הממשלה מתכננת להוריד את גיל הפטור מהצבא של הצעירים החרדים ולאפשר להם להקדים לצאת לעבוד. אחרי שהממשלה הזו הנחילה לציבור אכזבות בכל מובן אפשרי וקידמה רעיונות שמעמידים את עצם קיום המדינה בסימן שאלה, הנה רואים יוזמה חיובית משמעותית. אפילו שבציבור החילוני לא תתקבל בעין יפה.
המצב שבו החרדים לא מתגייסים הוא מצב רע, אבל הוא מצב טוב בהרבה מהמצב ההפוך שבו היו מתגייסים בהמוניהם. מוטב לצה"ל שלא יהפוך למיליציה דתית קנאית של לוחמים נטולי כל תחושה של מוסריות ליברלית מערבית. אפילו גדוד "נצח יהודה" המצומצם היה די בו כדי להביך את ישראל מול ארה"ב, כשהלוחמים החרדים בו הניחו לאדם מבוגר, אזרח אמריקני, למות.
המצב שבו הגברים חרדים לא מתגייסים ולא עובדים הוא עוד רע בהרבה מהמצב שבו רק היו לא מתגייסים. אחרי 75 שנים בשלה העת לחתוך את הקשר הגורדי ולאפשר להם לא להתגייס, אבל כן לעבוד.
מדברים על שתי גרסאות לחוק הפטור לחרדים. בגרסה אחת הפטור יינתן בגיל 21. בגרסה שנייה הפטור יינתן בגיל 23. הבדל של שנתיים בגילאים האלו הוא הבדל של שמים וארץ, בין מצבו של בחור רווק המסוגל עדיין להקדיש שנה או שנתיים להשלמת לימודים, לבין מצבו של בחור נשוי ואבא, שיכולתו לתמרן בחופשיות בחיים פוחתת משמעותית. מתן הפטור רק בגיל 23 יהווה בכיה לדורות ולא ישנה מהותית את הסטטוס קוו.
בנוסף יש לזכור את תיאוריית הקורבן שידועה במדעי הכלכלה. בחור ירא שמים לא יוכל לפרוש סתם ככה בגיל 21. תהיה בכך הודאה שהוא בעצם היה שבוי של צה"ל, ולא למד בישיבה מרצונו החופשי. הוא יצטרך להוכיח שהוא מוכן להקריב קורבן מרצונו החופשי – להקריב עוד שנה או שנתיים כדי להוכיח לחברה את דבקותו האמיתית בלימוד התורה. מוטב אם כך שיקריב את השנים שבין גיל 21 ל-23 מאשר את השנים שבין גיל 23 לגיל 25, אז בוודאי יהיה כבר נשוי פלוס שניים.
אחרי שיעבור הפטור לחרדים מהשירות יתחזקו תהליכים שיקלו על חרדים להשתלב במשק הישראלי, אבל לא יהיה בכך פתרון לבעיה העמוקה יותר – העמדות הלא ליברליות של החרדים ישנו לחלוטין את צביון המדינה, ככל שהחרדים יתחזקו דמוגרפית, ויהפכו אותה למקום שבו חילונים אינם מרגישים עוד בבית.
תמריץ אם יש פטור לחרדים אז שיהיה גם לכל האחרים. זו עוולה שזועקת לשמיים, ולמרות שבעבר חשבתי שעדיף להסדיר את הענין, בשבועות האחרונים אני כבר לא בטוח בכך.
אם מממשים את רעיון הקנטונים, נכון יהיה לדרוש מכל קנטון אחוז מסויים מהאוכלוסייה לתפקידים קרביים, וזה כולל את החרדים. לחילופין, רכז אותם במקום גיאוגרפי מופרד היטב ואחל להם בהצלחה.
אהבתיאהבתי
נושא הגיוס ימשיך לככב עוד שנים רבות, וגם כשתבשיל העת לקנטונים ולאוטונומיות, ידברו עליו. בטווח הקצר קודם כל צריך לשלוח חרדים לעבוד.
אהבתיLiked by 1 person
רגע, אז אם בחור ישיבה יצטרך "להקריב עוד שנה או שנתיים כדי להוכיח לחברה את דבקותו האמיתית בלימוד התורה", אחרי שקיבל פטור בגיל 21, אז הוא יהיה כבר בגיל 23 כשיסיים להקריב.
והרי נטען כי "הבדל של שנתיים בגילאים האלו הוא הבדל של שמים וארץ, בין מצבו של בחור רווק המסוגל עדיין להקדיש שנה או שנתיים להשלמת לימודים, לבין מצבו של בחור נשוי ואבא, שיכולתו לתמרן בחופשיות בחיים פוחתת משמעותית."
אהבתיאהבתי
ההנהגה החרדית לא מעוניינת שהם יצאו לעבוד לכן הורדת גיל הפטור לא באמת תוציא אותם לעבודה (קשה לי להאמין שההנהגה החרדית תתן יד להוצאה מאסיבית של חרדים לעבודה)
אהבתיאהבתי
אמחיה
לפעמים תיקונה של עוולה יגרום נזק שעולה על התועלת מוסרית. המקרה של גיוס החרדים הוא בדיוק כזה.
אין בגיוסם שום תועלת. לצבא לא חסר כח אדם, יעיד כל ג'ובניק (כמוני) שהעביר שלוש שנים ברביצה על ספה בחמ"ל. לעשות מהם חיילים קרביים זו משימה בלתי אפשרית. המשאבים שיושקעו בזה עצומים.
הגיעה מזמן העת לוותר על העניין, למצוא פתרון שיאפשר להם לצאת לעבוד ולפצות היטב את מי שכן נושא בנטל.
אהבתיLiked by 1 person
יבגני, תיאוריית הקורבן לא נכונה לכל אחד. היא יותר מתאימה לאליטה הליטאית הלמדנית. וגם בקרב אלו שהיא מתאימה להם, עדיף שיסיימו חובותיהם למגזר בגיל 23 ולא בגיל 25. זה יותר קשה מגיל 21, אבל זה לא חסר תקווה.
אהבתיאהבתי