א' בדצמבר

ציינו לאחרונה את כ"ט בנובמבר, המועד בו החליט האו"ם על תוכנית החלוקה. והנה אולי נוצר תאריך היסטורי חדש – א' בדצמבר. בתאריך זה שלח ראש הממשלה, יאיר לפיד, מכתב לראשי הערים בארץ ובו קרא להם שלא לשתף פעולה עם היחידה של משרד החינוך בראשות סגן השר אבי מעוז, שצפויה להכניס תכנים שמרניים מאוד לחומר הלימודים. זו קריאת תגר על הסמכויות של הממשלה בנושאי דת ומדינה שאיני זוכר כמוה, והיא נעשית בידי ראש הממשלה המכהן קצת לפני לכתו לאופוזיציה ובשותפות עם ראשי הערים של "מדינת תל אביב". אולי עוד יציינו ההיסטוריונים את א' בדצמבר 2022 כיום תחילתו של תהליך בלתי נמנע, שבו המיעוט החילוני יתווה את התגובה ההגיונית היחידה לתהליך הדמוגרפי שהופך את הדתיים והחרדים לכוח השולט במדינה – הסתגרות בקנטונים משלו ועמידה תקיפה על זכותו לאוטונומיה.

צריך להגיד שמבחינה דמוגרפית התהליך מתחיל מוקדם מאוד, מוקדם מהנדרש. שורה של צירופי מקרים נדירה התקבצה יחד והפכה את בחירות 2022 לבחירות שהן בעצם כדור בדולח לישראל של 2042 או 2052. בפועל ישראל של ימינו אינה באמת כל כך שמרנית ודתית כפי שנראה מתוצאות הבחירות. למשל, מצביעי ימינה מהבחירות הקודמות לא שייכים בשום צורה למפלגת נעם שנהנתה הפעם מקולות רבים מהם. הליכוד אינו באמת שבוי של המפלגות החרד"ליות בנסיבות רגילות, שבהן ראש מפלגתו אינו עומד לדין. רוב הציבור הציוני דתי נמצא שמאלה לבצלאל סמוטריץ', מנהיגו הנוכחי. אף על פי כן, בעתיד ישראל כן תהיה באמת ובתמים דתית כמו שנראה מהבחירות האלו, ולא יזיק לחילונים ולליברלים להתחיל לעבוד על הדרך להגיב לכך, אפילו אם הדבר נעשה שלושים שנה מוקדם מדי.

35 תגובות על ״א' בדצמבר״

  1. האשמה בקיצוניות ופשיסטיות הייתה תמיד האופן שבו השמאל נהג. הוא תמיד האשים את מתנגדיו וחירחר דה-לגיטימציה. זה לא חדש.
    אני שמח על הכמתב של לפיד כי זה מלמד שדמוקרטיה ושלטון החוק הם ביטויים נדושים בשימוש ציני של השמאל. כאשר השמאל מפסיד – שלטון החוק נגמר. רק אם הוא שולט יש משמעות לשלטון החוק.

    אהבתי

  2. בנט חי בסרט שהוא דוד המלך ולפיד בטוח שהוא בר כוכבא. נסיון ההמרדה שלו לא צריך לעבור בשתיקה, מר לפיד צריך להיות עכשיו בחקירה.
    למדינת ישראל יש צביון יהודי מיום הקמתה, צביון שהלפידיסטים נחושים למחוק – לבטל את השבת ולבטל אפשרות לקיום מנהגים יהודיים.
    גם הציבור המסורתי לא מעוניין שהילדים שלו יקבלו ספרים מבי"ס שמסבירים ש"עידו החליט ללבוש היום שמלה ולהיכנס לשירותי הבנות כי בא לו".

    Liked by 2 אנשים

  3. יאיר, אין טעם בדמוקרטיה שבה נסופח לסין ואז מיליארד סינים יחליטו דמוקרטית על גורלם של עשרה מיליון ישראלים. כשיש פערים ערכיים עמוקים מדי בין ציבורים שונים, הכרעה דמוקרטית היא כבר לא לעניין. צריך אוטונומיה, או במקרה הרע (שאני מקווה שלעולם לא נגיע אליו במדינת ישראל) ממש הפרדה של ריבונות. בארה"ב יש אלבמה ויש קליפורניה, ובינתיים הן מחזיקות יחד ללא מלחמת אזרחים. אבל לכל אחת מהן יש חוקים שונים לגמרי.

    Liked by 3 אנשים

  4. קרולין, אני מדבר באופן עקרוני. בעניין של הטרנסג'נדרים אני נחשב אולי שמרן קיצוני – אני חושב שהעלאת הנושא בבתי הספר וכל תרבות הלגיטימציה לזה בקרב קטינים היא פשוט פשע. זה ברור שקטינים לא מסוגלים לקבל החלטות בנושא, וההחלטות שיקבלו יכולות להיות אסון לכל חיים.

    אהבתי

  5. קרולין, למדינת ישראל יש צביון חילוני מיום הקמתה. זה היה חזונו של הרצל וזה מה שהוציא עם נחשל מהשטעטעל. החילוניות. לצערנו, יש מי שמנסה לשנות את זה כעת וזה יהיה המסלול לחזרה לשטעטעל. אין אף מדינה דתית בעולם שבאמת נעים לחילוני לחיות בה.

    Liked by 2 אנשים

  6. יאיר שאלתי בעבר ואשאל זאת שוב – היית רוצה שילדיך ילמדו נצרות (או איסלאם. או דת פגאנית כלשהי) בבית הספר כאילו זו האמת ומדובר בעובדות מוגמרות?

    נראה לי שדתיים פשוט לא מבינים את הבעיה שיש לחילונים – אתאיסטיים עם לימודים ותכנים אמוניים. אולי אם יתייחסו לאתאיזם כאל אמונה (בסופו של דבר זו אכן אמונה) יהיה קל יותר לאנשים להבין את הזעקה שקמה בציבור החילוני.

    הכנסת תכנים אמוניים לחומר הלימוד של מערכת החינוך הממלכתית חילונית פשוט תגדיל את הקרע בעם. לא ברור לי מדוע כל כך דחוף למר מעוז לפגוע במגזר גדל והולך של אנשים – חילונים ימניים – שבסופו של יום תומכים או לפחות תמכו בדרך חייו. תמריץ מדבר על קנטונים, אני חושב שבטווח הארוך הגישה הזו של כפייה דתית תגרום לסופה של מדינת היהודים.

    אהבתי

  7. אמחייה,
    אני לא מעוניין לכפות על אף הורה תכנים שהוא לא מעוניין בהם.
    הכפייה היחידה בינתיים היא האג'נדות הפרוגרסיביות אודות מגדר ומיניות.
    אני מאוד לא מתלהב מאבי מעוז, אבל מסתבר שהוא המגן הכי טוב שלי בפני הטרלול הזה.

    אהבתי

  8. תמריץ בענין הטרנסג'נדרים אני לא לגמרי יודע מה התשובה הנכונה, ולמעשה לא בטוח שיש כזו. מצד אחד נכון ש(רוב) הילדים לא יודעים מה טוב להם והם לא כשירים לקבל החלטה שתשפיע על שארית חייהם. מצד שני יש ילדים שיודעים מה טוב להם – לפחות לפי התיאור של מבוגרים לגבי מה שרצו והרגישו כאשר היו ילדים – והתאמות מגדריות עובדות טוב יותר כאשר הן מבוצעות לפני גיל ההתבגרות.

    אני אישית חושב שעדיף לא לאפשר לקטינים לבצע פעולות בלתי הפיכות, גם אם המשמעות היא שאם אכן יבצעו בסופו של דבר התאמות מגדריות התוצאה תהיה פחות טובה, פשוט כי הנזק הפוטנציאלי גדול מאוד.

    Liked by 2 אנשים

  9. תמריץ,
    אתה (אתם) חיים בסרט. גדלתי בצפון תל אביב תחת שילטון מפאי ולמדתי תנ"ך ותלמוד בבתי הספר הצפוניים, יסודי ותיכון. ילדי, שלמדו באותה מערכת חינוך כבר לא פגשו את התכנים האלה. עיקר הגל הפרוגרסיבי בחינוך התחולל תחת שילטון הימין. הסרוגים והחרדים מעוניינים במשאבים למערכות החינוך המגזריות שלהם והחינוך הממלכתי הוא בתחתית מעייניהם

    Liked by 2 אנשים

  10. אמחייה,
    המכתב של לפיד לא בא רק בגלל אבי מעוז.
    מבחינתו אם הוא לא מחליט מהי המדיניות אז אין צורך בציות.
    הוא רואה בכל הימין גוש של קיצונים מטומטמים.
    ועל זה אני ורבים נוספים לא נשתוק. התוצאה של מעשיו היא המשך השיסוי והדה לגיטימציה.
    אבל אני אופטימי כי ככל שהשמאל עושה דה לגיטימציה – הוא מבודד את עצמו וקטן.

    אהבתי

  11. חייל, הייתי מסכים איתך בעיקרון לפני שנה. אבל אבי מעוז שייך לפלג קיצוני מאוד של הציבור הסרוג, ואני באמת לא יודע לאן הוא מתכוון לקחת את תפקידו.

    אהבתי

  12. תמריץ,
    הדבר היחיד שאבי מעוז יכול לעשות זה להטריל את המטורללים מקימי הקנטונים ולהוריד אותם מהגב של בן גביר. במשרד החינוך הוא לא יכול לעשות דבר.

    אהבתי

  13. יאיר צריך להפריד בין הטרלול הפרוגרסיבי לבין הטרלול הרגרסיבי. לעבור מחוסר שפיות מסוג אחד לחוסר שפיות מסוג אחר לא באמת פותר כלום, סתם החלפת בעיה אחת באחרת.

    אני אגב די משוכנע שאף אחד לא מלמד "מגדר" במערכת החינוך הדתית לאומית, וגם לא מכיר הטפות לשינוי מין אצל ילדים במערכת החינוך הממלכתית חילונית. או לימודי מגדר, מה שזה לא אומר.

    Liked by 1 person

  14. חייל,
    לסרוגים אכפת ממערכת החינוך הממלכתית, אבל אתה צודק שהם נטשו אותה.
    הם נטשו אותה בגלל דה לגיטימציה מסגנון "הדתה" (הביטוי יחסית חדש אבל האשמה ישנה). והם עזבו אותה בגלל האג'נדות הפרוגרסיביות שחלחלו.
    אני בקושי מצליח להחזיק את החינוך הממלכתי דתי בפני הגל הפרוגרסיבי, אז מה אתה דורש ממני? שאגן על הממלכתי?

    Liked by 1 person

  15. הקשקושים של לפיד לא מעניינים אותי ואני שמח שלא אצטרך יותר לשמוע על הפדיחה השבועית שלו. זה לא משנה את העובדה שאבי מעוז הוא אצבע בעין של הציבור החילוני, מכל קצוות הקשת הפוליטית. מי שתוקע טריז ומייצר שיסוי הוא מי שמינה אותו. יש הרבה בציבור החילוני שמרוצים – או לפחות חיים בשלום – עם הממשלה החדשה, למה להתגרות בהם?

    אהבתי

  16. בנושא תקיעת טריז וכיו"ב, מי שבעיקר מרוויח מהסכסוך התמידי בעם הם החרדים. הייתי שמח מאוד לממשלה שיש בה נציגים ממפלגות "מרכז" + ליברמן במקום החרדים. באופן אירוני ממשלה כזו תקדם גם את החרדים בכך שתאפשר להם ללמוד ליבה.

    אהבתי

  17. יאיר,
    אני לא דורש ממך דבר. כל אחד אחראי בעצמו על חינוך ילדיו ועל ביקורת המוסדות בהם הם לומדים. אנחנו בתחילתו של גל אנטי פרוגרסיבי שמתפתח בכל ארצות המערב והוא היחיד שיכול להסיט את ספינת החינוך מהאזימוט הפרוגרסיבי שלה. יש אנשי ציבור כמו עמיחי שיקלי ורוני ססובר שמייצגים את הכיוון הזה. אני מאד אוהב את מה שאבי מעוז עושה לפרוגרסיביים אבל השפעתו על מה שיתרחש במערכת החינוך הממלכתית תהיה אפסית

    Liked by 1 person

  18. בהקשר לתחרות הנוכחית בין מספר ראשי ממשלה לשעבר (ברק, אולמרט, בנט ולפיד) להכפיש בעולם, כמיטב יכולתם, את מדינת שראל ואת אוכלוסייתה,

    מצ'ב פרק מהכתבה שפרסם היום אמנון לורד בישראל היום:

    ,###################

    זיכרונות בנט
    —————————-
    רה"מ לשעבר פרסם מאמר ב"ניו יורק טיימס", שבו בעיקר הוציא את דיבת ישראל כחברה כאוטית, משוסעת ובעלת פוליטיקה רווית בריונות

    מאמרו של נפתלי בנט השבוע ב"ניו יורק טיימס" הוא חלק מגזירת הקופון שלו ממילוי תפקיד ראש הממשלה בין יוני 2021 ליוני 2022. אני זוכר שחודשים ספורים בלבד לאחר כינון ממשלת בנט־לפיד כבר שמעתי הערכות לגבי הסוגיה הנכבדה מה כל אחד מהשניים, בנט ושקד, מרוויח אישית מהעסקה, ומה יעלה בגורלו של כל אחד מהם לאחר תקופת כהונה קצרה בממשלה שצפויה להתפרק. לא חשוב מה אמרו על איילת שקד, אבל על בנט אמרו פרשנים שהיו איתו במגע קרוב: הוא לפחות יוכל לרשום ברזומה שלו – ראש ממשלת ישראל. תקופה יותר ארוכה מתוחלת החיים של חסה במקרר.

    המסקנה, לפי בנט, היא כי אין משמעות מבחינת גורל היהודים וביטחונם הקיומי לעצם הקמת מדינת ישראל, שהרי תמיד היה טרור. בוודאי לא משנה מבחינת המלחמות והמאבק בטרור מי עומד בראש המדינה

    והנה התחזית מתגשמת: הוא מכתיב את הנרטיב. אבל במאמרו הוא בעיקר מוציא את דיבת ישראל כחברה כאוטית, משוסעת, שהפוליטיקה שלה מלאה באיומים ובבריונות. "האופוזיציה טענה שזה (הטרור) הוא בגלל שרע"מ קושרת את הידיים לממשלה", כותב בנט. "זה מופרך, שכן ראינו מתקפות טרור בארץ במשך יותר ממאה שנה, וממשלתי היתה למעשה קשוחה יותר נגד המחבלים". המסקנה היא כי אין משמעות מבחינת גורל היהודים וביטחונם הקיומי לעצם הקמת מדינת ישראל, שהרי תמיד היה שם טרור. בוודאי לא משנה מבחינת המלחמות והמאבק האנטי־טרוריסטי אם משה שרת, אהוד אולמרט, יצחק רבין, בנימין נתניהו, בגין או בן־גוריון הם ראש הממשלה. כי "תמיד היה מצב ביטחוני", כפי ששמעתי משותף פוליטי קרוב לצמד שקד ובנט.

    אבל חכו, זה בא. "כתוצאה מזה (הטרור והפעילות נגדו) מפלגת רע"מ השעתה את חברותה בממשלה. ח"כ ערבייה ממרצ פרשה באופן זמני. כך גם כמה מחברי סיעתי הפסיקו לתמוך בקואליציה", הוא כותב, ומודה בעצם שבמבחן הלאומי האולטימטיבי של ממשלה בישראל גלגלי העגלה עפו לכל הצדדים. "עשינו עבודה חלשה בהדיפת הכמות העצומה של דיסאינפורמציה (מידע מטעה)… של כיתתיות עיוורת. הקמפיין הזה צלח והביא את ממשלתי לסופה… האתגר הגדול עכשיו הוא לשמור על כל חלקי החברה הישראלית יחד".

    אבל צריך לתת לו קרדיט שהוא צודק כשהוא מדבר על דימוי "ישראל היפה" שנחרת בלבבות; עכשיו, כשדמויות תגרניות קודרות מקרב המתנחלים, חבריו לשעבר של בנט, מתעללות בבוחרי הימין, אפשר להיזכר ברצון הטוב ובשיתוף הפעולה שאפיין את ממשלת בנט־לפיד. …"

    ####################

    https://www.israelhayom.co.il/magazine/hashavua/article/13385233

    Liked by 2 אנשים

  19. מצ'ב מפה מתעדכנת של ראשי היישובים שהחליטו "למרוד" בתוכניותיו העתידיות המשוערות של אבי מעוז. כלומר להתעקש שלא ילמדו, חלילה, בבתי הספר שלהם משהו בעל איזשהו צביון יהודי.

    https://infogram.com/–1h7v4pwyw3mwj6k

    מעיון במפה, כולל מריבוי המועצות המקומיות והאזוריות המפוזרות בארץ, מסתמן שתוכנית תמריץ לחלוקה לקנטונים סמי -אוטונומיים תתקל בקשיים כבדים.

    אבל אולי מעז יצא מתוק. אולי מהויכוחים העזים על תכני החינוך הרצויים תקודם תוכנית השוברים בחינוך. במקום שההורים יוכלו לבחור בין כ 5 – 4 זרמי חינוך (ערבי, ממלכתי, ממלכתי – דתי וחרדיים) ההורים יוכלו לבחור את בית הספר הספציפי שאליו יעדיפו לשלוח את ילדיהם. לדוג' בבית ספר מסורתי (כיום – אין כזה בישראל) שמדגיש במיוחד לימודי מדעים וחינוך גופני.
    שיטת השוברים תקנה גם למנהלי בתי הספר ומוריו הרבה יותר אוטונומיה מבהווה להחליט על תוכניות הלימוד ולקבוע את סדרי עדיפויות בחלוקת המשאבים שבית הספר יקבל. (כפונקציה של מספר ההורים שיבחרו לשלוח את ילדיהם דווקא אליו).

    Liked by 4 אנשים

  20. קמיליה יש לי בעיה קשה עם הגדרת לימודים אמוניים כלימודים "יהודיים". מה שאבי מעוז רוצה הוא לימודים *אמוניים*, לא לימודים *יהודיים*. אני יודע שיאיר תכף יגיד שיהדות קשורה קשר שאי אפשר להתירו בדת משה, ואני אמשיך לא להסכים איתו.

    בסופו של יום את ישראל במתכונתה הנוכחית הקימו חילונים-אתאיסטיים. הגוש האמוני היה מיעוט קטן בציונות החל מזמן העליות לפני קום המדינה, והיה מיעוט גם הרבה אחרי הקמתה. החילונים שהקימו את המדינה ראו ביהדות משהו נפרד מהדת היהודית. אני לגמרי בעד ללמד *יהדות*, ציונות ואת ההסטוריה של העם, כולל גם את התנ"ך (מנקודת מבט אתאיסטית). אני לגמרי נגד ללמד *אמוניות* במערכת החינוך הממלכתית, ושלא יספרו לי סיפורים.

    Liked by 1 person

  21. לא צריך רצף טריטוריאלי בין הקנטונים של האוטונומיה החילונית. אין חשש מירי בכבישים בידי בני מדינת יהודה. הקנטוניזציה של ישראל משמעותה פשוט הרבה סמכויות לרשויות המקומיות.

    אהבתי

  22. הרצון להיות טרנסג׳נדר הוא דבר נדיר מאוד. לעומת זאת גבר שהוא יותר נשי או אישה שהיא יותר גברית אלו דברים שכיחים למדי. זה פשע לנתב קטינים למסלול הייסורים הנדיר בשעה שבעבר הם היו מאושרים לחיות בלי ניתוחים וסירוסים.

    Liked by 1 person

  23. amehaye

    אין שום הגיון בלמודים "אמוניים" בבית הספר (מה זה אומר בעצם?). יש הגיון בלמוד מנהגי היהדות, חשיבה יהודית, הסטוריה יהודית, גמרא וכו'.
    לדוגמא, באוניברסיטת באר אילן מחייבים למודי יסוד ביהדות , בסדר גודל של כ 6 שעות בשבוע. אף אחד לא דורש מהתלמידים שם להפוך מאמינים (רובם חילונים), אבל דורשים לדעת החומר, כמו כל קורס.
    כאחד שלמד שם, נכנסתי אתיאיסט ויצאתי אתיאיסט, ואף אחד לא ניסה לשכנע אותי אחרת, אבל יצאתי עם ידע קצת יותר רחב על היהדות. אני זוכר זאת עד היום לטובה, המרצים שם השתדלו לעניין הסטודנטים, בניגוד לקורסים הרגילים…

    Liked by 2 אנשים

  24. ל 3718,

    "לימודים אמוניים", כפי שאני תופסת את המונח, הם הטפה שחובה לקיים את מצוות הדת ו/או שכל מה שכתוב בתנ'ך הוא אמת, כל האמת ודבר מלבד האמת.
    כולל הטפה לקטינים שאורח החיים שהוריהם בוחרים לנהל הוא נפשע.
    דוגמא (לצערי אמיתית) כשצעירה בשירות לאומי בחרה לספר לתלמידי בי'ס יסודי חילוני שקיים איסור חמור ליסוע בשבת לטיולים. מותר ליסוע רק לבית חולים או בכדי לכבות דלקות מסוכנות שעלולות להתפשט. במשתמע – שהוריהם הם חוטאים.

    Liked by 1 person

  25. לאמחייה,

    אני חותמת בשתי ידי על *כל* מה שציינת שאתה מעוניין שילמדו בנושאי יהדות (ורק אותו).

    אבל בשנים האחרונות הולכת ונוצרת חלוקה לפיה יש
    – בתי ספר ממלכתיים שבהם מלמדים גם את הנושאים הנ'ל וגם יהדות במובנה הדתי – אמוני
    – בתי ספר ממלכתיים שהחליטו ש*כל* מה שקשור ליהדות ולציונות הוא מיותר (או גרוע מכך – שהוא מחנך להיבדלות ולגזענות כלפי ה"אחרים").

    שני הזרמים הנ'ל אינם עונים על מה שהייתי רוצה לתת לילדי. הייתי רוצה אפשרות לחזור לתוכניות הלימוד ביהדות – ציונות שהיו בבית הספר הממלכתי שבו אני עצמי למדתי בילדותי.

    עלי להודות שעד מערכת הבחירות האחרונה הרבה יותר דאגתי ממחיקת הזהות היהודית – ציונית מאשר מ"הדתה".
    הנחתי שאף הטפה של בנות שירות לאומי נלהבות בבית הספר לא תצליח לגבור על המסרים שהילדים מקבלים מכל סביבתם. כולל מהוריהם ומחבריהם.

    אך קריאת ראיון ארוך עם הרב דרוקמן, (כפי שהבנתי – ראש מועצת גדולי התורה של הציבור הדתי לאומי) הגביר משמעותית את חששותי מנסיונות הדתה.
    גם של בתי הספר הממלכתים אך לא רק שלהם. כותרת הראיון הייתה שאלתו מה רק במדינת הלכה. למיטב זכרוני הוא הצדיק זאת בכך שמשמרות כשרות לא יפרצו לבתים בכדי לבדוק האם הם מחזיקים במקררים מזון טמא. שההלכה תכפה *רק* על המרחבים הציבורים.
    תהיתי האם לתפיסתו הוא יתיר ליסוע בשבתות, ואפילו למלא דלק בתחנות שהיו פתוחות 24/7.
    נדמה לי שהוא, כמו גם מספר פוליטיקאים דתיים בכירים, לא מבינים את מגבלות כוחם. שעצם דיבוריהם על נסיון לכפות משהו על כלל הציבור במדינה – יעורר תגובות נגד מאוד חזקות. כפי שקורה היום.

    Liked by 1 person

  26. מצאתי את הראיון (שעורר בי תגובת נגד חזקה)

    https://www.google.com/amp/s/w
    ww.israelhayom.co.il/news/politics/article/13323496%3futm_source=facebook&utm_medium=facebook&utm_campaign=facebook&fbclid=IwAR1GBqx0fxNeEy3leGKZKBIOXJVqZfVlGFdrbAexYrEzEzaMCLhcF0j_tFI&amp=1

    קטע מהראיון:
    " … אין שום בעיה עם מדינת הלכה. איש לא מדבר על חיי הפרט. איך יפגעו בזכויות של אנשים? אני לא מבין מה הבעיה. אנחנו מדברים על מדינה יהודית. למה לא מדברים על נישואים וגירושים שיהיו הפקר? אולי מדברים גם על זה.

    "בסוף עובדה שלא מדברים על נישואים של יהודים עם גויים, כי הם מבינים שבכל זאת מדובר ביהודים. בסוף נקודת המוצא היא שמדובר במדינה יהודית, וצריך לפעול לפי מה שעושים במדינה יהודית.

    "בעם שלנו יש גם יוצאי דופן. מה לעשות, צריך להכיל אותם, אבל לא לפעול כמותם. צריך להיות מודעים לכך שיש כאלו ולא להתפלא עליהם, אבל לא לפעול כמותם. אני מדבר על מדינת הלכה בדרך שבה המדינה מתנהלת. מה שאתה עושה בבית זה עניינך, אבל בחוץ – זו מדינה יהודית".

    כלומר, אתה תומך בכך שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת.

    "נכון, הייתי רוצה שיבטלו את התחבורה הציבורית בשבת. בוודאי. לפני הרבה שנים פגשתי אדם שבמסגרת עיסוקו היה נפגש עם כמרים. פעם שאלו אותו בכנסת מהי מדינה יהודית. בהתחלה הוא אמר שמדובר במדינה מוסרית, אבל אחד הכמרים אמר לו שגם המדינה שלהם מוסרית. לבסוף הוא אמר שאצלנו הרכבת לא נוסעת בשבת …"

    אהבתי

  27. הבעיה היא שהרבה בקנטונים החילונים לא באמת ירצו את הכפייה הפרוגרסיבית של למודי זהות להט"בית , במקום למודי זהות יהודית (זהות יהודית, ולא למודים "אמוניים").
    ועם השנויים המתאימים, הטענה הזו נכונה גם לקנטונים הערבים.

    הטענה שהפרוגרסיבים הם מייצגי הציבור החילוני והערבי, פשוט לא נכונה. הליכוד מייצג יותר בוחרים חילונים מכל מפלגה אחרת. ועל פניו, נראה שהליכוד נוטה לדרך ביניים סבירה.

    מטריד אותי , שמפלגות "מרכז" לכאורה, כמו לפיד וגנץ, מאמצות העמדה הפרוגרסיבית, ובמידה רבה מאבדות רלבנטיות עבןר חלק גדול מהציבור הישראלי כאלטרנטיבה אמיתית לשלטון.

    Liked by 4 אנשים

  28. 3718, אנחנו כהרגלנו שנתיים או יותר מאחורי אמריקה. עוד לא הגענו לשלב שבו ילדות ישראל בחינוך החילוני החליטו בהמוניהן שהן בנים ומסרסות עצמן. נקווה שגם לא נגיע. אם יגיע זה יעורר גם דיון פנימי חילוני בפרה הקדושה הזו.
    בכל אופן כשמעבירים עניינים לרשות המקומית גם שם יש בחירות. כיום הבחירות הן פחות בשאלת הציר הפרוגרסיבי-שמרני, אבל בקלות זה יתאים עצמו. לפעמים זה מתעתע. בחיפה נבחרה מישהי בתמיכת החרדים, אבל גישתה המוזרה לסוגיית חזירי הבר נשמעת כמו טרלול פרוגרסיבי מושלם.

    Liked by 1 person

  29. ל 3718,
    מזדהה עם חוסר שביעות רצונך מהבחירה המוצעת בין כפייה פרוגרסיבית ללא שמץ זהות יהודית – ציונית לבין תוכניות לימוד שמקובלות על מפלגת נועם והרב דרוקמן.
    מספר הזרמים הרצויים בחינוך אינו יכול להסתכם באפשרות הבחירה בין ממלכתי – פרוגרסיבי לבין ממלכתי – דתי, חרדי או ערבי.

    גם מסיבה זו אני מעדיפה את שיטת הוואוצרים / השוברים, שבה לכל בית ספר תהיה אוטונומיה להשפיע על תוכניות הלימוד, על מתן מלוא זכות הבחירה לראשי הרשויות המקומיות. על *כל" בתי הספר שבעירם.

    על אחת כמה וכמה כשמדובר על ערים גדולות בעלות אוכלוסייה מאוד מגוונת כמו תל אביב ורמת גן. בערים אלו ישנה גם אוכלוסייה מסורתית גדולה ו/או שמעוניינת בחינוך יהודי ציוני (להבדיל מפרוגרסיבי – קוסמופוליטי) אך לא מוכנה לשלוח את ילדיה לחינוך דתי.
    כוח נבחירה לתפיסתי צריך להיות של ההורים לא של ראשי ערים ומועצות.

    Liked by 2 אנשים

  30. מצטרף לרצון לאוטונומיה לבתי-הספר לעצב את תכנית הלימודים, בעיקר הערכית, לפי בחירת ההורים.

    Liked by 1 person

  31. קיים יתרון נוסף של השארת תוכניות הלימוד להכרעת ההורים (להבדיל מהכרעת ראשי השלטון המקומי). פוטנציאל להעלאת רמת מנהלי בתי הספר והמורים. האוטונומיה תעבור אליהם.

    על פי הנסיון של פילנד – צמצום הריכוזיות, והגדלה משמעותית של רמת האוטונומיה של מנהלי בתי הספר והמורים – הביאה לזינוק באיכות האנשים הפונים בפילנד להוראה. מה שהוביל לתוצאות המצטיינות של מערכת החינוך הפינית.

    Liked by 1 person

  32. (העתק תגובה שהשארתי בבלוג של י.ד.)
    מתקשר עקיפות גם לפוסט זה.

    ##############

    אמנם מעט ישן אבל לתפיסתי עדין מעניין

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/item?5723

    המהומות באיראן גם כנגד חובת עטיית החיג'אב, ומחאת צעירים בסעודיה כנגד האיסור לחגוג את חג האהבה הנוצרי / פגאני – אולי רומזים שמדינות המנסות לאכוף חוקים דתיים מעוררות תגובת נגד חזקה לדת.

    האם יתכן ש"מדינת הכולל" דווקא תהפוך לחממה לחילוניות?

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: