הפעם, לשם שינוי, זה לא רק הגושים

חרוטה בזכרוני סצנה משידורי תוצאות המדגם ב-2009. דליה איציק, מבכירות קדימה, צהלה על "ניצחון" מפלגתה שקיבלה מספר המנדטים הגדול ביותר. כשנשאלה כיצד תוכל ציפי לבני, ראש קדימה, להרכיב ממשלה לאור העובדה שגוש הימין קיבל יותר מנדטים מגוש השמאל, ענתה באותה נימת קול אופיינית שלה:"אני פחות מתרגשת מעניין הגושים". אולם כפי שעתידים היו דליה איציק ויתר אנשי קדימה לגלות, הגושים היו עניין מרגש למדי – על אף שלא עמד בראש המפלגה הגדולה ביותר, עמידתו בראש הגוש הגדול ביותר הקנתה לנתניהו האפשרות להיחשב למנצח האמיתי של הבחירות ולעמוד בראשות ממשלה יציבה שכיהנה ארבע שנים. המציאות הפוליטית הגושית שמה ללעג את הספין שנמכר לבוחרי ציפי שהוטעו לחשוב שאם יערקו ממרצ ומהעבודה, הדבר ישנה משהו והם יקבלו אותה בראשות הממשלה.

גם בבחירות האלו הגושים הם חשובים, אך לראשונה מזה שנים – גם שאלת מספר המנדטים שיקבל הליכוד מתוך הגוש שלו הופכת לקריטית. זו תובנה שיכולה להטריד מאוד את נפתלי בנט ואביגדור ליברמן, מאחר שאם מצביעי הבית היהודי וישראל ביתנו יקלטו זאת, רבים מהם ינהרו לליכוד כדי להבטיח ניצחונו. גם זהבה גלאון ויאיר לפיד עלולים לשלם מחיר כבד אם בוחריהם יחליטו בסופו של דבר להצביע למען הרצוג ולבני.

משה כחלון הפך להיות הגיים צ'יינגר. כחלון הרכיב רשימתו ומהרכבה ניתן לראות שבחר ברשימת מרכז אמיתית. להבדיל למשל מיאיר לפיד שהרכיב עוד ערב הבחירות הקודמות רשימה יונית מובהקת במסווה של רשימת מרכז. על מי תמליץ רשימת מרכז אמיתית לראשות הממשלה? כמעט אין לה ברירה פרט להמלצה על ממשלת אחדות בראשות מי שיקבל מירב המנדטים. לפי רוב הסקרים העדכניים אין לגוש ימין-חרדים 61 מנדטים ללא כחלון ולפיכך גוש הימין יצטרך לקבל תכתיביו.  אם הליכוד לא יחזיק בפער מנדטים על פני מפלגת העבודה ייתכן מאוד שכחלון יקרא לרוטציה בין נתניהו להרצוג ויהיה בעמדה לכפות זאת על נתניהו. כחלון יפסיד מכך לכאורה, כי בממשלת אחדות יימנע ממנו להשיג את תיק האוצר. אבל לא בטוח שכחלון חושק כל כך בתיק זה. טבעי לו יותר ליטול תיק בינוי ושיכון מורחב. יצוין שאם כחלון יתחזק עוד משמעותית המצב יהפוך למעניין עוד יותר: כחלון יהיה בעמדה לכפות את עצמו כראש ממשלה ברוטציה, אך בינתיים הסקרים אינם נותנים לו מעמד כזה.

אפשרות אחרת שתעמוד בפני כחלון היא לכפות על נתניהו ממשלה מוטה למרכז עם לפיד ובלי חרדים. ייתכן שזו הבחירה המועדפת על הציבור הכללי אך קשה לראות סיבה אידיאולוגית או אופורטוניסטית שבגללה כחלון ירצה בכך.

על פי מצב הסקרים הנתון צפוי אפוא אדם אחד בשם משה כחלון לבחור לנו ראש ממשלה אחרי שמיליוני אזרחי ישראל יסיימו את בחירתם שלהם. הוא אמנם לא יוכל כנראה לנשל את נתניהו לחלוטין מן השלטון, אך אם הליכוד לא יוביל על פני המחנה הציוני, כחלון יוכל לכפות על נתניהו לוותר על חצי המלכות.

26 תגובות בנושא “הפעם, לשם שינוי, זה לא רק הגושים

  1. טוב, נו די , זה כבר מוגזם.
    שיכנעת אותי להצביע ליכוד ולא כחלון למרות שאני מתחלחל.
    אני לא חושב שמישהו בישראל הצליח לשנות דעתו של מישהו אחר בעיניני בחירות לפני ובמיוחד שהמשוכנע יודה.אתה יכול לרשום לזכותך הישג היסטורי. האמת שבמקרה שלי זה לא כזה הישג, אני לא ממש עוקב אבל המדינות הכלכלית של כחלון לא נראית לי ממש ברורה.
    זה בנוסף לזה ששיכנעת שגרעון יותר מ3% זה לא כ"כ רע. נוסף לזה לעבור ל 012.נוסף לזה שקצת עלייה צרפתית כנראה תעלה שוב את מחירי הדיור.

    מה יהיה הסוף עם השיכנועים הללו?

    אהבתי

  2. חחח. באמת נראה שהפכת אותי לאדם המשפיע במדינה. במיוחד אני גאה ב-012. ב-2040 כבר אף אחד לא יזכור מי ניצח בבחירות לכנסת ה-20, אך עדיין תקבל חשבונית סלולר זולה זולה.

    אהבתי

  3. תודה על הפוסט תמריץ . אני רק מזכיר לך בקטנה תמריץ , אפרופו רוטציה , אלמלא העקשנות המגוחכת של ציפי ליבני , לרוטציה עם נתניהו , כל המפה הפוליטית הייתה נראית אחרת היום . כך הלכה מפלגת מרכז ( לכאורה ) אמיתית . אז גושים זה עקרונית תקף , אבל לא רק !!

    אני מזכיר לך שוב מה שציינתי כבר בפוסט אחר . אתה קורא מפת המנדטים בהנדסה צוברת , במקום חוזרת . ושוב :

    השאלה העיקרית הינה : כמה קולות צפים יש במרכז ? התשובה : בין 30 ל – 35 . זה גיים צ'נג'ר רציני מאוד . אין לדעת לאיפה ילכו בסוף !! מי צפה שלפיד בזמנו יגרוף 19 מנדטים , כולם בעיקרון קולות צפים מן המרכז .

    אולי פיגוע גדול . אולי מצב כלכלי . אולי הסקרים לא מאתרים מגמות מוכמנות . אולי קמפיין תקשורתי תעמולתי מוצלח במיוחד של מפלגה . אין לדעת !!! תודה

    אהבתי

  4. כן תמריץ, אין ספק שהמחשבה או החישובים שלך סבירים , אני לא מוכיח אותך על כך כמובן . אלא : שאתה נותן במידה מסויימת , עדיפות לסקרים היפוטטיים , על פני מצב עובדתי אריתמטי .אבל , כמובן , גם מה שכתבת , תקף . תודה

    אהבתי

  5. תמריץ , אין לך שום בעיה להשאיר טקסטים שלמים של משה שלום . אם אתה לא מרוויח מזה , לא סוחר בזה , וזה לענין אינטלקטואלי ודיוני פרופר . אין שום בעיה . רק רצוי לתת קרדיט ולציין מאיפה לקחת את זה ( רצוי מאוד ) , ולא לעשות בזה שום שינוי . תודה

    אהבתי

  6. אין חוק ברור בנושא. זה עניין של נוהג למיטב הבנתי. זה נושא לעורכי דין ואני לא כזה. אז אחמיר מתוך ספק.

    אהבתי

  7. יש חוקים ברורים בנושא תמריץ , ומה שכתבתי הוא חד משמעי . אם אפנה קצת זמן בהמשך , אטרח להראות לך . תודה

    אהבתי

  8. תמריץ , לא אוכל להיכנס לסיבוכים מיותרים , אבל להלן סעיף עיקרי שיעזור לך להבין מה שכתבתי , הנה : סעיף 19 , לחוק זכות יוצרים , תשס"ח 2007 , להלן :

    19.(א) שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות כגון אלה: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

    אני מניח תמריץ , שהפוסט שלך , נועד לסיעור מוחות אינטלקטואלי , ותו לאיו . תוכל תמריץ , אם תרצה להתעמק , בלינק הבא , להגיע לחוק עצמו , להלן :

    http://www.nevo.co.il/Law_word/law01/999_853.doc

    אם תרצה , תוכל לשאול . תודה

    אהבתי

  9. בארה"ב אומרים תמריץ : " כמה שניות של סבלנות , יחסכו לך שנים של חרטה …." גם זו גישה . תודה

    אהבתי

  10. עדכון לפוסט: כחלון הודיע רשמית שמכוון לאוצר. אם באמת חושק בכך אז ספק אם ילחץ על נתניהו לצרף העבודה.
    השאלה היא האם ילך לאוצר ויתן את הבינוי לגלנט, מספר שתיים שלו? לאור פעולות הבינוי הפרטיות של גלנט זה לא נשמע טוב..

    אהבתי

  11. תמריץ זו לא כתבה זה מכתב אישי שמשה שלום שולח למספר מכותבים אישיים שלו מהדואר הפרטי שלו לדואר הפרטי שלהם.

    אהבתי

  12. אורי , זה לא משנה , כל מה שאדם כותב , הוא בבחינת יצירה , במקרה זה , החוק מכנה זאת " יצירה ספרותית " . בבית , שלח במייל , מחוץ לבית , אין זה משנה כלל !! תודה

    אהבתי

  13. אורי , רק להבהרה מסויימת : כל מה שאדם כותב , ולא משנה איפה , ובלבד , שבכתיבה יש כפי הפסיקה : מינימום של מאמץ או יצירה אינדיבידואלית , ואפילו צנועה ביותר . כלומר , משולש שסתם ששרטטת , לא יהווה יצירה מוגנת . אבל , משולש עם כמה נקודות או צורות , שמתחברות עם מילים מסויימות , ויש בזה כמובן מקוריות מינימלית , אזי עסקינן ביצירה מוגנת על פי חוק זכות יוצרים . איפה זה נכתב ? לא מעלה ולא מוריד כלום !! תודה

    אהבתי

  14. אורי , התגובות שלך , הינן " יצירות ספרותיות " , והן מוגנות על פי חוק זכות יוצרים . אף אחד לא רשאי , לקחת התגובה , לסחור בה , או לעשות עליה c/p , מבלי ליחס אותה אליך . תודה

    אהבתי

  15. מה זאת אומרת לסרב ? אף אחד לא שואל אף אחד !! אדם מפרסם מאמר כלשהוא , ספר כלשהוא , משהו מסוג זה ….. פשוט הוא פירסם ( אחרת מאיפה יקחו ? רק במעשה פלילי מובהק ) ואז , מתוך הפירסום , מצטטים , מבקרים , כותבים על וכו…. אף אחד לא שואל אותו , זה חוקי , ולכן , הוא לא יכול לסרב או להתנגד . גם אין טעם , באשר הוא חפץ בפרסום בעיקרון ( אבל לא לישון ) . גש למשל לאתר בשם : שוונג ….. הם מפרסמים , תדיר ,בלי שום רשות , תמצית או ביקורת , של ספרים שנכתבו , על ידי כל מיני כותבים וכו…לאדם יש זכות יוצרים על יצירה , אבל , לא על " טיפול הוגן " , משמע ביקורת עליה , ולא על מכלול יצירות בתחומים מסוימים כגון : חדשות , עובדה , רעיון תיאורטי לגמרי ( לכאורה ) , תהליך , ענין מתמטי וכו…. הנושא סבוך , הזכות היא יחסית לא מוחלטת . בעל הרבה אספקטים , ותיקצר כאן היריעה . תודה

    תודה

    אהבתי

כתיבת תגובה