סדאם כאדם

בשנת 2018 סדאם חוסיין הוא אישיות נשכחת, נחלת פח האשפה של ההיסטוריה המזרח תיכונית. אבל עבור מישהו כמוני שיש לו זכרונות ילדות ממלחמת המפרץ – מהאזעקות, מהחדרים האטומים ומהסמרטוט שנתחב מתחת לדלת כדי להדוף את החומרים הכימיים – סדאם חוסיין הוא עדיין דמות משרת פחד ומסתורית. בתחושה כזו ניגשתי לקרוא את ספרו של איש ה-CIA ג'ון ניקסון על ההזדמנות ההיסטורית שנפלה לידו – הוא היה האנליסט המומחה לסדאם חוסיין בסוכנות וזה שהיה אחראי לחקור אותו אחרי שנפל לידי האמריקנים.

הרעיון להפשיט את סדאם עירום ולחקור אותו בסיוע דלי מים קרים לא התקבל. כשנתפס מישהו מהחיילים אולי דפק לו אגרוף – "זה בשביל 11 בספטמבר!" אבל לאחר מכן האמריקנים התייחסו אליו בנועם יחסי כפי שאמורים לנהוג בשבוי מלחמה לפי האמנות הבינלאומיות. כשהתלונן על סביבה רועשת אפילו הועבר לתא שבו יכול היה לישון שמונה שעות בלילה. התוצאה של התנהלות זו ניכרת בספר והופכת אותו להרבה פחות מעניין ממה שניתן היה לצפות. סדאם לא הגיע לנקודת השבירה. בחקירה הוא אמר רק את מה שרצה, התחמק מאחריות להפרת זכויות אדם וסירב אפילו לקחת אחריות על הטבח שנעשה בכורדים באמצעות נשק כימי. כמו כמעט כל רודן אכזר, הוא שמר מרחב הכחשה סביב החלטותיו ואת ההחלטה על שימוש בנשק כימי נגד אזרחים ייחס להחלטת הדרגים הצבאיים שמתחתיו. המודיעין האמריקני היה כל כך לא מאורגן שלא הצליח לספק לחוקרים חומרים כתובים מהארכיונים שנתפסו ויכולתם לעמת את סדאם עם מידע הייתה מוגבלת מאוד.

סדאם שמח לקחת אחריות על שנאתו לישראל. "מקור כל רע שמגיע לנו מאמריקה אינו העימות בין האמריקני לעירקי אלא נגרם בידי הלובי הציוני והלחץ הישראלי.. חשבנו שאם נתקוף את ישראל נוכל לגרום לאמריקה להניח לנו. לקחתי את ההחלטה לתקוף את ישראל בלי להתייעץ עם הפיקוד". החוקר שלו הסיק שפעולותיה של עירק תחת סדאם לא בהכרח נבעו מישיבות מטה מסודרות ומתוכניות משורטטות היטב. הרבה היה מאולתר. ישראל שבה והוזכרה גם אגב ביטויי התיעוב שלו לאיראנים, שהיום ניתן לשמוע דומים להם מהסעודים. סדאם תיאר את האסטרטגיה של האירנים – השתלטות על עולם האיסלאם באמצעות ניסיונם להיות אלו שישחררו את ירושלים. ברם, בזמנים מסוימים, מחוץ למלחמתו העקובה מדם נגדם במשך שמונה שנים, סדאם ידע לקשור קשרים עם האיראנים. עירק אירחה את האייתולה חומייני במשך תקופת גלותו עד שגירשה אותו לפריז בעקבות הסכם עם השאה. במלחמת המפרץ עירק העבירה את חיל האוויר שלה לאירנים כדי שהמטוסים לא יינזקו. האיראנים כמובן לא טרחו להחזירם.

אף שסדאם היה רחוק מלהיות אינטלקטואל, הוא יוצא דמות אינטליגנטית למדי מתיאור השיחות וגם לא נטולת הומור. סדאם שמח לתאר לחוקריו את הדמות ההיסטורית הנערצת עליו – צאלח א-דין. הספר האהוב עליו היה "הזקן והים" של המינגווי. הוא עצמו הקדיש חלק ניכר מזמנו בשלהי תקופתו כנשיא לכתיבה, ושלח טיוטות להגהה ממש ערב הפלישה. אגב, דמות אחרת שיוצאת אינטליגנטית יותר מהמצופה היא זו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן. בתדרוכים הנשיא האמריקני היה ערני, הכיר היטב את החומר, על שלל הדמויות העירקיות המככבות בו, וידע להזכיר למתדרך דברים שנשכחו מזכרונו. הוא גם קרא ספרות עיון איכותית הקשורה בנושא. למתדרכים של נשיא ארה"ב הנוכחי מצפה מן הסתם רמה אחרת של יחס מנשיאם. עדיין בספר נמתחת ביקורת חריפה על בוש ועל ראיית העולם השחורה-לבנה שלו שהובילה למלחמה מיותרת.

מעניין לראות איך מיתוסים שנסובו סביב סדאם והיו ידועים לכל קורא עיתון בשנות התשעים ובשנות האלפיים המוקדמות מתבררים כהבלים עם קריאת ספר שנכתב בידי מומחה אמיתי לנושא. לא, לסדאם לא היו המון כפילים שהסתובבו. לא היה לו אפילו כפיל אחד. גם כל מיני בעיות רפואיות שיוחסו לו לא היו ולא נבראו. סדאם תואר תמיד בידי כל מיני פסיכואנליטיקנים כבן לאב חורג מתעלל, התעללות שיצקה בו את אופיו הסאדיסטי. בפועל בחקירתו סדאם הפליג בתיאורים על חביבותו של אביו החורג כלפיו ודיבר עליו בחום רב. מוטיב מעניין באישיותו של סדאם שהיה אמיתי מאוד היה העניין הקיצוני בכסף, שהיה לעתים ביזארי. הוא התלונן בזעם על שטרות כסף שהיו איתו ונלקחו ממנו בידי שוביו, כאילו יש לו באמת מה לעשות בכסף זה כשבוי של ארה"ב. סדאם סירב לדבר על נקודה שהייתה כנראה מביכה בשבילו: החלטתו לקחת אישה נוספת על פני אשתו הראשונה והאהובה.

נקודה מהותית שלא הובנה לדברי הכותב בידי ממשל בוש היא עד כמה רחוק היה סדאם מהאיסלמיזם הקיצוני, מסוגם של דאעש ואל קעידה, ועד כמה ראה בו סכנה עבור משטרו שלו. סדאם התקשה להבין מדוע אמריקה פנתה להילחם בו בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר בשעה שהקיצוניות הדתית הסונית שתקפה אותה היוותה איום חמור גם עבורו עצמו. סדאם הרבה לדבר בחקירתו בשבח הפרדת הדת מהפוליטיקה.

בהחלטתו לפלוש לכוויית סדאם עשה טעות קרדינלית שבסופו של דבר, כעבור שנים, שילם עליה במחיר האולטימטיבי. סדאם לא ממש הודה בטעויות במהלך חקירתו, אך מנימתו כשדיבר על נושא כוויית, אפשר היה להבין שהוא מכה על חטא. ברור היה לחוקרו שטעות הפלישה לכוויית נבעה מכך שהקו האדום של ארה"ב בנוגע לכוויית לא היה ברור. סדאם השלה את עצמו שהאמריקנים ישלימו עם כיבוש כוויית. זו החד גדיא של ההיסטוריה. אם האמריקנים היו מבהירים לסדאם שלא יתנו לו להשתלט על כוויית, לא היה פולש. אם לא היה פולש, לא הייתה מלחמת המפרץ. אם לא הייתה מלחמה, לא היה מסתבך עם שושלת בוש. לא היה מסתבך עם שושלת בוש, לא הייתה מלחמת עירק. לא הייתה מלחמת עירק, לא היה דאעש ואולי גם לא אביב ערבי ומלחמת האזרחים בסוריה, ומה כן היה? אולי סדאם יכול היה לנצל את זמן השלווה כדי להשיג באמת נשק גרעיני?

96 תגובות בנושא “סדאם כאדם

  1. פוסט מענין תמריץ , באמת נושא מפתיע ומרתק , הוא אגב למד משפטים במצרים , ולא היה טיפש כלל וכלל , אבל , היה נרקסיסט מטורף באמת , וסבל התעללויות באמת , אבל , זה מקבוצת הגיל יותר ( ודחיה של האמא בינקות , נדבך חשוב בנרקסיזם שלו , שבאמת היה בלתי נתפס ) .

    קשה באמת להבין על פניו , מה האמריקנים רצו ממנו . אבל , עם או בלי פלישה לכווית , גורלו נחרץ בגלל הפיגוע בתאומים . כבר הסברתי פה פעם :

    אחרי הפיגוע בתאומים ,האמריקנים יצאו לעשות סדר גלובלי חדש בעולם ( מלחמה גלובלית בטרור ) . במצב דנן , הוא לא נשאר מבחינתם על כסאו , כך או כך . הרבה קשר לכווית אין ( אם כי נכון שהוא טעה לגבי האמריקנים ותגובתם מסיבות שלא ניכנס אליהן ) . בוש הודה שאין לו קשר לפיגוע בתאומים , ונשק להשמדה המונית , הייתה רק אמתלא שטוחה למעשה . כך או כך , גורלו נחרץ , וכאן אכן , הסיבה או המסובב העיקרי והיסודי לאביב העמים הערבי . איך שהוא נפל , הפור נפל …..

    להתראות

    אהבתי

  2. אל רום, אלמלא היה מסתבך עם משפחת בוש, ובפרט עם התוכנית להתנקש בנשיא לשעבר בכוויית, קשה להאמין מאוד שארה"ב הייתה נוגעת בו לרעה. בתקופות מסוימות היה נדמה כמי שיכול להיות בן ברית לאמריקה.

    אהבתי

  3. תודה תמריץ על סקירה מעניינת.

    ההנחה ש"אם סדאם לא היה עושה טעות ופולש לעיראק" אז הכל היה סבבה וסדאם היה יכול להפוך לשותף טבעי של המערב – היא נאיבית. מדובר ברודן אכזר (גם אם סמי-אינטלקטואל ובעל חוש הומור משובח) שאם לא היה פולש לכווית אז היה עושה משהו מסוכן אחר. זאת טיבה של רודנות שאין לה מעצורים. זה המחיר שמשלם כל משטר דומה כמו צפון קוריאה והוא שלא מתקיימים איזונים ובלמים, אין התייחסות לרצון העם והמחירים החברתיים, הכלכליים והאנושיים הם גבוהים מאוד.
    מה שעשו האמריקאיים, גם אם מטעויות ניתוח המציאות, היה רק האצת ההיסטוריה קדימה. דעאש, אל קעידה ודומיהם אינם תוצאה של מעשי האמריקאים כי אם תמורות פנימיות ארוכות טווח באיסלאם, שמעשי האמריקאים רק חשפו ואולי האיצו בזמן.

    אהבתי

  4. יאיר, זה קצת פטליסטי מה שאתה אומר. מה שהיה צריך לקרות קורה בכל מקרה. זה בטח לא נכון תמיד. אני מאוד מאמין למשל ב"אין היטלר אין שואה". אני מרותק תמיד להשפעת השתלשלות צירופי המקרים שמכונים אפקט הפרפר.

    Liked by 2 אנשים

  5. תמריץ , זה אפילו לא קשקוש בגרוש , מיתוס מגוחך ידוע . גורלו נחרץ , וכל השאר , סגירת חשבון אגבית . זו הייתה התוכנית של הניאוקונסרבטיבים , ולא היה לו מקום בה , מראש זה היה ברור . אלו סתם קשקושים קונספירטיביים עיתונאיים . להתראות

    אהבתי

  6. תמריץ,
    סיפור מעניין. לגבי הפלישה לכוויית פרשנים מימין הטילו בזמנו את האשמה על השגרירה האמריקאית בבגדד, המזרחנית אפריל גילספי, שגרמה לסדאם להאמין שממשל בוש לא יגיב על כך. האם יש לכך איזכור בספר?

    אהבתי

  7. אכן פוסט מעניין.
    אנסה להצטמצם לשלוש הערות.

    א. הנחה מוקדמת שלי היא ש*כל* מי שהגיע לראשות מדינה בכוחות עצמו (בניגוד אולי לחלק ממי שירשו כתר המלכות), על אחת כמה וכמה כל מי שהצליח לשמור על שלטונו לאורך זמן – חייב להיות אינטליגנטי.
    מכאן, אין מקום להתפלא על כך שגם סדאם וגם בוש התגלו כאינטליגנטים יותר מכפי שיוחס להם, אלא על כל אלו (האינטליגנטים בעיני עצמם) שמייחסים לראשי מדינות טפשות.
    כזכור התנגדתי בעבר, ואני מתנגדת גם היום, לכל טענה שטראמפ אינו אדם אינטליגנטי. הוא רחוק מלהיות אינטלקטואל רהוט ורחב אופקים כקודמו בתפקיד, אך כידוע יש סוגים רבים של חוכמה, פקחות ועורמה. כולל פקחות הישרדותית של חתולי אשפתות.

    ב. תמריץ כתב: " … סדאם שמח לקחת אחריות על שנאתו לישראל. "מקור כל רע שמגיע לנו מאמריקה אינו העימות בין האמריקני לעירקי אלא נגרם בידי הלובי הציוני והלחץ הישראלי.. חשבנו שאם נתקוף את ישראל נוכל לגרום לאמריקה להניח לנו … "
    יש כאן עוד הוכחה לכך שמי שאינו לומד מההיסטוריה – נוטה לחזור על טעויות קודמיו.
    טעות ההערכה של סדאם חוזרת במדיוק על טעות ההערכה של היטלר לגבי נכונות אנגליה וארה'ב להילחם בו (כפי שהזכיר חייל זקן בפוסט על האיומים הקיומיים). גם היטלר האמין שהיהודים שולטים בארה'ב ומכתיבים לה מדיניות שתשרת את האינטרסים של יהודי העולם (ורק שלהם). לפיכך אם ייאיים על אותם שליטים סמויים שאם יצאו נגדו למלחמה הוא יפגע בכל היהודים שבתחומו שלטונו – הם כבר ידאגו לכך שארה'ב לא תצטרף למלחמה נגדו. [לצערי היטלר גם קיים את מה ש"הבטיח"].
    אבל החזרה על טעויות מלחמת העולם השנייה קרתה גם לצד המערבי. הם הניחו לדיקטטור תאב התפשטות (היטלר /סדאם) להאמין שאם יפלוש למדינה קטנה אחת (צ'כיה/ כווית) הם לא יסתכנו בעימות נגדו אלא ינסו לרצותו ולפייסו (בתקוות שווא שתיאבונו ישבע). זאת במקום לאיים עליו מהשלב הראשון בצעדי תגובה מאוד חריפים.

    ג. תמריץ כתב: " … לא הייתה מלחמת עירק, לא היה דאעש ואולי גם לא אביב ערבי ומלחמת האזרחים בסוריה, … "
    יאיר כתב: "… מה שעשו האמריקאיים … היה רק האצת ההיסטוריה קדימה. דעאש, אל קעידה ודומיהם אינם תוצאה של מעשי האמריקאים כי אם תמורות פנימיות ארוכות טווח באיסלאם, שמעשי האמריקאים רק חשפו ואולי האיצו בזמן. …"
    עמדתי נמצאת באמצע הדרך.
    הטיעון שלולא קרו מלחמות ארה'ב בעירק – האיסלאם הקיצוני לא היה עולה והאביב הערבי לא היה מתרחש – נראה לי רחוק מהמציאות. נכון שסאדאם, כמו גם השאח הפרסי, שושלת אסאד בסוריה והצבאות של מצריים וטורקיה, שימרו בכוח הזרוע משטרים די חילוניים, שנלחמו בכל כוחם באיסלמיסטים קיצוניים למינהם. אבל זו רק הוכחה לכך שהכוחות האיסלמיסטים הקיצוניים הלכו והתגברו מאמצע המאה העשרים ואילך בכל המרחב המוסלמי. כל השליטים הנ'ל ישבו על סיר לחץ איסלמיסטי שאיים במילא להתפוצץ, וכוחם לעצור את השטף לאורך זמן היה מוגבל מראש. עם או בלי הסיוע שהמערב נתן להם בהפלת אותם שליטים החילוניים.

    אבל אם כבר מנסים לחפש "פרפר", שנפנוף כנפיו שינה את כיוון ההיסטוריה – זוהי הפלישה הרוסית לאפגניסטאן. היא זו שגרמה לרחוב המוסלמי לנטוש את התקווה שהקומוניזם (או כל אידיאולוגיה מיובאת אחרת) יביא לו את המזור, ולהאמין ש"הפיתרון הוא באיסלם, ורק בו". היא זו שליכדה המוני מוסלמים זועמים, מהמוני מדינות, לצאת למלחמת קודש בכופרים, שיפרה (בסיוע אמריקאי נדיב) את יכולותיהם הצבאיות והקימה את אל קעידה והמוני צאצאיו ועוד.
    הטעות המערבית היא, עד היום, בהנחה שהאויב בו יש להלחם (לטובת השלטת הדמוקרטיה הנאורה) הוא הדיקטטורים, במקום בהנחה שהאויב בו יש להילחם הוא הדת והתרבות המוסלמים המאיימים לגרור את כל האזור אחורה לימי הביניים. הם יצאו למלחמה בשליטים במקום למלחמה באידיאולוגיה.

    Liked by 2 אנשים

  8. תמריץ, לא כיוונתי לפטליזם. אני אשתמש בטיעונים שלך עצמך. אתה מדבר רבות על התקדמות האדם והחברה, על ירידה בשיעורי האלימות, על עליה בתוחלת החיים וכדומה …
    איך אתה מסביר את העולם הערבי-איסלאמי, שדי מדרדר בפרמטרים הללו, במסגרת הטיעון שלך שהעולם מתקדם?
    בנוסף, האם אתה יכול להצביע על אירוע או החלטה מערבית שהיא הגורם לדרדור הערבי-איסלאמי?

    אהבתי

  9. 2 החלטות של אובמה עזרו לדרדור. העזיבה הבהולה של עיראק ואי ההתערבות וקידום וחיזוק איראן.
    (יאיר , יפה! לא נעלמה מעיני המלכודת שטמנת פה לתמריץ שמתקשה לרדת מתמיכתו באובמה).

    Liked by 1 person

  10. לפני שתמריץ עונה הוא כבר כתב בפוסט "הכאוס של אובמה" לפני שנה וחצי
    שהעולם התדרדר בתקופת אובמה

    "רציתי לכתוב על כך שאובמה, כנשיא המלומד שהוא, צודק ומיטיב לצטט את השקפות החוקרים בנושא שבוטאו יפה במיוחד בספרו של סטיבן פינקר על דעיכתה ההיסטורית של האלימות. אבל אז קראתי טור תגובה של אראל סג"ל שבו הילל את הנשיא בוש ובז לאובמה וטען שעליית האלימות הגלובאלית בזמן אובמה משתקפת במספרים ומהווה חריגה מעידן השלום שזכינו לו מאז תום מלחמת העולם ושהנשיא בוש תרם לייצב אותו. יצאתי ובדקתי את המספרים ולהפתעתי סג"ל צודק לחלוטין. "

    ://tamritz.wordpress.com/2016/04/30/%D7%94%D7%9B%D7%90%D7%95%D7%A1-%D7%A9%D7%9C-%D7%90%D7%95%D7%91%D7%9E%D7%94/

    Liked by 1 person

  11. אל רום אתה צודק אהבתי את התגובה שלך ….סדאם חוסיין לא שנא את ישראל
    הכל פוליטיקה ואינטרסים הוא בודאי לא שמח על כך שישראל פעלה נגד עירק והשמידה את הכור האטומי שלה…סדאם חוסיין חצה את גבול המותר מבחינת הממסד הבינלאומי בכך שפלש באופן מפתיע למדינה שכנה כווית .אותה מדינה קטנה סיפקה תעסוקה לתעשיות נשק ותעשיות אחרות בארה"ב פרנסה של מאות אלפי משפחות זה לא עניין של מה בכך זאת תוקפנות ישירה כנגד העם האמריקאי..בגלל מעשה זה וכל האחרים הוא הודח והצא להורג בין היתר באשמה של רצח אזרחים חפים בעירק אבל זה לא היה העיקר מבחינת הקואליציה הבינלאומית..העולם המערבי אדיש לרצח המונים ראה את רצח עם בסוריה אבל כאשר פוגעים בכיס הפרטי של אזחים אירופים ואמריקאים זה כבר עניין אחר ומחייב תגובה בהתאם..אל רום תתחזק אוהבים אותך בניגריה בלי ידיעתך אזרחים קראו על שימך את אחד מבתי המשפט בשבט הניגרי הגדול מכולם מגיע לך פרס ותזכה בו בקרוב..יא סלאם חביבי…!!!

    אהבתי

  12. יאיר, אין לנו עדיין פרספקטיבה היסטורית על האביב הערבי. מלחמת העולם השנייה הייתה אירוע מחריד ששם לכאורה ללעג את התזה על ההתקדמות התרבותית. אבל כשמכניסים לתמונה את אפקט הריאקציה של המלחמה – התבססות תרבות הסולדת מגזענות והמקדשת את השלום והפיכת מערב אירופה למקום שבו מלחמה בין שתי מדינות אינה דבר שבכלל ניתן להעלות על הדעת – התמונה יותר שלמה. עוד אין לנו הבנה של ההשפעות ארוכות הטווח של האביב הערבי. מוקדם לדעת.

    אהבתי

  13. תושב זר מניגרייה עובד בהוראה ,

    כבר הזהרתי אותך בעבר , לא להתגבב איתי , בטח עם זבל סכיזנופרני כזה , כפי שאתה עצמך עשוי ממנו . אני מזהיר אותך שוב בפעם האחרונה . אתה לא מבין מול מי אתה עומד , ועם מי אתה מתעסק . תחדול מזה בטוב . אל תתגבב איתי , בטח לא עם זבל כזה של אדם רפה שכל וסכיזנופרן . ראה הוזהרת . כבר פעם שניה . לא תגיד שלא הבנת , ולא הוזהרת בעליל .

    כנס לדירבלק רציני ….

    אהבתי

  14. במקום לנחש מה תביא השנה החדשה, תמריץ בחר לנחש מה היה מביא המחר אילו האתמול לא היה קורה כפי שקרה.
    ככה אפשר לפאנטז ולעולם לא לטעות אבל מה הכף בזה?

    בסידרה RED DWARF שנה 3 פרק 1 הזמן הולך ברוורס מה שמסתבר הגיוני ורחום יותר. שודד כופה עליך באיומי סכין בלילה לקחת ממנו 50 ש"ח, כל החולים מבריאים ואוטוטו מלחמת העולם השניה תכף תסתיים ומיד אחר כך עשרות מליוני אנשים יקומו לתחיה.

    שפוי יותר לנסות להעריך מה יקרה השנה, ככה יהיה למה לצפות: ביבי לא יעמוד למשפט, השגרירות תעבור לירושלים, ישראל תספח חלקים משטח C, תמצא תרופה לטיפשות, מחשב קוואנטום יפתור בעיות קיומיות בסדר גודל אינשטייני, בסין ישתילו לראשונה גוף. חוף נודיסטי יפתח כל שבת בחוף תל אביב, בנק ישראל יודיע על הדפסת כסף וירטואליייי אופס. בטריות מנייר ירדו במחיר ויחליפו הכל, מכוניות סלולרים, נייר טואלט. ארה"ב תרצח את מנהיג קוריאה ותחמש את המורדים באירן, או להפך. בניו יורק יעבור חוק על פיו הטרוסקסואליטי אסור ברובע קווינס שיהיה סייף זון להומואים. הדולר ירד ל 3 ש"ח, מחירי הדיור יעלו

    אהבתי

  15. תחזית שלי – בגלל שכבר אף אחד בעיתונות לא הזכיר או מזכיר כבר את אפקט ינואר – יהיה השנה אפקט ינואר.

    אהבתי

  16. התחזית היא לגבי השוק המקומי אבל אם(ואך ורק אם) זה יתפוס לגבי שווקים אחרים אקח על כך אחריות.

    ג.נ.
    לא ממש יודע על מה אני מדבר.

    Liked by 1 person

  17. בלה בלה,
    כבר לימדונו רבותינו הבולשביקים שהעתיד צפוי וידוע עד שעמום. זה העבר שלא ניתן לחיזוי.

    Liked by 1 person

  18. לתמריץ,

    קראתי את רשימת הניבויים שלך למה שלא יקרה ב 2017.
    להערכתי 6 ניבויים נכונים מתוך 7 הם הישג מעולה. הייתי שמחה להתהדר באחוז ניבויים נכונים דומה.

    אבל מה שמעניין אותי באמת הוא הניסיון לנתח, באמצעות מיטב חוכמת הבדיעבד, מהן סיבות העומק לכך שאתה (ועוד כמה מיליוני או אפילו מליארדי אנשים היו כל כך משוכנעים שאין שום סיכוי שטראמפ יבחר. לא פחות חשוב – מה גרם לך לצדוק ב 6 ההערכות האחרות – במקום בו אנשים אחרים ניבאו שיקרה ההפך. אני יוצאת מהנחה שכשלונות הניבוי (במקרה אחד שלך, ובשישה מקרים של האחרים) לא נבעו מהעדר מידע או ממידע מוטעה. כל האינפורמציה הרלוונטית האפשרית הייתה גלויה לעיני כל – ומכאן שטעויות הניבוי קשורות לניתוח של המידע והערכתו.

    הנושא מתקשר גם לדיון שהחל בפוסט הקודם עם חייל זקן על סיבות העומק לטעות האסטרטגית של מדינות הציר במלחה'ע השנייה – להתחיל במלחמה שהיה אמור להיות ברור להם מראש שלא יוכלו לנצח בה.
    חייל זקן טען שטעות הגרמנים נובעת מההערכה שהאליטות האנגלוסקסיות והסקנדינביות תומכות באידיאולוגיה שלהם ולפיכך יצטרפו לכוח הארי העולה, ולא יצאו למלחמה נגדו. אפשר להוסיף עוד כמה טעויות הערכה של הגרמנים (ושל היפנים) לגבי *הכוונות* והמוטיבציות של האמריקאים לצאת למלחמה או להישאר נייטרליים.

    אבל לפחות אנו, כישראלים, אמורים לדעת שאנו נכשלים פעם אחר פעם בניבוי הכוונות של אויבנו ואויבנו הפוטנציאלים. לדוגמא – המוטיבציות האמיתיות של סאדאת, ערפאת, וסאדאם. אפשר היה להפיק לקח היסטורי שעמים מאוד מתקשים להעריך נכונה את המוטיבציות ואת הכוונות של יריביהם, על אחת כמה וכמה אם הם בני תרבות זרה להם. לפיכך, בלית ברירה עלינו להתמקד בהערכת היכולות היחסיות ולא בהערכת הכוונות.

    לו הגרמנים והיפנים היו מתקדמים רק בהערכת נקודות החוזק והחולשה שלהם בהשוואה לאויביהם הפוטנציאלים (במקום לעסוק בספקולציות / באשליות לגבי כוונותיהם האפשריות) סביר שהיו נמנעים מלפתוח במלחמת העולם.
    מטרידה אותי השאלה מדוע לקח היסטורי זה לא נלמד.

    ובקישור לפוסט הנוכחי – מדוע סאדאם החליט לפלוש לכווית רק על סמך השערתו לגבי המוטיבציות והכוונות האמיתיות של האמריקאים. הוא כבר היה אמור להפיק את הלקח שמאוד מסוכן להתבסס על ניבויים לגבי הכוונות של האחרים.

    אהבתי

  19. הוא לא ניבא 6 מתוך 7 שיקרו, אלא 6 מתוך 7 שלא. זה כמו לנחש 6 מתוך 7 מספרים שלא יצאו בלוטו. והיות שאין סבירות זהה ל כן-ו לא אז אפשר לנחש בדיקנות הרבה מאד דברים שלא יקרו השנה. לא אזכה בלוטו השנה, לאסי לא תשוב הביתה, ביבי לא יתגרש לא תלמדי לכתוב בקיצור אל רום לא ילמד קללות חדשות

    כשאת מנסה להבין מדוע כל אלו שנכשלו לא חשבו מראש שיכשלו את נמנעת לספור את כל אלו שלא נכשלו ולא תשבי להסיק מסקנות מדוע לא נכשלו.

    Liked by 1 person

  20. קמיליה, תודה על הפרגון. יש גם אמת במה שהאנונימי מציין – ההבחנה בין ניבוי של מה שיקרה לבין ניבוי של מה שלא יקרה שהוא יותר קל.
    לגבי טעות טראמפ – היה נדמה שקהלים לבנים לא משכילים במיוחד, הקהל שבו טראמפ מצליח במיוחד, הם בסך הכול מיעוט באמריקה המודרנית. כנראה כי אנחנו מושפעים יותר מדי מאמריקה שמשתקפת בטלוויזיה ובעיתונות האליטיסטית, הרבה מיעוטים והרבה משכילים מאוד. גם לא היה אף בעל טור נחשב, אף הוגה דעות מעניין שקרא להצביע לטראמפ. אבל החשיפה שלנו לאמריקנים הלבנים מן השורה שממלאים את לב ארה"ב היא כנראה זעומה מאוד.

    אהבתי

  21. ניחושים בבלוג זה לא הערכות מודיעין ולא הערכות כלכליות, אין סיבה להמנע. להגיד יהיה אפקט ינואר זה משהו בר משקל למי שסוחר בשוק. להגיד הממשלה לא תיפול השנה זה בידור לא מזיק ואפילו הימור לונג שוט עם 61 ח"כ. האם מישהו יעז להמר על הממשלה השנה?
    בכלל האוירה העולמית החדשה הרבה דברים לא צפויים יכולים לקרוא ולא לקרוא
    איש לא ניבא את נפילתה של טבע למרות שזה עמד מול עינינו. אין צורך לנחש את רוב התחזיות מספיק אחת מרחיקת לכת.

    1. ישראל וארה"ב לא יצאו השנה מאונסקו
    2. מדינות זרות יעבירו את השגרירויות למערב ירושלים
    3. הגבול הצפוני יתחמם
    4 מנהיג חשוב של מדינת עולם שלישית ירצח (תאונת מטוס)
    5. מזג האויר גם השנה יהיה משוגע,
    6. גילוי מדעי קיצוני בתחום הגנטיקה והרפואה ירעיש את החדשות
    7. חברת מחשבים גדולה תכריז על פשיטת רגל
    8. חזית מלחמה חדשה תפתח במצרים וממשלתם תפול.
    9. מחמוד עבאס או הביטקוין יכחדו.
    10. הבורסה האמריקאית תתקן בחדות מטה
    11 נעליים חכמות, גלימות היעלמות, זכוכית לחלונות שתעבוד כמיצרת חשמל מאור, אפליקציית טלפון שתאפשר לראות מעבר לפינה
    12. מסעדות יאסרו הכנסת טלפונים לתחומן

    גזור ושמור

    אהבתי

  22. אל רום חבל על הכעס שלך אתה גורם לעצמך נזק מיותר בסך הכל כולם בניגריה אוהבים לקרוא את התגובות שלך בבלוג של תמריץ..יש לי שאלה..?
    אתה במקרה מוסלמי..? אתה בכל מקרה משמיע קולות דומים למתפללים מוסלמים אולי אתה קאדי חכם מוסלמי דברך נשמעים כמו של מלומדים גדולים..
    תבוא אלינו בעמותת חברים של בוקא חרם יקבלו אותך בהתלהבות של מורה דרך אל תשכח להביא איתך נשק אישי בדרך יש סיכונים רבים..
    יא סלאם חביבי אל רום אוהבים את החוכמה שלך אפילו יותר מזו של חייל זקן
    להתראות…

    אהבתי

  23. תושב זר מניגרייה עובד בהוראה ,

    אתה מדמה שאני כועס ? אתה הוזה ופסיכוטי !! אני מתיחס אליך , במקרה הטוב , כאל ג'וק , יתוש טורדני , עכברוש בוגדני . אז כועס ? אתה מבין המצב שלך ?

    הזהרתי אותך , טרחת בתכוף שוב להגיב אלי ועלי . ברור , אתה מסתתר כמו עכברוש בביב , ותוקע סכינים בגב . זה התפקיד שלך , זוהי העבודה שלך .יהודה איש קריות המיתולוגי , איש מצפון ומוסר למופת לעומתך . אתה אגב , לא הגבת עד היום על כלום ממש , רק עלי ואלי . רד מהתחת שלי , כי אתה תסבול בטירוף .

    בסוף הצלחת אני חייב להודות , קצת להוציא אותי מדעתי . החייל הזקן ? להשוות אותו בשמץ אפילו אלי ? אינפנטיל בוגדני טבוע . אפילו לא עקבת פה אחרי תגובות ופוסטים , לקרוא מה עשיתי לו , ומה עוד אעשה לו . ואיך תעקוב ? יש לך תפקיד הרי : לזהם הבלוג , לזהם הפוסט , ולצאת !! חתיכת פרזיט מטונף . חבל על כל טיפת חמצן שאתה נושם אשכרה .

    אז הזהרתי אותך , ואתה בשלך המשכת !! גורלך נחרץ , לא תגיד שלא הזהירו אותך , וכמה פעמים . במו ידיך הבאת את זה על עצמך …..

    אהבתי

  24. בנוגע לטעות הניבוי לגבי סיכויי טראמפ / הילארי קלינטון להיבחר לנשיאות:

    נראה לי שתליית כל "האשם" בהטיית התקשורת האמריקאית [סיקור יתר של תושבי החוף המזרחי והמערבי וסיקור חוסר של תושבי רוב המדינות של ארה'ב], מספקת הסבר חלקי בלבד לטעות (למרות שברור שגם הוא נכון).
    מה עוד שהעובדה שהתקשורת האמריקאית מוטה – היה ידוע לכל, והיה צריך להתחשב בו בעת ביצוע הניבויים.
    כנ'ל הייתה ידועה מראש העובדה שסקרי דעת קהל הבוחנים פופולריות כלל ארצית, מייחסים משקל יתר לתושבי המדינות הגדולות ביותר (כמו ניו יורק וקליפורניה), ומשקל חסר להמוני המדינות קטנות האוכלוסין. מכאן, בשיטת הבחירות האמריקאית של האלקטורים, סקרי פופולריות כלל ארצית מטים את התוצאה.
    *עצם ההתעלמות משתי הטיות ידועות אלו – ראויה להסבר*.

    אנסה להציע שני הסברים נוספים:

    1. תושבי רוב מדינות ארה'ב בכלל לא הצביעו עבור טראמפ – הם הצביעו *נגד* המערכת הפוליטית הוושינגטונית ממנה סבלו ואותה שנאו בשמונה שנות שלטונו של אובמה. מערכת שהילארי קלינטון נתפסה כממשיכה הטבעית שלו. כלומר, זו הייתה למעשה אחת מהצבעות המחאה הגדולות ביותר בארה'ב. התחליף הדמוקרטי ליציאת מילוני מצרים לכיכר תחריר בכדי להביע את חוסר שביעות רצונם מהמשך שלטון מובארק.

    כאשר מדובר בהצבעת מחאה – אין כמעט חשיבות לזהות "מועמד הנגד". הרבה אמריקאים היו כנראה מוכנים לבחור אפילו בסוס של קליגולה – העיקר שהילארי קלינטון לא תשליט עליהם עוד מאותו דבר.
    אך טבעי שכל המקורבים לנציגי הממסד הקיים (כולל התקשורת) – לא יקלטו את מלוא עוצמת התרעומת העממית נגדם ברוב מדינות ארה'ב.
    [באנלוגיה לישראל – מאוד קשה לאשכנזים חילונים, מבוססים ופריווילגים של גוש דן להבין את עוצמת הסלידה מהם של מזרחיים, דתיים ותושבי הפריפריה, ומכאן להעריך נכון את דפוסי הצבעתם].
    היו המוני כתובות מחאה על הקירות בארה'ב – אך האליטות של החוף המזרחי והחוף המזרחי לא יכלו להביא את עצמם לקרוא אותן ולהפנים את משמעותן.

    2. התקשורת הפרו קליטונית החליטה להציג את טראמפ כמועמד בלתי קביל לחלוטין: מטומטם, בור, רמאי, אימפולסיבי, גזען, מיזוגן, פושט רגל סדרתי,ליצן ועוד ועוד ועוד.
    לאור תפקודו (הדי סביר) כנשיא ארה'ב בשנה האחרונה – היום אמור להיות ברור שהיא ביצעה כמעט דמוניזציה שלו.
    [דמוניזציה לה לא האמינו כל חסרי האמון בתקשורת האמריקאית, ויתכן שיצרה בקרבם אפילו תגובת נגד].
    כמו תמיד – האנשים שהכי מאמינים לפרופגנדה מסוימת הם אלו שיצרו אותה.
    [באנלוגיה – אנטישמים, המאמינים בשלטון היהודי העולמי, מועדים לבצע הערכות מאוד מוטעות לגבי התנהגותן העתידית של ממשלות זרות. הטעות של היטלר ושל סאדם בניבוי ההתנהגות של ארה'ב – קשורה ישירות לאמונתם העזה בתעמולה האנטישמית אותה הם עצמם המציאו].

    אחרי ששכנעו את עצמם שבחירה בטראמפ תהווה אסון לאומי ואסון עולמי – היה הגיוני ביותר עבורם להסיק שרק מטומטמים מופלגים, בורים וגזעניים יעלו על דעתם לבחור ביצור מאוס ונקלה כמו טראמפ.
    בהנחה ההגיונית לחלוטין שמטומטמים, בורים וגזעניים שכאלו אינם יכולים להוות יותר ממיעוט קטן מתושבי ארה'ב – היה הגיוני ביותר מבחינתם להסיק שאין לטראמפ כל סיכוי ריאלי להיבחר.

    *****

    נ.ב. גם אני תומכת בניבוי שאין שום סיכוי שבמהלך השנה הקרובה אלמד לקצר את תגובותי. 😊

    Liked by 1 person

  25. אני בעד האורך הנוכחי.

    העובדה שאנשים רציניים סביבו (כמו הגנרל קלי) השתלטו על העניינים וסילקו את הלא רציניים (למשל הגנרל פלין) זו הפתעה טובה. כמובן זה מעיד טובות גם על טראמפ. הוא מבין בסוף מי רספוטין ומי מישהו שניתן לסמוך עליו.

    אהבתי

  26. אל רום אתה חייב להודות שלחייל זקן יש "גדול יותר"תגובות שלו מלומדות יש לו ניתוחים אנליטיים והם מבוססים על הרבה ידע ומחקר..אבל גם לך יש וזה חשוב תתאמץ ואז תגיע לרמה של חייל זקן ואולי רק אולי תעבור אותו…בהצלחה..!!!

    אהבתי

  27. תושב זר מניגרייה עובד בהוראה ,

    עכשיו לא פלא , אתה כותב יותר קוהרנטי . למה זה ? אם כך , התעוררת , באשר אתה מדמה שתפסת אותי . למה ? עלק אני מביע את הגדולה שלי , בטח ובטח על החייל הזקן . ואז התעוררת לכתוב יותר קוהרנטי . ענין לנו כאן איתך , באדם שיודע היטב מה הוא עושה , ויש לו תפקיד מוגדר , ובקשר אלי .

    אלא , שצר לי לנחס אותך , עד התחת , עד העצם לנחס אותך :

    אם ירדתי והשפלתי באכזריות את החייל הזקן , זה לא בגלל שהוא שוטה ואינפנטיל אינטלקטואלי . כלל וכלל לא . אני לא כך שופט אנשים . עשיתי זאת , בגלל שבדיוק כמוך , היה לו תפקיד ומראש , הוא היה בסיכול ממוקד מגוחך עלי . מי שעושה זאת , מנסה להעלות אפילו על דעתו ,בטח סיסטמטית , אני מוריד אותו , ומשפיל אותו עד עפר , לא משאיר ממנו כלום , עפר ואפר .

    תודה על הדגים , תודה על הגפיעלטע תושב זר מניגירייה . אתה שוטה של ממש . ונתת לי את זה ….. אני אגיע אליך , יהרוס לך החיים , יהרוס לך הבריאות , יהרוס לך כל מה ששלך , וכל מה שסביבך …. זכור מילותי אלו , רק ציר הזמן מפריד ביננו ….. ואז , לא יהיו שמות אנונימיים עכברושיים באינטרנט .

    זמנך קצוב עלי אדמות ….

    אהבתי

  28. https://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3728711&ref=ynet
    —-
    הפושעים נוטשים את הביטקוין, עוברים ל-Monero; שוויו זינק פי 4
    עברייני האינטרנט מתחילים לוותר על הביטקוין, לטובת מטבעות נוחים יותר ששומרים על פרטיותם: האת'ריום, ה-Zcash והמונרו. שוויו של האחרון עלה דרסטית בשל דרישת פושעי הסייבר לקבל בו כופר, מה שאילץ ארגונים להצטייד בו.

    הפושעים נוטשים את הביטקוין: המטבע הווירטואלי, שהפך לאמצעי התשלום החביב על עברייני האינטרנט, מאבד פופולריות בקרבם; זאת, משום שאינו מספק די פרטיות, ושגורמי האכיפה פיתחו כלים שמסייעים למעקב אחר עסקאות.
    —————————-
    כמו שבזמנו רומא בנתה את רשת הדרכים שקיצרה מאד אתהמרחקים בין האנשים ואז גם לשודדים היה יותר קל לעבוד ולהציק.
    טוב , ברומא דגלו תמיד בשיטה שמה שלא הולך בכוח ילך בעוד יותר כוח…..
    מעניין יהיה לעקוב פה אחר המאבק של המדינות מול הבנדיטים החדשים.

    Liked by 1 person

  29. בשתי מערכות הבחירות הקודמות הסקרים דייקו ביותר. 538 דייק אם זכור לי ב49 מ 50 מדינות. גם במקרה שלך האורך לא עונה על הדרישות.
    מדוע בפעמים הקודמות הסקרים דייקו והפעם לא?

    אהבתי

  30. תמריץ, אפרופו אפקט הפרפר, אז נראה שתנודות כנפי פרפר האביב הערבי הגיעו גם לאיראן.

    אהבתי

  31. אגב זה לא אומר שלמחאה לא יהיו השפעות אסטרטגיות ארוכות טווח – מעניין מאוד לעקוב. יכול להיות שזעם ההמונים יסמן להנהגת אירן שהרפתקאותיה במזרח התיכון יקרות מדי. בוודאי שזה לא יעשה הרבה להמריץ יזמות והשקעות זרות, שבלעדיהן אירן של תום עידן הנפט תהפוך למדינה ענייה להחריד. סיטואציה לא טובה לאייטולות, ולפיכך כנראה טובה לנו.

    Liked by 2 אנשים

  32. מחאה עממית עכשיו אחרי מחאה קודמת לא מזמן ב-2009, ועוד עם נשיא אמריקאי מאוד לא אוהד (לעומת קודמו), וגם זה אחרי בחירת נשיא "רפורמיסט", ובל נשכח את הסעודים הצופים מן הצד – להפיל את המשטר זה לא יפיל אבל לחשב מסלול מחדש יכול גם יכול.
    מספיק שהמשטר יצמצם בקצת את המעורבות שלו בלבנון וסוריה בכדי להפנות משאבים להשתקת המוחים ולמניעת התערבות סעודית מבפנים – ובזה יצא שכרנו.

    Liked by 1 person

  33. יאיר,
    אין שום סיכוי שהאירנים יעשו את מה שאתה חוזה. קיומה של המהפיכה האירנית תלוי ביצוא שלה. הפסקת היצוא הזה תשים קץ למהפיכה האיסלמית הזו. משבר כלכלי מתמשך יגרום לתהליכים של פרוק אתני, קרי, עימות עם הכורדים, הערבים והבלוצ'ים (האזורים בהם החל גל ההפגנות)

    אהבתי

  34. חייל,
    אתה צודק לגמרי בניתוח שלך שקיומה של המהפכה האיסלאמית הוא בהפצתה (ולכן האיראנים טרודים בבחישה במקומות רבים). אבל אם הם יהיו מאוימים מבית, והם גם חושדים בבחישה סעודית (האשמת ישראל במחאה היא שם קוד להתערבות סעודית תחת הטענה סעודיה=ישראל בגלל שיתוף הפעולה מתחת לפני השטח), אז בפועל הם לא יצטרכו להפנות משאבים לטיפול בבחישה הסעודית?
    גם הפניית משאבים לטובת החות'ים בתימן תבוא על חשבון משאבים בסוריה ולבנון.

    אהבתי

  35. לתמריץ, יאיר וחייל זקן

    השאלה שלי היא האם הלהט האידיאולוגי המהפכני של "המהפכה האיסלמית' באיראן' לא הוחלף כבר מזמן באיזושהי שגרה שלטונית. האם איראן אינה נשלטת ע'י רודפי שררה, שלטון וממון – המשלמים רק מס שפתים לאידיאלים הגדולים שהניעו את המהפכה בראשיתה.
    כפי שניתן לשער מרמת השחיתות הגבוהה של איראן והרינונים על ההתעשרות המדהימה של ראשי הממסד הדתי והשלטוני במדינה.
    מכאן, שרצון מנהיגי איראן לחזק את כוחם ואת השפעתם באזורנו – *אינו* מונע על ידי האידיאולוגיה הדתית שלהם.
    האם שאיפותיהם אינן מונעות רק על ידי מה שהניע גם את סאדאם, החילוני למהדרין?

    באנלוגיה למהפכה הקומוניסטית בבריה'מ – יהיו אשר יהיו האידיאלים שפיעמו בשנות העשרים והשלושים בראשי המפלגה הקומוניסטית – לאחר התבססותם בשלטון, הם התמקדו בטובת מדינתם ועוצמתה (כפי שהם הבינו אותה) ובטובתם האישית – ולא ברצון לקדם את ערכי הקומוניזם. למעשה הם זנחו את האידיאל של קידום הקומוניזם בעולם והמהפכה התמידית (למרות שהמשיכו לשלם לו מס שפתים) ודאגו לרצוח את טרוצקי (שהתעקש על כך).

    אפשר גם לחשוב על הכנסיה הקתולית. באיזו מידה הממסד של הותיקן באמת דואג לערכי הקתוליות והפצתה בעולם ובאיזו מידה לשמירת כוחו, עושרו ויוקרתו.
    אם רוצים להמשיך – אפשר גם לחשוב באיזו מידה התנועות הקיבוציות עסוקות בקידום הערכים שלאורם הוקמו הקיבוצים או בקידום האינטרסים של חברי הקיבוצים.

    נדמה לי שזהו תהליך התבגרות / הסתאבות שעובר על כל התנועות האידיאולוגיות הגדולות.
    איני מבינה מדוע דווקא איראן נתפסת כחריג.

    אהבתי

  36. קמיליה, את צודקת בעיקרון אבל לא נראה לי שאיראן הגיעה עדיין למצב הזה. הסובייטים הרגישו בטוחים בעצמם, והציבור היה איתם (כך הם חשבו), בעוד שהמשטר האיראני שולט על מדינה שלפחות חצי ממנה אינו מזדהה עם המשטר או בגלל שהוא לא פרסי או בגלל שהוא לא שיעי או בגלל שהוא לא מעוניין בשלטון דתי.

    אהבתי

  37. קמיליה, אני נוטה להאמין שאפשר להיות אדוק במאה אחוז ומושחת במאה אחוז ובעת ובעונה אחת ואין סתירה. ראי הפוסט "האישי, הפוליטי והשופטת":
    נראה לפעמים כאילו האדם מתוכנת לחשוב אחרת, אולי ממש להפעיל אזורי חשיבה אחרים במוח, בסיטואציות שמעוררות בו מחשבות אישיות ובסיטואציות שמעוררות בו מחשבות פוליטיות. אדם יכול להתעשר ואפילו להעלים מס מצד אחד ומצד שני להצביע בבחירות עבור שלי יחימוביץ כדי שתכביד מס על העשירים. למה? את הדבר הראשון הוא עושה בתפקידו כאדם הדואג לענייניו הפרטיים. את הדבר השני עושה כאדם החושב פוליטית. כך אפשר להילחם למען שוויון מיעוטים אך לוודא בכל דרך שילדיך ילמדו בבית ספר על טהרת ילדים לבנבנים בני טובים. על האצולה הפלסטינית בזמן המנדט נאמר שבמהלך יממה אחת הייתה מסוגלת לרקום עסקאות למכירת אדמות פרטיות ליהודים בתמורה נאה מחד, ולהקהיל המונים בפומבי נגד ההשתלטות הציונית מאידך.

    Liked by 2 אנשים

  38. שני מאמרים על אותו נושא של דיוויד גולדמן, הטוענים שאיראן בדרך לקריסה, בלי כל קשר לסוג המשטר שיהיה בה. לבחירתכם.

    בשניהם נטען שלאיראן משבר מים חריף הצפוי להביא להגירת המוני חקלאים לערים הגדולות (שבהן קיימת כבר עכשיו אבטלת צעירים ענקית), משבר בנקים בגלל חובות מסופקים בסדרי גודל ענקיים, אינפלציה במחיר מוצרי מזון בסיסיים כמו ביצים, ומתקרב אליה משבר דמוגרפי חמור ביותר ומשבר פנסיות . הרפתקאותיה הצבאיות היקרות הן רק חלק קטנטן מתמונת המשברים שהם כנראה בלתי פתירים.

    מאמר אחד פורסם באסיה טיימס – ארוך ומפורט יותר, מלא נתונים מספריים שכנראה יעניינו כלכלנים וחובבי מספרים. המגיבים באתר זה הם כנראה מוסלמים חובבי קונספירציות, התולים את האשם בשליח נושא הבשורות הרעות הציוני גולדמן (וב"רוטשילדים"), בסעודיה, בארה'ב ובישראל.

    http://www.atimes.com/article/irans-complex-crises-catches-regime/

    המאמר השני פורסם ב pj media . הוא קצר יותר, עם הרבה פחות נתונים מספריםאך מעט יותר דיון פילוסופי בטענתו ששכיח יותר שחברות ומדינות יכחדו מאשר שיהפכו לדמוקרטיות. המגיבים באתר זה קרובים בהרבה לטעמי האישי, וחלקם יכולים להוסיף משהו מעניין.

    https://pjmedia.com/spengler/norm-not-democracy-norm-extinction/

    אהבתי

  39. לא הבנתי. הוא באמת חושב שאירן, מדינה בת 80 מיליון תושבים, תיכחד?? מה בדיוק יקרה? תושביה יגוועו בצמא עד האחרון?

    אהבתי

  40. בנוגע לטענה שלא היו עיתונאים ומובילי דעת קהל שקולים ורציניים שקראו להצביע עבור טראמפ –

    נזכרתי שדיוויד גולדמן, לאחר שגמר לבכות את העובדה שדווקא טראמפ נבחר כמועמד המפלגה הרפובליקאית, קרא להצביע בעדו. הוא תקף את כל הרפובליקאים תומכי ה never trump, וטען שטראמפ עדיף שבעתיים מהילארי קלינטון. אגב, גם הוא טען לאורך כל הדרך שנצחונה של הילארי קלינטון אינו מובטח כלל.
    לפחות בעיני, דיוויד גולדמן הוא אדם חכם, רציני ומעמיק ששווה להקשיב לדבריו (גם אם לא תמיד אני מסכימה איתו ועם מסקנותיו).

    כנראה העיקר הוא לאיזה מין אתרים / עיתונים אנחנו בוחרים להיכנס, ואיזה מין עיתונאים אנחנו מעדיפים לקרוא. את תומס פרידמן או את דיוויד גולדמן. ההעדפה שלי ברורה.

    אהבתי

  41. לתמריץ,

    הוא לא תיאר את שלבי האפוקליפסה ואופייה הצפוי.
    אבל מהתייחסויותיו למה שיקרה לאיראן עוד כעשר שנים, ומה שיקרה לה בסוף המאה הנוכחית – נדמה לי שהוא צופה לה בעתיד את מה שקורה עכשיו בסומליה או בוונצואלה. היו גם דברים שהזכירו לי את ניתוח הסיבות להתקוממות העממית בסוריה.

    אהבתי

  42. כמו שאומר פתגם סיני עתיק : "אולי "

    ושאלה נוספת : כיצד יודעים אם משק כנפי הפרפר בזמן פירפורו הוא קצף\מכה קלה בכנף או שהוא עוקר הרים וטוחנם זה בזה?

    Liked by 1 person

  43. נקודה טובה תמריץ.
    אבל אולי אם היה אומר (ומאמין … שהרי מי שמאמין לא מפחד) היה מגשים את
    את נבואת הפרפר ולא נשאר גולם. (מצד שני גם לפחד זה לפעמים חכם)

    אהבתי

  44. קמיליה, תודה על הלינקים המחכימים.
    ניתוח מסוג זה לא ניתן למצוא במדיה הישראלית שמתאפיינת בפרשנים בורים שלא טורחים להשכיל בתחום הפרשנות שלהם ועסוקים בעיקר במיחזור מה שהם מוצאים במדיה המערבית הפרוגרסיבית.

    אהבתי

  45. תמריץ,
    בא נלך הפוך:
    בפני איראן עומדים אתגרים כבדים. לזה אתה מסכים.
    האם ה"איסלאם הוא הפתרון" יכול לשמש להתמודדות עם האתגרים הללו?

    אהבתי

  46. אולי , סוף סוף נצא פה מדיפלציה , נגיע לפוטנציאל הצמיחה של המשק ונקטין את החוב הפרטי שעלה מכ70% אחרי המשבר לכ 115% על ידי הגדלת הוצאות הממשלה. אני כמובן מעדיף החזר מיסים איפה שאפשר אבל הגדלת הוצאות הממשלה כשיש דיפלציה זה לא הכי טוב אלא הטוב במירעו (אם ניתן לומר כך) . [אולי] גם נקבל פה בארץ לא רק אפקט ינואר בשל כך אלא אפקט 2018. מה שלא ברור זה מדוע הנגידה לא תמכה בחזר מיסים והיא יותר נוטה לתמוך בהגדלת הוצאות.
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001218198
    בכל אופן, לצערינו היא לא למדה את גירסת המאקרו(הנכונה) והיא חושבת שהיא חיה כנראה במדינה ששער החליפין שלה מוצמד למשהו(זהב,דולר). במדינה עם מטבע ריבוני המדינה לא מוגבלת להוצאותיה בהכנסותיה ממיסים אלא באינפלציה.
    —————————————————————————
    ממשרד האוצר נמסר כי "בנק ישראל טוען כי נדרשת העלאת מסים לצורך הגדלת ההוצאה התקציבית. עמדת הממשלה הינה שלא להעלות מסים בעת הזו" .—————————————————————————
    הייתי רוצה לומר שמזל שהוצר לא מקבל את עצת אחיטופל של הנגידה….
    אבל למעשה עצת אחיטופל היתה עצה טובה כשבפועל נדמה לרוב האנשים שהיא רעה . בכל מקרה , מזל שהאוצר לא מקבל את עצת הנגידה.

    אהבתי

  47. אינפלציה בישראל בשנים האחרונות
    2014 0.20%-
    2015 1.00%-
    2016 0.20%-
    2017 0.3% (כולל נובמבר)

    מעניין כמה תוצר הלך ובשל כמה החוב הפרטי גדל יותר משהיה צריך אם היו מגיעים ליעד האינפלציה הממשלתי המוסכם(שתורם לקפטליזם ע"י שחיקת משכורת של של בטלנים שלא יקבלו העלאת שכר) של 2% .

    אהבתי

  48. לא שיש משהו לא בסדר עם בטלנים. כמה מחברי הטובים הם בטלנים ואני עצמי בטלן יותר מכולם ביחד.

    אהבתי

  49. יאיר, אוכלוסיית אירן גדלה פי 8 במאה העשרים. אני מסכים שזה יהיה אתגר לא פשוט לכלכל את האוכלוסייה הזו.

    אהבתי

  50. שאלה למגיבים:
    בא נאמר שסעודיה ואירן נכנסות למלחמה ביניהן.
    האם סעודיה יכולה להשיג מספיק חיילים? האם יש מספיק ציבורים המזדהים עם בית המלוכה?
    האם אירן יכולה לגייס כוחות למלחמה הזאת כפי שהיא עשתה זאת במלחמה מול עיראק?
    האם בנקודת הזמן הנוכחית אירן יכולה להגן על עצמה כאשר הציבורים המזוהים עם המשטר אינם רוב הציבור? האם היא תצליח לגייס מספיק בשר תותחים?
    האם סעודיה יכולה למצוא "שכירי חרב" בצורה מאסיבית להילחם באירן? האם סעודיה יכולה להמיר את ההון שבידה ליתרון צבאי? או שחסר לה הון אנושי שכן קיים באירן.
    האם ארה"ב תחת נשיאות טראמפ תיתן לסעודיה להילחם באירן?

    אני לא שואל כי יש לי תשובה. אשמח לתשובתכם.

    אהבתי

  51. יאיר , אין לי תשובה אבל בתור יהודי אני יכול לנסות לענות לך בשאלה –
    האם סעודיה ואירן לא נלחמו במלחמת רדיוס בינהן עכשיו עוד מעט 7 שנים בסוריה?
    ואולי מזה אפשר ללמוד משהו?

    אהבתי

  52. אולי שבלי שחקני חיזוק רוסים (באויר) איראן לא בעמדת ניצחון מקסימום תיקו.

    אהבתי

  53. גיא,
    אתה מכיר את המשפט "האימפריה הבריטית נלחמת עד החייל האוסטרלי האחרון"?
    בדומה, איראן וסעודיה לחמו על אדמה שאינה שלהן, עם חיילים שאינם שלהן, וגרמו למוות של מאות אלפי אנשים שאינם אנשיהן.

    Liked by 2 אנשים

  54. יאיר , האם אנחנו לא אומרים תמיד שהמדינות המוסלמיות זו המצאה מיובאת מהמערב. זה הכל אומת האיסלם. אז אולי אצלם יש פחות זהות שלנו \ שלהם מאשר בריטניה \ אוסטרליה. לא יודע. באמת תוהה.

    Liked by 1 person

  55. לחייל זקן,

    אני שמחה שגם אתה מעריך את מאמריו של דיוויד גולדמן. אני עוקבת אחריו בקביעות, גם אם לעיתים הוא מאכזב.
    מקריאה עליו בויקיפדיה מגלים שהוא אדם מעניין (שהחל כאתאיסט יהודי מהשמאל הקיצוני והפך לקונסרבטיבי).
    אולי הוא גם מהווה הוכחה לכך שלימודי כלכלה אינם פוגעים ביכולת הניתוח והחשיבה של האדם. 😊
    אם כי אולי ההשכלה המוזיקלית שלו קיזזה את השפעות הכלכלה.

    ממנו נזכרתי בעוד אדם אחריו אני נוהגת לעקוב – ההיסטוריון (כולל היסטוריון צבאי) ויקטור דיוויד הנסון.
    הפוסט האחרון שלו עוסק בסרט הקולנוע החדש "השעה האפלה ביותר".
    על מצבה הקשה והמפחיד של בריטניה לאחר שרוב יבשת אירופה נפלה לידי הנאצים, בריה'מ הייתה בעלת ברית של הגרמנים, וארה'ב סרבה להיכנס למלחמה.
    סרט שבטוח אלך לראותו כשיוקרן בארץ.

    http://victorhanson.com/wordpress/civilizations-darkest-hour-hits-the-silver-screen/#more-10859

    לרוב איני נוטה להתלהב מהסברים היסטורים המבוססים על משק כנפי פרפרים בקצה העולם ו/או אישיותו של אדם ספציפי. רוב התופעות והתהליכים ניתנים להסבר רק ע'י התלכדות של משתנים תורמים רבים.
    אבל אני מוכנה להחריג את וינסטון צרציל מתובנה זו. ההיסטוריה של מלחה'ע השניה הייתה כנראה שונה לגמרי לו אדם אחר היה עומד בראשות בריטניה.

    אגב, אני תוהה האם שני הסרטים החדשים על הפינוי של הלכודים הבריטים מדנקרק מושפעים מהברקזיט. עד עתה, רובם המכריע של הסרטים על מלחהיע השנייה התמקדו באמריקאים ו/או ברוסים. חלקם של הבריטים במלחמה זו כמעט הועלם. ולפתע פתאום – שני סרטים המתמקדים בגבורה הבריטית.

    Liked by 1 person

  56. ליאיר,

    שאלת שאלות מעניינות, שאצטרך להקדיש הרבה זמן בכדי לחשוב עליהן.

    מחשבה ראשונית שלי היא שלסעודיה לא יהיו מספיק חיילים נאמנים, ולאיראן יהיו.

    כאשר סאדאם פלש לכווית ואיים לפלוש גם לסעודיה – תהיתי מדוע צבאה של סעודיה הסופר עשירה כל כך חלש ועלוב עד שהם הוכרחו לקבל עזרה אמריקאית.
    הכנסת כוחות צבא אמריקאי לסעודיה נתקלה בהתנגדות עזה של האוכלוסייה – גם בשל מראות נשות צבא נוהגות ברכבים צבאיים, וחיילים שסרבו לוותר על הבירה שלהם. אבל הסתבר שעצם הימצאות הכופרים על "אדמתה הקדושה" של סעודיה נתפסה ע'י המוני קיצוניים מוסלמים, סעודים ולא סעודים, כחילול קודש. זה גם היה אחד מהגורמים שניתנו להסבר הקצנתו של אוסמה בן לאדן. כלומר, עצם "האירוח" של הצבא האמריקאי איים על יציבות בית המלוכה הסעודי, והוא נעשה רק בלית כל ברירה אחרת.

    ההסבר שקיבלתי לחולשת צבאה של אחת המדינות העשירות בעולם היה ששליטי סעודיה רועדים תמידית מפחד הפיכה צבאית אפשרית. לפיכך הם חייבים להשגיח שצבאם לעולם לא יהיה חזק מדי. הם סומכים יותר על צבא הכופרים של ארה'ב מאשר על צבא המונהג ע'י אחד מאלפי הנסיכים הסעודים שכנראה משתוקק לשדרוג מעמדו למלך.
    נדמה לי שמגבלה זו לא השתנתה מאז מלחמת המפרץ עד ימנו.

    האיראנים מאידך מסוגלים להטיל למערכה את "משמרות המהפכה" הנאמנים לשליטי המדינה, וצבא ענק של שיעים שטופי מוח נגד הכופרים הסעודים – סונים. לא חסרים מליוני עניים מרודים מובטלים בעירק, אפגניסטן ופקיסטן, שישמחו לקבל משכורת צבאית (ו/או שלל מרכוש המולטי בליונרים הסעודיים) יחד עם שליחות נשגבת שתזכה אותם במפתח (פלסטיק תוצרת סין) לגן העדן השיעי.

    אהבתי

  57. יאיר,
    מה שמאפיין את אירן וסעודיה זו ההימנעות מהפעלת הצבאות שלהן מחוץ לגבולות המדינה ולכן הסיכוי לעימות ישיר ביניהן הוא אפסי. המשימה העיקרית של הצבאות שלהן היא הגנה על המשטר ולא מלחמה באויב חיצוני. על הנייר הצבא הסעודי עדיף בהרבה עם תקציב ביטחון גדול פי 4 אלא שהצבא הסעודי חסר כל יכולת ללא סיוע אמריקאי צמוד. חיל האוויר הסעודי שמבצע את התקיפות (הכושלות עקב מחסור במודיעין) מתוחזק ומתופעל על ידי אמריקאים. הצבא האירני חסר שיניים והאייתולות דואגים שישאר כזה כדי שלא יצמח מוקד כח שיכול לאיים על המשטר. עיקר תקציב הביטחון האירני זורם למשמרות המהפיכה שמצטיינים בבניית אירגוני טרור ומליציות של שכירי חרב אבל חסרים יכולת צבאית המאפיינת צבא סדיר.

    אהבתי

  58. קמיליה,
    לאירן אין יכולת לגייס צבא ענק של שיעים. המיליציות שהם בנו בסוריה מונות מספר רבבות בלבד ורמתם המבצעית ירודה ביותר. אלמלא הסיוע הרוסי הסונים היו שוחטים אותם מזמן. הכח האיכותי ביותר בסוריה כיום הוא החיזבאללה אבל הסד"כ שהם יכולים להעמיד הוא של דיביזיה מוקטנת.

    Liked by 1 person

  59. קמליה – נראה לי שיש לזה :
    "מהסברים היסטורים המבוססים על משק כנפי פרפרים בקצה העולם ו/או אישיותו של אדם ספציפי. "
    מונח קצת יותר קצר : תיאוריית אפה של קליאופטרה.

    https://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006013000547
    (אם כי יש לי תחושה שהשיחדש של הפנימיסטיות הגיהדיסטיות דור 3.0 עלול לנסות לבטלו בקרוב)

    Liked by 1 person

  60. ממליץ לקוראים הצעירים של הבלוג (אם קיימים) לנסות להגיע לפחות לאפשרות(*)
    To get the f. out of there
    אם יתעורר הצורך ….
    וגם אם לא יהיה צורך …. אולי האפשרות תגרום בעצמה לחוסר צורך זה.

    (*)ע"י חסכון של FU Money

    אהבתי

  61. בכל מקרה האף שלה היה מספיק ארוך. כנראה באמת היתה לה גם אישיות כובשת.
    כאן רקונסטרוקציה לפי מטבעות ופסלים. מציאות מול מיתוס.

    אהבתי

  62. לחייל זקן,

    אני מודה שהשימוש שלי במונח "מיליונים" (שיעים) אכן היה חופשי מדי. התכוונתי לרבים מאוד. בהנחה שעד היום איראן לא השתמשה בכל פוטנציאל הגיוס שלה מהמדינות השכנות.

    אבל עקרונית לא ענית לשאלתו של יאיר: *אם* מסיבה כלשהי תפרוץ מלחמה ישירה בין צבא החלשלושים חסרי השיניים לצבא העלובים חסרי הציפורניים (כהגדרותיך לצבאות סעודיה ואיראן) – מי מהם ינצח?

    מצאתי מאמר מעט ישן במאקו המשווה את צבאות סעודיה ואיראן.
    נקודות החוזק ונקודות החולשה היחסיות של כל אחד משני הצבאות. אכן שני הצבאות לא מרשימים.

    http://mobile.mako.co.il/pzm-magazine/Article-bdbaa9b4ab71251006.htm

    בהתחשב בנתונים שהובאו במאמר – לו הייתי נדרשת לשער מי מהשניים אמור להיות מודאג יותר ממלחמה עתידית – הייתי מהמרת שהסעודים מפחדים ממלחמה עם האיראנים יותר מאשר האיראנים מפחדים מממלחמה עם הסעודים.
    אלמנט שיש לו כנראה השלכות על מדיניות החוץ של שתי המדינות הנ'ל.

    אלא אם הסעודים יצליחו להניע צבא חזק כלשהו (כמו צבא ארה'ב, ישראל או טורקיה) להילחם את מלחמתם באיראנים. תרחיש שלהערכתי הוא בעל סבירות נמוכה מאוד.
    או שהסעודים יצליחו לשכנע את הפקיסטנים להשתמש בנשק הגרעיני שלהם נגד איראן (או לאיים שישתמשו בו )
    תרחיש שאין לי מושג מהי הסתברותו.

    Liked by 1 person

  63. קמיליה,
    הניתוח שהבאת מ"מאקו" זה אוסף של שטויות.
    לשתי המדינות אין גבול משותף ושתיהן חסרות יכולת ניוד של כח יבשתי מעבר לגבולות המדינה ולכן עימות יבשתי ביניהן אינו אפשרי. לשתי המדינות נקודת תורפה דומה בדמות מיעוט לא נאמן באזורים עם שדות נפט. מדובר בשבטים שיעיים בסעודיה ובערבים סונים בעירק. בתחום של הפעלת כח באמצעות שליח האירנים הם מספר 1 בעולם.

    אהבתי

  64. עוד מחשבה אחת על הנושא –
    תלוי גם מתי תפרוץ המלחמה בין איראן וסעודיה.

    בהנחה שדיויד גולדמן צודק בניתוחו – הזמן פועל לרעת איראן. עוד כעשר שנים מצבה יהיה גרוע משמעותית מכפי שהוא כיום.
    אולי גם סעודיה צפויה להירדר בעידן הנפט הזול ואחריו, אך קצב התדרדרותה יהיה כנראה איטי יותר משל איראן.

    סעודיה יכולה לנצל את פרק הזמן של 10 השנים להצטיידות במערך מרשים של הגנות נגד הטילים האיראניים, ואולי גם לרכישת מערך טילי תקיפה.
    ציוד מאוד יקר, שאינו מצריך כוח אדם רב, מתאים היטב ליכולותיה ולחסרונותיה של סעודיה.
    [ניתוח המסמן הזדמנות עסקית אדירה לתעשיות הנשק הישראליות].

    מכאן, אם איראן מעוניינת לתקוף את סעודיה – לא כדאי לה להשתהות זמן ממושך מדי.
    האינטרס הסעודי הוא כמובן הפוך – למשוך את הזמן ככל האפשר לפני פרוץ העימות (ולנצל בתבונה את "תקופת ההמתנה").

    אהבתי

  65. קמיליה,
    האירנים הולכים על נשק גרעיני, מעשה שיהפוך את חישובי הכח העתידיים לחסרי תוחלת. וכן, אנחנו לא הראשונים בתור אצלם.

    Liked by 1 person

  66. בהמשך ללינק של גיא על קשיי דור המיליאנילס בשוק העבודה – מאמר של הנסון המצדיע לבני דור הלוחמים במלחמת העולם השניה (דורו של אביו) בהשוואה לבני דורו הבייבי בומרס, ועל אחת כמה וכמה לבני דור המיליאנלס.

    " …
    Another lesson the World War II generation learned—a lesson now almost forgotten—was that perseverance and its twin courage were the most important of all collective virtues. What was worse than a bad war was losing it. And given their sometimes tragic view of human nature, the Old Breed believed that winning changed a lot of minds, as if the policy itself was not as important as the appreciation that it was working.

    In reaction to the stubborn certainty of our fathers, we of the Baby Boomer generation prided ourselves on introspection, questioning authority, and nuance. We certainly saw doubt and uncertainty as virtues rather than vices—but not necessarily because we saw these traits as correctives to the excesses of the GIs. Rather, as one follows the trajectory of my generation, whose members are now in their sixties and seventies, it is difficult not to conclude that we were contemplative and critical mostly because we could be—our mindset being the product of a far safer, more prosperous, and leisured society that did not face the existential challenges of those who bequeathed such bounty to us. Had the veterans of Henry Kaiser’s shipyards been in charge of California’s high-speed rail project, they would have built on time and on budget, rather than endlessly litigating various issues as costs soared in pursuit of a mythical perfection.

    The logical conclusion of our cohort’s emphasis on “finding oneself” and discovering an “inner self” is the now iconic ad of a young man in pajamas sipping hot chocolate while contemplating signing up for government health insurance. Such, it seems, is the arrested millennial mindset. The man-child ad is just 70 years removed from the eighteen-year-olds who fought and died on Guadalcanal and above Schweinfurt, but that disconnect now seems like an abyss over centuries

    http://victorhanson.com/wordpress/a-new-years-toast-to-the-old-breed/#more-10862

    אהבתי

  67. קמיליה , אם השתמע כך אז אני מבהיר שאיני מלין על רצונות דור הy. יותר מכך הם נראים לי הגיוניים ולגיטימים לגמרי. אני מלין על זה שמוכרים להם לוקשים כאילו שוק העבודה פה בישראל חבר שלהם או יהיה חבר שלהם.

    כפי שכתבה אורנה רודי

    "למרות כל הרעש במדיה, והדיונים האין סופיים של כל מיני מדקלמי מחקרים, הרוב המכריע של המעסיקים בישראל ממשיכים לסלוד מעובדים שמחליפים מקומות עבודה כל שנתיים. המעסיקים מוותרים על כאלו מראש גם אם הם עתירי כישורים, ממשיכים להתעקש לשלם יותר על השכלה וניסיון, ועוד יותר על מומחיות, מעדיפים עומק מקצועי על פני רב-גוניות, פוסלים על הסף עב"מים תעסוקתיים חסרי עמוד שדרה מקצועי שדילגו מעיסוק לעיסוק, ולא ממש משתפים פעולה עם צרכי החופש, הגמישות והאיזון שכה חשובים לבני הדור"

    Liked by 1 person

  68. לגיא,

    לרגע לא חשבתי שאינך מזדהה עם רצונותיהם של בני דור ה Y.
    זכורה לי טרוניתך המרה על כך שבמקום העבודה החדש שלך מצפים ממך שגם תעבוד, ולא רק תגלוש באינטרנט להנאתך. נשמעת כמעט מופתע מציפיות בלתי הגיוניות (ולא סבירות) שכאלו.

    די התפלאי על הפליאה שלך. להערכתי בארגון למטרת רווח, הפועל בעולם קפיטליסטי, די טפשי לשכור עובד בלי להאמין (או לרצות להאמין) שהתועלת שיביא לארגון מעבודתו לא תהיה גבוהה לפחות פי 3 מעלותו לארגון (מכאן לפחות פי 6 מהשכר המשולם לו ישירות).
    לרוב רק הורים מסורים / פראיירים מוכנים לדאוג לילד המבוגר לכל צרכיו ורצונותיו בתמורה לכך שיואיל לבקרם מדי פעם, להראות להם את זיו פניו, ואולי אפילו לעזור טיפה במשהו כשנוח לו ולא מכביד עליו.
    למרבה הצער, מקומות עבודה ומעסיקים אינם תחליף משביע רצון לפרנסה ע'י הורים.

    בנוגע למכירת לוקשים על מקום עבודה כ"חבר" ו/או כ"משפחה" – נזכרתי בשיר אנחנו הילדים של חורף 73. (*)
    בתקופה השמאלנית שלי די הזדהתי עם מסריו. כולל עם ההבטחה להפוך אויב לאוהב, כך שהשירות בצבא יהפוך למיותר לחלוטין. כאילו ניתן להשיג זאת אם רק נתאמץ מספיק. ואם מצב זה לא יושג – זו הוכחה לכך שהם לא התאמצו מספיק. בהדהוד על דברי לוי אשכול (נכון שהבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים את ההבטחה) כאילו הבטיחו לבני דור 73 אבל לא הבטיחו לקיים.
    בתקופה הימנית שלי אני רותחת על מסרי שיר זה. על הציפיות הבלתי ריאליות שהחדיר לדור שלם של ילדים שהפכו בשל כך לעיוורים ולחרשים. דור שחגג בכיכרות את הסכם אוסלו במחשבה שהנה, ה"הבטחות" סוף סוף מתגשמות.

    ______________________________________________
    (*)
    אנחנו הילדים של חורף שנת שבעים ושלוש
    חלמתם אותנו לראשונה עם שחר, בתום הקרבות
    הייתם גברים עייפים שהודו למזלם הטוב
    הייתן נשים צעירות מודאגות ורציתן כל כך לאהוב
    וכשהריתם אותנו באהבה בחורף שבעים ושלוש
    רציתם למלא בגופכם את מה שחיסרה המלחמה.

    כשנולדנו היתה הארץ פצועה ועצובה
    הבטתם בנו, חיבקתם אותנו, ניסיתם למצוא נחמה
    כשנולדנו ברכו הזקנים בעיניים דומעות
    אמרו הילדים האלה הלואי לא ילכו אל הצבא
    ופניכם בתצלום הישן מוכיחות שדיברתם מכל הלב
    כשהבטחתם לעשות בשבילנו הכל להפוך אויב לאוהב.

    הבטחתם יונה
    עלה של זית
    הבטחתם שלום בבית
    הבטחתם אביב ופריחות
    הבטחתם לקיים הבטחות
    הבטחתם יונה

    אנחנו הילדים של חורף שנת שבעים ושלוש
    גדלנו, אנחנו עכשיו בצבא עם הנשק, קסדה על הראש
    גם אנחנו יודעים לעשות אהבה, צוחקים ויודעים לבכות
    גם אנחנו גברים, גם אנחנו נשים, גם אנחנו חולמים תינוקות
    ולכן לא נלחץ, ולכן לא נדרוש, ולכן לא נאיים
    כשהיינו קטנים אמרתם: הבטחות צריך לקיים
    אם דרוש לכם כח ניתן, לא נחסוך, רק רצינו ללחוש
    אנחנו הילדים של החורף ההוא שנת שבעים ושלוש

    הבטחתם יונה…

    Liked by 1 person

  69. אגב, לדיד , בקשר
    למכירת לוקשים בזמנו, כשהייתי יותר צעיר ויפה, על מקום עבודה כ"חבר" ו/או כ"משפחה"
    אצלי זה כמובן לא היה היינו הך. כשהיו אומרים לי "משפחה" ישר הייתי נכנס לכוננות.

    אהבתי

  70. "הילדים של חורף 73" הפך לשיר שהכי מזוהה עם הציפיות הלא רציונאליות מהפלסטינים, אבל חייבים להודות שהוא שיר חזק מאוד.

    Liked by 1 person

  71. ליאיר,

    תיקון טעות קטנה:
    זהו השיר שהכי מזוהה עם ציפיות בלתי מציאותיות מקברניטי המדינה שלנו, לא מהפלסטינים. אם גם דור 73 יאלץ ללכת לצבא זוהי הוכחה לכך שהמבוגרים האחראים לשינוי רגשות הפלסטינאים ועמדותיהם הפרו את הבטחתיהם לילדיהם / שהם לא התאמצו מספיק.

    מסכימה אתך שזהו שיר חזק. ויפיהפה. ולכן הוא גם שיר תעמולה שקרית מגלומני מסוכן.

    אהבתי

  72. כמה תגובות למעלה תהיתי מדוע הנגידה תומכת בהגדלת הוצאות הממשלה דווקא לעת זו ולא תומכת בהגדלת מיסים. מאז צפיתי בראיון שערך עמה איזה כתב מעיתון גלובס ( אחסוך לצופים את ההפניה ואת המנטרות שנאמרו שם) ושם היא אמרה שלפי עקומת לאפר יש טעם להוריד מיסים רק כשהם גבוהים (כי כשהם גבוהים אנשים מתכמנים יותר ולא משלמים אותם בין כה)ולא כשהם נמוכים. טוב , אז הפעם לא אביא את עמדת mmt שלא ממש מחזיקה מעקומת לאפר וטוענת שהיא לא נתמכת אמפירית במספר מקומות אלא אביא , לצומת לב הנגידה ,את דברי לאפר עצמו שתומך במדיניות של טראמפ להורדת מס החברות ומיסים על הכנסה.

    אז אם לפי לאפר , המיסים לא גבוהים אז קל וחומר שהם לא מספיק גבוהים בישראל.

    Liked by 1 person

  73. תיקון כמובן …. בשורה השניה… צריך להיות כתוב הנגידה לא תומכת ב[הורדת]מיסים.

    אהבתי

  74. אפרופו , הכל מתנקז להחפצתו של אפה של קליאופטרה והסברה שהעליתי שהשיחדש של הפניסטיות הגיהדיסטיות דור 3.0 יטילו ווטו על הביטוי – הסולידית
    פורסת את משנתה(בטוויטר – אפשר לראות באתר המרכזי שלה) נגד דור 3.0 וקוראת לדור 4.0 שחזיר עטרה ליושנה ונשוב במהרה בימינו לדור הפמינסטיות 2.0 של הסיקטיס. ( הבא נקווה שהנצחון במאבק הזה רחוק פחות מהאפשרות להחזיר לקאבול, אפגניסטאן את אוירת הסיקסטיס שהיתה בה לפני ההפיכה הנשכחת)

    Liked by 1 person

  75. עקומת לאפר היתה חזק בדיון בתקופת רייגן בשנות ה80. הרפוליקנים ניסו
    לתפוס בעזרתה 2 ציפורים במכה אחת. גם להוריד מיסים וגם להראות שתקבולי המס לא ירדו אם יופחתו המיסים (כי אם שיעור המס יהיה נמוך יותר אז נגבה יותר מס כי אנשים לא יעלימו וישלמו אותו בחפץ לב). אם תקבולי המס לא ירדו אז לא יגדל הגרעון. ככה הם הצליחו להעביר רגשית את המדיניות שרצו לבוחריהם שפחדו מגרעון( קוראי הבלוג כמובן יודעים שאין מה לפחד מגרעון. של מדינה בעלת מטבע ריבוני. גרעון זה שונה מגרעון של משפחה מכיוון שמשפחה היא משתמשת במטבע ולא המנפיקה המונופוליסטית שלו). בסופו של דבר תקופת ריגן היתה תקופה של צמיחה כלכלית אדירה אבל הגרעון של ממשלת ארהב גדל בה( לא בעיה כי גרעון של ממשלה זה החסכון של הפרטים) בניגוד לתחזית (המצחיקה) של לאפר.

    מסקר שנערך אפילו בקרב מומחי כלכלה של המייסטרים נמצא ש90 אחוז לא מסכימים עם טענת עקומת לאפר המרכזית שבעת זו הפחתת מיסים תעלה אותם במצטבר ולא תגרום לגרעון.
    אז כנראה שכל מי שתומך (כולל לאפר של שכשיו עצמו) מבינים שהגרעון שיגדל עקב הפחתות המס לא יסכן את כלכלת ארהב בעתיד.

    Even mainstream economists can see no merit in the idea. In a recent survey (June 26, 2012) conducted by the IGM Economic Experts Panel – coordinated by the the Booth School at Chicago University (so hardly heterodox) not one of the panel thought a “cut in federal income tax rates in the US right now would raise taxable income enough so that the annual total tax revenue would be higher within five years than without the tax cut”. The weighted responses suggested that 57 per cent strongly disagreed and an additional 39 per cent disagreed (4 per cent we uncertain).

    מה שחשוב אולי ללמוד מהעניין כאן הוא שאפשר להעביר את המדיניות הנכונה עם סיפור עובדות לא נכון אלא עם פנייה לרגש הנכון. אריסטו אם אנני טועה כבר כתב מזמן מזמן על השימוש החשוב בפאתוס לצרכי שיכנוע.

    Liked by 1 person

  76. לגיא,

    ממתי דעת הרוב בסקר כלשהו, ובפרט סקר בקרב "מומחי כלכלה של המיינסטרים", מוכיח מהן העובדות / המדיניות הנכונה? 😵

    אגב, השימוש בפאתוס לצרכי שכנוע / בדתות / בסיפורי ילדים, שירים וכדומה, כנראה הכרחי לקידום *כל* מדיניות. בין אם העובדות תומכות בה ובין אם לאו.

    ****
    מצטרפת להמלצתך על בלוג הינשוף – הפוסט על אפגניסטן. תיאור "הפרפר" שאולי שינה את כל המזרח התיכון / עולם האיסלם.

    אהבתי

  77. קמיליה בדיוק. ,פוקה בורה כלב.
    יכולתי להציג נתונים\מחקרים\מאמרים על מחקרים שמראים שמפת עקומת לאםר לא תופסת במציאות אך הצגתי את נתון הסקר שפונה כאן לרגש ההזדהות של כלכני מיינסטריים ו\או קוראים שתומכים פחות או יותר במודלים שלהם שלא פוגעים אמפירית.

    אהבתי

  78. אההה …. , נראה לי שעכשיו בתגובה האחרונה קצת הרסתי
    ויצרתי כמה רגשות קצת שליליים.
    אולי עדיף שאצמד לצד התיאורטי ולא לצד ההסברתי.

    אהבתי

  79. כאן ג'ורג בוש האב כשהיה מומעד לנשיאות ומתחרה של רייגן קורא למדיניות הכלכלית שנשענת על עקומת לאפר(יורידו את המיסים יקבלו יותר מיסים והתקציב יתאזן)
    "כלכלת וודו". לאחר שנבחר לסגן הנשיא טען שלא אמר דברים אלו מעולם.
    אח"כ , ב1988 כשהתמודד שנית על הנשיאות גם אמר את ה read my lips -no more taxes המפורסם.

    העניין שלגבי לאפר בוש דווקא צדק! אומנם הורדות המס היו מעולות לכלכלה אבל הגרעון של ארהב עלה מכ40אחוז תוצר בתחילת תקופת רייגן עד לכ75 אחוז מהתוצר 12 שנה אחרי כהונת בוש. גם אצל בוש הבן היו שחזרו על העניין שאם יורידו מיסים אז התקציב יתאזן כי יגבו בסופו של דבר יותר מיסים לפי לאפר וגם שם הוא לא התאזן.

    אז בוא נקווה שמתי שהוא במאה ה21 יספרו את הסיפור הנכון ויפסיקו עם הוודו , המנטרות ותיאוריות אחרו שלא מעמידות עצמן לניסוי ותהייה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה