כשסין תכבוש את טאיוואן

אדם לא הופך למנהיג טוטאליטארי של אומה כדי לשבת בבית ולצפות בנטפליקס. אחרי ששי ג'ינפינג ביצר את שלטונו וביטל את הגבלת תקופת כהונתו מצטברים סימנים רבים לכך שהוא עלול להיות מעוניין בהותרת חותם לדורות בתור המנהיג שאיחד את סין וכבש את טאיוואן.

סין מדינה ענקית, אך כפי שהעולם המוסלמי לא מסוגל להתאושש מכך שבישראל הזעירה קיימת ריבונות לא מוסלמית, ככה סין הקומוניסטית לא מסוגלת לשאת את קיומו של האי הטאיוואני הקטן הלא קומוניסטי. אם ארה״ב הייתה מחויבת חוזית להגן על טאיוואן, הסינים היו נרתעים ממלחמת עולם סביב האי. אבל הנשיא קרטר ביטל ב-1979 את חוזה ההגנה בין ארה״ב לטאיוואן. אם תפרוץ מלחמה גדולה סביב טאיוואן, אפשר יהיה לראות זאת כפיסת המורשת האחרונה של מדיניות החוץ של ממשל קרטר שהביאה לנו גם את שלטון האייתולות (אך אם להיות הוגנים, גם את השלום עם מצרים).

טאיוואן לא הצטיידה בנשק גרעיני, כך שיכולת ההרתעה שלה מוגבלת, ולמרות שגיאוגרפית למגני אי יש יתרונות ניכרים, ספק עד כמה הדבר יהיה אפקטיבי מול מעצמה עם משאבים בלתי נדלים.

אומרים שבישראל הילודה גבוהה כי האומה מתכוננת לסכנה הקיומית שהיא ניצבת בפניה. מנגנון נפשי דומה בהחלט לא קיים בטאיוואן שבה הילודה הממוצעת היא הנמוכה בעולם (כיום 0.82 ילדים לאישה). הדמוגרפיה מחבלת ביכולת הטאיוואנית להעמיד צבא שיוכל לאתגר מעצמת על. והדבר רק ייעשה גרוע יותר עם השנים.

החולשה שמפגין ממשל ביידן-האריס יכולה לפתות את סין. הם אינם יודעים מול מי יעמדו בעוד שלוש שנים, אבל הם יודעים מי ניצב בפניהם בהווה. מדינה חלשה עד גיחוך מול אמריקה כמו אירן מתחצפת כרגע בהעשרת אורניום ולא נענשת. מה יעשה ממשל ביידן מול מעצמה אמיתית?

לצד טאיוואן עומד שיקול אחד. מלחמת כיבוש תהווה קטסטרופה כלכלית עולמית. הפרשנים סבורים שהיא תביא בוודאות להשבתה ממושכת של תעשיית השבבים העולמית ולמחסור קיצוני במוצרים אלקטרוניים מתקדמים. בנוסף המערב יצטרך להטיל סנקציות על סין. אלו יהיו סנקציות חסרות תוחלת כי שטח משוחרר כבר לא יוחזר, אבל לא יהיה מנוס מלהטיל אותן כדי לעשות משהו בתגובה, גם אם בכך לפגוע בסחר החופשי בעולם. האם החשש הכלכלי ירתיע את סין מלפעול? אולי, אין לדעת, לא בטוח.

מלחמת טאיוואן תפצל את הגלובוס לשני מחנות, ישראל תהיה עם ארה״ב. אירן תהיה עם סין. קרוב לוודאי שהמלחמה תקרב בין אירן לסין ותקשה עוד יותר על עצירת השאפתנות האיראנית. המלחמה תפגע בזרימה החופשית של המוצרים הזולים מהמזרח, תזעזע את כלכלת העולם, אולי אף יותר משהקוביד זעזע, ותמחיש את חולשתו של המערב מול המעצמות הלא דמוקרטיות. יהיה זה יום חג לסוחרי הנשק (שרבים מהם חיים כאן). אם הסדר העולמי ייהרס בזמן ממשל דמוקרטי, נרוויח לכל הפחות שחיקה ביוקרתה של הפייסנות שמקדמים הדמוקרטים, ואולי על כך תהיה נחמתנו. הצעירים באמריקה יחדלו לרגע לעסוק בעוולות גזעיות מדומות וישימו לב לסכנות גיאופוליטיות של ממש. גם בישראל יעלה אובדן טאיוואן מחשבות קשות על מידת החוכמה שבהסתמכות על הגנה אמריקנית.

68 תגובות בנושא “כשסין תכבוש את טאיוואן

  1. אינני יודע מה סין מתכוונת לעשות בקשר לטיוואן אבל אם טיוואן תעמוד במלחמה נגד סין לבדה ללא עזרה אמריקאית – זה לא כוחות. הסינים יכריעו אותה ללא ספק. לדעתי הטיוואנים יכנעו ללא קרב כי הם יודעים שזה אבוד.
    בכל אופן יתכן שהאמריקאים חושבים שלא שווה להתעסק אם סין בגלל טיוואן כי זה לא מאיים על אמריקה בדיוק כמו שנשק גרעיני אירני לא מאיים על אמריקה.
    בכל אופן נראה לי שהמעצמה החלשה היא דוקא ברית-המועצות הקומוניסטית. היא נכנעה וויתרה על שטחים רבים ללא מלחמה.

    אהבתי

  2. תמריץ,
    נפילת טאיוואן זו בשורה לקוריאה. בשבבים וצגים הם מתחרים ראש שראש. אמריקה ואירופה לא שם

    אהבתי

  3. בכל אופן לא המערב גילה חולשה אלא ברית-המועצות לשעבר (או רוסיה כיום). היא גילתה חולשה מדהימה.
    ארצות-הברית כיום היא המדינה החזקה בעולם ולא משנה מי ינהיג אותה. גם אם היא תותר לאירנים זה לא מראה שהיא חלשה מהם אלא שהיא חושבת שזה לא כדאי. לפעמים מעצמה חושבת שלא כדאי לה לצאת למלחמה. למשל בסוף מלחמת העולם השניה יכלו הרוסים לכבוש את פינלנד (שהיתה בת בריתה של גרמניה) אבל הם חשבו שזה לא שווה את המחיר שישלמו.

    אהבתי

  4. איזה סנקציות יכול המערב להטיל על סין אם אתה אומר שדוקא המערב תלוי בסין (בתעשית השבבים)?

    אהבתי

  5. יש תלות הדדית. לפעמים מישהו מוכן להקריב עין כדי שהאויב שלו יאבד שתיים. אבל ייתכן בהחלט שהסנקציות לא יהיו כאלו משמעותיות כי כל אחד יבין ששום דבר כבר לא יעזור להחזיר את טאיוואן. מנגד מצב כזה רק יבליט את חולשת המערב האיומה ויתן תיאבון לדיקטטורים אחרים.

    אהבתי

  6. פוסט חשוב.
    ממחיש את העובדה שאנחנו חיים תחת דומיננטיות תרבותית מנותקת מן המציאות.
    תרבות שמחנכת ל: "שלום עולמי", "מוסדות בינלאומיים הם הפתרון", "הפסיקו את השימוש בכלים חד-פעמיים", "עליית מפלס פני-הים", "שירותים לטרנסג'נדרים", בלה-בלה-בלה ….
    והעצוב מכל, וכנראה זה אימננטי, שזה מגיע מהאומה הכי חזקה, הכי שולטת, והכי עשירה ….
    געגועי לטראמפ !!

    Liked by 1 person

  7. נושא חשוב מאוד.

    בעולם לא מודעים וקולטים ממש:

    הסינים נחושים לקחת את טאיוואן. כפי שהשתלטו על הונג קונג, ולא רק קיבלו את שלהם מן הבריטים, אלא, השליטו בהונג קונג, דוקטרינות סיניות של ממש ( ביטחון לאומי וכדומה).

    אלא שזה לא ג'ינפינג בלבד. זוהי תפיסה סינית מערכתית. טאייוואן שלהם, דה יורה כך, ותחזור להיות שלהם.

    מה יהיה ? באמת בעייתי לחשוב על כך:

    הסינים מודעים לנחישות האמריקנית להגן על טאיוואן. זה לא מה שאתה חושב. הצבא הסיני גדול, איכותי, אבל, אין לו ניסיון קרבי. האמריקנים, יש להם ניסיון קרבי עצום. שליטה ימית משמעותית מאוד. זה לא יהיה פשוט בכלל.

    ומה זה מנהיג חלש אל מול חזק בקשר לארה"ב? טראמפ חזק היה לשיטתך ? נו….הגדיר את המלחמות של בוש, כמטופשות ביותר בהיסטוריה. לכבוש את עירק ואפגניסטן הוא הגדיר, בבחינת לזרוק לבנה על קן צרעות במילותיו שלו ממש. הוא בכלל, חתם עם הטאליבן על הנסיגה מאפגניסטן. מסוריה גם נסוג חלקית וכדומה.

    הסינים לא כך חושבים.

    בכלל, הפרדיגמה הינה הפוכה לפעמים. אלו שנחשבים חלשים לכאורה, יוצאים למלחמה בגלל כך, ואלו החזקים לכאורה, חותמים על הסכמי שלום. בגין וסדאת. אריק שרון נסוג מעזה בלי הסכם אפילו. קלינטון ובוסניה וסרביה בזמנו. ואילו אובמה:

    הביא לשיא השיאים את המלחמה הגלובלית בטרור. נניח לפחות סיכולים ממוקדים.

    מה זה חלש וחזק ? ובכלל, אתה חושב שהאמריקנים יתפכחו ? מעוולות גזעיות מדומות ? אתה טועה. האמריקנים, גם מימין וגם משמאל, מאסו במדיניות חוץ מיליטנטית, שמערבת את הצבא והאמריקנים, במלחמות לא להם לכאורה.

    הרבה יותר מענין האמריקנים (בפועל) גזענות מחד, כלכלה או צדק חברתי מאידך, ועוד נדבך, של הימין:

    ההשתלטות של הפרוגרסיבים קומוניסטים לכאורה, על ארה"ב.

    ממש לא כך….

    טוב, השאר, לא נישאר צעירים פה…..

    Liked by 1 person

  8. טראמפ בוודאי היה בעייתי, אבל יכול גם היה להגיב באופן קיצוני לא צפוי כפי שעשה בחיסול סולימייני. זה מוסיף להרתעה. גם טראמפ בא ממפלגה שלא מקדשת חיי אדם. זה נוראי ביחס לחיסון קורונה אבל יש לזה יתרונות ביצירת הרתעה כי הוא אחד שיכול לשלוח חיילים להילחם.

    Liked by 2 אנשים

  9. אל-רום: הסינים לא כבשו את הונג-קונג. היה הסכם בינם לבין הבריטים שהבריטים יחזירו להם את הונג-קונג לאחר 99 שנים (הבריטים הם שכבשו את הונג-קונג בשנת 1899 מהסינים). 99 שנים אלו הסתיימו בשנת 1998 ואז הבריטים החזירו את הונג-קונג.

    Liked by 1 person

  10. arn,

    איפה כתבתי שהסינים כבשו את הונג קונג ? כתבתי אכן על הבריטים בכלל…..

    ובכלל, אם אתה מייחס לי בכלל מחשבה כזו, שכך אחשוב ואכתוב, משהו יסודי פגום בקריאה שלך, בשיפוט שלך. אללה במה….

    תתעשת.

    אהבתי

  11. תמריץ,

    טראמפ קפריזאי נתפס. וגם אחד שלאיו דווקא מקדש חיי אדם בהחלט.

    אלא מאי:

    בקשר למלחמות, הוא בא ממקום, שמלחמה, זה בזבוז אדיר של משאבים. חסר היגיון. הוא מתרכז פנימה. לא בצדק עולמי. לא בשיטור עולמי. להבדיל מביידן, שבמפורש גרס וכך עשה, שארה"ב, חוזרת להיות השוטר העולמי.

    אז כל זה לא מסתדר עם מה שאתה כותב פשוט. וגם הסינים מבינים זאת. אין סיבה לחשוב שהסינים יפחדו מטראמפ, ולא מביידן או וייס ורסא ממש.

    כפי שכוכבי ממש בהרצאה שלו בפוסט הקודם פה, נצטט אותו:

    " לא פעם התופעות דומיננטיות יותר מהשחקנים ומהאינטרסים שלהם. השחקנים פועלים כדי להשיג מטרה מסויימת, אבל לתופעות יש כוח משל עצמן, והן עשויות לסחוף אותם למקום אחר "

    וזוהי בקצרה הפילוסופיה של המרכז, לעומת הימין/ שמאל.

    להתראות

    אהבתי

  12. לא מסכים להגדרה שרפובליקאים לא מקדשים חיי אדם.
    לדוגמה הם רואים בהפלת עוברים פגיעה בחיי אדם.
    ההבדל בינם לדמוקרטים הם על ערכים אחרים, כאשר הערכים הרפובליקאים, כמו שירות למדינה (צבא ושירותי בטחון), יותר לאומיות, יותר פטריוטיות וכדומה … נתפסים ככאלו שמחייבים הקרבת חיי-אדם במקרים מסויימים, בעוד שהערכים הדמוקרטים יותר מדברים על צדק ושיויון – ערכים שלרוב אינם מחייבים הקרבת חיי-אדם.
    אני חושב שקו-פרשת המים בין ערכים דמוקרטים לדפובליקאים הוא היחס בין היחיד לחברה.
    הדמוקרטים יותר אינדיבידואליסטים, בעוד שהרפובליקאים יותר קהילתיים.

    Liked by 2 אנשים

  13. תמריץ,

    למפלגה בסין אכפת מאד מרמת החיים של תושביה. לכן הירשו לקפיטליזם לשגשג.

    מלחמה לכיבוש טאיוואן תפגע בכלכלת העולם בכלל ובסין בפרט. היא תחזיר את הסינים 20 שנה אחורה מבחינת רמת חיים, וזה המון. וכל זה בשביל שמדינה של 1.4 מליארד תכבוש אי של 25 מליון אנשים? מה הם ישיגו בזה? זה עלול לערער את השליטה של המפלגה בסין גופא עקב הפגיעה ברמת החיים.

    נכון שסין עושה פוזות של "תחזיקו אותי". אבל לדעתי אלו רק פוזות. המחיר של עימות צבאי גבוה מידי.

    קשה להשוות את זה לקרים, מאחר וקרים מיושב באוכלוסיה רוסית ברובה תחת שליטה זרה, שרצתה להתאחד עם רוסיה. האוכלוסיה הטאיוונית אומנם סינית, אבל לא רוצה באיחוד.

    Liked by 3 אנשים

  14. היתרון בטראמפ, לדעתי, הוא שהוא גם שילב מיאוס במדיניות חוץ מתערבת על חשבון אזרחים אמריקאיים, וגם שימש שוטר מטורף של המערכת העולמית. מבחינתו להשקיע משאבים בעולם זה המפלט האחרון. בדיוק כמו שטרומן השקיע משאבים בתכנית מרשל. לא מאהבת אירופה, כי אם מחשש להתדרדרות היבשת לידי הסוביטים או פשיסטיים/אנרכיסטים חדשים שיקומו. כשאתה משקיע מתוך אין ברירה – אז אתה דורש החזר השקעה. כשאתה דורש החזר השקעה – אז אתה משקיע הכי נכון שאפשר. זה טראמפ.
    אובמה, לעומת זאת, גם חשב שהוא ינהל את העולם, וגם שזה יקרה בכח הדיבור היפה שלו, ובכח הערכים הנכונים שהוא מחזיק בהם (וב"עוצמה הרכה"). ולכן הוא שפך משאבים במקומות הלא נכונים.
    הדוגמה הכי פשוטה זה אונר"א. אובמה חיזק את המימון שלהם. טראמפ הבין שמדובר במסחטת כספים שלא תורמת דבר וסגר את המימון. ביידן החזיר את המימון.

    אני מסכים שיש מהלכים שיותר חזקים מהאישים. זה נכון. אבל גם לאנשים/מנהיגים יש חלק בניהול ההתרחשות. כלומר גם בתוך הנהר הזורם, אפשר לנווט במאמץ בכדי להיצמד לגדה הרצויה, ולהישטף לאורכה.

    האם סין פחדה מטראמפ? אולי לא מספיק אבל יותר מביידן.
    אבל זה לא רק פחד נקודתי. אם טראמפ היה מזהה התגברות של התוקפנות הסינית אז בלית ברירה הוא היה משקיע משאבים בחיזוק הכוח האמריקאי.
    האם ביידן מסוגל לכך? אני בספק.

    Liked by 3 אנשים

  15. היחידה הרב מימדית של כוכבי,
    הבושה השבועית

    Liked by 1 person

  16. למי שלא מודע או מבין לגבי מה שכתבתי, על השתלטות הסינים על הונג קונג, וחוקי הביטחון הלאומי שם וכו… אז כאן בויקיפדיה:

    https://bit.ly/3ANSH3J

    זה דבר שעורר סערה בכל העולם, בארה"ב וכו….

    Liked by 1 person

  17. תופעה מדהימה, מוזרה, ודי מגוחכת ( תענין בעיקר את י.ד כאן):

    מאז שנכנס הרי לתוקף חוק צמצום השימוש במזומן, הרי אי אפשר לשלם בעיקרון ככלל, יותר מסכום של 11,000 ש"ח במזומן קש מני ממש.

    אז פה, גם האיסור החוקי לעי"ל, גם המון מסחר באונליין וכדומה, כרטיסי אשראי וכו…..

    אבל, בגדה המערבית, הרי גם משתמשים בשקל שלנו פה. אז זה גורם להם לצבור ולצבור כספים בקש מני מזומן. אין להם מסחר אונליין מפותח. האיסור לא נוגע להם בתוך הרשות וכדומה. לא משתמשים הרבה בכרטיסי אשראי וכו…

    מצטברים להם הררי שקלים בבנקים, והבנקים שלהם מנסים לגלגל לבנק ישראל, וזה האחרון מסרב להחזיק בכספים וכדומה.

    איזה גיחוך בן אדם….. שוועתם עולה השמיימה. ואין מוצא.

    כאן למשל לכתבה על הסיפור:

    https://www.timesofisrael.com/palestinians-blame-shekel-surplus-for-weighing-down-west-bank-economy/

    וכאן לחוק לצמצום השימוש במזומן למי שמתעניין:

    https://www.nevo.co.il/law_html/law01/501_805.htm

    להתראות

    Liked by 3 אנשים

  18. ברצוני להציע תזה חלופית לטענה שיתכן ו*בעתיד* סין תכבוש את טאיוואן.
    תזה שכמובן איני בטוחה בה. אך להערכתי היא אפשרית.

    יתכן שהמלחמה של סין לכיבוש טאיוואן כבר התחילה מזמן, אך מדובר במלחמת התשה ומלחמה פסיכולוגית, שמתנהלת על אש מאוד נמוכה. ההפך המוחלט מבליץ קריג.

    המוני הפלישות של מטוסים וספינות סיניות לתחומי האוויר והמים הטריטוריאלים של טאיוואן (המחייבים את הטאייאנים לכוננות מתמדת ולהזנקת המוני מטוסי קרב בכל פעם ופעם) הם חלק ממלחמת ההתשה שמנהלת המעצמה הסינית מול האי הקטן. כנ'ל המוני הצהרות של מנהיגי סין, (שסין וטאיואן הם מדינה אחת עם שתי שיטות), הם חלק מהמלחמה הפסיכולוגית נגד הנחישות להילחם על העצמאות. הן הנחישות של האוכלוסייה הטאייאנית והן של שאר העולם.

    מטרות הסינים הן:
    1. להרגיל את "העולם" לרעיון שטאייואן היא חלק מסין, ואיחודן היא רק שאלה של זמן. הם מנסים לשכנע שאין כל טעם לנסות למנוע זאת בכוח הזרוע.
    (מניסוח כותרת רשומה זו – את תמריץ הם כבר הרגילו לרעיון שמדובר בשאלה של מתי ולא בשאלה של האם).

    2. ליצור דמורליזציה ועייפות בקרב הטאייואנים עד שיסכימו לאיחוד עם סין. כנראה שהגלולה המרה תצופה בהבטחות (מנסיון הונג קונג – הבטחות שווא) שיורשו להמשיך להתנהל בשיטה הדמוקרטית – קפלטליסטית המועדפת עליהם.

    יתכן שבעיני סין זו טקטיקה מועדפת על מלחמה מהירה וגלויה.
    יש לסינים סבלנות לתהליכים איטיים וארוכים. (ובמדינות דיקטטוריות אין צורך להרשים את הציבור בהישגים בכל 3-4-5 שנים).

    חשוב מכך, סביר שהסינים מעוניינים להוריד את רמת הסיכון שלהם מתגובת נגד קשה למהלך סיפוח טאיואן בכוח. גם אם ההסתברות שתקרה היא נמוכה למדי (בעיני סינים שונאי סיכונים – אפילו ממשל ביידן עלול להפתיע אותם לרעה).
    תגובת הנגד יכולה להגיע מארה'ב ו/או ממדינות הברית האנטי סינית החדשה (יפן, אוסטרליה, הודו ודרום קוריאה). הם אלו שאמורים לחשוש שהשתלטות סין על טאיואן היא רק המנה הראשונה בתוכניות ההתרחבות של סין.
    גם להם יהיה הרבה יותר קל לבלוע את הגלולה אם הטאיואנים יסכימו ל"איחוד מרצון" עם סין.

    להערכתי הילודה המאוד מאוד נמוכה של הטאיואנים מעידה (גם?) על פסימיזם עמוק. מכאן אולי גם על נכונות לחימה נמוכה. קל לי לדמיין אנשים שמוכנים לסכן את חייהם בכדי להגן על המולדת של ילדיהם וילדי קרוביהם. אך מהי מוטיביצית הלחימה של מדינה כל כך מעוטת ילדים?
    מכאן שקיים סיכוי שהטיאנים, המיואשים והמותשים מהמלחמה הבלתי נגמרת מול סין, יסכימו להיכנע. כלומר להסכים "מרצונם החופשי" לאיחוד עם "המולדת הסינית" שלהם.

    Liked by 3 אנשים

  19. מסכים קמיליה עם הקונספט של לוחמה פסיכולוגית איטית, ועדיין קשה לראות איך זה מגיע למצב שטאיוואן נכנעת בלי קרב.. להשתעבד לסין זו בחירה מאוד לא אטרקטיבית למי שהתרגל לחיים בחופש.

    אהבתי

  20. קמיליה,

    זה לא רק זה, אלא כפי שהסברתי והמחשתי לעי"ל לגבי הונג קונג, כאשר הסינים משתלטים, אז זה עד הסוף. זה הופך להיות סין. לא משהו אחר.

    אז אין להם הרבה ענין מעבר להשתלטות ברורה וסופית ממש. משחקים מן הסוג הזה, לא ממש בשבילם.

    אבל, ברור שהם שוקלים חלופות ותיזמונים כמובן. אחרת, למה לא פלשו צבאית מזמן ?

    אהבתי

  21. "הוא עלול להיות מעוניין בהותרת חותם לדורות בתור המנהיג שאיחד את סין וכבש את טאיוואן" – אני מעוניין בהותרת חותם לדורות בתור מי שהביא שלום עולמי וריפא את הסרטן, אבל רצון לחוד ומציאות לחוד. כמה הערות:

    א. רוב התגובות פה מניחות שהעולם מורכב רק מסין, טיוואן וארה"ב, אבל כרגע מי שנראה בתור הגיבוי העיקרי של טיוואן זו יפן. בשנים האחרונות הם משחררים כל מיני הצהרות על ידידותם עם טיוואן, עד כדי הצהרות לאחרונה שהם ייראו פגיעה בביטחון טיוואן כפגיעה בביטחון שלהם (משמעותי במיוחד לאור העובדה שעל הנייר, יפן אמורה להיות מדינה פציפיסטית ואמורה להפעיל את הצבא רק אם היא מותקפת). הם עסוקים מאוד בפיתוח הצבא שלהם ודי ברור נגד מי. קשה מאוד לחזות תוצאות מלחמות גדולות (או מלחמות בכלל), אבל יש לא מעט פרשנים שחושבים שיפן יכולה להביס את סין אפילו בעצמה, עוד לפני שמדברים על הצבא הטיוואני ועל שחקנים רלוונטיים אחרים. פלישה סינית לטיוואן תדרוש הרבה פעילות ימית, וזה תחום ההתמחות היפני (ותחום זר כמעט לחלוטין לסינים).

    א2. פרט ליפן, סין גם מוקפת במדינות שכנראה לא יתגייסו להגן על טיוואן בעצמן, אבל ישמחו להצטרף אם יתחילו להריח דם. וייטנאם, הפיליפינים, אוסטרליה ובעיקר הודו הן כולן יריבות מרות של סין הקומוניסטית וישמחו להשתתף בהפלתה. מעניין במיוחד המקרה ההודי – המדינה היחידה שיצא לה לנהל לוחמה של ממש מול סין בזמן האחרון (עימות הגבול ביניהן לא מזמן הסתיים כנראה בעשרות הרוגים לשני הצדדים). נרנדרה מודי הוא סוג של ביבי נתניהו ההודי, פועל למען שקט למרות שהבייס שלו נוטה להיות ניצי, אז כל עוד הוא בראש הודו כנראה לא תתנדב יותר מדי להילחם בסינים, אבל יש שם ניצים רציניים שהיו שמחים למצוא דרך "לעזור לטיוואן" ולהכות את סין. ובניגוד ליפן או ארה"ב, להם יש גם איום ממשי להפעיל – לניצים הנ"ל יש בדרך־כלל מטרת מלחמה די ברורה – אם יש מלחמה עם סין, היא צריכה להיגמר בשחרור טיבט והפיכתה למדינה עצמאית בראשות הממשלה הגולה של הדלאי־לאמה. לא ברור עד כמה הם יכולים לעשות את זה, אבל זה תרחיש שהסינים צריכים לקחת בחשבון אם הם מתחילים בהרפתקאות צבאיות.

    2. כפי שכתבתי בעבר בבלוג שלי, לסין יש היסטוריה עשירה של תבוסות מפוארות מול צבאות שעל הנייר נראו קטנים בהרבה. זה קשור בדרך־כלל לעובדה שסין "המאוחדת בת אלפיים השנים" נוטה להיות הרבה פחות מאוחדת ממה שמערביים נוטים לחשוב, ובדרך־כלל מחזיקה את עצמה באמצעות שחיתות ענפה ושוחד לכל מיני גורמים אזוריים כדי שיעדיפו לא לעשות צרות. שחיתות ענפה בדרך־כלל לא תורמת למקצועיות והמוראל של צבא, ולעתים קרובות לאורך ההיסטוריה נגמרת בכך שברגע שמתחילות צרות, כל מיני גנרלים מקומיים מנצלים את ההזדמנות כדי לבעוט החוצה את הממשל המרכזי ולייצר לעצמם איזושהי ממלכונת קטנה משלהם. לא יודע אם זה עדיין המצב כיום, אבל אני חושד שעשרות שנות שלטון קומוניסטי לא עשו הרבה כדי לשפר את מצב השחיתות.

    3. "ספק עד כמה הדבר יהיה אפקטיבי מול מעצמה עם משאבים בלתי נדלים" – אין דבר כזה משאבים בלתי נדלים (חוץ מהיקום והטפשות האנושית, כמאמר הקלישאה). אף אחד לא באמת יודע מה עוצמתה האמיתית של הכלכלה הסינית, כנראה גם לא ההנהגה הסינית עצמה, ומלחמה תהיה הזדמנות מצוינת לחשוף את כל מגרעותיה.

    שורה תחתונה – אני לא יודע אם סין יכולה לכבוש את טיוואן, כאמור מלחמות גדולות זה דבר שקשה מאוד לחזות מראש את תוצאותיו, אבל להערכתי הרפתקאה כזאת תהיה הרבה פחות קלה ממה שנהוג לחשוב, גם אם ארה"ב מחוץ לתמונה.

    Liked by 5 אנשים

  22. ולא לשכוח:

    שנתיים כמעט אבודות מבחינת הסינים, נסביר:

    אנו כבר כמעט שנתיים בתוך קורונה. הקורונה הגיע מסין על פי כל הסברות. אז מה היה קורה:

    בתוך קורונה. העולם על הקרשים ממש. קורונה שיצאה מסין לכאורה, והם בתוך השנתיים הללו, כובשים את טאיוואן ? ברור שזה מטורף קצת חייב להסכים אדם, איך שזה בעליל ייראה בעולם.

    להתראות

    אהבתי

  23. שי, האינטואיציה שלי לגבי השורה התחתונה שונה מאוד משלך אבל העלית נקודות מאוד מעניינות. אם יבוא יום והתסריט של פלישה לטאיוואן יתממש, יהיה מעניין לעבור על כל אחת מהן ולראות מה בפועל אירע. אני עדיין מעריך שסין חזקה בהרבה מכל אחת מהמדינות שהזכרת וגם נטולת סנטימנט אנטי מלחמה שיש בהן, כך שלדעתי ההכרעה לטובת סין בלתי נמנעת.

    Liked by 1 person

  24. לתמריץ,
    כתבת:
    " … קשה לראות איך זה מגיע למצב שטאיוואן נכנעת בלי קרב.. להשתעבד לסין זו בחירה מאוד לא אטרקטיבית למי שהתרגל לחיים בחופש."
    ———————

    נראה לי שאתה מתעלם מתהליכים שמובילים אנשים / צבאות / מדינות להיכנע לאויביהם ולהרים דגל לבן.

    קל לי להניח שהרבה טאויאנים מאמינים (בצדק או שלא בצדק) שאין להם שום סיכוי לנצח את סין, והמלחמה שלהם במעצמת על היא מלחמה אבודה מראש. מכאן שיעדיפו חיים בשבי, שאולי (לתקוותם) יתברר כמעט פחות נוראי מכפי שהם חוששים, על מוות בטוח מראש במהלך קרבות אבודים.
    אמונות שסביר שהסינים ינסו לטפח כמידת יכולתם.

    די סביר להניח שרבים מהמותשים והמדוכאים ירצו להאמין להבטחות שהסינים כנראה יפזרו. כמו גם המוני הנוטים לנאיביות שבקרב הטאייאנים. חשיבה משאלתית אינה תופעה נדירה כלל.

    חלק מהטאייואנים כנראה כבר התעייפו מהכוננות המתמדת, ומהחיים על פי הר געש העלול להתפרץ כל רגע, וכבר מנסים להגר לאוסטרליה או לכל מדינה אחרת שתסכים לקלטם. (חלופית – הם גם החליטו לא להביא ילדים לעולם בכדי לא לחשפם לעתיד המר הצפוי לנשארים לחיות באי).

    ניתן להניח שמיעוט מבכירי טאיואן יקבל מהסינים הצעות אישיות מפתות (כמו לתפקידים בכירים ב"טאיואן החדשה" או בסין היבשתית) ולמעשה יפותו לבגוד בבני עמם.
    בגידות שיחריפו את הדמורליזציה בקרב הטאיואנים ויקטינו עוד יותר את רוח הקרב שלהם.

    אהבתי

  25. לגבי דמוגרפיה, מוראל ופוליטיקה בטיוואן (ההיכרות שלי עם התרבות הטיואנית עדיין מוגבלת, אבל כנראה גבוהה יחסית למה שזמין בעברית):

    א. למיטב ידיעתי, המגמות הדמוגרפיות שצוינו לגבי טיואן נכונות בגדול לכל המדינות באזור, בעיקר עם רמת פיתוח ומקורות תרבותיים דומים. הן גם לא ממש חדשות. כך שלא הייתי ממהר לחבר אותן עם דאגה מהשתלטות קומוניסטית. מצפייתי בתרבות הפופולרית והיכרותי עם טיואניים ספציפיים, אני לא רואה שום זכר לפסימיות הקיומית המאפיינת את המערב (קמיליה, יש לך איזשהו מקור לגבי הטיואנים ש"כבר מנסים להגר לאוסטרליה או לכל מדינה אחרת שתסכים לקלטם"? אני לא מכיר דבר כזה), אז אני לא בטוח עדיין מה מניע את המגמות הדמוגרפיות האלה.

    ב. מה שנכון זה שיש גורמים בטיואן שלא מתנגדים לאפשרות של סיפוח עתידי לסין. הגישה הזאת מזוהה בעיקר עם אנשי עסקים שרוצים גישה חופשית לשוק הסיני ולספקים סיניים, ופוליטית עם מפלגת הגוומינדנג שהובסה לא מזמן בבחירות בין השאר בגלל זה. אומנם הובסה, אבל עדיין מהווה את האופוזיציה העיקרית במערכת די דו־מפלגתית. למיטב ידיעתי סיפוח לסין זה לא מדיניות רשמית של המפלגה, אני שומע את זה בעיקר כביקורת של תומכי מפלגות אחרות שממילא לא אוהבים את הגוומינדנג אז מאשימים אותם גם בפרו־סיניות. רשמית הם פשוט תומכים ביחסים ידידותיים יותר עם סין הקומוניסטית. האם יש סיכוי שיום אחד הם יעלו לשלטון ויתחילו תהליך הדרגתי של סיפוח כזה? לא נראה לי סביר, אבל כאמור גם כיבוש צבאי לא נראה לי סביר, ואני לא לגמרי בטוח איזו אפשרות סבירה פחות.

    Liked by 4 אנשים

  26. אין באמת קשר לדעתי בין ילודה נמוכה לבין פסימיות. סין עצמה לא פסימית לדעתי והילודה בה נמוכה. בעולם השלישי פסימיים והילודה גבוהה.

    אהבתי

  27. יאיר,
    להגיד שהדמוקרטים יותר אינדיבידואליסטים ואילו הרפובליקאים קהיליתיים זה רחוק מהמציאות. בפועל בשני המחנות המחנות יש ערבוב של אינדיבידולאיזם וקהילתיות אבל לגבי תחומים שונים.
    בתחום הכלכלי הרפובליקאים הם אינדיבודואליסטים מוחלטים ומקדשים את חירות הפרט, מיסים נמוכים, מינימום התערבות ממשלתית וכו, בעוד הדמוקרטים יותר סוציאליסטים – ביטוח בריאות ממלכתי, מיסוי על עשירים וחברות וכו׳.
    בתחום הצבאי אין ממש עקביות. לעיתים הצד הפטריוטי הרפובליקאי נותן את הטון ויוצאים למלחמות מעבר לים, לפעמים דווקא הרפובליקאים בעד ״אמריקה פירסט״ (כמו טראמפ). מי שהכניס והשאיר את האמריקאים בבוץ של וויטנאם הם הדמוקרטים, וניקסון-פורד הם שיצאו משם.
    בתחום החברתי-אישי המצב הפוך – הדמוקרטים מאמינים בחירויות פרט (הפלות, נישואי גייז, גראס וכדומה) בעוד הרפובליקאים כאן דווקא בעד התערבות ממשלתית וערכים שמרניים (ראה חוק ההפלות הטקסני מהעת האחרונה).
    וישנו כמובן תת סעיף בתחום הפרט שדווקא בו מתקיים היפוך – נשיאת נשק. הרפובליקאים בעד חופש (אינדיבידואליזם), הדמוקרטים בעד הגבלה.

    Liked by 1 person

  28. רינגו,
    חופש זה לא אינדיבידואליזם. אלו שני דברים שונים, גם אם לפעמים נפגשים.

    בוודאי שבפועל הרפובליקאים יותר קהילתיים, כי אחרי הוויכוח הפוליטי בין הצדדים נחקק (או מתוקן) חוק וגם הרפובליקן וגם הדמוקרט משלמים את אותם מיסים, כפופים לאותה רגולציה, ומקבלים את אותו ביטוח ממלכתי. כי חוק זה חוק וכולם צריכים לקיים אותו. השאלה מה קורה אחרי החוק? מה קורה בארגון החיים הפרטיים, אלו שנתונים לבחירה ולא תלוים בחוקים. אם בודקים את זה אז בוודאי שיותר רפובליקאים חיים בקהילות מאשר דמוקרטים.

    Liked by 1 person

  29. רק נדביק פה מן הויקיפדיה עברית שהשארתי, לגבי חוק הביטחון הלאומי הסיני בהונג קונג. קצר מאוד יחסית, חשוב מאין כמוהו:

    חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג

    חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג או בשמו המלא החוק של הרפובליקה העממית של סין להגנת הביטחון הלאומי של האזור האדמיניסטרטיבי המיוחד של הונג קונג היא חקיקה ביטחונית שהועברה ביוני 2020 על ידי הועדה הקבועה של הקונגרס העממי הלאומי במקום המועצה המחוקקת של הונג קונג. חוק כזה נדרש בסעיף 23 של חוק היסוד של הונג קונג אך ניסיונות עבר להעבירו כשלו בשל התגובות הציבוריות שהיו שליליות במיוחד.

    החוק הנוכחי שהועבר על ידי המפלגה הקומוניסטית עוקף את סמכות המועצה המחוקקת של הונג קונג ומקנה משמעות פליליות לפעולות של "בדלנות, חתרנות, טרור והשפעה חיצונית בהונג קונג". החוק מקנה סמכויות נרחבות לשירותי ביטחון לאומי של הרפובליקה העממית להקים נציגויות בהונג קונג; לעצור, לחקור ולהעמיד לדין אנשים החשודים בפעולות שנמנו להלן הן בהונג קונג[1], הן על ידי שופטים שיבחרו במיוחד על ידי ראש הרשות המבצעת של הונג קונג, והן על ידי בית משפט של הרפובליקה העממית, כאשר החוק מתיר להעביר מואשמים דרך מעברי הגבול ליבשת ללא הליך הסגרה. סעיף 38 של החוק מגדיר שהחוק חל על כל אדם, גם כזה שלא נמצא או מתגורר בהונג קונג.

    נמתחה ביקורת חריפה על החוק בטענה שהגדרותיו הן מעורפלות בכוונה בשביל להוות תירוץ לשירותי הביטחון ולאפשר להם לעצור כמעט כל אחד אף על עברות מינוריות דוגמת הקראה של סיסמאות מחאה, הדפסה והצגת שלטים, גרפיטי וכדומה, מה שרומס את חופש הביטוי של תושבי העיר. ביקורת נמתחה גם על אי הקניית אפשרות הוגנת להגנה בבית משפט – שכן השופטים בהונג קונג ייבחרו במיוחד, ואלה בסין רבתי מתגאים באחוזי הרשעה של למעלה מ-99 אחוז. כמו כן ביקורת הוטחה בממשלה הסינית שהפרה את עקרון מדינה אחת, שתי שיטות שבוסס במסגרת ההצהרה המשותפת בריטניה-סין (1997) בה סין התחייבה לאפשר להונג קונג ותושביה ליהנות מזכויות נוספות למשך 50 שנים.

    בריטניה, טאיוואן ואוסטרליה הבטיחו לאפשר למליונים מתושבי הונג קונג להוציא דרכונים שלהן ואף להגר אליהן. עם זאת ארצות הברית הצהירה שלאור החוק אין היא יכולה להתייחס להונג קונג כאזור ממשל מיוחד והסירה את זכויות הסחר המיוחד של הונג קונג במסגרתו הונג קונג לא נכללה בהרבה מהגבלות הסחר עם סין אשר הושמו לאור מלחמת הסחר בין המדינות. בנוסף, השעו בריטניה, אוסטרליה וקנדה את הסכמי ההסגרה עם הונג קונג בשל החוק.[2]

    לאחר חקיקת החוק אחד המלונות בהונג קונג הוסב למשכן של משרדי הביטחון הלאומי של הממשלה הסינית[3].

    כמו כן, בעקבות חקיקת החוק הרשת החברתית טיקטוק הודיעה כי היא תפסיק לפעול בהונג קונג כחלק ממגבלות הצנזורה בסין[4].

    Liked by 1 person

  30. פסק דין כאן מאוד מענין:

    אנחנו לרוב שבויים בטרמינולוגיות די מבלבלות בקשר לזהויות ישראליות ודתיות. אחת מהן, העירוב או הבלבול בין חילוני לאתיאיסט. יש הרבה ישראלים חילוניים, לאיו דווקא אתיאיסטים או גם אם אתיאיסטים, לא עושה אותם אנטי דת כמובן.

    אז מה קורה פה בפסק הדין בקצרה:

    ישוב בשם ניל"י( גרעין מתיישבים מה שנקרא). התחיל כיישוב חילוני. הציב שלט ובו כתוב: " ניל"י יישוב קהילתי חילוני". עם הזמן, הצטרפו גם דתיים. וכאן התחילו מתחים למעשה. עיקר העתירה, של דתיים, המבקשים למעשה להוריד את השלט בגלל הביטוי חילוני. השופט דחה העתירה, תוך דיון די מענין לגבי זהויות של קבוצות ישראליות וכדומה.

    כאן:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 4-21.pdf

    אם מישהו לא מבין משהו, אפשר לשאול כמובן…..

    אהבתי

  31. ותמריץ,

    בכתבה אשר הפנית אליה ב- סי אן אן, אין ממש הדחקה של פלישה סינית על ידי טאייוואנים. נהפוך הוא. הם מודעים למצב, לתרגילים ולשאיפות הסיניות. הם לא מדחיקים זאת כלל בעיקרון. הם מנתחים בצורה ריאליסטית/ סובייקטיבית המצב. יש רק כמובן דיעות שונות לגבי ההיתכנות.

    למשל, מצטט:

    Lisu Su, 34, the owner of a herbal tea shop, said Taiwan's "strategic position" meant the US would have to help defend the island.

    "As long as Taiwan does not give up on itself and has a strong defense ability, I think the United States will definitely help," he said.

    נתרגם ספונטנית:

    ליזו סו, בן 34, הבעלים של חנות לצמחי תה, גורס שהעמדה האסטרטגית של טאייוואן היא כזו של עמידה נחרצת אל מול השאיפות הסיניות, ויכולות הגנה אפקטיביות אל מול הסינים. ומשום כך, האמריקנים יעזרו לטאייוואנים אל מול הסינים.

    או:

    "We don't worry about it at all. The threat has always been there and there's nothing to worry about. If it were going to happen, it would've had happened a long time ago," said Huang

    נתרגם:

    אנו לא מודאגים כלל. האיום הוא שריר וקיים ותמיד היה שם. ואם הוא היה ממשי, היה קורה כבר מזמן הדבר.

    אז רק שתי דוגמאות, שאין ממש הדחקה של הנושא. אלא מודעות ממשית למצב, וקריאה אסטרטגית של המצב, גם אם סובייקטיבית.

    זה לא סיפור בדים בשבילם.

    אהבתי

  32. הציוץ של שירלי פינטו הזוי.
    בנט מתחיל להבין שאין לו לאן לחזור וההימור שיסלחו לו מתרסק על סלעי המציאות.
    אני מקווה שבמר לו, הוא לא יעשה כמעשה שרון.

    אהבתי

  33. לשי שפירא,
    כתבת:
    " … יש לך איזשהו מקור לגבי הטיואנים ש"כבר מנסים להגר לאוסטרליה או לכל מדינה אחרת שתסכים לקלטם"? …."
    ———————
    לא התבססתי על מקורות כלשהם.
    גם זו הייתה ספקולציה טהורה שלי. ספקולציה על התהליך שבו טיוואן, ההולכת ומזדקנת, תאבד עוד חלק משמעותי מכוח האדם הצעיר והנמרץ יחסית שלה בגלל הגירה מהאי. תהליך הגירה שיקטין את כוח הלחימה של טאיוואן, ויגביר את הדמורליזציה בקרב הנשארים והרוחות התבוסתניות בקרבם.

    אבל במחשבה שניה – זה לא מקרי לחלוטין שקישרתי בין תושבי טאייאן לבין הגירה לאוסטרליה. ודווקא לאוסטרליה.
    זכור לי, אם כי מעט במעורפל, ש*לפני* העברת הונג-קונג מחסות בריטית לחסות סינית, דווח שהרבה הונג-קונגים אמידים דאגו להצטייד בדרכוני הגירה לכל בני משפחותיהם. "טוב שיהיה במשפחה" / "אם יקרה מקרה חרום" ….
    (הסתבר בדיעבד, גם על פי המקור שהביא אלרום, שהייתה זו דאגה מיותרת, כיון שכל מי שחפץ להגר התקבל בזרועות פתוחות בבריטניה, אוסטרליה וטיוואן).
    תופעה די דומה, של רצון להצטייד בדרכוני מדינות זרות "למקרה חרום" – קיימת גם בישראל (למרות טענת תמריץ להדחקה גורפת של חומרת איום הגרעין האיראני).
    מכאן שדי קל להניח שמחשבות דומות עוברות כיום גם בראשי הטאיוואנים. דרכונים שישתמשו בהם אם/ כש מצב המתיחות עם סין יחריף. ואולי חלקם כבר השתמשו בהם.

    פורסמו סקרים (בגלובס?), גם בקרב מיליונרים וגם בקרב סטודנטים, לפיהם היעדים המועדפים ביותר בעולם על מהגרים פוטנציאלים *בעלי אפשרויות בחירה* הם ארה'ב, קנדה ואוסטרליה. זכור לי שאוסטרליה כיעד הגירה הייתה פופולרית במיוחד בקרב תושבי מזרח אסיה ודרומה. כולל על המוני מיליונרים סינים. לתפיסתם אוסטרליה היא הקרובה ביותר (*גם* במשמעות מספר שעות טיסה אך גם תרבותית בגלל האחוז הניכר של אוכלוסיה אסייתית) לביתם /למולדתם. אך סביר שאוסטרליה מאוד פופולרית כיעד הגירה פוטנציאלי גם בקרב הטיוואנים.

    זכורה לי גם כתבה על החשש של חלק ניכר מהאוסטרלים ה"לבנים" מאיבוד המסורות התרבותיות הלבנות / האנגלו – סקסיות שלהם, בגלל גלי הגירה גדולים של בני התרבות הסינית. מסין היבשתית, ויטנאם, הפיליפינים, אינדונזיה ועוד ועוד. מעין מקבילה לחשש של חלק מהלבנים בארה'ב מהפיכתם לעוד מדינה היספנית. חלק מהנסיון שלהם להילחם באטרקטיביות אוסטרליה בעיני בני התרבות הסינית במדינות הסובבות אותם – הוא ההיצמדות העזה לבית המלוכה הבריטי ולסמליו. מאוד חשוב בעיניהם להמשיך להיות חלק מאיחוד המדינות האנגלו-סקסיות ולא, חלילה, עוד מדינה סינית. (מהגרים חדשים יחסית לאוסטרליה, ובעיקר הלא לבנים / הסינים, דווקא תומכים בהיפרדות של אוסטרליה מבית המלוכה האנגלי, שינוי הדגל ועוד.
    מכאן עוד רמז לאטרקטיביות הפוטנציאלית של אוסטרליה בעיני השוקלים הגירה מטיוואן.

    Liked by 1 person

  34. אוף טופיק,
    קישור מפתיע (לפחות בעיני) בין רצח רבין לבין המושג הכלכלי של "קללת המשאבים". הקללה ממנה סובל השמאל בישראל.

    (((למרות שאני הייתי מוסיפה ש*גם* מקללה זאת סובל השמאל בישראל)))

    https://nimandsland.wordpress.com/2016/11/08/%D7%A7%D7%9C%D7%9C%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%90%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%95%D7%A8%D7%A6%D7%97-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7/

    הפיסקה האחרונה בפוסט:
    " ….
    קללת המשאבים ורצח רבין
    —————————————–
    ב-1959 התגלה בהולנד גז רב והם העבירו את רוב הגז לייצוא. העניין גרם לייסוף המטבע שלהם. וכעת הם התקשו למכור תוצרת מחמת שהמטבע שלהם היה חזק יותר לעומת מטבעות אחרים. אולם הם עדיין חיו ברמת מחייה בהתאם לשווי הישן של המטבע. העניין הוביל לירידה בייצוא ובאבטלה. וכיום קוראים לסוג זה של קללת המשאבים המחלה ההולנדית. העניין כעת מובן שההסתמכות על משאבי הטבע יכולה להוביל לניוון מסוים של המדינה ובכך המדינה יוצאת מופסדת. גם אמא אפריקה סובלת רבות מקללת המשאבים. ביבשת עתירת מחצבים זו. המשאבים גורמים לכך שהשלטון משקיע בייצוא המשאב כדרך להכניס כסף למדינה. ובכך הוא משאיר את מדינתו בתת-פיתוח, וכשנגמר המשאב או כשיורד ערכו מצבו רע. כמו כן, המשאבים גורמים ללחימה על המשאב ולפרוץ מלחמות ומלחמות אזרחים. ובנוסף לשחיתות של פוליטיקאים שחומדים הכסף לעצמם, שהרי הוא מגיע מהמשאב ולא מכיסו של האזרח. עוד דוג' מעניינת לכך, היא הנצחת התלות של אפריקה בידי המערב על ידי תעשיית הצדקה. ישנם "ארגוני צדקה" אשר מעניקים כסף לקטועי גפיים מחמת איזו מלחמה. אך המקומיים במקום לנצל את הכסף ולקדם את המדינה, הם משכנעים אנשים אחרים לקטוע את אבריהם ובכך להשיג כסף מהמערביים הטיפשים. אולם בפועל אפריקה מערב יבשת חלשה ובתת-פיתוח אשר לא מתחרה במערב. הכסף המגיע בחינם לאפריקאים-האפריקאים הוא משאב טבע שאין הם צריכים לעבוד בשבילו ואשר מביאם לניוון. וכשהם בתת-פיתוח, הם תלותיים במערב ונאלצים למכור את תוצרתם ואת כוח עבודתם בזול. וכך אנו המערביים מרוויחים.

    wwf_infographic_virunga_oil_curse

    לפי דעתי יתכן שההסבר הטוב ביותר הוא שהשמאל נתלה ברצח רבין כמשאב טבע והחל לסבול מקללת המשאבים מבחינה אינטלקטואלית, וכך הוא התנוון.

    במקום להתאים את עצמו מבחינה תרבותית לעולם הפוליטי של היום ולחדש בתחום, הם בשמאל נהגו לנבוח: 'אתם רצחתם לנו את רבין', שוב ושוב ככלב אשר שב על קיאו. בעוד שבזמן הזה הימין היה מוכה אשמה ובושה והחל לחשוב על דרכים מעניינים לייצוגו ולהבנת העולם. וייתכן שזה מה שכעת עובד לו באופן זמני עד לבואה של תרבות עולה אחרת שתביס אותו וכתוב במקורות: "על דאטפת אטפוך וסוף מטיפייך יטופון".

    לסיכום, השמאל הרס את עצמו."

    Liked by 3 אנשים

  35. קמיליה,

    אני חושב שהשמאל סובל מקללת המשאבים בצורה הפשטנית ביותר. השמאל בישראל עשיר הרבה יותר מאשר הימין.

    אהבתי

  36. אי אפשר להשוות הגירה מטאיוואן לזו של הונג קונג. טאיוואן היא מדינה ענייה ולא מדברים בה אנגלית, הונג קונג מדינה עשירה שהשפה האנגלית היא שפת בית ספר ורחוב, האנשים עשירים ושלחו את ילדיהם לאוניברסיטאות במדינות דוברות אנגלית שם הם רכשו דרכונים וקשרים, כל הונג קונגי שרצה יכול היה לקבל ב 97דרכון BNO דרכון אזרח בריטי מעבר לים שמקנה לו זכויות, אוסטרליה שהיתה מעונינת בהגירה פתחה את הגבולות למי שהיו לו כ 150 אלף דולר. בנוסף אוסטרליה מוצפת בסינים מסין והם יהיו עוינים ומשתפי פעולה מרצון או לא כנגד הטאיואנים.

    אהבתי

  37. לכל המעונין, הצעת חוק ממשלתית, מאוד מדוברת אגב בתקשורת ובכלל, בנוגע למלחמה בפשיעה במגזר הערבי:

    יסודה בחיפוש על ידי שוטר, ללא צו בית משפט במקרים מסויימים מוגדרים וכו….

    כאן:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל memshala-1452.pdf

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן.

    רק לשים לב:

    יש שם דברי הסבר (כפי בכל הצעת חוק). הדברי הסבר לרוב, מאוד פשוטים יחסית. פשוטים ובהירים.

    להתראות

    אהבתי

  38. יאיר אני מכיר כמה מצביעי ימינה שמאוד מרוצים מהממשלה עד כה, כך שלא ברור כמה מנדטים בנט הפסיד וכמה הוא הרוויח.

    אהבתי

  39. תמריץ,
    אירוניה נפלאה היא, שמעמדו של בנט תלוי כעת לחלוטין בהמשך כהונתו של ביבי כראש הליכוד. הרי ביום שאחרי ביבי ישבו כל שונאיו יחדיו בממשלה ובנט על ארבעת מנדטיו יהיה בר מזל להיות שר התפוצות.
    עדיף לו לבנט לדאוג לבחירות נוספות בהקדם, לפני שנתניהו פורש לעשות לביתו.

    Liked by 2 אנשים

  40. וגם בגלל שמבחינת רוב מצביעי הימין מדובר בסיבוב הסכין לאחר שהוא כבר דקר בו.
    עד כה הוא יכל לטעון לניקיון כפיו – "נתניהו לא הצליח להקים ממשלה ולכן נאלצתי להיכנס לממשלת שמאל ולקחתי את ראשות הממשלה בשביל לייצג את הימין".
    אחרי תמיכה בחוק של סער לא ניתן לטעון זאת.

    אהבתי

  41. יאיר לדעתי החוק הזה דווקא לא אישי. הרבה חושבים שזה חוק נגד נתניהו, ומכאן נגד הימין(?). אחרים אומרים שזה יתן כוח רב מדי ליועץ המשפטי. הראשונים מתעלמים באלגנטיות מהעובדה שהחוק הזה יישאר איתנו גם אחרי עידן נתניהו, וטוב שכך.

    לגבי הטענה השנייה, כמה כוח באמת הוא נותן בידי היועץ? האמנם היועץ יגיש עכשיו כתבי אישום כנגד כולם? הרי זה מגוחך. וזאת לפני שמדברים על ההליך הארוך והקפדני לפני הגשת כתב אישום. בסופו של יום היועץ מוגבל מאוד מבחינת היכולת להגיש כתבי אישום לצורך חיסול פוליטי. וברורה לכולם הבעייתיות של הצבת אדם הנאשם – ואולי גם אשם – בפלילים, בעמדת כוח. בנוסף, סער הגיש הצעת חוק לפיצול תפקיד היועמ"ש. יחד עם ההצעה הזו יהיו אפילו יותר בלמים בפני יועמ"ש שינסה לנצל את כוחו לרעה.

    מבחינתי אם לא ישאר כלום מהממשלה הזו מלבד החוקים שסער מנסה להעביר – החוק המדובר, הגבלת כהונה, פיצול תפקיד היועמ"ש וכו' – דיינו.

    אהבתי

  42. אין ספק שראש ממשלה לא יכול לכהן עם כתב אישום. זה מעוות את תמריציו לחלוטין. התנהגות ביבי מוכיחה. מצד שני צריך לתת לכנסת זכות וטו על הגשת כתב האישום. במצב המשפטי כרגע לא ברור האם הכנסת יכולה להתעקש על חסינות ולמנוע הגשת כתב אישום נגד ח״כ. צריך לחוקק את החוק בד בבד עם חיזוק יכולת הכנסת למנוע הגשת כתב אישום מלכתחילה.

    אהבתי

  43. רשומה של דני אורבך על המלחמה העתידית בין סין לבין טאיוואן. או טאיוואן ושות'.

    הדגש ברשומה הוא על יתכנות צבאית וטקטיקות התקפה והגנה אפשריות.
    נושא שנמצא במרכז תחום התמחותו של היסטוריון צבאי (להבדיל מנושאים כמו פוליטיקה פנים ישראלית).
    כותרת הפוסט דנה בשאלה האם לטאיואן יש סיכוי מול פלישה סינית.

    בעקיפין, אורבך גם מעורר את השאלה מה ניתן להסיק מאופי הרכש הצבאי של משרד הביטחון הישראלי על רוח הלחימה של צה'ל ועל טיב הכנותינו למלחמות העתידיות שלנו.

    האם לטיוואן יש סיכוי להתמודד עם פלישה סינית?

    הקטע המסיים את הפוסט:
    ——————————————
    " …. הגורמים הטייוואניים שאיסטן מצטט חלוקים בדעתם, האם האי יוכל להתמודד לבד ללא עזרה אמריקאית. ישנם אופטימיסטים שמאמינים שכן, אבל רוב גורמי הביטחון סבורים שלא יוכלו להסתדר לפחות בלי תמיכה אווירית וימית של בעלי בריתם האמריקאים והיפנים. פסימיסטים סבורים כי יוכלו להגן על עצמם במשך כשבועיים עד חודש ללא התערבות זרה. בסופו של דבר, כוחה העדיף של סין, הן במספרי גייסות, הן במשאבים והן בשטח, יכריע את הכף. אבל למזלה של טייוואן, גורלה אינו רק עניין של נאמנות ויוקרה בינלאומית מבחינת האמריקאים. היא חולשת על חלק גדול כל כך משוק השבבים הבינלאומי, עד שיהיה קשה להפקיר אותה לגורלה ולתת למשאב הקריטי הזה ליפול בידי הסינים. כמו כן, מיצרי טייוואן הם נתיב ימי אסטרטגי, ששליטה בו תאפשר לסין להטיל אמברגו שיוכל להוריד גם את יפן על ברכיה. מצד שני, בייג'ינג מקווה לכבוש את טייוואן כל כך מהר עד שכיבושה יהיה עובדה מוגמרת, וכמו שפרשת אפגניסטן הוכיחה, אף אחד לא אוהב להילחם עבור עמים שלא נלחמים חזק וקשה עבור עצמם.

    בהקשר הזה, לצד שנאה לסין ורצון לעצמאות, יש בטייוואן גם סימנים מדאיגים של תבוסתנות, פסימיות וחוסר רצון להילחם, כמו גם בעיות אחרות. אחד מהאנליסטים מודאג, למשל, מאסטרטגיית הרכש של טייוואן, שמתמקדת בצעצועים אמריקאיים יקרים כדוגמת טילים התקפיים, צוללות ומפציצים ארוכי טווח יותר מאשר בכמויות גדולות של ציוד זול אך קטלני כמו סירות מהירות ומטולי נ"ט שנחוץ ללוחמה א-סימטרית מול הפולשים הסיניים. לסיכום, לטייוואן לא יהיה קל להתמודד עם פלישה סינית, אפילו באופן זמני עד שארצות הברית תגיע לסייע, וכל מלחמה כזאת תהיה כרוכה בהרס בלתי נתפס ומספר קורבנות דמיוני. אבל לפי הנתונים שיש בידינו היום, המצב רחוק מלהיות אבוד."

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה