מילה טובה לדיקטה ומחשבה על בל"ד ופריון

דיקטה, תוכנת הבינה המלאכותית של פרופ' משה קופל, הצליחה יפה מאוד לחזות את התוצאות של הבחירות. כבר מוקדם יחסית בלילה, עם זרימת התוצאות הראשונות, נתנה אומדנים מצוינים וקרובים מאוד לתוצאות האמת. עם זאת, דווקא טעות נדירה שהייתה לה מאירה משהו. בשלב מסוים בבוקר דיקטה חזתה שבל"ד תיכנס ולפיכך צמצמה את יתרון הימין ל-58:62. מה קרה? הגיעו הרבה קלפיות מיישובי הערבים בצפון, אך לא מיישובי הערבים בדרום. דיקטה ראתה מן הסתם שקולות שניתנו בעבר לרע"מ ביישובי הערבים בצפון הפכו בחלקם לקולות לבל"ד, וציפתה שהדבר יקרה גם בדרום, אבל הוא לא קרה. הדרום הבדואי נשאר נאמן לרע"מ. לשם דוגמה, בתוצאות האמת ביישוב הבדואי שגב שלום קיבלה בל"ד פחות מאחוז וחצי מהקולות ופחות ממה שהליכוד קיבל.

חשבתי שיהיה זה מחקר דמוגרפי מעניין לבחון האם הפריון ביישוב ערבי נמצא בקורלציה שלילית להישגי בל"ד באותו יישוב. עשיתי קורלציה פשוטה והיא אכן שלילית ברורה. יותר ילדים, פחות קולות לבל"ד. ברור שזה הממצא כשבוחנים מדגם מיישובי הערבים כולם (מתאם 0.66-), אבל גם כשמתמקדים רק ביישובים הבדואים בדרום, רואים דפוס כזה. ברהט הפריון נמוך יחסית לבדואים, וההצבעה לבל"ד קיימת (14%). בשגב שלום הפריון גבוה יותר ובל"ד נכחדת. כסיפה באמצע מבחינת הצבעה לבל"ד ומבחינת פריון.  כמו שכתבתי באחד הפוסטים הקודמים, בל"ד היא תנועה של משכילים חילונים, והרי "הדתיים יירשו את הארץ", הפריון הגבוה הוא עסק של דתיים. ואם נזכרים בחנין זועבי מבל"ד, בכנסת לעגו לה על כך שהיא רווקה ואין לה ילדים (אם כי גם סעיד אל'חרומי מרע"מ היה ככה, באופן יוצא דופן עבור נכבד בדואי).

25 תגובות בנושא “מילה טובה לדיקטה ומחשבה על בל"ד ופריון

  1. אני בוחרת להתעלם לרגע מהאזהרות לא להסיק ממתאמים על סיבתיות.

    רשומה זו רק מחזקת את הטענות נגד השותפות של ממשלת לפיד ובנט עם התנועה האיסלמית (בניגוד לעמדתו של תמריץ בסוגייה). את צדקת הוטו שהטילו סמוטריץ ושות' על הכנסת מפלגות אנטי ציוניות לקואליציה. ובשולים גם את טענתי שהתנועה האיסלמית מסוכנת יותר אפילו מבל'ד.

    חלק משמעותי מהמיליארדים שקיבל מנצור עבאס הופנו לחיזוק החינוך הדתי המוסלמי. כלומר, לעידוד הילודה הבדווית. ילודה ש*תחייב* השתלטות בדווית על עוד ועוד קרקעות בנגב ובשפלה, ובנייה בלתי חוקית נמרצת אף יותר בהווה.

    אגב, אני מניחה שימצא מתאם חיובי משמעותי גם בין הצבעה לרע'מ לבין רמת הפשיעה. כולל הפרוטקשין והטרור החקלאי.
    מכאן שלהכנסת רעמ לקואליציה תהיה (עוד כ 15 – 20 שנה) גם תוצאה מאוד בלתי צפויה. הגדלת שיעור ההצבעה בקיבוצים ובישובים חקלאים לתואם בן גביר העתידי. זה שיתיימר להצליח להלחם בפשיעה.

    Liked by 1 person

  2. קמיליה, ההבחנה בין קורלציה לסיבתיות חשובה באמת פה. אני לא חושב שיש אידיאולוגיית ילודה איסלמיסטית כמו שיש אידיאולוגיית ילודה חרדית. לכן אני לא בטוח שתקציבים לרע״מ יגדילו ילודה. השכלת נשים מן הסתם תפחית ילודה. ואולי תקציבים יעודדו השכלת נשים.

    Liked by 1 person

  3. אגב, יהדות התורה חזרה להיות מפלגה בת 7 מנדטים. מספר הקסם (הדי מדהים לאור הגידול הדמוגרפי) המקולל שלה.
    היא הפסידה את המנדט השמיני, שכבר נבאו לה, לישראל ביתנו. כלומר לאהוב ליבה אביגדור ליברמן – בגלל מאות בודדות של קולות!.

    מסקרן אותי לדעת האם להמשך ריצתם של איילת שקד ו/או אביר קארה איזושהי השפעה גם על כך?

    חשוב מכך, האם ההשפעה הדרמטית של מאות קולות בלבד אינם מטילים ספק במוסכמה שאין כל חשיבות להצבעתו של אדם בודד. ומכאן שלגיטימי שלא ילך להצביע או שיצביע למפלגה שכמעט ודאי שלא תעבור את אחוז החסימה.

    Liked by 3 אנשים

  4. לתמריץ, איני מתמצאת באידיאולוגית הילודה האיסלמית.
    אך מפורסם שהדת המוסלמית מתירה פוליגמיה. וקניית נשים מאבותיהן העניים. תופעה שקורת בכל הישובים המצביעים בהמוניהם לסניף הישראלי של התנועה האיסלמית. אפילו לאחד מחברי הכנסת של רע'מ יש מספר נשים. כדוגמא אישית ומודל לחיקוי!

    הקשר בין פוליגמיה לבין ילודת ענק מובן מאליו.
    סביר להניח שמפלגה מודרנית יותר כמו בלד מתנגדת מאוד בחריפות לפוליגמיה, ומקדמת יותר השקעה בהשכלת נשים ומעמדן. מה שאמור, בטווח הארוך, לצמצם את הילודה הערבית.

    מכאן, מנקודת המבט של האינטרסים היהודיים, רע'מ יותר מסוכנת מבל'ד.

    Liked by 2 אנשים

  5. למה פוליגמיה מעודדת ילודה?
    הרי המשמעות של פוליגמיה, בהנחה של 50:50 בין נשים לגברים, היא שנשארים גברים שלא התחתנו. כיצד זה מעלה ילודה?

    אהבתי

  6. תמריץ,
    מתנצל על הפגיעה בך אבל חומר הקריאה הטוב ביותר ברשת (לבעלי IQ נמוך…) מצוי בתגובות שמתפרסמות באתר של הארץ.

    Liked by 1 person

  7. יאיר, כי גברים לא באמת מוכנים להישאר בלי להתחתן ומייבאים נשים ממקומות אחרים. הסינים פותרים את חוסר האיזון עם נשים ממזרח אסיה. הבדואים עם נשים פלסטיניות.

    Liked by 4 אנשים

  8. קמיליה, אני לא יודע מה הקשר בין האידיאולוגיה של רע"מ לבין פוליגמיה. אחפש אנשים שמכירים לעומק את החברה הבדואית, אולי יש להם תובנות בנושא.

    אהבתי

  9. עתידות:
    בבחירות הבאות הרצוג יעמוד בראש העבודה וגנץ ייאבק באחוז החסימה (הא בהא תליא)

    אהבתי

  10. קמיליה אני מסכים פה עם תמריץ. כל דבר שישפר את ההשכלה במגזר הבדואי יביא לירידה בילודה. תמריץ אמר שהוא לא מכיר מצווה ל"פרו ורבו" באיסלאם, ונדמה לי שאכן אין כזו. מבחינת הבדואים ורע"מ בכללם אני מנחש שהם יעדיפו שיפור באיכות ורמת החיים על פני הרבה ילדים בעוני. לכן באופן שהוא אולי לא אינטואיטיבי יש לנו אינטרס ראשון במעלה להשקיע בהשכלה שלהם, ובעיקר של הנשים הבדואיות. אני מקווה שרע"מ יכנסו לקואליציה עם נתניהו אבל אין לי הרבה ציפיות.

    אהבתי

  11. ליאיר,
    בתגובה לשאלתך למה פוליגמיה מעודדת ילודה
    ——–
    *בנוסף* לנימוק שציין חייל זקן
    (בעיית הגברים נטולי הילדים יוצאה מערביי ישראל, האמידים יחסית, אל ערביי עזה, הרשות הפלסטינאית, ירדן וסיני העניים מהם):

    הנשים בעלות המעמד הנחות ביותר בישראל הן הנשים השניות, השלישיות והרביעיות של הגברים הבדווים. בעיקר אם אין להן אזרחות ישראלית והרשויות מתעלמות מהן.

    לאחר שאביהן מכר אותן – אין להן לאן ולמי לחזור (או לאן לברוח אם מתעללים בהן קשות).
    יותר מסביר להניח שהגיעו ממשפחות מחתך סוציואקונומי נמוך, שהשכלתן עלובה, שאינן מסוגלות לפרנס את עצמן בחברה מודרנית, ועוד. כלומר, מיובאות לישראל נשים שמאפיינהן נמצאים במתאם גבוה עם ילודה גבוהה.

    ההתעללות בנשים בחברות פוליגמיות + היתר של האיסלם לגבר להכות את נשותיו מתחברים לטענה שנשים אלו מוחזקות בתנאים הגובלים בעבדות.
    גבר פוליגמי, שמעוניין להתפרנס מעשרות קצבאות ילדים של הביטוח הלאומי, לא יתקשה ללחוץ על נשותיו להוליד עוד ועוד ילדים.

    מצד שני, מקור הכוח האפשרי היחידי של השפחות הללו הוא להיות אם ל*בן* בוגר, שחשוב לו להגן על אימו יולדתו. אפילו מאביו. כלומר, גם לנשים אלו מניע להביא לעולם מספר רב של בנים (כלומר כמספר כפול של ילדים).

    אגב, אחד הנימוקים לספקותי לגבי המידה שבה באמת חשוב למירב מיכאלי (ולבכירות מרצ) לטפל במצב הנשים – הוא עצם סירובן לעסוק במצבן האומלל מנשוא של הנשים במשפחות הפוליגמיות. למרות שקיבלו על כך לא מעט התראות ותחנונים. מהתנהגותן הסתבר שהן מעדיפות להסתחבק עם ח'כ מרובה נשים מאשר לעורר את כעס אלו שמצביעים יחד עם מפלגות השמאל.

    Liked by 2 אנשים

  12. קמיליה,
    שמת לב איך השמאלנים מתעללים במנהיגות הפוליטיות שלהם? זרקו אותן לכלבים והלכו עם גברים לבנים פריבילגים

    אהבתי

  13. לא ברור לי אם פוליגמיה מותרת או אסורה בחוק, אבל אולי הממשלה החדשה תשכיל לאסור ולאכוף את האיסור הזה.

    אהבתי

  14. אגב איסור כזה מתנגש עם בית הדין הרבני, שלעיתים מאפשר למסורב-גט לשאת אישה שניה (היתר 100 רבנים?). יהיה מענין לראות קואליציה של דתיים-חרדים מתמודדת עם הענין הזה.

    אהבתי

  15. יאיר שאלת "למה פוליגמיה מעודדת ילודה?".
    לידיעתך כבר שנים רבות (אולי אפילו מ-1967) הבדואים קונים בכסף נשים מעזה (סיפרו לי מי ששרתו שם בצבא. מבחינת מדינת ישראל זה היה תקין לחלוטין).

    Liked by 3 אנשים

  16. בהנחה שפוליגמיה הוא גבר אחד עם x נשים, האם יש איזו סיבה שאשה תרצה מספר יוצא דופן של ילדים בהיותה לגבר מפרנס אחד? לו היתה נשואה לגבר אחד ההגיון אומר שהם כלכלית יכלו לפרנס יותר ילדים, לכן סביר שפוליגיה קיימת בחברות שממילא מעודדות ילודה. גם במדינות אפריקאיות בהן לרוב הנשים אין בעלים קבועים כלל ונחשבות לסינגל יש לא מעט ילדים. האם היות אשה סינגל מעודד ילודה? כנ"ל בארה"ב. האם מספר הפיגמנטים בעור משפיע ביחס ישר על ילודה?

    אהבתי

  17. אמחייה, בימינו האם יש סיבה שמסורב\ת גט לא יעבור לגור עם שותף חדש יביא ילדים לעולם ויקיים חיים עשירים ללא הנייר? מה החסרונות? האם זה באמת כל כך משמעותי?

    אהבתי

  18. רוזנברג נחום, לפחות לגבי נשים עגונות, אם הן תלדנה ילדים לגבר אחר הילדים האלה יהיו ממזרים. אני מניח שאין צורך להרחיב לגבי המשמעות של זה. לגבי גברים עגונים אין לי מושג.

    אהבתי

כתיבת תגובה