נתניהו הוא לא ציפראס

הסיטואציה ביהודה ושומרון מזכירה במידה מסוימת את עניין הישארות יוון באירו. האליטות במערב מאמינות בהסדר שאינו בר קיימא, במקרה של יוון קיומו של מטבע אירופי אחיד, במקרה של יהודה ושומרון הקמת מדינה פלסטינית שתהפוך במהרה לחממת טרור ואי יציבות. האליטות לא מתרגשות מהעובדה שהמציאות טופחת על פניהן (ראו קישור שהוזכר בתגובות לפוסט קודם ומראה איזה אסון כלכלי המיט האירו על המדינות שאימצו אותו) והן מתכוונות להמשיך בדרכן, לא משנה עד כמה העובדות הפשוטות יראו שהיא שגויה.

ומה המזל שלנו? המזל שלנו הוא שנתניהו הוא לא ציפראס. ראש ממשלת ישראל אינו ראש ממשלת יוון. בראש הממשלה שלנו יש את שיעור הקומה האישי והאינטלקטואלי לעמוד מול כל האנשים החשובים, נכבדי האיחוד האירופי, כותבי הטור בעיתונים המרכזיים, והיועצים של ממשל אובמה שמתדרכים את העיתונות בדברי ארס נגדו, ולהתעקש על כך שהוא מבין את המציאות, והם לא. קחו למשל את יאיר לפיד. הוא מתעקש שהוא לא יחלק את ירושלים, אבל האם מישהו באמת מאמין שאם יבוא יום והוא יהיה ראש ממשלה, והאליטות העולמיות יסבירו לו בנחישות וברגישות שחלוקת ירושלים חיונית להסדר שלום, הוא יהיה מסוגל להגיד להן לא? אני לא מאמין לרגע. נתניהו לעומת זאת הוכיח בשנים האחרונות את יכולתו להגיד "לא" למנהיגי המערב, כאשר חשב שהאינטרסים של ישראל בסכנה.

מבקריו של נתניהו יכולים להצביע בימים אלו על הסוגיה הקריטית האחרת – הסוגיה האירנית, ולטעון ששם השתפן, ששם דווקא כן התנהג כמו ציפראס. על אף כל אזהרותיו ברגע האמת הוא לא שלח את המטוסים לתקוף. החשד האישי שלי הוא שכאן נתניהו תמיד שיחק בקלפים ריקים, כי האופציה הצבאית של ישראל נגד אירן מעולם לא הייתה ריאלית. אפשר אולי היה להשמיד מתקן כזה או אחר, אך לא לעצור את תוכנית הגרעין כולה. לשם כך אנחנו צריכים את האמריקנים, וכל מה שעשה נתניהו נועד לגייסם למערכה. מהמעורבות האמריקנית יצא בסופו של דבר הסכם הגרעין הנוכחי, שהוא פחות ממה שקיווינו, אך יותר טוב מהחששות הגרועים ביותר שהיו, ומרגשי האשמה האמריקניים על ההסכם אפשר יהיה כנראה להוציא חבילת סיוע צבאית איכותית ביותר.

33 תגובות בנושא “נתניהו הוא לא ציפראס

  1. צר לי מר תמריץ, אבל לא אני, לא אתה ולא אף אדם שחמוש במקלדת יכול לבוא ולהגיד מה ישראל יכלה או לא יכלה לעשות.
    אין בידינו את כל המידע שיש לראש הממשלה ולראשי צמרת הבטחון הנוכחיים (ואני לא מדברת על כל האלופים במיל. שעושקים אותנו עם הפנסיה התקציבית שלהם ורק מברברים שישראל לא מסוגלת לכלום).
    השמאלנים יכולים להתלונן על התנהלותו של נתניהו בעניין הגרעין האיראני, אבל בל נשכח את צביעותם כשהם עצמם יצאו להפגין נגד תקיפה באירן.
    הפוליטיקאים של השמאל הביעו תמיכה בהסכם הזה (לפני הבחירות).
    שלי יחימוביץ' היא היחידה שנותרה עקבית ותומכת בהסכם הקטלני הזה גם עכשיו, הסכם שבאחד מסעיפיו מתחייבים האמריקאים והאירופאים ללמד את איראן איך להגן על תוכנית הגרעין שלהם מפני התקפה וחבלה.
    הרמטכ"ל ממרצ בני-כלניות-גנץ ניהל וויכוח נוקב עם ידידיו מהשמאל מי מהם יצא יותר גבר כשסיכל את התוכנית לתקיפה באיראן.
    נתניהו מצליח לעמוד בלחצים מבחוץ, אבל קורס מול השמאל ונכנע לתכתיביו.

    אהבתי

  2. קרולין, התוכנית הגרעינית של אירן לא מרוכזת בכור גרעיני אחד אלא בהמון אתרים תת קרקעיים. ברור שזה יהיה לא פשוט לעוצרה ובפרט כשחושבים על כך שכל מה שנהרוס יבנו כפליים.
    אגב יש הטוענים שהאירנים פחות מסוכנים בשל המסלול שבחרו, שמבוסס על אורניום ולא על כור גרעיני שניתן להפיק ממנו פלוטוניום. כי אורניום אינו יעיל כל כך כרכיב בראש קרב גרעיני לטילים.

    אהבתי

  3. תמריץ, לא מדובר רק בעיוורון כפי שאתה מציג, מדובר גם בבחירות שהאליטות עשו. האליטות האירופאיות (לפחות חלקן) מכירות את העובדות ואת הגרף שממחיש את האסון הכלכלי שהמיט האירו (ואם לא בעצמן אז בעזרת דוחות של קרן המטבע או גופים אחרים). הן פשוט חושבות שזה מחיר ראוי לשם האינטגרציה של אירופה, והן גם מצאו את הכלים להגן על עצמן בעוד המון אזרחי האיחוד סובלים.

    גם בכירי הקומוניזם הבינו את השלכות מעשיהם, הם פשוט חשבו שהאנשים הפשוטים הם "שמן בגלגלי המהפכה" ושבעתיד יהיה טוב יותר.

    ומה המזל שלנו? לא רק נתניהו, אלא גם עם עיקש שמבקש תשובות ולא נכנע לכל גחמה היוצאת מפי האליטות שלו. עם בעל אינסטינקטים של הישרדות שמסוגל לחשב מסלול מחדש.

    אהבתי

  4. פניה של המחאה ה"א-פוליטית" החדשה: קיצוניות פוליטית, רדיקליזם חברתי ותפיסות כלכליות נאיביות ("הכסף לא גדל על העצים, הוא פשוט נוצר מכלום"). מי שחושב שאלו מסרים המייצגים את "הציבור" מנותק למדי מהפרטים האנושיים שמרכיבים אותו. או כדבריה של ברלב עצמה במהלך המחאה החברתית: "הצדק דורש עם חברתי".

    http://tinyurl.com/obbykl9

    אהבתי

  5. את הרוחות ליבתה עוד יותר הצהרתו של ראש הממשלה אלכסיס ציפריס כי הוא "לא מאמין" בהסכם שעליו חתם מול הנושים.

    אהבתי

  6. תמריץ, אולי נכתיר את ביבי לאבי האומה? שמש העמים?
    אולי באמת הגיע הזמן להקים מקדש על שמו? אולי לאחר מותו נמלא אותו בפורמלין ונקים מוזילאום מיוחד רק על שמו ונכריז על יום אבל לאומי? אולי גם נעשה חוק שכל אזרח יהיה חייב לבקר במוזילאום הזה פעם אחת בשנה לפחות ומי שלא יעשה זאת יישלח לכלא? אני גם מציע שמעתה והלאה רק בניו או בנותיו ובני משפחתו יוכלו לשלוט במדינה כי הם בעלי אותם הגנים שלו.

    בן גוריון היה כנראה אדם פחדן כאשר הסכים לסגת מסיני ב-56? בגין בכלל היה פחדן בן פחדן כאשר הסכים לתת למצרים 99% מהשטח שנכבש ב-67? רבין בכלל היה אדם פחדן, מוג לב ובוגד כאשר מכר את המדינה לשטן? על פרס בכלל חבל להתחיל לכתוב על מנהיגותו הרופסת וחסרת המעוף והכנועה. ברק גם כן מוג לב כשנסוג מדרום לבנון והביא את חיזבאללה לגדר.

    ביבי הוא אדם פחדן מטבעו אשר אין לו שיעור קומה לעשות אף מהלך רציני. כל רצונו הוא לעבור את הקדנציה שלו עם כמה שפחות בעיות.
    יש לי הערכה אליו בלא מעט תחומים אבל מפה ועד להפוך אותו לאורות ותומים של ההיסטוריה המודרנית ולמין גיבור על אנושי שעומד לבדו מול כל כוחות החושך המרחק רב עד מאוד. גם כשההיסטוריה נוקשת על דלתו אז הוא מתחמק מלנקוט פעולה ומתחבא מאחורי מילים ורטוריקה.

    גם ציפראס הוא פחדן ומזכיר מאוד את ביבי. מצד אחד עלה לשלטון תוך שימוש ברטוריקה מזעזעת והבטחות עד אין קץ אבל כשהגיע רגע האמת הוא חתם על ההסכם כמו גדול וקיבל את תכתיבי המערב.
    גם ביבי קיבל את תכתיבי המערב בעניין של אירן. הרי כולנו ידענו מההתחלה שלביבי אין אומץ להורות על תקיפה באירן ולכולנו היה ידוע שברגע שהתחיל מו"מ בין ארה"ב לאירן אז בטוח שהיה מושג הסכם.

    אהבתי

  7. יש לי עוד כמה הצעות לתארים שאנו צריכים להתחיל לקרוא לביבי לפני בכלל שמזכירים את שמו (הזכויות אינן שמורות:
    הוד מעלתו, מרכז המדינה, אדם נעלה, מנהיג עליון ואהוב ודגול ומבריק ומיוחד, המפקד וגיבור האומה, אבי האומה, שמש העם היהודי והעמים, כוכב זוהר עולמי, סמל האומה, הכוכב העולה של המאה ה-21 ומושיע העם היהודי.

    אנא הציעו עוד כמה תארים עבורו…

    דבר נוסף, לאחר מותו אסור יהיה לומר את שמו ברבים.. בדומה לעוד שם אחד חשוב ביהדות שאסור לומר מפורשות….

    אהבתי

  8. ד, תודה לאל פה זה לא צפון קוריאה.

    לישראל היו ראשי ממשלה שהשיגו דברים גדולים כמו שהזכרת. אבל היו להם גם כשלונות איומים. עבור בגין מלחמת לבנון וגם הכלכלה שאולי כלל לא התעניין בה. עבור ברק פרוץ אינתיפאדת אל אקצה. עבור רבין ההשלכות הקשות של הסכמי אוסלו.

    נתניהו אינו מנסה ללכת בגדולות, אלא לשמור על היציבות. הפעם היחידה שבה עשה דבר גדול באמת הייתה דווקא כשהיה שר אוצר, בתוכניתו הכלכלית אז. אבל היציבות שהוא שומר עליה היא טובה מאוד, גם כלכלית וגם בטחונית, והוא ראוי להערכה על כך.

    כמו שכתבתי לא פעם אני חושב שגם אובמה נשיא גדול, אף שבעניין אירן משפט ההיסטוריה פתוח. אולי אני האדם היחיד בעולם שחושב שגם נתניהו וגם אובמה מנהיגים גדולים.

    אהבתי

  9. עוד משהו תמריץ, ברגעי האמת ביבי נכנע לא מעט:
    ביבי נכנע וחתם על הסכמי וואי, ביבי הצביע בעד ההתנתקות בכנסת, ביבי נכנע לתכתיבי החמאס בעסקת שליט, ביבי נכנע לאובמה והקפיא את הבנייה בשטחים (אפילו מפלגת העבודה לא עשו זאת) וביבי נכנע גם עכשיו לתכתיב המערב בנושא אירן.

    כל זאת ביבי עשה בניגוד מוחלט להבטחות המפורשות שלו !!!!

    ביבי הינו גאון רטורי ועושה שימוש נהדר בתקשורת ובסיסמאות כדלי לעשות מניפולציות על העם אבל ברגעי האמת הבודדים שבאמת לחצו עליו הוא נכנע.

    הפלסטינים איבדו המון מהאמינות שלהם גם בעיני האירופאים לאחר האינתיפאדה השנייה וגם בעיני המון אנשים מהשמאל המתון הישראלי ולכן הלחץ לעשיית הסכם לאחריו היה הרבה יותר נמוך מאשר לפני זה.
    הם גם יודעים שאינתיפאדה נוספת בלתי מרוסנת כמו שהייתה בכלל תמאיס עליהם את הקהילה הבינלאומית.

    אהבתי

  10. אי אפשר בכלל להשוות את הסיטואציה שציפראס ויוון נמצאים בה לאיזשהו מצב שביבי היה נתון בו. וביבי בכלל אדם מאוד לחיץ… הוא בטוח היה נכנע ללחצים כאלה הרבה קודם.

    הלחצים שהופעלו על ציפראס היו קשים מאוד. לא פשוט להחליט על יציאה לדרך חדשה ומטבע חדשה כשאתה יודע שאתה הולך במינימום של המינימום לשנתיים-שלוש קשות מאוד ואחרי זה אלוהים גדול….

    ביבי לעולם לא עמד בסיטואציה כלכלית כזו (והלוואי שאף ראש ממשלה שלנו לא יעמוד לפני החלטה שכזו).

    אהבתי

  11. ד, בכל הדוגמאות שתיארת, אני חושב שביבי נהג בחוכמה, כך שקשה לי לבקרו על כך.

    ציפראס בוודאי עמד בפני דילמה לא פשוטה, אבל הסיטואציה שהגיעה אליה בסוף די מזעזעת – מוטט את כלכלת יוון ובסופו של דבר לא תרם דבר, אלא חתם על מה שהתנגד לו כל כך כל הזמן, ושרץ מלכתחילה כדי להתנגד לו.

    אהבתי

  12. תמריץ הפעם אכזבת, שכן לא עשית שום שימוש בכלי הניתוח האהוב עליך – התמריצים!
    לציפראס היה תמריץ אדיר להגיע להסדר: המערכת הבנקאית ביוון משותקת על ידי ה-ecb, ויוון יכולה למצוא את עצמה מחוץ לגוש היורו מהיום למחר. זה דבר ראשון. ודבר שני, וזה התמריץ שלו כפוליטיקאי, נראה שרוב הבוחרים שלו רוצים להישאר בגוש היורו.
    מצד שני, למנהיגי אירופה היה תמריץ משלהם ללחוץ על יוון לחתום על הסכם: היוונים חייבים להם כסף! וחשוב עוד יותר, הבוחרים שלהם רוצים את הכסף בחזרה. ובניגוד למה שציפראס חשב אולי, אין לגרמנים תמריץ מיוחד להשאיר את יוון בגוש היורו, אולי אפילו להפך.
    איפה המקבילה אצלנו? האמריקאים לא מפעילים עלינו שום איום שמתקרב בכלל למה שגרמניה עושה ליוונים, ומצד שני לא נראה שיש להם תמריץ חזק במיוחד (גם לא מצד הבוחרים שלהם), להביא להקמת מדינה פלסטינית.
    איך ביבי היה מתנהג בסיטואציה של ציפראס? קרוב לוודאי שאותו דבר.

    אהבתי

  13. תמריץ, לא אמרתי כלום לגבי איכות ההחלטות שלו, האם היו חכמות או לא. אבל בכל הדוגמאות שנתתי ביבי נכנע ללחצים בינלאומיים ופנימיים למרות שכולן עומדות בניגוד גמור להשקפת עולמו והבטחותיו לבוחריו.
    אבל לבוא עכשיו ולהציגו כמנהיג בעל שיעור קומה אישי ואינטלקטואלי מרשים הרבה יותר מכל המנהיגים היום זה פשוט לא נכו בעליל. בטח ובטח ממנהיג מאוד מאוד לחיץ שהוכיח את שבריריותו ברגעי החלטות גורליות.

    אהה.. כמעט שכחתי את ההחלטה של הפעולות הביטחוניות המטופשות בהיסטוריה שלנו – ניסיון החיסול של חאלד משעל בירדן תוך סיכון מוחלט של הסכם השלום איתם ובעקבותיו כניעתו ללחצים בינלאומיים ושיחרורו של מנהיג החמאס אחמד יאסין מהכלא והפיכתו של חאלד משעל למנהיג הזרוע הפוליטית של החמאס.
    ביבי שיחרר יותר טרוריסטים מסוכנים מכל השמאל יחד, במיוחד מהחמאס.
    ביבי הינו המנהיג הישראלי שהכי עוזר לחמאס ותומך בו לאורך ההיסטוריה אבל כולם שותקים…… אם בוז'י או מישהו מהשמאל היה עושה עשירית מהדברים האלה ביבי בעצמו היה צולב אותם בכיכר העיר…..
    העיקר שהרוב מאמינים שהוא "גבר גבר" ו-"חזק מול החמאס"……

    אהבתי

  14. הפרה האדומה הראשונה זה אלפיים שנה בדרך להפר את השקט בהר הבית
    פעילים המנסים להקדים את בניית בית המקדש איתרו זן בקר המתאים להגדרה ההלכתית של פרה אדומה המקראית, ומנסים לגדל פרה כשרה שהאפר שלה יאפשר ליהודים לעלות לכל חלקי הר הבית

    אנשי מכון המקדש, המובילים את הפרויקט, מקדישים מאמצים רבים לשחזור החלק הגשמי בפולחן בית המקדש – בין היתר בהכנת כלי המקדש, הכנת הכהנים, תפירת בגדי הכהנים וכן הלאה. לפני מספר שנים הם איתרו זן של פרות אדומות המצוי בחוות בארה"ב בשם Red Angus, שבשרן נחשב ליוקרתי במיוחד. בחינת הזן העלתה שהפרות מהסוג הזה עונות להגדרה ההלכתית של פרה אדומה. משלחות מטעם המכון טסו לארה"ב ורכשו מספר עוברי פרה מוקפאים שנוצרו מביציות וזרע של פרות מסוג Red Angus. במקביל איתרו אנשי המכון חווה חקלאית בדרום הארץ המתמחה בגידול בקר שתארח את הפרות הפונדקאיות. על פי התוכנית, הפרות וולדותיהן יזכו לתנאים בלתי שגרתיים בחוות לגידול הבקר. הן יצולמו במצלמות במעגל סגור כדי להבטיח שההגבלות ההלכתיות נשמרות.
    בעוד כחודש וחצי יבוצע בחוות בקר בדרום הארץ הליך יוצא דופן. מספר עוברים של פרות אדומות יושתלו ברחמן של פרות בדרום הארץ. הפרות הפונדקאיות יגודלו בתנאים קפדניים עד ללידה הצפויה תשעה חודשים מאוחר יותר. אם אחד מהעוברים יתגלה כעגלה והיא אכן תהיה אדומה לחלוטין, כפי שמצפים יוזמי הפרוייקט, ואם יחלפו שנתיים ולא ימצאו על גופה של אותה עגלה יותר משתי שערות שאינן אדומות, או אז היא תוכרז על ידי מכון המקדש כפרה האדומה הראשונה מאז ימי בית המקדש השני. בשלב הבא היא תישחט ותישרף, האפר שלה יעורבב במים ואז יוכלו סוף סוף, אחרי אלפיים שנה, יהודים מאמינים להיטהר באמצעות המים האלו מטומאת המת ולהעלות בחופשיות לכל חלקי הר הבית. כך לפחות מאמינים אנשי מכון המקדש המקדמים את הנושא.

    אהבתי

  15. אורי, תנוח דעתך – הפרה האדומה האומללה הזו לא תשנה דבר. המיינסטרים הדתי לא ישנה את גישתו בגלל פרה כזו או אחרת.

