אריאל שרון הגדיר מחדש את ארץ ישראל

במוצאי תשעה באב לפני 17 שנה יצאה לפועל תוכנית ההתנתקות. כהונתו של אריאל שרון כראש ממשלה לא הייתה מן הארוכות. הוא כיהן בערך כשליש משנות הכהונה של בנימין נתניהו. אף על פי כן כהונתו תיזכר, כי הגדיר מחדש את גבולות ארץ ישראל באופן ששיפר לאין ערוך את מצבה הדמוגרפי של מדינת ישראל.

בכתבה בהארץ מקוננים הכותבים על כך שהציבור היהודי הישראלי אדיש להפיכתו למיעוט בארץ ישראל לאור השינויים הדמוגרפיים של העת האחרונה. כלומר אם מחברים את שטחי ישראל, יו"ש ועזה מגלים שחיים בהם בסך הכול יותר ערבים מיהודים בימים אלו. יש מחלוקת על המספרים, ולא ברור האם היהודים הם אכן מיעוט כיום בארץ. אבל כפי שמעירים חלק מהמגיבים, ההתנתקות הפכה את הטור לחסר משמעות. ברצועת עזה חיים שני מיליון פלסטינים שלא יאפשרו את כניסת צה"ל לשטחיהם. אם צה"ל רק ינסה להיכנס, הוא יתקבל בלוחמה אכזרית ממנהרות תת קרקעיות. אין טעם למנות אותם יחד עם תושבי הארץ האחרים. הם מנותקים מהם כליל, וניתוקם הוא קבוע ולטווח הארוך.

השאלה האם על ישראל לספח את שטחי יו"ש שבהם שולטת הרשות הפלסטינית אולי רלוונטית בקושי. ועוד נראה מה יקרה ברשות בתום עידן אבו-מאזן. אבל השאלה האם על ישראל לספח את רצועת עזה היא מעוררת גיחוך. נניח שתרצה לעשות זאת בשם איזו תשוקה אובדנית, האם אנשי החמאס ימסרו לה את השליטה בעזה מרצונם? האם ינהרו מרצונם לבתי הכלא שבהם תרצה ישראל לשים אותם, או לגגות שמהם ירצו אנשי הרשות לזרוק אותם, כנקמה על גורל דומה שחוו אנשיהם?

גם רבין תרם את חלקו לנתק בין יהודים לערבים. ראשית בכך שסלל בהסכמי אוסלו את הדרך לניתוקה של עזה מהדמוגרפיה הארץ ישראלית, ושנית מאחר שההסכמים הבחינו בין הערים הערביות הצפופות שבהן שורר שלטון פלסטיני לבין שטחי סי הריקים. בימים שבהם הוא עוד היה דמות ימין לגיטימית, נפתלי בנט הציע להתבסס על כך בפיתרון הקבע של הסכסוך.

אבל אריאל שרון הגדיר מחדש את הניתוק שהתווה רבין. בשטחי הגדה הוא הפחית מעוצמת הניתוק על ידי "חומת מגן" ומבצעי ההמשך שלו שאפשרו לצה"ל לרכוש שליטה בטחונית ביהודה ושומרון. במצב הנוכחי השתלטות מחודשת של צה"ל על כל הגדה היא אפשרות, גם אם נראית כרגע רחוקה. לעומת זאת, בשטחי עזה שרון הבטיח התנתקות שאינה הפיכה.

נותרנו עם בעיה דמוגרפית מצומצמת יותר, ללא עזה. אם נניח שביו"ש ישנם כ-2.5 מיליון פלסטינים והם מצטרפים ל-2 מיליון ערביי ישראל, הרי שהיחס הדמוגרפי הוא 7.5 מול 4.5 או קצת יותר לטובת היהודים בהתחשב בכך שהדרוזים וחלק מהנוצרים הם בצד שלהם. דהיינו הרוב היהודי הוא 63% בערך. לדברי אלו הטוענים שביו"ש חיים פחות פלסטינים משמקובל לחשוב, הרוב היהודי גדול אף יותר.

מה צופן העתיד? שיעור הפריון היהודי עקף לאחרונה את שיעור הפריון המוסלמי. העתיד צופן הרבה מאוד ילודה חרדית ודתית. דמוגרפיה אמנם משתנה בקצב צב, הציבור הערבי צעיר, וגם עוד 50 שנה החלוקה באחוזים לא צפויה להיות מאוד שונה, אלא אם כן הערבים יתחילו ללדת ממש ברמות של יוון או איטליה – התרחשות אפשרית, אך עדיין רחוקה. בירדן שיעור הפריון כיום הוא 2.7 ילדים לאישה. בשנות השישים הוא עמד על 8 ילדים לאישה. ומה בעתיד? מי יודע.

הטור בהארץ שמציין את המפנה הדמוגרפי בארץ ישראל הוא לא הוגן אם כך משתי בחינות. ראשית, כי הוא מכליל את עזה שאינה באמת רלוונטית. שנית, כי הוא מצלם מציאות רגעית ששורשיה בימים של 9 ו-8 ילדים לאישה בקרב הערבים, אבל זו הסתכלות במראה האחורית. העתיד צופן היפוך מגמה, גם אם סיכמנו שתהיה איטית להחריד.

אין זה אומר שעל ישראל לחתור לספח את השטחים על תושביהם. בדבר כזה אין שום היגיון. הרשות הפלסטינית קיימת ומתפקדת, ולפלסטינים יש קרבה תרבותית, לשונית ואתנית לירדן, לא לישראל. אין לישראל שום צורך בהוספת כ-2 מיליון ערבים ויותר לרשימת המצביעים או מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי. אבל הדבר כן מרמז שהסטטוס קוו יציב משנדמה, ושהשעון לא מתקתק. כרגע הסטטוס קוו הוא הפיתרון הטוב ביותר, ואין לו שום תחליף.

25 תגובות על ״אריאל שרון הגדיר מחדש את ארץ ישראל״

  1. תמריץ,
    הכותרת של שגויה. אריק שרון הגדיר את גבולות מדינת ישראל לא את ארץ ישראל שהיא מונח היסטורי שלא ניתן לשינוי. ארץ ישראל היא כל השטח שחלים עליו דיני שמיטה.
    הפוסט שלך מלא סברות שאתה מציג כעובדות. בלבול נפוץ אצל בעלי IQ גבוה.
    שום פוליטיקאי בעל משקל לא הציע מעולם לאזרח את הערבים בישראל. ההתישבות ברצועת עזה התבססה על האסטרטגיה של מפא"י שבבסיסה חמשת אצבעות שיבתרו את הרצועה וישמשו בסיס טריטוריאלי לשליטה בטחונית על הערבים בשטחם. רבין הפך את היוצרות וגרם לכך שהאצבעות הפכו לשטח הלחימה של הערבים כאשר הם נהנים מחסינות בשטחם. אתה צודק שהאסטרטגיה של רבין גרמה למנוסה של ישראל אבל הנזק של שרון היה גדול בהרבה. עזה אינה חלק מארץ ישראל (ירקות גוש קטיף היו כשרים בשנת שמיטה) והשינוי הדוקטרינרי שכפה רבין הביא לכך שצה"ל לא היה מסוגל להגן על ההתיישבות ובפועל כפה את הנסיגה על הדרג הפוליטי.
    שרון המדינאי עבר המרת דת שלמה. הגאון הצבאי שדגל באחיזה בשטח כמקור עוצמה ועשה כל שביכולתו כדי להשיג אחיזה בשטח הפך לפיסניק שרואה באחיזה בשטח כאם כל חטאת וכסיבה לעוינות הערבית. שרון תכנן להחריב את ההתיישבות ביו"ש כפי שמוכיח דו"ח המאחזים שהזמין אצל טליה ששון וביצוע התנתקות בצפון השומרון תוך ניצול התמיכה הציבורית הרחבה שהיתה לבריחה מעזה. ממשיכו אולמרט תיכנן לממש את החזון השרוני. למזלנו נסראללה בלם את המהלך.

    Liked by 1 person

  2. חייל, לארץ ישראל אני מתכוון במובן המנדטורי: פלסטינה א״י. כשמדברים על רוב ערבי בין הים לירדן מדברים על רוב בשטח הזה. הטענה שלי ששרון הפך את חלקו העזתי לבלתי רלוונטי. אי אפשר להמשיך לדבר מבחינה זו במונחים שקדמו להתנתקות. דווקא אנשי ימין קלטו זאת מהר ועברו לדבר על פיתרון המדינה האחת מינוס עזה, פיתרון שמפתה לימין אבל עדיין כולל יותר מ-2 מיליון פלסטינים נוספים.

    אהבתי

  3. תמריץ,
    שוב אתה ממציא אנשי קש מולם אתה טוען. אין שום פוליטיקאי ימני חשוב שמציע לספח את ערביי יו"ש ולהפוך אותם לאזרחים. אם כבר רעיון המדינה האחת נדחף כיום על ידי אנשי שמאל

    Liked by 1 person

  4. דאגת השמאל ועיתון הארץ לרוב היהודי במדינה ממש מעוררת גיחוך.
    הרי הם אלה שעושים קמפיין 24/7 ואף נוקטים בצעדים בשטח לפתיחת גבולות המדינה לכל פושע מאוקראינה, אריתראה, סודן וכו'.
    הפמיניסטיות ממלאות פיהן מים נוכח מקרי האונס, רצח, ביזה ואלימות שמבצעים המסתננים האפריקאים בקשישות בדרום ת"א.
    הרוב היהודי לא מעניין אותם. אמר כבר איש חכם, "השמאל שכח מה זה להיות יהודי".

    Liked by 1 person

  5. בהמשך לפוסט ולתגובה של קרולין גרינברג,

    השמאל הישראלי עובר תהליך התפצלות שקט לשני מחנות:

    1. השמאל הציוני, שבוחר לא לחמוד אף קמ'ר מהשטחים שנכבשו ע'י צה'ל ב 1967 – בכדי לא להאלץ, חלילה, להתחכך ולו בערבי אחד נוסף לערביי 1947. שלא לדבר על להאלץ להעניק לו תושבות או אזרחות.
    מחנה שסובל מסכיזופרניה ודמום פנימי גם בשל הגדרתו מהי זהות יהודית. וגם מהעדר גוף תקשורת ישראלי רציני. אם, לגרסת מחנה זה, יהודי טוב הוא מי שנהג ההפך מהנאצים – אזי המשימה העיקרית של מדינת העם היהודי, היא לחמול על כל נדכאי העולם ואומללליו. כלומר לאמץ המוני פילפינים, אריתראים, להט'בים ושב'חים פלסטינים ועוד ועוד ועוד.
    מכאן שהשמאל הציוני עדין לא החליט האם ברצונו להקים חומת הפרדה ביננו לפלסטינים – עם מעט פתחים שמורים היטב או עם יותר פתחים מחומה.

    2. השמאל האנטי ציוני, שאינו תומך בזכותו של העם היהודי למדינת לאום משלו, ומנסה לקדם את רעיון המדינה הרב לאומית האחת בין הירדן לים. "רב לאומית" במשמעות העדר כל אפליה לטובה של המיעוט היהודי (((אחת ממשימותיו היא לדאוג לכך שיהפוך, בהקדם האפשרי, למיעוט))).
    זהו המחנה בו תומך עמוס שוקן ומערכת עיתון הארץ + ארגון ג'י סטריט (שהוא למעשה אנטי ציוני) בארהב.
    וגם הנדיב הידוע קובי ריכטר.

    צפיית חובה בסרטון המצ'ב שמסביר מדוע מחנה השמאל האנטי ציוני בוחר לממן דווקא את הרשימה הערבית המשותפת.

    https://mobile.twitter.com/IshayFridman/status/1552560210664984576

    Liked by 3 אנשים

  6. הסטטוס-קוו הוא פתרון טוב יותר מסיפוח, ובוודאי שהרבה הרבה יותר טוב ממדינה פלסטינית, אבל זה לא אומר שאין פתרונות טובים מהסטטוס-קוו. רעיון שתי המדינות בדמדומיו, ומתישהו בשנים הקרובות יניצו ויגדלו להם פתרונות יותר טובים (למשל אלו שמבוססים על ההבחנה בין הערים הערביות הגדולות לבין שטחי C, או על תכנית טראמפ, או רעיונות אחרים …).
    אני מעריך שמות אבו-מאזן יהיה יריית הפתיחה ולאחריה יבואו אירועים נוספים. לזה תצטרף חלחול ההבנה של גידול האוכלוסין בישראל (אל מול השטח), חזרה אפשרית של טראמפ לשלטון, …… הכל עניין של תזמון פוליטי, אישי וציבורי גם-יחד.

    ואני רוצה להצטרף לדברי קמיליה אך מכיוון שונה:
    כישלון רעיון שתי המדינות הוא כישלון כפול של השמאל: כישלון במימוש התרבותי-רגשי של חזון השלום והאחווה בליבות האנשים, וכישלון במימוש המדיני של חיתוך הארץ לשליטה של שתי ריבוניות נפרדות. אך השמאל ברח ובורח מהתמודדות עם מעשיו ומדיניותו שלו. בזמן אמת השמאל תלה את הכישלון בימין ("קיצונים משני הצדדים" כלומר כל מי שהוא לא שמאל), אך מאז שהכישלון נחשף והוכר בידי כולם – הוא מלבה את הרל"ב והופך אותו לעיקר העיקרים. הכל בכדי להשכיח מן הציבור (ומן עצמו) את כישלונו העצום. המחיר הוא שכל עוד רל"ב תופס את כל רוחב הפס – לא יפותחו שום רעיונות חדשים.

    גם חלק מן הימין בורח מהסוגייה ומעדיף את הסטטוס-קוו (במידה מסוימת גם אני) וגם להם נוח להעמיד את הכל על ביבי-רל"ב. ועדיין, יש בימין כוחות שקטים ששוקדים על הנושא ונקווה שזה ינוהל נכון ובתבונה.

    למעשה 2 הסוגיות שנמצאות היום על השולחן (ביבי-רל"ב ואיראן) הן הסכמה שבשתיקה בין הימין לשמאל שלא לדבר על הפיל שבחדר, ולדחות אותו לעתיד בלתי ידוע (וגם אני הייתי עושה כן). הסוגיה הפלסטינית אינה רק סוגיה של אזרחות, שטח ויחסים בינלאומיים. היא מתכתבת עם סוגיה עצמית-זהותית שלנו. מי אנחנו? מה אנחנו עושים פה? למה באנו לפה? למה אנחנו נשארים פה? מה הקשר שלנו לעמי האזור? מי שלא יצליח לענות על השאלות הללו – ספק אם הוא יוכל לפתור את "הסוגיה הפלסטינית" (וכנראה שהתשובה שלו תהיה שאין הבדל בינינו לבין הבורים שהגיעו לאפריקה).

    Liked by 2 אנשים

  7. קמיליה, הרשיתי לעצמי לשנות את שם הנדיב הידוע בתגובתך מתוך הנחה שהתכוונת אליו.

    לגבי מה שכתבת הדהים אותי בזמנו שתנועת מרכז בורגנית כמו יש עתיד נקטה עמדה אוהדת למסתננים
    https://mida.org.il/2017/03/22/הדיון-על-המסתננים-הוכיח-יש-עתיד-וכולנ/

    זה הזכיר לי איך טומי לפיד, מעין סבא של ״יש עתיד״, תקף כעיתונאי את האקטיביזם השיפוטי אבל כשר משפטים היה כנוע לחלוטין לאהרון ברק.

    Liked by 3 אנשים

  8. יאיר, שמעון פרס אמר שהמחלוקת הפוליטית היא בין ישראלים ליהודים. אלו שרואים עצמם בעיקר יהודים והם בימין, ואלו שרואים עצמם בעיקר ישראלים והם בשמאל.

    יש בכך אירוניה קטנה. רוב היהודים בעולם הם ליברלים ושמאלנים. ו״הישראלים״ פה יכולים להרגיש יותר בנוח בזיקה אליהם מאשר יכולים להרגיש ה״יהודים״ פה.

    Liked by 1 person

  9. יאיר אתה מבלבל בין רל"ב לשמאל. בלבול שנוח לביביסטים אבל הרל"ב כולל גם אנשי ימין. ההגדרה שלך, של חייל ושאר ביביסטים למילה "ימין" היא ניאולוגיזם. לפי ההגדרה שלכם רק ביביסטים הם "ימין" ורל"בים הם בהכרח "שמאל", ולא היא.

    אישית אני רואה אירוניה רבה בכך שדווקא הביביזם נקרא אצלכם ימין בהתחשב בכך שנתניהו הוא למעשה סמן שמאלי מבחינה מדינית.

    Liked by 1 person

  10. תמריץ התעלמת מהמגזר הבדואי, ואני אחזור ואומר שלדעתי הוא האיום הגדול ביותר על מדינת היהודים. לא איראן ולא בטיח.

    אהבתי

  11. אמחייה,
    עקרונית, רל"ב וימין זה לא אותו הדבר.
    בפועל, מתוך הסתכלות על מה שהתרחש בשנתיים האחרונות, קווי המתאר די נסגרים והפוליטיקאים הרל"בים מעדיפים לוותר על דרכם הימנית רק בשביל רל"ב.
    מצד בוחרי הימין בוודאי שיש בינהם רל"בים אבל אם אין להם מפלגת ימין להצביע לה – זה מלמד שאין מספיק בוחרי ימין רל"ב.
    אם היו מספיק אנשי ימין רל"בים – הם היו מקימים מפלגה משלהם. למעשה קמה מפלגה כזאת (תקווה חדשה) אבל היא התמזגה עם מפלגת שמאל בגלל חשש שלא לעבור את אחוז החסימה.
    ולכן ההגדרה ימין ורל"ב שונה מבחינה עקרונית אבל די קרובה מבחינה מעשית.

    Liked by 3 אנשים

  12. יאיר כתב:
    " … כישלון כפול של השמאל: כישלון במימוש התרבותי-רגשי של חזון השלום והאחווה בליבות האנשים … " +
    " … הסוגיה הפלסטינית אינה רק סוגיה של אזרחות, שטח ויחסים בינלאומיים. היא מתכתבת עם סוגיה עצמית-זהותית שלנו. מי אנחנו? מה אנחנו עושים פה? למה באנו לפה? למה אנחנו נשארים פה? מה הקשר שלנו לעמי האזור? מי שלא יצליח לענות על השאלות הללו – ספק אם הוא יוכל לפתור את "הסוגיה הפלסטינית" (וכנראה שהתשובה שלו תהיה שאין הבדל בינינו לבין הבורים שהגיעו לאפריקה). …"
    ——————-
    תמריץ כתב:
    " … שמעון פרס אמר שהמחלוקת הפוליטית היא בין ישראלים ליהודים. אלו שרואים עצמם בעיקר יהודים והם בימין, ואלו שרואים עצמם בעיקר ישראלים והם בשמאל.
    יש בכך אירוניה קטנה. רוב היהודים בעולם הם ליברלים ושמאלנים. ו״הישראלים״ פה יכולים להרגיש יותר בנוח בזיקה אליהם מאשר יכולים להרגיש ה״יהודים״ פה."
    ——————-
    ##############

    מספר הרהורים, אם כי רק *רבע* אפויים, על נושא הגדרות הזהות:

    א. לתפיסתי גם אלו שמגדירים את עצמם כיהודים וגם אלו שמגדירים את עצמם כישראלים – מבססים חלק משמעותי מזהותם על דרך השלילה. על הקבוצות שאותן הם עוינים ולהן הם מתנגדים.
    היומרות לאיזושהי אחווה כלל עולמית (בין אם מדובר על אחת משלוש מטרות העל הנשגבות של המהפכה הצרפתית או על היומרה ל"אחוות עמים" של תנועת מפ'מ בישראל) – מתחוורות שוב ושוב כיומרות שווא. או, אם להסתמך על ביקורת ה"חזון" שהציג ג'ון לנון בשירו imagine – כל מי שמתיימר לאהוב את "כולם" במידה שווה – למעשה לא אוהב אף אחד.
    (אולי נצליח לממש את חזון האחווה הכלל אנושית אם/כאשר חוצנים עוינים ינסו לפלוש לכדור הארץ. אך לא דקה קודם לכן).
    תזכורת: גם הימין המתנחלי ניסה "להתנחל בלבבות" האחרים. ולמעשה נכשל.

    מכאן שבעיני השמאל אולי אשם יותר מהימין בנפנוף ביומרות חסרות כל כיסוי – אך הוא אינו אשם יותר מהימין בכישלון במימוש חזון השלום והאחווה בלבבות כל בני האנוש.

    ב. לתפיסתי ההגדרה העצמית "יהודי" (של בעלי אזרחות ישראלית) נשענת על:
    1. תפיסת הערבים בעלי האזרחות הישראלית כזרים ו/או כאויבים העיקריים / כגדולי התומכים באויבים. אדם יתקשה להגדיר את עצמו כישראלי כאשר הוא למעשה חולם על העלמותם המסתורית של כחמישית עד רבע מבעלי האזרחות הישראלית. אין כמו שנאה לערבים בכדי להרתע מהזהות הישראלית.

    2. תפיסת היהודים בחו'ל, ובעיקר היהודים האורתודוכסים, כחלק אינטגרלי מהם ומהעם שלהם. יהודים שהניתוק מהם הוא זמני ומקרי בלבד, ופתוח לשינויים מכל הצדדים. מכאן התמיכה הגורפת של "היהודים" גם בפעילויות חב'ד בחו'ל. למרות שפעילות זו נועדה להקל על היהודים בחו'ל *לא* לעלות לארץ.

    3. הגדרה עצמית כיהודי כרוכה בתמיכה עקרונית חזקה בחוק השבות (בשינויים כאלו או אחרים) והתנגדות עקרונית למתן אזרחות ישראלית ל*המוני* לא יהודים. רבים מהם גם יוסיפי את התנאי "יהודי על פי ההלכה הדתית".

    4. תחושת קרבה, אם כי מאוד מוגבלת ומסויגת, עם מאמינים /מקיימי מצוות בדתות אחרות. נדמה לי שלמגדירים את עצמם כיהודים קל יותר להזדהות עם מבקרים קבועים באיזושהי כנסיה נוצרית / עם האוונגליסטים מאשר עם אתאיסטים ופרוגרסיבים. אולי המלחמה המשותפת בפרוגרסיבים בומטרותיהם מצליחה לקרב מעט את המאמינים בדתות השונות. (לראיה, הקרבה בין ש'ס לבין התנועה האיסלמית גם במלחמתם בהתעצמות התנועה הלהט'בית ???)

    ג. לתפיסתי ההגדרה הזהותית "ישראלי" (של אנשים שבסעיף הדת בתעודת הזהות שלהם רשום "יהודי") נשענת על:

    1. הרצון להתרחק ככל האפשר מכל הקבוצות שמזהות עצמם בעיקר כ"יהודים". הם יכולים לחלוק זה עם זה על השאלה האם החרדים גרועים יותר מהדתים לאומים או ההפך – אך ברור שמי שמגדיר את עצמו כ"ישראלי" למעשה מצהיר שהוא אינו מתייחס למאמינים ולשומרי המצוות כחלק מקבוצת ההזדהות העיקרית שלו. המאמינים בדת היהודית נתפסים כאויבים המרים ביותר, שמפריעים להם להחזיק בהגמוניה *גם* על המערכת הפוליטית, להעביר אמנות בינ'ל וחוקים מספיק פרוגרסיבים ועוד.

    2. הרתיעה מ"יהודים" קשורה ישירות לטענה שאין לישראל חוקי הגירה (הם לא מוכנים להתייחס לחוק השבות כחוק הגירה לגיטימי) ולנדיבות העזה שלהם לאפשר תושבות ולהעניק אזרחות ישראלית – להמוני לא יהודים. מאוקראינים ועד סודנים.
    דלדול הזהות היהודית ומהילתה בהרבה זהויות אחרות – נתפס בעיניהם כמטרה רצויה ולא כמחיר מר.

    3. הרתיעה החזקה מ"היהודים" מאפילה על הרתיעה הטבעית שלהם גם ממאמינים בדתות אחרות (כולל ממאמינים באיסלם או בנצרות). קיים כאן איזשהו זלזול, לא לגמרי מודע, במאמינים בדתות האחרות. הם מניחים שהמיעוט הערבי בישראל, למרות עמדותיו הלא מספיק פרוגרסיביות, יהפוך ל"אידיוט השימושי" שלהם בהשתלטות על המדינה, ובהעברת ההגמוניה בה לידיו.

    4. הזיהוי העצמי כ"ישראלים" דווקא מקרב אותם, לתפיסתם, לעולם הגדול שאליו הם כל כך רוצים להשתייך. כפי שההולנדים, לדוג', אינם מגדירים את עצמם כנוצרים – פרוטסטים אלא כהולנדים, כך גם הם יגדירו עצמם בשם המדינה שבה הם כרגע חיים. ישראל תהפוך למדינה נורמלית, ככל שאר המדינות, רק לאחר שתפסיק להגדיר את עצמה בשם הדת של רוב תושביה.

    Liked by 2 אנשים

  13. קמיליה אני עם מסכים עם תיאור קבוצת היהודים, אך את מפספסת לדעתי את האידיאולוגיה ההומניסטית החזקה שעומדת מאחורי הישראלים.
    להיות יהודי בישראל זה להיות חלק מקבוצת הרוב. להתרברב בהיותך חלק מהרוב זה בעצם כמו שאדם לבן בארה״ב יגיד שהוא גאה להיות לבן. כולם יסתכלו על זה כגזענות בוטה. בניגוד ללסבית שתגיד שהיא גאה להיות לסבית, שחור שיגיד שהוא גאה להיות שחור או אפילו אישה שתגיד שהיא גאה להיות אישה.

    אהבתי

  14. קמיליה נראה לי שאת נופלת לשאלה העתיקה "מיהו יהודי". להבנתי יש לפחות שתי הגדרות למילה יהודי: הדת היהודית והלאום היהודי. ה"ישראלי" שתיארת סולד מהלאום היהודי, והתיאור הזה מתאים היום לשמאל הקיצוני / ה"פרוגרסיבי". יש קבוצה גדולה מאוד של חילונים לאומיים, שרואים עצמם שייכים ללאום היהודי גם אם הדת היהודית לא ממש מעניינת אותם. חברי הקבוצה הזו שייכים למגוון דיעות פוליטיות מהשמאל ועד הימין, ואף אחד מהם לא יחתום על המניפסט ה"ישראלי" שתיארת.

    אני אישית רואה עצמי כבן הלאום היהודי, ובלי קשר אני חילוני אתאיסט. אני מאמין שישראל צריכה להישאר מדינת הלאום היהודי ושעלינו לעשות כל מה שצריך כדי לדאוג לכך. אני יהודי, בלי קשר לשאלה אם אני דתי או לא. מבחינתי בני הלאום היהודי קודמים לשאר הלאומים ואני דואג קודם כל לבני עמי. אגב כחילוני אתאיסט אין לי שום בעיה עם ההגדרה ההלכתית למיהו יהודי.

    אהבתי

  15. חייל אין ספק שלפיד וגנץ הם שני חובבנים. אני הייתי מייעץ להם להתחיל את המבצע הצבאי סמוך יותר למועד הבחירות, שהרי בסופו של יום לציבור יש זיכרון קצר…

    אהבתי

  16. א-מחיה, מה הגדרת ההצטרפות ללאום היהודי לפי דעתך? למשל האצן יליד גאנה שהביא לנו הישג מפואר, האם כלול בלאום?

    אהבתי

  17. פינת נעים להיזכר
    החודש לפני 52 שנה ביצע גדוד חת"ם 755 תעסוקה אחרונה בגזרת תעלת סואץ ובסיומה פורק והועלם מהמור"ק הצה"לי. מי היה גדוד 755? בתקופת הזהב של צה"ל, 1948-1967, כאשר הפך ממליציה מבוססת פלוגות לצבא מודרני ונייד מבוסס אוגדות הוא הקפיד להיות צמוד לתו"ל המערבי שלמדו קציניו בבתי ספר באנגליה ובצרפת. בהתאמה נבנה כח מאוזן שהכיל את כל מרכיבי הכח הנדרשים בלחימה מודרנית. בתחילת שנות ה50, במקביל לבניית הכח המשוריין, הוחלט להצטייד גם בטילי נ.ט שחשיבותם גדולה בקרב הגנה. בשנת 1956 הוקם גדוד 755 במסגרת חיל התותחנים שקיבל אחריות לפיתוח התחום (באותה תקופה גם הנ.מ. היה באחריות התותחנים כפי שראוי). הגדוד צוייד בטילי SS-10 תוצרת צרפת שנקראו בצה"ל "מטול 2". זמן קצר לאחר הקמת הגדוד יצא טיל מתקדם יותר SS-11 שנקרא בצה"ל "תגר" ונכנס מיד לרשימת הרכש הצה"לי. לוחמי הגדוד היו בוגרי מסלול לוחם ביחידות חי"ר, צנחנים וגולני. לאחר גיוסם לגדוד עברו מסלול הכשרה נוסף שבו התמחו בהפעלת הכלי, ניווטים מתקדמים ברמה של סיירת ומכונאות רכב. בשנת 1963 החלה ממשלת גרמניה לספק בחשאיות טיל נ.ט מתקדם בשם קוברה שנקרא בצה"ל "אשף". פלוגת ה"אשף" הראשונה הוקמה בתחילת 1964 ונשלחה לאימון על הטיל בגרמניה. עד למלחמת ששת הימים התרחב מערך הנ.ט והגיע לסד"כ של 10 סוללות/פלוגות חציין בגונדה/גדוד נפרד שקיבל את המספר 485. למלחמת ששת הימים יצא צה"ל כשלכל חטיבת חי"ר פלוגת נ.ט. לכל חטיבה מצרית במלחמת יום הכיפורים היתה פלוגת טילי סאגר (ברמת הגדוד היה להם RPG ותול"רים). כלומר צה"ל הקדים את הצבא המיצרי בהבנת חשיבותם של טילי נ.ט.
    פלוגות הנ.ט שולבו בחטיבות החוד במלחמת ששת הימים אבל תפוקתן המבצעית הסתכמה באפס, עובדה שגרמה לאנשי השיריון שהשתלטו על צה"ל לאחר המלחמה לפקפק בנחיצותם ולנסות לשים יד על תקציבם השמן. כל לוחם נ.ט ירה במסגרת הכשרתו 9 טילים חיים שעלותם היתה כשל 9 מכוניות באותה תקופה. ב4 בספטמבר 1967, עם התחדשות הלחימה בתעלת סואץ, ניתנה ללוחמי המערך הזדמנות נדירה להוכיח את יכולתם. צוות נ.ט. בפיקודו של סמל אברהם קורן שהוצב במוצב בפורט תאופיק, במבוא הצפוני של תעלת סואץ, הבחין בטרפדת מצרית שנעה דרומה מפורט איברהים מתוך מגמה להגיע לטווח תותחים מהצוות על מנת לירות לעברו. הצוות ירה לעבר הספינה טיל "מטול 2" מטווח של 1200 מטר ופגע במרכז הספינה שהחלה לעלות באש אבל המשיכה בתנועתה. טיל שני ושלישי פגעו במים אבל הטילים הרביעי והחמישי פגעו בספינה והיא שקעה למצולות. גדוד 755 צורף גם למבצא "תופת" (הפשיטה לכראמה) ב1968 וזו היתה שירת הברבור שלו. באוגוסט 1970 פורק הגדוד לאחר תעסוקה מבצעית ככח חי"ר בתעלת סואץ. אנשי הגדוד פוזרו בקרב חטיבות המילואים השונות. קבוצה של כ30 מיוצאי הגדוד הוצבה בגדוד מילואי הצנחנים 66. במלחמת יום הכיפורים, לאחר מעבר התעלה, התארגנו באישור המג"ד יוסי יפה, אספו מלאי של טילי סאגר והתאמנו בהפעלתם. עד תום המלחמה הספיקו להשמיד עמדת סאגר ונגמ"ש BRDM ממרחק 2700 מטר.

    Liked by 1 person

  18. amehaye,
    תוך כמה ימים יתחילו לחפש איך לסיים את המבצע המטופש הזה. מבצעים בעזה מתחילים תמיד בקול תרועה רמה ומסתיימים בקול ענות חלושה. כשהפרשנים יתחילו לספר שהג'יהאד/חמאס מחפשים הפסקת אש תדע שהסתבכנו ואנחנו לא יודעים איך יוצאים מזה.
    מה קרה ל"התקופה הכי שקטה בעזה אי פעם"?

    Liked by 1 person

  19. תמריץ אמרתי כבר שההגדרה ההלכתית ל"מיהו יהודי" מקובלת עליי. צריך להבדיל בין הצטרפות ללאום היהודי, לבין קבלת אזרחות ישראלית. לגבי הצטרפות ללאום אני לא רואה צורך לשנות משהו, דהיינו אתה צריך או להתגייר לפי ההלכה או להינשא ליהודייה ואז ילדיכם יהיו יהודים.

    לגבי קבלת אזרחות, למשל מקרה האצן, יכול להיות שאפשר לקבוע שהוא יהיה זכאי לקבל אזרחות ישראלית (אני יודע שהוא כבר אזרח או תושב) בזכות ההשגים שלו. במקרה הספציפי הזה יש לי בעיה גדולה עם העובדה שהוא נצר לעבירה על החוק, דהיינו הגירה לא חוקית. בגדול לגבי קבלת אזרחות אפשר לקבוע רף עליון מסויים – נניח 0.001% מכמות האזרחים *היהודים* בכל שנה – שיכולים לקבל אזרחות אם הם עומדים במספר תנאים, למשל ספורטאים בעלי הישגים יוצאי דופן, מדענים מהשורה הראשונה וכיו"ב.

    אגב לדעתי עדיף לא לאפשר בכלל מסלול כזה לקבלת אזרחות, כי מדובר במדרון חלקלק. ברגע שאתה מאפשר מספר מסויים של מהגרים בשנה, המספר הזה יכול לגדול פתאום אם נניח פרוגרסיבים עולים לשלטון. עדיף פשוט לבחון כל מקרה לגופו בלי שום התחייבות.

    Liked by 1 person

  20. תמריץ,
    כשמכבי תל אביב כדורסל שיחקה עם 5 זרים (חלקם בעלי אזרחות ישראלית בקומבינת שמעון מזרחי) על המגרש האוהדים הצביעו ברגליים

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: