האייקיו של ראש הממשלה

אייקיו, מנת משכל בעברית, זו תכונה מוערכת מאוד בבני אדם, אולי אפילו יתר על המידה. מידת היוקרה של מקצוע קשורה בקשר ברור לממוצע האייקיו של העוסקים בו. לכן רופא גסטרו זה מקצוע יוקרתי בהרבה מאשר שרברבות למרות שתכל׳ס זה די דומה, ולא ברור מי מרוויח יותר.

האם כדאי לצפות ולקוות שגם לראש הממשלה יהיה אייקיו בשמים? לראשי ממשלות ישראל לאורך השנים היה כנראה אייקיו גבוה. קשה לדעת בוודאות לגבי כולם ועל גולדה מאיר למשל אמרו שיש לה אוצר מילים בן 300 מילה, אם כי אני התרשמתי מקריאת האוטוביוגרפיה שלה שהייתה חריפה וחכמה. אריאל שרון היה מקורי ורב הישגים (וכשלונות), אבל בערוב ימיו כראש ממשלה הותיר תחושה של דעיכה קוגניטיבית ברורה. לא נותר לי ספק לגבי האייקיו הגבוה של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, אחרי קריאת זכרונותיו שבהם הוא משוויץ בהצלחתו בלימודיו באיסטנבול (מצוטטים בידי דניאל פרידמן בספרו ״לפני המהפכה״):

בבחינה הראשונה, משפט בינלאומי, קיבלתי 9.5. בבחינה השנייה, משפט אזרחי, קיבלתי הציון המקסימלי – 10. שלושה חברים שנבחנו יחד איתי קיבל אחד מספר 3 (כישלון), השני 6, השלישי 8.. הבחינה השלישית הייתה במשפטי עונשין. כרגיל לא מפרסמים התוצאות באותו היום, אבל הפעם אמר לי הפרופסור במין התלהבות אחרי השאלות שהציג לי: אני קובע לך כבר הציון 10, ובפנותו לתלמיד השני שנכנס איתי לבחינה אמר: "אני שמח ושבע רצון כשיש לי הזדמנות לתת לתלמיד כזה הסימן 10". לפניי נבחנו שנים עשר תלמידים, וכולם יצאו מהבחינה נרגזים וקיללו את הפרופסור על קפדנותו ודייקנותו.

על ראש הממשלה הנוכחי, יאיר לפיד, תמיד ריחף החשד שאינו חריף די להצדיק את יומרותיו. לא רק בגלל העדר הבגרות. אמנם כתב טורים יפים בעיתון, אבל לא כאלו שביטאו יכולת מופלגת להעמקה. הדברים שאיילת שקד סיפרה לגביו לא מזמן, לפיהם רשלנותו מכניסה את המדינה לפינות לא נעימות, הוסיפו לתחושה שמתקבלת גם מהעדר הדיוק המביך שנמצא בטקסטים שלו. משהו שם אינו מהודק מספיק. מצד שני פיתוח קריירה יצירתית שעוסקת במילים הוא כן עדות לטובתו. גם אופיה הגנטי של האינטליגנציה עומד לזכותו. שני הוריו חריפים מאוד. אביו המנוח טומי בוודאי היה באלפיון העליון של הברק.

האייקיו של המנהיג מתקשר לסוגיה בעייתית במיוחד בדור האחרון. בעלי האייקיו הגבוה נסחפים לפרוגרסיביות המטורללת. בצד השני המנהיג של המחנה הימני, האנטי פרוגרסיבי, נדרש להוביל קהל תומכים שלחלקו יש, איך ננסח זאת בעדינות, דרך חשיבה פשוטה מאוד. המנהיג יכול להיות כמו תומכיו ובן דמותם. כזה הוא דונאלד טראמפ, הוא אוהב את עצמו ומעריציו אוהבים אותו. אוצר המילים של ילד בן שמונה שיש לו לא מותיר ספק שהוא יוצא דופן באייקיו הנמוך שלו בין נשיאי ארצות הברית, אך תומכיו אוהבים את שפתו הפשוטה ואת דרך התנסחותו המביכה כל בוגר תיכון. טראמפ הצליח במו ידיו לחולל מהפך דמוגרפי-פוליטי מעורר תדהמה בארצות הברית, כשנחל הצלחה פוליטית לא תיאמן בקרב גברים היספנים, ובמידת מה גם שחורים, בשכבות הלא משכילות, והצליח לחסל את שאריות התמיכה של המפלגה הדמוקרטית בקרב מעמד הפועלים הלבן. אבל בארה״ב יש בכל אופן אי אלו מצביעים עם אייקיו גבוה, והם סולדים מטראמפ ונטשו את המפלגה הרפובליקנית באופן שמאזן במקצת את התמונה.

הכי קרוב לטראמפ בפוליטיקה הישראלית הוא ביבי. אבל גם אם יש דמיון בנרקיסיזם, אין שום דמיון במנת המשכל. ביבי הוא עילוי. את טראמפ אי אפשר לדמיין בסיטואציה שבה היה דוד בן גוריון בחדר המבחן באיסטנבול (אלא אם היה משלם למתחזה שיופיע שם במקומו, כפי שטוענים שעשה בפסיכומטרי האמריקני). את ביבי אפשר. מן הסתם ביבי חש כל השנים שבנט מהווה איום עליו גם כי שניהם חולקים אייקיו גבוה (לפי הטענה בנט קיבל 770 בפסיכומטרי). כדי למנוע תחרות הוא הקפיד להשאיר בצמרת הליכוד רק את אלו שאינם מותירים רושם של אייקיו גבוה במיוחד או כאלו שהאייקיו הגבוה שלהם אינו מלווה בכריזמה (כמו שטייניץ, אבל הנה הוא גם פורש).

האם גם בפוליטיקה הישראלית יכול להופיע טראמפ? איש עסקים בוטה וגס רוח ששפתו כה דלה וחשיבתו רדודה? אני מקווה שלא. קשה לדעת בוודאות האם אייקיו גבוה חיוני למנהיגות מוצלחת, אבל עדיף לא לקחת סיכון. שולי הביטחון של המדינה שלנו צרים.

56 תגובות בנושא “האייקיו של ראש הממשלה

  1. אוצר מילים עשיר והשכלה שנובעת מקריאה מרובה יתכן שמעידים על אי קיו גבוה אבל אלו רק כלים וכנראה שצריך גם הגיון בריא כדי להגיע למסקנות הנכונות, כפי שמעיד הפוסט הנוכחי שלך.
    כדי להצליח לאורך זמן , אין ספק שדרוש אי קיו גבוה, אבל כולנו נתקלנו בימי חיינו בבעלי אי קיו גבוה שהם אידיוטים גמורים. לא לחינם חייל זקן מתבדח על בעלי האי קיו הגבוה שמרוב אי קיו ירדו מהפסים.

    Liked by 1 person

  2. אני לא בטוח שה-IQ של טראמפ נמוך, אבל בכל מקרה המטרה של מדידת IQ היא חיזוי.
    אם טראמפ הצליח להקים אימפריה כלכלית, להיבחר למשרה הרמה ביותר בעולם החופשי, ולנהל בהצלחה את ארה"ב – המציאות גוברת על החיזוי.

    ההבדל בין נשיא עם IQ נמוך שהחלטותיו הטיפשות מוביל לאבדון (לא המקרה של טראמפ) לבין נשיא עם IQ גבוה שמוביל לפרוגרסיביות מטורללת (שמובילה לאבדון) הוא שלראשון יש בלמים (התקשורת והאליטות) ולשני אין. לכן לא ברור לי שהשני עדיף. כנראה שהראשון.

    להבנתי זה גם הסיפור של ישראל. למשל כשרבין ופרס הלכו על מהלך בניגוד לכל היגיון – התקשורת והאליטות מחאו להם כף עד הסוף המר.
    אז תרשה לי להעדיף את הפחות מבריק אך החסין על-פני ה"נאור והצודק". אתה בעצמך אמרת שאין לנו שולי בטחון.

    Liked by 4 אנשים

  3. כאשר מחזיקים פטיש כל תופעה נדמת לך למסמר. יאיר לפיד איננו מסמר אבל מי שרואה אך ורק מבחני אינטליגנציה לא מבין זאת.

    אהבתי

  4. אני חושדת שתעלומת האי.קיו של יאיר לפיד קשורה להפרעת קשב וריכוז קשה. הפרעה שיכולה לתרום גם לתנהגויות נוספות שלו, כדוגמת העדר הדיוק, "החפיפניקיות" והרשלנות שלו.
    הפרעה שבקרב בני דורו, ואפילו בקרב הצעירים ממנו, נמצאת בתת-אבחון, אפילו בשכבות הסוציו-אקונומיות הגבוהות. (להבחין מאבחון היתר ששכיח בימינו בשכבות סוציו-אקונומיות אלו).

    אבל בין אם חשדי מוצדק ובין אם לאו – ברור שדפוסי התנהגותו של ראש הממשלה הנוכחי אמורים להדאיג את כל החוששים משולי הביטחון הצרים מדי של ישראל. העדר הרגל להשקיע בלמידה יסודית, אפילו של הנושאים הקריטים ביותר לעתיד המדינה, אמור להדאיג את כולנו. אך כנראה שיאיר לפיד גדל תחת האמונה שייצליח להגיע להישגים, ולהתחמק מכל צרה, גם בלי להתאמץ ולהשקיע יותר מדי. מעין עצלות מחשבתית נלמדת, שחמורה בעיני שבעתים מסתם אי.קיו בינוני שמלווה בנכונות (והרגל) להתאמץ ולהשקיע.

    *****

    אגב, מצטרפת לספקות שביטא יאיר לגבי האי.קיו של טראמפ. להערכתי רקורד ההישגים שלו שולל את האפשרות שיש לו אי.קיו נמוך. למרות העדפתו שלא להשתמש בשפה גבוהה.

    Liked by 4 אנשים

  5. אביו המנוח טומי בוודאי היה באלפיון העליון של הברק.

    דוגמא טובה, אביו היה משכיל בעל כושר ביטוי גבוה, וזה נתן את הרושם שהוא אדם מבריק ומשכיל אבל אם תתבונן על ההתנהלות שלו ועל הדעות שלו הוא היה אדם גס רוח, שחצן ודוחה שהתקיים מלחלוק על דעתם של אחרים בצורה פרובוקטיבית מבלי לחשוב על התוצאות. ההתנהלות הפוליטית שלו היתה ברובה הרסנית ולא בונה והשנאה העיוורת שלו נגד הדתיים מטילה ספק אם באמת היה לו את האי קיו הגבוה. התחיל כימני משך שמאלה, לא ברור בכלל מה הוא רצה פרט לאוכל טוב חשיפה ציבורית והנאות חיים.

    איש עסקים בוטה וגס רוח ששפתו כה דלה וחשיבתו רדודה? ליברמן

    טראמפ בוגר אוניברסיטה יוקרתית שאינטרפולציה של מבחני בית הספר התיכון נתנה לו IQ של 156, בוגר אקדמיה צבאית ושתי אוניברסיטאות, (מעט יותר מלפיד שמקסימום יקבל דר' לכבוד וזה יהיה על המצבה שלו לאשלית הדורות הבאים,) ויש להניח שהיה צריך להפגין אוצר מילים וחשיבה טובה כדי לסיים את הלימודים. צורת ההתבטאות שלו פונה לקהל מסויים בכונת תחילה. (ממש כפי שעדות הדס קליין על שמפניה ורודה וסיגרים צצה לה ,"במקרה", לאחר שהוכרז על בחירות במטרה להשפיע על קהל מסויים שמעולם לא יראה שמפניה ורודה או סיגריות אבל מזדהה עם ביבי)

    Liked by 1 person

  6. ההגדרה של אייקיו היא להצליח לפתור בעיות לוגיות ולדעת להשתמש היטב בשפה. יכול להיות שמישהו עם אייקיו גבוה אבל מצב השכל הישר אצלו מזעזע ויכולתו העסקית לא קיימת, וייתכן גם ההיפך. לא ניתן להסיק מזה שטראמפ איש עסקים מצליח שהאייקיו שלו גבוה, בפרט כשיש כל כך הרבה סימנים להיפך.

    אהבתי

  7. לטומי היו רעיונות שכל ישר כמו לא לגייס את החרדים, אלא לתת להם לצאת לעבוד. אבל הוא היה מספיק חכם כדי להבין שלא ככה יגייס מצביעים.

    אהבתי

  8. קמיליה, ייתכן שאת צודקת לגבי לפיד. לגבי טראמפ כאמור לא מסכים. ייתכן שהוא מדגים שגם בעלי יכולת נמוכה לפתור בעיות לוגיות יכולים להצליח בחיים. מצד שני, אולי הטענות שלך לגבי קשב וריכוז נכונות במיוחד לגביו.

    אישית אני מוצא השתתפות בישיבות ארוכות ומייגעות סיוט ואני תוהה איך פוליטיקאים מעבירים ככה את ימיהם, בטח אם יש להם הפרעת קשב וריכוז. אבל כנראה שזה קורבן שאנשים מוכנים לשאת למען כוח.

    אהבתי

  9. נתן ה עדות הדס קליין נקבעה הרבה לפני שהממשלה בכלל התחילה להתפרק, חבל שאתה מערבב דברים חסרי ביסוס עם טענות שיש בהן ממש.

    אהבתי

  10. יאיר, אני לא מסכים איתך לגבי רבין ופרס. אין לנו יקום אלטרנטיבי בלי אוסלו להשוות אליו, והיו בו הרבה בעיות כמו שליטה ישירה בפלסטינים. אבל אני מסכים שיש יותר חסמים לפני טירופים של אייקיו נמוך, והמרד בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר למשל לא יכול היה להצליח בשום צורה.

    אהבתי

  11. לתמריץ,
    כתבת:
    " … אישית אני מוצא השתתפות בישיבות ארוכות ומייגעות סיוט ואני תוהה איך פוליטיקאים מעבירים ככה את ימיהם, בטח אם יש להם הפרעת קשב וריכוז. אבל כנראה שזה קורבן שאנשים מוכנים לשאת למען כוח."
    ——————————-
    נראה לי שיאיר לפיד מתמחה במציאת דרכים שיאפשרו לו להקריב קורבנות קטנטנים ככל האפשר (או לא להקריב דבר) בלי לפגוע בחתירתו להשיג כבוד וכוח. (ואולי גם כסף).

    לפיד הפך עצמו לאחד ממובילי ליגת המשתמטים מישיבות עבודה בכנסת (ובמשרדים אותם אייש).
    ראה דוג' מהדו'ח (מצ'ב( של עמותת שקוף, עוד מהתקופה שבה אף אחד לא חשב שיהפוך לראש ממשלה.
    מאוחר יותר נודע שהוא גם מעולם לא הגיע לישיבות בנושא הקורונה (נושא שלטענתו לא נוגע לראש הממשלה החלופי של ישראל). ועוד ועוד.
    ניתן גם להיזכר ביומן לוח הזמנים שנאלץ לפרסם לציבור (והריבוי המדהים של החופשות שלקח).

    https://shakuf.co.il/7264

    אני משערת שלפיד מניח שבזכות כישוריו הבינאישיים, והצטינותו ביח'צ, יתעלמו מכל מעשיו ומחדליו (מה עוד שהוא אינו נרתע מלשקר בנוגע אליהם). ואפילו אם לא יצליחו להתעלם – הוא כנראה מניח שיסולח לו על כל דבר).

    Liked by 3 אנשים

  12. יאיר לפיד לא עובד בתבניות המקובלות של מה היא אינטליגנציה והקשר לה לגישה האקדמית. האינטליגנציה במובנה המקובל מצליחה לקשר בין המבחנים שלה להצלחה אקדמית. מי שמצליח במבחני אינטליגנציה מצליח לרוב גם במבחנים אקדמיים. החיים הם לא אקדמיה. מסלול הקידום של יאיר לפיד לא עבר מעולם דרך האקדמיה ודומה שהוא לא מתרגש ממנה (גם טראמפ למרות שעבר באקדמיה דומה שלא מתרגש ממנה). הוא הרבה יותר בוהמי ואמן מאשר טכנוקרט ומהנדס. להבדיל אלף אלפי הבדלות הוא מזכיר לי את התיאור של פול ג'ונסון את דרך העבודה של היטלר שגם הוא תיעב עבודת מטה מסודרת וסדר וארגון. אצל היטלר זה הוביל בשלבים הסופיים להרס גרמניה אבל במשך הרבה שנים נראה שהוא מקדם את גרמניה להצלחות באופן פנומנלי. יאיר לפיד הוא לא מטורף כמו היטלר אבל דרך העבודה שלו מזכירה אותו. ובדיוק כמו שאני לא אוהב שמערכות משפטיות מנסות לאלף את המערכת הפוליטית ככה אני לא אוהב שציפיות בירוקרטיות יקבעו לנו מה מוצלח ומה לא. המדדים היחידים לשיפוט פוליטיקאי זה היושרה והאמון שלך בו ומדד ההצלחה של ההחלטות שלו. איך הוא הגיע להחלטות שלו וכמה שעות הוא בילה בישיבות זה חסר כל חשיבות ומשמעות.

    Liked by 2 אנשים

  13. י.ד טראמפ באופן קבוע שנים רבות מדבר על חשיבות האי קיו, על כך שהמתמודדים בתוכנית שלו והעובדים שלו בעלי אי קיו גבוה, הו הזמין דרך קבע פוליטיקאים להשוות אליו אי קיו ולעבור מבחני אינטליגנציה.

    "האייקיו של המנהיג מתקשר לסוגיה בעייתית במיוחד בדור האחרון. בעלי האייקיו הגבוה נסחפים לפרוגרסיביות המטורללת"
    אני מקשיב כרגע להרצאה של ד"ר חיים אסא באתר של י.ד והוא טוען שהוא פגש הרבה מאד בעלי אי קיו גבוה אבל אף אחד מהם לא היה בעל דעות פרוגרסיביות.
    אם לגולדה מאיר היה אוצר של 300 מילים ובכל זאת היתה אינטלגנטית אינטלקטואלית אז יש בעיה בהגדרה שלך ל IQ.
    אתה אומר שלא חשוב הIQ העיקר היכולת לבצע החלטות טובות (???) וההוכחה שלך שיש אנשי עסקים טובים ומוכשרים. אם כך אין סיבה שיהיה צורך ב IQ גבוה לפוליטיקאים מוכשרים ממש כמו לשחקני כדורסל או ציירים או זמרים. זו נשמעת לי מסקנה מופרכת, אבל רק בשביל השיחה, אם כך הדבר עליך לשפוט על פי התוצאות, לא על פי השפה וההתנהגות של טראמפ, לפיד שלא כל כך חשוב איך הם מזמרים אלא התוצאה הסופית, אתה יכול לקרוא לטראמפ אידיוט מוכשר או לביבי גאון מגעיל ועדיין להעסיק אותם בניהול המפע.
    השאלה והשיפוט היא על פי ערך מה הביאו לנו עד הלום בנט? לפיד? טראמפ? ביבי?

    אמחייה, העדות של קליין נקבעה מראש לא הטימינג. הפסיקו את 4000 ופתחו עם 1000 בזמן שהם קבעו, היה להם מרווח פעולה גדול עם העדות של פילבר. ברור שיומיים של עדות על נהנתן ששותה 2 בקבוקי שמפני ורודה ביום וחי על חשבון אחרים תגרום לסלידה נגדו ואחרי זה העובדות בכלל לא ישנו. עורך הדין חדד ביקש לדעת מה היה במידע של העתונאי בן כספית למשטרה היות והסתבר שהוא התחיל את הפרשה רק אחרי שקליין פגשה אותו מספר פעמים וסיפרה לו ולאחר מכן כשהתחילה חקירה שלה על פי לחציו נפגשה והדליפה לו את החקירה. איש כבר לא מקשיב לזה, וגם לכך שהם עצמם חישבו פחות מ 200 אלף על פני 6 שנים ויותר שמגיע לכ 2000 ש"ח לחודש כולל מתנות חגים וארועים שזה כבר סכום סביר בין חברים בליונרים כשהמשטרה ביקשה מקליין לנסות להגיע ל מיליון, שחלק מהמתנות שהוא ביקש הסתבר שהוא שילם עליהם וכו. אתה נאיבי אם אתה חושב שהכל מקרי.
    אין מקרה בפוליטיקה ובוודאי שלא במשפט כזה, מיטב המוחות עובדים לנצח בשח מט הזה.

    Liked by 3 אנשים

  14. נו, ומה עם השערה שמצאו במשפט של זדורוב? אין לי רגע דל או סקנדל או פסטיבל

    אהבתי

  15. הקדמת העדות והספק שבאמינותה

    לא לחינם הפרקליטות החליטה לעצור את הדיונים בפרשת 4000 ולעבור לעדותה של הדס קליין. על פי ההערכות, למרות שקליין היא משמשת רק כעדה בתיק, היא סבלה מעינוי הדין בשל פער הזמנים בין עדותה במשטרה בשנת 2017 לבין העדות שהיא הייתה צריכה למסור בבית המשפט רק ב-2024. בעקבות זאת, הפרקליטות חששה לאבד את עדת המפתח שלה, והקדימה את עדותה של קליין.

    אהבתי

  16. לי.ד.
    כתבת: "דומני שיאיר לפיד מעצבן אותך."
    —————-
    ניסיתי להתחקות אחר רגשותי כלפי לפיד – ועלי להודות שאתה צודק.

    איני כועסת על לפיד כיון שיש לו מגבלות רציניות, שלהערכתי מעמידות בספקות קשים את מידת התאמתו לתפקיד שר חשוב (אוצר או חוץ) במדינת ישראל. על אחת כמה וכמה את מידת התאמתו לתפקיד של ראש הממשלה. לפיד לא אשם באינטליגנציה שלו ו/או בלקויות קשב וריכוז שיתכן שיש לו. מה עוד שגדולים וטובים ממנו שבעתיים לא הצליחו להכיר את מגבלותיהם.
    בנושא זה, אני כועסת על ההמונים שהצביעו עבורו (וכנראה גם יצביעו עבורו), לא עליו. לתפיסתי אלו שמינו אדם לתפקיד שגדול עליו במספר מספרים, הם האחראים האמיתיים לכישלונותיו. לא זה שמונה על ידם. מה עוד שלתפיסתי מניעי רבים מהם להצביע דווקא ליש עתיד (לפחות כפי שאני תופסת אותם) נעים בין חסרי אחריות לבין די בזויים.

    אבל אני כן מאשימה יאיר לפיד באי הפנמת מלוא האחריות הרובצת על כתפיו ומכאן בחפיפינקיות הכרונית שלו ובגישת ה"סמוך – יהיה בסדר". ומתעצבנת עליו.
    איני מניחה אוטומטית שמי שמשקיע בתפקידו 12/14/16 שעות ביממה יגיע לתוצאות טובות יותר מאדם שמקפיד לישון 7-8 שעות בלילה + לבצע פעילות גופנית שמשכה לפחות שעה + לקחת לעצמו הפסקת מנוחה של לפחות חצי שעה לאחר כל שעתיים – שלוש שעות עבודה רציפה + לצאת מדי חודשים – שלושה לחופשות שמשכן לפחות שבוע.
    אבל אף אדם לא יצליח לשכנע אותי שאיזשהו מנכ'ל ארגון (שלא לדבר על ראש ממשלה) יצליח להגיע לתפוקות גבוהות, לאורך זמן, אם ישקיע בתפקידו שעה – שעתיים (בימים שבהם הוא בוחר להגיע למקום עבודתו). יש גבול עליון לטענה על העדר כל מתאם בין תפוקות לתשומות.

    גם כתבת הביקורת על ספריו, שהביא תמריץ, וטוענת שלפיד מרשה לעצמו להוציא לאור ספרים מאוד בינוניים (בלשון המעטה) כיון שהוא סומך על החינניות שלו בעיני הקהל – מדאיגה אותי. איני מסתפקת בראש ממשלה רב חן.
    אבל בראש דאגותי עומד טיעונך "דרך העבודה של היטלר שגם הוא (((כמו יאיר לפיד))) תיעב עבודת מטה מסודרת וסדר וארגון. אצל היטלר זה הוביל בשלבים הסופיים להרס גרמניה אבל במשך הרבה שנים נראה שהוא מקדם את גרמניה להצלחות באופן פנומנלי …". הנכונות שלי להסתכן בהרס מדינת ישראל – אפסית.

    Liked by 2 אנשים

  17. "ההגדרה של אייקיו היא להצליח לפתור בעיות לוגיות ולדעת להשתמש היטב בשפה" נראה לי שיש כאן ערבוב בין הגדרה לסממן. לפתור בעיות לוגיות זו אכן בהגדרה של אייקיו. להשתמש היטב בשפה – זה מאפיין של אנשים בעלי איי קיו אבל רחוק מלהיות מוחלט. יש להניח שכמעט כולנו פגשנו אנשים חכמים מאוד וכשהם מנסים להסביר משהו הם מדגימים היטב שימוש גרוע בשפה.
    וגם יש ערבוב בין ל'השתמש היטב בשפה' לבין 'שימוש יפה בשפה' כנראה גם אנשים בעלי אייקיו גבוה נכשלים באבחנה הזאת – אחרת לפיד לא היה עובר את אחוז החסימה.

    Liked by 1 person

  18. בעניין המסמר כדאי גם לקרוא את המאמר הבא של גרשון הכהן:
    https://www.xn--7dbl2a.com/2014/07/06/%d7%92%d7%a8%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%a9%d7%aa%d7%99-%d7%94%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%a6%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%aa/#sthash.oOqR1pmj.dpbs
    אחת הבעיות של מבחני אינטליגנציה והאקדמיה זו האמונה שיש תשובה אחת נכונה. הגישה הזו עובדת גם במערכות בירוקרטיות. מבחינה מציאותית היא פשוט לא נכונה וזה מסביר מדוע לפעמים מצטיינים אקדמיים כל כך נכים מחוץ לאקדמיה או המערכות הממשלתיות. הם לא מסוגלים לתפקד במציאות שיש יותר מתשובה אחת נכונה.
    בדרך אגב, גרשון הכהן רומז כאן ובעוד מקומות שלדעתו ההנהגה העתידית של ישראל תגיע מנוער הגבעות.

    Liked by 3 אנשים

  19. אם גרשון הכהן היה קורא את הבלוג פה היה מבין את התשובה לשאלתו:
    כיצד נסביר את הפער בין הדרוג הבינוני בו מדורגים תלמידי בתי ספר בישראל במבחנים הבינלאומיים, לבין פריצת הדרך מעוררת ההשתאות, שבה מצליחים בוגרי מערכת החינוך הישראלית בתחומי הסטרט-אפ, עד כדי מיתוגה הבינלאומי של מדינת ישראל בתור- "Start up-nation"

    והתשובה היא ששיעור המצטיינים מבין התלמידים היהודים בישראל הוא באותה ליגה יחד עם המדינות המערביות האחרות. רק בקרב התלמידים הממוצעים ישראל מפגרת.

    Liked by 2 אנשים

  20. משה, כידוע ההגדרה של אייקיו היא ״להצליח במבחני אייקיו״. אז איך מצליחים במבחני אייקיו? מבחני אייקיו תמיד כוללים חלקים של אוצר מילים ומציאת הגדרות למילים ואנלוגיות בין מילים.

    אהבתי

  21. כידוע ההגדרה של אייקיו היא ״להצליח במבחני אייקיו״.
    משמעות המשפט היא שמבחן איקיו לא מלמד כלום? ההגדרה של שפן שהוא שפן? התחלת את הפוסט שלך בכתיבה, "מידת היוקרה של מקצוע קשורה בקשר ברור לממוצע האייקיו של העוסקים בו." ????? מה אתה מנסה לומר? או שאתה רק תוהה בינך לבין עצמך.
    אם יש יוקרה במקצועות בהן נדרש איקיו גבוה הרי יוקרה מקושרת עם הצלחה, חוכמה, כשרון נדיר. אדם בעל איקיו גבוה יוכל להתאים עצמו למצב שונה, להיות פוליטיקאי, לנתח מצבים יוצאי דופן מורכבים טוב יותר משרברב.? האם הסיבה שאתה נותן לרופא הגסטרו שלך לעשות לך קולונסקופיה ולא לשרברב היא העלות? יתכן שהרופא לא היה מצטיין בשרברבות ולהפך אבל אם היית צריך להתיעץ בהשקעות בנקאיות או פוליטיקה במי היית נותן אמון? אם אמא שלך היתה מנסה להכיר לך שתי בחורות אחת עם IQ 140 ואחת עם 100….
    אם יאיר לפיד "אמנם כתב טורים יפים בעיתון, אבל לא כאלו שביטאו יכולת מופלגת להעמקה." האם אין זה פשוט אומר שהוא לא מוכשר למנהיגות? האם אני רוצה מנהיג שמדבר שטויות בשטף לשון? האם אני יכול לומר שרדידות הספרים שלו והרעיונות שלו מעידים על כך שהוא לא חכם? אני מעדיף מנהיג לא חכם? זה שהוא שם אומר שלבוחרים שלנו יש אי קיו נמוך.
    IQ מודד לא רק אוצר מילים, אלא גם את הקישור ביניהן, לא לחינם יהודי מזרח אירופה מוציאים ציוני IQ גבוהים, אלו לא רק המילים שנמדדות אלא מה אתה מביע איתן. גם זה נמדד במבחן, זו ההתפלפלות התלמודית שלהם שמכשירה אותם,לא לימוד מילים בעל פה.(הכתבה של י.ד על המצויינות מתיחסת לזה).
    אתה יכול לראות את זה פה בבלוג שלך, אין ספק שיאיר יודע להעביר את הנקודה שלו יפה ובקצרה ובאופן ברור לכן זה מרשים ומשכנע. חייל זקן יודע להשתמש בהומור ולעקוץ. הומור מעיד על אי קיו גבוה. לא לחינם נשים באתרי הימורים…סליחה, באתרי הכרויות מחפשות גבר בעל חוש הומור, הומור מעיד על אינטלגנציה ולכן הצלחה. גברים לא מחפשים נשים עם חוש הומור, לכן יש יותר קומיקאים גברים מנשים.

    למנהיגי מרץ יש אי קיו גבוה אבל הם רוצים לתת את המדינה לערבים, אז אין להם שכל. לאל רום יש יכולת ביטוי גבוה והוא מבין דברים מצויין אבל סרוט. צריך אי קיו, אבל זה לא מספיק צריך אי קיו פלוס דברים נוספים. מבחנים פסיכומטרים גם מודדים את הכשרון שלך בתחומים מסוימים לא רק מספר.
    אי קיו הוא המדד הטוב ביותר שיש לנו כיום לבחינת הצלחה עתידית. כמה פעמים דנתם על זה בבלוג הזה? כנראה יש פה חוסר איקיו או עניין אם אתם טוחנים את הטריויאלי. אם לשרת המשפטים שלך יש תואר במחשבים אז כנראה יש לה את האינטלגנציה לשבת ללמוד את הנושא, להתאים עצמה לשינויים. שרברב לא יוכל לעשות זאת.
    כדי להיות פוליטיקאי צריך להיות כיום עורך דין. לא צריך אינטלגנציה גבוה להיות עורך דין רק להיות נוכל חלקלק חסר מוסר. ההנחה היא שבמדינה דמוקרטית בה יש פרלמנט, נבחרי האומה יבחרו מביניהם את המוכשרים. אלא ששיטת הבחירות שלנו יוצרת מצב שבו אין פוליטיקאים מקצועיים כמו אמריקה בה פוליטיקאים נשארים לאורך זמן ומשתפשים, לכן יש לנו עידית סילמן יו"ר ראש הקואליציה, מישהו יכול להעריך את האי קיו שלה?

    Liked by 4 אנשים

  22. תמריץ,
    אפשר לברוח לתשובה שלך לשאלתו של גרשון הכהן, ואפשר לקרוא את דבריו בעיון ולמצוא את נכונותם.
    גרשון הכהן מתאר מציאות שהיא נכונה בעיני. ממליץ לקרוא את המאמר שלו.

    אהבתי

  23. לגבי יאיר לפיד אין ספק שהוא מתמחה ביצירת תדמית הרבה יותר משהוא מצטיין בחשיבה. אני לא חושב שהוא טיפש, פשוט לא חכם גדול. עם זאת צריך להעריך את נחישותו הפוליטית: שחקנים מסוגו בדרך כלל נכנסים לפוליטיקה בקול תרועה ונעלמים תוך שנים ספורות כלא היו. גם הוא יכל מזמן לפרוש ולחזור לחייו הנוחים ככתוב טורי שטויות במוספי סופש. בחירתו להמשיך בחיים הפוליטיים שהם אכזריים מאוד חרף הקשיים ראויה לציון. אני חושב גם שהוא עושה זאת מתוך רצון אמיתי להיטיב את מצבה של ישראל, גם אם יכולותיו לא ממש הולמות את הרצון. לפחות יש כאן מוטיבציה חיובית (אבל יתכן שאני טועה והוא בעיקר מחפש כח וכבוד).
    את הספר המטופש לא הייתי זוקף לחובתו. זו הקריירה שלו ולפעמים עושים דברים כדי להתפרנס. גם בנט פרסן ספר מגוחך וגם "מקום תחת השמש" של ביבי זו לא בדיוק יצירת מופת.
    תמריץ, למה החלטת שטומי לפיד היה כל כך מבריק? לא התרשמתי כך מעולם. לדעתי היה כמו הבן שלו רק בלי הרצון לשאת חן בעיני כולם.

    Liked by 5 אנשים

  24. גרשון הכהן צודק בגדול, אבל כרגיל ב"מערכות" הוא כותב מאמר נפוח ומסורבל שאת המסר שלו היה אפשר להעביר בפיסקה באורך בינוני (וחשבתי שהוא דווקא נמנה על הטיפוסים המעשיים יותר מבין אלופינו). היה עדיף לו היה משקיע חלק מהנפח הזה בהצעות מעשיות ופחות תיאוריה. כמובן, בלי קשר לצדקתו במסר הכללי, ההערה של תמריץ עדיין רלוונטית. אם הדוגמה המרכזית של גרשון הכהן שגויה, שווה להצביע על זה גם אם זה לא פוסל את כל המאמר.

    י.ד. – לדעתי זה לא עניין של "תשובה אחת נכונה" או לא, אלה פשוט כישורים שונים שנדרשים לעבודה אקדמית או בירוקרטית מול עבודות אחרות. בניהול עסק, עבודה עם אנשים, ספורט ותחומים אחרים גם יש "תשובות נכונות", אבל ההגעה אליהן דורשת כישורים שונים מאלה שנדרשים כדי להגיע לתשובה הנכונה בסביבה בירוקרטית.

    Liked by 3 אנשים

  25. נתן ה נתניהו אינו בליונר. לעובד ציבור אסור אפילו לקבל עט במתנה. 2,000 ש"ח בחודש (לפי הבנתי מדובר ביותר) זה סכום שאין עוררין בכלל שאסור לקבל.

    לדעתי מה שמרגיז אותך בתיק הזה הוא היותו כל כך מבוסס. העדות של הגב' קליין היא עקבית, אמינה ומגובה במסמכים. הדרך של נתניהו להחלץ היא להיבחר לראשות הממשלה ולהעביר חוק צרפתי רטרו אקטיבי, וזה להבנתי בדיוק מה שהוא מנסה לעשות.

    אהבתי

  26. טומי היה שיא החריפות.. תמיד היה תענוג לקרוא אותו או לשמוע אותו. אגב מאוד אהב שחמט שזה גם עדות לאייקיו גבוה.

    אהבתי

  27. מצטרפת, אם כי בהסתייגות, להמלצת י.ד. על כתבתו של גרשון הכהן.

    הסתייגותי קשורה לנטייתו לתת הסברים פדגוגים, ארכניים ומיותרים, שלהערכתי קהל היעד שלהם הוא תלמידים בינונים ומטה בחטיבות ביניים. לדוגמא, עמודים שלמים שמוקדשים להבהרת הטענה שהגדרת "הצטיינות" אמורה להיות קשורה להגדרת המטרות, ושעץ אורן אינו מצטיין יותר מעץ ארז, או ההפך. אגב, אם להערכתו זו הרמה הנדרשת לרוב קוראי כתב העת מערכות – יש לנו סיבה רצינית לדאגה.

    מצד שני, הוא מבהיר היטב את הטעות השכיחה, בהתמקדות היתר שלנו בקריטריונים קלים למדידה ולכימות. מכאן, באי הענקת המשקל הראוי (כמו בקביעה מהי אינטליגנציה), לקריטריונים קשים לכימות כדוגמת יצירתיות ויכולת אלתור.

    טענתו שדווקא תנאי עוני ומחסור מצמיחים מנהיגים בעלי חשיבה יצירתית יותר / פחות מקובעת – ראויה לחשיבה נוספת. אני מניחה שרובם המכריע של אלו שגודלו בכפרים מצריים עניים (או בגבעות השומרון) לא יגיעו בחייהם גבוה יותר מאשר אבותיהם, סביהם ואבות סביהם.
    אבל אולי אותם יחידי סגולה, שהצליחו להתגבר על תנאי הפתיחה הנחותים שלהם, מצטיינים יותר מאשר אלו שגדלו עם כפית כסף בפיהם, ביכולת חשיבה אסטרטגית לא מקובעת, בגמישות וביכולת אלתור. בהחלט אשמח לקרוא יותר על נושא זה.

    קטע מהכתבה של גרשון הכהן:
    ———————————————–
    " … בין אכילס לאודיסאוס מתגלה הבדל נוסף:
    אכילס המצטיין בכוח פיזי, מצטיין כשולט מופלא בביצוע ובידע איך לבצע. אודיסאוס לעומתו, מתאפיין ביכולת עצמאית לנווט את פעולתו, בראיה בהירה הממשיגה לעצמו במקום בו הוא פועל, למען מה ולשם מה הוא פועל. לאור זאת, הוא יודע לספר לעצמו ולאנשיו מה ראוי ונכון לבצע. בהקשר זה ראוי לבחון את ההטפה למצוינות הכל כך מודגשת במערכות החינוך ובכלל הוויית חיינו.

    הייתי מבקש לטעון, כי במידה רבה, מצפים מאיתנו בעיקר למצוינות אינסטרומנטאלית. זה נכון לא רק לעבודת פועל בפס היצור במפעל. שם בוודאי לא מצפים ממנו ליצירתיות מיוחדת. זה נכון לצערי. גם בדרג פקידות בכיר בשרות המדינה, לא מצפים שהפרט יגיע לעבודתו כנאמן של אידיאה גדולה. מצפים בדרך כלל שבמסגרת מקומו, ימלא את תפקידו במשמרת שלו, יעשה את המוטל עליו בשיא המצוינות התפעולית, בתוך מסגרת הגיון יציבה וקבועה.

    בהבחנה זו טמון סוד תחבולתו של אנוואר סאדאת בדרך בה עיצב את רעיון המלחמה המצרי לקראת אוקטובר 1973. אילו חשב באופן המבקש מענה טכני לבעיית העליונות האווירית הישראלית ולעליונות כושר התמרון הממוכן הישראלי, היה מצווה על צבאו, לשפר את ביצועיו בתחומים אלה, על פי אמות המידה שהציב סרגל המדידה בה נמדדה עליונותו המצטיינת של צה"ל. אולם סאדאת בחר במודע בפתרון הסתגלותי: הוא הכיר במגבלת צבאו והניח את המגבלות בהנחת יסוד, כאבן פינה להגיון תוכניתו.

    כאן תמצית הרעיון שאני מבקש להדגיש. בבסיס החינוך למצוינות מונחת במפורש, או במובלע השאיפה להשתפר ולהצטיין בציות מתמסר לסרגל המדידה המוכר והמקובל. הצטיינותו של סאדאת מרתקת באופן המודע בו עקפה את השעבוד למאפייני המצוינות הטכנית. מתוך הכרת מלוא משמעותן של המגבלות המאפיינות את צבאו, הציב רעיון מלחמה מינימלי שהתאים באופן ייחודי לתנאיו. בתוך כך, הוא תמך את תחומי מוגבלותו במרכיבי מענה מערכתיים: במערך ההגנה האווירית האפקטיבי, שהוצב ממערב התעלה ובמסה של טילי נ.ט. בה צוידו דביזיות החי"ר שחצו את תעלת סואץ. ברעיונו הייחודי הוא יצר למעשה תחומי מצוינות אלטרנטיביים שפותחו, מחוץ למסגרת המשעבדת של בקשת מענה טכני לתחומי העליונות הישראלים. פריצת דרך זו היא כמובן גילום מובהק של מצוינות צבאית ואסטרטגית. אלא שהאופן בו נוצר הרעיון, מצביע על הכורח להיפרד בשלב מסוים מן השעבוד למצוינות הטכנית. כאן מתעוררת שאלת המהות לדיוננו: האם ניתן לחנך למצוינות טכנית, שאכן נדרשת, מבלי לחסום את פוטנציאל ההתפתחות למצוינות יצירתית מסתגלת מהסוג המערכתי ההוליסטי?

    בעניין זה ראוי לתת דעתנו להשערה כי היווצרות מענה מהסוג ההסתגלותי תלויה במקרים רבים בתודעת החסך שהיא מנת חלקם של האנשים הגדלים בבית הגידול של שולי החברה. אני אכן מבקש לטעון כי לבית גידולו של סאדאת כבן כפר בדלתא המצרית יש לשייך את ההשראה לדרך בה יצר את רעיון המלחמה פורץ הדרך. …."

    אהבתי

  28. שי,
    יש סיבה מדוע אין דרישות מקדימות לגבי נבחרי ציבור. נבחרי ציבור אמורים לייצג את האג'נדה של הציבור והציבור צריך להחליט מי מייצג את האג'נדה שלו בצורה הטובה ביותר. עם כל הכבוד למערכת הבירוקרטית היא צריכה להתאים את עצמה לאג'נדה של נבחרי הציבור ולא להפך. יכולת עבודה עם מערכת בירוקרטית היא מכפיל כוח שיאפשר או לא יאפשר הצלחה אבל הוא לא תחליף לייצוג המדויק ביותר של האג'נדה הציבורית.

    קמילה,
    נוער הגבעות הוא גורם מעורב. מצד אחד יש שם נוער בסיכון וכדומה. מצד שני חלק מהאנשים שם באים עם רקע של מעמד בינוני חזק שבוחרים לחיות בשולי החברה מסיבות אידאולוגיות. לא מדובר באנשים ממעמד נמוך וחסרי יכולות. אם כבר להיפך.

    אהבתי

  29. אני עוקב בטוויטר אחרי דב מורל, נער גבעות ונאשם מרכזי ב״חתונת השנאה״ שהיום הוא עדיין דתי אבל פעיל ב״ליברלים במרצ״ ונשוי לבת של צפי סער דוברת הפמיניזם בעיתון הארץ. אם הוא דוגמה אופיינית לסערות הנפש והאידיאולוגיה של נערי הגבעות, אולי יש משהו בדבריך. אבל זה ברור שהוא לא צמח ממשכנות העוני (ולא נעים להגיד, מדורות של אבות עם אייקיו שפוף) של הכפריים על הנילוס.

    אהבתי

  30. קמיליה,
    גרשון הכהן, כמו הוגים רבים אחרים, מעקם את העובדות כדי שיתאימו לתיאוריה שלו. סאדאת לא מצא פיתרון מבריק לנחיתות של צבאו מול צה"ל. צבאו של סאדאת אימץ ומימש במקצועיות דוקטרינת לחימה ובנין כח שקיבל מהצבא הסובייטי. הצבא הסובייטי, בשונה מהמערב, מעולם לא נדרש לעליונות אווירית כתנאי לפתיחה בהתקפה. הצבא המיצרי אכן פעל היטב והוציא לפועל בהצלחה רבה את תוכניתו ל96 השעות הראשונות של הלחימה, כולל הדיפת מתקפת נגד ישראלית. דא-עקא שהוא נכשל בהשגת המטרה האופרטיבית שהיא תפיסת רצועה בעומק מינימלי של 30 ק"מ. על פי הדוקטרינה הסובייטית חוסר יכולתו לייצב קו הגנה עם עומק מספיק העמידה את הכח המיצרי בעמדת נחיתות ובסכנת השמדה.

    Liked by 1 person

  31. לחייל זקן,
    כתבת:
    " … סאדאת לא מצא פיתרון מבריק לנחיתות של צבאו מול צה"ל. צבאו של סאדאת אימץ ומימש במקצועיות דוקטרינת לחימה ובנין כח שקיבל מהצבא הסובייטי. הצבא הסובייטי, בשונה מהמערב, מעולם לא נדרש לעליונות אווירית כתנאי לפתיחה בהתקפה. …."
    ————————
    לתפיסתי (מעט בשונה מגרשון הכהן) סאדאת מצא פתרון מבריק לדרך שבה יוכל לשבור את הסטטוס – קוו מול ישראל. סטטוס קוו שהתעצב לאחר מלחמת ששת הימים, ופגע קשות הן בגאווה המצרית והן בכלכלה המצרית (בגלל עצירת כל התנועה הימית בתעלת סואץ, ובשולים גם ההשתלטות על שדות נפט מצריים).

    לאחר מלחמת יום כיפור סאדאת הצליח לקבל חזרה את כל סיני (כולל כמובן גם את הגדה המזרחית של תעלת סואץ והיכולת להחזיר את התנועה בה) +להשיג סיוע אמריקאי מאוד נדיב (כולל שיקום צבאו ושיכללו בהשוואה לתקופה בה הסתמך על הסוביטים).

    כלומר, סאדאת הצליח לשבור את הקפאון ולהביא לתוצאות מופלאות עבור ארצו , *למרות* שהיה ברור לו מראש שצבאו נחות בהשוואה לצה'ל. (הקונספציה הישראלית הניחה שסאדאת לא יצא למלחמה כל עוד צבאו חלש יחסית לצבא הישראלי).
    כלומר, "הפיתרון" של סאדאת לא היה טקטי אלא אסטרטגי.
    היא התבססה על מודעותו לכך שישראל (בניגוד למצרים) לא מסוגלת להחזיק מעמד במלחמה מדממת ארוכה, ולא מסוגלת להתנגד ללחצים אמריקאים. לחצים שידע בוודאות שיגיעו כיון שהסוביטים לא יניחו לבת חסותם (דאז) לסבול הפסד צורב נוסף. יכולתו לתמרן בין הסוביטים לאמריקאים אינה דבר של מה בכך לאדם שגדל בכפר מצרי עני.

    Liked by 1 person

  32. קמיליה,
    את נכשלת במכשלה החביבה על מומחי אמ"ן שבה הם יודעים יותר טוב מהערבים מה הם רוצים ו/או מה עליהם לרצות. סאדאת לא חשב שצבאו נחות והוא לא יצא למלחמה כדי לשבור את הסטטוס קוו המדיני. סאדאת יצא למלחמה כל מנת להשיב את כבודו האבוד של הצבא המיצרי ולהשיג חזרה שליטה בתעלת סואץ ובשדה הנפט אבו רודס. כל השאר זה חוכמה בדיעבד

    Liked by 1 person

  33. amehaye: נתן ה נתניהו אינו בליונר. לעובד ציבור אסור אפילו לקבל עט במתנה. 2,000 ש"ח בחודש (לפי הבנתי מדובר ביותר) זה סכום שאין עוררין בכלל שאסור לקבל.
    לדעתי מה שמרגיז אותך בתיק הזה הוא היותו כל כך מבוסס. העדות של הגב' קליין היא עקבית, אמינה ומגובה במסמכים. הדרך של נתניהו להחלץ היא להיבחר לראשות הממשלה ולהעביר חוק צרפתי רטרו אקטיבי, וזה להבנתי בדיוק מה שהוא מנסה לעשות.

    כמדומני נתניהו חזר ואמר לאחרונה לא חוק צרפתי ולא שום שינויים לבית המשפט יועץ משפט וכו. איך אמר חייל זקן: "את נכשלת במכשלה החביבה על מומחי אמ"ן שבה הם יודעים יותר טוב מהערבים מה הם רוצים ו/או מה עליהם לרצות."

    לגבי העדות של קליין, היא זו שפנתה לבן כספית והעלתה את הנושא בכוונה שיפנה למשטרה, כל תיק 1000 חתום על שמה, הוא פנה למשטרה ולחץ על המשטרה לחקור ועל מנדבליט לפעול, הוא ניפגש אתה וקיבל ממנה ופירסם מידע על החקירה. היא הטעתה את רואה החשבון וקיבלה העתק חשבוניות והעבירה למשטרה. זו גנבה ממעביד. היא עצמה חישבה שסך הכל החשבוניות הגיע לפחות מ 200 אלף ש"ח על פני 6 שנים. אם כל בקבוק עולה 1200 ש"ח אז פעם בחודש אם מילצין מבקר ומביא בקבוק וסיגריה זו מתנה סבירה של בליונר ללא ביליונר. ויש גם לזכור שהיו ארועים חברתיים בהשתתפות אנשים רבים וימי הולדת וחגים. בתחילת החקירה היא טענה שאחוז קטן מכלל הקניות היה לנתניהו בהדרגה תוך חקירה שינתה דעתה והגיע ל98%. הנהג טוען אחרת ממנה, כמויות קטנות פעם ב 3 חודשים בממוצע, היא ארחה את שמעון פרס ביום הולדתו והקניות היו על חשבון מילצין והם חלק מהחשבוניות של נתניהו, היו אורחים אחרים שביקרו ומילצן גם שתה שמפניה והשואת זמני השהיה שלו לארץ לקניות הראתה שניקנו דברים רק לקראת בואו אז לא היתה הספקה סדירה. למילצין אין שום עסקים ולא קיבל שום טובת הנאה גם לפרס הם העבירו מליון ש"ח מתנה למרכז פרס, פי 5-6 מכל הסכום שמדובר פה. לעניות דעתי, מילצן רצה להתחכך עם ראש ממשלה ונתניהו לא היסס להנות מזה. כשאני יוצא לדייט אני תמיד נתקע עם החשבון, הפמיניסטיות אומרות לי: הוצאתי הרבה כסף על עצמי ואני רוצה תמורה. אז גם ביבי חושב שאם החברים שלו רוצים אותו כי הם יכולים להגיד בעסקים אני תכף מרים טלפון לראש הממשלה, אז שישלמו על הפריבילגיה. גם פיקאסו היה משלם בצ'קים כי איש לא הפקיד אותם. מה אתה רוצה שלפוליטיקאים לא יהיו חברים? בספטמבר עורך דין חדד יציג את רשימת המתנות שהאפיפיור קיבל ב6 השנים האחרונות מהחברים שלו.
    כל דבר בפרופורציה, אני לא שותה יין רוזה או דום פריניות או סיגר, כי אני דפוק, אבל יש אנשים שאוהבים להנות מהחיים לפני שימותו. ראש ממשלה לא חייב להיות סמל לצניעות, הוא רשאי להנות, הקדיש את כל חייו למדינה, לא הלך להרצות בשביל מאות אלפי דולרים, אז סיגר פה ושם זה קטנוני לתפוס אותו על זה.

    אהבתי

  34. לחייל זקן,
    נדמה לי שאנו משתמשים במונחים שונים בכדי לתאר בערך אותו דבר.

    אתה כותב " …להשיג חזרה שליטה בתעלת סואץ ובשדה הנפט אבו רודס….".
    ואילו אני התייחסתי ל " …יצא למלחמה כדי לשבור את הסטטוס קוו המדיני. …". סאדאת השיג את השליטה בתעלת סואץ ובאבו-רודס באמצעות מו'מ מדיני שניהלו האמריקאים ביננו לבין המצרים.

    לאחר שהצליח להוכיח לבני עמו שמצבם לאחר מלחמת יום כיפור טוב שבעתיים מכפי שהיה לפניה – אזי הוא גם הצליח " … להשיב את כבודו האבוד של הצבא המיצרי …".

    טענתך ש" .. סאדאת לא חשב שצבאו נחות …" מעט בעייתית. די קשה לדעת למה היה מודע ולמה לא. אם כי ברור שהוא לא הניח שחיל האוויר המצרי יצליח להשיג עליונות אווירית מעל תל אביב ונתב'ג, לפיכך חיל האוויר שלו אפילו לא העז להתקרב אליהן.
    חשוב מכך, היה ברור שבכל מקרה, פרט לתבוסה מאוד צורבת שלא ניתן להכחישה, הוא יטען שצבאו ניצח בגדול. זו לא המצאה של החיזבאללה והחמאס במאה ה 21.

    מצד שני, איני יכולה להכחיש שאני משוכנעת שאני יודעת "יותר טוב מהערבים מה הם רוצים ו/או מה עליהם לרצות".

    אהבתי

  35. נתן ה' נתניהו גם אמר לפני כמה סבבי בחירות שהוא לא יבקש חסינות, ובכל זאת ביקש. על זה נאמר, כלבתא במטותא. נתניהו יאמר כל מה שיעזור לו להיבחר, ואחר כך יעשה מה שיתחשק לו.

    לגבי מילצ'ן הרי שהוא קיבל מספר דברים ששווים עבורו הרבה מאוד כסף. למשל, חוק שקרוי על שמו:

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3774623,00.html

    "הפטור שמעניק חוק מילצ'ן אינו מצטמצם לתשלום מס – אלא מתרחב גם לדיווח. לאף אחד אין מושג כמה נזק הוא גרם לקופת המדינה, וכיום כל הנוגעים בדבר כבר מבינים כי תיקון החוק הזה הוא פתח ענק להלבנת הון, כזה שזוכה לשימוש רב"

    אגב לדבריך "היא הטעתה את רואה החשבון וקיבלה העתק חשבוניות והעבירה למשטרה. זו גנבה ממעביד." ז"א שלא מפריע לך עצם קיום החשבוניות אלא הדרך בה היא השיגה אותן.

    בסופו של יום יש לי הרגשה שהתיק הזה מאוד מבוסס.

    Liked by 1 person

  36. אין ספק שטומי לפיד היה חריף, והיה מהנה להקשיב לו, אבל אם תתבונן בהחלטות שלו אני לא בטוח שהשרברב מהאנלוגיה שלך לא היה מחליט החלטות יותר מציאותיות ונכונות. הוא לא היה אומר את זה בשפה יפה, ולא היה לו את האי קיו של טומי לפיד, אבל היה לו את נסיון החיים הקשים מהרחוב. הוא היה יודע מה נכון ולא נכון טוב יותר מחובב השחמט שמעביר 2 מליון ש"ח שהמפלגה שלו קיבלה לאיגוד השחמט שהוא עומד בראשו כי אצלו הכל רק תאוריה.

    Liked by 3 אנשים

  37. אמחייה, אם אינני טועה החוק מדבר על דיווח בלבד, היה קיים עוד קודם לכן חוק שפוטר מתשלום מס הכנסה על הכנסות בחו"ל. אני חזרתי לארץ ב 92 והיתי פטור מתשלום מס על רכוש בחו"ל אבל לא על הדיווח על מה שרכשתי בעמל רב במדינה אחרת תוך תשלום מס עבורו במדינה ההיא ולא ברור לי מדוע לישראל צריך להיות עניין בזה. אז החוק מדבר על דיווח על הכנסות שפטורות במס ממילא לא על תשלום מס. לכן לכל היותר זה חסך למילצין ניירת אבל לא תשלום מס. יש להציג את זה בפרופורציות. התיקון לחוק הקיים היה לגבי דיווח.
    וגם הטענה שנתניהו קשור לחוק כדי לעזור למילצין נראת לי מוגזמת. נתניהו העביר הרבה חוקים וחלקם פגעו וחלקם עזרו לחברים שלו. מיד אחרי שמילקין הקים חברה ליבוא רכב נתניהו אישר יבוא רכב פרטי אישי דבר שפגע בו.
    אגב למרות החוק מס ההכנסה מתלבש ואונס תשלומי מיסים על הכנסות כאלו בדרקוניות ובית המשפט משתף פעולה אתו. כנראה שלא היית אף פעם במס הכנסה במריבה על כספים שהם חייבים לך ולא יחזירו תוך איומי סחיטה. הכלל הוא כשאתה הולך למס הכנסה לבקש החזר שהם מציעים לך חצי מכספך או שיתחילו למרר לך את החיים והם מאיימים שעוד תהיה חייב. דומה לביטוח לאומי. אני חושב שאתה שייך לבעלי האי קיו שחושבים שהעולם הוא לוח שחמט ולא לשרברבים של תמריץ שהגיעו מכפר בדלתה של הנילוס של קמיליה ויודעים מה המציאות.
    אם אינני טועה נתניהו לא ביקש חסינות וביטל את החסינות שהייתה לו מרצונו.
    לגבי החשבוניות, הרושם המתקבל מההתנהגות שלה הוא שהיא לא עדה, יש לה אינטרס, היא התובעת והעדה בעת ובעונה אחת. היא התחילה את הסיפור לא בחלה אפילו באמצעים לא חוקים והאינטרס שלה ברור להרשיע. היא סיפרה שגילתה בעבר ודיווחה על מעילה בחברה של מילצין וזכתה לקידום על כך, זה מה שהיא עושה כעת לדעתה, זה היום שלה באור הזרקוקים. היא לא אוביקטיבית ואפשר לראות שהעדות שלה סותרת את עדות הנהג את עדות מילצין וגם את עדותה שלה בתחילת החקירה.
    אתה זוכר את סיפור יעקב ליצמן כשהיה שר הבריאות ובעל חנות הדליקטסן שלו התלונן שיש לו בעיות עם משרד הבריאות שלא מקשיבים לו ומתעלמים מהטענות שלו, והוא הביא את נציגי משרד הבריאות לדלי ואמר להם עכשיו תדברו . הרשיעו אותו על זה תחילה בשוחד לאחר מכן במעילה באמון. אז באמת זה לחפש להציק ולפגוע בקטנוניות. זה לא שונה מהמצב הנוכחי.
    מכיון ששנינו עומדים בצד שונה, שנינו רואים את הדברים בצורה משוחדת, מפרשים אותם אחרת (לדעתי אתה קצת פנאטי) לא נגיע לעמק השווה גם לאחר פסק הדין. אגב, האם אתה מאמין שפסק הדין יהיה בלתי משוחד ושבשיקולי השופטים לא יהיה החשש איך זה ישפיע על מערכת המשפט? גם לאחר פסק הדין הוא ינתן בצורה כזו שגם זיכוי יטיל בו רפש ויגיד שהוא לא היה בסדר

    אהבתי

  38. אמחייה, האם אתה חושב שנתניהו עשה משהו לא ראוי במערכת היחסים שלו עם מילצ'ן? איך הוא היה צריך לנהוג אחרת?

    אהבתי

  39. נתן ה
    לפי הכתוב בויקפדיה האישום נגד נתניהו אינו נוגע לחובת הדיווח אלא שהוא ניסה לקדם שהארכת הפטור תהיה יותר מ10 שנים.
    מה שכן מוזר כאן הוא שאת הפטור המקורי קידם חבר אחר של מילצ'ן -יאיר לפיד. זה קצת מריח לא טוב שיוזם ומבצע הפטור המקורי לא שמענו כלל שנחקר ומי שניסה לקדם את המשך הפטור נחקר נמרצות – אין בזאת לפטור את נתניהו אבל יש כאן איפה ואיפה.

    Liked by 2 אנשים

  40. משה,

    למה ללכת רחוק, יש את החוק נגד ישראל היום השערוריתי (ובעד ידיעת אחרונות) שנתניהו הצביע נגדו, והוא היחיד שנתבע לגביו (תיק 2000).

    Liked by 1 person

  41. נתן ה' מילצ'ן הצליח בזכות החוק הזה להתחמק מתשלום מיסים. הוא קיבל גם דברים אחרים מתנתיהו (ענין הויזה, ערוץ 10 נדמה לי ועוד). יש יתרון ביכולת "להרים טלפון לראש הממשלה".

    לגבי החסינות של נתניהו אתה טועה. הוא ביקש חסינות *אחרי שהצהיר שהוא לא יבקש* אבל משך את הבקשה כדי למנוע מעצמו מבוכה לאחר שנוכח שלא יהיה לו רוב בכנסת לקבלת החסינות.

    הנה כאן, "מה? מה פתאום?" היישר מפי האתון:

    והנה כאן נתניהו מגיש בקשה לחסינות לאחר שנבחר:

    https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-738600

    לבסוף הוא משך את בקשת החסינות. כאמור, לא היה לו רוב:

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3783690,00.html

    בשולי הדברים אני אצטרף לתמיהה של משה: יאיר לפיד גם הוא חבר קרוב של ארנון מילצ'ן, וגם הוא קידם את ענייני מילצ'ן, והנה היום לפיד הוא ראש הממשלה (גם אם זמני). הגיע הזמן לחקור את ענייני לפיד – את מי הוא קידם, למי הוא עזר וכיו"ב. אגב אנקדוטה לא קשורה: גם לפיד חובב סיגרים.

    Liked by 1 person

  42. קמיליה,
    השימוש בתוצאות המלחמה כהוכחה לכוונותיו של מי שיזם אותה הוא תמצית הגרשוניזם

    אהבתי

  43. משה, למעשה אתה טועה. החוק הקיים אומר שיש מקרים שתהיה הארכה ל 10 שנים נוספות ומילצין ביקש את ההארכה הזו ונתניהו הפנה אותו ללפיד שדחה. לדעתי מילצין הפסיד פה בגלל הקשרים שלו אחרת היה לו סכוי לקבל 10 שנים נוספות על פי ההגדרה בחוק.

    אהבתי

  44. חייל זקן,
    כתבת:
    " השימוש בתוצאות המלחמה כהוכחה לכוונותיו של מי שיזם אותה הוא תמצית הגרשוניזם."
    ————–
    1. טכנית – ברור שאתה צודק. התוצאות לא מעידות בהכרח על הכוונות. לראיה כל הכוונות הטובות המפורסמות שמובילות לגיהנום.
    אבל נושא הכוונות של הצדדים המעורבים במלחמת יום כיפור מורכב יותר. הוא גם כרוך בכל מיני תיאוריות, שלפחות חלקן קונספירטיביות. מכאן גם בשאלה איזה תיאוריות מדברות אליך.

    די קשה להסביר את מניעי האזהרות, המאוד חמורות, שקיבלה ישראל מארה'ב – לא לתת כל מכה מקדימה. גם כשהיה ברור שנותקף בקרוב, ונסבול מאבדות מאוד קשות אם לא ניתן מכה מקדימה. אלא אם מניחים שהיה איזשהו תיאום מוקדם בין סאדאת לבין קיסינגר (ואולי גם בין דיין לבין קיסינגר. אך זהו אינו תנאי הכרחי).
    אם אכן היה תיאום מוקדם בין סאדאת לבין קיסינג'ר – אזי המרחק לטענה שסאדאת הניח שהמלחמה תיגמר במו'מ מדיני בתיווך אמריקאי, מאוד מאוד קצרצר.

    2. אני מקבלת את האשמתי ב"גרשוניזם" כמחמאה.

    אהבתי

  45. קמיליה,
    אזהרות אמריקאיות לישראל להימנע מתקיפת מנע היו גם ב48, 56 ו67. אני חובב קונספירציות אבל כדאי תמיד במקביל לשבת על התער של אוקהם. לא היה תיכנון מדיני מוקדם אלא ניצול הזדמנות. סאדאת לא היה גאון צבאי אבל הבין בלחימה ובנין כח, תכונה שלא מאפיינת את הגנרל הישראלי, כולל הסוג שעוסק בפרשנות

    אהבתי

כתיבת תגובה