לא יהיו בנים אחרים

פוטין החליט על גיוס המוני של גברים לשורות הצבא הרוסי, וכל מי שלא יצליח לחצות במהרה את מעברי הגבול לפינלנד, מונגוליה או גיאורגיה, עלול להיקלע לשוחות של מלחמת אוקראינה. ציוד צבאי תקין, מעריכים הפרשנים, לא יעמוד לרשותם של מגויסים אלו. כבר לחיילי הקבע היה מחסור כבד בו. גם לא יהיה מי שיאמן ויכשיר את המגויסים החדשים. הם נראים כמו בשר תותחים. אבל הרבה מאוד בשר תותחים, אפילו רק עם נשק קל, יכול להביא ניצחון. ככה למעשה ניצחה רוסיה את מלחמת העולם השנייה. אומרים שבקרב על ברלין לבדו היו לברית המועצות 300 אלף נפגעים (חלקם הרוגים, חלקם רק פצועים).

משפט הזהב של מנהיגי ומצביאי רוסיה לאורך הדורות היה "לאמהות הרוסיות יהיו בנים אחרים". והוא עבד יפה מאוד. עובדה שרוסיה כיום היא המדינה בעלת השטח הגדול ביותר על פני כדור הארץ, והיא רק צמאה לעוד. אבל משהו השתנה. תסתכלו על הטבלאות הבאות.

דור שנה שיעור פריון לאישה ברוסיה
חיילי מלחמת העולם השנייה 1906  7
1910  7.2
1914  6.9
1918 5.7
1922 6
1926 6.7
חיילי מלחמת אוקראינה 1982 2
1986 2.2
1990 1.9
1994 1.4
1998 1.2
2002 1.3

כשקוראים כאלו טבלאות היסטוריות צריך להוסיף הסתייגות. אם 6 תינוקות נולדו ברוסיה בשנת 1920, רק 4 מהם הגיעו לבגרות. ועדיין ההבדל הוא תהומי. המשפחות של חיילי מלחמת העולם השנייה היו משפחות גדולות, שכללו בממוצע 4-5 ילדים בוגרים. הדור של החיילים שנשלחים לאוקראינה הוא דור של משפחות קטנות ואפילו קטנטנות. אלו לא משפחות שמסוגלות להתגבר על אובדן. וכמובן אין להשוות טקטיקות שננקטו במלחמת העולם השנייה שבסופו של דבר נכפתה על רוסיה ועל ברית המועצות באכזריות, למלחמת אוקראינה שהיא גחמה מטורפת של אדם אחד.

גם האוקראינים נמצאים במצב דמוגרפי דומה, גם משפחות חייליהם קטנות. אבל הם נלחמים מלחמת אין ברירה, וגם נראה שמפקדיהם לא מאמינים באתוס של "האמא תוליד בנים אחרים", וחיסכון בחיי אדם הוא ערך ממשי עבורם.

פוטין הימר על כל הקופה בהחלטתו להרחיב את שורות מגוייסי המלחמה. והעובדות הדמוגרפיות עוזרות להבהיר עד כמה החלטותיו צפויות להיות קשות לעם הרוסי.

70 תגובות בנושא “לא יהיו בנים אחרים

  1. (((איני מסוגלת להתאפק: "לא יהיו בנים אחרים. אבל יהיו בנות"))).

    בעיות כוח האדם הקשות של פוטין לא נובעות רק מהגודל המצומצם של מחזורי הגיוס הנוכחיים ומהמוטיבציה הנמוכה להתגייס.
    אך צפוי שתוחמר משמעותית הענישה על נסיונות מועמדים לגיוס להימלט מרוסיה ולערוק. כולל נסיונות לברוח לנוכח פני "האויב".
    החמרה בענישה, שמונחי התנהלות צבא רוסיה במלחה'ע השניה תתפס כהתרככות משמעותית. אחד מתפקידי הקומיסריים הרוסיים היה לצעוד אחרי הפלוגות הרוסיות המסתערות, ולירות בגב החיילים הרוסים שניסו לברוח ו/או להרים את ידיהם בתקווה ליפול בשבי האויב.

    הבעייה הגדולה של פוטין היא שמצבורי כ'א *מעוטי החשיבות* הולכים ומתרוקנים: הצצ'נים, בני הרפובליקות הנידחות ממזרח להרי אורל, האסירים, שכירי החרב כמו מליציות ווגנר, המתנדבים וכד'.
    הולכים ואוזלים כל החיילים שתושבי מוסקווה וסנקט פטרבורג לא מתרגשים יותר מדי ממותם ומפציעתם.

