ונצואלה אין דומה לה. מדוע בעצם?

מדי כמה ימים אפשר לקרוא באתרי החדשות ידיעה נוספת על התדרדרותה המצערת של ונצואלה. מדינה גדולה, בת כ-30 מיליון תושבים, שבשנות השבעים נחשבה לפלא של צמיחה כלכלית.  באותה תקופה נחשבה למדינה עשירה מישראל, ואילו היום היא נדונה להפסקות חשמל ולמחסור בנייר טואלט.

איך קרה כדבר הזה? אפשר להציע תיאור פשוט למה שקרה בוונצואלה. זו מדינה שבה התקיים אי שוויון קיצוני בין מעמד בינוני גבוה משכיל ואמיד ממוצא אירופי לבין המונים עניים וחסרי השכלה ממוצא אפריקני ואינדיאני. בשלב מסוים עלה בבחירות דמוקרטיות הוגו צ'אווס, מנהיג שהלהיב את ההמונים העניים שמקרבם הוא בא. כפופוליסט הוא נקט צעדים לחלוקה מחדש של העושר.  פעולותיו החריבו את הדמוקרטיה, הביאו את האליטות לארוז מזוודות, חנקו יזמות, הפילו את שער המטבע והכניסו את ונצואלה לספירלה של התדרדרות שאין לדעת מתי ואיך תצא ממנה. זה לקח מפחיד על הסכנה האורבת למדינות לא הומוגניות שמתקיים בהן אי שוויון כה דרמטי, ויהיו שיאמרו שהוא רלוונטי גם לנו, בפרט לאלו שמהרהרים ברצינות באפשרות של הקמת מדינה דו לאומית.

ובכל אופן, כדי להבין את מה שאירע בוונצואלה צריך לנסות להבין גם מדוע מדינות אחרות, דומות ברמות אי השוויון, לא הגיעו לקריסה כזו. רבות ממדינות מרכז ודרום אמריקה סובלות ממחלות דומות, וגם בהן האליטה העשירה והלבנה נוטלת חלק לא פרופורציונלי של העושר הלאומי, אך גם מדינות באזור שהן שם נרדף להתנהלות גרועה ולפופוליזם כלכלי כמו ברזיל וארגנטינה ידעו לעצור בזמן לפני הפיכתן לוונצואלה. אחרי קריסת האפרטהייד אפשר היה לחשוש שגם דרום אפריקה תנהג כוונצואלה, תשלוף באגרסיביות את העושר מידי הלבנים שהחזיקו בו לבדם ותבריח משקיעים. אך הרוב השחור בדרום אפריקה בחר להתנהל בדרך נבונה יותר לפחות לעת עתה (המפלגה שקוראת להנהיג מדיניות נוסח ונצואלה בדרום אפריקה אמנם מתחזקת – כיום היא השלישית בגודלה במדינה).

קללת הנפט

בתחילת המאה העשרים התגלו בוונצואלה מצבורים עצומים של נפט. זה היה מקור ברכה שאיפשר לוונצואלה להתעשר בתקופות שבהן הייתה גאות במחירי הנפט, כמו שקרה בשנות השבעים של המאה העשרים כשמדינות ערב צמצמו את אספקת הנפט אחרי מלחמת יום הכיפורים. אבל כשמחיר הנפט צנח הברכה הפכה לקללה. ההתמכרות לתעשיית הנפט הרסה את ונצואלה, מאחר שחנקה כל תעשיית יצוא מתחרה. בדרך כלל קריסתה של תעשייה המבוססת על יצוא מסוג אחד מובילה לפיחות חד במטבע, וכך סוללת את הדרך לעליית ענפי יצוא אחרים. אבל על פי מאמר מרתק (במסמך זה, החל מעמ' 27) שעסק בקריסתה של כלכלת ונצואלה בשנות השמונים, בוונצואלה זה לא יכול היה לקרות. הדבר היחיד שייצאו שם היה נפט, ויצוא נפט שונה משמעותית מסוגים אחרים של יצוא בגלל חוסר הגמישות המובנה בו. בדרך כלל אפשר לעבור, כשהנסיבות העולמיות דורשות זאת, מתעשיית יצוא אחת לדומה לה. בישראל לשם דוגמה התעשייה הבטחונית הניחה את היסודות לתעשיית ההיי טק, ואילו כשעבר זמנה של חקלאות הפרדסים היא הוחלפה בסוגים אחרים של חקלאות, למשל בגידולים בערבה. גמישות כזו אינה קיימת בענף הנפט. אלו שכל חייהם עסקו בקידוחי נפט נותרים חסרי אונים כשאין ביקוש לסחורה היחידה שידעו להפיק. רפורמות של שוק חופשי אינן מצליחות להוכיח עצמן מהר מספיק כאשר צריך לחלץ מדינה ענייה מהתמכרות לתעשיית הנפט, והקרקע נעשית פוריה לתעמולה של פופוליסטים למיניהם.

השפל המתמשך במחירי הנפט ערער את היציבות הפוליטית והביא בסופו של דבר לעליית מנהיג פופוליסטי קיצוני כמו צ'אווס. וכאן שר ההיסטוריה זימן אירוניה אכזרית מבחינת ונצואלה. השפל במחירי הנפט המיט עליה את צ'אווס, אך ההתאוששות במחיר הנפט הבטיחה את שלטונו. כמעט מייד עם כניסתו של צ'אווס לתפקיד התחילו מחירי הנפט בעולם להתאושש. בזכות התאוששות זאת צלח צ'אווס את הניסיונות הראשונים להפילו והצליח לבצר את שלטונו. הזמן שקנה הספיק לו כדי לטהר את מוקדי הכוח המשמעותיים במדינה מיריבים, ולא הותיר למי שמאס בו ברירה מלבד לקנות כרטיס לכיוון אחד ולעלות על מטוס. מעריכים כי למעלה ממיליון אזרחים, חלק נכבד מהאליטות המשכילות של ונצואלה, עזבו בעשור הראשון לשלטונו, ביניהם גם חצי מבני הקהילה היהודית.

הנפט הוא לא אסון כשלעצמו. מדינות כמו נורווגיה וקנדה ידעו להסתדר איתו ולהפיק ממנו תועלת. אפילו מדינות ערב הצליחו לשרוד את תהפוכות מחיר הנפט. אבל עבור ונצואלה השילוב של המחזוריות הפרועה של מחירי הנפט והפערים החברתיים העצומים היה יותר מדי.

22 תגובות בנושא “ונצואלה אין דומה לה. מדוע בעצם?

  1. תודה על הפוסט תמריץ . מענין שלא הזכרת ( אם אתה יודע על כך ) את שם המחלה המרכזית הקשורה לשגשוג של מדינה מנפט : " המחלה ההולנדית " . פה הייתה היסטריה שלמה , אחרי מציאת הגז , ובניית מתווה לקרן אליה יועברו רווחי הגז , והשקעות בהם בהתאמה .

    הנה , בנק ישראל , והמחלה ההולנדית :

    http://www.bankisrael.gov.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/110316g.aspx

    להתראות

    אהבתי

  2. המחלה ההולנדית זה מונח שבדרך כלל משתמשים בו לתאר מדינות מפותחות עם תעשיות יצוא אחרות שנפגעות מסקטור הנפט והגז המתחזק. ונצואלה היא פשוט מדינה שאין לה תעשיות יצוא אחרות בכלל. אבל המונח מבטא באמת רעיון דומה.

    אהבתי

  3. כן תמריץ , אלא , שהתיאור האפקטיבי , המצוי , הינו זה , של מדינה שהכוחות שלה הכלכליים ( הון אנושי , טכנולוגיה וכו… ) מתנוונים , בגלל יצירת עושר קל ובטוח וזמין .

    אני רק מניח , שאתה מתנגד לתפיסה של צמצום בגלל פחד מן המחלה ( כפי שבארץ ) . עדיף היה להשקיע כספים לטעמי , ברפורמות מבניות במשק , מאשר , גישה מצמצמת ומחמירה עם הכנסות הגז .

    להתראות

    אהבתי

  4. הניתוח שלך לוקה טיפה בחסר, אם חושבים על כך שלמרות שצ'אבס הרס את כלכלת ארצו, המצב של רוב תושביה השתפר במהלך כהונתו.

    זה כמובן בגלל האי שיוויון הענקי שקיים בה, ושצ'אבס הוריד במעט תוך שימוש בתוכניות העברה ענקיות. זה גם מסביר למה הצליח לרבל את אהדת ההמונים – מצבם השתפר!
    זה רק מדגיש את סכנות האי שיוויון, במיוחד כשזה אי שיוויון מרוד כמו בונצואלה.

    אהבתי

  5. יואב, לצ'אבס היה המון כסף לחלק. העשור הראשון של המאה הקודמת הביא ברכה עצומה למפיקות הנפט. אי אפשר סתם להשוות את מה שצ'אבס נתן להמונים למה שהיה לפניו בתקופת השפל של הנפט.

    אהבתי

  6. לגבי דרא"פ: בתקופה האחרונה יש במדינה תופעה חדשה יחסית של הפסקות חשמל יזומות כמו בעולם שלישי. אני לא בקיא מספיק בקורה שם אבל אני חושש שזה בגלל שנתנו לשחורים לנהל שם את הענינים. אני יודע שיש שם אפליה מתקנת בתעסוקה.

    אהבתי

  7. אגב דרום אפריקה. משהו שיכול להמחיש הדרדרותה של ונצואלה הוא ששיעור הרציחות בה כפול מבדרום אפריקה. בשנות התשעים היה יחס הפוך – פי שניים רציחות בדרא"פ.

    אהבתי

  8. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001084007#fromelement=hp_deot
    יואב קרני : האם הגל הורוד בדרון אנריקה מגיע לקיצו?
    תהיות נוספות:
    זה כנראה לא זמן טוב לפתוח שן חנות לג'קטי קורדרוי.
    האם לגל האוונגליסטי יש\יהיו השפעות על הצבעה למפלגות ימין?
    האם שווה לשקול שפקולציות על השקעה מוגברת במדינות ששערי המטבע הבורסות ושיעוריהצמיחה שלהן בקנטים ואולי לקראת עתיד\ אפשרות עתיד טוב יותר?(רק שואל וכמובן לא משקיע)

    אהבתי

  9. אכן , ידוע. בפתח המאה ה-20 היתה ארגנטינה הכלכלה החמישית בעולם בגודלה.
    אולי לכן זה בדיוק הזמן להשקיע כשאף אחד כבר לא מאמין שיכול להיות שם מפנה ולמיטב ידעתי אין כמעט מחשבות להגר לשם כפי שהיו בתחילת המאה ה-20.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_European_immigration_wave_to_Argentina

    אהבתי

  10. שירותי הבריאות בונצואלה קורסים:
    Supplies are lacking, electricity goes out, equipment is broken and patients lie in pools of blood as the country’s economic crisis has exploded into a public health emergency.

    Read More: http://nyti.ms/1V3SFNG

    אהבתי

  11. מאז הפוסט המצב בונצואלה רק התדרדר.
    כתבה מרתקת ב- Vox (אני יודע שאוהבים פה את האתר הזה… P:) על המתרחש בגבול ונצואלה/קולומביה:

    Liked by 2 אנשים

  12. היה מעניין לצפות במגוון השימושים לשטרות הכסף הוונצואלי חסר הערך. כמו השימוש בשטרות לקליעת תיקי יד ואהילים.
    מה שחייב אותי להודות שהייתי כנראה נמהרת מדי בשיפוטי את הוונצואליאנים כלא נבונים ו/או לא יצירתיים. (לאור הקושי המדווח האדיר שלהם "להסתדר" גם ללא ניירות טואלט, כפי שהסתדרה מרבית האנושות מרבית הזמן).

    אבל מסרי הסרטון עצמו בעייתיים בעיני.
    הסרטון בעיקר מפאר ומרומם את הנדיבות של הקולומביאנים בפתיחת דלתותיהם לוונצואליאנים (ומגנה בכך עקיפות את כל המדינות והאנשים הפחות נדיבים), ומסביר מעט את מקורותיה ההיסטוריים של הנדיבות הזו. אך הוא "שוכח" לציין את מצבה החמור של קולומביה עצמה. את רמת האלימות הפנימית המאוד גבוהה במדינה זו, את העובדה שהמוני קולומביאנים מנסים לברוח ממדינתם, ורבים מהם נמצאים כיום בשיירת מהגרי העבודה המנסה לפרוץ לתוך ארה'ב ועוד ועוד.
    הסרטון מנסה להעביר את המסר כאילו אין מחירים כבדים לנדיבות יתר בקליטת המוני אומללים ממדינות אחרות. כאילו כל הנושא מתמצה במידות מוסריות vs. מידות מגונות.

    אהבתי

  13. המקרה הוונצולאי דומה יותר למזרח גרמנים שברחו למערב גרמניה או צפון קוריאנים שבורחים לדרום קוריאה. אין ממש גבולות אתניים ותרבותיים שמפרידים. במקרים כאלו בדרך כלל הקבלה אוהדת, גם אם יש פה ושם חשדנות. אם יום אחד תקום מדינת יהודה לצד מדינת תל אביב או משהו כזה, אני מניח שפליטים משם לשם יתקבלו גם בצורה אוהדת, כל עוד לא חותרים תחת הכללים של המדינה הקולטת. בין זה לבין לקבל מהגרי עולם שלישי למדינות מערביות אין הרבה קשר.

    אהבתי

כתיבת תגובה