זאת באופן מדהים ממש . תראה למשל את סיפור " ילדי תימן " . לא הקורבנות ממש , הביאו את הסערה הציבורית של הסיפור , אלא , דווקא הדורות היותר מאוחרים , היותר צעירים .

    אז מה אתה מצפה , שמפלגות ומועמדים , לא ישיתו ליבם לכך ? עם סנדראס בארה"ב וטראמפ למשל , זה הובע בצורה אולטימטיבית ממש . כך גם פה בארץ .

    בארה"ב קוראים לאחד כמוך : smart ass יעני , חכם מהתחת …

    אהבתי

  17. לאל רום,

    גם אני הייתי רוצה לדעת בוודאות מלאה מה הניע את גבאי להתפטר מתפקידו כשר להגנת הסביבה ולעזוב את כחלון.

    אבל אני יותר מאשר מפקפקת בנכונות שני הנימוקים שמסר לצעדו זה:

    1. מינוי ליברמן לשר בטחון במקום יעלון.
    גם אני לא התלהבתי (בלשון המעטה) ממינוי ליברמן. אבל לו הייתי שרה בממשלה, שלמשרדי אין כל נגיעה למשרד הביטחון, וראש מפלגתי מקדם את השינוי בברכה – לא הייתי מתפטרת.
    גם לו נותרו בי שרידי פקפוק לגבי נכונות הסבר זה להתנהגותו – הם התבטלו בשניה שבה גבאי הוסיף שהוא התפטר כיון שהוא חושש מתהליכים שיובילו לחורבן בית שלישי. אני משוכנעת שיש במערכת עיתון הארץ כמה אנשים ששמחו לשמוע את גבאי אומר זאת, אבל אני גם משוכנעת שגבאי עצמו לא מאמין למה שפיו אמר.

    2. הוא התפטר בשל התנגדותו למתווה הגז.
    כמעט לכל מי שאני מכירה יש איזושהי ביקורת על פרטים מסוימים במתווה הגז שהתקבל. מכאן, בהחלט סביר בעיני שגם לגבאי הייתה ביקורת. אבל בהתחשב ב"פשרות" שהוא עצמו אץ לקבל בתפקידו כשר להגנת מזהמי הסביבה, לא ברור לי למה הביקורת שלו על מתווה הגז הייתה אמורה להוביל להתפטרותו.
    כמו במקרה הקודם – הדברים שהוסיף רק הגבירו את חשדותי. הוא הסביר שעשה זאת בכדי לא להיתפס כאחראי ליוקר המחייה של אזרחי ישראל. לשמוע זאת מאדם שהרוויח עשרות מיליונים ממכונת המזומנים של בזק? ממונופול דורסני שרווחיו האגדתיים נעשים במידה רבה על חשבון יוקר המחייה של אזרחי ישראל?

    אחרי שפסלתי את שני התרוצים הצולעים הנ'ל – נותרתי עם ההסבר החלופי. היחיד שהצלחתי (בינתים לפחות) לחשוב עליו.
    החשד שלי, שאין לי כמובן שום ראיות משכנעות להצדיקו, הוא שגבאי התפטר בשל האמביציה האדירה שלו לטפס מעלה מעלה.
    הוא קלט שאם ישאר כאדם השלישי בחשיבותו במפלגה רביעית או חמישית בחשיבותה – אופק הקידום שלו מאוד מוגבל.
    יתכן וחשב בתחילה לחבור ליעלון ולגדעון סער. אבל הוא זיהה במהרה פלטפורמה מבטיחה עוד יותר לטיפוס לצמרת.
    במונחי יעקוב מירון – הוא זיהה שלד בורסאי שמאוד כדאי לנסות להשתלט עליו הקרוי מפלגת העבודה. לא הייתי מכנה זאת השתלטות עוינת כי ברור שמפלגת העבודה ייחלה שמישהו חזק דיו ישתלט עליה. אבל ברור שהפרס הגדול של ההשתלטות הוא האופצייה להפוך לראש ממשלת ישראל.

    מה שמזכיר לי סיפורים על אהוד ברק. נטען שבהיותו בצבא – בכל תפקיד במעלה ההיררכיה הצבאית אליו התמנה – הוא התחיל מהחודש הראשון לתכנן איך להתמנות לתפקיד הבכיר הבא בסולם. מה שהוביל לכך שהקדיש פחות מדי זמן ומאמץ למלא היטב את התפקידים אליהם מונה.

    לא ברור לי האם בתחרות האופורטיוניסטים האמביציוזים הגדולה – גבאי לא יצליח לעקוף את ברק, או שאולי ההפך יתגלה כנכון.

    בברכת ימים יגידו.

    אהבתי

  18. קמיליה , אם כך לדעתך , המניעים לא ברורים ממש . אלא , שאם השערתך נכונה , הוא הימר על סוס פרא ממש . שהרי , אם נחזיר הגלגל אחורה , הוא לקח סיכון רציני במחשבה , שהוא יצליח כה מהר , לכבוש את ראשות העבודה . ברור , שהוא לא צפה הצלחה דנן . אז אם הוא אופורטוניסט , למה לרדת ממעלה של שר , לסתם מתמודד בשורות האחוריות במפלגת העבודה ? יש לי השערה מסויימת , עוד אחקור אותה . אבל , טוב היה לקרוא דעתך .

    מעבר לזה , הייתי מציע , שבתורת " ימין חדש " מובהק , תעשי הפרדה , בין הון פרטי של אדם , שהרוויח ביושר , לבין פועלו הציבורי . אם יש הוכחה לאיזשהיא מרמה או הפרת אמונים , או מעשה לא כשר , שיוכיח אדם וחסל . אני מתפלא עלייך , את בימין החדש , ומשהו מדיף מרקסיסטיות בתגובה …. צריך אנשים טובים בפוליטיקה , ומה הם מרוויחים ביושר , לא לענין ממש . אני אישית לא מתומכיו או מתומכי העבודה , אבל , בכל זאת …..עושה רושם שיש עליו איזה סוג של עליהום , לא ממש מבוסס .

    להתראות

    אהבתי

  19. אל רום,
    קבל את הפרספציה של עודד קוטלר: "30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב"

    אהבתי

  20. חייל זקן ,

    בוא תסביר לי הציטוט שהבאת . בוא תסביר לי , מה מצאת לנכון להביא את עודד קוטלר כאן ( אם הכוונה לעודד קוטלר הבמאי , מחזאי , שחקן וכדומה … ) . מה הקשר בין קהלים חדשים לשלשים מנדטים ( שאולי הם " הקולות הצפים " , אבל , מה זה קשור לקהלים חדשים בדיוק ? ואם כבר , זה תומך בגרסה או בפרספציה של קהלים חדשים , שהרי , קולות " טבוריים " נוקשים , הם מקדמת דנא של המפלגה כך או כך ( נניח : מושבניקים , קיבוצניקים וכדומה ) ואילו , קהלים חדשים יותר , לא גמורים בדעתם , למי בדיוק להצביע , מי בדיוק מייצג המעין אוונגרדיות שלהם , ולא פעם , הם קוראים תגר , על תפיסות אתוסיות ומסורתיות ) .

    בוא אני אתן לך עוד צ'אנס , להוכיח שאתה איכשהוא בר דעת להבין , מה אתה עצמך כותב …

    אהבתי

  21. לא מעריך שאבי גבאי יצליח לקחת יותר מדי מתומכי הליכוד השמרנים. כרגע נראה שהוא בעיקר לוקח מלפיד ואולי קצת מכחלון וזה לפי סקר פחות מ 24 שעות לאחר בחירתו. נראה מה יקרה הלאה. כריזמה ממנו והלאה ונאום הבחירה היה אחד המשמימים ששמעתי. לא קונה שמזרחים מצביעים למזרחים ולכן יעברו לעבודה בהמוניהם. זה קצת זלזול באינטיליגנציה שלהם.
    לפני חצי שנה מעטים ידעו מי הוא בכלל והיום התקשורת מחבקת אותו כאילו הגיע המשיח. מן הסתם המשנה הכלכלית שלו יותר הרבה יותר שמאלית מביבי ביחוד על פי תומכיו במפלגה.
    מכל המערכת הקיימת הכי הייתי רוצה לראות את איילת שקד כראש ממשלה (כמובן שלא במפלגה דתית). מאמין שעוד כמה שנים זה יקרה בהנחה שכוכב חדש לא יפציע.

    אהבתי

  22. אלרום ,מדי פעם אתה אומר שלא צריך להתבייש אם לא מבינים משהו, שיש להודות בכך ואפשר תמיד לשאול אותך כשלא מבינים.

    אז זהו – יש משהו שאיני מבין ולכן אם יורשה לי לשאול :

    כיצד מחד אתה טוען (יש בידי עדויות וקישורים) שזה בלוג של כרישים
    ומאידך אתה טוען , במקרה הטוב , שיושבי הבלוג אמונים לכל היותר על תחום או שניים מבחינה אינטלקטואלית ומקרה הפחות טוב שמדובר בעכברושים
    smart asses יעני , חכמים מהתחת …

    מודה ולא מתבייש לומר שהקוהרנטיות של פרספציה זו חומקת ממני (במובן הרחב).

    Liked by 3 אנשים

  23. גיא ,

    לא טענתי כלום לגבי מי אמון על מה . רק ליאיר , גרסתי בפניו , שהוא אפשר לשער , אמון על תחום אחד או שניים אינטלקטואלית ( כפי רוב האנשים , ואין בזה שום רע ) . אלא , שזה גרם לו , לא להבין אותי . כי אני אמון , על עשרות תחומים , כפי ( לפחות ) שהוא אמון על תחום אחד או שניים . אין בזה שום פסול , לא ציינתי את זה כלל לגנותו . אלא , שקשה לא פעם להבין וגם להאמין , מי אני ומה אני בדיוק .

    מה הקשר לעכברושים בוגדניים , שרואים היטב , שהם מעלים תגובה , בפחדנות ושפלות , רק בשביל לנסות להתעמר . כל כולה של התגובה כך . לא היית מגנה זאת ?

    לבסוף , מודה בטעות , זה אמנם ניואנס מסויים , אבל , לוקח זאת על עצמי :

    זה בלוג כרישות , יותר מאשר כרישים . רק קצת קשה לכנות זאת : בלוג הכרישות , אז : " בלוג הכרישים " .

    האם תוכל להכחיש שזה בלוג הכרישות ? והיחידי לדעתי ברשת הישראלית ? תן קצת יותר קרדיט לתמריץ . אתה והוא סייברים לא מעט זמן . מה קורה לך ?

    להתראות

    אהבתי

  24. אל רום, דיעותיה חופפות לשלי פחות או יותר, היא ביצועיסטית ואינה מפחדת מרפורמות או להתמודד עם הממסד הקיים. עושה לי רושם של קרת רוח ושקולה, מהנדסת אחרי הכל 🙂

    Liked by 1 person

  25. אני מניח שהפער הגדול ביותר בין דעותיי לשל איילת שקד הוא בנושא הדתי מסורתי שם אני עם ליאור שליין.

    אהבתי

  26. אני בספק אם יש באמת פער. שקד מתאימה עצמה לבית היהודי. פעם הייתה מעלה תמונות שלה בפייסבוק נופשת בשבת, והגולשים היו מנגחים אותה על העדר תחבורה ציבורית.
    בשקד באמת יש משהו אישיותי שנראה כמו חומר לראש ממשלה. השאלה אם תתיישר לפרגמטיזם ליכודניקי נוסח ביבי או תישאר שבויה של פנטזיות מתנחלים מופרזות.

    אהבתי

  27. לאל רום,

    א. כנראה לא הדגשתי מספיק את החשיבות שלהערכתי גבאי מייחס ל*אופק קידום*.
    אם היה נשאר כשר זוטר במפלגתי של כחלון – לאן כבר היה יכול להתקדם? לעקוף את גלנט ולהפוך לסגן הראשון של כחלון? לנסות להשתלט על מפלגתו של כחלון ולהדיחו, ואז לזחול לממשלת הליכוד כשותף זוטר? להיות שר איכות סביבה היה תפקיד בכיר למדי – אבל בדרך ללא מוצא.

    אני מניחה שהוא אכן לא שיער את מהירות הצלחתו במפלגת העבודה. הוא כנראה שיער שאם יגיע למקום לא מבייש בפרימריז לראשות העבודה – הוא יצליח מאוחר יותר להיבחר כחבר כנסת של המפלגה. לכאורה להיות ח'כ זו ירידה ברמה מתפקיד שר – אבל אופק הקידום של ח'כים במחנה הציוני מגיע עד ראשות הממשלה.

    ברור שאם יש לך השערה/ות אחרות אשמח לשמען.

    ב. אתה טועה לגבי התייחסותי לבעלי הון. לא רק שאיני מרקסיסטית, אני אנטי מרקסיסטית. אני חותרת לצמצם את מעורבות הממשלה במשק.

    אני מאוד מאוד מכבדת אנשים שהצליחו לצבור הון *בשוק תחרותי* חופשי. מסטף ורטהימר ועד אראל מרגלית ונפתלי בנט. את כל אלו שהקימו עסק מצליח או הצליחו להגדילו משמעותית.
    אבל, אני מאוד חשדנית כלפי אלו שהצליחו לצבור הן רב ברשויות ממשלתיות, בקרטלים ובמונופולים, הון שהושג בזכות פירות עבודתם של לוביסטים, ויכולתם להשיג הקלות מכל מיני רגלטוריים או להקטין את חופש הפעולה של מתחריהם פוטנציליים. כלומר, כלפי "המחוברים", לפי הגדרת דה מארקר. כלפי כל אלו שהופכים שוק חופשי לשוק לא חופשי. לשוק הנמצא בשליטה חונקת של רשויות למינהם, העוזרות למקורבים על חשבון הלא מקורבים.
    נדמה לי שגבאי הצליח להגדיל משמעותית את רווחיו של אלוביץ מחברת בזק ב"זכות" העובדה שהצליח לשכנע כל מיני רגלטורים שלא לפרק את בזק הענקית למספר חברות קטנות, ולהקטין בכל מיני תקנות שונות ומשונות את האפשרות שיקומו למונופול זה מתחרים רציניים שינגסו ברווחיו .
    אם אני צודקת – "מתנות" המיליונים שקיבל מאלוביץ בזמן שהיה שכיר בחברה, בזכות הצלחתו כלוביסט הצמרת הסופר מצליח של בזק, לא רק שלא יזכו בהערכתי אלא להפך.

    אהבתי

  28. עלתה במוחי השערה חלופית, או לכל הפחות משלימה, מדוע גבאי התפטר מתפקידו כשר של כולנו והתפקד למפלגת העבודה: הקשר ההדוק (כפי שפורסם) בין אבי גבאי לבין חיים סבן.

    ידוע שסבן מוכן לעשות רבות בכדי שהשמאל הישראלי יחזור לשלטון.
    סביר שחשב שהכוחות הנוכחיים בשמאל (הרצוג, לבני, פרץ וכו') לא יצליחו לספק לו את הסחורה המקווה. לפיכך הוא יצא למסע רכש חשאי של שחקני חיזוק. בתקווה שהם, או בעזרתם, יצליחו לגרום לעבודה להביס את הליכוד.
    יתכן שגבאי נתפס בעיניו כשחקן חיזוק שכזה (צעיר יחסית, ממוצא מרוקאי …), והוא היה מוכן להבטיח לו הרים וגבעות. או לכל הפחות – תמיכה כספית מאוד משמעותית.
    [אך סביר שהנחות היסוד של סבן בנוגע לסיבות כשלונותיה בבחירות של העבודה, ומה שנדרש בכדי לשנות את גורלה, יהיו דומות לאלו של רוב מצביעי העבודה. כלומר – מוטעות].

    כיון שהנאמנות של גבאי לקבוצתו הקודמת (כולנו של כחלון) הייתה נמוכה, והבטחות סבן מפתות – הוא התפתה לנסות לשחק בקבוצה חדשה ולנסות להצעידה לנצחון.

    ******

    אני חוששת שהקצב הנוכחי של חשיפת פרשויות שחיתות לא יאפשר שלא להקדים את הבחירות.
    אלמנט שישחק לטובת גבאי ומפלגתו.
    מי כבר זוכר את השחיתויות של מפלגת העבודה?
    אבל, אני חייבת להודות ששלטון ממושך מדי של מפלגה אחת – משחית.
    מהיבט העמקת השחיתות (בלבד) – היה בהחלט רצוי להחליף את השלטון (ואת המקורבים אליו) כל 2-3 קדנציות לכל היותר.

    אהבתי

  29. קמיליה , לא טעיתי לגבי היותך אנטי מרקסיסטית . ידעתי זאת מראש . אלא , מכאן הייתה תמיהתי . אלא , שחשוב גם להבין , שלפעמים , יש מימשקים טבעיים , לגיטימיים , וחוקיים , בין הון שלטון . וזה קשה מאוד לאבחן בין לבין .

    אם נניח היה לובי לאוטיסטים , לחולי סרטן וכדומה שלא נדע מצרות ושיהיו רק בריאים , אזי , אף אחד לא היה מלין על קירבה לשלטון . אבל , לא פעם , אנשי עסקים , צריכים לשרוד , ולדאוג לקונצרנים שלהם . לנסות להילחם בגזירות גורל שיגרמו נזק כפי תפיסתם הסובייקטיבית וכדומה …. כל אחד מנסה לשרוד וזה לגיטימי .

    לכן , בתי משפט , כל כך קריטיים , שהרי שם , התמונה מתבהרת ומאובחנת כראוי . ושם : ביושר , באובייקטיביות , תוך ראיה צרופה וממלכתית , מיישרים ההדורים, תוך איזונים ראויים . אבל , לא פעם , משתדלים אצל השלטון , לדחות גזירות גורל .

    את מאמינה , שאם היית מנהלת איזה קונצרן גדול , לא היית עושה הכל , למקסם רווחים , לדאוג לעובדים שלך , לדאוג ללקוחות וכדומה שלך ? ברור שהיית עושה הכל בגבולות החוק והסבירות .

    קשה מאוד , הואיל ויש דיאלקטיות טבועה , בין האינטרסים הכוללניים והממלכתיים , לבין זו של פירמה למשל , ולא פעם , אי אפשר בכלל למצוא הידיים והרגליים .

    אז צריך להיזהר , מכל מיני שמועות לא מבוססות , או פרספציות אינטואטיביות בענין .

    להתראות

    אהבתי

  30. אלרום, אהבתי. יש נטייה להשמיץ אנשים שבסך הכול פעלו באופו טבעי ובלתי נמנע במערכת התמריצים שבה פעלו.

    אהבתי

  31. 1. אני לא מבין את הצורך להכפיש את אבי גבאי. ברור שהתקשורת מקדמת אותו כמחליף לביבי, אבל בסך הכל הוא אדם ראוי עד שלא יוכח אחרת. לפשפש בכיסיו ובחבריו נראה לי לא ראוי, וצריך לשפוט אותו בעין טובה.

    2. מפלגת העבודה בחרה בגבאי כי הוא הכי ימני מכל המועמדים שהיו והציפייה ממנו היא שהוא יביא מצביעים חדשים – וזאת ציפייה הגיונית. אבל על-אף שמפלגת העבודה בחרה בגבאי הרי שנכון לעכשיו היא לא שינתה כהוא זה מעמדותיה. בין אם מדובר בנושאים מדיניים-בטחוניים שיושבים עליה כקופת שרצים (ובראשם כשלון אוסלו), ובין אם מדובר בהצלחת המדיניות הכלכלית של ממשלות הימין בשני העשורים האחרונים שהשמאל לא יכול להציג להן הצלחות מתחרות מלבד הצהרות גבוהות.
    למעשה, מפלגת העבודה גם לא יכולה לשנות את עמדותיה כיון שאז מה ההבדל בינה לבין מפלגות "המרכז" כמו כחלון ולפיד? לכן היא במלכוד.

    3. "תור הזהב" של ביבי לא מתמצה רק בהצלחתו לשרוד בשלטון, כי אם בכך שהמסר של ביבי פשוט בתכלית. אני לא חושב שאי פעם היה ראש ממשלה שהמסר שלו כה פשוט והוא אינו נדרש לשדר מורכבויות פתלתלות כמו קודמיו. המסר של ביבי לציבור הרחב (ולא לציבורים אידיאולוגים כמו מתישבי יש"ע) הוא "אל תשברו את הראש, אל תתאמצו להגדיר את עמדתכם, תנו לי להיות ראש הממשלה שלכם ואני אדאג לשמור על הקיים מבלי להזיז את הגבינה האידיאולוגית שלכם אך לקדם את חייכם הפרטיים". בניגוד לכך, המסר של מפלגת העבודה הוא מורכב בהרבה (וגם מכיל הרבה אישים עם דעות מנוגדות), ואני לא רואה את אבי גבאי מצליח להעביר את המורכבות הזאת אל הציבור. אולי אתבדה אם הוא ישנה את האג'נדה של המפלגה.

    3. גם אני שותף לדעה (של מירון ושל חושב בקול) שאיילת שקד צריכה להיות ראש ממשלה. בעוברה למפלגה אחרת כמו הליכוד היא לא תזרוק את חבריה מהבית היהודי אבל היא תמרכז דעותיה, פחות בכל הנוגע להתיישבות ויותר בכל הקשור לדת ומדינה.

    אהבתי

  32. יאיר, בוא נשים דברים בפרופורציה. הסיבה היחידה שהליכוד בשלטון כ"כ הרבה זמן הוא שגרעין מצביעיה גדול יותר ונאמן לה. כמו שאמר ליכודניק מלוד באחת הכתבות למראיין:"גם אם תשים את החתול רחוב הזה בראש הליכוד אז כל לוד תצביע לו".
    גם אם ביבי יפרוש מחר הליכוד עדיין תהיה המפלגה הגדולה ביותר (בהנחה שהוא לא יקים מפלגה מתחרה כמו שעשה שרון).
    השמאל הישראלי, מאז היווסדו, היה בנוי על הרבה זרמים אינטלקטואלים ציוניים ומצביעיו אף פעם לא היו חדגוניים.

    המזרחיים, שהינם הגרעין הכי קשה של הליכוד(ולא יעזור לכם לשכנע אותי שהם לא), לא גדלו על אותה תורה סוציאליסטית והגיעו עם מנטליות של מדינות ערב שם הולכים עם אותו מנהיג או מפלגה עד המוות מבלי לאתגק אותו.

    אהבתי

  33. ד,
    אני חושב שאתה מזלזל במצביעי הליכוד ובעיקר במזרחיים, ואפרט:
    נכון ש(רוב) המזרחיים לא יצביעו לעולם למפלגת העבודה וזאת אפילו חלק מהזהות שלהם (אנטי שמאל), אבל אם הם לא יזדהו עם הליכוד או עם מנהיגו הם יצביעו למפלגות אחרות. קדימה הייתה דוגמה למפלגה שסחבה אחריה גם מצביעים מזרחיים. גם אי הצבעה היא אופציה עבורם.
    ולכן זה שמזרחיים מצביעים לליכוד לא מגיע ממנטליות של "מדינות ערב שם הולכים עם המנהיג עד המוות".
    בנוסף, ככל שאנשים הם יותר לאומיים ופטריוטים (כמו בימין) הביקורת שלהם יותר מצומצמת, וחלוקת המשאבים בין מגזרי הימין קורית בשקט סביב שולחן, בעוד שבשמאל הסכינאות חוגגת והורסת כל חלקה טובה.

    אהבתי

  34. ד' , עם כל הכבוד , אתה קצת מפריז וקצת מנותק ( אבל לא לגמרי ) . אני מניח שאתה לא לגמרי צעיר ( רק בריאות ואריכות ימים כמובן ) ואתה זוכר סטראוטיפים מסויימים . אבל , הזמנים קצת השתנו . ויש היום פערי דורות עצומים , בין מזרחיים פנאטיים ממש ( מכונים אצלי " עוקצנים " ) שבכלל סולדים מביבי ומן הליכוד , לבין מזרחיים של פעם . ובאמת נושא סבוך , נעלה פה על טורים , ונעוף לגלקסיות אחרות …..

    מעבר לזה , ויותר חשוב :

    ביבי הוא ביבי , בעיקר בגלל ענין חיצוני : כל הפנתיאון של הגדולים , נכחד מן העולם :

    בגין , שמיר , אריק שרון , פרס , רבין , וכדומה … כל שרויים לעת הזו , בעולמות עלומים . למעשה נשאר רק ביבי ( ברק סיפור ייחודי שלא ניכנס אליו ) . ביבי הכי קרוב לקיים את האתוס של " אבי האומה " שהביוגרפיה האישית שלו , שזורה בתולדות הקמת המדינה , והניסיון שהוא צבר , מעניק לו את ההילה והתדמית הכי קרובה של " מבוגר אחראי וממלכתי " .

    ולכן , הוא עדיין חזק , וייתכן שיישאר חזק בתמונה . מעבר לזה :

    חשוב לזכור , אסטרטגיה תקשורתית , פרופוגנדת בחירות יעילה , יכולה להפוך יוצרות , חשוב שנזכור זאת , שוב ושוב …..

    להתראות

    אהבתי

  35. רק תיקון טעות בתגובתי לעי"ל ל – ד' :

    במקום : " כל שרויים לעת הזו … צריך להיות : כולם שרויים לעת הזו ….

    להתראות

    אהבתי

  36. ד' , רק המאמר או הדיעה בארץ ( מירב אלוש לברון ) שמתי לב בדיעבד , הינו למנויים ותשלום וכו… ( מפגרים לגמרי העיתון הזה …. ) אז הנה כאן , וויקיפדיה , ושם יש מקורות וטורי דיעה שלה וכדומה :

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%91_%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%A9_%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9F

    להתראות

    אהבתי

  37. מה למירב אלוש לברון הנ"ל אשר נאמר עליה בוויקיפדיה:
    "בעבודתה המחקרית אלוש-לברון המשיכה להתעמק בחקר טקסטים מתוך זיקה לשדה הידע הפוסט-סטרוקטורליסטי, לתאוריות תרבות ולשאלות של זהות, התנגדות וייצוג של קבוצות מינוריות בשדה החזותי." ולציבור המזרחי הרחב שחי במדינת ישראל.

    אהבתי

  38. תמריץ , זו לא שאלה סטטיסטית רק , אלא שאלה של יציאה מסטיגמה והיכרות עם מגדרים או זהויות שונות . ואפילו כך , היא מייצגת רק " רוחב פס " אחד , בתוך זהויות מזרחיות מתקדמות ועדכניות שונות ומגוונות , והם כלל וכלל לא , מה ש – ד' חושב והציג כאן . כך , שצריך להיזהר עם טרמינולוגיה של : " ציבור מזרחי רחב " שהרי, הוא כלל וכלל , לא עשוי מיקשה אחת , וכלל וכלל , לא בהכרח , מה שהסטיגמות מקדמת דנא , מייצרות . בהתאמה , יש להבין פילוח ההצבעה של מזרחיים צעירים , בעד ביבי , ונגדו לא אחת . בקשר למירב , היא מזרחית פנאטית . כלומר , בעד האדרה והחיאה של התרבות המזרחית ( השבת עטרה ליושנה ) אז זה סינטוז למעשה , אם אתה בציניות מתאר שדות מחקר שלה . שהרי , מה לשדות מחקר דנן , ולתרבות מזרחית ? גם אתה שבוי בסטיגמות מסוימות . להתראות

    אהבתי

  39. ואגב תמריץ , עשית פיק אפ למשהו ממש לא רלבנטי ( בוויקיפידיה ) והתעלמת למשל מזה :

    אלוש-לברון היא מן הדוברות והפעילות הבולטות במאבקים לשוויון בייצוג של מיעוטים ונשים בתקשורת, באקדמיה, במשפט ובתרבות. שותפה למאבק לשינוי תחומי שיפוט בישראל ורואה ברפורמה זו תנאי הכרחי לחיזוק מעמדן של עיירות הפיתוח.

    עד כאן הציטוט :

    אז היא עוסקת בחיזוק המעמד של עיירות הפיתוח ? ומי בתפיסה הציבורית עושה זאת ? אשכנזים מן האקדמיה ? בשביל אשכנזים בעיירות פיתוח ? תקרא בצורה מצרפית , ולא חובבנית כזו , אם אתה כבר מביא ציטוט .

    להתראות

    אהבתי

  40. בקישור שנתת יש סיפור מעולה: בספר "ש"ס כאתגר" מסופר על מפגש של פעילים חברתיים מזרחים חילונים ב-  1997 עם הרב עובדיה יוסף. המפגש נעשה בתיווכו של אלי ישי, הוא הוגדר כדו-שיח של חירשים והסתיים עד מהרה מאחר והתנאי הראשון של הרב היה שייקחו על עצמם עול תורה.

    וזהו עצם העניין. ש"ס חוגגת את הזהות היהודית-מזרחית. הפעילים חוגגים את הזהות של המיעוט המקופח. מה לקיפוח ולעול מצוות או סתם לזהות יהודית מסורתית?

    אהבתי

  41. תמריץ , אני לא הגדרתי בעקבות התגובה של ד' , מיהו מזרחי , בצורה כוללנית אחידה ונוקשה . אלא , שמי שהוא מזרחי , יכול להיות משהו אחר לגמרי , מן הסטיגמה ש – ד' הציג . ושוב : היא בעד תרבות מזרחית , או השבת עטרה ליושנה , לא צריך רק לראות זאת בהיבט של קיום מצוות . ישראלים , ומזרחים , הם עם הרבה יותר מגוון , ממה שנהוג לחשוב . אנחנו פשוט שבויים בסטיגמות מגוחכות לא פעם .

    אגב , אותה מירב ללוש , כאן בעד עמיר פרץ ( 2017 ) כאן :

    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.4036875

    להתראות

    אהבתי

  42. תמיכת מירב אלוש-לברון בדרעי או בש"ס לא מעלה ולא מורידה. היא מייצגת את "הציבור המזרחי הרחב" כמו שהתנועה הרפורמית מייצגת את המסורתיים בישראל. כלומר לא מייצגת.
    ברור שיש תת-מגזרים בכל מגזר וטעמים וארומות, וצריך לצאת מן הסטיגמה (למשל של ד'), אבל "המזרחית החדשה" הזאת, יקרה ככל שתהיה, לא מייצגת סטטיסטית את המזרחיים. היא מעניינת, מרתקת, אמיצה ושאר סופרלטיבים – אבל לא מייצגת. זה שיוצאים מן הסטיגמה לא אומר שצריך למחוק את ההגדרה (הרחבה) של המזרחיות. מדובר בציבור שמגדיר את עצמו כמזרחי מבלי שניתן בו סימנים.
    עם כל הרצון להיות פיקנטי ומרענן, הקשת המזרחית נדמית בעיני כעוף מוזר ביותר. אפשר להזדהות בקלות עם טענותיהם בנוגע לקרקעות ולקיפוח, רק שלא ברור לי למה זה צריך להיות מוגש "מעורב פוסט-סטרקטוראלי".

    אהבתי

  43. יאיר ,

    אתה באמת כותב דברי הבל בעלמא . אתה כותב שיש מגזרים ותת מגזרים , ובו זמנית היא לא מייצגת סטטיסטית . ומי כן מייצג סטטיסטית ? אתה לא כותב !! כותב שיש בו זמנית גם ציבור רחב מזרחי , ומה המאפיינים שלו ? אם כך לשיטתך :

    " מדובר בציבור שמגדיר את עצמו כמזרחי מבלי שניתן בו סימנים "

    יעני מה ? הוא מגדיר עצמו כמזרחי , אז זה הסימן !! שצריך לתת לו אם כבר !! שהוא מגדיר עצמו כמזרחי . אלא ששוב :

    אתה עצמך לא מגדיר אותו כהוא זה בקשר למזרחיות , ומשתמש במינוח : מזרחי !! ומה זה קשור לפוסט סטרוקטורלי ? היא אקדמית , וכך משתמשים באקדמיה במינוחים דנן . מה זה בכלל סטרוקטורלי , אני מניח לא טרחת לחשוב או לברר .

    אז בסופו של חשבון , תן לי להבין :

    לגביך , יש עדר של ציבור מזרחי , אשר מצביע ביבי , בגלל שהוא מזרחי כדברי ד' ( מנטליות ממדינות ערב ) ?

    בוא תסביר לנו ….. כי אני הסברתי , שהרבה ציבורים , מצביעים ביבי , וגם מזרחיים , מסיבה פשוטה מרכזית ביותר :

    אתוס , " אבי האומה " , מבוגר אחראי ממלכתי אחרון בפנתיאון . שהרי , אם לא היו מסתלקים השאר מן העולם , ואריק שרון לא היה נכנס לקומא , לא היה לו סיכוי לשרוד כהוא זה ממש . אז איפה אז היו המצביעים המזרחיים ? הוא או הליכוד , היו יורדים , לאיזה לא יותר מחמש מנדטים ונכחדים מן העולם . ואז מה ?

    אז זה לא כזה פשוט …. מה שכן , יש מיתאם יותר קוהרנטי , ימין – מזרחיים , אבל , זה לא אומר בהכרח : ביבי . למה ימין – מזרחיים , זה סיפור מן ההפטרה , נעלה פה שערות שיבה בערווה ….

    להתראות

    אהבתי

  44. אגב , רק תיקון לגבי הצבעה של מירב ללוש ל – ש"ס , התמיכה היא וודאית ( תמיכה מכללא ) לגבי הצבעה תכל"ס , יש איזשהוא סיבוך לא ברור , נשאיר זאת לעת הזו , פתוח וטעון בירור ובצריך עיון וכיוצא באלה ….. אופקים ערטילאיים ( נראה לי שלא ניוושע גם בקץ כל הקיצים ….. ) . להתראות

    אהבתי

  45. אנסה להסביר את דברי ההבל שלי, ובקצרה:
    לגמרי לא מסכים עם ד' שהמזרחיים מצביעים ביבי בגלל שהם "עם מנטליות ערבית". צריך לצאת מהסטיגמה הזאת.
    אבל זה שיוצאים מהסטיגמה לא מחייב ללכת לקיצון ההופכי של "דה-קונסטרוקציה" של הזהות המזרחית (שהיא דבר שריר וקיים). דוגמה לפירוק הנ"ל היא הקשת המזרחית.

    אהבתי

  46. יאיר ,

    את הרישא של התגובה , היית צריך לציין בתגובה המכוננת , ולא כאן עכשיו כמובן . אז דברי ההבל בעינם עומדים .

    ואגב , לא ביצעתי דה קונסטרוקציה , רק המחשתי על קצה המזלג מורכבות . ואם יש דבר כזה " דה קונסטרוקציה " מה רע ב – " פוסט סטרוקטורה " . אני חושד , שאתה פשוט לא מבין הכתוב , לא טורח להבין , ומאמץ אידיאולוגיות עלק " דה פוסט מודרניסטיות " . זה לגיטימי להיות " דה פוסט מודרניסטי " אבל , זה לא קשור לטרמינולוגיה וסמנטיקה מדעית או אקדמית או עיונית כללית , על מנת לבטא דוקטרינות באופן אקונומי , ולא טרחני ומגושם ולא יעיל .

    להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה