שאלת הירידה מהארץ

החושך מכסה את הארץ – הרפורמה עברה ובג"ץ הוכנע. שופט ביביסטי כלשהו שיתמנה לנשיא העליון בידי ועדת הבובות, אשר תקרא רשמית הוועדה למינוי שופטים, יקבע שלנתניהו מגיעים זיכוי והגנה מן הצדק על ניהול החקירה השפל, המגמתי וחסר הרסן של המשטרה והפרקליטות נגדו. שופט ביביסטי אחר יקבע לו כמה מיליונים כפיצוי, לשמחת שרה.

מה עכשיו? האם המוני ישראלים טובים, מלח הארץ וההייטק, יסתלקו, יעלמו מישראל? כאן אנחנו עומדים מול סוגיית רות ביידר גינזברג, על שם השופטת האמריקנית המנוחה. סוגיה שהקדשתי לה פוסט לפני הרבה שנים.

כתבתי אז:

נראה לפעמים כאילו האדם מתוכנת לחשוב אחרת, אולי ממש להפעיל אזורי חשיבה אחרים במוח, בסיטואציות שמעוררות בו מחשבות אישיות ובסיטואציות שמעוררות בו מחשבות פוליטיות. אדם יכול להתעשר ואפילו להעלים מס מצד אחד ומצד שני להצביע בבחירות עבור שלי יחימוביץ כדי שתכביד מס על העשירים. למה? את הדבר הראשון הוא עושה בתפקידו כאדם הדואג לענייניו הפרטיים. את הדבר השני עושה כאדם החושב פוליטית. כך אפשר להילחם למען שוויון מיעוטים אך לוודא בכל דרך שילדיך ילמדו בבית ספר על טהרת ילדים לבנבנים בני טובים. על האצולה הפלסטינית בזמן המנדט נאמר שבמהלך יממה אחת הייתה מסוגלת לרקום עסקאות למכירת אדמות פרטיות ליהודים בתמורה נאה מחד, ולהקהיל המונים בפומבי נגד ההשתלטות הציונית מאידך.

בעיקרון, אנשים לא פועלים לפי עמדות פוליטיות בהקשרים אישיים פרטיים. אלו פשוט אזורי מוח שונים. זו הסיבה שגלית דיסטל יכולה לחיות עם בן זוג שמצביע לרשימה המשותפת. זו גם הסיבה שרות ביידר גינזברג לא פרשה בזמן וכך לא נתנה לנשיא דמוקרטי למנות לה מחליף.

ועדיין אנשים מתגייסים למילואים כשיש מלחמה, והולכים אל ההפגנה כשהתקשורת מייח"צנת אותה. הם מוכנים להקדיש לרובד הפוליטי את משקלו, כשיש מנגנון מדיני מסודר שקורא להם לעשות זאת. אבל בחייהם הפרטיים, מיוזמתם, אין הם ממהרים לשקול שיקולים מהסוג הפוליטי. בימים אחרים החברה הישראלית הייתה מגויסת, ברמה כזו שהייתה מסוגלת לעסוק בהתנהלות פוליטית קולקטיבית מיום ליום. זו התרבות שבה צמחה החלוציות והקיבוץ. גם כיום רואים התנהלות כזו אצל אנשים מאוד דתיים, שאלוהים דן אותם יום יום על התנהגותם במישור הלאומי, כפי שהוא דן אותם על התנהגותם במישור הפרטי. אבל בחייו של איש ההייטק העירוני יש הפרדה, אפילו אצל מי שבאמת אכפת לו. העבודה, הזוגיות, חשבון הבנק, גידול הילדים מצד אחד והפוליטיקה מצד שני.

לכן ספק אם זעם פוליטי יביא רבים לרדת מהארץ, אם הדבר לא ישתלם להם כלכלית או חברתית. וירידה מהארץ היא החלטה קשה שלרוב האנשים אינה משתלמת בטווח המיידי.

מצד שני, אנחנו מוקפים באויבים שמריחים כל בדל חולשה, וגם בידידים שידידותם יכולה להיות מותנית. משבר פנימי בחברה הישראלית יכול להשתקף גם במשבר מדיני כדוגמת מבצע צבאי גדול, התערבות בית הדין הבינלאומי בהאג וכיוצא באלו. דברים כאלו מחברים באופן בלתי נמנע בין האישי לפוליטי – האם אימת הטילים מעל הראש תרגיש בלתי נסבלת במיוחד אצל מי שחש מנוכר? האם כולם יתייצבו למלחמה הבאה? האם צעיר שמאלני ייצא לקצונה אם יחשוש שהדבר ימנע ממנו טיולים בחו"ל ואם ירגיש שמדינת הימין והחרדים אינה מצדיקה את סיכון חייו? שאלה דומה לזו עלתה בתקופת מלחמת לבנון השנייה, כשדבריו של אהוד אולמרט לפיהם ניצחון יאפשר את מימוש תוכניות הנסיגה שלו, הרתיחו את החיילים הדתיים הלאומיים. הם אמנם שירתו בגבורה, אבל לא לכולם יש את המוטיבציה שיש לדתיים הלאומיים.

198 תגובות בנושא “שאלת הירידה מהארץ

  1. תמריץ,
    קבל את השתתפותי בצער הגדול העובר עליכם השבוע.
    הבורסה (ומניות הבנקים) ושער השקל חזרו לעליות ותיקנו את המכה הקלה בכנף שגרמתם. אבל הכי גרוע קרה היום, ממשל ביידן, שהטלתם עליו את המשימה להוריד את ביבי, התהפך עליכם וסידר לביבי עוד חוזה שלום עם מדינה ערבית. כן, כן, ביידן ובלינקן הם ביביסטים שמעדיפים את ביבי בשילטון כמו אחרוני הבבונים מבית שאן. מחכה לתגובות שלכם כשביבי יטוס לוושינגטון בכנף ציון.
    הצלחה אחת כן נרשמה לזכותכם. השגרירה בפריז לא התייצבה לקבל את פניו של ראש הממשלה. יש שכר לפועלכם

    אהבתי

  2. אם הרפורמה בצורתה הנוכחית תהפוך למציאות ותצלח את כל המכשולים (כמו בתיאור האפוקליפטי בראש הפוסט), אז יהיו לזה השלכות כלכליות משמעותיות. ריד מי ליפס. כרגע אני נותן לה 5%-10% להגיע לנקודה הזו, ואין פלא שהשווקים שאננים.

    אהבתי

  3. חוייות סובייקטיביות:
    1. בשנה הראשונה ליציאה בשאלה הייתי בטוח שאהגר מהארץ כי החוויה הייתה כל כך מרגשת שממש רציתי לחוות את זה שוב. עכשיו, כמה שנים אחרי הבנתי כמה מאמץ נפשי ורגשי זה לקח ממני אז כבר הייתי מעדיף לא לעשות את זה שוב. מצד שני יציאה בשאלה יותר קשה מהגירה פי כמה, כשיצאתי בשאלה הייתי צריך ללמוד גם אנגלית וגם עברית נורמלית תוך זמן קצר, להגר עכשיו זה כבר רק לשפשף את האנגלית.
    2. עם הזמן הגעתי למסקנה כי מנת משכל חשובה הרבה יותר מהשכלה. חברים חרדים שלי חריפים וחדים יותר בלי ללמוד כלום מאשר חילוני עם תואר שני במשפטים או עבודה סוציאלית. למרבה ההפתעה, אפילו מהרבה מהחברים עם תארים בהנדסה או מדעים מדוייקים.
    3. אני חושב שמנת המשכל הגנטית של חרדים יותר גבוהה אבל אני מוטה כי כשהייתי חרדי הסתובבתי כמעט תמיד עם אליטות חרדיות ואילו כחילוני אני נחשפתי פתאום לאנשים עם IQ דו ספרתי.
    4. מה שיקבע אם אני אשאר פה יהיה כנראה תוצאות של החרדים במבחני פיזה שיתפרסמו בדצמבר. אם אסיק מזה שמנת המשכל שלהם לא גבוהה משל החילונים אברח מפה כי זה אומר שאין לנו מה לחפש פה.
    5. החברים הכי מוצלחים שאני מכיר, מה שנקרא מהנדסים X10, אמרו לי שבגלל תוצאות הבחירות הם יהגרו מפה תוך שנה שנתיים, אבל גם הם יוצאים בשאלה. להיות מהגר זאת חוויה לא כל כך קלה אבל אנחנו גם ככה מהגרים אז אם כבר להיות מהגרים הם מעדיפים להיות עם היתרונות של מהגרים. החברים החילונים לא ממש חושבים על הגירה.

    Liked by 2 אנשים

  4. תמריץ,
    לרפורמה לא תהיה שום השפעה על ההייטק. לעומת זאת תהיה לה השפעה מבורכת על פיתוח תשתיות בארץ. תזכורת:
    כביש 6
    הרכבת לירושלים
    מתווה הגז
    פרישת הסיבים
    בתי הכלא הפרטיים

    אהבתי

  5. יוצא בשאלה, קראתי את סעיף ארבע שלך ופרצתי בצחוק גדול. חשבתי שיש רק אדם אחד בעולם שמסוגל לחשוב במונחים כאלו (אני), ומתברר שיש שניים. נקווה שדגמו מוסדות ליטאיים מכובדים.

    אהבתי

  6. לא חושב שהעיכובים של לוויתן קשורים דווקא לבג״ץ. היו שם אינטרסים סותרים בין החברות שהחזיקו בזכויות.

    אהבתי

  7. אני מעדיף שההייטק יברח מפה. יש לנו מחלה הולנדית בגלל ההייטק. למה שהחרדים ילמדו אם הם לא צריכים כסף כי יש מטומטמים שמביאים להם מלא כסף? עדיף שהתהליך שאין לחרדים כסף יקרה עכשיו מאשר כשהם יהיו 50 אחוז מהאוכלוסיה. ומשהו נוסף, בשונה ממך אני לא כל כך מתרגש מהמהפכה המשפטית כי אני מאמין באנשים ולא בחוקים. אם יצא מזה קטסטרופה כמו שאתה מתאר זה יתבטל. הסוגייה החרדית בטווח הארוך היא הסוגיה הכי חשובה, עכשיו הם 17 אחוז מהאוכלוסיה היהודית ולא רחוק היום שהם יהיו 35 אחוז

    Liked by 2 אנשים

  8. תמריץ, האמת כשמצאתי במקרה את הבלוג שלך חשבתי שאתה זה אני בעוד כמה שנים. בחודש האחרון התחלתי לחשוש שאתה משפטן והתחלתי לרחם עליך שאתה נאלץ להסתובב עם יצורים כאלה.

    Liked by 1 person

  9. יוצא בשאלה, אנחנו לא שונים. הסיבה שאני מוטרד כל כך מההפיכה השיפוטית היא כי זה מבחן לחץ ראשון ליכולת של האליטה החילונית (והדתית לאומית המתונה) לשמור על השליטה מול הברברים שבשער. גם אם החרדים יהיו 35%, כל עוד תישמר הדיקטטורה השיפוטית, אפשר יהיה לחיות פה.

    אם היינו חיים במדינה שבה כל ארבע שנים יש פיפטי פיפטי לניצחון אחד הגושים, אז ההסתכלות שלי על זה הייתה שלילית אבל פחות. אבל החץ הדמוגרפי הוא בכיוון אחד. ואפילו הערבים כבר לא עוזרים כל כך לשמאל.

    אהבתי

  10. ואם האליטה החילונית תאבד שליטה עכשיו, אני לא יודע אם כבר תקבלה בחזרה אי פעם. בכל מקרה היא בסיכון. כבר משנה הבאה חילונים ליברלים לא יהיו רוב בבג״ץ (תלוי באיזה צד סופרים את משפחת שטייניץ).

    אהבתי

  11. יוצא בשאלה,
    נראה לי שאתה מקפיד להיות חרדי גם לאחר שיצאת בשאלה כפי שמתברר מהקפדתך על "ועשית ככל אשר יורוך" של רבותיך החדשים. אולי כדאי שתלמד קצת היסטוריה. הירידה הכי גדולה של מהנדסים ומדענים הייתה בשנות ה80 כאשר הסיליקון ואלי הגיע לשיא פריחתו ובארץ היתה שממה יזמית. בשנות ה90 החלה הפריחה של הסיליקון ואדי והירידה נבלמה. בעשור האחרון הירידה הזו הגיעה לשפל היסטורי ויש לכך מספר סיבות שלא עומדות להשתנות בקרוב.
    1. יותר קל לגייס כסף בארץ
    2. המשכורות בארץ השתוו עם אלו של הסיליקון ואלי
    3. השקל מטבע חזק מהדולר וכך יהיה בשנים הקרובות (עודף גדול במאזן התשלומים)
    4. הטירלול הפרוגרסיבי חדר לתאגידי הטכנולוגיה האמריקאים הגדולים
    5. המס בארץ לא גבוה מזה האמריקאי ובמקביל אחוז המועסקים בארץ (כולל החרדים והערבים) גבוה מזה האמריקאי. להבדיל מהאמריקאים הבלתי מועסקים מקרב החרדים לא מעסיקים את מוסדות הרווחה והכליאה הישראלים

    Liked by 2 אנשים

  12. סוף סוף אנחנו מסכימים על הנושא. אני נגד המהפכה המשפטית כי אני נגד דמוקרטיה. סינגפור היא הצלחה למרות שהיא לא דמוקרטית ודרום אפריקה לא ממש מצליחה מאז שהברברים השתלטו שם. ואני ממש שמח לשמוע שאתה לא משפטן אלא סתם אוטודידקט, כבר נלחצתי שיש משפטנים חכמים באמת.

    Liked by 4 אנשים

  13. חייל זקן

    "נראה לי שאתה מקפיד להיות חרדי גם לאחר שיצאת בשאלה כפי שמתברר מהקפדתך על "ועשית ככל אשר יורוך" של רבותיך החדשים"

    ברצינות, בגלל משפטים כאלה בא לי לעזוב פה. אני באמת יותר חילוני ובז לסמכות מכמעט כל חילוני אבל אני עדיין בעינכם חרדי. כשטיילתי בעולם הייתי סתם מהגר בלי היסטוריה ורק ראו אדם משכיל עם מלא ידע. ופה כל מיני אנשים עם לפחות סטיית תקן אחת פחות של מנת משכל משלי באים לחנך אותי וללמד אותי. ואני לא מדבר עליך ספציפית, כל מיני זקנות שכל החיים שלהם עברו בלי שום קשיים כי נולדו למשפחות טובות והיו להם ציצים יפים רצו ללמד אותי את כל הידע האדיר שצברו בימי חייהם ככה שהם חשבו שלימדו אותי איך לחתום על חוזה לשכירת דירה בזמן שאני צריך להנהן עם הראש כאילו שהם מחדשים לי משהו. חילונים נחמדים שרצו לעזור לי שלחו לי לינקים לפודקאסטים על נושאים שאני למדתי לבד ברמה של תואר כדי להוציא אותי מהבערות שלי.

    ובאשר למה שאתה כתבת, מי אמר שזה הולך להשתנות בקרוב? אני דיברתי לטווח הארוך, לדעתי בטווח הקצר יהיה פה מצויין לא משנה מי בשלטון

    Liked by 1 person

  14. אני כן תומך בדמוקרטיה. אבל החרדים פה הם בעיה גדולה. אין להם מערכת ערכים מערבית. זה לא יכול ללכת עם דמוקרטיה בטווח הארוך.

    Liked by 1 person

  15. אגב אני לפעמים קורא חרדים בטוויטר ורוצה שהאדמה כבר תפתח את פיה ותבלע את המדינה הזו. אנשים כל כך מטומטמים. ואז אני הולך לפורומים של ״אוצר החוכמה״ ו״תורה פורום״ שנגישים גם לאינטרנט חרדי מסונן ומתפעם מאינטליגנציה מילולית נהדרת של המתדיינים שם, אפילו אם זרותם לחשיבה מדעית מודרנית קשה לעיכול. אז יכול להיות שדווקא רובד החרדים שמעורבב יותר עם החיים המודרניים הוא יותר חלש אינטלקטואלית, אבל לא בטוח בכך.

    אהבתי

  16. יוצא בשאלה,
    אני מקווה שאינך כועס שבעל IQ נמוך כמוני מעז לחלוק עליך. אני שמח שאנחנו מסכימים על הטווח הקרוב (בטווח הארוך כולנו מתים). אם תבדוק את הנושא הלהט"בי תגלה שחוץ מכמה רבבות חרד"לים אין לשאר בעלי הIQ הנמוך עניין בכך וממילא לא נשקפת להם סכנה מהקואליציה הנוכחית. באותה מידה הנושא החרדי לא מעניין את הרוב המוחלט של אנשי ההיי טק ואין לו שום משקל בשיקולי הקריירה שלהם. אם בכל זאת אתה מתקשה לישון עקב חרדת חרדים אמליץ לך לקרוא את התחזיות משנות ה90 של הדמוגרף ארנון סופר.

    אהבתי

  17. תמריץ
    אני לגמרי מסכים. לפעמים בגללם אני חושש שאני עושה נוסטלגיזציה ורומנטיזציה לחרדים. אתה יוצא בשאלה או דתלש?

    חייל זקן
    אני לא יודע איפה חלקנו? עצבן אותי שאתה מתנשא עלי בגלל שאני יוצא בשאלה. אולי תופתע לשמוע שמצעדי הגאווה לא חשובים לי ואני אפילו מבין למה היה לדת בעיות עם משכב זכר. את רוב הדעות שלי אני לא מדבר עם חברים חילונים כי אבוטל תוך כמה דקות.

    וההמלצה שלך על ארנון סופר. כן, נראה לך שאני לא מכיר? כאספרגר לא מאובחן קראתי כל דו"ח ודו"ח בנושא. אני חושש מהעניין החרדי לא בגלל ארנון סופר או דן בן דוד אלא כי אני גדלתי שם והרבה מחברי עדיין חרדים ואני יודע מה קורה שם. אני יודע כמה יציאה בשאלה יש ואיך החברה החרדית מחולקת ואיזו קהילה מביאה יותר ילדים ולמה. אני מסכים איתך שהנושא החרדי לא מעניין את החילוני הממוצע ולכן זה הנושא שמטריד אותי יותר מכל נושא בארץ.
    בחיי שאתה מתעקש להיות הקריקטורה שלי על החילוני שמנסה לחנך אותי

    אהבתי

  18. יוצא, ממליץ כמו שאמרתי למשה, שתוסיף מייל (אפילו פיקטיבי אבל אותו אחד בעקביות). וורדפרס לא יחסום אותך. על הדרך אשלח לך מאיפה בדיוק אני מגיע.

    Liked by 1 person

  19. יוצא בשאלה,
    לחנך אותך? המילה הנכונה היא להשכיל אותך (ואת הקוראים). ניסיתי לחנך את תמריץ ותראה לאן הגענו.
    קריאת אמנון סופר הייתה אמורה לעורר אצלך קצת ספקנות, לפחות לגבי תחזיות ליניאריות. העובדה שאחדים מידידיך הטובים הם חרדים אינה מכשירה את השנאה שאתה מפגין כלפיהם. בהכירי מקרוב את ההופכי שלך, הייטקיסט מצטיין שהתחרד ועכשיו הוא מלא שנאה כלפי עולמו הקודם, אני בהחלט מבין את גישתך.

    אהבתי

  20. אני לא שונא חרדים. אני אוהב אותם מאוד. הם ליטרלי אחים שלי, איך אני יכול לשנוא אותם? אני עוזר להם עם כסף כי אני אוהב אותם. אני שונא את השיטה החרדית כי לדעתי היא גורמת לאנשים הכי מוצלחים בארץ לבזבז את החיים שלהם על שטויות.

    Liked by 2 אנשים

  21. לי יש הסתכלות מאוד דמוגרפית-אבולוציונית על העולם. אם היהדות שורדת הרבה בזכות החרדים, גם באופן הדמוגרפי, וגם באופן התרבותי-דתי, אני חש כלפיהם הערצה, לא שנאה. גם כשאני מנסה להיות אובייקטיבי ובלי סנטימנטים, היהדות היא פשוט משהו שתרם כל כך הרבה לעולם בעבר, שאני מאמין שיש לו עוד מה לתת בעתיד.

    The Atomic Bomb Considered As Hungarian High School Science Fair Project


    מאמר נפלא. קמיליה, אם את עוד קוראת פה בתגובות, תקראי גם את זה

    Liked by 1 person

  22. תמריץ, לא קשור לנושא הפוסט – כשהתחלת להעלות תמונות של מידג׳רני לפוסטים, היית מוסיף מקרא של מה ביקשת לחפש. היה לזה ערך מוסף לצד אחת התוצאות שהתקבלה.

    אהבתי

  23. חייל זקן ויאיר (ET AL), ברור שישראל לא מושלמת ויש לתקן כל מיני סוגיות ואפילו רבות אבל הן חייבות להתבצע בהסכמה ובלי לגרום לצד השני להרגיש שמשתינים עליו. אבל שתי שאלות לי אליכם:
    1. איך אתם לא מייחסים חשיבות לכל כך הרבה אנשים מימין ומשמאל, אנשים שעבדו ועובדים גם עם הימין שחושבים שהרפורמה הזו היא מתכון לקלקול חמור בדמוקרטיה הישראלית (ע"ע תא"ל דוד אגמון שהיה רל"ש של נתניהו) :
    a. זוכי פרס בטחון ישראל,
    b. רוב קיצוני (81%) בעם שמתנגד למהפכה/ רפורמה המשפטית במתכונתה המלאה,
    c. הייטקיסטים בהמוניהם,
    d. עשרות משרדי עו"ד המובילים בישראל,
    e. דיקני פקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות בישראלה.
    f. הרפורמה זכתה לביקורת רבה גם מצד כלכלנים ובכירים במגזר הפרטי.
    g. נגידי בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל וקרנית פלוג ,הנגיד המכהן, אמיר ירון, ו-271 מרצים לכלכלה ולניהול,
    h. הייעוץ המשפטי לוועדת החוקה מתח בחוות דעתו ביקורת חריפה על הצעות החקיקה,
    i. הייעוץ המשפטי לכנסת הציעו לדחות את היישום לכנסת הבאה,
    j. את חוו"ד דעתה של היועצת המשפטית לממשלה אני לא מזכיר כאן כי ברור לי שתגידו שהיא "סובייקטיבית". לא נשכח שנתניהו אבא ואמא של ה "סובייקטיבים" כשכל פעולותיו הן פעולות הישרדות למניעת ביקור מבפנים בבית סוהר.
    2. למה הדבקות הזו שלכם בנתניהו? הרי הוא עצמו אמר יותר מפעם אחת שמנהיג צריך לדעת לפרוש.
    נתניהו 1997: ״וביקשתי להכניס שם סעיף, בחוק החדש, שראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר מ-2 קדנציות. שיעשה 2 קדנציות וילך הביתה״.

    Liked by 3 אנשים

  24. סלומון
    תשובה שלי – רק כהקדמה לתשובות של חייל ויאיר
    1. אנחנו מייחסים חשיבות רבה מאוד לכל אלו שחושבים שהרפורמה הזו היא מתכון לקלקול חמור בדמוקרטיה הישראלית. אנחנו מקשיבים להם בקשב רב ובוחנים לעומק את טענותיהם – לאחר בחינה מדוקדקת המסקנה היא שהרפורמה הכרחית
    2. אם יש לך ביסוס לטענה ש81% בעם שמתנגד לרפורמה במתכונתה המלאה אתה מוזמן להציג זאת. יש לציין שסקר או מאמר בעיתון אינו הוכחה שמתחילה לעמוד מול הצבעת הציבור בבחירות.
    3. אין שום דבקות בנתניהו – הדבקות היא בהחזרת הדמוקרטיה, השאלה מה המניעים של נתניהו ברפורמה הזאת שולית לחלוטין אין לנו שום בעיה שנתניהו יעוף יחד עם כל הבעיות שיעופו על ידי הרפורמה

    Liked by 2 אנשים

  25. ליוצא בשאלה,
    כתבת:
    א. " … מנת משכל חשובה הרבה יותר מהשכלה. חברים חרדים שלי חריפים וחדים יותר בלי ללמוד כלום מאשר חילוני עם תואר שני …"
    —————–
    אשמח להבהרה – חשובה לגבי … מה? עבור איזה קריטריון?

    מה עמדתך לגבי האפשרות שמנת משכל גבוהה ו/או השכלה גבוהה אינם המשתנים שמבטיחים הישרדות לטווח רחוק?
    (אם אכן ליהודי הונגריה, ואולי אפילו ליהודים החרדיים מהונגריה, מנת משכל גבוהה מהממוצע של שאר יהודי
    אירופה – איך אתה מסביר את העובדה שאחוז הנרצחים היהודים – הונגרים בשואה היה אחד הגבוהים ביותר באירופה? (כששיא הנרצחים שייך ללא ספק לחרדים ההונגרים)

    מכאן שאולי ישראל תשרוד בטווח הארוך רק אם אחוז משמעותי מאזרחיה יהיה בעל מנת משכל מאוד מאוד ממוצעת?

    ב. "אני חושב שמנת המשכל הגנטית של חרדים יותר גבוהה …
    .. מה שיקבע אם אני אשאר פה יהיה כנראה תוצאות של החרדים במבחני פיזה שיתפרסמו בדצמבר. אם אסיק מזה שמנת המשכל שלהם לא גבוהה משל החילונים אברח מפה כי זה אומר שאין לנו מה לחפש פה. … "
    —————–
    מעין המשך לשאלתי הקודמת,
    לא ברור לי מדוע כל כך חשוב לך שמנת המשכל שלהם תהיה גבוהה משל החילונים?
    אולי מספיק שתהיה למגזר החרדי, הדי צייתן, אליטה קטנטנה בעלת מנת משכל גבוהה דיה בכדי להכניס שינויים הכרחיים במגזר החרדי *הרבה לפני* שיהיו מחצית האוכלוסייה.
    אני מתרשמת עמוקות מהעובדה שמגזר, המתהדר כל כך בשמרנותו, יצר מהפכה תרבותית – משפחתית עמוקה בהטילו את עיקר עול הפרנסה על נשים.
    מכאן שאולי ההנחה שלך (ושל תמריץ) שבעשורים הקרובים לא יתחוללו במגזר החרדי שינויים תרבותיים נוספים – היא מוטעית? אולי אתם מתבוננים במגזר שממנו בחרתם להגר – מנקודת תצפית קרובה מדי למתרחש?

    אהבתי

  26. לתמריץ,
    כתבת:
    " … אם היהדות שורדת הרבה בזכות החרדים, גם באופן הדמוגרפי, וגם באופן התרבותי-דתי, אני חש כלפיהם הערצה …."
    ————–
    קיימת לא מעט אירוניה בכך שמצד אחד אתה מייחס את הישרדות העם היהודי בעיקר למגזר החרדי, ומצד שני אתה למעשה ממליץ ללא – חרדים לרדת מהארץ בגלל עלייתו הדמוגרפית של המגזר החרדי .

    ידוע שאחוזי ההישארות כיהודים, של לא אורתודוכסים שחיים מחוץ לגבולות ישראל, עגום. אחוז ההישארות כיהודים בקרב מי שהוריהם או סביהם שירדו מהארץ אפילו נמוך יותר משל בני משפחות יהודיות שחיות דורות רבים באחת הגלויות.
    בנוסף, ניתן להניח שלאחר גל משמעותי של יורדים – חילוניים, היהודים החרדים מאוד יתקשו להגן על עצמם מכל אויבי היישות הלשעבר ציונית.
    מכאן שקריאתך לירידה מהארץ, בגלל החרדים, עלולה לתרום גם להכחדת יהודים אלו.
    אירוניה היסטורית במיטבה.

    Liked by 1 person

  27. קמיליה, אני בטוח שיהיו שינויים תרבותיים גדולים, ואני בטוח אפילו יותר בכך שהם לא ישנו דרמטית את הפער בצמיחה הדמוגרפית ואת העובדה שהבדלי הערכים בינם לשאר יישארו גדולים.

    אהבתי

  28. תמריץ כתב:
    " ….. אני מוטרד כל כך מההפיכה השיפוטית היא כי זה מבחן לחץ ראשון ליכולת של האליטה החילונית (והדתית לאומית המתונה) לשמור על השליטה מול הברברים שבשער. גם אם החרדים יהיו 35%, כל עוד תישמר הדיקטטורה השיפוטית, אפשר יהיה לחיות פה. …"
    + "…. אני כן תומך בדמוקרטיה, אבל ….
    —–
    יוצא בשאלה כתב:
    " … סוף סוף אנחנו מסכימים על הנושא. אני נגד המהפכה המשפטית כי אני נגד דמוקרטיה. סינגפור היא הצלחה למרות שהיא לא דמוקרטית ודרום אפריקה לא ממש מצליחה מאז שהברברים השתלטו שם. …"
    ————

    להערכתי התמיכה בדמוקרטיה, לה מתיימר תמריץ, נשענת על קנה רצוץ. ליתר דיוק, על משענת של *ברברים* שחובה לנטרלם ולרסנם.
    תמיכה ב"דיקטטורה שיפוטית" (של מיעוט פסאודו-נעלה) ותמיכה במשטר דמוקרטי שמדגיש את ריבונות הרוב להשפיע על עתידו – סותרות זו את זו.

    Liked by 1 person

  29. מצטרף מאוחר ולכן לא יכול לסמן לייקים לתגובות קודמות שלכם.

    הדיון המעניין בין תמריץ ליוצא בשאלה (ואשמח תמריץ לקבל מידע על עברך החרדי), גרם לי להבין שהויכוח כאן הוא לא על "קץ הדמוקרטיה" אלא על "קץ הדיקטטורה".

    במובנים רבים אהרן ברק והחרדים הם תמונת ראי של אותה תפיסה דיקטטורית, אבל יש בינהם הבדל תהומי:
    1. החיים החרדים בנוים באופן וולנטרי ואפשר גם לצאת מהם (גם אם זה לא קל) – ובוודאי שבתפיסה החרדית החובות הדתיות/חרדיות חלות רק על חברי הקהילה ולא מעבר לה. לא כן ה"קהילה השיפוטית" של אהרן ברק וחבריו. הם מגיעים בשם כח המדינה ורוצים להשליט את משנתם על כל. מלאה הארץ כולה משפט (במקום "מדינת הלכה" "מדינת המשפט").

    2. החרדים משתמשים בכוח הכפייה הרבני רק בסוף. כל הדרך לשם מלאה בעשייה חינוכית שמטרתה לאהיב את התורה על לומדיה/מקיימיה (וגם בעשייה שמטרתה הסתרת מה שקורה בחוץ). בנוסף, ההנהגה הרבנית הזאת מלווה בעזרה קהילתית עמוקה. לכן הדיסוננס שחש חרדי מצוי בתוך קהילתו נמוך בהרבה מהדיסוננס שחש יהודי לאומי במדינת ישראל כלפי פסיקות בג"ץ (אני כותב זאת מבחוץ ואשמח לתובנות של חרדים על הדיסוננס שלהם).

    תמריץ ויוצא בשאלה עדיין מפחדים, כמו ראש הישיבה שלהם לשעבר, שה"שוורצע חייה" ישתלטו כאן על העניינים. אני מבין את החשש שלכם, אבל אי-אפשר לכלוא המוני אדם לאורך זמן בשביל לשמור על הדיקטטורה של השופטים. זה לא יעבוד. אפשר להשליט את כוחה של המריטוקרטיה רק אם ההמונים מכירים בכוחה המוסרי העודף. דבר שלא מתקיים כלפי ערכי בג"ץ, ובוודאי שאי אפשר להשתמש בכוחה של המדינה בכדי לכפות את ערכי השמאל על כל הציבור בעזרת בג"ץ.

    גם בעיני הסיפור הכי חשוב ושבאמת ישפיע על המדינה שלנו זה החרדים. לא ברור איך אפשר לשחרר המון בני-אדם ממצבם מבלי שיאבדו את היכולות והייחודיות שלהם. איך משחררים פוטנציאל אנושי עצום מבלי לאבד את הפוטנציאל?

    Liked by 1 person

  30. סלומון,

    אין לי אלא לחזור על דברי משה:
    1. אני מקשיב לקולות ולדעות אבל שוקל את שיקולי ומגבש עמדה.
    בניגוד לכך, אני מכיר את הציבור שאתה מדבר עליו (עו"ד, הייטקיסטיים, אנשי בטחון, כלכלנים, ….) והם די מתיישרים עם הממוצע התקשורתי. ככל שאדם שייך לקבוצה מקצועית – כן הוא מתיישר עם הממוצע. דווקא עמדות כמו של תמריץ ויוצא בשאלה נראות לי רציניות כי הם אומרים את האמת ולא מתיישרים עם הממוצע (מודים שהם רוצים דיקטטורה שיפוטית שתשלוט על הברברים ושזה טוב לציבור).
    כשקראתי את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לוועדת החוקה/לכנסת – ההטייה הייתה כל-כך ברורה. הם שכחו כל-כך הרבה רפורמות שלטוניות שנעשו מבלי לדחות אותן – שזה פשוט מביש. הם כל-כך בתוך התפיסות שברק השאיר לנו שהם לא מסוגלים לראות מעבר להן, ויגנו עליהן בחירוף נפש. אני מעוניין לשנות את כללי המשחק. אני רוצה שנשתחרר מהתפיסות המעיקות והכובלות הללו. אני מעוניין בכללי משחק ישרים והוגנים – דבר שמאוד קשה לי לומר על הדיקטטורה המשפטית.

    2. אין לי שום דבקות בנתניהו. מבחינתי הרפורמה חשובה ממנו בהרבה. אם אני צריך לבחור בין הרפורמה לנתניהו – אני בוחר ברפורמה.
    לא בחרתי בליכוד ואני מתבייש בשרי הליכוד שעושים רעש אבל לא עושים כלום. שהשנאה והקנאה מנהלים אותם במקום קידום ועשייה.
    זה נכון שמנהיג צריך לדעת לפרוש, אבל זה לא דבר שאלחם עליו כנגד השותפים שלי בליכוד בכדי לגרום לנתניהו לפרוש. יש לי דברים יותר חשובים.

    Liked by 1 person

  31. ואם כבר מדברים,
    אני גם בעד רפורמה ברשות המחוקקת – צריך לחשוב על בית נוסף (על בסיס שונה מהבחירה לכנסת) או הורדת אחוז החסימה או שיטות אחרות.

    אי-אפשר למנוע מאנשים שרוצים להתגרש – מלהתגרש (נישואים קתולים הם מתכון רע לחיים) אבל אפשר לייצר מנגנונים שגורמים למיתון הרצונות, לשיקוף ולמניעת עשייה חפוזה בשעת חולשה, כמו בית-דין שמנסה לעשות שלום בית בין הצדדים.
    לכלוא את רצונות הציבור רק יגרום למתחים ולשברים.
    גם הרפורמה הנוכחית היא תולדה של עריצות המערכת המשפטית כנגד השאר. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה. בג"ץ ותומכיו היו צריכים לשחרר באופן הדרגתי ממזמן.

    אהבתי

  32. כמה הערות בתגובה לקמיליה ויאיר
    1) אישית אני בא ממשפחה מגוונת, אבל הליבה שלה היא האליטה החרדית הליטאית.
    2)אני מאמין בזכות וטו בקוצנזוס של בעלי האייקיו הגבוה. תמיד בקרב בעלי האייקיו הגבוה יהיה יתרון לשמאלנים ולקוסמופוליטיים, אבל כשבית משפט מקבל הכרעות מתוך קונצנזוס צריכים להתחשב שם גם בדעתו של המיעוט של השופטים הלא שמאלנים. לכן בהקשר של בג״ץ אני מאמין בבית משפט שמקבל החלטות מתוך קונצנזוס (לא מוחלט, אבל בנסיבות הנוכחיות בישראל נאמר 75%), וגם במינוי שופטים מתוך קונצנזוס. על הרבה דברים בעלי אייקיו גבוה יכולים להסכים: למשל בארה״ב מעטים מאוד מתוכם הצביעו לטראמפ.
    3)אני לא רואה הרבה ערך מוסרי בדמוקרטיה של טיפשים. הדמוקרטיה כן חשובה כי זה כלי להכרעה ללא אלימות. אבל מה הערך המוסרי של לתת לאנשים טיפשים כמו בנצואלה או באירן להגיד שהם רוצים את צ׳אבס או חומייני? גם זו דמוקרטיה שמשמידה את עצמה כפי שקרה במקומות האלו.
    4) האירוניה ההיסטורית לגבי החרדים היא אולי הטעויות האיומות שעשו בשואה; אבל בהווה אין עדיין אירוניה היסטורית. ההיסטוריה עוד לא נכתבה. אנחנו כותבים אותה, ואם החילונים כולם יחשבו כמוני ויסמנו בצורה הכי ברורה שלא יחיו במדינה שבה הימין והחרדים שולטים ללא מצרים, אז הגורל הזה ייחסך מאיתנו. במקרה כזה זו תהיה נבואה שלא תגשים את עצמה. למזלנו. אם הייתה לי יכולת לטוס לבית הלבן ולשכנע את ג׳ו ביידן שיבטל את הסיוע הביטחוני לישראל ויטיל עליה סנקציות כמו על אירן, אם הרפורמה הזו תעבור – הייתי עושה זאת. אין לציבור הישראלי זכות להתפרק מלהיות דמוקרטיה במובן המערבי, שאינו כולל רק הצבעה לכנסת. וגם יאיר היה עושה דבר דומה, אם היה נוצר דמוגרפית רוב לחסידי גור, והם היו כופים את הלכותיהם על כלל האומה.

    Liked by 1 person

  33. כשאני שוקל את המצב הכללי במדינה בכלל ואת המצב עם הרפורמה/ מהפכה המשפטית בפרט, אני סבור שההבדלים בדעות של רוב העם הם די מינוריים. הבעיה מתחילה עם האימרה (אפלטון נדמה לי לפני 2000 שנה) שאלה שראויים להנהיג לא רוצים בכך ואלה שהולכים להנהיג לא ראויים. אנו סובלים מאפקט הסוכן בין הבוחרים לבין הנבחרים. מה שנמצא בראש מעייניהם, ברוב או בכל העולם, זה לאו דווקא טובת הציבור. הם קודם כל חושבים על כוח וכבוד ורק אח"כ על הציבור. (חלקם לא היו מגיעים לשום פוזיציה של הנהגה במגזר הפרטי בו הכישורים הרבה יותר חשובים מקשרים!!!…)
    אני משוכנע למדי שאם הפורום הזה למשל, היה נפגש היינו מגיעים להסכמות על רפורמה אמיתית משפטית, בלי לגרום לרגשות של קץ הדמוקרטיה בקרב חלק מהקהל. אני משוכנע שרובנו חושבים שדמוקרטיה זו שיטת הממשל הכי פחות גרועה ושהפרדת רשויות טובה היא כלב השמירה (איזונים ובלמים) הכי יעיל לדמוקרטיה.

    Liked by 1 person

  34. 1. אני לא מאמין בזכות הוטו של קוצנזוס בעלי האייקיו הגבוה. זאת הדיקטטורה הכי מסוכנת שיכולה להתדרדר לאלימות ממוסדת כנגד רבים. זאת תהפוך למדינה הכי נוראית בכולם לחיות בה. אני מאמין בדמוקרטיה בה לכל אחד קול שווה. אם האייקיו הגבוה לא מצליח לתרגם את האיקיו הגבוה שלו בכדי לשכנע את ההמונים כנראה שהאייקיו הגבוה הזה לא גבוה כמו שהוא חושב.

    2. איראן היא הדוגמה הכי טובה לשלטון הוטו של קוצנזוס בעלי האייקיו הגבוה. באירן יש בחירות והאנשים הולכים להצביע – אבל יש שם את "מועצת המהפיכה" שמאשרת את המתמודדים ושמאשרת את תוצאות הבחירות ויש לה מנגנונים נוספים להתערב במהלך הניהול השוטף של המדינה. מוזמן לקרוא על הגותו של חומייני על שלטון איש הדת. היא בדיוק מה שאתה מתאר.

    3. אין דבר כזה "כשבית משפט מקבל הכרעות מתוך קונצנזוס צריכים להתחשב שם גם בדעתו של המיעוט של השופטים הלא שמאלנים". זה שוב חזרה לטוב ליבם של מעטים (שהם ממש לא בהכרח בעלי האייקיו הגבוה) או להצלחת הועדה לבחירת השופטים לתת ייצוג לרוב. האם כך אתה רוצה לבנות משטר? האם זאת מערכת יציבה?

    4. הסיבה שהחברה החרדית מקבלת את רבניה היא בגלל שהיא מבינה שלרבנים הללו יש אי.קיו גבוה יותר, אבל הם (גם הציבור וגם הרבנים) חולקים את אותם ערכים. לא-כן המקרה של שופטי הרוב של בג"ץ. הם לא חולקים את אותם ערכים עם הרוב במדינה. האם ניתן לקיים לאורך זמן מצב שכזה? להבנתי התשובה הברורה היא שלא.

    אתה כותב "תמיד בקרב בעלי האייקיו הגבוה יהיה יתרון לשמאלנים ולקוסמופוליטיים" – אז למה זה לא קורה בחברות כמו החברה החרדית? בניגוד אליך, אני כן חושב שניתן לקיים הנהגה שהיא גם חכמה ("אייקיו גבוה") וגם חולקת את אותם ערכים עם ההמונים. אתה יודע שהשופט אליהו מצא בשבתו כנציג השופטים בועדה לבחירת שופטים התנגד למועמדותו של אלכס שטיין עד ששטיין התחייב שהבן שלו ישרת בצבא אחרי חזרתם לארץ?
    בדיוק כמו שאליהו מצא מייצג את ערכיו לגבי הצבא (שגם אני מזדהה איתם) – למה ערכים אחרים לא יכולים לבוא לידי ביטוי? למה?

    5. גם אני לא רואה ערך מוסרי בדמוקרטיה של טיפשים, אבל זה לא המקרה אצלנו. אני לא מכיר את ונצואלה – אבל זה שיש שם אנשים טיפשים (לדבריך) זה באמת לא משנה אם תהיה להם דמוקרטיה או דיקטטורה והתוצאה תהיה גרועה בשני המקרים. אבל אנחנו לא טיפשים. זה אתה והשמאל שהופכים את כל השאר לטיפשים וחסרי יכולת לקבל החלטה.

    6. אני מודה שאצלי התפיסה הדמוקרטית אינה מגיעה רק מהגות דמוקרטית אלא גם מתפיסה יהודית אודות "עם-ישראל". (זה לא אומר שאני אטול את זכות הבחירה מערבים אזרחי ישראל – אבל בהחלט אני רוצה שתהיה ממשלה שיש לה לפחות 61 קולות יהודים). ולכן אני לא מעז לחשוב ולומר "אתם בעלי אי.קיו נמוך ואני אחליט בשבילכם".

    7. גם אם חסידי גור היו הופכים לרוב לא הייתי הולך לפריץ (או לנשיא ארה"ב) לבקש את עזרתו. הייתי מוצא את הדרכים איך להתפשר ולהסתדר עם חסידי גור (בטח אם יש לי אייקיו גבוה). חוץ-מזה, שהמציאות היא בדיוק הפוכה. השמאל הוא שכופה את ערכיו על הכלל, בעוד שחסידי גור אלימים אבל בתוך ד' אמותיהם.

    Liked by 1 person

  35. salomon,
    הרצון להגיע להסכמה רחבה בנושאים בעלי חשיבות ציבורית הוא מובן אבל הניסיון שלנו (הביביסטים) מלמד שכאשר אתם הייתם בעמדת כח הרצון הזה נעלם. ההפיכה השיפוטית וההכרזה על חוקה נעשו ללא הסכמה רחבה. כדי להעביר את אוסלו היה צורך לשחד 2 חברי כנסת כדי להפוך מיעוט לרוב. ההתנתקות עברה לאחר שראש הממשלה התכחש להבטחות הבחירות שלו וציפצף על תוצאות משאל מתפקדים שהוא יזם. רק לאחרונה נמנעה הממשלה מלהביא נסיגה מטריטוריה ימית לאישור הכנסת.
    1. מנית רשימה ארוכה של אנשי מעלה שמתנגדים לרפורמה. לטענתך איכות המתנגדים לרפורמה אמורה להביא לביטולה. המשותף לכל אלו שמופיעים ברשימה היא העובדה שאיש מהם לא טרח לנמק את התנגדותו. לשיטתם, די בכך שיכריזו על עמדתם כדי שאנחנו, הבבונים הברברים, נציית להם מתוך הכרה בעליונותם. הגדילו לעשות אלו המכנים עצמם "ההייטקיסטים" שאף איימו עלינו שיגרמו להרס הכלכלה אם לא נציית להם.
    במחנה שלנו מאמינים שהקול של הקופאית בסופר שווה לא פחות מזה של דוד אגמון (שנזרק על ידי ביבי)
    2. למה ביבי? אתם טוענים שאתם מעמד של אנשי מעלה אבל העמדתם בראשכם חדל אישים, בור ועם הארץ ואתם דבקים בו בקנאות. אנחנו בוחרים באיש מעלה אמיתי למרות שהוא לא יודע לזרוק רימוני עשן בהצלבה.

    Liked by 2 אנשים

  36. תמריץ,
    דוגמא לוטו של בעלי IQ גבוה. רות גביזון ונילי כהן בחוץ, עדנה ארבל ודורית בייניש בפנים.
    הסבר?

    Liked by 1 person

  37. סלומון,
    מקבל את הערתך (noted) לגבי מגיבי הבלוג, לכן אני חושב שצריך לשקול בית עליון מעל לכנסת שיהווה פורום כזה.
    הוא צריך להיבחר אבל לא להיות בעל יכולת לשלוט בועדות או משאבים אחרים וגם להיבחר במנותק מהכנסת והגבלות נוספות על חבריו.
    עד אז …. יש לנו את הכנסת שלנו.

    Liked by 1 person

  38. salomon,
    מכיר את דוד אגמון מהצבא. אם אתה רוצה להבין איך קצינים כמוהו הפכו לגנרלים (כמו גם בוגי וגנץ) אני ממליץ לך לקרוא את הספר "הפסיכולוגיה של השלומיאליות בצבא" מאת נורמן דיקסון.

    אהבתי

  39. איך אירן היא קונצנזוס בעלי האייקיו הגבוה?? אירן היא אפילו לא קונצנזוס של חכמי הדת. בעלי האייקיו הגבוה ביניהם לא אהבו את הרודנות של חומייני ומודרו. ודאי שהיא לא קונצנזוס של כל המעמד המשכיל באירן. אם באירן הייתה מועצה עליונה שבאמת הייתה מקבלת החלטות בהתבסס על קונצנזוס של בעלי האייקיו גבוה, אולי אפשר היה לעצור את חומייני.

    התופעות שראינו אצל ברק ובייניש שהותירו בחוץ את גביזון ואת נילי כהן יחזרו ביתר שאת ובחוסר בושה מוחלט אצל ועדה של פוליטיקאים. הם לא ימנו סתם ימניים שמרנים חכמים (כמו נאמר השופטים סולברג או שטיין). הם ימנו שפוטים תת-רמה שאפשר לשלוט בהם. ואין במבנה המשטרי בישראל שום מערכת בקרה שתמנע זאת. גם לא הבחירות. אנשים לא מצביעים לפי סוג השופטים שמונו. ובטח בישראל שבה ההצבעה היא ברובה שבטית אוטומטית ועם אחוז חסימה מופרז.

    כמעט כל הבעיות של הוועדה הנוכחית למינוי שופטים במינוי שופטים עליונים נפתרו בתיקון של גדעון סער ב-2008, שדרש קונצנזוס במינויים לעליון.

    הבעיה הנוכחית היא שהציבור המזרחי-מסורתי בישראל מאמין בתפיסה מלוכנית ומסרב לקבל את זה שמנהיגו הנערץ כפוף לחוק. מבחינתי הייתי מוותר להם בנקודה הזו. שיקבל חנינה וזהו. אבל זה בסך הכל קדימון לקריסה המוחלטת של המערביות של ישראל, אם ימשיכו המגמות הדמוגרפיות. כרגע זה מבחן לחץ שאנחנו מקבלים שלושים שנה קודם לשעתו. נתבונן על העתיד הקרוב ונבין את העתיד הרחוק.

    הכפיפות של הממשלה לנשיא ארה"ב, והעובדה שכרגע הוא דמוקרטי, היא קרן אור עצומה. נשיא ארה"ב הנוכחי הוא לא סתם פריץ. הוא אדם שאני חולק איתו הרבה מאוד ערכים, גם אם לא את כולם (ה-wokeness הפסיכופטי שהוא כרע ברך לפניו). הזהות שלי היא גם כיהודי, כישראלי וגם כאדם מערבי שמאמין בערכי ההשכלה. לפעמים צריך למצוא בעלי ברית לערכים הראשונים של הזהות שלי ולפעמים לאחרונים. תלוי מה מצוי תחת איום. ואני סקפטי לגבי למצוא שפה משותפת עם חסידי גור, בצורתם הנוכחית ככת אפלה, כמעט כמו שאני סקפטי לגבי למצוא שפה משותפת עם הערבים.

    בטווח הארוך מאוד ישראל לא תוכל להתקיים ללא קנטוניזציה, כי הבדלי הערכים בתוך העם היהודי גדולים מדי. אבל לא חשבתי שאראה דבר שמשקף זאת מתרחש בעשורים הקרובים. במובן הזה החודש האחרון הוא חוויה של התפכחות קיצונית, והבנה שהדברים אולי תלויים על בלימה הרבה יותר משחשבתי. לכן גם איני מזלזל באזהרות על צניחת השווקים. ייתכן שיש מקום להעלאה משמעותית של פרמיית הסיכון של המדינה.

    Liked by 2 אנשים

  40. מובן שלא צריך לסמוך על טוב לבו של אף אחד, והעובדה שבג"ץ לא יכול לקבל החלטות נגד הכנסת ברוב 5-4 צריכה להיות מעוגנת בחוק.

    אהבתי

  41. תמריץ,
    הגישה (האפלטונית) שלך נסתרה כבר על ידי חז"ל שזיהו את הסכנה הטמונה בה, "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו".

    אהבתי

  42. הבעיות של הוועדה הנוכחית למינוי שופטים לא נפתרו בתיקון של גדעון סער כיון שמערכות נוטות לשכפל את התרבות הארגונית שבהן גם אם יותר ממחצית מהאנשים מתחלפים.
    בשביל לשנות דיסקט נדרש שינוי משעותי בהרבה.
    אם כבר להיפך, התיקון שם בידיהם של השופטים את כל הכוח כי בלעדיהם לא ימונה אף שופט.

    אהבתי

  43. תמריץ,
    השאלה מה השופט שם בתוך הקלפי – זאת שאלה פרטית מאחורי הפרגוד שלא מעניינת אותי.
    השאלה היא מה פוסק השופט – והבון-טון המשפטי הקיים דוחף את כל הפסיקות לכיון מרצ גם אם השופטים מצביעים לגדעון סער וימינה.

    אהבתי

  44. תמריץ,
    זה אתה שתומך בפרקליטות, משטרה ובית משפט שהם מעל החוק. אתה וחבריך עוצמים עיניים מול המבצר המשפטי/משטרתי המושחת ומסוכן שנבנה כאן. כשמדברים על הפרדת רשויות מתכוונים בעיקר להפרדה בין מערכת המשפט לבין הפרקליטות שהיא זרוע שילטונית. בישראל הפרקליטות (והיועמ"ש) הפכה לזרוע של בית המשפט והמשטרה הפכה לזרוע של הפרקליטות. יחד הפכו שלושת הגופים האלה לבעלי חסינות מהותית שיכולים לעבור על החוק בפרהסיה ללא אימת הדין. 95% מהשופטים בישראל מגיעים ממערכת התביעה וביחד הם הפכו את ישראל לאלופת העולם בהרשעות.
    אתה טועה גם לגבי התיקון של סער. הוא הגיע כאשר בג"ץ שלט גם באצבעות של לשכת עורכי הדין כך שהיה לו רוב קבוע בוועדה. התיקון של סער הותיר בידם זכות וטו אבל נטל מהם את היכולת לאכוף את בחירתם והם אולצו לבצע דילים. שרי משפטים מטעם הליכוד בעבר, מרידור, שיטרית והנגבי היו גם הם משת"פים של בג"ץ (בהשראת ביבי). הפוליטיקאי בעל התרומה הגדולה ביותר (ללא שום מתחרה) לדיקטטורה השיפוטית הוא בנימין נתניהו. מה שאיפשר את המהפך בעמדת הליכוד הוא ההיבריס של מערכת המשפט שהביא אותה לתפור לו סדרת תיקים, טעות קולוסאלית שקשרה את ידיו של נתניהו וחשפה את המערכת לעימות ישיר מול הליכוד שחיסל זה מכבר את מעמד הנסיכים והגיע למלחמה טעון ברוח קרב.

    אהבתי

  45. תמריץ,
    במקום לקרוא פטיציות מטופשות של כלכלנים והייטקיסטים רל"ביסטים קרא את התחזית של הייטקיסט רציני, מפתח הGMAIL. הלה טוען שהקורבן הבולט של AI תהיה גוגל שהמודל העיסקי שלה יחוסל תוך שנתיים על ידי תוכנות כמו chatGPT.

    אהבתי

  46. שני האנשים בעלי האיקיו הגבוה ביותר בבלוג שלך על פי רמת הטיעונים שלהם יאיר וחייל זקן ושניהם ימניים בניגוד למסקנה שלך שIQ גבוה ושמאל הולכים יד ביד. הם לאורך זמן כותשים אותך. (כמוהם, ככל הנראה גם י.ד. שפשוט נימוסי ) מה אתה יכול להסיק מזה? כלום.

    מה בדיוק הקושי שיש לך עם נתניהו? הוא ללא ספק בעל IQ גבוה משל המתחרים, משכיל יותר, פוליטיקאי בליגה אחרת.
    מדוע שלא תעלה את הטיעונים שלך נגדו בצורה מסודרת כדי שיהיה ניתן להגיב עליהם?

    הבעייה היא לא הדעות הפוליטיות, הדבר המדהים הוא כיצד אנחנו כולנו מתבוננים על אותו דבר ורואים משהו שונה כשלכל אחד מאתנו זה נראה ברור לחלוטין. תנסה לחפש את הפתרונות בפסיכולוגיה.

    הנה נתתי לך שני רעיונות לבלוג שלך

    Liked by 2 אנשים

  47. אין לי שום דבר נגד נתניהו. שמחתי שהקים ממשלה ולמרות שהצבעתי לשקד בבחירות האחרונות, הייתי קרוב להצביע לליכוד (בעיקר כי לא יכולתי לשאת מחשבה על כהונה של לפיד). מערכת התמריצים של נתניהו היא זו שמפחידה אותי. נכון שלקחתי בחשבון שיחוקק חוק צרפתי וזה לא הטריד אותי. אבל זה שמנסה לפרק את הבג״ץ כצעד ראשון זה כבר מזעזע. אולי עשיתי את הטעות של צ׳רלי מאנגר, כמה שאתה מדבר על תמריצים, אתה עדיין עלול להמעיט בערכם

    אהבתי

  48. "אם הפורום הזה למשל, היה נפגש היינו מגיעים להסכמות על רפורמה אמיתית משפטית, בלי לגרום לרגשות של קץ הדמוקרטיה בקרב חלק מהקהל."

    salomon,
    כרגע עמחייה, תמריץ והיועצת המשפטית לממשלה תחת הרגשה של קץ הדמוקרטיה.
    התמונה למעלה, הכותרת היא "ההיטקיסט היורד מתבונן בלב דואב על המולדת המתרחקת" (שים לב, יש כסא אחד, הוא במחלקה הראשונה).

    אם אתה חושב שאתה יכול לשכנע את עמחייה או היועצת המשפטית שזו לא קץ הדמוקרטיה הבה ונשמע?

    אהבתי

  49. י.ד.
    אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק אבל אתה צודק.

    קמיליה ויאיר.
    הרבה תגובות טובות..
    לגבי המהפכה המשפטית, אני לא באמת מבין בזה וזה לא התחום שלי. אני רק אמרתי שאני לא חסיד פנאט של דמוקרטיה. ואומר אפילו יותר מזה, לדעתי עשו האקינג לדמוקרטיה כמו לכל סיסטם באלפי שנים האחרונות ויש סיכוי שעוד בימי חיינו נראה שיטה חדשה.
    קמיליה, אני לא חושב שאינטלגנציה זה המפתח לשרוד. האינטליגנציה העולמית בירידה אז כנראה שזה לא מפתח לשרידה. לי חשוב אינטלגנציה כי אני מאמין שאנשים סופר אינטליגנטים (140 ip וצפונה) הם האחראים לכמעט כל ההתקדמות באיכות החיים שלנו והתפקיד של כל השאר זה פשוט לא להפריע להם אז נותנים להם להתווכח על מערכת המשפט או האם מגדר זה סקס או לא או לחילופין להנות מצפיה בנטפליקס.
    לצערי אנשים חכמים ממעטים להביא ילדים מה שיגרום שתוך 30 שנה כמות האנשים בעולם עם מנת משכל כזאת תרד ביותר מ50 אחוז.
    אני מעריץ את החברה החרדית ששם אין כנראה ירידה באינטלגציה. אך מצד שני, גאונים זה לא מספיק, צריך גם השכלה כדי להיות ממציא של התרופה לסרטן או כיפת ברזל. בהתחשב בזה שבוודאות החרדים וצאצאיהם יהיו פה 30 אחוז מהאוכלוסייה היהודית וכנראה בסוף הרבה מעל 50, מה שיקרה איתם יקבע את איכות החיים של הדורות הבאים ולכן כל כך חשוב לי לדעת אם אני צודק בזה שיש להם אינטליגנציה גבוהה.

    Liked by 1 person

  50. יאיר, לא הבנתי למה אפשר לצאת בשאלה אבל להתנתק ממערכת המשפט על ידי הגירה אי אפשר? אני די בטוח שיותר קל להגר כשאתה חילוני משכיל מאשר לצאת בשאלה

    אהבתי

  51. נדמה לי שעליתי על שורש מחלוקת, בנושא השלכות הדיקטטורה של מלאכי העליון של הבג'צ, עם תמריץ.
    נראה לי שזו גם ההתנגשות אידיאולוגית בין מישהו בעל רקע חרדי לבין בעלי רקע ציוני.

    זאת בסיועו של י.ד. שהקדיש את הפוסט האחרון שלו לתיאור 3 נקודות מחלוקת אידיאולוגית בין חרדים לבין דתיים לאומיים. (כשדי קל "לתרגם" את דבריו גם למחלוקת בין בעלי רקע חרדי לבין בעלי רקע ציוני. בין אם הם דתיים ובין אם הם חילונים).

    הנחות היסוד הדתיות לאומיות

    י.ד. כתב:
    " …. ב. האמונה במשמעות הדתית של המדינה.
    דתיים לאומיים מאמינים כי הקמת המדינה מבטאת איזהשהו גילוי של ה' במציאות. מבחינתם הקמת המדינה לא היתה אירוע ניטרלי. בין אם הם מבינים את זה במשמעות הרחבה ביותר כמו תלמידי הרב קוק ובין במשמעות מצומצמת יותר עדין יש תפיסה שהקמת המדינה איננה אירוע ניטרלי מבחינה דתית. מסיבה זו הם מוסיפים את טקס קבלת עול מלכות שמים בסוף תפילת ערבית של יום העצמאות. העמדה הזו חריגה הן ביחס לחרדים שתופסים את המדינה באופן ניטרלי במקרה הטוב או כמעשה שטן במקרה הרע (סאטמר) והן ביחס לחילוניים שכופרים בכל משמעות דתית של המדינה. …"
    ———————————
    כחילונית, איני מסוגלת להאמין שמדינת ישראל היא גילוי ה' במציאות. אך גם אני מייחסת חשיבות עליונה לשמירה על המשך קיומה ושגשוגה של מדינת הלאום היחידה של העם היהודי.
    פניה לגויים בכדי שיתערבו במחלוקות פנימיות ויפעילו עליה לחצים כבדים ו/או עידוד ירידת המונים מהארץ – גובלת בעיני בבגידה בהשג הגדול ביותר של העם היהודי באלפי השנים האחרונות.

    תמריץ כתב:
    " … אני מאמין בזכות וטו בקוצנזוס של בעלי האייקיו הגבוה. תמיד בקרב בעלי האייקיו הגבוה יהיה יתרון לשמאלנים ולקוסמופוליטיים, … "
    "…על הרבה דברים בעלי אייקיו גבוה יכולים להסכים: למשל בארה״ב מעטים מאוד מתוכם הצביעו לטראמפ. …"
    ————–
    השקפת עולם קוסמופוליטית היא למעשה השקפת עולם א ציונית או אנטי ציונית. לכל הפחות, היא עלולה לערער את חוסנה של מדינת הלאום היחידה של העם היהודי.
    אין לי כל התנגדות לכך ששמאלנים – קוסמופוליטים (קרי ניידים, החותרים להפוך את ישראל למדינת כל לאומיה, כדוגמת המוני "דמוקרטיות נאורות" אחרות) ינהלו את התזמורת הסימפונית הישראלית. אך המחשבה שהם יוכלו לנהל את המדינה, כולל את מדיניות ההגירה שלה, גובלת בעיני בסכנה להחרבת המפעל הציוני.

    בהעדר ברירה אחרת – אני אפילו מעדיפה שישראל תנוהל ע'י גסי רוח (החשודים גם בטיפשות ו/או בשחיתות), כדוגמת טראמפ, כל עוד הם יפעלו תחת הדגל של Israel First.
    מאשר ע'י אליטיסטים רבי אי.קיו, המתיימרים (שלא בצדק) ששחיתותם היא ברמה שלא מביישת את דנמרק – אם הם חותרים לקבל את אהדת עמיתיהם הפרוגרסיבים בכל מיני וועידות בינ'ל יותר מאשר את אהדת בני עמם.
    לתפיסתי, החלטותיהם של שופטי בג'צ עלולות לגבול בבגידה במדינת הלאום היהודי. סכנתם למדינה עלולה להיות חמורה יותר, ומתמשכת יותר, מסכנת הפקדת כוח החלטה רב בידי ממוצעי אי.קיו בעלי רמת שחיתות לבנטינית.

    Liked by 1 person

  52. לפנות לקהילה הבינלאומית נגד המדינה זה באמת נשק יום הדין, אבל כאן אנחנו – ביום הדין של הדמוקרטיה. אני לא קונה את זה שמישהו ימנע מכך עקרונית. כל כלי לחץ כשר כשהנסיבות קיצוניות מספיק להצדיקו.

    אהבתי

  53. להזכיר שבג״ץ הכשיר לא מזמן הרשעה על פי הודאה של נער גבעות שהוצאה בעינויים. כלומר אפילו עינויים זה כלי כשר בנסיבות מסוימות. כמעט שאין שום דבר שפסול באופן מוחלט.

    אהבתי

  54. לתפיסתי, החלטותיהם של שופטי בג'צ עלולות לגבול בבגידה במדינת הלאום היהודי. סכנתם למדינה עלולה להיות חמורה יותר, ומתמשכת יותר, מסכנת הפקדת כוח החלטה רב בידי ממוצעי אי.קיו בעלי רמת שחיתות לבנטינית

    קמיליה, יכול להיות שאני מסכים איתך, אבל הכי טוב גם אייקיו גבוה וגם בלי קוסמופוליטיות. אבוי לנו אם חייבים לבחור באחד על חשבון השני.

    Liked by 2 אנשים

  55. חייל בתי כלא פרטיים זה רעיון נוראי, מכל מיני סיבות. קצת כמו פראקינג. לא ברור מאין אתה מביא את הרעיונות האלה.

    אהבתי

  56. תמריץ לגבי פגיעה כלכלית בישראל, אני בספק אם זה יקרה בזמן הקרוב. למעשה לדעתי אם הרפורמה תעבור כמות שהיא יש סיכוי שבשנים הקרובות הכלכלה דווקא תשתפר. את הנזקים נראה בטווח של 10-15 שנה ומעלה, ככל שהשחיתות והרקבון יגברו בחסות החסות מהחוק של הממשלה. הונגריה היא מודל מצויין לתהליך הזה למרות שכמובן כל מקום מתדרדר בצורה שונה.

    אגב משעשע אותי לחשוב שהרפורמה עוברת כפי שהיא, ומסיבה כלשהי הממשלה נופלת ויאיר לפיד נבחר לראשות הממשלה הבאה, עם כח בלתי מוגבל. האימה… האימה

    אהבתי

  57. יאיר וחייל אתם כל הזמן מזכירים את ההתנתקות. את ההתנתקות ביצעה ממשלת ימין. אני שוב אשאל, איך מתן כוח מוחלט לממשלה היה משנה שם משהו? הרי ההפך הוא הנכון. גם את סיני מסרה ממשלת ימין.

    הגיע הזמן להביט למציאות בעיניים ולהפסיק לחפש שעיר לעזאזל. שני המהלכים האלה כפי הנראה בוצעו מסיבות ענייניות ולא מחמת איזו קונספירציה. אגב נניח שתתנו לממשלה כוח מוחלט והיא תחליט לפנות התיישבויות ביהודה ושומרון, למי תפנו, לבג"ץ?

    אהבתי

  58. א-מחייה, אני לא יודע להגיד בוודאות. אני לא מאמין שישראל יכולה בכלל לשרוד אם דימויה הבינלאומי יהיה כשל הונגריה. תמיד הייתי מודאג מיחסינו עם המפלגה הדמוקרטית, אבל לא שיערתי שואה כזו שתפקוד את הדמוקרטיה הישראלית. אולי הנחמה היא שביבי צריך רק למגר את המשפט שלו, ואז יחזור לשפיותו, אבל מי יודע מי יבוא אחריו.

    קראתי עכשיו קטעים מספר חדש שיצא על הקולוניאליזם הבריטי. ההיסטוריון כתב בגנות ההחלטה של בריטניה לטפח את הציונות (שהייתה קשורה לאישיותו הייחודית של חיים ויצמן, תרומתו למאמץ המלחמה והשתדלנות שלו. הוא, כמו הרצל, דוגמה לכך שלפעמים אדם יחיד יכול לשנות את ההיסטוריה, אבל היום זוכרים יותר את בן גוריון, שגם כבודו במקומו מונח). התעצבנתי, אבל אז התרחב לבי כשבמקום אחר ציין שבריטניה הצליחה להצמיח מהקולוניאליזם שלה חמש דמוקרטיות ליברליות: אוסטרליה, קנדה וניו זילנד, ארצות הברית וישראל. במהדורה הבאה זה יהפוך לארבע, וזה מזעזע.

    אהבתי

  59. יוצא בשאלה, האינטליגנציה של הבנות החרדיות לפי פיזה 2018 היא בין גרמניה (מילולי) לספרד (מתמטי). החומרה די בסדר. השאלה נראית שאלה של תוכנה.

    אהבתי

  60. תמריץ,
    איך זה שאדם שאימץ לעצמו את הפסיבדונים "תמריץ" מוציא תחת עטו דבר שטות כזה: "ההחלטה של בריטניה לטפח את הציונות (שהייתה קשורה לאישיותו הייחודית של חיים ויצמן, תרומתו למאמץ המלחמה והשתדלנות שלו."?
    אין פלא שאתה מוסיף ומזדעזע בהמשך מהנבואות ההזויות של עצמך.
    זה מזעזע…

    אהבתי

  61. אכן פרסום הצהרת בלפור היה רגע מכונן בתולדותינו. וכפי שאמרת, אדוני היושב-ראש, בפעם הראשונה הכירה מעצמה עולמית בקשר ההיסטורי של עמנו לארץ ישראל. מובן מאליו, גם כן, שזכותנו על הארץ מקדימה באלפי שנים את ההצהרה. זכות זו מקורה בתנ"ך ובזיקה הרצופה שלנו כמעט 4,000 שנה למולדתנו. אבל כאן, בהצהרת בלפור, ניתנה הכרה תקדימית ופומבית לדרישת הציונות המדינית. הרצל זרע את הזרעים שני עשורים קודם לכן וכעת הם הניבו את הצ'רטר הגדול והמיוחל. **ציונים בולטים כחיים ויצמן, בעל גאוניות דיפלומטית – פשוט צריך להבין איך האיש הזה טווה את החוטים**; אהרון אהרונסון, שהקים את מחתרת ניל"י, וגם הוא רתם מנהיגים בריטים לציונות; חיים סוקולוב, איש האשכולות; זאב ז'בוטינסקי, שהיה מיוזמי הגדודים העבריים בצבא הבריטי. ציונים אלה גיבשו שותפות מכרעת עם מקבלי ההחלטות בממסד הבריטי – עם שר החוץ בלפור, עם ראש הממשלה לויד ג'ורג', עם הדיפלומט הנודע מרק סייקס. כולם ישבו בוועדה שחיברה את ההצהרה, ואישים אחרים גם כן. (בנימין נתניהו, נאום בכנסת במלאת מאה שנה להצהרת בלפור).

    Liked by 1 person

  62. יאיר, אני לא יודע על איזה בון-טון אתה מדבר. שופטי בג"ץ מכשירים למשל הפרה ברורה של אמנת ז'נווה בהסכמתם להריסת בתים. וזה עוד בג"ץ הישן. מהשנה הבאה (בלי קשר לרפורמה) יהיה בג"ץ ימני. עידן אחר.

    אהבתי

  63. תמריץ,
    אמרו גם שפרס בנה את הכור בדימונה.
    אתה באמת מאמין שאימפריה קובעת מדיניות על בסיס סנטימנט אישי?

    אהבתי

  64. תמריץ,
    אתה ממריא לגבהים שהם מעבר להשגתי. לא מספיק שאתה יודע בוודאות מה יהיה הוספת מומחיות גם לשאלת מה היה אילו.

    אהבתי

  65. תמריץ,
    אתה שואב את ידיעותיך מכלכליסט ודה מארקר ואחר כך לועג לIQ של הביביסטים?

    אהבתי

  66. הנה משהו שתשמח לשמוע. דווקא בימי התחממות גלובאלית אלו, נרשם שיא הקור בהיסטוריה של ארצות הברית בניו המפשייר -76 מעלות, כחלק מתנאי קור קיצוניים ששוררים שם עכשיו. ראיה (אמנם שטחית למדי) שההתחממות הגלובאלית אינה כצעקתה (היא כן)

    אהבתי

  67. תמריץ,
    אני שמח שאתה חוזר להשתמש בנתונים. לגבי "ההתחממות הגלובלית" מדידות טמפרטורה כשלעצמן הן חסרות משמעות. עד היום לא הוצגה תזה מדעית שיודעת לכמת את אפקט החממה ולכן קריאות התבהלה הן חסרות ערך, בדומה לתחזיות הכלכליות שלכם

    אהבתי

  68. תמריץ,
    כחסיד נלהב של כלכליסט ודאי שמחת על הכותרת הזו שהם ניפקו שמתכתבת עם נבואות הזעם המשותפות לך ולהם
    "ג'יי.פי מורגן מתריע: ההפיכה המשטרית עלולה להוביל להורדת דירוג לישראל
    בנק ההשקעות פרסם סקירה בנוגע להשפעות השינויים המתוכננים במערכת המשפט וגל הפיגועים האחרון, והוא מביע חשש לפגיעה בצמיחה ולהורדת דירוג בדומה למה שקרה בפולין;"
    https://www.calcalist.co.il/local_news/article/hkuxfxqno
    תמריץ של פעם היה בודק במקור האם כצעקתה
    תנוח דעתך, אחד הביביסטים טרח ובדק עבורך. קרא ותראה ישועות

    אהבתי

  69. לכאן ולכאן מעולם לא האמנתי בחשיבות דירוגי אשראי. הם תוצאה ולא סיבה. כל אדם אינטליגנטי יכול לשקלל באותה מידה כמו אנליסט ג״פ מורגן את שלושת הנתונים: 1)המשמעות של הרפורמה היא השמדת ישראל ושווי אפס לשקל. 2) יהיה זמן לחזור ממנה וגם אין (כמעט) דרך שתצלח את בג״ץ מלכתחילה 3)עדיין מפחיד שרעיון כזה מטורף עולה

    אהבתי

  70. נכונות, ללא ספק נדירה מדי, להכיר בטעויות העבר ולנסות להפיק מהן לקחים. בתקווה שלא ישנו.
    5 טעויות ניתוח שבהן מכיר עומר דנק, לרגל שנה למלחמה באוקראינה.

    שנה למלחמה באוקראינה – 5 טעויות שלי בניתוח המלחמה

    הממהרים יכולים להסתפק בעיון בקריקטורה הפותחת, ובטעות הראשונה והאחרונה.

    אהבתי

  71. לתמריץ,
    כתבת: " … יכול להיות שאני מסכים איתך, אבל הכי טוב גם אייקיו גבוה וגם בלי קוסמופוליטיות. אבוי לנו אם חייבים לבחור באחד על חשבון השני."
    —————–
    אמנם סימנתי לייק.
    אבל אני חוששת שאתה מתחמק מלהכיר בכך שבית המשפט העליון היה / הווה / יהיה קוסמופוליטי (כלומר אנטי -ציוני), ועלינו לבחור מהו הרע במיעוטו.

    אני יודעת שאינך מתלהב מסרטונים – אך מדובר רק בדקה וחצי. לתפיסתי – חובה.

    אגב, נדמה לי שהחשש שהחזרת כוח החלטה לנבחרי ציבור הלא נאורים שלנו – תוביל לכך שלהט'בים יכלאו במחנות מעצר (להגנתם מההמונים שינסו לבצע בהם לינ'ץ) – הוא ריאלי כמו החשש שההמונים יחזרו לסקול באבנים נשים נואפות ולשרוף מכשפות בכיכרות הערים.
    לפחות במגזר היהודי (להבדיל מהמוסלמי).

    ישנם שינויים שמהם כבר אין דרך חזרה.
    (ואחד מהם, לחרדתי, הוא חוקי ההגירה של מדינה. לתפיסתי חובה חיונית להוציאם בדחיפות מציפורני הקוסמופוליטים למינהם).

    Liked by 2 אנשים

  72. החל משנה הבאה יש רוב ימני בבג״ץ, בלי רפורמה. המתקפות על בג״ץ דומות למי שמסתכל בשמים ורואה כוכב. אבל אתה לא רואה את הכוכב כפי שהוא היום; אתה רואה את הכוכב מלפני כמה שנות אור. המתקיפים רואים את בג״ץ הישן, בעוד שמאז איילת שקד יש הטיה ימנית במינויים לבג״ץ ובשנה הבאה יהיה רוב ימני. כל זה לגבי תוקפי בג״ץ בתום לב. ביבי אמנם יודע שגם בג״ץ ימני לא יחלצו מאישומיו ולכן זה לא עוזר לו.

    Liked by 1 person

  73. https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001437261

    מיכה גודמן | ראיון
    "אנחנו רגע לפני משבר חוקתי או ערב כינון חוקה": ראיון עם ד"ר מיכה גודמן
    ד"ר מיכה גודמן, מהוגי הדעות המשפיעים בישראל, חושב שרוב הישראלים "רוצים תיקון, אבל לא את התיקון של לוין שהוא רדיקלי מדי" • בראיון נרחב לגלובס הוא מסביר מדוע אנחנו ניצבים רגע לפני משבר חוקתי – או ערב חוקה היסטורית;

    אהבתי

  74. גודמן אומר שקואליציית נתניהו הרדיקלית חותרת תחת נטיותיו של נתניהו השמרן. אבל מפרספקטיבה של תמריצים – גישה שמרנית לחיים זה קודם כל להישאר מחוץ לכלא.

    אהבתי

  75. תמריץ,
    הימני האחרון שהיה בבג"ץ הוא אדמונד לוי. אין היום אפילו ימני אחד בבג"ץ. לא כל דת"ל הוא ימני. גם לאחר רפורמת לוין ייקח שנים להפוך את בג"ץ. כשאסנת מארק, שהיא יותר חכמה ויותר הגונה מאסתי חיות, תהיה נשיאת העליון נדבר

    Liked by 1 person

  76. אשר,
    לא קראתי את הריאיון עם גודמן (חומת תשלום) אבל אני יכול לנחש את תוכנו. אצל גודמן האידיאולוגיה היא אמצע+התנחמדות

    אהבתי

  77. תמריץ,
    הרפובליקאים נותנים עבודה. כשיחזרו לשלוט בבית הלבן נחזיר לעצמנו את הגז שבנט הימני נתן לחיזבאללה
    משלמת מחיר כבד: חברת הקונגרס המוסלמית הודחה מוועדת החוץ של בית הנבחרים בארה"ב
    בית הנבחרים החליט להדיח את חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר מוועדת החוץ בטענה כי "לאור הצהרות העבר שהשמיעה בנוגע לישראל, שהתפרשו כאנטישמיות, אינה צריכה לכהן בוועדה"
    https://www.maariv.co.il/news/world/Article-977774

    Liked by 1 person

  78. חייל
    תפתח את גודמן על המחשב בכרום באינקודניטו ואז אפשר לקרוא ובעיקר להקשיב. הסיכום בכתב לא משהו, השיחה כן משהו. אומנם כמו שאתה אומר הוא מציע להתפשר ולהיות נחמד, אבל הוא מתאר את הדברים בצורה ברורה ועל בסיס עובדתי. מבסס הגדרות אחרי זה בונה על רמה. לא שאני מסכים אתו, אבל השיחה שלו טובה ורצינית. אישית אני לא חושב שהתוכנית מעשית.

    לאחרונה גם כתב מאמרים (ב"מקור ראשון") על האידיאולוגיה השמרנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל המהפכה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין. ושני הדברים האלה – השמרנות של נתניהו והרדיקליות של יוזמות החקיקה, כך הסביר בשיחה שקיים השבוע עם גלובס, פשוט לא מסתדרים יחד. "אם תעבור רפורמת לוין, אני חושב שאפשר יהיה לקבוע שהממשלה הזאת היא הממשלה שפונה נגד מורשת נתניהו", קובע גודמן.
    "זאת אומרת שאם תעבור רפורמת לוין, אני חושב שאפשר יהיה לקבוע שהממשלה הזאת היא הממשלה שפונה נגד מורשת נתניהו. היא ממשלת השינוי, זו שמשנה את מורשת נתניהו. לכן השאלה היא מה ינצח כאן במשחק, קואליציית נתניהו או אידיאולוגית נתניהו. כי אחד הדברים המעניינים ברגע הזה הוא שהאידיאולגיה של נתניהו והקואליציה שלו נמצאים בהתגשות. אנשים חושבים ששזו ממשלה הומוגנית – הם טועים. זו ממשלה הטרוגנית. זו ממשלה שיש בה ברית בין שמרנים ומשיחיים. ושמרנות ומשיחיות זה פוליטיקה הפוכה".

    והפער האידיאולוגי שגודמן מאבחן, "יכול להביא אותנו למשבר אם המשיחיים יקבעו את האיכות של הרגע, או להזדמנות – אם השמרנים ייקבעו את האיכות של הרגע הזה".

    אהבתי

  79. בהמשך לנושא גב' מארק, אני דווקא מסכים איתה שיש בעיה עקרונית בכך שעורכי דין בוחרים את השופטים. אבל יש גם בעיה עקרונית בכך שפוליטיקאים, חלקם עבריינים, בוחרים את השופטים ומזה משום מה נוח לה להתעלם.

    Liked by 1 person

  80. אשר,
    אני שולל תכלית השלילה את הניתוח של גודמן. נתניהו אכן שמרן, כמוהו גם לוין, אבל המהפך הרדיקלי במערכת המשפט שברק כינה "המהפיכה החוקתית" התחולל תחת שלטונו. נתניהו בחר לא להתעמת עם המערכת המשפטית משיקולים פוליטיים (אני משוכנע שהוא מצר על כך כיום) אבל לקרוא לכך מורשת שמרנית אפשר רק אם עושים שימוש קיצוני בפרשנות תכליתית.
    נתניהו ולוין הם תאומים אידיאולגיים. הסיבה שנתניהו חבר אליו במהלך הנוכחי (שאותו בלם בעבר) היא שהרל"ביסטים ברוב איוולתם יצרו לו את התמריץ האולטימטיבי, חוסר ברירה. מה שמקנה למהלך של לוין מראית רדיקלית (להדיוטות) היא שנתניהו ויתר על שמרנותו בעבר עד לשלב שהמטוטלת הגיעה לקצה הכי רחוק. שים לב שלוין לא מכוון לקצה הנגדי אלא שואף למרכז אותה.

    אהבתי

  81. amehaye,
    תודה שאתה מאחל לי את מה שאני מאחל לעצמי.
    בחירת שופטים על ידי פוליטיקאים היא הטובה ביותר כי הפוליטיקאים הם הגורם היחיד שעומד לביקורת הציבור וניתן להחלפה. זכית אי פעם לראות פרוטוקול של הוועדה לבחירת שופטים? של "ועדת השתיים" של בייניש?

    Liked by 1 person

  82. והנה עוד שני דברים להגות בהם יומם וליל

    דקה 9.

    גם הקשבת חובה. שאול אמסטרדמסקי (שמאל) מראיין את רוטמן

    Liked by 1 person

  83. הראיון של שאול אמסטרדמסקי עם רוטמן בהחלט טוב. שאלות טובות וענייניות (לא מתלקקות מחד ולא מתלהמות מאידך) וכך גם התשובות של רוטמן.

    אהבתי

  84. בעבר כבר התווכחנו על השאלה הזאת (מהי ממשלת שרון בהתנתקות?).
    לי ברור ששרון שעזב את הליכוד לאחר שהליכוד חסם אותו מלגרש, והקים מפלגה שבה שמעון פרס ואישי שמאל רבים חברים בה – אחרי זה לקרוא לממשלתו ימין זה לא נכון.
    בוודאי שלא מדיניות ימין.
    אני בהחלט לא חובב קונספירציות – אבל התנהלות שרון בניגוד מוחלט לכל מעשיו מעברו – גורמת לחלק מהסברות שעלו על השינוי הזה להיות סבירות מאוד.

    אהבתי

  85. אמחייה,
    שאלת "נניח שתתנו לממשלה כוח מוחלט והיא תחליט לפנות התיישבויות ביהודה ושומרון, למי תפנו, לבג”ץ?".
    תשובתי היא שעד היום בג"ץ לא ספר אותי – אז מה יש לי להפסיד?

    Liked by 1 person

  86. יאיר לגבי "התנהלות שרון בניגוד מוחלט לכל מעשיו מעברו " זה לא נכון .שרון לא השתנה, הוא תמיד היה בולדוזר, ברגע שהוא הגיע לתובנה שיש להיפרד מהפלסטינים , ההתנחלויות היו רק פיון מבחינתו .

    Liked by 1 person

  87. מצטרף לדברי חייל,
    דתיים-לאומיים בעליון הם יותר מתנחמדים מאשר ימנים (וזה נכון לכל הדתיים הלאומיים ולא רק בעליון).
    אני מעדיף שמרנים כשטיין שפוסקים לפי ראות עינהם מאשר דתיים-לאומיים שמיישרים קו עם הבון-טון הקיים.
    תמריץ, וזה עונה לתגובתך החוזרת ונשנית על השינוי בבג"ץ – הרוב הימני בבג"ץ יבוא לידי ביטוי רק כאשר יהיה שינוי משמעותי בהרכב השופטים ובגבולות הגזרה שלהם. עד אז אני לא רואה איך הוספה של שופט דתי תתרום.

    אהבתי

  88. יאיר אתה חושב שסולברג יעצור גירוש אריתראים או יכבול את ידי צה"ל ?
    יש יותר סיכוי ששופט בובה ביביסטית תעשה את זה , כדי להציל את ביבי השפן מלעשות מהלך דרסטי שהוא התחייב עליו.

    Liked by 2 אנשים

  89. יאיר, הדברים שלך לא מתבטאים בפועל. זה לא ששופטים דתיים-לאומיים הם בוטים של הימין (למשל סולברג הפתיע אותי כשאישר את הסכם הגז עם לבנון), אבל רואים את ההבדל בפסיקותיהם. אולי צריך להקדיש לכך פוסט.

    אהבתי

  90. יש הבדל בפסיקות שלהם כי הם באמת באו ממקום אחר ושונה משופטי השמאל.
    עם-זאת, דתיים-לאומיים הם "שורדים" והבחירות שלהם באות לרצות את כל הצדדים, ולכן ההבדל הזה (שאתה רואה בפסיקות שלהם) יבוא עוד יותר לידי ביטוי אם הרכב בג"ץ ישתנה (לטובה).

    אני מאוד מעריך את סולברג ושמח שהוא יהיה בעתיד נשיא העליון (לפחות לפי שיטת הסניוריטי) אבל הבעיה בעיני תשאר כמקודם והיא ההתערבות המוגזמת של בג"ץ.

    אשמח שתקדיש פוסט להבדל בפסיקות. זה מעניין.

    Liked by 1 person

  91. חייל פוליטיקאים שבוחרים שופטים זה רעיון גרוע בלפחות שני מובנים. הראשון הוא שהשופטים ממשיכים לכהן אחרי פרישת הפוליטיקאים, כך שאין לך דרך מעשית לפטר שופט כאשר השלטון מתחלף – בעיקר בישראל בה השלטון נוטה להתחלף כל שנה שנתיים.

    השניה היא ה-בעיה במינוי שופטים ע"י פוליטיקאים, הבעיה ממנה אתה, אסנת מארק ושאר הביביסטים מתעלמים חדשות לבקרים, והיא ההטיה המובנית של שופטים כאלה. השופטים האלה יהיו חייבים לפוליטיקאים שמינו אותם, וישפטו בהתאם. אולי הם יזכו פוליטיקאים שסרחו. אולי הם סתם ישפטו באופן מוטה בעד הממשלה. באופן כללי זו הדרך הנכונה למי שלא מעונין במשפט צדק.

    אהבתי

  92. אמחייה,
    בזה אני לא רואה בעיה – אכן לא ניתן לפטר את השופטים וזה יוצר מצב שכל ממשלה יכולה למנות מספר מצומצם של שופטים, היציבות נשמרת והשינויים הם איטיים והדרגתיים. זה טוב ולא רע. לממשלות שונות יש את דגשים ומדיניות שונה וזה יתבטא בבחירת השופטים.
    להיפך, ברגע שהממשלה מתחלפת והפוליטיקאי שבחר בשופט מפסיק את כהונתו, אבל השופט ממשיך – אז כלל לא ניתן לטעון שיש הטייה ושהשופטים יהיו חייבים לפולטיקאים שמינו אותם.
    למה אתה לא טוען זאת היום? גם היום יש פולטיקאים בועדה (ונציגי לשכת עורכי הדין הם פולטיקאים לכל דבר).

    אהבתי

  93. חייל שאלת לגבי השפעת גזי החממה, אז נראה שדווקא יש תזות מדעיות כולל חיזויים, ובינתיים הן די בכיוון. לפחות כך טוענת Sabine no-nonsense Hossenfelder:

    מסתבר שההסבר פחות אינטואיטיבי מהצפוי. אגב בוידאו אחר היא הסבירה מדוע ההתחממות הגלובאלית עשוייה להוביל דווקא *לירידה* בטמפרטורה הממוצעת באירופה (רמז: זה קשור לזרמים בים). מסתבר שמערכות מורכבות הן מורכבות.

    אהבתי

  94. יאיר אני דווקא כן טוען שהמצב היום גם הוא לא תקין. למצער לפחות כל הגורמים האלה צריכים להגיע לקונצנזוס אבל הייתי מעדיף שיטה פחות בעייתית.

    אהבתי

  95. הבעייה למפעל הציוני, שמציגים שופטי העליון, אינה שרובם מוטים לשמאל. הבעייה היא שרובם אקטיביסטים חסרי גבולות בנוסח המועדף על אהרון ברק.
    מכאן שהכנסת מספר שופטים ימנים ו/או מהמגזר הדתי – לאומי לבית המשפט העליון – לא תפתור את הבעייה.
    כפי שניתן להסיק מסרטון הוידאו שהבאתי – אהרון ברק החליט להטיל וטו על מינוי שופטת מעולה, שבעברה גם עמדה בראש העמותה לזכויות האזרח, לא כיון שהייתה ימנית מדי. (להערכתי היא אפילו נטתה לשמאל). אלא כיון שהתנגדה לאקטיביזם השיפוטי שאותו התאמץ להשריש. לדוגמא התנגדותה העקרונית לבחישה כלשהי של השופטים בנושא חוק הלאום.
    אלו שני צירים נפרדים.
    גם דתים וימנים עלולים להיות אקטיביסטים. ואפילו חילונים שמאלנים עשויים להתנגד לאקטיביזם שיפוטי.

    Liked by 2 אנשים

  96. על פי הראיון עם מיכה גודמן – ניתן להסיק בעיני איזה מחנה פוליטי הוא משתדל יותר לשאת חן. למרות שהוא מאוד משתדל שלא לציין זאת במפורש.

    שלוש דוגמאות לרמזים מסגירים (יש עוד):

    1. הוא מתייחס ליצחק הרצוג כבורר הוגן, שמסוגל לתווך בין שני הצדדים המעומתים. תוך התעלמות מוחלטת מכך שהרצוג הוא איש שמאל מובהק שאפילו עמד בראש מפלגת העבודה. כלומר, על פי הצעתו נציג האופוזיציה יהיה המתווך חסר הפניות בין האופוזיציה לקואליציה.

    2. גודמן מציע שהדיונים *לא* יתקיימו בכנסת, ולעיני מצלמות, ע'י חברי כנסת ומספר מומחים המבקשים להציג בפניהם את עמדתם. אלא בחדרים סגורים, שלאף אחד אין מושג מי נכנס אליהם ומה נאמר בהם. קשה להמציא פגיעה קשה יותר במעמד הכנסת וחבריה מאשר הצעתו זאת של גודמן. פגיעה שחסידי אהרון ברק אמורים לחגוג אותה.
    עצם קבלת מסגרת הדיון המוצעת – היא למעשה הודעה של נבחרי הציבור בכניעה.

    3. בשולים, גודמן מתייחס לאפשרות של פיסקת התגברות ברוב של 65 או ברוב של 70.
    משום מה הוא "שכח" להזכיר את האפשרות של פסקת התגברות ברוב רגיל (לדוג' ע'י 32 תומכים) או ברוב של 61 חברי כנסת. או אפילו ברוב של 64.

    Liked by 1 person

  97. amehaye,
    בחירה על ידי שופטים מוטה בהרבה מאשר בחירה על ידי פוליטיקאים. העובדות מדברות. תראה את ההרכב. ברק מנע בחירת שופטים מזרחים ושופטות עם אג'נדה. פוליטיקאים אפשר להחליף ואז ייווצר איזון. השופטים קבועים ויוצרים מנגנוני שימור. ראה שופטים במינוי זמני וועדת השתיים

    אהבתי

  98. חייל ויאיר, בחירה ע"י פוליטיקאים מביאה לכך שהשופטים הנבחרים "חייבים" לאנשים מסויימים. בחירה ע"י קונצנזוס גורמת לכך שהשופטים "חייבים" להרבה יותר גופים ואנשים ומכאן שהם *פחות* מוטים.

    לגבי שופטים-בוחרים-שופטים הרי שהשופטים יכולים להיות מיעוט בוועדה, ובכל מקרה יהיה צורך כאמור להגיע לקונצנזוס. כולם יאלצו להתפשר כפי שקורה היום. כאמור עדיף על פני מצב בו רק הפוליטיקאים בוחרים את השופטים.

    לבסוף כל זה לא סותר את הצורך להגביל את בג"ץ. אפשר לשפר את שיטת בחירת השופטים – לדעתי בחירה ע"י פוליטיקאים היא גרועה יותר אפילו מהמצב הנוכחי – ואפשר גם להגביל את בג"ץ.

    אהבתי

  99. כל האמור לעיל לא סותר את הצורך להגביל גם את הממשלה. יאיר הרעיונות שלך לגבי בית נבחרים וכיו"ב מעניינים אולם הם לא יצאו לפועל אם הממשלה תקבל כוח בלתי מוגבל לפני כן. צריך לכרוך את הגבלת בג"ץ והגבלת הממשלה יחד.

    אהבתי

  100. amehaye,
    למה שופטים חייבים לפוליטיקאים בוחרים ולא חייבים לשופטים בוחרים? לאחר הבחירה יש לכולם אותם תמריצים

    אהבתי

  101. חייל הענין הוא שככל שאתה "חייב" ליותר אנשים – עם אינטרסים מנוגדים – ההטיה שלך נמוכה יותר. במצב הנוכחי אתה "חייב" לשופטים שבחרו אותך, אבל גם לפוליטיקאים וגם לעורכי הדין. לא ניתן לרצות את כולם לכן ההטיה המצטברת נמוכה יותר מאשר לו היית צריך לרצות רק גוף / אדם יחיד. כאמור גם המצב הנוכחי לדעתי לא אידאלי, הוא פשוט פחות גרוע מבחירה רק ע"י פוליטיקאים.

    אהבתי

  102. קמיליה בעניין דיונים בחדרים סגורים זה אכן בדרך כלל בעייתי אבל לא בהכרח. כאשר מתקיים דיון פומבי לעיני המצלמות חברי כנסת נוטים לעשות הצגות לקהל הבוחרים שלהם ולדבוק בעמדות באופן לאו דווקא ענייני. בחדרים סגורים לפעמים אפשר להגיע להחלטות ופשרות שלא היו מגיעים אליהן אחרת. אפשר לבצע דיון בחדר סגור – במקרים מסויימים בלבד – אבל לפרסם למשל את רשימת המשתתפים המלאה, ולצלם קבוע את הכניסה לחדר כך שלא יהיה מצב למשל שלוביסט מסויים ינכח ולא נדע על כך.

    אבל כן באופן כללי אני מעדיף שקיפות מלאה. דיונים סגורים צריכים סיבה מאוד טובה. ולפני שאשר ישאל, "מצב חירום" אינסופי, למשל, הוא לא סיבה מספיק טובה.

    Liked by 1 person

  103. amehaye,
    ההסבר (המייגע) של הפרופסורית אינו רלוונטי (מסבירה כיצד עובד אפקט חממה ומתעלמת מקרינה אולטרא סגולה שנבלעת באמוספירה ומעוד פרמטרים חשובים) משום שאין בו שום התייחסות לבעייה הבסיסית – כימות (נתונים) אפקט החממה אל מול הקרינה הסולרית.

    Liked by 1 person

  104. לפעמים אני תוהה אם הדיונים פה שלפעמים הם סתם ויכוחים ולפעמים אפילו מיס-אינפורמטיביים (חלילה לא דיס אינפורמטיביים אני מקווה), תורמים במשהו.
    כלומר ברור שכן, אני אישית למדתי כמה דברים. ראשית לכל מהבלוג עצמו אבל גם מהדיונים עצמם אבל זה מוגבל לנושאים מסוימים בלבד. בנושאים פוליטיים? לא!

    אז שאלה: האם מישהו פה שינה דעה פוליטית אפילו בנושא פוליטי מינורי עקב מידע שנמסר מהצד השני?

    אהבתי

  105. לגופו של עניין סלומון, תראה את הפוסט שבו תהיתי האם אור צדק. למרות שחלקתי על דבריו, הם ישבו לי בראש שש שנים כמשהו שצריך להתמודד איתו.

    Liked by 2 אנשים

  106. לא צריך להעלות השערות. אפשר לראות את הפוליטיזציה של המשפט בארה״ב. זה לא שבית המשפט שם נהנה מאמון נרחב. אשתו של קלרנס תומס ניסתה לסייע לגניבת הבחירות על ידי טראמפ. עוד כמה קלרנס תומסים ובכלל לא הייתה דמוקרטיה באמריקה.

    Liked by 1 person

  107. חייל, אני לא מצליח להבין אותך. תקשיב, אני מכיר פרופסורים לכימיה, פיסיקה, זרימה, מכונות מקרוב מאוד. אלה שאני מכיר הם חכמים מאוד מאוד, שקולים וזהירים. באחד הפוסטים הקודמים ציטטתי מויקי באנגלית כדלהלן:

    The public substantially underestimates the degree of scientific consensus that humans are causing climate change.[338] Studies from 2019 to 2021[339][3][340] found scientific consensus to range from 98.7 to 100%.

    אז אני לא יודע אם אתה "הציבור" או "מדען" אבל סטטיטסטית אתה ככל הנראה "הציבור" שממעיט במידת הקונצנזוס המדעי שבני אדם גורמים לשינויי אקלים.

    Liked by 1 person

  108. תמריץ,
    1. בית המשפט אולי לא נהנה מאמון אבל החוקה כן נהנית מאמון רב.
    2. הבחירה בשופטים בארה"ב היא סופר-פוליטית כיון שהנשיא בוחר בהם, וכיון שבארה"ב יש 2 מפלגות בלבד. אנחנו מדברים על ועדה של אנשים שמייצגת מספר מפלגות שכל אחת מהמפלגות רוצה לקדם אג'נדה שונה. אני לא חושב שזה יגיע למצב אישי, כלומר ששופט יהיה חייב לאדם אחד. אולי הוא יהיה מחויב לתפיסת העולם של עצמו (שדומה לתפיסת העולם של שולחיו).

    לשאלתך סלומון,
    אני מתחייב לשנות את דעתי אם נראה בעוד שנתיים-שלוש שהרפורמה לא עובדת (למשל מינוי לא ראוים). אם היא לא תעבוד אני אתמוך בחזרה לשיטה הישנה.
    ממה השמאל מפחד? הרי הוא עשה ניסיונות הרבה יותר גרועים ורעועים (מבלי לקחת עליהם אחריות גם לא בדיעבד)?

    אהבתי

  109. מן הסתם החייל מסתמך על דעתו של פרופ׳ ניר שביב. אין לי שום כלים לשפוט אותה מאחר שהבנתי בפיזיקה של האקלים היא אפס, אבל זו בעיה להסתמך על דעת היחיד מול הרבים וגם: אני זוכר ראיון עם הפרופסור מלפני עשור או יותר שבו פקפק אם ההתחממות תימשך. חלף זמן והיא בעליל נמשכת.

    אהבתי

  110. סלומון,
    אין מחלוקת שבני-אדם גורמים לשינוי אקלים, אבל השאלה שחייל שואל היא בכמה. כמה אחוז מעליית טמפ' כדור-הארץ היא בגלל פעילות אנושית?

    אהבתי

  111. תמריץ,
    גם הבנתם של רבים שטוענים שהם מבינים קרובה לאפס בכל הנוגע לפיזיקה של אקלים. רובם אקולוגים וזאולוגים שעוקבים אחרי שינויים בסביבה אבל הם לא כלל לא עוסקים בשאלה האם שינויי האקלים הם בגלל פעילות אנושית. הם לוקחים זאת כהנחת יסוד.

    אהבתי

  112. salomon,
    תנוח דעתך, אני פיסיקאי. טיעוני 100% קונצנזוס לא רלוונטיים אלא אם אתה תומך בעריצות הרוב

    Liked by 1 person

  113. salomon,
    קרא ותראה ישועות
    כל סיפור ה- 97% קונצנזוס, התחיל ממאמר אותו כתבו אחד ג'ון קוק ושותפיו. מאמר זה בחן אבסטרקטים של 11,944 מאמרים בתחום, בחיפוש אחר הקביעה שהאדם אחראי להתחממות הגלובאלית או שינויי אקלים.
    למטה צרפתי את הלינק למאמר של ג'ון קוק. כבר כשקוראים את האבסטרקט, מבינים את התרמית:
    באבסטרקט של ג'ון קוק מצוין במפורש, ש- 66.4% מהמאמרים כלל לא הביעו דעה בעניין, ושה- 97.1% שתומכים בטענה לאחריות האדם להתחממות הגלובאלית הם מתוך ה- 32.6% הנותרים, ולא מתוך סך ה- 100% של המאמרים שנבחנו האבסטרקטים שלהם.
    וכך, גם לטענת האלרמיסטים, לכל היותר מדובר על כ- 32% קונצנזוס, ולא 97.1%.
    https://iopscience.iop.org/…/10.1088/1748-9326/8/2/024024
    בהמשך לפרסום המאמר, בוצעו מחקרים שבדקו את המחקר של ג'ון קוק, וגילו שרבים מהאבסטרקטים של המאמרים להם ייחס תמיכה בטענה לאחריות האדם כלל לא טענו שהאדם הוא הגורם לשינויי האקלים, אלא רק משפיע עליו. רק עשרות בודדות, או 0.3% מה- 11,944 מאמרים קבעו שהאדם אחראי לשינויי האקלים.
    וכך, 0.3% הטוענים לאחריות האדם לשינויי האקלים, הופכים ל- 97% "קונצנזוס":
    https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-013-9647-9

    Liked by 1 person

  114. תמריץ,
    עם כל הכבוד לניר שביב (ויש כבוד רב) לא הבאתי את דעתו (אילו נהגתי כך הייתי מציין זאת) אלא את דעתי. דעתי כאדם עם רקע מדעי היא שהתיאוריות האקלימיות קרובות יותר למדעי החברה (קורלציות) מאשר למדעים מדוייקים. אין לי דעה לגבי העתיד האקלימי ומעולם לא טענתי כך או אחרת. יש לי דעה שלילית על הגרטות וחסידיהן המקומיים שאתה הפכת אחד מהם

    אהבתי

  115. סקר שהתפרסם בשישי האחרון ע"י ערוץ 12 בשאלה "למי תצביע בבחירות?" הראה שהקואליציה הנוכחית מקבלת 62 מנדטים.
    אז אם אחרי גל "קץ הדמוקרטיה" עדיין 62 יבחרו בממשלה הנוכחית – כנראה שהציבור לא קונה את הסיפור של קץ הדמוקרטיה.
    להיפך, המשך הסברה נכונה של הרפורמה (כמו סרטונים קצרים על איך בג"ץ עובד, הפסיקות ההזויות שלו, תחקירי ליבסקינד על ניגודי עניניים, ……) יחזירו את המנדטים האובדים.

    בנוסף לפי הסקר:
    2 מנדטים עוברים מהליכוד לגנץ (ולא ליש עתיד או לעבודה/מרצ).
    העבודה לא עוברת ובמקומה מרצ נכנסת (מה שמוכיח שוב שמדובר באותה גברת בשינוי אדרת ומפא"י המפלגה שהקימה את המדינה הפכה למפלגה פרוגרסיבית טרחנית).
    https://www.mako.co.il/news-politics/2023_q1/Article-4c89f5090581681026.htm

    אהבתי

  116. לפעמים שיחות עם נהגי מונית מסתבכות

    מנחם בוטאביה, נהג המונית שהסיע את עו"ד חודק לכנס עורכי הדין באילת, טוען ב-103 כי איים שיירה בו אם יתמוך ברפורמה המשפטית: "הייתי המום, היה לי קשה להגיב אפילו, כמעט ירדתי מהכביש וסובבתי אליו את הראש. אני מוכן להעיד בפוליגרף. זה לארגן דאעש ישראלי".

    לכל עדכוני 'המיטב' בווצאפ: hametav.online בטלגרם: t.me/hametav

    Liked by 1 person

  117. החברה הישראלית היא חברה מקוטבת. אף אחד לא מצפה מהחרדים, מהמתנחלים או מהמסורתיים להציל את הדמוקרטיה (אלא כאשר ירגישו על בשרם שהמדינה נפגעת אנושות בכלכלה וביחסי החוץ). זה תפקידה של האליטה החילונית. השאלה היא כמה היא נחושה לעשות זאת. כי אם היא נחושה, הדמוקרטיה תינצל, ואם לא, היא לא. זו אגב בדיוק הסיבה שבגללה בג"ץ חייב להיות מאוכלס באליטה חילונית (ודתית לאומית מתונה, החולקת ערכים דומים ברובם).

    Liked by 1 person

  118. תמריץ,
    האליטה החילונית המזרח אירופית היא האם המיילדת של הבולשביזם. המזרחיים, הדתיים, המסורתיים והליברלים האמיתיים יצרו את הדמוקרטיה האמיתית ב1977

    Liked by 1 person

  119. גם האחים המוסלמים נוהגים לעלות בבחירות דמוקרטיות ולוודא שאחר כך כבר לא תהיה דמוקרטיה. התהליך בישראל איטי יותר כי בכל אופן יהודים ברמה תרבותית גבוהה ממוסלמים וגם כי יצא שבגין ושמיר באמת האמינו בדמוקרטיה, דבר שבגינו אנשים כמו ארז תדמור מגדפים אותם.

    Liked by 1 person

  120. תמריץ,
    בגין ושמיר האמינו בדמוקרטיה ומימשו אותה. ברק ביצע נגדה הפיכה חוקתית. "השיבה שופטינו כבראשונה…"

    אהבתי

  121. אף אחד כבר לא מצפה מהאליטה החילונית להתגייס לטובת המדינה והחברה מלבד כשזה מגיע לליטרת הבשר שלהם.
    מרגע שבג"ץ מתערב בענייני מדיניות, הוא חייב להיות מאוכלס בידי הנייחים, אלו שישארו כאן (מבחירה או מאונס) גם בזמנים הפחות טובים, אלו שאינם מאיימים בעזיבה כאשר מזיזים להם את הגבינה.
    אם הנייחים יהיו נחושים לשלוט – הדמוקרטיה תינצל. אם הניידים ישתלטו – היא לא.

    אהבתי

  122. להבהיר, איני טוען שישראל בדרך להיות דיקטטורה כמו מדינה מוסלמית, מאחר שזו התאבדות, ואני (עדיין) נותן קרדיט לציבור הישראלי שאינו רוצה להתאבד. עם זאת, אפילו העליה על הנתיב הזה היא כשלעצמה מעשה טירוף.

    אהבתי

  123. תמריץ,
    כבר כמה פעמים בתגובות שלך כתבת "האליטה הדתית-לאומית מתונה", ושאלתי היא למי אתה בדיוק מתכוון?

    כלומר בוודאי שקיימת כזאת אליטה אבל גם היא תומכת ברפורמה. היא מתונה בנושאי דת ומדינה אבל בנושא הרפורמה המשפטית היא תומכת גם תומכת.
    אז למי אתה מתכוון כשאתה קובע ש"בג"ץ חייב להיות מאוכלס באליטה חילונית ודתית לאומית מתונה (החולקת ערכים דומים ברובם)"?

    הרב מדן (ראש ישיבת הר-עציון שהזכרת שסולברג ובוגרים נוספים שלה מכהנים כשופטים) מעוניין בשינוי פני בית המשפט העליון.
    הרב חיים נבון (נציג נוסף של הישיבה הזאת ודמות ידועה שעומדת בפני עצמה) עוד יותר תקיף ממנו.
    דתיים פרגמטיים כמו נדב שנרב – גם בעד הרפורמה.
    חברים שלי (דתיים שבחרו בשקד או בגנץ בבחירות האחרונות) בעד הרפורמה.

    כל אלו תומכים ברפורמה (ובוודאי שלא יצאו להתנגד לה). אז מיהי אותה אליטה דתית-מתונה שמתנגדת לרפורמה המשפטית שאותה אתה מרבה לצטט?
    מיהי אותה אליטה דתית-מתונה ש"תפקידה להיות נחושה בכדי להציל את הדמוקרטיה"?

    נראה לי שאתה ממציא לעצמך מציאות חלופית כשהמציאות האמיתית בדיוק הפוכה. כל הנ"ל אנשים מאוד רציניים ש"הרס הדמוקרטיה" ומרקם החיים כאן כלל לא עולה על דעתם, והם רואים חובה בשינוי פני בג"ץ.
    היחידים שמתנגדים לה בעוז הם אלו שלוקחים להם את השליטה. כל השאר מוותרים מאוד בקלות על הבג"ץ האליטיסטי שאתה מנסה לשמר.

    אהבתי

  124. יאיר, יש בעיה עם ההגדרה של ההסכמה לרפורמה. אתה שומע אנשים שאומרים: ״אני תומך בעיקרון ברפורמה, אבל יש מקום לשינויים וצריך להידבר״. זה בערך מה שאמר הרב מדן
    https://www.inn.co.il/news/590016

    אתה מפרש זאת כתמיכה ברפורמה, בעוד אני מפרש זאת כהתנגדות. מדוע? מכיוון שברור לי שמה שמניע את ביבי זה תמריציו האישיים, אז הוא צריך להשתלט באופן אישי על מינוי השופטים. כל דבר פחות מזה לא מקדם אותו לשום מקום. לכן כל מי שאומר ״אני תומך ברפורמה אבל בואו נידבר ונגיע להסכמות״ ואומר זאת בכנות ולא כתכסיס, בעצם אומר שהוא מתנגד לרפורמה היחידה שמעניינת את ביבי

    Liked by 2 אנשים

  125. הדברים של שטייניץ הם בשורה קשה מאוד למתנגדי הרפורמה, כי אם אשתו חושבת כמוהו, היא לא תפסול אותה. זה מאוד חשוב, אז אולי אכתוב על זה פוסט.

    Liked by 1 person

  126. תמריץ,
    אני שומע את דבריו של הרב מדן שנים רבות ולא רק עכשיו, ואני מבין היטב מה הוא אומר.
    ברור שהוא רוצה פשרה – אבל לא בגלל שיש לו בעיה עם הרפורמה אלא בגלל שהוא לא רוצה פילוג בעם. אני מכיר איך הוא חושב ומה מוליך אותו.
    אתה מוזמן לבדוק מה אומרים בסביבתו ומה אומר הרב חיים נבון – ואם תפתח ראשך ותקשיב להם – תבין שהם בעד הרפורמה.

    תקרא בעצמך מהלינק שצירפת:
    "על הטענות לסכנה לדמוקרטיה הישראלית הוא השיב: "שבירות הדמוקרטיה שלנו לא תלויה במערכת החוקים הזאת שמוצגת עכשיו, אלא במערכת היחסים של כולנו עם כולנו. אני מודאג מאוד מכך שאין הידברות".

    מותר לך לחשוב אחרת אבל אל תעוות דברי אחרים.

    Liked by 1 person

  127. אתה לא מסוגל להודות שאתה ממציא לעצמך "אליטה דתית-מתונה" בכדי להמשיך ולהחזיק שיש כאן איזה מלחמת אור בבני חושך ושיש "מתונים" (חילונים ודתיים) שיצילו באופן נחוש את המדינה מבני החושך.
    היכן האליטה הדתית הזאת? שמעת מישהו ממנה שמדבר נגד הרפורמה? כשהאליטה הזאת לא הסכימה לדברים היא יצאה להפגין, ודיברה נגד באופן גלוי וחופשי. זה לא המצב עכשיו.

    Liked by 1 person

  128. יאיר, אין לנו דרך ללבן את דבריו של הרב מדן איתו, אז כל אחד יישאר עם הפרשנות שלו. אני באמת סקרן אם יתמוך או יתנגד לרפורמה שתאפשר ליאיר נתניהו למנות את שופטי ישראל. והרי זה המשמעות האמיתית.

    בבוא היום נראה איך יתמודדו שופטי בג״ץ הדתיים סולברג, מינץ ווילנר עם הרפורמה, אם תגיע אליהם בצורתה הנוכחית. כל השופטים הליברלים בוודאי יפסלו אותה. אבל יצטרכו גם כמה שופטים שמרנים כדי להבטיח שבאמת תיחסם.

    אהבתי

  129. https://www.makorrishon.co.il/opinion/571525/

    https://www.makorrishon.co.il/opinion/574401/

    והרב חיים נבון הוא אדם מאוד מתון, נעים הליכות שתמך באיילת שקד ונפתלי בנט רוב הזמן (ושתמיכתו בהם נפסקה מספר חודשים מועט לפני נפילת הממשלה – אז כנראה תמריץ, שלא רק שמוליק אחד הפיל את ממשלת בנט – אתה מסרב לקבל את זה שיש ציבור וזה לא בן-אדם אחד, לא שמוליק ולא ביבי ולא ביטן – יש פה ציבור !! לא בני חושך – כי אם אנשים עם דעות ורצונות !!).

    Liked by 1 person

  130. תמריץ,
    אתה לא פרנואיד, אתה סתם חולה רל"בת טיפוסי שמנכס לעצמו את מורשת זהבה גלאון

    אהבתי

  131. לגבי סולברג, מינץ ווילנר – אני מהמר שלפחות אחד מהשלושה יפסול משהו מהרפורמה בצורתה הנוכחית. אולי נדע בתוך כמה חודשים אם צדקתי.

    אהבתי

  132. תמריץ,
    כבר חודש אתה שב וממחזר את נבואות החורבן שלך בלי להביא עובדה/נתון אחד. מה מבדיל בינך לבין אוסף חותמי הפטיציות?
    גם לימור לבנת טוענת שהצביעה בעבר ליכוד. כמוך, גם היא היום גלאונית מצוייה

    אהבתי

  133. כל מי שאומר ״אני תומך ברפורמה אבל בואו נידבר ונגיע להסכמות״ ואומר זאת בכנות ולא כתכסיס, בעצם אומר שהוא מתנגד לרפורמה….

    זה בערך הצורה ששופטי בג"ץ מפרשים את החוק

    אהבתי

  134. תמריץ, ביבי סוף סוף הצליח להרכיב ממשלה אחרי 4 מערכות בחירות, אחרי שבנט ולפיד ושות הכניסו לו את השטרונגול. מה אתה מצפה שהוא יעשה? יגיד: הבה נהיה נוצרים טובים ונצרף לנו את גנץ למסיבה? הבה נדחה את הרפורמה ליום ההולדת ה 80 שלי?
    מה שהוא אומר זה: בערעור שלי כבר ישבו השופטים שלי, עכשיו יושבים השופטים שלהם. זוהי פוליטיקה.

    אהבתי

  135. אני מציע שתשנה את הנושא כי הם ישחטו אותך ללא הרף. פשוט אף אחד לא מקשיב להם והם מתוסכלים אז אתה אוכל אותה.לא יצא מזה כלום, עכשיו הם במדיניות של לירות בך כמו ברווז במטווח

    תעלה פוסט על זה,

    החלום הקפריסאי: הישראלים שמסתערים על הווילות הזולות בקפריסין
    רק 45 דקות טיסה מתל אביב, והישראלים מסתערים על כל פיסת נדל"ן שהאי הקטן הזה יכול להציע. ובעקבותם גם המסעדנים שזיהו את הפוטנציאל: "בקפריסין אין שום מסעדה כשרה, אני פתחתי את הראשונה" • וגם: האימא שעברה עם בעלה וילדיה – והקימה בפאפוס בית ספר: "התחלנו עם 12 ילדים בלבד, ועכשיו אני שמחה לומר שיש 20. יש רשימת המתנה" •
    אי מפלט, לכך נדמה שהפכה קפריסין בתקופה האחרונה. גם למהגרים, וגם למשקיעים. לפני שנה וחצי משפחת בר לב עזבו את הדירה השכורה שלהם בפרדסיה, ארזו מזוודות – וקנו כרטיס "לואו קוסט" בכיוון אחד. 45 דקות, ונחתו בבית החדש שלהם – וילה בפאפוס משקיפה אל הים. "אני ידעתי שאני רוצה מדינה אירופאית לא קרה, אז זה לא השאיר לי הרבה אופציות על הגלובוס", סיפרה האם אתי.

    "הכינו אותנו שהיא מדינה קצת מיושנת ולא מפותחת, וזה כזה ישראל של 20-30 שנה אחורה. ודווקא אהבתי את זה שזה ישראל של 20-30 שנה לאחור, כי זה אומר שאין פקקים בכבישים, ואין עומס, ויש מרחבים", הוסיפה
    את עיירת הנופש פאפוס אנחנו הישראלים גילינו לפני בערך חמש שנים, כשנפתחו טיסות ישירות בעשרה אירו ומעלה. הישראלים הגיעו להתפנק במלונות מפוארים על הים, התאהבו בשקט, בשלווה באווירת ה"סיגה-סיגה", לאט-לאט. אבל כמו אתי וירון לא מעט ישראלים רצו שהחלום על אי של שקט – יהפוך למציאות שלהם.
    אתי סיפרה למה החליטו לעבור לקפריסין: "ההחלטה שלנו לעזוב ממש נפלה ברגע הזה במבצע 'שומר חומות'. הייתה אזעקה, ואז היו שלושה פיצוצים מעל הבית שלנו – והילד נכנס להתקף חרדה. אני מעולם לא ראיתי אותו חווה פחד. ממש פחד למות. הרבה מאוד ישראלים מחפשים את התושבות הקבועה, במיוחד אלו שאין להם את הדרכונים הזרים, כדי לאפשר להם איזושהי נקודת מפלט לעתיד, להם או לילדים שלהם".

    דן, שגר ברעננה עם אשתו ושלושה ילדים, הגיע לפאפוס במטרה לקנות נכס להשקעה. "כרגע זה להשקעה, בהמשך אולי נחשוב לגור. זה נבע מהכיוון הכלכלי", סיפר דן. יונתן בן משה, מנהל תחום נדל"ן הוסיף: "כמו דן, נוצר פה בעצם טייפקאסט חדש של לקוח. זה אנשים שמגיעים להשקיע, הם רואים את העיר, הם רואים מה קורה פה. זה נראה מעולה, ואז כבר מתחילים להיכנס למחשבות, 'אולי אני בעצם אגור פה?'".

    להמשך קריאת הכתבה-

    Liked by 1 person

  136. ג. וועלד, עכשיו אתה אומר דברים של טעם. חוק יסוד: הממשלה היה חוק נוראי שיצר ראש ממשלה עם תמריצים איומים. ביבי עשה טעות כששתה קצת יותר מדי שמפניות על חשבון מילצ׳ן ודחק באלוביץ׳ קצת יותר מדי לעשות תמונות יפות לשרה. באופן מטורף וחסר פרופורציה זרמה מכאן, בסיועו של הקונספט הנורא של חוק יסוד: הממשלה, שלפיו ראש ממשלה יכול לתפקד כרגיל תוך כדי משפט, מערכת של תמריצים מפלצתיים.

    בתוך החושך המצער הזה קיבלנו את אורו של כדור הבדולח שמתאר לנו עתיד, ארבעים או חמישים שנה מהיום, שבו יהיה רוב מוצק במדינה נגד ערכי ההשכלה והנאורות היסודיים גם בלי צורך בקיבעון הביביסטי של הציבור המסורתי שהוא ״רגל פה, רגל שם״ ויכול לזרום עם מנהיגים נורמטיביים כמו ברקת או יוסי כהן.

    אנחנו יכולים לקבל עתה הצצה לעתיד של המדינה ולאופן שבו יוכרעו מאבקי הכוח בתוכה (בתפילה שתשרוד את האיומים החיצוניים הלא פשוטים).

    אהבתי

  137. אורי, הנושא של קפריסין כארץ מקלט מאוד מעניין. ההתפוצצות הדמוגרפית של ישראל יכולה גם בשלב מסוים בעתיד לעורר חשש בקפריסאים שהם יידחקו בארצם.

    אהבתי

  138. חייל להבנתי המודל שמציג קשר סיבתי בין עליית ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה לעליית הטמפרטורה הממוצעת עומד בהלימה הטובה ביותר לנתונים ביחס למודלים אחרים. כמו כן ידוע שיש קשר סיבתי חזק בין התעשייה האנושית לעליית ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה.

    ברור שהאדם הוא לא הגורם היחיד, ואולי אכן אין הוכחה לכך שהוא הגורם העיקרי. להבנתי אתה גם צודק בכך שאין מודל שמכמת בדיוק את ההשפעה האנושית (אולי יש ואני פשוט לא מכיר). אבל הסבירות לכך שהאדם הוא הגורם העיקרי גבוהה, לאור התאמת המודל והנתונים הידועים.

    אז כן, יכול להיות שמדובר בעוד מחזור אקלימי כפי שהיו בעבר, אבל שוב – ככל שידוע לי – מעולם לא הייתה עלייה כל כך מהירה בטמפרטורה הממוצעת. זה עוד נתון שמחזק את הטענה שהאדם הוא הגורם העיקרי.

    Liked by 1 person

  139. חייל, אז אולי לא הבנתי את הטענה שלך בקשר לשינוי האקלים, אבל אם הבנתי אותה, אז אתה לא הבנת את ג'ון קוק!? (סמיילי)
    משום מה אין לג'ון קוק ערך בויקי, אבל יש ערך על הבלוג שלו "מדע סקפטי". עשיתי לעצמי חיים קלים והלכתי לאדוננו מורנו ורבנו צ'ט ג'י פי טי. שאלתי שלוש שאלות:

    ?what is the cause for climate change

    The main cause of climate change is human activity, primarily the emission of greenhouse gases such as carbon dioxide, methane, and nitrous oxide, into the atmosphere. This is mainly due to the burning of fossil fuels (coal, oil, and gas) for energy and transportation, deforestation, and land-use changes. Natural factors such as volcanic eruptions, changes in the sun's intensity, and variations in the Earth's orbit and tilt also contribute to climate change, but human activity is the dominant cause.

    ?what is the main claim of Skeptical Science blog

    The main claim of the Skeptical Science blog is that human-caused climate change is real, robustly supported by scientific evidence, and a pressing issue that demands action. The blog aims to provide accurate, evidence-based information to counter misinformation and misunderstandings about climate change, and to communicate the scientific consensus on the issue to the public. Skeptical Science also critically evaluates and debunks common climate change denial arguments, and promotes scientific literacy and understanding of the causes and impacts of climate change.

    ?i was under the impression the Skeptical Science think global warming is not because of human activity

    My apologies for the confusion. That is not accurate. Skeptical Science is a blog and website that supports the scientific consensus that human activity, primarily the emission of greenhouse gases, is the main cause of global warming and climate change. The name "Skeptical Science" refers to their skeptical examination and debunking of misinformation and pseudoscience regarding climate change, not to their stance on the issue itself. The blog is dedicated to promoting evidence-based understanding of the science of climate change.

    אהבתי

  140. בקשר לתהייה שלי אם הויכוחים/ דיונים האלה בנושאים פוליטיים בפרט מזיזים ולו במקצת עמדות של אנשים, אז אני מסכים (בעצם) עם כל המגיבים לי שעצם הדיון אכן תורם ומלמד ולפעמים קצת משנה דיעה. העניין הוא שכדאי להאזין לצד השני (מה שנבחרינו לא עושים) ובהחלט צריך להיזהר ממקרים של מיס-אינפורמציה ולפתח חשיבה ביקורתית בכל נושא, במיוחד מדעות מוצקות ונטולות ספק (סמיילי עצוב)

    אהבתי

  141. חייל זקן: " בכל מדינה של IQ גבוה הפוליטיקאים ממנים את השופטים"
    אני: לא נכון. מפנה לנדב איל (כל השרשור):

    Liked by 1 person

  142. ?what is the connection between high IQ countries and judges appointment by politicians

    There is no direct connection between a country's average IQ and the method of appointment of its judges. The method of appointment of judges is determined by a combination of legal, political, and cultural factors, and can vary widely from country to country, regardless of the country's average IQ. Some countries have a more independent process for appointment of judges, with nominees selected by a judicial council or similar body, while in other countries, the appointment of judges is more political, with politicians playing a key role in the selection process. The specific method of appointment of judges in a particular country may reflect the country's historical and cultural traditions, its political and legal systems, and the balance of power between different branches of government. The average IQ of a country's population is not directly relevant to the method of appointment of its judges.

    אהבתי

  143. salomon,
    נדב אייל? לא טיעון משכנע. אני הייתי הולך על פרופסור למשפט השוואתי

    אהבתי

  144. תמריץ

    השמאל הולך ומאבד עוד ועוד מהציונות הדתית המתונה. זה לא סוד שהאליטה ציונית דתית לא מתלהבת מהביביסטים ומהערצת ביבי ודי אוהדת את ה"נאורים". אבל עכשו רבים מהם מגלים ש"הנאורים" לא פחות ביביסטים – מהביביסטים המקוריים. ההערצה האובסיסית לאהרון ברק ושיגיונותיו וההתלהמויות המטורפות סביב הוזזת הגבינה שלו, גורמת לעוד ועוד מהציונות הדתית המתונה לראות שהביסיסטים יחסית עדינים ויחסית ביקרותיים לגבי מושא הערצתם לעומת ה'נאורים'.
    הרב יואל בן נון – הרבה יותר פשרן מהרב מידן, הזדעזע מהשמאל וכתב מאמר שבו הוא מתחנן לבני גנץ שירד מהסיפור של מרי אזרחי.

    לשמאל היה אוהד גדול בימין – ביבי נתניהו. השמאל זרק אותו. לדעתי השמאל יכול להחזיר אותו בליטוף קטן אבל במקום זאת השמאל זורק אוהד נוסף – הציונות הדתית המתונה.

    אהבתי

  145. what is the correlation between IQ and GDP?

    There is a positive correlation between IQ and GDP per capita, meaning that higher average IQ levels tend to be associated with higher levels of economic output per person in a country. However, this correlation is not strong and should not be taken as evidence of a causative relationship. Other factors such as education, infrastructure, political stability, and access to resources also play important roles in determining a country's level of economic development.

    Liked by 1 person

  146. חייל, נדב איל וציפיטפוט (צ'ט ג'י פי טי) חושבים אותו דבר. אולי שניהם טועים!?

    what is the appointment process of judges in denmark?

    In Denmark, the appointment of judges is a relatively independent process. Judges are appointed by the Queen on the advice of the Minister of Justice, but the Minister's recommendations are based on proposals from the Supreme Court and a special appointments board, the Judicial Appointments Council. The Judicial Appointments Council is made up of representatives from the legal profession, including judges, lawyers, and legal scholars, as well as laypeople with no prior legal background. The Council evaluates candidates based on their professional qualifications, integrity, and impartiality, and makes recommendations to the Minister of Justice, who then makes recommendations to the Queen. This process aims to ensure that judges are appointed based on merit, rather than political considerations, and to protect the independence of the judiciary

    Liked by 2 אנשים

  147. בהמשך לדברי משה (שאני מסכים עם חלקם) – התהליך שאנחנו בתוכו אינו "קץ הדמוקרטיה" כי אם "שינויי אליטות".
    יש כאן מאבק על שליטה וכוח בין אליטה שוקעת לאליטות חדשות.
    כשאני מסתכל מהצד אני רואה מגוון של קבוצות/אליטות שהמשותף בינהם הוא רק הרצון להחליש את האליטה של השמאל.
    אני רואה אליטות דתיות-לאומיות (ויש כמה (ולא אחת) שמגיעות עם תפיסות שונות זו מזו)
    אני רואה את האליטה החילונית-ימנית-שמרנית (כמו אנשי קהלת שאינם חולקים את כל ערכי הימין הנוכחי)
    אני רואה את המסורתיים
    אני רואה את החרדים (גם שם לפחות 2 אליטות – אשכנזית וספרדית)

    בניגוד למי שחושב שהרפורמה תקבע את שלטון הימין, להבנתי הרפורמה הזאת, לכשתעבור, תשנה את כללי המשחק ואנחנו נראה כאן מציאות פוליטית חדשה. יקראו לה ימין אבל היא תהיה הרבה יותר מגוונת מהימין של היום.

    Liked by 1 person

  148. השופטים שדוד אמסלם או יאיר נתניהו ימנו לא יהיו אליטה גם אם ימצאו מתמחים שיתקנו להם את שגיאות הכתיב (או שצ׳ט gpt יידע לעבוד בעברית עד אז). לא יותר מאשר המנכ״ל שמירי רגב מינתה הוא ״אליטה״ כי היא מינתה אותו לתפקיד הנכבד. התהליך פה הוא לא החלפת אליטות אלא הברחת האליטות.

    Liked by 1 person

  149. תמריץ,
    מה גורם לך לחשוב שהמינויים שבוצעו במערכת המשפט ובצבא שלא על ידי פוליטיקאים מהליכוד טובים יותר?
    העידן הכי טוב לישראל בפיתוח תשתיות (חוץ ממה שבג"ץ תקע), בצמיחה הכלכלית (בעיקר ההייטק) וביחסי חוץ היה תקופת שילטון נתניהו והליכוד. הרל"ביות עוררה אצלך געגועים להסתדרות וחברת העובדים?

    Liked by 1 person

  150. מינוי טוב זה אייקיו גבוה. זה לא שכל אייקיו גבוה הוא מינוי טוב אבל סטטיסטית יש קורלציה חזקה. הנאמנות האישית שדורש ביבי מאז 2015 והלאה אינה דבר שאנשים בעלי אייקיו גבוה מסוגלים לשאת. אנשים חכמים לא באים לעבוד ברפובליקת בננות. פעם כתבתי פוסט על מלומד איראני גדול בתחום המים שבא להוביל את התחום בארצו. אבל אז הוא נתקל במערכת הלא ידידותית מסביב ונאלץ להתפטר. אירן ומערכות המים שלה בקריסה, וככה כל דבר יהיה במדינה שמעדיפה ערכי עולם שלישי על קידומם של בעלי האייקיו הגבוה.

    לדעתי אתה צריך לעשות חשיבה על כך שלא ציפית למידה שבה שחיתות תהרוס את צבא רוסיה. בישראל זה יהיה גרוע לא פחות, אבל אין לנו את שולי ההגנה שיש לרוסיה.

    Liked by 2 אנשים

  151. תמריץ,
    אתה מגלה לאחרונה בורות מפתיעה לגבי מינויים במערכת הציבורית. מה הIQ של הגיסה של לפיד?
    הקיבוצים וחברת העובדים נבנו על טהרת הIQ הגבוה על פי המודל שלך. כבר חיינו המשטר של קנטונים כמו זה שאתה חולם עליו. קראו לזה מועצות אזוריות ומועצות מקומיות. לא כל כך עבד בפעם הקודמת

    אהבתי

  152. תמריץ,
    בא נאמר שיש כאן קבוצות עם אי.קיו נמוך יותר – האם זה אומר שניתן לחסום אותם בגלל כך?
    האם ניתן לחיות כך? אם הבת שלך תביא מישהו להתחתן איתו – אז תעשה לו בדיקות אי.קיו ותדחה אותו אם הוא לא עומד ברף?
    אתה מגזים במעבר שלך מחשיבות האי.קיו לסדרי משפחה, חברה ושלטון.

    עם חליפת התגובות כאן אני למד יותר ויותר שאידיאל הקנטוניזציה שלך לא בא בכדי להגן על הלהט"בים או הג'ינגים מירי בכיכר העיר, כי אם הגנה על האי.קיו הגבוה מפני ערבוב ואיבוד. אתה אי.קיו-פריק ברמה כזאת שאתה מוכן לחסל מבנים חברתיים בכדי לשמר את המדד הכי חשוב בעיניך.

    בעוד שאני רוצה להפרות את העם הזה, לייצר כאן חיבורים, להתסיס את המערכת, לשבש אותה קלות, לייצר דברים חדשים, להעביר אי.קיו ממקום למקום, לייצר השפעות חיוביות – אתה מעוניין בסגרציה של איי.קיו בתוך גבולות ת"א.

    Liked by 1 person

  153. חייל אתה קצת מבלבל בין סתם קשר לקשר סיבתי. נכון שההייטק פרח בתקופת נתניהו – אבל הפריחה הגדולה החלה בשנות ה-90 תחת ממשלות רבין ו"מזרח תיכון חדש" פרס. אחר כך היה קצת נתניהו ואחריו ברק, שוב מהשמאל. בסוף ימי ברק ההייטק כבר היה בשיא של כל הזמנים. אז באותו אופן אפשר לאמר שההייטק פרח בעצם בגלל השמאל ובגלל תוכנית ה"מזרח תיכון חדש" של פרס והסכם השלום עם ירדן, שגרמו לאופטימיות אצל משקיעים. באותה התקופה גם כל מיני חברות אמריקאיות ואחרות החלו להגיע לארץ (מקדונלד) ושמו פס על החרם הערבי.

    אבל אולי בכלל ההייטק פרח בגלל העלייה מברית המועצות בתחילת שנות ה-90? או שמא הקשר לפוליטיקאים קלוש והסיבה העיקרית לפריחת ההייטק היא שלישראל יש רקע חזק ביזמות, הנדסת חשמל (עוד משנות ה-70 ואפילו קודם) ומחשבים באופן כללי. הצבא כמובן גם תורם את שלו. וכאשר בשלו התנאים העולמיים – ישראל הפכה לסיליקון ואדי.

    נתניהו כן עזר לכלכלה הישראלית כשהיה שר אוצר בתחילת שנות ה-2000 אבל אז ההיטק כבר היה עובדה מוגמרת.

    Liked by 2 אנשים

  154. amehaye,
    רבין וברק קיבלו שניהם משק בפריחה (כולל ההייטק) שהמשיכה בתחילת הקדנציה שלהם. רבין גם נהנה מהדחיפה שקיבל המשק עקב העלייה הגדולה (והאיכותית מאד) מבריה"מ. שניהם תקעו את הפריחה הכלכלית עם אוטובוסים מתפוצצים.

    Liked by 2 אנשים

  155. הצצה קטנה לעתיד – "זכאי עפ"י חוק":

    https://www.ynet.co.il/news/article/bkwwcucho

    "חוק דרעי 2" הוגש. נתניהו: "הרצוג פנה אליי בנוגע לרפורמה, הכתובת זה לוין"
    כשבועיים אחרי שרה"מ נתניהו פיטר את יו"ר ש"ס מהממשלה בעקבות פסילת כהונתו בבג"ץ, חתמו כל חברי הקואליציה למעט דרעי על הצעת החוק להחזרתו לתפקידי שר

    אהבתי

כתיבת תגובה