תשובה טובה לשאלה דמוגרפית טובה של ווינט

וויינט שאל את המומחים שאלה מצוינת: מתי הדמוגרפיה הדתית-חרדית תכריע את התיקו ששורר כרגע בעם ותיתן לקואליציה הביביסטית ניצחון. השאלה באמת טובה, אבל התשובות של המומחים שוויינט ראיינו הן די מעפנות למען האמת. ערבוביה של תשובות לא מהודקות היטב.

תשובות לא מעפנות בנושאי דמוגרפיה הן אחד הדברים העיקריים שאני משתדל להעניק לקוראי הבלוג, אז התגייסתי למשימה. האם משפחת נתניהו יכולה לחכות עוד סבב בחירות ועוד סבב ובסוף הדמוגרפיה באמת תכריע את המשחק?

בוא נראה.

נתחיל מהחרדים: ליהדות התורה היו כ-250 אלף קולות בבחירות האחרונות, והיא מתקדמת בקצב היסטורי שמתקרב ל-4% בשנה. משמעות הדבר שמדי שנה נוספים 10,000 מצביעים חרדים. חרדים ספרדים הם בערך חצי מהחרדים האשכנזים ולכן אפשר להגיד שנוספים כל שנה 5,000 מצביעים חרדים ספרדים. בסך הכול כ-15 אלף מצביעים חרדים נוספים. זה בהחלט יכול להיות שובר שוויון. 60 אלף מצביעים חרדים נוספים בתוך ארבע שנים! כולם ללא יוצא מהכלל יצביעו לגוש ביבי.

נעבור לדתיים. אצלם יש ארבע לידות לאישה, מספר שמשמעותו גידול שנתי של 2% באוכלוסיה. כיום אפשר להעריך שיש כשש מאות אלף מצביעים דתיים. נוספים אם כך כ-12,000 מצביעים מדי שנה. אפשר להעריך שהם מתפלגים בערך 9000:3000 לטובת הביביסטים, כי בכל אופן יש הרבה דתיים מתונים ויש כאלו שמורידים את הכיפה לגמרי. זו תוספת שנתית של 6,000 מצביעים לגוש הביביסטי.

המסורתיים מולידים בממוצע בין 2.5  ל-3 ילדים לאישה, ולכן שיעור הגידול השנתי שלהם מתון למדי ועומד בערך על 0.5-1 אחוז לשנה. גם שם יש הרבה נשירה מבחינת ירידת האדיקות הדתית, אבל נראה לי שרובם נשארים במשפחת הליכוד.  אלו מיליון מצביעים, אבל בצמיחת אוכלוסיה נמוכה מקבלים רק עוד 8,000 מצביעים כל שנה. ניתן להעריך שהם מתפלגים 6000:2000 ומוסיפים רק 4,000 אנשים לגוש הביביסטי.

שאר אוכלוסיית ישראל היהודית היא ללא גידול אוכלוסיה משמעותי, אך כנראה גם ללא דלדול. הילודה בקרב החילונים עומדת מזה שנים רבות מאוד קרוב לשיעור התחלופה ולכן אפשר להניח שאין בה שינוי או שהוא קטן למדי. האם יוצאים בשאלה, צאצאי מצביעי יהדות התורה, מצטרפים לגוש החילוני האנטי-ביביסטי? מדובר להערכתי בכמה מאות בשנה לכל היותר. זניח למדי. אולי 500 אנשים בשנה?

בכתבה בווינט ההתייחסות לנושא היא באמת מוצלחת מאוד:

לפני כ-45 שנה השתתף שמעון פרס, אז ראש האופוזיציה לאחר מהפך 1977, בחתונת בנו של ח"כ שלמה לורנץ מאגודת ישראל. ביציאתו מאולמי וגשל בבני ברק התריס בפניו אחד הנוכחים ואמר: "תראה איך אנחנו גדלים". פרס סירב להתרגש מהאיום הדמוגרפי על מחנהו, והשיב בעקיצה: "וכי סבא שלי לא היה חרדי?". אבל למרות הביטחון המופרז של יו"ר המערך דאז, קשה לומר שתופעת היציאה בשאלה היא שמונעת מיהדות התורה לתרגם את הגידול המהיר של המגזר לכוח פוליטי משמעותי, שכן בסופו של דבר מדובר בקבוצה שולית וזניחה.

החרדים האשכנזים של ימינו דומים לסבא של שמעון פרס, אבל עם מוטציה: הם יודעים איך להסתגר ואיך לסגור את נעריהם בתוך הקהילה. לגבי יוצאים בשאלה צאצאי מצביעי ש"ס, יש יותר כאלו, אבל כשהם עוזבים את כבלי ההלכה הם פונים למסורתיות הביביסטית, לא לחילוניות האנטי-ביביסטית. יצביעו לליכוד. את העובדה שיש דתלו"ש משמעותי בקרב הכיפות הסרוגות הכללתי כבר למעלה, כשעסקתי בדתיים, והנחתי שרבע מצאצאיהם יהיו אנטי-ביביסטים.

עתה הגענו לערבים. הציבור המוסלמי צמח ב-3% בשנת 2004 (השנה שממנה מגיעים המצביעים החדשים בבחירות לכנסת הבאה). למשותפת ולרע"מ יש קרוב ל-400 אלף קולות. כלומר 12 אלף קולות אמורים להתווסף מגידול טבעי. או מעט פחות. כמעט כולם ילכו לגוש האנטי ביביסטי, אלא אם ביבי יעשה קמפיין "אבו יאיר" מוצלח במיוחד ויקושש קצת קולות.

לפני סיום בוא נדבר על העולים. ב-2021 היו 8,000 עולים מצרפת ומארה"ב ו-12 אלף מרוסיה. נניח שחצי ישתתפו בבחירות. העולים מצרפת וארה"ב ייטו לגוש ביבי, העולים מרוסיה לגוש ליברמן. ספק אם יש פער מאוד גדול. אולי ב-2022 מרובת העולים מרוסיה ומאוקראינה יהיה יתרון מסוים לגוש ליברמן האנטי ביביסטי. מצד שני השנה היו גם עולים מאתיופיה שנוטים לימין. הנחה סבירה: אין השפעה גדולה על מאזן הקולות. אולי 1,000 קולות לגוש אנטי ביבי.

ומה עם היורדים? בעבר דמות היורד הטיפוסי הייתה מסורתית וציבור היורדים היה מאוד ימני. אני חושב שהיום הירידה קטנה ומרוכזת באנשי מדע, הייטק ויזמות מצליחים, צעירים שמסתלקים לברלין ודומותיה ועולים מרוסיה שחוזרים לרוסיה (זה אולי כבר לא יקרה במצב הנוכחי ברוסיה..). מדובר באוכלוסיות אנטי ביביסטיות. גם אם יש הטיה אנטי ביביסטית אצל העולים, ההטיה האנטי ביביסטית אצל היורדים לבטח מאזנת אותה, אם לא יותר מזה.

לסיכום: אפשר להעריך שבשנים הקרובות מדי שנה יתווספו כ-12 אלף לגוש האנטי ביביסטי לעומת 24 אלף לגוש הביביסטי. ובסיכום: 12 אלף קולות נטו לביבי. 2 מנדטים שגוש ביבי נזקק להם כדי להפוך לרוב, 59 ל-61, הם 72 אלף קולות כיום וקצת יותר בעתיד. דהיינו יש להמתין 6-7 שנים להצטברותם. יש לביבי תקווה, אבל היא די רחוקה. אם התיקו לא יישבר בעדו הפעם, אז מהזווית הדמוגרפית כדאי לו להקים ממשלה יציבה ארבע שנים עד הבחירות הבאות (אפילו אם זה אומר לתת לגנץ או לסער ראשות ממשלה ראשונה ברוטציה) ולנסות שוב אז. מאחר שהילודה המוסלמית די נתקעה מ-2005 ואילך בעוד שהחרדים המשיכו בעסקים כרגיל, ביבי צפוי להיות במצב טוב בהרבה לקראת סוף העשור. רק מה? הוא לא נהיה צעיר יותר, וגם המשפט נגדו יסתיים יום אחד.

58 תגובות בנושא “תשובה טובה לשאלה דמוגרפית טובה של ווינט

  1. בבחירות האחרונות "ימינה" קיבלה 7 מנדטים, והקימה ממשלה שהתחילה עם 62:58, אחר כך שיקלי פרש והם היו 61, ואז פרשה סילמן מה שהוריד את הממשלה ל-60 ולבסוף הפיל אותה.

    להערכתי לפחות חצי ממצביעי ימינה הניחו שימינה תצטרף לנתניהו. ז"א קצת מעל 3 מנדטים. המצביעים האלה יצביעו הפעם לליכוד או לסמוטריץ', כך שיש סיכוי גבוה יחסית שנתניהו לא יצטרך להמתין בכלל.

    Liked by 1 person

  2. א-מחיה, לגוש ביבי *עם ימינה* היו 59 מנדטים. אם רק חצי ימינה תלך איתו, אז מצבו קטסטרופלי ויידרש יותר מעשור כדי שהדמוגרפיה תוכל להועיל לו. הנחת הפוסט היא ש*מאה אחוז* ממצביעי ימינה נמצאים בכיס של ביבי בבחירות הקרובות.

    אהבתי

  3. "מבול השקרים" ש-10 מנדטים מזדהים איתו, בעוד ימינה (בנט/שקד) איבדה את כל אמינותה ולא ברור אם היא תעבור את אחוז החסימה ואולי אף לא תרוץ.
    תמריץ, קצת מודעות למתרחש סביבנו.
    לא סמוטריץ פירק את ימינה, אלא הציבור שבחר בה.
    אתה מפרש אירועים ציבורים כמו משחק כדורגל: זה מסר לזה, ההוא פגע בההוא, היא אמרה למאן דהו.
    אנחנו בזירה ציבורית. ללא ציבור תומך אין כאן אחיזה לשום נבחר ציבור.

    Liked by 2 אנשים

  4. לא בטוח שכל הדתיים ישארו מאוחדים בימינה, אפשר גם בשמאל מרכז.

    ביבי יעזוב ב 4.5 השנים הקרובות עם תום משפטו כשהוא מהנדס זיכוי תמורת פרישה ושינוי החוק לנשיאות עד מוות כמו שהיה פעם. הוא ישמור את ההכרזה על פרישה. למקרה שלא יהיו 61.

    בינתיים מה עם ספקולציות לשלושת החודשים קרובים? בנוסף לימינה שתתמוסס. מה יעשו סער גנץ ליברמן, מר"ץ?

    בחישובים שלך לא כללת שינויים בדעת הקהל לאחר הנסיון האחרון. האם מספיק בעלי דעות ימניות שהצביעו לליברמן סער וגנץ יחליטו להצטרף לאופציה ימנית חדשה שהיא לא ביבי ולתת לו את ה61?

    לשם הסדר הטוב לא בנט ראש הממשלה בעד הקדנציה הקצרה ביותר אלא נתניהו בממשלה הקודמת עם גנץ.

    יהיו שמועות בחודש הקרוב על מפלגות חדשות והתמזגויות שלא כדרך הטבע. תהיה איזו הפתעה בדקה ה 90 שתגרוף את הקולות הרק לא ביבי הימנים ואז תצטרף אליו.
    סער עם גנץ? סער עם גנץ ולפיד ליצור מפלגה זהה בגודלה לליכוד?
    שיקלי במקום 3-4 של מפלגה חדשה עם שרידי ימינה? מר"ץ עם חצי רע"ם? בן גביר וסמוטריץ' כמובן מתלכדים.
    שקד מקום 36 בליכוד והבטחת שגרירה בשנחאי ?

    האם יש סכוי שלפיד יצטרף כראש ממשלה ראשון ברוטציה לנתניהו? האם ינתניהו יסכים לשני?

    אהבתי

  5. ימינה לכאורה מצויה במצב בלתי אפשרי. איבדה את מצביעיה מהצד הביביסטי, אבל מעברה את אחוז החסימה ישרת בעיקר את הביביסטים. שקד תנסה לצאת מזה באמצעות דיבור על חופש כלכלי בתקווה שילכוד את מי שאינו אחוז בקדחת ביבי. עליי זה יכול לעבוד, אבל ייתכן שמעטים כמוני.

    Liked by 1 person

  6. אני מסכים שרוב המצביעים הוותיקים של ימינה לא אוהבים אותה יותר. אני לא יודע אם הם גם מזדהים עם השקר הספציפי של סמוטריץ׳ שהייתה אפשרות לממשלת ימין בכנסת ה-24. האמת היא שהתיעוב של סער לנתניהו היה גדול מכדי לאפשר זאת.

    Liked by 2 אנשים

  7. אוף טופיק,
    מעט הכנה לקראת ביקורו של "ידיד ישראל הדגול" באזורנו.
    לעיתים נעים להיזכר.

    עימות בין ג'ו ביידן למנחם בגין יוני 1982

    #####################################
    תחילת הרשומה:

    " עימות בין ג'ו ביידן למנחם בגין יוני 1982
    ————————————————————-

    ב-06 לאוקטובר 2020 פורסמו בערוץ 20 הדברים הבאים:
    ב-22 ביוני 1982, המועמד לנשיאות ג'ו ביידן היה סנטור צעיר מדלאוור. במהלך ישיבה של ועדת קשרי החוץ בסנאט, התפתח עימות בין ביידן לבין ראש ממשלת ישראל דאז מנחם בגין, וביידן איים בהפסקת הסיוע לישראל.

    מנחם בגין לא התבלבל והגיב בתקיפות: "אל תאיים עלינו להפסיק את עזרתך. זה לא יעבוד. אני לא יהודי עם ברכיים רועדות. אני יהודי גאה עם היסטוריה תרבותית של 3700 שנה. איש לא נחלץ לעזרתנו כשמתנו בתאי הגזים והתנורים. איש לא נחלץ לעזרתנו כשחתרנו ליצור את מדינתנו. שילמנו על זה. נלחמנו על זה. מתנו על זה. אנו נעמוד על עקרונותינו. אנחנו נגן עליהם. ובמידת הצורך אנו נמות עליהם שוב, עם או בלי עזרתך".

    ביידן הסנטור כששמע את אמירותיו החריפות של בגין, דפק בכעס על השולחן. בגין בתגובה השיב לו: "השולחן הזה מיועד לכתיבה ולא לאגרופים. אל תאיים עלינו בסיוע חיתוך. האם אתה חושב שמכיוון שארה"ב מלווה לנו כסף היא רשאית לכפות עלינו את מה שעלינו לעשות? אנו אסירי תודה על הסיוע שקיבלנו, אך אסור לאיים עלינו. אני יהודי גאה. שלושת אלפים שנות תרבות מאחורי, ואתה לא תפחיד אותי באיומים. שימו לב: אנחנו לא רוצים שחייל אחד שלכם ימות למעננו" …"

    Liked by 2 אנשים

  8. חלק משמעותי מהחישוב של תמריץ (שקיים צורך להמתין עוד 6-7 שנים לשבירת התיקו בין הגושים) מתבסס על שתי הנחות סמויות:
    1. המשך הגידול של המגזר החרדי *בקצב הנוכחי* +
    2. אי שינוי *משמעותי* של דפוסי ההצבעה במגזר זה

    לתפיסתי מגזר זה נמצא בעיצומם של תהליכי שינוי משמעותיים.
    מכאן שלהערכתי רמת הביטחון בהתממשות של שתי ההנחות הנ'ל אמורה לפחות. יתכן שיתממשו, אך יתכן גם שלא.
    אני לא מאוד אתפלא אם בשנים הקרובות חלק משמעותי מהמגזר החרדי יצביע יחד עם המפלגות הערביות. קשה לזלזל בחשיבות ההסכמה בין "מקבלי הקצבאות" על ההכרח להעמיק את "מדינת הרווחה".
    חלופית, שהלחצים הכלכלים, ההולכים וגוברים, ישפיעו על הפחתת הילודה גם במגזר זה.

    Liked by 1 person

  9. קמיליה, התינוקות החרדים שיקבלו זכות בחירה עד שנת 2040 כבר נולדו וחיים בינינו. אין פה שום שינוי אפשרי למעט יציאה בשאלה חדה ופתאומית שאין שום סימן להתרחשותה. יש אומרים שיהיה סחף של הצבעה לבן גביר. לא מאמין בכך אבל בכל מקרה מבחינת גוש ביבי אין הבדל.

    אהבתי

  10. קמיליה,
    אני חושב בדיוק הפוך.
    הציבור החרדי שקיבל בשנים האחרונות זכות בחירה (וזה שעומד לקבל בקרוב) הוא הציבור הכי ימני בחברה החרדית. תחושת השותפות שלו עם ה"גוש האמוני/מסורתי" שביבי יצר עשתה שם תהליכי עומק רבים. הייתי אומר אפילו שתחושת ההזדהות האישית עם ביבי מאוד חזקה שם. מזכיר קצת את הזדהות חלק מהציבור החרדי בקום המדינה עם בן-גוריון וראייה שלו כמשיח בן-דוד (התרחש לחלקים בפועלי אגודת ישראל).

    אם הציבור הזה יצביע למפלגות חרדיות או לסמוטריץ'/רוטמן – זה לא ידוע עדיין, אבל בבירור הוא יצביע לגוש הימין, וכל המשחקים וההצגות של גפני הם עורבא פרח. הציבור הזה לא ייתן לגפני לעזוב את ה"גוש האמוני" ולעבור לגוש השמאל. מה שנתניהו חווה עם מפגיני בלפור יהיה עשירית ממה שגפני יחווה מול ביתו, בבית-הכנסת שלו, במקווה שלו ובכל מקום.
    ולכן בניגוד להערכתך – אני מאוד מאוד אתפלא אם בשנים הקרובות חלק מהמגזר החרדי יצביע יחד עם המפלגות הערביות.

    אהבתי

  11. לתמריץ,
    גם אם הילדים שאמורים להצביע למפלגות החרדיות ולגוש הימין עד שנת 2040 כבר נולדו – דבר לא מבטיח שכמעט כל המתבגרים במשפחות חרדיות במאה ה 21 ימשיכו להצביע למפלגות החרדיות ו/או שהמפלגות החרדיות ימשיכו להצביע רק עם הליכוד.

    הבאתי ראייה מסייעת לשינויים שעובר המגזר החרדי.
    קשה לי לקבל את ההנחה שהחשיפה ההולכת וגוברת לאינטרנט, גם במגזר החרדי, לא תשפיע משמעותית גם על מגזר זה ודפוסי ההצבעה שלו.
    בנוסף, החיבה היתרה בין העסקנים החרדים לבין הערבים חשודה בעיני. לא נראה לי שהם בכיסו דל מישהו. גם לא בכיסו של נתניהו.

    ################################

    " האינטרנט והעולם הדיגיטלי בחברה החרדית: שני שלישים מהחרדים גולשים ברשת
    ———-

    שנתון החברה החרדית 2021: מחצית מהחרדים משתמשים ברשתות החברתיות; 13% בלבד מהילדים והנוער גולשים באינטרנט; בטיחות ברשת: כרבע מהחרדים מעידים כי נפגעו מתוכן פוגעני; וגם, אחוזים בודדים מחפשים עבודה ברשת, ורק כשליש מהחרדים משלמים חשבונות ורוכשים באינטרנט

    שנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה לשנת 2021 היוצא לאור זו השנה השישית סוקר את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בחברה החרדית במגוון תחומים. השנה פרק מיוחד הוקצה לשימוש באינטרנט ולעולם הדיגיטלי.

    עורכי השנתון החרדי, ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר, אומרים כי: "למרות המחאה והביקורת הפנים-חרדיות על הסכנות הטמונות באינטרנט, הנתונים מלמדים ששני שלישים מאוכלוסייה זו גולשים ברשת. עם זאת, דפוסי השימוש באינטרנט בקרב גולשים חרדים עשויים להיות שונים מאלו של גולשים לא-חרדים. כפי שראינו, רבים מהם מתמקדים בשימושים פרקטיים ולא חברתיים, בעלי מיומנות טכנולוגית נמוכה יותר ובעלי הערכה נמוכה לטכנולוגיה. ואולם, נוכחנו לדעת שכמחצית מן הגולשים החרדים באינטרנט – משתמשים ברשת גם לצרכים חברתיים, בעלי מיומנויות טכנולוגיות גבוהות והערכה גבוהה לתרומה הטמונה במהפכה הדיגיטלית לאיכות החיים ולקשרים החברתיים. אלא שגם קבוצה זו נוטה להיות זהירה מאוד בעניין השימוש באינטרנט ובעניין סינון השימוש של ילדים ונוער".

    להלן עיקרי הממצאים:

    שימוש באינטרנט
    חשיפת החרדים לאינטרנט הגיעה לכדי כמעט שני שלישים (64%) בשנת 2020 לעומת 28% בלבד בשנת 2008, אולם, היא עדיין נמוכה בהשוואה ליהודים לא-חרדים (93%). החרדים נבדלים גם בדרך החיבור לרשת, ונוטים להתחבר בעיקר באמצעות המחשב הביתי (42%), מאשר באמצעות הטלפון הנייד (30%). גם כאשר יש להם גישה לאינטרנט בשני האמצעים, יעדיפו רובם להתחבר מהמחשב (62%) – לעומת היהודים הלא-חרדים שהשימוש העיקרי שלהם הוא דרך הטלפון הנייד (72%).

    אמצעי שימוש: 61% מהחרדים מדווחים כי יש להם מחשב בבית, לעומת 88% בקרב היהודים הלא-חרדים. החרדים שבבעלותם מחשב משתמשים פחות ברוב הפונקציות של המחשב מאשר הלא-חרדים.

    דפוסי השימוש
    אופן השימוש של חרדים באינטרנט נוטה להיות פונקציונלי יותר מאשר חברתי, ומה השימוש המרכזי שלהם? במקום הראשון, הדואר האלקטרוני (88%), ולאחריו חיפוש מידע (73%), בנקאות דיגיטלית (62%), למטרות עבודה (58%) וקבלת שירותים ממשרדי ממשלה (56%). שיעורי שימוש אלה דומים לאלו של היהודים הלא-חרדי, אך עדיין נתוני חיפוש המידע נמוכים מבקרב היהודים הלא-חרדים (94%), ורק קצת יותר משליש (36%) משלמים חשבונות ועורכים קניות באינטרנט, לעומת יותר ממחצית (53%) מהיהודים הלא-חרדים.

    השימוש באינטרנט לצרכים חברתיים רווח פחות בקרב משתמשים חרדים, אך לא פחות ממחצית מהחרדים הגולשים באינטרנט משתמשים ברשתות החברתיות. פחות ממחציתם (46%) משתמשים בואטסאפ, ורק 10% משתמשים באינטרנט לצורכי משחק.

    סוגי השימוש העיקריים באינטרנט (בקרב גולשים בלבד; ב-%)

    מיומנויות דיגיטליות
    בעידן המידע אוריינות דיגיטלית נחשבת למיומנות חיונית המשפיעה על היכולת להשתלב בשוק החופשי. יותר ממחצית (60%) מהחרדים תופסים את המיומנויות הדיגיטליות כמיומנויות בסיסיות, שיעור נמוך בהרבה מאשר בקרב הלא-חרדים (92%). ייתכן שהפערים נובעים גם מכך שחרדים מדווחים פחות שמיומנויות דיגיטליות נדרשות להם בחיי היום-יום: רק 37% זקוקים להן לצורכי עבודה לעומת 57% מהלא-חרדים.

    מיומנויות בשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות
    רק 6% מהחרדים הם בעלי מיומנות רבה בחיפוש עבודה באמצעות האינטרנט בניגוד 22% מהלא-חרדים. בנוסף, כשליש בלבד (35%) מהחרדים הגולשים באינטרנט העידו כי הם בעלי מיומנות רבה בשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות חדשות באינטרנט בחיי היום יום , לעומת כשני שליש (63%) מהיהודים הלא-חרדים. עם זאת, שיעור אלו שהעידו שקשה להם לרכוש מיומנויות דיגיטליות חדשות זהה ונמוך יחסית בשתי האוכלוסיות (28%).

    בטיחות ברשת
    חרדים הגולשים ברשת מדווחים פחות על פגיעות: 14% נפגעו מפשיעה באינטרנט וכרבע (23%) נחשפו לתוכן פוגעני (לעומת 24% ו-37% בקרב לא-חרדים בהתאמה). הסבר אפשרי אחד הוא השימוש המוגבל יחסית של חרדים ברשתות החברתיות.

    במקביל, חרדים עושים שימוש נמוך יותר באמצעי הגנה ברשת: 59% משתמשים בתוכנות הגנה וכמעט מחצית (48%) מדווחים כי החליפו סיסמאות בשנה שקדמה לסקר, לעומת 64% בקרב הלא-חרדים שנוקטים בפעולות אלו.

    שימוש באינטרנט של ילדים ונוער
    שיעור הילדים והנוער (מתחת לגיל 18) שמשתמשים באינטרנט עומד על 13% בלבד בקרב הנשאלים החרדים – נמוך בהרבה בהשוואה ליהודים לא-חרדים (75%). הורים חרדים מגבילים את הגישה של ילדיהם לרשת יותר מהורים יהודים לא-חרדים (88% לעומת 57% בהתאמה), וכן את זמן השימוש בה (76% לעומת 62% בהתאמה).

    שמירה על קשרים באמצעות טכנולוגיה?
    מרבית האוכלוסייה בישראל ללא הבדלים בין הקבוצות שומרת על קשרים בעיקר על ידי מפגשים או קשר טלפוני, כאשר בחברה החרדית הקשר הטלפוני דומיננטי יותר ממפגשים (46% לעומת 40%), ואילו בקרב יהודים לא-חרדים המצב הפוך. פער משמעותי בין האוכלוסיות נמצא בשמירת קשר דרך אפליקציות מסרים כגון וואטסאפ: רק מיעוט קטן (11%) מהחרדים שומרים על קשר בעיקר באופן הזה לעומת שליש מהלא-חרדים.

    לחרדים הגולשים באינטרנט יש פחות קשרים חברתיים וירטואליים מאשר ללא-חרדים (12% לעומת 18% בהתאמה); הם מחדשים פחות חברויות באמצעות האינטרנט באופן משמעותי (26% בניגוד ל-51%); משתמשים פחות בקבוצות ייעודיות ברשת (22% לעומת 44%), ואחוזים בודדים מהם נרשמים לאתרי היכרויות (4% לעומת 19%). גם שיעור החרדים החושבים שטכנולוגיות משפרות קשרים משפחתיים וקשרים חברתיים נמוך יותר בקרב חרדים (27% ו-28%), לעומת לא-חרדים (54% ו-57%).

    השפעות הטכנולוגיה על קשרים ואיכות חיים (בקרב גולשים בלבד; ב-%)

    שימוש באינטרנט לטובת קשרים חברתיים, לפי אוכלוסייה, 2020 (בקרב גולשים בלבד; ב-%)

    עמדות כלפי טכנולוגיה
    כמחצית מהחרדים (48%) חושבים שטכנולוגיות דיגיטליות משפרות את איכות החיים לעומת 82% מהיהודים הלא-חרדים, ובקרב חרדים הגולשים באינטרנט הפער מצטמצם מאוד (63% ו-84% בהתאמה). כמו כן, כמחצית מהחרדים (49%) חושבים שטכנולוגיות דיגיטליות מצמצמות פערים חברתיים.

    ד"ר מלאך וד"ר כהנר, חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, מסכמים כי "החברה החרדית נחלקת כיום לשלוש קבוצות עיקריות בכל הקשור לאינטרנט: הראשונה, השמרנית, נוטה להתעלם מהחידושים הדיגיטליים וממשיכה להחרים את השימוש ברשת; השנייה, הפרגמטית, מזהה את הצורך בשימוש באינטרנט ומאמצת אותו לצורך תקשורת, מידע, חיי העבודה ומגוון שירותים, תוך הסתייגות מהפונקציות החברתיות שהרשת מציעה; והקבוצה השלישית, המודרנית, מאמצת את מרבית החידושים הטמונים באינטרנט. המשתייכים לקבוצה זו משתמשים במגוון הפלטפורמות שברשת, בכלל זה החברתיות, ואינם רואים באינטרנט איום לאורח חייהם. בשנים האחרונות חווינו תנועה גדולה של חרדים לעבר שימוש הולך וגובר באינטרנט, ובשנים הבאות נדע אם החדירה של המרחב הדיגיטלי למגזר החרדי תתרחב לא רק בהיקפי הגלישה אלא גם בדפוסי השימוש ברשת האינטרנט".

    שנתון החברה החרדית בישראל 2021

    Liked by 1 person

  12. תמריץ,
    אני חושב שיש 2 סחפים שונים שקשה להבחין בהם בגלל החבירה של בן-גביר וסמוטריץ':
    1. סחף של גברים חרדים צעירים לבן-גביר.
    2. סחף של חרדים בוגרים לסמוטריץ' ורוטמן.

    הסחף הראשון הוא סחף גלוי של חרדים צעירים, כאלו שלא התחתנו או רק התחתנו והם עדיין בישיבות (או במסגרות ביניים). הם מזדהים עם המסרים האנטי-ערביים, הלאומיים והיהודיים של בן-גביר. הם מדברים על הנושא עם חבריהם בישיבה, מזדהים באופן גלוי עם בן-גביר, משתתפים בהפגנות וכדומה – והפעילות שלהם כמובן משפיעה על חרדים נוספים שנמצאים סביבם.
    זה סחף שניתן להתמודד עימו (לא תמיד) בשיחה ודיבור של חרדים בוגרים יותר שמסבירים על חשיבות התמיכה במפלגות חרדיות בשביל לתמוך במערכות החינוך החרדיות. או ע"י הכנסה של הגברים החרדים הצעירים לשותפות בקמפיין הבחירות של המפלגות החרדיות וכדומה.

    הסחף השני הוא סחף שקט של חרדים בוגרים, בעיקר עובדים, בעלי משפחות גדולות, שיש להם ניסיון עם החברה שלהם, שמכירים במגבלות הפוליטיקה החרדית ורואים את הסטגנציה שבה. מנגד הם רואים את רוטמן וסמוטריץ' שמבחינתם הם אנשים יראי שמיים ושומרי תורה ומצוות. הם מבינים את המצב הפוליטי ומבינים שאין מה לצעוק על בג"ץ (כמו שבן-גביר עושה) וצריך תכנית פעולה סדורה, הבנה משפטית עמוקה ויכולת מינסטריאלית בכדי לפתור את הפלונטר של בג"ץ. מבחינתם רוטמן/סמוטריץ' הם המתאימים. וזה לא רק לגבי בג"ץ אלא גם בנושאים אחרים.
    הסחף הזה הוא סחף שקט, לא בהכרח כזה שמדברים עליו ומפרסמים אותו. לפעמים מדובר בשיחת חברים ולעיתים אפילו לא זה אלא רק שיתוף הנושא בין איש לאשתו (ואפילו לא לילדים) ותו לא. אין בו הפגנות וסיסמאות אלא בחירה אישית בלבד.
    להבנתי זה סחף משמעותי יותר כי הוא בא בגלל תהליכי עומק ולא בגלל התלהבות ילדותית.

    כמובן שמאוד קשה לתרגם את התופעות הללו למנדטים. ייתכן ומדובר בקולות מעטים. נחכה ונראה. לדעתי מאוד מעניין.

    Liked by 1 person

  13. קמיליה,
    אני אנסה לעשות זאת קצר:
    כמו שהרשתות החברתיות לא הפכו את הדתיים לפחות ימניים – כן האינטרנט לא יהפוך את החרדים לפחות ימניים.
    ואפילו להיפך !!

    Liked by 1 person

  14. ליאיר,
    האם יהיו הפגנות מרובות משתתפים ליד ביתו של גפני *אם* גפני יצליח לשכנע כמה רבנים חשובים ששיתוף פעולה עם הערבים יסייע משמעותית למגזר?
    יתכן שהעסקנים החרדיים ישכנעו את האדמורים שרק שת'פ שכזה יעזור להילחם במגמה החדשה של צמצום מה בילודה החרדית ו/או שיסייע לתקציבי "עולם התורה" שלהם וכד'.

    אני מסוגלת לדמיין שמיעוט מהחרדים לא ישלשלו לקלפי את הפתק שעליו הורו רבניו. כלומר מרידה בסתר. אבל קשה לי יותר לראות המוני חרדים מוחים בפרהסייה. יותר סביר בעיני שרוב הציבור החרדי – ימני יאלץ לסתום את אפו לפני שיכניס לקלפי את הפתק שרבניו יקדשו. אבל רובם לא יעזו לשלשל לקלפי פתק אחר.

    איני שוכחת שדרעי היה ידוע כשר פנים שמאוד קידם את האינטרסים של המגזר החרדי. וש'ס גם זכתה ללא מעט קולות ממגזר זה.
    כך שהסיפור אינו רק עם גפני והמגזר הליטאי אלא גם עם דרעי וש'ס.

    ###################################
    " דרעי הציע למשותפת להקים "ממשלת שינוי 2"
    חדשות סרוגים
    26.11.21 | 08:45

    יו"ר ש"ס אריה דרעי, הגיש לאחרונה הצעה לרשימה המשותפת, לפיה הוא יהפוך לראש ממשלה חלופית בממשלה בה נתניהו לא יוכל לכהן כשר. יקבע מועד לבחירות והימין ילך לבחירות מתוך הממשלה
    לאור ההתקרבות בין הרשימה המשותפת למפלגת ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי הציע לאחמד טיבי ולאיימן עודה, הצעה שמצד אחד תפיל את ממשלת בנט-לפיד, ומצד שני לא תאפשר לבנימין נתניהו לשמש כראש ממשלה או כשר.

    על פי הדיווח של עמית סגל ב'ידיעות אחרונות', דרעי מבין כי הרשימה המשותפת איננה מעוניינת בקיום ממשלת בנט, אבל גם לא בחזרתו של נתניהו. ההוכחה לכך היא קידומו של איימן עודה את החוק שיאסור על נאשם להרכיב ממשלה.

    לדברי סגל, לאחרונה עלה רעיון מצידו של דרעי שנועד לאפשר לראשי המשותפת לאחוז את הכבל משני קצותיו: אי אמון קונסטרוקטיבי שיהפוך מיד את יו"ר ש"ס לראש הממשלה, עם תאריך מוסכם וקרוב לבחירות.

    הרציונל מאחורי ההצעה של דרעי היא שבממשלה כזו נתניהו לא יוכל לכהן כשר, בשל האישומים נגדו, ואילו הימין ילך לקלפי מתוך הממשלה: "דרעי ראש ממשלה בקולות ביבי וטיבי. אפשר לקרוא לזה ממשלת שינוי 2", כתב סגל. "

    אהבתי

  15. תמריץ אתה צודק אני טעיתי בחישוב. אכן גם עם ימינה לא היו לנתניהו 61. במצב הזה יתכן שהתיקו בין הגושים ישמר. אני מכיר מצביעי ימינה שנמצאים בגוש הרל"ב, כך שלא ברור מהו אחוז המצביעים שם שיצביעו למפלגה ביביסטית וכמה יצביעו למפלגה רל"בית. לדעתי מי שירוויח מהענין יהיה דווקא גדעון סער, מאחר ואני לא רואה רל"בים מצביעי ימינה לשעבר מצביעים למפלגה אחרת (פרט אולי לליברמן).

    אהבתי

  16. חשה צורך להבהיר את תגובתי האחרונה,

    המגזר החרדי נחלק לשלוש קבוצות:
    א. הרבנים / ההנהגה הרוחנית
    ב. העסקנים / ההנהגה המעשית
    ג. המוני הציבור החרדי

    לתפיסתי ההשפעה הגדולה ביותר על התחום הפוליטי (ועל דפוסי ההצבעה בפועל) היא של קבוצת העסקנים.
    במקום השני בעוצמת ההשפעה על דפוסי ההצבעה קבוצת האדמורים והרבנים.
    רק במקום האחרון נמצא כלל הציבור החרדי. יהיו אשר יהיו נטיותיו הפוליטיות (הימניות – לאומיות) של אותו ציבור.

    בתקופת הקורונה, כולנו ראינו כיצד הנכד של הרב קנייבסקי מציג בפניו את השאלה על פתיחת – סגירת מוסדות הלימוד. אופן הניסוח של השאלה, וסלקטיביות הצגת עובדות, השפיעו דרמטית על פסיקתו של אותו הרב. רב שמקדיש את מרבית זמנו ומרצו לנושאים אחרים.
    העובדה שהעסקנים הפוליטים הם אלו שמתווכים את המציאות המוצגת לאותם אדמורים – הופכת אותם לבעלי ההשפעה הגדולה ביותר.
    הציבור החרדי (להבדיל מהציבור הדתי – לאומי) חונך מילדותו הרכה לציית לרבניו בכל נושא. כולל בנושאים פוליטים. מכאן שנטיותיו הפוליטיות האמיתיות הרבה פחות חשובות משל כל מגזר ישראלי אחר.

    Liked by 1 person

  17. בסיס החרדיות הוא הציות לגדולי התורה ובניגוד לכל סקטור אחר לבד מהדתיים הלאומיים האדוקים ואולי גם מצביעי רע״מ, החרדים לוקחים ברצינות רבה את אש הגיהנום שתאכל אותם אם לא יצייתו לגדולי התורה. תמריצים עובדים. לכן אני חוזה שגם בבחירות 2022 נראה שאחוזי ההצבעה בערים החרדיות למפלגות שאינן חרדיות הם נמוכים מאוד. האם ייתכן שנראה 5% הצבעה לסמוטריץ׳ ולבן גביר במודיעין עילית? ייתכן. זה לא משנה דרמטית. בבחירות הקודמות זה היה 2.2%.

    Liked by 1 person

  18. האינטרנט יגביר את היציאה בשאלה בקרב חרדים אשכנזים, ויוצאים בשאלה אשכנזים מאבדים עניין בלאומיות כמו שאיבדו עניין בדתיות ומתקרבים לקוסמופוליטיות. אבל כל עוד החומה החרדית לא קורסת יציאה בשאלה תישאר עניין מינורי. לא יותר מ-5 אחוז בליבת הציבור החרדי.

    אהבתי

  19. מעניין אותי לשמוע את דעת חברי הפורום המכירים טוב ממני את העולם החרדי בעניין הבא:
    בניגוד למצב לפני ממשלת השינוי, כרגע המשך הקיפאון הפוליטי משמעותו המשך כהונת ממשלת מעבר בראשות לפיד ובלי חרדים. כלומר החרדים הפעם נמצאים בצד המפסיד ולא המרוויח מהמשך התיקו הבין גושי. האם אינם צפויים להתגמש לכיוון לפיד, נוכח מצב זה? הרי החרדים הם פרגמטיים גדולים ומוכנים לפשרות יפות כל עוד האינטרסים שלהם מקבלים מענה.
    לפיד, לדעתי, לא יהסס לתת להם מה שירצו, וגם יצליח בקלות למכור זאת לבוחריו כל עוד זה מונע את חזרת ביבי.

    Liked by 1 person

  20. להבנתי ההנהגה תסכים לכך אבל הציבור יתנגד ולכן זה לא יעבור. הדבר היחיד שיעבור את הציבור זה כחול-לבן ולא מעבר.
    אנחנו נראה סבב חוזר של מה שקרה בממשלה הנוכחית, שימינה התרסקה במרווח שבין בוחריה לבין השמאל.
    זה מה שיקרה אם המפלגות החרדיות יצטרפו לממשלת שמאל.
    לכך צריך להוסיף שהחרדים האשכנזים לא יכנסו ללא ש"ס שהיא בוודאי יכולה לקבל עונש מבוחריה, לעומת יהדות התורה שהיא יותר חסינה.

    Liked by 1 person

  21. רינגו,
    המפלגה החרדית האשכנזית מורכבת בפועל מ7 חצרות (לכל ח"כ מקור סמכות נפרד). הנטייה שמאלה מאפיינת רק את הח"כים הליטאים (לא כולם) והיא מנוגדת לעמדת הציבור הליטאי. בנוסף מתקיימת אמירתו של הרב שך (יונה מדינית קיצונית) לפני פטירתו שהציבור החרדי ילך תמיד עם הציבור המסורתי. הח"כים החסידים לא יאפשרו הליכה שמאלה. מלבד החסם החסידי להליכה שמאלה קיים גם החסם הש"סניקי. החרדים האשכנזים לא יילכו לקואליציה ללא ש"ס.
    שולמית אלוני אמרה פעם שהיא מוכנה לחבוש שטריימל למען השלום. זו לא העמדה של ליברמן כך שקואליציית רל"ב-חרדים אינה אפשרית בשום קונסטלציה

    Liked by 2 אנשים

  22. אני מאמין שאחרי הבחירות תקום ממשלה של ביבי וגנץ או ביבי בתמיכת שקד או אם יהיה מזל גדול במיוחד לביבי: גוש ביביסטי 61 מלא. מאמין שלא יהיו בחירות שש. ביבי הבשיל לתת לגנץ מקום ראשון ברוטציה, וגנץ לדעתי הבשיל לקבל סבב נוסף ברוטציה עם ביבי למרות העוקץ בפעם הקודמת, ובתנאי שהוא ראשון.

    אם שקד לא תצליח לתת לביבי רוב, וביבי יגיד לחרדים שהוא לא מוכן לתת לגנץ ראשון ברוטציה ומעדיף להמשיך לסבב שישי, זה לגמרי יוציא אותם מדעתם, ואני לא מאמין שזה יקרה. אבל לא יודע מה השוט של החרדים על ביבי במקרה כזה.

    אם גנץ ידרוש את החלפת ביבי בראשות הליכוד לא נצא מהשיתוק הפוליטי ונמשיך לבחירות 6. להערכתי עדיין אין לחרדים דרך לכפות על ביבי לפרוש. אם יסרב לתת לגנץ ראשונות ברוטציה, הם כן ינסו להיות ברוטליים עם ביבי.

    אהבתי

  23. נניח שיש 61 לגוש אנטי ביבי, האם אפשר יהיה לכונן ממשלה עם המשותפת ומייד להחליפה בחרדים כדי שלא לחיות על התמיכה הבלתי אפשרית של חד״ש או בל״ד? להערכתי עדיין לא הגענו לרגע שבירה כזה של החרדים, אבל העולם מלא הפתעות.

    כלומר אני מסכים עם יאיר וחייל זקן, אבל זה לא בביטחון של מאה אחוז.

    אהבתי

  24. פרט לימינה, אנשים לא יזוזו מהגושים שלהם והמפלגות שלהם. אפילו אם המנהיג שלהם ירה במישהו ברחוב רוטשילד הם יצביעו עבורו. אם לא תצוץ מפלגה שתמשוך מספיק קולות ימניים מגוש הרק לא ביבי כשהיא פונה להגיון, לא תהיה ממשלה והנוכחית תמשיך עם לפיד שיש לו כוח עצום כרגע ורק מה להרוויח מלהשאיר את המצב כפי שהוא ,או להצטרף כראש ממשלה ראשון. כך או כך לפיד ראש ממשלה. לטובת המדינה עדיף שביבי יהיה ראש ממשלה יציב ל4 השנים הבאות על פני כל אופציה אחרת.

    אהבתי

  25. נתן, אהבתי את הווריאציה על המשפט המפורסם של דונלד טראמפ על כך שיירה במישהו בשדרה החמישית ועדיין לא ינטשו אותו. משפט נבואי לאור מה שקרה בגבעת הקפיטול והעובדה שהוא עדיין המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים.

    Liked by 1 person

  26. קיימת תשובה לטענה שאנשים אינם מחליפים גוש (פרט למיעוט ממצביעי ימינה שנותרו עם שקד ו/או אנשים המייחסים לכחול לבן של גנץ השתייכות לגוש הפוליטי המועדף עליהם).
    אנשים אינם חייבים להצביע למפלגה בגוש הנגדי בכדי להשפיע על תוצאות הבחירות. די והותר אם רבים, מתומכי אחד הגושים, יחליטו להישאר בביתם ביום הבחירות.

    בהקשר זה, נדמה לי שהימין עדין לא קלט את עוצמת ההשפעה של מסע השמאל (והאידיוטים השימושים שלו מגוש הימין) להכפשת תדמית ה"ביביסטים".
    מספר מנדטים קריטים שיכולים להטות את תוצאות התיקו הפוליטי, ומחזיקים בהשקפות עולם ימניות יעדיפו להישאר בביתם / יטענו ש"אין להם למי להצביע" / ירצו להשלות את עצמם שאחת מהמפלגה שנכנסה לקואליציה הנוכחית שייכת לימין וכד'. העיקר, מנקודת מבטם, יהיה להגן על דימויים העצמי והחברתי מהשתייכות למחנה הנחותים והעלובים.

    נדמה לי שאפילו אלו שמנסים להגן על מצביעי הליכוד ולתקוף את מכפישיהם – עדין לא קלטו את מלוא מניעי השמאל לא להרפות, ולו לרגע, מניסיונם להכפיש את מצביעי נתניהו ולהשפילם.

    ##############

    גדי טאוב
    4 שע׳
    אני בטוח שבינו לבין עצמו קלמן טופח לעצמו על השכם שהוא הגון, וישר ומוכן לבקר גם את המחנה "שלו". בפועל הוא עושה דבר הרבה פחות אצילי: מצטרף לדה לגיטימציה הגזענית למחצה של מצביעי הליכוד, בדיוק כדי שיוכל לטפוח לעצמו על השכם. הפניה לשמאלנים לא לקרא היא הכובע הבוער על ראשו: זה הרי להפך.

    קלמן ליבסקינד
    · 18 שע׳
    חבורה קיצונית במחנה הביביסטי החליטה לשרוף את המחנה הלאומי על יושביו / משהו רע עובר על הביביסטים מאז ירד נתניהו מכס רה"מ. הגרעין הקשה שלהם, המובל על ידי כמה אנשי תקשורת, עסוק בסימון "בוגדים" בימין, ובניסיון אינטנסיבי להרתיע אותם מלהשמיע קול. אסור להיכנע להם
    https://maariv.co.il/journalists/Article-930343

    ארז תדמור
    17 שע׳
    לא קלמן, לליכודניקים ול״ביביסטים״ אין בעיה עם ביקורת לגיטימית.
    העיוורון שלך הוא המחשבה ההזויה ששיח הביביזם הוא ביקורת לגיטימית.
    הוא לא.
    זו הכללה, ביזוי, התנשאות, גזענות ודה לגיטימציה של מיליוני אנשים.
    הטורים המתקרבנים שלך הם מופע מרהיב של חוסר מודעות עצמית. מגדף ואז מתפלא מהתגובה

    ·

    19 שע׳
    אמנון אברמוביץ' מתפרנס מהטון לא מהתוכן. כבר שנים הוא מאביס אותנו בהבלים שלא יאמנו – אבל האינטונציה? פצצה.

    בדיחה לשבת
    =========
    אמנון אברמוביץ': "יוסי ביילין כבר מזמן לא שמאלן…"

    אהבתי

  27. נתן אני לא רואה את הכוח העצום של לפיד כראש ממשלת מעבר. מלכתחילה הצעדים שהוא יכול לנקוט בהם מוגבלים, בין השאר גם על ידי היועצים המשפטיים. מעבר לכך אם לא תוקם ממשלה אחרי הבחירות הרי שיהיה לו קשה מאוד להעביר חוקים בלי רוב בכנסת.

    אהבתי

  28. מצביעי נתניהו משתקים את המדינה כבר שלוש שנים. הבעיה הקשה ביותר של המדינה כיום (לצד הצנטריפוגות המסתובבות באירן) היא שהם לא משלמים מחיר על כך. בתנ״ך אלוהים גומל על עבודת אלילים במחיר נורא. בימינו אנחנו עוד לא רואים זאת.

    אהבתי

  29. תמריץ
    טענה מוזרה. מצביעי ביבי משתקים את המדינה? באותה מידה מצביעי לפיד משתקים את המדינה כי הם מצביעים למישהו שמסרב בכל תוקף לשבת עם המנהיג הנבחר של הצד השני.
    חייל
    לגבי ליברמן אני חולק עליך. לדעתי אין לו שום בעיה לשבת עם החרדים, הוא פוליטיקאי נטול עקרונות. הסיבה שסירב לשבת איתם היתה כדי לדפוק את ביבי, הם היו רק התירוץ. אם הפעם הוא יצטרך לשבת איתם כדי לדפוק את ביבי, הוא יעשה גם את זה.

    Liked by 2 אנשים

  30. קצת מוזר לי השילוב של סער עם גנץ. הם טוענים שהם רוצים למשוך מצביעי ימין, אבל איזה מצביע ימין יצביע לגנץ? מלבד זאת הם משום מה שכחו את ליברמן. בפעם האחרונה שבדקתי הוא לא בדיוק היה שייך למחנה השמאל. לדעתי ליברמן יתחזק כתוצאה מההתפרקות של ימינה והשילוב המוזר סער-גנץ.

    אהבתי

  31. רינגו,
    הבייס של ליברמן הוא חצי מיליון גויים זכאי חוק השבות שמספרם גדל ב10K מדי שנה. כשליברמן רץ ברשימה אחת עם הליכוד הם לא הצביעו לרשימה המשותפת. לליכוד אין יכולת להשפיע על מצביעי גנץ/לפיד אבל הוא יכול לשכנע מצביעי ליברמן לא להצביע. יוקר המחיה, התנהלותו במלחמת רוסיה/אוקראיה ונטישתו את העיסוק בנישואים אזרחיים הם נושאים מצויינים למכונת רעל נגד ליברמן.

