נשלם על זה עם ריבית

יו״ר ועדת הכספים, משה גפני, מנסה לקדם הצעת חוק שתקטין את העלאות הריבית למי שלקח משכנתא בריבית פריים על דירה אחת. זו הצעת חוק שנובעת מהמשבר הכלכלי הקשה של המשפחות החרדיות בעקבות העלאת הריבית, אשר מתואר במאמר המעניין ב״צריך עיון״.

מדובר בחריגה בוטה מכללי המשחק הרגילים. לקיחת משכנתא בריבית פריים היא השקעה כלכלית. ככל השקעה ייתכן שהנסיבות ישתנו כך שתעלה יפה או פחות יפה. הרעיון שהמדינה תתערב ותעוות רטרואקטיבית את חוקי הכלכלה ככה שמשקיע מסוג מסוים יצליח טוב יותר, כמוהו כהחרבת חוקי השוק החופשי. אולי יש לכך מקבילה בצעדים שננקטו אחרי ויסות מניות הבנקים בשנות השמונים, אבל זהו צעד נדיר ומסוכן מאוד. אין מדובר במקבילה להצלת בנק קורס, כי למדינה אינטרס שהפקדה בבנק תיחשב נכס חסר סיכון. לעומת זאת, אין שום אינטרס להשלות נוטלי משכנתאות שמסלול ריבית הפריים הוא דל סיכון. ומה הצעד הבא? אם המגזר החרדי ינהר לאיזה סטרטאפ רפואי מבטיח שינחל כישלון מוחלט, האם המדינה אמורה להסכים לפדות את המניות במחיר נאה? דברים כאלו מעוותים את השוק גם לעתיד לבוא. הם מפתחים תיאבון לסיכון מופרז תוך הסתמכות על המדינה כאביר על הסוס הלבן שיבוא ויושיע. הם גורמים לקבוצות לחץ לחשוב שהפיתרון לכל מצב ביש כלכלי שנקלעו אליו הוא לשגע כמה ח״כים שיבואו לעזרתם. הרווח על חשבונם, הסיכון על חשבון הכלל.

בעיוותי שוק יש צד אפל יותר מאשר בהעברות ישירות כמו קצבאות ילדים למשל. סכומי הקצבאות רשומים בספרי התקציב ומשמעותן ידועה ושקופה. כאשר מעוותים את השוק, העלות שמגולגלת מהמרוויחים למפסידים אינה חשופה ואינה נהירה לכול.

גם יש בהצעת החוק פגיעה בעצמאות בנק ישראל. הכלי החשוב ביותר בסל של הבנק הוא היכולת להעלות ריבית. הגבלת היכולת הזו תיתפס כעוד צעד לקראת הפיכתנו לטורקיה, שם נגיד הבנק המרכזי הוא בובה של הממשלה, ואיש אינו תולה בו תקוות לייצוב הלירה השוקעת. החוק יכול להתפרש כגדול יותר מאשר העניין הספציפי שבו הוא עוסק – לא רק הקלה בריבית לנוטלי משכנתאות, אלא החלפת המחויבות של הבנק המרכזי ליציבות השקל במחויבות של הממשלה לפופוליזם ולריצוי סקטורים.

מבחינה מהותית העלאת ריבית מרסנת אינפלציה על ידי ייקור הכסף, וייקור הכסף משפיע בשני מישורים: הוא מקשה על צריכה, והוא מקשה על השקעה. בעוד שהפחתת הצריכה היא בלתי נמנעת כדי שייקטן הביקוש למוצרים, הרי שהפחתת ההשקעה היא בעייתית. הרי המוצרים של מחר יבואו מההשקעות של היום. בפרט הדבר בולט בענף הבנייה. העלאת ריבית פוגעת קשות בחברות הנדל״ן הממונפות ותביא בהכרח לבניית פחות דירות. בניסיון לרסן את האינפלציה של היום יוצרים תנאים שיובילו לעליית מחירים ולמחסור בדירות בעתיד. אם החוק יגביל את הנגיד שלא יוכל להעלות את הריבית שמשקי בית נוטלי משכנתא חשופים אליה, הוא יצטרך להעלות ביתר שאת את הריבית שהמגזר העסקי חשוף אליה. ככה הוא יפגע בהשקעות, בתעסוקה, במוצרים שיהיו על המדפים בעתיד, בדירות שיהיו זמינות בעתיד ובצרכנים של העתיד.

63 תגובות בנושא “נשלם על זה עם ריבית

  1. לייק, מלבד למשפט "הגבלת היכולת הזו תיתפס כעוד צעד לקראת הפיכתנו לטורקיה, שם נגיד הבנק המרכזי הוא בובה של הממשלה, ואיש אינו תולה בו תקוות לייצוב הלירה השוקעת".

    אהבתי

  2. תמריץ זה למעשה גרוע יותר. אפשר לעשות כאן ארביטראז' – לקחת הלוואה זולה, לרכוש אג"ח בריבית יקרה ולשלשל לכיס את המרווח – על חשבון המדינה.

    אהבתי

  3. אני תופסת את גפני כאחד הח'כים המתוחכמים (להבדיל מהחכמים) המניפולטיבים והערמומים ביותר בכנסת. עם נסיון מצטבר אדיר בוועדת הכספים של הכנסת כיצד לגזור כל מיני קופונים עבור המגזר שלו. ולראייה המוני הדרכים השונות והמשונות שבהן המגזר החרדי זוכה לכל מיני הנחות והטבות, מעל ומעבר לכל שאר המגזרים (כמו בארנונה וסבסוד רשויות מקומיות, בתעריפי תחבורה ציבורית, בתשלומים לקופות החולים ועוד ועוד).
    והכל בלי שהציבור הרחב והתקשורת יצליחו לקלוט מה בדיוק ראש וועדת הכספים מבשל.
    שמעתי טענה (שאין לי מושג האם היא נכונה) שכל מי שרוצה להעביר איזשהו משהו בוועדת הכספים נתבע להסכים לאשר איזושהי הטבה "פעוטה" שאותה מבקש יו'ר הוועדה עבור מגזרו. הרוב נאלצים להסכים לסוג זה של סחיטה. וגם לא ששים לרוץ אח'כ לפרסם ברבים שנכנעו לסחיטה.

    להערכתי גפני אינו הדיוט כלכלי, ולפיכך מאוד לא סביר להניח שהוא לא שיער מה יהיו ההשלכות של הצעתו לפגוע בעצמאות בנק ישראל, וההדים שהצעה זו תעורר.

    מכאן שהצעתו הפומבית, ומעוררת ההדים הרבים בארץ ובעולם, להקפיא את העלאת הריבית של משכנתאות דירה ראשונה – מאוד חורגת מדפוס הפעולה המוכר של גפני.

    שתי השערות חלופיות (או משלימות) שעולות כרגע במוחי להתפתחות זו:

    1. המצב במגזר החרדי הרבה יותר נואש מכפי שידוע לנו – ואנשים נואשים נדחפים לעשות צעדים נואשים. כולל שטויות שלא מאפיינות אותם כשאינם נתונים בלחץ חריג.

    2. זהו מהלך ראשון לקראת נסיגה מהצעתו הראשונית בתמורה לאיזשהו "ויתור פעוט" אחר, שאליו גפני חותר.

    דוגמא אפשרית שעולה כרגע במוחי – החזרה של סבסוד ממשלתי מיוחד למשכנתאות לזכאים *מיוחדים* של משרד השיכון. הקריטריונים שיקבע גפני לזכאים לסבסוד ממשלתי נדיב במיוחד יצליחו, בדרך פלאית כלשהי, להטיב בעיקר עם חרדים. לדוגמא: מתן משקל זניח לשירות בצבא + משקל אדיר למספר האחים והאחיות של מבקשי המשכנתא. זוג חילוני ממוצע יתקשה למצוא 4-5 אחים ואחיות, אך זוג חרדי יצליח להצביע על מספר דו ספרתי.

    Liked by 2 אנשים

  4. קמיליה נשמע הגיוני, וזו אגב עוד סיבה לכך שהחרדים רוצים להגביל את בג"ץ, מאחר ובג"ץ יכול לפסול חוקים כאלה בטענה שהם לא שוויוניים.

    Liked by 2 אנשים

  5. צריך גם להבין שכל סבסוד שיקבלו החרדים יבוא על חשבון החילונים. למעשה גם סבסוד "לכולם" מעביר כסף מהחילונים לחרדים. באופן כללי האוכלוסייה החרדית (וגם הבדואים) עושה "דאבל דיפינג":

    חינוך "חינם" לילדים מגיל שנתיים – לחרדים יש יותר ילדים לכן הם מקבלים יותר סבסוד.
    רפואת שיניים / משקפיים "חינם" לילדים – שוב, לחרדים יש יותר ילדים.
    רפואה כללית "חינם" לילדים – אותו סיפור

    ה"דאבל דיפינג" מתבטא בכך שהחרדים גם *משלמים פחות מיסים* באופן משמעותי, כי הם מרוויחים פחות ועובדים פחות, ומעבר לכך יש להם הקלות שונות כפי שקמיליה ציינה (ארנונה וכיו"ב).

    Liked by 1 person

  6. amehaye

    אתה צודק, והייתי מצפה שהמרכז-שמאל יפעל להפחתת מדינת הרווחה, והמחאה תתמקד בנושא זה. משום מה, זה לא קורה. ההתמקדות היא ברל"ב ובבג"ץ.

    לדעתי זו טעות. האלקטורט לא טיפש ונחות כמו שהמרכז-שמאל מניח. ויש נושאים בהם ניתן למצוא מכנה משותף רחב. הבעיה שכמו שרל"ב זה עיקר דת שם, כך גם מדינת רווחה.

    בלי קשר לרפורמה המשפטית, אנו צועדים לתהום בנושא זה. ובג"ץ רק מחריף המצב (חשמל זה זכות יסוד , לא?).

    Liked by 3 אנשים

  7. קמיליה,

    כבר עשרות שנים יש משכנתא מסובסדת לזכאים של משרד השיכון, ועיקר הקריטריונים זה מספר שנות נישואים, מספר ילדים, מספר אחים של ההורים. החרדים מנצחים שם בקלות את כולם:

    https://www.gov.il/he/Departments/General/old_and_new_family_mortgage

    יתכן שהמניע הנסתר של גפני זה הזזת יותר סבסוד לשם. אחרת, אני באמת לא מבין מה קורה פה. האם הוא נדבק בטרנד שריפת האסמים וקדיחת חורים בקרקעית הספינה של האופוזיציה?

    אגב, המשכנתא הזו והקריטריונים שלה קיימים כבר לפחות 30 שנה (אני לקחתי כזו אז).

    אהבתי

  8. מתקשר עקיפות לנושא,

    כתבה של עקיבא ביגמן באתר מידה שכותרתה:
    "תגידו את האמת: זה לא הרפורמה אלא החרדים".
    תקיפת האקטיביזם המשפטי מכיוון הפוך מהמקובל.
    מספק מעין הסבר, ולו חלקי, לחוסר הנכונות של השמאל – מרכז להגיע לפשרות פוליטיות (ובמידה מסוימת גם לחוסר האחריות שהוא מגלה לגבי עתיד המדינה וטובתה).

    https://mida.org.il/2023/02/28/%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%93%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%aa-%d7%96%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%a8%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%9e%d7%94-%d7%96%d7%94-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d/

    חלקה האחרון של הכתבה:
    " … . זהו התפקיד הפוליטי החשוב ביותר של בג"ץ מבחינת השמאל. הוא מאפשר לשמאל לאמץ פוליטיקה טהרנית וקיצונית, שמונעת דיון ופשרה נרחבת בחברה הישראלית – לרווחתם הגדולה של החרדים והימין הקיצוני, שהחרם משמאל מעצים מאוד את כוחם הפוליטי. השמאל הפרוגרסיבי התרגל לכך שאת דמות המדינה הנוחה לו מעצב עבורו בכפייה בית המשפט העליון, וכך הוא יכול לתעל את האנרגיות הפוליטיות שלו לנושאים אחרים – מדינה פלסטינית, סילוק נתניהו, ומה שזה לא יהיה בעצם שרוצים שם בשמאל.

    בדרך כלל מבקרים את האקטיביזם השיפוטי על כך שהוא מכניס את בתי המשפט לשדה הפוליטי ומוביל לפוליטיזציה של המשפט; אבל יש למשוואה הזו גם צד שני – הוא מסיר אחריות מהפוליטיקה, ומוביל לדה-פוליטיזציה של הכנסת. במובן הזה, מדובר בתוצאה הרסנית הרבה יותר. לא רק שהאקטיביזם חילל את בתי המשפט, הוא חירב גם את התפקיד המרכזי ביותר של הכנסת בשבתה כבית הנבחרים, להשיג פשרות ראויות ומתונות בין חלקי העם.

    מי שחרד להשפעה שיש לחרדים על דמותה של המדינה צריך להפנות את מרצו להרחבת הקואליציה. אם ממשלות מרכז-ימין היו מובילות רפורמה משפטית וממנות חלק מהשופטים, רוב הציבור לא היה כל כך מודאג. זה מה שהיה קורה במערכת פוליטית נורמלית, כזו שמבינה שהאחריות לעתיד החברה מונח באופן בלעדי על כתפיה, בלי בג"ץ ובלי 'בצלם'.

    במקום זאת, האנרגיה כולה מופנית למאבקים ברחובות, עם איומים בסרבנות וחרם על הכלכלה. וזה אולי הסימן הבולט ביותר של דרדור הכנסת על ידי השמאל ובג"ץ; במקום שהכנסת תהפוך לזירה המרכזית לפעולה נגד הרפורמה, היא הפכה לזירה משנית, סניף של ההפגנות. הם צועקים בוועדות, קופצים על שולחנות ומפגינים במליאה – הכל חוץ מעבודה פרלמנטרית פוליטית. רק תשוו את זה למאבק הימין נגד הממשלה הקודמת – כמה מאמצים הוקדשו למציאת עריקים, שכנוע מתנדנדים והפלת הממשלה. שום דבר מזה לא קורה היום בשמאל. ההמון המוסת לא צריך לפרוץ לקפיטול שלנו, הוא כבר בפנים מזמן עם חנייה קבועה וחסינות.

    הדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו במשבר חסר תקדים. הרסניות תוצאותיו של האקטיביזם השיפוטי."

    Liked by 2 אנשים

  9. קמיליה,
    משווה ומעלה.
    ב1933 פירסם בן גוריון את "ממעמד לעם". כעת אנו חוזים בשיאו של תהליך הפוך. למעשה, אנו בתוך מלחמת מעמדות שרוכבת על התירוץ המשפטי. שימי לב שההסתדרות לא במשחק משום שראשי הוועדים הגדולים הבינו את מהות המאבק.יש כאן מעמד גבוה שהזהות העצמית שלו בנוייה על שלילת הזהות היהודית ללא מגדיר אידיאולוגי אחר. כל מי שהתנגד לחוק הלאום הוא גם נתנגד הרפורמה. זה לא מקרה שאין שם שום גוף פוליטי דמוקרטי ואין גם רצון להקים גוף כזה שבו פורחים אנשי פשרות ודילים. הערבים מבינים שזה מאבק פנים יהודי ולמרות שהאידיאולוגיה האנטי יהודית מאד מתאימה להם השונות המעמדית מותירה אותם בצד. כשהמלחמה תגיע לצבא זה יהיה חיל האוויר ו8200 נגד כפיר וגולני.

    Liked by 2 אנשים

  10. amehaye,
    אם מה שמטריד אתכם היה העול הכלכלי הייתם מטפלים תחילה בטריליון השקלים של הפנסיה התקציבית שבהשוואה אליו הסבסוד החרדי הוא כסף קטן. במחנה שלו רואים דווקא במקבלי הפנסייה הזו את הטפילים המסוכנים

    Liked by 1 person

  11. הטלת האחריות למצב על בג"ץ וכיו"ב היא מגוחכת עד כדי חסרת תום לב. לא בג"ץ אשם במצב ולא "שאיפות נסתרות" של המתנגדים לרפורמה. ההתנגדות לרפורמה הנוכחית קיימת גם אצל אנשי ימין, ורצון לרפורמה *אחרת*, שלא פוגעת בשומרי הסף ובמערכת האיזונים והבלמים, קיים גם בשמאל.

    לדעתי האשמים העיקריים כאן הם דווקא תומכי הרפורמה הנוכחית. ממשיכים קדימה בלי להקשיב לגופו של עניין, תוקפים לגופו של אדם ומחפשים מניעים נסתרים. לא הרצון ב"שליטה" מוביל את מתנגדי הרפורמה אלא הבנה של כל הבעיות שהיא נושאת עימה. חבל שתומכי הרפורמה לא מסוגלים להקשיב עניינית. זה מקרה קלאסי בו אין הגמל רואה את דבשתו.

    אהבתי

  12. amehaye,
    זה ישראבלוף טיפוסי. מה קורה לדעתך בגילאי 45-67?
    למה אי אפשר למסות את הפנסיות הגבוהות? למה הבכירים במערכות הביטחון והמשפט מרוויחים יותר מראש הממשלה?

    Liked by 1 person

  13. טענתי בעבר שלא "הנהגה יוצאת דופן" היא שהביאה לפריחה הכלכלית אלא הריבית. טענתי שההשפעה של ההנהגה היא זניחה ביחס לריבית. זה עדיין נכון לדעתי, אולם הממשלה הנוכחית מדגימה כיצד הנהגה גרועה יכולה להפוך מצב רע לגרוע יותר.

    https://www.calcalist.co.il/local_news/article/hytr2vqrs

    "המשק בבלימה, כמעט כל האינדיקטורים משקפים האטה בפעילות"
    נתניהו הבטיח גירעון של 1%, הנתונים חוזים שהוא יהיה גדול פי 3 – יצוא ההייטק נבלם, ההכנסות מנדל"ן צפויות לרדת בחדות, האבטלה במגמת עלייה ותחזיות הגופים הפיננסיים הישראליים הן של האטה בפעילות הכלכלית; הפועלים: "האינפלציה, הריבית ואי־הוודאות הפוליטית יעיבו על הצמיחה. התוצר עבר למגמת התכווצות"

    המצב הבסיסי בעייתי בגלל הריביות הגבוהות (יחסית ל-14 השנים האחרונות – מאז 2008) שגורמות להאטה בכל העולם. אבל המהפכה המשטרית שמבוצעת בלי שום מחשבה על איזונים ובלמים, ללא דיון מעמיק ורציני עם כל הצדדים וללא הסכמה רחבה הביאה לתגובת נגד שמחמירה את המצב שבעתיים. תוסיפו את ההתמודדות האנמית עם הטרור הפלסטיני (14 נרצחים או יותר בחודשיים) וקיבלנו מצב שהוא גרוע יותר מאשר לו הממשלה הייתה נוהגת באחריות.

    אז כן, הריבית היא עדיין הסיבה העיקרית אבל גם לממשלה יש השפעה מסויימת מסתבר.

    אהבתי

  14. חייל אני מכיר את "פנסיית הגישור" ומסכים לגמרי שצריך למסות יותר פנסיות תקציביות. יש לך עכשיו ממשלת "ימין על מלא", בלי גנרלים ובלי קשקושים, מדוע הם לא עושים את זה?

    אהבתי

  15. בהמשך לתגובות של 3718 וקמיליה.
    הדוגמה של 3718 זאת דוגמה מצוינת לכך שהשמאל יכול לעשות דברים אחרים ולשתף פעולה ולייצר בריתות בשביל לקדם דברים חשובים.

    אני מסכים עם ביגמן והוא בן הבודדים שתופסים את המשבר הפוליטי שלנו כמאבק בין קבוצות.
    כתבתי על זה כאן בבלוג כבר ב-2019 אחרי הבחירות הראשונות שהמשבר הפוליטי שלנו הוא משבר חברתי.

    אני לא מוכן לחוק גיוס שיכפה חרדים, וגם לא לגזירות ספורדיות עליהם (למשל חוק החד-פעמי) אבל בהחלט בעד תכנית מסודרת (כולל חקיקה) של הפחתה הדרגתית בקצבאות יחד עם עזרה ברכישת מקצועות פרקטיים בעלי הכשרה קצרה.

    המטרה לא צריכה להיות שינוי החרדים אלא להפוך את החרדיות לעומדת בזכות עצמה ולברת-קיימא. שתשב מסביב לשולחן הממשלה לא בחסדם של אחרים אלא בזכות עצמה.
    הם לא צריכים לשנות את אמונתם ואת התנהלות קהילתם.
    הם לא צריכים להידבק בחיידק האקדמיזציה ולרכוש תארים שלא מחזירים את עצמם.
    הם יכולים להיות בעלי-עסקים זעירים, נותני שירותים ועובדים בחברות חרדיות.
    גם אין שום קדוש בעבודה של 42 שעות בשבוע כשכיר או בכל מודל שנתפס כמודל הנכון, כבר היום המודלים הללו הפכו למיושנים וניתן להתפרנס, לפתח ולייצר בצורות שונות. שהם יבחרו מה הכיוון שהם רוצים ליישם זאת.
    הם רק צריכים לממן את עצמם ולעמוד בזכות עצמם.

    3718 טוען ש"האלקטורט לא טיפש ונחות כמו שהמרכז-שמאל מניח" וש"מדינת הרווחה היא עיקר הדת שם".

    ואני מוסיף שהכל זה צדדים של אותו מטבע. כי כשאתה חושב שהציבור שמנגד הוא נחות, אז:
    1. אתה צריך לעזור לו ולקיים עבורו מערכת של תמיכה קבועה (מדינת הרווחה).
    2. אתה מתרגז וזועם כאשר הוא עומד על דעתו ומתנגד לך הנאור והחכם (בעיקר כאשר אתה מממן אותו).

    המשך הזרמת תקציבי רווחה לחרדים מחד ומאידך חסימת רצונותיהם ואמונותיהם (ורצונות חלקים נוספים בימין) בעזרת בית המשפט העליון – הם לא דרך ברת-קיימא לעתיד המדינה.

    הפתרון צריך להיות הפוך – העמדת החרדים על רגליהם ע"י צמצום הדרגתי בתמיכות שהם מקבלים והפיכת רצונותיהם ואמונותיהם ללגיטימיים וברי-דיון במרחב הציבורי.

    גם אם ה-IQ שוכן רק בצד של השמאל, אני מציע שלפחות מתודולוגית יניח שיש גם IQ והיגיון בצד השני ושיישב לבנות פשרה על עתידה של המדינה.

    Liked by 3 אנשים

  16. מסכים עם אמחייה שההרג בעקבות הטרור הפלסטיני מאז קום הממשלה מאוד מעיב על יכולת הישרדותה.

    אהבתי

  17. יאיר אני די בטוח שהמרכז והשמאל המתון שותפים לדיעה שלך לגבי החרדים. אלה שרוצים לכפות את דעתם על החרדים הם מיעוט.

    אהבתי

  18. אמחייה,
    הממלכתיות נגמרה בכל הצדדים.
    צריך לשבת להסכים על אמנה חברתית חדשה.
    ללא אמנה שכזאת, מה שאתה מכנה "ממלכתיות" לא תחזור.

    אהבתי

  19. amehaye,
    מי יעשה את זה, דיכטר או גלנט?
    בצה"ל יש משבר של בריחת סרנים כבר מספר שנים אבל מה שהעסיק את הצמרת, הרמטכ"ל ושר הביטחון, היה תוספת הרמטכ"ל לפנסיה התקציבית

    Liked by 2 אנשים

  20. חייל לדיכטר וגלנט אין מספיק כוח למנוע מהלכים בענין פנסיה תקציבית. זו בסופו של יום בעיקר החלטה של נתניהו ושאר חברי הליכוד.

    אהבתי

  21. אמחייה,
    השמאל לא מסוגל לראות את ביבי בשלטון אז לחרדים הוא ייתן דריסת רגל?
    הוא רואה בימניים בבונים, אז לחרדים הוא ייתן לגיטימיות?

    אהבתי

  22. מתקשר, אם כי מאוד עקיפות, לדיון הנוכחי על היכולת ליצור שינויים בהתנהלות בכירי צה'ל ו/או המגזר החרדי.

    תזכורת, מאוד לא נעימה, למגבלות של כוחם של תמריצים חומריים לכופף תרבויות בעייתיות שניתן. על הקושי להכניס שינויים אפילו במצב שבו המדינה מוגדרת כ"גוססת" .

    כתבה על שיאנית העולם במספר ילדים לאישה, שגם השנה הצליחה לשבור את שיא העולם הקודם שבו החזיקה.
    "שיאים" שבהשוואה אליהם היפניות אפילו יכולות להיתפס כוולדניות.

    קטע מהכתבה:
    ————————
    " … בשנה שעברה הודיעה סיאול על קצבה חודשית בסך מיליון וון (2,800 שקלים) לכל משפחה עם תינוק. זו הייתה הבטחת הבחירות של נשיא דרום קוריאה יון סוק־יאול, שאמר לפני כניסתו לתפקיד שהוא "יתגבר על האסון הלאומי של שיעור הילודה הנמוך".

    אולם מומחים טוענים שבמקום תמריצים במזומן, על המדיניות הממשלתית להתמודד עם בעיות בסיסיות יותר שמנקזות את משאבי המשפחות, כמו מרחב מגורים מוגבל, שעות עבודה ארוכות, ומערכת חינוך בעייתית בחברה תחרותית מאוד. פעילות למען זכויות נשים מצביעות גם על נורמות סקסיסטיות שמקשות על נשים עובדות לאזן בין קריירה לאימהות …"

    https://www.makorrishon.co.il/international/584065/

    Liked by 3 אנשים

  23. קמיליה – אומנם התרשמות אישית ולא מגובה בנתונים כלשהם, אבל רציתי לאמר: יצא לי להאזין לכמה וכמה דיונים בועדת הכספים של הכנסת, והערכתי לגבי "גפני אינו הדיוט כלכלי, ולפיכך מאוד לא סביר להניח שהוא לא שיער מה יהיו ההשלכות של הצעתו לפגוע בעצמאות בנק ישראל" שונה מהערכתך. ייתכן מאוד שהוא פוליטיקאי ממולח, אבל בנושאי כלכלה לא נשמע שהוא מבין הרבה, ולכל סוגייה שעומדת בפניו הוא נוהג לחפש "פתרון" בסגנון "שהמדינה תכניס את היד לכיס" או שלל סוגי "נחוקק חוק שאוסר על דברים רעים ומחייב דברים טובים". קל לי מאוד להאמין שהוא שומע שאנשים משלמים הרבה כסף בגלל עליית ריבית, ותגובתו המיידית היא שהמדינה תכריח את הריבית הרשעה לרדת.

    לזכותו אגב ייאמר שהוא מודה בבורותו הכלכלית לעתים קרובות.

    Liked by 1 person

  24. מצטער , לא קראתי את התגובות היום.
    אני כבר לא בכושר לזה כך שאם מישהו כבר שם את הקישור למטה אני מתנצל.

    הכותרת שלי : הם מפחדים !
    הם מפחדים מהמערכת שאמורה לפקח על הדמוקרטיה. הם מפחדים!
    להתראות,
    בבלכה,

    עורכי דין ושופטים בדימוס טוענים כי הסיבה להיעדר תמיכה ציבורית ברפורמה היא פחד מ"נקמה" מצד המערכת. עורך דין: "אם אדבר בעדה, השופטים ידרכו עליי"
    https://m.maariv.co.il/news/politics/Article-984219

    Liked by 2 אנשים

  25. נעים להיזכר…
    רות גביזון בשנת 99:
    "ניסיון לבלום את המערכת הפוליטית הנבחרת הבלתי הומוגנית ובלתי מערבית והכפפתה למערכת משפטית הומוגנית, מערבית וחילונית, הוא ניסיון שלא יצלח. הוא עלול להביא אותנו לידי משבר קשה מאוד."
    https://www.daat.ac.il/daat/ezrachut/shavit.htm?fbclid=IwAR2lfBQ-vP5HGwrHnBUglN12Ffg6THXEjBK0HwJgbgTpgkfUpw_YIScv9YM

    Liked by 5 אנשים

  26. Doron Matza נותן טיעונים של איש קש. סלחו לי אבל הטיעונים האלה לא רציניים. אז עכשיו "הממשלה הקודמת" אשמה בהכל? מה, יצאתם מבדיחות רוסיות מהדור הקודם (תשאיר 2 מעטפות וכו')?

    במקום לקחת אחריות ולטפל בבעיה מאשימים את ראש הממשלה הקודם שדווקא טיפל בבעיה בצורה לא רעה. כלבתא במטוטא, תוציאו את המקל מהישבן ותתחילו לעבוד.

    ולגבי "אלו שנושאים את דגלי פלסטין" הם לא מייצגים את המחאה. אלה שוליים של המחאה. כמו כן המחאה לא תעצור בגלל אירועים בטחוניים או כל תירוץ אחר אז די עם הדמגוגיה בשקל.

    וכן, מה שקרה בחווארה הוא בפירוש התפרקות של המשילות. וזה קרה בזמן המשמרת של הממשלה הנוכחית אז באמת חלאס עם התירוצים העלובים. כולם אשמים חוץ ממני, שאחראי? חמוד. ממשלה חביבה, אם אתם לא מצליחים להתמודד שימו את המפתחות על השולחן ולכו הביתה.

    אהבתי

  27. שי לגבי גפני, לדעתי הוא רק עושה את עצמו אידיוט. הוא פשוט מחכה שמישהו יציע שהמדינה תכניס את היד לכיס (של המגזר החילוני) כדי לחלץ את החרדים מבור המשכנתא.

    Liked by 1 person

  28. חייל , המאמר של גביזון בגדר חובת קריאה.

    בהקשר דומה אני זוכר שהקשבתי לפרופסור רוזנאי באיזה ראיון והוא הסביר שהתמיכה הציבורית במערכת המשפט אומנם יורדת עם הזמן אבל היא 42 אחוז לעומת רק 18 אחוז המערכת הפוליטית. (יותר מפי 2 אמר)
    פה חשדתי! ואני הביקורתי צעק לי באוזן
    "אבל אור השמש לא מחטא(*) את המערכת הזו!"
    במובן שהתקשורת לא מסקרת את מערכת המשפטית כמו הפוליטית (הרי רוזנאי מודע לזה)
    אז ברור שתהנה מיותר אמון.
    ופה גם מצטבר הטיעון של גביזון לגבי מדיניות השקתה מכוונת ומודעת של המערכת עצמה:
    "אני מאוד מוטרדת. אני חושבת שיש כאן שתי תופעות. קודם כל ההשתקה. אינני מאמינה בהשתקה. אני חושבת שניסיון לשמור על אמון הציבור באמצעות מדיניות של השתקה הוא לא נכון"

    (*) הטיעון של השופט ברנדייס האמריקאי
    על החזקים לחשוף את סודותיהם כדי שהציבור יוכל להבין את הסכנות העולות מהם – אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר.

    Liked by 3 אנשים

  29. גרום,
    אור השמש לא רק מחטא הוא גם מסרטן (ולכן אני לא חושב שחשיפה היא פתרון העל. היא כלי בסט הכלים).
    אבל בוודאי שאני מסכים איתך שהחשיפות הן סלקטיביות – מכוונות כלפי המערכת הפוליטית (מה שהביא להגחכתה) ומגוננות על מערכת המשפט.

    Liked by 1 person

  30. לשי שפירא,
    כתבת:
    " … ייתכן מאוד שהוא פוליטיקאי ממולח, אבל בנושאי כלכלה לא נשמע שהוא מבין הרבה, ולכל סוגייה שעומדת בפניו הוא נוהג לחפש "פתרון" בסגנון "שהמדינה תכניס את היד לכיס" או שלל סוגי "נחוקק חוק שאוסר על דברים רעים ומחייב דברים טובים". קל לי מאוד להאמין שהוא שומע שאנשים משלמים הרבה כסף בגלל עליית ריבית, ותגובתו המיידית היא שהמדינה תכריח את הריבית הרשעה לרדת …"
    ———–
    י.ד. הביא פעם רשימה ארוכה של גובה ההטבות והמענקים שמקבלת משפחה חרדית ממוצעת.
    (כבר איני זוכרת מה היה המקור ומה היו השורות התחתונות)
    .
    אני זוכרת שנדהמתי – ולא רק מגובה הסבסוד שמוענק למגזר זה, אלא גם מעושר הדרכים, הסמויות מעין רוב הציבור, שבהן מתועלים כספים למגזר. קצבאות ילדים וקצבאות אברכים, עליהם אנו תמיד חושבים, היוו רק חלק פעוט מהרשימה הארוכה הזו.

    נדהמתי גם מהעובדה שרובה המכריע של הרשימה עברה ללא כל דיון ציבורי. מתחת לכל הרדארים של התקשורת. תקשורת שברור שרובה מאוד עויין את המגזר הזה.

    כולל, לדוגמא, תעריפים נמוכים ביותר של התחבורה הציבורית בערים חרדיות ובערים בהם קיים ריכוז חרדי משמעותי.
    כאשר ניסיתי לחשוב איך ניתן היה "לשכנע" את משרד התחבורה ו/או את אגד להסכים לכל כך הרבה סוגי תעריפים של נסיעות פנימיות בתוך ערים – יכולתי לחשוב רק על משה גפני. בתפקידו, הכמעט נצחי, כראש וועדת הכספים בכנסת.

    מכאן שעל פי מבחן התוצאה – גפני הצליח להשיג, ביעילות מדהימה, את מה שחתר אליו. והכל גם בלי לעורר הדים וגלים שהיו עלולים לקלקל את מזימותיו.

    מצד שני, אני יכולה להסכים אתך שגפני אינו מנהיג ציבור חכם, במובן העמוק של המילה.
    הוא לא עוזר להוביל את הציבור, שהוא חפץ ביקרו, לעתיד בר קיימא. הוא מתמקד בלספק לציבור שלו עוד ועוד מצופים, בכדי שלפחות בעתיד הקרוב הוא לא יטבע. זאת במקום להתאמץ לעזור ללמד את הציבור שלו להצליח לשחות, בכוחות עצמו, גם בלי מצופים.

    Liked by 1 person

  31. קמיליה,
    להציג תקציבי חרדים ללא השוואה לקבוצות אחרות זו דמגוגיה.
    50% מביטוח לאומי לערבים
    הטבת קרקעות בשווי מאות אלפים לראש במועצות האיזוריות (קיבוצים ומושבים)
    והכי חשוב הפנסיות התקציביות של הפריבילגים

    Liked by 1 person

  32. לגבי המשכנתא המסובסדת לזכאים הנהוגה שנים,
    שנים שזו היתה ריבית לא אטרקטיבית, ובשוק החופשי ניתן היה להשיג ריבית טובה יותר. יתכן ועתה עם עליית הריבית המצב השתנה.
    וגפני מבין מצויין בכלכלה חרדית, לפיה הקהילה מחוייבת לתמוך בפרט ואף להצילו, ואם ניתן לנצל לכך את הפריץ או הגויים (להלן המדינה והחילונים) אז אדרבא בריבוע. והשטיק (או המאכער) היהודי כבר ימציא לנו פטנטים.

    השנקל שלי (שכולן ציפו לו בכיליון עיניים) לגבי מחאת המפונקים והשבעים על סוף הדמוקרצ'יה
    זה עוד סיבוב , שהפעם תפס יותר, של מחאות
    מתווה הגז (שוד הגז!)
    פסטיבל ההפגנות מול בית מנדלבליט להגיש כתב אישום
    הילולת אסדת הגז (שואה בחוף הכרמל!)
    הבומבמלה בבלפור (שושקה ושות)
    וכו
    הגרעין המוביל אותו גרעין, שמלהטט בין הכותרות הסביבתיות, לכלכליות, לדמוקרטיות משפטיות שחיתותיות, בלי לומר במפורש (ואף להכחיש) שזה פוליטי נטו. הפעם הצליחו להפחיד ולסחוף יותר, גם כאלה שאינם בטבעי מהכת הנל
    העוצמה והקרע גדלים
    כמו מחאת המפונקים שעזבו לברלין, כשירו של טונה, גם זה יעבור.

    וכו
    בברכע

    Liked by 1 person

  33. קמיליה,
    במסגרת המבנה של החברה החרדית לגפני אין בכלל מנדט "להוביל את הציבור שלו לעתיד בר קיימא".
    תחת אילוצים אלו גפני הוא שליח ציבור מוכשר ומסור ששאר הציבורים בישראל יכולים רק לקנא בשליחותו.

    Liked by 1 person

  34. קמיליה,
    אני לא חולק על רשימת ההטבות שחרדים זוכים להם, אבל מבחינתי הרצון שלי הוא לא להפוך אותם למואשמים אלא לעומדים בזכות עצמם.

    Liked by 1 person

  35. הפרעות בחווארה
    קרוב משפחה שהיה במקום מספר שתושבים יהודים (מתנחבלים) הגיעו מיישובי הסביבה להפגנה ספונטאנית. ההפגנה גרמה לסגירת העסקים לאורך הכביש ולעליית השבאב לגגותיהם משם המטירו ברד אבנים על המפגינים. אלו בתורם ביקשו מהחיילים שהיו במקום לטפל בבעייה אבל החיילים שהיו במקום קיבלו פקודה לנתק מגע, מעשה שבעקבותיו הגיעה תגבורת לשבאב על הגגות. בתגובה החלו המפגינים להצית בתים שמהם נזרקו אבנים ומכוניות שחנו לידם. למחרת דיווחו הפלשתינים על 380 פצועים, מספר שהודהד בתקשורת הישראלית.
    הימין, כהרגלו רב השנים, החל במסע גמגומים על שתי הרגליים הקבועות. גינוי לפורעים היהודים (אנשי שוליים, נערי גבעות) ונסיון להפריך את נתוני הפלשתינים.
    מתי ילמדו בימין שארועים כאלה צריך להעצים ולא לגמד ובכך להשיג אפקט דיר יאסין.
    ומה עשו יורשי בן גוריון ויגאל אלון?

    אהבתי

  36. י.ד ואמחייה,
    כאמור אחרי מספר סבבים של מחאות הזויים יותר או פחות, הסבב הזה אכן סחף הרבה יותר שבעים ומפונקים ותעמולת ההפחדה בשיאה,
    גם זה יעבור.
    יפה שיש עוד משו שנותן טעם לחיים ואקשן למחנה החבוט הזה

    קצת מזכיר את מחאת מתווה הגז או מיקום האסדה, איך מכלום ושום דבר נהייתה מגה מחאה עם אינספור מומחים מטעם עצמם (כמו אורלי ברלב, אלדד יניב וכו

    אהבתי

  37. שמעון לגבי מיקום האסדה עוד חזון למועד. אחוז הסרטן הגבוה באופן משמעותי באיזור חיפה, ביחס לממוצע הארצי, הוא עובדה מוגמרת אבל לקח הרבה שנים עד שהתוצאות היו מובהקות. נראה מה יהיה אחוז הסרטן והמחלות הנשימתיות באיזורים שחשופים לאסדה, ומה יהיה הנזק הסביבתי לים וליבשה. דברים כאלה רואים רק אחרי שנים.

    אהבתי

  38. מי ביקש קצבאות ולא קיבל:

    https://www.ynet.co.il/economy/article/sk116tno0j

    שר העבודה: ביטוח לאומי יאפשר כפל קצבאות באופן קבוע
    בתקופת הקורונה אפשר המוסד לביטוח לאומי לקבל דמי אבטלה במקביל לקצבאות קיום, כמו נכות וזקנה. שר העבודה יואב בן צור הודיע שאפשרות זו תהפוך לקבועה ותשולב בחוק ההסדרים. העלות: 70 מיליון שקל

    טוענים שהעלות היא 70 מליון שקלים בשנה. אבל מתעלמים מכך שעוד ועוד קצבאות הן עיוות בעייתי מבחינת התמריץ של אנשים לעבוד כמו גם מהוות פתח לחלוב את המדינה.

    אהבתי

  39. שמעון
    המחאה נגד האסדה הובלה על ידי תושבי האזור שהתנגדו לפגיעה (מדומיינת ברובה) בבריאותם ובנוף שלהם.
    אף איש מקצוע רציני מתחום האנרגיה לא צידד בהם. שמעתי את טיעוניהם באופן אישי והם היו לא משכנעים בלשון המעטה ולא מקצועיים בעליל.
    לעומת זאת מאות אנשי מקצוע מתחומים רלוונטיים יוצאים נגד הרפורמה המשפטית. ייתכן כמובן שכולם טועים. ייתכן גם, בסבירות מאוד נמוכה, שיריב לוין ושמחה רוטמן טועים.

    Liked by 2 אנשים

  40. ידיעה שהתקבלה זה עתה: מסתמן שביהמ״ש העליון בארה״ב יפסול את התוכנית של ממשל ביידן לוותר על חוב לסטודנטים. עוד הוכחה שאין כזה דבר שופטים לא אקטיביסטיים. אם הם שופטים שהתמנו מימין, הם יהיו אקטיביסטיים מצד ימין.

    Liked by 3 אנשים

  41. רינגו,
    בוודאי שרוטמן ולוין אינם מחזיקים באמת הקדושה, כמו שמערכת המשפט אינה קדושה ואינה חפה מליקויים חמורים,
    מאמין שהרפורמה תעבור פשרות ועידונים,
    מכאן ועד אווירת צוק העיתים וההיסטריה המתוזמרת של המוחים.. נו.. תסלח לי.
    אני בטוח לגמרי שגם עם הרפורמה (הפיכה צעקו הכותרות!) הזו לא היתה על השולחן, אז היו מוצאים סיבה אחרת למחות בכל העוז על קץ הדמוקרצ'יה.
    וגם בטוח שאחרי שאפיזודת הרפורמה הזו תחלוף בצורה זו או אחרת, ונגלה שוב שלא הפכנו לאירן או הונגריה ושהשמש עדיין זורחת והמסעדות עדיין מלאות, אז ימצאו את הסיבה הבאה למחאת סוף העולם הבאה. תסחוף יותר או פחות.

    ג.נ. מעולם לא הצבעתי ימין

    Liked by 1 person

  42. המומחים נו..
    שנביא שלל נבואות זעם או נבואות אופטימיות יתר של מומחים מהעבר שהתרסקו על קרקע המציאות?

    עדיין, מסכים שאפשר להגיע לפשרות לגבי הרפורמה. כאמור מע המשפט רחוקה מלהיות שה תמים וקדוש.
    אך לא מאמין שמי מהצדדים, כולל המוחים, מעונין בפשרה. שחור או לבן.

    Liked by 1 person

  43. אהה,
    שמעון החיטי , קבל דש לפני קץ הדמוקרצ'יה.

    גדי טאוב: הבנתי שיש אנשים שמרוב פחד שישראל תהפוך לפולין רצים לשגרירות הפולנית להוציא דרכון פולני.

    אהבתי

  44. תמריץ, אני מוחה על ההצגה של פסק הדין הספציפי הזה כאקטיבסטי.

    אין שום דבר בחוק ההלואות לסטודנטים שמאפשר לממשל לבטל את החוב והנוהג הוא שכל החלטה פיננסית משמעותית עובר דרך הקונגרס (אלא אם הקונגרס אישר מראש לרשות המבצעת מרחב תמרון על תקציב מסויים, מה שבעליל לא היה פה). יש פה חריגה בוטה של הרשות המבצעת מחוק שהתקבל בתמיכה דו-מפלגתית על מנת לאפשר הלוואות נוחות ולא שוחד בחירות.

    Liked by 4 אנשים

  45. כשנותנים למישהו פטיש הוא בטוח שכל בעיה ניתן לפתור בעזרת הטחת הפטיש בבעיה, ולא היא.
    הפתרון הוא לצמצם את גבולות השיפוט בכדי לצמצם את האקטיביסטיות.

    אהבתי

  46. יאיר, לפי הבנתי המישהו לקח את פטיש וגם אלו שנתנו לו(בדרכים עקלקלות ומעורפלות) אמרו שהאחרים שהסתייעו בהם לתת לו הם אהבלים.
    בכל מקרה להבנתי יש 3 מודלים של משפט בעולם הדמוקרטי
    1. אין חוקה אז אין באפשרות מערכת המשפט לבטל חוקים(ואז כמובן שאין אקטיביזם שיפוטי בביטול)
    2. יש חוקה אז יש באפשרות מע המשפט לבטל חוקים על סמך החוקה (וגם לא בכולם)
    3. ישראל מצב יחודי – אין חוקה ומערכת המשפט. יכולה לבטל חוקים(ברק נתן לחוקי יסוד מעמד חוקתי )
    לכן במצב הבעייתי של ישראל על השופטים הפועלים ב"תום לב" ( חח , ראיתם מה עשיתי פה? ) לפעול לריסון עצמי כמה שיותר ובטח להיות פחות אקטיביסטים ( שלא לדבר שהוסיפו לעצמם את עילת הסבירות שלא קיימת בשום מקום אחר בעולם))

    אהבתי

כתיבת תגובה