שונא מתנות יחיה – בצפון קוריאה

קשה לשפוט את הקדנציה של משה כחלון בהחלטיות. הוא נע ונד בין רעיונות גרועים כמו מיסוי דירה שלישית והגבלת שכר הבכירים בבנקים להחלטות מצוינות כמו הורדת מע"מ ומס חברות, יצירת קופות גמל להשקעה וכמו החלטה נוספת עליה התבשרנו היום – אישור פיצול וילות ליחידות דיור. 

דה מרקר כמובן מתקיף את ההחלטה באומרו שזו מתנה לעשירים שיוכלו לפצל וילות ולהשכיר יחידות. אבל ההתקפה הזו רק מעידה על חוסר הדמיון של הכתב. לא רק פיצול הוילות הוא מתנה לעשירים, אלא גם מתן היתרי בנייה לסופרמרקטים שבהם מיליונרים יוכלו למכור במבה וביסלי להמונים. היתרי בנייה לבתי חרושת שבהם אפשר יהיה להפיק מוצרים ובעליהם יוכל, חס וחלילה, לעשות מהם הון עתק וכמובן – כל בית שבונה קבלן  מעורר את החשש שחלילה יתעשר ממנו, ואם כך כל היתר בנייה הוא מתנה לעשיר. רחמנא ליצלן.

האמת היא שהחירות הקפיטליסטית כולה היא אוסף של מתנות לעשירים, וזו רעה חולה שפטורות ממנה רק כלכלות הגוש הסובייטי בעבר וכלכלת צפון קוריאה כיום. 

יתכן שהכתב לא רצה כל כך להתקיף את רעיון פיצול הווילות, אלא דווקא להנגידו לרעיון המס על הדירה השלישית ולהראות שמיסוי זה מעוות. אני מסכים שהמס על הדירה השלישית הוא רעיון רע. אבל אי אפשר להשוות בין שני הדברים. פיצול הווילות נותן מתנה לעשירים במסגרת החוזה הקפיטליסטי איתם – נותנים להם מתנות ובתמורה הם מקטינים את המחסור בעולם. בעל הוילה יוצר יש מאין עוד מקום לבני אדם לגור בו ומוותר לשם כך על שטח שכנראה היה בעל תועלת מוגבלת עבורו. 

לעומת זאת משקיע שקונה דירה בתנאים הנוכחיים במדינה אינו מקטין מחסור במישרין. הוא אולי מקטין מחסור בשוק השכירות, אם מציע הדירה להשכרה. אך מנגד מגביר המחסור בשוק קוני הדירות. הקפצת המחירים בשל השקעותיו מגדילה התמריץ הניתן לקבלנים לבנות, אך היא עדיין די חסרת תוחלת כי החסם העיקרי לבנייה מצוי בממשלה וברשויות.

מטריד בכל אופן שהטענה שדבר מה הוא בגדר "מתנה לעשירים" יכולה להיות מועלית בדיון בעיתון הכלכלי שאמור להיות הרציני במדינה.

כן, אנחנו חיים תחת השיטה הקפיטליסטית. זהו הקפיטליזם אשר מעניק במתנה לבני אדם את החירות הכלכלית אשר מאפשרת להם להפוך לעשירים ולהתעשר עוד אם הם כבר עשירים. התמורה לכך תהיה הקטנת המחסור בעולם. וזה עובד.

61 תגובות בנושא “שונא מתנות יחיה – בצפון קוריאה

  1. תמריץ , אני לא מבין לא מבין מי יושב בועדות הללו שקובעות כך:
    "ההצעה גם כוללת מתן פטור מהיטל השבחה לבעלי הנכסים שמבצעים את החלוקה, כל עוד המשתמשים ביחידות הדיור אינם קרובי משפחה של הבעלים, או במילים אחרות, הם לא ניצלו את החוק על מנת לבנות יחידת דיור לילדים."
    הרי גם ילדים וקרובי משפחה אמורים להתגורר איפה שהוא. אם הם יגרו ביחידה החדשה אז הם יפנו יחידה אחרת שמישהו אחר יגור בה. כאילו דה.
    מה שכן מוסרי ולא סתם קנאי זה לוודא שלא יהיה מדובר ביחידת רפאים לא מאויישת אם כבר ניתן לכך האישור.

    אהבתי

  2. מזכיר את אחדהציטוטים שאני מכיר, שנאמר על ידי סטנלי פישר שנשאל לכבי היבט של כלכלה קפיטליסטית: ״אין לי בעיה שיש עשירים, יש לי בעיה שיש עניים״

    אהבתי

  3. אם מתקשים אפשר גם להחזיק כמה סבתות וחצי סבא תמיד בסלון אבל
    נראה לי שהחוק גם לא מדבר גם על יחידה למתבגרים אלא
    על ילדים מעל גיל 21 – כאלו שכבר עושים מילואים.
    בסופו של דבר הם יצטרכו דירה אחרת ופיצול כזה ימתן את הביקוש העתידי
    גם אם המוטיבציה של המפצל למצוא פתרון אישי ומשפחתי. בכל מקרה אחרי שכבר פיצל צריך לזכור שהוא יראה עלות אלטרנטיבית אחרת של כמה אלפי שקלים שכירות מול לתת לקרוב המשפחה את משאב הדיור….
    וכמו שאמר ג'ון לנון … בהרבה משפחות לא יצטרכו לבזבז הרבה זמן בבילוש
    בשביל להבין מאיפה משתין הדג אלא ללכת בעקבות הכסף.

