לא המקום המסוכן ביותר ליהודי

הרבה פעמים מעירים ציניקנים באירוניה שמדינת ישראל היא המקום המסוכן ביותר ליהודי לחיות בו.  זו טענה מפוקפקת. הזכרים היהודים של מדינת ישראל, אלו שנלחמים את מלחמותיה, חיים יותר משחיים הגברים של כמעט כל מדינה אחרת בעולם. רק הזכרים של יפן, הונג קונג, שוודיה ואיסלנד חיים לאורך יותר שנים מ-81 השנה שחי הגבר היהודי הישראלי הממוצע. הסיכון המוגבר למות צעירים במלחמה צריך להישקל אל מול העובדה שבמגזר היהודי בישראל התמותה מתאונות דרכים נמוכה ומעשי הרצח מעטים ובעיקר אל מול מערכת הבריאות המצוינת.

אל לשכוח שאם יהודים לא היו חיים בישראל, הם היו חיים במדינות אחרות וצריכים להילחם במלחמותיהן. יהודים נהרגו במלחמת ויאטנם ובמלחמת קוריאה, שם נלחמו בצד של העולם החופשי, אך הם נלחמו גם במלחמות אחרות, לא להם במובהק. הממשלה האיראנית נתנה תזכורת לכך לאחרונה כשהקימה אנדרטה לחלליה היהודים של המדינה במלחמת אירן – עירק.

כאשר מנסים לתת פרופורציות למחיר הדמים ששולם כדי להקים ולהחזיק את מדינת ישראל, בדרך כלל מזכירים את השואה. מספר ההרוגים לאורך מאה שנים של ציונות מתקרב אולי ליבול הדמים של יומיים באושוויץ או בטרבלינקה. אבל מעניין לחשוב בהקשר זה גם על מלחמת העולם הראשונה. במלחמת העולם הראשונה לחמו חיילים יהודים רבים בשורות הצבא הגרמני. מעריכים ש-12 אלף מהם נהרגו. זהו מספר עצום, מספר ששקול בערך למספר הנופלים בכל מערכות ישראל יחד (אף שמכל מיני סיבות נמוך משמעותית מאומדן החללים הרשמי). הם נלחמו למען מדינה שכעבור עשרים שנה עתידה הייתה למחוק את שמות החללים היהודים מהאנדרטאות שלה בשל היותם יהודים ולאחר מכן להכניס את רעיהם לקרב שנותרו בחיים לתאי גזים. בתחילה אמנם זכו ותיקי המלחמה היהודים גרמנים להתייחסות טובה יותר, אך בסופו של דבר מצאו את עצמם במחנה טרזינשטט בצ'כיה ומשם הייתה קצרה הדרך לאושוויץ, למי שלא מת ברעב ובמחלות במחנה עצמו. למות כיהודי עבור גרמניה במלחמת העולם הראשונה נראה חסר טעם גם כשזוכרים שגרמניה הייתה בצד של טורקיה, ולחמה נגד הבריטים שעתידים היו להכריז על ארץ ישראל כבית לאומי לעם היהודי. אמנם באותם ימים נראתה רוסיה האנטישמית כאויבת המושבעת של העם היהודי, וחלק גדול מהיהודים נטה באופן טבעי לצדד בגרמניה יריבתה.

בפרספקטיבה בת מאה שנה הציונות עשתה חסד כפול עם היהודים. היא גם הקטינה את הסיכון הפיזי לחייהם ושיפרה מאוד את איכות החיים שלהם, לכל הפחות עבור אלו שבלעדיה היו נידונים לחיות בארצות המזרח או בארצות הקומוניסטיות.  ובנוסף היא נתנה להם את האפשרות להיות בטוחים בכך שכאשר בכל אופן הם או הקרובים להם יסכנו את חייהם למענה, יעשו זאת למען מטרה בעלת משמעות מבחינתם.

9 תגובות בנושא “לא המקום המסוכן ביותר ליהודי

  1. מסכים איתך בעניין הזה תמריץ. היהודים תמיד ניסו להשתלב בחברה שבה הם חיו (בדומה לדרוזים אצלנו) בכל תחומי החיים אך האנטישמיות המבעבעת תמידית מתחת לפני השטח דואגת להוריד לנו את הראש מפעם לפעם.
    אבל הערה אחת בקשר למה שכתבת על רוסיה האנטישמית. ליהודים היה חלק נכבד ואולי אף עיקרי לעליית הקומוניזם ברוסיה וזה בדיוק באותה התקופה.
    ואנטישמיות בכל אירופה הייתה נפוצה מאות שנים ולא נכון להאשים רק את רוסיה באנטישמיות.

    אהבתי

  2. העם הרוסי והאנטישמיות זה סיפור ארוך. מה שבאתי להזכיר כדרך אגב בפוסט הוא שבהתלבטות לאיזה צד במלחמה הם שייכים, בחרו המון יהודים בצד הגרמני מתוך שנאת הרוסים.

    הזכרת את הדרוזים. הם בתקופה קשה מאוד במזרח התיכון. מקווה שלפחות אצלנו מרגישים רצויים.

    אהבתי

  3. -לפי איזה מדד אתה קובע שמערכת הבריאות בישראל מצוינת?

    -הציונות "הקטינה את הסיכון הפיזי" בכך שהקימה בית ליהודים. זה ברור. אנו עדיין אחת המדינות הבטוחות בעולם (גם במונחי איין ראנד). למרות הטרור (…ואולי "בזכותו"- פיתוח אמצעים ויכולות, רוח לאומית ,ועוד). אבל ישראל ע"פ הציונות היא לא רק בית ליהודים, אלא גם מורשת, יעוד היסטורי (באמת נראה לך שהיהודים היו מתכנסים למקום/שטח שאינו בארץ ישראל ההיסטורית. תמשיך לחלום, הרצל) ושייכות.

    -עצה (אני לא אוהב עצות מאחרים, אבל בכל זאת): תפסיק לקרוא ynet. זה יעשה לך רק טוב…

    אהבתי

  4. מעניין שאין קשר ישיר בין כמות ההוצאה על בריאות לטיבה. יש מדינות שמוציאים פחות לנפש מאיתנו אבל המערכת הרבה יותר טובה.וגם המצב ההפוך קיים ארצות הברית מקום ראשון בהוצאה לנפש ( רובה לא ממשלתית) אבל הבריאות במקום נמוך לעומת ספרד לסינגפור שמוציאים פחות ונהנים מבריאות טובה.בשוויץ לארצות הברית הם מאוד ימניות יחסית ו ההוצאה גבוהה אבל גם סינגפור ימנית.נראה שההבדל נעוץ ברמת הליברליות וחוסר כפייה ככל שמדינה כופה פחות על אזרחיה ההוצאה על הבריאות נמוכה יותר וזה בעיקר נובע מכפייה על הרופאים לעבוד בשכר נמוך יותר כדי שרוב המדינה תוכל להנות משירותיהם

    אהבתי

  5. "ככל שמדינה כופה פחות על אזרחיה ההוצאה על הבריאות נמוכה יותר וזה בעיקר נובע מכפייה על הרופאים לעבוד בשכר נמוך יותר כדי שרוב המדינה תוכל להנות משירותיהם" – זה לא כל כך הגיוני המשפט. אולי התכוונת לכך שככל שמדינה כופה יותר, כך ההוצאה על בריאות נמוכה יותר.

    אהבתי

  6. צודק התכוונתי ככל שהמדינה כופה יותר.כמובן עד הגבול שזה פוגע בתוצר של המדינה.

    אהבתי

  7. כמובן אני צריך להוכיח שיש קשר בין שכר הרופאים להוצאה על רפואה בכל מדינה(להוכיח שזה המרכיב המשפיע ביותר בהוצאה לרפואה)

    אהבתי

כתיבת תגובה