אולי עוד מאה שנה

בפוסט הקודם כתבתי על כך שהמלחמה באוקראינה הנחיתה מכה קשה לתיאוריית ההתקדמות של פינקר. גם גל הטרור הפלסטיני שמכוון נגד מטרות אזרחיות בתחומי הקו הירוק מנחית מכה לתיאוריה שחלה התקדמות פינקריאנית בקרב הפלסטינים, כאילו אינם מעוניינים עוד לבצע התקפות טרור נוסח דאעש לאור השם הרע שהוציא דאעש למוסלמים ולאור תהליך ההתקדמות הכללי של האנושות.

את התיאוריה הזו ניתן היה למצוא באופן עקיף בספרו של אוהד חמו, ״פני השטח״, שעליו כתבתי בשנה שעברה. חמו ציטט פלסטינים שאיבדו עניין באלימות נגד אזרחים והגיעו למסקנה שהסבה נזק למאבקם. תהיתי אם יש אמת בהתרשמות זו, אך נראה שכפי שהציבור הרוסי הוכיח שהוא ברברי מהמצופה ומהמקווה, כך גם הפלסטינים הוכיחו שכמו הים גם הם לא משתנים.

לא הייתי מגיע למסקנה זו רק על סמך פיגועים בודדים של יחידים. אבל ראיתי עכשיו בערוץ הטלגרם אבו עלי אקספרס ידיעה על כך ששדרנית פלסטינית בשם רוז אל עצב כתבה: "גם המסעדות שלנו בראמאללה לא יזכו לביטחון ולא רחובותינו. תארו לכם שהם ישלחו מישהו לנקום והוא יפוצץ את האזור כשאזרחים יושבים לשתות קפה בביטחה או יחד עם המשפחה והילדים באיזה מקום. זה הגיוני?"

זה טקסט פינקריאני מובהק, של מי שאינו מאותגר הפשטה. טקסט שמבטא יכולת להיכנס לנעלי הזולת ולהחיל תפיסה מופשטת שמחברת בין בני אדם ובין הדמיון בנסיבותיהם ויוצאת נגד התפיסה הלאומית שעושה דה הומניזציה לצד השני. העלאתו בידי אושיה פלסטינית חשובה היא ניסוי אמפירי מרתק לתפיסת פינקר-אוהד חמו. למרבה הצער, הניסוי נחל כישלון מהדהד. השדרנית הותקפה בחריפות ומחקה את הפוסט. הפלסטינים, כך נראה, עוד לא בשלים לדרך חשיבה שתאפשר להם הקמת מדינה שוחרת שלום. אולי עוד מאה שנה.

47 תגובות בנושא “אולי עוד מאה שנה

  1. תמריץ,
    הערבים הם אותם ערבים והשמאלנים הם אותם שמאלנים בחיזוק בנטיסטי

    אהבתי

  2. Liked by 3 אנשים

  3. אתה בטוח שאנחנו יכולים לעשות את ההפשטה הזו?
    אני זוכר שלפני מספר שנים דברו על הסכסוך בין סין לטיבט ושטיבט רוצה עצמאות מסין. כולם היו בעד טיבט אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים מאומה על שקורה שם. מקורות המידע שלנו הם העיתונות המערבית שהיא כמובן נגד סין.
    אני זוכר את מלחמת ויטנאם. הרבה האמינו שהאמריקאים צודקים אבל היום הרוב חושבים ההפך.

    אהבתי

  4. חייל כשאלוהים חילק שכל מרץ היו עסוקים בפוליטיקת זהויות. אני מבין את הטיעון (שלא רשום כאן אלא במקום אחר) שאנחנו לא רוצים שהילדים של המחבלים יהיו נתונים להשפעה רעה. זה פשוט טיעון שלא קשור לכלום, בטח לא לכך שנאשר לתת להם קצבאות. מעבר לתמריץ המעוות לחלוטין שיש כאן למחבלים, זה אפילו לא משיג את המטרה שהגברת הנכבדה טוענת לה. הטענה שלה היא בגדול שאם הילדים יקבלו קצבאות הם לא יגדלו להיות מחבלים. מדובר פשוט בחוסר מוחלט של הגיון ישר והכרת המציאות. הרי הם יגדלו בדיוק באותה המציאות, עם אותה ההשפעה, ואותה ההסתברות להיות מחבלים בבגרותם. כך שאפילו טיעון איש הקש שלה שבור לחלוטין. אני לפעמים לא מבין איך אנשים לכאורה חכמים יכולים לדבר כאלה שטויות, שלא לדבר על להאמין בשטויות האלה.

    Liked by 4 אנשים

  5. לתמריץ,

    נדמה לי שבעבר התלהבת מפינקר – אוהד חמו מהר מדי, אך כיום אתה מתאכזב מהר מדי.

    תיאוריות ההשתנות המהפכנית הזריזה, נוסח פינקר – אוהד חמו (ושות'), מזכירות לי את התקוות הקומוניסטיות – קיבוציות להצליח לגדל "אדם חדש".
    אדם שיהיה נטול כל רבב של אנוכיות וקנאה באחרים. דמות אדם שהייתה חיונית בכדי להתמודד עם הטענה שהקומוניזם סותר את טבעו הבסיסי של האדם, ולפיכך התיאוריה הצודקת כל כך אינה ישימה.

    הקומוניסטים בחרו שלא להירתע מהעובדה שיצור שכזה מעולם לא התקיים במאות אלפי שנות האבולוציה של בני האדם. במילא, לתפיסתם, הסביבה היא העיקר ולתורשה חשיבות די זניחה.

    (כפי שגם פינקר ושות' בחרו שלא להירתע מהעובדה שמעולם בהיסטוריה האנושית לא התקיים ייצור אנושי נטול כל רבב של תוקפנות והפעלת אלימות על החלשים ממנו. כנראה תוך זלזול דומה בהשפעות התורשה על תכונות אישיות והתנהגויות).
    .
    מקימי הקיבוצים הניחו שהדור שלהם, שגודל ע'י הורים אנוכיים טרום-מהפכניים, יהיה "דור המדבר". דור שלא יצליח להתנער לחלוטין מאנוכיותו. ולפיכך הסיקו שהדור שלהם אינו כשיר לגדל את "האנשים החדשים". אבל הדור שיגודל בלינה משותפת, ע'י גורמי חינוך "אוביקטיבים" ולא מוטים רגשית, יהפוך לדור המושלם. זה שמתאים לאוטופיה הקומוניסטית. דור שאפילו לא יצליח לחשוב במושג "אני", אלא רק במושג "אנחנו".
    מיותר לציין שגם הדור השלישי לא הצליח להציג את "האדם החדש", אך הציפיות שיווצר אדם שכזה נעלמו מזמן.

    מצד שני, אף דור אנושי אינו זהה בתפיסתו ובערכיו לדור שקדם לו, ובוודאי שלא לדור סביו וסבתותיו. לתפיסתי תרבויות אנושיות (ושפות דיבור) מעולם לא קופאות על שמריהן. הן תמיד משתנות – אם כי בקצב מאוד מאוד איטי.
    לפיכך הטענה שרק עוד מאה שנה / עוד ארבעה דורות נראה שינוי משמעותי ברמת התוקפנות האנושית היא נמהרת. כפי שאנו שונים בתרבותנו, ערכנו ומנהגנו מדור סבינו וסבתותנו – כך גם נכדי הערבים של היום לא יוכלו להישאר בדיוק אותם ערבים.
    למרות שעדיין לא ברור איזה מין שינויים חברתיים – תרבותיים יקרו בקרבם במהלך 4 הדורות הקרובים.

    ############

    מעט ראיות נוספות כנגד הטענה שהדו – הקיום הערבי יהודי בארץ מחזק את השאיפות לשלום ואחווה, ואת הנכונות של ערביי ישראל לוותר על הפעלת טרור.

    https://rotter.net/forum/scoops1/738336.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=newsticker

    Liked by 4 אנשים

  6. אני לא בטוח שלהציע את האפשרות שהפלסטינים יהיו שונים ביחסם לשימוש לאלימות עוד מאה שנה זה דווקא פסימי.. לפני מאה שנה הרי לא היו שונים כפי שמלמדות הפרעות דאז בהן נרצח ברנר.

    כן רואים כמעט בכל סקר בכל מדינה שהדור הצעיר נאור יותר מהדור הזקן בכל תחום. אז אין ספק שמשהו משתנה באנושות.

    אהבתי

  7. פינת הטרלול הישראלי.
    גנץ מהמר על חיי חיילים בג'נין (נשלחו באור יום לסמן בית להריסה) כדי לקבל יח"ץ מהשופרות ולהיות מכוסה בבג"ץ.

    אהבתי

  8. בג"ץ גרם לכך שהריסת בית מחבל מבוצעת בשני שלבים אלימים. במקום להיכנס (ולהסתכן) פעם אחת לצורך הריסת בית המחבל נכנסים פעמיים. הפעם הראשונה היא הצהרת כוונות שמטרתה לאפשר למשפחת המחבל לעתור לבג"ץ. בשפה הצה"לית החדשה קוראים לזה "סימון". הפעם השנייה לצורך ההרס עצמו. למעשה המערכת המשפטית הפכה את הטרור לעניין פלילי. "מלוא כל הארץ משפט…"

    Liked by 4 אנשים

  9. מי שמכיר את עמדותיו של פרופ' דן שפטו כנראה לא יתקל בהרבה חידושים.

    אבל:
    1. די משעשע להקשיב לאדם שנחוש להיות ההפך מפוליטיקלי -קורט.
    וגם למראיין מלא בביקורת נוקבת, אך שסובל מיראת כבוד מוגזמת למרואיינו.
    דיון שכולל *גם* אזכורים לויכוחים המתמשכים ביני לבין יאיר ותמריץ על יהדות כמסורת דתית ומילוי מצוות ויהדות כקשר ללאום.

    2. יש גם חידושים.
    טענה חדשה (לפחות עבורי):
    – השפעת צה"ל על ישראל גדולה מהשפעת הצבא על כל מדינה מערבית אחרת + השפעת צבא עלולה להפוך מדינה למיליטריסטית. הפתרון הייחודי שמצאה מדינת ישראל לבעייה: בוצעה דה מיליטריזציה של צה"ל. צה"ל אינו צבא אלא שילוב בין מליציות חמושות לבין תנועת נוער. לפליאתי, שפטן אינו מציין זאת כביקורת, אלא כתנאי שאפשר לו לשלוח את ילדיו לצבא ולהתנדב לשירות מילואים.

    אהבתי

  10. קמיליה, התחלתי לראות אותו בשישי אך לא סיימתי. ראיתי את החלק של "מיליציה+תנועת נוער" ועצרתי ברגע שהוא התחיל לדבר ברוגז ואף שנאה כנגד החרדים (העדפתי לנצל את הזמן לפני שבת לדברים חשובים יותר).
    אנסה לסיים צפייה בהמשך.
    שיפטן הוא מרואיין קשה. לא נותן למראיין לדבר. מפא"יניק או לא מפא"יניק?

    אהבתי

  11. מתוך ריאיון של בנימין עמידרור (מפא"יניק אף הוא):
    "הצבא עדיין בדרגים הגבוהים, בלי ספק, בראייה כללית, בהכללה עם כל החטאים של הכללה – הוא יותר שמאל, אמנם שמאל-מרכז. אבל בוודאי שלא ימין".

    איך אתה מסביר את זה?

    "זה קשור לבעיות היסוד של הצבא. למעשה מדובר באבסורד, שהרי כמעט מטבע הדברים, העיסוק הצבאי המקצועי סוחב אותך באופן בלתי נמנע ימינה, ולא שמאלה. אבל מכיוון שצה"ל הוא צבא לא מקצועי גם המנטליות בו היא לא מקצועית, ולכן באופן חריג קיימת בו נטייה פוליטית לשמאל".

    https://mida.org.il/2016/04/11/%D7%9E%D7%94-%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%A6%D7%94%D7%9C/

    Liked by 1 person

  12. כתבתי פעם שרוסיה לא מוכנה לתת לאוקראינה להצטרף לברית נאט"ו כי היא חוששת מברית זו בגלל שזו ברית צבאית נגדה.
    רוסיה חוששת שאם אוקראינה תצטרף לברית הזו, ברית זו תציב בה כוחות צבא שיהיו מאוד קרובים למוסקבה.
    לפי קו המחשבה פינקריאני הייתם אמורים להבין זאת אבל נראה לי שכולם פה חושבים שרוסיה פלשה לאוקראינה סתם מתוך רוע.

    טענתם שלאוקראינה יש זכות להצטרף לנאט"ו ולהציב בשטחה כוחות צבא מברית זו.
    כל זאת למרות שרוסיה חוששת מהתקרבות נאט"ו לעריה המרכזיות.
    לפי קו המחשבה הפינקריאני: תעשו מזה השלכה לגבי הקמת מדינה פלשתינאית מצויידת בנשק כבד ביהודה ושמרון.

    אהבתי

  13. ליאיר,

    גם אני חשתי לא בנוח במהלך המתקפות של דן שפטן על החרדים.

    לזכותו ניתן לאמר שהוא שייך לאלו שנהנים לתקוף, בבוטות ובחריפות, רבים. (מעט בדומה לעדותו העצמית של גדי טאוב על ההנאה שהוא שואב מקונפליקטים ומויכוחים לוהטים, ולהבדיל מאברי גלעד שהעיד על עצמו שהוא שונא קונפליקטים ומשתדל לברוח מהם). זהו מרכיב אישיות.
    רק במהלך סרטון זה שפטן ביקר בחריפות רבה את שמעון פרס, את ראש הסוכנות היהודית לשעבר גולדמן, את אהרון ברק ופסיקות בג'צ, את הגרמנים הרפורמים האנטי ציונים, את ההסתדרות שלאחר הקמת המדינה ווועדי העובדים. (וכנראה עוד – שכרגע פרחו מזכרוני).
    מכאן שראוי לשפוט את חריפות התקפת החרדים שלו ומידת בוטותה – יחסית לרף הגבוה שהוא עצמו הציג.

    נקודת זכות נוספת היא שלא ניתן לפתור את מנהיגי המגזר החרדי מכל אחריות לרגשות העוינים המופנים, מצד רבים, כלפי המגזר. ניתן לאמר שהמגזר החרדי מביא זאת, לפחות במידה מסוימת, על עצמו. בגלל חוסר מודעותו לעוצמת הכעסים ו/או בשל אדישותו כלפיהם. החרדים נוטים לפרש מתקפות עליהם (כמו על השתמטותם משירות בצה'ל ועל הסתמכות היתר הכלכלית שלהם על כספי ציבור משלמי המיסים) כביטוי לאנטישמיות. מה שפוטר את ההנהגה החרדית, לתפיסתה, מכל ביקורת עצמית. ובשוליים מכעיס עוד יותר את אלו שתופסים את עצמם כלא פחות יהודים מהחרדים, ולא מוכנים שיקראו להם אנטישמים.
    (מה שמזכיר לי שבכל פעם שאני נתקלת בשלט "אימא, הבטחת לנו עוף לשבת", האמור להניע אנשים לתרום לעניים מרודים, אני כועסת. אני כועסת על הבטחות חסרות אחריות, להמוני ילדים שהובאו לעולם למרות שאין מספיק כסף בכדי להאכיל לשובע את כולם. הבטחות שעכשיו *האחרים* נתבעים למלא אותן).
    לתפיסתי אורח החיים הנוכחי של המגזר החרדי לא ישאר בר קיימא לאורך זמן. כלל לא יפליא אותי שהלחצים על המגזר החרדי לשנות את אורחות חייהם רק ילכו ויתעצמו ככל שאחוז החרדים באוכלוסייה ילך ויעלה.

    אבל למרות שתי נקודות זכות אלו – כאשר שפטן טען שבגלל מנהיגיהם הנפשעים, המוני החרדים אבדו צלם אנוש. כיון שרק בהמות (*) מוותרות על זכות החשיבה החופשית שלהם – הוא חצה קו אדום. לתפיסתי לא תתכן סלחנות כלפי דה – הומניזציה של קבוצה כלשהי של אנשים. בודאי בוודאי שלא כלפי מגזר שעומדות לזכותו גם נקודות חיוביות רבות.

    (*) בשולי השוליים, יכולת חשיבה חופשית אינה מאפיינת רק בני אדם, אלא גם בעלי חיים רבים. כולל את כל סוגי הבהמות (יונקים בעלי מוח גדול). עוד נקודה ששפטן טעה לגביה.
    כפי שהוא טועה, להערכתי, בחשיבות היתר שהוא מייחס לחברה לא מיליטריסטית.

    Liked by 1 person

  14. לטעון שלבהמות יכולת חשיבה חופשית זה מרחיק לכת.. אני מסכים שהחרדים ויתרו על חופש המחשבה אבל הם ויתרו עליה במודע כדי להציל את אמונתם הדתית מפגעי המודרניות. הבהמות כנראה לא מוותרות במודע.

    אהבתי

  15. קמיליה,
    הביקורת הארסית של שיפטן מלמדת לדעתי על הצורך בספקנות כלפי טענותיו. אנשים כל כך מעורבים רגשית מאבדים שיקול דעת.

    החרדים השתנו וישתנו אבל בתנאים שלהם. אחד האתגרים העומדים לפתחנו הוא איך החרדים מתאימים את עצמם להוות חלק נכבד באוכלוסייה מבלי לאבד את עצמם. זה אפשרי אבל קשה מאוד.
    אנחנו יכולים רק לעזור מהצד אבל לא לדחוף את זה. בעיקר צריך לתת לזה שקט לקרות מבלי להפריע.

    אהבתי

  16. תמריץ,
    ביבי או טיבי?

    Liked by 1 person

  17. נעים להיזכר…

    Liked by 1 person

  18. לתמריץ,
    כתבת:
    " לטעון שלבהמות יכולת חשיבה חופשית זה מרחיק לכת.. אני מסכים שהחרדים ויתרו על חופש המחשבה אבל הם ויתרו עליה במודע כדי להציל את אמונתם הדתית מפגעי המודרניות. הבהמות כנראה לא מוותרות במודע."
    ——————
    אני מודה שהכרתי עם בהמות ועם יכולות החשיבה שלהם – מועטה ביותר.
    אך אני מכירה לא רע כמה כלבים. לא רק שלכל אחד מהם אישיות "חופשית" ייחודית לו – חלקם נוהגים להשתמש בטקטיקות תכנון ומחשבה המאפיינות ילדים בני כ 3-5. כמו עורמה ונסיונות הסתרה.
    לדוגמא
    – השוני בין מה שיעשו (או לא יעשו) כשלהערכתם מישהו צופה בהם – ומה שיעשו (או לא יעשו) כאשר הם מניחים שאף אחד לא צופה בהם.
    – חלקם מרבים בנסיונות להסיח את הדעת ממעשיהם כשהם מנסים לחטוף משהו בו הם חומדים ואז להסתירו.
    – הם מפגינים התנהגויות שונות כשהם בחברת בני בית שונים
    – חלקם מוכנים לוותר על חלק מרצונותיהם בגלל הנחיות האדם לו הם אולפו לציית
    ועוד ועוד ועוד.

    חשוב מכך, בשנים האחרונות מתפרסמים עוד ועוד מחקרים על מודעותם של בעלי חיים שונים ועל יכולות החשיבה שלהם + כתבות המסכמות מספר מחקרים שכאלו.

    דוגמא אחת מיני רבות:
    (בעיני קלילה ושימושית לכל חידון טריוויה ושיחת סלון) :

    http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=25129ז׳

    אני גם חולקת על ההנחה שהחרדים ויתרו, במודע או שלא במודע, על חופש המחשבה שלהם.
    לתפיסתי – כל עוד המוח ממשיך לפעול, אף אדם אינו מסוגל להפסיק להרגיש או לחשוב.
    הוא יכול להתפלל מאה פעמים ביום שאלוהים לא יעמיד אותו בניסיון – אך התפילה רק מעידה שששליטת האדם על מחשבותיו מוגבלת.
    אני מניחה שבמוחו של *כל* חרדי עברה המחשבה, ולא רק פעם או פעמים, שאולי כדאי לו להתרחק מקהילתו, חוקיה וכלליה. אך רובם המאוד מכריע פסלו את הרעיון על הסף, והסתירו את המחשבה גם מהקרובים להם ביותר.
    כלל איני משוכנעת שהחשש מפגעי המודרנה הוא שעוצר אותם.
    אני חושדת שהחרדות מהלא נודע, החשש שאין ברשותם את הכלים הנדרשים להתמודדות מחוץ לקהילתם, והפחד לעזוב מקום חמים ובטוח (גם אם מחניק) הם המעצורים העיקריים.

    אהבתי

  19. אני מסכים שחרדים לא ויתרו על חופש המחשבה.
    חרדים ודתיים, ואולי כל מי שחי לאור איזושהי עיקרון מארגן, לא מוותר על חירות המחשבה. הוא מוותר על חירות המעשה.
    מדובר על ענווה, לא על טיפשות.

    Liked by 2 אנשים

  20. ליאיר,
    ציטטת חלק מראיון עם בנימין עמידרור שבו אמר:
    ——————
    "הצבא עדיין בדרגים הגבוהים, בלי ספק, בראייה כללית, בהכללה עם כל החטאים של הכללה – הוא יותר שמאל, אמנם שמאל-מרכז. אבל בוודאי שלא ימין".
    איך אתה מסביר את זה?
    "זה קשור לבעיות היסוד של הצבא … מטבע הדברים, העיסוק הצבאי המקצועי סוחב אותך באופן בלתי נמנע ימינה, ולא שמאלה. אבל מכיוון שצה"ל הוא צבא לא מקצועי גם המנטליות בו היא לא מקצועית, ולכן באופן חריג קיימת בו נטייה פוליטית לשמאל".
    ——————-
    אני מאוד סקפטית לגבי הטענה המשתמעת של עמידרור ששיפור במקצועיות צה"ל – תתקן את הנטייה הפוליטית של הקצונה משמאל לימין.
    כמובן שאברך על כל שיפור במקצועיות צה'ל, ובעיקר של הקצונה הבכירה, אך אני מוכנה להמר שהנטייה הפוליטית של הקצונה הבכירה לא תשתננ. גם לא אם תנאי הכרחי לקבלת דרגת סא'ל בצה'ל יהיה תואר שני או שלישי באקדמיה צבאית רצינית.

    שני ההסברים החלופים שלי לנטייה שמאלה (הסברים שמשלימים זה את זה):

    א. "הראשונים" הם אלו שקובעים את האוריינטציה של הארגון לדורות קדימה.
    צה"ל, בראשיתו, הורכב בעיקר ממפאיניקים ומפמניקים. הם הקפידו לבחור את ממשיכהם מקרב אלו שהיו דומים להם. דומים גם באוריינטציה הפוליטית שלהם. אנשים בעלי נטיות פוליטיות מאוד שונות (כמו חסידי תנועת החירות וימינה מהם) נתקעו בדרגים הנמוכים יחסית ופרשו מצה'ל. מסורת בלתי כתובה זו מועברת מדור לדור בכל השירות הציבורי בישראל. כולל בצה'ל.

    ב. ההשפעות האדירות של הממסד הביטחוני האמריקאי ומחלקת המדינה שלו, ובשוליים גם של האיחוד האירופי ושל כל הקרנות ש"תורמות" כספים להכשרת בכירי המערכת הציבורית הישראלית – כולל להכשרת קציני צה"ל בארה'ב.
    אני מניחה שכל חניך שיעז לבטא דעות שאינן מקובלות על "בעלי המאה" יקבל חוות דעת שליליות שייעכבו את המשך קידומו. וההפך לגבי מי שיבטא את "הדעות הנכונות".
    פעמים רבות מדי מתגלה שהפיתוי הישראלי (יהודי?) לקבל (לשנורר?) "מתנות חינם" – עולה לנו ביוקר.

    אהבתי

  21. זה אותו הסבר.
    הבחירה באינדוקטרינציה שמאלית היא אותה בחירה באי-מקצועיות.
    כשאתה בוחר ללמד את הקצינים שלך "מבוא לחברה הישראלית" ו"מגדר וביטחון לאומי", זה בא על חשבון קורסים מקצועיים.
    לא במובן הזמן אלא במובן החשיבות.

    אהבתי

  22. אוף טופיק: חשבתי קצת על המהלך של עידית סילמן. מצד אחד היא, כמו כל פוליטיקאי, דואגת לקידום הקריירה שלה. כעס על מהלך פוליטי הוא אולי מוצדק אבל אלה הם חוקי המשחק. מצד שני המהלך הזה יחזיר אותנו בקרוב לעוד סבב מיותר של בחירות וזה מחיר גבוה בשביל קידום הקריירה של פוליטיקאי כזה או אחר.

    הייתי מקבל את המהלך הזה הרבה יותר בהבנה, ואפילו באהדה, לו הייתה עושה אותו קצת לפני ביצוע הרוטציה. כך הייתה מקצרת משמעותית את התקופה שלפיד יהיה ראש ממשלה. אמנם הוא יהיה ראש ממשלת המעבר מכוח הסכמי הרוטציה אולם לפחות מדובר בממשלת מעבר אשר כוחה מוגבל וזמנה בשאיפה גם כן.

    הממשלה הנוכחית, עם כל מגרעותיה, לדעתי לא פחות ואפילו יותר טובה מרוב הממשלות בעשור האחרון. חבל לי בעיקר שלא השכילו להעביר את חוק הגבלת הקדנציות.

    אהבתי

  23. און טופיק: המנטליות והתרבות הערבית לא השתנו כבר יותר מ-1,000 שנים, והם מתנהגים היום – כקבוצה – בדיוק כפי שהתנהגו במאה ה-7 לספירה. אני לא רואה שום סיבה שהמצב הזה יהיה שונה גם בעוד 100 שנה.

    Liked by 1 person

  24. קמיליה, זה מאוד פשוט. אנשים חילונים עם אייקיו גבוה יהיה ברובם שמאלנים. אנשים דתיים עם אייקיו גבוה יהיו ברובם בנטיסטים, שזה כיום נחשב גם סוג של שמאלנות בצדק או שלא.

    מכאן שהתרופה היחידה לשמאלנות של הצבא היא אייקיו נמוך. אבל אייקיו נמוך של הצבא שלנו זה סוף קיומנו במזרח התיכון ובכלל.

    אהבתי

  25. תמריץ,
    משווה ומעלה. בעלי IQ גבוה יצביעו למועמד בעל IQ גבוה כמו לפיד. כמו כן יעריצו גנרלים בעלי IQ גבוה כמו גנץ ובוגי

    Liked by 2 אנשים

  26. יאיר בתור התחלה אני חושב שהיא מנוהלת טוב יותר. כשהממשלה קמה חשבתי שהיא לא תחזיק אפילו חודש, ובינתיים הם מחזיקים כבר קרוב לשנה. נתניהו שהיה ראש הממשלה ב-12 השנים שלפני כן הוא – בדומה, אגב, לאהוד ברק – צנטרליסט, עם כל היתרונות ובעיקר החסרונות שבכך. בנט נותן לכל שר לעשות את העבודה שלו, לטוב ולרע. אם השרים מוכשרים יש יתרון בניהול מבוזר, ואם השרים הם עמר בר לב אז פחות.

    יש את ענין צירוף רע"מ לממשלה, שאם היה קורה בעידן נתניהו הביביסטים היו קושרים לראשו כתרים על כך. בשורה התחתונה גם עם רע"מ בממשלה ההרתעה בעזה בינתיים נשמרת, וצה"ל יצא כבר למספר פעולות בג'נין כולל חיסול מחבלים, ועל כך שאפו לבנט.

    הכנתי בעבר רשימה לקראת "100 ימים לממשלה" שבינתיים נהיו קצת יותר מ-100:

    דברים חיוביים:
    שקיפות בעמותות עות'מאניות כדוגמת ההסתדרות – גדעון סער
    ועדת חקירה לענין הר מירון
    ועדת חקירה ממלכתית לענין הצוללות
    רפורמות במערכת המשפט, הקמת בית משפט לעניינים כלכליים (גם למלחמה בפשע מאורגן) – גדעון סער
    * הגבלת כהונת ראש הממשלה – גדעון סער https://www.ynet.co.il/news/article/bkhqglcey לצערי בינתיים נראה שלא יעבור.
    רפורמה ביבוא – אביגדור ליברמן https://www.calcalist.co.il/local_news/article/rjuzotnxt
    העברת תקציב – אביגדור ליברמן, לאחר שנתיים ללא תקציב
    מינוי של מגוון תפקידים כגון ראש מערך ההסברה. עם זאת בינתיים נראה שהם לא בדיוק מבריקים בעבודה שלהם.
    שומרים על עמימות – לא מקשקשים על כל מבצע חשאי.
    תקפו בעזה כתגובה לבלונים, וזאת עם רע"מ בממשלה. בינתיים חמאס יושב בשקט.
    עברה את הגל הרביעי של הקורונה ללא סגר, ועם מספר מתים דומה לגל השלישי.
    רפורמה בכשרות של הרבנות – ימינה (שר הדתות מתן כהנא)
    גנץ: הכרזה על 6 ארגוני "זכויות אדם" כארגוני טרור https://www.ynet.co.il/news/article/ryuwcmguf
    גנץ: מנע מפעילי שמאל להגיע לשטחים
    בריטניה מכירה בחמאס כארגון טרור https://www.ynet.co.il/news/article/sjzq234of
    אוסטרליה מכירה בחיזאללה כארגון טרור https://www.ynet.co.il/news/article/byryzxi00f
    התחלת הטיפול בפשיעה – החרמת רכוש רכבים וכיו"ב https://www.calcalist.co.il/local_news/article/rjfes6pqk
    מס על משקאות ממותקים וכיו"ב אלכס קושניר ישראל ביתנו https://www.ynet.co.il/economy/article/rkvsr00uct
    מס על כלים חד פעמיים
    נטיעות בדרום https://www.ynet.co.il/news/article/bk6sql32k משהו שבעידן נתניהו דחו

    דברים שליליים:
    לא שיפרו את הטיפול בקורונה – אין סגרים מקומיים, לא סגרו את נתב"ג, אפשרו לטוס לאומן
    הוראות פתיחה באש *כמעט* לא שונו
    לא טיפלו בפורעים הבדואים בדרום https://m.ynet.co.il/articles/by3rbdu7f וגם https://www.ynet.co.il/news/article/hjxbo6tqk
    לא העמידו לדין את רוב המתפרעים הערבים בסבב האחרון בעזה
    הקימו ועדת בדיקה במקום ועדת חקירה ממלכתית לעניין בריחת האסירים הבטחוניים
    ממנים את עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית https://shakuf.co.il/28255 https://www.ynet.co.il/economy/article/bjgekjzyf הממשלה מתחלפת אבל השחיתות נשארת.
    * הגבלת כהונת ראש הממשלה – כאמור בינתיים לא העבירו
    אישרו איחוד משפחות חלקי

    היו עוד דברים שליליים בממשלה הזו, פשוט לא הספקתי לערוך את כל הרשימה.

    Liked by 1 person

  27. מלבד סופרלטיבים כלליים כמו "מנוהלת טוב", "ניהול מבוזר" וכדומה – שזה התעסקות בצד התשומות במקום בצד התפוקות – בא נבחן את הפעולות החיוביות לדעתך:
    ועדת חקירה ממלכתית לענין הצוללות – יותר חיסול חשבונות פוליטי מאשר "פעולה טובה"
    רפורמות במערכת המשפט – טוב למי? בטח לא לאג'נדה שגדעון סער ואיילת שקד נכנסו איתה לממשלה הזאת
    העברת תקציב – אכן חיובי אבל לא יותר טוב מרוב הממשלות בעשור האחרון. רוב הממשלות עשו זאת
    הגבלת כהונת ראש הממשלה – לא קרה. רק מדברים על זה
    רפורמה הכשרות – לא קרה (וגם לא יקרה)
    רפורמת הגיור – לא קרה (וגם לא יקרה, וטוב שכך)
    רפורמה ביבוא – לא קרה
    בריטניה ואוסטרליה מכירות בחמאס כארגון טרור – בשביל שממשלה זרה תעשה את זה, בעיקר אירופאית, דרושה עבודה מכינה רבה. רוב הסיכוי שזה לא הישג של הממשלה הנוכחית
    גל קורונה רביעי ללא סגר – קרה גם בממשלות קודמות
    מינוי ראש מערך ההסברה – היה מאויש רוב הממשלות בעשור האחרון
    תקיפות בעזה – כל הממשלות האחרונות תקפו דיונות בעזה בתגובה לבלונים
    נטיעות בדרום – תתעדכן. זה בוטל
    מס על כלים חד פעמיים – לא רואה כאן את הגליק, בטח לא משתווה לחקיקה הסביבתית הנרחבת שהייתה כאן בעשור האחרון
    מס על משקאות ממותקים – לא משתווה לפעילות סימון המזון של משרד הבריאות (ליצמן) בשנים הקודמות

    נשארנו עם:
    שקיפות בעמותות עות’מאניות (הסתדרות)
    ועדת חקירה לענין הר מירון
    אלו ההישגים של ממשלת בנט עד כה.

    וכל הדברים שלא קרו – לא לחינם הם לא קרו. כי הממשלה הזאת היא פחות מאוסף חלקיה כי היא מורכבת מגופים שאין בניהם שום דבק. רפורמת החקלאות של ליברמן לא תעבור את העבודה ומר"ץ, רפורמות הכשרות והגיור לא יעברו חלק מחברי ימינה (וגם לא יעברו את רע"מ), ועדת חקירה לצוללות תעצר ברגע שזה יחרוך את קצוות הגלימה של החברים של גנץ, …..

    Liked by 1 person

  28. גם אנשים בעלי אייקיו גבוה עושים ומדברים הרבה שטויות.. ועדיין הקשר בין אייקיו לדעות פוליטיות מסוימות – לא ביביסטיות, לא טראמפיסטיות, מוצק מאוד.

    אהבתי

  29. אלקין רצה לחדש את הנטיעות בפגרת הפסח, אבל עכשיו עם הפרישה של סילמן אני בספק אם זה יקרה. מצד שני אם הממשלה תגיע למסקנה שגם ככה ימיה ספורים, אולי הם יעשו את זה בתור תעמולת בחירות… שלא לשמה בא לשמה וכו'. אגב גם ענין ועדת החקירה לצוללות, ברור לי שהסיבה היא פוליטית, אבל אם ננקה כמה אורוות דיינו.

    אהבתי

  30. מבחינתי, הדבר החיובי העיקרי שממשלה זו עשתה זה העלאת גיל הפרישה לנשים ל 64

    זה היה חייב לקרות מזמן

    אהבתי

כתיבת תגובה