הדרוזים צריכים להתפכח מהגישה החרדית

מה בין דרוזים לחרדים? אלו שני סקטורים במדינת ישראל, אבל מעט מאוד מחבר ביניהם. רק כשהשוטר הדרוזי זידאן סייף נהרג במהלך ניסיון לעצור את המחבלים שטבחו במתפללים חרדים בירושלים בשנה שעברה, נוצר מפגש יוצא דופן בין שתי הקהילות.

האירועים המתחוללים בסוריה ובעירק במהלך ארבע השנים האחרונות מקנים נקודת מבט נוספת על המפגש בין שתי הקהילות והשקפותיהן. בני הדת הדרוזית מחויבים לנאמנות למדינות שבהן הם חיים, הם מכחישים בתוקף רצון להקים מדינה משלהם. אמנם הייתה מעין מדינה דרוזית בחסות צרפתית לאורך תקופה קצרה בשנות העשרים של המאה הקודמת, אך הדרוזים מכחישים כל מגמה לפעול לחידושה ורואים עצמם כנתיני המדינות שבהן הם חיים. הדרוזים בישראל הפגינו לאורך השנים נאמנות מושלמת למדינה. הם נלחמו במלחמותיה והצביעו למפלגות המרכזיות בה (בבחירות האחרונות  קסמה להן במיוחד "כולנו" של כחלון – קיבלה כמעט 40% מהקולות בדלית אל כרמל!). מצד שני הדרוזים בסוריה היו נאמנים לאורך השנים לנשיא אסד. גם הדרוזים ברמת הגולן שנשלטת בידי ישראל ראו עצמם כל השנים כנתיניו של אסד והביעו באופן קולני את סלידתם משליטת ישראל בהם.

הגישה הדרוזית מזכירה את הגישה החרדית הישנה לגורלו של עם ישראל. עם ישראל, לפי החרדים, נדון להיוותר בגלות ואל לו לחתור להקמת מדינה, אלא להרכין ראש מול העמים השולטים בו ולקבל את מרותם. אמנם בניגוד לדרוזים, החרדים מעולם לא ששו לשרת בצבאות נוכריים, כפי שהדרוזים משרתים בצה"ל ובצבא הסורי, אך גם החרדים שמו דגש על החובה לקבל את דין המלכות שבה הם נמצאים ולא להתגרות בה ולהתריס מולה, ובפרט לא לחפש שום אלטרנטיבה מדינית אחרת. הגישה החרדית הפכה ללא רלוונטית מול שנאת ישראל הגזענית של היטלר שאותה הרבנים, בניגוד לבנימין זאב הרצל, לא הצליחו לחזות, ולאחריה ננטשה כליל עם הקמת המדינה. כיום המיינסטרים החרדי, אף שרשמית אינו מגדיר את עצמו ציוני, הוא תומך נלהב בקיומה של מדינת ישראל חזקה, ונאבק רק על אופיה הדתי. מתנגדי הציונות שנותרו במגזר, אנשי נטורי קרתא, מהווים קוריוז חסר חשיבות. את המהפך המרשים ביותר ביצעה תנועת חב"ד, שכיום מזוהה עם תנועות הימין הקיצוני והלאומני ביותר ("יחד" עם ברוך מרזל קיבלה 75% מהקולות בכפר חב"ד), ואילו בעבר רבניה התנגדו בתוקף לציונות.

כפי שקרה לאנטי ציונות של החרדים מול טלטלות הפוליטיקה העולמית ומול השואה, כך גם נראה שקורה לדרוזים היום – גישתם הישנה נגד הקמת מדינה עצמאית הופכת ללא רלוונטית. על המרחב משתלטים כוחות מוסלמיים סוניים שמתעבים כל דרך דתית שונה ואוכפים את תיעובם על ידי הוצאות להורג המוניות. משטר אסד בסוריה הפך למשענת קנה רצוץ עבור הדרוזים, ועל אף האמפתיה של הציבור הישראלי, ספק אם גם עלינו הם יכולים להיבנות. קשה להאמין שנשלח את חיילינו להילחם בדעאש ובג'בהת אל נוסרה כדי להציל את הר הדרוזים. קראו את גיא בכור ותראו את הסלידה שמביע מכל רעיון של התערבות ישראלית למען הדרוזים. גם לפי עיתון הארץ, התגבשה בצמרת הביטחונית הדעה שאין להתערב למען הדרוזים.

אם הייתה לדרוזים מדינה, היא הייתה יכולה לשמור עליהם ולהבטיח את קיומם באזור לדורות רבים. אמנם זו הייתה מדינה קטנה וחלשה. הרי אין הרבה דרוזים יחסית. אבל למדינה יש מעמד מיוחד במערכת הבינלאומית. כל אחד מבין שלא ניתן לאפשר למדינה להיכבש סתם כך, כי אם הדבר יתאפשר יהפוך העולם לג'ונגל אחד גדול שבו המדינות החזקות טורפות את החלשות. זו הסיבה שאומות העולם חשו לעזרתה של כוויית הקטנה כשנכבשה בידי סדאם חוסיין. מדינה יכולה לכרות בריתות ולקשור קשרים. אסטוניה למשל, מדינה בת כמיליון אזרחים, מוגנת מפוטין בשל חברותה בנאט"ו. נראה שמדינה דרוזית אם תקום תהיה יקרה ללבן של ארה"ב ושל מדינות המערב. מבחינת ישראל מדינה דרוזית היא פנטזיה ישנה על בעלת ברית פוטנציאלית באזור לא ידידותי. יגאל אלון רקם חלומות בנושא בזמנו אולם לא יצא מהן דבר, אבל אולי עתה באה השעה.

46 תגובות בנושא “הדרוזים צריכים להתפכח מהגישה החרדית

  1. בגולן יש 20 אלף ישראלים יהודים. אף אחד לא יעבירו למדינה דרוזית. לא רק זה אלא עצם פיצולה של סוריה יהפוך את החזרת הגולן לרעיון לא רלוונטי. כי המדינה שממנה נלקח כבר אינה קיימת עוד.
    מבחינה זו האינטרס הישראלי הוא לראות את סוריה מפוצלת כדי להבטיח שהגולן לעולם לא יוחזר. הרי אם דרך נס אסד פתאום מתאושש ומנצח במלחמת האזרחים, בתוך שנה או שנתיים כולם ישכחו את הזוועות שביצע וידרשו מישראל להחזיר לו את הגולן.

    אהבתי

  2. מסכים לחלוטין עם ההמלצה שאסור לנו להתערב עבור הדרוזים. עם כל הצער שבדבר, הם לקחו החלטה ועליהם לקבל אותה. ממליץ להם לברוח לירדן כמה שיותר מהר ושהצעיטים שם יתגייסו להילחם בדעאש.

    לגבי הדוגמא שנתת על כווית, ברור לכולנו שאם לא היה בה נפט אז ארה"ב לא הייתה מתרעמת על כך. בנוסף, יש את פקטור המדינה הכובשת, עיראק לא מפחידה את ארה"ב ושאר אירופה. היום אוקראינה (שהיא מדינה ענקית עם עשרות מיליוני תושבים) נקרעת ע"י רוסיה ואף אחד לא נלחם עליה.

    לגבי אסטוניה וברית נאטו באופן כללי, זוהי ברית שלעולם לא עמדה למבחן. האם באמת ארה"ב תפתח במלחמה נגד רוסיה בגלל מדינה זניחה כמו אסטוניה??? קשה לי להאמין. ארה"ב אפילו אינה שולחת כוחות קרקעיים להילחם נגד דעאש או אסד שביצע פשעים מזוויעים נגד האנושות.
    ולא רואה בכלל איך האירופים יסכימו להילחם נגד הרוסים בשביל אסטוניה כשהם לא נלחמים על אוקראינה שהינה מדינה עם חשיבות אסטרגית גבוהה

    אהבתי

  3. ד, להתערבות למען מדינות חלשות יש מסורת עתיקה. מלחמת העולם השנייה נפתחה כדי להגן על פולין. בששת הימים האמריקנים הצילו אותנו מהתערבות סובייטית.
    מאוקראינה לא הייתי לומד על כלום. לא רק שאינה בברית נאט"ו אלא בחרה במנהיגים פרו רוסיים לאורך השנים. השטחים שנכבשו ממנה הם שטחים של אנשים שהצביעו תמיד למען כוחות בתמיכת מוסקבה.
    המטאפורה הנכונה לסיפור של אוקראינה היא לומר שאיני בטוח שארצות הברית הייתה באה לצדנו אילו תושבי המשולש היו מורדים ומסתפחים לירדן בסיוע צבאות ערב.

    אהבתי

  4. שים לב שגם בצ'כיה שבה המערב בגד ב-1938, הבגידה התרחשה, כמו באוקראינה, בגלל שחשבו שמדובר רק ברצון לספח גרמנים לגרמניה. לא תפסו שהיטלר מתכוון לפגוע בעצמאות צ'כיה כולה.

    אהבתי

  5. תמריץ, התמימות שלך הפעם מאוד מפתיעה. פוטין רוצה השפעה על כל אוקראינה. הרוסים במזרח אוקראינה זה סתם תירוץ.
    נניח וירדן או סוריה ולבנון היו פולשות לגליל למען ערביי הגליל שמביעים הזדהות איתם, אז לטענתך זהו תירוץ טוב לפלישה ולכן הם לא היו מתערבים עבורנו?

    אהבתי

  6. ד, מצב שבו הכוח הכובש מתכוון בראש ובראשונה לספח מיעוט אתני הוא תמיד יותר מורכב. רעיון ייהוד הנגב והגליל נובע באמת מההבנה שאם יהיה רוב ערבי מוצק באזורים אלו הם יהיו נתונים תמיד לשאלת סיפוח למדינות ערביות סמוכות. אף שכיום בשל הפער באיכות החיים נראה לא סביר שערבים ישראלים ירצו להסתפח למדינה ערבית אחרת אי פעם.

    אם פוטין היה מנסה לכבוש את קייב, זה היה מטלטל את העולם ואולי מניב מלחמה גדולה. לא סתם האסטרטגיה שלו ממוקדת בשטחים בעלי אופי רוסי.

    אהבתי

  7. אין ספק שפוטין מאוד זהיר ונמנע בינתיים מלמתוח את החבל יותר מדי. בנוסף, הצבא שלו לא מספיק חזק למלחמה נגד המערב וגם הכלכלה שבירה יותר.
    האם יהיה לו אומץ להתגרות משמעותית בנאטו רק בגלל אסטוניה…? גם לא מאמין כרגע.
    עם זאת, אני חושב שלבסוף יגיע היום שברית נאטו תיבחן בפועל.

    בסקרים שנערכו בגרמניה, רוב הגרמנים הביעו סלידה משימוש בכח צבאי גרמני לטובת אוקראינה. מבחינתם זה נראה כמו סכסוך בין רוסיה ואוקראינה בלי קשר לגרמנים. מה היה קורה אם אוקראינה הייתה בנאטו…? ממשלת גרמניה הייתה פועלת נגד רצון העם הגרמני? ואם רוב הגרמנים לא רצו להתערב למען האוקראינים אז בכלל אין מה לחשוב על התערבות למען אסטוניה.

    ובנימה אישית ויהודית, אני מאחל הרבה הצלחה לפוטין ולרוסים שיהרגו כמה שיותר אוקראינים. האוקראינים היו בין משתפי הפעולה הכי טובים של הנאצים (יש עדויות רבות לכך), האנטישמיות שלהם ידועה לשימצה.

    אהבתי

  8. הפוסט שלך מוכיח לנו כיצד רעיונות לאומיים וריבוניים, שנדמה כי אבד עליהם הכלח – בטח בימים של "איחוד אירופאי" ושל "פוסט-לאומיות" ואחוות דתות (סטייל אובמה) – הינן דבר בסיסי ביותר.

    עם זאת, אני סקפטי לגבי היכולת שלהם להקים מדינה. המעבר משבט למדינה הוא לא פשוט כלל. מדינה עם חברה אזרחית מפותחת כמו איראן נפלה לידי החומיניזם והמולות, חברה יציבה כמו מצרים נפלה בידי האחים המוסלמים (עד ההפיכה הצבאית), לבנון וסוריה שהן מדינות עם מסורת ארוכה של מסחר והשפעות ארופאיות (צרפתיות בעיקר) נפלו למלחמת שבטים פנימית – אז מה ימנע מהמדינה הדרוזית את העתיד הזה גם-כן?

    דווקא הכורדים נראים מועמדים רציניים יותר להקמת מדינה עצמאית ולהצלחה בהקמת מדינה משלהם. בעיקר בגלל שיש להם עבר לאומי ארוך יותר ושאיפות לאומיות מוצהרות.

    אהבתי

  9. יאיר, בהנחה שבסוריה ישלטו כנופיות סלפיות עוד הרבה שנים, אז מה האלטרנטיבה של הדרוזים? להסתפח לירדן? לישראל? אסד אולי יצליח לשמור על שליטה בחוף אבל נראה שאיבד בהם עניין. עדיף להם כבר לחתור למדינה משלהם.

    אהבתי

  10. היתה מדינה דרוזית באיזור הר הדרוזים בין שתי מלחמות העולם, אחת מ 6 מדינות הגיוניות שהוקמו על ידי הצרפתים ובלחץ הבריטים היא אוחדה לממלכת סוריה בראשות אחיו של סבא רבא של מלך ירדן הנוכחי. אם ירדן הוקמה בהנף קולמוס ולבנון ועירק אז מדוע לא הדרוזים? ולמה שלא נתערב? הרי במוקדם או במאוחר דעאש יזום. החשש ממלחמת לבנון חדשה גורם לנו טראומה.
    אפשר לעזור להם להקים מדינה מצפון לישראל, יתכן שהם יהיו אסירי תודה לנו וישמרו על הגבול הצפוני. הם יוכלו להתרחב צפונה. ואולי אפילו מערבה עד הים. יש להניח שירדן לא תתנגד גם כן. אפשר להעזר בקציני צבא דרוזים להקים צבא. זו הזדמנות פז.

    אהבתי

  11. ברור שעדיפה להם מדינה משלהם, ברור שזה דבר נכון עבורם (וגם ככל הנראה עבורנו) אבל מדובר במשימה שאינה פשוטה כלל ועיקר.
    לדרוזים, בגלל דתם ומוצאם המובחן, יש סיכוי טוב לעבור את המשוכה האיסלאמית שמחקה את הלאומיות הערבית והחזירה את האזור לשבטיות הישנה, אבל השבטיות הזאת (איתה הם מתנהלים בלבנון למשל) משפיעה עליהם והיא אינה מתכון מוצלח להקמת מדינה (שלא לדבר על צורך במקורות כלכלה, מים וכדומה).
    אם הם יצליחו (ולוואי ויצליחו) זה יוביל ל"מדינות חסות" נוספות כאלו שיתרמו ליציבות רבה יותר באזור שלנו.

    אולי אני נאיבי אבל לדעתי הדרוזים, ערביי ישראל, ערביי ירדן ושבטים נוספים באזור מברכים בכל בוקר "ברוך שעשה את מדינת ישראל" …
    איך אפשר לטעון שאנחנו מקור אי היציבות במזרח התיכון כשהאמת כל-כך הפוכה?

    אהבתי

  12. אפשר לדמיין כל מיני תסריטים על מדינה דרוזית. אולי תפחד מלחץ הערבים, ובכלל לא תהיה ידידותית, כפי שהדרוזים בסוריה ובלבנון אינם ידידותיים. ומנגד אולי תהיה כמו אחות קטנה של ישראל, והלובי הדרוזי בכנסת יפציר בישראל לסייע לה עוד ועוד, בדיוק כפי שהלובי היהודי בארה"ב דוחק באמריקנים לעזור לישראל.

    בכל אופן זה נכון שיש לנו פוסט טראומה מלבנון מלהיכנס להרפתקנות בבחישה בתוך העדות של מדינות ערב. ועדיף שכך יישארו הדברים. אם ממש תתחולל שואה בדרוזים לידינו, כנראה נצטרך לעשות משהו, אבל בינתיים זה עוד רחוק.

    אהבתי

  13. כתבה טובה.

    שמעתי ברשת א' שהיה אדמור/רבי אחד מהשורה השנייה(לא הכי בכיר אלא בכיר) שהזהיר נגד הנאצים והיה משוכנע שהולך להתרגש על העם היהודי אסון נורא.
    מן הסתם יתר הרבנים לא האמינו לזה ולכן ניצלו מעט רק בזכותו.

    אהבתי

  14. שמעתם פעם על ברית המיעוטים?
    פעם היה רעיון לארגן את כל המיעוטים במזרח התיכון כדי שכל אחד מהם יקים מדינה משלו (דרוזים, כורדים, נוצרים, ארמנים, אשורים וכו'). מטרת הרעיון הזה היה לפרוץ ולשבור את המצור הערבי על ישראל.
    ברית זו מעולם לא יצאה אל הפועל אבל חשבו עליה.

    אהבתי

  15. גלגל, הניסיון מוכיח שכל ניסיון שלנו לחבור למיעוטים האחרים במזרח התיכון לא מסתיים בהצלחה גדולה.

    אהבתי

  16. ציטוט: הכורדים בצפון סוריה:
    הם ממשיכים בטיהור אתני שיטתי באזורם תוך סילוק כל התושבים הסונים מביתם ומכפריהם מבלי להשאיר שריד ופליט במקום.
    מיד אחרי שהתושבים נוטשים הם מעלים באש את כל המקום. מי שראה תמונות נזכר מיד בתאורים ההיסטוריים של שריפת רומא על ידי נירון קיסר.
    הכורדים מתכוננים להקמת מדינה משלהם בצפון סוריה והם לא רוצים סונים או כל מיעוט אחר שיערער על שלטונם באזור.
    כמות פשעי המלחמה שנעשים באזור מול שתיקת הכבשים העולמית נותנת את ההרגשה כי אסור להיות חלשים ואסור לוותר לאף אחד בעולם ממש לא איכפת מה קורה לאחר אלא אם כן יש לו נפט או איזה מחצבים חשובים אחרים.
    אין מה להגיד הכורדים לומדים את לקח האביב הערבי עד הסוף גם אם זה לא פוליטיקלי קורקט.

    אהבתי

  17. מאיפה הציטוט? מאוד מעניין!! תהיתי באמת לגבי מצב הטיהורים האתניים שם.

    לגבי קבוצת ווטזאפ, אני חושב שוורדפרס פורמט די נוח. מה היתרון של הווטזאפ? וורדפרס גם פתוח לכל העולם.

    אהבתי

  18. בניגוד לתמונה התקשורתית השחורה, מגלים הנתונים כי מזה למעלה מעשור מציגה ישראל שיפור עקבי בשוק העבודה, ירידה באי-השוויון, גידול בהכנסה הריאלית של השכבות הנמוכות ושיעור אינפלציה יציב • עם זאת, ישנם אתגרים ומכשולים רבים, חלקם בעלי השפעה אקוטית על איכות החיים ובהם פריון נמוך, רגולציה חונקת, גרעון מבני בתקציב הממשלה ומחירי דיור בעלייה מתמשכת • דו"ח פורום קהלת לכלכלה עם תמונת מצב של הכלכלה הישראלית.

    רבות נאמר על הפוטנציאל הגלום בחברה הישראלית, על "אומת הסטארט-אפ" ו-"עם הספר" כיתרון היחסי שיצעיד אותנו לשגשוג כלכלי. בו-זמנית, מצטיירת תמונה קודרת יותר, הכוללת מערכת בירוקרטית מסואבת, גרעונות ממשלתיים עמוקים ופריון עבודה נמוך

    http://mida.org.il/2015/06/16/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94-%D7%95%D7%A6%D7%9E%D7%A6/

    אהבתי

  19. דרך להיסטוריה? מנתח איטלקי פועל בימים אלה לאיתור שותפים לביצוע ניתוח פורץ דרך: השתלת ראש. המנתח, ד"ר סרג'יו קנוורו' הצהיר על כוונתו זו בכנס מנתחים שהתקיים ביום שישי בארה"ב, ולדבריו, בכוונתו לקיים את ההליך הרפואי הייחודי בארה"ב או בסין בתוך 24 חודשים.
    "אני כאן היום כדי לתת לכולנו חזון", אמר ד"ר קנוורו בכנס כשהוא פונה למנתחים הרבים באולם. הוא הוסיף כי כוונתו הסופית היא הארכת החיים. לדבריו, הישווה את הצלחת הניתוח לנחיתה הראשונה של האדם על הירח.
    הניתוח הצפוי כולל העברת ראשו של אדם לגוף של אדם אחר שעבר אירוע מוות מוחי.

    http://www.israelhayom.co.il/article/289719

    אהבתי

  20. אורי ההסבר המפורט של כלכלת הימין לא עושה עלי רושם.
    תמיד שהבורסה עולה המצב משתפר בכל המדינות(יותר כסף נכנס לשוק).
    והיא עולה כבר מסוף 2008 די הרבה זמן.

    פריון נמוך – כמדומני מדובר בהרבה עובדים בסקטור הממשלתי שבעצם לא מייצרים כלום,וכמובן הרבה עובדים בשכר מינימום.

    אהבתי

  21. אני לא כל כך מבין למה דרוזים צריכים להקים לעצמם מדינה שזה בניגוד להלכה הדתית שלהם..כולנו ערים למצוקה אמתית שיש לדרוזים בסוריה במיוחד לאחר שצבאו של אסד נטש את הדרוזים ונוצרים בתוך סוריה והפקיר אותם לחסדי אויב אכזר כמו דעאש..לאורך כל השנים דרוזים ראו את עצמם כאזרחים נאמנים לסוריה ולמשטרו של אסד האב וגם הבן וכך הם נוהגים גם בלבנון וגם בישראל נאמנים למדינה בה הם חיים והדבר תואם את ההלכה שלהם..דרוזים הם קודם כל ערבים זהו פלג דתי אשר פרש מהיאסלם הסוני והקים לעצמו מסגרת דתית שונה אבל זהותם הערבית נשמרה היטב..אנשים לצערי שוכחים שלעמים אשר חפצים בעצמאות חייב שתהיה להם היסטוריה משותפת טריטוריה מוכרת אחדות תרבותית וגם דתית במקרה של דרוזים ועם כל הכבוד לדרוזים כעם אין היסטוריה משותפת אין תרבות לאומית מוכרת וגם אין טריטוריה יש רק אחדות דתית ושפה ערבית וזה לא מספיק בשביל לקיים מדינה עצמאית..תארו לעצמכם שנוצרים קטולים היו מכריזים על יותר ממחצית אירופה כמדינה קטולית אחת עם חוקים דתיים כפי שנהוג בוואתיקן..האם יש לדבר הזה הגיון ..? ואיזה קשר תרבותי והיסטורי יש לספרדים ופולנים למעט הדת הקטולית..?

    אהבתי

  22. מירון,
    1. מהיכן הקביעה המצוטטת בידי רבים "להקים לעצמם מדינה זה בניגוד להלכה הדתית של הדרוזים"?

    2. זה שזרם דתי פרש מהאיסלם הסוני לא הופך את הזרם הזה לערבי. יש ערבים שאינם מוסלמים (אלא נוצרים למשל) ויש מוסלמים שאינם ערבים (כמו מוסלמים בהודו ובארצות מזרח רחוק רבות).

    אהבתי

  23. מירון, לדעתי גם אירופה תגלה בעתיד קושי רב לקיים מדינות עם שתי דתות דומיננטיות, כשהאיסלאם יתחזק ויאפיל על הנצרות. מדינה צריכה להיות הומוגנית למדי. אחרת יש צרות.

    אהבתי

  24. יאיר, יעקב מדייק, מקור הדרוזים במכה והם ערבים סונים שגורשו ממכה על ידי יריביהם והם מחכים שהחליף שלהם שנעלם ישוב ויחזיר אותם למכה, משהו כמו המשיח ומתנגדי הציונות. בכל זאת אין סיבה למה שלא יקימו מדינה הם הומוגנים יותר מהפלסטינים.

    אהבתי

  25. מירון , כתבת
    "תארו לעצמכם שנוצרים קטולים היו מכריזים על יותר ממחצית אירופה כמדינה קטולית אחת עם חוקים דתיים כפי שנהוג בוואתיקן..האם יש לדבר הזה הגיון ..? "

    מה תאמר אם אני מתאר לעצמי את האימפריה הרומית המערבית 2 , או
    ליתר דיוק האימפריה הרומית הדרום מזרחית? 😉

    אהבתי

  26. תארו לכם שהיהודים היו מכריזים על איזור באמצע אוכלוסיה אינדיאנית כעל מדינת היהודים והיו מביאים פולנים ואוקרינים ותימנים שמנופפים באיזה ספר אגדות.

    אם אני מתבונן בתאריכי הכרזת עצמאות של מדינות כמעט כל האפריקאיות נהיו מדינות אחרי שנולדתי.
    וגם לא מעט מהאמריקאיות, וכמעט קוויבק, וגם לא מעט אסיניות. למעשה רובן בנות פחות מ 100 שנה. קטאר וסעודיה ועירק ולבנון ותימן אוזבקיסטן האמירויות הערביות טימור טגקיסטן סוריה ירדן ועוד
    ובאירופה: אפילו אוסטריה נולדה אחרי, ובלו רוסיה, וקפריסין ואסטוניה וקוסובו ומונטנגרו וסרביה וצכיה וסלובקיה וסקוטלנד כמעט
    ומקדוניה ומולדובה ומאלטה ואוקרינה
    ובאוקיאניה יש 14 מדינות רק אוסטרליה וניוזילנד מביניהן קדמו לרישום שלי.
    כמחצית המדינות באו"ם נוצרו לאחרונה ואם נחשב מאז שהסבתא שלי נולדה אז יש ותק מוחץ לסבתא והיא יכלה להיות עוד בחיים כיום לולי מתה
    מדינות קיימות רק מאז מלחמות העולם וזה שבריר בהסטוריה. ומאז מלחמת העולם השניה שזה כמעט ימינו נראה לנו שכלום לא השתנה אבל השתנה כהוגן.

    ומדינת אכזיב של אלי אביבי

    אהבתי

  27. וידאו מעט ישן ראיתם אותו בטח,אבל מי שלא ראה מומלץ,
    למה אין קפיטליזם באמת במדינה והכל סתם דיבורים.

    אהבתי

  28. גיא קראתי את הספר, משעשע ומופרע למדי, תחשוב שאתה בבני ברק או בבליד ראנר.
    אנחנו באמת הקמנו את מדינת היהודים באמצע שמורת טבע אינדיאנית, אתה גר שם. מה ההבדל?
    אלדד, חיינו בכלכלה קפילטליסטית במערב כל חיינו, היא יצרה את שוק המניות והביאה גם למשברים כלכלים אבל בגדול היא בעיקר הביאה לאנושות קידמה אדירה. תאר לך שהקומוניזם היה מנצח.
    שמעתי שיש איזה רופא איטלקי שמתכנן תוך שנתים לבצע השתלה של ראש.
    השתלה של לב זה כבר שגרתי כמו סתימת שיניים.
    בסוף הסרטון שלך אומרים שעשרת המדינות הקפיטליסטיות ביותר הן הונג קונג סינגפור ואוסטרליה, הפלא ופלא בשלושתם מחירי הדירות הרקיע שחקים ב8 שנים האחרונות. הדירות שילשו את מחירן בשלושת המקומות האלו.
    לשם קוריוז, בהונג קונג כל בנק מדפיס את הכסף שלו, שטר של כל בנק נראה אחרת. הבנק המרכזי יכול להדפיס רק שטרות של 10 דולר. תאר לך שהיה כסף של בנק לאומי וכסף של בנק הפועלים ושל בנק איגוד

    אהבתי

  29. אורי , נראה לי שהדתות של האינדיאנים יותר רגועות.
    בכלל , לפי הסיפור שמספרים אצלינו בסדר אחרי שכולם גמרו לספר את אחרונת בדיחות הקרש הוא שמראש היינו צריכים לקבל את קנדה בתור הארץ המובטחת
    רק שמשה גמגם כש ה' שאל אותו איזה ארץ הוא רוצה ובמקום קנדה יצא לו כנעעען.

    אהבתי

  30. אני מתנצל בפני כל מי שהתיחס לתגובה שלי בקשר לדרוזים ולא עניתי לו בזמן ..
    ראשית לתמריץ אוכלוסיה הומוגנית זה לא תנאי בל יעבור לקיומה של מדינה עצמאית ההפך מדינה לא הומוגנית מבחינה דתית לאומית אבל עם חוקה מתקדמת ומקובלת על אזרחיה כמו ארה"ב למדינה כזאת סיכוי טוב יותר לשרוד ולהעניק לכלל אזרחיה תשתית כלכלית טובה יצירתית צמיחה ורמת חיים גבוהה לאורך זמן..זאת טעות לחשוש ממוסלמים באירופה ובכלל אין כל חשש של השתלטות מוסלמית על חלקים ומדינות באירופה אין לאנשים הללו שום יומרה בכיוון זה וזה המצב של הדרוזים במזרח התיכון.. עצמאות מדינית משמעותה אחראיות וניהול מדינה באמצעות גבית מסים נכבדים הקמת מוסדות חינוך בתי חולים צבא ועוד אחרת אין מחר ואין עצמאות..בנינו לבין עצמינו מה רע לדרוזים בישראל כאזרחים נאמנים בעלי זכויות וכל זה בלי כל מאמץ משל עצמם לקיים מוסדות חיוניים אלא בעזרתה האדיבה של ממשלת ישראל מוסדותיה והחשוב מכל תמיכה כספית מתוך התקציב הכולל של מדינת היהודים לטוב ולרע כמו לאחרים..?גם לדרוש אוטונומיה בתוך שטחה של מדינת ישראל הם לא מעונינים היות והדבר הזה יחייב את מנהיגי הדרוזים לשלוח מעקלים לכל בית לגבות מסים וכי איזה מנהיג דרוזי יסכים להתעסק עם הדבר הזה הרי סביר שהוא יחוסל תוך זמן קצר..בשורה תחתונה לקיים מדינה עם כל המוסדות החיוניים צריך הרבה משאבים כספיים חרדים שלנו יודעים שגם הרבי המשיח לא יכול לספק את הדרוש להם רק יהודים חילוניים בעיקר הצעירים שבנינו כאלה שהראש שלהם מתמסטל בלילה מבירה ואלכוהול רק הם יכולים לקיים מדינה מתקדמת בעלת משאבים חיוניים וכל מה שנשאר לחרדים זה להודות לבורא עולם על מצבם הטוב ולחלום שביום מן הימים יגיח מאחד הפאבים בפלורנטין משיח ישראל עליו כולנו חולמים יותר מאלפיים שנה..

    אהבתי

  31. מירון, במלחמת האזרחים האמריקנית נהרגו יותר חיילים מבכל מלחמות ארה"ב האחרות גם יחד.. כך שאיני בטוח שזו דוגמה להטרוגניות מוצלחת.

    לגבי הדרוזים, אתה מציג מה שנראה לי כהשקפה שבטל זמנה. אתה שואל מה רע לדרוזים להשתלב כאזרחים במדינה אחרת. זו שאלה שהייתה רלוונטית בימים אחרים, לפני דעאש, כפי ששאלת המשך הגלות נעשתה לא רלוונטית באירופה של היטלר. עכשיו השאלה היא או מוות או פליטות או מדינה דרוזית. ולא משנה אם יקראו רשמית למדינה הדרוזית אוטונומיה. מרגע שהם יתחמשו היטב כדי לעמוד מול הסלפים, מן הסתם איש כבר לא יוכל לשלוט בהם.

    אהבתי

  32. רצונם כבודם אבל אין להם רצון לפחות כך זה נראה על פני השטח יותר מזה רק לפני חודש התבשרנו על חוליה של מרגלים דרוזים אשר פעלה לטבת סוריה של אסד באחד הכפרים בגולן…עם שרוצה עצמאות לאומית חייב להאבק עליו שום דבר לא בא בקלות מאבק במקרה של דרוזים בסוריה פרושה מלחמה פעילה עם נשק ביד והקרבה עצמית.. העולם היום אדיש להרג בני אדם חפים מפשע ורצח ילדים יזום בסוריה בעירק אפריקה ובכל מקום אחר מי שחלש משלם מחיר כבד במיוחד במזרח התיכון..נכון במלחמה בין הדרום לצפון בארה"ב נפלו המון בני אדם אבל הנחישות של שני הצדדים במלחמה יצרה בסוף אומה מאוחדת שרוצה לשמור על הקדמה זאת ההיסטוריה של העם האמריקאי ואיזו הסטוריה יש לדרוזים כורדים יזידים ומיעטים אחרים במזרח התיכון..? מדינת ישראל קמה על חורבות העם בגולה אלפיים שנות גלות זה יותר מדי אבל מעולם לא שכחנו את ארץ הצבי ואת ירושלים.. לבני עמינו היסטוריה מפוארת תנ"ך ספר הספרים אבל רק במלחמה עקובה מדם הצלחנו להחזיר לעצמינו עצמאות האם יש דרך אחרת..?

    אהבתי

  33. אורי לא יודע איזה חיים אתה חיית(גם בהונגקונג זה לא בדיוק אבל לפחות דומה קצת) אבל לא היה קפיטליזם כבר עשרות שנים רבות.

    השטרות של ה 10 דולר – זה לא 10 דולר באמת זה רק שווה ערך פחות או יותר ל 10 דולר – רק ארה"ב יכולים להדפיס דולרים.

    ומה זה משנה שיש כמה בנקים שמדפיסים כסף – זאת רק בחירה מדומה.
    כל הכסף נשחק מאינפלציה כמו אצלנו כי כולו עשוי מחוב וכמותו גדלה מעריכית.

    אהבתי

  34. גיא, מתי גולן צריך לשבור את הפרוזק לחצי, הוא לא שווה את המאמץ, דווקא מיקל אורן נשמע אמין
    אלדד, לא תמיד צמצום החובות זה הפתרון, יש פרקי זמן שהגדלת החובות זה הדבר הנכון. גם הכלכלה הסינית שונה והממשל שונה כך שהצעדים שהם עושים לא תמיד מובנים על ידינו והאפקטיביות שלהם שונה. אם זה לא קפיטאליזם מה שהיה לנו עד כה אז מדוע. עד 2008 השוק במערב היה די חופשי

    אהבתי

כתיבת תגובה