כל הכוח שבעולם 2022

דו״ח צריכת האנרגיה העולמית של BP פורסם היום. אחרי האירועים הנדירים והחריגים של שנת הקוביד 2020, שבה לתקופה לא קצרה חוצות הערים שממו ללא תנועה, צריכת האנרגיה העולמית חזרה בערך למסלולה ב-2021.

כמו בכל הדו״חות של השנים האחרונות, את הממצא החשוב והמשמעותי ביותר ניתן לסכם בשתי מילים: חצי אחוז. חצי אחוז זו התוספת השנתית לחלק של אנרגיות מתחדשות (לא כולל אנרגיית סכרים) באנרגיה העולמית. ב-2020 השיעור היה 6.1%. ב-2021 הגענו ל-6.7%. כרגיל הרוח משמעותית יותר מהשמש, כמעט פי שניים. יש כיום מגמה של הקמת טורבינות רוח ענקיות בלב ים, והרבה פרויקטים מסוג זה מצויים בתהליכים. בישראל רשמו יוצרי הדו״ח את תרומת הרוח כאפס למרות חוות הטורבינות בעמק הבכא. לעומת זאת ניתן לראות בדו״ח את תרומת תחנת הכוח באשלים למשק האנרגיה בישראל.

הנפט היה ועודנו מקור האנרגיה מספר אחת של האנושות. הוא מספק לנו 31% מהאנרגיה. לעומת הגז הטבעי – 24%, הפחם – 27%, אנרגיית הסכרים ההידרואלקטרית – 7%, אנרגיה גרעינית – 4% ואנרגיות מתחדשות כאמור – 7%. הנפט עלה ב-2020, אך לא חזר לגמרי לרמתו מ-2019 טרום הקוביד.

עדיין ישנו גידול ברור בפליטות הפחמן הדו חמצני. בעשור האחרון הגידול הסתכם ב-0.7% לשנה. עוד לא הגענו לפסגה, ולא ברור מתי נגיע. גם ב-2021 הוסיפו הסינים כמויות גדולות של אנרגיית פחם לתמהיל האנרגיה שלהם. רוב משק האנרגיה הסיני מונע בפחם, וזו בעיה גדולה מאוד. הסינים גם מוסיפים הרבה אנרגיה מתחדשת, אבל התוספת מפחם הייתה גדולה יותר ב-2021.

הדו"ח מרגיע לגבי מי שחושש ממחסור בליתיום לבטריות. רואים בו שאוסטרליה מצליחה להזניק בשנים האחרונות בחדות את הפקת הליתיום שלה. קובאלט, לעומת זאת, נכרה כמעט אך ורק בקונגו, אחת המדינות הלא יציבות בעולם. אין זה מפתיע שהדבר מטריד את יצרני המכוניות החשמליות ושבטריות נטולות קובאלט נמצאות על סף פריצה.

בהרחבת השימוש באנרגיה הגרעינית, כמו מדי שנה, לא ניכרת שום פריצת דרך. גם לא הייתי מהמר שתהיה פריצת דרך, כל עוד לא מופיעה בשוק טכנולוגיה שונה לגמרי מהקיימות. זמן תכנון והקמה של תחנת כוח גרעינית עומד בערך על 15 שנים, והעלויות תמיד אסטרונומיות וחורגות מהמצופה.

רק אתמול פגש הנשיא ביידן באורסולה פון דר ליין שעומדת בראש האיחוד האירופי ופרסם איתה הצהרה משותפת על מציאת חלופות לאנרגיה מרוסיה. בהתבסס על הטבלה בדו"ח שמראה את העליה המדהימה בייצוא גז נוזלי מארה"ב בשנים האחרונות (פי 6 מאז 2017) ומאוסטרליה (פי 3 מאז 2014) אפשר שזה העתיד הנראה לעין שצפוי למשק האנרגיה של העולם: לקבל גז טבעי באוניות ממדינות יציבות (כולל מדינתנו, דרך מצרים); להשתחרר מהתלות ברוסיה ובמדינות חורשות רע אחרות; ולהוסיף, בקצב סיזיפי אך יציב, עוד טורבינה ועוד פאנל סולארי. 

8 תגובות בנושא “כל הכוח שבעולם 2022

  1. According to the Nuclear Energy Agency (NEA), it takes about five to seven years to build a large nuclear unit.

    למרות שמקרון טוען שלוקח 15 שנה.

    ככל הנראה גז נוזלי יתפוס חלק משמעותי יותר ובטווח הארוך יותר ה הידרוג'ן. התפתחות הבטריות לכאורה תעודד טורבינות גז וייצור חשמל מהשמש אבל בפועל זה ישאר מקור שולי עד אשר ימצאו מקורות מבוססי אנרגיה אטומית.

    במדינות קרות נהיה מקובל מאוד geothermal energy חימום ביתי על ידי מים שמתחממים בעומק רב בקידוח ביתי פרטי ועולים בסיבוב מחזורי, זה כיום יעיל לא יקר במיוחד ולאחר שנבנה הוא לנצח בחינם. היות וחימום ביתי צורך הרבה מאד אנרגיה כיום זה כנראה הפתרון.
    גם מדברים על יצירת אנרגיה מהבדלי הטמפרטורה בים ומתנועות הגלים. שאלה של זמן קצר עד שימצאו פתרונות יעילים.

    אהבתי

  2. מישה
    אילולי המימון המדינתי לפאנלים סולאריים ולעוד פתרונות לא יעילים יתכן שהפתרונות שהצעת היו שאלה של זמן קצר – אבל המוני חברות עוסקות בייצור מסובסד במקום להתעסק בפיתוח משהו יעיל.

    Liked by 2 אנשים

  3. אוף טופיק,
    על תנועה אמריקאית – יהודית ("עמיות יהודית") שעדין לא מוכרת מספיק (למרות השפעתה על ח'כים של יש עתיד, על האורינטציה של המוזיאון שהוקם על חורבות בית התפוצות, על אמירת קדיש על "חללי החמאס" בעזה ועוד ועוד).

    Liked by 1 person

  4. *ה*תשובה לעריצות של יפה בן דויד ושות' ולבינוניות הממארת שהיא מקדמת בתחומי שליטתה

    ##############################################################

    בית המחוקקים של מדינת אריזונה הנמצא בשליטת המפלגה הרפובליקנית אישר הצעת חוק שמרחיבה את התוכנית לבחירת לימודים ובתי"ס כך שתכלול תלמידים מהגן ועד לכיתה יב'.
    התוכנית מעניקה להורים את החופש ואת הגמישות בבחירת החינוך לילדיהם.
    הצעת החוק מקצה $7,000 לילד לצורכי לימודים. משפחות יכולות להשתמש בסכום לתשלום שכר לימוד בבית ספר פרטי, קורסים מקוונים לחינוך ביתי, שיעורי עזר, ספרי לימוד ועוד. בתי ספר ציבוריים ייהנו מהמימון על בסיס כל תלמיד.

    ברגע שהצעת החוק תאושר ע"י מושל המדינה – אריזונה תהפוך למדינה המובילה בארה"ב בחופש בבחירת החינוך וזכויות הורים בחינוך.

    https://www.12news.com/article/news/local/arizona/arizona-school-voucher-law-passes-with-no-accountability-measures/75-a4f59777-e11d-407c-86d1-b3aab8c54e63

    אהבתי

  5. משה, הסיבה שהמוני חברות עוסקות בייצור מסובסד במקום להתעסק בפיתוח משהו יעיל, היא לחץ הפרוגרסיבים. אותה סיבה שהמוני בני אדם בהמוני מדינות דנים בהפלות ושוכחים מכל השאר, שקשי שתיה לא נתנים יותר במסעדות מזון מהיר (אחרת מטילים עליהן חרם) שילד בכתה ב החליט שהוא ילדה וכל בית הספר צריך לשמוע ספר דבילי מההורים השרוטים, שטרנסג'נדרים זוכים בתחרויות ספורט, שמדברים מדברות בלשונים לשונות, שמקצצים בתקציבים למשטרה כי הם יורים רק בשחורים, ששחורים הורסים רחובות שלמים בערים בארה"ב בוזזים ורוצחים אבל הם עסוקים בלאסור מושלים רפובליקנים שדרכו על המדשאה בבית הלבן ב 6 לינואר, שהחברה שמיצרת 132 שנה את הפנקיק דודה ג'מימה החליפה שם כי זה גזעני, שג'ורג' ושינגטון ואברהם לינקולן היו נבלות שצריך למחוק מספרי ההסטוריה כי לנשותיהן היו עבדים, שאשה שמספרת לבעלה שהילד שהוא גידל שנים לא שלו, לא עברה על החוק, אבל גבר שאמר לאשה שהוא עשיר כדי להכנס אתה למיטה יכנס גם לכלא, שבנט הגיע לשלטון ויאיר לפיד הוא ראש הממשלה שלנו, שסלימן משורינת במקום ריאלי בליכוד, שלאירן תהיה פצצת אטום למרות שמאז 1980 הם מכריזים שהם מתכוונים למחוק את אמריקה מהמפה ופועלים לכך, שמאשימים את ביל גיטס שהוא מכניס צ'יפים דור חמישי לתוך חיסון הקורונה ובכלל מה שקרה בשנתיים האחרונות בממשלות שלנו. שעבודה עברית הוא מונח שנפסל על ידי בית המשפט העברי, שאומרים קדיש על מחבלים מתים בעזה, אין סוף דוגמאות שמראות בברור שהעולם יורד מפסי ההגיון באותה מהירות שהטכנולוגיה מתפתחת. לבטח חיזרים מפזרים חומר הדברה שגורם לאובדן ההגיון העולמי .

    בשעות שבהן יש שמש, חשמל מפאנלים סולריים הוא צורת החשמל הזולה ביותר שקיימת אבל יש את כל הנלווה מסביב שעושה את החשמל הזה יקר הרבה יותר מהאופציות שקיימות מאז ומעולם, אם זה לא היה כך היה תמריץ לכל העולם לעבור מזמן לפנלים סולרים.

    Liked by 2 אנשים

  6. אפילו מדינות כמו הודו וסין, שהטרלול הפרוגרסיבי לא בדיוק שולט בהן, מוסיפות לא מעט ג'יגה וואטים של אנרגיה ירוקה. אבל זה תהליך שדורש זמן.

    אהבתי

  7. חבל שנושא כזה שהיה שווה דיון ובדיקה וחקירה נגמז באיבו.
    אני לא מצליח להחליט האם האנרגיה הירוקה נדחפת על ידי קולות לא מעשיים או שיש לה עתיד פרקטי. אולי תמצא זמן ותחזור לנושא עם מספרים ועובדות ותחזיות על מנת שאפשר יהיה לגבש דעה.

    אהבתי

כתיבת תגובה