    אהבתי

  32. חייל מכונת רעל תהיה גם תהיה, אני התכוונתי לטענתך שליברמן לא יסכים להתפשר עם החרדים ולכן קואליצית רל"ב חרדים אינה אפשרית.
    ייתכן שאינה אפשרית מהסיבות האחרות שאתה ויאיר ציינתם.

    אהבתי

  33. רינגו, אם מצביעי לפיד היו יכולים לקבל את ממשלת חלומותיהם אם היו מחליפים את לפיד באורנה ברביבאי ומתעקשים על לפיד שבחירה בו משתקת את המדינה.. גם זה היה סוג של פולחן אישיות.
    ובפרט אם זה היה אחרי שלפיד היה חותם על הסכם רוטציה להוצאת המדינה מהפלונטר ומייד מפר אותו.

    אהבתי

  34. רינגו,
    אין היתכנות לקואליצית שמאל וחרדים ויש לכך מספר סיבות. אין גם היתכנות לקואליציית שמאל כמו זו היוצאת. המהלך של גנץ וסער מנע את מחיקתו הוודאית של סער ויתכן שהציל את גוש הרל"ב. ביבי זקוק למחיקה של מרץ ו/או רע"ם כדי לנצח. אני לא רואה איך הוא מדליק את השטח הליכודי כך שאחוז ההצבעה יגדל. היחיד שיש בכוחו לגרום לכך הוא לפיד. גם ארוע ביטחוני משמעותי יכול לעזור. היידה נסראללה

    אהבתי

  35. אמחייה, יותר מתמיד אנחנו במה שנקרא במשחק השח stalemate ולא נראה שיש שום יציאה ממנו.

    ההתאחדות של גנץ וסער יוצרת מפלגה חדשה, יוגורט בשני טעמים. באופן זמני השלם גדול מסך חלקיו. לא נראה שסער יכנס לממשלה תחת ביבי ולכן כבר אופצית גנץ ראשון לא מעשית.
    כעת תורם של שיקלי וימינה לצאת לשוק עם מוצר שעובר את אחוז החסימה.

    אף אחד לא יסכים יותר להמשיך בבחירות אחרי ששנה וחצי הרסניים לא הביאו שינוי בעמדת הבוחרים. גם לא יתכן יותר שהאופוזיציה תסרב לתמוך בחוקים ולהעביר תקציב, הציבור לא יקבל את זה יותר.
    לפיד אחרי הבחירות יעמוד בראש ממשלת מעבר, בראש המפלגה השניה בגודלה, בכסא בו ישב ביבי 3-4 מערכות ללא הכרעה, אלוף עולם בשחמט שנשאר אלוף כל זמן שלא מובס, אין סיבה לצאת מהעמדה.

    הפתרון ההגיוני לימין הוא שנתניהו יפנה את מקומו אבל מכיון שאפילו לא השאירו לו אופציה של שר, בשל גילו הוא יסרב. הוא מקבל הגנה טובה יותר במשפט בשל החשיפה שנובעת מתפקידו, אם הוא ירד מהבמה הוא יסיים את חייו עם כתם ולא כגיבור, הוא ילחם ותמות נפשי עם פלישתים. (זכוי מלא + נשיאות תמורת פרישה?).
    הוא יכול להציע ללפיד להמשיך שנתיים ולהתחלף אתו, כשהוא מושך בחוטים כראש ממשלה חליפי, לפיד יבחר לצאת מאור הזרקורים. זה פתרון נוח לכולם, אפילו לגנץ ולסער, ליברמן ילד עקשן בעייתי ולא צפוי, לא משחקים אתו.

    שימו לב שרע"ם לא התחזקה, ממש כמו שאנחנו לא מתלהבים משתוף פעולה אתם גם הם לא מתלהבים משיתוף פעולה אתנו. גם מבחינתם הנסיון לכאורה נכשל.

    אהבתי

  36. חייל אתה עלול להיות מופתע. לדעתי הסיכוי לממשלת שמאל-מרכז-ימין רל"ב-חרדים גדול משמעותית מאפס. אבל אני עדיין מהמר על גוש נתניהו בסיבוב הזה.

    אהבתי

  37. נתן לגבי רע"מ נדע רק בבחירות. סקרים יכולים להיות רחוקים מהמציאות כפי שכבר ראינו בעבר. מצד שני, ערבים, לך תדע. אולי הם מעדיפים לירות לעצמם בראש כדי לפגוע לנו ברגל.

    אהבתי

  38. arn אני לא בטוח שאלה אכן בשורות טובות. ירידת מחירים עלולה לעצור את עליית הריבית, וזה לדעתי גרוע יותר מעליית מחירים (וריבית) באופן זמני. השוק כבר שנים פועל בתמריצים מעוותים מאוד, וצריך מדי פעם לתקן אותם לפני שחוזרים לחגיגה חסרת האחריות. אם אני לא טועה אתה זה שהלין על מחירי הדירות הגבוהים. הדרך היחידה לתקן זאת כיום היא העלאת ריבית, ובאופן אירוני כדי שזה יקרה צריך שהמחירים של מוצרי צריכה יעלו.

    אהבתי

  39. אחרי איחוד גנץ-סער – אם מרצ והעבודה מתאחדים זה מחליש את הסיכוי לממשלת ימין.

    אהבתי

  40. מי זה היה שאמר פה חבל שאין לנו עוד מנסור עבאס? יאיר, אמחיה ארן?
    מוטי קידר על הניסוי שנכשל עם רע"מ:"האסטרטגיה היחידה של האחים המוסלמים היא להפוך את העולם לאיסלמיסטי"

    Liked by 1 person

  41. ליאיר,
    כתבת: "אחרי איחוד גנץ-סער – אם מרצ והעבודה מתאחדים זה מחליש את הסיכוי לממשלת ימין."
    ——————
    נראה לי שעדין מוקדם מדי להעריך זאת. אולי השפעת האיחודים הללו דווקא תועיל לגוש הימין. ואולי לא.

    מהיכרות אישית עם מספר מצביעי כחול לבן (ברור שמדובר במדגם מאוד לא מייצג) הייתי מגדירה אותם כ"מפאיניקים ביטחוניסטים". אלו שבעבר הרחוק הצביעו לעבודה של יצחק רבין ו/או הם תומכים נלהבים בזכותם של מי ש"שירתו את המדינה" ,(כלומר גם בכירי מערכת הביטחון) לקבל פנסיות תקציביות מאוד נאות.

    השתלטות פרוגרסיבים א-ציוניים, כדוגמת מרב מיכאלי ואורלי מואטי, על מפלגת העבודה מאוד לא מצאה חן בעיניהם.לתפיסתם מפלגתם הפכה לכמעט תואמת מר'צ.
    תהליך שהבריח אותם מהמפלגה שתפסו בעבר כשלהם.
    יאיר לפיד, נתפס בעיניהם כיאפי תל אביבי הולל, שטחי ומפונק. מכאן שנפסל על הסף.
    ואילו גנץ, למרות חוסר התלהבותם העזה ממנו, לפחות נתפס בעיניהם כ"אחד משלהם".
    מאוד לא ברור לי האם יצליחו להשלים עם נוכחות "הליכודניקים הקיצוניים", כדוגמת גדעון סער וזאב אלקין, במפלגה לה הם שוקלים להצביע.

    אבל על פי התסריט שהצגת – הם גם לא יצליחו לסגת חזרה אל מפלגת האם שלהם. למפלגת העבודה. איחודה עם מר'צ אפילו ימנע מהם מלהתלבט האם לשקול להצביע לה.

    מכאן, שעל פי התסריט שהצגת – אין לי מושג למי יצביעו. אולי יבחרו, לראשונה בחייהם, להישאר בבית ולא להגיע לקלפי.

    Liked by 2 אנשים

  42. תמריץ
    היות וביש עתיד לפיד הוא השליט העליון, התרחיש שהצעת לא יכול לקרות. אם כך מה יכלו מצביעי לפיד לעשות כדי להפסיק את שיתוק המדינה? להצביע למישהו אחר שכן מוכן לשבת עם ביבי. האם עשו זאת? לא. לכן הם אשמים באותו פולחן אישיות שאתה מדבר עליו.
    אחרי הפרת ההסכם מצדו של ביבי כבר באמת אין סיבה לאף אחד להסכים לשבת איתו, בזה אנחנו מסכימים. אבל לפני ההפרה, כשגנץ עשה מעשה אמיץ וניסה לסיים את השיתוק, איזה תגובה הוא קיבל מלפיד ומצביעיו?

    Liked by 1 person

  43. קמיליה,
    צריך להפריד בין 2 דברים:
    1-הכרעה ברורה לתסבוכת השלטונית
    2-מצב השמאל

    לגבי מצב השמאל:
    אני חייב להעתיק מאראל סגל את השימוש במטפורת הלוויתן ממובי דיק. ברור לי שהסיפור של רל"ב יהרוס את השמאל כמו שקרה בסבבים קודמים. השמאל יצא חבוט מהסיפור לא משנה גם אם הוא יזכה בבחירות או ימנע ראשות ממשלה מנתניהו.

    זה סיפור ישן של השמאל בישראל:
    כל הסיפור של שלום ומסירת שטחים לא התחילו ב-67 אלא ב-77 בכדי להתנגד לימין, כולל אוסלו שמטרתה הייתה "לנרמל את העם הזה ולהוציא ממנו את ההיסטוריה שלו ביו"ש" (רון פונדק), וכולל ההתנתקות שמטרתה הייתה "להחזיר את הדתיים-הלאומיים למקומם הראוי" (יאיר לפיד).
    כל הסיפור של בית המשפט העליון בא בכדי למנוע מדיניות ימין שנבחרה באופן לגיטימי.

    כמו שהסבבים הקודמים רק כיווצו את השמאל – כן הסבב הנוכחי של רל"ב בא בכדי לשבור את הימין ולא "מלחמה בשחיתות" או "מלחמה בפלגנות", אבל התוצאה תהיה כמקודם – שמאל "מצטמק וטוב לו".

    לכן בטווח הארוך אני מאוד אופטימי – אבל בטווח הקרוב אני דואג לכך שתהיה הכרעה ברורה לטובת הימין. וכמו שהאנשים שאת מדברת עליהם הצביעו בפעם הקודמת לאיחוד עבודה-מרצ או לאיחוד עבודה-גשר – אני לא רואה שהפעם זה ישתנה.

    Liked by 1 person

  44. נתן,
    לא אמרתי שחבל שאין לנו עוד מנסור עבאס. אמרתי שאני לא יודע מה המטרות שלו ומבחינתי הוא חידה לא פתורה, וייתכן שהוא לגיטימי (שלא כמו שאר חבריו ברע"מ).
    אני אשמח לראות סרטונים שלו בערבית (עם תרגום) בו הוא אומר את הדברים שקידר אומר בשמו – אבל לא ראיתי כאלו סרטונים.
    אם יש לך אשמח שתשתף.

    אהבתי

  45. לגבי מנסור עבאס להבנתי הוא אומר לכל אחד את מה שהוא רוצה לשמוע, כמו כל פוליטיקאי טוב. מה שבאמת מענין זה מה המטרות האמיתיות שלו. לדעתי כל הענין של להשתלט על השלטון מבפנים זה קשקוש מוחלט. אין להם מנדטים בשביל זה ולעולם לא יהיו להם. לכן אני חושד שהמטרות של עבאס הן במקרה הרע נטרליות מבחינתנו ובמקרה הטוב חיוביות. אין לי ספק שהוא באמת בא לקדם את מצב המגזר הערבי בישראל, וכפי שאמרתי בעבר זה דבר חיובי ממספר סיבות. אני מקווה שהוא ישב בממשלה הבאה בין אם זו תהיה ממשלת נתניהו ובין אם ממשלה רל"בית.

    Liked by 2 אנשים

  46. יאיר אני חושב שאתה טועה לגבי "שטחים תמורת שלום". רעיון העיוועים הזה הוא ישן נושן, והחל עוד בתוכנית החלוקה המקורית בה היינו אמורים לחלוק את ישראל עם הפלסטינים ב-1948. יש אנשים שפשוט אוהבים להאמין בחלומות, ומסרבים להכיר במציאות במיוחד כאשר המציאות הזו קשה. אני אגב בעד "שטחים תמורת שלום" – כל עוד ישראל היא הצד *שמקבל* שטחים ו*נותן* שלום. אם זה לא נשמע למישהו הגיוני לא ברור לי מדוע הכיוון ההפוך אמור להיות הגיוני.

    Liked by 1 person

  47. אמחייה,
    אין רעיון שלא ניתן למצוא לו מקור בעבר.
    כך גם רעיון השלום, וגם החזרת השטחים שעלתה מהיום הראשון למחרת מלחמת ששת-הימים.
    אבל הרעיון הפך לתכנית פוליטית סדורה רק אחרי 77.

    אהבתי

  48. התגובה של יאיר ב 16:57 כל כך מדוייקת שמאכזב לראות שהיא קיבלה רק ליק אחד.

    רינגו, תמריץ לא יכול להבין את מה שאתה אומר לגבי פולחן אישיות (לפיד הוא השליט העליון). לדבריו הוא התאכזב מנתניהו ולכן קשה מאד להבין דברים בפרופורציות. ברגע שקבענו עמדה לגבי אדם קשה מאד להזיז אותנו משם ואנחנו מתעלמים ממה שלא מתאים לעמדתנו.

    אבל גם אתה עושה דבר דומה, בטענה שלך "אחרי הפרת ההסכם מצדו של ביבי כבר באמת אין סיבה לאף אחד להסכים לשבת איתו, בזה אנחנו מסכימים. אבל לפני ההפרה, כשגנץ עשה מעשה אמיץ וניסה לסיים את השיתוק, איזה תגובה הוא קיבל מלפיד ומצביעיו?"
    חייל זקן כבר הבהיר מספר פעמים שזה כלל לא היה כך, שגנץ המשיך לחבל במערכת גם מבפנים בניגוד להסכם. חוסר הבגרות הפוליטית שלו, האופי העקשן שלו. בחייו הפוליטיים הוא עד עכשיו בעיקר זרק מפתחות ברגים למערכת והעביר חוקים שוליים יצוגיים. זה לא שביבי היה אתו שנתיים ואז לא עמד בהסכם. לא היה שקט ותפקוד של הממשלה שזו היתה הסיבה להכניס את גנץ בזמן משבר הקורונה. איזה מעשה אמיץ עשה גנץ? היה מצופה ממנו להכנס לממשלת אחדות ולשתף פעולה. הוא היה פיל בחנות חרסינה.

    יאיר ואמחיה, מאחר ואנחנו לא דוברי ערבית אני חושב שאפשר להאמין למרדכי קידר כשהוא אומר שבערבית מנסור עבאס אומר משהו אחר.
    לדברי אמחיה הוא אומר זאת כדי שהצד שלו יקבל את זה, אם כך הוא משקר למישהו. למי? אבל זה לא ממש הנושא:
    נניח שכוונתו באמת לשפר את תנאי המגזר שלו וכלל לא חשובה דעתו אם יש ליהודים זכות למדינה או לא, השאלה היא האם אנחנו צריכים לסייע לו לשפר את תנאי המגזר ללא תמורה מדינית. כשיגידו בלב שלב וישכנעו שהם קיבלו אותנו כמדינת היהודים ניתן להם מכספנו, עד אז הם עלוקות. שיפור תנאי המגזר רק מזיק לנו כמדינה יהודית. מדוע שנספק חמצן לסרטן שמקנן בגופנו? אנחנו חוזרים ואומרים שכשהם רואים כמה כף לגור במדינה יהודית דמוקרטית וכמה רע בכל מדינה ערבית אחרת הם מבינים שזה עדיף להם, אבל אם תעשו הצבעה בקרבם תראו חד משמעית שהם מעדיפים את החמס בשילטון.

    Liked by 2 אנשים

  49. נתן יש בישראל בני מיעוטים שרואים – או לפחות ראו – כבוד בלשרת את המדינה. האדמה רוויה בדמם של הדרוזים שנלחמו עבור ישראל. בעבר – ובאופן חלקי גם היום – היו לא מעט בדואים מוסלמים שנלחמו בשורות צה"ל. אני משוכנע למשל שחייל זקן הכיר אישית כמה גששים בדואים. גם היום יש ערבים נוצרים וגם מוסלמים שמתגייסים למשטרה. יכול להיות שהם מיעוט, אבל במקום להרחיק אותם צריך לקרב אותם ולחזק את הרצון שלהם לתרום. אתה יכול להפוך אותם לאוייב, או שאתה יכול לנסות להפוך את ה"סרטן" למשהו אחר, הבחירה בידך.

    אהבתי

כתיבת תגובה