בתום הקרניבל

ברזיל החליפה את הנשיאה הסוציאליסטית, וגם את המדיניות. לאחרונה התקבל בפרלמנט שלה תיקון חוקתי האוסר על הגדלת הוצאות הממשלה בשנים הקרובות. המדינה הידועה בגין הפערים החברתיים העצומים בין התושבים ממוצא אירופי שבראש הפירמידה לבין צאצאי האינדיאנים והעבדים השחורים שבתחתיתה, לא תנסה לצמצם פערים באמצעות הזרמת תקציבי ממשלה בעתיד הנראה לעין ויש מי שמקונן על כך. אבל אפשר לראות גם חיוב בכך שמדינה שבה ישנם פערים חברתיים כה גדולים בקהל המצביעים עדיין מסוגלת להתעשת תחת הנהגה ימנית ולסטות מהנתיב העקלקל של הפופוליזם הסוציאליסטי.

הצמיחה של ברזיל בעשור הקודם, שהיה טוב כל כך לשווקים המתפתחים, התבססה על צריכה סינית לא מבוקרת של משאבי טבע, וכשסין חוזרת לשפיות, ברזיל חוזרת לעוני ועומדת מול דילמות לא פשוטות: האם הגיוני מצד מדינה שצמיחתה בדעיכה ושכלכלתה בנפילה חופשית להקפיא הוצאות ציבוריות?

קשה לדעת בביטחון, אבל יש פיתוי אחד שאין ליפול בו: אין להשוות את הנזקים האפשריים של מדיניות צנע בברזיל לצנע ההרסני המונהג באירופה וממוטט את כלכלות מדינות דרום היבשת.  הנהגת צנע בברזיל דומה יותר להחלטות הכלכליות של שר האוצר נתניהו בשנת 2003 – החלטות שהוציאו את כלכלת ישראל מבוץ עמוק ובישרו תקופה ארוכה של צמיחה מרשימה בעולם קופא על שמריו.

מה השונה בין ברזיל לאירופה? מה הדומה בין ברזיל לישראל של שנת 2003? לחץ האינפלציה והריביות החונקות.  דבר אחד הוא הנהגת קיצוצים תקציביים בתקופה שבה הריבית אפס והאינפלציה אפס, כפי שפני הדברים באירופה,  שם אין דבר הגיוני יותר עבור ממשלה מאשר ללוות דווקא ולנצל את ההזדמנות הנוחה שהשווקים נותנים. דבר אחר הוא הנהגתם בזמן שהריבית עומדת על 14% ואילו האינפלציה על 6%, כפי שקורה בברזיל כיום, וכפי שקרה בערך בישראל בתקופה שבה נתניהו פעל כשר אוצר.

הגיוני מצד ממשלה לחתור קודם כל להורדת עלות האשראי, כדי לעודד השקעות במשק ופעילות עסקית. זרימה של תקציבים ממשלתיים חותרת תחת היעד הזה, כי היא שופכת כסף על מדורת האינפלציה ומחייבת את הבנק המרכזי לשמור על הריביות הגבוהות. אם הצנע יישמר, סביר להניח שהריביות יצנחו וברזיל תהיה מקום נוח יותר להקים בו עסק.

29 תגובות בנושא “בתום הקרניבל

  1. הספר הקלאסי 'ציביליזציה' של ניק פרגוסון עוסק, בין השאר, בניתוח הסיבות להבדלים האדירים בין צפון אמריקה לדרום אמריקה. בין יורשי האימפריה האנגלית (ובשוליים הצרפתית) לבין יורשי האימפריה הספרדית (ובשוליים הפורטוגזית).

    פרגוסון התייחס לשני גורמים:
    א. "קללת המשאבים".
    באמריקה הדרומית ניתן היה לאסוף זהב, ובעיקר לכרות כסף, בכמויות מסחררות. מיעוט קטנטן, שקיבל מהמלך הספרדי זכיון להעסיק המוני איניאנים בכריית מחצבים, התעשר בצורה מסחררת. אבל המוני האינדיאנים והעבדים שיובאו מאפריקה – הפכו למעשה ל"חיות עבודה" שהיחס אליהם היה אכזרי ביותר. כנ'ל גם היחס להמוני העובדים ההכרחיים בחוות קנה הסוכר. לאנשי המעמד הנמוך בספרד ובפורטוגל, שלא היה להם סיכוי לקבל מהמלך זכיון כלשהו, לא הייתה שום סיבה טובה לרצות להגר לדרום אמריקה וההגירה האירופית לדרום אמריקה אכן הייתה מצומצמת.
    באמריקה הצפונית מאידך הפרנסה הייתה אמורה להגיע בעיקר מחקלאות ומאוחר יותר גם מתעשייה. היו להם שטחים אדירים שנגזלו מהאינדיאנים, אך גם מעט מאוד עובדים, ורובם נאלצו לעבוד בעצמם. אנגליה איפשרה להמונים להגר לייבשת החדשה, והמוני המתיישבים האירופים נאלצו לפתח דרכים מתוחכמות יותר יותר בכדי לשרוד, להצליח ולהתייעל.

    ב. השוני ביחס לזכויות האדם, ובעיקר לזכויות הקניין, של המתישבים האירופאים החדשים ביבשת.
    רוב המתיישבים מאנגליה היו משרתים בחוזה, אך כל אחד מהם קיבל בתום חוזה השירות אדמה. כל בעלי האדמות, מעל גודל מסוים, הפכו לבעלי זכות הצבעה באספות מקומיות. כלומר, האימפריה האנגלית הציעה להמוני קולוניאליסטים אנגלים אפשרות למוביליות אדירה כלפי מעלה, וכוחו של המלך ושליחיו היה מוגבל בקולוניה, כפי שהיה מוגבל גם באנגליה עצמה.
    ברחבי האימפריה הספרדית כל האדמות היו שייכות למלך. מיעוט אליטיסטי קטנטנן מהמתיישבים מספרד קיבל מהמלך זכיונות להעסקת עבדים, בתנאי שישלח חזרה לספרד כסף וזהב. כל שאר המתיישבים האירופים, שהמלך דאג שיהיו מועטים, היו מחוסרי כל קניין, ומחוסרי כל כוח פוליטי. נוצרה אליטה אירופית קטנטנה, של קשרי הון – שלטון מאוד חזקים, שלמדה לדאוג לעצמה בלבד, ולנצל כמיטב יכולתה (או להפקיר לגורלם) את כל השאר.

    ***

    למיטב הבנתי הגורמים ההתחלתים אליהם התייחס פרגוסון ממשיכים לפעול ולהשפיע גם כיום. תרבויות משתנות במהלך מאות שנים, אך לא במהלך קדנציה אחת או שתיים של שלטון דמוקרטי נבחר מסוים. כנ'ל גם המוסדות שהקימו אבות אבותיהם. הפערים הסוציו אקונומים האדירים, והשחיתות העמוקה של קשרי הון שלטון, לא יעלמו מדרום אמריקה גם תוך דור אחד או שניים.

    [אגב, גורם מנבא שחורות להצלחת סעודיה לשנות את עצמה מהיסוד תוך 30 שנה. גם סעודיה היא יורשת תפיסות העולם והמוסדות של האימפריה העותמנית, הכושלת והמושחתת, ונפלה עליה קללת המשאבים.
    התרבות והמוסדות השלטונים, שהוקמו בעבר הרחוק, הם גורם מנבא שחורות גם להצלחת העולם הערבי בכללותו לבנות את עצמו ולהתחרות בעולם המודרני.]

    אהבתי

  2. ממליצה על שתי הכתבות שהביא ד'.

    הן עדות לכך שהשמאל העולמי מפסיק את השעטה המהירה קדימה ליישום מדיניותו, ומתחיל (סוף כל סוף) לשאול את עצמו שאלות על הכיוון ועל הדרך.
    תמיד ספקות והתלבטויות יותר מצאו חן בעיני מביטחון עצמי חסר כל עוררין בצדקת הדרך.

    —————————————————————————————————-

    קטע מכתבה ב pj media על מה שאולי צפוי לנו בעת חילופי השלטון בארה'ב.
    הדמוקרטים נערכים לסכל את כל מהלכי טראמפ והמינויים שלו מהרגע הראשון לכניסתם לתפקיד. הכתב מציע לטראמפ לעשות בליץ מאוד מהיר של שינויים החל מהרגע הראשון. "מקור הסמכות" – המלצות מקיוואלי לנסיך.
    יהיה מעניין לעקוב.

    The perpetually discontented folks … are instinctive Machiavellians. They have absorbed the critical lesson of Chapter VIII of The Prince: if you have to do unpleasant things, "do them all at one stroke so as not to have to repeat them daily." People have short memories. They will forget a leader's burst of activity directed against opponents, especially if it is followed by various benefits and largesse for the people as a whole.
    The Left have absorbed, whether by reading or by osmosis, certain critical lessons from Machiavelli. I hope that Trump's team has as well.
    The success of his administration will depend on many things: luck, skill, effective alliances. But all will be for naught if he tarries. It's not just the first 100 days that will matter. It's the first week, nay, the first 48 hours. His team should come to town ready to undo, right now, today, every executive order promulgated by Obama. Every appointment that can be made should be made instantly, every nomination should be put forth and, so far as is humanly possible, fast-tracked. It should be a shock-and-awe performance. The media will howl. The political establishment will squeal. But they will have been rendered irrelevant before they knew what hit them. It will be a spectacle worth watching.

    אם רוצים לקשר זאת לפוסט הנוכחי, ניתן ליישם המלצות אלו גם לטיפול במשבר הכלכלי החמור העובר עכשיו על ברזיל.

    אהבתי

  3. ציטוטים נבחרים של מנהיגים עולמיים מהשנה החולפת

    https://www.theatlantic.com/international/archive/2016/12/ranked-the-year-in-world-leader-quotes/511421/

    כמה שאהבתי: "אני לא יודע לאיזו מפלגה שייכת אשתי, אבל היא שייכת למטבח ולסלון ולחדר הנוסף" (נשיא ניגריה). (זה ציטוט שאורי יאהב 🙂 )

    "להיות סמוק פנים ומזיע יהיה הנורמה" (הנציב הסיני למלחמה בשחיתות).

    "יש כ"כ הרבה לפלפים במרוץ הנשיאותי שלכם שאני מעדיף לא להגיב על כך" (שר החוץ הרוסי במענה לעיתונאי)

    "אירופה עדיין מדברת בקול אחד, אבל בכמה מדינות המבטא הרוסי נהיה ברור מדי" (נשיא אוקראינה)

    "רק המעזים, העקשנים, הברברים יקחו את העולם קדימה. ואנו הברברים" (באפה גרילו האיטלקי).

    "הזמן של מדינת הלאום חזר" (מארי לה פן)

    ולקינוח: "האם זה באמת חשוב מי עשה את זה?" (התשובה של פוטין לגבי הפריצות למיילים של המפלגה הדמוקרטית)

    אהבתי

  4. קמיליה,
    מי שבוחן את השקפתו לנוכח המציאות לא יכול להיות שמאלני.
    לממשל אובמה למשל יש בעיה עם המציאות. הנסיון שלהם לכבוש את מוסול מידי דאעש נפתח במסע יחסי ציבור שכלל עיתונאים מכל העולם כולל מהזן הישראלי הנפעם. המתקפה נבלמה ונהדפה, הכורדים התפיידו והלילה חטפו השיעים מכת נגד קשה כש100 מחייליהם נשחטו בבבסיס צבאי בעיר השיעית הקדושה נג'ף.
    גם בסוריה הלחימה רחוקה מסיום כאשר הסונים שנדחקו מחאלב הצליחו לשבש את אספקת המים לדמשק ולחאלב ולהדוף ולזנב בצבא הטורקי באל-באב למרות הסיוע האווירי שקיבל מהרוסים. באבוד רשעים רינה…

    אהבתי

  5. לתמריץ,

    תודה על ההפנייה.
    זכור לי שניסיתי לעשות תרגיל דומה (להסיק ממוסד הלימוד על האינטליגנציה) לגבי טראמפ – ונדמה לי שלא כל כך השתכנעת שטראמפ אינו טיפש.

    בכל מקרה, נראה לי שמעבר לרמת סף מסוימת (לדוג' 120 או 130 I.Q) המתאם בין אינטיגנציה לבין הצלחה כנשיא או ראש ממשלה נמוך ביותר עד אפסי. בין שאר הסיבות – כיון שמבחני I.Q / קבלה לאוניברסיטאות אינם מודדים אינטליגנציה רגשית ואינטליגנציה חברתית. מרכיבים חיוניים להצלחה בתפקיד ראש ממשלה / נשיא. יותר מכך, לא הייתי פוסלת מראש את האפשרות שברמות אינטליגנציה מאוד מאוד גבוהות המתאם אפילו הופך לשלילי.

    אני גם משערת שאהוד ברק היה מוכתר כראש הממשלה בעל ה I.Q הגבוה ביותר מבין כל ראשי הממשלה הישראליים לדורותיהם. אבל איני מכירה אף אדם שהכתיר אותו כראש הממשלה הישראלי הטוב ביותר.

    אהבתי

  6. שונות:

    א. נראה שחייל זקן יאלץ להודות שיעלון צדק כשהכתיר את קרי כמשיחי וכאובססיבי.
    מצד שני, לא תהיה לקרי עוד הזדמנות אחרונה נוספת בכדי להשאיר את חותמו על ההיסטוריה.
    מה שמאלץ אותי להודות שלעיתים עצלות נהנתנית עדיפה מחריצות אובססיבית. 😊

    ב. מתוך מאמר הספד על תומס סואל שהתפרסם באתר מידה:
    —————————————————–
    "בעיצומו של 'צוק איתן' כתב סואל נגד המדיניות הדוחפת להפסקות אש. כמיטב יכולותיו בניתוח חברתי וכלכלי, משנתו החדה היטיבה ראות גם בתחום המדיני. סואל הדגיש שקריאה להפסקות אש ולמשא ומתן מצילה אולי חיים בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך היא גובה יותר חיים, משום שהיא מנמיכה את המחיר שהתוקפן משלם על תוקפנותו.
    "ישראל הותקפה לא רק על ידי מספר עצום של רקטות, אלא גם פלשו אליה – מתחת לפני הקרקע – על ידי רשת של מנהרות. יש משהו גרוטסקי באנשים החיים אלפי קילומטרים משם, בביטחון ובנוחות, ובפקפוק יהיר מנסים לבצע מיקרו־ניהול למה שהישראלים עושים בעניינים של חיים ומוות"
    ————————————————————————————————————-

    עמדה שמכוונת לצורך בבחינה לעומק של מערכת התמריצים הפועלת על הפלסטינים.

    תזכורת: טענתי שרק לאחר שהפלסטינים יחוו תבוסה מוחלטת ויתייאשו סופית מהנסיון להכניע את ישראל – קיים סיכוי שתפסק מלחמת מאה השנה ביננו לבינם + כל עוד "העולם" מתערב שוב ושוב בסכסוך, ומנסה להציל את הפלסטינים מלשלם את מלוא המחיר על מעשיהם, הפלסטינים לא יאמינו שהובסו סופית.
    (בדומה להבדל האדיר בהשלכות לאחר הנצחון החלקי על הגרמנים במלחה'ע I בהשוואה לניצחון המוחלט על הגרמנים לאחר מלחה'ע ה II).
    מכאן, ש"שוחרי טוב" כגון קרי (השמאל הישראלי, האו'מ, אונרא ושות' ) למעשה שותפים לאחראיות להימשכות אינסופית של סכסוכים אלימים.

    ג. בהמשך לסכסוך בין הודו ופקיסטן (גם) על המים – נראה שכל תחזית לצפוי בעולם בעשור הקרוב חייבת לכלול הרבה מלחמות על מים.
    השילוב של משאב חיוני לקיום + אזורים חצי מדבריים מעוטי מים + קצב גבוה של ריבוי אוכלוסייה + עוני (המוציא מחשבוו פתרונות יקרים כמו התפלה) נפוץ מדי בעולמנו.
    לדוגמא גם מצרים – סודן – אתיופיה, והתערבות העולם לטובת בוני הסכרים על הנילוס.

    אהבתי

  7. אם יואב קרני מנסה לרמוז שהילארי קלינטון הפסידה בבחירות בגלל פרסומי המיילים שהפיץ ויקיליקס ו/או בגלל התערבות רוסיה – לא הייתי ממליצה להתייחס ברצינות רבה מדי לכל התחזיות שלו ל 2017.

    אהבתי

  8. לא להאמין שנשיא מדינה דוחה לחלוטין את הערכת כל סוכנויות המודיעין שלו ומעדיף להאמין למייסד ויקיליקס.
    Speechless

    אהבתי

  9. לגיא,

    מה זו הלקוניות הספרטנית הזו גם מפיך? 😊

    למה כוונתך ב"או ההפך" ?

    אני התכוונתי לכך שבעיני, ברשימה של הסיבות למפלת הילארי קלינטון, המסודרת מהסיבה המשפיעה ביותר על המצביעים האמריקאים עד לבעלת החשיבות הקטנה ביותר, כל פרסומי ויקיליקס ביחד לא היו נכנסים לעשירייה הראשונה. רק אוהדי טראמפ מושבעים התייחסו לתכניהם.
    נראה לי שכיום נוח יותר לדמוקרטים להיתלות בגורמים חיצונים עוינים (כמו רוסייה / אסאנג' או ריק פרי / ה FBI) בכדי להסביר את מפלתם מאשר לפשפש בציציותיהם שלהם.

    =======================================================

    לד'

    בהחלט סביר בעיני שרוסיה ניסתה לעזור לטראמפ לנצח את קלינטון, והעבירה לו מסמכים שאקרים שלה חשפו.
    סביר גם שדאגה מראש לכך שאסאנג' לא יידע שמקור המסמכים שקיבל הוא רוסיה. הם רחוקים מלהיות מטומטמים.

    אבל, השאלה המעניינת יותר בעיני היא מדוע האמריקאים / אובמה החליטו לעשות מזבוב זה (להערכתי) פיל? + מדוע, באיחור של יותר מחצי שנה לאחר גילוי הפריצה, אובמה נזכר לפעול.

    בנוסף למה שציינתי בתשובתי לגיא (תמיד נעים יותר להאשים אחרם בכשלונך מאשר את עצמך), אני יכולה לחשוב שיש לדמוקרטים אינטרס להציג את הבחירה בטאראמפ כלא לגיטימית. אם הוא זכה בבחירות רק בגלל פעילות עבריינית, של האויב הנורא ביותר של אמריקה, וטראמפ הוא למעשה נציג אימפריית הרשע – אין כל פעולה שניתן לעשות כנגדו שלא תהפך ללגיטימית.
    (זו למעשה תמונת הראי של הטיעון שאובמה אינו יכול לכהן כנשיא ארה'ב כיון שבניגוד למה שקובעת החוקה האמריקאית הוא לא נולד בארה'ב, וזייף את תעודת הלידה שלו).

    יתכן אגב שזה גם מה שמסתתר אחרי הניסיון של טראמפ לבטל מכל וכל את מסקנות שירותי הביון של ארה'ב. רצונו להציג את כהונתו כלגיטימית.

    =======================================================

    לא קשור לנושא – העבדים של יהודי אתיופיה.
    פוסט מעניין, שנתקלתי בו רק היום.

    שווה לרפרף גם על התגובות. כיון שיש כמעט 100 תגובות ברור שקראתי רק את חלקן. חלקן של אנשים מתת קבוצות שונות ודי עוינות זו לזו, בתוך העדה האתיופית, שעד היום היא נתפסה בעיני כדי מונוליטית. חמור מכך, ניתן לתפוס את חלקן כעוינות למדינה / לישראליות / לסיכויי ההשתלבות העתידיים של בני העדה בחברה הישראלית.

    https://no666.wordpress.com/2008/01/25/העבדים-של-יהודי-אתיופיה/

    אהבתי

  10. גם קרני עצמו לא ממליץ לקחת את תחזיותיו ברצינות רבה או יותר קלה. הוא כותב בטור המעין פארודי שהתחזיות הן הזיות ושהוא מבקש מנדט מהקורא לכונן משטר תחזיות והזיות חדש, שינחיל סימני דרך מדויקים לכל המתבוננים בו למרות כישלון כל תחזיותיו והזיותיו ב2016.
    בכל מקרה אותי מדאיגה זחיחות היתר של הימין עקב הניצחון המזליסטי במינוס שלוש מיליון קולות. זחיחות בד"כ לא מנבאת מדיניות שקולה ופרגמטית שגם יכולה להשאיר את הרפובליקנים בשלטון לארבע שנים נוספות למרות היתרון הדמוגרפי (לא כולל הגירה) הצפוי של הדמוקרטים.

    אהבתי

  11. תודה קמיליה על ההפניה לנושא העבדים של ביתא ישראל. מעניין מאוד. מירב מיכאלי סיפרה פעם מהתרשמותה בזמן שהות בעיירת הפיתוח כיצד יש גם שם, בתוך אלו שרואים עצמם כמקופחים, שרשרת מזון של עליונים ונחותים.

    וכמובן שזה ככה וביתר שאת. הרי אלו החשים מופלים בחברה המודרנית הם אלו המתקשים להשתלב בכלכלה טכנולוגית חדישה ומחוברים יותר לנורמות עתיקות. והנורמה העתיקה מספר אחת היא היררכיה.

    אהבתי

  12. מאוד מומלץ.
    הרצאה מזעזעת של טד המסבירה איך הופכים ילדים למחבלים מתאבדים.
    רק 8 דקות ועם תרגום לעברית.

    http://www.xn--7dbbqer5d.co.il

    ======================================================
    לגיא,

    אשמח להמשיך להחכים מסיפורי העם הסיני – טנזני. 😊
    קשה לי להסתפק בכוונות הנעלות של הקוף שהציל את הדג מטביעה.

    אהבתי

  13. קמיליה , בסוף ההרצאה היה נדמה לי שהיא כאילו מנסה לרמוז שיש גם לתנאים הכלכליים בהם הילדים גדלים אחריות על הנעשה. עם זה כמובן שאיני מסכים.

    =====================================================
    לגבי הנושא השני , אז תראי , זה ככה , עקב הדיון שנערך בפוסט המקביל על סין
    – רציתי לחזק את כוח הטיעון של הטענה שלי כשאני מביא סיפור עם סיני שתומך בה אבל בבדיקה שביצעתי התברר שהסיפור הוא למעשה סיפור עם טנזני. עקב הגילוי אמרתי לעצמי , גיא , אם לביבי מותר לשקר בשבילנו אז לך לפחות מותר לשחק קצת עם הסיפור ולהפוך אותו לסיני-טנזני (קריצה, ומי שירצה לדקדק מוזמן – אני מפליל קצת את עצמי ושהדורות הבאים ישפטו הם יראו שאולי לא הייתי צדיק מוחלט אבל בהחלט שהייתי צדיק בדורי) .
    טוב , To make a long story short , כל הסיפור:

    אהבתי

  14. לגיא,

    א. קשה לי לפסול על הסף את הסיפור על הדרך בה הורים עניים ובורים מתפתים לשלוח את הילדים, אותם הם מתקשים לכלכל, למדרסות של הטאליבן. פנימיות שבהן יעברו שטיפת מוח שתהפוך אותם לבסוף לילדים שמתאבדים בכדי להשמיד "כופרים" ולהגיע לגן העדן.
    זהו כמובן רק חלק קטנטן מהסיפור, שעיקרו הוא האידיאולוגיה הרצחנית המנחה את שוטפי המוחות מטעם הטאליבן ודאע'ש. ה"מחנכים" של אותם ילדים כנראה לא סובלים כלל מעוני ומבורות, והם המנוע העיקרי. הילדים העניים הם בסך הכל הדלק.

    השלב הראשון הזכיר לי, להבדיל, את העולים החדשים מרוסיה שהתפתו לשלוח את ילדיהם למוסדות הלימודים של ש'ס. ההבטחה להסעות, ארוחות צהרים, ושעות לימוד ארוכות גרמה לאתאיסטים במצוקה חברתית וכלכלית לעצום את עייניהם בחוזקה, ולהתעלם מההשפעה האפשרית של "אל המעיין" על עתיד ילדיהם. תופעה שלמיטב ידיעתי פסקה כבר מזמן.

    ב. אפילו לשנייה לא חלפה במוחי המחשבה האפשרות שיתכן בכלל סיפור עם סיני – טנזני. יתכן סיפור עם הנפוץ בשתים או יותר תרבויות הסמוכות זו לזו, שמקורו כבר אינו ודאי. כדוגמת סיפור עם סיני – וויטנמאי או טנזני – קנייתי.
    אני גם לא אייחס אמינות גבוהה במיוחד למרפא הטוען שהוא מסתמך על מסורת רפואית משותפת, בת אלפי שנים, שגובשה ע'י אנשי המרפא האינדיאניים באמזונס והשמאנים הטיבטיים המהוללים.

    חשבתי שזו המצאה שלך. מה שלא הפריע לי כהוא זה ליהנות ממנה ולרצות עוד. למעשה, התמצות שלך את הסיפור למשפט מחץ אפילו יותר מצא חן בעיני יותר מהסיפור הארוך. בעיני זו אמנות. מה שמוציא כמובן מחשבון את כל הטענות על הפללה עצמית והונאה.

    אהבתי

  15. קמיליה ,אני מסכים עם הרישא ותודה.
    לגבי הסיפא והקשר שכיביכול אין קשר בן אמנות , הפללה עצמית והונאה לא מקובל עלי כמובן וגם על אחרים בתחום :
    The Bad Artists Imitate, The Great Artists Steal – Banksy

    מ.ש.ל

    ווטס , אגב , כמו כולנו , היה גם "גנב" לא קטן. הוא גם לא נתן קרדיט לטנזנים ואני רק סגרתי המעגל.

    אהבתי

כתיבת תגובה