    אהבתי

  16. תמריץ,

    הצלחה בגידול פרה אדומה יעשה שינוי משמעותי בגלל שהעמדה של המיינסטריים הדתי כיום כנגד עליה להר הבית מבוססת אך ורק על בעיית הטומאה (שאפר הפרה אמור לפתור).

    חוץ מזה, היחס בכל הנוגע לעליה להר הבית נמצא עכשיו בשינוי מתמיד. קיימת קואליציה מעניינת (ואף מוזרה) של חרד"לים, פמניסטיות דתיות, ליברלים דתיים, מקדמי פני המשיח וקבוצות נוספות שעומלות קשה מאוד בנושא.

    גם ניסיון ההתנקשות ביהודה גליק עשה פרומושן גדול בנושא.

    אהבתי

  17. יאיר, זו מעניין שזו דעתך. אכבדה כי אתה מצוי יותר בתוך הציבור הרלוונטי. התחושה שלי שבסופו של דבר אי הרצון להתעסק עם נושא הר הבית הוא יותר מעניינים הלכתיים טכניים אלא נובע משוליותו של עניין המקדש ביהדות כפי שהתעצבה אחרי החורבן. אבל יכול להיות שזה תהליך שמשתנה ואולי גם הפרה תתרום לכך משהו.

    אהבתי

  18. אני יודע שזה בניגוד לכיון המסתמן של "חילון היהדות" מאז שהיהדות חזרה לארץ ישראל, אבל זה מה שאני רואה נגד עיני. ואתה מזהה נכונה שזה לא מגיע ממקום הלכתי צר, אלא ממשהו אחר. לחלק זה בא ממקום יותר לאומי מדתי, לחלק זה מגיע ממקום יותר חופשי מדתי (הזכות לתפילה בהר הבית), לחלק זה בא מאנטי נגד האיסלאם והווקף.

    ראה למשל את הרב בני לאו (וחלק מרבני צהר) שתומכים בעלייה להר הבית מטעמים של חופש הפולחן. ואלו אנשים שמשולבים בתוך המכון לדמוקרטיה.

    משהו זז בהתייחסות לנושא. זאת תחושתי.

    אהבתי

  19. ושינוי גדול גם מתרחש בציבור החרדי.
    חלק מהרבנים שם תומכים בעלייה להרב הבית ויש גם שם התעניינות מחודשת בנושא.

    אהבתי

  20. תמריץ עם כל הכבוד לראש הממשלה ביבי נתניהו ולעמדתך האוהדת את מעשיו כפוליטיקאי וכמנהיג של ימין מרכז בישראל אין למיטב הבנתי מקום להשוואה בינו לבין ציפראס ראש ממשלתה של יוון בכל הקשור לאירן ותכנית הגרעין של מדינה זו….אם כבר אפשר בהחלט להשוות את מצבה הטרגי של יוון מבחינה כלכלית היום לזה של ישראל בשנות השמונים במאה הקודמת..גם אז כמו היום ביוון ישראל עמדה בפני החלטה מאוד גורלית האם לקבל את תכניתו של פרופ' ברונו מי שהיה אז כלכלן ראשי של הבנק העולמי תכנית ליצוב המשק או לחפש תכנית חלופית.. ראש הממשלה דאז שמעון פרס החליט לקבל את התכנית כלשונה וזה בתמיכתו של שר האוצר יצחק מודעי ז"ל ורוב שרי הממשלה..בשני המקרים מדובר במהלך אמיץ וחיוני ביותר מבחינה קיומית אשר התברר בהמשך כמהלך נכון לפחות מבחינתה של מדינת ישראל..חשוב לציין שהעם היווני דחה את התכנית המוצעת של מנהיגי אירופה לממשלת יוון וראש ממשלתה ציפארס להמשך "שיקומה של כלכלת יוון והחזר חובותיה" אולם מרבית האזרחים הביעו רצון להמשך חברותה של יוון בגוש היורו מבחינתם ציפארס יצא גיבור וראוי לאהדה מצד אזרחי מדינה זו..
    האם ציפארס הצליח לכופף את מנהיגי אירופה ולהביא לעם היווני תכנית טובה יותר
    מקודמותיה..? יתכן והדבר יתברר בהמשך כנכון עובדה גם גברת לגארד יו"ר קרן המטבע מבינה היום כי ליוון דרושה הקלה משמעותית בהחזר חובותיה ואף מחיקת חלק מסוים מהחוב שאותו ממילא לא תחזיר בעתיד הקרוב אלא אם יקרה נס ליוון ויוונים אבל לפחות עכשיו אירופים מבינים את המצב וזה תודות למאבקו העיקש של ציפארס ראש ממשלה של יוון ומנהיג סריצה מהשמאל ה"רדיקלי" ואולי בהמשך מרכז שמאל מי יודע..?

    אהבתי

  21. מירון, הרי לא התכוונתי להקבלה מבחינת הנושא הספציפי. אין לי אפילו מושג מה ביבי חושב על האירו. הכוונה היא הקבלה מבחינת הנכונות העקרונית ללכת על משהו שאתה מאמין בו נגד כל האליטות העולמיות.
    לגבי תוכנית הייצוב מעניין לקרוא ספרו של אהרון פוגל שיש שם לא מעט ביקורת על ברונו, למשל על תוכניתו לעשות תספורת לחשבונות האזרחים. בכל אופן במבחן התוצאה בוודאי היה נגיד גדול.

    אהבתי

  22. ….. האפשרות (הראשונה) מבוססת על אמונה שההסכם יביא לשינוי המשטר בטהרן. בתום ביצועו של ההסכם, על פי תפיסה זאת, לא יהיה ממה וממי לחשוש – כי המתונים יצברו עוצמה ודרכה של איראן, בתחומי הטרור והתערבות במדינות זרות, בהקשר הישראלי ובהקשרים אחרים, תשתנה כליל.
    ההסבר של ההסכם, ככלי לשינוי האופי של המשטר, הוא רב־עוצמה, כי הוא נותן תקווה – ואנשים, כולל מנהיגים, מחפשים תקווה ורוצים להנחיל אותה לעולם. בדבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ביום ההסכם, היה זה המוטיב העיקרי. לא אתפלא אם יתברר שמקבלי החלטות בארה"ב לא חשים שהם "נוצחו" על ידי האיראנים במו"מ, כי הם מאמינים, באמת ובתמים, שהדרך הנכונה היא להתפשר עם אותם עריצים, כדי להגיע לעולם טוב יותר – כי ההסכמים האלה ישנו את דרכם של אותם דיקטטורים.
    זאת לא נאיביות, זאת אידיאולוגיה בעלת שורשים עמוקים בעולם הליברלי. הלוואי ש"בעלי התקווה" צודקים, כי אם כך יתברר, יהיה צריך להודות כי זה אירוע יוצא דופן. זה לא עבד במינכן (1938), זה לא עבד מול צפון קוריאה ולא בתחילת דרכו של ממשל אובאמה (מה שכונה restart). לאמיתו של דבר, איני מכיר מקרה בהיסטוריה המודרנית שזה עבד.

    אלוף (במיל') יעקב עמידרור

    אהבתי

  23. אני לא מבין איך מישהו במערב חושב בכלל שהמשטר האיראני יתחלף כשברקע נמצא דעא"ש שרוצה לחסל את השיעים. לא עושים מהפכה שלטונית כשאתה נמצא בפני איום ביטחוני שכזה.
    והרי ברור לכולם שההסכם יחזק את המשטר כי הכלכלה תתחזק וככל שהכלכלה מתחזקת אז המוטיבציה להחלפת השלטון יורדת.
    לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את זה…. אבל עכשיו זה שלב התעמולה של המערב. צריך להסביר לאזרחים שלך למה ההסכם טוב.

    על דבר אחד אי אפשר להתווכח, כנראה שבעשר השנים הקרובות אירן לא תגיע לנשק גרעיני ועשר שנים במזרח התיכון זה נצח. ובטח ובטח כשהאזור נמצא בתחילתו של שינוי אדיר.

    אהבתי

  24. ד, אני חושב שמתקפת קסם זו אסטרטגיה לא רעה כשמתמודדים עם מדינות דמוקרטיות. זו אחת הסיבות שמדינות דמוקרטיות לא נלחמות אלו עם אלו, כי אפשר להשיג מהן דברים על ידי נחמדות. זה שובה את לב הבוחרים. כמו החלטתו של סאדאת לנאום בכנסת.
    אירן לא מדינה דמוקרטית, אבל היא גם לא טוטאליטרית לחלוטין. להערכתי היא עדיין טוטאליטרית מספיק כדי שהאפקט של יחס חיובי לאירן יהיה חלש. מקווה שאתבדה.

    אהבתי

  25. ד' ומה יהיה הסכוי להחליף את המשטר כשאירן תאכל בלי מלח ופלפל את דעאש תספח את עירק חלומה הרטוב משנות מ 80 וכמובן לא תחזיר לשילטון העירקי, ואת סוריה, תחזק את חיזבלה שתשתלט על ממשלת לבנון ותדרוש את רמת הגולן. תושיב חילים אירנים על גבול סעודיה וירדן. אמרת ש 10 שנים זה נצח? הנה אמריקה מגישה לאירן על מגש של כסף את מה שלא הצליחה לעשות בכוחה שלה נגד סאדם חוסין.

    אהבתי

  26. אורי, קטונתי מלדעת מה יהיה הטריגר להחלפת השלטון שם אם בכלל.
    סין היא דיקטטורה אלפי שנים, רוסיה מאות שנים, כך גם מצרים ואירן עצמה. זה לא משנה איך קראו לסוג השלטון. זה נשאר דיקטטורה ויישאר כך גם בעתיד לדעתי.

    בנוסף, לא יודע מי ינצח בין דעאש לאירן. כנראה ששניהם יגיעו לאיזשהם גבולות על בסיס עדתי. אי אפשר לדעת איך הדברים יתפתחו פה באזור.

    בחיים שלי לא חשבתי שאני אראה תופעה כזו כמו של דעא"ש שבה ילדים בני 11,12 עורפים ראשים וחינוך לכזו שנאה כלפי בני אדם באשר הם.
    בקצב הזה אני כבר לא אתפלא אם בימי חיינו נראה איך מפוצצים את הפירמידות במצרים בשם האיסלאם….

    בהרבה מובנים הם הרבה יותר מסוכנים לעולם המערבי מהנאצים.

    אהבתי

  27. אני בספק גדול אם דעאש מסוגלת לכבוש שטחים לא סוניים. היא נחותה לחלוטין מבחינה טכנולוגית. הדבר היחיד שמחזיק אותה זה שהיא מציעה אלטרנטיבה עבור הסונים לשליטה השיעית בעירק ובסוריה.

    אהבתי

  28. תמריץ, תאר לעצמך שדעא"ש יצליח להשתלט על סעודיה שהינה מדינה סונית.
    לסעודיה יש מאגרי נשק מערביים עצומים……
    זה לא תסריט הזוי. מתבצעים שם פיגועים נגד מסגדים שיעים ודעא"ש כנראה מתחזק שם לאט לאט.

    אהבתי

  29. זה אם כל הפחדים. השתלטות דעאשית על פקיסטן או סעודיה.
    חשבתי על זה בהקשר לאירן. אם תאלץ את סעודיה להיכנס למירוץ חימוש גרעיני, היא לוקחת סיכון עצום. אף אחד לא יודע מי ישלוט בסעודיה מחרתיים. ועם עומק השנאה המטורפת בין השיעים לסונים שאנו רואים מול עינינו בימים אלו, יהיה זה לא הגיוני מצד כל אחד מהצדדים להיכנס למירוץ חימוש גרעיני כי אינו בטוח שיוכל לקיים הרתעה הדדית כלפי מטורפים.

    אהבתי

  30. העשור, שניים הקרובים יהיו היסטוריים לאזור שלנו ואולי למערב כולו….
    זו התחושה שלי.

    אהבתי

כתיבת תגובה