דיבורי חלוקה יביאו ביטחון

בעבר כתבתי בנימה נלהבת על חיים רמון ותרומתו לפוליטיקה הישראלית. על פי עיתון הארץ, אחרי שנעלם במגרשי הכדורגל רמון חוזר עכשיו עם תוכנית חדשה: הפרדת השכונות המזרח ירושלמיות מישראל והעברתן לידי הרשות הפלסטינית. זו הצעה שמרעידה את אמות הסיפים. המזרח ירושלמים מהווים חלק ניכר מערביי ישראל. מבין 35 אלף תינוקות מוסלמים שנולדים בישראל מדי שנה, כמעט רבע נולדים במזרח ירושלים. ברור היום לכל בר דעת שסיפוח מזרח ירושלים היה טעות חמורה. אפשר היה להסתפק בסיפוח העיר העתיקה וסביבתה הקרובה, אבל  תיאבון היתר של שתי דמויות ציבוריות, משה דיין וטדי קולק, היה בעוכרינו – אחרי מלחמת ששת הימים הם החליטו להרחיב את גבולות ירושלים לתוך שכונות ערביות צפופות ששיעור הילודה בהן גבוה.

במידה מסוימת הערבים הצילו אותנו מעצמנו על ידי סירובם להתאזרח. הם לא שולחים נציגים לכנסת (ביבי צריך להודות להם. אחרת לא הייתה לו ממשלה.), אבל הם נחשבים תושבי קבע בעלי תעודת זהות ונוטלים קצבאות ביטוח לאומי. מצד שני יש להם תרומה לכלכלת ירושלים. קשה לפספס אותם עובדים במסעדות, בחנויות, בבתי המלון ובבתי החולים.

ישראל ביצעה כבר מהלך של היפרדות מחלק מערביי מזרח ירושלים על אף תעודת הזהות שבכיסם. היא הקימה את גדר ההפרדה באופן שהוציא בחוץ בערך שליש מהערבים בעיר. מחוץ לגדר נוצרו מובלעות של הזנחה וחוסר שלטון, סומליה קטנה קילומטרים בודדים מהכנסת. עתה מציעים רמון ושותפיו להרחיב את המהלך ולהשלימו. לפי הצעתם תחליט הכנסת (ברוב המיוחד הנדרש) כי רוב השכונות הפלסטיניות כבר אינן מצויות בשטח ישראל, ותעבירן לניהול הרשות הפלסטינית. זו בעצם עוד גרסה של הצעת ליברמן המפורסמת להעברת המשולש לידי הרשות הפלסטינית, אבל לכאורה הצעה לגיטימית וסבירה בהרבה משום שאיש בעולם במילא לא מכיר בשלטון ישראל במזרח ירושלים. מה הגיוני יותר מאשר להשיב את המצב לנורמה שבה מכירה הקהילה הבינלאומית.

בפועל כמובן הרעיון יהיה אסון לערביי מזרח העיר שיש להם כל כך הרבה מה לאבד. דבר זה יוצר פה דיסוננס מרתק: מול הרעיון המוצע לא תדע הקהילה הבינלאומית אם להתנגד לו – ללחוץ על ישראל להמשיך בכיבוש לא חוקי כדי להיות הוגנת כלפי ערביי מזרח ירושלים, או לשמוח על כך שישראל נוטשת שטחים כבושים ביוזמתה. חשובה עוד יותר מערכת התמריצים שעצם העלאת הרעיון יוצרת עבור ערביי מזרח ירושלים. ככל שייתפסו בעיני הישראלים כמסוכנים יותר, כך ייגבר הסיכון שישראל תיפרד ממזרח העיר. עבור הערבים המזרח ירושלמים ייצא מכך תמריץ גדול להתנגד לטרור. יותר טרור משמעותו הגברת הסיכוי לאובדן תעודת הזהות הישראלית. מערכת הביטחון הישראלית משתמשת כבר בחשש מהריסת בית כדי להרתיע מעיסוק בטרור. ניתן יהיה להוסיף לכך את החשש הקולקטיבי מאובדן הבית הפוליטי. הצעת רמון, כמו הצעת ליברמן לפניה, כנראה לא תתממש בפועל בעתיד הנראה לעין. אבל ככל שתחלחל יותר לשיח הציבורי, היא תהיה בעלת השפעה חיובית ותראה שגם רעיונות שמרחפים באוויר יכולים לשמש כתמריצים טובים ומועילים.

19 תגובות בנושא “דיבורי חלוקה יביאו ביטחון

  1. תודה על הפוסט תמריץ , רק שני עינינים שלא ממש שקלת ברשותך :

    1) יש חוק יסוד : " חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל " . תקרא החוק יסוד ( להלן לינק ) ותבין , כמה זה לא יהא פשוט לעשות כדבר הזה . זה צריך לעבור בכנסת כמובן , זוהי לא החלטה של רשות מבצעת ותו לאיו .

    2) המזרח ירושלמים יכולים להתאזרח , אלא שהם צריכים ללכת פורוורד לשם כך , ולבקש אזרחות ( מבין 300,00 לערך , יש רק : 10,000 לערך שהם ביקשו וקיבלו אזרחות , לא בטוח לגמרי בנתונים , עוד אבדוק ) . השאר באמת תושבים , תושבי קבע .

    לינק לחוק היסוד :

    http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/182_001.htm

    להתראות

    אהבתי

  2. צריך רוב מיוחד. אולי אפילו משאל עם כדי לוותר על שטח בריבונות ישראל. אבל יהיה רוב במשאל העם לדעתי.

    לא ברור לי אם הרעיון נותן תמריץ עבור ערביי מזרח העיר להתאזרח. מצד אחד כך יוכלו לשמור על אזרחותם גם אם יימסר השטח. מצד שני תווית של בגידה תזיק להם במיוחד אם השטח יעבור לשליטה פלסטינית. הדוגמה שאני מכיר מהגולן מלמדת שדיבורים על מסירת השטח דווקא היוו תמריץ נגד התאזרחות הדרוזים.

    אהבתי

  3. ויתור על מזרח ירושליים יהיה צעד קטן לשמאל וצעד ענק לרעיון שכשמשתמשים בסכינים הישראלים מוותרים. הרעיון שלי כבר עדיף: ליבש את הים התיכון לעבור לשם ולהחזיר את כל שטחי ישראל כולל דיזנגובה פינת ארלזרובה. נראה אם אז כשהגשימו את החלום לזרוק אותנו לים הם יסכימו שנהיה שכנים שלהם.

    אהבתי

  4. מי שעדיין לא הבין את הלך הרוח בצרפת היום, את החרדה מפיגוע נוסף, את תחושת חוסר הביטחון ברחובות, היה צריך להיות אתמול בכיכר הרפובליק. מאות צעירים, למרות האיסור להתקהל בעקבות מצב החירום, עמדו שם ושרו "ליברטה (חירות) בטקלאן עוד נשוב, סטאד דה פראנס עוד נשוב" וגם "טרוריסטים, היכן אתם", כאילו כדי להראות שהם לא פוחדים.

    פתאום נשמע פיצוץ. הצעירים החלו לרוץ לכל עבר. כתבים צרפתים וזרים עזבו את המצלמות והחלו לברוח אף הם. ברשתות החברתיות החלו לצייץ "יריות בכיכר הרפובליק". אפילו עגלות של תינוקות נשארו מאחור (ללא התינוקות). מסוקים הועלו לאוויר, שוטרים חבשו קסדות ולבשו אפודי מגן. מישהו טען שיש יריות ברחוב צדדי והפאניקה נמשכה.

    רק כעבור חצי שעה התברר סופית כי אין נפגעים, וכנראה מישהו חמד לצון והחליט לפוצץ נפצים. הכתבים הצרפתים דיווחו שהנה, בפעם הראשונה שבה הציבור רצה להפגין קצת ביטחון, האירוע הסתיים בכך שהעולם כולו ראה עד כמה החשש בצרפת גדול.

    אהבתי

  5. אורי, אתה מזכיר לי טור משעשע שכתב אמנון דנקנר על רעיון להפריד את ארץ ישראל משאר המזרח התיכון ולהפוך אותה לאי ששט בים התיכון. הכי זכור לי איך הוא תיאר את הערבים העומדים מאחורה ומשליכים אבנים על היבשה המתנתקת.

    אהבתי

  6. תמריץ , לא הבנתי התהיה שלך :

    באם השטח היה מוחזר לפלסטינאים , אזי , איך בדיוק לפי דעתך , הם יישארו אזרחי ישראל ? הרי הם לא יהיו תחת ריבונות ישראלית . אזרחותם תפקע הרי . אותו כנ"ל אותם תושבים שהם לא אזרחים . כך שלא ממש הבנתי הענין . תושבים ואזרחים דנן , היו הופכים להיות , מעין תושבי שטח : A, B ברשות .

    טוב , לא ברור בכלל שדבר כזה , יש לו היתכנות , לא במישאל עם , ולא בדרך אחרת . שהרי , איך אחרי כל זה , הימין החדש ובכלל , יתנו להחזיר שטח עיר בירה ? ואם להחזיר , אז זה לא שלנו !! ואם לא שלנו , למה לא להחזיר גם העיר העתיקה על הכותל , לא מובן ? זה הרי , מה שגרם לתדמית בינלאומית כה אכזרית ( בין היתר ) משמע : חוסר בקוהרנטיות או ווקטורים ברורים במדיניות ,זיגזוגים שמסיטים מן התוכן , לתדמית נכלולית , אפילו הייתה המדיניות עצמה : ימין שמאל או מרכז . אבל :

    טוב לסער המוח ולנסות להיות יצירתי , מילים לא מזיקות .

    להתראות

    אהבתי

  7. מה קדוש בשכונות הערביות במזרח ירושלים? סתם החלטה שרירותית של שני אנשים לפני חמישים שנה לספחן. ובעיקר החלטה שלא קיבלה שום גושפנקא בינלאומית. עובדה שישראל כבר ויתרה דה פקטו על השכונות מעבר לגדר כמו מחנה הפליטים שועפט אף שגם סופח.

    לגבי אזרחות אני חושב שאזרחות לא יכולה לפקוע סתם כך. תושבות תלויה במקום הישיבה, אך ערבים אזרחי ישראל יישארו אזרחים גם אם יגורו בארץ אחרת.

    אהבתי

  8. תמריץ , המדובר יהא במעשה ריבוני , לא בהחלטה אינדיבידאולית . אדם יכול כמובן , להתגורר במקומות שונים , להחזיק באזרחויות שונות וכו…. אבל , כאשר יש הסכם מדיני , שקובע הסדר כולל , עם העברת ריבונות ושליטה על שטח , אזי , לא סביר שערביי מזרח ירושלים ימשיכו להיות אזרחים כאן ושם הרי . מה גם , שיסוד מרכזי , בדיני האזרחות הישראליים , הינו : הבלעדיות באזרחות . קשה לי לראות איך זה נעשה בדיוק , אבל : ממילא , עסקינן בעשרת אלפים אזרחים לערך רסמיים כולה .

    לגבי התהיה הראשונה שלך , אז שוב : מדובר יהא על ויתור למעשה ,ויתור על ירושלים המאוחדת , כבירת ישראל . שהרי מאוחדת , כוללת גם העיר העתיקה ( עם הכותל ) כל זה כבוש הרי !! אם אתה מוותר על חלק אחד , אז אתה אמור לוותר מכוח אותו העיקרון , על הכל !! אז פה יוותרו על העיר העתיקה והכותל ? הסנטימנט של הויתורים , הגיע כנראה לסוף הדרך ( לעת הזו לפחות ) .

    להתראות

    אהבתי

  9. על אותו משקל אפשר להגיד – אם הותרנו מחנה שועפט מחוץ לגדר, איך זה שלא הותרנו גם את תל אביב מחוץ לגדר. אבל תל אביב זה תל אביב ושועפט זו שועפט.

    אהבתי

  10. אוקיי תמריץ , אבל אני כותב על סנטימנט . הסנטימנט הוא שונה לגמרי במצב היום . הלחץ הבינלאומי עשרות מונים חזק יותר , והתפיסה של החזרת שטח וויתורים , נתקלת בסנטימנט כה עויין , שקשה להעלות על הדעת .

    צריך להבין :

    הימין החדש ובכלל , מפרשים כל החזרת שטח , מאוסלו ( או אל אקצא ועזה ואילך ) כאלמנט פתלוגי של : התאבדות , יצר התאבדות פתלוגי , יצר פתלוגי של כניעה ורפיסות . אז איך :

    יחזירו את כל סביבות ירושלים ? לעת הזו ? כאשר הסנטימנט הכולל או הכללי הינו של : עסק עם איסלאמים חסרי היגיון ורציונל . קשה לראות , אלא ש :

    הרבה מאוד גם תלוי במנהיגות ומנהיגים , לעת הזו , מי בדיוק ? שלי יחימוביץ לדעתי , היחידה שברמה מנהיגותית אישית , הייתה יכולה לייצר משהו ( אולי ) . אבל , היא כמובן לא בכיוון כרגע כלל וכלל . ואפילו אם הייתה שם , יש בעיות חיצוניות כמובן , של איסלאם קיצוני בגבולות , קשה לראות , קשה מאוד …….

    להתראות

    אהבתי

  11. נכון, הימין יתנגד. אבל המרכז יכול לתמוך בכזו תוכנית. כדאי לאחד כמו יאיר לפיד לאמצה. לגבי שלי, בלשון המעטה איני ממעריציה.

    אהבתי

  12. תמריץ , זה לא הימין יתנגד , זה ה- " הימין החדש " יתנגד , משמע : המרכז או רבים ממנו , למעשה יתנגדו !! טוב ,אני עצמי ממצביעי " יש עתיד " ,אלא , לגבי שלי יחימוביץ , אני מסנגר עליה במובנים של יכולות אישיות ואלקטורט אישי , הדיעות , סיפור אחר קצת במונחים של כלכלה . אבל יש לה פוטנציאל , להיות ראש ממשלה באמת חזק !! אבל שוב , אישיותית , אלא ש :

    הוכח כבר , שהמציאות לוקחת או מכופפת תדיר האידיאולוגיה , ולכן,אני מיחס משקל רב מאוד לשני פקטורים לא אידיאולוגים , והם :

    משרעת הגמישות האידיאולוגית ( וכאן יש לה חיסרון או מגרעת בכלכלה ) ו-

    היכולת האישיותית מנהיגותית ( וכאן , הפוטנציאל עצום ) .

    אגב ,לא הבנתי מה גורם לך לחשוב ששועפט אינו שטח ישראלי . הוא אמנם הופרד על ידי הגדר , אבל , זהו שטח ירושלמי מוניציפלי לכל דבר , כך שלא מובן , על איזה ויתור דה יורה לפחות , כתבת .

    נ.ב : אתה לא ממעריציה , למרות שהיא בעד הרחבות והרחבות ? לא הצלחתי להבין !! במחשבה שניה , אני מניח : התערבות המדינה בחיי הכלכלה , החברה ובכלל , תקן אותי ……

    להתראות

    אהבתי

  13. אכן. אני מאמין בשוק חופשי. המדינה צריכה להיות כמו מנהל האיצטדיון שמספק את הדשא ואת הכדור ושופט הכדורגל שמקפיד שהחוקים ייאכפו. שלי רוצה שהממשלה תבעט בכדור.

    אהבתי

  14. אכן תמריץ , כך שיערתי …..לכן גרסתי לגביה , אישיות ולא אידיאולוגיה לגמרי , בסוף אבל :

    כל הזהויות האידיאולוגיות , מתנפצות לנוכח מציאות מורכבת ואכזרית ו – אד הוקית . לכן המלצתי לך בזמנו לקרוא את ז'אן פול סארטר : " האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם " .

    יעלו מחיר הקוטג' , יפגעו בצרכנים , לא יעלו מחיר הקוטג' , יפטרו עובדים בתנובה , אז עכשיו :

    זה משנה אם אתה בימין או בשמאל ? זה פשוט אד הוק לרוב !! אבל , פוליטיקאים לומדים בדרך הקשה כל זה , ובסוף מסתבכים עם הונאה עצמית לרוב !! כך היה , כך יהיה !!

    להתראות

    אהבתי

  15. תמריץ, בקשה קטנה. מילים מייצרות מציאות. אנא חדל להגיד 'להחזיר' שטחים. שטחים אלה מעולם לא היו שלהם וממילא לא ניתן להחזירם. אפשר לומר 'להעניק' שטחים, 'להעביר' שטחים וכו'.

    באותו אופן, לא שטחים 'כבושים' כי אם שטחים 'משוחררים'. ישראל *שיחררה* את יהודה ושומרון, נחלתם של אבותינו בימי המקרא.

    תודה,
    יריב

    אהבתי

  16. במחשבה שנייה, בדקתי בפוסט וראיתי שלא השתמשתי בפועל להחזיר. כנראה שלא בכוונה, בכלל לא חשבתי על הנושא. המגיבים האחרים השתמשו.

    אהבתי

  17. אתה צודק כמובן, טעות שלי. המגיבים האחרים השתמשו בכך.

    אני חושב שזמן רב מדי המונחים הפכו כה שגורים שמעטים האנשים שבודקים אם יש בהם אמת בכלל.

    יריב

    אהבתי

כתיבת תגובה