ברכה במסווה

הטור של כתבי ידיעות אחרונות בקטאר היכה גלים. העיתונאים נדהמו מהשנאה לישראל ולישראלים שאליה נחשפו. כאנשי מרכז-שמאל שוחרי שלום, הם לא היו מוכנים לה ולא ציפו לה. רבים ברשתות החברתיות לגלגו על ההפתעה, כעוד הדגמה לכך שהשמאלנים לוקים בקלולסיות קשה, שמונעת מהם להבין היכן הם חיים.

שתי הערות. ראשית ניכר שאצל סעודים השנאה פחותה ואולי אף מתחלפת בידידות. כמו שרואים בדמותו המעניינת של הבלוגר הסעודי, שגריר הממלכה ברשתות החברתיות בעברית, ואין ספק שהוא פועל בברכת השלטונות. זו המחשה פשוטה לכלל ברזל בפסיכולוגיה חברתית: אין דבר מאחד יותר מאשר אויב קיומי משותף. האיבה בין אירן לסעודיה יוצרת ברית אסטרטגית בין ישראל למדינות המפרץ הסוניות. אפילו הקומוניסטים הערבים בארץ תמכו בזמנו בהקמת מדינה יהודית כשהשתכנעו, בהוראת מוסקבה ובזכות קונסטלציה ניסית נדירה שנוצרה במוחו של סטאלין, שמימוש תוכנית החלוקה הולם את האינטרס של המלחמה באימפריאליזם המערבי.

משמעותית לא פחות היא ההבנה שהשנאה הערבית היא ברכה גדולה מהבחינה הדמוגרפית. ישראל היא מדינת עולם ראשון קטנה ועשירה שמוקפת במיליונים בני העולם השלישי, ומוסדותיה המשפטיים מחזיקים באידיאולוגיה הומניסטית שרואה את כל בני האדם כאחים ומתנגדת להבחנות על בסיס מוצא. הכיצד זה שכל מצרי שישן בבית קברות, לובי שארצו מתפרקת לו מול העיניים, אלג׳יראי שכנופיות מוסלמיות רוצצו ראשים עם גרזנים אצלו בכפר, לא מוצא פה מחסה? גדרות ומכשולים פיזיים בוודאי עוזרים. אבל הגדר הטובה ביותר היא השנאה והאיבה שחשים אלינו הערבים ושמונעות מבני העולם הערבי אפילו להעלות על הדעת שפה יימצא להם מקלט חם, ואולי לא חם כל כך אבל לבטח נעים יותר ממה שמצפה להם במולדת. אין חלום בלהות גדול יותר ממה שחזה יוסי שריד בעיני רוחו אחרי הסכם אוסלו: ״מזרח תיכון של גבולות פתוחים״. זה סיוט גדול בהרבה מאוהדים ערבים שמפריעים לשידור טלוויזיה. כבר ב-1948 האמונה של הערבים בשקרים שהם הפיצו סביב הטבח בדיר יאסין חוללה בריחה המונית שתרמה לדמוגרפיה הבריאה של המדינה הצעירה. גם היום השנאה הערבית ממשיכה להיות נכס בשירות המאזן הדמוגרפי. אין לנו באמת שום צורך ששכנינו העניים יתערבבו בתוכנו.

31 תגובות על ״ברכה במסווה״

  1. "האיבה בין אירן לסעודיה יוצרת ברית אסטרטגית בין ישראל למדינות המפרץ הסוניות" – גם קטר היא מדינת מפרץ סונית (שמאוימת ע"י אירן) ובכל זאת האיבה אלינו שם בשיאה. מה שמלמד שאויב משותף לא מספיק.

    אהבתי

  2. " … ניכר שאצל סעודים השנאה פחותה ואולי אף מתחלפת בידידות. כמו שרואים בדמותו המעניינת של הבלוגר הסעודי, שגריר הממלכה ברשתות החברתיות בעברית, ואין ספק שהוא פועל בברכת השלטונות. … "
    ————————-
    למדתי שקיים שוני משמעותי באופי היחסים שבין הממסד הדתי לבין הממסד הפוליטי – בין העולם הנוצרי *המודרני* לבין העולם המוסלמי.
    בעולם הנוצרי מתקיימת מעין הפרדת רשויות. אך בעולם המוסלמי ראשי הדת כפופים לשליטי המדינה ומצייתים להנחיותיהם.
    בעבר, השלטונות הסעודים דרשו מראשי הדת להצדיק, בנימוקים דתים, את האיסור על נשים לנהוג. והם אכן מצאו המוני ציטוטים ומובאות מספרי הקודש המוסלמים, שניתן היה לפרשם כמצדיקים את האיסור על נהיגת נשים. למעשה שאפילו מחייבים איסור זה.

    אבל מיד לאחר עליית יורש העצר החדש, חובב הרפורמות המודרניות, חכמי הדת הסעודים קיבלו הוראה הפוכה. למצוא הצדקות דתיות למתן זכות נהיגה לנשים. למרבה הפליאה, הם הצליחו למצוא גם מאות הצדקות דתיות למתן זכות נהיגה לנשים.
    (מה שמוכיח שגם באיסלם ניתן למצוא בקלות דבר והיפוכו. התוצאה הסופית תלוייה ברצון ובכוונה).

    מכאן שאיני בטוחה כלל מה חושבים בסתר ליבם המוני האזרחים הסעודים. והאם השתנתה העוינות, עליה גודלו וחונכו מילדותם, כלפי ישראל וכלפי היהודים.
    בעיני סביר יותר להניח שכאזרחי מדינה דיקטטורית – הם לא יעזו לבטא משהו כשברור להם מראש שלא ימצא חן בעיני שליטיהם.
    אולי עוד כמה עשרות שנים, אחרי שינוי כל תכני הלימוד בבתי נספר וכל ההטפות במסגדים, יגדל דור של סעודים שאינו עוין את היהודים ואת ישראל.

    Liked by 3 אנשים

  3. 2. " … גדרות ומכשולים פיזיים בוודאי עוזרים. אבל הגדר הטובה ביותר היא השנאה והאיבה שחשים אלינו הערבים ושמונעות מבני העולם הערבי אפילו להעלות על הדעת שפה יימצא להם מקלט חם, ואולי לא חם כל כך אבל לבטח נעים יותר ממה שמצפה להם במולדת. …..
    …. כבר ב-1948 האמונה של הערבים בשקרים שהם הפיצו סביב הטבח בדיר יאסין חוללה בריחה המונית שתרמה לדמוגרפיה הבריאה של המדינה הצעירה. גם היום השנאה הערבית ממשיכה להיות נכס בשירות המאזן הדמוגרפי. … "
    ————————-
    ברמה העקרונית, מפריעה לי העמדה שטובתנו תלויה ברצון הטוב, או ברצון הרע, של הצד השני. שאיננו אוטונומים לשלוט על גורלנו.
    עמדה פסיבית שכנראה נובעת מהאמונה שלמעשה אין לנו שליטה על גורלנו. שלא אנחנו מסוגלים לקבוע מי יהיו אזרחי המדינה ותושביה ומי לא.
    נכון שהבג'צ סיכל, פעם אחר פעם, את תוכניות הדרג הפוליטי לגרש מהארץ מסתננים. הוא אפילו מנע מלבטל מתן קצבאות ביטוח לאומי לתושבים (להבדיל מאזרחים) שהואשמו בטרור לאומני באמצעות ביטול מעמד תושבות.
    אך להערכתי ניתן לשנות את האימפוטנטיות הנוכחית של הדרג הפוליטי מול הדרג המשפטי – וחשוב לעשות זאת. גם בלי להאלץ להסתמך על מה שמייחסים לנו מיליוני מסתננים פוטנציאלים נוספים.

    3. " … אין לנו באמת שום צורך ששכנינו העניים יתערבבו בתוכנו. "
    ————————-
    מזדהה עם הסנטימנט.
    למרות ההשלכות של ירידת האייקיו שלי.

    אך הייתי מחליפה את המילה עניים במילה ערבים ו/או מוסלמים. אין לי בעייה קשה כל כך עם עניים פיליפינים, סינים או רומנים.
    אבל ברור שאין לנו באמת שום צורך בגידול משמעותי של המיעוט הערבי – מוסלמי בישראל. הרמה הנוכחית של פשיעה, הן פלילית והן לאומית – דתית, גבוהה משמעותית מכל צרכינו. בהווה ובעתיד.

    Liked by 3 אנשים

  4. נתניהו יהיה הערת שוליים…

    אהבתי

  5. בריק לא לבד

    Liked by 2 אנשים

  6. אין ספק שקיימת עוינות רבה לישראל בקרב שכנינו. עם זאת צריך לזכור שהמפגשים בין העיתונאים לבין האוהדים הערבים מתועדים ומצולמים. כל ערבי יודע שאם יפגין ידידותיות כלפי כתב ישראלי, והדבר יופץ ויוודע במדינתו, הוא צפוי לגורל לא נעים. לחשוב שערבים יהיו נחמדים לישראלי בקטאר זה תמים, לחשוב שהם יעשו את זה ״און קאמרה״ זה כבר ממש אווילי.

    אהבתי

  7. רינגו,

    רמת ההסתה נגד ישראל האמצעי התקשורת הערביים היא קיצונית.

    כנס לבלוג הבא באנגלית של צעירה מצרית https://egyptianchronicles.blogspot.com/ ותראה כמה פעמים ישראל מוזכרת, כולל אזכורים למלחמות 67 ו 73 בבאנרים בצד. וזו צעירה שמעולם לא פגשה ישראלים, ולא נולדה אז, ועדיין ישראל נוכחת בחיים שלה בצורה מדהימה. ממש אובססיה…

    בלוגר ישראלי ממוצע או כזה שלא מתמחה במזה"ת כלל לא יזכיר או יתעניין במצרים, מדינה של 100M תושבים …

    Liked by 5 אנשים

  8. 3718
    הערבים לא אוהבים את ישראל, על זה אין ויכוח. עם זאת, ערבים שאני אישית פגשתי בחו״ל היו חביבים אלי באופן אישי. אני לא מצפה שיהיו חביבים לכתב ישראלי מול המצלמה באותה מידה.
    אגב, נניח שחבורת ערבים היתה נוחתת מהים, משתלטת על תל אביב, מגרשת משם את תושביה ומקימה שם נסיכות משגשגת. האם היינו אנחנו אוהבים אותם? הנראטיב הערבי רואה את ישראל בדיוק כך (אני לא מסכים איתו, אבל זה הנראטיב).

    Liked by 1 person

  9. בהמשך לקישורים שתרם משה לפינת הטרלול – לגבי "מעללי כבוד השופטת".

    כאשר אתה מגלה שבעל הקיוסק הסמוך לביתך לא נתן לך את מלוא העודף – אתה מניח שטעה בתום לב. כאשר הטעויות לרעתך ממשיכות – אתה מניח שהוא עייף כרונית ו/או סובל מהפרעות קשב וריכוז. אך בשלב מסוים אתה נאלץ לקלוט שלא מדובר באוסף טעויות, אלא בשיטה מכוונת לשיפור רווחיות העסק.

    כאשר נחשפתי למספר פסקי דין מקוממים ותמוהים (בלשון המעטה) של שופטי ישראל הנחתי שאין למערכת המשפט (בדומה לשאר השירות הציבורי בישראל) שום דרך יעילה להפסיק את העסקתם של שופטים גרועים במיוחד. הם ממשיכים לשפוט ולהנפיק פסקח דין שערורייתים. אך כאשר פסקי הדין המקוממים תמיד מוטים לצד טובת הנאשמים ורווחתם (ולעולם לא לטובת הקורבנות וכלל הציבור) אתה נאלץ להודות שלא מדובר בטפשות או בטרלול. שקיים הגיון בשיגעון. גם אם זה הגיון שהם מסרבים להצהיר עליו.

    Liked by 1 person

  10. דעה לא פופולארית: אני מבין את הרצון של השופטת לא להרוס לנאשם את פרנסתו, ומוטב היה אם לא היו תולים פרנסה בהרשעה. גם חז״ל אמרו שאי אפשר לממש ״עין תחת עין״ כפשוטו כי העונש יחרוג מהעין ויהפוך לעונש מוות במקרים מסוימים.

    אהבתי

  11. כשלא לומדים ליבה… מישהו פה רוצה היפר אינפלציה:

    https://www.ynet.co.il/economy/article/hjgryzmpo

    יו"ר ועדת הכספים גפני: "רוצים חוק שיקפיא את עליית הריבית במשכנתאות"

    כפי שאמרו חלק מהמגיבים, שיוציא גם חוק שיחייב את השמש לא לזוז, זה יהיה יעיל בערך באותה המידה.

    Liked by 3 אנשים

  12. אם השנאה היא כזו מבורכת אז למה שישראל לא תנתק את כל יחסיה הדיפלומטיים עם מדינות ערב ותתחיל כל הזמן לקלל ולגדף את אותם משטרים? דבר זה יגביר את השנאה.

    אהבתי

  13. ארנ, כשתתחיל לפה הסתננות המונית ממצרים או מירדן, אולי זה מה שיצטרכו לעשות.. כרגע נראה שהשנאה הקיימת מספיקה כדי למנוע זאת לחלוטין.

    Liked by 1 person

  14. תמריץ כתב:
    " דעה לא פופולארית: אני מבין את הרצון של השופטת לא להרוס לנאשם את פרנסתו, ומוטב היה אם לא היו תולים פרנסה בהרשעה. גם חז״ל אמרו שאי אפשר לממש ״עין תחת עין״ כפשוטו כי העונש יחרוג מהעין ויהפוך לעונש מוות במקרים מסוימים. "
    —————-

    העובדה שדעתך לגבי חומרת הענישה הפלילית אינה פופולרית, בקרב רובו המכריע של הציבור בישראל, אכן יוצרת בעיות. אך טיעון זה לא מהווה את הבעייה החמורה ביותר.

    קיימים מספר יעדים, שונים זה מזה, לענישה הפלילית.
    אתה מתעלם מכל שאר היעדים.

    עולים כרגע בראשי שישה יעדים:

    א. טובת הפושע ובני משפחתו
    סיכויי שיקום הפושע והחזרתו למוטב, הוא רק אחד מהיעדים.
    ניתן להתווכח האם מאסר בפועל, בחברת פושעים אחרים, רק ילמד פושעים קטנים להפוך לפושעים גדולים או שקיים איזשהו ערך טרפויטי לסדנאות שיקום. לצורך הדיון אני מוכנה לקבל את הנחתך שהטוב ביותר לפושע ומשפחתו הוא לא לפגוע בפרנסתו.

    ב. הרתעה של המוני הצופים מהצד
    נדמה לי שחז'ל גם אמרו ש"אלמלא מוראה של מלכות – איש את רעהו חיים בלעו". או משהו בנוסח הובסייני דומה. ענישה מאוד מקלה, על גבול המגוחך, למעשה מדרבנת המוני עבריינים פוטנציאלים לעשות ככל העולה על רוחם.

    ג. הגברת אמון הציבור במערכת החוק והסדר – בכדי למונעם מלקחת החוק בידיהם.
    רק מערכת משפט מתפקדת, שאמון הציבור בה גבוה, תעצור אנשים מלהשתמש בפרקטיקות שבטיות בנוסח נקמת דם (או להרים ידים ולברוח. (לדוגמא לברוח מהנגב או לברוח מעיסוק בחקלאות). הטענה שעלינו ללמוד מטקטיקות ההפחדה שנקטו הדרוזים בכדי להחזיר גופה מהרש'פ – מלמדת על חומרת הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפחתית.

    ד. הרחקת פושעים פוטנציאלים מהציבור
    גם אם ריצו את מלוא עונשו על הפשעים שכבר עברו. לדוגמא הרחקה של פדופילים שניתן להניח בוודאות מאוד גבוהה שלא יצליחו להתאפק מלחזור על מעשיהם. לא רצוי להתעלם מהעובדה שרובם המכריע של הפושעים הם פושעים סדרתיים ולא חד פעמים.
    (אגב, מתיאור האלימות הקשה שבה נקט הנאשם במשפט הנ'ל – אני מאוד מתקשה להאמין שזהו מקרה האלימות הראשון שלו. יתכן וכמה מבני משפחתו וקרוביו היו נהנים מתקופה נטולת אלימות לו היה מבלה כמה שנים בכלא).

    ה. השפעה על נורמות
    ענישה מאוד מקלה אפילו עלולה להשפיע על הנורמות של הציבור לגבי מהי אלימות נסבלת (לדוגמא כלפי נהגי אוטובוס) שהיא עדין מתחת לרף הפלילי, מהם מעשים מגונים שאינם מצדיקים העמדה למשפט בנוסעות תחבורה ציבורית ועוד. סביר שקיימת איזושהי השפעה לענישה האולטרה-מקלה של הפרקליטות ובתי המשפט על גל האלימות הגואה בישראל.

    ו. התחשבות ברגשות הקורבנות, בני משפחותיהם וחבריהם.
    ענישה שנתפסת כמגוחכת, ומראה הפושעים שמנופפים ידיהם בתנועות ניצחון בעת הקראת גזר הדין, למעשה שופכת מלח על פצעי הקורבנות. אולי ראוי להתחשב גם בטובתם, ובתחושה שנעשה עמם צדק (או עוול), ולא רק בטובת הפושעים.

    ***
    משאירה לכל אחד לדרג את 6 מהיעדים הנ'ל מהחשוב ביותר בעיניהם עד להכי פחות חשוב.
    לתפיסתי, יעד א' של טובת הפושע לא נמצא בראש סדר החשיבויות. למעשה הייתי מתייחסת אליו רק לקראת סוף הרשימה.

    Liked by 2 אנשים

  15. רינגו, לגבי "נניח שחבורת ערבים היתה נוחתת מהים, משתלטת על תל אביב, מגרשת משם את תושביה ומקימה שם נסיכות משגשגת. האם היינו אנחנו אוהבים אותם?":

    אי שם באירופה יושב לו עם שפשע ביהודים פשעים חמורים בהרבה מלגרש אותם מתל־אביב ולהקים על חורבותיה נסיכות משגשגת. זה גם היה בערך באותו הזמן שהיהודים מואשמים שעשו זאת לערבים. ועדיין, גרמני שיגיע לישראל יתקבל בכבוד הראוי לבן־אדם, כי כך נוהגים בני תרבות. וכך נהגו כבר אלפי שנים: "לֹֽא־יוּמְת֤וּ אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וּבָנִ֖ים לֹֽא־יוּמְת֣וּ עַל־אָב֑וֹת אִ֥ישׁ בְּחֶטְא֖וֹ יוּמָֽתוּ׃"

    Liked by 2 אנשים

  16. שי, לא ניתן להשוות. הגרמנים בני זמננו רואים במה שעשו אבותיהם פשע נורא. אנחנו לא. ואם היינו רואים בכך פשע היה עלינו לאפשר זכות שיבה.

    Liked by 1 person

  17. קמיליה, יש עוד יעד ״צדק ולא שרירותיות ואכזריות״. למשל בקליפורניה היה חוק שעל כל עבירה שלישית נכנסים למאסר עולם. זה הוליד מקרים מזעזעים שאנשים (לרוב שחורים ועניים) נכנסו למאסר עולם על כך שפילחו איזה חפץ דל ערך מחנות.

    אהבתי

  18. תמריץ – אף אחד לא שואל גרמני בנתב"ג אם השואה בעיניו הייתה פשע נורא, ואף אחד לא שואל ישראלי בקטר מה דעתו על הנכבה. ואם זה לא מספיק לך, תחליף "גרמני" באינספור עמים אחרים שהרבה יותר קשה להגיד עליהם ש"רואים במה שעשו אבותיהם פשע נורא" ויש להם כמה חשבונות פתוחים בסגנון "זכות השיבה" שהם לא מתכוונים לתת ליהודים.

    ואגב, לא סתם אמרתי "בני תרבות", זה לא רק עניין יהודי – יש אינספור עמים בעולם עם סכסוכים מדממים בעבר הקרוב שלא ממש הגיעו לסולחה, ועדיין כמעט בשום מקום זה לא מגיע לרמה של היחס לישראלים (ובמקרים רבים כנראה גם יהודים לא ישראלים) בקטר ודומותיה. יפני בקוריאה, הולנדי באינדונזיה, בריטי בהודו, רוסי בפולין – כולם אולי יקבלו קצת מבטים חשדניים מהמקומיים, אבל השנאה העמוקה הזאת היא תופעה כמעט ייחודית לעולם הערבי.

    Liked by 3 אנשים

  19. מסכים עם שי שפירא.

    לא לחינם הפניתי לבלוג של הנערה המצרית. היא מחזיקה בעמוד שלה בבאנר הצדדי קישורים לאתרים המצרים על מלחמות של 67 ו 73 , ולא למשל קישורים לאתרים של להקות פופ, כמו שהיית אולי מצפה מבחורה צעירה במקום אחר.
    מדובר על מלחמות שקרו לפני כ 50 שנה …

    למה האובססיה? לדעתי, אם לא יעשו דמוניזציה לנו, יצטרכו להתמודד עם האמת העצובה לגבי מצב האומה הערבית.

    Liked by 4 אנשים

  20. מסכים.
    למה למצרי/סורי/טוניסאי/ …. שמעולם לא חווה "כיבוש ישראלי" להסתובב עם דגל פלסטין, להזכיר את ה"כיבוש הנורא", ולהחרים את ישראל?
    כי זאת צורה של הערבים לתרץ לעצמם למה הם במצב גרוע – זה בגלל הכיבוש … כלומר זה לא אנחנו (הערבים), לא התרבות שלנו, לא הדת שלנו, לא הבחירות שלנו, לא אי-העשייה שלנו, לא הבכיינות הקבועה שלנו, …. הכל זה בגלל מישהו אחר שהחליט להגיע ולשגשג באזורנו. אילולי הוא חיינו היו נפלאים, עולמנו היה מדהים, ….

    Liked by 1 person

  21. שי שפירא,
    אני רחוק מלסנגר על הערבים. מצד שני כשאתה אומר ״כך נוהגים בני תרבות״ אני לא בטוח שאתה ממקום מושבך זוכר באופן מדויק כיצד מתנהגים חלק מהאנשים בישראל.
    בכל מקרה, השוואה נכונה היתה כיצד היינו מתייחסים לגרמנים אם ברגעים אלו ממש יהודים היו עדיין כלואים במחנות ריכוז בגרמניה. הנראטיב הערבי (שוב, אני לא מצדד בו ולא חושב שההשוואה לשואה היא ראויה) הוא שישראל בזמן הווה מבצעת פשעים חמורים נגד בני עמם.
    יאיר, מסכים שהשנאה לישראל מהווה גם תירוץ לעליבות וגם גורם מאחד בקרב הערבים. אני מסכים בעניין זה עם דעתו של ישעיהו לייבוביץ׳ שטען ששנאתם של הערבים לישראל לא תשתנה ולא היא שצריכה להכתיב את מעשיה של ישראל.

    Liked by 1 person

  22. רינגו,

    אתה מצטט את התעמולה הערבית שעושה דמוניזציה לישראל.

    אף ערבי לא כלוא במחנות ריכוז בישראל. ישראל לא מבצעת טבח מתמשך באוכלוסיה ערבית, וכל ערבי יכול לנסוע לאן שהוא רוצה (חוץ מלתוך ישראל גופא).

    הפלסטיני הממוצע בארץ ישראל חי ברמת חיים יותר טובה מאשר האזרח הממוצע במצריים, סוריה, עירק, ולבנון.

    וזה שאתה מדבר על "כיצד מתנהגים חלק מהאנשים בישראל", זו בדיוק הסתה אנטישמית. הרי אם נבחר "חלק מהאנשים" בכל מקום, נקבל תמונה מעוותת על כל מדינה. לא זכור לי שארה"ב, גרמניה וכו' נהגו במדיניות "הקש בגג" במלחמותיהם.

    Liked by 1 person

  23. 3718
    כתבתי: ״אני לא מצדד בו ולא חושב שההשוואה לשואה היא ראויה״. על מה הויכוח? אני לא טוען שישראל עושה שואה בפלסטינים.
    אבל מה לעשות שקיים בינינו עימות מדמם שבו אנחנו (לשמחתי) הצד החזק, וזה סביר שערבי יזדהה עם ערבי אחר שנמצא בעימות עם גורם חזק ממנו. בנוסף ישנו מימד דתי – יהודים שולטים במקומות קדושים לאיסלאם, ומימד הסטורי – האומה הערבית הגאה שמושפלת על ידי קומץ יהודים.
    לגבי התנהגותם של חלק מהאנשים בישראל – אין לזה שום קשר לאנטישמיות. ישראלים מתנהגים ביום יום לצערי יותר כמו שכנינו הערבים ופחות כמו עמי אירופה. מצד שני אותם עמים ״בני תרבות״ הם הרוצחים הגדולים בהיסטוריה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: