דינמיקות הנפט – סין, רוסיה ואירן

המטבע האיראני מבקר בנקודת שפל שבה לא ביקר מזמן. ככל הנראה הסיבה היא החלטת מדינות אירופה להחרים את הנפט הרוסי. יש מדינה אחת ששמה קצוץ על ההסדרים הבינלאומיים ועל ארצות הברית ומוכנה לקנות נפט של מצורעים – סין כמובן. לכן הסינים מרשים לעצמם לצרוך נפט מהאיראנים. כל עוד טראמפ היה בתמונה, גם הסינים שקשקו. כשביידן נבחר לנשיא, הם התירו רסן והתחילו לצרוך חופשי נפט איראני, וממשל ביידן לא עשה דבר למנוע זאת מהם.

עכשיו השוק הסיני, שאינו צרכן כבד של נפט יחסית לגודלו העצום, הולך לקבל קיתונות של נפט של מצורעים מרוסיה המוחרמת, ולא ברור כמה עניין יישאר לו בנפט האיראני אלא אם אירן תסכים לספק הנחות מופלגות על הנפט שלה. הדבר נראה רע מאוד לכלכלה האיראנית, שכמעט כולה מבוססת על יצוא נפט. כמובן, אם מחיר הנפט הגלובאלי יהיה 200 דולר, גם למכור אותו ב-100 דולר תהיה הנחה עצומה מצד אירן, ועדיין תהיה בכך תמורה נאה. כך שצריך לחכות לראות את דינמיקות המחירים לפני שאפשר יהיה להספיד את כלכלת אירן. וגם: בפני קברניטי אירן פתוחה האפשרות להתגמש מעט ולחזור להסכם הגרעין. אם הדבר יאפשר להם למכור נפט לאירופה ב-200 דולר לחבית, יעמוד בפניהם פיתוי עצום שאולי יגבר על עקשנותם וסרבנותם הטבעיות.

האם כדאי לישראל שאירן תחזור להסכם הגרעין? יש אומרים כך ויש אומרים כך. בכל מקרה מחירי נפט גבוהים עוזרים להאצת התהליך שבו העולם נפטר מההתמכרות לנפט ולמכוניות שמונעות בבנזין המופק ממנו לטובת מכוניות חשמליות, וזהו תהליך שבוודאי טוב ליהודים ולאזרחי הפלנטה האחרים. אומרים שבכל שבוע של 2022 נמכרים יותר מכוניות חשמליות משנמכרו בכל 2012, השנה שלפני עשור. יהיו שיאמרו שכרגע יש מחסור בליתיום ובחומרים אחרים הנחוצים לבטריית הרכב החשמלי. אבל בניגוד לנפט שבאמת ובתמים קשה למצוא באדמה, את החומרים האלו הנחוצים לסוללה קל למצוא. רק צריך להשקיע במציאתם. ביקושים גדולים משמעותם השקעות גדולות, ואכן גולדמן סאקס חוזים שבשנים הקרובות יופצץ השוק במתכות הנחוצות בעקבות הקמת מכרות חדשים.

118 תגובות בנושא “דינמיקות הנפט – סין, רוסיה ואירן

  1. תמריץ לא מספיק המעבר לרכבים חשמליים. כמו שחייל אמר בעבר, יש גם צורך בהגדלת היצע הכורים הגרעיניים. לאור משבר הגז והנפט הפוקד את אירופה בגלל המלחמה באוקראינה, יש לי הרגשה שהמדינות שם תהיינה הרבה יותר חיוביות כלפי כורים גרעיניים. השילוב הזה בהחלט יפגע קשה בכלכלות מבוססות גז ונפט בטווח הרחוק.

    Liked by 3 אנשים

  2. אני לא משוכנע שיש היגיון כלשהו בבניית כורים גרעיניים חדשים למרות שזה אופנתי לטעון ככה. הם עולים הון עתק, יש תמיד עיכובים מטורפים ואי אפשר להתעלם מחרדות צ׳רנוביל/פוקושימה שהם מעוררים. פרויקט שתחתום עליו עכשיו יפעל בשנת 2040 שבה אולי כבר יהיו טכנולוגיות טובות בהרבה. כן הגיוני להמשיך לבנות כורי גז טבעי ופאנלים סולריים וטורבינות רוח. כשהשלושה האלו עובדים יחד הם מפצים על החסרונות זה של זה. גז טבעי אינו יוצר תלות עצומה לדעתי ברוע של רוסיה או אירן כי מדינות כמו ארה״ב, קטאר, סעודיה ואוסטרליה יוכלו לייצא כמה שהעולם צריך אם יהיה מספיק תמריץ.

    אהבתי

  3. לא להקים עכשיו פרויקט גרעיני כי ב-2040 תהיה טכנולוגיה טובה יותר היא טיעון כללי שנכון למקרים רבים. אויבו של הטוב הוא הטוב מאוד.
    אם לא יהיה שימוש באנרגיה גרעינית אז לא יהיה פיתוח של הטכנולוגיות הללו, גם מבחינת הבטיחות שלהן.

    Liked by 3 אנשים

  4. הפינים החליטו ב-2000 להקים כור גרעיני. הוא יתחיל לעבוד עוד כמה חודשים בספטמבר 22'. אמנם בעיתוי נפלא, בדיוק בזמן לפצות על אובדן הגז הטבעי מרוסיה.

    אהבתי

  5. המכוניות החשמליות לבדן לא יקטינו את צריכת הנפט כי החשמל נוצר היום מנפט (או פחם או גז או משהו מזהם אחר). צריך שהאנרגיה תבוא ממקור לא מזהם (שמש, אנרגיה גאותרמית, רוח, אנרגיה גרעינית). לדעתי למכונית החשמלית יש משמעות קטנה ביותר כל עוד האנרגיה לא באה ממקור לא מזהם.
    באשר לסינים: לדעתי ארצות-הברית היא האויב הטבעי שלהם ושל רוסיה ולכן רוסיה היא בת ברית טבעית שלהם. לכן ברור מאוד למה הם רוצים לקנות נפט מרוסיה ולעזור לה. השאלה היא האם ארצות-הברית יכולה להפעיל עליהם לחץ מספיק חזק? אני לא יודע.

    אהבתי

  6. ארנ, מעט מדינות משתמשות בנפט כדי לייצר חשמל. גז טבעי הוא כן מקור משמעותי מאוד לחשמל, אבל הוא אינו מחייב תלות ארוכת טווח של האנושות ברוסיה ובטח לא באירן. יש מספיק לכולם גם בלעדיהן, רק צריך להקים מספיק מסופי יצוא של גז נוזלי.

    אהבתי

  7. אני יכול להעיד אישית שכאן בהולנד, מכוניות מבוססות נפט זה כבר כמעט נוסטלגיה. לפחות בערים הגדולות (אבל לא רק), יש מכוניות חשמליות בכל מקום, עמדות טעינה בכל מקום, ולרוב מכריע מהאנשים אין שום סיבה לקנות מכונית מבוססת נפט אלא אם הם ממש נוסעים ללא הפסקה כל היום.

    הרוסים, אגב, סגרו את ברז הגז גם להולנד לפני כמה ימים וההולנדים הגיבו בפיהוק, לא נראה שמישהו מוטרד יותר מדי. לא מזמן דיברו גם על מתקן חדש וענק לייבוא גז נוזלי שבונים ברוטרדם, אבל הבהירו שההולנדים לא ממש צריכים את זה לעצמם אבל ישמחו למכור את הגז משם לגרמניה. מחירי הגז בהולנד אומנם עלו משמעותית אבל ההולנדים עשירים מספיק בשביל לעמוד בזה, והפופולריות הפוליטית של המלחמה באוקראינה רק תורמת לנכונות שלהם. אגב, פרט טריוויה קטן: הולנד יושבת על מאגר הגז היבשתי הגדול באירופה (הוא נחשב מהגדולים בעולם כשגילו אותו לראשונה מתישהו באמצע המאה העשרים), אבל החליטו להפסיק מרצון לקדוח שם כי זה עושה צרות לתושבים. במקרה חירום יכולים לחזור גם לשם, אבל בינתיים אין תכנון כזה.

    עוד דבר שחשוב לזכור כשמדברים על עתיד הפקת החשמל באירופה הוא שהטכנולוגיה הולכת ומשתפרת גם לחיסכון בחשמל. צריכת החשמל ברוב מדינות אירופה, אם אני זוכר נכון, הולכת ויורדת למרות שהאוכלוסייה גדלה. זה בנוסף לשיפורים בטכנולוגיית הפקת החשמל מכל מיני מקורות חלופיים. בקיצור – אני לא מודאג מהעתיד האנרגטי של אירופה לטווח הארוך, עם או בלי גרעין. לכל היותר יכולות להיות קצת מהמורות בטווח הקצר, אבל הכמעט־קונצנזוס הפוליטי בענייני אנרגיה יוודא שלא יהיו להן השלכות חמורות מדי.

    Liked by 2 אנשים

  8. תמריץ,
    בפוקושימה לא היה אסון גרעיני אלא אסון טבע שהרס את הכור. דא עקא שאיש לא נהרג שם עקב הקרינה, נתון שמוכיח את בטיחותם של כורים גרעיניים.
    פיתוח של מכרה ליתיום חדש אורך מספר שנים (ראיתי את המספר 7 באיזה מאמר). אם תצרף לזה מחסןר בעוד מספר חומרי גלם (כמו קובלט) וצ'יפים תקבל עלייה תלויה במחיר שתימשך לפחות מספר שנים

    Liked by 3 אנשים

  9. לגבי חשמל ונפט פרט מעניין – המדינה היחידה בארה״ב שעושה שימוש מסיבי בנפט (בתוצר שנקרא סולר) כדי לייצר חשמל היא הוואי. הסיבה היא שקשה להעביר גז טבעי לאי מרוחק. החשמל שם יקר בטירוף ופאנלים סולריים הולכים ונעשים פופולאריים.

    אהבתי

  10. תמריץ
    כשמנכ״ל בנק ענקי מזהיר מפני הוריקן כלכלי אני שואל את עצמי אילו פוזיציות שורט הוא מחזיק.

    Liked by 1 person

  11. מזלו הרע של טראמפ התמקד במגפת הקורונה. היה סיכוי סביר שהיה מצליח להיבחר לכהונה שנייה לולא ההשלכות הקשות של המגפה (וייחוסם להתמודדותו המאוד לקויה של טראמפ עם הנושא).

    כיום נראה שמזלו הרע של ביידן הוא הפלישה הרוסית לאוקראינה. הקפיצה במחירי האנרגיה בעולם (ובעקבותיהם המחירים של מוצרים רבים) מיוחסת גם להתמודדותו הלקויה של משטר ביידן (כולל המגבלות "הסביבתיות" שהטיל בזמנו על הפקת אנרגיה מזהמת והובלתה).
    חוסר מזל נוסף של ביידן הוא אבדן האפשרות לבחור האם האויב העיקרי של ארה'ב הוא רוסיה *או* סין. הברית, הבלתי קדושה, בין שני מצורעי המערב (ובני בריתם כמו האיראנים) – יוצרת אויב שארה'ב (ובנות בריתה) מתקשים מדי להתמודד מולו. נראה שגם על כך המצביעים האמריקאים יתקשו לסלוח למשטר ביידן.

    Liked by 3 אנשים

  12. לקמילה:
    מעניין האם פשר לתבוע לא את רק את החברה שמייצרת נשק אלא את באופן פרטי את מנהליה?
    כי החברה היא סתם גוף דומם. אפילו אם החברה תפסיד מליארדים רכושם של מי שניהלו והפעילו אותה, לא יפגע.

    אהבתי

  13. קמיליה, לשם האיזון צריך להגיד שהמלחמה באוקראינה בסך הכול חשפה צדדים יפים בביידן שלצד פחדנותו המוזרה מהאיראנים מפגין נחישות מול פוטין.

    אהבתי

  14. לשם ההגינות צריך גם להגיד שהפלישה לאוקראינה יכלה לקרות גם במהלך כהונת טראמפ, כי כל הגורמים למלחמה הזאת היו קיימים כבר אז, אבל זה לא קרה כי ככל הנראה הצדדים הפחות יפים של טראמפ הרתיעו פלישה כזאת מלהתרחש.
    בקיצור, אני מעדיף את הצדדים הפחות יפים של טראמפ שמנעו פלישה מאשר ה"צדדים היפים" של ביידן שהתגלו רק לאחר הפלישה.

    Liked by 1 person

  15. לאזרחי המערב השבעים (זה לא כל המערב) ההשוואה בין עידן אובמה וביידן לעידן טראמפ היא כמו השוואה בין קונצרט של בטהובן לרעש בשוק מחנה יהודה.
    לכל השאר (מחוץ למערב וגם בחלקים בתוכו) ההשוואה היא בין קבוצת עורכי-דין שמבטיחה לך הכל, מחייכת במקומות הנכונים, פותחת את הכפתורים בחליפה כשצריך להתיישב, אבל שוכחת אותך למחרת. לעומת ראש מאפיה ששומר על מילתו ומגן עליך.
    pick your plate

    אהבתי

  16. הפחדנות של ביידן כלפי האיראנים אל מול [חצי-]נחישותו מול פוטין אינה פרי אופי אישי אלא מדיניות של הממשל:
    האיראנים הם "מיעוט שיעי בעולם סוני", ו"ילידים שהאדם הלבן פלש לעולמם" – ולכן הם מקבלים הנחת קורבן.
    פוטין הוא הלבן, האירופאי, ההומופוב, המיזונטרופ – אז הוא מקבל אצלם תוספת מקרבן.
    ככה זה בשמאל – ככל שאתה יותר קרוב אליהם אתה חוטף יותר אם אתה לא עומד בסטנדרטים שלהם. זאת תנועה שהפכה לחסרת נאמנות. פוליטיקת הזהויות שם הפכה להיות מעל לכל, יותר מקשר היסטורי, תרבותי וגיאוגרפי.

    Liked by 4 אנשים

  17. תמריץ,
    קראת את האיגרת של אלילך ל"רוב הציוני הדומם"?
    גן הפלגנות אחראי להעלמת הערבים או שהוא הניח שהם מסתפקים בצ'קים?

    אהבתי

  18. Liked by 1 person

  19. תמריץ, ממה נהנית?
    זה טקסט שמסביר למה "כולם נגדי". כאילו רק נתניהו מנסה להשפיע על דעת הקהל ובנט או לפיד לא. אתה קונה את זה?
    רק על סילמן לוחצים? ועל זועבי לא לחצו לחזור? זאת הזירה והוא בעצמו נלחם בה. הוא מתלונן רק כשהטרנד נגדו.

    אם זאת ממשלה טובה או לא – שכל אחד ישפוט, אבל תסכים איתי שהנחות היסוד של בנט אודות הקמת הממשלה לא התממשו:
    1. שהימין יתרצה עם הזמן על הקמת הממשלה עם השמאל (להיפך, האיבה לבנט רק גדלה וגודלת עם הזמן).
    2. שנתניהו יעזוב את המערכת הפוליטית תוך זמן קצר אחרי הקמת ממשלה שלא בראשותו (לא קרה ואף המשפט שלו פונה לטובתו).
    3. שכניסת ימינה לממשלה תחזק את ימינה בתוך המחנה הדתי והימני (לא קרה. סמוטריץ ובן גביר התחזקו יותר ממנו. רוטמן הפך לבן-בית בכל הקרנות והמיזמים מימין).

    הטקסט של בנט זה טקסט שמסביר מדוע פוזיציית השורט לא צלחה וההפסד רק גדל. על זה שהנחות היסוד שלו להקמת הממשלה לא התממשו.
    הוא באמת ובתמים חשב שהוא ירוץ קדימה והציבור (שלו וציבורים נוספים בימין ובמרכז) יעקבו אחריו בהמשך – וזה לא קרה.

    הדבר היחיד באגרת שלו שאני מסכים זה שמנסור עבאס הוא מנהיג אמיץ.

    Liked by 2 אנשים

  20. ל arn
    כתבת: " … מעניין האם פשר לתבוע לא רק את החברה שמייצרת נשק אלא באופן פרטי את מנהליה? …"
    ———
    מציעה שבסוגיה משפטית זו (ולמעשה גם בכל סוגיה משפטית אחרת) תשאל את אל רום. אני משערת שישמח לענות.

    Liked by 1 person

  21. לתמריץ,
    כתבת: " … לשם האיזון צריך להגיד שהמלחמה באוקראינה בסך הכול חשפה צדדים יפים בביידן שלצד פחדנותו המוזרה מהאיראנים מפגין נחישות מול פוטין."
    —————
    לא ברור לי למה היית כוונתך בתוספת "לשם האיזון".
    האם התכוונת לרמוז שלא היו צדדים יפים בטראמפ?
    או שלכאורה טענתי שלא היו צדדים יפים בבידן (לפיכך נזעקת להדגיש את עמידתו לצד אוקראינה?)

    אהבתי

  22. יאיר כתב:
    " … לשם ההגינות צריך גם להגיד שהפלישה לאוקראינה יכלה לקרות גם במהלך כהונת טראמפ, כי כל הגורמים למלחמה הזאת היו קיימים כבר אז, אבל זה לא קרה כי ככל הנראה הצדדים הפחות יפים של טראמפ הרתיעו פלישה כזאת מלהתרחש. …"
    ——————
    סביר להניח שכושר ההרתעה של טראמפ (שמוסכם על כולנו שהוא גבוה משמעותית מכושר ההרתעה של ביידן), הרתיע בתקופתו את כל אויבי המערב. כולל את הרוסים והאיראנים.

    אבל להערכתי אי אפשר לפסול על הסף את האפשרות שפוטין היה מחליט לפלוש לאוקראינה גם במהלך כהונתו השנייה של טראמפ (לו הייתה כזו). יתכן שהפיתוי של פוטין להיכנס לספרי ההיסטוריה כמשקם הגדול של האימפריה הרוסית ועוצמתה – היה גובר על כל חששותיו מטראמפ. יתכן שגילו ו/או מצבו הבריאותי היו מאיצים בו לא לדחות דברים כל כך חשובים לעתיד הרחוק. סביר להניח שהיה חוזר על כל טעויות ההערכה שביצע צבאו (שהאוקראינים יכנעו במהירות ויסכימו לקבל את שליט הבובה שימליך עליהם + שהאירופים שבויים של הנפט והגז שהם מייבאים ממנו ). יתכן שהיה מניח שאם כל העניין יסתיים במהירות הבזק, "העולם" (כולל ארה'ב והאיחוד האירופי) היה מסתפק בהבעת מחאה לצרכי הפרוטוקול ועובר לסדר היום.

    מכאן שאני מוכנה להניח שיתכן שגם לביידן שיחק מרכיב של חוסר מזל. כפי שהיה מרכיב של חוסר מזל לטראמפ בעיתוי התפרצות מגפת הקורונה.

    (מה שמזכיר אמירה המיוחסת לנפוליאון שהוא בוחר איזה ג'נרלים של צבאו לקדם – לפי מידת המזל שנפלה בחלקם).

    Liked by 1 person

  23. יאיר, אין לנו כדור בדולח אל העתיד. אני מקווה שעוד 50 שנה יהיה ברור שהיה טוב לבנט לבחור במהלך כה נועז ולא להיות כמו נמושות הליכוד, אבל אין ערובה שכך יהיה.

    אני מעריך את זה שבנט יוצא נגד פולחן ביבי שהוא איזו שבתאות או פולחן עגל זהב חדש בעיניי. אין לי בעיה גם אם ביבי יקבל 61 מנדטים, יבטל את המשפט ויעשה במדינה כרצונו. זה לא סוף העולם מבחינתי אם כך היה קורה או יקרה. אבל ביבי ניסה להוביל לשיתוק המדינה כשאין לו 61 על ידי הטלת אימה על מי שישתף פעולה עם רע״מ. מעריך את בנט שלא נכנע לכך ובכך מילא את תפקידו ההיסטורי לעילא ולעילא.

    אהבתי

  24. תמריץ,
    בנט מתחרה ברבין ובברק בהרס שגרם למדינה. הוא רכב על הגל השבתאי שלכם, הרל"ביסטים", שמכשיר כל מעשה עוולה שמשרת את המטרה הקדושה. בנט שבר את הכללים של המשטר הדמוקרטי, השליט על ישראל ממשלה לא ציונית והרס את אמון הציבור בימין האידיאולוגי. בנט עסוק באובססיה בגילגול לאחור של הישגי עידן נתניהו. את המחיר אנחנו נשלם בריבת דריבית במשך שנים רבות בביטחון, בכלכלה ובמדיניות.

    אהבתי

  25. תמריץ,
    אני באמת לא מבין על מה אתה מדבר כשאתה אומר "תפקיד היסטורי". כנראה שטחו עיני מלראות את ה"מהלך ההיסטורי" שבנט עשה. אבל כנראה שזה אני.
    בעיני המצב הוא בדיוק הפוך. אתה מציב את בנט כגיבור הירואי שהציל את הציבור. אני חושב שביבי הוא הגיבור ההירואי שעושה את רצון הציבור. אתה מסרב להודות בכך שה"שיתוק" או ה"אימה" שאתה מדבר עליהם זה לא ביבי אלא הציבור של ביבי (כלומר הבחירה הדמוקרטית של הציבור). נוח להטיל את הרפש על אדם בודד מאשר לקחת אחריות ציבורית. איני תמים לחשוב שביבי חסר אגו (וגם לבנט לא חסר) אבל אפילו אולמרט היה נאחז בקרנות המזבח אם הוא היה חושב שהציבור תומך בו (אבל הוא תיעב אותו ולכן הוא נאלץ להתפטר). לא כך במקרה של ביבי. הוא נסמך על רצון הציבור. אתה יכול לא להסכים עם הבחירה של הציבור אבל זה מיותר להכחיש זאת.
    אני במקור לא מהגרופיס של ביבי, מעריך אותו מאוד אבל מסוגל לחיות גם בלעדיו, ואם בנט היה מקים ממשלת ימין במקומו – הייתי חי עם זה. אבל בתוך עמי אני חי, וכיון שאני לא רואה את הרוע שמתנגדי ביבי רואים בו – אני מוכן לחיות עם ביבי בשלום. כמו שאמרה גולדה שגם אם היא לא מאמינה באלוהים, היא מאמינה במה שעם ישראל מאמין. כך גם אני.

    אני לא יודע מה יהיה בעוד 50 שנה (אפילו שזה מאוד מעניין אותי), אבל די ברור לי שבעוד 2-3 שנים בנט לא שווה שום דבר. אני לא דואג לו כלכלית אבל ציבורית אני מקווה שיזמינו אותו להרצות פה ושם. יש שקונה עולמו בשעה אחת ויש שמאבד עולמו בשבוע אחד. בנט בקבוצה השנייה.

    Liked by 1 person

  26. יש 61 מנדטים למפלגות גוש אנטי ביבי בכנסת הזו, כך שההגדרה המתמטית של רוב אומרת שהרוב הוא של הר״לביסטים. זה נכון שחלק מה-61 הם מהמשותפת שאי אפשר להכליל בקואליציה, אבל קיום המפלגות הערביות זה באג מובנה בקיום המדינה.

    זה שביבי מנצל את הבאג הזה כדי לשתק את המדינה במקום לפרוש ולתת לאיש ליכוד אחר להוביל זה מעשה נורא.

    זה שביבי לא צריך לפרוש זו בטח לא החלטה של רוב הציבור. מנהיגי החרדים האשכנזים למשל לגמרי איבדו סבלנות לכך. אבל זו כן החלטה של רוב מכריע של מתפקדי הליכוד והציבור שמכונה ״ישראל השנייה״. ואכן יש אצלם נטייה לפולחן מלוכני של דמויות מנהיגים, שלא בהכרח מיטיב עם המדינה. זה רק ממחיש שחייבים להגביל קדנציות בחוק כמו באמריקה. זה שהממשלה הנוכחית נכשלה להעביר כזה חוק כשרואים כמה הוא נחוץ זה באמת כישלון צורב שלה.

    Liked by 1 person

  27. הכשל הגדול אצל תומכי בנט הוא חוסר ההבחנה בין בעיות 'ביוקרטיות' לבעיות 'אנושיות' – לא עבר תקציב בעיה ביוקרטית מחירי הדירות עלו ב16% בעיה אנושית. בחירות כל שנה – בעיה ביוקרטית. העברת סכומי עתק לערבים שונאי המדינה בעיה מעשית. בעיות ביוקרטיות הם אכן בעיות אבל בסופו של דבר הביוקרטיה באה לשרת את האנשים. אנשים שאין להם שום בעיה כספית ויש להם כמה דירות אז חוסר העברת תקציב הוא בעיה גדולה לעומת הבעיה של עליה של 16% במחירי הדירות. אבל מאיזה בעיה הרבה אנשים נפגעים בפועל?! מה הם יעידפו ממשלה בלי העברת תקציב ועליית מחירים יחסית מתונה או העברת תקציב ועליית מחירים דוהרת?! הנאום של בנט (וטיעוני תומכיו) משדרים 'מה שחשוב לנו זה המערכת ורעיונות מופשטים וטבלאות אקסל – הציבור הרחב יכול ללכת לפח'. מבחינה אינטלקטואלית אפשר להנות מהנאום של בנט אבל מי שיש בו אנושיות מזדעזע מהנאום שלו.
    הרבה אנשים נרצחו השנה – והוא מדבר על כמה נהדר שלא היו בחירות השנה?! אנשים איבדו קורת גג – והוא מדבר כמה נהדר שהעברנו תקציב?!

    אהבתי

  28. חייל, התרעומת של תומכי הימין על בנט היא רגש של זעם שמחפש סיבות ולא סיבות שיוצרות רגש של זעם.

    החוק בישראל מאפשר לכל ח״כ שזוכה לאמון הכנסת להיות ראש ממשלה, ובדמוקרטיות פרלמנטריות אחרות קרה וקורה שמועמד שלא עמד בראש המפלגה הגדולה יקבל את התפקיד בנסיבות חריגות. אין עם זה שום בעיה.

    כרגע נראה שביבי בדרך חזרה לשלטון. אני תוהה אם הזעם שהוא רוכב עליו בדרך לשם ישרת אותו, כי בסוף, בניגוד לארה״ב למשל שבה הבדלי המדיניות בין טראמפ לביידן באמת עצומים, בישראל ממשלת ביבי תקבל החלטות זהות לממשלת בנט, ואולי מתישהו אנשים יתפכחו ויבינו ששיטו בהם ועוררו בהם זעם כזה.

    אהבתי

  29. תמריץ,
    יש כללי משחק דמוקרטיים וחריגה מהם מייצרת שילטון לא לגיטימי. החוק גם מאפשר להקים ועדות בכנסת שלא על פי תוצאות הבחירות ובכל זאת זה לא נעשה בעבר עד לממשלת בנט משום שכולם קיבלו על עצמם את כללי הדמוקרטיה הייצוגית, מפלגות מיוצגות בועדות באופן יחסי לייצוגן בכנסת. בממשלת בנט הכלל הזה נעלם ונוספה לו התנהגות בריונית כלפי ניציגי האופוזיציה בוועדות ובמליאה. ועוד לא דיברנו על ההשתוללות של ממשלת "השינוי" עם הנורבגים והכספים הקואליציוניים. לטעון שאין עם זה בעייה זו רמיה עצמית. בנט הוא ראש ממשלה בתואר ללא שום השפעה בקביעת מדיניות. למעשה, העובדה שבחר בתפקיד ראש הממשלה מומעת ממנו ללחוץ על הקואליציה ומביאה למצב שבו כל שר עושה כחפצו בתחום אחריותו. חידלונו הפוליטי של בנט הביא למצב שבו הסיעה שלו מפוצלת בפועל והדבר היחיד שנותר לבנט לעשות הוא לפרסם פוסטים נגד נתניהו. הניסיון שלך לייחס לבנט מדיניות כמו של ביבי הוא פתטי. הממשלה הזו רוכבת על הישגיו הגדולים של ביבי במדיניות חוץ, תחבורה, אנרגיה תוך כירסום נמרץ בהם ובמקביל מעצימה את המחדלים שלו.

    אהבתי

  30. בנט הוא בוודאי לא ראש ממשלה חזק במיוחד ובכל מקרה ההרכב של הקואליציה מגביל, אבל הישגיו גדולים בניהול מגפת הקורונה, בניהול פעולות המוסד מול אירן ובהשפעה על ממשל ביידן בעניין זה, בכך שמנע מארה״ב להקים קונסוליה בירושלים (הישג עצום שהפתיע אותי), בניהול זהיר של תגובת ישראל למשבר אוקראינה-רוסיה (חבל שניסיון התיווך לא צלח, אבל עדיין אוקראינה לא מתפוצצת עלינו למרות שאנחנו מאכזבים אותם, ופוטין התנצל בפניו) ובראש בראשונה בהעברת תקציב 2021-2022 שביבי סירב להעביר בחוצפתו שלא תיאמן וקריטי לביטחון המדינה ולניהולה.

    אגב זו תשובה גם ליאיר.. לא היה רוב בעם או אפילו בקרב בוחרי ביבי שיתמוך בסירוב של ביבי להעביר את תקציב 2021. זו הייתה החלטה רעה שביבי קיבל בעצמו וסחף אחריה את מאמיניו. בכך תפקד כ״מלאך חבלה״ כפי שיצחק שמיר קרא לו.

    Liked by 1 person

  31. תמריץ,
    אתה חי בסרט. לבנט אין שום הישג בקשר למגיפה. הוא קיבל אוכלוסיה מחוסנת ובחר לא לעשות דבר. לשיטתך יש לי הישג גדול בבורסה כי בחרתי לא להשקיע וללא הפסדתי. את זה אתה רוצה להשוות למבצע החיסונים האדיר שהוביל נתניהו? הישג באירן? אני לא יודע מה המוסד עושה באירן אולי תגלה לנו מה הדבר החדש שהמוסד עושה באירן ולא עשה קודם? מנע את הקמת הקונסוליה? אתה לא מעודכן, בלינקן הודיע השבוע שהקונסוליה על השולחן והם מתכוונים לפתוח אותה. אוקראינה-רוסיה? מה שהוא ניסה לעשות כשל בגדול אז מה ההישג? שהפסיק לנסות? העברת תקציב? כל ממשלה מעבירה תקציב. כרגע המשק בנסיגה, האינפלציה בהמראה והדיור בנסיקה הכי מהירה אי פעם. שנת 2021 היתה השנה הכלכלית הטובה ביותר בדור האחרון למרות שלא היה לה תקציב. אתה חוזר שוב ושוב על השקר שביבי הפר את ההסכם עם גנץ. קבל תזכורת https://twitter.com/kann_news/status/1335642661689028608
    לרל"ביסטים מסוגך יש סולם הישגים שבראשו אי עשייה שהניבה תמורה מדומה ולא מדידה ואת כל הכישלונות אתם מתרצים ב"אבל ביבי". קח לדוגמא את הקשר עם הפלשתינים. גנץ וליברמן החליטו (בלי לשאול את בנט) לעקוף את החוק שמקפיא כספי משכורות למחבלים באמצעות הלוואה שלא תוחזר. השבוע ניסה גנץ לחזור על הפעולה אבל הפעם ליברמן בלם אותו. בשתי הפעמים בנט לא נספר. כך גם עם התרת בנייה פלשתינית בשיטחי "C" ללא שום אכיפה. הרפורמה בתחבורה ציבורית (שדופקת את הפריפריה והחרדים) סוכמה בין מיכאלי לליברמן.
    העובדה שאתה מייחס לנו הביביסטים "מלוכנות" מעידה על בלבול ערכי אצלך. ביבי וחברי רשימת הליכוד נבחרו על ידי חברי הליכוד. בבחירות הבאות יעמדו שוב כולם לבחירה. מי בוחר את חברי רשימות בנט/סער/ליברמן/גנץ/לפיד? בחירות זה סממן של "מלוכנות" והעדרן זה סממן של "דמוקרטיה"?

    Liked by 1 person

  32. תמריץ – אני מאוד סקרן מה מצאת יפה בטקסט של בנט. הדיון פה נגרר לדיון שגרתי על הממשלה בעד ונגד וכולנו יודעים מה דעתם של המגיבים הקבועים בנושא הזה, אבל אני רוצה לשאול – גם בהנחה שהממשלה הזאת טובה (ואני כידוע מסכים שהיא לפחות, כנראה, לא גרועה יותר מהחלופות האפשריות), רק ברמת הטקסט, מה מצאת בזה?

    אהבתי

  33. ״כל ממשלה מעבירה תקציב״ פרט לממשלת ביבי האחרונה כמובן.. כל עוד יהיה לביבי סקר שהוא יכול לקבל 61 בבחירות חוזרות ולהיפטר מכתב האישום שום תקציב לא יעבור במדינה אלא נהיה כלואים בלופ בחירות.
    וללא ספק הציבור שלו אשם בכך שהוא מאפשר את הטירוף הזה. ובזה יאיר צודק – זה לא רק המנהיג היחיד אלא גם הציבור שלו. כמו שהרוסים נושאים באחריות קולקטיבית לטירופים של פוטין, הביביסטים נושאים באחריות לטירופים של ביבי (שלמזלנו בשלב הזה עדיין הרבה פחות מסוכנים מאלו של פוטין).

    הסרטון של גיא זוהר שהבאת מביש ממש.. הוא באמת יכול היה לדברר גם את פוטין בסגנון הזה. ממש לכל מטבע יש שני צדדים כי תמיד אפשר להיתלות בזוטי דברים בהתנהגות של הצד המותקף.. קודם כל ההפרה הבוטה הראשונה הייתה אי העברת תקנון הממשלה בידי הליכוד. אבל לא זה העניין: ביבי החליט שהוא לא יעביר תקציב כשיש לו סיכוי לניצחון בבחירות לפי הסקרים דאז. כולם יודעים את זה כמו שכולם יודעים שביבי רצה להישען על רע״מ. תן קרדיט לאינטליגנציה.

    Liked by 1 person

  34. הסיטואציה של בנט היא לא פשוטה: הרי אין לו בייס, והציבור ששמח שהוא ראש ממשלה הוא ציבור שברובו רחוק ממנו אידיאולוגית ויעדיף תמיד את לפיד, מיכאלי, גנץ או ליברמן על פניו.

    לכן בנט הוא אדם יחיד שעומד מול פולחן עבודה זרה עוצמתי ומסוכן שמבוסס על סגידה לאדם אחד. זה לחלוטין מעורר בי הערצה. הטקסט שלו מתאר זאת, ובטקסט שלו (כמעט) הכול אמת. אני כותב ״כמעט״ כי מזוודות הדולרים והחמאס הם שינוי קוסמטי חסר משמעות ולא כפי שבנט מציג זאת. ההחלטה להשלים עם שלטון החמאס היא החלטה אסטרטגית נכונה ואפילו לא כזו שקשה לקבל וגם ביבי וגם בנט הולכים לגביה באותו מסלול.

    תמיד הערכתי את בנט ואת גישתו הממלכתית ועמדותיו הנבונות בהרבה נושאים. ובפרט את זה שחווה כקצין את מחדלי המלחמה בלבנון והחליט שהוא יהיה במקום שבו ניתן להשפיע לתקנם. מצד שני בענייני השטחים היה משיחי והזוי עם רעיונות הסיפוח. המפנה שעבר הפך אותו לאדם שאני חש איתו הזדהות וחש לו הרבה הערכה ואפילו הערצה.

    אהבתי

  35. לא ברורה לי הטענה שפוטין נמנע ממבצע "כי טראמפ". טראמפ הוביל באופן ברור ביותר מדיניות של אי התערבות ביחסי חוץ והתכנסות כלפי פנים. אם כבר מדיניות כזו אמורה לעודד את פוטין לעשות מה שמתחשק לו – כפי שאכן עשה אגב במלחמה במזרח אוקראינה שהחלה ב-2014 ונמשכת עד היום, כולל בזמנו של טראמפ.

    אהבתי

  36. לגבי עלית המחירים המטורפת, לא יודע אם אתם קוראים חדשות אבל היא כלל-עולמית. לכן בנקים מרכזיים בכל העולם נמצאים במהלך של העלאת ריביות. יש לי הרבה הערכה לבנט, אבל יש לי הרגשה שלהעלות מחירים באופן דראסטי בכל העולם בו זמנית זה לא משהו שיש לו את היכולת לבצע.

    Liked by 1 person

  37. בענין חזרתו של נתניהו לשלטון, ימים יגידו. אני בינתיים לא שם עליו את הז'יטונים. המערכת הפוליטית כבר הפתיעה אותנו לא פעם ולא פעמיים.

    אהבתי

  38. תמריץ,
    נראה לי שאתה בדרך לזה:

    Liked by 1 person

  39. תמריץ,

    יכול להיות שנתניהו תחמן שקרן ומניפולטור , בקיצור פוליטיקאי.

    מה שקרה עם תיקי 2000 ו 4000 הוא בכמה דרגות מעל.
    הפיכה של השלטון הדמוקרטי הנבחר על ידי הבירוקרטיה הלא נבחרת. במובן הזה, זה לא שונה מהפיכה צבאית. זה שהם לובשים חליפות ולא מדים, לא משנה כלום.

    האם היית מסכים להפיכה צבאית נגד נתניהו, בגלל הנושאים של אי העברת תקציב, אי קיום הרוטציה, והליכה לסבבי בחירות אינסופיים (אגב, נימוק מקובל להפיכות צבאיות ברפובליקות בננה) ?

    אהבתי

  40. 3718, אתה מדבר מתוך הנחה שאין בתיק 2000 ו-4000 הפרת אמונים (לא הזכרת את 1000 אבל גם הוא בכלל זה). לדעתי די ברור שיש בהם הפרת אמונים. תמיד הייתי סקפטי לגבי טיעון השוחד, אבל הפרת אמונים ברורה כשמש.

    תרגיל מחשבתי: לדמיין את ראשי הממשלה בנט, לפיד, אולמרט, רבין או ברק מתנהגים כך ואז להגיד ״מה הבעיה, אין עם זה שום בעיה״. אפילו לביביסט מושבע יהיה קשה לעשות זאת.

    המשפט הישראלי לא התחיל בחקירות ביבי. נקבעו נורמות די קשוחות לגבי אישי ציבור. הוא לא יכול לקבל פטור רק מפני ש״ישראל השנייה״ חולה עליו.

    Liked by 1 person

  41. אגב לפני הליכוד, אם יהיה לו רוב בכנסת, פתוחה הדרך לבטל את עבירת הפרת האמונים ולהחליפה בעבירות קונקרטיות ומוגדרות יותר. יש שתמכו מזמן ברפורמה כזו. אם זה יקרה זה יחול לגבי ביבי רטרואקטיבית לפי כללי המשפט הישראלי.

    https://www.din.co.il/articles/4014/B-11551/

    Liked by 1 person

  42. יאיר, מנסור עבאס איננו מנהיג אמיץ, הוא מבצע את אחד מהמהלכים שהיו מקובלים על המוסלמים, יאסר ערפאת, סעדרת וכו מאז ומעולם. חלק מהקבוצה המוסלמית מתפצל לכאורה ומכריז הכרזות שנותנות לו יתרון בעזרת החוקים שהיריב קבע מבלי לשנות את החוקים שלך. ככה במדינות מוסלמיות (אירן, אלג'ירה טוניסיה מצריים) המוסלמים ניצלו בחירות דמוקרטיות להגיע לשילטון והפכו את השילטון למוסלמי לא דמוקרטי. גם יאסר עראפת חתם הסכם שלום אבל שלח בניפרד מחבלים בחסות שמות פיקטיבים להמשיך לבצע פעולות טרור.

    Liked by 1 person

  43. לפי מי שקראתי, אם היה מדובר בעבירת הפרת אמונים בלבד, לא היתה נפתחת חקירה ו\או נתבע ראש ממשלה. כך שמי דחף את עבירת השוחד פנימה, עשה זאת כדי לוודא תביעה, למרות שידע שאלמנטים בתביעה לא נכונים עובדתית (אך לא "הפנים" את זה, כדברי התובעת תירוש). וגם טרח לתזמן התביעה לפני הבחירות.

    סביר להניח שראשי ממשלה אחרים גם התנהגו כך, הרי לא מדובר בקבלת שוחד כספי, מדובר בנסיון לקבל עיתונות חיובית. האם אתה מכיר פוליטיקאי שלא מנסה לדחוף לתקשורת ידיעות חיוביות עליו? ובמקביל, האם לא יתכן שאותם פוליטיקאים החליטו החלטות הנוגעות לבעלי עסקים שמחזיקים באותם כלי תקשורת? מספיק לראות מי תמך בחוק ישראל היום ולהצליב את זה עם כתבות חיוביות בקבוצת ידיעות. אבל תכלס, אף אחד לא חיפש ולא מחפש בכיוון

    אז למה אצל נתניהו חיפשו? כי היו הקלטות שסימנו מטרות, ומכאן ואילך ניסו פשוט לצייר העיגולים סביב המטרה.

    Liked by 1 person

  44. לי נראה כי ביידן נוהג במקסימום התקיפות האפשרי נגד רוסיה מבלי לפתוח במלחמת עולם. אני בספק אם טראמפ היה נוהג בתקיפות כה חזקה נגד רוסיה.
    באשר לאירן לא נראה לי שביידן מפחד ממנה. הרי מה יש לארצות-הברית לפחד מאירן? אירן לא יכולה לדגדג אותה ואת זה כל ילד יודע. לדעתי ביידן לא רואה בה יריב מסוכן לאמריקה.

    אהבתי

  45. תמריץ:
    ככל הידוע לי אירן לא פוגעת בשום בסיס צבאי אמריקני.
    הנשק הגרעיני של אירן לא מסכן את ארצות-הברית. נראה לך שהם יטילו עליה פצצה? כל אחד יודע שאין להם יכולת להגיע לארצות-הברית.
    אם יש מדינה שביידן צריך לפחד ממנה זו רוסיה. יתכן שמתוך יאוש היא תפתח בהתקפה אטומית ולה יש יכולת לפגוע בארצות-הברית.

    לאמיחייה:
    אם יש עליית מחירי דירות מטורפת בכל העולם אז כל כלכלות העולם מתנהגות בצורה גרועה ביותר. אין סיבה הגיונית לדבר הזה. העלייה גם לא קשורה לממשלה זו או אחרת. היא התחילה עוד לפני ביבי.

    אהבתי

  46. פצצה איראנית מסכנת את בעלות הברית של ארה״ב אבל חמור מזה: פותחת מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון ולפיכך יוצרת סיכון של הגעת חומרים גרעיניים לטרוריסטים בנסיבות עתידיות כלשהן.

    אהבתי

  47. arn אני מעולם לא טענתי שעליית המחירים היא בגלל נתניהו. אני טענתי שהיא לא קשורה לבנט. אני כן טענתי שהמחירים – כמו גם הבורסה, פריחת ההייטק בישראל ועוד דברים – קשורים בקשר ישיר לריבית שהבנקים המרכזיים גובים. הריבית הזו לאורך השנים מהווה חלק עיקרי בהסבר של הדברים האלו. יש עוד גורמים, אולם ההשפעה שלהם בדרך כלל פחותה משמעותית.

    יוצאי דופן כאן הם תקופת הקורונה שגרמה לבעיות בכלל שרשרת הייצור וההובלה, והמלחמה באוקראינה שגורמת למחסור – אמיתי או מלאכותי – במוצרי יסוד ואנרגיה. שני אלה כן מהווים גורם משמעותי בעליית המחירים, בנוסף כאמור לריביות הבנקים המרכזיים.

    Liked by 1 person

  48. Liked by 1 person

  49. עמדה מעט מורכבת יותר כלפי הקואליציה הנוכחית בראשות בנט וקואליציה עתידית בראשות נתניהו.
    לא נופלת לעמדה (שבעיני יכולה אפילו להיתפס כסאטירית) של חשש שעם ישראל לא מספיק ראוי לממשלה בראשות בנט. אך גם לא נופלת לעמדה שהימין כבר הפיק את כל הלקחים הנדרשים ממפלתו הנוכחית, ויישמם בקואליציה הבאה שיקים בראשות נתניהו.

    אהבתי

  50. תמריץ
    איפה כתבתי שאצל ביבי מחירי הדירות נעצרים/לא היתה אינטיפדת יחידים? רק טענתי שאצל בנט המצב החמיר לא טענתי שאצל ביבי היה טוב.

    אהבתי

  51. אינתיפאדת הבודדים הנוכחית אינה חמורה מזו שהייתה לפני שש שנים אצל ביבי. היא נרגעה אצל ביבי ובתקווה גם אצל בנט אנו מצויים לפני רגיעה.

    אהבתי

  52. שבוע טוב,
    מסכים עם משה שתומכי בנט מימין, אלו שמשתוקקים ל"יציבות" מבלבלים בין מטרה לאמצעי. תקציב הוא רק אמצעי. ובהחלט בנט פה יותר משהוא מייצג את הציבור בישראל הוא מייצג את המערכת.

    לגבי הדברים של עמית סגל שקמיליה הביאה: אני מסכים איתו שהימין צריך להתחדש, אבל:
    1. עם כל הכבוד שאני רוחש לתנועת השמרנות, אני לא בטוח שהיא המתכון להתחדשות. אני מודה שהיא כרגע הכי מאורגנת, מנומקת ומנוסחת. ועדיין אני לא בטוח שהיא המתכון. ימים יגידו.
    2. אני לא מבין את הטענה שלו שצריך להבין מה בוחרי ימינה ותקווה חדשה (אלו שנשארו) רוצים.

    לגבי הערת עדנה על מנסור עבאס: אני באמת לא יודע מה באמת הוא חושב, ואני מודע לשיטה המוסלמית בנושא לשקר. ועדיין, אולי בתמימות, אני רואה כאן משהו שונה מבעבר.

    אהבתי

  53. תמריץ
    אם הביביזם זה פולחן עבודה זרה עוצמתי ומסוכן הבחירות-פוביה (יחד עם הרל'ביות) היא עבודת השטן מסוכנת לא פחות. הדיבורים על זה שבחירות שוב ושוב הם כאוס נורא הם פולחן לא פחות מפולחן ביבי. נניח שיהיו עוד כמה וכמה שנים שבהם יהיו בחירות כל שנה – אני מתקשה להבין איך אדם שפוי ומוסרי רואה בזה אסון יותר גדול מאשר כמות גדולה של נרצחים כל שנה, של עליה של 16% במחירי הדירות …
    כתבת שנושא מזוודות הדולרים הוא קוסמטי – איפה בדברים של בנט מצאת משהו אחד שהוא לא קוסמטי – משהו אחד ששיפר בפועל את חיי האזרחים?!

    Liked by 1 person

  54. בלי אישור תקציב הכול תקוע – בתוכניות ביטחון חיוניות, בפרויקטים תשתיתיים, ברפורמות חיוניות. הכול כדי לשרת אדם אחד ומשפחתו. מי שעובד צמוד לארגוני ממשלה (כפי שיצא לי בעצמי) מרגיש זאת ממש באופן יומיומי.

    Liked by 1 person

  55. תמריץ, האם מי שבחר/בוחר בביבי או במפלגות קרובות שתומכות בו לא מודע לכך?
    אתה שוב מפיל את הכל על פרסונה אחת מבלי להשלים עם זה שזה רצון בוחריו.

    אהבתי

  56. בכל מקרה בסבבי בחירות אינסופיים כמו שביבי/סמוטריץ׳ רצו בוודאי שאין היגיון. מה כבר משתנה מבחירות לבחירות? הגידול החרדי איטי מדי להשפיע ומתאזן על ידי הגידול הערבי והעלייה הלא יהודית מרוסיה.

    אפילו אם בבחירות הבאות יהיה לביבי 61, הוא צריך להגיד תודה לבנט שעל ידי יצירת ממשלה עם ערבים זעזע (אולי) את הציבור הישראלי ושבר את הקיפאון. או לחלופין הוכיח שממשלה כזו אינה בת קיימא ובכך שבר את הרל״ביות מימין כמו של גדעון סער.

    אהבתי

  57. משה:
    כמות הנרצחים מידי שנה לא עולה משמעותית.
    מחירי הדירות עלו גם בתקופת ביבי.
    עלית מחירי הדירות נובעת מריבוי טבעי גבוה, העברת הפתרון לבנית הדירות למגזר הפרטי (במקום שיהיה בידי הממשלה) והריבית הנמוכה (שהופכת לריבית עוד יותר גרועה (למעשה שלילית) בגלל האינפלציה).
    כאשר הממשלה בנתה דירות, מחיריהן היו נמוכים יותר במונחים של משכורת ממוצעת. למרות ההתפתחות הרבה שחלה בטכנולוגיה מחירי הדירות עלו בטרוף.
    העלאת הריבית כנראה לא מספיקה. אם האינפלציה היא 4% אז כנראה שהריבית צריכה לעלות ל-6% (כל עוד יש אינפלציה) כדי שלאנשים יהיה כדאי להשקיע בחסכונות. אני גם לא בטוח שחישובי האינפלציה נכונים. יש לי תחושה שאינפלציה גבוהה יותר.

    אהבתי

  58. ארנ
    ביבי היה גרוע ואשמח מאוד שהוא יעוף מראשות הימין. אני מעריך שעוד סבב בחירות או שנייים בלי הכרעה וזה היה קורה והיתה קמה ממשלת ימין בלי ביבי. בנט גרם לחיזוק מעמדו של ביבי כראש הימין.
    מחירי הדירות עלו בתקופת ביבי נכון – אבל לא 16% לשנה – הרעה משמעותית בתקופת בנט.
    הדיבורים על בנט כמושיע הם פולחן תמהוני ומסוכן.
    אף אחד מאוהדי בנט לא מצליח למצוא דבר אחד שבו חיי האזרח ישראל כהן השתפרו בתקופת בנט. כל הדברים שהם מוצאים הם סיסמאות ברמה הקוסמטית ביוקרטית "תקציב/הכת תקוע/ סבבי בחירות אין סופיים/כאוס" אבל בתכלס האזרח הממוצע שקם בבוקר – איזה שיפור קרה בחייו בחייו?!

    אהבתי

  59. תמריץ,
    אני לא חולק על העובדה שיש כאן ויכוח מר בין הצדדים.
    הויכוח הזה גרם בהווה לסבבי בחירות חוזרים.
    והוא גם גרם לתוצאה עתידית שאנחנו לא יודעים את טיבה הסופי בוודאות (שבירת החרמות או על הערבים או על ביבי).
    אני רק חולק עליך בכך שאתה מעמיד את הכל על נתניהו. כאילו הוא הפרסונה שכל הבלגן קורה כאן בגללה.

    יש כאן משבר חברתי בתוך העם – נתניהו נמצא בשפיץ שלו (ונוכחותו מעצימה אותו), אבל מתחת נמצא דם רע בין קבוצות שונות בעם.
    להבנתי זה סיפור שצריך להיפתר. לפעמים צריך כמה סבבי בחירות בשביל דבר כזה. אבל להיפתר זה צריך.
    זה שביבי יעזוב – לא יפתור את הבעיה – רק ידחה אותה בכמה שנים לזמן לא ידוע בעתיד.
    עזבנו את העידן האידיאולוגי והמחלוקות העקרוניות בין הצדדים בעם פחתו (ההבדל בין ימין לשמאל הצטמצם משמעותית), אבל איתן הגיע מחלוקת חברתית, והיא צריכה להיפתר. גם חלק מ"הניצחון הימני על השמאל" והגידול של הימין בכלל הציבור, הוא שהמחלוקת החברתית הזאת נמצאית גם בתוכו ומחלקת אותו מבפנים (קרי חלק מהקבוצות בימין מרגישות שותפות לקבוצות בשמאל בנוגע לויכוח הזה).

    אני מעריך את הפשטנות שלך במקרים רבים, את היכולת להעמיד את הכל על נקודה עיקרית אחת וממנה לגזור חיזוי. אבל להבנתי כאן זה לא המקרה. זה נכון לחיזוי אבל לא לפתרון משבר חברתי. לומר "ביבי לא הצליח להקים ממשלה במשך 4 סבבי בחירות ואם הוא ילך הנושא יפתר" – פשטני להחריד בעיני ומסתכל רק על רמת פני השטח ומעלה. זה מפספס את כל מה שקורה פה.

    גם אם אתה בוחר לעצום עיניך ולהיות פשטן, ואתה רק מחפש למצוא את הפרסונות שאם הן יעזבו יפסיקו סבבי הבחירות – אז הייתי בוחר באחרים:
    בליברמן – שעבר מימין לשמאל ושהתעקש להעלות את אחוז החסימה.
    בסער – שכל כולו רהב מוסרי ושהוא יטריל את כל המערכת הפוליטית בשביל להוכיח את צדקתו אחרי שבוחרי הליכוד דחו אותו.
    ובבנט – שלדעתי הוא אישיות טרגית שנקלעה לזירה וחשבה שהיא תוכל להרוויח ממנה אבל בינתיים היא רק אוכלת מרורים.

    לנתניהו הרבה יותר תמיכה ציבורית מלהם, והוא מייצג ציבור אמיתי, קיים ומאורגן שימשיך להתקיים גם אחריו (ושימשוך את המשבר החברתי הזה הלאה ליום עתידי). ביום שליברמן יעזוב – המפלגה שלו מתפרקת. כך גם אצל סער (אולי יועז הנדל ימשיך עם המפלגה לבחירות נוספות), ואצל בנט ברור שאם הוא עוזב אז ימינה מתפרקת ושביביה הנותרים מסתפחים למפלגות אחרות בימין.

    Liked by 2 אנשים

  60. ליאיר,
    בנוגע לדברי עמית סגל בכנס השמרנית, כתבת:
    ———————
    א. " … אני מסכים איתו שהימין צריך להתחדש, אבל:
    1. עם כל הכבוד שאני רוחש לתנועת השמרנות, אני לא בטוח שהיא המתכון להתחדשות. אני מודה שהיא כרגע הכי מאורגנת, מנומקת ומנוסחת. ועדיין אני לא בטוח שהיא המתכון. ימים יגידו. …"
    ———

    מודה שלי יש בעייה אפילו עם השם "שמרנות".
    גם כיון שהוא נתפס בעיני כחיקוי מתבטל ולא ראוי תרבותית של המונח האמריקאי "קונסרבטיבי".
    חמור מכך, הרבה יותר קל לי להכליל את עצמי במחנה הלאומי – ציוני ו/או במחנה הימני ו/או במחנה הנייחים (להבדיל ממחנה הניידים הקוסמופוליטים). אבל איני תופסת את עצמי כשמרנית אלא כליברלית. (במשמעותו המקורית של המונח, לפני שהוא אומץ ע'י מטורללים פרוגרסיביים).
    נדמה לי שאיני החילונית היחידה, הנוטה לימין, שמרגישה מאוד לא נוח עם המונח שמרנות. מונח שאולי יותר קל לדתיים ולמסורתיים להזדהות אתו.
    לתפיסתי, אם הגרעין הקשה של מחנה הימין ירחיק מעצמו את קבוצת המתנדנדים בין המחנות, את אנשי המרכז ואת החילונים הנוטים לימין – סיכוייו לשבור את הכמעט תיקו בין המחנות יפחתו משמעותית. בעיני זהו סימן מאוד רע לבאות.

    ב. " … אני לא מבין את הטענה שלו שצריך להבין מה בוחרי ימינה ותקווה חדשה (אלו שנשארו) רוצים. … "
    —————-
    אני מבינה טענה זו כהמשך לאזהרתי שאסור למחנה הלאומי – ציוני להרחיק מעצמו את כל אלו ש*אינם* נמנים על הגרעין הסופר קשה של בוחריו.
    איני בטוחה, אבל יתכן שלבוחרי סער היו מאוד חשובים נושאים כמו העדר שחיתות ומשילות. הרי בעבר סער הבטיח שילחם ב*אשם* (אלא אם יוכח ההפך) בשוחד, מרמה והפרת אמונים + שיטפל בדומיננטיות היתר הן של מערכת המשפט והן של ההסתדרות.
    נושאים שלהערכתי מאז אבדן השלטון – תנועת הליכוד לפחות התחילה להתמקד בהם.

    אולי ההתחדשות של הימין היא בהחזרת הנחישות הציונית להילחם על המשילות בכל מרחבי הארץ. לא רק על שטחי C ביו'ש אלא גם על הנגב, על הגליל ועל הערים המעורבות.
    או אולי בהחזרת הלהט של ז'בוטינסקי לנתץ את המונופול הדורסני של ההסתדרות.
    ואולי ההתחדשות של הימין כוללת גם את היעד להחליש את הדיקטטורה של בית המשפט העליון. אולי אפילו החלשה מספקת בכדי למנוע את הכפייה של בית המשפט על הכנסת להסכים לבחירהז׳ של אנשים שאינם מוכנים להצהיר בשבועה שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. פסילה על הסף, שרק היא תבטיח שלא ישבו בכנסת מפלגות (שלתפיסתי קיימת חובה ציונית להחרים אותן).

    Liked by 2 אנשים

  61. בהרבה מדינות יש קרב בין השמאל והימין והוא ילווה אותנו פה תמיד. אבל כשהמאבק הזה משתק את יכולת התפקוד הבסיסית של המדינה – זה כבר דבר חדש. בכך האחריות היא אך ורק של ביבי והוא לא חולק אותה עם אף אחד אחר. ההחלטה לא להעביר את תקציב 2021 הייתה רק שלו.

    אהבתי

  62. אני מעריץ גדול של תזת ״ישראל הראשונה״, ״ישראל השנייה״ של אבישי בן חיים. אבל המתחים האידיאולוגיים ביניהם נמוכים מאי פעם. השלום הרי כבר לא ריאלי ואין פרטנר. הכול מרוכז כיום בעמדה לגבי אדם אחד.

    אהבתי

  63. אני לא יודע למה אתה קורא מתחים אידיאולוגיים.
    אני כן יודע שבמקביל לכך שהמתחים אודות שלום וסוציאליזם נעלמו, המתחים סביב מאבק השליטה על המדינה בין המכונים "ניידים" לאלו המכונים "נייחים" רק גברו.
    הנייחים חשים שהניידים החליטו להשליט כאן תיאוריות חדשות בכדי לשמר את שלטונם.
    הניידים חושבים שהנייחים "גונבים להם את המדינה" שהם בנו.
    אם זה לא הסיפור כאן, אז מה הסיפור?

    Liked by 1 person

  64. המאבק אכן לא ענייני, כיון שהוא סובב סביב שליטה ולא אידיאולוגיה.
    – כיום בסוגיית "שלטון הפקידים" הניידים תומכים בה, אפילו שבימי עבר, כאשר הם היו בשלטון, הפקידים לא העזו אפילו להרים את ראשם.
    – בעבר אבותיהם של הניידים התנגדו לבג"ץ ("בלי בגץ ובלי בצלם") אבל היום בג"ץ משליט את רצונם ללא צורך בבחירות.
    – השמאל של פעם היה מחוקק חוק לאום בגרסאות הרבה יותר קשוחות מאשר היום, אבל כיום הניידים מתנגדים לו.
    – השמאל של פעם תמך בהתיישבות, אבל היום הוא מתנגד לה כאשר היא נעשית בידי אחרים.

    Liked by 2 אנשים

  65. תמריץ,
    משפטו התפור של נתניהו יצר הזדמנות פוליטית לאופורטוניסט נוכל (בנט) ולנקמן (סער). אלה תכונות שייאפיינו תמיד את המערכת הפוליטית אבל לנשאים שלהן שהתנתקו מבסיס האם אין תוחלת פוליטית גם אם הוגי דעות מסוגך רואים בהם גאוני מדיניות וכלכלה. פורשים כמו בנט וסער היו בשפע בעבר והעובדה היא שאיש מהם לא הצליח להקים גוף פוליטי בר קיימא. ליברמן הוא יוצא דופן והסיבה לשרידותו היא שיש לו גרעין מצביעים קשה שהוא מגזרי. אחת הסיבות לנאמנות הרבה של ביביסטים (כמוני) לנתניהו למרות מחדליו וכשלונותיו היא עוצמת האיבה שהוא מנקז אליו. בעיני הביביסטים זה סימן מובהק להצלחתו כמנהיג פוליטי. כל מי שינסה לרוץ נגדו תחת הדגל של חביבם של שונאי הליכוד עתיד לנחול מפלה מוחצת. ברקת הבין את זה ונסוג מקמפיין האנטי ביבי שלו, אדלשטיין התנתק מהשטח הליכודי ועתיד לקבל מול נתניהו פחות קולות מפייגלין וגם לאבד את מקומו הגבוה בצמרת הרשימה לכנסת. מיקומו של סער בצמרת הליכוד לא נפגע עקב הריצה מול ביבי משום שהוא רץ תחת הדגל של איש ימין ולא תחת הדגל של חברם של אויבי הליכוד.

    Liked by 1 person

  66. יש ימין מסוג בנט-סער-האוזר-הנדל שהוא ״ישראל הראשונה״. אולי הוא מגרד את אחוז החסימה אבל הוא יכול להוות גם בייס וגם לשון מאזניים. זה שלבני אדם יש אייקיו גבוה, לא אומר שהם לא יכולים להיות חלק מבייס.

    אהבתי

  67. תמריץ,
    "טיבי עדיף על ביבי" זה לא ימין. בנט וסער ביססו את הקריירה הפוליטית שלהם על עמדות מימין לממוצע הליכודי. משמאל לליכוד יש את גנץ, לפיד וליברמן. מה בנט וסער יחדשו שם? הסמרטוטים, כמו הנדל, האוזר וכו', שרכבו לכנסת על סער הם עול פוליטי. לא יהיו עליהם קופצים בבחירות הבאות כי ללפיד ולגנץ אין מחסור בסמרטוטים. לבנט יש בסיס מגזרי אבל הוא קטן מדי לכח פוליטי משמעותי ויהיה קטן עוד יותר אם בנט ירוץ כחלק מגוש השמאל

    Liked by 2 אנשים

  68. אם לבנט יהיו ארבעה מנדטים נאמנים, זה מספיק טוב, אם הם מהווים לשון מאזניים. ברור שציפה להרבה יותר אחרי כהונה כמציל המדינה. אבל לאור הקושי בפוזיציה של ימין אינטליגנטי כל מפלגה שתעבור את אחוז החסימה ותהווה לשון מאזניים (שתמנע ״חוקי נאשם״ למיניהם) תהיה הצלחה יפה.

    Liked by 1 person

  69. תמריץ,
    מי שמדבר על מכונת רעל אינו לשון מאזניים ובכל מקרה, איזה רל"ביסט שפוי יצביע ללשון מאזניים?

    אהבתי

  70. תמריץ,
    הבנט היומי

    אהבתי

  71. חייל לדעתי לקרוא לבנט "נוכל" זה קצת הגזמה. אני מבין שהמהלך שלו נתפס כבגידה בקרב מצביעי ימין מסויימים – קצת כמו שההצטרפות של גנץ לנתניהו נתפסה כבגידה אצל רל"בים – אבל להבדיל מגנץ, שלדעתי הוא אופורטוניסט נטו, בנט הוא גם קצת אידאולוג. אני מאמין שלבנט אכפת מהמדינה יותר מאשר מהעתיד הפוליטי שלו, וזה לא משהו שאני יכול לאמר על גנץ או על נתניהו.

    אהבתי

  72. amehaye,
    בנט בוגד ונוכל במעשיו. אין כל חשיבות לכוונותיו.
    חז"ל: "אחר הפעולות נמשכים הלבבות…"

    אהבתי

  73. בנט תמיד היה ימין ממלכתי. אם היה הולך אחרי תופי הטם טם הביביסטים לבחירות חמישיות זו הייתה בגידה בי ובבוחרים אחרים שלו. וגם השפלה אישית איומה – כי ביבי ביזה אותו ואת משפחתו לאורך השנים בלי למצמץ.

    אהבתי

  74. תמריץ,
    "מין ממלכתי" זה שם קוד מהסוג של "צעירים". שמעת פעם על "שמאל ממלכתי"?
    דרך אגב, הדלפות מישיבות קבינט זה "ממלכתי"?

    אהבתי

  75. תמריץ,
    כל ממשלות השמאל בעבר העבירו את חוק יו"ש ואז הגיע בנט…

    אהבתי

  76. תמריץ,
    תראה מי לא קרא את האיגרת…

    Liked by 1 person

  77. תמריץ,
    יש מצב שהיום בנט הביא הישג אסטרטגי – חיסול מרץ
    גם אכלו את הדגים הסרוחים וגם גורשו מהעיר. אחלה בנט!

    Liked by 2 אנשים

  78. חייל כולם יודעים מי הצביע נגד הארכת החוק הישראלי בהתנחלויות. אבל בנט הוא הבוגד… למעלה זה למטה, שחור זה לבן.

    אהבתי

  79. מוקדם מכדי לסכם את הניסוי שנערך כאן עלינו.

    אבל אם הוא נכשל, זה הסוף להרפתקנות הפוליטית לשנים ארוכות.
    הציבור ראה מה קרה לאוסלו, הציבור ראה מה קרה כאשר "הימין המפא"יניקי" (אריאל שרון) הצטרף לשמאל והביא את ההתנתקות, ועכשיו רואים מה קורה כאשר "הימין הממלכתי" הצטרף לשמאל והביא ממשלה שנשענית על מתנגדי המדינה היהודית.

    אהבתי

  80. יאיר
    גם אם הניסוי הזה נכשל זה ממש לא הסוף ל"הרפתקנות פוליטית" כל עוד האליטות הנוכחיות יחזיקו במוקדי הכח תראה ניסויים שונים ומשונים לעקוף את הציבור.
    סוף הניסויים יגיע כאשר בחירת השופטים תעשה באופן המייצג את הציבור והתקשורת תהיה חופשית לגמרי.

    Liked by 1 person

  81. אני מניח שאני לא מקרה מייצג לשום דבר, אבל בעבר הצבעתי ליכוד כמעט כל בחירות, ואין סיכוי שאצביע יותר לליכוד בצורתו הנוכחית. זו הפכה להיות מפלגה שמייצגת לחלוטין את ״ישראל השנייה״, כמו ש״ס. עם פולחן אישיות (רק עם ביבי במקום הרב עובדיה) ועם דמויות שגב כמו דודי אמסלם.

    הרפובליקנים הרוויחו את בעלי ההשכלה הנמוכה והפסידו את המשכילים. טרייד אוף טוב מבחינתם בתקופת טראמפ. מה הליכוד ירוויח מהביביזציה הקיצונית שלו? לא ברור לי.

    Liked by 1 person

  82. הניסוי לא הסתיים אלא בעיצומו, ולא בנט חולל אותו אלא ביבי – עד כמה אפשר לשעבד מדינה אחת לאינטרסים של אדם אחד שחצי מדינה שונאת.

    Liked by 1 person

  83. מי שבנה את ביבי זה השמאל ולא הימין. גם הימין וגם השמאל נתקעו איתו בגלל ההתנגדות והשנאה הפתלוגית של השמאל לביבי.
    במקום להגיע לבחירות על מצע, השמאל החליט לתקוף את ביבי. בצורה זו הם חיזקו אותו ויצרו את הדמות עליה אתה מדבר.
    כמה זמן ביבי עוד ישאר במערכת הפוליטית? מקסימום הוא היה נבחר ב-2019 ועוזב אחרי 4 שנים (2023-2024).
    מה קיבלנו? 3 שנים של משבר פוליטי. שנים מבוזבזות.

    Liked by 1 person

  84. דבר טוב שאולי יצא מהקואליציה הזו, היא התפכחות מסויימת של המטורללים הפרוגרסיביים בשמאל. עכשיו כשהם רואים שאין פרטנר, אולי נזכה בסופו של יום לראות שמאל ציוני, משהו שמזמן נעלם מהמפה. עם זאת ברור לי שהסיכוי לא גבוה.

    Liked by 1 person

  85. ואתה שואל: "עד כמה אפשר לשעבד מדינה אחת לאינטרסים של אדם אחד שחצי מדינה שונאת?"

    והתשובה שלי היא שאלה הפוכה: עד כמה אפשר לשעבד מדינה שלמה לקבוצה שמזמן אינה בשלטון, כוחה הדמוגרפי מדלדל, ממוצע הגילאים בה רק עולה, ששולחת את ילדיה אל מעבר לים (כי "רע פה"), שמביטה על כולם בבוז, ושבטוחה שהיא "הקימה את המדינה"? קבוצה שמצליחה לסכל כל יוזמה שלא מתיישרת עם הקו שלה דרך שליטתה בתקשורת, באקדמיה, בפקידות ובבג"ץ.
    קבוצה שלא נותנת לשום דעה אחרת להישמע באקדמיה.
    קבוצה שהופכת כל איש תקשורת שלא לרוחה ל"שופר" (כאילו שאנשי התקשורת משמאל הם אוביקטיבים ולא שופרות).
    קבוצה שלא נותנת לחרדים לארגן מופע נפרד לגברים ונשים.
    קבוצה ששופטת מח"ט בגלל תמיכה בהתיישבות.
    קבוצה שמניפה דגלי גאווה על כל שגרירויות ישראל בעולם (וכופה על כל תושבי ואזרחי המדינה להתיישר עם הקו הזה במרחב הציבורי).
    קבוצה שנותנת רק לבעלי "הדעות הנכונות" להתקדם בצמרת צה"ל (כששיעורה בדרג הלוחם רק הולך ומצטמצם).
    קבוצה שמחייבת את החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי לחנך ל"קבלת האחר והשונה" (כמובן שהאחר הזה לעולם לא יהיה חרדי אלא רק טרנס).
    קבוצה שמנסה ליצור כאן מצב שכולם בצלמה ובדמותה.
    ….
    אני לא קורא לפיטורי מרצים בעלי דעות שמאל מהאקדמיה – כי זה תפקיד האקדמיה – אבל למה לא אנשי ימין לא יכולים להתבטא?
    אני לא מעוניין לבדוק מה דעותיו הפוליטיות של קצין ומקבל בברכה קצין שמאלני – אבל למה הם לא מסוגלים לעשות כן? למה הם כל הזמן עסוקים בשמירת טוהר המטכ"ל?
    אני לא נכנס למה אדם עושה בתוך ביתו – אבל למה הם מחייבים אותי שבבית-הספר של הילדים שלי יהיה "חינוך לקבלת השונה"?

    Liked by 2 אנשים

  86. יאיר צודק לחלוטין הקשר בין ביבי לישראל השניה די קלוש הקשר החזק בניהם הוא שהשמאל שם אותם באותה הסירה של השינאה אליהם. ובאופן כללי אני מכיר כמה וכמה כאלה שלא מתלהבים מביבי אבל חשים אמפטיה עצומה אליו לנוכח השנאה המופנית אליו.

    Liked by 1 person

  87. יאיר, עד היום מעולם לא זכו שונאי בית המשפט/הדיפ-סטייט ל-61 מנדטים בכנסת. כשהם יזכו (אולי בבחירות הבאות?) יכולים להיות פה שינויים גדולים. לכל דבר יש מחיר. היחסים עם המפלגה הדמוקרטית בארה״ב גרועים, והם יכולים להפוך אף לגרועים יותר.

    אהבתי

  88. אגב זו מלחמה שלא מעניינת את ביבי כלל. ברגע שבו ייעלמו כתבי האישום שלו, עניינו בה יתאפס. זה אירוניה מסוימת. כי לפעמים מתייחסים לכתבי אישום כדרך שבה הפרקליטות שולטת באנשים. בפועל כיום כתבי האישום הם הגורם לכך ששונאי הפרקליטות השתלטו על הליכוד. אהרון ברק בחוכמתו ראה את זה מגיע וקרא מזמן לעסקת טיעון.

    Liked by 1 person

  89. א-מחייה, אני לא חושב שבהכרח אין פרטנר. עבאס והח״כית הנאמנה אליו הפגינו יציבות גבוהה ובלעו צפרדעים שצריך לשפשף את העיניים כדי להאמין שנבלעו. אם הליכוד היה מסתמך עליהם (עם ה-59 מנדטים שלו), כפי שביבי רצה, היה סבבה. הם אפילו היו נותנים לביבי חוק צרפתי בלי למצמץ (אז בנט היה אולי המכשול). הבעיה שהקואליציה במצב שצריכה את כל רביעיית רע״מ וזה כבר קשה.

    אהבתי

  90. אישית אני מצטער שסמוטריץ׳ הכשיל את ביבי ומנע ממנו את ה-61 עם רע״מ. הופתעתי כי לא האמנתי שלסמוטריץ׳ יש כזה כוח מול רבני הציונות הדתית שחפצו במהלך.

    אהבתי

  91. 1. לצערי אני מסכים שנתניהו לא יעשה כלום ברגע שהוא יזוכה.
    2. גם אני מתרשם מאוד ממנסור עבאס.
    3. אני לא מצטער שסמוטריץ' הכשיל את המהלך כיון ש:
    א. מה שאנחנו יודעים היום – לא היה ידוע אז.
    ב. ממשלת ישראל צריכה להיות מבוססת על 61 ח"כים מחויבים למדינת ישראל (לאו דווקא יהודים). אילולי-כן – אין לה זכות קיום. צריך לשלב אדם כמו עבאס בממשלות הבאות מעבר ל-61. לא בתוך ה-61.

    לדעתי סמוטריץ' הוכיח תבונה עצמאית אל מול רבנים בציונות הדתית שרצו בהישרדות נתניהו, מה גם שהוא בא בשם האדם המשפיע ביותר בציונות הדתית (הרב דרוקמן). סמוטריץ' התגלה כאדם ענייני שיודע מה המטרה ומה האמצעי. הוא גם לא רואה בביבי מלך.

    Liked by 2 אנשים

  92. מעניין שהיום לפי הסקרים, בן גביר שהוא מעין גרסת ״ישראל השנייה״ של סמוטריץ׳ עם הבדלי ניואנסים מעניינים, הופך לפופולארי ממנו. סמוטריץ׳ נפרד מהיריב-ידיד הישן בנט ומצא מישהו חדש בתפקיד זה.

    אהבתי

  93. תמריץ,
    אל תשלה את עצמך. לא היה סיכוי לממשלת ביבי-עבאס כי בנט לא היה נותן לזה יד. ממשלת בנט-לפיד הוסכמה מראש לפני הבחירות. אתה די מגחיך את עצמך כשאתה מאמין למעשיות של בנט.

    Liked by 1 person

  94. עדין לא התיחסתי לכל דברי יאיר שאמר:
    " …. אני לא מבין את הטענה שלו (של עמית סגל) שצריך להבין מה בוחרי ימינה ותקווה חדשה (אלו שנשארו) רוצים. …".
    ——-
    ליתר דיוק, ניסיתי לענות מהו להערכתי רצונם של בוחרי תקווה חדשה, אך דלגתי על השאלה מה מניע את אלו שנשארו מבין בוחרי ימינה.

    ברמה השטחית, קל לי מדי לענות שאלו שנשארו עם בנט, מבין בוחרי ימינה, הם אלו שיותר קשה להם להודות שטעו ורומו. המאוכזבים קשות מבנט ואיילת שקד, והטוענים שלא יעלו על דעתם להצביע להם שנית, נאלצו לעבור תהליך פנימי די מכאיב של הודאה בחוסר יכולתם לקלוט מיהם בנט ושקד, מהם סדרי החשיבויות בעיניהם, ואיזה מין "אידיאולוגיה" מניעה אותם.

    אך נראה לי שזוהי תשובה מאוד חלקית. שעוצמת הקושי להודות בטעויות תפיסה ושיפוט אינו תנאי הכרחי, או תנאי מספיק, להגדרת מחנה הנשארים בימינה.

    אבל תגובות תמריץ בפוסט זה (כאחד מנציגי מחנה ה"בנטיסטים" שנותרו נאמנים + אלו שהצביעו למפלגת ימין אחרת ועברו לבנט ) מספקות רמז חשוב: ההשתייכות הסוציולוגית שלהם.
    ליתר דיוק, עוצמת הדחייה שלהם מהמזרחים תומכי הליכוד. רצון עז של הנוטים אידיאולוגית לימין לא להשתייך למחנה "הביביסטים" (להגדרתם), לקבוצת חסרי המוח שהפכו לתומכי פולחן האישיות של נתניהו (להערכתם).

    הדוגמא המרוכזת ביותר היא תגובה זו של תמריץ:
    " … בעבר הצבעתי ליכוד כמעט כל בחירות, ואין סיכוי שאצביע יותר לליכוד בצורתו הנוכחית. זו הפכה להיות מפלגה שמייצגת לחלוטין את ״ישראל השנייה״, כמו ש״ס. עם פולחן אישיות (רק עם ביבי במקום הרב עובדיה) ועם דמויות שגב כמו דודי אמסלם.
    הרפובליקנים הרוויחו את בעלי ההשכלה הנמוכה והפסידו את המשכילים. טרייד אוף טוב מבחינתם בתקופת טראמפ. מה הליכוד ירוויח מהביביזציה הקיצונית שלו? … "

    אגב, אני מכירה כמה ממצביעי מר'צ שלמעשה אינם באמת מזדהים עם האידיאולוגיה של מנהיגי מפלגה זו / של מערכת עיתון הארץ. אבל הם ממשיכים להצביע למפלגה זו (ולקנות את עיתון הארץ) כיון שזהו שיוכם הסוציולוגי הנעלה (בעיניהם). כל שיוך מפלגתי אחר יתפס בעיניהם כירידה בלתי נסבלת ברמה.

    Liked by 3 אנשים

  95. קמיליה, מקבל את הניתוח שלך אבל נכון לעכשיו אין לי באמת דילמה. בנט מייצג את האידיאולוגיה שלי במאה אחוז. אז למה לא להצביע לו, אפילו בלי קשר לשבטיות.

    אהבתי

  96. תמריץ,

    בן גביר עובר את סמוטריץ', כי השמאל מרכז את מאמץ התעמולה נגדו

    בדיוק כמו שמאמץ התעמולה נגד נתניהו ומשפחתו חיזק את נתניהו בחוגי הימין, וחוגי אלו שהמדינה לא שייכת להם בטאבו (תרתי משמע).

    ולכן הביטוי ביביסטים, והשימוש בו באופן כללי, מאפיין אנשים שלא מבינים אלמנט חשוב מאד בדינמיקה החברתית בארץ.

    אני טוען שאם מחר הפרקליטות מבטלת התיקים נגד נתניהו, ואח"כ נתניהו פורש מרצונו (בלי קשר בין הדברים), אף אחד לא ימחה , לא יהיו הפגנות תמיכה בביבי בשום מקום, ולאף אחד לא יהיה באמת אכפת בצד ימין של המפה שביבי ה"גדול" פרש. מקסימום יהיו הפגנות שמחה של מהצד השני.

    אך אם נתניהו יפרוש בגלל הפרקליטות, או יסכים לעיסקת טיעון, יהיו הפגנות, ותהיה מחאה מהצד של הליכוד.

    Liked by 3 אנשים

  97. המשך:
    כלומר, נכון שנתניהו לא עשה השנויים שצריך בפרקליטות ובבתי המשפט, אבל עכשיו שנוצרה סיטואציה שאדם מוכשר וחזק כמוהו נאלץ להילחם נגדם, הרבה מאד שמחים ורוצים שימשיך להילחם (ראה חיים רמון שחוגג באולפנים). מי שקורא לזה "ביביזם" שיבושם לו, אבל הוא לא מבין את המצב.

    Liked by 3 אנשים

  98. 3718, לדעתי אתה נותן פרשנות של ״ישראל הראשונה״ להתנהגות של ״ישראל השנייה״. העניין של רוב הליכודניקים הוא לא מלחמה במערכת המשפט. הם רוצים את המלך שלהם. ובזמנו כשהיה להם מלך אחר שעשה התנתקות מפחד מערכת המשפט, הם הלכו אחריו (או שחזרו לש״ס). הפעם הראשונה בחיי שבה הצבעתי לליכוד, בחירות 2006, הייתה הפעם שבה הצבעה לליכוד הייתה אקט של ״ישראל הראשונה״ הימנית שהעריכה רפורמות כלכליות וסלדה מאריאל שרון.

    אהבתי

כתיבת תגובה