    אבל גיוס הבנים היקרים (בכל מובני המילה) של תושבי מוסקווה וסנקט פטרבורג, וסיכון חייהם, הוא כבר אופרה אחרת. הוא יוציא אותם מאדישותם הנוכחית ל"מבצע המיוחד".
    סביר שיעורר הפגנות, שאולי אפילו יובילו להורדת פוטין מכסאו. דיקטטור כמו פוטין לא יוכל להישאר אדיש לסכנת התקוממות כנגדו.

    מה שמזכיר לי את הטענה שדיקטטורות נוטות להיתפס כחזקות – עד שמציבים אותן בפני אתגרים קשים. דמוקרטיות נוטות להיתפס כחלשות – עד שמאתגרים אותן קשות.

    Liked by 1 person

  2. לא תמיד הרוסים הסכימו להילחם במלחמות עקובות מדם. במלמחת העולם הראשונה הם החליטו לבסוף להתמרד ולהפיל את שלטון הצאר ששלח אותם למלחמה. הצאר ובני משפחתו שילמו בחייהם על החלטתם לפתוח במלחמה.
    גם במלחמת העולם השניה הרוסים נלחמו כי הנאצים התיחסו אילהם באכזריות רבה בגלל שנחשבו לגזע נחות. אלמלא זה יתכן שרוסים רבים לא היו נלחמים.

    Liked by 1 person

  3. האוקראינים צריכים להבטיח יחס הוגן ומסלול לאזרחות אוקראינית לחיילים רוסים שיכנעו (בתנאי שלא בצעו פשעי מלחמה) …

    אני חושב שנקבל הצבעה ברגליים בקרב הצבא הרוסי 🙂

    Liked by 3 אנשים

  4. מסכימה שעדין (?) קשה להעריך איך זה יגמר.
    יהיה מעניין לעקוב אחרי כל מה שיקרה בחורף הקרוב. הן באירופה, משני צידי המתרס, והן ביבשות שהן לכאורה לא מעורבות.

    Liked by 1 person

  5. לנגד עינינו סיפור מרתק. מקרה בוחן של:
    – מה בין לחיות במדינה דיקטטורית לבין לחיות במדינה דמוקרטית (ומה המחירים בכל שיטה)
    – מה בין מדינה שהאליטה/הנהגה שלה מנותקת מהעם לבין מדינה שההנהגה שלה מחוברת לעם (גם אם זה מחייב ביקורת תמידית)
    – ההשפעה של היחס לחיי אדם על היכולת לגייס אנשים למלחמה
    – ההשפעה של מלחמה על הקיום לטווח ארוך – ייתכן שבריחת הצעירים מרוסיה (שלא ברור ההיקף שלה ועד כמה היא משמעותית) תמיט חורבן כלכלי על רוסיה בעתיד

    זה עדיין לא אומר שאוקראינה תנצח, וככל הנראה שתיהן יסבלו, אבל זה אומר שאנשים זה הכל !!! אנשים, וחברה ותרבות וחינוך עושים את ההבדל (ולא גנים).
    זה אומר שהחיים גדולים ומה שמוביל אותם לשם או לכאן זאת הבחירה של האנשים. בחירה אישית ובסופו של דבר בחירה ציבורית ולאומית.

    רק אנשים טיפשים או מניפולטיבים יכולים לחשוב שהם יפתרו בעיות של "יציבות פוליטית" ע"י זה שהם יעקפו את רצון הציבור ויחוקקו חוקים להקמת ממשלה ע"י מיעוט, או קביעה של מינימום זמן עד הפלת ממשלה או טריקים דומים. זאת תפיסה אלטיסטית שחושבת שהיא יודעת מה הכי טוב לציבור מבלי לשאול אותו ("האדם הסביר", "האדם הנאור", "דמוקרטיה מהותית", ….). אי אפשר לעקוף את הציבור. אי אפשר לעקוף את האנשים כי ללא אנשים והבחירות שלהם לא נשאר כלום.

    מבחינתי ה-10-15 שנים האחרונות היו מרתקות מבחינה היסטורית. ממש הרגשה שאנחנו קוראים את ההיסטוריה לא מספרים אלא רואים אותה בזמן אמת (כמובן שזאת הרגשה ולא קביעה אוביקטיבית). האירועים בשנים הללו מחברים אותנו לשאלות כל-כך בסיסיות על זהות (ברמה הציבורית והלאומית): משבר כלכלי אירופאי שמוביל למריבות בין מדינות באיחוד כאשר כל אחת מנסה לשפר את עמדתה בניגוד לרעיון של האיחוד (נצפה גם בקורונה); "אביב ערבי" שפירק את הערביות והותיר חילוקי דעות עקובי-דם בין סונים לשיעים; ויכוחים אידיאולוגים חריפים בין שמרנים לליברלים על דמותה של ארה"ב; ועוד …

    ואצלנו, מאז ההתנתקות אנחנו רואים תזוזה ציבורית שכוללת קהלים מגוונים שהמשותף להם הוא בחירה חוזרת ונשנית בזהות של מי שאנחנו.

    בצאת תשפ"ב ובכניסת תשפ"ג נאחל לעצמינו לשחות היטב כעם בתוך המבוך העולמי שסביבנו (עם הנהגה מחוברת וראויה).
    אני אישית מאוד מאוד מאמין בעמינו ובעתידנו.
    שבת שלום ושנה טובה, ותודה לתמריץ.

    Liked by 3 אנשים

  6. תמריץ,
    עדיין בנטיסט?
    "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלשתינית. השנה היא 2022, לא 1993"

    Liked by 1 person

  7. האינטרס של ישראל שיהיה בה מחנה פוליטי שעדיין מחויב לפיתרןן שתי המדינות כי הדבר מקל על התקשורת עם ממשל ביידן וממשלים דמוקרטיים עתידיים

    אהבתי

  8. מסכים עם הרבה מדבריך יאיר, אבל לא הייתי מזלזל בחשיבותן של פרוצדורות. ברור שאם נשיאים היו עושים 3 קדנציות למשל, לדבר הייתה משמעות רבה על ההיסטוריה האמריקנית.

    אהבתי

  9. תמריץ,
    אז אתה תומך ב"פתרון שתי המדינות" למרות שבנט מתנגד? ביבי הוריד אותו מהשולחן ובנט ה"ימין שמימין" החזיר אותו ברוב איוולתו

    אהבתי

  10. תמריץ,
    אין פלא שאתה בוחר בשרלטן נבוב כמו בנט. ביבי שינה את המזרח התיכון כשהזיז הצידה את העניין הפלשתיני שחסם כל מהלך ישראלי באיזור. בלי זה לא היו הסכמי אברהם. האיוולת של בנט/לפיד החלה בפיסגת הנגב שם ניסו (ללא הצלחה עד כה למזלנו) לצרף את הפלשתינים להסכמי אברהם. אתה מבלבל בין אי סיפוח לאוסלואיזם, טעות מסוכנת.

    Liked by 2 אנשים

  11. זה ברור שהפלסטינים לא בשלים למדינה שוחרת שלום, ורק נס שנראה דמיוני יהפוך אותם לבשלים למדינה גם בעוד מאה שנים.

    אבל העמדה של ישראל חייבת להיות פתוחה להקמת מדינה פלסטינית ולו רק כמס שפתיים, כי אחרת זה יחזק את הקייס בעולם שהיא מדינת אפרטהייד. ביבי הבין זאת היטב. לפחות עד שהמשפט הפלילי שלו צבר תאוצה, והפנייה לבייס נעשתה נואשת.

    אהבתי

  12. בנט התעקש פעם על התנגדות למדינה פלסטינית כדי לבדל את עצמו מביבי. עכשיו כשהוא פורש מפוליטיקה אין לזה לכאורה חשיבות. אבל אולי בנט חושב שיבוא יום שבו הקהל הפוטנציאלי שלו יתפכח מפולחן עגל הזהב הביביסטי, והוא רוצה לשמר את עצמו כאופציה אז.

    אהבתי

  13. תמריץ,
    הגעת עכשיו מהירח? עמדת השמאל היא אידיאולוגית. הצד הפרקטי שלה הוא הזמנת לחץ בינלאומי כדי לאלץ את ישראל לסגת באופן חד צדדי. לפיד מציב את עצמו כמוביל המגמה הזו כאשר גנץ הוא הסיידקיק שמגבה את האסטרטגיה הזו בשטחי "C". אין פלא ש"קורבנות השלום" חוזרים.

    Liked by 1 person

  14. החשש הזה קיים גם אצלי. לכן אצביע לשקד ולא אצביע למפלגות הגוש האנטי-ביביסטי מחשש שתיווצר קונסטלציה שבה אכן יקדמו מדינה פלסטינית בפועל (להבדיל מבהצהרה ריקה מתוכן).

    אהבתי

  15. תמריץ,
    גם אם האינטרס שלנו הוא להקל על התקשורת עם ממשל ביידן וממשלים אחרים, עדיין אפשר היה לומר "ידינו מושטות לשלום" או משהו דומה ולא "פתרון שתי המדינות".
    ובכלל, איך מישהו שה-61 שלו (למעשה 59) בנויים על מפלגות שהצהירו שהן "ימין" (סער/בנט/ליברמן) יכול בכלל להפוך זאת לעמדת הממשלה או המדינה?
    לא רק שלפיד מנותק מהעם, הוא מנותק גם מהממשלה שלו.

    Liked by 1 person

  16. יאיר,
    גנץ/סער מובילים חקיקה שתאפשר לממשלת מיעוט למשול עם כל הסמכויות כל זמן שאין ממשלה חלופית שלה 61 מנדטים. גם אי העברת תקציב לא תגרום להפלת הממשלה. אם יהיה רוב חוסם לממשלת ליכוד יעבירו את החקיקה וימשלו ללא חשש/סיכון עד לבחירות הבאות עד אז יוכלו להחריב את המדינה. ליברמן/סער לא יוכלו להפיל את ההמשלה ללא תמיכה בביבי והליכוד וממילא יעדיפו להישאר בממשלה בכל מחיר

    Liked by 1 person

  17. תמריץ,
    קרא ותראה ישועות…

    Liked by 3 אנשים

  18. בהמשך לאיחולי השנה הטובה של יאיר – ניתן לצפות בשיר מדקה 6.35.
    אפשר להנות מהשמחה שבו, אפילו אם מתקשים להתחבר למילותיו.

    מי שירצה לצפות בשאר הסרטון – אולי יופתע להיווכח שכמעט דבר לא השתנה ב 10 השנים שחלפו מאז הפקתו. מפלגת קדימה אמנם התפצלה למפלגותיהם של לפיד וגנץ – אך "המצע" שלהם נותר דומה להפליא.
    הוא גם יוכל ללמוד שגם לאסכולה הפוסט- מודרנית ממשיכים להיוולד צאצאים: האסכולה הפוסט-כרונולוגית והפוסט-הגיונית. וגם להשכיל בכינוי הגנאי *היסוטוריו-פוב* (מי שמתעקש להיצמד לאיזשהו הגיון ההיסטורי שמבדיל בין מוקדם למאוחר).

    Liked by 1 person

  19. יאיר כתב:
    " … רק אנשים טיפשים או מניפולטיבים יכולים לחשוב שהם יפתרו בעיות של "יציבות פוליטית" ע"י זה שהם יעקפו את רצון הציבור ויחוקקו חוקים להקמת ממשלה ע"י מיעוט, או קביעה של מינימום זמן עד הפלת ממשלה או טריקים דומים. זאת תפיסה אלטיסטית שחושבת שהיא יודעת מה הכי טוב לציבור מבלי לשאול אותו ("האדם הסביר", "האדם הנאור", "דמוקרטיה מהותית", ….). אי אפשר לעקוף את הציבור. אי אפשר לעקוף את האנשים כי ללא אנשים והבחירות שלהם לא נשאר כלום. …"
    ———————–
    חייל זקן כתב:
    " … גנץ/סער מובילים חקיקה שתאפשר לממשלת מיעוט למשול עם כל הסמכויות כל זמן שאין ממשלה חלופית שלה 61 מנדטים. גם אי העברת תקציב לא תגרום להפלת הממשלה. אם יהיה רוב חוסם לממשלת ליכוד יעבירו את החקיקה וימשלו ללא חשש/סיכון עד לבחירות הבאות עד אז יוכלו להחריב את המדינה. ליברמן/סער לא יוכלו להפיל את ההמשלה ללא תמיכה בביבי והליכוד …"
    ————————-
    אני מעריכה שסיכויי התוכנית, לעקיפת רצון רוב העם במטרה להשיג את *היציבות הקדושה*, להתממש – קלושים למדי.

    התוכנית של:
    – המחנה הפוליטי שסיכוייו להשיג רוב בעם קלושים +
    – האליטה הפקידותית "הנאורה" ושוחרת השלטון והשררה +
    – המוני סייעניהם (כדוגמת המכון "הישראלי" לדמוקרטיה מהותית)
    עתידה, להערכתי, להיכשל.

    התכנית נחשפה מוקדם מדי, ורבים מדי (לדוגמא שלושתנו) כבר ערים לסכנותיה. ולהונאה הגדולה שנמצאת בבסיסה.

    מאז הסכמי אוסלו ותכנית ההתנתקות מחבל קטיף (תוכניות שנרקמו במסתרים ומבקריהן די הושתקו ו/או הולעגו) – הימין השכיל להקים ערוצי תקשורת משלו כדוגמת ערוץ 14 וגלי ישראל. ערוצים שנותנים במה מכובדת לכל המבקרים והמזהירים.

    נדמה לי שלא הייתה שנת, כדוגמת השנה האחרונה, בכדי להסיר מסכות ולחשוף את האמיתות שאחרי מפלגות פוליטיות וראשיהן, מערכת המשפט הישראלית, העמותות והמכונים הממומנים בכבדות ע'י מדינות זרות (שלא לאמר עוינות לרעיון מדינת הלאום היהודית) ועוד ועוד.

    מסקרן במה תצטיין השנה שתתחיל עוד יומיים.

    Liked by 1 person

  20. ישראל היא מדינת עולם ראשון כאשר כל גבולותיה הם עולם שלישי. זה אומר שיש אינטרס מובהק של האוכלוסיות שם לעבור לישראל (האידאולוגיה משנית פה, אך גם היא קיימת כ"זכות השיבה"). כדי למנוע זאת צריך קווים ברי הגנה. הקו הירוק הוא לא בר הגנה. עמק הירדן הוא בר הגנה. לכן אסור לישראל לצאת מעמק הירדן ומעברי הגבול לירדן.

    לא ברורה לי האידאולוגיה של לפיד , האיש הוא בובה מושלמת שנשלטת על ידי בעלי הון עלומים. לעומת זאת, לגבי נתניהו האידאולוגיה ברורה וההבנה של הסיטואציה ברורה, גם אם הוא נאלץ לעשות מעשים ולהכריז הכרזות תחת לחץ בינל'. מספר טעויות קטן יכול לגרום לשנוי אופי המדינה ולנזק בלתי הפיך. ע"ע שבדיה.

    ולכן הנקודה של פסיקות ביה"מ בנושאי הגירה כל כך קריטיות פה.

    Liked by 6 אנשים

  21. הדמוניזציה של נתניהו ובן גביר מתעלה לשיאים חדשים.

    שימוש במנגינת השיר
    Spring time for Hitler
    שליווה את עליית היטלר לשלטון בגרמניה.

    Liked by 2 אנשים

  22. אני לא יודע מי האסטרטג הגאון ששכנע את לפיד לנאום באו"ם בעניין 2 המדינות, אבל ברור לי שהאסטרטג הזה עובד עבור נתניהו. גול עצמי יותר גדול נתניהו לא היה יכול לאחל לעצמו. ברגע זה *אני* שוקל להצביע לנתניהו. אני מעדיף מדינה מושחתת אבל חפצת חיים על פני מדינה מושחתת קצת פחות אבל במסלול התאבדות.

    Liked by 2 אנשים

  23. ברור לי שלפיד באמת מאמין בפתרון שתי המדינות ולא רק כטקטיקה מול העולם.

    בדרך ללשכת רה"מ, לפיד יחלק את ירושלים – עם סכין בין השיניים https://news.walla.co.il/item/3122610?utm_source=Generalshare&utm_medium=sharebuttonapp&utm_term=social&utm_content=general&utm_campaign=socialbutton

    לפני כעשור, במאי 2008, פרש בעל הטור מ"ידיעות אחרונות" בפני השבועון הגרמני "דר שפיגל" את השקפת עולמו החד-משמעית בנושא השלום ובכללה, בסוגיית עתיד ירושלים: "אנחנו נחלק את השטח. ישראל תחזיר את רוב הגדה המערבית, והדגל הפלסטיני יתנוסס מעל מבני הציבור במזרח ירושלים".

    ***
    רבים מאיתנו היו נאיבים בשנות התשעים, אפילו כבני טיפש עשרה. אבל אם לפיד החזיק בעמדה כזו ב-2008, אחרי אינתיפאדת אל אקצה וההתנתקות, מן הסתם הוא מחזיק בה בלבו עד היום.

    Liked by 4 אנשים

  24. חושב שארץ נהדרת מגיבים באופן ראוי להכשרה של בן גביר.. תמונה של גולדשטיין בסלון וחברות בוועד לחנינה ליגאל עמיר. זה לא עוד פוליטיקאי ימני סטנדרטי.

    אהבתי

  25. לא רואה בעיה עקרונית עם חקיקה שמאפשרת ממשלת מיעוט. זה די ברור שמשהו צריך להשתנות בשיטת הממשל אחרי הקטסטרופה של השנים האחרונות. אבל אני הייתי מסתפק בהורדת אחוז החסימה ל-1% כמו בין 1951 ל-1992. לדעתי זה יפתור את הבעיות הפוליטיות.

    אהבתי

  26. מודה שממשלת המיעוט של ברק בזמנו היא קייס חזק מאוד נגד ממשלת מיעוט. ההבדל הוא שאז קריסת הממשלה ביטאה שינוי עמדות חד בציבור בעקבות שינויי המציאות.

    בעוד שכאן אנחנו שבים לבחירות כשהציבור נותר תקוע באותה עמדה, וזה חסר טעם.

    אהבתי

  27. תמריץ,
    יש הבדל בין מי שריפא אנשים כל חייו ורצח מתוך פרץ של זעם נקמני לבין סאדיסט שהיה רוצח אידיאולוגי כל חייו

    Liked by 1 person

  28. האם מחירי הדירות ירדו בגלל שהריבית עולה?
    לפי מה שאני מבין זה קורה בכל העולם אבל עדיין לא קורה בישראל.
    https://www.calcalist.co.il/real-estate/article/b1huypl11s
    מה יקרה אז בכלכלה?
    פעם קראתי שהמשכנתאות מזרימות כסף לשוק וזה גורם לצמיחה. ללא המשכנתאות היה פחות כסף בשוק ובגלל זה המשק יכול להיכנס למיתון. האם זה יקרה עכשיו?

    אהבתי

  29. אמל"ק של בנט

    אהבתי

  30. תמריץ החקיקה המוצעת היא דיקטטורה של המיעוט. בחירות פעם בשנה הן בזבוז משאבים מטורף אבל עדיף לדעתי על פני מצב בו הממשלה לא מייצגת את העם.

    Liked by 3 אנשים

  31. למישהו יש מושג מה הקשקוש הזה של הרצאות של ראשי ממשלה לשעבר תמורת לא מעט כסף? לא ברור לי אם מדובר במעין שחיתות בה התשלום מגיע בדיעבד, מסלול "חשאי" לתרומות לישראל, מקור הכנסה לאנשים שלא באמת חסר להם כסף או משהו לגמרי אחר.

    אהבתי

  32. מבחינה דמוקרטית אין בעיה לטעון שכל ממשלה מייצגת את העם עד שהכנסת לא ממנה ממשלה אחרת. השאלה היא איך אפשר לתפקד בלי יכולת שוטפת להעביר חוקים. לכן אני לא בטוח שכדאי לאפשר לממשלות מיעוט חיים ארוכים.

    אהבתי

  33. תמריץ,
    מי שתומך במפלגה לא דמוקרטית יכול לטעון כל דבר ולהכתיר כל אחד לראש ממשלה

    אהבתי

  34. קמיליה
    השיר "ספרינגטיים פור היטלר" לא ליווה את עלייתו של היטלר לשלטון… זה שיר הומוריסטי מתוך המחזמר "המפיקים", הפקת ברודווי מאוד מצליחה על מפיקים שמנסים להרים מחזמר על היטלר מתוך כוונה שייכשל (לא זוכר מה המוטיבציה לכך) אך בטעות הופך ללהיט. להתגולל על ארץ נהדרת שהשתמשו בו כרפרנס זו סתם בכיינות. זו סאטירה לגיטימית.

    Liked by 2 אנשים

  35. לרינגו,
    מסכימה אתך שהסאטירה על בן גביר היא אכן לגיטימית – במובן שהיא נמצאת בתחומי החוק.

    אבל קשה לי לקבל את *כל* הנסיונות ליצור אסוציאציות בין פוליטיקאים בישראל לבין היטלר, סטאלין, כורתי בריתות עם השטן וכל שאר "כוחות האופל".
    כולל כל הרמיזות לאדולף …., ולדימיר …., "השנים האפלות בשנות ה 30 של המאה שעברה", וכל שאר הנסיונות ליצור קשרים אסוציאטיביים מסוג זה.

    ניתן להאמין לטענת בן גביר שבמהלך עשרים השנים האחרונות דעותיו השתנו והתמתנו. כפי שניתן להאמין שהוא רק מנסה להתחזות לכהניסט *לשעבר*.
    (((כפי שניתן להאמין לטענת איילת שקד שליבה בימין והיא מתחרטת. כפי שניתן להאמין שליבה היה ונשאר במקום בו נמצאים האינטרסים האישיים שלה))).
    יכולתנו לקרוא מוחות מאוד מוגבלת.

    אבל תהיה האמת אשר תהיה – אבסורדי לנסות לרמוז שקיים איזשהו רמז לדמיון בין איתמר בן גביר לבין מי שציווה לרצוח עשרות מיליוני איש. וזה בדיוק מה שהמערכון בארץ נהדרת ניסה לעשות.
    הבחירה שלהם דווקא בשיר שמתקשר, ולו מאוד מאוד בעקיפין, לעליית היטלר – לא יכולה להיות מקרית.

    Liked by 1 person

  36. חייל
    ההשוואה בין תמונות צ'ה גווארה לגולדשטיין היא היתממות.
    גווארה מהווה סמל למהפכנות והתנגדות לשלטון מושחת. האמת לגביו היא שהוא היה רוצח. מי שתולה את תמונתו עושה זאת בגלל מה שהוא מסמל, וניתן להאשימו בבורות או טמטום לגבי טבעו האמיתי של האיש, אך ברור שלא עושה זאת כדי להביע תמיכה ברצח סדיסטי.
    לעומת זאת בן גביר לא תולה את תמונת גולדשטיין בגלל הישגיו בתחום הרפואה אלא במובהק בגלל שרצח 30 ערבים. מכאן שתליית תמונתו מהווה בעליל תמיכה במעשים מסוג זה.

    Liked by 2 אנשים

  37. "זה ההבדל המהותי בין הימין לשמאל בסוגיה הפלסטינית.
    המסר של הימין הוא: אנחנו *רוצים* שלום.
    המסר של השמאל הוא: אנחנו *צריכים* שלום."
    לדעתי הבדל לא פחות מהותי הוא:
    הימין רוצה שלום
    השמאל רוצה הסכם שלום

    אהבתי

  38. הימין רוצה שלום בכדי לחיות חיים יותר נורמלים (פחות הרוגים, פחות איומים, .. ).
    השמאל רוצה שלום בכדי להוכיח לעצמו ולכולם ש"אנחנו נורמלים" ("עם שוחר שלום", "עם שחי עם שכניו כמו כל העמים", …).
    לכן השמאל דוהר לכל סיטואציה שמחזקת זאת, גם אם האיומים יגברו או ההרוגים יגדלו ("קורבנות השלום").

    אהבתי

  39. חלוק על תמריץ והפוסט שהוא הביא מהפייסבוק.
    לא חושב שיש משהו מיוחד לדתל"שים בבחירות ואני לא רואה את התסביך שהם נמצאים בו כפי שטוענת אחת התגובות לפוסט.
    זה מתחיל פנימה בציונות הדתית הדתית (הלא-דתל"שית).
    שם נמצא התסביך (הרבה יותר מאשר לדתל"שים). למדו אותנו להיות הכי צודקים, הכי יפים והכי חכמים וזה מתנגש לרבים עם הצבעה לסמוטריץ ובוודאי לבן-גביר.
    רבים במיינסטרים של הציונות הדתית על הגדר (כ-20% אני מעריך). שם הבעיה האלקטורלית ולא אצל הדתל"שים.

    Liked by 2 אנשים

  40. קמיליה
    סאטירה בנויה על הקצנה. כותבי ארץ נהדרת לא טוענים שבן גביר גרוע כמו היטלר. הם באים להציגו ככח קיצוני, לאומני ואלים. כדי להבהיר את הנקודה שלהם הם צריכים לרפרר לאסוציאציה ברורה אצל הציבור הישראלי. למי רצית שירמזו, לפול פוט?
    אם היו מציגים את בן גביר במדי נאצי מצדיע במועל יד זו כבר לא סאטירה אלא השמצה. להשתמש באופן מרומז בשיר (שהוא עצמו פארודי במקורו) זה לא רק בגבולות החוק זה גם מצחיק, מעורר מחשבה וסבבה לגמרי.

    Liked by 1 person

  41. בעניין ה"שלום", אם ננסה לפשט אז ההבדל בין ימין לשמאל הוא במה כל צד מאמין שיקרה אם תקום מדינה פלסטינית.

    השמאל חושב שאם תהיה מדינה פלסטינית יגמרו המלחמות וישראל והמדינה הפלסטינית יחיו יחד בשלום ובשגשוג לנצח. לאור השלום כמובן יחסכו פצועים והרוגים בעתיד. מאחר והשלום הוא "עד אינסוף", משתלם לשלם ב"קורבנות השלום". הימין חושב שאם תהיה מדינה פלסטינית זה א. יתן לפלסטינים תקווה להשיג את *כל* ישראל וב. יקל עליהם אסטרטגית בכל מלחמה עתידית כמו גם בטרור יומיומי. לאור התקווה של הפלסטינים והיתרון האסטרטגי יהיו לנו *יותר* פצועים והרוגים בעתיד, ולכן אין שום טעם לחתור להקמת מדינה פלסטינית אלא ההפך.

    בינתיים במבחן המציאות הימין מנצח בנוק-אאוט, ולכן לאורך השנים ההצבעה בישראל זזה ימינה. מי שנשארו במחנה השמאל, לפחות בעניין הפלסטינים, הם מי שלא נותנים לעובדות לבלבל אותם.

    Liked by 3 אנשים

  42. תמריץ,

    לגבי השבתאות , יועז הנדל ו IQ גבוה, אני מניח ומקווה שכתבת את זה באירוניה.

    אם לא, ומציע שתקרא את התגובה של אמחייה מעלי, על ההבדל בין שמאל לימין, מי באמת מאמין במשיח שקר?

    אהבתי

  43. אתם טוענים שצ'ה גווארה היה רוצח?
    אז מה תגידו לגבי כל ראשי ממשלת אנגליה (שנחשבת מדינה דמוקרטית למופת) במאות ה-18 , 19 והחצי הראשון של המאה ה-20? הם שלטו בהרבה מושבות, ניצלו אותן והטביעו בדם כל התקוממות נגדם.
    כנ"ל לגבי צרפת (עוד מדינה דמוקרטית למופת).
    כנ"ל לגבי ארצות-הברית (עוד מדינה דמוקרטית למופת) שטבחה באינדיאנים, היתה בה מלחמת אזרחים, נכנסה למלחמה נגד ספרד ב-1898, הרגה 1 – 2 מיליון ויטנאמים במלחמת ויטנאם.

    כמובן יש את מלחמת העולם הראשונה שבה נהרגו 20 מיליון איש ללא סיבה. מה תגידו לגבי כל מנהיגי המדינות שהשתתפו במלחמה זו?

    הרבה מאוד מנהיגים דמוקרטים השתתפו בשפיכות דמים גדולה הרבה יותר מצ'ה גווארה.

    אהבתי

  44. רינגו,
    התרצנות שלך לא לעניין. מי שתולה תמונה של צ'ה גווארה תומך ברצח מתוך אידיאולוגיה ובטרור המשמש להשלטת האידיאולוגיה שתולה התמונה שותף לה. מי שתולה תמונה של גולדשטיין תומך בנקמת דם על מעשי טרור. נקמנות היא פסולה ואילו רצחנות אידיאולוגית היא כשרה?

    אהבתי

  45. תמריץ,
    אף אחד מאותם ראשי ממשלות רצחניים לא הותיר מורשת שמצדיקה רצח ולא הפך לגיבור תרבות

    אהבתי

  46. תמריץ,
    זוכר שטענת שגנץ לא הפר את הסכם הממשלה הפריטטית שסיפוח על בסיס תוכנית אלון נקבע בקווי היסוד שלה?
    מנכ"ל משרד הביטחון מתגאה בסיוע שלו לגנץ לדפוק את ביבי (מתוך ריאיון למעריב)
    "ראיתי שזה עושה משהו לג'ארד. ירדנו למטה, אמרתי לבני: שמע, אם לא נעשה משהו עכשיו, כל העסק יקרוס. חייבים קודם כל לעצור את הסיפוח. זה יהיה אסון. תדבר איתו עכשיו".
    לא הבנתי. מתי הייתה הפגישה בכלל?
    "בוא נעשה סדר. הפגישה שלנו הייתה ב־27 בינואר 2020. למחרת, פגש הנשיא את נתניהו והציג את עסקת המאה. אנחנו כבר ידענו מה יש בה, חשבנו שזו תוכנית חשובה וידענו שביבי מתכוון לספח מיד וכך להקריס אותה".
    https://www.maariv.co.il/news/military/Article-947131

    Liked by 1 person

  47. חייל
    פעמים רבות יש פער בין מה שאדם מסמל לבין מה שעשה בפועל, או היה אחראי לו בעקיפין, בחייו. מי שתולה תמונה של אריק שרון בוודאי אינו מצדד בטבח סברא ושתילה. באותו אופן, מי שתולה תמונה של גווארה אינו מצדד ברצח וטרור (מאיפה הבאת את הקביעה הזו? כל מליוני הבורים שלובשים חולצת צ'ה תומכים בכך?). לשיטתך ראוי להפיל את פסלי וושינגטון וג'פרסון שכן תמכו ואף היו מעורבים ישירות בעבדות.
    ההבדל בין גווארה, שרון, וושינגטון וגולדשטיין ברור. האחרון אינו מסמל דבר מלבד רצח חפים מפשע כנקמת דם. האחרים מסמלים דברים אחרים בין אם בצדק או שלא בצדק.

    Liked by 1 person

  48. רינגו,
    מי שתולה תמונה של צ'ה גווארה סוגד לאידיאולוגיה שלו שלה שותפים גם לנין, סטאלין ומאו. צ'ה גווארה זכה לתהילתו בזכות מעשי הרצח שלו. אלמלא היה רוצח המונים לא היה זוכה לתליית דיוקנו. אתה מיתמם…

    Liked by 1 person

  49. תמריץ,
    טעיתי בלינק לריאיון עם אמיר אשל. אנא תקן ללינק הזה https://www.maariv.co.il/news/military/Article-947131
    ובאותו עניין,
    רק גנרל ישראלי יכול להוציא מפיו איוולת כזו:
    "ג'ארד הסתכל עליי כאילו נפלתי מהירח. אמרתי לו: שמע, לביבי יש תוכנית להביא לאישור הממשלה מיד את הסיפוח. ידענו את זה עוד לפני שהגענו לבית הלבן. אמרתי לו שאם זה יקרה, התוכנית תמות. הוא לא לגמרי הבין. אמרתי לו שאף שליט ערבי לא יסכים לזה, אף אחד לא יתמוך בזה. הוא אמר לי: מה פתאום, דיברתי איתם אחד־אחד, כולם בעד. אמרתי לו, בעד מה? שישראל תגבה מיד במזומן את החלק שלה בלי לתת שום דבר בתמורה? אתה רואה את סיסי תומך בזה? את עבדאללה? אתה תחטוף ריבאונד שלא תבין מאיפה זה בא לך. אף אחד מהם לא יוכל לתמוך בזה, שישראל מקבלת מזומן והפלסטינים אשראי שלעולם לא ייפרע".

    אהבתי

כתיבת תגובה