אירן ושלטון האייתולות אצלנו

מנהיג אירן חמינאי הבטיח שמדינת ישראל לא תתקיים 25 שנים נוספות, ובטהרן מוצב שעון עצר פומבי המבצע את הספירה אל תאריך היעד. עד החודשים האחרונים גיחכתי, אבל לאחרונה הגיחוך נתקע על פניי, וגם חמינאי עצמו התלוצץ על כך שנראה שאצה לציונים הדרך לעמוד בנבואתו.

אבל גם על הרפובליקה האיסלאמית עצמה מונחים סימן שאלה ושעון עצר. הציבור האיראני הולך ומתחלן, דבר הבא לידי ביטוי בסקרים, בנוכחות במסגדים וגם בשמות. שיעור השמות לילדים הקשורים לקדושים של האמונה השיעית הולך וצונח. ב-15 שנה ירדה השכיחות של שמות כאלו בחצי. במישור הכלכלי רבים ממכוני המחקר חוזים צניחה במחיר הנפט ובשימוש בנפט כתוצאה ממעבר העולם למכונית החשמלית. כלכלת אירן היא בסופו של דבר משהו פשוט מאוד: נפט ותו לא. תום עידן הנפט יעמיד את אירן במשבר קטסטרופלי.

אירן כיום היא לא רק האיום הקיומי העיקרי על מדינת ישראל. היא האיום הקיומי היחיד. החמאס אינו באמת איום רציני ברמה הקיומית, הגם שזהו זבוב טורדני מציק. החיזבאללה שורד בלבנון המתפרקת רק בזכות כסף איראני. פקיסטן הגרעינית רחוקה מכדי להטריד, וסעודיה נוקטת עמדה פרו ישראלית סמויה.

קריסת הרפובליקה האיסלאמית, הגם שכל ישראלי בוודאי מייחל לה בכל מאודו, יכולה לתת לחברה הישראלית מרחב תימרון למריבות ולקרע פנימי. אם אין אירן, אז לא חייבים את הטייסים הכי טובים והכי שמאלנים. אפשר להסתפק בטייסים בינוניים מצביעי ימין. אפשר להתעמת עם הממשל האמריקני, כי מחסני החירום לא הולכים להתרוקן. אפשר לסבול פגיעה בתפקוד התעשייה ולאפשר קיצוץ בתקציב הביטחון.

שלטון האייתולות בטהרן מציב איום קיומי, ואיום קיומי זה מחייב להימנע מקרע פנימי קשה מדי. הצד השני של המטבע הוא שבהעדרו של איום קיומי זה תיפתח הדלת למלחמה פנימית חסרת מעצורים. במלחמה כזו עלולים לנצח האייתולות פה, שהיתרון הדמוגרפי לצידם. אז האם האייתולות ששם מקשים על שלטון האייתולות פה? ניתן לטעון זאת. לחילופין ניתן לטעון שקריסת האיום האיראני תאפשר קרע פנימי מוחלט, כדוגמת התפצלות ליהודה ולמדינת תל אביב. התפצלות שהיא מסוכנת מדי כל עוד אירן אורבת בפתח.

3 תגובות בנושא “אירן ושלטון האייתולות אצלנו

  1. הסיבה שסעודיה אינה נגד ישראל היא האיום האירני עצמו, אם משטר האייטולות נופל ארץ מוסלמית אחת או אחרת – סעודיה, תורכיה עם או בלי ארדואן – יכולה לתפוס את הפוזיציה הזו.
    איום נוסף על ישראל היא דעת הקהל המערבית שנובע מהסוגייה הפלסטינית. הרי דרום אפריקה הלבנה נפלה לא בגלל איום של ארץ אפריקאית אחרת אלא עקב חרם בינלאומי. אם אוקסיו-קורטז נבחרת לנשיאות ארה״ב עשוי הגב האמריקאי להיעלם. גם בגלל זה לא כדאי להשמיד את הליברליזם הישראלי (למרות שזהו מהלך גרוע גם בפני עצמו)

    אהבתי

  2. אני לא יודע בוודאות, אבל נראה לי שמה שסעודיה עשתה הוא בלתי הפיך. דווקא ממצרים אולי הייתי חושש. מדינה שבעתיד תמנה 200 מיליון בהתפרקות כלכלית. אי אפשר לבטלה כאיום קיומי למרות הסכם השלום.

    דעת הקהל המערבית היא לדעתי איום קיומי רק במשולב עם אירן. בלי איום קיומי פיזי, אני לא בטוח שאפילו אוקסיו-קורטז כנשיאה היא סוף העולם. החשש הוא שאירן תעשה ככל העולה על רוחה בלי גיבוי אמריקני נגדה.

    אהבתי

  3. מעניין שלמרות הישגיה האחרונים של אירן, בחזית החשובה של שער המטבע שלה – ההידרדרות נמשכת, והוא מתקרב שוב לנקודות השפל שהיה בהן לאחרונה. 55 אלף טומן לדולר.

    אהבתי

כתיבת תגובה