יבשת ממתינה לחורף

יש דברים שאני אוהב לכתוב עליהם, כי הם בשורש כל דבר. הם מוזכרים לא מעט בתקשורת, אבל בדרך כלל באופן לא יסודי ושטחי. כאלו הם דמוגרפיה ואנרגיה, שני דברים שקובעים הרבה לגבי יחסי הכוח בין מדינות ותרבויות ולגבי צמיחה כלכלית. לא דומה ישראל של ימים עברו, מדינה שאותה אכלסו מיליונים בודדים וללא אוצרות אנרגיה, לישראל של ימינו שמסייעת לאירופה ביצוא הגז הטבעי וחיים בה כמעט 10 מיליון נפש.

המלחמה באוקראינה ועוצמתה של רוסיה כרוכים בשאלת האנרגיה. בהחלטתו לפלוש לאוקראינה קלע ולדימיר פוטין את אירופה כולה למצוקת אנרגיה איומה. האירופאים תלויים בזרימת גז טבעי מרוסיה. עם פרוץ המלחמה הפכה רוסיה לאויבת מושבעת של אירופה, ונראה שהיא מתכוונת להשתמש בשליטתה בגז הטבעי כדי להותיר את האירופאים בקור אימים במהלך החורף המתקרב. אירופה נאלצת לוותר זמנית על המאבק בהתחממות הגלובאלית כדי למצוא פתרונות. בפוסט שכתבתי ערב המלחמה תיארתי את הדינמיקות השונות של הגז הטבעי והנפט. הנפט נע בקלות ממקום למקום בעולם. הגז מחבר בין מדינות ספציפיות ויוצר תלות הדדית. בינתיים התברר שסוג אחר של דלק מאובנים הפך גם הוא רלוונטי – פחם. הפחם מזהם בצורה בלתי רגילה, וכל מדינה מערבית שואפת לסלק אותו מתמהיל האנרגיה שלה. בישראל התקדמנו מאוד בתהליך הזה בעקבות מציאת הגז הטבעי בים, ויזמי הגז הטבעי צודקים בכך שהם מתארים את האנרגיה שהם מספקים כאנרגיה נקייה. יחסית לפחם היא אכן נקייה. האוויר בישראל כיום פחות מזוהם מבעבר, וישראל גם פולטת פחות גזי חממה בעקבות המעבר מפחם לגז טבעי. הדקדקנים שבסופרי הפליטות יודעים לספר אמנם שחלק מהמזהמים שפחם פולט הם בעלי אפקט מצנן על הפלנטה וגם בכך יש להתחשב.

בכל אופן, שפע הגז הטבעי שזרם בעולם עד לאחרונה והסלידה מהשימוש בפחם הובילו לקריסת מחיר הפחם ותעשיית הפחם. עד שמלחמת אוקראינה הביאה להם עדנה מחודשת. לא ניתן להחליף בין פחם, גז ונפט בהנעת מכוניות. כמעט כל המכוניות יכולות להיות מונעות רק בנפט. הנעת מכוניות בדלקים אחרים דורשת שינויים טקטוניים. חלקם קורים בימים אלו אבל בקצב איטי מאוד – רק אחוז אחד מצי המכוניות העולמי הוא חשמלי, בערך 16 מיליון כלי רכב מתוך 1.4 מיליארד. כמעט כל שאר כלי הרכב שותים נפט. צי הרכב העולמי ייעשה יותר ויותר חשמלי עם השנים, ובסופו של דבר השינוי עלול להחריב את כלכלות רוסיה, אירן וסעודיה שתלויות בעיקר דווקא ביצוא נפט, ולא בגז ובפחם. אבל צריך להתאזר בסבלנות. התהליך ידרוש שנים רבות.

בתחומים אחרים שאינם הנעת כלי רכב יש גמישות בהחלפה בין פחם, גז ונפט. מפעל תעשייתי שמפיק חום בכבשנים מבוססי דלק פוסילי יכול להשתמש בכל אחד מהם. גם להפקת חשמל שלושתם טובים. ופחם זמין בשפע במקומות כמו דרום אפריקה, קולומביה, אוסטרליה ואינדונזיה. בכתבה שפורסמה לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל כורי פחם בקולומביה נשמעו כמעט אופוריים כשתיארו איך הם יכולים פתאום להביא כסף טוב לשולחן המשפחתי. מכרות פחם שננטשו אפשר לשקם ולהפעיל מחדש, וזה דבר שמתרחש בימים אלו, אחרי עליה פי 5 במחיר הפחם מאז 2020. חברות הפחם מדווחות על זינוק עצום ברווחים. יפה לראות איך מנגנון התמחור של השוק החופשי יוצר תמריצים מיידיים לפעילות יצרנית שמפחיתה מחסור. זה תמצית כוחו של הקפיטליזם. עם זאת, ספק אם לפחם תהיה עדנה ארוכת טווח. מבין הדלקים הפוסיליים הגז הטבעי הוא החומר האידיאלי כי הוא הכי פחות מזהם, ואירופה להוטה במיוחד לקבל עוד ממנו. ארה"ב מגבירה מאוד את יצוא הגז שלה, ואולי גם ישראל תצליח לעזור בהמשך הדרך (כיום, ביצוא דרך מצרים, ישראל יכולה להחליף רק כ-3% מהגז הרוסי).

גם הפחם הגיע בחלקו מרוסיה, וכבר לא. בפולין היו תלויים עד לאחרונה בפחם הרוסי, ועכשיו מנסים להביאו מרחבי העולם שבהם הוא אמנם זמין, אבל גם ניהול ההובלה של הפחם הקולומביאני או האוסטרלי בספינות עד לנמלי הים זהו קושי לוגיסטי לא פשוט. בינתיים ביטלו הפולנים את האיסור על שימוש בעצים מהיערות לשם הסקה.

בחורף נגלה עד כמה הצליחה אירופה לחסן את עצמה מפני התלות בפוטין. אם יתחשק לו להעניש את היבשת והוא יקטין את אספקת הגז למינימום, התעשיה הגרמנית עלולה לקרוס, והגרמנים עלולים לקפוא. או שאולי נגלה שהאירופאים הצליחו להשתמש בגמישות שמספקים סוגי הדלקים הפוסיליים השונים ואפילו עצי היערות כדי לפתח חוסן בלתי צפוי.

47 תגובות בנושא “יבשת ממתינה לחורף

  1. תמריץ,
    1. אני אזקק את הטענה המרכזית שלך בפוסט: כמו שמשבר הנפט הערבי (73) פגע בכלכלות מערביות והוכיח שהערבים הם הבוס הגדול, אבל במקביל הניח את התשתית להתייעלות אנרגטית ולהחלשת המדינות הערביות – כן משבר הגז הרוסי מוכיח שפוטין הוא הבוס אבל לטווח ארוך מחליש את רוסיה.

    2. בארה"ב יש מרבצי פחם ומשרד האנרגיה שם השקיע בעבר במחקר כיצד לצמצם את פליטת הרעלים בשריפת פחם. הפעילויות הללו כבר שוליות (נעלמו יחד עם החוקרים שיצאו לפנסיה), אבל אולי נצפה בחזרת המחקר הזה.

    3. מלבד דמוגרפיה ואנרגיה, הנמצאים בשורש יחסי הכוחות בין מדינות ותרבויות, יש רכיב נוסף והוא מנהיגות.
    זאת מנהיגות שחסרה כיום בעולם המערבי ואני מתקשה לראות את משבר הגז הזה מתפתח בימיו של טראמפ כפי שקרה עכשיו אצל ביידן/אובמה.
    אבל בא ניתן לחורף הקרוב ללמד אותנו דבר או שניים. אולי אנחנו צופים בהתעוררות חדשה באירופה, והיבשת הישנה תצמיח מתוכה מנהיגות נחושה.
    למשבר האנרגיה הזה יש גם השפעה על ארה"ב. לדעתי הוא יעזור לטראמפ לחזור לשלטון. אנשים מבינים שאדם כמו טראמפ לא מסוגל לטפל במגפה ויראלית המתרחשת אחת למאה, והוא חסר את היכולת להבין ולהתמודד עימה – אך הוא מבין גם מבין בהתנהגות והתנהלות אנושית – ולכן הוא האדם המתאים יותר לטיפול ביחסי כוחות בין מדינות. שלא נדבר על האינפלציה הגואה שדורשת אדם כלכלי ולא בירוקרט שעשה את כל חייו המקצועיים בשירות המדינה מוגן בפני מהמורות ומשברים כלכליים. נחכה ונראה.

    Liked by 3 אנשים

  2. לגבי 1 אני מסכים כמובן. שימוש בנשק הנפט והגז מכריח את היריב להסתגל. באמצע שנות השמונים מחיר חבית נפט כבר היה 10 דולר.
    לגבי 3 טראמפ מסובך בעניינים פליליים כיום. אני לא יודע אם זה יקל עליו לחזור.

    אהבתי

  3. יאיר,
    אם טראמפ יזכה בבחירות זה לא כי הבוחרים באמריקה חושבים שהוא ״מבין בהתנהגות והתנהלות אנושית – ולכן הוא האדם המתאים יותר לטיפול ביחסי כוחות בין מדינות״. זה בגלל שהטרלול של הדמוקרטים יעלה להם על העצבים ויימאס להם שכל ההיספאנים פולשים להם למדינה באין מפריע. יחסי חוץ מעניינים את רוב האמריקאים כקליפת השום, הם לא יודעים בכלל איפה זה אוקראינה על המפה.
    אני אגב מניח שטראמפ היה מגיב אחרת לגמרי לפלישה הרוסית. מדיניות ״אמריקה תחילה״ שלו מכתיבה חוסר התערבות בקונפליקטים כאלה. מבחינתו היה עדיף לתת לפוטין את אוקראינה, אם זה משאיר את מחירי הנפט נמוכים.
    לגבי ״איש כלכלי״ – טראמפ הוא מיליונר מלידה שמעולם לא הוטרד מיוקר מחיה ואין לו יתרון מיוחד על ביידן בתחום הזה. כאיש עסקים הוא יותר כשל מאשר הצליח. עיקר הצלחתו נובעת מיכולת שיווק ומיתוג עצמי מאוד גבוהה.
    אבהיר רק כי טראמפ לדעתי היה נשיא לא רע עד משבר הקורונה, ודווקא חבל שמעשיו מאז ההפסד בבחירות מובילים למצב שלא יוכל להיבחר שנית.

    Liked by 1 person

  4. " … בחורף נגלה עד כמה הצליחה אירופה לחסן את עצמה מפני התלות בפוטין. …".
    ———————
    אני חוששת שבחורף נגלה באיזה חלקים מ*העולם* התחיל מחסור ניכר במזון בסיסי (עד כדי רעב), ובאיזה מהם נרשמה עלייה מאוד משמעותית בשימוש בפחם ובעצים. ומכאן גם בזיהום האוויר בהן.
    "
    אירופה עשירה דייה בכדי לקנות את כל המזון בו תחפוץ (גם אם מחירי המזון בעולם יוכפלו או ישולשו).
    כנ'ל בכדי לרכוש את כל הנפט והגז שבהם תחפוץ מכל היצואניות האפריקאיות, הדרום אמריקאיות והאסייתיות. גם אם מחירם בשוק העולמי יאמיר. ויהיו אשר יהיו מחירי הובלתם לאירופה.
    אירופה גם עשירה דיה בכדי לדאוג לרווחת העשירונים הנמוכים ביותר שבה. של אלו שללא סוג מסוים של סבסוד – באמת עלולים לסבול מקור מקפיא.

    אבל ההתייקרויות הצפויות בשוק העולמי ישפיעו קשות בעיקר על מדינות עולם שלישי, מרובות אוכלוסייה, שחייבות ליבא מזון בסיסי ו/או אנרגיה. לדוגמא על שכנתנו מצרים.
    הם אלו שיאלצו להשתמש בפחם או לכרות את העצים (המעטים מדי במילא) הגדלים בהן. הן גם אלו שבהן העניים ביותר יהלכו רעבים, בענני זיהום אוויר הולכים ומתגברים.

    Liked by 3 אנשים

  5. קמיליה, בהמשך לדברייך מעניין לציין מה קורה בפקיסטן. יש שם משבר אנרגיה חריף. המון הפסקות חשמל. כי המדינות המייצאות גז טבעי הפרו את החוזים שלהן איתה ובמקום זאת מייצאות גז לאירופה ברווח כפול ומשולש.

    Liked by 4 אנשים

  6. כרגיל יכול להיות שמגוריי בהולנד, אולי המדינה המוצלחת ביותר באירופה, צובעים את התרשמויותיי קצת בורוד. אבל ההערכה שלי: אירופה תהיה בסדר. הבירוקרטים האירופאים די רציניים בענייני כלכלה ותשתית, ואני מעריך ש"קריסה" של התעשייה הגרמנית זה בגדול כמה חברות שלא יצליחו לעמוד בכמה חוזים. לא נעים, אבל מתמודדים עם זה. וממילא, אירופה היא עדיין יבשת עשירה באופן בלתי נתפס. אפשרי להגיע למשבר אנרגיה גדול כל־כך שכסף לא יכול לחלץ ממנו, אבל זה יהיה רק במקרה קיצוני במיוחד.

    מה שבמיוחד עוזר הוא שהמשבר הזה מגיע בנסיבות הפוליטיות הנוחות ביותר שאפשר לדמיין. הגורמים לו נמצאים כל־כך בקונצנזוס הפוליטי ברוב אירופה, בעיקר באותן המדינות שצפויות לסבול יותר, שלדעתי האזרחים ברובם יסכימו גם לקצת בעיות בחורף הזה (כלכליות או אנרגטיות) בלי להתלונן יותר מדי.

    בטווח הארוך, מי שלדעתי ייפגע יותר זה שאר העולם. אנשים לדעתי לא מספיק מעריכים עד כמה חלקים נרחבים מהעולם (השלישי) תלויים לחלוטין במערב לפרנסתם וליציבותם. האירופאים, עם כל המילים היפות שלהם, בסופו של דבר לא יקריבו את החימום בבתים שלהם לטובת סיוע לנזקקי העולם השלישי. הם יקנו גז ביוקר ויעלו את המחירים לרמות שמדינות אחרות לא יעמדו בהן; הם יקצצו תקציבי סיוע (בלי לדבר על זה כמובן, בדיבורים הם עדיין יחבקו את כל נזקקי העולם) ויקנו פחות ממדינות אחרות. ראינו את סרי לנקה קורסת, אומרים שפקיסתאן חיה על זמן שאול, וכמובן רוסיה מרוויחה כרגע מהמחירים הגבוהים רווח מאוד מאוד קצר־טווח, וקשה לראות איזו כלכלה תהיה להם בעוד 5-10 שנים. סין במשבר חמור, וייתכן מאוד שמדינות עולם־שלישי אחרות שכרגע לא בכותרות (אפריקה, מרכז אסיה, אמריקה הלטינית) עומדות בקרוב להצטרף לרשימה.

    בתזמון טוב, יש בעוד חודש בחירות באיטליה שעשויות בהחלט (לפי הסקרים) להעלות את הממשלה הימנית ביותר מאז מוסוליני. אם באירופה יהיה באמת משבר, וכמובן אם באפריקה יהיה משבר עוד יותר משיש היום, נראה לי שהבירוקרטים האירופאים פתאום ירשו לעצמם קצת חיבוקים עם הלאומנים האיטלקים ולא יתנגדו שהם יתחילו לעבוד על סגירת ברז ההגירה מהים התיכון.

    Liked by 7 אנשים

  7. תמריץ,
    מדיניות האנרגיה של ביידן, שהקטינה את הפקת הדלקים באמריקה, תרמה לא מעט להחמרת המשבר. לצד זה צריך להוסיף שהגרמנים עדיין אוסרים שימוש בפרקינג למרות מצוקתם.

    Liked by 3 אנשים

  8. העתק תגובה שהשארתי בבלוג של י.ד.

    ברור שמצבם של האוקראינים בכי מר. אך נראה שגם מצבם של הרוסים רחוק מלהיות זה שלו ציפו.
    התרשמות שטחית שלי, שאינה מבוססת על מידע אמין כלשהו, היא שמסתמן מעין תיקו, שבו שני הצדדים מפסידים קשות.
    יתכן שאת ההפסד הגדול יותר יקצור הצד שימצמץ ראשון. אולי זה מה שתוקע את שני הצדדים (ואת תומכיהם) להמשיך במעין תיקו המדמם שלהם.

    ****

    בהמשך להרצאה על חסדי האל הנדרשים לאוקראינים (((ניתוח של אלקס צייטלין))) – אני חרדה שגם אנו נזדקק לחסדי האל.

    הטענות המפחידות ביותר, שאי פעם יצא לי לשמוע, של יצחק בריק.
    ממליצה שיצפו גם אלו שכבר נחשפו לביקורת הקשה שהוא מציג על מצב צה'ל, המכללה לבטחון לאומי והדרג המדיני.

    אחד הדברים המפחידים ביותר הוא טענת בריק שהדרג המדיני איבד את יכולתו ונכונותו להשפיע על הצבא.

    הצבא מעדיף להתעסק בתדמית בכיריו, בהכנת מצגות, במיקור חוץ כושל למגזר האזרחי, בקיצוץ עצמי לדעת, ובכאן ובעכשיו (כמו הפעלת מטוסים יקרים נגד עזה וסוריה).
    במקום לעסוק באיומים הקשים ביותר הנשקפים לישראל. כמו הגנה על העורף ממטרי טילים, התעצמותו של צבא מצרים והתקרבות של מאזן אימה גרעיני מול איראן.

    לטענת יצחק בריק ואלקס ציטלין – ההתעלמות מהביקורת על מערכת הבטחון מקרבת את ישראל למצבה האומלל של רוסיה.
    נראה שמקבלי ההחלטות ברוסיה כלל לא שיערו ש"הצבא המפואר" שלהם יתגלה ככושל כל כך.
    אבל לחרדתי קיים ההבדל ביננו לרוסיה – הם יכולים להרשות לעצמם להפסיד. אנחנו לא.

    Liked by 2 אנשים

  9. מעין המשך,
    סיבה נוספת לחרדה, שגם ממנה קל יותר ונוח יותר להמשיך להתעלם מאשר לנסות להתמודד.

    #############################

    ·
    10 דק׳
    "בעת עימות בגבולות נספוג אש פנימית חזקה"

    @yair_kraus
    https://makorrishon.co.il/news/517451/
    makorrishon.co.il

    בכירי ביטחון לשעבר: הרוב הערבי בלב הגליל – איום אסטרטגי

    ·
    12 דק׳
    עוד פרטים בכתבה המלאה עם הציטוטים המדאיגים שנאמרו בסיור שערכו חברי פורום 'לב הגליל' בהובלת פורום שילה

    https://makorrishon.co.il/news/517451/
    makorrishon.co.il

    בכירי ביטחון לשעבר: הרוב הערבי בלב הגליל – איום אסטרטגי
    ·
    12 דק׳
    ראש מועצת משגב דני עברי מספר כי המדינה פועלת "לגרש את היהודים מהגליל" לא פחות. ח"כ @oritstrock דורשת להוציא את אדמות הגליל מידי רמ"י ולהעבירם לחטיבה להתיישבות "ברמ"י מתנהגים כסוחרי נדל"ן, וארץ ישראל היא לא נדל"ן. הציונות לא נמצאת בקוד הערכים של רמ"י. הדנ"א רקוב, נדרש שינוי מבני">
    ·
    12 דק׳
    האלוף במיל' אייל בן ראובן אומר כי התהליך המתהווה לדרישת ריבונות אוטונומית "מלווה תמיד בתופעות לאומניות. אם לא נטפל בבעיה הזאת היום, במצב חירום אנחנו עלולים להידרש לפעולות כוחניות שעשויות להיות קשות ביותר, ונתקשה להחזיר את הגלגל לאחור". "זו סוגיה אסטרטגית בתפיסת הביטחון הלאומי>>

    ·
    12 דק'
    בכירי מערכת הביטחון וראשי היישובים בלב הגליל לא מבקשים לדחוק את החברה הערבית אלא נלחמים במוסדות התכנון הלאומיים שפועלים כדי שהיהודים לא יגורו ביישובי הגליל: "כאשר מיעוט הופך במרחב מסוים לרוב, זה מייצר תחושת עליונות ומזמין בהמשך דרישות ריבוניות לאוטונומיה, קונפדרציה ואפילו מדינה">

    ·
    12 דק׳
    ב #פרעותשפא הבין האלוף במיל' אייל בן ראובן, לשעבר ח"כ במחנה הציוני-העבודה כי תרחיש האיום על מדינת ישראל, הקיצוני ביותר הפך לעובדה. צוות בטחוניסטים ראשון מסוגו ובו חברים גם האלופים גיורא איילנד, ישראל זיו ואחרים מתריעים בפני התקוממות לאומנית בגליל וכעת הם נלחמים לעידוד הדמוגרפיה>>

    Liked by 2 אנשים

  10. הקורונה חיה ובועטת:
    הורינט החדש כלל וכלל לא חלש אנשים סובלים ממנו קשה.
    https://www.makorrishon.co.il/news/449719/
    והפעם יש לי גם עדות אישית: אני חולה כבר 2 – 3 ימים עם כאבי גרון ושעולים עזים (וגם חום אם כי חום נמוך שאפשר להורידו). הקורונה בועטת בי חזק.
    קיבלתי את זה ממי שחזר מחו"ל.
    אגב לא זכור שחליתי אי-פעם בקיץ. כנראה שהקורונה זה משהו רציני שכלל לא הסתיים.

    אהבתי

  11. ל arn,

    איחולי החלמה מקורונה – החמודים ביותר (מכל אלו שבהם נתקלתי)

    ובנוסף, סיבה טובה לשמוח שאתה חולה בישראל ולא בארה'ב + דיון על חוליי מערכת הבריאות האמריקאית. ניתוח מקרה שמחזק את השקפת העולם הכלכלית שלך.

    אהבתי

  12. פיד ימין חגג בסוף השבוע בסגנון בלפוריסטי בעקבות שמועה הנוגעת לגלעד קריב.
    הימין הממלכתי הגיב כך

    הימין הבבוני היה יותר ישיר
    https://www.israelhayom.co.il/opinions/article/4022257

    אהבתי

  13. מי שמגן על מי שברור לכול שיש ראיות חזקות נגדו (ביבי), לא ראוי שירשיע את מי שלא ידוע על אף ראיה נגדו (קריב)

    אהבתי

  14. תמריץ,
    השאלה שנעלמת (תמיד) מעיניכם היא מדוע חקירות העדים נגד נתניהו דלפו במלואן תוך כדי חקירה ואילו רשימת החשודים בפדופיליה הוסתרה ביעילות שטאזית

    Liked by 1 person

  15. בינתיים אצל הבלפוריסטים המקוריים…

    אהבתי

  16. תמריץ
    טענה מוזרה טענת. אם אין ראיות נגד קריב, לא ראוי שאף אחד ירשיע אותו, בלי קשר לעמדתו לגבי ביבי.
    מצד שני ראוי בהחלט לתהות מדוע הפרקליטות כה נחושה להגן על פרטיותם של פדופילים, בעוד ניכר כי אינה נחושה להגן על פרטיותם של עדים או נאשמים בפרשות אחרות (ביניהן גם פרשות ביבי ושרה למיניהן). זה יוצר רושם של התנהלות שהיא לגופו של אדם או מקרה, ואינה עולה בקנה אחד עם עשיית צדק.
    אם ביבי עבר עבירה זה לא אומר שהפרקליטות נקיה מכל רבב.

    Liked by 3 אנשים

  17. לגבי הדלפות מחקירות נתניהו, לפחות חלק מהן כנראה בוצעו ע"י אנשי שלומו. ברוח "Follow the money", צריך לבדוק מי מרוויח מכל הדלפה.

    אהבתי

  18. וודאי שפרסום שם של מישהו על חשד בפדופיליה בלי ראיות חזקות יכול להיות עוול גדול.
    אבל גם פרסום על איש ציבור על חשד לפלילים, או על עדויות מחדר החקירות, יכול להיות עוול גדול.
    גם אני כמו רינגו חש באפליה מצד הפרקליטות.

    Liked by 1 person

  19. amehaye,
    בזמן החקירות המידע מצוי רק בידי המשטרה והפרקליטות. המידע על "הג'קוזי בקיסריה" אכן היה בידי אנשי שלומו

    אהבתי

  20. תמריץ
    אם אדם מסוים ניסה להפיל בפח ולסחוט אנשים, כנראה שהוא מצא עם מה לסחוט אותם, לא?
    אם לא היו לאותו אדם שום ראיות מה בדיוק התיק פה?
    למען הסר ספק איני תומך בפעולותיו.

    אהבתי

  21. נדמה לי שגם בתחילת המלחמה הכט היה בעל הערכת יתר ליכולותיה של רוסיה. לי נראה סביר שמשבר האנרגיה לא יהרוס את הנחישות של אירופה, וסין תקח את הזמן עד שתפלוש לטאיוואן אם תפלוש. פלישה לטאיוואן זה עניין של שנים.

    אהבתי

  22. ניצן דוד פוקס מנסה להסביר מדוע הירוקים בגרמניה מעדיפים תלות בגז הרוסי מאשר לבנות תחנות כוח גרעיניות.
    על ההנחות שהן מתבססים עליהם, והסיכונים שהם מוכנים לקבל.

    אמלק: להערכתם הם יצליחו להגיע לאוטופיה תוך כ 20 שנה (אנרגיות מתחדשות, רכות ומבוזרות, יחד עם צמצום צריכה). כורים גרעינים, שיבנו כיום, *עלולים* להחזיק מעמד כ 50 שנה. כלומר ההגעה לאוטופיה עלולה חו'ח להידחות.

    (((אגב, בעיני ניצן פוקס טועה בחוסר התייחסותו לבחישה המסיבית של רוסיה, והאינטרסים שלה, בפוליטיקה הגרמנית ובדעת הקהל בגרמניה + אי רתיעתה משיחוד פוליטיקאים בכירים)))

    קטע מחלקו האחרון של השרשור (הענקי):
    ——————————————–

    14 באוג׳
    16/22 גז טבעי בחזון של לווינס, וכיום במעבר האנרגטי של גרמניה, משחק תפקיד של כוח עזר לאנרגיות הרכות. התלות הגדלה של גרמניה ברוסיה לא משנה את החישוב האסטרטגי משום שהתלות הזו היא, בעיני התומכים במעבר האנרגטי, *זמנית*.

    17/22 בעוד 10 או 20 שנה, כשגרמניה תפיק את רוב או כל האנרגיה שלה ממקורות מתחדשים, היא תוכל להיפטר בקלות מתחנות הכוח מבוססות גז טבעי. כורים גרעינים לעומת זאת מתוכננים לעבוד 40 או 50 שנה, אם לא יותר.

    reuters.com
    Germany aims to get 100% of energy from renewable sources by 2035

    ·

    18/22 הסיבה שגרמניה לא הוטרדה מהתלות שלה בגז טבעי, והסיבה שהיום למרות המשבר האנרגטי יש מי שלא רואה טעם להמשיך ולהאריך את חיי הכורים, היא משום שגז טבעי נחשב כגשר לעתיד של אנרגיה רכה, בעוד אנרגיה גרעינית לא.

    19/22 מנקודת מבט של עשור קדימה אין סיבה להאריך את חייהם של הכורים, שאינם משרתים את החזון הכולל של מעבר לאנרגיות רכות. האם היא נכונה? אמנע כאן מלשים סימן שאלה האם באמת ענק תעשייתי כמו גרמניה יכול לעבור באופן מלא לאנרגיות מתחדשות להפקת חשמל.

    20/22 הבעיה היא יותר פרקטית – מי מבטיח לגרמניה שהיא תוכל לספוג למשך מספיק זמן את הנזק שמחירי אנרגיה גבוהים יגרמו לה? ההנחה שברלין תוכל לממן את המעבר לאנרגיות מתחדשות בעוד התעשיות שלה נלחצות תחת הכוחות של מחירי אנרגיה גבוהים, מחירי סחורות גבוהים, ושיבוש בשרשרות האספקה העולמיות, >
    >היא הנחה אופטימית במקרה הטוב, והזיה מסוכנת במקרה הרע.
    גרמניה מבססת את האסטרטגיה הכלכלית שלה, את הביטחון הלאומי שלה, על התקווה שהנזק הכלכלי שעכשיו רוסיה גורמת לה לא יהיה בהיקף כה גדול שברלין לא תוכל להמשיך ולממן את המעבר האנרגטי ….

    https://mobile.twitter.com/nitzandfux/status/1558845942496866304

    אהבתי

  23. תמריץ,
    גם אני הערכתי הערכת יתר את היכולות הרוסיות. המלחמה הזו חושפת מספר עובדות שברורות לכל הדיוט אלא אם מדובר בגנרל צה"לי. מהלך הפתיחה הרוסי שהתבסס על חמ"מ ויחידות מיוחדות כשל כישלון מפואר. העליונות האווירית הרוסית אינה גורם מכריע. לוגיסטיקה וארטילריה לא איבדו כלל מחשיבותן בעידן הנשק המדוייק. נסו לספר לממציאי "השתבללות", "לוחמה מבוססת אפקטים" ו"דימוי ניצחון" על לוגיסטקיה וארטילריה.

    Liked by 4 אנשים

  24. אני לא חושב שיש סיבה כלשהי להסתמך היום על אנרגיה גרעינית. היא יקרה להחריד ודורשת 10-15 שנים בין תכנון ראשוני להשלמה. ההגיון אומר לבנות כמה שיותר מתקני אנרגיה על בסיס שמש, רוח ובטריות. וכל עוד האנרגיה המתחדשת לא מהווה פתרון מושלם, אז גז טבעי ישלים את החסר. משלוחי LNG מארה״ב לאירופה ישלימו את הגז הטבעי החסר הרבה לפני הביקוע הגרעיני הראשון בכור שיוחלט עליו היום ויושלם ב-2035.

    אהבתי

  25. תמריץ רוסיה סיפחה את חצי האי קרים ב-2014. אם כבר אז היו מתחילים לבנות כורים גרעיניים הם היו יכולים להיות היום שנתיים לפני הסיום לפי החישוב שלך. אולי כדאי שיתחילו לבנות, לך תדע מאין יגיע משבר האנרגיה הבא.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה