מה מיט רומני יכול ללמד על תכנוני מס ועל חיסכון באמצעות IRA?

לאחרונה מדובר רבות על חיסכון בשיטת IRA בארץ, כלומר חיסכון פנסיוני שבו החוסך מנהל את ההשקעות בעצמו ואינו נתון לחסדיו ולעמלותיו של בית השקעות. אסף נתן כתב על כך בבלוגו בהרחבה. האופציה אמנם פתוחה בארץ רק לעצמאים וככל הנראה כך תישאר לאורך זמן.

היתרון של IRA הוא דחיית מס. המדינה אינה גובה מס אחרי כל פעולה בניירות ערך אלא רק בעתיד הרחוק, כאשר הקרן תימשך. מי שיש לו מספיק כסף למחייתו בלי החיסכון הפנסיוני יוכל אולי אפילו לא לשלם מס לעולם (ייתכן שגם יורשיו יוכלו למנות מנהל עיזבון שינהל פעולות בקרן לאורך שנים מבלי למשוך ממנה ומבלי לשלם מס, אם כי צריך לבדוק את הסוגייה). דעתי האישית היא שכל תיק השקעות שהוא צריך להיות ממוסה בשיטת IRA, זאת מאחר שאין הגיון למסות החלטות השקעה, אלא רק הוצאה של כסף לשם צריכה. אבל באווירה שונאת המשקיעים בארץ אין סיכוי שדעה כמו שלי תתקבל, ויש אפילו שמועות לפיהן מפלגת העבודה תחתור אחרי הבחירות להעלות את מס רווחי הון לרמות קיצוניות. בנסיבות אלו יתרונותיו של חיסכון בנוסח IRA רק יגדלו.

הנשיא אובמה עומד להציע בקרוב הגבלה על גודלו של חשבון IRA, כך שהסכום הכולל בו לא יחרוג מ-3.4 מיליון דולר. זו לכאורה הצעה די מיותרת, מאחר שבארה"ב לא ניתן להפקיד יותר מ-5,500 דולר לשנה בחשבון IRA, כך שכדי להגיע מהפקדות שנתיות כאלו למיליוני דולרים צריך מזל נדיר בהשקעות, וזה קצת קנטרני לחפש להציק למתי המעט ברי המזל האלו ולבסס על כך הצעת מדיניות.

אבל מתברר שיש דמות אמריקנית די בולטת שהצליחה לעבור את הסף המוצע של ה-IRA ובגדול. מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות שהתמודד ב-2012, מחזיק ביותר ממאה מיליון דולר בחשבון IRA. כיצד קרה לו הנס הזה? האם השקיע במניות טבע בשנות השמונים או בגוגל בזמן שהייתה סטרט אפ? לא ולא. כתבה ב"אטלנטיק" מעלה שככל הנראה ההסבר אחר לגמרי ונעוץ בנוהג מעולם ההשקעות האמריקני: לקרנות השקעה יש שיטה שלפיה מנהלי הקרן יכולים להצטרף לשאר השותפים בהשקעה, תוך כדי שהם מקבלים הטבה שלפיה הם צריכים לשים הרבה פחות כסף מהם. ייתכן למשל שמנהלי הקרן ישימו 1,000 דולר, אך יהיו זכאים לתשואה כמו שותפים אחרים אשר שמו 100,000 דולר. ההערכה היא שרומני, שהיה מנהל קרן השקעה מצליח, השתמש בכספי ה-IRA שלו לשם השקעות כאלו, שבהן סכומים קטנים שסיכן נחשבו, מבחינת הקרן שלו, כסכומים גדולים. התשואה על ההשקעות הוחזרה לחשבון ה-IRA שלו ולפיכך חמקה מתשלום מס מיידי. האמת היא שבשיטה האמריקנית, אשר להבדיל מהשיטה הישראלית, מחייבת פדיון של כספי ה-IRA בזקנה תוך תשלום מס גבוה, כלל לא בטוח שהרעיון משתלם, אבל בכל אופן הוא יכול ללמד על יצירתיות מעניינת בשימוש בתכנוני מס, יצירתיות שתמיד קל יותר לעשירים להפגין לעומת פשוטי העם.

29 תגובות בנושא “מה מיט רומני יכול ללמד על תכנוני מס ועל חיסכון באמצעות IRA?

  1. אפשר ללמוד מהסיפור שני דברים שדוויד שוויצר , המאמן האגדי שכונה הכריש כבר ידע: (אורי , זה מחזיר אותי בנוסטלגיזציה לעיתוני הספורט של סוף שנות ה-70 תחילת ה80)
    א.) ענייני ממס זה כמו לופט גיישפטן , "כולם עובדים על כולם כל הזמן".
    ב.) הוא תמיד היה שואל "יודעים למה הדג על הצלחת?" ועונה "כי הוא פתח את הפה".אני רוצה לומר ולהזכיר לכם , הבלוגרים , שריבוי פוסטים בנושא שמיידעים את כל העם ואשתו בנושא, מעקרים גם את החוק וגם את הפירצה. מה שיקרה הוא
    לצערי שכולנו נמצא את עצמינו על הצלחת בלי פטור ממס והIRA היחיד שנדבר בו
    תהיה המחתרת האירית לשעבר.

    אהבתי

  2. גיא, תנוח דעתך. לדעתי אין אפילו סוציאליסט קנאי אחד שיעשה לנו צרות בין קוראיי. עוד לא קיבלתי תגובה סוציאליסטית. רוב הביקורות החריפות עליי הן מכיוון האסכולה האוסטרית, ומן הסתם גם אם הייתי כותב ברוח אוסטרית, הייתי מקבל ביקורות שאיני קפיטליסטי מספיק.

    אהבתי

  3. תמריץ, זה בדיוק מה שמדאיג – הבלוג לא עבר טסטינג ומבחני לחץ בעת בחירות ,מספיק שקורא אחד יתקל ברעיון בתקופת בחירות פופוליסטית ופוף הלך הפטור.
    פוסטים כאלו עדיף לדעתי לפרסם , אם בכלל, אחרי תקופת הבחירות.

    אהבתי

  4. אז בקרוב נצפה בטלוויזיה ונראה את שלי או זהבה מלינים על הפטור החזירי לקפיטליסטים החזיריים? נקווה שלא.

    אהבתי

  5. גיא, משום מה הדברים שלך על דוויד שווייצר (שאני לא מבין איך ינוקא כמוך זוכר אותו) הזכירו לי את הביטוי ששני דברים בטוחים בחיים: מוות ומיסים. לגבי מוות- אחרי שראיתי את הסרט של ריי קורצבייל על סינגולריטי אני לא בטוח בעניין המוות.
    בארה"ב גם נהוג שהתשלום עבור המשכנתה, החלק שמשולם עבור הריבית הבנקאית, מותר לנקוי מסך ההכנסה בתשלום ממסים. אם ינהיגו את זה בארץ לדירה ראשונה אולי זה יהיה עידוד מוצלח יותר ממע"מ 0.
    אם הממשלה תעלה את המס על רווחי הון הבורסה תרד ההשקעות בחברות ירדו ומחירי הדירות יעלו.

    אהבתי

  6. לסבסד קניית דירה באמצעות הכרה בתשלום משכנתא זהו רעיון גרוע מאוד לטעמי. אם כבר הגיוני לסבסד שכירות שהיא יותר חסכונית כלכלית. אדם ששוכר דירה גר בדירה שמתאימה לצרכיו. אדם שקונה דירה גר בדירה שהוא צריך להתאים לצרכים בעתיד או שהתאימה לצרכיו בעבר. למשל אנשים זקנים בודדים נותרים לפעמים בדירות גדולות שבהן גידלו ילדיהם. או שזוגות צעירים שרק התחתנו עוברים לדירת חמישה חדרים.

    אהבתי

  7. תמריץ, יתרון של סבסוד נדל"ן באמצעות הכרה בתשלום לצורך מס בין אם אם בקנייה או בשכירות הוא בדיווח המס לרשויות.נראה לי שזה עוזר להילחם בכלכלה שחורה, לא? אם זה לא עוזר אז זה לפחות מתמרץ אוכלוסיות שומרות חוק.

    אורי, דווקא משום שהייתי די ינוקא אני זוכר אותו. דיברו הרבה על כדורגל בשכונה.
    אח"כ בתחילת שנות השמונים הייתי עם הורי כמה שנים בשליחות בארה"ב והיינו מקבלים אז עיתונים מהארץ שהיו מגיעים בטיסות של אל-על. העיתונים היו דקים במיוחד, כנראה משום עלות המשקל במטוס, הם היו כמעט שקופים. אני זוכר שהייתי מחכה במיוחד לעיתון הספורט מיום ראשון שהיה מגיע לביתי רק ביום שני.
    הייתי קורא אותו ברצף מהתחלה ועד הסוף. אומנם את שינויי הטכנולוגיה שהתרחשו האקסלים לא מודדים , כמו שתמריץ טוען , נראה לי שגם את האושר שבצפייה למידע האקסלים גם לא יודעים לשחזר.

    בכל מקרה , דוויד שווייצר היה עדיין בשיא קריירת האימון שלו גם בסוף שנות ה80.

    אהבתי

  8. בטח ארה"ב נראתה אז כארץ פלאות בהשוואה לישראל.
    לא מאמין שיש בעיית העלמת מס משמעותית בקניית נדל"ן. בהשכרה כן.

    אהבתי

  9. אין בעייה בקנייה אך לשם קבלת זיכוי המס מהמשנתא/שכירות אמורים להגיש דו"ח [שנתי] למס הכנסה למשך כל חיי המשכנתא\שכירות. זה אמור לגרום למחשבות שניות לפחות על הכנסות לא מוצהרות.

    בטח שארה"ב נראתה ארץ האפשרויות הבלתי מובלות לעומת הארץ המוגבלת הבלתי אפשרית ששידורי הטלביזיה היו בה עדיין בשחור לבן ועוד מטעמים אידיאולוגים. בכל מקרה , בתור ילדים אני ואחי רצינו לחזור כל הזמן ארצה בין אם למדנו בבית הספר היהודי ובין אם אח"כ בציבורי.

    אהבתי

  10. גם אני למדתי בקליפורניה של תחילת שנות ה80 הטרום אינטרנטים ואני זוכר יפה את העתונים הישראלים הלבנים שקופים. מעניין אם הם עוד קיימים.
    כל אזרח אמריקאי באשר הוא חייב בדיווח מס הכנסה שנתי והבנתי שהמצב אפילו קיצוני ביותר והמיסים והעקיפה עלו והחמירו. האמריקאים רודפים את האזרחים שלהם עד המושבות על המאדים. כולם אומרים שאמריקה של היום היא בהחלט לא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות של שנות ה 80.
    הכל השתנה. די ברור שהחוק שאובמה עומד להציע לא עולה מסיבות כלכליות
    אלא רק כדי להבאיש את רומני. השיטה של אובמה להשיג נקודות במערכות בחירות היא שיטה של צהובוני רחוב אבל עובדת על האמריקאים.

    אהבתי

  11. גיא, כל הכבוד על ציונות הנעורים.
    העניין של הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה כאמצעי להגדיל את בסיס המס מדובר רבות. מתן גזרים כדוגמת הקלת משכנתא הוא באמת דרך אחת לגרום לכך.

    אהבתי

  12. ראיתי באמת דווקא פרשן שמאלן שהגדיר את ההצעה של אובמה כטרולינג, כלומר התנהגות של אנשים שנכנסים לקבוצות דיון אינטרנטיות ומתסיסים מתוך ההנאה שבפרובוקציה.

    אהבתי

  13. משה שלום חוזר ומנבא ש… הזהב הוא עדיין מפלט ואג"ח מדינה אולי הוא כמו להחזיק מזומן בהנחה שלא תהיה אינפלציה ושהכלכלה עדיין היא הכלכלה הישנה שיש בה משברים
    כשיש בחירות ביוון באנגליה בישראל. הכרזה כמותית באירופה. כשיש מצב כלכלי לא טוב באירופה ומצב מבעבע ביון. כשהממשל בארה"ב מפוצל ולא יכול להחליט הרבה איך זה שהזהב לא עולה? שהכל רגוע?
    לי יש הרגשה שאנחנו על סף מלחמת העולם השלישית. גם חלק מהעתונות משוות את המצב לערב הפלישה של גרמניה לפולין.
    העולם התרגל לטרוף. לפני שבע שנים שוק המניות היה צולל על כל דבר.
    החמס בעל סף התפרקות כלכלית ולא יורה טילים. החיזבלה שקט לאחר התגרות של ישראל שלא ברורה לי מה מטרתה. דעש הכפיל את שטחו בארבעה חודשים אחרונים למרות הפצצות בנות הברית וכבר הורג חילים סעודים. סעודיה בונה גדר בעלת 5 שכבות באורך 1000 ק"מ בגבול עם דעש, הגבול הירדני כולו בידי דעש.

    והכל רגוע ושקט

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001002075

    אהבתי

  14. מלחמת עולם שלישית? זו נבואה פסימית. לפוטין אמנם עלול להיות תמריץ להצית אש אם מחיר הנפט ימשיך לרדת, אך מקווה שדברים לא יגיעו לידי כך.

    הזהב עולה כשהריביות יורדות ואילו היום נראה שבארה"ב הריבית על סף עליה. גם אין פאניקה כי המשקיעים מאמינים שהבנקים המרכזיים שולטים במצב.

    אהבתי

  15. אני חושש יותר ממלחמות בין חברות גוש היורו ולא עם רוסיה. בתור ישראלים אני חושב שיש לנו קושי להעריך נכונה אם מדינות מערביות דמוקרטיות יכולות להלחם בינהן, זה נראה לנו לא "תרבותי" אבל קראתי מחקר שדמוקרטיות נכנסו בעבר למלחמה בקלות רבה יותר מלא דמוקרטיות.

    אהבתי

  16. תמריץ,כתבת בעצמך
    "כלומר חיסכון פנסיוני שבו החוסך מנהל את ההשקעות בעצמו ואינו נתון ל[חסדיו ולעמלותיו] של בית השקעות".

    הסולידית כתבה על זה פוסט השבוע http://tinyurl.com/q6hc4ye

    "דמי הניהול בקרנות השתלמות בניהול אישי (IRA) יהיו נמוכים מאוד (בין 0.3% ל-0.4% בשנה), מפני שלהוציא פלטפורמת המסחר ומנגנון בקרה ודיווח, בית ההשקעות לא מספק כל שירות ניהול השקעות אקטיבי."

    האמת , שכרגע אני מושקע בקרנות השתלמות סמי פאסיביות(גם בזול) שמשקיעות פאסיביות במדדים אך מאזנות בעצמן את אחוז האחזקה בצורה אקטיבית שהחולטה מראש …
    אני גם מבין שיש בעיה או אי אפשר להלוות בקלות מול קרנות השתלמות בניהול אישי (IRA) אז זה חסרון קטן.
    יש לי הלוואה קטנה שמושקעת במערכת סולארית ביתית.
    כנראה שאחזיר אותה(אין כוח להתעסק עכשיו מאחר ואני עצלן ולא סתם פאסיבי) אעביר את הקרן ל IRA ואז אשקיע בקרנות וואנגד בזול.

    הבנתי גם בין השורות שקרנות השתלמות לא IRA יכולות לגבות עמלות נוספות ונסתרות בשיעורים לא זניחים בכלל. הנה ,
    http://mof.gov.il/Releases/Pages/capital-market.aspx

    אז בשביל שליטה מלאה ללא קנוניוס, בובי מעסייס ולופט גיישפטן שיעשו לי
    המעכרס מבתי ההשקעות התשובה היא IRA בשביל לא לצאת סאעקר .

    אהבתי

  17. אני מקווה שאתם לא מצפים לדו"ח מפורט סטייל משקיעי ערך ,
    אז בוא נראה מה היה לנו:

    . התקנתי מערכת ביתית קטנה שבשיא נותנת 4 kWp(קילו ואט לשעה) ב90000 שקל שנותנת לי כ12500 שקל שנתי החזר(אין מס על הרווח) עם חוזה ל 20 שנה מחברת החשמל…
    המערכת מייצרת כ6250 kWp לשנה וחברת החשמל משלמת כ 2 שקלים לkWp
    צמוד למדד.(סבסוד גדול כי הצרכן משלם כ 55-60 אגורות לkWp כולל מע"מ).
    אחרי 20 שנה צריך לחדש חוזה וכנראה שהסבסוד אם בכלל יהיה הרבה יותר קטן.
    בחישובים שלי הנחתי שאחרי 20 שנה אקבל את המחיר לצרכן בלבד.
    בין כה , אחרי 25 שנה צריך להחליף את כל הפאנלים שכל שנה מאבדים 0.5 אחוז מיכולת הייצור שלהם. יש ממיר שצריכים להחליף בממוצע פעם ב 10-12 שנה שעולה בערך 7-10 K ויש גם הוצאות תחזוקה פעם ב ….

    בנוסף , נקטתי בכללי זהירות מחמירים למערכת ביתית קטנה (תודות לאשה )
    והתקנתי את הממיר בנקודה הנמצאת כ5 מטר מקיר הבית , דבר שכנראה הוריד
    את ייצור מערכת מכ7000 kWp שנתי.
    ————————————————————————————
    מכל החלקים המרכיבים את המערכת, רק הממיר מייצר סביבו שדה מגנטי. השדה המגנטי בתדר זה הוגדר ע"י ארגון הבריאות העולמי כמסרטן אפשרי, ולכן יש להגביל את החשיפה לו. בהתאם לעקרון הזהירות

    המונעת יש להגביל את השהייה באזור הממיר, מכייון שעוצמת השדה המגנטי במקום זה עלולה להיות גבוהה. ההנחייה של המשרד להגנת הסביבה הינה להתקין את הממיר במרחק של לפחות 4 מטרים ממקום שהיית אנשים דרך קבע. בשנים האחרונות יצאו לשוק ממירים חדשים ומשוכללים יותר, הפולטים עוצמותשטף מגנטי נמוכות יותר. עוצמות אלו מאפשרות התקנה גם במרחקים קטנים יותר, בפרט עבור מערכות בעלות הספקים נמוכים לשימוש ביתי (בין 4 עד 10 קילו וואט).
    ————————————————————————————
    נקודות כלליות:
    —————-

    לא רציתי להשתמש בכסף קיים אז לקחתי הלוואת בלון מקרן ההשתלמות. בפריים מינוס חצי ל7 שנים וכנראה שאגלגל אותה הלאה ( בעצם לא בטוח, תלוי איך ארגיש באותו יום עוד 3 שנים – המערכת בת 4 כבר)

    מחירי המערכות לפי הבנתי מאוד ירדו והיום ועלות מערכת כזאת היא בסביבות ה60K . אמה מה? הממשלה שמסבסדת את העניין גם הורידה את המחיר לkWp
    לסביבות השקל ולכן זה לא כדאי כ"כ לחברות הסולאריות להתעסק עם מערכות קטנות.

    בעתיד , גם כשאצטרך להחליף את רוב המערכת ישארו בידי חלק מהתשתיות
    והאישורים כך שבטח יהיה כדאי להמשיך מאחר ומחירי הפאנלים יורדים ובטח הטכנולוגיות ישתפרו.

    מערכות עסקיות מקסימליות עם כ 55-50 kWp עלו בזמנו כ 600-650K ומחזירות בערך 130 לשנה שעליהם משלמים מס – החזר ההשקעה על מערכות כאילו יותר מהיר כמובן.

    בזמנו , חשבתי NPV , ROI וכיוצא באילו ובשפה פשוטה אני מעריך רווח של כ 4000-5000 שקל לשנה ל 20-25 שנה אם מערכת השמש לא תקרוס.

    אהבתי

  18. את הנקודה החשובה הזאת באמת שכחתי לציין.
    המערכת מחוברת ל2 שעונים. כל כל מה שהמערכת מייצרת מקבלים 2 שקלים מסובסדים. כל מה שנצרך ( גם אם מהמערכת) משלמים לחברת החשמל לפי התעריף לצרכן. כך שאין קשר לרווח מהמערכת לכמות שהצרכן צורך רק למה שהמערכת מייצרת.

    אהבתי

  19. אני משלם לח"ח כששת שקל לשנה(ומקבל 12.5K). העלות כולל מע"מ לקוט"ש היתה עד עכשיו כ 60 אגורות. משמע שצרכנו כ 10000 קוט"ש לשנה.
    המערכת כאמור מייצרת בערך 6250 קוט"ש לשנה( שעליהם כאמור אני מקבל כ 2 ש"ח לקוט"ש ) , בקיץ יוצא משהו בסביבות 650 קוט"ש לחודש ובחורף מחצית.
    אנחנו פותחים מזגנים חופשי (יש לי גם סוג של בית ירוק אז בנוסף הוא חסכוני באנרגיה) וכנראה שהמערכת ביום הייתה מספקת כל צרכינו בקיץ אם כי בחורף כנראה שלא.
    בכל מקרה ח"ח מקזזת לנו את ההוצאות מהככנסות ואפילו בחורף אני בפלוס של כמה מאות שקלים (חשבון (זיכוי )דו חודשי).

    יכולת לראות את הסרטון של יוון בתגובה הקודמת?

    אהבתי

  20. שקלתי לבנות מערכת לשימוש ביתי בבית שאני בונה כעת. חשבתי להכניס בטריות ואלו מרכיב יקר יחסית. רוב החשמל נצרך על מיזוג במשך היום. אפשר לקנות מזגני אוויר שעובדים חלקית על חשמל סולרי כחלק מהיחידה ומאווריי תיקרה סולרים.
    הורדתי את הסירטון כי לא ניתן היה לראות אותו על הרשת, בהחלט מצדיק את המגמה שלי לעבור לאי ביוון, למרות שלאחרונה המליצו לי על מלטה. יש לך מצלמה עם רזולוציה גבוהה מאד.

    אהבתי

  21. גם אני שקלתי לבדוק את העניין של איוורור סולארי לגג.
    מחיפוש פושטי וגס ראיתי שכולל התקנה זה עולה משהו כמו 4000 שקל. הם אומרים שזה חוסך 30 אחוז מהוצאות המיזוג בקיץ ובחורף שומר מרטיבות בעלית הגג. לפי חישוב גס אני מניח שאני מוציא על מיזוג כ2000 בשנה … חסכון של 20% (שמרני) יהיה כ400 שקל. יש על המערכת אחריות של 5 שנים. לדעתי הפתרון הזה יפה לירוקים , לי זה נראה בגילגול כסף די סתמי.

    אני לא מבין במצלמות גדול, מבחינתי אני לא שם לב להבדל בסרט שצולם בנסרטת סופר 8 לכל המצלמות מלאות הפיקסלים של ימינו.

    לגבי מלטה , יש לי זכרון ילדות לא נעים משם.
    כשהייתי בן 8 הצטרפתי לסבתא ז"ל וסבא שלי יבל"א , שעבד כאלחוטן על אניות צים למסע בן חודש בים התיכון. במלטה עלינו על אוטובוס ומשום שדיברתי עברית הנהג האנטישמי דרש שנרד מהאוטובוס ולא המשיך לנסוע. אני חושב שירדנו ולקחנו אוטובוס אחר בסופו של דבר.

    מחכה לסרטון תגובת התגמול שלך.

    אהבתי

  22. הסרטון שלך היה גדול מאד 215 מג ל 2 דקות, וזה המון פיקסלים. בחודש הבא ראש השנה הסינית אכין תגובה.
    מלטה בשנות ה 70 וה 80 היתה מרכז פעילות של מוסלמים אוהדי טרור והם לא חיבבו ישראלים. האירגון של אבו נידל הנחית שם פעם מטוס מצרי והצבא המצרי שרצה להראות לצהל אחרי ההשתלטות של ביבי ואהוד ברק על מטוס סאבנה שהם גם יודעים איך לעבוד ניהל בתוך המטוס קרב רימוני יד. היתה תקופה שלהגיע ללוב היה אפשר רק במעבורת ממלטה בשל סנקציות על לוב ולכן זו היתה נקודת מעבר של הגיהד האיסלמי וחברים של קדאפי.
    ראיתי שמאוורי תקרה סולרים עולים כ 90 דולר ומזגן סולרי כ 350 פלוס. בסופו של דבר זה באמת לא שווה את המאמץ כלכלית.
    ליד הבית שלי יש טורבינת רוח ליצור חשמל אדיר ממדים ואני מסופק אם כלכלי.

    http://internationalliving.com/2015/01/the-best-places-to-retire-2015/

    אהבתי

כתיבת תגובה