הבחירה של אובמה היא לא הבחירה של ביידן

כשאובמה התמודד בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2008 חששתי שמדובר באיש שמאל קיצוני בסגנון ברני סאנדרס, אשר נושא בלבו זעם נורא על האימפריאליזם המערבי ועל ההתעללותו בעולם השלישי. בפועל אובמה ממש לא היה כזה, או לפחות אם היה כזה, לא נתן לכך להכתיב את מדיניות החוץ שלו ולראיה – בתקופתו העמיקו הקשרים הבטחוניים בין ישראל לארה"ב.

עדיין היה אירוע בולט שבו מדיניותו של אובמה תאמה את האינטרסים של האחים המוסלמים ואירן וסיכנה את היציבות במזרח התיכון – החלטתו לדרוש את התפטרותו של חוסני מוברק בעקבות המחאות נגד שלטונו בכיכר תחריר, זאת בניגוד לעצותיהם של ראש הממשלה נתניהו ושל מוחמד בין זייד מנהיג האמירויות. באמצעות ערוץ קשר ישיר עם הצבא המצרי הבהירו אובמה ואנשיו לראשי הצבא שעליהם לדאוג לכך שמובארק יסולק. אני קורא האוטוביוגרפיה המעניינת של אובמה בימים אלו והחלטתו נראית לי באמת בלתי נמנעת. איך אובמה יכול היה להשלים עם דיכוי אכזרי של מפגינים בידי בעלת ברית אמריקנית המקבלת מיליארדים בסיוע. למעשה אם יש פריט מידע מפתיע שמשובץ באוטוביוגרפיה ושלא הייתי מודע לו הוא שאובמה השלים עם כך שבחריין, בעלת ברית הדוקה אחרת של ארה"ב, המונהגת בידי שליט סוני דיכאה את המפגינים השיעים שהיו מוסתים בידי אירן. הנשיא ה-44 מודה שקשה מאוד להיות עקבי בנושאים אלו של מדיניות וזכויות אדם.

לקראת כהונתו הצפויה של הנשיא ביידן מעניין לגלות שלושה פריטי מידע מהאוטוביוגרפיה בהקשר זה. הראשון הוא שאובמה היה מודע לכך שביידן פחות ליברלי ממנו, ובדיוק בשל כך חשב שפתק הצבעה עם שמו של ביידן לצד שמו ימשוך יותר את לב הבוחרים מאשר אם היה בוחר בסגן נשיא ליברלי כפי שחפץ. שנית, ג'ו ביידן, כמו גם הילארי קלינטון, התנגדו להשלכתו של מובארק מתחת לגלגלי האוטובוס, כפי שאומרים באמריקנית. שלישית, דווקא מזכיר המדינה הצפוי, איש של ביידן, אנטוני בלינקן, היה עם אובמה בעניין זה וחשב שעל ארה"ב לפעול כפי שפעלה. במבט היסטורי פעולתו של אובמה הביאה לשלטון את האחים המוסלמים, כפי שחששו כל המתנגדים לה. אלא שבאופן ניסי כמעט שלטונם קרס, ומוברק משודרג בדמות הנשיא סיסי עלה לשלטון. הרבה בלגן המיט אובמה על המזרח התיכון אבל בסוף חזרנו לאותה הנקודה. אבל אולי יש ערך לכך שמצרים התנסתה בשלטון האחים המוסלמים ופיתחה אליו נוגדנים שנראים חזקים ואלימים כמו שהיינו רוצים לראות שמתפתחים בגוף כלפי כל וירוס רע.

81 תגובות בנושא “הבחירה של אובמה היא לא הבחירה של ביידן

  1. תמריץ,
    הנוגדנים לוירוס האחים המוסלמים הם משאלת לב. אחת הסיבות העיקריות לכשלון הצבא המיצרי במלחמתו באיסלמיסטים היא התמיכה הרבה בהם בקרב מגוייסי החובה והקצונה הזוטרה. דוגמא מובהקת ראינו רק בימים האחרונים בדמות המתקפה הנרחבת על הזמר המיצרי שהצטלם עם עומר אדם. הים הוא אותו ים…

    Liked by 2 אנשים

  2. תשמע תמריץ, זה לא ממש אובמה. זוהי מדיניות כללית עקרונית של מימשלים אמריקניים. הם דואגים ומנסים לטפח את ערכי הדמוקרטיה, בכל העולם, במשך עשרות שנים. זה גם אינטרס, וגם אמונה מופשטת בדבר. אז מי זה בדיוק אובמה בהקשר זה ? זה מופרז לגמרי. בוש למשל, יצא למסע צלב. מוכרז. אחרי הפיגוע בתאומים. ולמה? אשכרה להקים, לייצר דמוקרטיה במדינות העולם הערבי. כך דרש, כך עשה בפועל. ומה יצא מזה ( לכאורה) ? אם כך, וואקום בעירק, ומדינה איסלמית של דעא"ש שם.

    אנו מאוד אוהבים לקשר בין אובמה, ליברליות, שמאל וכדומה, לבין מה שאנו רוצים לראות ולהבין. אבל,הקונטקסט הרחב , סיפור אחר לגמרי.

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  3. אין ספק שהרבה מצרים תומכים באחים המוסלמים, אבל אצל הרבה אחרים שלטונם לא מעורר שום געגועים. נראה לי, מבלי להיות מומחה לחברה המצרית, שהקרקע בשלה לעלייתם ב-2020 הרבה פחות משהייתה בשלה ב-2011. ייתכן שבבחירות דמוקרטיות היו זוכים ברוב.. אבל ביידן כנראה לא יארגן שם דמוקרטיה.

    אהבתי

  4. זה נכון שהשאיפה לדמוקרטיזציה של העולם הערבי הייתה אצל בוש בהשפעת הניאו-שמרנים, אבל המציאות הנחיתה מכות קשות על הגישה הזו.

    אהבתי

  5. כן תמריץ, זה הענין. כאשר קונסרבטיב עושה זאת, אנו לא קולטים (ועושה זאת עוד, בגדול, בענק ). אבל אם זה יהיה אובמה, ברור כשמש, יתחרעו עליו בטירוף. ומי היה גדול מבוש בקטעים האלו. אף אחד. שוב ושוב, אנו נופלים לסינדרום של " פליק פלק למרכז". בסוף, כולם מתמרכזים. לפחות נעים בכיוון.

    אהבתי

  6. תמריץ,
    אין לנו דרך לדעת את יחסי הכוחות בחברה המצרית אבל ניתן להניח בוודאות שאין אור באופק המיצרי. כשהם מסתכלים מערבה הם רואים את ארדואן בלוב, בדרום הם רואים את הסכר האתיופי ובמזרח את הבדואים הלוחמניים של סיני. גם הנדיבות הסעודית לא תימשך לנצח. לנו נותר רק להצטער על קוצר הראות של נתניהו שוויתר על ההישג היחיד של הסכם השלום, פרוז סיני.

    אהבתי

  7. חייל זקן,

    אלי ציפורי הזה, לא מבין מה הוא כותב. למה תשקר ? מה זה קשור לתפירת תיק ?ההאשמות נגד נתניהו, לא כרוכות כלל בשווי כספי. נניח ששווה מליון שח'. נניח 1000 שח'. לא מעלה ולא מוריד כלום לענין האישומים נגדו !אז בשביל מה היא תשקר ?

    נמחיש מה קורה במדינה, ובבתי משפט בכלל, בשביל להביע הבלות הרוח הבלתי נתפסת:

    ב- תפ (ת"א) 58477-09-19 הואשמו אזרחים, ממש אזרחים ( פרטי) לא עובדי ציבור, בסיוע לעבירת הפרת אמונים (העבירה בה מואשם נתניהו בין היתר, עבירה שרק עובדי ציבור יכולים להיות מואשמים בה בעיקרון). אבל:

    הואשמו על סכומים זניחים ביותר. הם פשוט נתנו מתנות, למפקחי/מהנדסי מזון במשרד הבריאות, שפיקחו על יבוא מזון, ותכל"ס נתנו אישורים ליבוא מזון. הנה מצטט מגזר הדין ( בו הורשעו למעשה):

    " החל משנת 2014 ועד סוף התקופה הרלוונטית, במשך כשלוש שנים, בסמיכות לחגי פסח וראש השנה, נתן נאשם 1 למלבסקי כרטיסי מתנה טעונים בסכום של 250 שח על מנת שימסור אותם לגופשטיין….."

    עד כאן הציטוט:

    כלומר, הנאשם, אדם פרטי, הורשע בדין, בעבירה של סיוע לעבירת הפרת אמונים, ומסר מתנה בסך 250 שח' למשל ,דרך אדם בשם מלבסקי, שבתורו מסר לגופשטיין המתנה(לריסה גופשטיין מהנדסת מזון במח' היבוא בשירות המזון במשרד הבריאות).

    אז תשמע חייל זקן, לפני שאתה מציף אותנו בחומרים, תעשה איזה בדיקות פוליגרף, או איזה פיר ריביו. בחיי.

    זה לא מעלה לא מוריד בקייס.

    אשאיר לינק אחר כך…..

    Liked by 1 person

  8. בניגוד מוחלט לתמריץ, הרבה יותר קל לי להיות הקטגורית של אובמה מאשר הסנגורית שלו.
    אך זהו כבר ויכוח ישן.

    לפיכך, אתייחס לנושא העקרוני של מדיניות החוץ האמריקאית.
    חלוקה גסה לשתי קבוצות:
    א. אלו שמדגישים את האינטרסים של ארה'ב (עם או בלי תשלום מס שפתים לאיזשהם אידיאלים נעלים). לדוגמא ריצרד ניקסון (עם קיסינגר), רייגן וטראמפ.
    ב. האידיאליסטים – השואפים לקדם את האנושות (כלומר לעודד מדינות לדמות יותר לחזון שלאורו הוקמה ארה'ב). לרוב תוך נסיון לשכנע שזהו *גם* אינטרס של ארה'ב – אם כי לטווח מאוד רחוק. לדוגמא: קרטר, בוש (והניאו קונסרבטיבים) ואובמה.

    קבוצת האידיאליסטים נתקלת בבעיה כרונית. במדינות רבות של העולם השלישי, ואפילו השני, *לא ניתן* לממש, בו זמנית, גם את ערכים הקשורים לקידום הדמוקרטיה וגם ערכים ליברלים (כמו חופש ביטוי והפגנה, שיוויון כל בני האדם, כולל נשים ומיעוטים, לפני החוק וכד').
    אסור לשכוח שהחמאס בעזה (ולמעשה גם ביו'ש) והאחים המוסלמים במצרים עלו לשלטון בבחירות די דמוקרטיות וחופשיות. כנ'ל מפלגתו הדתית, רומסת זכויות האדם, של ארדואן. כלומר רצון רוב התושבים אינו בקידום ערכים מערביים ליברלים.

    רק דיקטטור, כדוגמת אתא טורק, היה מסוגל לכפות על *חלק* מהאוכלוסייה שלו לזנוח את מסורות העבר שלהם (מסורות מאוד לא ליברליות).

    אליטת השלטון הצבאי במצרים (של מובראק ושל א סיסי) אפילו אינו מעז לכפות על האוכלוסיה שלו להפסיק את נוהג הטלת מום באברי המין של נשים. אבל הוא לפחות מצליח להגן טוב יותר מאשר האחים המוסלמים על המיעוט הקופטי.

    ניתן להבין את הסתירה בין הרצון הדמוקרטי של הרוב לבין קידום ערכים ליברלים כשנזכרים במגזר החרדי. רק כוח דיקטטורי, לא דמוקרטי, יוכל לכפות על המגזר החרדי (הן על מנהיגיו והן על רוב ציבור המצביעים למפלגות חרדיות) לאפשר גם לנשים לכהן כחברות כנסת. חשוב מכך – כחלק ממועצת גדולי וגדולות התורה.

    מכאן נובע שכל אידיאליסט מערבי, המנסה לקדם בעולם גם ערכים דמוקרטים וגם ערכים ליברלים – נדון מראש לכישלון. למעשה עליו לבחור מה חשוב לו יותר.

    אם נחזור לאובמה – בטיפולו במצרים, בטורקיה ובאיראן – הוא סירב לבחור . ולפיכך נדון לכישלון.
    הכאוס ונהרות הדם שהשאיר אחריו במזרח התיכון – אינם מקריים..

    Liked by 2 אנשים

  9. מזרח תיכון חדש
    אבו עלי אקספרס, [25.11.20 22:52]
    ועוד באותו עניין 👆הרבה מילים נשפכו היום ברשתות החברתיות על ההחלטה יוצאת הדופן של איחוד האמירויות שנכנסה לתוקף ב 18 לנוב' לפיה תופסק הנפקת אשרות הכניסה לאיחוד האמירויות עבור תושבי 13 מדינות בעלות רוב מוסלמי:
    לבנון
    סוריה
    אלג'יר
    תוניס
    עיראק
    תימן
    איראן
    לוב
    סומליה
    קניה
    אפגניסטן
    פקיסטן
    ואפילו…. טורקיה!

    כל זה על רקע אישור כניסת ישראלים לאיחוד האמירויות ללא צורך באשרה…
    זה בהחלט צריך להחמיא לאזרחי ישראל!
    ברשתות הערביות היו שפירשו את המהלך כצעד הגנתי לתיירים הישראלים הצפויים וכן כצעד מנע לפיגועי נקמה על רקע הסכם הנורמליזציה.

    צעד אמיץ ומשמעותי.
    ולחשוב שבמצרים תמונה עם ישראלי יכולה לגרום להעמדתך לדין..

    Liked by 1 person

  10. היחידה הרב מימדית של כוכבי
    אבסורד בגבול עזה: תצפיתניות נאלצו לשבת בכיסאות שבורים
    במשך חודשים נדרשו תצפיתניות למנוע חדירת מחבלים, בתנאים לא הגיוניים • חיילת כתבה בפייסבוק: "תרמו לנו כיסאות" • דו"צ: הכיסאות יוחלפו בקרוב
    https://www.israelhayom.co.il/article/823409

    Liked by 1 person

  11. מעין תמיכה, מכיוון אחר, בטענה שאידיאליסטים מערביים, השואפים להפוך את אוכלוסיית כדור הארץ גם לדמוקרטית וגם למחזיקה בערכים ליברלים – נידונים לכישלון. כישלון שכנראה יהיה מלווה במחירים כבדים לאוכלוסיה אותה מנסים לשנות.

    אידיאליסטים אירופים, שכמובן תומכים בחופש דת, מנסים לכפות על האוכלוסייה המוסלמית שלהם לזנוח את האיסלם המסורתי שלהם. לייסד איסלם חדשני, אירופי, המנותק מהשפעות מדינות המוצא. מין איסלם שיהיה חסין מפונדמנטליזם איסלמיסטי ומתמיכנ בטרור. כלומר חופש דת מוחלט יחד עם ביטחון מטרור ממניעים אמוניים.

    לא כל כך מפתיע לגלות שזו יוזמה של מנהיגים יהודים. הם מוכנים לייסד גם יהדות אירופית חדשנית, שתנותק מהשפעות מדינת המוצא של היהדות ומזרמים יהודים מחוץ לאירופה. הם גם מוכנים לחנך את צאן מרעיתם להתייחס בחיוב לחוקי המדינה בה הם חיים. כנראה כולל של מדינות המתייחסות לשחיטה כשרה כהתעללות מחפירה בבבעלי חיים, ולברית מילה כהטלת מום חסר תקנה בתינוק חסר ישע. כלומר, יהדות אירופית.

    https://www.makorrishon.co.il/news/286333/

    תחילת הכתבה:
    ————–
    "בכירים באירופה: יש לנתק את האסלאם ממדינות מוצאו
    בכנס של "המכון לחופש הדת והביטחון באירופה", בכירים מכל הדתות דנו בהקצנה הדתית ובדרכים להתמודד איתה. ראש ממשלת צרפת לשעבר: "יש לחתור ליצירת "'אסלאם אירופי""
    ——————
    המכון הבינלאומי החדש "לחופש הדת והביטחון באירופה" ערך בסוף השבוע האחרון כנס ראשון מסוגו, שתכליתו קידום העיסוק והטיפול בחיים הדתיים באירופה. בין הנואמים בכנס הדיגיטלי היה ראש ממשלת צרפת לשעבר מנואל ואלס שאמר כי "יש לחתור ליצירת 'אסלאם אירופי', תוך קטיעת הקשר עם מדינות המוצא ולפעול להכשרת אימאמים רק באירופה.

    רבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמיט, המשמש גם כנשיא ועידת רבני אירופה שדחפו להקמת המכון החדש, המשיך את הגישה של ואלס ואמר, "יש לחדש את הדרישה לכך שהכשרת מנהיגי הדת חייבת להתרחש באירופה ולהיות מוסמכת על פי קטלוג קפדני של קריטריונים ברורים". בין השאר הציע גולדשמידט, "לכלול את החובה להראות נאמנות לחוקים החלים על מדינות באיחוד האירופי, להביע עמדות של שלום וסובלנות ולהתחייב להעביר ערכים אלה לקהילותיהם".
    "הרעיון הוא לנתק את הקשר עם מדינות המוצא", אמר ואלס …"

    Liked by 2 אנשים

  12. לא הייתי שם באותה רשימה את קרטר, אובמה ובוש (הבן).
    קרטר ואובמה באו עם אידיאולוגיה מאוד חזקה.
    בוש אמנם הליברלי שבין הנשיאים הרפובליקנים ("שמרנות רחומה") אבל הוא לא נראה לי אידיאולוגי דיו.
    הוא רצה להיות נשיא כי הוא, בניגוד למרבית האנשים הבין עוד מהבית מהי פוליטיקה, אבל אני לא חושב שהוא היה אידיאולוג. הוא היה פוליטיקאי מקצועי. רייס מזכירת המדינה שלו הייתה הרבה יותר דעתנית ואידאולוגית ממנו (ואולי גם שאר השרים שלו).
    בעוד שאובמה הגיע עם אידיאולוגיה מהבית, בוש יותר הגיב. די ברור שבוש לא היה מנסה להקים דמוקרטיה בעיראק ללא נפילת בנייני התאומים. אחרי שהם נפלו הוא בחר בחבילה ובסיפור שמכרו לו הניאו-קונ. זה לא משהו שהוא בא איתו מראש.
    בוש היה אדם שקנה את מה שהביאו לו. הוא די דיקלם את המסרים של מזכירות המדינה. גם ההחלטות שלו לגבינו כמו הבחירות בעזה באו מתוך יוזמה של מזכירות המדינה – זאת לא הבחירה שלו. מצידו שהעולם יהיה נחמד וטוב ויהיה לו זמן פנוי לשבת ולנוח.

    Liked by 1 person

  13. חייל זקן, מי לקח אתה תוהה ( בזמן עבר, ינוח על משכבו בשלום, או שאולי לא שמעת, שהוא עבר לעולם שכולו טוב ארמנדו דייגו מראדונה )

    אהבתי

  14. יאיר, בוש בא מוכן מראש. הוא לא דיקלם כלום. התובנות הכלליות, תפיסות העולם הכלליות, היו מושרשות בו (ובהרבה אמריקנים). הניאו קונסרבטיבים, רק הוציאו בתוכנית מפורטת, מן הכוח אל הפועל הדבר. אין צל צילו של ספק בדבר. ואמחיש אחר כך. עד כמה היה מושרש בו הדבר. זה טבע אמריקני מימשלי אופייני מאוד. סתם סיפור בדים או מיתוס מתגלגל, כאילו הניאו קונסרבטיבים, שטפו לו המוח. הם רק לחצו לפעולה, והוציאו מן הכוח לפועל, מה שהוא עצמו, האמין בו ללא סייג ממש.

    אמחיש אחר כך……

    אהבתי

  15. יאיר, נצטט מנאום של בוש, קצת אחרי הפלישה לעירק. נאום לכבוד יום השנה ה- 20 ליסוד ה- NED ארגון הפועל למען חיזוק הדמוקרטיה ברחבי העולם). מצטט:

    By definition, the success of freedom rests upon the choices and the courage of free peoples, and upon their willingness to sacrifice. In the trenches of World War I, through a two-front war in the 1940s, the difficult battles of Korea and Vietnam, and in missions of rescue and liberation on nearly every continent, Americans have amply displayed our willingness to sacrifice for liberty.

    The sacrifices of Americans have not always been recognized or appreciated, yet they have been worthwhile. Because we and our allies were steadfast, Germany and Japan are democratic nations that no longer threaten the world. A global nuclear standoff with the Soviet Union ended peacefully — as did the Soviet Union. The nations of Europe are moving towards unity, not dividing into armed camps and descending into genocide. Every nation has learned, or should have learned, an important lesson: Freedom is worth fighting for, dying for, and standing for — and the advance of freedom leads to peace. (Applause.)

    And now we must apply that lesson in our own time. We’ve reached another great turning point — and the resolve we show will shape the next stage of the world democratic movement.

    Our commitment to democracy is tested in countries like Cuba and Burma and North Korea and Zimbabwe — outposts of oppression in our world. The people in these nations live in captivity, and fear and silence. Yet, these regimes cannot hold back freedom forever — and, one day, from prison camps and prison cells, and from exile, the leaders of new democracies will arrive. (Applause.) Communism, and militarism and rule by the capricious and corrupt are the relics of a passing era. And we will stand with these oppressed peoples until the day of their freedom finally arrives. (Applause.)

    Our commitment to democracy is tested in China. That nation now has a sliver, a fragment of liberty. Yet, China’s people will eventually want their liberty pure and whole. China has discovered that economic freedom leads to national wealth. China’s leaders will also discover that freedom is indivisible — that social and religious freedom is also essential to national greatness and national dignity. Eventually, men and women who are allowed to control their own wealth will insist on controlling their own lives and their own country.

    אז קצת בתמצית:

    הוא עוגן על ההיסטוריה. הוא עוגן על העתיד. הראיה שלו רחבה מאוד. הוא מתאר כמצוטט, כיצד צריך תדיר להילחם בשביל החופש. כיצד האמריקנים נלחמו בשביל החופש לאורך ההיסטוריה. מלחמת העולם הראשונה. השניה. קוריאה. וייטנאם. האמריקנים הוא גורס בנאום, מצטט:

    Americans have amply displayed our willingness to sacrifice for liberty

    האמריקנים, תמיד הקריבו, ולמען החופש של אחרים גם הקריבו.

    הוא רואה עצמו חוליה, בשרשרת של חוליות היסטוריות ממש. הוא מתאר את ההצלחות שבגישה והקרבה זו, מצטט:

    Germnay an Japan are democratic nations that no longer threaten the world

    יפן וגרמניה, היו פעם טוטאליטריות, והיום כבר לא. בזכות מי ? בין היתר, או בעיקר, בזכות האמריקנים, והלחימה וההקרבה שלהם למען חירותם של עמים אחרים.

    הוא אפילו צופה פני עתיד, ומצהיר שסין היא המבחן הבא, מצטט:

    Our commitment to democracy is tested in China. That nation now has a sliver, a fragment of liberty. Yet, China’s people will eventually want their liberty pure and whole. China has discovered that economic freedom leads to national wealth. China’s leaders will also discover that freedom is indivisible — that social and religious freedom is also essential to national greatness and national dignity. Eventually, men and women who are allowed to control their own wealth will insist on controlling their own lives and their own country.

    כך יהא הדבר גם בסין הוא צופה. זה המבחן הבא. העם הסיני יבין בסופו של דבר, שהוא חפץ בחירות. הסינים גילו, שחירות כלכלית, מביאה גם עושר לעם ולמדינה. אין חירות יחסית. העם הסיני צריך להיות חופשי, ואחראי לעיצוב גורלו שלו.

    מושרש הדבר אצלו. מוטבע. בדמו הדבר. מדם ליבו הוא דיבר ותיאר הדברים. הוא מאמין והאמין בזה, כפי אמריקנים רבים. מחדרי ליבו מאמין.

    נאום קלאסי, שצריך להילמד. כאן:

    https://www.ned.org/remarks-by-president-george-w-bush-at-the-20th-anniversary/

    להתראות

    אהבתי

  16. לכל המעונין, מירי רגב, הולכת לשבור המונופול של יצחק לוי, ולהקים מאגר שיתופי חינמי, למחירון רכב יד שניה וכדומה. קצת עשוי להיות בעייתי. אבל, לכל המעונין, פה:

    https://bit.ly/369njAH

    אהבתי

  17. אל רום,
    מירי רגב יותר גרועה מחיים כץ ואורלי לוי. יש מתחרה ליצחק לוי והוא המחירון של יד2 (מניסיון אישי מדוייק יותר). המונופול של יצחק לוי הוא אצל חברות הביטוח שמעדיפות אותו כי הוא מציג מחירים גבוהים ממחירי השוק. אין שום טעם להקים על חשבון משלם המיסים מתחרה ליד2

    אהבתי

  18. חייל זקן, לא ממש מתמצא בדבר, אבל, מונופול בהגדרה, זה לא אחד ויחיד, אלא, מעל 50 אחוזים וכו…. כלומר, השאלה לא כמה שחקנים יש בענף. אלא, כמה מחזיק כל אחד מנתח השוק כמובן.

    אבל, כאן להלן תוכל לקרוא ( מ – 2011 עושה רושם) על הכניסה של יד 2 נ' יצחק לוי וכו….

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000613392

    אהבתי

  19. הדה לגיטימציה שלך למירי רגב מדהימה. תופעה כללית מדהימה. אפילו אדם בימין כמוך בז לה.אישה חרוצה. אינטיליגנטית. פטריוטית. קצת דציבלים גבוהים יש בה. אז מה ? פתלוגיה מטורפת השנאה והבוז לאישה הזו.

    אהבתי

  20. חייל זקן, ההגדרה בחוק למונופול הינה זו, מצטט, מ-חוק התחרות הכלכלית:

    26. (א) בחוק זה, "בעל מונופולין", כל אחד מאלה:

    (1) אדם שחלקו בכלל האספקה של נכסים או בכלל רכישתם, בכלל מתן שירותים או בכלל רכישתם, עולה על מחצית;

    (2) אדם המחזיק כוח שוק משמעותי ביחס לאספקת נכסים או רכישתם, או ביחס למתן שירותים או רכישתם.

    עד כאן הציטוט:

    אז עסקינן במעל מחצית ( באספקה של נכסים וכו..) או כוח משמעותי.

    כך שלא יודע אם יצחק לוי הוא לא מונופול עדיין. אני אברר.

    כאן לחוק:

    https://www.nevo.co.il/law_html/law01/083_001.htm#med3

    אהבתי

  21. אל רום,
    לא שונא את מירי רגב. אוהב מאד את מה שהיא עושה לשמאלנים אבל לא רוצה שייתנו לה שליטה במשרד חשוב ועתיר משאבים (לא חסיד של גנרלים בפוליטיקה)

    אהבתי

  22. אה כן חייל זקן, יעני אתה מעדיף את מירי רגב על גנרלים אפשר להניח. ואם אתה תכתוב לי שעדיף מירי רגב על גנרל, אז מה אתה רוצה ממנה בדיוק?

    אהבתי

  23. אל רום,
    אני אמנם מעדיף את מירי רגב על מפקדה סוחר המניות דן חלוץ אבל גם היא גנרלית עם כל המגרעות שמאפיינים אותם. אסור לתת לגנרל ישראלי שליטה בתקציבים, זה אף פעם לא מניב תוצאה טובה

    אהבתי

  24. יעני מה חייל זקן, אתה רוצה להגיד לי, שמירי רגב מנהלת משרדי ממשלה, כפי גנרלים מנהלים. תן לי פה להבין. איזה דופי ענייני אתה מוצא בה ? ובכלל, מלא המימשל גנרלים. למה היא יותר גרועה מכץ או מאללה מה שרשמת ?

    עד היום היא הייתה יותר מבסדר. נניח פרמטר לא רע. ארגונים חיצוניים, נייטרלים יחסית. נניח ירוקים. ארגונים בעד איכות הסביבה. מלאים תשבוחות עליה:

    חרוצה. שולטת בחומר. קשובה. עניינית.

    אמחיש אחר כך…..

    אהבתי

  25. אל רום,
    בתקופה הקצרה שלה במשרד התחבורה היא הספיקה לתמוך בוועד של נמל אשדוד נגד תהליך ההפרטה ולסגור את תכנית המטרו בגוש דן לטובת רכבת לאילת וקרית שמונה. הרס בהספק של גנרל

    Liked by 2 אנשים

  26. Gambling websites are holding hundreds of millions of dollars in payouts of a Joe Biden election win as Donald Trump remains at long odds of winning a second term.

    While media outlets have projected that Mr Biden won the election, the results are not official until either Mr Trump concedes or all vote counts are certified and electors officially choose the next president.

    Read more: Joe Biden wins the 2020 US election – follow live updates

    The president is unlikely to concede any time soon as he wages multiple legal battles contesting results in key states that decided the election for Mr Biden.

    אהבתי

  27. חייל זקן, שם את ראשי מתחת לגיליוטינה, שאתה לא מבין כלל השיקולים בעד ונגד. לא אומר מה היה צריך לעשות אם לאיו. הדיעות חלוקות. אבל, אני בספק רב מאוד, אם אתה חקרת והבנת, מה היא עושה ולמה עושה.

    אהבתי

  28. חייל זקן, המומחיות פחות מעניינת. מומחיות לגבי דידי, היא ענין פורמלי יותר מאשר מהותי. ואכן, אתה מומחה לכאורה לצבא וגנרלים. ביקרת את שיקולי הצבא לא מזמן לגבי תותחים ישנים, בלי שידעת על העסקה של הצבא עם אלביט (עסקת תותחים חדשה). כך עם מירי רגב גם. אתה בטח בזת לה, הרבה לפני ענייני תחבורה ביננו. כך או כך.

    קודם כל חוקרים, מבררים, אחר כך מביעים דיעה, לא כל שכן, חורצים דין.

    אהבתי

  29. אל רום,
    העיסקה עם אלביט היא דוגמא מצויינת לטפשת הצבאית. למה לפתח מה שניתן לקנות מהמדף? המחדל של אי חידוש משק התותחים במשך 50 שנה דומה למחדל של אי חידוש משק המשאיות במשך אותה תקופה. החטיבה (מילואים) בה שירתתי במלחמת לבנון הראשונה משתמשת עדיין באותן משאיות שכבר אז היו ישנות

    אהבתי

  30. חייל זקן, אבל שוב, לא ידעת על העסקה בכלל. אתה לא קולט מה שכותבים לך. ביקרת את הצבא. על תותחים. מבלי לדעת על העסקה. אחר כך בדיעבד, גם אותה תקפת. אבל שוב, בלי להבין את השיקולים מאחורי העסקה או הדבר. אז אתה חוטא מראש. וגם חוטא בדיעבד אפילו. ויש הרבה, מלוא החופן והטנא, דוגמאות לכך.

    אהבתי

  31. וצבא, זה עוד קטן חייל זקן, לעומת מה שאתה כותב פה על שופטים ומערכת המשפט, הא ……. לא שאתה חריג במיוחד בנוף. אבל, אתה…..

    אהבתי

  32. אל רום,
    לא רק שידעתי על העיסקה אלא כתבתי עליה כאן בזמן שהתפרסמה. אם נרחיב בנושא הביזיון הארטילרי כדאי שתדע שלשתי אוגדות החוד של צה"ל, עוצבת האש (98) ועוצבת הבזק (99) אין אגד ארטילרי אורגני. הגאון הצבאי אייזנקוט פירק אותם במקביל לחיסול מערך התחזוקה של הימ"חים. במקום כח אש נייד בחר בשפיכת 5 מיליארד על בניית חומה סביב עזה. המדינה הזו מתקיימת רק בחסדי שמיים

    אהבתי

  33. חייל זקן, לא ידעת. בטח לא פרסמת. לא כלום. כתבת שצה"ל לא רוכש תותחים כבר עשרות שנים. מבלי שידעת על העסקה כלל. תקרא כאן ההתגבבות ביננו אצל תמריץ. ותרענן זיכרונך שדהה משהו אולי:

    היידה ביבי

    אהבתי

  34. פרסמת אכן חייל זקן, אחרי אבל. אצל תמריץ. אבל, אחרי ההתגבבות ביננו כמובן. לא שאני טוען לאיזה קרדיט פה כמובן. אלא להביע הרעיון: שחוקרים, מבינים, אחר כך מבקרים.

    אהבתי

  35. אל רום,
    צה"ל אכן לא רכש תותחים חדשים עשרות שנים והחוזה עם אלביט (רחוק ממימוש) כולל פיתוח של תותח שאיש אינו יודע מתי יסופק. נכון להיום לא הוצג עדיין אב טיפוס. לידיעתך, מערכת הטעינה האוטומטית נדרשת לבחור סוג פגז, מטען הודף ומרעום. להרכיבם, לטעון את הפגז לקנה ולבצע כינון. זו מערכת מאתגרת מאד וספק גדול אם יתחילו בהצטיידות ב5 השנים הקרובות. עד אז יש לנו רק תותחים משנות ה60 וה70 של המאה הקודמת.
    לגרמנים, לפולנים ולבריטים יש תומ"ת מתנייע עם טעינה אוטומטית כבר למעלה מ10 שנים אבל התותח שלהם מורכב על טובה זחלית. ישראל דרשה תותח המותקן על משאית. הגרמנים הציעו להסב את המערכת שלהם (בשיתוף התעשייה האווירית) אבל במשרד הביטחון מסרו את הפרוייקט לאלביט ללא מכרז (זה דווקא כן שווה ועדת חקירה)
    קשה ללמוד צבא מחיפושים בגוגל, תתמקד במשפטים

    Liked by 1 person

  36. נו חייל זקן, לפחות התעשתת וזיכרונך שב אליך. אלא מאי, אתה ממשיך וממשיך לבקר הצבא בלי שום ביסוס.

    והסברתי לך כבר, שאתה לא מבין גם בדברים צבאיים. אתה רק בעיני עצמך מבין. זה הוכח לא פעם, לא שלש, לא ארבע.

    ועוד הסברתי לך, גוגל לא עוזר בעיקרון או במקרה שלנו, לרכישת בקיאות וידע. גוגל בסך הכל, מביא אסמכתאות למה שיש לאדם בראש ממילא. שהרי, צריך לטרוח ולהסביר, למגיבים כמוך עם כל הכבוד, לגבי עניינים שהם "מומחים" בהם. מומחים בעלמא. וצריך להפנות אותם לאיפשהוא.

    ואפילו כך, אם אדם ירצה לרכוש ידע ובקיאות יסודיים, גוגל עדיף (באם יש לאדם יכולות מתאימות) עדיף על פני כל מערכת אחרת. אבל, רק באם יש לאדם יכולות מתאימות.

    אז כמה פעמים רבק חשיש ?

    נ.ב: קרא שוב ההתגבבות ביננו שם איפה שהפניתי. זה אגב, לא הדבר היחידי, שאחר כך, טרחת לפרסם או לבצע עליו רה- פרסום כפי אלביט. אבל, אתה הרי מומחה לענייני צבא.

    אהבתי

  37. אבו עלי אקספרס, [27.11.20 16:56]
    עיתונאי המזוהה עם האופוזיציה האיראנית כתב לפני זמן קצר: חשיבותו של מחסן פח'רי זאדה לפרויקט הגרעין האיראני היא כמו זו של קאסם סולימאני למליציות האיראניות ברחבי המזה"ת.

    פח'רי זאדה, פרופסור לפיזיקה, היה עמוד התווך של פרויקט הגרעין.

    אבו עלי אקספרס, [27.11.20 17:08]
    מילה על התזמון של החיסול

    אין ספק ששלהי כהונתו של טראמפ הוא תזמון מצוין לחיסולו של עמוד התווך של הגרעין האיראני.

    החיסול מעמיד את איראן בדילמה מאוד קשה לגבי אפשרות נקמה.

    מצד אחד מדובר בחיסול בקנה מידה של קאסם סולימאני.

    אך מהצד השני יש לאיראנים אינטרס עליון לשקט לקראת חילופי השלטון בארה"ב. שקט יסייע להם לחזור מהר להסכם הגרעין (בו תומך הנשיא האמריקאי החדש) ולקבל בחזרה את תזרים המזומנים לו הם כל כך נואשים.

    לא לחינם דילג בשבועות האחרונים אסמאעיל קאא'ני, מפקד כוח אלקדס, בין בגדד, דמשק וביירות כדי לוודא שאנשי המליציות האיראניות ברחבי המזה"ת ישארו רגועים.

    מה יגבר כעת?

    הרצון לנקמה או הרצון למזומן?

    Liked by 2 אנשים

  38. חייל, לשאלתך:
    מראדונה גדל בפחון ושיחק כדורגל בבוץ. בבגרותו הפך במו רגליו את ארגנטינה הבינונית לאלופת עולם ואת נאפולי הענייה לאלופת איטליה.
    מסי מגיל 12 בברצלונה ומקבל מעטפת מקצועית ורפואית יוצאת דופן. בבגרותו הוביל את הקבוצה היקרה, הטובה והמאומנת בעולם לשלוט בליגה הספרדית הבינונית, ונעלם ברגעי האמת בליגת האלופות.

    Liked by 1 person

  39. חייל ותמריץ, נראה שרועי צזנה התעלם מכך שהתעשייה עברה מארה"ב למזרח, ובעיקר לסין. זה יכול להסביר את הירידה בצריכת המתכות וכיו"ב בארה"ב – הצריכה פשוט עלתה במקביל בסין.

    Liked by 1 person

  40. מסכים עם אמחייה
    צריך לערוך מאזן מסה ואנרגיה על כל העולם ולא רק על ארה"ב.
    אני מסכים עם הרעיון שצריך לקדם את המדע והטכנולוגיה אבל בחירה בפריזמה של הנתונים האמריקאיים בלבד לא מוכיחה זאת.

    Liked by 1 person

  41. הצעת דרך לניצחון השמאל (שיקרא כנראה "מרכז שמאל") בבחירות הקרובות.
    אמור לעניין את המייחלים לתוצאה זו והן את המתחלחלים מהאפשרות.

    https://dyoma.co.il/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%95%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C/583-%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%A9%D7%9C-%D7%92%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96-%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9F

    החלק המסיים את מאמר הדעה:
    —————–
    " … כדאי ללמוד מהאסטרטג הפוליטי המוצלח ביותר במדינת ישראל, בנימין נתניהו. לקראת בחירות 2015, כשמשה כחלון היה הסחורה הלוהטת ביותר בפוליטיקה, נתניהו התחייב שללא קשר למספר המנדטים שתקבל "כולנו", הוא ימנה את משה כחלון לשר האוצר. המטרה הייתה ברורה, להבטיח לאנשים ששקלו להצביע לכחלון, שאין צורך לעשות זאת, שכן ניתן להצביע לליכוד ולהשיג את אותו האפקט.

    באקלים הפוליטי הנוכחי, נפתלי בנט ממלא את התפקיד שכחלון מילא ב-2015. בנט הוא "הסחורה החמה" עתה. אני מציע לאמץ את המהלך של נתניהו. על מנהיג מפלגת המרכז המובילה – יאיר לפיד כנראה, או אולי רון חולדאי – להצהיר שבכל מקרה, הוא מתעתד להציע את תפקיד שר הביטחון לבנט.

    Naftali Bennet and Moshe Kahlon

    נפתלי בנט ומשה כחלון, 2015
    בכך שהמרכז "ייצמד" לבנט, הוא מפנה מקום משמאלו, ומבטיח שמרצ לא תימחק עקב הצבעה אסטרטגית. אין חשש אמיתי שהיצמדות של המרכז לבנט תבריח מצביעי שמאל-מרכז רבים. כזכור, מצביעים אלו קיבלו בשמחה את משה יעלון הימני הניצי, וזאת בעבור המטרה העיקרית – החלפת נתניהו. מצביעי המרכז-שמאל ישמחו לאמץ גם את בנט אם זה יביא אותם לשלטון. מינויו של בנט ימחיש כי המרכז כתב גט כריתות לנסיגות.

    היצמדות לבנט גם תגונן על השמאל מפני ביקורת על שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת. שיתוף פעולה זה הוא הכרחי בכדי להגיע לרוב בכנסת. לשאלה "האם תסכים להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת?" תהיה תשובה ברורה ופשוטה לעיכול: "אם הם יסכימו לתמוך בממשלה שבה אני ראש הממשלה, ובנט שר הביטחון, איזו סיבה יש להתנגד לכך?"

    האתגר של המרכז-שמאל לכבוש את השלטון אחרי שנים רבות באופוזיציה אינו פשוט כלל ועיקר. ועדיין, אני סבור שניתן להעביר את כובד המשקל בדיון הציבורי לתחומים בהם הימין אינו פופולרי. האסטרטגיה הכפולה – לנטרל את היתרון של הימין בעניינים מדיניים, ולהפוך את נושאי דת ומדינה ללב הקמפיין הבא – היא המפתח לניצחון בבחירות הבאות ולהחלפת בנימין נתניהו."

    אהבתי

  42. קמיליה,
    אמל"ק של המאמר המוזר שהבאת:
    הימין צדק בענייני מדיניות, ביטחון וכלכלה אז בואו נעשה בחירות על הורה 1 הורה 2 ונגייס את בנט. יאללה גנץ…

    אהבתי

  43. amehaye, יאיר
    זו נקודה שהיה צריך להתייחס אליה אבל אנה מבטלת לחלוטין את הכיוון של התייעלות שהפוסט עוסק בו. דוגמא מובהקת היא מעבר התאורה לשימוש בלדים במקום חוטי להט שהביא לחיסכון של כ80%

    Liked by 1 person

  44. חייל זקן,

    מי זה יוסי כהן ? אולי העו"ד אתה מתכוון, של שרה נתניהו ? ולמה לא בעצם ? אם תחשוב על זה לעומק. זה יהיה ביצ'.

    Liked by 2 אנשים

  45. קמיליה

    המאמר שהבאת הזוי ומדגים היטב את הדילמה של האופוזיציה

    "המדיניות של נתניהו ניצחה בגדול, אז בואו נאמץ אותה וניתחזה לנתניהו"

    אז מה בעצם אתם מציעים כתחליף? למה שלא נבחר במקור במקום בתחליף לא ברור?

    מזכיר לי את הפגנות הדגלים השחורים, איזה דבר חיובי הם מציעים? (רק שינאה לנתניהו )

    אהבתי

  46. 3718 הדגלים השחורים לא מציעים שנאה לנתניהו אלא אהדה לחוק, יושרה ומנהל תקין. הבעיה שלי איתם היא אחרת – אהוד ברק הוא אחד התומכים, ואני לא חושד *בו* במניעים טהורים.

    עם זאת, רק בגלל שהמחאה עוזרת לאחד מהשחקנים שאינני מחבב זו לא סיבה לפסול אותה. במלחמת הכנופיות אני בצד של החוק ומשכך תומך במחאה.

    אהבתי

  47. החוק אומר שמותר לראש ממשלה עם כתב אישום לכהן, ושאדם הוא חף מפשע עד שנפסק נגדו אחרת בבית משפט, אז מי פה בעצם בצד של החוק?

    אהבתי

  48. לחייל זקן,
    כתבת:
    1. " … הימין צדק בענייני מדיניות, ביטחון וכלכלה …"
    ————–
    כדאי לשים לב שמחבר המאמר לא טען, באף משפט, שהימין צודק בעניני כלכלה, 0חוץ וביטחון והשמאל טועה. אלא שיהיה מאוד קשה לשכנע את רוב הציבור שהימין טועה והשמאל צודק. (ניתן גם להיזכר בטענת השמאל שה"בבונים" אינם מתעניינים בערכים, אלא רק באינטרסים החומריים שלהם).
    מה שמשאיר דלת פתוחה לרווחה, עבור המתמקדים ב"ערכים נעלים", למבצעי הסוואה והטעייה בנוגע למדיניות החוץ והביטחון שינסה ליישם כאשר יגיע לשלטון.

    2. " … אז בואו נעשה בחירות על הורה 1 הורה 2 …"
    ——————-
    טומי לפיד, ומפלגת שינוי שיסד עם פורז ושות', זכו להצלחה מאוד משמעותית עם קמפיין אנטי חרדי בכלל וש"סניקי בפרט.
    איווט ליברמן זכה להצלחה לא רעה כאשר דרש נישואים אזרחיים והקלות בגיורים, ותבע להוציא מש'ס את משרד הפנים ולהעבירו לידיהם.
    גם יאיר לפיד זכה להצלחה כאשר רכב על הטיקט של שיוויון בגיוס עם תלמידי הישיבותת
    סביר שגם דרישות הקהילה הלהטבית שוות ללפחות מנדט או שניים.
    מכאן שלהערכתי מסתובבים במרכז המפה הפוליטית הישראלית לפחות 10-20 מנדטים שהצבעתם מושפעת משמעותית מנושאי דת ומדינה.
    מנדטים שבהחלט יכולים להכריע את התיקו הפוליטי ולעזור להעביר את הניצחון ממחנה הימין לף אל מחנה השמאל.

    3. "…. ונגייס את בנט. …"
    —————————————
    בנט בהחלט יכול להוות עלה תאנה ענקי, שאחריו יסתתרו כל מעללי השמאל. כמו הקמת קואליציה המבוססת על מתן אתננים כבדים ביותר לרשימה הערבית המשותפת.
    יתכן שבנט ישתף עם כך פעולה – לאחר שנתניהו לא ישאיר להם ברירה טובה יותר.
    מה שמוכיח שמבחינת מחנה הימין עלולים להיות מחירים כבדים לשנאה של נתניהו ורעייתו לבנט ולשקד. שנאה שברור שאינה רציונלית.
    סיבה נוספת לייחל להחלפת נתניהו במנהיג אחר.

    4. " … יאללה גנץ…"
    ———–
    על פי הקולות שיוצא לי לשמוע – השמאל כבר מחפש במרץ אחר מושיע חדש. אולי חולדאי. אולי מישהו אחר.
    אני חושדת שהם היו מוכנים להריץ אפילו את נתניהו – אם רק היו מאמינים שהוא זה שיוביל אותם סוף סוף לניצחון. 🤗

    אהבתי

  49. קמיליה,
    הדרך היחידה לקדם את "הורה1 הורה 2" היא להחליף את החרדים בממשלת נתניהו כמו שעשה לפיד בעבר. אם הIQ מעדיפים על זה את רל"ב אז האופציה היחידה עבורם היא חבישת שטריימל

    Liked by 1 person

  50. 3718 נתניהו עושה את כל אשר ביכולתו על מנת לחמוק ממשפט. בהתחלה ניסה לקבל חסינות (לאחר שהתחייב שלא ינסה…). לאחר מכן עבר לנסות להשפיע על המינויים השונים – דבר שהוא עדיין מנסה לעשות, מינויים שיכולים להשפיע על המשפט שלו. למשל פרקליט מדינה שיבטל את האישומים, מפכ"ל משטרה שימסמס חקירות. וכו' וכו'. כמו כן הוא או מקורביו שכרו חברת חקירות על מנת למצוא רפש אצל כל מי שקשור למשפטו – פרקליטים, שופטים וכו'. מעבר לכך הוא מחפש תומכים לחוק צרפתי מסורס (כזה שייתן לו חסינות, אבל בלי ההגבלות של החוק הצרפתי האמיתי) בין השאר באמצעות מו"מ עם הרשימה המשותפת – רע"מ באופן ספציפי. הוא גם מנסה למסמס את חקירת עניין הצוללות, בין השאר בעזרת רע"מ – מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, היה זה שעזר למנוע הקמת ועדת חקירה בעניין. אלה רק הדברים שזכורים לי כרגע, מן הסתם יש עוד.

    כך שלמרות שטכנית יש אמת בדבריך, מעשית על מנת לשמור על שלטון החוק – ולהגיע לצדק בענין נתניהו – יש צורך לעצור את הנסיונות של שלו לחבל בתהליך המשפטי.

    Liked by 1 person

  51. קמיליה אין באמת שמאל בישראל, לפחות לא באופן משמעותי. יש ימין, "מרכז", קצת שמאל וערבים. אני שם את המרכז במרכאות מאחר ואידאולוגית ליברמן, לפיד, כחול לבן וכיו"ב לא שונים משמעותית מהליכוד. השמאל היהודי מתנדנד על סביבות 10 מנדטים וגם זה בירידה.

    אהבתי

  52. אמחיייה

    מעניין שהזכרת את פרשת הצוללות, הזכרת לי את תמיר פרדו שאמר לא מזמן בנושא שאסור לראש ממשלה לעשות צעדים כקניית צוללות ללא אישור הגנרלים למיניהם.

    אז זהו שבמשטר דמוקרטי , ראש הממשלה הוא מעל לגנרלים ומעל מנגנון הפקידות הממשלתי.

    נתניהו הוא אולי רמאי שקרן ומניפולטור בלתי נלאה, אבל כשאני רואה מי עומד מולו, אני מעדיף אותו . אני מעדיף אותו על פני פקידים עלומים שמושכים בחוטים מאחורי הקלעים. אור השמש מטהר, ועל נתניהו ומשפחתו והאינטרסים האישים שלו ודעותיו יש הרבה מאד אור שמש.

    כמה אור שמש יש על ליאת בן ארי או שי ניצן או תמיר פרדו? ומה מקור הסמכות שלהם? למה שהם יקבעו אם ישראל תקנה צוללות או מי יהיה ראש הממשלה?

    כשארצה לחיות באוליגרכיה צבאית אעבור לדרום אמריקה.

    כבר אמרו פה בבלוג שלעיתים יש סתירה בין הדמוקרטיה לערכים "ליברלים", אז הנה עוד סתירה. ואני אישית מעדיף דמוקרטיה על פני "נאורות".

    ולגבי הטענה שלך ש"אין שמאל בישראל", מכיר את האימרה שהההצלחה הכי גדולה של השטן היא בזה שהוא שכנע את כולם שהוא לא קיים? 🙂
    [ קבל את זה כבדיחה, גם אני שמאלני לפעמים 🙂 משום מה דווקא בנושא תיקי נתניהו אני הופך ימני בגלל תפירת התיקים הבוטה כל כך ]

    Liked by 2 אנשים

  53. 3718 זו בדיוק הבעיה, נתניהו מנסה למנוע מאור השמש להאיר על הפרשיות שהוא קשור בהן. ראה למשל את המלחמה העיקשת שהוא מנהל כנגד ועדת חקירה ממלכתית בענין הצוללות. הרי הפרוטוקולים של ועדה כזו יהיו נתונים לביקורת עמיתים, וכל מה שלא חסוי מסיבות בטחוניות יחשף גם לציבור. ממה הוא חושש? מעבר לכך, הרצון שלו לשלוט בבחירת מפכ"ל המשטרה – לאחר שכבר הוגשו כתבי האישום נגד נתניהו עצמו – מלמד אותי שיש עוד פרשיות שהוא חושש שמא ייחקרו.

    אני מסכים שיש צורך ביותר שקיפות בכל הנוגע ל"פקידים" למיניהם, בין אם מדובר בפקידי האוצר, בפרקליטות או כל עובד ציבור אחר שאינו נבחר ציבור. אבל אני לא רואה את הענין כבחירה בין נבלה לטריפה. לדעתי אפשר לגרום לאור השמש להאיר על כולם – נבחרי ציבור ופקידים כאחד.

    אהבתי

  54. אמחייה

    למה צריך ועדת חקירה של פקידים ממשלתיים וגנרלים בנושא הצוללות?

    הרי ברור מה יגידו, שלנתניהו אסור היה להחליט בנושא ללא אישור הפקידים והגנרלים (שהם בעצם חברי הועדה). ועדה עם ניגוד עניינים בוטה, שלא נשמע עליו מילה בתקשורת (חוץ מעמית סגל שכבר גרם לפקידה אחת להתפטר).

    בסופו של דבר זה עניין של אמון, ויש לי יותר אמון בתפיסה האסטרטגית של נתניהו ובשיקול הדעת שלו לגבי בטחון העם היהודי בארץ ישראל, מאשר חבורה של פקידים עלומים שבעיקר שומרים על המעמד והפנסיה שלהם והקשרים שלהם עם מכוני מחקר שמממנים אותם כשהם יוצאים לפנסיה.

    בדמוקרטיה הממשלה הנבחרת היא מעל הגנרלים. זכותך לבחור במישהו אחר אם אתה לא סומך על נתניהו.

    Liked by 1 person

  55. ועוד על אור שמש, על נתניהו ומשפחתו יש די והותר אור שמש, לא כדאי להקצות קצת אור שמש לאדם בערד שגנבו לו הרכב 3 פעמים ?

    איפה היו חוקרי המשטרה בכל פעם שהוא דיווח על גניבת רכב? ספרו כתבות חיוביות על ביבי בוואלה?

    Liked by 3 אנשים

  56. תארו לכם שהיינו מקבלים כיסוי תקשורתי לתופעת הפשיעה בדרום באותה כמות שאנו מקבלים לנושא יחסי שרה נתניהו עם עובדי משק הבית שלה, כמה מהר הנושא היה משתפר?

    Liked by 2 אנשים

  57. לאמחייה,
    כתבת: " … אין באמת שמאל בישראל, לפחות לא באופן משמעותי. יש ימין, "מרכז", קצת שמאל וערבים. … השמאל היהודי מתנדנד על סביבות 10 מנדטים וגם זה בירידה."
    —————–

    בגדול, מספרי המנדטים בכנסת תומכים בהערכתך שהשמאל היהודי מונה כ 10מנדטים. לכל היותר – עוד מספר מאמינים באידיאולוגיות שמאל – החבויים במפלגות שלא מגדירות עצמן כשמאל (כפי שעשו בעבר דן מרידור ואהוד אולמרט, וכפי שעושים כיום עופר שלח ומירב מיכאלי).

    אך הטענה שמדובר במיעוט קטן, וכמעט חסר כל השפעה, מתבססת על צמצום המבט לרשות המחוקקת בלבד. אולי גם למבצעת.
    אתה מתעלם מאחוז אנשי השמאל היהודי בקרב בכירי הרשות השופטת, בכירי האקדמיה הישראלית, ראשי המשק והתורמים הגדולים למטרות פוליטיות, המטכ'ל של צהיל, בכירי תקשורת המיין-סטרים, הנהלות ארגונים ציבורים, מכוני מחקר ועמותות ללא כוונת רוווח ועוד ועוד.
    להערכתי השמאל היהודי דומיננטי בכל האליטות במדינה.
    למרות שאיני יכולה לקבוע מהו יחס ההמרה: (השפעת כמה חברי כנסת (ומכאן כמה מאות אלפי האזרחים שהצביעו עבור כל אחד מהם) משתווה להשפעת שופט עליון *אחד*? או להשפעת ראש חוג אוניברסיטאי אחד? ) ברור שהשפעתו אדירה.

    דוגמא עדכנית להשפעתו של השמאל היהודי – המסע לסיכול מועמדותו, לראשות יד ושם, של אפי איתם.
    מעבר להיבט הפרסונלי – זהו למעשה מסע להשלטת הדוקטרינה של השמאל: שהשואה היא בסה'כ עוד רצח עם חסר כל יחודיות (הרקע האנטישמי / יודופובי חסר כל חשיבות היסטורית /נציונית ) + רק במקרה השואה בוצעה ע'י גרמנים ומשתפי הפעולה איתם. כל עם יכול לבצע פשעים מחרידים – כולל (ואולי אפילו בעיקר) היהודים במדינת ישראל.
    דוקטרינה המנוגדת בחדות להצהרות מייסדי יד ושם. אבל כיום מחנכים לאורה את כל הקבוצות המאורגנות שמבקרות ביד ושם. כולל כמובן את הקבוצות של צה'ל.
    להערכתי נושא בעל חשיבות רבה – שאין סיכוי שיוכרע ע'י עשרת החכ'ים של השמאל היהודי בכנסת.

    Liked by 3 אנשים

  58. (המשך תגובתי הקודמת)

    כתבה של אמנון לורד על המאבק נגד מינוי אפי איתם ליד ושם.

    כולל גם טענה שבימנו האנטישמיות מגיעה בעיקר מהשמאל הבינ'ל (ומשלוחותיו בישראל).
    מכאן שהמאבק על יד ושם הוא גם מאבק של הציונות באויביה.

    https://www.israelhayom.co.il/article/823793

    Liked by 1 person

  59. אני לא יודע מה קורה ביהדות ארה"ב אם אפי איתם ימונה, אבל ברור לי מה המשמעות כאן אצלנו אם הוא לא ימונה:
    אמירה ברורה שאדם דתי, כזה שדתיותו ברורה ומוצקה ונראית לכל, לא יכול להיות נציג רשמי של ישראל.

    אהבתי

  60. מינוי אפי איתם ליו'ר יד ושם הוא התגרות ביהודי ארצות הברית? גם פעילות נגד הסכם הגרעין עם אירן הוא התגרות בהם הרי הם תומכים בהסכם הגרעין. בנושא הגיור הרפורמי גם אם אני לא מסכים איתם אפשר להבין את ההעלבות שלהם. בכל נושא אחר (כמעט) המבט הזה הוא מבט גזעני כאילו הציבור בארץ הוא איזה גזע נחות שהגזע היהודי העליון בארצות הברית צריך להנחות אותו איך להתנהל ואם הוא לא פועל לפי העצות של הגזע העליון הוא מתגרה בו.

    Liked by 1 person

  61. גם לא הייתי רוצה שיהדות ארה״ב תמנה אנשים שיהוו התגרות ביהודי הארץ. לתפקיד ממלכתי בעל חשיבות לכל יהדות העולם צריך מינוי קונצנזוס

    אהבתי

  62. 3718 מצד אחד אתה רוצה את אור השמש. מצד שני, כאשר אור השמש מראה שנתניהו כפי הנראה עבר על החוק, ובלא מעט מקרים, אתה מחליט שתפרו לו תיקים. להבנתי לא תפרו כאן שום תיק. ברגע שיהיה משפט (אם יהיה, בינתיים נתניהו ממשיך בנסיונותיו לחמוק מאור השמש), הפרוטוקולים, העדויות, הראיות וכיו"ב הרי יהיו גלויים. ברור שלא מעט פרקליטים יסרקו במסרקות ברזל את המשפט הזה. כל שמץ של התנהלות לא תקינה תצוף מהר מאוד. זו אגב אחת הסיבות להתנהלות הכל כך איטית של המשפטים בתיקים הנ"ל, כל הצדדים עושים את מיטב המאמצים לא לטעות טעויות טכניות ואחרות שעלולות לפגוע במשפט.

    אני רוצה את אור השמש, וחלק מזה הוא בהחלט לחקור כולל את פרשת הצוללות. גם הפרוטוקולים של ועדת בדיקה (ובשאיפה חקירה) יהיו כאמור גלויים, ועמית סגל אינו העיתונאי היחיד שמזוהה עם הימין. כל מי שחושב שיש דופי בחקירה מוזמן להודיע. זהו בדיוק תפקידה של העיתונות – תפקיד שהיא קצת זנחה לאחרונה – וטוב שעמית סגל דיווח, כמו שגם טוב שהדיווח הביא להתפטרותה של אותה אחת שנאשמה בניגוד עניינים, גם אם לכאורה. זה אומר שהשיטה מתפקדת.

    אהבתי

  63. אמחייה,
    זה לא דתיותו ה"עובדתית" אלא דתיותו ה"מהותית".
    אם הוא היה הדתי הנחמד שמייצג את התפיסות הנכונות (ע"ע דניאל הרשקוביץ) או הדתי שמשחק את תפקיד משגיח הכשרות (ע"ע הרב לאו) אז לא הייתה כזאת התנגדות אליו.
    אבל הוא מייצג דתיות הרבה יותר פורצת. כזאת שקוראת תיגר על המוסכם וחותרת להנהגה. עם זה קשה מאוד למתנגדיו. ואני לא מדבר על התנגדות מארה"ב אלא על ההתנגדות לו כאן בישראל.

    אהבתי

  64. תמריץ,
    מה באפי איתם מתגרה ביהדות ארה"ב?
    תפרק את זה לגורמים ותמצא את המפריד בין יהודי ישראל לארה"ב.

    אהבתי

  65. תמריץ כתב;
    1. "מינוי אפי איתם התגרות מיותרת ביהדות ארה"ב … " ,+
    2. "גם לא הייתי רוצה שיהדות ארה״ב תמנה אנשים שיהוו התגרות ביהודי הארץ. לתפקיד ממלכתי בעל חשיבות לכל יהדות העולם צריך מינוי קונצנזוס".
    ———
    לא מדובר כאן ב"התגרות לשמה".

    אגב, אין לי מניות ב"מפעלי אפי איתם'1, ולא איכפת לי אם יוחלף במועמד אחר. במועמד שיהיה בעל התבטאויות מעט פחות נחרצות ו"שנויות במחלוקת". ואולי גם עם כיפה קטנה יותר. אך רק בתנאי שגם מחליפו יהיה בעל עמדות דומות לשל איתם ומידת דומיננטיות דומה על האנשים בסביבתו. כיון שבהנהלה הנוכחית של יד ושם הוא צפוי להימצא במיעוט מזהיר.
    אני בספק האם ימצא מחליף שכזה. מה עוד שבעיני עברו הצבאי המפואר של אפי איתם אמור להקנות לו כמה נקודות זכות.

    קיימת מחלוקת, עמוקה ועקרונית, על הלקחים שעלינו להפיק מהרצח, המתוכנן והשיטתי, של 6 מיליון יהודים, ועל תפקיד יד ושם בהנחלת מורשת השואה.
    בעיקר למי שלא טרח לקרוא את המאמר של אמנון לורד – מומלצת הקשבה לראיון המצ'ב.

    לתפיסתי, לגבי נושא עקרוני זה לא יתכן קונצנזוס אמיתי.
    קיים קונפליקט מובנה בין יהודים שמתעקשים להמשיך ולהישאר הרוב בארצם, ולעשות כל מה שנדרש בכדי להצליח לשרוד במרחב עוין – לבין יהודים שבחרו לחיות כמיעוט קטנטן בקרב שאר מדינות העולם.

    הרוב המכריע של היהודים בישראל (ומיעוט קטן מיהודי ארה'ב) – מחזיקים בעמדות "לאומיות" / "לאומניות". הם שמים בראש מעייניהם את הישרדות היהודים במרחב עוין. הלקח העיקרי שלהם מהשואה הוא לעולם לא לחזור להיות חסרי אונים וחסרי ישע, הנתונים ל"רצונם הטוב" המפוקפק של עמים אחרים.
    רוב יהודי ארה'ב (ומיעוט קטנטן מיהודי ישראל) – מחזיקים בעמדות אוניברסליסטיות. הם שמים בראש מעייניהם את רעיון "תיקון העולם כולו" (ללא שום אפליה לטובת היהודים ומדינת הלאום של חלקם) ואת נוחות החיים כמיעוט קטנטן בארצותיהם של לאום/ים אחרים. חשוב להם להילחם, בעולם כולו, בנטייה של אנשים לחוש סולידריות עם בני הדת והלאום שלהם, וחשדנות עד עוינות כלפי "זרים".

    ##########################

    ראיון של אבי יששכרוף ואראל סגל על סיבות העומק להתנגדות למינוי של אפי איתם.
    הלינק לפודקאסט בסוף הכתבהץ
    רק שמונה וחצי דקות.

    https://www.maariv.co.il/amp/news/Education/Article-804465?utm_medium=MB_5&utm_source=outbrain_MobileWeb&utm_campaign=Maariv

    קטע מתמלול הראיון
    ——————————-
    " בלטמן מוביל מבחינה רעיונית, הוא בא וטוען דבר פשוט, צריך לבטל או לשנות מן היסוד את חוק יד ושם של 1953, מה זאת אומרת? מדינת ישראל הקימה מוסד ממלכתי שאמור לייצג את המאבק של היהודים בשואה, את שואת היהודים, מי שעשה את זה בצורה הנכונה הנבונה במשך עשרות שנים היה אבנר שלו. אבנר שלו דחה לחלוטין את התפיסה שהתפתחה".

    סג"ל: אתה רץ ואנשים לא מבינים. פרופ' דניאל בלטמן הוא בכלל מתנגד לחוק יד ושם המקורי שייצג אותו במשך השנים האחרונות אבנר שלו. מה השינוי?
    "הוא למעשה רוצה להוביל קו שבו הטענה היא שהשואה היא כמו מעשה רצח עם אחרים שהתנהלו במקומות שונים בעולם. אין לשואה מבחינתו שום ייחודיות ואין לה שום תופעה שאמורה לייצג או להוביל את מוסד יד ושם. יד ושם אמור לפעול כמוסד שמתנהל כשלצידו מתקיימים עוד תהליכים".

    סג"ל: הוא אומר שהשואה לא ייחודית.
    "מי הוביל את המהלך הזה? אחד ההיסטוריונים החשובים של גרמניה לאחר מלחמת העולם ארנסט נולטה".

    אבי: חזרה לאפי איתם, הוא איום מבחינת דניאל בלטמן, למה?
    "אפי איתם מייצג את התנועה הציונית במובן הפשוט, הלאומי החד משמעי בו מה שקרה במהלך השואה הוא תופעה ייחודית, הוא ממשיך את אבנר שלו, תפיסה שאומרת שיש ייחודיות היסטורית לשואה שהתרחשה ליהודים ובהכרח למעשה מוביל או ממשיך את הקו שקבעו אלה שיזמו את הקמת יד ושם, את החוק של יד ושם ואלה שניהלו אותו במשך עשרות שנים".

    אבי: יש לבלטמן יכולת להשפיע?
    "בוודאי, ברגע שהתפיסה של דניאל בלטמן לעניות דעתי זה לא פחות מהונאה של הציבור ושל החוק, זה השתלטות מניפולטיבית …"

    Liked by 1 person

  66. תמריץ
    אתה תזדעזע עמוקות אם יהודי ארצות הברית ימנו לתפקיד ממלכתי בעל חשיבות לכל יהדות העולם אדם שתומך בהסכם הגרעין עם אירן?

    Liked by 3 אנשים

  67. משה, הקנטה טובה. אבל האלטרנטיבה הייתה טראמפ.. אדם אנטי יהודי אמנם לא במדיניות אבל כן במהות הליצנית הגסה.

    אהבתי

כתיבת תגובה