    אהבתי

  4. אם גיא לא מבין – אני על אחת כמה וכמה.

    אני אפילו לא מבינה מדוע זה עניינו של שר האוצר האם אנשים גרים בדירה משלהם או בשכירות. יש מדינות בהן הרוב גרים בשכירות, ומדינות בהן הרוב מתגוררים בדירות שבבעלותם. למיטב ידיעתי אין לכך מתאם עם רמת האושר במדינות אלו.

    לתפיסתי, הוא אמור לדאוג לכך שמספר יחידות הדיור בישראל יהיה קרוב ככל האפשר למספר המשפחות במדינה (ובפזור מותאם לביקושים של אזורים וגדלי דירות). אחרת גם מחירי הדירות לקנייה וגם מחירי השכירות יתפסו לגבהים מאוד בעייתים.

    בגלל המחסור בהיצע – רצוי כנראה שיטיל 'קנסות' כבדים על בעלי 'דירות רפאים', על בעלי מגרשים עם אישורי בנייה הנמנעים מלבנות עליהם, ועל כל הרשויות המקומיות והאזוריות שמעכבות שנים מתן אישורי בנייה.

    במקביל, בשל המחסור הכבד בדירות קטנות לפנויים/יות, גרושים ומבוגרים, ה'מכריח' בודדים וזוגות ללא ילדים להתגורר בדירות של 3 – 4 חדרים ומעלה, עליו לתת פרסים ומענקים נדיבים לכל מי שיצליח לפצל דירת 4 או 5 חדרים לשתי יחידות דיור סבירות. לא רק וילות.

    ועוד תהייה, כללית יותר: מדוע גובה המס על עבודה אינו זהה לגובה המס על רווחי הון? ואינו זהה לגובה המס על השכרת דירות?
    לפי ההגיון שלי – כל מקורות ההכנסה של האדם היו אמורים להיכנס לתוך אותו סל, וממנו אמורה להיגזר מדרגת המס שלו.

    אהבתי

  5. קמיליה, מס רווחי הון מצטרף למס חברות. שניהם יחד אמורים להיות שקולים למס על עבודה, וכך זה בישראל.
    ראי כאן: https://goo.gl/2fKnXW

    טוב, שכנעתם אותי שאין טעם באפליה נגד קרובי משפחה.

    אהבתי

  6. תמריץ,
    פיצול דירות ווילות נפוץ באזורי ביקוש הרבה לפני ששרי אוצר החלו להגות רעיונות הזויים לגבי עיצוב השוק. לא אתפלא אם כחלון יצטרף לאסכולת שולי מועלם ויטיל מס על שלישיות.

    אהבתי

  7. בעיני, עצם העובדה שפיצול דירות הוגדר כלא חוקי הוא שערוריה.
    לרשויות זכות לתבוע עמידה בתקני בנייה בטיחותיים סבירים – אך לא את גודל הדירות.

    יש ביקוש ציבורי גדול, וחסר מענה מספיק, לדירות קטנות.
    מגמות עלייה בגיל נישואים, גידול אחוזי הגרושים והזדקנות אוכלוסייה מסמנים שביקוש זה רק יילך ויגבר.
    החלו לדבר על הנזק של 'דירות רפאים', אך נוטים להתעלם מהעובדה שיש גם המוני יחידים וזוגות שבביתם 'חדרי רפאים' מהם היו שמחים להיפטר, לו רק יכלו לעשות זאת בדרך חוקית.

    רשויות מקומיות תוקעות מקלות בגלגלי אלו המבקשים לבנות דירות קטנות או לפצל דירות גדולות. הן חוששות שקיום דירות מסוג זה, ברשות שלהן, ימשוך אליהן גם 'אוכלוסיות חלשות', שיעמיסו על שירותי העירייה ואפילו יעזו לבקש הנחות בארנונה. כולן מעדיפות למשוך אליהן רק משפחות בגילאי הביניים, המבקשות דירות 'יוקרה' בנות 5 חדרים ומעלה, ולהשאיר את כל 'הבררה' לרשויות אחרות.
    (בדיוק כפי שכולם מעדיפים שמוסדות חינוך מיוחד וכדומה יבנו רק הרחק מהחצר האחורית שלהם).

    הייתי מצפה מכחלון לטפל גם בנושא זה, ולאכוף את מרותו על הרשויות המקומיות באמצעות גזרים ו/או מקלות, ולהגדיל בכך את היצע הדירות. ובכלל, שישבור את ראשו איך להגדיל את היצע הדירות במקום לבחוש כל הזמן בנושא חלוקת הביקושים.

    אהבתי

  8. חלוקת דירות גורמת לבית להיות סלאמס, מורידה את ערך הדירות ואת איכות החיים. גם סוג הדירים שמגיע ירוד

    אהבתי

  9. משטרת דנמרק הודיעה היום (שני) כי מצאה שרידים של פליטה סורית בת 27 ושל שתי בנותיה – בנות שבע ותשע – במקפיא בדירתן בדרום המדינה. המשטרה גילתה את המחזה המזוויע אתמול, בעיירה אבנרה, אחרי שקרוב משפחה של האישה דיווח כי לא הצליח ליצור עמה קשר במשך כמה ימים.

    החוקרים במשטרה מסרו כי הן נרצחו, אך לא מסרו פרטים נוספים. בעלה של האישה לא היה בדירה ועתה מתנהלות סריקות אחריו. המשפחה הגיעה לדנמרק ב-2015 וקיבלה מעמד של פליטים.

    אהבתי

  10. ההדלפות האחרונות של ויקיליק

    'Dump all those mails'

    “We are going to have to dump all those emails,” Podesta tells Clinton aide Cheryl Mills in an email dated March 2, 2015, a week before Clinton addressed the email scandal at a press conference, claiming there was no classified material sent via the private server.

    It’s not clear which emails Podesta is referring to in the thread, but Podesta tells Mills: “better to do so sooner than later”.

    Mills replies: “Think you just got your new nick name.”

    ‘The power of torture’

    “There is something to be said for the power of torture,” Clinton aide Neera Tanden tells Podesta in a July 2015 email showing her frustration over Clinton’s use of a private email server.

    Tanden had previously told Podesta that whoever told Clinton she could use the server should be “drawn and quartered”.

    אהבתי

  11. רשויות מקומית צריכות להתערב בגודל הדירות, על אחריותן לתכנן את העיר ולספק שירותים ותשתיות לתושבים. לכן הן חייבות להתערב בנושאים אלו, כי הם משפיעים רבות על התיכנון ואספקת השירותים.
    לא קונה את התיאוריה שהעיריות מתנגדות לדירות קטנות בגלל שהן לא מעוניינות בתושבים כאלו, תושבים כאלו דורשים מעט שירותים עירוניים, משפחות עם ילדים עולות לעיריות הרבה יותר.
    עובדה שהרבה עיריות מעלימות עין מפיצולי דירות, וכנראה שזה משתלם להן.
    מבין שתי התיאוריות, השניה הגיונית יותר לדעתי. ידוע שהעיריות מרוויחות מעט מאוד מהארנונה למגורים, וסביר שיעדיפו לוותר על ההכנסה הזו אם יוכלו לחסוך בהוצאות.
    העיריות מערימות קשיים על פיצול בגלל סיבות אחרות, כנראה סיבות של תכנון, תשתיות, או משהו אחר.
    אפשר להגיד שבשביל העירייה זוג בלי ילדים שגר בדירה גדולה מידי עדיף על דירה מפוצלת שבה גרים מספר רווקים\זוגות עם הנחה בארנונה. אבל העירייה לא תוכל למנוע מזוג עם ילדים לגור בדירה הגדולה, אז זה מניע מפוקפק לכך שעיריות מונעות פיצול של דירות.

    אהבתי

  12. יפה, תשובה יפה. ומה עם מחסור חניות? בעצם לדבריך פרט לעודף ילדים לא ממש אכפת לעירייה מי הדיירים. אני חושב שלראש עיר אכפת לא רק מסיבות כלכליות, הוא רוצה כמו אדם פרטי שהשכונה תראה נקייה ומטופלת ולא מוזנחת.

    אהבתי

  13. לא קשור לנושא.
    שני מאמרים טובים על מלחמת סיני / מבצע קדש, הנשכחת והמושכחת.
    שני כתבים מאוד שונים זה מזה, זאב גלילי מהימין ואבינרי מהשמאל, מעיתון הארץ ומאתר הגיון בשגעון, המשבחים את מניעיה ואת תוצאותיה.
    פיסה חשובה, ולא מוכרת, מההיסטוריה של ישראל, העולם הערבי והמעצמות הבוחשות במזרח התיכוו.

    http://www.zeevgalili.com/2016/11/21587?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+zeevgalili+%28zeevgalili%29

    http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.3104748

    אהבתי

  14. מסכימה איתך אורי.
    לעירייה אכפת מי הדיירים. לא כתבתי שפרט לעודף ילדים לעירייה לא אכפת מי יהיה הדיירים, כתבתי בדיוק ההיפך.
    לדעתי, קמיליה טועה ועיריות שמקשות על פיצול דירות לא עושות זאת כי הן מחפשות תושבים זולים יותר. כנראה שהן לא מפצלות משיקולי תכנון ותשתית (למשל חניה).
    אני משערת שלעירייה עדיף מבחינה תקציבית תושבים ללא ילדים, אבל הן לא מפצלות דירות למרות שפיצול עוזר להרחיק משפחות עם ילדים. (לגבי החניה- אני מנחשת שלזוגות קשישים, לרווקים וצעירים יש פחות מכוניות מאשר לזוגות עם ילדים. לפחות אם מדובר בעיר חילונית של מעמד ביניים)
    מבחינה תקציבית העיריות בכלל לא רוצות תושבים, ואם בכל זאת יש תושבים אז עדיף כאלו שלא צורכים שירותים (אפילו אם יש להם הנחה בארנונה).
    אבל כמו אמרתי, העיריות לא פועלות רק מתוך מטרה של צמצום ההוצאות והגדלת ההכנסות, אכפת להן מהתשתיות ודברים כמו מצוקת חניה.

    אהבתי

  15. אפשר להמשיך להתווכח ולהעלות השערות מדוע עיריות מנסות למנוע הקמת דירות חדר, שני חדרים ואפילו שלושה.

    אבל בעיני זו התערבות לא לגיטימית בשוק החופשי, ובמפגש האינטרסים בין המוני המבקשים דירות מסוג זה לבין קבלנים ובעלי דירות או ווילות המעוניינים לפצלם.
    בין אם העיריות מעונינות ברווקים/ות או בזקנים/ות ובין אם לא – אין לאף עירייה זכות להשאירם מחוץ לתחומיה. אחרת, השלב הבא יהיה הקמת "וועדות קבלה" בכל עיר.

    זכותה, ואפילו חובתה, של כל עירייה לדרוש הקפדה על תקני בנייה וחנייה. מעמידות ברעידות אדמה ועד מערכת חשמל תקינה שלא תעלה את סכנת השרפות. כנ'ל לגבי אחוזי בניה המותאמים לתשתיות ולרוחב הכבישים בכל שכונה, אך לא יותר מכך.

    באופן דומה, אין בעיני לאף עירייה זכות לדרוש שלא יוקמו בתוכה מוסדות חינוך מיוחד או הוסטלים המשכנים נכים ופגועי נפש.
    השאיפה לשלוח אותם למקום אחר כלשהו, העיקר שיהיה מספיק רחוק, היא אולי מובנית אך אסור שתהיה לגיטימית.

    אהבתי

  16. אבל העיריות לא משאירות אף אחד מחות לתחומיה, ואין שום וועדות קבלה לערים או דמיון לועדות קבלה- הקונספירציה של העיריות נגד רווקים וזקנים מתקיימת אך ורק בראשך.
    משום מה החלטת שלא לאשר בניה מסוימת זה בדיוק כמו לחוקק חוקי אפרטהיד נגד רווקים או נכים.
    אבל העיריות בסה"כ מתערבות בבניה וביעוד, הן לא שולטות במי בוחר להתגורר בתחומן. ובסופו של דבר הן פשוט דואגות לתושבים.
    ואין לי מושג מדוע את חושבת שעיריות מונעות מקבלנים לבנות דירות קטנות. עד כמה שידוע לי הקבלנים הם אלו שלא רוצים לבנות דירות כאלו.

    האם את רוצה שיוסיפו פתאום עוד 50 קומות בבניין שבו את גרה ורכשת דירה במיטב כספך?
    מה אם פתאום היו בונים הרבה בניינים מכוערים מסביבך פוגעים בנוף ובזרימת האוויר. ומגבירים את הצפיפות, בעיות החניה, התנועה והרעש בדירתך? היית דורשת פיצוי?
    מה אם שכן היה מחליט להפוך את ביתו למועדון לילה רועש?
    התנגדות לדברים האלו היא גם התערבות לא לגיטימית בשוק החופשי, אם השכן שלך מעוניין להקים מועדון לילה אסור לפגוע במפגש האינטרסים של הבליינים ובעל הדירה.
    זה טוב שכחלון מקדם פיצול דירות. אבל הרעיון של קמיליה שאם יש לך דירה אז מותר לך לעשות בה ככל העולה על רוחך, ואם העירייה או מישהו מנסה למנוע את זה מדובר ב שעורירה, אפרטהייד נגד רווקים ואפליה נגד ילדי חינוך מיוחד הוא רעיון ילדותי ומגוחך.
    זה שיש למישהו נדל"ן לא אומר ששהוא יכול לשנות אותו ואת היעוד שלו ולעשות בו מה שהוא רוצה.

    אהבתי

  17. מבלי להתמצא בנושא כנראה החלטות של עיריות מורכבות יותר ואישיות יותר. חשוב להם להבחר שנית ולכן הם יעשו את מה שמוצא חן בעיני הבוחרים שהם התושבים הקבועים הרשומים ולא שוכרים מזדמנים. יש הרבה נפוטיזם, אינטרסים להעביר זכויות בניה וניהול לידי מקורבים או תורמים. כל אלו משפיעים על החלטות. גם בעירות קטנות דברים מתנהלים אחרת באשר בערים גדולות.

    כנראה שתנועת המטולטלת של טראמפ הסתיימה וחוזרת שוב לכיוון קלינטון

    אהבתי

  18. למישהי,

    כתבתי במפורש שתפקיד רשויות מקומיות לקבוע את אחוזי הבנייה בכל שכונה ולאכפם. בהכללה, להגן על טובת הכלל / טובת השטחים הציבוריים, מול כל אלו המתמקדים רק באינטרס הפרטי שלהם, גם כהוא פוגע בטובת הרבים.

    מכאן, ברור שאיני תומכת בזכות אנשים לפלוש לשטחים ציבורים, להוסיף המוני קומות לבתיהם על חשבון האור, השמש ופקקי התנועה מהם יסבלו אחרים ועוד.
    כניל לגבי אכיפה קפדנית של חוקי הקמת רעש באזורי מגורים, והרחקת עסקים מרעישים ו/או מזהמים הפוגעים בכלל התושבים.

    לתפיסתי, הרשויות המקומיות לקחו את הכוח שניתן להם בכדי להגן על האינטרס הציבורי / טובת הכלל, ומיישמות אותו גם בכדי להתערב בנושאים שאין להן כל זכות להתערב בהן. לדוגמא, להחליט איזה מין אוכלוסיות הן מבקשות למשוך אליהן ואיזה מין אוכלוסיות להרחיק. אינטרסים עירוניים צרים שלמעשה מנוגדים לטובת כלל אזרחי המדינה.
    מכאן ציפייתי שמשרדי הממשלה ישמרו על טובת כלל הציבור במדינה מול האינטרסנטים שברשויות המקומיות.

    לו הרשויות היו מאפשרות לשוק החופשי לפעול – לא היה נוצר מחסור דווקא בדירות קטנות, על אחת כמה וכמה חדשות, ומחירן לא היה עולה כל כך. העלייה הלא פרופורציונלית במחירי דירות אלו הייתה אמורה להגביר את אינטרס הקבלנים לבנותן. אם תהליך זה לא קורה – סימן שמישהו תוקע מקלות בגלגלים.
    לדוגמא, מעכב בחודשים רבים, ואפילו בשנים, מתן אישורי בנייה לדירות שגודלן אינו לטעמו. מבחינת הקבלנים, הנזק הכספי מהסחבת אינו שווה את תוספת הרווח ממכירת דירות קטנות.

    אהבתי

  19. קמיליה,
    ביקוש לדירות קטנות יש בעיקר באזור תל אביב. בשאר הארץ יזמים לא ישקיעו בהן. לראיה, בעיר חריש ששם אין הגבלה של הרשות המקומית אין בניה של דירות קטנות.

    אהבתי

  20. לחייל זקן,
    מסכימה. הביקוש לדירות קטנות אינו מתחלק שווה על פני כל אזורי הארץ. בודדים וזוגות לא ינהרו בהמוניהם לגור דווקא בחריש.
    אבל לאזור ת'א, הענקי כשלעצמו, יש להוסיף גם את כל המקומות שבקרבת אוניברסיטאות ומכללות, ואת הערים שאוכלוסייתן מזקנת כמו חיפה.

    אהבתי

  21. מישהי
    העיריה יכולה לסרב לאשר בית זקנים, או גן ילדים או אפילו מכללה. כמובן צריך שיהיה לה אינטרס רציני לעשות את זה ואני לא יכול לראות אותו אבל בתאוריה היא יכולה.

    אהבתי

  22. המדריך הקצר כיצד לראות אינטרס רציני נסתר שאי אפשר לראות:
    אם אומרים לך שזה לא הכסף אלא העקרון : זה הכסף.

    אהבתי

  23. קמיליה,
    בתל אביב אין מניעה לבנות דירות קטנות. דירות אלה נועדו מלכתחילה להשכרה ולכן זו בנייה שאינה חביבה על הסוציאליסטים (המשקיעים החזיריים מרוויחים על חשבון העניים). אני מכיר רק מבנה אחד כזה שנבנה בתל אביב בעשור האחרון (ברחוב העליה, פלורנטין). הסיבה לכך (מיעוט הבנייה) היא שהתשואה על דירה מחולקת גדולה מזו שעל דירה קטנה.

    אהבתי

  24. ל ܬܫܪܝܢ
    ברור שהם יכולים. מעולם לא טענתי אחרת.
    לקמיליה-
    לרשויות יש זכות להתערב בחלוקת דירות, אבל לדעתך זאת שעורירה.
    דווקא כן מקובל להחליט איזה אוכלוסיות הן מעוניינות למשוך, וזה לא בהכרח נוגד את האינטרס הציבורי אלא להיפך. למה החלטת שלעירייה אין זכות להתערב בזה?
    כאשר מתכננים שכונה או ישוב חדשים מייעדים אותם לאוכלוסיה מסוימת, ומתכננים בהתאם.
    לא ברור למה החלטת שזה נוגד את האינטרס הציבורי. זה מאפשר תכנון יעיל ומאפשר לספק לתושבים את השירות, התשתיות ורמת החיים הטובים ביותר.
    למשל חרדים יעדיפו לחיות בשכונות חרדיות שתוכננו בשבילם.
    אולי את חושבת ששכונה שלא מתוכננת כראוי, וגרים בה הרבה חרדים אבל אין בתי כנסת ומקוואות מקדמת את האינטרס הציבורי?
    או אולי אזור שבו אוכלוסיות שונת רבות על האם תהיה הפרדה בין גברים לנשים בבריכה העירונית והאם היא תיפתח בשבת?

    יש מחסור בהרבה סוגי דירות, זה לא מעיד על כך שהעיריות מפריעות לשוק החופשי לפעול.
    על פי דברים שקראתי, דירות גדולות פשוט משתלמות לקבלנים וזה מה שהם מעדיפים לבנות. לא שמעתי שמחיר הדירות הקטנות עלה בצורה מאוד חריגה.

    באזור ת"א שבו כנראה יש ביקוש לדירות קטנות יש מעט בניה חדשה- לדעתי זה הסבר יותר טוב למחסור בדירות קטנות מאשר קונספירציית ראשי העיריות.

    אהבתי

  25. קמיליה , אני לא מבין גדול בעיירות ובתכנוני ערים אבל בקשר לאלגציות על הקונספירציות רק מזכיר שגם אנוכי הערתי לך בזמנו ש
    "לא בכל משפט שיש בו ממשלה יושב קומוניסט עם נרגילה.
    בין אם הוא מתחיל בסביר או בחריש עם הבא נרגילה "

    הכל בברכה.

    אהבתי

  26. חוק פיצול דירות זאת קומדיה פופוליסטית שאין מאחוריו שום דבר מעשי בסך הכל מדובר על הלבנת המצב הקיים מזה הרבה שנים..כמעט ואין בית צמוד קרקע שלא נעשה בו פיצול ליחידה נוספת או ליותר מיחידה אחת תלוי בגודלו של הבית..אני מכיר בתים בירושלים בפסגת זאב אשר פוצלו לשבע יחידות וכולן מושכרות ומניבות הכנסה יפה לבעל הבית.. איש מעיריית ירושלים לא פנה לאותם בעלי דירות וביקש מהם להחזיר את המצב לקדמותו..אבל לא רק בירושלים פיצלו בתים פרטיים במושבים המצב הזה קיים כבר הרבה שנים ובעוד הרבה מאוד אזורים מהצפון ועד הדרום הרחוק..בנייה של דירות גדולות יכולה לשמש פתרון חלקי לדור הצעיר אשר לא יצר לעצמו הון לרכישת דירה ובפרק זמן מסוים הם הצעירים ממשיכים להתגורר אצל ההורים ברווחה יחסית ולא כמו סרדינים בקופסה מפח..בכל מה שקשור לפתרון ולו חלקי למצוקת דיור קיימת במדינת ישראל יש הכרח לשחרר חסמים ביורוקרטים באופן מידי והם רבים מדי ומורכבים.. ככלל ביורוקרטיה מייצרת נורמות מושחתות מחזקת את הבריונות ואת הבריונים בחברה חייבים ל"שמן" את המערכת ורק אז היא מתחילה לנוע אבל הדבר הזה לא מתאים לכל אחד….

    אהבתי

  27. ו…על תשכחו שאת הסטטיסטיקה שהעלתה קמיליה שבראשי חברות יש אחוז גבוה של סוציופאטים, זה עובד גם לגבי תפקידי מפתח בעיריות.
    בנוסף אני לא מסכים עם מישהי שטוענת שלא אכפת לעיריה אם גרים רווקים בעיר, רוב עובדי העיריה נשואים וזו הקינאה מדברת מגרונם.

    מתחילים להיות סימנים שטראמפ אולי אולי אולי יזכה, ואם כך השגרירות האמריקאית תעבור לירושלים ולאחריה אחרות, וזה יעלה את מחירי השכירות בעיר הבירה ואם להאמין לקמיליה גם את מחירי השכירות באוסטרליה.

    אולי אפשר לבקש מתמריץ לפתוח דיון חדש: היום שאחרי

    ברוכה הבאה הדיירת החדשה בבלוג, מישהי, בדרך כלל הדיונים פה עמוקים יותר
    ומשכילים יותר.

    אהבתי

  28. משתמש , אתה טועה.
    עובדי עירייה נשואים לא מקנאים ברווקים
    כפי שקבצנים מתחת לגשר לא מקנאים ברוקפלר
    אלא בקבצנים אחרים קצת יותר מוצלחים מתחת לגשר.

    בבלכה.

    אהבתי

  29. אהה -זה קורה לי לעיתים רחוקות .
    כמעט באותו נושא –
    לא חייבים להיות קודם לכן שם בשביל לראות דברים נכוחה מכאן:
    ===============================================
    אחרי שהערת לי שאני קורא ומשתמש בחומר של כלכלנים רק מצד אחד של המפה (שלא בצדק – אבל ניחא – אם צדק לא קיים בעולם יהיה זה רק דבילי מצידי לצפות למצוא אותו בשוליים הרחוקים(אם כי נכונים וצודקים) של הבלוגוספירה) הלכתי לקרוא ולהקשיב יותר לעומק לקצה השני עם מילטון פרידמן(יש אומנם קצוות אוסטרים יותר בקצה אבל גם לי יש גבולות ואני לא בקטע של טרלול מוחלט עם אלכמיה, הערצה של שרידים ברברים ופסאדו מדע כביכול רציונלי ).

    אז שואלים אותו באיזה קטע בהרצאה מול קהל איך הוא יכול בכלל להבין עניים. אז הוא ענה שהוא היה יותר עני מרוב האנשים בחדר כשעבד בשביל 78 סנט לשעה אבל לדידו זה בכלל לא חשוב לפתרון – הוא שאל את הקהל אם צריכים חולי סרטן לדרוש כתנאי מוקדם לטיפול שרופא מומחה לסרטן יהיה קודם לכן חולה בעצמו..

    אהבתי

  30. הרשויות בארה"ב חושבות כי ישנה סבירות של 99% כי חמש סוכנויות מודיעין זרות פרצו לשרת הדוא"ל הפרטי של הילרי קלינטון וגנבו ממנו אימיילים, כך דיווחה רשת החדשות פוקס ניוז בהסתמך על שני מקורות המעורים בפרטי חקירות הבולשת הפדראלית (אף־בי־איי).

    אהבתי

  31. טוב , אין בנתיים פוסט. מצעמם , אך אל דאגה.
    הנה קצת משהו עם פוטנציאל נפיץ שיכול לעורר את התרדמה הכללית שנפלה על מגיבי/ות הבלוג.
    הרבה זמן לא שמעתי את תוכנית הראיונות של הפרופסור גד סעד. הפעם בראיון עם פרופסור
    Janice Fiamengo is a canadian Professor, since 2009 in the Department of English at the University of Ottawa.[1]
    Janice Fiamengo is declared anti-feminist, defender of freedom speech and campaigner for the right to dissent.[2]
    פמניסטית שנהיתה אנטי פמניסטית במובן שהיא נגד הקבוצות שגנבו את הפמיניזם. לקבוצות הללו בדומה לכלכלנים האוסטרים יש ידע אפריורי כמו דתי שעמיד בפני טענות ,עובדות וניסויים מדעיים.
    ראיון ארוך של כשעה. ממליץ לראות תחילה את השאלה של פרופסור גד סעד בדקה 41.(רמז עוד ברית לא קדושה)

    בנוסף יש לו ראיון שעדיין לא הקשבתי עם פרופסור לפילוסופיה כריסטינה סומרס שכתבה את הספר "מי גנב את הפמיניזם: איך נשים בגדו בנשים".
    לחפש ביוטוב :
    My Chat with Christina Hoff Sommers, The Factual Feminist (THE SAAD TRUTH_144)

    אהבתי

  32. מעניין שהטרנד של האנטי פמיניזם הולך ביחד עם עויינות לפוליטיקלי קורקט ועם הימין. בספר 1984 ג'ור'ג אורול מספר כיצד הממשל הוציא מהמילון מילים מסוימות כדי למנוע מבני האדם את היכולת לחשוב אותן ולהביע אותן וזה די דומה.
    לדעתי המידיה גרמה לכל דבר להיות רועש מידי, מוקצן, וזה מדגיש את תנועות המטולטלת בכל נושא כמעט. כל נושא הופך להיות מוגזם לפני שמתאזן.

    אהבתי

  33. И все, кто отвергает, отвергает свое собственное несовершенство

    добро пожаловать

    בבלכה

    אהבתי

  34. על שנאמר
    הכל עובר עליך …

    ומה על זה שפוסל
    בעזרת המשפט
    כל הפוסל במומו פוסל?

    אהבתי

  35. What the hell is going on with Tamriz?

    the election in the US are bubbling

    and he s sleeping..

    , wake up , little Suzy, wake up!

    אהבתי

  36. האמת שהאר-תגובו התאימה את השיר הכי מתאים למוחה החברתי שימי חש:
    הנה , גירסאת הלייב:

    "We gonna rock onto Electric Avenue, and then we'll take it higher." Song was inspired by riots that occurred on Electric Avenue. "Then we'll take it higher" is implicit statement about going to rich neighborhoods to burn down their homes rather than tearing up their own poor neighbhorhoods. Notice lyrics such as, "can't afford a thing on TV," "can't get food for the kid," and "and they still can't feed everyone." Notice the metaphorical pool, they are drowing the poor."Electric Avenue" is a song by Eddy Grant, from his 1982 album Killer on the Rampage. It was released as as single in 1982, and went on to be very popular, reaching #2 on both United States and United Kingdom singles charts. The song's lyrics refer to the 1981 Brixton riot, the title referring to Electric Avenue, a market street in the Brixton area of London, England.

    בברכה.

    אהבתי

  37. אאל"ט קוטנר הוא זה שאמר שאנשים הם כמו דיסקים.
    כל הטובים דפוקים.

    בבלכה.

    אהבתי

  38. אמנם לא בעניין הפוסט, אבל בסוף כתבת "כן, אנחנו חיים תחת השיטה הקפיטליסטית", וזו טעות. ישראל היא לא קפיטליסטית.
    יש ארגון טרור בשם ההסתדרות עם היד על השאלטר, ובמידה ולא מעבירים תקציבים למקורביה, אוי למדינה וליושביה.
    גם קשה להגיד שיש פה "קפיטליזם" כשהכל מלא בבירוקרטיה. בישראל קשה מאוד לפתוח עסק (הרבה רגולציה על עסקים ומעסיקים), בישראל אין באמת שוק חופשי. יש 2-3 חברות ענק ששולטות על התחומים העיקריים (מזון, מוצרי צריכה בסיסיים). התקשורת היא עדיין סוג של מונופול (רק תראה את החוקים המטופשים שמטילים על ערוץ 20, כמו "אסור לכם לשדר חדשות"). זה ממשיך בבנקים, וקרקעות.
    לא חסרות עוד דוגמאות כדי להבהיר את הנקודה, שישראל רחוקה שנות אור מקפיטליזם (למרות הצרחות של צמד הבורות שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר, על "הקפיטליזם החזירי").

    אהבתי

  39. קרולין, זו ראיה מאוד פסימית של השוק הישראלי. יש חסמים תחרותיים, אבל נעשים כל הזמן צעדים משמעותיים להקטינם.

    אהבתי

  40. סדרה מעולה בערוץ1 – ימי ראשון 21:00
    "והארץ הייתה תוהו ובוהו"

    הסדרה התיעודית השאפתנית של הערוץ הראשון מספרת את תולדות ארץ ישראל מהזמן הקדום ביותר ועד לתקופה העות'מאנית, ואף שהיתה יכולה להיות מרתקת יותר, חשיבותה מחפה על חסרונותיה

    לצפייה בפרק הראשון מאמש:
    http://www.iba.org.il/program.aspx?scode=2171863

    ביקורת בוואלה-
    http://e.walla.co.il/item/3011004

    בבלכה

    אהבתי

  41. לקרולין,

    אני מצטרפת לדברי תמריץ, בניסוח מעט שונה.
    כפי שמידת הדמוקרטיות של מדינה אינה נושא של 0 או 1 אלא המיקום שלה על פני רצף, כך גם מידת הקפמטליסטיות של מדינה אינה נושא של 0 או 1. המידה בה השוק במדינה חופשי לעומת ריכוזי.

    אני מזדהה עם הביקורת שלך על ההסתדרות, מוסד שהייתי שמחה לו היה נחרב, והייתי שמחה לו המשק שלנו היה סובל מהרבה פחות חסמים ורגולציות והיה קל יותר לנהל בו עסקים.

    מצד שני, גם לא הייתי רוצה שישראל תהיה לגמרי ליברטיאנית, ללא כל מעורבות של השלטון המרכזי בכלכלה.
    אז נדמה לי שנוכל להסכים שרצוי לקחת שלושה צעדים גדולים ימינה, אך לא הרבה יותר מזה.

    אהבתי

  42. נו נו
    בארהב ספינת הדגל של הקפיטליזם, אין את הטרור ההסתדרותי, ועדיין יש שם וועדי עובדים. כמובן שהרבה פחות בירוקרטיה מבארץ.
    אך אבירי הליברטניות טוענים שגם שם זה לא קפיטליזם.

    Gray! The World Is Gray Jack

    אהבתי

  43. העולם הוא כדור זה ברור זה ברור.
    גם ברור שאם רוצים בכל זאת טיפלה תרבות צריך להשאיר הערוץ הציבורי
    בשביל לקבל פעם בכ15 שנה סדרת מופת.

    תודה ל שימי חש שמוכיח עצמו כהשקעת ערך.

    עובדת טריוויה מהסדרה:
    מלפני 400000 אלף הפסיקו לאכול בארץ פילים.
    (פרשנמדע דא גיא -כנראה עם המצאת הסלון הם עברו לשם והחלו להתעלם מהם )

    אהבתי

  44. תחשוב שאם לא היינו מכלים את הפילים
    אז לא היינו מאמצים את האש ובספק הופכים למהפכנים חקלאים שמשם התחילה ההתיישבות ואחכ העיור

    והייתי מוצא אותך יושב לי בסלון של המערה ומנשנש חטיף צ'יטוס פילים מלוח , כשאזור חלציים מעור פילה לגופך

    אומגי אומגי

    אהבתי

  45. תחשוב שפעם היתה באמת את האפשרות לבחור. יכולת לבחור אם לאכול פיל , יחמור או חמור. פיל היה פיל , יחמור היה יחמור וחמור היה חמור. היום אפשר לבחור או פיל שהוא יותר חמור מפיל או חמורה עם עשרות פילים בסלון.

    אגב , ממליץ בחום לבקר פה http://ugmp.co.il
    בטיול בצפון. הייתי לפני כמה חודשים עם ילדים והיה מרתק גם בזכות מדריכות המשקיעות והמעולות .

    אהבתי

  46. לגיא ושימי החשמלאי,

    הסדרה של ערוץ 1 אכן ראוייה לצפייה.
    למרות שלא הבנתי ממנה מה כל כך מיוחד בבשר פילים, שבשלו הכחדתם, ומעבר לבשר חיות אחרות, האיץ תהליכי שינוי ושימוש באש. כפי שגם לא ניתן הסבר לנחיצות הסנטר האנושי.

    אבל נדמה לי שאם לוקחים את התקציב השנתי של רשות השידור, ומחלקים אותו במספר פרקי הסדרה, ואת המנה במספר משלמי המיסים בישראל, יתגלה שמחיר הצפייה בפרק אחד הוא בסדר גודל של אלפי שקלים ומעלה.

    היחס בין התמורה לכסף נראה לי אבסורדי. לשם השוואה – כרטיס לסרט קולנוע עולה הרבה פחות מחמישים ש'ח.
    יש לי כמה רעיונות הרבה יותר טובים מה לעשות בכמה אלפי שקלים מיותרים המוצאים בכוח מכיסי.

    כשם שהדמוקרטיה הישראלית מצליחה להחזיק מעמד לא רע גם ללא 'עיתונות ציבורית', נראה לי שהיא תחזיק מעמד לא רע גם ללא 'שידור ציבורי'.
    כלומר, אני תומכת בסגירת רשות השידור וגלי צה'ל גם יחד.
    גם אם אפסיד כתוצאה מכך את הסדרה הזו של ערוץ 1 + תוכנית רדיו אחת של רשת ב' ואחת של גלי צה'ל.

    אהבתי

  47. קמיליה,
    ראש בראשונה ועל רגל אחת ,חייב להודות שאני לא מבין יותר מידי בעניין ואני סאקר גדול של תוכניות הילדים של שנות ה70 של הטלביזיה החינוכית
    אז אני מודה מראש שייתכן שיש כאן משהו לא יותר מדי רציונלי ונטייה לזכור חסד נעורים וכו' וכו'
    גם לי יש בעיה עם אנשים שמקבלים סמסינג פור נאסינג במיוחד בסקטור הציבורי ובעיקר אם הם לא אני
    אבל לדעתי בכל זאת צריך תקציב יעודי לתוכניות איכות שלא מפיקים בערוצי הח__ת הפרטיים.
    אין לי בעיה שבמקום סתם לסגור את הערוץ תעשה הממשלה תוכנית של בעל הבית השתגע שבה יסגרו את הכל
    ויפתחו במתכונת חדשה עם תקציב מצומצם ויעודי לתוכניות ותכני איכות בלבד ולא לזאנארות שכבר קיימות בשוק הפרטי.

    נ.ב.
    אני מניח שיהיו לך פחות בעיות עם זה נכניס את זה תחת תקציב החינוך ויצירת האתוסים המשותפים שמעודדים שייכות ושיתוף פעולה מאשר אם זה יהיה תחת תקציב התרבות.

    .
    בברכה.

    אהבתי

כתיבת תגובה